@
Torbs kort gezegd Eden en kazoku komen uit de zelfde chinese groothandel fabriek.
zij maken batches op bestelling.
de kling"?" zeg maar t mes zonder heft/greep/handvat is voor allemaal t zelfde en de finish , hoe t merk er uit ziet is t motief en de soort heft en de gravure vh merk in t mes gelaserd/etst.
Aka knives & tools en meesterslijpers laten hun huismerken personaliseren voor hun webverkoop.
prima want je koopt met t meer bedrag ook hun advies, expertise in messen en garantie.
ik weet niet waar je woont maar ik adviseer om eerst wat messen vast te houden en de "schoon"snijden op een plankje om te proberen of t is wat je lekker in de hand vind liggen.
ovale greep( das een ver-europeeste japanse greep), vingergreep( klassiek europees voor gevormde platte met vinger uitsparing) japanse greep ( de hoekige 6? kant.)
hoogte vh mes .( komen je vingers op de plank met hakken?) en zo voort.
te veel variabelen die Niks met prijs en staalsoort te maken hebben maar alles met je gewenste comfort en gebruik.
Vervolgens kijken naar staal soort. ( carbon staal is roest gevoeliger dus vraagt wat tender en care van de gebruiker) aeb-l schijnt tegenwoordig de comfortabel RVS eigenschappen te combineren met carbon scherpte en hoge hardheid (62) en goede edge retentie.
Dan kan je vervolgens kijken wat er in je budget past.
Sets zijn goedkoper maar ook beperkender.
ik heb ook een set ( zelfde merk en model maar per mes los gekozen) omdat mn WAF mee deed in de aanschaf. maar als koksmes een andere gekozen die minder gevoelig was voor mishandeling
De wusthof Ikon serie. 58 HRC RVS die edge brokkelt niet zo snel af met noten en chocolade en zo hakken breken snijden. maar de lichtere kazoku is met groente snijden en algemeen gebruik weer fijner want veel minder te "tillen" tijdens t snijden en makkelijker te roteren om schuin/horizontaal te snijden.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....