Ik ben altijd een Tiki kritisch wanneer het over nieuwe modellen gaat.EverLast2002 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:27:
onze buurman knutselt graag in z'n kelder...
Echter ik zie bij dit model geen echte vooruitgang, en dat ligt echt niet aan jou.
Je wilde waarschijnlijk een steenhouwerswerkplaats met een vakman die zijn zojuist gehouwen miniatuur Moai statue laat zien.
Wederom blijkt dat het nadenken van AI nog steeds zeer beperkt is, ook in dit model.
De gereedschappen kloppen voor geen meter, er is nergens een hamer te bekennen (wat toch wel een essentieel stuk gereedschap is voor een steenhouwer) en ik mis een bok waarop de beelden gehouwen worden. Allemaal zaken waarvan een mens denkt: “Dat is toch logisch dat dat soort spullen er zouden moeten liggen”.
Verder lijkt het alsof de steenhouwer het beeld wat hij in zijn handen heeft zo uit zijn eigen achtertuin heeft geplukt, dit gezien de aanslag, algen en mos die er op zitten. Andere beelden die op de werkbank staan hebben dit ook. De stukken onbewerkte steen die op de werkbank staan/liggen zijn kleiner dan de beelden zelf en de werkplaats zelf is ook erg klein, er is geen ruimte om om het beeld heen te kunnen lopen.
De prompt die je gemaakt is origineel en leuk, echter het model / VAE / text encoder lijken (elkaar) niet goed te ‘begrijpen’ hoe e.e.a. er uit zou moeten zien. De man zelf is prima en levendig afgebeeld, maar dat kunnen eerdere modellen al veel langer.
Ik zou verwachten dat de text encoders bij nieuwere modellen beter in staat zouden zijn om de context van de prompt in te schatten, dan wordt de beleving van zo’n afbeelding veel echter en ga je zelf ook denken: “Dat is precies wat ik bedoelde”.
Het zou kunnen dat een andere (meer recente) text encoder of VAE hier nog verbetering in kan brengen, maar vooralsnog blijf ikzelf even bij hetgeen ik nu qua beeldgeneratie geïnstalleerd heb staan.
Wat mij wel opvalt is dat mensjes, gebouwen en voertuigen steeds beter gegenereerd lijken te worden maar dat (technische) randzaken (zoals machines, gereedschap en huishoudelijke artikelen) in overzichtssituaties nog ver achterblijven.
(Misschien dat de prompt nog wat te specificeren is zodat e.e.a. nog mooier wordt, maar dat laat ik aan jou. En nogmaals, het is geen kritiek, slechts een weergave van wat ik constateer.)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
/f/image/OkrkMVH8MZVCztTr8TwPRwHR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wCOA9NaWs5lXEKpQsa1f8rru.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzHigPiBUCJOBalIG2Uyn1Gt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tc5ILmSYZitxjvAxj8zqJJVW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bg5G3krM12LQcLlJOCTrMZvj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HFRljPwpZRygg2Fp2fYylOYa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HMHGycHhUwf9KePxXt9eNpmn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/m9sVib4hAEMOWBMqKNVShZ7f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KBD7oB0bFc83amUSyducca1O.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/9sbDBuAe94CRVtBHE2ug2Mun.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/UkDF8OlNP5hVMqlJoG94QAse.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MlM4TLRK4lmJRRqqTj6TpGDK.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/Y2mbWKnFaVsardmTSQl187l5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/20Aar8sgajAUAG6CFxCkW9DZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iQTUkZvSvumdlNQHjWDah75z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E5IHpXou0hWk13GQ93xGNTTY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/raUh7sZpkS3tC4FyeBg8MORZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/htRsX7aggrFVErmieAAYqx9Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F2aIBN9h7YkbD8s2u6FBliTL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jyklr8Ahqf3dC5pqo9WmVkhn.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vwY5kL821LxnGOepQE4Fz3MI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wLiDHB0LxssV4muTjA2Ek30l.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/t2kRQAGMDN9jRTIo67q8EhHg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nCzOtD7YnpAApsFAfRcoa7WH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1auvXEd3HkoflLmOfX7oMeCI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LM2V9ygQVzV0Tg24uprYSjsC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xK9p6PprfUAmz75uzyxIDy0S.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wfb70KANi4YwFZWq7Tk7Es0V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gwD38ZNDh0UNnKzihrxkEvNL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jYPYJ7oE3yP099jX3UgT1GFD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UzRIYOizikdXlv4rBqphibbe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ddkeFZR3hpBPPaaGGt9oRds3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5Q034alpf5IWniAw2hk2dNw8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/C1rOAwc5LzSCITmVx7L3qnKA.png?f=fotoalbum_large)