Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik gebruik altijd de portable versie van etcher en scan al mijn downloads bij Virustotal en die ziet er geen problemen mee.
Meestal zoals ik al schreef gebruik ik vnl Rufus, ik maak me geen zorgen..
Ik neem wel hier een toename van Ventoy spam waar.....

Edit: Op Github wordt ook over de security issues van Ventoy geschreven.
https://github.com/ventoy/Ventoy/issues/135
De laatste discussie geeft vooral aan als dat gebeurt in handen van onervaren gebruikers. Gezien het gemak van Ventoy kan die groep wel eens best groot zijn (=uncheckt/mening).
https://github.com/ventoy...35#issuecomment-819634406

Net als Etcher is Ventoy open source en is het goed dat in principe iedereen met de code mee kan kijken.
Veel problemen ontstaan imho als zulke tools niet van de originele bron gedownload worden. Populaire tools zijn een mooi doelwit voor gasten die er via die weg rommel in willen stoppen, immers de code is open, ook voor hen....

[ Voor 59% gewijzigd door route99 op 18-05-2021 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Tsja, en waarom zou je een electron app gebruiken als kleinere tools het net zo goed, maar sneller (rufus) of makkelijker (ventoy) doen.

Ventoy is voor mij de ultieme tool, gewoon een stel iso's op je ventoy stick kopieren, en klaar. Rufus heeft altijd nog iets meer overhead omdat die de image uit moet pakken, en die kan uiteraard maar 1 os per usb stick schrijven.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:16:
Tsja, en waarom zou je een electron app gebruiken als kleinere tools het net zo goed, maar sneller (rufus) of makkelijker (ventoy) doen.

Ventoy is voor mij de ultieme tool, gewoon een stel iso's op je ventoy stick kopieren, en klaar. Rufus heeft altijd nog iets meer overhead omdat die de image uit moet pakken, en die kan uiteraard maar 1 os per usb stick schrijven.
Nog een plusje voor Ventoy! <3 Echt super tool. Ik had vroeger zo'n grote Zalman externe HDD die een CD-ROM kon emuleren (met een berg ISO's er op en een display om te selecteren). Nou gebruik ik die nog wel eens met oude hardware waar Ventoy niet op werkt (sommige hele oude BIOSsen moeten echt een CD-ROM zien), maar met bijna alles werkt het perfect nu. En hangt altijd aan mijn sleutelhanger, met die Zalman kon dat niet. Om nu altijd een zooi install iso's bij de hand te hebben is gewoon super fijn.

Dat het secure boot omzeilt, tja who cares. Het is bedoeld als installatie/fixing tool. Niet voor dagelijks gebruik. Ik reset wel altijd de signatures na de installatie in de BIOS (UEFI) inderdaad.

Om USB sticks te 'branden' gebruik ik trouwens altijd gewoon 'dd' :) Balena vind ik ook irritant idd. En op een Mac is het ook gewoon niet nodig want dd wordt standaard meegeleverd.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 18-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Yep, Ventoy is ook erg handig voor op het werk. 1x op mijn laptop een Ventoy-stick maken en daarna maakt het niet uit, je kunt er gewoon ISOs tegen aan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:11
Ik kende Ventoy nog niet maar dat ziet er handig uit! Dat bespaart heel wat gedoe. Volgende keer gelijk proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GekkePrutser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:52:
Ik had vroeger zo'n grote Zalman externe HDD die een CD-ROM kon emuleren (met een berg ISO's er op en een display om te selecteren). Nou gebruik ik die nog wel eens met oude hardware waar Ventoy niet op werkt (sommige hele oude BIOSsen moeten echt een CD-ROM zien), maar met bijna alles werkt het perfect nu.
Ik moest inderdaad meteen aan dat oude Zalman ding denken! :D

Ik heb ook nog een tijdje hiermee gewerkt : https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Maar toen kwam UEFI en had je daar niks meer aan... _O-
En hangt altijd aan mijn sleutelhanger, met die Zalman kon dat niet. Om nu altijd een zooi install iso's bij de hand te hebben is gewoon super fijn.
Gezien de hoeveelheid zeer kleine USB Sticks van tegenwoordig is dat inderdaad best wel een fijne optie t.o.v. de Zalman :D
Om USB sticks te 'branden' gebruik ik trouwens altijd gewoon 'dd' :) Balena vind ik ook irritant idd. En op een Mac is het ook gewoon niet nodig want dd wordt standaard meegeleverd.
Onder Linux/BSD hetzelfde : Geen Rufus dus dan maar DD :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tis ook een kwestie van prioriteiten: Ik heb geen collectie iso's nodig op mijn USB stick. Daarmee vervalt de dringende noodzaak of een wens voor Ventoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

route99 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:04:
Ik heb geen collectie iso's nodig op mijn USB stick.
In mijn geval was het voor zakelijk gebruik dus ik had een 64 GB USB Stick die propvol zat met allerlei ISO's en firmwares en zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zou ik ook doen als ik iets als (intern/extern) service monteur oid zou zijn, maar op mijn beta vlak (niet-IT/niet elektronica oid innovatief onderzoek en projectleiding) , is dat niet nodig en thuis ben ik heel gericht met een aantal zaken bezig waar met een paar stick wel uit kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 14:23
Edit: Sorry, ik zal er een apart topic over openen.

[ Voor 86% gewijzigd door StopEcocide op 25-05-2021 11:44 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice πŸ’šπŸŒπŸ’š

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Cyphax

Moderator LNX
@StopEcocide Wil je daar een topic voor openen? Dat is niet een vraag voor in dit topic. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Voor degene die wat meer ervaring hebben zou ik zeggen, geeft Void Linux eens een kans.

Het is een meer minimal distributie. De runit init is wel even wennen maar verder super makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:53
Daantje20 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:43:
Voor degene die wat meer ervaring hebben zou ik zeggen, geeft Void Linux eens een kans.

Het is een meer minimal distributie. De runit init is wel even wennen maar verder super makkelijk.
Ik kom net van solus af (draait nog wel prima op de chromebook van mijn vrouw overigens). Maar dat niche met weinig pakketten en weinig documentatie houdt me een beetje tegen om nog een keer een kleine zelfstandige distro te proberen.

Qua community is het helemaal top en het voelt ook meteen dat je bij de dev betrokken bent. maar als je gewoon support wilt en een hoop pagina's met howto's en met support van bijvoorbeeld nvidia (drivers), Microsoft (vscode + powershell), docker of andere 3rd party packages dan heb ik toch liever een breed gesupporte distro.

Ik was zelfs redhat aan het overwegen maar ik zag deze week dat ik niet bij alle documentatie kon zonder minimaal 100 euro te betalen voor een jaar dus dat heb ik maar niet gedaan.

Ik draai nu Ubuntu 20.04.2 lts. En zelfs met kde kan ik gewoon hdmi displays hot pluggen zonder gedoe.

Want uiteindelijk vind ik een beetje rommelen het leukste maar moeten dingen wel beschreven zijn om op te kunnen lossen.

Overigens is void met een footprint van 300mb ram wel leuk als je specifieke use cases hebt waar je prima uit de voeten kunt met de standaard packages. Een oude chromebook bijvoorbeeld ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

L0g0ff schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:43:
[...]

Ik kom net van solus af (draait nog wel prima op de chromebook van mijn vrouw overigens). Maar dat niche met weinig pakketten en weinig documentatie houdt me een beetje tegen om nog een keer een kleine zelfstandige distro te proberen.

Qua community is het helemaal top en het voelt ook meteen dat je bij de dev betrokken bent. maar als je gewoon support wilt en een hoop pagina's met howto's en met support van bijvoorbeeld nvidia (drivers), Microsoft (vscode + powershell), docker of andere 3rd party packages dan heb ik toch liever een breed gesupporte distro.

Ik was zelfs redhat aan het overwegen maar ik zag deze week dat ik niet bij alle documentatie kon zonder minimaal 100 euro te betalen voor een jaar dus dat heb ik maar niet gedaan.

Ik draai nu Ubuntu 20.04.2 lts. En zelfs met kde kan ik gewoon hdmi displays hot pluggen zonder gedoe.

Want uiteindelijk vind ik een beetje rommelen het leukste maar moeten dingen wel beschreven zijn om op te kunnen lossen.

Overigens is void met een footprint van 300mb ram wel leuk als je specifieke use cases hebt waar je prima uit de voeten kunt met de standaard packages. Een oude chromebook bijvoorbeeld ;)
Je hebt zeker een punt, en als ik kijk naar Void is duidelijk dat je zelf bereid en kundig moet zijn om de ontbrekende packages aan te kunnen vullen of leven zonder.
Voor "productie" maak je andere keuzes dan persoonlijk plezier, en hierin was vooral het plezier belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Daantje20 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:35:
Persoonlijk denk ik dat EndeavourOS een heel goede Arch-afgeleide is. Minimale toevoegingen, wel heel wat zaken die je zelf nog moet doen en een focus op de terminal, je zal daar wel in moeten willen verdiepen. Gui tools zijn er weinig of ze moeten in de DE verwerkt zitten.
Wat voor zaken moet je bijvoorbeeld nog zelf doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

cy-gor25 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:41:
[...]

Wat voor zaken moet je bijvoorbeeld nog zelf doen?
Edit: niet goed gelezen, dit hieronder geld voor Void linux. Bij EndeavourOS zit printen er al in, en wat zaken die standaard door systemD worden gedaan zoals logging en trim (na aanzetten van de timer). En je hebt flatpak niet nodig bij Arch linux.Verder geld de lijst dan wel.

Een kleine lijst waarvan ik denk dat ze noodzakelijk zijn voor desktop gebruik:
  • firewall
  • Printing (cups en frontend)
  • Sshd naar wens uitzetten (voor desktop niet nodig)
  • Mdns installeren en configureren
  • Thema desktop naar wens
  • Office applicatie
  • Internet applicaties (firefox esr is er wel)
  • Vervangen lxdm voor lightdm
  • Flatpak installeren voor de proprietary applicaties
  • cronjob voor trim naar je ssd (eens per week)
  • cron daemon installeren
  • log daemon installeren
Naar eigen inzicht kan er nog meer nodig zijn. Maar dit is wat ik zou doen.
Met alle aanpassingen kwam ik uiteindelijk op 26 daemon processen, dat is dan inclusief Docker.

[ Voor 26% gewijzigd door Daantje20 op 30-05-2021 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:07
Plus command om caps lock uit te schakelen en Blue tooth in start up applications. swappiness op 10 en noatime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
MiAnVaSa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:48:
[...]

Als je een rolling distro wenst en out of the box werkt , zou ik anders Solus aanraden.
Is het nadeel van Solus wel niet dat je over veel minder software kan beschikken? Geen AUR.

Ik zou Manjaro wilen vervangen op mijn desktop, geen idee hoe of waarom maar daar heb ik vaak
issues mee ook al is het een mooie distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:37
cy-gor25 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Is het nadeel van Solus wel niet dat je over veel minder software kan beschikken? Geen AUR.

Ik zou Manjaro wilen vervangen op mijn desktop, geen idee hoe of waarom maar daar heb ik vaak
issues mee ook al is het een mooie distro.
Welke issues bedoel je dan?

Als je wel AUR wilt hebben zou je ook EndeavourOS eens kunnen overwegen. Ik gebruik het zelf al een tijdje naar tevredenheid en tot nu toe geen issues ondervonden.

Er stond laatst nog een leuk interview hierover op Tweakers:

[ Voor 13% gewijzigd door OneMoreThing op 02-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
OneMoreThing schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Welke issues bedoel je dan?

Als je wel AUR wilt hebben zou je ook EndeavourOS eens kunnen overwegen. Ik gebruik het zelf al een tijdje naar tevredenheid en tot nu toe geen issues ondervonden.

Er stond laatst nog een leuk interview hierover op Tweakers:
Geluidskaart die niet werkte, liep soms vast. Hernia al even geleden dat ik mijn desktop nog gebruikt heb, maar echt stabiel is Manjaro niet of ik maak onbewust het kapot :-)

Endeavour ziet er wel goed uit, vriendelijke community afgaande op het forum. Gebruik je budgie of kde of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik lees dat wel vaker over Manjaro. In het begin snel en stabiel en dan na een paar updates beginnen de problemen. Ik heb het zlef nooit gebruikt, dus kan het niet bevestigen. Gebruik nu al een paar weken Pop OS en tot nu geen problemen. Alleen gebruikt het wat meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
desalniettemin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:06:
Ik lees dat wel vaker over Manjaro. In het begin snel en stabiel en dan na een paar updates beginnen de problemen. Ik heb het zlef nooit gebruikt, dus kan het niet bevestigen. Gebruik nu al een paar weken Pop OS en tot nu geen problemen. Alleen gebruikt het wat meer geheugen.
Ik gebruik Pop ook op een andere laptop die voor streaming wordt gebruikt. Zeer stabiel. KDE Plasma op Pop was ook niet slecht, misschien is dat minder intensief dan Gnome, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:37
cy-gor25 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Gebruik je budgie of kde of iets anders?
Ik ben recent geswitched van GNOME naar KDE en dat bevalt goed. Tijdens de installatie van EndeavourOS heb je (zeer) ruime keus in DE's die je wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

OneMoreThing schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:46:
Tijdens de installatie van EndeavourOS heb je (zeer) ruime keus in DE's die je wilt installeren.
Maar wat krijg je dan :

- KDE helemaal clean, lean & mean.
- KDE + een shitload aan applicaties die je misschien helemaal niet nodig hebt :?

De laatste is leuk als je een omgeving of OS wilt leren kennen, maar op een bepaald moment wil je toch wel het eerste en dat is soms best wel lastig te vinden... -O-
cy-gor25 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:32:
KDE Plasma op Pop was ook niet slecht, misschien is dat minder intensief dan Gnome, geen idee.
Zou zomaar kunnen, want enkele maanden geleden kwam ik een vergelijking tegen waarin KDE met Xfce werd vergeleken en de lichtere van de twee was, dankzij allerlei optimalisaties in de recentere versies! :D 8) :*) _O_

[ Voor 28% gewijzigd door nero355 op 02-06-2021 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
nero355 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Maar wat krijg je dan :

- KDE + een shitload aan applicaties die je misschien helemaal niet nodig hebt :?

De laatste is leuk als je een omgeving of OS wilt leren kennen, maar op een bepaald moment wil je toch wel het eerste en dat is soms best wel lastig te vinden... -O-

[...]

Zou zomaar kunnen, want enkele maanden geleden kwam ik een vergelijking tegen waarin KDE met Xfce werd vergeleken en de lichtere van de twee was, dankzij allerlei optimalisaties in de recentere versies! :D 8) :*) _O_
Last time I checked… dus kan inmiddels anders zijn.. Lean en mean met een paar apps en vooral skin/theming waar energie in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0g0ff
nero355 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Maar wat krijg je dan :

Ligt aan de vinkjes die je zelf zet bij de installatie dat is per DE helemaal in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykh61pvCSgiGtBGUbYV9M7fAlxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOFKzqjcGlgcKwNdtaQGyFbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
KDE is tegenwoordig zelfs lichter dan XFCE. Vreemd vind ik wel aan KDE dat je bijna alles kunt aanpassen, maar niet de transparantie van de taakbalk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:18:
Vreemd vind ik wel aan KDE dat je bijna alles kunt aanpassen, maar niet de transparantie van de taakbalk :?
Is dat niet een thema dingetje :?

Ondanks dat je zoveel kan aanpassen mis ik ook weleens hier en daar wat meer opties...
Zit de laatste tijd ook heel erg veel rond te neuzen in de verschillende uitbreidingen van System Settings die je kan installeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik ben een groot fan van Dash to panel. Was na Thunderbird en Firefox het eerste dat ik installeerde in Pop OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben Windows een beetje zat en wil na een jaar of 12 toch weer overschakelen naar Linux als OS op mijn PC. Het lastige is dat het een game PC is, ik nogal wel wat games speel, maar met zaken als Proton, DXVK en Lutris dacht ik, ach misschien moet ik het avontuur maar aan gaan en het gewoon proberen. Vaak speel ik toch eigenlijk alleen maar oudere of "simpele" games (bijv. gemaakt in Unity zonder veel speciale poespas).

In een ver verleden was ik enorm fan van KDE 2 en 3, minder van KDE 4 en toen was ik overgestapt op Gnome 2. Toen Gnome 3 uitkwam nog een tijdje MATE en XFCE gebruikt (op Ubuntu en Mint) waarna ik eigenlijk weer voornamelijk Windows gebruiken, met slechts Ubuntu MATE in een Virtual Box voor wat development werk enzo.

Nu heb ik in een VM en in een dual boot opstelling wat gespeeld met verschillende distro's en ik denk dat ik nu toch wel weer zin heb in KDE (of heet de DE nu Plasma?). Voelt erg lekker aan allemaal, lekker veel in te stellen, ik wordt er veel blijer van dan Gnome Shell bijvoorbeeld. Ook wat XFCE geprobeerd weer, maar liep tegen allerlei bugjes op en het viel me ook op dat er niet meer veel aan ontwikkeld wordt.

Maar nu is mijn grote twijfel of ik verder wil met Kubuntu, of met Manjaro KDE.

Het grote voordeel voor mij aan Kubuntu is dat ik echt door en door bekend ben met Ubuntu, eigenlijk sinds het bestaat non-stop gebruikt in enige vorm (danwel dual boot, op hobbysever, of VMs), wat vooral handig is bij troubleshooting en bijv. gebruik van apt.

Van Manjaro kreeg ik het idee dat ze juist veel tijd hebben gestopt in het beter en gemakkelijker draaien van games, maar ik weet niet zo of dat nou wel echt van heel veel invloed is (hoeveel kan een distromaker nou doen wat niet ook in een distro te regelen valt? ik heb letterlijk geen idee dus). Maar ik heb echt nog nooit Arch gebruikt, geen verstand van Pacman en AUR, dus als ik moet troubleshooten, of toch een keer een rare package wil installeren, dan ben ik een beetje bang dat ik vast kan komen te zitten.

En dan is er natuurlijk Pop! OS. Lijkt me echt wel leuk, afgeleid van Ubuntu en ge-optimaliseert voor games (ook hier de twijfel, hoeveel kan dat nou uitmaken). Maar daarvan had ik het idee dat ze echt heel veel meer inzetten op Gnome Shell en dat KDE Plasma ondersteuning dus niet echt helemaal top is.

Ik vind het echt enorm moeilijk om de knoop door te hakken in deze.

Ik denk waar ik naar op zoek ben zijn vooral ervaringen met of Manjaro en Pop! OS nou ook écht iets toevoegen op het gebied van gaming, hoe goed KDE nou draait op Manjaro of Pop! OS vergeleken met Kubuntu (wat ik toch als één van dé KDE distro's zie), hoe lastig/gemakkelijk de Manjaro package manager te gebruiken is voor apt-veteranen, en ten slotte ook wel hoe goed allerlei software beschikbaar is voor Manjaro (gezien veel software soms alleen verpakt wordt voor apt/deb of yum/rpm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Rainbow
Je lijkt me een redelijk ervaren gebruiker als ik alles eens zo lees dus ik zou zeggen pak gewoon Debian erbij en installeer zelf KDE Plasma 5.x.x zoals jij die graag wilt hebben qua extra software :)

Wat betreft KDE distro's is er ook nog KDE Neon van KDE zelf, maar dat is ook gebaseerd op een Ubuntu/Kubuntu onderlaag dus allemaal potato/patato en zo...

Ik heb op aanraden (en vanwege mijn eigen nieuwsgierigheid) van @Hero of Time Debian 11 Testing op mijn DIY HTPC/ZFS NAS geknald en dat werkt best wel lekker! 8) :Y) :*)

Er zijn wel twee nadelen die ik tot zover kon vinden :
- Kodi die compiled is door het Debian Team vindt men op het Kodi Forum niet zo heel aardig om de een of andere reden...
- Audacious loopt net 0,05 versie achter om gewoon lekker in QT i.p.v. GTK te kunnen draaien :-(

Beiden worden ook makkelijker ondersteund i.c.m. de vele Ubuntu smaakjes vanuit de ontwikkelaar(s) zelf helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
@Rainbow als je twijfelt tussen popos en majaro en je wilt kde dan zou ik voor de 2e gaan.

Manjaro heeft gewoonweg veel meer pakketten in de repo's en ook de laatste (kde) versies. Dat is wat je wilt op je desktop.

Zelf draai ik nu endeavour os. Dat is eigenlijk meer arch maar dan met een grafische installer.

Het voordeel van endeavour is dat het veel dichter op vanilla arch zit dan manjaro en daardoor krijg je nog sneller de nieuwste software binnen.

Popos is wat dat betreft meer conservatief en zal daardoor wel ietsjes stabieler kunnen zijn in de praktijk.

Debian voor desktop zou ik niet doen. Voor een server 100% ja maar voor een desktop niet. Dat heeft er met name mee te maken dat debian echt inzet op vrije software en stuurprogramma's van gpu's met de beste performance closed software is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Rainbow schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:58:
Van Manjaro kreeg ik het idee dat ze juist veel tijd hebben gestopt in het beter en gemakkelijker draaien van games, maar ik weet niet zo of dat nou wel echt van heel veel invloed is (hoeveel kan een distromaker nou doen wat niet ook in een distro te regelen valt? ik heb letterlijk geen idee dus). Maar ik heb echt nog nooit Arch gebruikt, geen verstand van Pacman en AUR, dus als ik moet troubleshooten, of toch een keer een rare package wil installeren, dan ben ik een beetje bang dat ik vast kan komen te zitten.
Ik heb een tijdje arch geprobeerd en ik vond dat hele AUR gebeuren echt wel subliem. Het is net als wat ik van FreeBSD ken met de ports collection, ideaal om apps met andere flags te compilen. Het enige verschil is dat de ports collection alle packages bevat die in de repo zitten (dus je kan kiezen: of binary installeren of de port compileren als je het e.e.a. aan wil passen). Terwijl de AUR juist packages bevat die niet standaard in de repo's zitten. Maar dit vind ik echt een megavoordeel van Arch distro's.

Maar ik vond Arch verder net iets te veel een bouwdoos van bouw je eigen distro ;) Je kan bijvoorbeeld kiezen uit 5 verschillende netwerk beheer stacks, en dan die met de hand configureren. En dan moet je je dus inlezen welke het beste is. En zo is het voor elk onderdeel van het OS. Heb liever dat mijn OS er gewoon eentje kiest voor zoiets dat je eventueel kan aanpassen als je dat wil. Want op zich boeit niet elk onderdeel van het OS me zo veel en je moet er dan ook echt voor gaan zitten om alles uit te zoeken. Aan de andere kant is het enige dat me wel echt boeide: systemd juist wel hard in het systeem verankerd.

Maar Manjaro heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Op de arch site doen ze er nogal laatdunkend over. Daarom voelde het een beetje aan als een "arch voor n00bs". Misschien toch eens naar kijken.

Hier ook echt een KDE fan trouwens. Tijdje gnome 3 geprobeerd maar ik vind het te 'opnionated'. Iets dat niet al te strikt is met keuzes (veel aanpassing mogelijk) ligt me gewoon veel beter.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 19-06-2021 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Voor gaming is Windows nog steeds de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties!

Ik heb in het verleden wel veel LTS versies van Ubuntu smaken gebruikt, omdat ik vooral stabiliteit wilde (merkte dat bij LTS-versies het nog wel eens kapot ging). Maar met het oog op mijn huidige wensen denk ik dat wellicht juist LTS niet zo handig is, omdat ik eventueel toch bijvoorbeeld nieuwere kernels en drivers zou willen (en ook andere software zou ik tegenwoordig wel liever nieuwere versies van hebben). Dan is Debian denk ik toch niet echt een handige keuze, die juist vooral de focus hebben op stabiliteit, supporten van oude versies van software, en vooral ook voornamelijk open source en niet proprietary.
desalniettemin schreef op zondag 20 juni 2021 @ 06:13:
Voor gaming is Windows nog steeds de beste optie.
Op zich ben ik het daar gewoon mee eens, maar ik ben Windows ondertussen echt wel zat en wil er gewoon vanaf. Dus als via die weg Windows gewoon geen optie meer is, dan ben ik dus op zoek naar de beste Linux distributie daarvoor. Ook al zal dat in vergelijking met Windows wellicht bizar slecht zijn voor gaming (ik ga er niet van uit dat ik al m'n games 100% probleemloos zal kunnen gaan spelen), dan moet dat maar.
GekkePrutser schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Ik heb een tijdje arch geprobeerd en ik vond dat hele AUR gebeuren echt wel subliem. Het is net als wat ik van FreeBSD ken met de ports collection, ideaal om apps met andere flags te compilen. Het enige verschil is dat de ports collection alle packages bevat die in de repo zitten (dus je kan kiezen: of binary installeren of de port compileren als je het e.e.a. aan wil passen). Terwijl de AUR juist packages bevat die niet standaard in de repo's zitten. Maar dit vind ik echt een megavoordeel van Arch distro's.

Maar ik vond Arch verder net iets te veel een bouwdoos van bouw je eigen distro ;)

[...]
Bedankt voor de inzichten! Ik heb in een ver verleden wel heel enthousiast Gentoo gebruikt, lekker je distro van de grond af opbouwen (nog niet zo extreem als LFS, Linux From Scratch, maar toch) en alle software custom compilen voor m'n specifieke PC. Was wel lachen, maar dat is toch niet helemaal de richting die ik nu op wil haha.

Ik had eigenlijk denk ik niet goed gekeken naar wat Arch nou precies is en wat het concept erachter is. Ik dacht dat het gewoon de zoveelste distro was, net als Debian/Ubuntu, Red Hat, etc. Maar klinkt dan alsof AUR toch meer richting het Gentoo concept gaat van zelf software compileren. Ik moet daar nog wel even goed induiken dan, want daar zit ik nu dus niet echt op te wachten. Lekker binaries installeren (a la apt/yum) vind ik nu wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:08:
@Rainbow
Wat betreft KDE distro's is er ook nog KDE Neon van KDE zelf, maar dat is ook gebaseerd op een Ubuntu/Kubuntu onderlaag dus allemaal potato/patato en zo...
KDE Neon is niet meer dan KUbuntu, maar dan waar de hele KDE omgeving door het KDE team wordt bijgehouden, dan door de KDE/Kubuntu package maintainers van Canonical. Je krijgt de laatste LTS met de nieuwste KDE.
Ik heb op aanraden (en vanwege mijn eigen nieuwsgierigheid) van @Hero of Time Debian 11 Testing op mijn DIY HTPC/ZFS NAS geknald en dat werkt best wel lekker! 8) :Y) :*)

Er zijn wel twee nadelen die ik tot zover kon vinden :
- Kodi die compiled is door het Debian Team vindt men op het Kodi Forum niet zo heel aardig om de een of andere reden...
- Audacious loopt net 0,05 versie achter om gewoon lekker in QT i.p.v. GTK te kunnen draaien :-(

Beiden worden ook makkelijker ondersteund i.c.m. de vele Ubuntu smaakjes vanuit de ontwikkelaar(s) zelf helaas...
Niet zo heel gek dat men op het Kodi forum niet zo gecharmeerd is van de Debian build. Er worden een paar non-free zaken weggelaten die de functionaliteit van Kodi beperkt. Als je daarbij een add-on via de Kodi repo wilt toevoegen, moet je hier een apart package voor installeren dat die repo toevoegd/beschikbaar maakt.

Voor Audacious is het nu even pech hebben als je de laatste versie wilt omdat het in full-freeze zit. Wil je toch een nieuwere versie en ook een actuelere Kodi die het forum wellicht wel accepteert, kijk dan naar http://deb-multimedia.org/. Overigens is versie 4.0.5 die nu in Testing/Unstable staat ook gewoon voorzien van de Qt dependencies (en dus interface), dus ik snap niet helemaal waarom je dat aanhaalt. De ontwikkelaars van Audacious hebben juist de default compile configuratie van Debian overgenomen waar GTK Γ©n Qt5 interface beschikbaar is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Arch hardcore of met Calamares installeren. Er schijnt tegenwoordig ook een Arch installer te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:11
Rainbow schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:27:
Ik had eigenlijk denk ik niet goed gekeken naar wat Arch nou precies is en wat het concept erachter is. Ik dacht dat het gewoon de zoveelste distro was, net als Debian/Ubuntu, Red Hat, etc. Maar klinkt dan alsof AUR toch meer richting het Gentoo concept gaat van zelf software compileren. Ik moet daar nog wel even goed induiken dan, want daar zit ik nu dus niet echt op te wachten. Lekker binaries installeren (a la apt/yum) vind ik nu wel prima.
Arch is in principe wel een binary-distributie*, waarbij er vergeleken met andere distributies heel weinig voor je beslist wordt. Een distibutie als Ubuntu heeft voor bijna elk stuk software dat je nodig kan hebben (van de network stack en window manager tot de browser en office-software) een default keuze, die standaard meegeleverd wordt. Bij Arch wordt die keuze aan de gebruiker gelaten. Dat heeft natuurlijk voor- en nadelen. Het is met Arch eenvoudiger om je systeem als een soort maatpak op je eigen voorkeuren af te stemmen. Bij Ubuntu e.d. is het eenvoudiger om je systeem gewoon werkend te krijgen.
In het onderhoud van je systeem zie je dezelfde filosofie terugkomen. Arch levert goed en simpel gereedschap (pacman, bijvoorbeeld) voor het onderhoud van je systeem, maar neemt je de keuzes en het werk niet uit handen.

*Uitzondering is software die niet in de gewone repositories zit. Daarvoor moet je naar de AUR en van daaruit bouw je inderdaad wel zelf de software vanaf source.

Ik gebruik al een paar jaar Arch op mijn desktop en dat bevalt op zich goed. Ik moet wel zeggen dat ik laatst weer eens Fedora (KDE spin) op een oude laptop installeerde en het heeft ook wel iets om zo snel een "af" systeem te hebben, zonder zelf echt ergens over te hoeven nadenken. Ik kan me goed voorstellen dat ik bij een nieuwe computer weer voor die verleiding zou vallen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ik zie Arch als de ideale optie als je;

- de latest wil
- niet te beroerd bent om aandacht aan je updates te besteden (herstelwerk soms, maar ook checken of er breaking changes zijn)
- Veel en vaak update (of dat tot 1 bulk samenvoegen)

Dit zijn geen van 3 minpunten, wel aandachtspunten. Wil je die laatste 2 liever niet, kun je beter voor een curated Arch gaan (Manjaro, Endeavour, Arco). Die zitten in meer of mindere mate tussen Arch en jou in.

Ubuntu & Debian bevallen mij prima als "server-os" maar voor mn laptop wil ik iets meer cutting edge. Maar ik zit nu enige tijd op plain Arch...en twijfel soms om terug te stappen naar een curated versie vanwege de bovengenoemde punten. Aan de andere kant kan dat ook komen doordat ik gelijktijdig van DE naar WM gestapt ben (KDE/Gnome naar Awesome). Die leercurve komt dus van 2 kanten.

T gaat vooral om wat bij je past. KDE = een top DE, of je die nu op Ubuntu, Debian, Arch, Manjaro of Endeavour draait. Welk onderliggende deel beter bij je past is een stuk gevoel. De communities van alle bovengenoemde zijn ruim genoeg om veel support vandaan te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
Ik ben de vreemde eend in de habijt dan :)

Momenteel draai ik op mijn (relatief nieuwe) laptop Debian 11. Het is wat kijken omdat niet alles beschikbaar is maar stilaan komen de meeste programma's om de hoek kijken. Zo had ik wat problemen met VMWARE maar deze werkt inmiddels.

Geen franjes voor mij, een simpele gnome met dock to panel, een distro dat werkt.

Voor ik voor Debian 11 koos in deze configuratie gespeeld met alle DE's die beschikbaar zijn. KDE is leuk, Mate is leuk, GNOME doet het 'm toch altijd weer.

Debian is ook de distro waarvan ik de commando's het beste ken. Ik ken ze bijlange niet allemaal, maar google is your friend. En dan helpt het dat Debian gekend is.

Arch heeft ook een zéér goede documentatie. heb ik een paar jaar geleden ook ff gedraaid maar de "stress" dat het fout kan gaan bij een update is het me niet waard bij een laptop voor dagelijks gebruik.

Ik draai wel enkele andere distro's in een virtuele machine, maar mijn go to is Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Dimitrip schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:16:
Ik ben de vreemde eend in de habijt dan :)
Valt mee hoor. Eens in de zoveel tijd probeer ik iets als Gentoo, Arch, FreeBSD, etc. En dat vind ik dan hartstikke leuk. En dat is ook meteen het probleem: ik ga helemaal op in het tweaken en mijn productiviteit keldert gigantisch.

Voor servers, maar ook de werk- desktop/laptop houd ik het dus al een tijd bij Debian, Ubuntu en soms macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:17:
KDE Neon is niet meer dan KUbuntu, maar dan waar de hele KDE omgeving door het KDE team wordt bijgehouden, dan door de KDE/Kubuntu package maintainers van Canonical. Je krijgt de laatste LTS met de nieuwste KDE.
Ja, dat zeg ik maar dan anders :+
Niet zo heel gek dat men op het Kodi forum niet zo gecharmeerd is van de Debian build. Er worden een paar non-free zaken weggelaten die de functionaliteit van Kodi beperkt. Als je daarbij een add-on via de Kodi repo wilt toevoegen, moet je hier een apart package voor installeren dat die repo toevoegd/beschikbaar maakt.
Hmm... dat is niet handig... :/

Goed om te weten mocht ik wat raars tegenkomen! Thnx! d:)b
Voor Audacious is het nu even pech hebben als je de laatste versie wilt omdat het in full-freeze zit. Wil je toch een nieuwere versie en ook een actuelere Kodi die het forum wellicht wel accepteert, kijk dan naar http://deb-multimedia.org/.
Interessant! Wist niet eens dat zoiets bestond :)
Overigens is versie 4.0.5 die nu in Testing/Unstable staat ook gewoon voorzien van de Qt dependencies (en dus interface), dus ik snap niet helemaal waarom je dat aanhaalt.
Omdat de Audacious versie (4.1.0) die ik via hun Ubuntu repo heb draaien op de laptop er duidelijk anders uitziet en de QT/GTK optie heeft i.t.t. de Debian Testing 11 versie (4.0.5) op mijn HTPC :P

Maar nu het warme weer een beetje voorbij is zal ik hem effe aanslingeren en kijken of er wat updates zijn die de situatie veranderen, want hij heeft een tijdje uit gestaan O-)
De ontwikkelaars van Audacious hebben juist de default compile configuratie van Debian overgenomen waar GTK Γ©n Qt5 interface beschikbaar is.
Tja, sorry, maar die optie kon ik dus echt niet vinden :
Audacious - Zo hoort die eruit te zien!
Bovenstaande zie je dus niet in de Debian versie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, klopt, je kan 't niet via de settings wijzigen. Omdat Audacious dat ook nooit erin had zitten, tot versie 4.1 dus. Start je Audacious via de CLI op, gebruik dan de -Q parameter om de Qt interface te krijgen. ;)
Helaas is de manpage nogal veroudert en wordt dit niet genoemd. Maar je ziet dat wel als je --help gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:57:
@nero355, klopt, je kan 't niet via de settings wijzigen. Omdat Audacious dat ook nooit erin had zitten, tot versie 4.1 dus. Start je Audacious via de CLI op, gebruik dan de -Q parameter om de Qt interface te krijgen. ;)
Helaas is de manpage nogal veroudert en wordt dit niet genoemd. Maar je ziet dat wel als je --help gebruikt.
Zeg dat dan meteen! d:)b :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lui varken. :P Dat had je zelf ook kunnen uitzoeken. ;) Ik heb weer helemaal m'n werklaptop moeten opstarten omdat ik daar nou net niet de deb-multimedia repo heb toegevoegd die 4.1 geeft. Want waarom denk je anders dat er bij https://packages.debian.org/bullseye/audacious-plugins de libqt5* dependencies staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:03:
Lui varken. :P Dat had je zelf ook kunnen uitzoeken. ;) Ik heb weer helemaal m'n werklaptop moeten opstarten omdat ik daar nou net niet de deb-multimedia repo heb toegevoegd die 4.1 geeft. Want waarom denk je anders dat er bij https://packages.debian.org/bullseye/audacious-plugins de libqt5* dependencies staan?
_O- LOL! :+

* nero355 moet nog een beetje wennen aan dat hele GUI en Desktop gebeuren... O-)

Op de een of andere manier denk ik daar alleen aan bij een server applicatie of omgeving en totaal niet op de desktop :$
Raar, maar waar... :X

Ben waarschijnlijk ook een beetje afgeleid geweest door de eerdere ervaring met 4.1 en het feit dat het in de GUI zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik ben uit frustratie zakelijk geswitched van Arch naar Ubuntu 20.04 LTS. Zucht. Ik moet af en toe mijn scherm delen met Teams en ik krijg het simpelweg niet aan de praat in andere distros. Ook geen tijd om er veel moeite in te steken.

Wat zou het heerlijk zijn om een Teams client te hebben die mee komt met in ieder geval de macOS versie. Ik werk er de hele dag in.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Weet je wat ik soms wel eens heb/mis?

Een hybrid tussen DE en WM (of ik heb de juiste nog niet getest)..

- De workflow/werking van een WM zoals bspwm & awesome bevalt me top
- het gemak van setting/services die al aanwezig zijn zoals bij een DE mis ik soms.

Ik wil niet altijd lopen te klootviolen als Bluetooth niet blijkt te werken om weer te kijken of ik een service moet opnemen in de autostart, etc..

Als iemand hier een fix voor heeft, graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Koepert schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:01:

- het gemak van setting/services die al aanwezig zijn zoals bij een DE mis ik soms.

Ik wil niet altijd lopen te klootviolen als Bluetooth niet blijkt te werken om weer te kijken of ik een service moet opnemen in de autostart, etc..

Regolith Linux
https://www.omgubuntu.co....buntu-21-04-and-20-04-lts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
EirΓ­kr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:10:
Ik ben uit frustratie zakelijk geswitched van Arch naar Ubuntu 20.04 LTS. Zucht. Ik moet af en toe mijn scherm delen met Teams en ik krijg het simpelweg niet aan de praat in andere distros. Ook geen tijd om er veel moeite in te steken.

Wat zou het heerlijk zijn om een Teams client te hebben die mee komt met in ieder geval de macOS versie. Ik werk er de hele dag in.
Niet vergeten je avatar te updaten :P.
Ontopic: Scherm delen met Teams werkt hier prima met Arch (X11, bspwm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

In Elementary OS, Pop OS en Fedora 34 ook geen problemen met schermdelen. Je kunt alleen geen achtergrond voor de webcam instellen, wat mijn windows collega's wel kunnen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Kaspers schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Niet vergeten je avatar te updaten :P.
Ontopic: Scherm delen met Teams werkt hier prima met Arch (X11, bspwm).
Ik blijf een groot Arch liefhebber maar zakelijk even niet haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

EirΓ­kr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:10:
Teams is toch onder elke distro niks anders dan een Electron zooitje dus geen echte applicatie en meer een app :?

Je zou denken/verwachten dat het dan ook onder elke distro net zo goed/slecht draait...
Gewoon effe wachten totdat Microsoft ook Windows op een Linux Kernel laat draaien! >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
nero355 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Teams is toch onder elke distro niks anders dan een Electron zooitje dus geen echte applicatie en meer een app :?

Je zou denken/verwachten dat het dan ook onder elke distro net zo goed/slecht draait...

[...]

Gewoon effe wachten totdat Microsoft ook Windows op een Linux Kernel laat draaien! >:) :+
Het zal wel komen door GNOME 40. Zowel Wayland als X hadden hetzelfde issue. Nu met de "oude" meuk in Ubuntu LTS heb ik dat probleem niet.

Verder klopt het natuurlijk wat je zegt. De ontzettend irritante problemen met audio spelen ook in Ubuntu. Teams moet gewoon van de audio instellingen afblijven, maar helaas. Waarom weet ik niet maar Teams probeert telkens weer audio instellingen te wijzigen en daardoor dus of geen mic, of geen audio, of beiden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

EirΓ­kr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:08:
Het zal wel komen door GNOME 40. Zowel Wayland als X hadden hetzelfde issue. Nu met de "oude" meuk in Ubuntu LTS heb ik dat probleem niet.
Dat kan natuurlijk ook! :)
Verder klopt het natuurlijk wat je zegt. De ontzettend irritante problemen met audio spelen ook in Ubuntu. Teams moet gewoon van de audio instellingen afblijven, maar helaas. Waarom weet ik niet maar Teams probeert telkens weer audio instellingen te wijzigen en daardoor dus of geen mic, of geen audio, of beiden niet.
Typisch Microsoft zou ik zeggen... daar kan ik ondertussen wel een boek over schrijven denk ik... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koepert schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:01:

Je kan gewoon de WM van een DE vervangen voor een andere als je wilt hoor. Vereist wel een beetje werk, maar als je al alleen een WM draait, sta je daar toch ook al voor open. ;)
EirΓ­kr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:08:
Weet precies waar je het over hebt. Heb eens een Teams meeting willen doen via de browser. Firefox wordt gewoon keihard geweigerd door MS terwijl een no-name browser als Falkon wel gewoon werkte. Nouja, werkte, Teams vond het dus weer nodig om het audio deel zelf te doen, dus hield het zich krampachtig vast als een drenkeling aan een stuk hout aan de HDMI uitvoer.
Het is gewoon een stuk ellende dat voor alles en niets het wiel opnieuw wil uitvinden, maar het resultaat is een vage vorm dat niet kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:51:
Firefox wordt gewoon keihard geweigerd door MS terwijl een no-name browser als Falkon wel gewoon werkte.
Over Falkon gesproken...

Wat moet je daar nou van denken :?

- Het is een soort proof of concept vanuit het KDE Team geweest als ik het goed heb begrepen ?
- De ingebouwde AdBlock is die van een ontwikkelaar/team/bedrijf dat zeer discutabel is geweest in het verleden...

Heeft zo'n browser nog een toekomst ?!

Voor wie er niet mee bekend is : https://www.falkon.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hero of Time schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Het is gewoon een stuk ellende dat voor alles en niets het wiel opnieuw wil uitvinden, maar het resultaat is een vage vorm dat niet kan draaien.
Niet alleen dat; Teams zuipt stroom als een tempelier.
nero355 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Heeft zo'n browser nog een toekomst ?!

[...]
Current version: 3.1.0
(released 19 March 2019)
Nee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb 't samen met Konqueror geΓ―nstalleerd. Omdat die laatste nog wel eens de neiging had om met een blanco start geen sites te laden, terwijl als je 't via de CLI start met URL erachter dat wel werkte. En de adblocker in Konqueror is nog erger, dat werkt niet of je moet alle duizenden regels die in de verschillende lijsten staan overnemen ipv de url erheen (van wat ik zo even snel kon vinden). Chrome en chromium (en alle dertienineendozijn afgeleiden) ga ik iig niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Hero of Time schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:55:
Ik heb 't samen met Konqueror geΓ―nstalleerd. Omdat die laatste nog wel eens de neiging had om met een blanco start geen sites te laden, terwijl als je 't via de CLI start met URL erachter dat wel werkte. En de adblocker in Konqueror is nog erger, dat werkt niet of je moet alle duizenden regels die in de verschillende lijsten staan overnemen ipv de url erheen (van wat ik zo even snel kon vinden). Chrome en chromium (en alle dertienineendozijn afgeleiden) ga ik iig niet aan beginnen.
Waarom niet Librewolf gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Waarom niet Librewolf gebruiken?
Omdat 't niet in m'n repo staat en ik het ook niet ken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
Hero of Time schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Omdat 't niet in m'n repo staat en ik het ook niet ken.
Kort door de bocht:

Hardend , privacyvriendelijke versie van Firefox.

K vond t grootste manco ervan dat een soort β€˜company policy’ gebruikt om alles dicht te zetten (incl addon en language setting) waardoor je dat weer allemaal via aanpassingen moet activeren (of aanpassen). Was iig iets te in mijn beleving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik gebruik al sinds eind 2019 Ubuntu Budgie, harde switch vanaf Windows gemaakt.
Ik ben erg tevreden, het voelt licht en goed doordacht aan, werkt erg gebruiksvriendelijk en stoort de gebruiker niet. Ook de ouders zijn simpel over en vinden het heerlijk werken. Verademing tov Windows.

Geen Dock/Plank maar gewoon een panel (balk) verticaal links, om zo maximaal je scherm te benutten.

Helaas ervaar ik nu 2 problemen waarvan de eerste gewoon een no-go is:
1. Geen goede HiDPI ondersteuning, oa het lockscreen/screensaver zorgt voor serieuze problemen. Als het scherm locked/dimmed/screensaver/standby of gewoon de boel in standby zet, krijg je daarna een 200% opgeblazen wallpaper met nul opties om te unlocken. Als je unlocked bent, werkt alles verder prima op bijvoorbeeld de ingestelde 125%.
Ik weet immers dat dit absoluut niet zal worden aangepakt, lockscreen/gnome-screensaver omschrijft een dev als dead software en geen vrijwilliger die dit kan/wil aanpakken, bijvoorbeeld omdat ze geen HiDPI scherm hebben.

2. Geen Chromecast support. Als ik gewoon voor standaard Ubuntu ga, heb je simpele Chromecast mogelijkheden, werkt zelfde als Airplay op een Macbook. Ik wil geen Chrome installeren voor chromecasten want dan gaan de ouders standaard alleen maar Chrome gebruiken, terwijl ze Firefox prima vinden (en hun FF profiel draait op mijn FF Sync Server).

Ik overweeg dus een overstap van Ubuntu Budgie naar Ubuntu. Maar ben bang dat ik met een wat zwaarder (qua resource gebruik) OS kom te zitten. Ik heb even over Lubuntu (die recent over is op LXQT, dat zou een + moeten zijn) gelezen, maar het is mij niet duidelijk of die minpunten tov Budgie heeft en of het bovenstaande problemen heeft. Zelfde geldt eigenlijk voor Xubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
@Jazco2nd

Hoe stream je vanuit Ubuntu naar je chromecast? Met mkchromecast? Want ik denk dat dit ook wel moet werken met budgie.

En hoe zit het met hidpi en Solus? Je zou dat eens kunnen proberen met een live iso. Solus is de club die budgie bouwt. Je zou eens kunnen testen of dat beter gaat.

Nu zijn er heel veel redenen om Ubuntu te verkiezen boven Solus. Omdat Ubuntu veel meer mainstream is zijn er ontzettend veel pakketten en documentatie te krijgen.

Solus daarin tegen is bloed snel. En als je verder niet vast zit aan het Ubuntu eco systeem dan krijg je er een hele nette, vlotte, en rolling release distro (met budgie) voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Solis gebruikt exact dezelfde login manager (die dus als "dead" wordt beschreven) en heeft dus exact zelfde probleem.

Dit heb ik niet verzonnen, zie deze 2 posts, #12 en #15 van fossfreedom:
https://discourse.ubuntub...t-lock-screen-200/4158/15

https://discourse.ubuntub...t-lock-screen-200/4158/15

Wat betreft Chromecast bedoel ik gewoon mijn scherm kunnen delen, heel gebruiksvriendelijk, met audio.. zoals GNOME dat gewoon kan:
https://www.linuxuprising...shell-desktop-to.html?m=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:37:
Wat betreft Chromecast bedoel ik gewoon mijn scherm kunnen delen, heel gebruiksvriendelijk, met audio.. zoals GNOME dat gewoon kan:
https://www.linuxuprising...ome-shell-desktop-to.html
Er staat daar een add-on voor Firefox genoemd : Is dat een optie :?

Verder zullen dit soort dingen altijd ellendig blijven, want OSS vs. Property Google meuk dus eigenlijk moet je niet teveel aan dat soort dingen gehecht raken IMHO :)

Wat je ook nog kan doen :
Kijk eens wat je d.m.v. KDE Plasma als DE i.c.m. KDE Plasma Bigscreen kan bereiken => https://plasma-bigscreen.org/
Misschien kan je wat "Casten" tussen die twee :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Pop OS 21.04 is dan eindelijk officieel uit.

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Geinstalleerd, maar tijd op Dash to panel was ineens weg, na reboot is het er weer, maar voor hoelang. En als ik show applications klik dan allemaal glitches. Dus die verwijderd en vervangen voor Arc menu. En verder maar eerst eens kijken hoe het verder gaat bevallen, anders terug naar 20.04. Geen fan van Cosmic en docks vind ik helemaal niks. Maar ieder heeft zijn/haar workflow niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tweakers die ?utm_medium=android_app&utm_source=share achter een link laten staan... :N

Ik word daar altijd verdrietig van... :'(
desalniettemin schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:21:
Geinstalleerd, maar tijd op Dash to panel was ineens weg, na reboot is het er weer, maar voor hoelang. En als ik show applications klik dan allemaal glitches. Dus die verwijderd en vervangen voor Arc menu. En verder maar eerst eens kijken hoe het verder gaat bevallen, anders terug naar 20.04. Geen fan van Cosmic en docks vind ik helemaal niks. Maar ieder heeft zijn/haar workflow niet waar?
Dat is toch allemaal de schuld van Gnome versie 40 als ik de eerdere berichten goed heb begrepen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Edit: Pop 21.04 is nog Gnome 3.38 en niet 40, omdat Ubuntu 21.04 ook nog Gnome 3.38 is en Pop 21.04 is gebaseerd op Ubuntu, vandaar. Ik heb Cosmic extensions uitgezet en na reboot geen glitches en artefacts meer en tijd verdwijnt ook niet meer. Als je 40 wilt dan Fedora 34.

[ Voor 29% gewijzigd door desalniettemin op 01-07-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Pop OS 21.04 is uit. Eergisteren geupgrade van 20.04 naar 21.04.

Screenshot: https://i.ibb.co/0mkTZ7B/...m-2021-07-03-10-44-07.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
desalniettemin schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:58:

Nice. Ik vraag me af of de upgrade mijn kde plasma layout niet gaat breken. Op een laptop al ge-update en cosmic is niet slecht, beter dan ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
desalniettemin schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:58:

Grappig, ik dacht dat je kde draaide. Maar ik zie dat het gnome is. Strak gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
cy-gor25 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:01:
[...]

Nice. Ik vraag me af of de upgrade mijn kde plasma layout niet gaat breken. Op een laptop al ge-update en cosmic is niet slecht, beter dan ervoor.
Weet ik niet. Ik gebruik geen KDE. Voor de zekerheid beter een verse installatie doen dan de upgrade.

@L0g0ff: Dash to panel en Arc Menu extensions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:33:
Grappig, ik dacht dat je kde draaide. Maar ik zie dat het gnome is. Strak gedaan :)
Aan die veel te grote knoppen zie je toch meteen dat het Gnome of een GTK applicatie is :? >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
nero355 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:20:
[...]

Aan die veel te grote knoppen zie je toch meteen dat het Gnome of een GTK applicatie is :? >:) :+
Zeker waar. Maar de standaard startmenu uitstraling in het algemeen en die pop knop links onder in de hoek deed me denken dat ik naar plasma zat te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:20:
[...]

Niet alleen dat. Het applicatiemenu dat open staat, het 'systeemvak' rechtsonderin met de uitschakel knop, alles roept eigenlijk wel dat het iets van GTK3 is ipv KDE. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:12:
Niet alleen dat. Het applicatiemenu dat open staat, het 'systeemvak' rechtsonderin met de uitschakel knop, alles roept eigenlijk wel dat het iets van GTK3 is ipv KDE. ;)
Ik ben allergisch voor oversized GUI elementen dus dat valt mij altijd als eerste op ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Ik ben allergisch voor oversized GUI elementen dus dat valt mij altijd als eerste op ;) :+
Ah, juist. Elementen 100 pixels breed maken en maar 60-70 pixels ervan gebruiken. :F Of in het geval van Gnome/GTK3 de titelbalk 50 pixels hoog maken en dan font size 12 of hooguit 14 erin. AAAAARRRRGGH!!

Maar ook de standaard Breeze titelbalk van KDE is te hoog vergeleken met de inhoud. Neemt ook onnodig veel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:55:
Ah, juist. Elementen 100 pixels breed maken en maar 60-70 pixels ervan gebruiken. :F Of in het geval van Gnome/GTK3 de titelbalk 50 pixels hoog maken en dan font size 12 of hooguit 14 erin. AAAAARRRRGGH!!
Ik vind vooral de OK/Cancel en andere dergelijke knoppen echt legendarisch : Waarom moeten die zo groot zijn :? :D _O-
Maar ook de standaard Breeze titelbalk van KDE is te hoog vergeleken met de inhoud. Neemt ook onnodig veel ruimte in.
Ik vind dit wel meevallen eerlijk gezegd :

Hoe klein wil je het dan hebben - 1

Hoe klein wil je het dan hebben - 2

Hoe klein wil je het dan hebben - 3

Pale Moon / Audacious / Firefox dus GTK2 / QT / GTK3 als het goed is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, jij gebruikt een andere WM thema/styler dan default Breeze. Zie wat er out-of-the-box wordt gebruikt qua ruimte verspilling:
Afbeeldingslocatie: https://ubunlog.com/wp-content/uploads/2020/10/KDE-Plasma-5.21-y-el-nuevo-Breeze.jpg
Je ziet een redelijk grote marge om de icoontjes linksboven in de hoek en bij de tekst van de titelbalk is ook duidelijk meer marge te zien dan bij jouw plaatjes.

Wel goed vergelijken, want ik zeg juist specifiek dat het standaard Breeze thema redelijk grote marges gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:31:
@nero355, jij gebruikt een andere WM thema/styler dan default Breeze. Zie wat er out-of-the-box wordt gebruikt qua ruimte verspilling:
[Afbeelding]
Je ziet een redelijk grote marge om de icoontjes linksboven in de hoek en bij de tekst van de titelbalk is ook duidelijk meer marge te zien dan bij jouw plaatjes.

Wel goed vergelijken, want ik zeg juist specifiek dat het standaard Breeze thema redelijk grote marges gebruikt.
Plastik inderdaad, maar dan nog :
Hoe klein wil je het dan hebben - 4
Default Breeze is misschien zelfs wel kleiner :? :P

Beiden zitten standaard in Kubuntu trouwens en ik was effe vergeten dat ik dat had aangepast O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
Ondertussen ben ik zo'n 13 jaar aan het distrohoppen. Ooit begonnen met Ubuntu 8.04 met uitstapjes naar OpenSUSE, Linux Mint, Arch (weet niet meer welke DE), Solus (Budgie en MATE) en Manjaro (i3, Xfce en KDE), en sinds kort geland op EndeavourOS (GNOME). Die bevalt me wel heel erg goed! Het voelt als een grafische installer van Arch, waar Manjaro een eigen ecosysteem probeert te creΓ«ren. Ook GNOME bevalt me erg goed. Volgens mij heb ik dat niet meer gebruikt sinds Ubuntu een affaire met Unity had. Van mij mogen ze de topbar ook verbergen en die enkel tonen in Dash, maar dat is met een extension ook zo opgelost. Zo heb ik een volledig scherm voor het werk wat ik op dat moment gedaan wil krijgen en als ik meer informatie of overzicht wil ram ik wel een keer op <super>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Manjaro kwam ook weer met een update voor XFCE terwijl dat zelf niet eens nog hun eigen site staat, zal dan ook wel voor KDE en Gnome zijn..
Code name Pahvo, versie die ik nu heb is 21.1.0.

Pamac (pakketbeheer) ziet er iets anders uit, lijkt meer op die van KDE.
Gebruikelijke updates van Firefox, Thunderbird, Anydesk, Bitwarden enz.
Themes; kleine verbeteringen.
En verder alleen meer updates onder de moterkap, zoals kernel 5.12.16.

ps. XFCE zit nog steeds op 4.16

[ Voor 3% gewijzigd door Renard op 15-07-2021 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:49:
Default Breeze is misschien zelfs wel kleiner :? :P
Ik vind Breeze ook erg meevallen. Zeker vergeleken met Gnome. En zoals altijd met KDE kan je alles customisen <3 Ik draai het trouwens op FreeBSD nu. Ben er erg tevreden mee, en de mensen die die spullen maintainen doen dat snel. Ik zit nu alweer op 5.22 wat de nieuwste is.

Overigens komt er een redesign aan van Breeze in Plasma 5.23. Ziet er goed uit op zich!

https://pointieststick.co...-23-once-i-show-you-this/

Duurt echter nog wel ff voor hij komt geloof ik, ik zag dat de release gepland staat voor 10 Oktober.

Iemand trouwens ervaring met tiling plugins voor kwin hier? Ik zie dat er verschillende zijn en nu weet ik niet precies welke ik wil :P

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 16-07-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Met KDE kan je alles customizen, maar niet de transparantie voor de panel :? Of is dit inmiddels wel mogelijk?

[ Voor 22% gewijzigd door desalniettemin op 16-07-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
Hoe zorg ik ervoor dat ik eindelijk eens start met te studeren (certificaten weliswaar) en niet meer distro hop? :+

Ik heb echt al vanalles geprobeerd: Ubuntu, Fedora, Manjaro, Arch, Gentoo. Ik hoop nu te settlen op Endeavour om een beetje best of both worlds te hebben tussen Arch en Ubuntu. Niet alles zelf te moeten configureren tot op de puntjes (bluetooth, netwerk etc) maar ook niet een super bloated distro te hebben.

Dan heb ik het nog niet over DE's, WM's.. Zijn jullie ook van mening dat dit eigenlijk een beetje keuzestress geeft met al die mogelijkheden? Ik vond het voordeel van MacOS bv. dat je daar niet al te veel kon customizen, downloaden van de nodige applicaties om te werken en gaan. Maar van zodra ik een distro install, ben ik direct aan het denken: Ok, hoe maak ik het hier gezellig voor mezelf? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@jmignolet Wat maakte dat je steeds hopte dan? Idealiter is dat configureren 1 keer en installeer je daarna je OS nooit meer opnieuw. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 16:21
@Cyphax Goede vraag. Ik ben wel, na lang experimenteren, op een punt gekomen dat de distro een belangrijke keuze is op vlak van updates, welke software beschikbaar is (ik denk dan aan AUR), stabiliteit. Opnieuw, ik denk dat EndeavourOS daarvoor voor mij geschikt is.

Maar dan komt dus idd die DE's, WM.. Ik heb het graag vrij minimalistisch zonder al te veel afleiding. Maar ondertussen zorgt dat dus voor afleiding met het customizen van mijn desktop. :+
Wil ik hardcore gaan en gewoon mijn muis niet aanraken? Of wil ik een beetje een klassiekere experience waarbij ik een dock heb en gewoon met muis navigeer zoals in MacOS? Keuzestress. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@jmignolet Dat is wel herkenbaar. :+
Voordeel is natuurlijk wel dat je verschillende DE's kan installeren en dan switchen wanneer je daar zin in hebt. :P
Kijk ook even naar de laatste paar pagina's van De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor wat inspiratie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:35:
@jmignolet Wat maakte dat je steeds hopte dan? Idealiter is dat configureren 1 keer en installeer je daarna je OS nooit meer opnieuw. :P
Inderdaad!

- Distro zo kaal mogelijk installeren.
- Alles wat je erbij wilt hebben qua DE en software erbij installeren.
- Customizen van desktop/thema/enz.
- DD Image naar een andere SSD knallen of gewoon in een bestandje.

En gaan met die banaan! :Y) 8) :*)

IMHO ligt het niet aan de distro's of de software, maar gewoon aan de gebruiker die niet weet wat die wil! :D :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
jmignolet schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:10:
Dan heb ik het nog niet over DE's, WM's.. Zijn jullie ook van mening dat dit eigenlijk een beetje keuzestress geeft met al die mogelijkheden? Ik vond het voordeel van MacOS bv. dat je daar niet al te veel kon customizen, downloaden van de nodige applicaties om te werken en gaan. Maar van zodra ik een distro install, ben ik direct aan het denken: Ok, hoe maak ik het hier gezellig voor mezelf? ;)
Ik heb heel lang op Mac gewerkt als primaire machine en ik vond het de laatste jaren steeds meer een dwangbuis worden. Alles dat ik handig vond wordt er uit gesloopt en zooi waar ik helemaal niks aan heb er in gestopt :) Bijna alle features vereisen iCloud en zijn daardoor Mac / iOS specifiek en daar heb ik niks aan omdat ik alle OS'en door elkaar gebruik.

Windows doet dit ook in iets mindere mate. Er wordt wel van alles dichtgetimmerd (bijvoorbeeld verplicht doorgevoerde updates en verplichte telemetrie) maar daar worden nog echt functies voor power users ontwikkeld (WSL, PowerShell bijv). macOS wordt steeds meer een "iPad Plus" voor de rijke yuppie die een beetje wil facebooken op de bank. Ik wilde het destijds omdat het een mooi POSIX OS was. Maar juist de commandline wordt steeds meer dichtgetimmerd.

Ik zit nu met KDE op FreeBSD en dat is echt een verademing. Als ik mijn virtual desktops in een grid wil in plaats van een rij (wat macOS van hogerhand heeft veranderd) dan kan dat gewoon. Alles dat ik anders wil dat kan gewoon zonder dat ik hoef te klooien met half gesupporte tooltjes die met elke OS upgrade kapot gaan. Ik ben helemaal klaar met opinionated software :) KDE is zo veelzijdig. En ZFS op je root is echt super handig. Snapshots <3

En helemaal eens met @nero355. Niet alles dat je kan vinden er op pleuren zoals zo veel distro's doen. Dat maakt je updates enorm langdradig en geeft mogelijke problemen met conflicten of dependencies die uitvallen voor packages die je niet eens nodig hebt.
desalniettemin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:38:
Met KDE kan je alles customizen, maar niet de transparantie voor de panel :? Of is dit inmiddels wel mogelijk?
In 5.22.4 (laatste) heb ik inderdaad maar 3 opties: Opaque, Adaptive (automatisch?) en Translucent. Translucent is niet heel erg doorzichtig. Je an niet zelf een transparantiewaarde instellen helaas.

Ik heb wel veel andere panels gezien op KDE theming sites maar nog niet erg naar gekeken. Ik vind dit op zich wel prima zo. Qua aanpassingen richt ik me meer op gebruik/indeling dan op het visuele.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 10-08-2021 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
12 dagen geleden overgestapt van Pop OS 21.04 naar Ubuntu 21.04. De minimale installatie. Alle snap crap verwijderd. Ik moet zeggen ik ben positief verrast. Makkelijk en snel te installeren en zeer stabiel. Na reboot 674Mb. Niet slecht voor Gnome. Ik gebruik het met Dash to panel extensie. Weg bij Pop, omdat na suspend elke keer Capslock en Bluetooth weer aan stonden. Heb ik niet met Ubuntu. En ik vind Pop OS dark thema niet mooi. Er zijn zat andere ik weet het, maar die vallen me eigenlijk altijd tegen. Tekst is bv niet goed te lezen of niet alles is donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:06:
12 dagen geleden overgestapt van Pop OS 21.04 naar Ubuntu 21.04. De minimale installatie. Alle snap crap verwijderd. Ik moet zeggen ik ben positief verrast. Makkelijk en snel te installeren en zeer stabiel. Na reboot 674Mb. Niet slecht voor Gnome.
674 MB dus voor een complete installatie van het OS alleen, terwijl men bij Windows 11 ruim het tienvoudige gebruikt als minimale eis voor het systeem! :o 7(8)7

GEWELDIG!!! :D _O-

• cy-gor25
desalniettemin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:06:
12 dagen geleden overgestapt van Pop OS 21.04 naar Ubuntu 21.04. De minimale installatie. Alle snap crap verwijderd. Ik moet zeggen ik ben positief verrast. Makkelijk en snel te installeren en zeer stabiel. Na reboot 674Mb. Niet slecht voor Gnome. Ik gebruik het met Dash to panel extensie. Weg bij Pop, omdat na suspend elke keer Capslock en Bluetooth weer aan stonden. Heb ik niet met Ubuntu. En ik vind Pop OS dark thema niet mooi. Er zijn zat andere ik weet het, maar die vallen me eigenlijk altijd tegen. Tekst is bv niet goed te lezen of niet alles is donker.
Welke snap crap bedoel je dan en waarom is dat belangrijk? 674 mb is heel nice. Ik blijf nog even bij pop os KDE voorlopig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
@cy-gor25: Ik heb gewoon alle snap verwijderd. Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met snaps. Het schijnt traag te zijn met opstarten en sommige snaps volgen niet helemaal een thema die je gebruikt. Dus ik dacht weet je wat ik verwijder het gewoon en dan zie ik wel. Vraag me alleen af of je dan nog kunt upgraden naar 21.10 en of het dan niet gewoon weer aanwezing is. Ik zie dan wel. Ik had geduckduckgo'ed hoe het te verwijderen en heb gewoon alle stappen gevolgd.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ha snaps.. Ik snapte de ophef nooit zo want an sich lijkt het wel een prima idee. Ik heb er een paar geinstalleerd, zoals Spotify.

Uhm, het werkt. Maar het is niet vlot. En als je van plan bent om meerdere snaps te gebruiken dan kun je beter wat extra RAM installeren.

Laat ik het zo zeggen: installeer geen Chrome snap :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• desalniettemin
_Eend_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:00:
Ha snaps.. Ik snapte de ophef nooit zo want an sich lijkt het wel een prima idee. Ik heb er een paar geinstalleerd, zoals Spotify.

Uhm, het werkt. Maar het is niet vlot. En als je van plan bent om meerdere snaps te gebruiken dan kun je beter wat extra RAM installeren.

Chrome komt er bij mij sowieso nooit op. Eens Firefox, altijd Firefox 8)

[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 12-08-2021 19:03 ]

• L0g0ff
desalniettemin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Chrome komt er bij mij sowieso nooit op. Eens Firefox, altijd Firefox 8)
Ik ben het eens met je stelling. En toch heb ik gisteren nadat ik "4x" op 1 dag op Tweakers mijn bericht opnieuw moest typen (2x op het forum en 2x in de comments) door Firefox voor android icm SwiftKey en tweakers.net bug toch gewisseld naar een duckduckgo browser (chromium). Het is echt zwaar frustrerend als je meerdere keren dezelfde tekst aan typen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:00:

Ik heb ze ook een tijd geprobeerd maar ik vond de volgende nadelen:
  • Traag inderdaad, vooral met opstarten. Wellicht is dat inmiddels wel beter, maar het klinkt van niet
  • Veel geheugengebruik omdat je het shared library systeem omzeilt. Ik vind het juist fijn als apps dezelfde libraries delen. Dat vind ik een groot voordeel van Unix-achtige systemen. En 'dependency hell' is bij een goed beheerde distro totaal geen probleem meer tegenwoordig.
  • Als er een vulnerability gevonden wordt in bijvoorbeeld openssl moet je met snaps wachten tot elke maintainer hun bijgevoegde openssl hebben geupdate voor alles gepatcht is. Bij een normale distro haal je even de gepatchte versie op en hopla, alles dat openssl gebruikt is gepatcht.
  • De integratie van de apps met je OS wordt inderdaad een stuk lastiger (dit kan een voordeel zijn (security, apps kunnen niet zomaar meer overal bij) maar ook een nadeel. Bovendien is dit ook prima te bewerkstelligen met AppArmor, SELinux e.d. (of Mandatory Access Control in FreeBSD).
  • Het blaft je mount tabel vol met zooi voor elke geopende snap. Niet ernstig, vind ik wel best vervelend.
  • De snap store is alleen te draaien door Canonical. Niemand anders kan een eigen repo draaien. Dit vind ik een vervelende lock-in die niet in open source thuishoort.
Ik stond er wel redelijk voor open omdat Apple precies hetzelfde doet (apps zijn altijd al bundles geweest en sandboxing ("container" in macOS begrippen) zijn vrij nieuw. Maar Apple doet het op een manier waarop je het veel minder merkt.

Ik zie met snaps vooral voordelen voor ontwikkelaars en maintainers, niet zozeer voor de gebruikers. Net als met electron bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 13-08-2021 01:19 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.