Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

desalniettemin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:22:
@cy-gor25: Ik heb gewoon alle snap verwijderd. Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met snaps. Het schijnt traag te zijn met opstarten en sommige snaps volgen niet helemaal een thema die je gebruikt. Dus ik dacht weet je wat ik verwijder het gewoon en dan zie ik wel.
Vraag me alleen af of je dan nog kunt upgraden naar 21.10 en of het dan niet gewoon weer aanwezing is. Ik zie dan wel.
Je zal dan zien dat het gewoon weer aanwezig is! :+

Voor mij één van de reden om van Kubuntu over te stappen naar wat anders, maar voorlopig ben ik daar te lui voor en draait mijn laptop Kubuntu 20.04 LTS terwijl mijn HTPC gewoon Debian Testing draait i.c.m. KDE :)
_Eend_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:00:
Ha snaps.. Ik snapte de ophef nooit zo want an sich lijkt het wel een prima idee. Ik heb er een paar geinstalleerd, zoals Spotify.

Uhm, het werkt. Maar het is niet vlot. En als je van plan bent om meerdere snaps te gebruiken dan kun je beter wat extra RAM installeren.

Laat ik het zo zeggen: installeer geen Chrome snap :+
Spotify is sowieso Electron troep dus die past prima in het Snap straatje! :D _O-

En over die laatste zal ik maar niet beginnen... :X :+
desalniettemin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:02:
Chrome komt er bij mij sowieso nooit op.
+1 d:)b
Eens Firefox Pale Moon, altijd Firefox Pale Moon 8)
>:) :Y) :*) :+

Firefox staat er alleen nog op voor eventuele compatibility issues en vanwege bepaalde plug-ins :)
L0g0ff schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:44:
Ik ben het eens met je stelling. En toch heb ik gisteren nadat ik "4x" op 1 dag op Tweakers mijn bericht opnieuw moest typen (2x op het forum en 2x in de comments) door Firefox voor android icm SwiftKey en tweakers.net bug toch gewisseld naar een duckduckgo browser (chromium). Het is echt zwaar frustrerend als je meerdere keren dezelfde tekst aan typen bent.
De oplossing is simpel :
- Geen SwiftKey spyware gebruiken.
- Of gewoon achter je Laptop of PC gaan zitten, zoals het hoort! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Debian 11 is een paar dagen geleden uitgekomen. Ik draai hem zelf al sinds de beta op wat servers. Iemand op de desktop al geupgrade? Nog problemen ondervonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

orillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:35:
Debian 11 is een paar dagen geleden uitgekomen. Ik draai hem zelf al sinds de beta op wat servers. Iemand op de desktop al geupgrade? Nog problemen ondervonden?
Ik draai al jaren Sid, unstable dus, waardoor ik de staat van v11 al langere tijd had. 0 problemen. Had wel met de kernel 5.10-8 de eerste twee builds dat de amdgpu driver niet helemaal in orde was. M'n werklaptop met Vega had constant 100% GPU gebruik en m'n htpc met een R7 240 (Southern Islands) wilde de module niet eens laden. De huidige versie doet het prima.

Ben ook wel blij dat Debian 11 uit is, want dat betekend dat er binnenkort weer een hele zwik aan updates in Unstable komen. Heb nu wat software uit Experimental om een nieuwere versie te hebben, zoals Firefox 91, Mesa 21 en KDE 5.22, maar die komen straks dus als 'normale' updates. Zag ook al kernel 5.13 in Experimental verschijnen, dus dat zal ook niet lang meer duren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:06
Vanmorgen een verse installatie van Debian 11 gedaan op een MacBook uit 2009. XFCE als DE geïnstalleerd.

Alles werkt perfect, alleen 1 eigenaardigheidje:

Wanneer ik shutdown via XFCE afsluitmenu doe terwijl de laptop op netspanning is aangesloten, schakelt hij niet automatisch uit. De hele shutdown procedure wordt wel afgerond. Alleen het daadwerkelijk uitschakelen dus niet.

Wanneer de netspanning niet is aangesloten (dus alleen op accuspanning) werkt het automatisch afsluiten via het afsluitmenu van XFCE wel.

code:
1
sudo shutdown -h now
vanuit de terminal werkt in alle gevallen (ook wanneer de laptop op netspanning is aangesloten).

EDIT: vanmorgen een snelle herinstallatie gedaan waarbij de /home partitie behouden bleef. Probleem is daarmee opgelost. Had geen zin om het probleem verder uit te zoeken :)

[ Voor 11% gewijzigd door pporrio op 18-08-2021 16:56 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
Hero of Time schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Ik draai al jaren Sid, unstable dus, waardoor ik de staat van v11 al langere tijd had. 0 problemen. Had wel met de kernel 5.10-8 de eerste twee builds dat de amdgpu driver niet helemaal in orde was. M'n werklaptop met Vega had constant 100% GPU gebruik en m'n htpc met een R7 240 (Southern Islands) wilde de module niet eens laden. De huidige versie doet het prima.

Ben ook wel blij dat Debian 11 uit is, want dat betekend dat er binnenkort weer een hele zwik aan updates in Unstable komen. Heb nu wat software uit Experimental om een nieuwere versie te hebben, zoals Firefox 91, Mesa 21 en KDE 5.22, maar die komen straks dus als 'normale' updates. Zag ook al kernel 5.13 in Experimental verschijnen, dus dat zal ook niet lang meer duren.
Wat ik me afvraag (interesse, geen kritiek) is waarom je op sid (en enkele exp pakketten ) draait maar alsnog wel debian ipv een meer rolling distro? Lees: wat zijn argumenten voor die keuze geweest? Bekendheid met debian? Ik heb een paar jaar geleden op tweesprong tussen debian (na proberen Ubuntu) en meer rolling gestaan en ben via manjaro naar Arch gegaan (hoewel ik twijfel over n switch naar endeavour) maar had evengoed debian n goeie kans gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
orillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:35:
DisplayLink werkt bij mij niet. Dat is wel jammer.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Eiríkr schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Dat heb ik gelukkig niet nodig. Werkte dat voorheen wel? Of is het nooit eerder werkend geweest bij je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
orillion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Dat heb ik gelukkig niet nodig. Werkte dat voorheen wel? Of is het nooit eerder werkend geweest bij je?
Werkte voorheen wel. Het is vast op te lossen echter op kantoor geen tijd voor. Thuis heb ik zo'n dock niet dus momenteel even geen fix.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eiríkr schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Met Debian 10 dus wel? En nu niet? Dan zie ik het al voor mij dat je iets van DKMS mist of de kernel headers om de module te kunnen bouwen. Andere optie is dat de fabrikant gigantisch achterloopt en nog geen geschikte versie heeft van de driver voor kernel 5.10. DisplayLink (niet te verwarren met DisplayPort) is troep.
Koepert schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Wat ik me afvraag (interesse, geen kritiek) is waarom je op sid (en enkele exp pakketten ) draait maar alsnog wel debian ipv een meer rolling distro? Lees: wat zijn argumenten voor die keuze geweest? Bekendheid met debian? Ik heb een paar jaar geleden op tweesprong tussen debian (na proberen Ubuntu) en meer rolling gestaan en ben via manjaro naar Arch gegaan (hoewel ik twijfel over n switch naar endeavour) maar had evengoed debian n goeie kans gegeven.
Ik was in 2007 begonnen met Ubuntu, dat werd toen aangeraden met de lessen Linux op school. Heb daar een aardige tijd op gedraaid maar omdat software altijd in beweging is en vernieuwd wordt, liep je na 6 maanden al redelijk achter bij Ubuntu. Dus moet je elk half jaar weer upgraden. Dat was zo'n gedoe en mislukte regelmatig, dat ik dat zat was en iets rolling wilde hebben.

Omdat ik al goed bekend was met het package management systeem was de keus redelijk snel gemaakt om naar Debian over te stappen. Ook de stappen die Canonical maakte met Ubuntu vond ik minder.

Heb nog eens Fedora en Debian naast elkaar gedraaid als dual boot, maar hoewel Fedora leuk is en goed in elkaar zit, vond ik het aanbod van software toch wat te beperkt. Het upgrade systeem ervan is wel feilloos, de twee of drie keer dat ik 't uitvoerde ging zonder problemen, terwijl ik met Ubuntu al met de eerste drie achter werd gelaten met een half bijgewerkt systeem.
De package manager, yum in 't begin maar tijdens mijn gebruik kwam dnf, vond ik traag en er was niet een makkelijk overzicht van package namen zoals je die bij Debian en Ubuntu hebt via aptitude. Ik houd van lean en dat was met Fedora niet direct mogelijk, mede door het ontbreken van dat overzicht.

Andere distro's zoals Arch heb ik alleen gekeken naar de ervaringen en de hoeveelheid zut die je zelf moet doen en het vereisen van build packages om AUR te kunnen gebruiken hebben mij over de streep getrokken om het niet te gebruiken. De hoge mate van breakage (kans) was daar ook een belangrijke factor bij.

Dus, daarom Debian Sid. En zo af en toe, zoals tijdens de freeze en hard freeze voor de release van Stable pak ik wel eens een pakket uit experimental om de nieuwere versie ervan te hebben. Soms geeft dat wel een issue omdat een dependency niet meer voldoet (versie in Sid verandert of verdwijnt uit experimental), maar dat is bekend, daarvoor is het ook experimental. Niet voor dagelijks gebruik eigenlijk of de normale gebruiker.
Extra voordeel is dat Debian van zichzelf al rock solid is. In alle jaren dat ik Ubuntu heb gebruikt, had ik toch redelijk veel gezeik er mee, vooral wanneer een nieuwe versie net uit was. Terwijl ik dat met Debian Sid eigenlijk zelden heb meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Hero of Time schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

DisplayLink (niet te verwarren met DisplayPort) is troep.
Ik kan dit alleen maar bevestigen.

-edit-

Ik vind nu dit: https://github.com/AdnanHodzic/displaylink-debian

Proberen waard.

[ Voor 17% gewijzigd door ericafterdark op 19-08-2021 12:59 ]

• Koepert
Hero of Time schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Andere distro's zoals Arch heb ik alleen gekeken naar de ervaringen en de hoeveelheid zut die je zelf moet doen en het vereisen van build packages om AUR te kunnen gebruiken hebben mij over de streep getrokken om het niet te gebruiken. De hoge mate van breakage (kans) was daar ook een belangrijke factor bij.

Dus, daarom Debian Sid. En zo af en toe, zoals tijdens de freeze en hard freeze voor de release van Stable pak ik wel eens een pakket uit experimental om de nieuwere versie ervan te hebben. Soms geeft dat wel een issue omdat een dependency niet meer voldoet (versie in Sid verandert of verdwijnt uit experimental), maar dat is bekend, daarvoor is het ook experimental. Niet voor dagelijks gebruik eigenlijk of de normale gebruiker.
Extra voordeel is dat Debian van zichzelf al rock solid is. In alle jaren dat ik Ubuntu heb gebruikt, had ik toch redelijk veel gezeik er mee, vooral wanneer een nieuwe versie net uit was. Terwijl ik dat met Debian Sid eigenlijk zelden heb meegemaakt.
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Prima argumenten lijkt me. K zal het toch eens in n VM aantrappen. Nu moet ik zeggen: de build packages verwijder ik na install via AUR vaak en zit me ook niet in de weg. De breakage van Arch herken ik me ook niet in, maar nu is m’n laptop ook al op leeftijd dus zal dat meespelen, plus dat ik weinig echt spannende zaken geïnstalleerd heb. Af en toe een issue met Bluetooth. Maar dat komt volgens mij meer door gebruik van WM, k moet na n update BT vaak toch herstarten ipv dat het blijft draaien.

Rocksolid is van belang voor daily driver , maar ik zou vooral altijd gaan voor een distro met uitvoerige knowledgebase/ veel info te vinden. Komt ook omdat ik nog lerende ben dus niet volledig vastgeroest in een of ander zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koepert schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:01:
Nu moet ik zeggen: de build packages verwijder ik na install via AUR vaak en zit me ook niet in de weg.
Ik zou ze dan geïnstalleerd laten, want bij een update van het package moet je de build dependencies ook weer installeren. Kost alleen naar onnodig extra tijd en bandbreedte. Maar dat is dus iets wat ik liever niet op m'n systeem zie, in welke vorm dan ook. Het zit niet direct in de weg, maar ik wil graag een zo volledig mogelijk systeem hebben met zo min mogelijk packages. Als er een recommend of suggest is, zal ik die niet standaard installeren tenzij het echt van toegevoegde waarde is omdat ik 't wil/ga gebruiken.
De breakage van Arch herken ik me ook niet in, maar nu is m’n laptop ook al op leeftijd dus zal dat meespelen, plus dat ik weinig echt spannende zaken geïnstalleerd heb.
De breakage is voornamelijk door het bleeding edge principe van Arch. De leeftijd van je hardware heeft daar maar een hele kleine invloed op. Want of ik nou een pakket op een systeem van 10 jaar oud installeer of eentje dat hardware dat gisteren is uitgebracht, als het vol met bugs zit ga je dat hoe dan ook merken. ;)
Af en toe een issue met Bluetooth. Maar dat komt volgens mij meer door gebruik van WM, k moet na n update BT vaak toch herstarten ipv dat het blijft draaien.
Dat is dus iets wat niet aan je window manager hoort te liggen. Bluetooth is een compleet eigen systeem met eigen service. Als ik een toetsenbord in KDE koppel, moet bluetoothd die ook koppelen als ik een Xfce sessie start, op het inlogscherm sta of een text console gebruik.
Rocksolid is van belang voor daily driver , maar ik zou vooral altijd gaan voor een distro met uitvoerige knowledgebase/ veel info te vinden. Komt ook omdat ik nog lerende ben dus niet volledig vastgeroest in een of ander zit.
Arch is prima om dingen te leren omdat het veel zaken aan de gebruiker over laat om te configureren e.d. Rock solid als daily driver is zeker belangrijk, ik gebruik Debian Sid/Unstable dus privé op m'n beide computers, maar ook op m'n werk systeem. Ik zou daarop zeker geen Arch durven te installeren vanwege de potentie om eerder iets te mankeren dan Sid.
Op de servers draai uiteraard liever Stable omdat je daar juist minder wijzigingen aan software wilt hebben. Niet elk pakket dat je gebruikt kan overweg met de laatste versie. Als je een webbased pakket hebt dat php 7.3 geschikt is, wil dat niet zeggen dat het ook op 7.4 werkt of straks 8.0 wanneer dat uit is.

Ik had overigens ook Testing kunnen draaien ipv Sid/Unstable, maar wil sneller updates hebben en het duurt ongeveer 10 dagen tot 2 weken voordat een pakket van Unstable naar Testing migreert, mits er geen problemen mee zijn gevonden. Sommige pakketten komen helemaal niet in Testing, zoals Firefox, omdat ze te snel wijzigen en niet geschikt zijn voor een Stable release. Firefox ESR zal daar wel te vinden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 11:25

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

En dan meld ik me ook maar eens hier. Na de laatste move van Apple om on-device te gaan scannen op je iPhone is het hele privacy aspect voor mij definitief weg en daarmee een grote reden om Apple te gebruiken (ook gewenning na 10 jaar).
Dus via VMs op zoek geweest naar allerlei distributies en omdat ik esthetics belangrijk vind uitgekomen bij Zorin. De overstap naar Linux (eerste keer over ooit) is eigenlijk veel soepeler gegaan dan ik uberhaupt had verwacht en Zorin ziet er mooi uit om te blijven gebruiken. Met Mailspring (zonder ID), Telegram, Skype en WPS kan k eigenljik meteen doorwerken. Tot nu toe een groot succes wat mij betreft.

Maar na verder gelezen te hebben zie ik toch dat Zorin op 'verouderde' versies van Ubuntu draait en de support qua upgraden ook niet je-van-het is (als in: installeer alles opnieuw?). Gezien ik versie 16 draai die schijnbaar net uit is zal dit probleem nog wel even duren, maar zijn er mensen die dit kunnen beamen/ontkrachten hier? Heb geen zin om elke zoveel tijd mijn systeem opnieuw te moeten doen.

Kom er ook nog niet helemaal uit of ik de onderliggende versie van Ubuntu kan upgraden met behoud van de rest of dat ik echt afhankeljik ben van Zorin daarin. Wel inmiddels gezien dat de kernel te upgraden is indien nodig.

Wat zouden jullie voor een absolute beginner eventueel anders aanraden? Qua software kom ik er inmiddels wel aardig uit, maar zoals gezegd vind ik hoe het eruit ziet erg belangrijk. Ubuntu voelt als een samengeraapt zooitje, Elementary komt in de buurt maar voelt veel meer outdated qua icons en andere elementen. En ja, het zal sommigen vast totaal onnodig klinken, maar voor mij is het ook erg belangrijk als ik ermee werk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:01
Begrijpelijk hoor, mooi dat je de stap hebt gemaakt. Je hebt nu al Zorin in gebruik, ik zou dat blijven gebruiken totdat je merkt dat je niet naar een nieuwe versie kunt of andere beperkingen tegenkomt. Dan kun je kijken hoe Linux verder bevalt en hoe je ermee verder wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Jolijter schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:23:
Begrijpelijk hoor, mooi dat je de stap hebt gemaakt. Je hebt nu al Zorin in gebruik, ik zou dat blijven gebruiken totdat je merkt dat je niet naar een nieuwe versie kunt of andere beperkingen tegenkomt. Dan kun je kijken hoe Linux verder bevalt en hoe je ermee verder wilt.
Hier sluit ik me wel bij aan. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook wel al wat meer ervaring in Linux en durf je een andere overstap ook aan. Bijvoorbeeld naar Debian (Un)stable voor nieuwere packages of Arch of andere rolling releases (vaker upgraden maar kleinere impact dan herinstall)

Of je kunt kijken naar theming op een andere Desktop. Volgens mij hebben veel DEs al een Zorin theme (is iets anders dan t hele OS, maar ligt eraan wat je exact ervan wil behouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Koepert schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Hier sluit ik me wel bij aan. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook wel al wat meer ervaring in Linux en durf je een andere overstap ook aan. Bijvoorbeeld naar Debian (Un)stable voor nieuwere packages of Arch of andere rolling releases (vaker upgraden maar kleinere impact dan herinstall)

Of je kunt kijken naar theming op een andere Desktop. Volgens mij hebben veel DEs al een Zorin theme (is iets anders dan t hele OS, maar ligt eraan wat je exact ervan wil behouden).
Dat is an sich ook nog wel een verdere optie om te zien of ik met theming nog ergens kom. Hetgeen wat me van Zorin vooral opvalt is dat het hele OS gewoon consistent aanvoelt qua ontwerp. Het designthema komt overal terug en het is een geheel. Dit heeft MacOS ook heel sterk en mist bij vrijwel alle linux distributies (de standaard althans, ik weet niet in hoeverre theming dat oplost, maar dat gaan we uitzoeken). Het was zelfs iets dat me bij Windows 7 en eerder ook opviel. Op een of andere manier heeft mijn OCD daar behoefte aan ;).

Als ik met theming aan de slag ga, wat is dan de meest logische beginstap? Ubuntu als meeste 'mainstream' distro voor beginners zoals ik? Die .deb packages en snap (jaja, ik weet dat veel mensen hier geen fan ervan zijn ;)) maken het voor mij heel behapbaar om dingen te installeren en voorzichtig eens met de terminal wat dingen te proberen. Naar wat ik heb gelezen is Arch weer een stap te ver, en ook Debian wat moeilijker.

Either way, tot nu toe ben ik erg te spreken over de overstap. Werk nog wel op mijn Macbook ernaast voor wat dingen maar wil asap helemaal over. Voelt weer net als vroeger ECHT iets ontdekken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is zo dat er weinig afgeleiden zo consequent zijn als Ubuntu en Debian zelf (en Ubuntu leunt zwaar op Debian maar heeft wel een professioneel team achter zich van meerdere fulltime ontwikkelaars). Waarom voelt Ubuntu voor jou als een 'samengeraapt zootje'?

Er zijn een hele hoop afgeleide distro's die voortbouwen op Ubuntu of Debian, maar het enige dat ze vaak delen is dat het kleine projecten zijn met beperkte mankracht. En dat ga je op een bepaald moment snel genoeg merken. Als de basis van Ubuntu je aanstaat dan zou ik dat leren gebruiken, er zijn genoeg smaakjes qua interface (Kubuntu, Xubuntu, ...) om te proeven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 08:53
ankhie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:15:

Maar na verder gelezen te hebben zie ik toch dat Zorin op 'verouderde' versies van Ubuntu draait en de support qua upgraden ook niet je-van-het is (als in: installeer alles opnieuw?). Gezien ik versie 16 draai die schijnbaar net uit is zal dit probleem nog wel even duren, maar zijn er mensen die dit kunnen beamen/ontkrachten hier? Heb geen zin om elke zoveel tijd mijn systeem opnieuw te moeten doen.
Het valt wel mee hoor. Zorin 16 leunt op Ubuntu 20.04 LTS. Daar heb je nog tot april 2024 support op.
Inderdaad lekker doordraaien. Zorin ziet er out-of-the-box echt wel nice uit. Je kunt die theming zelf ook wel bij elkaar hacken dat het er ongeveer zo uit komt te zien maar mijn ervaring is dat je dat nooit zo smooth krijgt als je gewoon een standaard pakt waar een hele afdeling niks anders doet als UI optimaliseren. Zelf blijf ik daarom vaak gewoon liever dicht tegen de standaarden aan zitten dan dat ik alles naar mijn eigen wens aanpas.

Maar dat zullen er waarschijnlijk veel met me oneens zijn :+

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ubuntu voelt als een samengeraapt zooitje
Elke Linux distro "voelt" toch als een samengeraapt zootje? Dat is het namelijk ook. Een verzameling componenten die in hun optelsom een compleet besturingssysteem vormen.
Er zijn juist zoveel distros omdat ieder nou weer net een andere smaak en voorkeur heeft voor een bepaalde component. En dan kun je die componenten ook weer eens net anders configureren of er je eigen stijl overheen vouwen.

Wanneer je een meer holistisch geheel wilt kun je beter naar *BSD gaan kijken. OpenBSD is een pracht van een OS, er zit vanalles in base en alles wat in base zit lijkt qua configuratie en gebruik behoorlijk op elkaar. Ook de documentatie van het geheel is top. Men is wel streng qua openheid en concentreert op correctheid en simpliciteit boven/ten koste van toeters en bellen.
Van FreeBSD voel je ook dat er een engineering team achter zit. Iets minder strikt qua focus dan OpenBSD en daardoor nog steeds een uitstekende basis voor een server. Heeft ook meer toeters en bellen, maar is daarom ook iets complexer in beheer.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Het probleem vaak qua consistentie is dat er zowel GTK (2/3/4) als Qt applicaties draaien (en evt uitzonderingen etc etc) die MOGELIJK allebei een (bijvoorbeeld) Zorin thema hebben, waarbij de uitwerking dan NET even anders is.. daardoor is het wat minder consistent. Dat kun je echt wel weer oplossen door eventueel een aantal consessies te doen:

Alleen applicaties binnen 1 ' type' te draaien
zoeken naar een DE/distro die dit wel goed doorvoert (Zorin, PopOS, Elementary comes to mind, gedateerd heb ik het niet over, consistentie)

Vwb Arch en Debian.. tja.. is maar net hoe je er in zit. Zie het positief.. bij die 2 is je ontdekkingsreis nog groter/langer :) Ik ben als enorme noob (2 weken Linux) van Ubuntu en OpenSuse (dualboot) via Solus naar Manjaro gegaan (ik zou nu Endeavour gekozen hebben) en nu Arch zelf.. waarbij ik nu inmiddels een aantal jaar Linux draai. Ubuntu en Solus heb ik vrij snel overgeslagen omdat ik niet helemaal mn ei in kwijt kon (alles proberen/testen/vernieuwen/vervangen) en OpenSuse is/was me iets te .... anders.. net als Fedora.. Dat moet je liggen, lag mij niet. Verder niets mis met 1 van beide distro's perse, maar lag me gewoon niet. Inmiddels dus Arch (nee, geen i use Arch btw ;) ) omdat ik het aan wilde gaan om eens van scratch te starten en gedacht heb fuck it..

Overigens mbt het upgraden. Dat is tegenwoordig ook wat ' smoother' meende ik.. Je kunt een OS nu beter ' inplace' upgraden naar een nieuwe versie ipv volledige herinstallatie (maar dat zullen Ubuntu gebruikers beter kunnen vertellen), waar je voorheen echt van scratch ging met een update van 18.04 naar 18.10 (of wat dan ook).. maar dat kan ik mis hebben. Wel is het zo dat je idd die grote sprongen moet maken waar je bij een rollingrelease nooit een volledige update/herinstalltie zou hoeven doen, maar alles inplace upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ultraman schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Elke Linux distro "voelt" toch als een samengeraapt zootje? Dat is het namelijk ook. Een verzameling componenten die in hun optelsom een compleet besturingssysteem vormen.
Er zijn juist zoveel distros omdat ieder nou weer net een andere smaak en voorkeur heeft voor een bepaalde component. En dan kun je die componenten ook weer eens net anders configureren of er je eigen stijl overheen vouwen.

Wanneer je een meer holistisch geheel wilt kun je beter naar *BSD gaan kijken. OpenBSD is een pracht van een OS, er zit vanalles in base en alles wat in base zit lijkt qua configuratie en gebruik behoorlijk op elkaar. Ook de documentatie van het geheel is top. Men is wel streng qua openheid en concentreert op correctheid en simpliciteit boven/ten koste van toeters en bellen.
_O-

Nofi maar die jongen is net aan het pootjebaden in de wereld van de FOSS besturingssystemen en jij wil 'm al direct BSD aanraden terwijl zijn grootste bezorgdheid momenteel is hoe gelikt zijn interface eruitziet? :P :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:+

Ha, dat moet hij lekker zelf weten.
Eerlijk gezegd heb ik de vraagstelling daar ook niet heel aandachtig gelezen. Reageerde vooral op het "bij elkaar geraapte zootje" en kan bevestigen dat dat "gevoel" wel klopt. :*)

Beter eens distro hoppen en wat proberen voor een periode. Kan best zijn dat je dan dingen vind die beter bij je passen. Ik ben zelf absoluut geen Ubuntu-fan, maar het is wel een degelijk startpunt.

[ Voor 64% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2021 12:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Borromini schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

_O-

Nofi maar die jongen is net aan het pootjebaden in de wereld van de FOSS besturingssystemen en jij wil 'm al direct BSD aanraden terwijl zijn grootste bezorgdheid momenteel is hoe gelikt zijn interface eruitziet? :P :P
Haha, mooie opmerking.

Komt vanzelf allemaal wel. Voorlopig mijn laptop even lekker met Zorin laten lopen maar wel meteen nog een VMmetje aan het installeren met Ubuntu om dat als volgende stap eens te customizen en dingen daarvan leren. Steeds een stapje minder noob maken is nu maar de insteek. Lang leve VMs. Maakt het ook niet uit als ik dingen 'stuk maak' ... whoppa, clean install en gaan indien nodig.
Kijken hoe snel ik macOS kan afbouwen.

Nu nog een andere telefoon als volgende stap ;)

Thanks allemaal in elk geval voor de input! We gaan eens onder in de wereld van Linux in elk geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ultraman schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:49:
Van FreeBSD voel je ook dat er een engineering team achter zit. Iets minder strikt qua focus dan OpenBSD en daardoor nog steeds een uitstekende basis voor een server. Heeft ook meer toeters en bellen, maar is daarom ook iets complexer in beheer.
FreeBSD heeft IMHO maar één mogelijk probleem waar je misschien last van kan krijgen : Minder "Desktop Hardware" support, want vooral als Server OS bedoeld :)

Voor de rest kan ik het 100% aanraden en is het IMHO het beste OS ter wereld als je de wondere wereld van non-Microsoft en non-Apple software wilt ontdekken! O+
Borromini schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:18:
_O-

Dat is PRECIES wat ik deed in 2004/2005 of zo, nadat ik in de jaren ervoor af en toe heb gerommeld met Mandrake/Red Hat/Lindows :+ en zelfs BeOS 5 Personal Edition <3

- Meerdere keren heel goed https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/ doorgelezen _O_
- Meteen in de wondere wereld van het compilen van software duiken! >:)

Nooit spijt van gehad en ik kan het iedereen aanraden! Zeer leerzaam! d:)b
ankhie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:54:
Nu nog een andere telefoon als volgende stap ;)
Ik ben op het moment precies daarmee bezig!

Android is mij veel te veel fake Linux dus moet en zal er Jolla Sailfish op die gekke telefoon draaien! >:)
En daarnaast heb ik nog een oude Ubuntu Touch telefoon :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
@ankhie Als je geen zin hebt om een distro steeds opnieuw te installeren, dan moet je voor een rolling release kiezen, zoals bv Arch of Solus. En een VM is inderdaad ideaal als je een distro wilt proberen.

Free BSD is meer voor servers. Voor de desktop Ghost BSD. Als engels geen probleem is op youtube check RoboNuggies kanaal eens. Heel veel BSD.

[ Voor 26% gewijzigd door desalniettemin op 31-08-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@desalniettemin
Volgens mij heb je ook nog DragonflyBSD als Desktop BSD geloof ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Wel van gehoord, maar of dat special voor de desktop is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@desalniettemin
Dat is wel wat ik ooit heb begrepen... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Dat samengeraapt zooitje kan ik me wel heel erg in vinden. Ik gebruik al Linux sinds 1994, maar ik draai nu Zorin juist vanwege de consistentie. Elementary was ook mooi consistent, maar imo oubollig qua design en Zorin is wat frisser qua looks. Heb inmiddels ook geen zin meer om dagen te gaan zitten customizen, wil gewoon werken.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het is ook zo maar je moet dat meer zien in optimalisatie voor multithreading enzo, performance. Zie hier waar Dragonfly zich vooral in onderscheidt: https://www.dragonflybsd.org/features/

Het probleem van beperkte drivers (denk vooral aan dingen als wifi) lost Dragonfly echter niet op. Zelfs als ze die zelf zouden ontwikkelen dan zouden ze in no-time ook in FreeBSD verschijnen immers.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

de BSD varianten zijn echt heel mooi, mits je hardware hebt die ondersteund wordt. Maar als gebruiksvriendelijkheid van Linux al te wensen overlaat voor de gemiddelde Windows/OSX gebruiker dan is *BSD helemaal hardcore. Die zijn wat dat betreft nog een beetje blijven steken in de jaren 90. Mijn eerste ervaring met FreeBSD was met versie 3.0, en de installer van 13 is nog steeds hetzelfde als toen. :P Het feit dat je ook nu nog steeds de grafische omgeving met de hand moet installeren en configureren nadat je de installatie hebt gedaan, helpt ook niet echt in de beleving.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
afterburn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:59:
de BSD varianten zijn echt heel mooi, mits je hardware hebt die ondersteund wordt. Maar als gebruiksvriendelijkheid van Linux al te wensen overlaat voor de gemiddelde Windows/OSX gebruiker dan is *BSD helemaal hardcore. Die zijn wat dat betreft nog een beetje blijven steken in de jaren 90. Mijn eerste ervaring met FreeBSD was met versie 3.0, en de installer van 13 is nog steeds hetzelfde als toen. :P Het feit dat je ook nu nog steeds de grafische omgeving met de hand moet installeren en configureren nadat je de installatie hebt gedaan, helpt ook niet echt in de beleving.
Het is wel nog steeds een stuk minder hardcore dan arch linux. Die dropt je gewoon op de commandline, er is helemaal geen installer. Daar moet je zelfs kiezen welke networkbeheerstack je wil gebruiken (bijv. NetworkManager, networkd, netctl enz), welke bootloader enz :) Je moet echt alles met de hand uitzoeken, installeren en configureren. Daar heb zelfs ik geen zin in :) Ik heb het wel eens geprobeerd maar het is mijn ding niet. Het mooie van FreeBSD is dat alles gewoon op een manier werkt, doordat er weinig fragmentatie is. Het is heel barebones maar als je er voor kiest om iets te gebruiken zit er wel een duidelijke invulling achter die ook goed in de handleiding uitgelegd staat.

Er zijn wel veranderingen geweest aan de FreeBSD installer door de jaren heen, maar niet heel ingrijpend. Onder andere de mogelijkheid voor ZFS on Root is toegevoegd bijvoorbeeld. Maar ik vind daar ook niks mis mee eigenlijk. Die installer gebruik je eenmalig en hij doet wat hij moet doen. En FreeBSD is gewoon niet voor iedereen en zal het ook nooit worden. Linux richt zijn pijlen daar wel op maar ook dat vind ik een beetje nutteloos. De consumenten pakken gewoon het OS dat met de computer meegeleverd werd, die gaan helemaal niet met installers zitten rommelen :)

Ik gebruik FreeBSD juist omdat het vrij eigenzinnig is. En er niet steeds dingen aan versleuteld worden om 'modern' te doen. Er worden geen dingen doorheen gedrukt met commerciele motieven (eigen intellectueel eigendom in Linux krijgen) zoals canonical heel vaak doet (denk aan snaps momenteel maar er zijn er veel meer geweest). Ook RedHat heeft er behoorlijk een handje van, alleen zijn die er een stuk succesvoller mee. Canonical haalt uiteindelijk altijd bakzeil :P Al met al kwam mijn overstap er op neer dat ik er nogal moe van werd dat er steeds van alles ongevraagd veranderd werd aan mijn OS'en, dat vaak helemaal niet in mijn voordeel is maar dat van de leverancier. Nieuwe cloud diensten, verplichte updates, telemetrie, totaal idiote UI redesigns zoals het Windows 8 startmenu (puur om commerciele motieven, om de tabletmarkt te kunnen veroveren). Het is alsof je huisbaas elke paar maanden langs komt en je hele huis anders inricht. Apple heeft daar ook heel erg een handje van (voorbeelden genoeg) en gaan nu zelfs je foto's scannen op je eigen computer 8)7 Ik wilde weer echt de eigenaar van mijn computer zijn.

Maar het is niet voor iedereen, dat ben ik het absoluut met je eens. Maar dat is het punt erachter ook eigenlijk. Ik wil helemaal geen OS dat voor iedereen is, want dan is het voor mij niet ideaal meer (zoals Windows en macOS). De hardware ondersteuning is wel echt een zwak puntje ja. Ik heb op mijn NUC nu zelfs bluetooth helemaal uitgeschakeld omdat het allerlei errors veroorzaakt tijdens het booten, en WiFi heb ik niet eens geprobeerd (het ding zit toch bekabeld).

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 02-09-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[b]afterburn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:06:
Heb inmiddels ook geen zin meer om dagen te gaan zitten customizen, wil gewoon werken.
Enige waar ik dagen aan besteed, is een ander thema dan de default die nog goed uit ziet, donker is en voldoende contrast levert (ik heb thema's gezien met zeer donkergrijs/zwart en dan rood of donkerblauw als accent/tekst, praktisch onleesbaar). Voor KDE heb ik wat langer zitten zoeken naar een degelijke, niet MacOS/Windows-like window decoration.

Voor de rest moet het idd voor mij ook 'gewoon werken'. Een beetje wat uitzoeken als er na een update iets niet meer (lekker) werkt prima, maar vanaf het begin wil ik niet een week bezig zijn om überhaupt aan de slag te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

afterburn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:59:
Je maakt een slice aan en pleurt daar wat partities in : Niet zo moeilijk! >:) :P :+

Maar effe serieus :

Voor zover ik het me goed kan herinneren kon je wel degelijk X.org en een willekeurige DE aanvinken om meteen een Desktop te hebben :?

Ik moet echt binnenkort weer eens daarmee aan de slag gaan! Het is te lang geleden : 2004/2005 :D
In de tussentijd eigenlijk alleen als Server OS gebruikt... :$
GekkePrutser schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:00:
Het mooie van FreeBSD is dat alles gewoon op een manier werkt, doordat er weinig fragmentatie is.
Het is heel barebones maar als je er voor kiest om iets te gebruiken zit er wel een duidelijke invulling achter die ook goed in de handleiding uitgelegd staat.
Barebones is wat anders :P maar inderdaad : The Handbook helpt je echt ontzettend veel! :)
Er zijn wel veranderingen geweest aan de FreeBSD installer door de jaren heen, maar niet heel ingrijpend. Onder andere de mogelijkheid voor ZFS on Root is toegevoegd bijvoorbeeld. Maar ik vind daar ook niks mis mee eigenlijk. Die installer gebruik je eenmalig en hij doet wat hij moet doen.
Sterker nog : Je kan hem achteraf nog eens oproepen als ik me niet vergis! Handig! :)
En FreeBSD is gewoon niet voor iedereen en zal het ook nooit worden. Linux richt zijn pijlen daar wel op maar ook dat vind ik een beetje nutteloos. De consumenten pakken gewoon het OS dat met de computer meegeleverd werd, die gaan helemaal niet met installers zitten rommelen :)
FreeBSD beseft heel goed wat het is en besteedt geen aandacht aan al die consumenten die geen moeite doen om zich te verdiepen in iets wat ze gebruiken en dat vind ik ook wel geheel terecht! :)
Ik gebruik FreeBSD juist omdat het vrij eigenzinnig is.
En er niet steeds dingen aan versleuteld worden om 'modern' te doen.
Twee dingen waar ik dol op ben! :)
Er worden geen dingen doorheen gedrukt met commerciele motieven (eigen intellectueel eigendom in Linux krijgen) zoals canonical heel vaak doet (denk aan snaps momenteel maar er zijn er veel meer geweest). Ook RedHat heeft er behoorlijk een handje van, alleen zijn die er een stuk succesvoller mee. Canonical haalt uiteindelijk altijd bakzeil :P
FreeBSD heeft sowieso één groot voordeel : The BSD License!

Dus alles is mogelijk! :*)
Al met al kwam mijn overstap er op neer dat ik er nogal moe van werd dat er steeds van alles ongevraagd veranderd werd aan mijn OS'en, dat vaak helemaal niet in mijn voordeel is maar dat van de leverancier. Nieuwe cloud diensten, verplichte updates, telemetrie, totaal idiote UI redesigns zoals het Windows 8 startmenu (puur om commerciele motieven, om de tabletmarkt te kunnen veroveren). Het is alsof je huisbaas elke paar maanden langs komt en je hele huis anders inricht. Apple heeft daar ook heel erg een handje van (voorbeelden genoeg) en gaan nu zelfs je foto's scannen op je eigen computer 8)7 Ik wilde weer echt de eigenaar van mijn computer zijn.
AMEN! _O_

De rust die Linux en BSD me opleveren is echt heel veel waard! :Y)
Maar het is niet voor iedereen, dat ben ik het absoluut met je eens. Maar dat is het punt erachter ook eigenlijk. Ik wil helemaal geen OS dat voor iedereen is, want dan is het voor mij niet ideaal meer (zoals Windows en macOS).
+1 :)
De hardware ondersteuning is wel echt een zwak puntje ja. Ik heb op mijn NUC nu zelfs bluetooth helemaal uitgeschakeld omdat het allerlei errors veroorzaakt tijdens het booten, en WiFi heb ik niet eens geprobeerd (het ding zit toch bekabeld).
Welk model ?

Ik wil dit jaar nog FreeBSD op mijn Intel NUC 2820FYKH draaien namelijk om de Raspberry Pi die ik misbruik als Internet Radio voor andere dingen te kunnen gebruiken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
GekkePrutser schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:00:
[...]

Het is wel nog steeds een stuk minder hardcore dan arch linux. Die dropt je gewoon op de commandline, er is helemaal geen installer. Daar moet je zelfs kiezen welke networkbeheerstack je wil gebruiken (bijv. NetworkManager, networkd, netctl enz), welke bootloader enz :) Je moet echt alles met de hand uitzoeken, installeren en configureren. Daar heb zelfs ik geen zin in :) Ik heb het wel eens geprobeerd maar het is mijn ding niet. Het mooie van FreeBSD is dat alles gewoon op een manier werkt, doordat er weinig fragmentatie is. Het is heel barebones maar als je er voor kiest om iets te gebruiken zit er wel een duidelijke invulling achter die ook goed in de handleiding uitgelegd staat.

Er zijn wel veranderingen geweest aan de FreeBSD installer door de jaren heen, maar niet heel ingrijpend. Onder andere de mogelijkheid voor ZFS on Root is toegevoegd bijvoorbeeld. Maar ik vind daar ook niks mis mee eigenlijk. Die installer gebruik je eenmalig en hij doet wat hij moet doen. En FreeBSD is gewoon niet voor iedereen en zal het ook nooit worden. Linux richt zijn pijlen daar wel op maar ook dat vind ik een beetje nutteloos. De consumenten pakken gewoon het OS dat met de computer meegeleverd werd, die gaan helemaal niet met installers zitten rommelen :)

Ik gebruik FreeBSD juist omdat het vrij eigenzinnig is. En er niet steeds dingen aan versleuteld worden om 'modern' te doen. Er worden geen dingen doorheen gedrukt met commerciele motieven (eigen intellectueel eigendom in Linux krijgen) zoals canonical heel vaak doet (denk aan snaps momenteel maar er zijn er veel meer geweest). Ook RedHat heeft er behoorlijk een handje van, alleen zijn die er een stuk succesvoller mee. Canonical haalt uiteindelijk altijd bakzeil :P Al met al kwam mijn overstap er op neer dat ik er nogal moe van werd dat er steeds van alles ongevraagd veranderd werd aan mijn OS'en, dat vaak helemaal niet in mijn voordeel is maar dat van de leverancier. Nieuwe cloud diensten, verplichte updates, telemetrie, totaal idiote UI redesigns zoals het Windows 8 startmenu (puur om commerciele motieven, om de tabletmarkt te kunnen veroveren). Het is alsof je huisbaas elke paar maanden langs komt en je hele huis anders inricht. Apple heeft daar ook heel erg een handje van (voorbeelden genoeg) en gaan nu zelfs je foto's scannen op je eigen computer 8)7 Ik wilde weer echt de eigenaar van mijn computer zijn.

Maar het is niet voor iedereen, dat ben ik het absoluut met je eens. Maar dat is het punt erachter ook eigenlijk. Ik wil helemaal geen OS dat voor iedereen is, want dan is het voor mij niet ideaal meer (zoals Windows en macOS). De hardware ondersteuning is wel echt een zwak puntje ja. Ik heb op mijn NUC nu zelfs bluetooth helemaal uitgeschakeld omdat het allerlei errors veroorzaakt tijdens het booten, en WiFi heb ik niet eens geprobeerd (het ding zit toch bekabeld).
Leuk en goed verhaal! Interessant om eens te lezen. Wil 1 ding benoemen, niet om gelijk te halen, maar te nuanceren. Als je de Arch manual erbij hebt/houdt en daar wat best practices uit accepteert OF een YouTube erbij pakt (EFLinux bijv) dan ben je binnen notime door die installer heen en sta je op t punt een DE / WM te installeren (tenzij je dat direct al meegenomen hebt). Toegegeven ik heb niet de nieuwste hardware en geen GPU apart/NVidia, maar ben nog geen 15min bezig met clean install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:41:
Barebones is wat anders :P maar inderdaad : The Handbook helpt je echt ontzettend veel! :)

Sterker nog : Je kan hem achteraf nog eens oproepen als ik me niet vergis! Handig! :)
Wat ik met barebones bedoel is dat er niet een hele berg shit geinstalleerd wordt als je dat niet wil. Dat vind ik juist enorm prettig. De meeste Linux distros hebben steeds minder installatieopties. En idd het handbook is super (y)

Dat van dat later oproepen wist ik niet, zal ik ff nakijken!
FreeBSD beseft heel goed wat het is en besteedt geen aandacht aan al die consumenten die geen moeite doen om zich te verdiepen in iets wat ze gebruiken en dat vind ik ook wel geheel terecht! :)
100% eens! d:)b Met de rest ook trouwens :) (Wou niet op alles per stuk reageren om het overzichtelijk te houden)
Welk model ?

Ik wil dit jaar nog FreeBSD op mijn Intel NUC 2820FYKH draaien namelijk om de Raspberry Pi die ik misbruik als Internet Radio voor andere dingen te kunnen gebruiken :D
Ik heb de Skylake en Broadwell NUCs. NUC6i5SYK en NUC5i5RYK momenteel.

Ik draaide FreeBSD eerst op de NUC5. Maar die was nogal traag op mijn 4K scherm met KDE :) De NUC6 doet dit enorm veel soepeler ondanks dat de CPU verder weinig verschilt. Maar de GPU is een Iris in plaats van de HD 6000 en dat scheelt blijkbaar heel veel.

Ik heb ook een 2820 NUC maar die draait momenteel als "server" omdat ze zo enorm zuinig zijn (4-5W idle, 9W onder volle load O+) Je moet alleen geen haast hebben. Als desktop heb ik hem nooit geprobeerd.
Koepert schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:04:
[...]

Leuk en goed verhaal! Interessant om eens te lezen. Wil 1 ding benoemen, niet om gelijk te halen, maar te nuanceren. Als je de Arch manual erbij hebt/houdt en daar wat best practices uit accepteert OF een YouTube erbij pakt (EFLinux bijv) dan ben je binnen notime door die installer heen en sta je op t punt een DE / WM te installeren (tenzij je dat direct al meegenomen hebt). Toegegeven ik heb niet de nieuwste hardware en geen GPU apart/NVidia, maar ben nog geen 15min bezig met clean install.
Aha, ik wist niet dat er een document was met best practices. Toen ik de installatie deed stond er bij Networking alleen: "Dit zijn de 5 opties voor netwerk manager, veel plezier!" zegmaar. Als er een voorkeur was gegeven dan had ik die gewoon gepakt. Maar helemaal niks tegen arch hoor! Het geeft je wel de ultieme keuzevrijheid. Ik had er toen niet zoveel tijd voor om er in te duiken en als er een keuze is wil ik alle mogelijkheden goed begrijpen en dat gaf me dus heel veel huiswerk :')

Ik ben niet zo van de video tutorials, ik geef de voorkeur aan geschreven informatie. Dan kan ik die ook gelijk in mijn notities zetten en op die manier absorbeer ik het makkelijker en in mijn eigen tempo (vaak sneller dan een video doet). Dus ik heb de wiki doorgewerkt. Vandaar dat ik dat niet geprobeerd heb.

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 02-09-2021 20:39 ]

• Koepert
Niet specifiek wellicht, maar meer: aantal YouTubes kiezen X, doe ik ook, en indirect op Arch wiki bepaalde context die bij een app/optie staat.

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
is een rolling distro eigenlijk interessanter dan pakweg MXlinux of PopOS? De laatste upgrade van Pop OS ging goed via een paar terminal commands en duurde niet zo lang. Ik mis geen software die wel in AUR staat en niet in Popshop bijvoorbeeld. Endeavour heeft nooit goed gewerkt, installaties die via yay niets deden vooral en Manjaro was nogal instabiel.

Misschien toch maar eens Solus opnieuw proberen om te testen

• Koepert
cy-gor25 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:03:
is een rolling distro eigenlijk interessanter dan pakweg MXlinux of PopOS? De laatste upgrade van Pop OS ging goed via een paar terminal commands en duurde niet zo lang. Ik mis geen software die wel in AUR staat en niet in Popshop bijvoorbeeld. Endeavour heeft nooit goed gewerkt, installaties die via yay niets deden vooral en Manjaro was nogal instabiel.

Misschien toch maar eens Solus opnieuw proberen om te testen
Ligt eraan wat je wil..

Deel pakt rolling vanwege nieuwe software (bijblijven/andere reden) deel pakt rolling vanwege ontbreken big bang updates. Beide zijn in mijn beleving nou ook weer niet zo spannend, maar bij een niet-rolling is het verschil in versies soms nogal groot wat weer extra gewenning kan zijn.

Je kunt het eens proberen, maar goed, wellicht gaat ook Solus dan wat problemen geven. Ik heb zowel met Manjaro als Endeavour (en yay) nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Iemand hier ervaring met Garuda Linux? https://garudalinux.org/

Gezien ik behoorlijk wat issues gehad heb met het keyboard van de macbook pro (sticky keys) en ik nu hoor van collega's dat de M1 nog niet fully supported is, denk ik dat mijn volgende laptop ook een Dell XPS zou kunnen worden.

Iemand ervaringen met Garuda en een Dell XPS?

Gezien ik voor OSX altijd Arch draaide lijkt Garuda een optie voor mij, het is Arch based maar wat meer gemodereerd, hoe is de driver support? Vaak issues met een display driver die niet werkt na een update oid?

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
init6 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:27:

Gezien ik behoorlijk wat issues gehad heb met het keyboard van de macbook pro (sticky keys) en ik nu hoor van collega's dat de M1 nog niet fully supported is, denk ik dat mijn volgende laptop ook een Dell XPS zou kunnen worden.

Gezien ik voor OSX altijd Arch draaide lijkt Garuda een optie voor mij, het is Arch based maar wat meer gemodereerd, hoe is de driver support? Vaak issues met een display driver die niet werkt na een update oid?

Iemand ervaring?
Ik heb een dell XPS 9360: mooi scherm en kwalitatieve behuizing maar serieuze oververhittingsissues door de gebrekkige ruimte omdat het thin en light is en slecht WiFi bereik zelfs met andere chip dus ik gok de antenne want in de Dell e5440 geen issues. Die problemen waren er al in Windows maar dus ook MX Linux wat nochtans een distro is voor oudere computers.mijn vrouw gebruikt een dure nieuwe xps van het werk en die heeft dezelfde oververhittingsproblemen als vroeger onder win 10

Garuda lijkt me een kleurige copy paste van arch. Misschien beter Manjaro proberen of Endeavour? Die laatste heeft een zeer goed forum met vriendelijke mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GekkePrutser schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:28:
Ik heb ook een 2820 NUC maar die draait momenteel als "server" omdat ze zo enorm zuinig zijn (4-5W idle, 9W onder volle load O+)
IKR O+ :+
Je moet alleen geen haast hebben. Als desktop heb ik hem nooit geprobeerd.
Die van mij heeft 8 GB RAM en een 120 GB SSD erin dus zelfs Windows 7 Pro was prima te doen! :D 8) :*)

Staat nu LibreELEC op en de SSD wil ik eruit slopen voor mijn Hoofd PC want het is een Crucial M500 uit de tijd dat je gewoon nog steeds MLC en fatsoenlijke bescherming van de Index tegen stroomuitval kreeg! :Y)
Koepert schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:38:
Niet specifiek wellicht, maar meer: aantal YouTubes kiezen X, doe ik ook, en indirect op Arch wiki bepaalde context die bij een app/optie staat.
NOFI, maar YouTube kijken om iets te weten te komen is echt :r gewoon! :X

Doe mij maar lekker geschreven Tutorials/HowTo's die direct en to the point zijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
nero355 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:18:
[...]

NOFI, maar YouTube kijken om iets te weten te komen is echt :r gewoon! :X

Doe mij maar lekker geschreven Tutorials/HowTo's die direct en to the point zijn! :)
Non taken :)

Ben t ook wel met je eens hoor. Maar in dit voorbeeld ging het om netwerk tool in relatie tot Arch install. De Wiki van Arch (die ik volg) geeft daar opties. Dus op dat moment pak ik de YT van EFLinux erbij voor dat stukje --> welke Network installer pakt hij? Hij legt ook uit waarom. Als ik me daar in kan vinden pak ik die versie. Hup verder met de Wiki. en dat stukje ' hierom pak ik deze versie' mis ik juist vaak in geschreven handleidingen. Maar ik wil idd er tekst naast hebben om op dat deel stil te hebben staan ipv de hele tijd pauze/terug/opnieuw afspelen.

Maar uiteraard verschillen smaken. Wat ik in dat YT filmpje nazoek kun je vast ergens ' op papier' vinden. Maar hier weet ik ook dat het benoemd is/was/gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:01
init6 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:27:

Iemand ervaring?
Ik draai geen Garuda Linux maar EndeavourOS op een Dell XPS 9560. Dat is ook Arch based maar heeft niet zo'n ecosysteem als Garuda. Volgens mij hebben vrijwel alle XPSjes Optimus (onboard GPU en losse NVidia GPU), dat is wel altijd een drama met Linux. Als je de NVidia kaart wilt gebruiken is het handig om eerst goed te kijken hoe de ondersteuning daarvoor op Garuda is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Over Garuda Linux, dat ziet me er vooral uit als een pre-riced distro gericht op desktop?

Aan de icoontjes te zien gebruiken ze de themes van Eliver Lara. Als je die stijl mooi vindt, kan je die ook op andere distro's toepassen. Ze post ook veel in r/unixporn.

Ik heb haar themes een tijdje geprobeerd maar ik vind het net iets "te" allemaal :)

Doen jullie ook aan 'ricen' van je desktop? Momenteel gebruik ik de standaard KDE desktop eigenlijk (breeze).

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 04-09-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

GekkePrutser schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:21:
Doen jullie ook aan 'ricen' van je desktop? Momenteel gebruik ik de standaard KDE desktop eigenlijk (breeze).
HELL NO! :)

KDE + Breeze/Breeze Dark als Global Theme en Plastik als Window Decorations, want wat duidelijker/makkelijker in gebruik dan de Window Decorations van Breeze zelf :Y)

Zie : Hoe klein wil je het dan hebben - 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Nee geen ricen. Yaru dark met EPapirus icons met Yaru kleur files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik had het een paar dagen gebruikt maar vond die drukke kleuren onprettig.
GekkePrutser schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:21:
dat ziet me er vooral uit als een pre-riced distro gericht op desktop?
Wat is een "pre-riced distro"?
Als ik erop google krijg ik wel 51.700 results maar geen uitleg :?

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:24:
Wat is een "pre-riced distro"?
Als ik erop google krijg ik wel 51.700 results maar geen uitleg :?
:D

Misschien heb je hier wat aan :
- https://www.urbandictionary.com/define.php?term=riced
- http://onlineslangdictionary.com/meaning-definition-of/ricer
- https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Rice%20car

En dan doorvoeren naar Linux Distro's met een standaard theme die veel teveel "bling bling" bevat ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ah OK, duidelijk.
Precies datgene waar ik onprettig vind. Weer wat geleerd :)

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Gisteren Ubuntu 21.04 geupdate naar 21.10, maar wat toch wel wat problemen. Dash to panel extension heeft een update nodig, want werkt niet goed. En als ik files open en klik op minimaliseren, sluit het zichzelf en geen indicator. Misschien wordt het binnenkort geupdate, want dit is waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 07:15

HSG

Zijn er mensen die ervaring met Zorin OS hebben? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:49:
Gisteren Ubuntu 21.04 geupdate naar 21.10, maar wat toch wel wat problemen.
Ik heb in het begin wat zitten hoppen tussen de verschillende Kubuntu versies vanaf 18.x geloof ik, maar op een gegeven moment was ik het wel zat dat er elke keer bepaalde dingen werden teruggezet naar default settings of bepaalde dingen gewoon verdwenen waren! :F

Dus zit ik nu alweer een hele tijd op 20.04 LTS en ga ik pas upgraden als de LTS afgelopen is of ik het geheel gewoon zat ben en dan door een rolling distro vervang :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:49:
Gisteren Ubuntu 21.04 geupdate naar 21.10, maar wat toch wel wat problemen. Dash to panel extension heeft een update nodig, want werkt niet goed. En als ik files open en klik op minimaliseren, sluit het zichzelf en geen indicator. Misschien wordt het binnenkort geupdate, want dit is waardeloos.
Ik zal wel weer negatief overkomen, maar dit is dus precies wat ik van Ubuntu gewend ben. Releases komen op een vaste dag uit en ongeacht de stabiliteit ervan wordt het de deur uit getrapt. Mensen die dus in de eerste week upgraden lopen tegen vage problemen aan.

Het zal idd wel opgelost worden, maar dat duurt eventjes. Ik voorspel dat je met een maand de meeste rare dingen niet meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
HSG schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:58:
Zijn er mensen die ervaring met Zorin OS hebben? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?
Heb na het debacle van Ubuntu 21.10 Zorin 16 geinstalleerd. Is een soort van Ubuntu met Dash to panel en Arc Menu. Nadeel is dat ook Zorin snaps en flatpaks heeft en ik vind ze beide maar niks. Thema's werken niet goed en ze crashen redelijk vaak. Ik heb snapd verwijderd. Ik denk dat ik terug ga naar Pop OS.

@Hero of Time Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat ik terug ga naar Pop OS. Heeft tenminste geen snaps.

[ Voor 11% gewijzigd door desalniettemin op 16-10-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
HSG schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:58:
Zorin een tijdje lang gebruikt, maar vond het niets speciaals. Het is vrij simpel en handig als je van Windows komt. Herinner me dat het nogal gelimiteerd was kwa mogelijkheden, maar dan spreek ik over zeker 5-6 jaar geleden. Persoonlijk meer een fan van de futuristische look van Pop OS KDE of MX Linux voor oude computers (hoewel Pop ook daarop goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

desalniettemin schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Heb na het debacle van Ubuntu 21.10 Zorin 16 geinstalleerd. Is een soort van Ubuntu met Dash to panel en Arc Menu. Nadeel is dat ook Zorin snaps en flatpaks heeft en ik vind ze beide maar niks. Thema's werken niet goed en ze crashen redelijk vaak. Ik heb snapd verwijderd. Ik denk dat ik terug ga naar Pop OS.

@Hero of Time Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat ik terug ga naar Pop OS. Heeft tenminste geen snaps.
Wat zijn snaps en flatpaks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
HSG schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

In ieder geval snap is een soort container based applicatie runtime. Een soort van Docker alleen dan voor (grafische) programma's i.p.v. daemons. Snap packages zijn dus universeel in de distributie waar ze op draaien zolang deze maar Snap ondersteund. Dit dus doordat het package ook meteen weer alle dependencies bevat. In die zin gaat het dus ook een beetje in tegen de Linux filosofie dat je libraries maar één keer op het systeem hebt staan en alle software daartegen links. Omdat je bij Snap dus weer applicatie + libraries in het package hebt.

Sommige "leveranciers" geven dan ook (alleen) Snap packages uit i.p.v. .deb & .rpm (& .tar....). En bv op mijn werk laptop met Kubuntu draai ik de IDEs van Jetbrains via Snap, omdat deze, in *buntu, ook niet beschikbaar zijn als .deb package. Voordeel is dat Snap packages automatisch worden geüpdate. En in dit geval zijn er nog wat kronkels met dat Jetbrains het liefst een specifieke (/hun eigen?) Java runtime gebruikt. In het Snap package zal deze dus gebundeld zijn. Nadeel is uiteraard dat je per IDE de Java runtime hebt en dan evt. ook nog eens een Java runtime vanuit een .deb package.

En flatpack is volgens mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

RobertMe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

In ieder geval snap is een soort container based applicatie runtime. Een soort van Docker alleen dan voor (grafische) programma's i.p.v. daemons. Snap packages zijn dus universeel in de distributie waar ze op draaien zolang deze maar Snap ondersteund. Dit dus doordat het package ook meteen weer alle dependencies bevat. In die zin gaat het dus ook een beetje in tegen de Linux filosofie dat je libraries maar één keer op het systeem hebt staan en alle software daartegen links. Omdat je bij Snap dus weer applicatie + libraries in het package hebt.

Sommige "leveranciers" geven dan ook (alleen) Snap packages uit i.p.v. .deb & .rpm (& .tar....). En bv op mijn werk laptop met Kubuntu draai ik de IDEs van Jetbrains via Snap, omdat deze, in *buntu, ook niet beschikbaar zijn als .deb package. Voordeel is dat Snap packages automatisch worden geüpdate. En in dit geval zijn er nog wat kronkels met dat Jetbrains het liefst een specifieke (/hun eigen?) Java runtime gebruikt. In het Snap package zal deze dus gebundeld zijn. Nadeel is uiteraard dat je per IDE de Java runtime hebt en dan evt. ook nog eens een Java runtime vanuit een .deb package.

En flatpack is volgens mij hetzelfde.
Maar ik gebruik mijn laptop alleen voor internet, mailen en wat tekstverwerking. De applicaties die daar op staan hebben ook een Linux-versie.

Hoe zal denk je Zorin OS dan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HSG schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Zo'n beetje wat @RobertMe zegt. AppImage valt daar ook grotendeels onder. Men is vooral tegen Snap packages omdat deze dus automatisch updaten, waardoor iets zomaar verandert en stuk kan gaan. Vandaag aan het werk en je IDE/browser/whatever werkt prima, morgen start je weer op en kan je geen klap omdat men een pruts versie heeft uitgegeven.

Maar waar men ook tegen is, is de enorm beperkte thema support. Als jij van freedesktop.org een mooi thema hebt gedownload en ingesteld, zal die niet in je snap applicatie gebruikt worden. Het hele uniforme desktop gevoel is compleet foetsie. Prefereer je bijvoorbeeld donkere thema's, maar is dat niet specifiek opgegeven, dan heb je opeens een schijnwerper in je gezicht omdat de snap naar het standaard, lichte thema terugvalt.

Bovendien starten snap programma's veel langzamer op. Een non-snap kan met 1 seconde al gestart zijn of iig het laadscherm tonen. Snap kan wel meer dan 10 seconden duren. Sluit je 'm af en start je 'm weer op, dan kan het wel snel zijn, maar na een reboot weer niet, want het is nog niet op de achtergrond geladen, wat na een keer starten hoe dan ook actief blijft (is volgens mij een extra mount, niet zozeer volledig in geheugen geladen).

Al met al, het hele Snap gebeuren voelt nogal UWP aan, Microsoft die je pusht om hun store apps te gebruiken. Al is men daar wel op teruggekomen. Maar Apple gaat wel meer en meer die kant op. Linux staat voor vrijheid, als we naar Snap worden geforceerd, is dat er ook niet meer. En dat zou enorm jammer zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Gisteren Pop 21.04 geinstalleerd. Nu werkt Dash to panel tenminste goed en woeptidoe, geen snap crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Hero of Time schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Zo'n beetje wat @RobertMe zegt. AppImage valt daar ook grotendeels onder. Men is vooral tegen Snap packages omdat deze dus automatisch updaten, waardoor iets zomaar verandert en stuk kan gaan. Vandaag aan het werk en je IDE/browser/whatever werkt prima, morgen start je weer op en kan je geen klap omdat men een pruts versie heeft uitgegeven.

Maar waar men ook tegen is, is de enorm beperkte thema support. Als jij van freedesktop.org een mooi thema hebt gedownload en ingesteld, zal die niet in je snap applicatie gebruikt worden. Het hele uniforme desktop gevoel is compleet foetsie. Prefereer je bijvoorbeeld donkere thema's, maar is dat niet specifiek opgegeven, dan heb je opeens een schijnwerper in je gezicht omdat de snap naar het standaard, lichte thema terugvalt.

Bovendien starten snap programma's veel langzamer op. Een non-snap kan met 1 seconde al gestart zijn of iig het laadscherm tonen. Snap kan wel meer dan 10 seconden duren. Sluit je 'm af en start je 'm weer op, dan kan het wel snel zijn, maar na een reboot weer niet, want het is nog niet op de achtergrond geladen, wat na een keer starten hoe dan ook actief blijft (is volgens mij een extra mount, niet zozeer volledig in geheugen geladen).

Al met al, het hele Snap gebeuren voelt nogal UWP aan, Microsoft die je pusht om hun store apps te gebruiken. Al is men daar wel op teruggekomen. Maar Apple gaat wel meer en meer die kant op. Linux staat voor vrijheid, als we naar Snap worden geforceerd, is dat er ook niet meer. En dat zou enorm jammer zijn.
Wat is nu een hele distributie voor huis, tuin en keukengebruik? Dus voor email, internet, tekstverwerken en wat applicaties zoals KODI, openvpn en Keepass?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HSG schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Wat is nu een hele distributie voor huis, tuin en keukengebruik? Dus voor email, internet, tekstverwerken en wat applicaties zoals KODI, openvpn en Keepass?
Dat is afhankelijk van wat je prettig vind werken. Geef je niets om het aanpassen van het uiterlijk van je desktop, dan is iig Snap geen direct obstakel voor je.

Ubuntu en de daarop gebaseerde distro's zoals Mint en Pop! zijn prima distro's om mee te beginnen. Zorin ken ik verders niet, dus geen idee hoe dat in het rijtje past.

Gebruik je voor je wachtwoorden keepass of keepassxc? Die laatste wordt nog actief ontwikkelt, ziet er beter uit en heeft een fatsoenlijke browser add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Hero of Time schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Dat is afhankelijk van wat je prettig vind werken. Geef je niets om het aanpassen van het uiterlijk van je desktop, dan is iig Snap geen direct obstakel voor je.

Ubuntu en de daarop gebaseerde distro's zoals Mint en Pop! zijn prima distro's om mee te beginnen. Zorin ken ik verders niet, dus geen idee hoe dat in het rijtje past.

Gebruik je voor je wachtwoorden keepass of keepassxc? Die laatste wordt nog actief ontwikkelt, ziet er beter uit en heeft een fatsoenlijke browser add-on.
Ik zoek een distro wat een beetje hetzelfde uiterlijk heeft als Windows 10. Zorin OS biedt dat tenzij je OS kent waarmee je een interface kan installeren waardoor het ook een Windows 10 uiterlijk krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
@HSG: Standaard Zorin is W10 look, maar je kan ook voor de W11 look kiezen. Als je de Ultimate neemt, die is overigens niet gratis, heeft nog meer opties. Ubuntu Budgie en Mate hebben ook een Windows look desktop optie. Of ga voor KDE. Heeft ook een W10 look taskbar. Kubuntu of KDE Neon die heeft de nieuwste versie van KDE of eigenlijk Plasma. Nieuwste is geloof ik 5.23.
Je kunt altijd een distro proberen zonder het te installeren om te kijken of het wat voor je is. Of gebruik een VM, zoals Virtual Box. Dan kan je de meeste distro's installeren en van alles downloaden om te proberen, maar een VM is niet voor iedereen. Niet iedereen weet hoe het werkt. Ik bv niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HSG qua uiterlijk komen KDE, Mate en Cinnamon aardig overeen. Xfce in zekere mate, al kan het standaard uiterlijk wat ouderwets over komen.

Als je genoeg geheugen in je pc hebt, kan je verschillende distro's zoals Zorin proberen in een virtuele machine. Hiervoor kan je VirtualBox gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

desalniettemin schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:24:
@HSG: Standaard Zorin is W10 look, maar je kan ook voor de W11 look kiezen. Als je de Ultimate neemt, die is overigens niet gratis, heeft nog meer opties. Ubuntu Budgie en Mate hebben ook een Windows look desktop optie. Of ga voor KDE. Heeft ook een W10 look taskbar. Kubuntu of KDE Neon die heeft de nieuwste versie van KDE of eigenlijk Plasma. Nieuwste is geloof ik 5.23.
Je kunt altijd een distro proberen zonder het te installeren om te kijken of het wat voor je is. Of gebruik een VM, zoals Virtual Box. Dan kan je de meeste distro's installeren en van alles downloaden om te proberen, maar een VM is niet voor iedereen. Niet iedereen weet hoe het werkt. Ik bv niet.
Hero of Time schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:25:
@HSG qua uiterlijk komen KDE, Mate en Cinnamon aardig overeen. Xfce in zekere mate, al kan het standaard uiterlijk wat ouderwets over komen.

Als je genoeg geheugen in je pc hebt, kan je verschillende distro's zoals Zorin proberen in een virtuele machine. Hiervoor kan je VirtualBox gebruiken.
Aan die VM zat ik net te denken. Ik heb nog een grote bak met hardware staan die dat makkelijk aan kan. Zal eens gaat experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Succes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Update: ik heb Zorin OS 16 getest en deze voelde erg vertrouwd aan als het gaat om hoe het eruit ziet t.o.v. Windows 10. Het was overigens wat uitzoekwerk toen ik enkele apps aan mijn taskbar wilde vastpinnen. Daar heet het "toevoegen aan favorieten". Ondanks dat het een VM was liep deze erg vlot.

Over een paar dagen Linux Mint testen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
EndeavoursOS brak een paar weken terug bij mij mijn gnome plugins waardoor dash to panel en arcmenu stuk gingen.

Na een poos te hebben getroubleshoot kwam ik er toch achter dat het misschien niet zo'n goed idee was om handmatig downloaden + compileren, AUR en de standaard packages door elkaar te gebruiken.

Ik ben maar weer eens gehopt. Dit weer naar debian stable. Stable heeft me eigenlijk de afgelopen jaren tegen gehouden. Want ja "oud"....

Maar na het lezen van dit artikel dacht ik het toch weer eens een kans te geven.

Ik heb de debian 11 gnome + firmware live iso gedownload, geïnstalleerd en daarna dit artikel gebruikt om alles naar mijn hand te zetten.

Het enige waar ik echt even voor gaan zitten was de nvidia prime handleiding van de officiële le debian website.

Maar verder werkt alles als eenmaal zonnetje. Ik doe veel met vscode en powershell voor het werk en die kon ik beide rechtstreeks uit de Microsoft repo's trekken. Mijn synology drive client heb ik gewoon als deb van de website geplukt. En Spotify kon ik gewoon als snap installeren.

Gnome zag er standaard niet uit maar door zelf een keer even een thema op te halen en de iconen te vervangen vond ik het eigenlijk mooier dan dit op mijn vorige distro's.

Verder heb ik nu echt het idee dat ik het zelf onder controle heb. AUR is fantastisch want het wordt allemaal voor je gedaan maar wat het in de achtergrond allemaal doet daar heb ik geen idee van.

Ik denk dat dit wel eens een blijvertje zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
HSG schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

Update: ik heb Zorin OS 16 getest en deze voelde erg vertrouwd aan als het gaat om hoe het eruit ziet t.o.v. Windows 10. Het was overigens wat uitzoekwerk toen ik enkele apps aan mijn taskbar wilde vastpinnen. Daar heet het "toevoegen aan favorieten". Ondanks dat het een VM was liep deze erg vlot.

Over een paar dagen Linux Mint testen. :)
Linux Mint met Cinnamon desktop is hun vlaggenschip. Je hebt ook nog Mate en XFCE, allemaal gebaseerd op Ubuntu, maar zonder snaps. Je hebt ook nog LMDE=Linux Mint gebaseerd op Debian.

@L0g0ff Dat is het nadeel van Arch. Altijd het nieuwste van het nieuwste, maar gebruik je extensies dan werken ze meestal niet meer. Is overigens niet de schuld van Arch, maar van de maker van die extensies. Had ik afgelopen week met Ubuntu 21.10, toen werkte Dash to panel extension niet meer. Ik zou ook KDE kunnen gebruiken, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Gebruiksgemak vind ik minder dan met Pop OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
Hero of Time schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:50:

Arch is prima om dingen te leren omdat het veel zaken aan de gebruiker over laat om te configureren e.d. Rock solid als daily driver is zeker belangrijk, ik gebruik Debian Sid/Unstable dus privé op m'n beide computers, maar ook op m'n werk systeem. Ik zou daarop zeker geen Arch durven te installeren vanwege de potentie om eerder iets te mankeren dan Sid.
Op de servers draai uiteraard liever Stable omdat je daar juist minder wijzigingen aan software wilt hebben. Niet elk pakket dat je gebruikt kan overweg met de laatste versie. Als je een webbased pakket hebt dat php 7.3 geschikt is, wil dat niet zeggen dat het ook op 7.4 werkt of straks 8.0 wanneer dat uit is.

Ik had overigens ook Testing kunnen draaien ipv Sid/Unstable, maar wil sneller updates hebben en het duurt ongeveer 10 dagen tot 2 weken voordat een pakket van Unstable naar Testing migreert, mits er geen problemen mee zijn gevonden. Sommige pakketten komen helemaal niet in Testing, zoals Firefox, omdat ze te snel wijzigen en niet geschikt zijn voor een Stable release. Firefox ESR zal daar wel te vinden zijn.
K wilde toch even melden, dat ik op mn secondary systeem inmiddels al een tijdje Debian Sid (eerst Gnome, nu KDE) draai en dat bevalt me prima eigenlijk :) primary is nog wel Arch, maar wellicht.. later.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

desalniettemin schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Linux Mint met Cinnamon desktop is hun vlaggenschip. Je hebt ook nog Mate en XFCE, allemaal gebaseerd op Ubuntu, maar zonder snaps. Je hebt ook nog LMDE=Linux Mint gebaseerd op Debian.

@L0g0ff Dat is het nadeel van Arch. Altijd het nieuwste van het nieuwste, maar gebruik je extensies dan werken ze meestal niet meer. Is overigens niet de schuld van Arch, maar van de maker van die extensies. Had ik afgelopen week met Ubuntu 21.10, toen werkte Dash to panel extension niet meer. Ik zou ook KDE kunnen gebruiken, maar daar ben ik niet zo'n fan van. Gebruiksgemak vind ik minder dan met Pop OS.
Dus eigenlijk heb je met Linux Mint met Cinnamon meer vrijheid van Zorin OS omdat LM geen gebruik maakt van snaps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
HSG schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:42:
[...]

Dus eigenlijk heb je met Linux Mint met Cinnamon meer vrijheid van Zorin OS omdat LM geen gebruik maakt van snaps?
Als je perse Mint gebaseerd op Debian wilt hebben, ja.

[ Voor 59% gewijzigd door desalniettemin op 18-10-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Mint was toch gebaseerd op Ubuntu, dat weer op Debian was? Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
@HSG Ondanks de waarschuwingen over arch is een arch-afgeleide zoals EndeavourOs best wel goed te doen voor een machine met wat standaard software. KDE heeft ook minder het probleem van extensies die je DE breken en is voor een windows gebruiker niet een vreselijk grote overstap. Voordeel van een rolling release is dat je met regelmatig updaten nooit een nieuwe versie meer hoeft te installeren.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 16:07

TheFirepit

Vuurbal

Sjah schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:41:
Mint was toch gebaseerd op Ubuntu, dat weer op Debian was? Mis ik iets?
De standaard Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, maar je hebt ook deze en die is rechtstreeks gebaseerd op Debian.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Jogai schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:29:
@HSG Ondanks de waarschuwingen over arch is een arch-afgeleide zoals EndeavourOs best wel goed te doen voor een machine met wat standaard software. KDE heeft ook minder het probleem van extensies die je DE breken en is voor een windows gebruiker niet een vreselijk grote overstap. Voordeel van een rolling release is dat je met regelmatig updaten nooit een nieuwe versie meer hoeft te installeren.
Maar je dan moet je wel weten dat als een update je systeem sloopt, hoe het te fixen. En niet iedereen weet of kan dat. Zeker niet een beginner. Normaal gesproken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
desalniettemin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Maar je dan moet je wel weten dat als een update je systeem sloopt, hoe het te fixen. En niet iedereen weet of kan dat. Zeker niet een beginner. Normaal gesproken dan.
Dat is waar, maar als je alleen wat standaard spul zoals een browser en office pakketje draait dan gaat het niet zo snel kapot.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Maar dan heb je wel weer iets geleerd! :*)

Bijvoorbeeld in een wat ernstiger geval hoe je met een USB Stick een LiveCD/DVD/ISO kan booten en daarna je lokale systeem offline kan mounten om het een en ander te fixen! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Dat gaat net zo op bij Windows. Hoeveel gebruikers ken jij die weinig tot geen verstand hebben van computers die een probleem in Windows kunnen oplossen? Of hun systeem fatsoenlijk hersteld krijgen als deze hard crasht zonder direct duidelijke oorzaak?

Precies, met Linux is dat dus net zo, met als groot verschil dat je wel eenvoudiger het systeem terug tot leven kan wekken en achterhalen wat er mis is gegaan. Want aan "Oeps, er ging iets mis :(" heb je immers geen drol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Maar een Ubuntu of Debian based hebben minder kans op update problemen vergeleken met Arch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
desalniettemin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:43:
Maar een Ubuntu of Debian based hebben minder kans op update problemen vergeleken met Arch.
Dat ligt echt aan de hardware. Zeker bij iets oudere hardware/ geen Nvidia/andere videokaart, hoef je echt niet bang te zijn voor Arch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
desalniettemin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:43:
Tsja, mijn werk laptop met Kubuntu sloopt zichzelf regelmatig. Oorzaak: oude kernels worden om wat voor reden dan ook niet automatisch verwijderd, /boot loopt vol en tada, update faalt na verloop van tijd. Mijn Arch installatie op mijn privé PC draait alweer een jaar of 5, 6 en kan me geen issues herinneren, en ook bij voorgaande systemen met Arch geen noemenswaardige issues gehad. En vroeger trok ik nog wel eens de website open om te lezen of er iets handmatig gedaan moest worden met een update, maar dat doe ik ook al een heel lange tijd niet meer. En als ik hierboven dan lees dat je Arch niet met een Nvidia videokaart moet draaien moet ik blijkbaar God op mijn blote knieën bedanken dat ik geen issues heb :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
RobertMe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:30:
[...]

Tsja, mijn werk laptop met Kubuntu sloopt zichzelf regelmatig. Oorzaak: oude kernels worden om wat voor reden dan ook niet automatisch verwijderd, /boot loopt vol en tada, update faalt na verloop van tijd. Mijn Arch installatie op mijn privé PC draait alweer een jaar of 5, 6 en kan me geen issues herinneren, en ook bij voorgaande systemen met Arch geen noemenswaardige issues gehad. En vroeger trok ik nog wel eens de website open om te lezen of er iets handmatig gedaan moest worden met een update, maar dat doe ik ook al een heel lange tijd niet meer. En als ik hierboven dan lees dat je Arch niet met een Nvidia videokaart moet draaien moet ik blijkbaar God op mijn blote knieën bedanken dat ik geen issues heb :p.
Oh zo bedoelde IK het iig niet hoor :) --> Met een NVidia kaart hoor ik wat vaker uitdagingen met drivers, maar kan evengoed weer aan een specifiek type kaart liggen. Maar meer: Als je reguliere hardware hebt zonder bijzonderheden (zeldzame cards, notoire card, bijzondere cpu etc) dan gaat er waarschijnlijk niets mis. Maar bij dit soort systemen zal je met Debian/Ubuntu ongetwijfeld ook tegen issues aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Ja, je hebt nvidia en nvidia icm Intel hybride (optimus). Dat scheelt namelijk in stroom verbruik en wordt op laptops veel toegepast.

Met name dat hybride onder Linux is echt gedoe. Nvidia native werkt prima is mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
[...]

sudo apt --purge autoremove om oudere kernels te verwijderen, dacht ik :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

🌻🇺🇦

Alleen autoremove is toch al voldoende?

Onder Pop OS! in ieder geval wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
desalniettemin schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Ten eerste leek dat niks te doen*, ten tweede, waarom moet dat überhaupt? We hebben het over gebruikersvriendelijkheid / hoeveel onderhoud er nodig is. Waarom moet ik dan zo'n commando uitvoeren om te voorkomen dat na verloop van tijd systeem updates keihard falen? En (gelukkig) zijn de falende updates mij nog altijd direct opgevallen. Maar ik vraag mij af wat er gebeurt als ik nietsvermoedend afsluit, of het systeem de keer erna dan nog wel succesvol opstart.

* Met mijn beperkte Debian / Ubuntu / apt / deb kennis: autoremove verwijderd alleen packages die als dependency geïnstalleerd zijn en nu niet meer nodig zijn. In mijn geval waren (sommige?) kernels echter gemaskerd als expliciet / handmatig geïnstalleerd waardoor een autoremove er dus vanaf blijft. Daarnaast is er ook nog een expliciete hold list met een X aantal versies die daardoor dus ook niet geautoremoved worden. Maar volgens mij werd die lijst wel correct bijgewerkt. Dus niet alle geïnstalleerde kernel packages stonden op die lijst, maar een aantal van de (gecontroleerde) oudere packages (die niet gehold werden) waren dus gemarkeerd als handmatig geïnstalleerd. Resumerend: autoremove deed letterlijk helemaal niks, en met een rm -rf heb ik toen maar een aantal oude verwijderd, er moest immers ook nog gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Je had het over oudere kernels vandaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
desalniettemin schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:08:
Je had het over oudere kernels vandaar ;)
In zoverre klopt het ook :) System updates falen, doordat de /boot partitie vol was, met oude kernels. Dat zou normaliter blijkbaar op te lossen moeten zijn met een apt autoremove, maar werkte bij mij dus niet. Maar ik vind het persoonlijk überhaupt niet echt gebruikersvriendelijk dat ikzelf actief stappen moet ondernemen om oude stuff te verwijderen (door de manier waarop kernel updates plaatsvinden, waarbij je discussie kunt hebben of het überhaupt zinvol is om oude kernels geïnstalleerd te laten "voor het geval dat").

Als ik een grote update van Windows doe (dus de halfjaarlijkse updates of wat is het), dan wordt er ook ergens een backup van de oude installatie bewaard. Maar die hoef ik (gelukkig) niet handmatig op te ruimen en dat doet Windows vanzelf na een bepaalde periode. Dat vind ik persoonlijk gebruikersvriendelijker dan ("ongevraagd") oude stuff bewaren bij een update en vervolgens de gebruiker zelf de oude "rommel" op te laten ruimen, of, als die dat niet doet falende updates te geven na verloop van tijd. Waarbij het eigenlijk ook netjes zou zijn als ook hiervoor pre-upgrade een controle plaatsvindt of er voldoende ruimte beschikbaar is.

En in vergelijking met andere distros zie je denk ik dat meestal überhaupt de oude stuff (/kernel) niet geïnstalleerd blijft. Of in ieder geval doet Arch dat niet, en toen ik tich jaren terug OpenSUSE gebruikte kan ik mij ook niet herinneren dat die dat deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ligt voornamelijk aan hoe Ubuntu met de hele opzet om gaat. Het maakt blijkbaar standaard een /boot van 500 MB aan ofzo, iig veel te klein. En via de standaard updates die aangeboden worden, worden er zelden packages automatisch verwijdert. Zoals je zelf al gemerkt hebt, gaat dat vooral op voor kernels. En Ubuntu is echt heer en meester in het maken van honderden kernel packages tijdens de looptijd van een LTS release. Want elke update is een apart package en doet niet zoals bij Debian de versies een paar keer overschrijven voordat er naar een volgende versie wordt overgestapt (denk aan package naam 5.10.0-1 naar 5.10-2, terwijl je van kernel versie 5.10.46 naar 5.10.70 gaat).

Dit gedrag van Ubuntu, met kleine, aparte /boot heb ik bij servers gezien. En vroeger bij laptops, maar ik had verwacht dat het ondertussen niet meer gedaan werd. Blijkbaar toch wel. En is dus iets wat mij ook tegen staat naar Ubuntu toe. Als je regelmatig updates toepast zonder een handmatige auto-remove krijg je een systeem dat niet meer opstart, omdat je initrd niet volledig is. Dan moet je maar zo bij de hand zijn om naar "Advanced boot options" te gaan en de vorige kernel versie pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Grappig dat je dit beschrijft. Ik wilde deze week mijn VPS bij TransIP upgraden van 18.04 naar 20.04 maar liep ook tegen dit probleem aan. De autoremove deed bij mij ook niet wat het zou moeten doen betreffende dit en na handmatig verwijderen van wat files in /boot deed de upgrade het weliswaar maar was mijn systeem daarna stuk.

Heb nog flink wat reparatiemogelijkheden bekeken maar uiteindelijk een back-up teruggezet.

Zal uiteindelijk nog een keer over moeten maar dit was niet hoe ik verwacht dat een upgrade zou moeten werken op een server...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennis schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Grappig dat je dit beschrijft. Ik wilde deze week mijn VPS bij TransIP upgraden van 18.04 naar 20.04 maar liep ook tegen dit probleem aan. De autoremove deed bij mij ook niet wat het zou moeten doen betreffende dit en na handmatig verwijderen van wat files in /boot deed de upgrade het weliswaar maar was mijn systeem daarna stuk.

Heb nog flink wat reparatiemogelijkheden bekeken maar uiteindelijk een back-up teruggezet.

Zal uiteindelijk nog een keer over moeten maar dit was niet hoe ik verwacht dat een upgrade zou moeten werken op een server...
Waarom zou je in vredesnaam handmatig /boot gaan opruimen ipv gewoon de packages die deze bestanden plaatsen verwijderen? Ga je ook de executables handmatig uit /usr/bin verwijderen als je iets wilt deïnstalleren? Geen wonder dat je dan een kapot systeem krijgt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Hero of Time schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:31:
Waarom zou je in vredesnaam handmatig /boot gaan opruimen ipv gewoon de packages die deze bestanden plaatsen verwijderen? Ga je ook de executables handmatig uit /usr/bin verwijderen als je iets wilt deïnstalleren? Geen wonder dat je dan een kapot systeem krijgt. :F
Denk dat dit een terecht punt is :+. Ligt ook aan mijn beperkte kennis om dit op te lossen als alle voorgedragen oplossingen van het internet niet werken... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
MX Linux 21 via clean install over 19 gegooid. Ik zie niet zoveel verschil. Helaas is mijn wifi nog altijd wel wat instabiel, maar voor de rest draait het wel redelijk ok. Boot is wel wat langzaam, maar t is een oude MVNE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Denk dat dit een terecht punt is :+. Ligt ook aan mijn beperkte kennis om dit op te lossen als alle voorgedragen oplossingen van het internet niet werken... ;(
Misschien omdat je overal de niet-werkende 'apt auto-remove' voorgeschoteld krijgt als 'oplossing', ipv uitzoeken welke packages van je kernel nou precies zijn geïnstalleerd en die opgeven om te verwijderen. Wil je niet met de cli werken, dan pak je Synaptic (al dan niet even installeren) en ruim je de boel op die manier op. Want Ubuntu heeft er ook een handje van om een miljoenmiljard extra modules mee te leveren in verschillende packages. Denk je 1 package te hoeven verwijderen, krijg je nog 3 voor de headers mee en nog eens zeker 2 met modules.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tsja, mijn werk laptop met Kubuntu sloopt zichzelf regelmatig.
Mijn Kubuntu laptop werkt als een zonnetje, maar ik voel je pijn na het lezen van het hele verhaal! :)
Oorzaak: oude kernels worden om wat voor reden dan ook niet automatisch verwijderd, /boot loopt vol en tada, update faalt na verloop van tijd.
Ik ben een tijdje geleden aan het opruimen geslagen, want Updates in Discover onder KDE in Kubuntu begonnen op bepaalde momenten wel heeeeeel lang te duren door al die oude Kernels :')

Dus :
cat cleanup-kernels.sh 

# Modules :
#dpkg --purge linux-modules-extra-5.4.0-72-generic
echo "Modules KLAAR!"
# Kernels :
#dpkg --purge linux-image-5.4.0-72-generic
echo "Kernels KLAAR!"
# Mappen opruimen :
#rm -r /lib/modules/5.4.0-72-generic
echo "Mappen KLAAR!"
# Update Init RAM FS :
#update-initramfs -u -k all
echo "Update Init RAM FS KLAAR!"
# Update GRUB2 :
#update-grub2
echo "Update GRUB2 KLAAR!"

Om de zoveel tijd effe met dpkg -l | grep <kernel meuk> voeden en dan een hele flinke lading aan rommel hiermee verwijderen! :*)

Het kan ongetwijfeld vele malen luxer/beter/makkelijker als je een flinke scripter bent, maar die skillZ heb ik helaas niet... :$ O-) :P

P.S. : Let er effe op dat er bepaalde dingen commented zijn en dus niks doen als je dat niet aanpast, maar ik gok dat de meesten dat wel weten! :P :+
Mijn Arch installatie op mijn privé PC draait alweer een jaar of 5, 6 en kan me geen issues herinneren, en ook bij voorgaande systemen met Arch geen noemenswaardige issues gehad. En vroeger trok ik nog wel eens de website open om te lezen of er iets handmatig gedaan moest worden met een update, maar dat doe ik ook al een heel lange tijd niet meer. En als ik hierboven dan lees dat je Arch niet met een Nvidia videokaart moet draaien moet ik blijkbaar God op mijn blote knieën bedanken dat ik geen issues heb :p.
Klinkt goed! :)
desalniettemin schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:27:
_Eend_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:44:
Alleen autoremove is toch al voldoende?

Onder Pop OS! in ieder geval wel.
NOPE.AVI ;)
RobertMe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:06:
Ten eerste leek dat niks te doen*, ten tweede, waarom moet dat überhaupt?
Tja, ligt eraan of je vanuit de CLI of de GUI denkt :
- CLI mensen vinden het normaal.
- GUI users be like : WTF?!?!
We hebben het over gebruikersvriendelijkheid / hoeveel onderhoud er nodig is. Waarom moet ik dan zo'n commando uitvoeren om te voorkomen dat na verloop van tijd systeem updates keihard falen? En (gelukkig) zijn de falende updates mij nog altijd direct opgevallen. Maar ik vraag mij af wat er gebeurt als ik nietsvermoedend afsluit, of het systeem de keer erna dan nog wel succesvol opstart.
Offline mounten en alles fixen kan altijd nog hé! ;)

Maar ik ben het wel met je eens hoor : Het is echt gewoon stom! :/
* Met mijn beperkte Debian / Ubuntu / apt / deb kennis: autoremove verwijderd alleen packages die als dependency geïnstalleerd zijn en nu niet meer nodig zijn. In mijn geval waren (sommige?) kernels echter gemaskerd als expliciet / handmatig geïnstalleerd waardoor een autoremove er dus vanaf blijft. Daarnaast is er ook nog een expliciete hold list met een X aantal versies die daardoor dus ook niet geautoremoved worden. Maar volgens mij werd die lijst wel correct bijgewerkt. Dus niet alle geïnstalleerde kernel packages stonden op die lijst, maar een aantal van de (gecontroleerde) oudere packages (die niet gehold werden) waren dus gemarkeerd als handmatig geïnstalleerd. Resumerend: autoremove deed letterlijk helemaal niks, en met een rm -rf heb ik toen maar een aantal oude verwijderd, er moest immers ook nog gewerkt worden.
RobertMe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:17:
In zoverre klopt het ook :) System updates falen, doordat de /boot partitie vol was, met oude kernels. Dat zou normaliter blijkbaar op te lossen moeten zijn met een apt autoremove, maar werkte bij mij dus niet. Maar ik vind het persoonlijk überhaupt niet echt gebruikersvriendelijk dat ikzelf actief stappen moet ondernemen om oude stuff te verwijderen (door de manier waarop kernel updates plaatsvinden, waarbij je discussie kunt hebben of het überhaupt zinvol is om oude kernels geïnstalleerd te laten "voor het geval dat").
"This is not the command you are looking for!" inderdaad! :+
Als ik een grote update van Windows doe (dus de halfjaarlijkse updates of wat is het), dan wordt er ook ergens een backup van de oude installatie bewaard. Maar die hoef ik (gelukkig) niet handmatig op te ruimen en dat doet Windows vanzelf na een bepaalde periode. Dat vind ik persoonlijk gebruikersvriendelijker dan ("ongevraagd") oude stuff bewaren bij een update en vervolgens de gebruiker zelf de oude "rommel" op te laten ruimen, of, als die dat niet doet falende updates te geven na verloop van tijd. Waarbij het eigenlijk ook netjes zou zijn als ook hiervoor pre-upgrade een controle plaatsvindt of er voldoende ruimte beschikbaar is.
Windows ruimt niks voor mij automatisch op en daarom laat ik ook nooit automatische backups maken als resultaat! :D 8) :Y)

Maar ik ben dan ook een Windows 7 Pro gebruiker die al 10+ jaar of zo meegaat en verafschuw alles wat nieuwer is dus misschien is daarna het een en ander veranderd :? :+
En in vergelijking met andere distros zie je denk ik dat meestal überhaupt de oude stuff (/kernel) niet geïnstalleerd blijft. Of in ieder geval doet Arch dat niet, en toen ik tich jaren terug OpenSUSE gebruikte kan ik mij ook niet herinneren dat die dat deed.
Ik heb ook nog geen distro gezien die alles zelf opruimt, maar dat kan ook aan mij liggen :)
Dennis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:35:
Dat is nog geen reden om domme dingen te gaan doen! :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Mijn Koebuntu laptop werkt als een zonnetje, maar ik voel je pijn na het lezen van het hele verhaal! :)

[...]
Gezien je ondertitel en avatar leek mij een kleine correctie wel op zijn plaats :+
Pagina: 1 ... 22 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.