Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Gonadan Ik gok dat je de toepassing verkeerd inschat.
Het draagt weinig bij als je slices snijdt die even aan je mes blijven plakken en er weer vanaf gedrukt worden door de volgende.

Waar die inkepingen wel helpen is bij erg dunne plakken, of zelfs julienne, die bij een soortgelijk mes zonder groeven (denk aan een laser bijvoorbeeld) volledig vastzuigen en er niet meer vanaf gaan zonder dat je stopt met snijden en ze eraf pulkt.

De geometrie van je snede en hoe dun je mes is bepaalt voornamelijk hoe snel je hiervan last hebt, tegelijk bepaalt dat ook hoe makkelijk en fijn het is om dun te snijden. De groeven helpen doordat er minder oppervlakte is om aan te hechten en een vacuum makkelijker gebroken wordt.

Als je het uit wilt proberen kan je een (verse) vastkokende aardappel proberen zo dun mogelijk te snijden met verschillende messen.
Bonuspunten als je ze daarna frituurt.

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Raymond P schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:50:
@Gonadan Ik gok dat je de toepassing verkeerd inschat.
Het draagt weinig bij als je slices snijdt die even aan je mes blijven plakken en er weer vanaf gedrukt worden door de volgende.
Zo wordt er altijd wel reclame voor gemaakt, met plakjes tomaat en komkommer en zo. Maar goed dat ik het nooit gekocht heb, want dat dergelijke plakjes blijven hangen vind ik juist het meest irritante. En als ze dan los gedrukt worden rollen ze soms uiteraard precies onder je mes en dan heb je twee halve. :+
Maar dat los ik dan meestal op door net andere houding of snijtechniek.
Waar die inkepingen wel helpen is bij erg dunne plakken, of zelfs julienne, die bij een soortgelijk mes zonder groeven (denk aan een laser bijvoorbeeld) volledig vastzuigen en er niet meer vanaf gaan zonder dat je stopt met snijden en ze eraf pulkt.

De geometrie van je snede en hoe dun je mes is bepaalt voornamelijk hoe snel je hiervan last hebt, tegelijk bepaalt dat ook hoe makkelijk en fijn het is om dun te snijden. De groeven helpen doordat er minder oppervlakte is om aan te hechten en een vacuum makkelijker gebroken wordt.

Als je het uit wilt proberen kan je een (verse) vastkokende aardappel proberen zo dun mogelijk te snijden met verschillende messen.
Bonuspunten als je ze daarna frituurt.
Ah ja, gekookte piepers snijden is inderdaad wel een ding. Daar gebruik ik soms juist een lager mes voor om de weerstand en het plakken te beperken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Volgens mij moeten wij een keer ruilen.
De reclames die ik moet kijken/luisteren gaan over dames hygiëne producten, (sterke) alcohol of een vorm van gokken. Ik heb volgens mij nog nooit een reclame voor messen gezien. :+

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Raymond P schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:06:
@Gonadan Volgens mij moeten wij een keer ruilen.
De reclames die ik moet kijken/luisteren gaan over dames hygiëne producten, (sterke) alcohol of een vorm van gokken. Ik heb volgens mij nog nooit een reclame voor messen gezien. :+
Fix je fuik zullen we dan maar zeggen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 16-12-2025 12:14 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
@Gonadan Ik zou juist willen stellen dat dat hier naar naar wens verloopt. ;)

Heel af en toe is er een positieve hit als er een filtertje van K&F voorbij komt, maar dat is echt zeldzaam. De koopdrang voor de prijzige delen van de hobbies is al hoog genoeg zonder reclame.

- knip -

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste