|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
0 ervaring met Arch verder, wel redelijk met Debian vanuit Proxmox en mijn verschillende LXC/Docker containers.
Updaten onder EndeavourOS (Arch) is niet moeilijk. Eigenlijk net als apt onder Debian, maar dan via:
1
| sudo pacman -Syu |
P.S. Ik heb vanaf 5 oktober Windows 11 3 weken op mijn systeem gehad. Daarna weer terug naar Fedora 34. Een verademing!
Om wat voor een systeem gaat het precieslolgast schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:18:
En ik moest wel, want uiteraard werkt mijn USB wifi dongle niet OOB, dus die moest ik achteraf even maken.
- UTP geen optie ?
- Of anders zoiets : pricewatch: Asus PCE-AC68
Of zelfs de 4x4 versie!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Gaat om een (uit mijn hoofd) Optiplex 5040. Dongle is een TP-Link Archer T3U Plus. UTP is daar nog geen optie, er ligt 1 kabel op zolder en die gaat nu naar een Inwall HD van Unifi, aan de muurnero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Om wat voor een systeem gaat het precies
- UTP geen optie ?
- Of anders zoiets : pricewatch: Asus PCE-AC68
Of zelfs de 4x4 versie!
Maar dit is prima hoor, het werkt, de snelheid is goed dus ik vind het prima. Gaat om mijn ‘werk’-werkplek en daar doe ik niet veel meer dan internetten en Citrix sessies starten.
Merk overigens dat ik nu al een beetje ‘problemen’ heb met XFCE en twijfel om naar KDE over te stappen. Maar ik zet het rustig op de lijst met irritaties en dan kijk ik over een maand wel wat de beste optie lijkt met alles bij elkaar opgeteld
[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 27-10-2021 18:40 ]
pporrio schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:59:
@lolgast EndeavourOS maakt het je erg gemakkelijk met het welkomscherm waarin de belangrijkste tools via knoppen beschikbaar zijn.
Updaten onder EndeavourOS (Arch) is niet moeilijk. Eigenlijk net als apt onder Debian, maar dan via:
code:
1 sudo pacman -Syu
[...]
Let op: wanneer je AUR packages gebruikt kan het gebeuren dat pacman niet alle packages zal updaten (volgens de theorie zou pacman geen enkele AUR package moeten updaten, maar ik heb gemerkt dat dit niet altijd klopt). Je moet dan ook nog een update draaien met yay:lolgast schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:26:
@pporrio Updaten had ik gevonden ja. Dat was stap 1 na het maken van de wifi verbindingMeteen met ke[rnel update dus toen kon ik de wifi driver opnieuw maken
[...]
yay -Syu
(geen sudo nodig, doet yay intern al)
Volgens de theorie zou yay zowel Arch packages als AUR packages moeten updaten, maar ik heb gemerkt dat dit niet altijd het geval is.
Conclusie: wanneer je alles wil updaten moet je zowel pacman als yay draaien:
sudo pacman -Syu yay -Syu
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Je installeert pamac en update via die manier. Die update beide, zowel via de GUI als de CLI
Realiseer je dat "repository" in AUR van een ander type is dan in "pacman repository" en dat met "AUR package" meestal "package gebouwd op basis van een PKGBUILD uit de AUR" bedoeld wordt (of soms misschien "PKGBUILD (en aanvullende bestanden) uit de AUR waarmee je een package kunt bouwen").
Meer dan de AUR zou ik zeggen dat de eenvoud van PKGBUILDs een sterk punt van Arch is, zodat je minder geneigd bent te kloten met software buiten het zicht van pacman (in /usr/local, /opt, $HOME of nog erger: gewoon tussen de rest in de normale /usr, /lib etc.). De AUR is daarbij net als de wiki wel een nuttige bron om kennis en ervaring te delen, maar je kunt op beide niet blind vertrouwen, al kijken er waarschijnlijk meer mensen naar dan howtos/PKGBUILDs van random blogs.
Shortcuts als yay zijn toch een behoorlijke "leaky abstraction" en samen met AUR-onbegrip ook een bron van veel van die "Arch breekt vaak na updates"-ideeën/berichten. Je kunt er bewust voor kiezen dat wel te gebruiken als je denkt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, maar dan weet je ook dat je soms alsnog handmatig moet ingrijpen. Met de AUR neem je wat packaging taken op je, en daarmee ook extra verantwoordelijkheden voor rebuilds en dergelijke.

Commandline FTW | Tweakt met mate
Wilde net hetzelfde posten : FreeBSD of anders Gentoo als het Linux moet zijn FTW!!!Hero of Time schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:50:
Of je voorkomt dat hoofdpijn gedoe en gebruik geen Arch.
Ik laat op mijn beurt graag ongevraagd weten dat ik die ervaring overigens niet hebTheFirepit schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:27:
Let op: wanneer je AUR packages gebruikt kan het gebeuren dat pacman niet alle packages zal updaten (volgens de theorie zou pacman geen enkele AUR package moeten updaten, maar ik heb gemerkt dat dit niet altijd klopt). Je moet dan ook nog een update draaien met yay:
yay -Syu
(geen sudo nodig, doet yay intern al)
Volgens de theorie zou yay zowel Arch packages als AUR packages moeten updaten, maar ik heb gemerkt dat dit niet altijd het geval is.
Conclusie: wanneer je alles wil updaten moet je zowel pacman als yay draaien:
sudo pacman -Syu yay -Syu
yay updated hier netjes de packages uit de officiele repo, als de aur. Gebruik yay inmiddels +2 jaar zonder problemen. Ook pakt hij netjes pre- and post-transaction hooks mee. Een tevreden arch & yay gebruiker!
/f/image/dJwUf6pMXGKHZcNXzASBgeSD.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook!Kaspers schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Ik laat op mijn beurt graag ongevraagd weten dat ik die ervaring overigens niet heb.
yay updated hier netjes de packages uit de officiele repo, als de aur. Gebruik yay inmiddels +2 jaar zonder problemen. Ook pakt hij netjes pre- and post-transaction hooks mee. Een tevreden arch & yay gebruiker!
[Afbeelding]
En ik gebruik topgrade zodat pacman & aur & npm & dotnet packages met 1 commando geupgrade worden.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ik krijg Visual Studio Code op Manjaro niet geinstalleerd. Zijn wel diverse how-to's voor te vinden maar die werken niet bij mij.
Ik vind het raar dat het installeren van een populaire app zoveel moeite moet kosten.
[ Voor 20% gewijzigd door Vishari Beduk op 31-10-2021 08:35 ]
weet het niet meer
T zou helpen om te zeggen wat er niet lukt.. Want ik heb op arch zowel VSCode, VSCode OSS en VSCodium geinstalleerd gekregen zonder problemen.. (wilde t verschil zien)Vishari Beduk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:34:
Gaan we klagen over Arch? Dan doe ik mee![]()
Ik krijg Visual Studio Code op Manjaro niet geinstalleerd. Zijn wel diverse how-to's voor te vinden maar die werken niet bij mij.
Ik vind het raar dat het installeren van een populaire app zoveel moeite moet kosten.
Ik heb die laatst nog geïnstalleerd op endeavour. Vscode staat (in diverse smaken overigens) gewoon in de aur.Vishari Beduk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:34:
Gaan we klagen over Arch? Dan doe ik mee![]()
Ik ken manjaro verder niet maar volgens mij kun je via onderstaande url gewoon AUR activeren en vscode ophalen:
https://wiki.manjaro.org/index.php/Arch_User_Repository
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat het installeren van een standaard app zoveel moeite moet kosten.Koepert schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
T zou helpen om te zeggen wat er niet lukt.. Want ik heb op arch zowel VSCode, VSCode OSS en VSCodium geinstalleerd gekregen zonder problemen.. (wilde t verschil zien)
En als ik de rant van Raynman lees dan begrijp ik dat ik beter bij Ubuntu kan blijven.
Ter info: Ik heb op dit moment een Ubuntu/Gnome en een Manjaro/KDE
weet het niet meer
Dat snap ik, maar ik begrijp de moeite niet.Vishari Beduk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:17:
[...]
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat het installeren van een standaard app zoveel moeite moet kosten.
Yay -S visual-studio-code-bin/code/vscodium.. thats about it volgens mij geweest.
hoezo ? yay -S (appnaam)Vishari Beduk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:17:
[...]
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat het installeren van een standaard app zoveel moeite moet kosten.
En als ik de rant van Raynman lees dan begrijp ik dat ik beter bij Ubuntu kan blijven.
Ter info: Ik heb op dit moment een Ubuntu/Gnome en een Manjaro/KDE
Net even gekeken op Endeavour:
resolving dependencies...
looking for conflicting packages...
Package (4) New Version Net Change Download Size
extra/c-ares 1.18.1-1 0,46 MiB 0,20 MiB
community/electron13 13.6.1-1 169,03 MiB 51,79 MiB
community/ripgrep 13.0.0-2 4,42 MiB 1,29 MiB
community/code 1.61.0-1 90,98 MiB 13,56 MiB
Total Download Size: 66,83 MiB
Total Installed Size: 264,89 MiB
:: Proceed with installation? [Y/n]
Pamac ging niet direct, maar bauh wel via
yay -S bauh --needed
bauh &
gewoon via yay software installeren werkt ook goed.
Ben vooral verbaast dat het zo weinig ram en cpu gebruikt. Het is ook clean kwa install. Denk dat ik MX Linux maar verwijder en overstap.

[ Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 31-10-2021 13:38 ]
Hier zelfde versie van PopOS in gebruik, maar krijg dit niet gereproduceerd.desalniettemin schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:37:
Ik heb op Pop OS 21.04 soms 2 aanwijzers. Een in de linker bovenhoek, waar ik niks mee kan doen en de normale. Als ik dan op de titlebar van Firefox of wat dan ook en dubbelklik of sleep en laat vallen met de andere pointer doe of sleep hem iets naar beneden, dan verdwijnt de vaste. Dit heb ik nog nooit eerder gehad op andere distro's![]()
Er is alleen nog één puntje van ergernis en dat is dat Firefox nu niet netjes een ica file download wanneer ik iets moet via Citrix, maar het in een nieuw venster gooit en de HTML5 client probeert te openen wat niet werkt.
Via Chromium download hij wel netjes de ica file, dus dat heb ik nu als workaround. Het liefste heb ik dit ook onder Firefox, maar ik kan zo nergens iets vinden om dit op te lossen.
Heeft iemand hier misschien ervaring hiermee?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Kijk even bij je voorkeuren wat er gedaan moet worden met het bestand. Staat dat op 'openen met Firefox', downloaden of openen met ander programma? Let ook even op of je op de achtergrond niet stiekem een add-on oid hebt gekregen. Ook goed mogelijk dat de Citrix server ziet dat het een Linux bak is en dan maar de HTML5 versie geeft, ongeacht of je nou een aparte client hebt die werkt of niet.
¨sudo apt autoremove¨ werkt wel.Hero of Time schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
Misschien omdat je overal de niet-werkende 'apt auto-remove' voorgeschoteld krijgt als 'oplossing',
Ik gebruik al sinds jaren het ./up scriptje
#!/bin/sh
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt autoremove
Het aantal kernels blijft op meestal op twee of drie.
Na een distupgrade wil er nog wel eens een van de vorige release overblijven
langst gebruikte distro is ubuntu-mate daarna kubuntu.
kubuntu 21.10 heeft printen stuk gemaakt en firefox zit in een snap, terug naar kubuntu 21.04 en alles werkte weer.
Debian geprobeerd maar dat wil wel via een netinstall installeren en de boel downloaden maar na een reboot klaagt het over de netwerkkaart. Echt heel handig.
Draai nu manjaro even wennen maar nog geen showstoppers. Alleen kinderachtig dat de ubuntu tool geen iso daarvan op usb-stick wil zetten.
grub is ook weer zeuren, gelukkig is er refind dat werkt wel.
bouwfraude schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:55:
Draai nu manjaro even wennen maar nog geen showstoppers.
Alleen kinderachtig dat de ubuntu tool geen iso daarvan op usb-stick wil zetten.
dd if=/pad/naar/je.ISO of=/dev/DeUSBstick bs=4MiB
Werkt altijd!
Die apt autoremove werkt alleen als de geïnstalleerde kernels ook echt als automatisch geïnstalleerd staan gemarkeerd. Dat wil nog wel eens verdwijnen. En dan kan je het net zo vaak draaien tot je een ons weegt, het doet dan niets. Bij de meeste probleemoplossers gaan ze daar niet verder op in, waardoor je dus een non-oplossing hebt. Dat heb je zelf al ondervonden met de achtergebleven kernel van de vorige release. Die had verwijdert moeten worden met een autoremove.bouwfraude schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:55:
[...]
¨sudo apt autoremove¨ werkt wel.
Ik gebruik al sinds jaren het ./up scriptje
#!/bin/sh
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt autoremove
Het aantal kernels blijft op meestal op twee of drie.
Na een distupgrade wil er nog wel eens een van de vorige release overblijven
Tijdens installatie hoor je al wat te moeten zien als er iets extra nodig is voor de netwerkkaart, in 99% van de gevallen gaat het dan om firmware. Als je na installatie geen netwerk hebt, is het eerste wat je doet de logs in duiken om na te gaan waarom. Is het toch de firmware? Staat er iets in /etc/network/interfaces waardoor NetworkManager er niets mee doet?langst gebruikte distro is ubuntu-mate daarna kubuntu.
kubuntu 21.10 heeft printen stuk gemaakt en firefox zit in een snap, terug naar kubuntu 21.04 en alles werkte weer.
Debian geprobeerd maar dat wil wel via een netinstall installeren en de boel downloaden maar na een reboot klaagt het over de netwerkkaart. Echt heel handig.
Als de installer verbinding kan maken met het netwerk en internet, dan kan het resultaat wat geïnstalleerd wordt dat ook.
Ga je ook klagen dat MS Windows geen tools bevat om een MacOS installatie media te maken? Of een voor BSD? Of voor Solaris? Of zelfs standaard ingebouwd om een Linux distro te installeren en Windows eraf te gooien? Beetje vreemde opmerking om Ubuntu te verwijten dat er geen tools aanwezig zouden zijn om de installer van een andere distro op een USB stick te kunnen zetten. Er staan al instructies bij de distro zelf hoe je de media maakt.Draai nu manjaro even wennen maar nog geen showstoppers. Alleen kinderachtig dat de ubuntu tool geen iso daarvan op usb-stick wil zetten.
Klinkt meer als gebrek aan kennis dan een echt probleem. En dan wil je nog wel naar een Arch based distro. Hmmm, gaat dat dan wel goed?grub is ook weer zeuren, gelukkig is er refind dat werkt wel.
Dat viel mij reuze mee in het verleden heb ik met synaptic wel eens opruiming gehouden maar de laatste releases gaat dat best wel goed.Hero of Time schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:00:
Die apt autoremove werkt alleen als de geïnstalleerde kernels ook echt als automatisch geïnstalleerd staan gemarkeerd. Dat wil nog wel eens verdwijnen.
Nou dat viel tegen het booten van debian stopte toen het bij de netwerkkaart kwam.Als de installer verbinding kan maken met het netwerk en internet, dan kan het resultaat wat geïnstalleerd wordt dat ook.
Bij ubuntu had ik dat alleen bij een oudere kernel (moederbord is van begin dit jaar) maar dan werkt de USB netwerkkaart nog, die pikt debian ook niet op. Dan ben ik er klaar mee.
Ja, natuurlijk er is balena etcher en dd werk ook vaak welGa je ook klagen dat MS Windows geen tools bevat om een MacOS installatie media te maken?
Windows wil alleen een bootable/installable Windows USB maken vanaf een werkende Windows installatie.
Er zitten vier SSD's in de desktop. Er is altijd wel iets wat werkt.Klinkt meer als gebrek aan kennis dan een echt probleem. En dan wil je nog wel naar een Arch based distro. Hmmm, gaat dat dan wel goed?
Over het algemeen werkt ubuntu prima uit de box, release 21.10 heeft hier wat print problemen maar 22.04 in virtualbox print weer wel...
Enige waar ik nog mee 'zit' is een vervanger van Notepad++ op Windows. Ik heb nu VS Code op Debian, maar die onthoud (nog?) niet welke bestanden ik open had staan als ik hem opnieuw start. Kan me niet voorstellen dat dat er niet in zit, maar vooralsnog niet gevonden
[ Voor 9% gewijzigd door lolgast op 07-11-2021 12:49 ]
Ik ben altijd meer een Notepad dan Notepad++ gebruiker geweest dus onder Linux/BSD gebruik ik ook gewoon Nano/Edit of gewoon Vilolgast schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:48:
Enige waar ik nog mee 'zit' is een vervanger van Notepad++ op Windows. Ik heb nu VS Code op Debian, maar die onthoud (nog?) niet welke bestanden ik open had staan als ik hem opnieuw start. Kan me niet voorstellen dat dat er niet in zit, maar vooralsnog niet gevonden
Maar het ligt er natuurlijk volledig aan hoe uitgebreid je omgeving moet zijn zeg maar...
Is Notepadqq (Github) iets?lolgast schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:48:
Enige waar ik nog mee 'zit' is een vervanger van Notepad++ op Windows.
Linux gaat mijn inmiddels ook beter af dus wie weet dat ik binnenkort ook mijn grote pc overzet op Linux maar dan denk ik meer aan POP!_os vanwege de goede ondersteuning voor Nvidia kaarten.
Ik heb wel een vraag...het valt mij op dat als ik een applicatie verwijder dat ik er nog wel rommel achter blijft, wat je ook bij Windows ziet.
Ik gebruik dan wel "sudo apt autoremove && sudo apt autoclean" maar toch... is hier iets aan te doen?
Volgens mij zorgt die autoremove daarvoor. Je kan desgewenst ook wel bleachbit gebruiken. Stacer werkt ook.HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:18:
Ik ben 1.5 week geleden met mijn laptop overgegaan op ZorinOS omdat deze het uiterlijk heeft van Windows. Heerlijke instapdistro en voelde meteen vertrouwd aan. En het is natuurlijk gratis.
Linux gaat mijn inmiddels ook beter af dus wie weet dat ik binnenkort ook mijn grote pc overzet op Linux maar dan denk ik meer aan POP!_os vanwege de goede ondersteuning voor Nvidia kaarten.
Ik heb wel een vraag...het valt mij op dat als ik een applicatie verwijder dat ik er nog wel rommel achter blijft, wat je ook bij Windows ziet.
Ik gebruik dan wel "sudo apt autoremove && sudo apt autoclean" maar toch... is hier iets aan te doen?
Zie ook: https://forum.zorin.com/t/how-to-do-a-disk-clean-up/3565/7
Pop OS is een aanrader voor Nvidia inderdaad zeker als je een gamer bent. Zelf grote fan van Endeavour OS . AUR, minimalistisch en vriendelijke, behulpzame community.
Heeft Endeavour OS ook de nieuwste kernel?cy-gor25 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:07:
[...]
Volgens mij zorgt die autoremove daarvoor. Je kan desgewenst ook wel bleachbit gebruiken. Stacer werkt ook.
Zie ook: https://forum.zorin.com/t/how-to-do-a-disk-clean-up/3565/7
Pop OS is een aanrader voor Nvidia inderdaad zeker als je een gamer bent. Zelf grote fan van Endeavour OS . AUR, minimalistisch en vriendelijke, behulpzame community.
Je praat over minimalistisch maar kun je eens wat meer vertellen. Ik zie bijna twee dezelfde OS'en haha.
[ Voor 9% gewijzigd door HSG op 13-12-2021 09:37 ]
Goede vraag. Je kan zelf de kernel bepalen: LTS of experimental of de default kernel (ik denk 5.15). NIeuwere kernels kunnen soms voor problemen zorgen. Toen ik problemen met een Creative Soundcard in Manjaro werd me zelfs aangeraden om de Kernel te downgraden (nu is Creative wel niet erg goed in het ondersteunen via niet-Windows besturingssystemen).HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:28:
[...]
Heeft Endeavour OS ook de nieuwste kernel?
Je praat over minimalistisch maar kun je eens wat meer vertellen. Ik zie bijna twee dezelfde OS'en haha.
Minimalistisch omdat er vrij weinig vooraf geïnstalleerd wordt: je bepaalt zelf de compositie van je OS. Ter vergelijking: MX Linux zit vol met settings, software. Ik vind dat zelf onoverzichtelijk. Uiteraard kan dat ook een voordeel zijn want soms vraag je je af: wat zijn de aanbevolen packages?
Ja, Eos heeft de laastste kernel momenteel. En hier kan je zien welke packages ze installeren per DE: https://github.com/endeav...ndeavourOS-packages-lists naast bijna 200 base packages.HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:28:
[...]
Heeft Endeavour OS ook de nieuwste kernel?
cy-gor25 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:47:
[...]
Goede vraag. Je kan zelf de kernel bepalen: LTS of experimental of de default kernel (ik denk 5.15). NIeuwere kernels kunnen soms voor problemen zorgen. Toen ik problemen met een Creative Soundcard in Manjaro werd me zelfs aangeraden om de Kernel te downgraden (nu is Creative wel niet erg goed in het ondersteunen via niet-Windows besturingssystemen).
Minimalistisch omdat er vrij weinig vooraf geïnstalleerd wordt: je bepaalt zelf de compositie van je OS. Ter vergelijking: MX Linux zit vol met settings, software. Ik vind dat zelf onoverzichtelijk. Uiteraard kan dat ook een voordeel zijn want soms vraag je je af: wat zijn de aanbevolen packages?
Wat zouden jullie in dit geval aanraden op gebied van gamen, stabiliteit en performance?Jogai schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:37:
[...]
Ja, Eos heeft de laastste kernel momenteel. En hier kan je zien welke packages ze installeren per DE: https://github.com/endeav...ndeavourOS-packages-lists naast bijna 200 base packages.
Een simpel applicatie draaien, foto bekijken of een film afdraaien kunnen de meeste distro's wel.
[ Voor 4% gewijzigd door HSG op 13-12-2021 12:15 ]
Qua performance zou je nog de liqorix kernel kunnen proberen om nog iets meer prestaties uit je systeem te persen. En dat is in arch ook makkelijk door een repository extra toe te voegen: https://blog.userrepository.eu/about/ (deze heeft de liqorix kernel).
Maar ja, als je je systeem zo bleeding edge maakt, dan zal je ongetwijfeld iets op betrouwbaarheid in leveren, al hoeft dat niet altijd te betekenen dat de stabiliteit achteruit gaat.
[ Voor 39% gewijzigd door Jogai op 13-12-2021 13:03 ]
Creative is ook heel slecht in het ondersteunen van Windows systemen dus een Creative product als referentie gebruiken voor de bruikbaarheid van een OS lijkt me een heel slecht idee!cy-gor25 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:47:
Toen ik problemen met een Creative Soundcard in Manjaro werd me zelfs aangeraden om de Kernel te downgraden (nu is Creative wel niet erg goed in het ondersteunen via niet-Windows besturingssystemen).
Nou heb ik een andere vraag voor jou en misschien dat jij mij daar wel bij kan helpen.Jogai schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:59:
Tja, ik game niet veel, maar wat ik wil lukt vlekkeloos icm Steam Tinker Launch op EndaevourOS. De steam deck is iirc ook gebaseerd op Arch. Dat zijn beide wel punten voor een arch gebaseerde distro. Voor de rest ben ik zwaar vooringenomen want ik zou zowieso voor een arch gebaseerde distro kiezen, en EndeavourOs maakt dat erg makkelijk.
Qua performance zou je nog de liqorix kernel kunnen proberen om nog iets meer prestaties uit je systeem te persen. En dat is in arch ook makkelijk door een repository extra toe te voegen: https://blog.userrepository.eu/about/ (deze heeft de liqorix kernel).
Maar ja, als je je systeem zo bleeding edge maakt, dan zal je ongetwijfeld iets op betrouwbaarheid in leveren, al hoeft dat niet altijd te betekenen dat de stabiliteit achteruit gaat.
Op mijn Windows pc heb ik de volgende schijven:
C = OS schijf
D = Dataschijf voor software en games
F = Dataschijf voor van alles en nog wat.
De F- schijf is niet zo spannend want dat zet ik op een usb-stick en kan zo op een linux schijf geïmporteerd worden.
De D-schijf wordt een ander verhaal. Daar wil ik dus ook met Linux een schijf voor software en games gebruiken om mijn OS-schijf zo veel mogelijk schoon te houden. Bij Windows kan ik voor de installatie nog zelf een directory aanwijzen waar je de software neer kan zetten maar dat ik zie ik bij Linux niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle software die ik wil installeren op de dataschijf voor software terecht komt?
Hoe zie je dat zelf voor je? Bij Linux zijn alle onderdelen van programma's netjes verdeelt over de mappen op het file system waar die delen voor dienen. Binaries/executables komen in /usr/bin, libraries in /usr/lib, algemene zaken in /usr/share, etc. Het is niet dat een applicatie al z'n zut ongeorganiseerd in een enkele map dumpt zoals dat bij Windows wordt gedaan. Als je namelijk goed kijkt naar wat programma's zoal leveren, zetten ze óf bepaalde libraries 20x op je systeem omdat ze allemaal hun eigen versie meeleveren óf ze dumpen het alsnog ergens in de system32 map 'voor het gemak'. En dan heb je ook nog eens programma's op Windows waarbij je niet eens op kan geven waar je het wilt hebben (dumpt zichzelf óf al in Program Files, óf gewoon in je profiel).HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:38:
De D-schijf wordt een ander verhaal. Daar wil ik dus ook met Linux een schijf voor software en games gebruiken om mijn OS-schijf zo veel mogelijk schoon te houden. Bij Windows kan ik voor de installatie nog zelf een directory aanwijzen waar je de software neer kan zetten maar dat ik zie ik bij Linux niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle software die ik wil installeren op de dataschijf voor software terecht komt?
Dus, welke software zit je zelf aan te denken dat je zonodig compleet van het OS en de libraries en dependencies wilt scheiden? Want als je dat echt wilt, ga je zelf de boel compileren en geef je alles een eigen prefix, met als risico dat je 10x dezelfde dependency aan het toevoegen bent aan een prefix omdat het programma anders niet werkt, omdat de library path niet standaard is.
Maak het jezelf niet te moeilijk, de ruimte die Windows voor zichzelf al eist om überhaupt te kunnen installeren (en dus niet eens inneemt) is al ruim voldoende om aardig wat software op Linux te installeren.
Eigenlijk zou je hier even moeten proberen om al je Windows-manieren en -oplossingen uit je hoofd te zetten en op de Linux-manier gaan denken. Het begint al bij die partities en schijfletters. Waar Windows standaard een letter toekent aan een partitie, heb je ook de mogelijkheid om een schijf (of usb-stick) niet een letter te geven maar een "mount point": eigenlijk een directory waaronder je partitie gekoppeld kan worden. Dat laatste is de manier waarop het ook in Linux werkt.HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:38:
[...]
Nou heb ik een andere vraag voor jou en misschien dat jij mij daar wel bij kan helpen.
Op mijn Windows pc heb ik de volgende schijven:
C = OS schijf
D = Dataschijf voor software en games
F = Dataschijf voor van alles en nog wat.
De F- schijf is niet zo spannend want dat zet ik op een usb-stick en kan zo op een linux schijf geïmporteerd worden.
Is die C-schijf een andere SSD als je D-schijf? Zo ja: hoe groot is je C-schijf? De kans is groot dat je daar met gemak je OS + applicaties op kan laten zetten. Op een bepaalde plek binnen je bestandssysteem koppel je die andere schijf (je D-schijf uit Windows) en daar kan je vervolgens bijvoorbeeld een Steam library library maken en je games daar installeren. Je zou kunnen overwegen om je home-directory (dat zou in Windows /Users/JeUser zijn) op die andere partitie te zetten en die partitie te koppelen onder /home.
In eerste instantie is het denk ik wel verstandig om niet teveel te proberen je Windows-experience na te bootsen maar voor elk "probleem" te kijken naar hoe je dat oplost in Linux.
Saved by the buoyancy of citrus
Hero of Time schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:49:
[...]
Hoe zie je dat zelf voor je? Bij Linux zijn alle onderdelen van programma's netjes verdeelt over de mappen op het file system waar die delen voor dienen. Binaries/executables komen in /usr/bin, libraries in /usr/lib, algemene zaken in /usr/share, etc. Het is niet dat een applicatie al z'n zut ongeorganiseerd in een enkele map dumpt zoals dat bij Windows wordt gedaan. Als je namelijk goed kijkt naar wat programma's zoal leveren, zetten ze óf bepaalde libraries 20x op je systeem omdat ze allemaal hun eigen versie meeleveren óf ze dumpen het alsnog ergens in de system32 map 'voor het gemak'. En dan heb je ook nog eens programma's op Windows waarbij je niet eens op kan geven waar je het wilt hebben (dumpt zichzelf óf al in Program Files, óf gewoon in je profiel).
Dus, welke software zit je zelf aan te denken dat je zonodig compleet van het OS en de libraries en dependencies wilt scheiden? Want als je dat echt wilt, ga je zelf de boel compileren en geef je alles een eigen prefix, met als risico dat je 10x dezelfde dependency aan het toevoegen bent aan een prefix omdat het programma anders niet werkt, omdat de library path niet standaard is.
Maak het jezelf niet te moeilijk, de ruimte die Windows voor zichzelf al eist om überhaupt te kunnen installeren (en dus niet eens inneemt) is al ruim voldoende om aardig wat software op Linux te installeren.
Mijn OS-schijf is 500gb en de twee andere disken zijn beiden 1TB. Maar hoe moet ik dat nou allemaal zien? Een Steamlibrary kan aardig groot worden (hangt er vanaf wat je installeert) maar ik wil ook de software op een disk van 1TB zien te krijgen. Je hebt b.v. ook software waarmee je download. Ik zou niet willen dat alle tijdelijk data allemaal op de OS-schijf worden gepropt maar op een aparte schijf waar hij alles kan doen.Cyphax schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:59:
[...]
Eigenlijk zou je hier even moeten proberen om al je Windows-manieren en -oplossingen uit je hoofd te zetten en op de Linux-manier gaan denken. Het begint al bij die partities en schijfletters. Waar Windows standaard een letter toekent aan een partitie, heb je ook de mogelijkheid om een schijf (of usb-stick) niet een letter te geven maar een "mount point": eigenlijk een directory waaronder je partitie gekoppeld kan worden. Dat laatste is de manier waarop het ook in Linux werkt.
Is die C-schijf een andere SSD als je D-schijf? Zo ja: hoe groot is je C-schijf? De kans is groot dat je daar met gemak je OS + applicaties op kan laten zetten. Op een bepaalde plek binnen je bestandssysteem koppel je die andere schijf (je D-schijf uit Windows) en daar kan je vervolgens bijvoorbeeld een Steam library library maken en je games daar installeren. Je zou kunnen overwegen om je home-directory (dat zou in Windows /Users/JeUser zijn) op die andere partitie te zetten en die partitie te koppelen onder /home.
In eerste instantie is het denk ik wel verstandig om niet teveel te proberen je Windows-experience na te bootsen maar voor elk "probleem" te kijken naar hoe je dat oplost in Linux.
Maar b.v. ook een platform als Lutris. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij games of wat dan ook niet op de OS-map gaat gooien?
Of Drive_C van Wine waar alle Windows applicaties opgezet worden.
Wat er al wordt gezegd :HSG schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:48:
Mijn OS-schijf is 500gb en de twee andere disken zijn beiden 1TB.
Maar hoe moet ik dat nou allemaal zien?
Een Steamlibrary kan aardig groot worden (hangt er vanaf wat je installeert) maar ik wil ook de software op een disk van 1TB zien te krijgen.
- Kijk waar je Games straks worden opgeslagen.
- Maak een aparte mountpoint voor de path die daarbij hoort.
Je zou bijvoorbeeld zoiets kunnen doen :
- Je root en /boot en zo op SSD #1 doen die het OS bevat.
Zou zelfs een kleine partitie kunnen zijn van maar 16 GB of zo...
- Vervolgens je /home op SSD #2 doen als je heel veel data verwacht op te slaan in je Home directory
Dan moet je dus de Cache directories ervan op de juiste SSD mountenJe hebt b.v. ook software waarmee je download. Ik zou niet willen dat alle tijdelijk data allemaal op de OS-schijf worden gepropt maar op een aparte schijf waar hij alles kan doen.
Zoek uit waar alles wordt opgeslagen en deel de boel in zoals je dat zelf graag zou willen hebben!Maar b.v. ook een platform als Lutris. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij games of wat dan ook niet op de OS-map gaat gooien?
Of Drive_C van Wine waar alle Windows applicaties opgezet worden.
Als je net begint zou ik overigens heel lui doen en alles op één van die 1 TB SSD's installeren en als je dan alles een beetje door hebt een nieuwe installatie doen met een indeling die je fijn vindt of beter denkt te vinden
Misschien ook een idee om een LiveCD/DVD/ISO te booten vanaf een USB Stick en dan te kijken wat al die applicaties aan opties hebben
Of effe te testen in een VM of zo...
Opties zat!
Exotische hardware met crappy ondersteuning maarnero355 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:28:
[...]
Creative is ook heel slecht in het ondersteunen van Windows systemen dus een Creative product als referentie gebruiken voor de bruikbaarheid van een OS lijkt me een heel slecht idee!
werkt perfect out of the box in endeavour itt Manjaro. Had ook issues met pop os destijds, maar niet in EOS.
Waarom creative nog bestaat, geen idee.
Ik heb even gekeken en ik zie bij de meeste platforms dat je aan kan geven waar hij een library neer kan zetten. Of te wel...waar gaat hij zijn games installeren. Dat moet dan geen probleem zijn.nero355 schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:31:
[...]
Wat er al wordt gezegd :
- Kijk waar je Games straks worden opgeslagen.
- Maak een aparte mountpoint voor de path die daarbij hoort.
Je zou bijvoorbeeld zoiets kunnen doen :
- Je root en /boot en zo op SSD #1 doen die het OS bevat.
Zou zelfs een kleine partitie kunnen zijn van maar 16 GB of zo...
- Vervolgens je /home op SSD #2 doen als je heel veel data verwacht op te slaan in je Home directory
[...]
Dan moet je dus de Cache directories ervan op de juiste SSD mounten
[...]
Zoek uit waar alles wordt opgeslagen en deel de boel in zoals je dat zelf graag zou willen hebben!
Als je net begint zou ik overigens heel lui doen en alles op één van die 1 TB SSD's installeren en als je dan alles een beetje door hebt een nieuwe installatie doen met een indeling die je fijn vindt of beter denkt te vinden
Misschien ook een idee om een LiveCD/DVD/ISO te booten vanaf een USB Stick en dan te kijken wat al die applicaties aan opties hebben
Of effe te testen in een VM of zo...
Opties zat!
Mijn home kan ik ook verplaatsen en mounten want ik verwacht dat daar ook best veel data in komt.
Waar ik wel mee zit zijn b.v. mappen als /opt of /usr. Wanneer zet hij iets in /opt en wanneer zet hij iets in /usr?
Dat hangt van de software af die je wilt installeren, maar met een 500GB partitie moet je je vooral geen zorgen daarover maken. Ik heb een SSD in mijn laptop met 250GB, en daar staat het OS, alle applicaties, een (niet al te grote) Steam library en een Windows 10 VM met een disk van ongeveer 60GB, en ik heb nog 65GB vrij. Het meeste leeft in /home, ook je Steam library komt daar in eerste instantie onder terecht.HSG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:06:
[...]
Waar ik wel mee zit zijn b.v. mappen als /opt of /usr. Wanneer zet hij iets in /opt en wanneer zet hij iets in /usr?
Installeer het OS op je primaire SSD, zet als je daar behoefte aan hebt je /home op een andere schijf en mount je andere schijf onder /media/data of /mnt/data ofzoiets (hoeft ook niet meteen op zich), dan kan je daar ook gewoon bij, daar zou je een tweede Steam library kunnen maken voor je games. Er zijn meerdere wegen naar Rome maar je bijt jezelf in de Linux-wereld eigenlijk niet gauw ergens in vast.
[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 14-12-2021 08:33 ]
Oke de grootste klap is Steam library bij mij. Mijn 1TB was bijna vol hahaCyphax schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:28:
[...]
Dat hangt van de software af die je wilt installeren, maar met een 500GB partitie moet je je vooral geen zorgen daarover maken. Ik heb een SSD in mijn laptop met 250GB, en daar staat het OS, alle applicaties, een (niet al te grote) Steam library en een Windows 10 VM met een disk van ongeveer 60GB, en ik heb nog 65GB vrij. Het meeste leeft in /home, ook je Steam library komt daar in eerste instantie onder terecht.
Maar jij zegt net "dat hangt van de software af die je wilt installeren" maar hoe kan ik nou aan een software zien waar deze geïnstalleerd wordt?
Ik ben ook lerend en probeer het allemaal te begrijpen.
De software die je installeert komt in de regel vanuit de package manager van je distributie; een package is eigenlijk altijd wel een soort zipje, die je kunt openen. Daar kan je meestal wel in zien waar alles naartoe wordt geschreven. In mijn geval is dat Arch, en als ik een package open zit daar bijvoorbeeld een directory /usr/bin/ in en daaronder weer alle files die op dezelfde plek in je bestandssysteem terechtkomen. Eventueel nog een installatiescriptje erbij, en dan heb je over het algemeen wel je package.HSG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:32:
[...]
Oke de grootste klap is Steam library bij mij. Mijn 1TB was bijna vol haha
Maar jij zegt net "dat hangt van de software af die je wilt installeren" maar hoe kan ik nou aan een software zien waar deze geïnstalleerd wordt?
Ik ben ook lerend en probeer het allemaal te begrijpen.
Wat zou jij nou aanraden dan?Cyphax schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:39:
[...]
De software die je installeert komt in de regel vanuit de package manager van je distributie; een package is eigenlijk altijd wel een soort zipje, die je kunt openen. Daar kan je meestal wel in zien waar alles naartoe wordt geschreven. In mijn geval is dat Arch, en als ik een package open zit daar bijvoorbeeld een directory /usr/bin/ in en daaronder weer alle files die op dezelfde plek in je bestandssysteem terechtkomen. Eventueel nog een installatiescriptje erbij, en dan heb je over het algemeen wel je package.
Ik wil b.v. mijn home, grote downloads en gamelibraries op de DATA-schijf willen krijgen.
Steam (~/.local/share/Steam) kan je verplaatsen als steam gesloten is, dan vraagt ie de volgende keer waar je directory gebleven is en gebruikt ie voortaan de nieuwe locatie.
Overigens raad ik aan om steam tinker launch de proton versies te laten beheren. Als je zelf proton installeerd worden er ladingen 32bit libraries geinstalleerd.
Afhankelijk van de distributie die je kiest kun je dat bij de installatie misschien al aangeven (bij Debian en Slackware bijvoorbeeld wel -- even los van welke distro je het best installeert) dat je /home op een andere partitie wil, en voor de rest zou ik losse applicaties laten bepalen waar ze hun bestanden in wegschrijven. Je downloads gaan standaard al in je home-directory (een afkorting van jouw home-directory is trouwens een tilde, dus jouw home-dir is altijd te bereiken met `cd ~`, vergelijkbaar met %UserProfile% in Windows). En binnen Steam kan je het een en ander regelen. Verder heb je met een halve terabyte zeeen van ruimte; je OS neemt niet dezelfde hoeveelheid ruimte in als Windows, dat met elke nieuwe versie alleen maar groter wordt (en met elke update verder uitdijtHSG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:05:
[...]
Wat zou jij nou aanraden dan?
Ik wil b.v. mijn home, grote downloads en gamelibraries op de DATA-schijf willen krijgen.
Belangrijkste is, denk ik, simpel beginnen in de wetenschap dat wat je wilt allemaal in tweede instantie geregeld kan worden.
Dit zou je kunnen doen, maar ik raad aan het simpeler te houden en een tweede library te maken (vanuit Steam) op een andere plek. En dan de defaults gewoon zo te laten. Steam kan tegenwoordig games/software verplaatsen van de ene library naar de andere, allemaal binnen Steam zelf.Jogai schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:28:
Steam (~/.local/share/Steam) kan je verplaatsen als steam gesloten is, dan vraagt ie de volgende keer waar je directory gebleven is en gebruikt ie voortaan de nieuwe locatie.
[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 14-12-2021 11:33 ]
Jogai schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:28:
Om je home te verplaatsen: https://discovery.endeavo...partition-manual/2021/03/
Overigens raad ik aan om steam tinker launch de proton versies te laten beheren. Als je zelf proton installeerd worden er ladingen 32bit libraries geinstalleerd.
Wat ik wel kan doen is mijn homefolder naar de datadisk verplaatsen en een mount aanmaken. Voor de game libraries... deze kun je zelf aangeven waar ze geplaatst moeten worden. Dat wordt ook de datadisk. Voor andere stukjes software. Ook daar kun je b.v. een directory aangeven waar ze bepaalde zaken neer kunnen zetten.Cyphax schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:28:
[...]
Afhankelijk van de distributie die je kiest kun je dat bij de installatie misschien al aangeven (bij Debian en Slackware bijvoorbeeld wel -- even los van welke distro je het best installeert) dat je /home op een andere partitie wil, en voor de rest zou ik losse applicaties laten bepalen waar ze hun bestanden in wegschrijven. Je downloads gaan standaard al in je home-directory (een afkorting van jouw home-directory is trouwens een tilde, dus jouw home-dir is altijd te bereiken met `cd ~`, vergelijkbaar met %UserProfile% in Windows). En binnen Steam kan je het een en ander regelen. Verder heb je met een halve terabyte zeeen van ruimte; je OS neemt niet dezelfde hoeveelheid ruimte in als Windows, dat met elke nieuwe versie alleen maar groter wordt (en met elke update verder uitdijt)
Belangrijkste is, denk ik, simpel beginnen in de wetenschap dat wat je wilt allemaal in tweede instantie geregeld kan worden.
[...]
Dit zou je kunnen doen, maar ik raad aan het simpeler te houden en een tweede library te maken (vanuit Steam) op een andere plek. En dan de defaults gewoon zo te laten. Steam kan tegenwoordig games/software verplaatsen van de ene library naar de andere, allemaal binnen Steam zelf.
Dan heb ik gros wel te pakken geloven ik.
Heel eerlijk gezegd vind ik de /opt directory ook maar een vaag iets...HSG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:06:
Waar ik wel mee zit zijn b.v. mappen als /opt of /usr.
Wanneer zet hij iets in /opt en wanneer zet hij iets in /usr?
Waar ik het vooral van ken :
Onder CentOS/Red Hat/Fedora achtigen i.c.m. allerlei tooltjes van HP of beter gezegd HPE Servers zoals de CLI Tool voor hun RAID Controllers : HP ACUCLI / HP SSACLI
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wmUcNzi1tYv7Ig9mgs6432YT.jpg?f=user_large)
https://blog.system76.com...960/popos-2110-has-landed
[ Voor 72% gewijzigd door dutchnltweaker op 14-12-2021 18:00 ]
Het is gewoon de distro van System76 en het schijnt verdomd goed te werken i.c.m. laptops die via Nvidia Optimus tussen de iGPU en de losse Nvidia GPU switchen!Sjah schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:52:
Toch vraag ik me af wat het nut is van Pop, we hadden en hebben toch al Ubuntu?
Wat is het nut van Ubuntu? We hebben toch Debian?Sjah schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:52:
Toch vraag ik me af wat het nut is van Pop, we hadden en hebben toch al Ubuntu?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Afaik is /opt meer iets van de traditionelere Unix'en, waar je in /usr je vendor spullen hebt, in /usr/local/ je ports en in /opt eigen brouwsels of 3e partij meuk (dat niet in de portstree staat).nero355 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:08:
[...]
Heel eerlijk gezegd vind ik de /opt directory ook maar een vaag iets...
Lekker overzichtelijk!
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Debian is als de redelijksmakende andijviestamppot. Ubuntu is dan de vette jus die het overheerlijk maakt. Ik zie Pop als de 2 snufjes zout die je meer in het geheel kan doen, en dus als niet essentieel.8088 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:38:
[...]
Wat is het nut van Ubuntu? We hebben toch Debian?
Ubuntu is meer als appelmoes op de stamppot.Sjah schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:30:
[...]
Debian is als de redelijksmakende andijviestamppot. Ubuntu is dan de vette jus die het overheerlijk maakt. Ik zie Pop als de 2 snufjes zout die je meer in het geheel kan doen, en dus als niet essentieel.
Wat is het nut van Debian? We hebben toch OpenVMS?8088 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:38:
[...]
Wat is het nut van Ubuntu? We hebben toch Debian?
Oh, dus Ubuntu is ranzige jus waardoor ik de stamppot niet meer lekker vind.Sjah schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:30:
[...]
Debian is als de redelijksmakende andijviestamppot. Ubuntu is dan de vette jus die het overheerlijk maakt. Ik zie Pop als de 2 snufjes zout die je meer in het geheel kan doen, en dus als niet essentieel.
Debian is vrij.HSG schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:21:
[...]
Wat is het nut van Debian? We hebben toch OpenVMS?
Dit is niet vrij. Kijk ik op de verkeerde plek?
[ Voor 16% gewijzigd door 8088 op 15-12-2021 09:22 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
OpenVMS ook.8088 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:01:
[...]
Oh, dus Ubuntu is ranzige jus waardoor ik de stamppot niet meer lekker vind.
[...]
Debian is vrij.
Zullen we wel proberen een beetje bij het onderwerp te blijven? Een discussie over het nut van distributies is prima; wel liever in een nieuw topic.
Ik, 42, stam nog uit het dos, win 3.11, enzo tijdperk. Ik heb ooit in einde 90er jaren weleens wat omzwervingen naar Redhat gehad, maar tot zeg het x64 tijdperk zat ik aan Windows gekluisterd. Toen ergens in 2009 werk gerelateerd overgestapt naar een Mac in zo'n mooi groot scherm. Welke na 10 jaar trouwe dienst toch echt de geest gaf. Dus ik moest 2 jaar geleden weer een computer kopen. Een Mac was niet meer nodig en een scherm wat ik ook voor de Windows laptop van mijn werk kan gebruiken was ook wel handig.
Inmiddels heb ik ook al een aantal jaar een Raspberry in de meterkast hangen (Domoticz, Node Red, influxdb, grafana) en 1 in de garage om wat op te prullen. Maar als desktop is dat iets te spartaans. Dus ik heb een 27" scherm (hendig voor t werk) en Intel NUC
met een dual core 1.5Gjz Celeron met SSD gekocht, meer dan voldoende voor Linux toch?. Linux Mint er op geknald en eigenlijk best een jaar goed kunnen werken, af en toe niet heel rap en het bluetooth Logitech MX keys keyboard moest altijd even wakker worden. Hoofdzakelijk doe ik wat google sheets, een foto editen, Arduino IDE, node red, bij uitzondering printen en wat database/grafiek geprul.
Nu zag ik dat Intel de NUC met de 11th gen cpus uit productie ging nemen, de i3 6x meer scored dan de huidige Celeron en ook best wat leuke reviews er over had gezien, heb ik 1 van de laatste die nog leverbaar waren, voor een leuke prijs
Vandaag even er op gezet en ik moet zeggen, dat loopt wel soepel. Geen vertraging als ik met het keyboard switch van werk pc naar de NUC. Het was even zoeken waar de terminal zat maar die heb alvast even op de taskbar gepind
Maar nu lees ik in de startpost: Ubuntu is voor beginners.
Een beginner, dat ben ik naar mijn idee niet meer maar de 1e uren Ubuntu waren wel erg soepeltjes.
Dan de vraag, waarom zou ik voor Debian, Fedora, of distro C, D of E kiezen?
[ Voor 0% gewijzigd door maarten_NL op 18-12-2021 07:29 . Reden: Typo ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
"If it works, then it works!"maarten_NL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:37:
Maar nu lees ik in de startpost: Ubuntu is voor beginners.
Een beginner, dat ben ik naar mijn idee niet meer maar de 1e uren Ubuntu waren wel erg soepeltjes.
Doe gewoon lekker waar je zin in hebt of een bepaalde voorkeur voor hebt en klaar!
Dat is te verwachten in een topic dat voornamelijk wordt bevolkt door linux-mensenmaarten_NL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:37:
Man man, ik kom hier even rond neuzen of er wat interessants te lezen is, maar het is hier eigenlijk een aloude Windows/Mac bash
Als Ubuntu voor jou voldoet, waarom zou je dan switchen? Ik ken een aantal linux beheerders die al 30-40 jaar linux Unix systemen beheren, en ik dacht dat die op zijn minst iets van Arch of Linux from Scratch zouden draaien. Maar toen ik ze vroeg wat ze draaiden zeiden ze allemaal Ubuntu. Het zit niet in de weg, It just works™ en tussen de release van nieuwere versies veranderd er niet zoveel.Maar nu lees ik in de startpost: Ubuntu is voor beginners.
Een OS is een gereedschap, geen manier van leven.
Zelf draai ik EndeavourOs wat ook heel beginnersvriendelijk is, maar onder de motorkap is het arch wat niet als vriendelijk voor beginners bekend staat. Ben al 20 jaar (soms meer, soms minder) met linux bezig, maar weet van mezelf dat ik geen expert ben. EndeavourOS is dan voor mij een mooie combi tussen 'it just works' en "als ik zin heb kan ik verder tweaken".
Gevaarlijke uitspraak!_Eend_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:23:
Maar toen ik ze vroeg wat ze draaiden zeiden ze allemaal Ubuntu.
Het zit niet in de weg, It just works™ en tussen de release van nieuwere versies veranderd er niet zoveel.
Ik heb juist de ervaring dat een upgrade in Ubuntu of in mijn geval dan Kubuntu betekent dat er allerlei dingen naar "Factory Defaults" worden gezet, zoals mijn touchpad die alleen de cursor beweegt en niks kan selecteren or "dubbelclicken" en als je allerlei extra repositories in gebruikt hebt dan worden deze disabled!
Ik ben maar uiteindelijk LTS gaan draaien i.p.v. de reguliere versies, want ik werd daar best wel een beetje
Ook de reden dat ik op mijn HTPC/DIY ZFS NAS maar gewoon voor een Debian Testing installatie ben gegaan : Rolling Release Distro die zoiets nooit zal doen als het goed is!
Je kan nooit alles weten dus je blijft sowieso leren elke dag of elke keer dat er wat stuk is gegaan of je wat nieuws wilt opzetten!Jogai schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:43:
Ben al 20 jaar (soms meer, soms minder) met linux bezig, maar weet van mezelf dat ik geen expert ben.
IMHO kan dat prima met elke distro!EndeavourOS is dan voor mij een mooie combi tussen 'it just works' en "als ik zin heb kan ik verder tweaken".
Daarna was mijn pc aan vervanging toe en heb ik 10 jaar een iMac gehad die de laatste 5 jaar op Debian (en heel kort op Elementary OS) heeft gedraaid.
Daarna weer een pc gekocht en daar direct Windows 10 gelaten voor wat het was en Pop_OS! geïnstalleerd.
Via een aantal distrohopjes via Linux Mint, KDE neon, Arch en Debian bij Fedora uitgekomen. Die laatste draai ik sinds april dit jaar en is een blijvertje wat mij betreft. Vind het echt een superfijne distro!
Het staat er nu 24u op en tot zo ver voldoet het zeker. Alles lekker soepel en het ene onhebbelijkheidje wat op Linux Mint vervelend, maar niet irritant genoeg was om er helemaal tot op de draad in te duiken._Eend_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:23:
[...]
Als Ubuntu voor jou voldoet, waarom zou je dan switchen?
Daar heb je wel een gelijk in. Het bluetooth keyboard pakte na switchen de 1e letter pas na een halve seconde of wat. Ik heb hier en daar wat bluetooth settings getweaked, maar zonder echt resultaat. Het begon mij te lang te duren voor wat het zou kunnen brengen.Jogai schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:43:
@maarten_NL Als ik het zo lees gebruik je eea aan software op een linux systeem en ben je niet echt de diepte ingegaan om problemen op te lossen of je systeem te fixen. Ik denk dat je dan qua linux nog steeds een 'beginner' kan zijn. Niets mis mee, en als het zo werkt voor jouw dan is het prima.
EndeavourOS is dan voor mij een mooie combi tussen 'it just works' en "als ik zin heb kan ik verder tweaken".
Ubuntu doet uit de box al wat het moet doen, op de vorige NUC moest het iets meer lean en mean doordat zo'n Celeron niet echt een powerhouse is dus daarom had ik voor Mint gekozen. Maar nu, ding aan en binnen een 15s ofzo staat de desktop er. Vroeger heb ik hele avonden besteed aan defragmenteren en het bootproces optimaliseren. Dat is tegenwoordig niet meer nodig en kan je je tijd besteden aan zaken automatiseren
De ervaring die ik van het afgelopen jaar heb is dat Linux wel veel volwassener is geworden en ik niet echt dingen heb moeten fixen. Op de beide NUCs en op de raspberries werkt het gewoon out-of-the-box, packages installeren gaat soepel en er is geen gebrek aan applicaties.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Note: dat is niet mijn uitspraak, maar die van mijn collega's
Waarschijnlijk gebruiken ze ook een LTS versieIk heb juist de ervaring dat een upgrade in Ubuntu of in mijn geval dan Kubuntu betekent dat er allerlei dingen naar "Factory Defaults" worden gezet, zoals mijn touchpad die alleen de cursor beweegt en niks kan selecteren or "dubbelclicken" en als je allerlei extra repositories in gebruikt hebt dan worden deze disabled!
Ik ben maar uiteindelijk LTS gaan draaien i.p.v. de reguliere versies, want ik werd daar best wel een beetjevan eerlijk gezegd...
[...]
Dat klopt ook omdat Ubuntu is gebaseerd op Debian en Debian een fixed release distro is. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen. Je zou kunnen kijken naar een rolling release distro (Arch, Gentoo) maar dat heeft ook zo zijn nadelen. Wat dat voor jou betekent, kun je het best zelf uitvinden.nero355 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:25:
Ik heb juist de ervaring dat een upgrade in Ubuntu of in mijn geval dan Kubuntu betekent dat er allerlei dingen naar "Factory Defaults" worden gezet, zoals mijn touchpad die alleen de cursor beweegt en niks kan selecteren or "dubbelclicken" en als je allerlei extra repositories in gebruikt hebt dan worden deze disabled!
Voor mij is het erg belangrijk dat de meeste software vrij is en daar is juist Ubuntu niet zo goed in. Debian weer wel, maar die zijn weer erg conservatief (lees stabiel, maar geen cutting edge software). Gentoo doet precies wat ik wil, maar daarvoor moet je wel echt een hoop kennis en ervaring hebben. Je kunt ook kijken naar de documentatie en de fora. Ik vind het forum van Arch echt vreselijk. De documentatie is best wel goed. Gentoo heeft een heel fijne community, maar incomplete documentatie.
Kleine aanvulling hierop.. Ik heb een systeem recent naar Debian Sid overgezet. Dat voelt nu een klein beetje als ' best of both worlds' --> Wel snelle updates en recente packages, geen breaking system zaken.. Hoewel mijn primairy nog steeds Arch is en daar ook weinig tot niets breekt.delphium schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:21:
[...]
Dat klopt ook omdat Ubuntu is gebaseerd op Debian en Debian een fixed release distro is. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen. Je zou kunnen kijken naar een rolling release distro (Arch, Gentoo) maar dat heeft ook zo zijn nadelen. Wat dat voor jou betekent, kun je het best zelf uitvinden.
Voor mij is het erg belangrijk dat de meeste software vrij is en daar is juist Ubuntu niet zo goed in. Debian weer wel, maar die zijn weer erg conservatief (lees stabiel, maar geen cutting edge software). Gentoo doet precies wat ik wil, maar daarvoor moet je wel echt een hoop kennis en ervaring hebben. Je kunt ook kijken naar de documentatie en de fora. Ik vind het forum van Arch echt vreselijk. De documentatie is best wel goed. Gentoo heeft een heel fijne community, maar incomplete documentatie.
Mijn ervaring is dat met Debian Sid, met name vlak na een release (waarbij Sid overgaat naar stable en er dus een nieuwe sid komt) er alsnog veel kapot kan gaan. Dat wordt in de loop der tijd gefixed, maar kan behoorlijk irritant zijn. Wat ook kan, is stable installeren en met behulp van pinning, bepaalde pakketten uit sid installeren. Zo heb je wel een stabiel systeem, maar kan je wel bijvoorbeeld de laatste Blender draaien.Koepert schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:36:
[...]
Kleine aanvulling hierop.. Ik heb een systeem recent naar Debian Sid overgezet. Dat voelt nu een klein beetje als ' best of both worlds' --> Wel snelle updates en recente packages, geen breaking system zaken.. Hoewel mijn primairy nog steeds Arch is en daar ook weinig tot niets breekt.
Sid wordt NOOIT stable. Sid is een vaste release naam en zal altijd Unstable zijn en blijven. Sid zal nooit een Stable naam zijn. Waar jij het over hebt, is Testing. Die krijgt de volgende release naam, nu Bookworm, en wordt uiteindelijk Stable.delphium schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:47:
[...]
Mijn ervaring is dat met Debian Sid, met name vlak na een release (waarbij Sid overgaat naar stable en er dus een nieuwe sid komt) er alsnog veel kapot kan gaan.
Don't make a FrankenDebian!Dat wordt in de loop der tijd gefixed, maar kan behoorlijk irritant zijn. Wat ook kan, is stable installeren en met behulp van pinning, bepaalde pakketten uit sid installeren. Zo heb je wel een stabiel systeem, maar kan je wel bijvoorbeeld de laatste Blender draaien.
Het combineren van Stable en Unstable is bad practise en gaat je in je kont bijten. Hard. Doe het dus niet.
Wil je meer 'bij' blijven zonder de potentiële nukkigheden van Unstable/Sid, draai dan Testing. Je loopt dan alsnog redelijk mee met software (er zit een wachttijd van ongeveer 10 dagen voordat iets van Sid naar Testing komt), maar je hebt niet direct de mogelijke breakage van Sid/Unstable.
Persoonlijk draai ik al jaren Sid zonder enig probleem. Na een Stable release komen er idd een zwik aan nieuwe versies binnen, maar daar heb ik nog weinig last van gehad dat m'n systeem onbruikbaar werd. Ik update ook niet elk uur ofzo, eens in de week is ruim voldoende, je zou zelfs eens per 2-4 weken kunnen doen.
Enige punt waar ik iets van issues door krijg, is multi-arch omdat de packages van de andere architectuur nog niet bij zijn door een build probleem. Dit had ik de afgelopen paar dagen bijvoorbeeld, libgcc-s1 was wel bijgewerkt voor amd64, maar voor i386 was het nog de vorige build versie en weigerde alle afhankelijkheden hierbij te updaten. Je draait Sid omdat je meer weet van Linux en het package systeem, waardoor je niet meteen zit met "hoe moet ik dit oplossen". Al is dat niets meer dan afwachten. Zolang je weet welke packages het zijn, kan je andere updates gewoon blijven toepassen.
Wat is de reden dat je bijna anno 2022 nog met een 32-bits systeem zitHero of Time schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:55:
Enige punt waar ik iets van issues door krijg, is multi-arch omdat de packages van de andere architectuur nog niet bij zijn door een build probleem. Dit had ik de afgelopen paar dagen bijvoorbeeld, libgcc-s1 was wel bijgewerkt voor amd64, maar voor i386 was het nog de vorige build versie en weigerde alle afhankelijkheden hierbij te updaten.
AMD64/x86-64 is er alweer bijna 17 jaar of zo!
Je hebt gelijk. Ik heb het over testing en niet over Sid.Hero of Time schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:55:
[...]
Sid wordt NOOIT stable. Sid is een vaste release naam en zal altijd Unstable zijn en blijven. Sid zal nooit een Stable naam zijn. Waar jij het over hebt, is Testing. Die krijgt de volgende release naam, nu Bookworm, en wordt uiteindelijk Stable.
Ook daar heb je gelijk als het gaat over Sid. Een los, op zichzelf staand pakket als Blender, of bijvoorbeel PHP kun je prima uit testing installeren (kijk voor je installeert naar de dependencies). Met Franken Debian wordt meer bedoeld dat je hele systeem een mix is met bijvoorbeeld stable als basis en de nieuwste Gnome uit testing, of erger unstable (Sid). Dat is gevaarlijk!Don't make a FrankenDebian!
Het combineren van Stable en Unstable is bad practise en gaat je in je kont bijten. Hard. Doe het dus niet.
Ik denk dat je hier nu zelf testing bedoelt en niet Sid.Persoonlijk draai ik al jaren Sid zonder enig probleem. Na een Stable release komen er idd een zwik aan nieuwe versies binnen, maar daar heb ik nog weinig last van gehad dat m'n systeem onbruikbaar werd. Ik update ook niet elk uur ofzo, eens in de week is ruim voldoende, je zou zelfs eens per 2-4 weken kunnen doen.
Je geeft aan dat je nauwelijks problemen hebt gehad, maar ik heb ook een aantal jaren testing gedraaid en juist ontzettend veel problemen gehad. Tot aan niet werkende systemen toe. Op Debian stable heb ik inmiddels computers draaien die vanaf Jessie (2015!) steeds zijn geupgrade. Over stabiel gesproken.
Pakketen als bijvoorbeeld Steam hebben alleen maar 32bit binaries. Genoeg reden om multi-arch te blijven draaien ;-)nero355 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:57:
[...]
Wat is de reden dat je bijna anno 2022 nog met een 32-bits systeem zit
Ahh... op die fiets!delphium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:55:
Pakketen als bijvoorbeeld Steam hebben alleen maar 32bit binaries. Genoeg reden om multi-arch te blijven draaien ;-)
Effe niet aan gedacht of te snel gelezen zo te zien...

* nero355 heeft de laatste 2 a 3 jaar een trauma opgelopen door allerlei mensen die een 32-bits OS op hun 64-bit capabele systeem draaiden!

Zoals hierboven al is aangegeven, heb ik het over multi-arch, dus een andere architectuur naast je base arch. AMD64 is m'n base, i386 is foreign. Dank je Wine en voornamelijk Steam om hier afhankelijk van te zijn. Wine kan je, als je echt wilt, 64 bit only draaien, maar veel van je Windows tools doen het niet. En als je iets van 64 bit support libraries wilt, zoals VC++, jammer, alsnog 32 bit nodig of je gaat handmatig wat shit doen om het toch soort van te laten werken.nero355 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:57:
[...]
Wat is de reden dat je bijna anno 2022 nog met een 32-bits systeem zit
AMD64/x86-64 is er alweer bijna 17 jaar of zo!
Nee, je kan niet 'prima' Testing en Stable mengen met 'maar' 1 package, want voor de volgende Testing release Stable wordt, zit je al met andere dependencies die een nieuwere versie vereisen. Ongemerkt gaat óf je package stuk, óf gooi je alsnog een hoop libraries naar Testing om maar de nieuwere versie te draaien.delphium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:52:
[...]
Ook daar heb je gelijk als het gaat over Sid. Een los, op zichzelf staand pakket als Blender, of bijvoorbeel PHP kun je prima uit testing installeren (kijk voor je installeert naar de dependencies). Met Franken Debian wordt meer bedoeld dat je hele systeem een mix is met bijvoorbeeld stable als basis en de nieuwste Gnome uit testing, of erger unstable (Sid). Dat is gevaarlijk!
Wil je echt de nieuwere versie hebben, zonder een FrankenDebian te maken, kijk dan in Backports. Die is juist daar voor bedoelt.
Nope, ik draai op dit systeem al 8 jaar Sid, zelden problemen. Paar keer omdat de nVidia driver niet compileerde voor de kernel die aangeboden werd, dat was een paar dagen tot hooguit maand later opgelost.[...]
Ik denk dat je hier nu zelf testing bedoelt en niet Sid.
Je geeft aan dat je nauwelijks problemen hebt gehad, maar ik heb ook een aantal jaren testing gedraaid en juist ontzettend veel problemen gehad. Tot aan niet werkende systemen toe. Op Debian stable heb ik inmiddels computers draaien die vanaf Jessie (2015!) steeds zijn geupgrade. Over stabiel gesproken.
Heb een ander systeem dat nog wat ouder is en Sid draait, ook zelden issues gehad. M'n werklaptop draait ook Sid, 0 issues.
Ik weet niet wat jij draait of doet met je systeem, maar mijn ervaring is dat Debian Unstable echt niet die naam waar maakt. En ik ben zelfs zo gek om in Experimental te kijken en daar nog wel eens wat uit te plukken. Werklaptop heeft bijvoorbeeld kernel 5.16 rc6. En toen Testing/Bullseye in freeze zat, had ik een nieuwere KDE eruit geplukt. Deed het prima.
Voor het verkrijgen van Proton kan STL handig zijn, maar sommige games werken niet of beperkt zonder Steam en het is nog steeds klote dat er geen 64 bit versie is met de mega disclaimer erbij dat oudere games er niet mee werken.
Ik dacht Ubuntu maar die zijn wat afgeweken van de Linux mindset. Ik zou er vooral spelletjes opzetten. Old Skool Debian dan?
Ik moest meteen aan Wikipedia: Puppy Linux denken, maar ik kom op het moment niet eens op hun website en blijkbaar komt dat wel vaker voor!Dimitrip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:10:
Heeft iemand tips voor een Linux distro voor kinderen?

Maar toen ging ik verder zoeken en kwam ik best wel leuke artikelen tegen met allerlei distro's voor kids : https://duckduckgo.com/?q=linux+for+kids
Best wel grappig wat men allemaal verzonnen heeft speciaal voor kids!
Mijn kids van 9 en 7 draaien elementary os en debian stable met cinnamon op hun laptops.Dimitrip schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:10:
Heeft iemand tips voor een Linux distro voor kinderen? Het zal vooral gebruikt worden voor spelletjes en internet (YouTube) en eventueel Spotify. Zelf heb ik Debian thuis. De oudste heeft win 10 maar wil voor de jongste een Debian, ze gebruiken toch alles van elkaar en een beetje teasen/moeilijker os is altijd Interessant. Ze gaan het dus niet breed gebruiken (geen vm's, geen dd's geen moeilijke bewerkingen dus 😉) .
Ik dacht Ubuntu maar die zijn wat afgeweken van de Linux mindset. Ik zou er vooral spelletjes opzetten. Old Skool Debian dan?
Beide naar tevredenheid.
Een paar games geinstalleerd via synaptic.
Ondertussen gekeken naar nero355 zijn links en daar kwam skolelinux uit. Dat lijkt me ook erg interessant. Die ga ik als volgende proberen.
Bedankt voor de feedback! Debian (derivates) zullen verder bekeken worden
Ff zwaar offtopic maar jouw link laat mijn duckduckgo browser (android) gewoon keihard crashen.nero355 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:31:
[...]
Maar toen ging ik verder zoeken en kwam ik best wel leuke artikelen tegen met allerlei distro's voor kids : https://duckduckgo.com/?q=linux+for+kids
Ik zal eens een bug report indienen.
Link komt uit een DuckDuckGo Search van Firefox of Pale Moon vanaf mijn Kubuntu laptop dus dat is wel vaag, want ik heb zelfs de referrer/tracking achtige meuk eraf gesloopt dus kaler dan dat kan je die link niet hebbenL0g0ff schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:58:
Ff zwaar offtopic maar jouw link laat mijn duckduckgo browser (android) gewoon keihard crashen.
Ik zal eens een bug report indienen.

Maar dat is uiteraard voornamelijk voor leren. Om lekker spelletjes te doen hebben KDE en Gnome zelf ook een aantal spelletjes beschikbaar naast de andere games die je kent zoals SuperTuxKart (is multiplatform en netwerk geschikt!).
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2021 11:22 ]
maar gebruik je ook een iPhone of niet? Ifuse, rythymbox, kde connect for iOS....dat is wel het nadeel dat je moeilijk data op een iPhone kan zetten in Linux. Het is dat ik het toestel gratis mocht gebruiken anders zou ik voor Android gaan.begintmeta schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:18:
Ik heb net voor een werklaptop weer eens voor arch Linux gekozen (met gnome), na lange tijd m.n. MacOS te hebben gebruikt. Deze keer niet de moeite genomen om wat commerciële software van pacman-wrappers te voorzien. Het enige hobbeltje was het gegeven dat de tpm2-LUKS-scripts van dracut 55 nog niet helemaal goed passen bij systemd 250… dat is dan toch een nadeel van het frequente/niet optimaal gecoördineerde updaten van losse packages bij Arch
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.