Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kunt ook en en doen hé?

@Zebby waarom zuurdesem? Toch maar even Jannekes recept proberen morgen :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:49
In mijn familie is hazenbout het traditionele kerstgerecht. Dit jaar had ik er ook weer een aantal gemaakt (bereiden ongeveer als draadjesvlees: aanbraden in boter, dan een uur of 6 stoven met rode wijn, laurier, peper en zout).

Na kerst waren twee bouten over. In eerdere jaren maakte ik dan wel eens hazenpeper of iets dergelijks, maar dit jaar dacht ik eens wat anders te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErnrA42cYVo_hk41AWHXg28DB-w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuI8sTTssHPXGW08nh8TfGGI.jpg?f=fotoalbum_medium

Een beetje als een Engelse steak pie, maar dan met haas. Zowel qua smaak als uiterlijk bijzonder goed geslaagd, al zeg ik het zelf. In twee dagen met twee personen opgegeten en allebei anderhalve kilo aangekomen :9

[ Voor 7% gewijzigd door Lapa op 31-12-2020 08:56 ]

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Mannen, ik heb hulp nodig.

Ik had de opdracht om voorgegaarde, gemarineerde spare ribs te halen en kwam thuis met rauwe spare ribs. Vrouw boos, ik in de poepjelatenruikenstand.

Hoe zorgen wij er voor dat de spare ribs de allerfuckingbeste spare ribs worden die mevrouw Obiter Dictum ooit heeft gegeten?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Obiter dictum schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:40:

Ik had de opdracht om voorgegaarde, gemarineerde spare ribs te halen en kwam thuis met rauwe spare ribs. Vrouw boos, ik in de poepjelatenruikenstand.

Hoe zorgen wij er voor dat de spare ribs de allerfuckingbeste spare ribs worden die mevrouw Obiter Dictum ooit heeft gegeten?
Thuisbezorgd.nl en net doen alsof 🤣

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Kwam laatst een filmpje van Eten met Nick hierover tegen.

Zal hem eens opzoeken.

YouTube: Makkelijkste Spareribs ever | EtenmetNick | How to

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 31-12-2020 20:46 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:45

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je een beetje een prima bbq? Dan lekker via de 3-2-1 methode. Heerlijkste ribs ever.
Anders eventueel sous vide garen in een marinade en daarna afgrillen in oven/simpele bbq.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

PnD schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:42:
Thuisbezorgd.nl en net doen alsof 🤣
Hah, maar nee :P .
Matis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:45:
Kwam laatst een filmpje van Eten met Nick hierover tegen.

Zal hem eens opzoeken.

YouTube: Makkelijkste Spareribs ever | EtenmetNick | How to
Cheers, kijkvoer!
Dennis1812 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:49:
Heb je een beetje een prima bbq? Dan lekker via de 3-2-1 methode. Heerlijkste ribs ever.
Anders eventueel sous vide garen in een marinade en daarna afgrillen in oven/simpele bbq.
Helaas, geen goed bbq paraat. Sous vide; is dat in de vaccumverpakking waarin ze nu zitten in een pannetje water leggen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Obiter dictum schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:52:
Helaas, geen goed bbq paraat. Sous vide; is dat in de vaccumverpakking waarin ze nu zitten in een pannetje water leggen?
Ja, maar sous vide is wel iets subtieler dan dat. Zeer lang op zeer constante temperatuur.

Daarna op hoge temperatuur op de BBQ om het dicht te schroeien.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
[...]

[...]

Cheers, kijkvoer!

[...]

Voorkoken in marinade water is idd de makkelijkste manier om ze gaar te krijgen.

Daarna wel even goed afdruipen, lakken en de oven in voor 30m en tussendoor nog een keer lakken. Daar kan je gewoon standaard bbq saus voor gebruiken.

Vrouwlief zal je achteraf alsnog dankbaar zijn want ook al doe je het zo, ze zullen alsnog 1000x beter smaken dan die voorgegaarde rotzooi.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Boudewijn schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:38:
Je kunt ook en en doen hé?

@Zebby waarom zuurdesem? Toch maar even Jannekes recept proberen morgen :)
Waarom niet? :D Ik had het nog liggen, zag een recept, dus gaan er voor. Ik doe inderdaad morgen nog een batch. Mijn potje is niet zo groot dus meer dan 300gr past er ook echt niet in.

Je kan ze ook gewoon 3-5 uur in folie in de oven doen op laag (100-125c, zoals je op de bbq zou doen). En dan nog ff met sausje onder de grill voor kleur. Ik doe dry rub voordat het in folie gaat. Na 5 vuur ligt het bot los in de folie, 3-4 iets van een bite, wat je lekkerder vindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:15
Mijn eerste keer sushi bouwen :)

Zoals ik altijd zeg: Smaakt mooi :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2PKcBtkW8IEa8mI9QO_DToQU0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JStorja01rPiF5MuM1R27kFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1858RWejwmBdDdR8EKvUtFhLwxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOQTRCmqOOYyktYMoiGVmNpg.jpg?f=fotoalbum_large

tijd voor wat klusjes!

• Boudewijn
  • Niet online
[...]

[...]

Cheers, kijkvoer!

[...]

zoek even op wat 3-2-1 betekent en doe dat in de oven ipv BBQ. Koken kan droog worden.

Let op dat bij Nederlandse ribben (minder vlees...) Je eerder 2-1.5-0.5 kunt doen. Lekker rubben, de oven in, 2u wachten, inpakken en appelsap oid erbij, uurtje wachten, droog deppen, insmeren met saus en dan afgrillen. Ik vind het fijn als ik nog niet heb. Wil je ze echt boterzacht (zodat het bot eruit dondert bij optillen, dan is 3-2-0.5) prima.

BBQ > sous vide > oven > koken > afhalen wmb.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 31-12-2020 22:43 ]

• Boudewijn
  • Niet online
Lapa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:53:
In mijn familie is hazenbout het traditionele kerstgerecht. Dit jaar had ik er ook weer een aantal gemaakt (bereiden ongeveer als draadjesvlees: aanbraden in boter, dan een uur of 6 stoven met rode wijn, laurier, peper en zout).

Na kerst waren twee bouten over. In eerdere jaren maakte ik dan wel eens hazenpeper of iets dergelijks, maar dit jaar dacht ik eens wat anders te doen.

[Afbeelding]

Een beetje als een Engelse steak pie, maar dan met haas. Zowel qua smaak als uiterlijk bijzonder goed geslaagd, al zeg ik het zelf. In twee dagen met twee personen opgegeten en allebei anderhalve kilo aangekomen :9
lekker. Eigen afschot? Ik maak van de rug hazenrug en de rest (dus ook de lopers) inclusief snijdsels wordt hazenpeper.

• Zebby
s0ulmaster schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:32:
Mijn eerste keer sushi bouwen :)

Zoals ik altijd zeg: Smaakt mooi :D
Ha, ik vorige week gedaan, zalm en tonijn van de Makro. De rol die ik had met zalm, avocado, komkommer was na geflambeerde zalm 't lekkerste. De tonijn was eigenlijk te zacht, volgende keer maak ik er een soort salade van met spicy mayo.

Oh, de geflambeerde zalm met kaas erop, heel Hollands, was wel 't lekkerste :+ Maar zo'n los wit bolletje is bizar moeilijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:49
Boudewijn schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:45:
[...]
lekker. Eigen afschot? Ik maak van de rug hazenrug en de rest (dus ook de lopers) inclusief snijdsels wordt hazenpeper.
Nee, gewoon van de poelier. Hazenrug kan ook heel lekker zijn, mits mooi medium rare. Het is een wat luxer stuk vlees, heel lekker met een roomsaus met appel en calvados bijvoorbeeld. Maar ik heb toch liever de gestoofde bouten. Ook vanwege de traditie. Mijn opa kreeg ze wel altijd direct van de jager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zebby schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:03:
[...]

Ha, ik vorige week gedaan, zalm en tonijn van de Makro. De rol die ik had met zalm, avocado, komkommer was na geflambeerde zalm 't lekkerste. De tonijn was eigenlijk te zacht, volgende keer maak ik er een soort salade van met spicy mayo.

Oh, de geflambeerde zalm met kaas erop, heel Hollands, was wel 't lekkerste :+ Maar zo'n los wit bolletje is bizar moeilijk te maken.
Ik heb een malletje van Ali 🤣 heeft weinig nigiri te maken qua vorm, naar wel handig om snel wat lang gevormde rijst figuurtjes te maken.

€ 0,61 19%OFF | Plastic Japan Nigiri Sushi Schimmel Rijst Bal Maker Non Stick Rechthoekige Rijst Bal Schimmel Hand Houden Geperste Rijst
https://a.aliexpress.com/_BPl6eO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Ik heb een malletje van Ali 🤣 heeft weinig nigiri te maken qua vorm, naar wel handig om snel wat lang gevormde rijst figuurtjes te maken.

€ 0,61 19%OFF | Plastic Japan Nigiri Sushi Schimmel Rijst Bal Maker Non Stick Rechthoekige Rijst Bal Schimmel Hand Houden Geperste Rijst
https://a.aliexpress.com/_BPl6eO
amazing oriental verkoopt die malletjes voor een prijs tussen Ali en kookwinkel in.

Bij plastics van Ali die met eten (soms ook warm eten) in aanraking komen ben ik wat huiverig tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een mooie varkensfiletrollade van ongeveer 800gram. Deze wil ik sous vide gaan bereiden. Ik vind tijden wisselend van 3 tot 48 uur.
Zelf dacht ik dat hij met een uurtje of 6 op 61 wel een heel eind moet zijn.

Zijn er andere meningen of tips/adviezen? Of zit ik ver goed? Na het garen wil ik hem in de pan nog even kort kleuren met wat roomboter en rozemarijn en salie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 61C is wel hoog, dat is zowat de kerntemperatuur die je wilt bereiken. twee uur op 55C lijkt mij een beter begin omdat je alsnog een tik in de pan doet. Ik zou de boter, rozearijn en salie gewoon erbij in de zak doen, mooie basis voor een jus (even kort aan de kook brengen). Is de varkenshaas niet gaar genoeg naar je mening dan kleur je dat makkelijk bij in de pan, ontgaren is lastiger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja en vrij bescheiden blijven met met name die salie. Omdat je die 6 uur meegaart is de smaak vrij aanwezig. Die 6 uur lijkt een goed idee, beetje afhankelijk van de dikte van je product.

Dan de andere parameter:

Ik zou hoger gaan zitten dan franssie , rond de 57c. De binnenkant van die rollade gaat immers geen enorme temperatuurstijging krijgen van een klap op de buitenkant in een hete pan .

Voor de veilige optie: 55 of 57 graden in de sous vide. Eruit, klont boter goed verhitten in de pan. Kernthermometer in het vlees en een tik geven in de pan.

Dan schiet je ook minder snel door.bmedium rare is 60-61c bij varken. Let wel op dat je hier geen trichinella mee doodt, dat komt zo goed als nooit voor bij supermarktvarken maar is wel serieus vervelend. Dat gaat dood bij 77 ofzo, dan is de lol wel van het stukje vlees af.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2021 00:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 11:07
In het kader liever laat dan nooit. Nog even wat foto's van het kerstmenu dat ik eerder heb gepost met 2e kerstdag in dit topic. Sowieso heb ik de gerechten allemaal voor de eerste keer bereid. En stuk voor stuk zijn ze enorm bevallen. Het spannendste was toch wel het sousvide bereiden van de varkenshaas maar wat een succes O+
Al met al een geslaagd eerste kerstdiner in onze nieuwbouwwoning waar we recent zijn ingetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM2y_yyYRMtgzK0IabK_xabuHYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84xbhs9srUncr4yqd1kQlFjs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeIT9NXwyHwFXsFk3NJJJVVgQrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCEE2ydJk8tIRYz3Gyuese2A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUvngHaOkZopgGlUSURSLr-8bcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGRArmqgdpcksKOq1j6o5vCf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecQD1tMK3Uv0VFG8zUV3vU_L1wU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjIJYgxo2yZcIx59nX70lfSu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWEQyffbveBWhxRqChFQs4Yo51Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXzZhYb9P4KjxpLnCHinRvxy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9NQaOkcHQUqog8eTF3UlHmvNZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6I6bhxiRSFfPoBeYiQpMmd0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Thanks voor de adviezen @Boudewijn en @franssie . Ik ga voor de 57 graden 6 uur. Ik laat het resultaat weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@UninPro ziet er goed uit! En volgens mij heeft @Dennis1812 interesse in je varkenshaasrecept ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:10

NoTimeRemains

I know

UninPro schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:37:
In het kader liever laat dan nooit. Nog even wat foto's van het kerstmenu dat ik eerder heb gepost met 2e kerstdag in dit topic. Sowieso heb ik de gerechten allemaal voor de eerste keer bereid. En stuk voor stuk zijn ze enorm bevallen. Het spannendste was toch wel het sousvide bereiden van de varkenshaas maar wat een succes O+
Al met al een geslaagd eerste kerstdiner in onze nieuwbouwwoning waar we recent zijn ingetrokken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Op de foto mag de varkenshaas toch nog wat meer kleur krijgen. Hoe had je em gemaakt?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Agree, iets grotere tik in de pan, of evt valsspelen met een klein beetje paprikapoeder :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
@NoTimeRemains & @Boudewijn
Dat had inderdaad gemogen. Maar aangezien het de eerste keer was wilde ik vooral de sousvide voorbereiding niet verpesten met het pasteuriseren!

Uiteindelijk was het qua smaak en malsheid gewoon perfect O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
UninPro schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:31:
@NoTimeRemains & @Boudewijn
Dat had inderdaad gemogen. Maar aangezien het de eerste keer was wilde ik vooral de sousvide voorbereiding niet verpesten met het pasteuriseren!

Uiteindelijk was het qua smaak en malsheid gewoon perfect O+
Mooi zo. Lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:22
Iemand ervaring met het maken van eigen rundvleesbouillon? Ik zoek naar de juiste verhouding water en vlees (onderverdeeld in vlees zoals schenkel en botten zoals mergpijp). Sommige boeken die ik heb spreken over een ratio van 3:1 liter/kg. Ik wil bouillon maken die ik kan inkoken tot een fond of glacé, maar ook kan nuttigen als drink bouillon.
Daarnaast: wat voor soort botten en vlees gebruiken jullie bij het maken van rundvleesbouillon?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ps3gamer91 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:59:
Iemand ervaring met het maken van eigen rundvleesbouillon? Ik zoek naar de juiste verhouding water en vlees (onderverdeeld in vlees zoals schenkel en botten zoals mergpijp). Sommige boeken die ik heb spreken over een ratio van 3:1 liter/kg. Ik wil bouillon maken die ik kan inkoken tot een fond of glacé, maar ook kan nuttigen als drink bouillon.
Daarnaast: wat voor soort botten en vlees gebruiken jullie bij het maken van rundvleesbouillon?
Staart, schenkel, botten.
Qua gewicht tov water, dunno, eyeball het meestal, maar zal uitkomen op 1:2 ofzo
Je laat het toch altijd inkoken. Voor drinkboullion kan je ook verschillende sterkte hebben

Toevallig paar dagen terug zelf kroketten en bitterballen gemaakt en dus ook runderboullion met stoofvlees erbij die ik er op tijd uithaalde voor de kroketvulling. Had alleen helaas geen ossenstaart dus mijn salpicon was helaas wat dunner dan ik had gewild, mede omdat ik geen gelatine wilde gebruiken.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:22
Bokkie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Staart, schenkel, botten.
Qua gewicht tov water, dunno, eyeball het meestal, maar zal uitkomen op 1:2 ofzo
Je laat het toch altijd inkoken. Voor drinkboullion kan je ook verschillende sterkte hebben

Toevallig paar dagen terug zelf kroketten en bitterballen gemaakt en dus ook runderboullion met stoofvlees erbij die ik er op tijd uithaalde voor de kroketvulling. Had alleen helaas geen ossenstaart dus mijn salpicon was helaas wat dunner dan ik had gewild, mede omdat ik geen gelatine wilde gebruiken.
Merci. Mijn bedoeling is (ook) om kroketten te maken met de bouillon ;) Ik heb ooit eens bouillon met botten geprobeerd te maken, maar dat was faliekant mislukt. De bouillon stonk een uur in de wind (althans de botten die ik had gebruikt nadat ik ze had gepinceerd).

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ps3gamer91 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Merci. Mijn bedoeling is (ook) om kroketten te maken met de bouillon ;) Ik heb ooit eens bouillon met botten geprobeerd te maken, maar dat was faliekant mislukt. De bouillon stonk een uur in de wind (althans de botten die ik had gebruikt nadat ik ze had gepinceerd).
Mja ik gebruik gewoon botten die schoongespoeld zijn een beetje
En ik zie dat ik niet heel duidelijk was over verhouding, mijn 1:2 is 1 kilo vlees/botten etc en dan 2 liter water, mogelijk iets meer.

Maar zoals gezegd, eyeball ik het. Let wel op dat als je naast staart ook stoofvlees erin doet dat je je vlees er eerder uit moet halen, terwijl de staart makkelijk 6+ uur kan hebben wil je het stoofvlees na 3 uur er wel uithalen. (tenzij je je salpicon echt als puree wil hebben)

Paar brakke pics van de salpicon en resultaat. buitenste laag is panko

laag is op volgorde, fijne gezeefde paneermeel - ei - panko

mages
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox9q2iMC-jx2lhrD6lprQWzky7c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuqBlxoezscw59hQCMceS9Yg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eskatzR5ZpB0ZFGMgJqK9tRP6Oo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aC7ZbRJAJ7B4S4IRZDqIukch.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV32Jtt5JlK9D2q2GNZME18hCiY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Ojwfk816moQ8Oa8vXgQfwQJM.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWRnnNgTYGnP3IWgZ9tcRYgRLLo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/HndsFJwzOsmsbcPW7RCXdFEk.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z26e8via0vlOjjha2bfokSzVzeg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Ep13XgaLWoplWv0LgCyjIDtK.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 55% gewijzigd door Bokkie op 03-01-2021 20:20 ]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Bokkie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Mja ik gebruik gewoon botten die schoongespoeld zijn een beetje
En ik zie dat ik niet heel duidelijk was over verhouding, mijn 1:2 is 1 kilo vlees/botten etc en dan 2 liter water, mogelijk iets meer.

Maar zoals gezegd, eyeball ik het. Let wel op dat als je naast staart ook stoofvlees erin doet dat je je vlees er eerder uit moet halen, terwijl de staart makkelijk 6+ uur kan hebben wil je het stoofvlees na 3 uur er wel uithalen. (tenzij je je salpicon echt als puree wil hebben)

Paar brakke pics van de salpicon en resultaat. buitenste laag is panko

laag is op volgorde, fijne gezeefde paneermeel - ei - panko

mages
[Afbeelding][Afbeelding]
Cees Holtkamp vertelt op Foodtube (YT) een leuk verhaal over de kroket / croquet ;)

YouTube: De 50-jarige geschiedenis van de Holtkamp croquet

In het kader van soep, fond, etc. Hoe vinden jullie de kwaliteit van de fonds / demi glace van Knorr Professional (o.a. bij de Sligro, etc. verkrijgbaar). Ik ben niet altijd in de mood om 48 uur bezig te zijn met een sausje.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

NoTimeRemains schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:37:

In het kader van soep, fond, etc. Hoe vinden jullie de kwaliteit van de fonds / demi glace van Knorr Professional (o.a. bij de Sligro, etc. verkrijgbaar). Ik ben niet altijd in de mood om 48 uur bezig te zijn met een sausje.
Geen ervaringen mee, maar ik ben bang dat het net zulke zoutmeuk is als de normale producten....

Dan toch liever zelf kalfs en lams fond maken en reduceren tot een glace --> vriezer. Ja, daar ben je even mee bezig maar nou ook weer geen 48 uur. Wel weet je wat je eet omdat je er geen onnodige rotzooi in gooit ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben benieuwd welke messen jullie gebruiken en hoe je hier mee om gaat.

Wat ik momenteel meestal gebruik is een groot of klein formaat santoku mes en een nogal stijf fileermes.
Allemaal van bedenkelijke kwaliteit, geen idee hoe ik eraan kom. Denk van een messenactie bij de supermarkt.

Slijpen doe ik met een dingetje zoals dit: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Op zich gaat het allemaal prima behalve voor de volgende use cases denk ik eraan om een of meerdere messen te kopen. Deze dan speciaal hiervoor gebruik en netjes bewaren. De huidige messen liggen gewoon in een bestekla en gaan mee in de vaatwasser e.d.

- vis e.d. snijden voor de sushi
- gerookte zalm snijden
- vlees trancheren
- huid van de vis fileren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PnD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:14:
...
Daar is toch al een heel messentopic van/over?

Welke keukenmessen - Deel 2

:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Wat ik momenteel meestal gebruik is een groot of klein formaat santoku mes en een nogal stijf fileermes.
Allemaal van bedenkelijke kwaliteit, geen idee hoe ik eraan kom. Denk van een messenactie bij de supermarkt.
Van Fissler misschien? Kleine santoku herken ik van de Jumbo actie, al zat daar geen fileermes bij.
Op zich gaat het allemaal prima behalve voor de volgende use cases denk ik eraan om een of meerdere messen te kopen. Deze dan speciaal hiervoor gebruik en netjes bewaren. De huidige messen liggen gewoon in een bestekla en gaan mee in de vaatwasser e.d.

- gerookte zalm snijden
- vlees trancheren
Dan heb je dus alleen maar een goed fileer en trancheermes nodig, de keuze is reuze!

Verder hebben we op GoT voor alles een topic, dus kijk ook hier eens ;)

Welke keukenmessen - Deel 2

@ehtweak :D

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
Ps3gamer91 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:59:
Heb het meerdere keren gemaakt volgens het recept uit de Vleesbijbel, daar gebruiken ze 1kg kalfsbotten en 500gr afsnijdsels op 3 liter water. Qua botten heb ik een keer deels echt botten en deel schenkel (voor vlees en botten) gebruikt en een keer schenkel en mergpijpen. Bij die laatste merkte ik al wel wat in veel boeken etc ook staat, namelijk dat het met runderbotten snel te sterk wordt. Bij mij was het prima, maar je merkte al dat het een stuk sterker was dan de keer daarvoor.
Het is flink wat werk, maar van die blokjes in de vriezer hebben blijft toch geweldig. Snelle jus of verrijking van chili of pastasaus, heerlijk.

Dat het trouwens niet naar bloemetjes ruikt bij het pinceren is redelijk normaal voor zover ik weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkie_NtA op 05-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Geen ervaringen mee, maar ik ben bang dat het net zulke zoutmeuk is als de normale producten....

Dan toch liever zelf kalfs en lams fond maken en reduceren tot een glace --> vriezer. Ja, daar ben je even mee bezig maar nou ook weer geen 48 uur. Wel weet je wat je eet omdat je er geen onnodige rotzooi in gooit ;)
Ik ga ze toch maar eens kopen, volgens de ingrediënten zit er zelfs geen zout in. Zal jullie laten weten hoe t was.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
NoTimeRemains schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:37:
Ik gebruik zelf (weleens) de fond van Chef. Te koop bij de Sligro.

Mijn vader (best wel een foodie) zweert erbij als basis en gebruikt sinds dit spul nooit blokje of eigengemaakte bouillon. Ik krijg weleens een klein flesje mee. Ik meen dat de concentratie 15ml op 500ml bouillon is, dus met een flesje van 200ml doe je vrij lang. Je hebt ook flessen van ~1 liter.

Ik heb zelfs overigens enkel de rundvariant. Vanuit mijn horeca-ervaring (en sligro bezorgbijbaantje) weet ik wel dat demiglace van Knorr Professional (de typische wat vierkantige potten van Knorr) veel gebruikt wordt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens Unilever zit er dit in de Knorr professional runderfond:

Ingrediënten

Bereid op dezelfde wijze als in uw keuken, met: Ingrediënten: water, geroosterde runderbeenderen¹, groenten² (ui, wortel), rode wijn, tomatenpuree, knoflook, zwarte peper, laurier. 1L Runderfond is gemiddeld bereid op basis van: ¹1400 g geroosterde runderbeenderen en ² 200 g groenten. *Getrokken van vlezige beenderen en verse groenten. Gesteriliseerd.

Klinkt op zich goed. En voor een tientje de liter (concentraat) best wel acceptabel.

Als je echter zelf wat botten ergens van overhoudt, dan maak ik het net zo lief zelf.
En de verhouding vind ik totaal niet belangrijk. Gebruiken botten (van kip, rund of wild) met aanhangend vlees. Afsnijdsels van allerlei groenten erbij, kruiden uit de tuin, alles in de grote pan, ff aanbraden, water erbij en dan gewoon een paar uur laten sudderen.

En bij de lokale boerderij mag je runderbotten gratis meenemen als je ander vlees koopt. En van de poelier krijg ik vrijwel altijd de hertenbotten. Dus tja... :)

De grootste hoeveelheid bouillon gebruik dan b.v. voor een risotto of een soep. De rest, al dan niet ingekookt, voor b.v. pastasaus of een sterke(re) jus.

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 05-01-2021 16:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Slijpen doe ik met een dingetje zoals dit: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

- gerookte zalm snijden
- vlees trancheren
Wat @bvk zegt dus.

Ik heb zelf 2 sets messen:

- Tojiro shippu black's. Koksmes, santoku en schilmes.
- Global. Kokmes, nakiri (G5), schilmes (GSF16), en klein keukenmes (GS1) . Wil daar nog de epic mega hakker bij kopen (G50)...

Daarnaast een victorinox uitbeenmes voor het slachten.

Scherp houden doen we met een keramisch aanzetstaal, scherp maken met naniwa professional stenen (1000, 3000, 5000) en een simpele 400 steen voor als het echt bagger is.

Bestekla en afwasmachine... tsja. Gewoon niet doen he :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Stufferdt schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Ik gebruik zelf (weleens) de fond van Chef. Te koop bij de Sligro.

Mijn vader (best wel een foodie) zweert erbij als basis en gebruikt sinds dit spul nooit blokje of eigengemaakte bouillon. Ik krijg weleens een klein flesje mee. Ik meen dat de concentratie 15ml op 500ml bouillon is, dus met een flesje van 200ml doe je vrij lang. Je hebt ook flessen van ~1 liter.

Ik heb zelfs overigens enkel de rundvariant. Vanuit mijn horeca-ervaring (en sligro bezorgbijbaantje) weet ik wel dat demiglace van Knorr Professional (de typische wat vierkantige potten van Knorr) veel gebruikt wordt.
Bedoel je dan die poeder potten of de vloeibare variant?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
NoTimeRemains schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Bedoel je dan die poeder potten of de vloeibare variant?
Bedoel de potten, maar de vloeibare variant (zijn van die plastic doorzichtige flessen) werden ook veel verkocht sowieso. Verschil in smaak of kwaliteit kan ik je niet zeggen, vind poeder zelf vaak wat handiger doseren en opbergen, maar kwestie van voorkeur.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Naast de kalfs en lams fond die ik zelf maak koop ik ook de runderfond van de Jumbo voor algemeen gebruik in stoofpotten. Nu was ik ook wel eens benieuwd wat daar allemaal in zit:
Ingrediënten
Getrokken bouillon van rundvlees en groenten 97,7% (water, rundvlees 1,1%, rundvleesextract 0,8%, rundervet 0,1%, wortel, ui, knolselderij, selderij, prei)
zout
aroma
suiker
glucose
maïszetmeel
maltodextrine
groenteconcentraten (tomaat, ui)
zonnebloemolie
kruidenoliën (laurier, dragon, tijm)
specerijenolie (nootmuskaat, zwarte peper)
uienolie
Veel spul (veel, nou ja 2,3%) wat ik er zelf dan niet in doe, maar er zit in ieder geval niets kunstmatigs in, noch conserveer middelen. Valt me reuze mee van die fabrieks fonds, ik had anders verwacht.

En toch redelijk lang houdbaar, hoe doen ze dat behalve de pot steriliseren en daar gloeiend hete fond in gieten?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Bedankt voor alle messeninput...een apart topic had ik niet verwacht 😊

Die knorr demi glace klinkt wel als een handige vervanger voor de cheapass zoutblokjes die ik nu vaak toevoeg aan mijn sauzen. Is ook altijd een gehannes met portioneren en fijn maken/oplossen 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

PnD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:50:
Bedankt voor alle messeninput...een apart topic had ik niet verwacht 😊
You're welcome ;)
Die knorr demi glace klinkt wel als een handige vervanger voor de cheapass zoutblokjes die ik nu vaak toevoeg aan mijn sauzen. Is ook altijd een gehannes met portioneren en fijn maken/oplossen 😑
Bedenk wel dat het groothandels verpakkingen zijn (voor de Horeca) die na openen waarschijnlijk beperkt houdbaar zijn. Maar waarschijnlijk zou je dan zo'n hele fles kunnen opkoken, portioneren en invriezen.

Doe ik zelf met de eigengemaakte fond in voor de vriezer bestemde 1 DL bakjes, sticker met een "L" of een "V" er op en uiteraard de datum.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:
Naast de kalfs en lams fond die ik zelf maak koop ik ook de runderfond van de Jumbo voor algemeen gebruik in stoofpotten. Nu was ik ook wel eens benieuwd wat daar allemaal in zit:

[...]

Veel spul (veel, nou ja 2,3%) wat ik er zelf dan niet in doe, maar er zit in ieder geval niets kunstmatigs in, noch conserveer middelen. Valt me reuze mee van die fabrieks fonds, ik had anders verwacht.

En toch redelijk lang houdbaar, hoe doen ze dat behalve de pot steriliseren en daar gloeiend hete fond in gieten?
Dan kennelijk vooral dat en onder beschermende atmosfeer verpakken. Uiteindelijk zal het ook flink doorgekookt zijn.

Zie idd verder geen conserverende zuren of anderszins. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:39:

[...]

Wecken/pressure canner.
Ik heb ook soep al enkele jaren in mijn kast staan met vlees. 2uur geweckt in de ketel en het blijft je leven lang goed. Diverse stoofpotje en soepen etc. Staan.
Gok momenteel een potje of 150 aan eten in de kelderkast staan. Allen met groente uit eigen tuin en goed vlees. Durf je alles voor te schotelen zonder dat je ziek wordt.
Van aardappelen tot groentes tot soepen of stoofpotten of chutney en stoofperen. Echt van alles.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis1812 op 05-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Wecken/pressure canner.
Ik heb ook soep al enkele jaren in mijn kast staan met vlees. 2uur geweckt in de ketel en het blijft je leven lang goed. Diverse stoofpotje en soepen etc. Staan.
Gok momenteel een potje of 150 aan eten in de kelderkast staan. Allen met groente uit eigen tuin en goed vlees. Durf je alles voor te schotelen zonder dat je ziek wordt.
Van aardappelen tot groentes tot soepen of stoofpotten of chutney en stoofperen. Echt van alles.
Klinkt goed! Altijd fijn om zo van alles te hebben staan, al zou ik bepaalde zaken zoals vlees toch liever vers eten. Je klinkt nu bijna als een prepper ;)

Maar wecken is niet wat de soep/fond fabrieken doen, of is dat wel vergelijkbaar?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:32:
[...]

Klinkt goed! Altijd fijn om zo van alles te hebben staan, al zou ik bepaalde zaken zoals vlees toch liever vers eten. Je klinkt nu bijna als een prepper ;)

Maar wecken is niet wat de soep/fond fabrieken doen, of is dat wel vergelijkbaar?
Wat ik in mijn 30L ketel doe, doen de fabrieken op een iets grotere productie en vaak onder hogere druk waardoor hogere temperaturen bereikt worden.
En in stoofvlees of een soepbal of wat gehakt in de chili con carne proef je echt geen verschil tussen vers of wat ik vorige zomer gemaakt heb. Het enige is dat de mijne smaakvoller is doordat hij heel lang staat.
Qua preppen, ik ga geen supermarkten leeg kopen bij een pandemie inderdaad. Heb zelf ruim voldoende voorraad in de kelder, moestuin en vriezer om het zeer lang uit te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Maar mag ik vragen waarom je dat doet, is het gewoon hobby? Want waarom zo'n voorraad aanleggen anders en die moeite doen terwijl je het ook gewoon "a la minute" kunt maken als je gaat koken?

Voor ingemaakte groenten snap ik het uiteraard en een grote portie soep op voorraad begrijp ik ook. Maar voor gehakt is het voor de smaak ontwikkeling?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:54:
Maar mag ik vragen waarom je dat doet, is het gewoon hobby? Want waarom zo'n voorraad aanleggen anders en die moeite doen terwijl je het ook gewoon "a la minute" kunt maken als je gaat koken?

Voor ingemaakte groenten snap ik het uiteraard en een grote portie soep op voorraad begrijp ik ook. Maar voor gehakt is het voor de smaak ontwikkeling?
Nee, ik heb gewoon een enorme voorraad uit de moestuin en alleen maar soep gaat vervelen. Dus maak ik ook stoofpotje of chili of chutney etc. En in chili gaat wat gehakt bij mij. En in stoofpot gaan runderlappen.
Ik ga geen grote aanbiedingen ofzo opkopen. Maar alles maar altijd weggeven uit de moestuin en zelf vervolgens in de winter dure groenten kopen ging me wat tegenstaan. Dus meer zelf gaan verwerken.
Soms ook potten met water en munt. Dat is gewoon lekker en tja. Als de munt gesnoeid is is weggooien ook zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dat van de groente begrijp ik, dat is niet meer dan logisch afgezien van invriezen. Maar vlees "levenslang" bewaren doet me net even iets teveel herinneren aan mijn diensttijd en die blikken rantsoen voor op oefeningen.. :D .

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:20:
Dat van de groente begrijp ik, dat is niet meer dan logisch afgezien van invriezen. Maar vlees "levenslang" bewaren doet me net even iets teveel herinneren aan mijn diensttijd en die blikken rantsoen voor op oefeningen.. :D .
Ik zou zeggen proef het eens 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Nee, ik heb gewoon een enorme voorraad uit de moestuin en alleen maar soep gaat vervelen. Dus maak ik ook stoofpotje of chili of chutney etc. En in chili gaat wat gehakt bij mij. En in stoofpot gaan runderlappen.
Ik ga geen grote aanbiedingen ofzo opkopen. Maar alles maar altijd weggeven uit de moestuin en zelf vervolgens in de winter dure groenten kopen ging me wat tegenstaan. Dus meer zelf gaan verwerken.
Soms ook potten met water en munt. Dat is gewoon lekker en tja. Als de munt gesnoeid is is weggooien ook zonde..
Ik ben wel benieuwd naar foto’s van die stockpile :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar foto’s van die stockpile :)
Zal morgen wat foto's maken. Nu te laat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
Even wat ervaringen van me afschrijven, misschien helpt 't iemand (buiten mezelf) ;)

Ik wilde eigen braadworst gaan maken. Heb eindelijk de apparatuur (KitchenAid toevoeging), had 't vlees besteld bij een slager die gelinkt werd, en ook daar grillworst darm. Heb een recept, alle ingrediënten, mooi!

Dag 1: Vlees snijden en zouten. Dat ging eigenlijk prima, 't vlees was mooi met maar 1 stuk die wat spier/lijnen had. Denk ik. Ik vind het lastig zeggen soms wat nou vet is en wat ik weg moet snijden, maar ik was tevreden.

Oops, 't pekelzout wat wij hier in NL verkopen is geen "pink salt", en na een rekensom zou ik ook niet genoeg van 't sodium nitraat hebben naar verhouding.
Ik moest hebben: 5 gram pekelzout

Dit is: 6.25% sodium nitrite 93.75% zout
Mijn zout: 0.5% sodium nitrite 99.5% zout
Dus 0,3125 gr sodium nitrite = 62,5gr pekelzout van mij nodig. Recept roept maar om 40gr zout. Geen idee wat dit voor invloed gaat hebben, maar ik ga niet nog de helft aan zout erbij doen, dus door, alles bedekken en in de koelkast. Grinder ging ook alvast de vriezer in.

Dag 2, vandaag. Vlees uit de koelkast in de vriezer, darmen uit 't vacuum halen, ehh die zijn HEEL dik, en heel plastic... Nou ja, we zien wel.

Vlees door de grinder gehaald, dat ging echt super, geen smearing of wat dan ook! Ziet er heel mooi uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LBd4ED5.jpg

Daarna alle kruiden/room/bier doorheen geroerd. Pro tip: als je niet net als ik 2kg vlees hebt kan dit met je kitchenaid en de paddle. Met 2kg is het te vol en gaat het niet zo best. Nou ja, het was gemixt.

Dus het grote worstding erop en de darm erop. Ja, dat is veel te groot.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9w9h2eR.jpg

Toch maar door: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oK46XLz.jpg

Daar kan ik toch helemaal niks mee? Voor het oefenen doorgegaan, maar het is dus blijkbaar geen eetbare darm, en veel te groot zo 't te garen erin in een pan. Hoe is dit een darm voor grillworst? Dit kan ik toch niet grillen? Zal wel aan mij liggen, maar goed, frustratie omzetten in energie en uiteindelijk dit in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I9yP1kc.jpg

Dan maar ... vlees falafel? We gaan vanavond zien hoe het smaakt, de rest doe ik vacuum in de vriezer.
Baal als een stekker, zat er echt naar uit te kijken om te eindigen met zo'n mooie ronde braadworst cirkel waar je de meest hongerige demonen mee kunt summonen. Volgende keer beter.

Schoonmaken is ook nog een ding trouwens, pff.

2 vragen voor de experts:
- Is het erg dat ik minder sodium nitraat heb naar verhouding, of moet ik ergens dat pink salt vandaan zien te halen? Is dat verboden hier, gezien 't blijkbaar best giftig is vanaf kleine hoeveelheden.
- Wat voor soort darm moet ik dan gebruiken voor een braadworst, liefst dan gelijk een natuurlijk itt kunstmatige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:00:

Daar kan ik toch helemaal niks mee? Voor het oefenen doorgegaan, maar het is dus blijkbaar geen eetbare darm, en veel te groot zo 't te garen erin in een pan. Hoe is dit een darm voor grillworst? Dit kan ik toch niet grillen? Zal wel aan mij liggen, maar goed, frustratie omzetten in energie en uiteindelijk dit in de koelkast.
Ik weet er niet veel van, maar moet je de worst niet koken voor je begint met grillen? Dit is uit een recept wat ik vond:
Na 3 uur in de koelkast voelt de grillworst al solide aan. De worst is echter nog rauw. We gaan de worst gaarkoken. Gooi de grillworst (inclusief darm) in een pan / bak water. Houd de temperatuur rond de 75 graden. De grillworst is klaar zodra de kern 70 graden is. Dit meet je met een vleesthermometer. Vervolgens is snel terugkoelen van essentieel belang voor de houdbaarheid. Gooi de warme grillworsten in een bak ijswater.
https://worstmaken.nl/recept/zelf-grillworst-maken/
Ik kan het op je foto's niet heel goed zien, maar volgens mij is de worst qua dikte niet abnormaal gezien de plakjes je in de supermarkt ziet. En als je het voorkookt maakt de dikte voor het grillen niet zoveel meer uit denk ik. Dat lijkt mij vooral om de buitenkant op smaak te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:00:
Even wat ervaringen van me afschrijven, misschien helpt 't iemand (buiten mezelf) ;)

Ik wilde eigen braadworst gaan maken. Heb eindelijk de apparatuur (KitchenAid toevoeging), had 't vlees besteld bij een slager die gelinkt werd, en ook daar grillworst darm. Heb een recept, alle ingrediënten, mooi!

[...]

Heb je het nu over braadworsten of grillworsten :?
2 vragen voor de experts:
- Is het erg dat ik minder sodium nitraat heb naar verhouding, of moet ik ergens dat pink salt vandaan zien te halen? Is dat verboden hier, gezien 't blijkbaar best giftig is vanaf kleine hoeveelheden.
- Wat voor soort darm moet ik dan gebruiken voor een braadworst, liefst dan gelijk een natuurlijk itt kunstmatige.
Een braadworst is een verse worst, die maak je met een eetbare kunst/echte darm. Bak je in de pan, op de BBQ, dat soort dingen. Meestal maak je zo'n lang snoer en draai je daar losse worsten van.

Een grillworst is een gekruid gehaktmengsel wat je in een rechte vorm kneed, als staaf in zijn geheel gaart (sous vide of simpeler in een ruime pan water op het fornuis). Daarna geef je de worst een rub en grill je hem af op een BBQ. Voor de grillworst is het in een vaste vorm krijgen lastiger, dus daar kan je een (dikke) niet-eetbare darm voor gebruiken om te vormen. Na het garen haal je de darm weg en die eet je dus niet. Ik gebruik trouwens geen darm daarvoor, gewoon in vorm kneden en in vershoudfolie rollen werkt net zo goed.

Het lijkt er voor mij op dat je de twee worsten door elkaar hebt gehaald ;)

Vraag 1: ik doe nooit nitrietzout in mijn grillworst. Direct na vormen goed garen en afgrillen. Dan vacuum in de vriezer lang houdbaar. Zout maakt het lekker, nitrietzout is niet per se nodig.

Vraag 2: zie verhaal hier boven. Gewoon eetbare natuurdarmen gebruiken, te krijgen bij goede slagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Verwijderd1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Ik weet er niet veel van, maar moet je de worst niet koken voor je begint met grillen? Dit is uit een recept wat ik vond:

[...]

Ik kan het op je foto's niet heel goed zien, maar volgens mij is de worst qua dikte niet abnormaal gezien de plakjes je in de supermarkt ziet. En als je het voorkookt maakt de dikte voor het grillen niet zoveel meer uit denk ik. Dat lijkt mij vooral om de buitenkant op smaak te brengen.
Ja, dat was mijn idee ook, maar zo'n grote pan heb ik niet :D
En ja schaal is lastig op de foto, maar nee, zo groot heb ik een grill worst nog niet gezien. Dit was meer formaat bloedworst.
mithras schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:17:
[...]
Heb je het nu over braadworsten of grillworsten :?

[...]
Een braadworst is een verse worst, die maak je met een eetbare kunst/echte darm. Bak je in de pan, op de BBQ, dat soort dingen. Meestal maak je zo'n lang snoer en draai je daar losse worsten van.

Een grillworst is een gekruid gehaktmengsel wat je in een rechte vorm kneed, als staaf in zijn geheel gaart (sous vide of simpeler in een ruime pan water op het fornuis). Daarna geef je de worst een rub en grill je hem af op een BBQ. Voor de grillworst is het in een vaste vorm krijgen lastiger, dus daar kan je een (dikke) niet-eetbare darm voor gebruiken om te vormen. Na het garen haal je de darm weg en die eet je dus niet. Ik gebruik trouwens geen darm daarvoor, gewoon in vorm kneden en in vershoudfolie rollen werkt net zo goed.

Het lijkt er voor mij op dat je de twee worsten door elkaar hebt gehaald ;)

Vraag 1: ik doe nooit nitrietzout in mijn grillworst. Direct na vormen goed garen en afgrillen. Dan vacuum in de vriezer lang houdbaar. Zout maakt het lekker, nitrietzout is niet per se nodig.

Vraag 2: zie verhaal hier boven. Gewoon eetbare natuurdarmen gebruiken, te krijgen bij goede slagers.
De bedoeling was braadworst, maar blijkbaar is grillworst dan heel wat anders dan ik in gedachte heb. Dit was echt groter dan wat ik in de supermarkt haal in ieder geval.

Ok, dus met deze darm gaar je hem wel veilig in sousvide/pan en daarna ga je hem pas grillen? Wordt het niet alleen maar minder stevig na koken?
En ja, dat is zeker.

1: Top, dan maak ik dit gewoon op. Zover ik heb kunnen vinden maakt 't het iets langer houdbaar.
2: Tja, goede slagers zitten hier misschien nog in 't centrum, dus online heeft mijn voorkeur. Ligt dus meer aan mijn begrijpend lezen dan de webshop. Het vlees was namelijk dik prima. En ik had haast, dus echt goed gekeken heb ik niet }:O

Ik heb er net een paar in de grillpan gegooid als een soort kofte, en dat smaakte prima, dus de frustratie is al wat weggezakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:26:
[...]

De bedoeling was braadworst, maar blijkbaar is grillworst dan heel wat anders dan ik in gedachte heb. Dit was echt groter dan wat ik in de supermarkt haal in ieder geval.

Ok, dus met deze darm gaar je hem wel veilig in sousvide/pan en daarna ga je hem pas grillen? Wordt het niet alleen maar minder stevig na koken?
En ja, dat is zeker.
Kijk hier maar voor een post van grillworst. Met link naar een uitgebreider verhaal en het recept: mithras in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31
@Zebby Gaaf dat je je ervaringen deelt, zelfs al gaat het minder volgens plan! Van je (of in ons geval, van andersmans) fouten leer je! Als je op de creatieve tour wil, zou je bijvoorbeeld nog scotch eggs kunnen maken van je vlees.

Heb je trouwens een linkje of de specificaties van de darm die je gekocht had? Misschien dat men je aan de hand daarvan verder kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
tagican schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:37:
@Zebby Gaaf dat je je ervaringen deelt, zelfs al gaat het minder volgens plan! Van je (of in ons geval, van andersmans) fouten leer je! Als je op de creatieve tour wil, zou je bijvoorbeeld nog scotch eggs kunnen maken van je vlees.

Heb je trouwens een linkje of de specificaties van de darm die je gekocht had? Misschien dat men je aan de hand daarvan verder kan helpen :)
Dat was ook een beetje de bedoeling ja, plus even van me af schrijven, had geen goede dag :D
Ik heb ze ingevroren per 500gr in (niet te) vacuum, anders wordt het gewoon weer een gehaktbal. Smaak was verder prima, misschien wat te veel peper en nootmuskaat gezien ik die vers had gemalen itt uit een potje. Ik vind dat wel lekker, maar vrouw en kind iets minder.

Mja bij het terugkijken en lezen waren er meer hints dat ik gewoon fout zat hoor, dat krijg je als je besteld terwijl je kleine om aandacht vraagt :P Het waren deze https://www.aalvink.nl/product/grillworst-darm/
Ik zie daar geen darm die ik dan wel wil hebben, plus wat dode links. Nou ja, 't vlees was prima, dan maar een andere site vinden voor darmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Zebby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Ja, dat was mijn idee ook, maar zo'n grote pan heb ik niet :D
En ja schaal is lastig op de foto, maar nee, zo groot heb ik een grill worst nog niet gezien. Dit was meer formaat bloedworst.

[...]

En ja, dat is zeker.

1: Top, dan maak ik dit gewoon op. Zover ik heb kunnen vinden maakt 't het iets langer houdbaar.
2: Tja, goede slagers zitten hier misschien nog in 't centrum, dus online heeft mijn voorkeur. Ligt dus meer aan mijn begrijpend lezen dan de webshop. Het vlees was namelijk dik prima. En ik had haast, dus echt goed gekeken heb ik niet }:O

Ik heb er net een paar in de grillpan gegooid als een soort kofte, en dat smaakte prima, dus de frustratie is al wat weggezakt :D
Braadworst, doorgaans gegeten tijdens een avondmaaltijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeMWPnakBH0qjbdKReQqUUFr2yI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WisfyIKJTsIBlZxBOcW3xF4A.jpg?f=user_large

Grillworst, doorgaans gegeten in plakjes als "hapje":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-SBdn3E7_FULjEQGRiEjmoAY08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JW4QqUyOyFLNbTBZWGf71Nt.png?f=user_large

Die eerste maak je met een eetbare darm. Vlees malen, in de darm stoppen en per stuk (je maakt zelf de wordt op het gewenste formaat door te draaien) braden in de pan. Geen sous vide of koken in water dus.
De tweede maken ze vaak met een plastic folie/darm. Daarin gaat het vlees en dat wordt voor een tijd in water gegaard op 70-75 graden (uit m'n hoofd). Daarna haal je de "darm" eraf (vaak zie je daarom ook een snijlijn op zo'n worst), gooi je er extra kruiden op en grill je hem af in de oven of BBQ.

Echt twee verschillende dingen dus. Welke was jij van plan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
barrymossel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Braadworst, doorgaans gegeten tijdens een avondmaaltijd.
[Afbeelding]

Grillworst, doorgaans gegeten in plakjes als "hapje":
[Afbeelding]

Die eerste maak je met een eetbare darm. Vlees malen, in de darm stoppen en per stuk (je maakt zelf de wordt op het gewenste formaat door te draaien) braden in de pan. Geen sous vide of koken in water dus.
De tweede maken ze vaak met een plastic folie/darm. Daarin gaat het vlees en dat wordt voor een tijd in water gegaard op 70-75 graden (uit m'n hoofd). Daarna haal je de "darm" eraf (vaak zie je daarom ook een snijlijn op zo'n worst), gooi je er extra kruiden op en grill je hem af in de oven of BBQ.

Echt twee verschillende dingen dus. Welke was jij van plan te maken?
Nummertje 1, van onze Duitse vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zebby schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Nummertje 1, van onze Duitse vrienden.
Hoppa: https://www.vanbeekumspec...atuurdarmen/natuurdarmen/

Worst maken spreekt dan redelijk voor zich dan: https://worstmaken.nl/zelf-worst-maken/

Belangrijk dat je genoeg vet (vlees) gebruikt, anders wordt de worst erg droog (had ik de eerste keer). Verder kruiden naar smaak. En voorgaren is in principe niet nodig, maar kan wel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zoals beloofd nog wat foto's van mijn kast met wat potjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C73Ue8_69wSWPG4q5-9vYljzk6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWjXfk5gv8Z6tj0gpB6pYrrA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqdMsWUWWdDdvcSEVNRJ8PZSy8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aO1VwY7fmntdSZuvfpoLnrM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlpGoE_3sLkoZVli0LsQwGHoJDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PErl5gAN15qkdirMu7Ywgxv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
barrymossel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Hoppa: https://www.vanbeekumspec...atuurdarmen/natuurdarmen/

Worst maken spreekt dan redelijk voor zich dan: https://worstmaken.nl/zelf-worst-maken/

Belangrijk dat je genoeg vet (vlees) gebruikt, anders wordt de worst erg droog (had ik de eerste keer). Verder kruiden naar smaak. En voorgaren is in principe niet nodig, maar kan wel.
YouTube: Sous Chef Erik's Bratwurst | Kenji's Cooking Show
Dit recept volg ik, deze keer met 20% vet, volgende keer pak ik 30%. Kruiden waren prima, iets minder peper (ik deed verse) en nootmuskaat (idem). Misschien ook verse knoflook voor wat meer smaak. Keuze genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zebby schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:47:
[...]

YouTube: Sous Chef Erik's Bratwurst | Kenji's Cooking Show
Dit recept volg ik, deze keer met 20% vet, volgende keer pak ik 30%. Kruiden waren prima, iets minder peper (ik deed verse) en nootmuskaat (idem). Misschien ook verse knoflook voor wat meer smaak. Keuze genoeg :)
Die sla ik even op. Lijkt me erg lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:28

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb vandaag wat gebakken rijst gemaakt met o.a. wortel, doperwten, ei, gedroogde garnalen, ham en lap cheung (Chinese worst):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JenNynylNUKfKByRrLTEtaF0aAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PrFgf3q3ABVaTbDWcwBKkBxp.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mensen hier overigens nog tips voor goede ronde taartvormen? Heb nu 2 van die dingen van de Hema met scharnier, maar die zijn al aan 't roesten, en hebben natuurlijk allemaal krassen van 't mes op de bodem. Wil ze best upgraden nu ik ze vaak gebruik, in ieder geval naar een versie die niet gaat roesten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:28:
Mensen hier overigens nog tips voor goede ronde taartvormen? Heb nu 2 van die dingen van de Hema met scharnier, maar die zijn al aan 't roesten, en hebben natuurlijk allemaal krassen van 't mes op de bodem. Wil ze best upgraden nu ik ze vaak gebruik, in ieder geval naar een versie die niet gaat roesten :D
Ik heb die van de AH. Ook niet heel hoogstaand maar na 5 jaar nog geen roest te zien. Ik droog ze wel af na het afwassen en heb er niet met een mes in zitten poken. Misschien scheelt dat ook.
Ook niet in de vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:40

aerofreak

Steve Jobs

Je bedoelt een springvorm? Zelf heb ik ze van le creuset, maar ik zit er niet in met een mes en afwassen gaat met de hand. Ondanks het gebruik zijn ze nog als nieuw... :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zebby Ronde taartvormen?
Al dat antiaanbakspul gaat kapot. :-(
ook zo heerlijk; die schilfers van de anti-kleef laag zitten dus in je baksel

M.a.w. neem een goede kwaliteit geemailleerde bakvorm! Zowel onder het Dr. Oetker label alsmede Riess hebben goede vormen.

B.v. een platte(re) vorm met motief:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4483/37239794334_bc29ffd932_c.jpg

Of gewoon rond en plat:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7816/45970999225_d5b328b837_c.jpg

of als springvorm:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7886/32965176378_e6fa33b710_c.jpg

Die dingen zijn redelijk goed bestand tegen mishandeling. Met een gewoon (boterham) mes kun je er eigenlijk gewoon in snijden, zonder dat het schade oplevert.
Beter is het om toch een kunststof/houten soort van mes te gebruiken.

Ook de anti-aanbak eigenschappen vind ik een stuk beter dan al die teflon zooi.

Dr Oetker:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/91G78XjtWoL._AC_SX450_.jpg

Riess:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31H5j8vNTIL._AC_.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 10-01-2021 17:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

iemand een tip voor een curry zonder kokosmelk? ik vind dat niet zo lekker.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NoTimeRemains schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:12:
Vaak kan je het gewoon weglaten (ik voeg het ook wel eens toe aan recepten waar het niet inzit) of je gebruikt slagroom bijvoorbeeld ipv kokosroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
@NoTimeRemains
Gewoon room gebruiken? Tijdje terug ook room gebruikt omdat kokos op was. Dacht dat er nog blikje stond. Smaak was prima. Wel anders dan kokokmelk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@NoTimeRemains let wel op dat de room die je gebruikt geschikt is voor warme bereiding!

Ik raad geen slagroom aan, maar kookroom als alternatief. De kans dat de eerste gaat schiften is behoorlijk groot.

Zie ook https://www.dekooktips.com/tip-truc/room-k.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Matis op 10-01-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Matis schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:25:
@NoTimeRemains let wel op dat de room die je gebruikt geschikt is voor warme bereiding!

Ik raad geen slagroom aan, maar kookroom als alternatief. De kans dat de eerste gaat schiften is behoorlijk groot.

Zie ook https://www.dekooktips.com/tip-truc/room-k.htm
?

Hoe hoger het vetpercentage hoe lager de kans op schiften. Uit dezelfde link
Als room aan warme bereidingen toe gevoegd wordt kan de room gaan schiften.

De kans dat het fout gaat is groter naarmate het vetpercentage van de room lager is.
je kan het niet meekoken maar dat hoeft ook niet. Koksroom vind ik zelf minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

franssie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:30:
[...]

?

Hoe hoger het vetpercentage hoe lager de kans op schiften. Uit dezelfde link

[...]

je kan het niet meekoken maar dat hoeft ook niet. Koksroom vind ik zelf minder lekker.
Kokosmelk, althans daar begon het mee, heeft een vrij laag vetpercentage (minder dan 10 procent). Als je een vergelijkbaar/vervanging wilt van zuivel, kom je dus al veel sneller in de schift.

Slagroom kan wel, maar zul je dan veel minder moeten gebruiken om hetzelfde vetpercentage in het eindproduct te bereiken. Als je dat weer aanlengt met water om toch dezelfde hoeveelheid vocht te hebben, gaat het vaak schiften.

Ook als je het niet kookt, maar boven de 40 graden komt, gaat het schiften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Matis schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:25:
Hier gebruiken we altijd room met hoog vetpercentage. Nog nooit geschift. Met curry wordt het wel meer een roomsaus dan echt curry. Ook lekker, maar geen curry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Matis schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:41:
[...]
<>
Ook als je het niet kookt, maar boven de 40 graden komt, gaat het schiften.
Welke slagroom gebruik je dan? En welke kokosmelk? Uit interesse, want 10% vet bij kokos klinkt als 'light' en slagroom die bij 40C schift heb ik nog nooit gezien, is dat ook een light versie oid?

Als je goede slagroom hebt, en die drie minuten schud hou je gewoon roomboter en karnemelk over (tip voor als je eens een pakje over hebt, dorstlessend en heerlijk op je brood).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

franssie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:04:
Welke slagroom gebruik je dan? En welke kokosmelk? Uit interesse, want 10% vet bij kokos klinkt als 'light' en slagroom die bij 40C schift heb ik nog nooit gezien, is dat ook een light versie oid?
Je hebt gelijk. Ik koop altijd deze blikken: https://www.deen.nl/product/sum-sam-kokosmelk-in-blik-400-ml

Zie nu pas dat het light is :o

Today I learned
Als je goede slagroom hebt, en die drie minuten schud hou je gewoon roomboter en karnemelk over (tip voor als je eens een pakje over hebt, dorstlessend en heerlijk op je brood).
Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Bedankt voor de tip (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Matis schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Je hebt gelijk. Ik koop altijd deze blikken: https://www.deen.nl/product/sum-sam-kokosmelk-in-blik-400-ml

Zie nu pas dat het light is :o

Today I learned

[...]

Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Bedankt voor de tip (y)
ja dan werkt het anders, en je hebt ook wel gelijk dat kokosmelk minder snel schift dan room maar op zulke lage temperaturen was mij onbekend.

En dat met die slagroom, is echt superleuk om te doen met je kinderen of als je die (zoals ik) niet hebt met neefjes en nichtjes. Gewoon een plastic potjes uit de supermarkt hard schudden (sowieso leuk voor kinderen) en je hebt echt een zelf gemaakt botertje met karnemelk. Maar als volwassene is het ook gewoon leuk, spelen met je eten is cool (edit en leerzaam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Wat voor curry? Er bestaan 1001 verschillende ;)

In een Thaise vind ik het onmisbaar bijna, voor Indiase curry's gebruik ik zelf eigenlijk nooit koksmelk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Geen idee, ik ben er niet zo bekend mee. Ik wil wel wat proberen, maar gewoon geen liefhebber van kokos.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NoTimeRemains ah - curry betekent plat gewoon kruidenmengsel (Kerrie ook - er bestaat geen toch wel :+ een kerrie plant, wel curry leaves - voor in de currie).
Dus je bent op zoek naar een kruidig (al dan niet pittig) oosters recept zonder kokos? En dan een stoof recept?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 10-01-2021 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:07:
@NoTimeRemains ah - curry betekent plat gewoon kruidenmengsel (Kerrie ook - er bestaat geen kerrie plant, wel curry leaves - voor in de currie).
Dus je bent op zoek naar een kruidig (al dan niet pittig) oosters recept zonder kokos? En dan een stoof recept?
Kerrieplant staat echt in mijn moestuin.
Maakt alleen officieel geen deel uit van het kerriemengsel. Ruikt wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

NoTimeRemains schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:59:
Geen idee, ik ben er niet zo bekend mee. Ik wil wel wat proberen, maar gewoon geen liefhebber van kokos.
Eigenlijk vraag je nu: "wat is een goede auto, maar geen Diesel" ;)

Ik heb deze vorige week gemaakt, was heerlijk en geen kokos:

https://www.smulweb.nl/re...gan-josh-van-jamie-oliver

Edit: Er bestaat ook niet zoiets als een kerrie mengsel, dat hebben wij Europeanen bedacht maar in Azië kennen ze dat helemaal niet. Wel de diverse masala's bijvoorbeeld die per land, regio en kok kunnen verschillen. En waar soms inderdaad curry leaves voor gebruikt worden.

[ Voor 24% gewijzigd door bvk op 10-01-2021 21:14 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
aerofreak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:51:
Je bedoelt een springvorm? Zelf heb ik ze van le creuset, maar ik zit er niet in met een mes en afwassen gaat met de hand. Ondanks het gebruik zijn ze nog als nieuw... :)
Hoe snij je dan je taarten die wat minder stevig zijn in de basis? Ik maak primair NY Cheesecake erin, die gaat eraf schuiven mogelijk niet overleven. Punten snijden is al een drama :D
ehtweak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:39:
@Zebby Ronde taartvormen?
Al dat antiaanbakspul gaat kapot. :-(
ook zo heerlijk; die schilfers van de anti-kleef laag zitten dus in je baksel

M.a.w. neem een goede kwaliteit geemailleerde bakvorm! Zowel onder het Dr. Oetker label alsmede Riess hebben goede vormen.

Die dingen zijn redelijk goed bestand tegen mishandeling. Met een gewoon (boterham) mes kun je er eigenlijk gewoon in snijden, zonder dat het schade oplevert.
Beter is het om toch een kunststof/houten soort van mes te gebruiken.

Ook de anti-aanbak eigenschappen vind ik een stuk beter dan al die teflon zooi.
Misschien eens investeren in zo'n "mes" dan. En ja, ik bedoel een springvorm inderdaad. Als gezegd maak ik vooral wat zachtere dingen, hou zelf totaal niet van klassieke taart/gebak.
Je kan er ook gewoon (slag)room dooreengooien, dat hoeft niet per se kokosmelk te zijn. Andersom kan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:40

aerofreak

Steve Jobs

Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:17:
[...]

Hoe snij je dan je taarten die wat minder stevig zijn in de basis? Ik maak primair NY Cheesecake erin, die gaat eraf schuiven mogelijk niet overleven. Punten snijden is al een drama :D
Rond bakpapiertje knippen en die onderop doen. Zodra de taart klaar is en/of afgekoeld is met papiertje en al op een schaal plaatsen.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zebby wat @aerofreak zegt; bakpapiertje op de bodem leggen. :Y

Als je dan een zachte taart maakt (kwark, cheesecake achtig o.i.d.) en je schuift voorzichtig de bakvorm rand eraf, dan kun je een spatel onder/tussen papiertje en bodem v.d. vorm steken en de hele taart zo er af schuiven.

En als spatel, maar ook als 'mes' voor zachte taarten kun je een kunststof spatel gebruiken, zoiets b.v.:
Afbeeldingslocatie: https://www.kookwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0996428dee9fed3db5de728090eadc5d/7/5/3970_75765_1.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
aerofreak schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:28:
[...]

Rond bakpapiertje knippen en die onderop doen. Zodra de taart klaar is en/of afgekoeld is met papiertje en al op een schaal plaatsen.
Bakpapier strak over bodem springvorm. Rand plaatsen, uitstekende stukken bakpapier afknippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
licht off-topic, maar hoe bewaren jullie je recepten? Ik merk dat ik ondertussen een behoorlijke verzameling heb van uiteenlopende bronnen. zowel digitaal als uitgescheurde pagina's. Het zou mooi zijn om die op 1 plek te kunnen bewaren en er ook in te kunnen zoeken/filteren.

het zijn met name recepten uit de diverse bladen van een aantal supermarkten. kookboeken. online recepten en foto's van een recept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Fried schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
het zijn met name recepten uit de diverse bladen van een aantal supermarkten. kookboeken. online recepten en foto's van een recept.
Ik weet nog dat mijn moeder zo'n insteekmap had met alle recepten. Gesorteerd op voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht etc. Diverse dikke mappen in de kast.

Hier gebruiken wij google keep voor alle recepten die wij willen bewaren. Nu zijn er dat een stuk minder dan mijn moeder dus echt rangschikken hoeft niet. De meeste recepten uit een blad zijn ook wel online te vinden. Dus echt papier bewaren hoeft eigenlijk niet meer.

Hier hebben wij ook nog een boekenkast met kookboeken. Maar deze staan meer als kastvulling dan dat wij echt vaak hieruit een recept voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:40
licht off-topic, maar hoe bewaren jullie je recepten? Ik merk dat ik ondertussen een behoorlijke verzameling heb van uiteenlopende bronnen. zowel digitaal als uitgescheurde pagina's. Het zou mooi zijn om die op 1 plek te kunnen bewaren en er ook in te kunnen zoeken/filteren.

Op Google Drive, papieren recepten scan ik in als PDF met OCR zodat ze doorzoekbaar zijn.
Digitale sla ik ook op als PDF en zet ik op dezelfde drive.

Scannen / fotograferen doe ik overigens met SwiftScan.

(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Alles wat ik uit een allerhande o.i.d scheur zit in 1 map.
Alles van een website die je niet snel terug zal vinden heeft mijn vrouw in een schrift geschreven. Beiden staan bij de kookboeken in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Alles wat ik uit een allerhande o.i.d scheur zit in 1 map.
Alles van een website die je niet snel terug zal vinden heeft mijn vrouw in een schrift geschreven. Beiden staan bij de kookboeken in de kast.
ik google het meeste ad hoc, omdat ik weet dat ik het in een kookboek heb staan en grosso modo het recept wel ken (want al eens gemaakt). "ottolenghi leek fritters" of "jonnie boer koffie asperge" zijn dan typische zoektermen die me bij een recept uit laten komen.

Ik lees geen kooktijdschriften oid, dus het fysieke spul zijn gewoon boeken. Soms vertelt google me in welk boek dat ene recept ook al weer stond :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005

Tripl3 D

Brother in Arms

Whisk?

Een van de weinige nadelen alleen op dit moment nog dat hij Nederlands nog niet herkend voor je ingrediënten en boodschappenlijst (maar je kunt ze wel in het Nederlands toevoegen aan het recept).

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online

Vlak voor de lockdown was ik enthousiast begonnen aan groceri.es, een web app die je zelf kan hosten om recepten te bewaren en ze vervolgens te plannen in een week menu. Op GitHub staat de code voor zover het af is. Het is een docker containertje voor de kenners dus relatief eenvoudig te downloaden en ergens te draaien (online, raspberry pi of lokaal).

Nu gebruik ik Google Keep met twee kaarten: een kaart met het menu per dag, een andere kaart met checkboxes voor de boodschappen. De eerste kaart schrijf ik een referentie op (kookboek X pagina Y), maar ik heb ook tig jaar aan delicious of een aantal online resources die ik daarin gebruik. Het werkt wel (we doen dit al jaren), maar het is niet handig. Als ik weet dat er een recept ergens stond, ben ik tijden aan het zoeken waar het stond.

Helaas heeft Corona het niet echt makkelijk gemaakt met thuis hobbyen :( Jongste in die tijd geboren + de ander continue om je heen zonder opvang en zelf de uren om te werken bij elkaar schrapen zorgt dat je geen energie meer over houdt helaas. Zie in januari dat het langzaam beter gaat, mogelijk kan ik binnenkort het weer verder oppakken zodat een beta voor anderen enigszins bruikbaar is.
Pagina: 1 ... 75 ... 113 Laatste