Mijn Kubuntu laptop werkt als een zonnetje, maar ik voel je pijn na het lezen van het hele verhaal!

Oorzaak: oude kernels worden om wat voor reden dan ook niet automatisch verwijderd, /boot loopt vol en tada, update faalt na verloop van tijd.
Ik ben een tijdje geleden aan het opruimen geslagen, want Updates in Discover onder KDE in Kubuntu begonnen op bepaalde momenten wel heeeeeel lang te duren door al die oude Kernels
Dus :
cat cleanup-kernels.sh
# Modules :
#dpkg --purge linux-modules-extra-5.4.0-72-generic
echo "Modules KLAAR!"
# Kernels :
#dpkg --purge linux-image-5.4.0-72-generic
echo "Kernels KLAAR!"
# Mappen opruimen :
#rm -r /lib/modules/5.4.0-72-generic
echo "Mappen KLAAR!"
# Update Init RAM FS :
#update-initramfs -u -k all
echo "Update Init RAM FS KLAAR!"
# Update GRUB2 :
#update-grub2
echo "Update GRUB2 KLAAR!"
Om de zoveel tijd effe met dpkg -l | grep <kernel meuk> voeden en dan een hele flinke lading aan rommel hiermee verwijderen!
Het kan ongetwijfeld vele malen luxer/beter/makkelijker als je een flinke scripter bent, maar die skillZ heb ik helaas niet...
P.S. : Let er effe op dat er bepaalde dingen commented zijn en dus niks doen als je dat niet aanpast, maar ik gok dat de meesten dat wel weten!

Mijn Arch installatie op mijn privé PC draait alweer een jaar of 5, 6 en kan me geen issues herinneren, en ook bij voorgaande systemen met Arch geen noemenswaardige issues gehad. En vroeger trok ik nog wel eens de website open om te lezen of er iets handmatig gedaan moest worden met een update, maar dat doe ik ook al een heel lange tijd niet meer.
En als ik hierboven dan lees dat je Arch niet met een Nvidia videokaart moet draaien moet ik blijkbaar God op mijn blote knieën bedanken dat ik geen issues heb
.
Klinkt goed!

NOPE.AVI

Tja, ligt eraan of je vanuit de CLI of de GUI denkt :
- CLI mensen vinden het normaal.
- GUI users be like : WTF?!?!
We hebben het over gebruikersvriendelijkheid / hoeveel onderhoud er nodig is. Waarom moet ik dan zo'n commando uitvoeren om te voorkomen dat na verloop van tijd systeem updates keihard falen? En (gelukkig) zijn de falende updates mij nog altijd direct opgevallen. Maar ik vraag mij af wat er gebeurt als ik nietsvermoedend afsluit, of het systeem de keer erna dan nog wel succesvol opstart.
Offline mounten en alles fixen kan altijd nog hé!
Maar ik ben het wel met je eens hoor : Het is echt gewoon stom!

* Met mijn beperkte Debian / Ubuntu / apt / deb kennis: autoremove verwijderd alleen packages die als dependency geïnstalleerd zijn en nu niet meer nodig zijn. In mijn geval waren (sommige?) kernels echter gemaskerd als expliciet / handmatig geïnstalleerd waardoor een autoremove er dus vanaf blijft. Daarnaast is er ook nog een expliciete hold list met een X aantal versies die daardoor dus ook niet geautoremoved worden. Maar volgens mij werd die lijst wel correct bijgewerkt. Dus niet alle geïnstalleerde kernel packages stonden op die lijst, maar een aantal van de (gecontroleerde) oudere packages (die niet gehold werden) waren dus gemarkeerd als handmatig geïnstalleerd. Resumerend: autoremove deed letterlijk helemaal niks, en met een rm -rf heb ik toen maar een aantal oude verwijderd, er moest immers ook nog gewerkt worden.
RobertMe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:17:
In zoverre klopt het ook

System updates falen, doordat de /boot partitie vol was, met oude kernels. Dat zou normaliter blijkbaar op te lossen moeten zijn met een
apt autoremove, maar werkte bij mij dus niet. Maar ik vind het persoonlijk überhaupt niet echt gebruikersvriendelijk dat ikzelf actief stappen moet ondernemen om oude stuff te verwijderen (door de manier waarop kernel updates plaatsvinden, waarbij je discussie kunt hebben of het überhaupt zinvol is om oude kernels geïnstalleerd te laten "voor het geval dat").
"This is not the command you are looking for!" inderdaad!

Als ik een grote update van Windows doe (dus de halfjaarlijkse updates of wat is het), dan wordt er ook ergens een backup van de oude installatie bewaard. Maar die hoef ik (gelukkig) niet handmatig op te ruimen en dat doet Windows vanzelf na een bepaalde periode. Dat vind ik persoonlijk gebruikersvriendelijker dan ("ongevraagd") oude stuff bewaren bij een update en vervolgens de gebruiker zelf de oude "rommel" op te laten ruimen, of, als die dat niet doet falende updates te geven na verloop van tijd. Waarbij het eigenlijk ook netjes zou zijn als ook hiervoor pre-upgrade een controle plaatsvindt of er voldoende ruimte beschikbaar is.
Windows ruimt niks voor mij automatisch op en daarom laat ik ook nooit automatische backups maken als resultaat!
Maar ik ben dan ook een Windows 7 Pro gebruiker die al 10+ jaar of zo meegaat en verafschuw alles wat nieuwer is dus misschien is daarna het een en ander veranderd

En in vergelijking met andere distros zie je denk ik dat meestal überhaupt de oude stuff (/kernel) niet geïnstalleerd blijft. Of in ieder geval doet Arch dat niet, en toen ik tich jaren terug OpenSUSE gebruikte kan ik mij ook niet herinneren dat die dat deed.
Ik heb ook nog geen distro gezien die alles zelf opruimt, maar dat kan ook aan mij liggen

Dat is nog geen reden om domme dingen te gaan doen!