Ik ben sindskort in de markt voor een mes, hoogstwaarschijnlijk een Bunka vanwege het feit dat ik voornamelijk zachte groentes snij waarbij puntwerk erg fijn is, zoals ui, gember, knoflook, chili's en tomaat. Bij een kennis heb ik de Hatsukokoro Shikkoku Aogami #2 Bunka gebruikt en die beviel echt heel erg goed. Voor mij een hele fijne combinatie. Lekker smooth en semi-laser, maar zonder veel in te leveren op gevoel/bite. En tot mijn verrassing erg betaalbaar.
Echter twijfel ik er erg over of carbonstaal wel een optie is, omdat mijn vrouw heel erg de neiging heeft om de messen nat weg te leggen. Zelfs RVS-cladded Aogami Super zal vroeg of laat misgaan denk ik. Daarom ben ik op zoek naar een RVS-alternatief. Het lijkt me dat ik een dun uitgeslepen mes van poederstaal (SG2/R2 of SRS13) zou moeten hebben, of een wat dikkere Ginsan. Zoals:
- Tsunehisa SRS13 Migaki bunka
- Suncraft Senzo Retro bunka (Ginsan)
- Kazoku Ginsan Nashiji bunka
Ik heb de Suncraft in een winkel kunnen proberen. Zo op het eerste gevoel heel dicht bij de Hatsukokoro Aogami #2, maar ze hadden alleen tomaat en ik heb zo ook niet naast elkaar kunnen proberen. Bij die winkel is dit mes nu ook niet meer op voorraad en hangt niet meer in de showroom.
Hebben jullie toevallig ervaringen met bovenstaande messen, of misschien tips qua RVS met een soortgelijk gevoel als een laser-achtige Aogami #2? Het is moeilijk om überhaupt reviews te vinden van veel Japanse messen, laat staan
goede reviews.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW