Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:34
Als je weet wat je doet (zelden het geval) moet een aanzetstaal wel lukken met gangbare stalen, zeker een fijn keramische. Ik houd er soms een VG10 van mijn vrouw mee bij.

Meestal gebruik ik een geladen strop om mijn messen bij te houden of een paar vegen op een coticule. Als dat niet werkt dan wat slijpen.
Ik slijp niet vaker dan maandelijks (waar het voorheen wekelijks was).
Een hap40 mes die mijn vrouw en dochter veel gebruiken heb ik net voor de 2e keer dit jaar geslepen, best indrukwekkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Jaspervl op 05-12-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik slijp wanneer het niet scherp genoeg is. Daar zit geen vast interval aan vast want veel afwisseling in welk mes ik gebruik en wat er gesneden wordt.

Slijpen doe ik op stenen. Geladen strop of zeer fijne steen om bij te houden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
Iemand een duidelijk idee wat het verschil is tussen de Five Star + en All Star serie van Zwilling?

Er is een overzicht beschikbaar maar het klinkt naar een hoop marketing praat: https://www.zwilling.com/...-knives/knife-series.html

Reden van mijn vraag, ik twijfel tussen een Five Star Plus Compact:
Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/dw/image/v2/BCGV_PRD/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw11c6ca88/images/large/33711-140-1_000000443.jpg?sw=1953&sh=1953&sm=fit

en een All Star Compact:
Afbeeldingslocatie: https://www.zwilling.com/dw/image/v2/BCGV_PRD/on/demandware.static/-/Sites-zwilling-master-catalog/default/dw05b5322c/images/large/33761140_1_silver.jpg?sw=1953&sh=1953&sm=fit

voor mijn vriendin (zie ook mijn post uit juli).

Beide messen zijn geschikt qua lengte lemmet (14cm) en de grip ziet er ook goed uit voor mijn vriendin. Wat ik me alleen afvraag, zit er verschil in staalsoort (waarschijnlijk niet) of slijphoek.
Zover ik kan beoordelen is het puur estetisch verschil, maar wil toch even checken.

[ Voor 18% gewijzigd door Malfoi op 10-12-2024 10:38 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-06 18:38
Wat ik her en der lees is dat het vooral optische verschillen zijn bij de verschillende series van Zwilling. Beiden hebben Friodur staal dus daar zit het verschil niet.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Malfoi De pages die je linkt listen een significant verschil in gewicht onder eigenschappen. Beiden plausibel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Raymond P schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:52:
@Malfoi De pages die je linkt listen een significant verschil in gewicht onder eigenschappen. Beiden plausibel.
Scherp! De Five Star 140 gram en die All Star 70 gram. Lijkt me wat licht eerlijk gezegd.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Muah, op die maat zou ik verwachten dat 140 gram knetter dik is.

Ter vergelijking: 14cm ginsan full tang, 2mm dik op de rug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkf9oPIUsGmjvHZ62L_4VdKH2PI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNF0gIeuu1gfdPvR5k8clhgo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBxUU4mhInkCyl9h439C2f3qdUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTdZUiWWpN6dYd2ptcRg36WP.jpg?f=fotoalbum_tile

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Oh joh, dan heb ik het gewicht van mijn messen waarschijnlijk ook overschat. Zal straks zelf eens wegen.

Mooi mes heb je daar trouwens!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Yes, best een leuk ding. Heb 'm relatief goedkoop aangeschaft. Nieuw had 'ie een donkerder randje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Japanse petty kado gekregen, zal ook zoiets van 14CM zijn, maar hoewel leuk inde collectie kan ik er dus net helemaal niks mee. Letterlijk voor alles heb ik een beter mes. Groente en/of vlees? Nakiri, bunka. Klein fruit en ander klein spul? Kleiner maar scherp schilmesje.

Die petty kan je gewoon net niet lekker vasthouden zoals je een koksmes kan, pinch grip is het mes niet hoog genoeg voor. Ik vind het maar een nutteloos formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Voor mij een ideale maat als het mes niet (enkel) richting de snijplank beweegt.
Of het een toevoeging biedt zal voornamelijk te maken hebben met wat (en hoe) je snijdt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor fruit lijkt me zoiets wel prima toch? Kan natuurlijk ook met een aardappelschilmesje maar voor appels in partjes vind ik iets meer lengte wel lekker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
rodie83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:21:
Ik heb zelf ook een Japanse petty kado gekregen, zal ook zoiets van 14CM zijn, maar hoewel leuk inde collectie kan ik er dus net helemaal niks mee. Letterlijk voor alles heb ik een beter mes. Groente en/of vlees? Nakiri, bunka. Klein fruit en ander klein spul? Kleiner maar scherp schilmesje.

Die petty kan je gewoon net niet lekker vasthouden zoals je een koksmes kan, pinch grip is het mes niet hoog genoeg voor. Ik vind het maar een nutteloos formaat.
Geen idee wat ik ervan ga vinden, maar heb de messen ook niet voor mezelf besteld maar voor mijn vriendin. Zij gebruikt twee, botte, versleten supermarktmessen (waar ze bij zweert omdat het formaat zo fijn is). Dus hoop dat zij er blij van wordt.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Mijn vriendin gebruikt met heel veel plezier een 14cm bunka (op de snijplank). Ikzelf heb liever wat meer lengte, maar het is dan ook geen mes voor mij.
Een petty is wel handig om zilvervlies ed weg te halen en fruit E.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Mijn vader is binnenkort jarig nu loopt hij al 20 jaar met hetzelfde (no-name) mes rond welke hij nog steeds meeneemt als hij ergens anders moet koken (Ziet er niet meer uit. Handvat had stukken rubber die weggevreten zijn, plastic dat verkleurd is, etc.). Dit leek me een mooie kans om te vervangen.

Ik ben zelf geen expert en wil het graag een verrassing houden. Daarom wil ik niet samen naar een winkel om iets uit te zoeken.

Met wat googlen en eigen beperkte kennis heb ik een shortlist gemaakt:
2 verschillende global messen Lijkt me een mooie aanbieding en 2 messen is leuker dan 1.
Global g2 inclusief slijper Lijkt me fijn voor het onderhoud
Zwilling Professional "S" of Wusthof Classic Ikon Beide volgens mij klassieker Duits (mogelijk voelt dit wat vertrouwder en is wat bekender kwa onderhoud)
Eden Classic Damast santoku Dit vind ik zelf erg mooi, maar mogelijk (te) onbekend voor mijn vader

Ik neig op dit moment zelf het meeste naar 1 van de 2 global opties, omdat hij Global als merk kent en het ook als mooie messen waardeert. Alleen twijfel ik nog omdat ik vermoed dat een Duits mes vertrouwder voelt kwa vorm en snijwijze.
De Eden classic vind ik zelf het mooist vanwege het damaststaal en volgens mij zou hij dat ook kunnen waarderen, maar dit ligt het verst af van wat hij kent.

Zit hier iets bij waarvan jullie zeggen "ik zou gewoon dit doen"? Of zijn er misschien nog messen die ik over het hoofd zie (tot ~150 euro)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
perpixel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:31:
Mijn vader is binnenkort jarig nu loopt hij al 20 jaar met hetzelfde (no-name) mes rond welke hij nog steeds meeneemt als hij ergens anders moet koken (Ziet er niet meer uit. Handvat had stukken rubber die weggevreten zijn, plastic dat verkleurd is, etc.). Dit leek me een mooie kans om te vervangen.

Ik ben zelf geen expert en wil het graag een verrassing houden. Daarom wil ik niet samen naar een winkel om iets uit te zoeken.

Met wat googlen en eigen beperkte kennis heb ik een shortlist gemaakt:
2 verschillende global messen Lijkt me een mooie aanbieding en 2 messen is leuker dan 1.
Global g2 inclusief slijper Lijkt me fijn voor het onderhoud
Zwilling Professional "S" of Wusthof Classic Ikon Beide volgens mij klassieker Duits (mogelijk voelt dit wat vertrouwder en is wat bekender kwa onderhoud)
Eden Classic Damast santoku Dit vind ik zelf erg mooi, maar mogelijk (te) onbekend voor mijn vader

Ik neig op dit moment zelf het meeste naar 1 van de 2 global opties, omdat hij Global als merk kent en het ook als mooie messen waardeert. Alleen twijfel ik nog omdat ik vermoed dat een Duits mes vertrouwder voelt kwa vorm en snijwijze.
De Eden classic vind ik zelf het mooist vanwege het damaststaal en volgens mij zou hij dat ook kunnen waarderen, maar dit ligt het verst af van wat hij kent.

Zit hier iets bij waarvan jullie zeggen "ik zou gewoon dit doen"? Of zijn er misschien nog messen die ik over het hoofd zie (tot ~150 euro)
Ik ben geen messen expert .. maar als je vader al zo lang vast houd aan dat ene specifieke mes, waarom zou hij dan "op eens" willen wisselen naar een ander mes? Blijkbaar is hij er heel erg tevreden mee, kan hij er alles mee doen wat hij wil en na al die jaren is hij er hoogstwaarschijnlijk zo mee "vergroeid" dat het lastig is om aan te passen naar een ander mes.

Dus als je iets zou willen doen, dan zou dat eigenlijk minimaal het zelfde mes maar dan nieuw moeten zijn. Of kijk wat er mogelijk is om het handvat te laten vervangen door een nieuwe bijvoorbeeld ...

En 20 jaar met een goed mes is niet heel vreemd volgens mij ..

Maar mijn advies zou zijn om dus wat anders dan een nieuw mes voor je vader te kopen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik ben geen messen expert .. maar als je vader al zo lang vast houd aan dat ene specifieke mes, waarom zou hij dan "op eens" willen wisselen naar een ander mes? Blijkbaar is hij er heel erg tevreden mee, kan hij er alles mee doen wat hij wil en na al die jaren is hij er hoogstwaarschijnlijk zo mee "vergroeid" dat het lastig is om aan te passen naar een ander mes.

Dus als je iets zou willen doen, dan zou dat eigenlijk minimaal het zelfde mes maar dan nieuw moeten zijn. Of kijk wat er mogelijk is om het handvat te laten vervangen door een nieuwe bijvoorbeeld ...

En 20 jaar met een goed mes is niet heel vreemd volgens mij ..

Maar mijn advies zou zijn om dus wat anders dan een nieuw mes voor je vader te kopen ....
Ik snap je helemaal, maar ik denk dat het minder vergroeid is en meer geen geld aan zichzelf willen uitgeven. Daarom wil ik ook wel in dezelfde "smaak" blijven. Met wat googlen heb ik een vergelijkbaar mes gevonden Vintage tupperware mes, maar heel het blauwe gedeelte is weggesleten. Een ander handvat lijkt me hier ook niet echt reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@perpixel Het leest alsof je vader er plezier in heeft.
Waarschijnlijk doe je er beter aan van de verrassing af te zien en zeker wel te betrekken bij de aankoop.

Alle messen die je linkt zullen totaal anders snijden en (belangrijker) anders vastgehouden (moeten) worden dan dat laatste mes wat je linkt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:26
@perpixel ik ben het met @Raymond P eens, geef je vader een simpel schilmesje cadeau met daarbij een uitnodiging om een nieuw mes uit te zoeken. Het zou zonde zijn als je iets koopt en het in de kast blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:18
Ik heb volgens mij een leuk mes bij de kringloop gescoord voor een paar euro, maar ik ben benieuwd naar de meningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnnUllyEg0_FTnTWvKebhess2vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nuo0wmS41b0j1cwybdLjeLhE.jpg?f=fotoalbum_large

Lagen er nog een aantal meer van de Zwilling Professional S serie. Wellicht van de week nog maar eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

paQ

Als je nou echt echt geen zin meer hebt in wetstones enzo…. Zou dit dan een goed alternatief zijn?
Of zit je te veel vast aan de slijphoek en/of is dit te rigoureus?

https://amzn.eu/d/5vttPtt

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:49:
Als je nou echt echt geen zin meer hebt in wetstones enzo…. Zou dit dan een goed alternatief zijn?

Dat soort machines werken prima voor het praktisch scherp krijgen van een mes. Het neemt wel veel metaal weg naar verhouding en je krijgt er geen hele verfijnde snede mee. Ik zou het zelf zonde vinden om er dure messen doorheen te halen, maar als je gewoon je Hema messen praktisch werkbaar wil houden, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

rodie83 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Dat soort machines werken prima voor het praktisch scherp krijgen van een mes. Het neemt wel veel metaal weg naar verhouding en je krijgt er geen hele verfijnde snede mee. Ik zou het zelf zonde vinden om er dure messen doorheen te halen, maar als je gewoon je Hema messen praktisch werkbaar wil houden, prima.
Het is volgens mij idd behoorlijk abrasief.
Dan is de vraag of een machine van Graef echt heel veel beter presteert / minder weghaalt. (slijphoek 15gr)
En dan alleen stappen 2 en 3 gebruikt bijv.

Heb gewoon niet zo'n zin in geknoei met water, en veel elbowgrease :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:49:

Ik heb deze:
https://www.knivesandtool...20-messenslijpmachine.htm
(Ik schrok van de prijs, dat heb ik er jaren terug echt nevernooitniet voor betaald. Volgens mij issie nu tweedehands net zoveel waard als wat ik er nieuw voor heb betaald :+ ).

En ik vind het ideaal. Nee, het is minder lief voor je messen als volledig getraind op wetstenen slijpen. Maar daar staat enorm veel gebruiksgemak tegenover. Je slijpt je messen eenmaal op de slijphoek van deze machine. En daarna kan je met de polijsteentjes (de nr3) elke keer de messen weer op scherpte krijgen. Eens per zoveel slijpbeurten jaag je het mes een keer door de nr2 om de snede te herstellen.

Het wordt minder scherp dan laten slijpen door een goeie slijper, of wanneer je ze goed zelf op wetstenen kan slijpen. Daar staat tegenover dat het een klusje van 5 minuten is om 5 messen te slijpen. Dus je kan makkelijk er een tweewekelijks/maandelijks klusje van maken. En dat zie ik mezelf niet doen op wetstenen (veel te veel gedoe) of laten slijpen (veel te duur).
Dus gemiddeld gezien houd je veel scherpere messen, puur omdat je zo makkelijk het mes ff kan bijslijpen.

Ik ben er tevreden mee.

Er is wel een beperking: Die machines doen één slijphoek. Dus als je westerse en japanse messen hebt, of een wens om meerdere slijphoeken te kunnen slijpen, zit je al snel vast aan meerdere machines.
* Raymond heeft alleen westerse messen, dus kan met 1 machine af.

Naschrift: Ik heb de Graef versie. Maar volgens mij is dat simpelweg de EU leverancier van die chef's choice dingen. Het zijn voor zover ik kan vinden, exact dezelfde machines.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 27-01-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb deze:
https://www.knivesandtool...20-messenslijpmachine.htm
(Ik schrok van de prijs, dat heb ik er jaren terug echt nevernooitniet voor betaald. Volgens mij issie nu tweedehands net zoveel waard als wat ik er nieuw voor heb betaald :+ ).

En ik vind het ideaal. Nee, het is minder lief voor je messen als volledig getraind op wetstenen slijpen. Maar daar staat enorm veel gebruiksgemak tegenover. Je slijpt je messen eenmaal op de slijphoek van deze machine. En daarna kan je met de polijsteentjes (de nr3) elke keer de messen weer op scherpte krijgen. Eens per zoveel slijpbeurten jaag je het mes een keer door de nr2 om de snede te herstellen.

Het wordt minder scherp dan laten slijpen door een goeie slijper, of wanneer je ze goed zelf op wetstenen kan slijpen. Daar staat tegenover dat het een klusje van 5 minuten is om 5 messen te slijpen. Dus je kan makkelijk er een tweewekelijks/maandelijks klusje van maken. En dat zie ik mezelf niet doen op wetstenen (veel te veel gedoe) of laten slijpen (veel te duur).
Dus gemiddeld gezien houd je veel scherpere messen, puur omdat je zo makkelijk het mes ff kan bijslijpen.

Ik ben er tevreden mee.

Er is wel een beperking: Die machines doen één slijphoek. Dus als je westerse en japanse messen hebt, of een wens om meerdere slijphoeken te kunnen slijpen, zit je al snel vast aan meerdere machines.
* Raymond heeft alleen westerse messen, dus kan met 1 machine af.
Dat is exact Hetzelfde apparaat als de Graef zo te zien. CC120
De CX125 doet dan 15 gr

Zag ook nog een bandslijper van Worksharp, die is instelbaar kwa slijphoek. Daar zitten dan een set van 5 banden bij met elk hun eigen functie. iets omslachtiger, maar in vergelijkingsfilmpjes komt die er dan ook net wat beter uit.

die
https://www.knivesandtool...ner-ken-onion-edition.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
@paQ zie mn naschrift. Ik heb idd ook de Graef versie.

Ik heb ff teruggezocht in mn mail. Blijkbaar in 2014 al gekocht, via Amazon voor €116. Nu voor €141 te koop. Dat valt reuze mee voor 10jr inflatie:
https://www.amazon.de/dp/B0009V6O3M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:23:
@paQ zie mn naschrift. Ik heb idd ook de Graef versie.

Ik heb ff teruggezocht in mn mail. Blijkbaar in 2014 al gekocht, via Amazon voor €116. Nu voor €141 te koop. Dat valt reuze mee voor 10jr inflatie:
https://www.amazon.de/dp/B0009V6O3M
Die kwam ik idd ook al tegen. De 15gr versie is een klein beetje duurder. Daarom sprak me die bandslijper dan ook weer aan omdat je zelf de hoek kunt bepalen en scharen kunt slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Die kwam ik idd ook al tegen. De 15gr versie is een klein beetje duurder. Daarom sprak me die bandslijper dan ook weer aan omdat je zelf de hoek kunt bepalen en scharen kunt slijpen.
Ik heb toen bewust voor gemak gekozen. En vooral dat je zonder skills kan slijpen. Ik heb ook naar bandslijpers gekeken. En ik had al een setje lansky sharpeners. Maar uiteindelijk is het wel heel makkelijk dat je die machine na 6mnd weer eens uit de kast kan opgraven en dan zonder problemen je messen weer goed scherp kan krijgen. Zonder dat je eerst weer ff moet oefenen om de techniek weer in de vingers kan krijgen.

Ik heb hobby's genoeg, messenslijpen hoefde daar niet bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De gelinkte unit haalt behoorlijk wat materiaal weg in een enkele pass.
Daarbovenop heb ik het altijd erg lastig gevonden om de hiel en vooral punt netjes door te halen. Erg makkelijk om het profiel van je mes in 2 tot 3 beurten radicaal te veranderen en een goede kans op te warm worden van de snede.

Voor die bedragen kan je ook een aantal keer outsourcen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:01:
De gelinkte unit haalt behoorlijk wat materiaal weg in een enkele pass.
Daarbovenop heb ik het altijd erg lastig gevonden om de hiel en vooral punt netjes door te halen. Erg makkelijk om het profiel van je mes in 2 tot 3 beurten radicaal te veranderen en een goede kans op te warm worden van de snede.

Voor die bedragen kan je ook een aantal keer outsourcen.
fuck it... ik ga voor de Work Sharp ken Onion Mk2. ik heb daar ook nog wel andere toepassingen voor zie ik 8)
YOLO :P

Heb nog wat filmpjes bekeken en mits je hem goed gebruikt is het resultaat heel erg goed. De nieuwe heeft ook een traploze hoekverstelling, dus alleen maar beter. (Althans, kun je ook 17 of 18 kiezen ipv of 15 of 20)

Afbeeldingslocatie: https://assets.katogroup.eu/i/katogroup/WSKTS-KO2-I_02_worksharp?%24product-image%24=&fmt=auto

Heb nog een oude sabatier set, dan kan ik me daar eens op uitleven om te proberen.

edit:
zo gaat het nou altijd he :(
begin je met 59 euro, 106 euro, "oef 159 is wel echt veel geld", *koopt een van 219* :|

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 27-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Ik kwam ook nog de tormek t1 tegen, toen ik wat aan het doorklikken was. Dat lijkt me ook een mooie machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:17:
Ik kwam ook nog de tormek t1 tegen, toen ik wat aan het doorklikken was. Dat lijkt me ook een mooie machine.
Ook mooi idd, maar wel een one-trick-pony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zo'n bandje is wel fijn en geeft heel wat meer vrijheid. :)
Helaas wel ook opletten met hitte.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:14:
[...]

fuck it... ik ga voor de Work Sharp ken Onion Mk2. ik heb daar ook nog wel andere toepassingen voor zie ik 8)
YOLO :P

Heb nog wat filmpjes bekeken en mits je hem goed gebruikt is het resultaat heel erg goed. De nieuwe heeft ook een traploze hoekverstelling, dus alleen maar beter. (Althans, kun je ook 17 of 18 kiezen ipv of 15 of 20)

[Afbeelding]

Heb nog een oude sabatier set, dan kan ik me daar eens op uitleven om te proberen.

edit:
zo gaat het nou altijd he :(
begin je met 59 euro, 106 euro, "oef 159 is wel echt veel geld", *koopt een van 219* :|
Hehehehehe! Geniet van de aankoop! En van je scherpe messen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:17:
YouTube: Best High-End Knife sharpener review, Worth It?

Hij doet het anders niet erg lekker in deze test.
De Ken Onion MK1 komt wel by far het best uit de(ze) test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja nice _/-\o_

Eerst geprobeerd op een versleten oud pairing mesje op 18graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2Qq0gRfpO-luJTXZS77DPnPVXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ6zvEbOqbZQMmGhpeREaXl4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG0P1ve1bOzKhCqw4mBOgHKaoKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU4iRfMMZpEJ47qL4LhlHpLi.jpg?f=fotoalbum_tile

Vooral lastig op de punt met die kleintjes.
Je moet even handigheid krijgen in het zowel verticaal houden van het lemmet als ook de curve te volgen.

Beurt aan het 15 jaar oude Sabatier vleesmes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEhK1nxMM6W5b0kCp8WCYuGvuik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbIrxcNu5SI7RSmdF29J4dMQ.jpg?f=fotoalbum_large
Da’s al beter.

Nu de “goeie messen”
Pairing mesje op 17 gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44m8euEyWzQtiSYTUNJ0GY8vsS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scRADKG8bo2A3kVvoQumKhCN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L835E_eNTYaCbf15xs86vJmEOwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0uMk6fXAp2Oi469HRDAPfVD.jpg?f=fotoalbum_tile

Echt wel scherper dan wanneer ik ze kreeg 1,5 jaar geleden. (Nooit iets aan gedaan overigens)

De schade na deze twee kleintjes en 1 grote:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHJwK3XEr5S5daaFVRjzKLe_798=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbaE3kY90lFonUG0hM9NSbwc.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Heb alle 5 de messen nu gedaan.
Het broodmes hoeft alleen aan de vlakke kant op 6000 overigens. Keer of 4 er langs en klaar was Klara }:O

De rest heb ik een keer of 2-3 langs coarse gehaald tot je de edge voelt haken, andere kant uiteraard even vaak, dan even vaak ook langs medium, fine en 6000.
Resultaat is fantastisch _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 28-01-2025 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 20:39
Ik wil een Tormek T8 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:32:
[...]

YouTube: Best High-End Knife sharpener review, Worth It?

Hij doet het anders niet erg lekker in deze test.
De Ken Onion MK1 komt wel by far het best uit de(ze) test.
Ik ben ook naar een messenslijper aan het kijken. Met de T1 moet je onder de 200 komen met minimale moeite. Met wat stroppen voor het polijsten sub 100 als ik wat andere reviews bekijk. Ik denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan in de test die je aanhaalt.

Ik zie een machine met losse schuurbanden niet zo zitten. Ik ben wel een gemaksmens wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 10-02-2025 21:12 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ben dr toch wel blij mee. De scharen hebben ook allemaal een beurtje gehad :)
Het is wat breder inzetbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Iemand ervaring hier met je mes laten slijpen via www.messenpost.nl ?
Ik heb hier in de regio naar mijn weten niet echt een slijper zitten. Dan is dit best een uitkomst misschien?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Geen ervaring met messen post. Ik heb eens een mes opgestuurd naar Jurgen Schanz ( in Duitsland). Was een wat duurder mes (honyaki gyuto) en heb het laten uitdunnen. Erg tevreden. Was goed te betalen (gezien het verrichtte werk).

Moet er veel gebeuren?

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 12-02-2025 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:53
Dennis1812 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:20:
Iemand ervaring hier met je mes laten slijpen via www.messenpost.nl ?
Ik heb hier in de regio naar mijn weten niet echt een slijper zitten. Dan is dit best een uitkomst misschien?
Volgens mij is dit redelijk in de buurt voor je https://www.scherpeindje.com/.
Ik heb daar ooit een workshop gevolgd om messen te slijpen, goed om de basis te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
De messen van mijn vrouw moesten weer eens geslepen worden (ik hoorde wat gemopper uit de keuken komen gisteren ;))
Even snel m'n gyuto wat bijgewerkt met een 220-1000-Okudo Shirosuita. Altijd indrukwekkend wat de okudo doet.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54328867043_55593fc390_z.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 15-02-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:54
hi allen,
mijn keukenmes begint een beetje bot te worden.. enige tips hoe ik dit het beste terug kan aanscherpen?
Moet ik perse een slijpsteen aanschaffen,..? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOEpYe1vCMVveRjtkmT3IQf_zDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgZW0VmdTrKr7iBg54A4ynLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/armuRhCwFNyC7BiTHq_ZG9yLkDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTSwqBQ4Jmt7Xhvv7NuEuZN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of slijpen of naar een slijper brengen/sturen. (Messenpost.nl bijvoorbeeld

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Derbiss Je snede lijkt flink omgevouwen op de hiel. Wellicht dat je dat met een aantal halen over een aanzetstaal nog terug kunt vouwen en voorlopig weer wat leven erin kan toveren.
Als je een licht slijpende aanzetstaal (diamant of keramisch) gebruikt dan zal dat gelijk voldoende zijn om zo'n mesje relatief scherp te houden.

Een setje slijpstenen is natuurlijk altijd leuk al stijgen de kosten dan al heel snel boven de huidige aanschafwaarde van dat mes.
Met een beetje feeling lukt het ook met schuurpapier (*op een vlak plankje), maar op de lange termijn is dat duurder dan nu stenen kopen.

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond P op 25-03-2025 12:27 . Reden: * ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
Raymond P schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:44:
@Derbiss Je snede lijkt flink omgevouwen op de hiel. Wellicht dat je dat met een aantal halen over een aanzetstaal nog terug kunt vouwen en voorlopig weer wat leven erin kan toveren.
Als je een licht slijpende aanzetstaal (diamant of keramisch) gebruikt dan zal dat gelijk voldoende zijn om zo'n mesje relatief scherp te houden.

Een setje slijpstenen is natuurlijk altijd leuk al stijgen de kosten dan al heel snel boven de huidige aanschafwaarde van dat mes.
Met een beetje feeling lukt het ook met schuurpapier, maar op de lange termijn is dat duurder dan nu stenen kopen.
bedankt voor de tips :)
ook danku aan Dennis 1812

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:05
Ik ben erg tevreden over de Minosharp (https://www.meesterslijpers.nl/minosharp-plus-3). Werkt simpel en de keukenmessen zijn daarna weer best scherp.
NB: ik kan me goed voorstellen dat een set echte slijpstenen en de juiste techniek een mes nog veel scherper maakt. Maar voor snel tussendoor werkt die bij ons prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeetje wat een geld voor een stukje plastic en drie mini-slijpsteentjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32

Kraz

Saving the world

Derbiss schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:08:
hi allen,
mijn keukenmes begint een beetje bot te worden.. enige tips hoe ik dit het beste terug kan aanscherpen?
Moet ik perse een slijpsteen aanschaffen,..? :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel eerlijk, als je er niet teveel geld en tijd aan wilt besteden;
https://www.ikea.com/nl/n...enslijper-zwart-50289169/

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/skarande-messenslijper-zwart__0278389_pe417994_s5.jpg?f=xl

Prima ding voor je niet-al-te-dure messen met een OK resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Kraz op 31-03-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
Kraz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Heel eerlijk, als je er niet teveel geld en tijd aan wilt besteden;
https://www.ikea.com/nl/n...enslijper-zwart-50289169/

[Afbeelding]

Prima ding voor je niet-al-te-dure messen met een OK resultaat.
Bedankt. Een goedkoop mes was het niet toen ik het aanschafte maar zal het bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 11:41

Quicksilver

Catch these hands

Ik gebruik de laatste tijd de horl2:
Afbeeldingslocatie: https://kitchen2table.nl/wp-content/uploads/2023/09/900x0-6.jpg

Op mijn miyabi
Afbeeldingslocatie: https://assets.katogroup.eu/i/katogroup/ZW34543-201_01_zwilling-miyabi-7000d-gyutoh-zw34543-201-d1?%24product-image%24=&fmt=auto

Ik denk dat het staal te hard is, maar ik rol me een ongeluk, heb het idee dat het werkt, maar veel beter op mijn goedkopere messen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 12:32

Kraz

Saving the world

Quicksilver schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:36:
Ik gebruik de laatste tijd de horl2:
[Afbeelding]

Op mijn miyabi
[Afbeelding]

Ik denk dat het staal te hard is, maar ik rol me een ongeluk, heb het idee dat het werkt, maar veel beter op mijn goedkopere messen.
Dat heb ik me altijd al afgevraagd met die tool; Hoe snel werkt dat?
Aangezien je 0 druk zet ben je dus eigenlijk niet echt aan het slijpen, maar meer eventuele "vouwen" in je snijvlak aan het rechtduwen zoals met een slijpstaaf.

Ik heb destijds 2 slijpstenen gekocht bij mijn Global messen en eerst de het slijpen getest met een mes van de AH acties.
Daarna mijn Global messen onderhouden en nu, na 10 jaar nog steeds plezier van de slijpstenen. :)

2 maanden terug toevallig tegen een Japanse messen -winkel aangelopen in Amsterdam en deze gekocht.
Toch weer een next-level scherp ten opzichte van de Global messen vind ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3jxvvqDeLZfu9IqI4oMF3VNK8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8IjGiNHWsxpqkcs487lLdmA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Kraz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Dat heb ik me altijd al afgevraagd met die tool; Hoe snel werkt dat?
Aangezien je 0 druk zet ben je dus eigenlijk niet echt aan het slijpen, maar meer eventuele "vouwen" in je snijvlak aan het rechtduwen zoals met een slijpstaaf.

Ik heb destijds 2 slijpstenen gekocht bij mijn Global messen en eerst de het slijpen getest met een mes van de AH acties.
Daarna mijn Global messen onderhouden en nu, na 10 jaar nog steeds plezier van de slijpstenen. :)

2 maanden terug toevallig tegen een Japanse messen -winkel aangelopen in Amsterdam en deze gekocht.
Toch weer een next-level scherp ten opzichte van de Global messen vind ik.
[Afbeelding]
Vroeg ik me ook altijd al af - hoe goed werkt dat nou?

Mijn tante heeft er een en heb eens uitgeleend - maar ben niet overtuigd. Resultaat duurt te lang (bij mij ook bij de goedkopere messen met zachter staal) en was gewoon niet tevreden. Werd niet vlijmscherp.

Maar misschien deed ik het verkeerd hoor, kan ook.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ja je moet dan ook de PRO versie van 400 euro hebben, die versnelt je beweging 1:3 en heeft een vliegwiel.
Dan heb je ook block diamonds die, als ik google, rechtstreek uit Minecraft komen...

Ze zijn gok ik 2 iteraties verwijderd van een motortje toevoegen en de disk laten draaien ipv dat je de hele unit zelf in beweging moet brengen. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Raymond P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:04:
Ja je moet dan ook de PRO versie van 400 euro hebben, die versnelt je beweging 1:3 en heeft een vliegwiel.
Dan heb je ook block diamonds die, als ik google, rechtstreek uit Minecraft komen...

Ze zijn gok ik 2 iteraties verwijderd van een motortje toevoegen en de disk laten draaien ipv dat je de hele unit zelf in beweging moet brengen. :+
Haha en uiteindelijk zijn we terug bij een slijpschijf/steen :D

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Ik heb mijn santoku ook maar weer eens een beurtje gegeven!
Eerst op een Naniwa chosera 3000 en daarna gepolijst op een lederen strop met polijstpasta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgQK6ODu49MalwALVdMOYJA3K8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lK5LwTUEeLJ0s7A37JY1M5wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
coob schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:48:
Ik heb mijn santoku ook maar weer eens een beurtje gegeven!
Eerst op een Naniwa chosera 3000 en daarna gepolijst op een lederen strop met polijstpasta.
[Afbeelding]
Nice, goed bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Hij is weer akelig scherp.
Ik vind dit staal wel lekker slijpen (aogami super steel).
Het lemmet van dit mes is zeer dun wat het slijpen ook makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
coob schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:39:
Hij is weer akelig scherp.
Ik vind dit staal wel lekker slijpen (aogami super steel).
Het lemmet van dit mes is zeer dun wat het slijpen ook makkelijker maakt.
Yes, helemaal mijn stijl, koolstofstaal, dun achter de snede.Chosera 3K is erg prettig, helemaal met wat strop refinement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13
Na lange tijd Tefal Ice Force messen (koksmes, santoku, petty etc) vond m’n vrouw het wel leuk om een Miyabi mes cadeau te doen. Zodoende heb ik de Miyabi 6000MCT 21cm gyutoh cadeau gekregen met valentijn. <3

Wat ziet dat mes er prachtig uit, en wat is ie vlijmscherp. :9 Afgelopen maandag moest ik naar de kaakchirurg voor de verstandskiezen, dus ik mocht “voor de schrik” een nieuw mes uitkiezen. Ik was al een tijdje met een schuin oog naar de shotoh 13cm aan het kijken. Drie keer raden welk mes ik heb? ;) We hadden “toevallig” nog een cadeabon twv 100 euro van Meesterslijpers, dus ditmaal deed het iets minder pijn. :+

Nu nog een magneetstrip zodat ik de messen kan ophangen, want het is best vermoeiend om een mes telkens uit de doos te pakken en terug te leggen. Ik durf de messen nog niet op het magneetblok op het aanrecht te zetten, naast de Tefal messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 21:36
Mawlana schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:38:
...

Wat ziet dat mes er prachtig uit, en wat is ie vlijmscherp. :9 Afgelopen maandag moest ik naar de kaakchirurg voor de verstandskiezen, dus ik mocht “voor de schrik” een nieuw mes uitkiezen. Ik was al een tijdje met een schuin oog naar de shotoh 13cm aan het kijken. Drie keer raden welk mes ik heb? ;) We hadden “toevallig” nog een cadeabon twv 100 euro van Meesterslijpers, dus ditmaal deed het iets minder pijn. :+
..
Welke heb je gehaald, ik zie meerdere Shotoh / Miyabi.
Ik overweeg ook meer dergelijk mes(sen) ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 15:13
Loft schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:53:
[...]

Welke heb je gehaald, ik zie meerdere Shotoh / Miyabi.
Ik overweeg ook meer dergelijk mes(sen) ;)
Ik heb de gyutoh 20cm en shotoh 13cm van de serie 6000MCT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Top dat ik dit topic heb gevonden. Ik wil voor moederdag een mooi keukenmes geven aan mijn vrouw. Ze heeft al een tijd laten vallen hier wel interesse in te hebben.

Zelf zat ze naar Shinrai te kijken (https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www), maar ik geloof er niets van dat dit echt Japans is.

Zijn er goede (en goed geprijsde) winkels waar ik er zeker van ben een echte goede Japanse te kopen? Nog tips voor specifieke messen?

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
uppie8374 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:31:
Top dat ik dit topic heb gevonden. Ik wil voor moederdag een mooi keukenmes geven aan mijn vrouw. Ze heeft al een tijd laten vallen hier wel interesse in te hebben.

Zelf zat ze naar Shinrai te kijken (https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www), maar ik geloof er niets van dat dit echt Japans is.

Zijn er goede (en goed geprijsde) winkels waar ik er zeker van ben een echte goede Japanse te kopen? Nog tips voor specifieke messen?
Messen zijn in mijn ogen zeer persoonlijk en daarom vind ik het belangrijk dat iemand zelf zijn eigen mes uitzoekt. Een mes wat bij iemand lekker in de hand ligt kan bij iemand anders totaal niet lekker aanvoelen.

Dus mijn advies zou zijn om haar mee te nemen naar een fysieke winkel om de verschillende varianten zelf in haar handen te hebben. Maak er een leuk dagje van met een lunch en diner .. en laat haar zelf wat uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

duvekot schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:09:
[...]

Messen zijn in mijn ogen zeer persoonlijk en daarom vind ik het belangrijk dat iemand zelf zijn eigen mes uitzoekt. Een mes wat bij iemand lekker in de hand ligt kan bij iemand anders totaal niet lekker aanvoelen.

Dus mijn advies zou zijn om haar mee te nemen naar een fysieke winkel om de verschillende varianten zelf in haar handen te hebben. Maak er een leuk dagje van met een lunch en diner .. en laat haar zelf wat uitzoeken.
Goed idee, niet aan gedacht. Nog een tip voor een fysieke winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
uppie8374 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Eentje met Japanse messen :+

Maar de winkel ligt echt aan waar je woont en waar je zin in hebt .... (Qua eten bedoel ik dus >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-06 22:49
Ik zou graag mijn eerste japanse koksmes aan willen schaffen. Het liefste een kwalitatief goed allround koksmes die geschikt is voor vlees, vis en groente en niet te veel onderhoud nodig heeft. Dus niet iets wat snel roest bijvoorbeeld.

Ik kwam online de koksmessen van "Forged" tegen. Die vind ik er erg mooi uit zien maar ik vraag me af hoe kwalitatief ze zijn. Volgensmij komt dat uit China.

Toen ik verder keek kwam ik het volgende tegen wat ik er erg mooi vond uitzien: "Shizu Gen VG10 Tsuchime Koksmes 21 cm".
https://www.meesterslijpers.nl/shizu-vg10-tsuchime-gyuto-210
Leek mij kwalitatief beter en echt Japans. Deze heeft 32 laalgen vg10 damast met Rockwell HRC 61.
Heeft iemand ervaring met dit mes of merk? Hoe is de kwaliteit?

Hebben jullie nog alternatieven die je zou aanraden in deze stijl en wensen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
@Morex ik ging ooit ook voor een japans mes naar oldenhof en kwam met een Wusthof de winkel uit.
Ik schrok ervan hoe zo'n japans mes echt compleet niet in mijn handen paste.

Dus mijn tip: probeer ff een mes vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
uppie8374 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:49:
[...]
@uppie8374 .. moederdag is geweest .. heb je een leuke dag gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Morex indien mogelijk zou ik ook even kijken voor een fysieke winkel. Hoe het in de hand ligt, gewicht/gewichtsverdeling, 'scherpe randjes' op plekken waar je ze niet wil, en ook gewoon hoe het in het echt uitziet ipv. een foto.

Ben je al bekend met de pinch-grip? Dat heeft iig bij japanse messen mijn voorkeur. Biedt m.i. veel meer controle, en in feite maakt het handvat dan niet meer zoveel uit. (ook voor @Raymond)
Ik vindt het wel fijn als het lemmet dan een soort uitsnede heeft waardoor je hand/vingers nog verder naar voren kunnen (heeft dat een naam?)
Zoals deze bijv: https://www.meesterslijpe...u-koksmes-special-edition
(geen ervaring met dit specifieke mes, en dus ook geen concrete aanbeveling, alleen als voorbeeld wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:00:
[...]

@uppie8374 .. moederdag is geweest .. heb je een leuke dag gehad?
We hebben een leuke dag gehad. Ik kwam er echter niet uit met de messen, dus dat kado idee bewaar ik voor een volgende keer. Eerst nog wat beter verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

defusion schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:35:
@Morex indien mogelijk zou ik ook even kijken voor een fysieke winkel. Hoe het in de hand ligt, gewicht/gewichtsverdeling, 'scherpe randjes' op plekken waar je ze niet wil, en ook gewoon hoe het in het echt uitziet ipv. een foto.

Ben je al bekend met de pinch-grip? Dat heeft iig bij japanse messen mijn voorkeur. Biedt m.i. veel meer controle, en in feite maakt het handvat dan niet meer zoveel uit. (ook voor @Raymond)
Ik vindt het wel fijn als het lemmet dan een soort uitsnede heeft waardoor je hand/vingers nog verder naar voren kunnen (heeft dat een naam?)
Zoals deze bijv: https://www.meesterslijpe...u-koksmes-special-edition
(geen ervaring met dit specifieke mes, en dus ook geen concrete aanbeveling, alleen als voorbeeld wat ik bedoel)
Die punt/inkeping gaat geheid zorgen voor bloed op de snijplank :+

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
uppie8374 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:21:
We hebben een leuke dag gehad. Ik kwam er echter niet uit met de messen, dus dat kado idee bewaar ik voor een volgende keer. Eerst nog wat beter verdiepen.
Altijd goed .. succes met de verdieping .. gaat je partner zich ook verdiepen er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
@defusion welke winkel raad je aan? Regio noord limburg / zuid oost Brabant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Morex schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:12:
@defusion welke winkel raad je aan? Regio noord limburg / zuid oost Brabant?
Geen idee, zou zelf kijken of er iets in de grotere steden in de buurt überhaupt iets is. Een meesterslijpers ga je qua aanbod denk ik niet evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Morex Nav je linkje: houd er rekening mee dat die zwarte finish er met de tijd af gaat. En tijd is behoorlijk relatief als je je messen niet vertroetelt.
De hameslagen zijn naakt vast ook mooi. :)

Als je niet gewend bent je mes vast te houden met een pinch grip en dat ook niet van plan bent te doen is een "rond" handvat een gevaarlijke bezigheid.
Het model wat je linkt heeft dan weer een asymmetrisch handvat, dat zou je echt even vast moeten gaan houden, vooral als je linkshandig bent.

Als je eenmaal pinch-gript dan maakt het balanspunt van het mes imho verder ook weinig uit.

@defusion Het mesje wat je linkt lijkt verdacht veel op het mesje wat ik voor een paar tientjes van Aliexpress getrokken had. Die heb ik weggegeven, het snijprofiel was véél te rond voor mij.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
@Raymond P bedankt voor je tips. Op zich is het niet erg als de zwarte finish met de tijd wat slijt. Hoe kan ik dat mes het beste 'vertroetelen' en onderhouden? Waarmee houd ik die zwarte finish het beste in stand?

Kun je ook iets zeggen over de kwaliteit van dit mes qan de hand can mijn link? Is de prijs reel en het ook waard? Los van de esthetische waarde (wat voor iedereen anders kan zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Morex Met de finish kan ik je niet helpen. Met het vertoetelen ook niet.
Het gebruiken van de grove kant van een afwas sponsje zou ik iig vermijden. :+

Ik ken het mes uit het linkje niet. Persoonlijk vind ik het wat prijzig voor VG10, de meerprijs zal 'm voornamelijk in het non-standaard handvat zitten.
Mja, als dat exact is wat je zoekt dan moet m.i. de prijs nog een paar keer verdubbelen voordat het het niet meer waard is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gewoon met de hand afwassen met een sponsje (niet schuren) en afdrogen.
Als je gaat slijpen dan wordt het damascus (zeeeer) waarschijnlijk beschadigd, lastig om opnieuw te etsen ed. Het zwarte (Kurouchi) kan je niet echt bijwerken.
(verder is het geen bekende smid/merk of zo).

Met een pinchgrip maakt het handvat niet veel uit, is meer tbv balans dan

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 17-05-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

duvekot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:45:
[...]

Altijd goed .. succes met de verdieping .. gaat je partner zich ook verdiepen er in?
Ik vermoed van niet. Ze wil er gewoon een gebruiken 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
uppie8374 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:03:
[...]
Dan zou je haar zeker een keer mee moeten nemen naar een kookwinkel om zelf te voelen welk mes het fijnste in de hand ligt. Want dat zijn de messen die je het snelste pakt als je wat moet snijden .. en dan liggen de andere messen te stoffen in de la of in het blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
uppie8374 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Aah! Als het een fashion accessoire wordt dan kan je naar een mesje kijken met een koper inleg.
Dat kleurt leuk (roze bijvoorbeeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQKNLX1i3UK49XclnUhFjGr5bB8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DkmgyZEhCRaptvopBJtDa8gp.webp?f=fotoalbum_tile
(Takeshi Saji Rainbow VG10 Gyuto 21 cm)

Dit mes zal zeker snijden, de andere eigenschappen maken dan ook niet echt uit. :9

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond P op 18-05-2025 10:12 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Aah! Als het een fashion accessoire wordt dan kan je naar een mesje kijken met een koper inleg.
Dat kleurt leuk (roze bijvoorbeeld).

[Afbeelding]
(Takeshi Saji Rainbow VG10 Gyuto 21 cm)

Dit mes zal zeker snijden, de andere eigenschappen maken dan ook niet echt uit. :9
De meeste reviews van Takeshi Saji geven aan dat je betaalt voor de looks en niet voor de snij-eigenschappen (die vallen tegen voor dit prijspunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Jaspervl Yes. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56

FeaR

In GoT we trust

Mijn Global G-9 Broodmes (22 cm) mag vervangen worden. Aangezien ik altijd nog een damast mes wil ben ik aan het kijken naar die twee gecombineerd. Echter iets met bomen, bos en onbekend terrein. Mogelijk zoek ik op de verkeerde plekken, mogelijk binnen verkeerd budget of...

Eerste hits op Google was AliExpress, vanzelfsprekend. Diezelfde Google zei ook dat een merk als XinZuo te overwegen is als je de Chinese weg wil bewandelen.

Mijn oog valt op "XinZuo Damascus Broodmes - PM8O Zhen series"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjUOi6TJhA9OsvOhPsP8jL7IUl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cEib8lK4rXhAUEv84HYxPxM.jpg?f=fotoalbum_largeZoek ik iets gelijkwaardigs maar Japans tref ik bijvoorbeeld "Shinrai Knives - Takumi Kaza Damascus Broodmes 20 cm"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W6n0yoTx_ouwqFiFc1Y1b78HlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEs0l4NwEc6s5D8wMgmk5ZQb.jpg?f=fotoalbum_largeWebwinkel an sich lijkt mij een serieuze keten. Meerdere topics op Reddit melden echter dat Shinrai hetzelfde is als AliExpress alleen met een mooier stukje marketing.

Laatste poging, winkel met aanzienlijke reputatie(?)

"Kai Shun Classic White broodmes 23 cm"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6f2xft4TP9tO9QmMKbRDrZPXg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ3qp4DJm9DwEtGOQnHMFFkp.jpg?f=fotoalbum_largeLijstje kan nog door, 229 euro is blijkbaar niets. Ik had het toch wel onder de 200 euro willen houden dus mijn lijstje stopt hier.

Wat is nu de vraag? Eh, help :> Moet ik met mijn budget niet zeuren en is AliExpress (of AliExpress met een omweg) het enige wat lukt? Is Shinrai niet zo slecht als Reddit mij doet geloven? Qua "AliExpress", is het veelal het issue dat de plaatjes en specs goed zijn maar het product IRL niet?

Misschien is weer een Global kopen net zo makkelijk :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@FeaR Heb je voor de rest wel al 'leuke' messen?
Persoonlijk zou ik mijn ik-wil-een-damascus-mes-budget niet in een broodmes stoppen, en voor het broodmes gewoon iets puur functioneels kopen.

Maar goed, verder gewoon lekker kopen wat je zelf leuk vindt. Ieder mes dat meer dan ~€30 kost is sowieso meer voor liefhebbers dan omdat het functioneel nodig is. Dus als jij een leuk damascus (brood)mes wilt hebben, wie houdt je tegen?

ik zou een Tojiro f-737 kopen (hoor ik goede dingen over, moet ik nog een keer kopen voor dat geld), en met de rest van het budget een universeler mes kopen dat er leuk uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FeaR schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 02:17:
Mijn Global G-9 Broodmes (22 cm) mag vervangen worden.
Rijst natuurlijk de vraag: wat is er mis mee dan?
Er is ook een Global Sai SAI05.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/W/MEDIAX_1215821-T2/images/I/41jnU8kf25L._AC_SL1000_.jpg

Ondanks dat ik alle messen, op eentje na (een broodmes dus) van Global heb, mis ik deze nog.
Maar ik vind 'm eigenlijk te duur. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 23:57

Chop2000

Vroem

FeaR schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 02:17:
Mijn Global G-9 Broodmes (22 cm) mag vervangen worden. Aangezien ik altijd nog een damast mes wil ben ik aan het kijken naar die twee gecombineerd. Echter iets met bomen, bos en onbekend terrein. Mogelijk zoek ik op de verkeerde plekken, mogelijk binnen verkeerd budget of...

Eerste hits op Google was AliExpress, vanzelfsprekend. Diezelfde Google zei ook dat een merk als XinZuo te overwegen is als je de Chinese weg wil bewandelen.

Mijn oog valt op "XinZuo Damascus Broodmes - PM8O Zhen series"
[Afbeelding]Zoek ik iets gelijkwaardigs maar Japans tref ik bijvoorbeeld "Shinrai Knives - Takumi Kaza Damascus Broodmes 20 cm"
[Afbeelding]Webwinkel an sich lijkt mij een serieuze keten. Meerdere topics op Reddit melden echter dat Shinrai hetzelfde is als AliExpress alleen met een mooier stukje marketing.

Laatste poging, winkel met aanzienlijke reputatie(?)

"Kai Shun Classic White broodmes 23 cm"
[Afbeelding]Lijstje kan nog door, 229 euro is blijkbaar niets. Ik had het toch wel onder de 200 euro willen houden dus mijn lijstje stopt hier.

Wat is nu de vraag? Eh, help :> Moet ik met mijn budget niet zeuren en is AliExpress (of AliExpress met een omweg) het enige wat lukt? Is Shinrai niet zo slecht als Reddit mij doet geloven? Qua "AliExpress", is het veelal het issue dat de plaatjes en specs goed zijn maar het product IRL niet?

Dat Shinrai is wel 1 grote grap. Niks japans aan, kunt idd netzogoed via ali bestellen.

Heb inmiddels diverse ali messen in huis, zijn echt meer dan prima voor het geld. Zeker als je ze op het juiiste moment koopt met wat korting. (in bezit van Turwho, grandsharp en fangzuo)

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56

FeaR

In GoT we trust

defusion schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:19:
@FeaR Heb je voor de rest wel al 'leuke' messen?
Rest bestaat uit dezelfde serie van Global als het broodmes.
  • G-80 Santoku
  • G-2 Koksmes 20cm
  • G-5 Nakiri Groentemes
  • GS-3 Koksmes 13cm
Daarnaast nog wat klein Global spul als een schilmes.
Dus als jij een leuk damascus (brood)mes wilt hebben, wie houdt je tegen?
Niemand. Ik wil vooral voorkomen dat ik (een paar) honderd euro stuk sla op een mes wat het geld niet waard is (qua herkomst).
ehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:55:
[...]
Rijst natuurlijk de vraag: wat is er mis mee dan?
Mes is bot dus ik moet kosten maken om te laten slijpen. Kosten die het normaal waard zijn, maar mijn G9 mist wat tanden en zit vol krassen. Krassen doordat iemand een schuurspons had gebruikt om een vlek te verwijderen, schuurspons heeft ook de gehele opdruk van merk en type aanzienlijk doen vervagen. De visuele minpunten met het idee ooit nog een damast mes te willen maakte het idee van de G9 te vervangen.
Er is ook een Global Sai SAI05.

[Afbeelding]

Ondanks dat ik alle messen, op eentje na (een broodmes dus) van Global heb, mis ik deze nog.
Maar ik vind 'm eigenlijk te duur. ;)
Lekker kortzichtig van mezelf om niet bij het huidige merk te kijken voor vervanging O-) Type doet wel een belletje rinkelen, ik ga er eens induiken want het is een optie.
Chop2000 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Dat Shinrai is wel 1 grote grap. Niks japans aan, kunt idd netzogoed via ali bestellen.
Duidelijke taal, dank.
Heb inmiddels diverse ali messen in huis, zijn echt meer dan prima voor het geld. Zeker als je ze op het juiiste moment koopt met wat korting. (in bezit van Turwho, grandsharp en fangzuo)
Ik heb niets tegen Ali. Ik zou iets hebben tegen 50-60 euro meer betalen voor een "Japans" mes wat in basis hetzelfde is als de Chinese variant. Zag wel dat de NL Webshop van Xinzuo nog goedkoper is dan AliExpress, had ik niet verwacht.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:12
Goedenavond, ik weet niet of ik nu begin te vloeken in de kerk, maar zit ik hier goed als ik wil weten wat goede (stille) elektrische messen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
NineTailedFox schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:47:
Goedenavond, ik weet niet of ik nu begin te vloeken in de kerk, maar zit ik hier goed als ik wil weten wat goede (stille) elektrische messen zijn?
Wat zou een elektrisch mes beter kunnen dan een goed scherp mes? En dat is een oprechte vraag .. ik heb nml het nut van een elektrisch mes nooit heb begrepen. Misschien als je niet zo behendigd bent...of minder kracht in je handen of zo ..

Dus ik ben benieuwd waarom je naar een elektrisch mes aan het kijken bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 14:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zeventig stokbroden achter elkaar snijden? :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:12
duvekot schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Wat zou een elektrisch mes beter kunnen dan een goed scherp mes? En dat is een oprechte vraag .. ik heb nml het nut van een elektrisch mes nooit heb begrepen. Misschien als je niet zo behendigd bent...of minder kracht in je handen of zo ..

Dus ik ben benieuwd waarom je naar een elektrisch mes aan het kijken bent...
Eigenlijk gewoon puur uit gemak + het lijkt ons makkelijk om te hebben. Voor nu willen we het misschien voor een paar dingen gebruiken (verschillende broden snijden, zelf gebakken, stokbroden, enz.), en misschien als we zo'n ding hebben blijkt het hopelijk ook voor meer dan alleen dat handig om te hebben.

Maar gezien ik verder geen antwoord op mijn vraag heb gekregen krijg ik het gevoel hiervoor niet op de juiste plek te zijn. Geen probleem, ik zoek wel even verder :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 12:54
Onlangs kocht ik een wetsteen en nu dacht ik om in het begin toch iets meer zekerheid te krijgen over de juiste hoek om er een mesbegeleider bij aan te schaffen.

Nu had ik altijd begrepen dat de vuistregel was dat Japanse messen op 15 graden geslepen werden en Europese op 20 graden.
Op de site van de Meesterslijpers kwam ik onder andere de volgende opties tegen

MinoSharp - deze houdt een hoek van 15 graden aan

of deze van Wusthoff, welke mij toch eerder geschikt zou lijken voor Europese messen

Hij staat omschreven als zijnde 14 graden, ook door Wusthoff zelf. Dat vond ik wat vreemd, dus nam contact op met Meesterslijpers die weer contact opnamen met Wusthoff.

Het antwoord van Wusthoff was
many thanks for your message.
Our knives have an angle of 14.5° on each side.
This means that sharpening the knives is no problem.
.These can also be used without any problems.
Ik ben nu wel in verwarring.

Welke hoek(en) houden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Op hun site zeggen ze ook:
WÜSTHOF knives can be honed and sharpened using a hand-held sharpener, an electric sharpener, a sharpening or honing steel, or a whetstone. We recommend using the same brand sharpener as your knife collection, to ensure that the material used is the correct hardness for the steel on your knives. Our sharpening angle for standard blades is 14˚ per side, and for Asian-style blades (Santokus, Nakiris) is 10˚ per side. We offer a variety of sharpening products with pre-set angles. Learn how to use our different sharpening tools here.

Zal toch wel kloppen dan?

Voor de duidelijkheid, je hebt dus ook een mes van wusthof?
Anders moet je het voor je eigen mes(sen) uitzoeken. Of alles in dezelfde hoek volledig opnieuw gaan slijpen. Of per mes uit de vrije hand en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 12:54
@defusion , ah dat stukje had ik niet gevonden.

Ja, op een Global en een molenmes na is het allemaal Wusthoff. Omdat ik altijd begrepen had Japans = 15, Europees = 20 als vuistregel ging ik twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:17
Zijn er hier mensen bekend met de koksmessen van Paudin? Zie ze veel voorbij komen de laatste tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Laatst online: 17-06 13:48

-d-

impactftw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:42:
Zijn er hier mensen bekend met de koksmessen van Paudin? Zie ze veel voorbij komen de laatste tijd :D
Volgens mij een van de vele "merken" die Chinese import doet, eigen logotje erop plakt en veel adverteren omdat de marges hoog zijn.

Zie bv https://www.paudin.nl/pro...l-japans-gyuto-mes-18-cm/ en https://www.alibaba.com/p...may_like.1.453b2caclsfj3C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
TimmieN schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:57:
Onlangs kocht ik een wetsteen en nu dacht ik om in het begin toch iets meer zekerheid te krijgen over de juiste hoek om er een mesbegeleider bij aan te schaffen.

Nu had ik altijd begrepen dat de vuistregel was dat Japanse messen op 15 graden geslepen werden en Europese op 20 graden.
Op de site van de Meesterslijpers kwam ik onder andere de volgende opties tegen

MinoSharp - deze houdt een hoek van 15 graden aan

of deze van Wusthoff, welke mij toch eerder geschikt zou lijken voor Europese messen

Hij staat omschreven als zijnde 14 graden, ook door Wusthoff zelf. Dat vond ik wat vreemd, dus nam contact op met Meesterslijpers die weer contact opnamen met Wusthoff.

Het antwoord van Wusthoff was

[...]

Ik ben nu wel in verwarring.

Welke hoek(en) houden jullie aan?
Japanse messen zijn bijna altijd asymmetrisch

Ik zou me niet teveel blindstaren op getallen. Gewoon met een stift de snede wat kleuren en dan zorgen dat alles netjes weg is ('sharpie trick')

YouTube: Technique Tuesday: The Sharpie Trick

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 13-06-2025 15:06 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste