Ik heb een mooi receptenboekje gekregen, dus daar ga ik aalles netjes in opschrijvenFried schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
licht off-topic, maar hoe bewaren jullie je recepten? Ik merk dat ik ondertussen een behoorlijke verzameling heb van uiteenlopende bronnen. zowel digitaal als uitgescheurde pagina's. Het zou mooi zijn om die op 1 plek te kunnen bewaren en er ook in te kunnen zoeken/filteren.
het zijn met name recepten uit de diverse bladen van een aantal supermarkten. kookboeken. online recepten en foto's van een recept.
Helemaal niet zo off-topic toch (ook gezien de reacties)?Fried schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
licht off-topic, maar hoe bewaren jullie je recepten? <>
@mithras leuk idee - het scheiden van het recept en de ingrediënten is een goed startpunt.
Nu met het thuiswerken maakt het allemaal niet zoveel uit maar toen ik nog regelmatig uit het werk boodchappen ging doen om thuis te koken wist ik vaak wel wat ik ging koken, maar had ik nooit de exacte hoeveelheden etc bij de hand.
Eigenlijk ken ik maar één kookboek dat een app/website heeft voor de ingrediënten en dat is: Simple van Ottolenghi.
Janneke Vreugdenhil heeft het ofline in haar boek 'Eten en zo' opgelost door uitscheurbare duplicaat lijstjes - maar die moet je dan wel op voorhand meenemen.
En wat Karin Luiten heeft gedaan voor haar boeken https://www.kokenmetkarin.nl/zoeken-in-boeken/ dus zoeken op recept en dan zie je in welk boek het staat op welke pagin, zou ik voor al mijn kookboeken wel willen :8
Niu is het bij mij ook een combinatie van One-Note (gedeeld met mijn vriendin), twee kookschriften waarvan één multomap met geprinte recepten en de ander handgeschreven recepten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, hier ben ik het helemaal mee eens. In mijn geval gaat het voornamelijk om een berg BBQ boeken, waar ik eigenlijk een index mis met de recepten en ingrediënten. De index hoeft niet het recept te bevatten, maar een verwijzing naar het juiste boek op basis van zoeken op ingrediënten zou een top oplossing zijn.franssie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:34:
[...]
Helemaal niet zo off-topic toch (ook gezien de reacties)?
...
En wat Karin Luiten heeft gedaan voor haar boeken https://www.kokenmetkarin.nl/zoeken-in-boeken/ dus zoeken op recept en dan zie je in welk boek het staat op welke pagin, zou ik voor al mijn kookboeken wel willen :8
...
Hebben jullie allemaal zo'n slecht geheugen dan? Ik onthoud alle recepten gewoon....
Zelf bedachte (en geslaagde) recepten noteer ik gewoon in notepad en/of op de blog in mijn signature, online recepten in een bookmark mapje. En verder gewoon even het betreffende kookboek van de plank pakken als ik iets een lange tijd niet gemaakt heb.
Maar het meeste kook ik gewoon ad hoc, even kijken wat er in de koelkast ligt en wat ik daarmee kan maken.
Zelf bedachte (en geslaagde) recepten noteer ik gewoon in notepad en/of op de blog in mijn signature, online recepten in een bookmark mapje. En verder gewoon even het betreffende kookboek van de plank pakken als ik iets een lange tijd niet gemaakt heb.
Maar het meeste kook ik gewoon ad hoc, even kijken wat er in de koelkast ligt en wat ik daarmee kan maken.
Bij recepten die ik gemaakt heb kan ik vaak wel terughalen waar ik die gezien heb. Maar de hoeveelheid recepten in boeken ken ik niet uit mn hoofd en als ik dan iets wil maken met ingrediënt x, dan zou het wel mooi zijn als ik in 1 oogopslag kan zien dat dat ingrediënt gebruikt wordt in de boeken a,b & c.bvk schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:24:
Hebben jullie allemaal zo'n slecht geheugen dan? Ik onthoud alle recepten gewoon....![]()
Vegetarische rode linzen curryNoTimeRemains schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:59:
Geen idee, ik ben er niet zo bekend mee. Ik wil wel wat proberen, maar gewoon geen liefhebber van kokos.
Vind deze erg lekker. In dit recept staat wel kokosroom maar kan prima zonder, gewoon extra groentebouillion of evt een kookroom of zelfs creme fraiche.
Beeromaniac
En zo werkt dat voor een ieder weer anders. Veel van de gerechten die ik graag maak ken ik het recept gewoon uit mijn hoofd, niet zo gek als je dat al jaren doet. Voor bijvoorbeeld een Ragù Bolognese, een Roti kip masala, een stamppot andijvie etc. etc. hoef ik er echt geen recept meer bij te pakken.DaLass schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Bij recepten die ik gemaakt heb kan ik vaak wel terughalen waar ik die gezien heb. Maar de hoeveelheid recepten in boeken ken ik niet uit mn hoofd en als ik dan iets wil maken met ingrediënt x, dan zou het wel mooi zijn als ik in 1 oogopslag kan zien dat dat ingrediënt gebruikt wordt in de boeken a,b & c.
En ik weet niet hoe het bij de anderen zit, maar mijn kookboeken zijn per keuken/land. Als ik trek heb in Thais pak ik Pok Pok erbij, wil ik iets Japans dan Momofuku, voor Frans pak ik Ma Cuisine van de plank enzovoorts.
@bvk En dat maakt het doorzoeken op ingrediënten bijvoorbeeld ook zo leuk, je kijkt in de vriezer of in het schap en denkt -hee wat zou ik daar mee kunnen maken. Je kan een ander vertrekpunt kiezen (dus niet Thais maar bijvoorbeeld varkensnek) en dan kijken wat je aan receptuur thuis hebt, dan ingrediënten erbij zoeken en weer eens iets nieuws proberen.
Tenminste, dat lijkt mij zo leuk om te doen. En nu zijn er wel van die boekjes van "500 recepten met ..." maar die zijn meestal niet van hoge kwaliteit. Op het boek "mosseltijd" na, alleen recepten met mossels uit de hele wereldkeuken (door NL en BE chefs) ooit uitgegeven door het productschap.
Tenminste, dat lijkt mij zo leuk om te doen. En nu zijn er wel van die boekjes van "500 recepten met ..." maar die zijn meestal niet van hoge kwaliteit. Op het boek "mosseltijd" na, alleen recepten met mossels uit de hele wereldkeuken (door NL en BE chefs) ooit uitgegeven door het productschap.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor het zoeken op ingrediënten en wat daar bij past kan ik het boek The Flavour Bible aanraden. Je zoekt daarin op een ingrediënt, ziet wat er wel (of juist niet) bij past en dan krijg ik vanzelf inspiratie voor een gerecht.franssie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:22:
@bvk En dat maakt het doorzoeken op ingrediënten bijvoorbeeld ook zo leuk, je kijkt in de vriezer of in het schap en denkt -hee wat zou ik daar mee kunnen maken. Je kan een ander vertrekpunt kiezen (dus niet Thais maar bijvoorbeeld varkensnek) en dan kijken wat je aan receptuur thuis hebt, dan ingrediënten erbij zoeken en weer eens iets nieuws proberen.
Dan is het voor mij zelf dan alleen nog maar een kwestie van de juiste boodschappen doen en koken maar! Het scheelt denk ik wel of je net begint met koken, of dat je al decennia ervaring hebt.
En tegenwoordig met het thuiswerken heb ik vaak de TV aanstaan op 24Kitchen. Dan zie je ook vanzelf veel voorbijkomen waarvan je denkt "Hé, dat is ook wel eens leuk om te maken". Zo heb ik nog een pot Ganzenvet staan die op moet, laatst zag ik een recept met eend voorbij komen maar wil ik om het voor de eerste keer te proberen gewoon kipdij pakken i.cm. zuurkool en aardappelpuree.
Heel wat anders dan het gepresenteerde gerecht, maar het bracht me wel op het idee.
precies dát is de reden dat ik er een oplossing voor zoek.DaLass schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Bij recepten die ik gemaakt heb kan ik vaak wel terughalen waar ik die gezien heb. Maar de hoeveelheid recepten in boeken ken ik niet uit mn hoofd en als ik dan iets wil maken met ingrediënt x, dan zou het wel mooi zijn als ik in 1 oogopslag kan zien dat dat ingrediënt gebruikt wordt in de boeken a,b & c.
tuurlijk kan je googlen op een recept voor X.
en ja, ik zoek vaak op de AH recepten site voor een 'hoofdgerecht met X, of een Soep en dan sorteer ik op waardering, etc.
het lastige is dus dat ik ook een stapel recepten heb van diverse bronnen (iedere super heeft zn eigen magazine). dan zou het fijn zijn om tussen deze 'keepers' te kunnen zoeken naar gerechten met ingredient X, of te filteren op alleen nagerechten, pasta, etc..
Ga Whisk eens een blik gunnen
@bvk Krieltjes bakken in ganzenvet is heel erg lekker, voor als het echt op moet...
Kip gaat er ook prima mee.
[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 17-01-2021 21:12 ]
Nadere inspectie van de pot leert dat ik toch nog wel even de tijd heb, THT is 17-10-21. Ik wil er uiteindelijk een Elzasser zuurkool schotel mee maken, dus een gedeelte gebruiken voor de zuurkool en eens kijken of ik fazant of parelhoen te pakken kan krijgen en dat er mede in garen.PalingDrone schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:11:
@bvk Krieltjes bakken in ganzenvet is heel erg lekker, voor als het echt op moet...
Aardappelen er in bakken is me bekend inderdaad, maar toch bedankt voor de tip
Heeft iemand hier ervaring met onderhoud aan oudere KA mixers? Ik had net Kitchenaid aan de lijn en die willen het niet doen want hij is ouder dan 10 jaar

Lekker dan - wat is nou 10 jaar voor een A merk keuken apparaat?Erasmo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:05:
Heeft iemand hier ervaring met onderhoud aan oudere KA mixers? Ik had net Kitchenaid aan de lijn en die willen het niet doen want hij is ouder dan 10 jaar
Wat ik op google zo kan vinden is een bedrijf die artisans reviseerd en ook refurbished aanbiedt
https://www.superdoughhoo...iseerde-machines-te-koop/
Wellicht een belletje waard?
Welke digitale keukenweegschaal hebben jullie thuis in de keuken staan?
Mijn eisen pakket.
Platte weegschaal
Moet op batterijen werken.
Er moet een beslagkom of iets anders in die aard op passen.
Ik wil er oa magic mushrooms op kunnen afwegen. Dus op 1 gram nauwkeurig meten
Eenvoudig te bedienen. Knopjes/toetsen moeten snel reageren.
Duidelijke display en moet niet snel uitvallen.
Accuraat. Dus er moet geen verschil zijn als ik het weegbakje iets verplaatst. Dat nu ook bij mijn oude analoge weegschaal het geval is.
Ik lees dat er best veel mankementen bij deze digitale weegschaal aanzitten.
Met name dat ze niet nauwkeurig wegen.
Graag andere opties dan hier
Mijn eisen pakket.
Platte weegschaal
Accuraat. Dus er moet geen verschil zijn als ik het weegbakje iets verplaatst. Dat nu ook bij mijn oude analoge weegschaal het geval is.
Ik lees dat er best veel mankementen bij deze digitale weegschaal aanzitten.
Met name dat ze niet nauwkeurig wegen.
Graag andere opties dan hier
[ Voor 30% gewijzigd door noud op 18-01-2021 14:27 ]
Ik heb de nummer 1 van het lijstje dat je linkt en niet wil hebben. Die voldoet aan alle eisen... Destijds wel wat goedkoper via amazon.de
@noud het is en blijft consumentenspul dus je zal het moeten kalibreren met kalibratiegewichtjes zo nu en dan.
Voor gewichten tot 5 gram gebruik ik een weegschaaltje dat ik heb om de naalddruk van mijn platenspeler af te stellen (en daar zitten dus ook kalibratie gewichtjes bij).
Voor elke weegschaal geldt dat ie op een harde en even ondergrond moet staan overigens.
edit en anders deze https://www.expondo.nl/st...-10-000-g-0-01-g-10030107
(geen ervaring)
edit: en zie hier een makkelijke calibratie eenheid, euromunten
Wikipedia: Euromunten
en mijn Philips https://www.coolblue.nl/p...-00-keukenweegschaal.html doet het dus keurig al rond deze af op hele grammen (niet meer leverbaar helaas)
Voor gewichten tot 5 gram gebruik ik een weegschaaltje dat ik heb om de naalddruk van mijn platenspeler af te stellen (en daar zitten dus ook kalibratie gewichtjes bij).
Voor elke weegschaal geldt dat ie op een harde en even ondergrond moet staan overigens.
edit en anders deze https://www.expondo.nl/st...-10-000-g-0-01-g-10030107
(geen ervaring)
edit: en zie hier een makkelijke calibratie eenheid, euromunten
Wikipedia: Euromunten
en mijn Philips https://www.coolblue.nl/p...-00-keukenweegschaal.html doet het dus keurig al rond deze af op hele grammen (niet meer leverbaar helaas)
[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 18-01-2021 15:50 ]
Ik heb zo'n soehnle zoals @noud linkt. Best handig behalve dat tarreren niet werkt... je moet hem aan en uit zetten. Ik zat al een tijdje op exact deze elfde vraag te broeden.
Mijn vriendin heeft een philips: Die is soms niet accuraat, of wellicht een beetje stuk. Soms update hij niet als je er spullen bijlegt. Zeer ergerlijk.
Ik heb van Salter een milligrammen-weegschaal, die is prima, maar wel voor kleine dingen en dito gewichten.
Ben eigenlijk dus ook op zoek naar iets:
moet kunnen tarreren
Platte weegschaal
Nauwkeurigheid op 5gr is goed genoeg voor een algemene weegschaal. Gist enzo weeg ik met mijn precisie-unit.
Mijn vriendin heeft een philips: Die is soms niet accuraat, of wellicht een beetje stuk. Soms update hij niet als je er spullen bijlegt. Zeer ergerlijk.
Ik heb van Salter een milligrammen-weegschaal, die is prima, maar wel voor kleine dingen en dito gewichten.
Ben eigenlijk dus ook op zoek naar iets:
moet kunnen tarreren
Platte weegschaal
Nauwkeurigheid op 5gr is goed genoeg voor een algemene weegschaal. Gist enzo weeg ik met mijn precisie-unit.
Binnenkort een dinertje met vrienden verzorgen.
Wil de avond zelf niet fulltime bezig zijn.
Wil in ieder geval mijn koudgerookte zalm gebruiken.
Daarnaast een mooi stukje koe van de bbq als hoofdgerecht.
Woensdag maak ik pulled pork dus die kan ik ook nog uit de diepvries pakken dan.
Zelf gerookte boter met een brood vd bbq is ook nog een idee wat ik heb.
Er mag best wat werk in de voorbereiding zitten en als het er leuk uit ziet is mooi meegenomen.
- Amuse: Iets met PP, misschien een 1 hap nacho cheese
- Voor: https://www.ah.nl/allerha...domousse-en-gerookte-zalm (of als amuse)
- Tussen: Soepje of....
- Hoofd: BBQ koe met gorgonzola saus, sous vide wortels op bbq affakkelen en iets aardappel
- Dessert: Affogato (variant)
Iemand nog opmerkingen of wat ongelooflijk lekkers dat die onlangs gemaakt heeft. Zoals je ziet hoeft het niet een uitgebalanceerd menu te zijn of in een thema. Gewoon lekker eten 🙃
Wil de avond zelf niet fulltime bezig zijn.
Wil in ieder geval mijn koudgerookte zalm gebruiken.
Daarnaast een mooi stukje koe van de bbq als hoofdgerecht.
Woensdag maak ik pulled pork dus die kan ik ook nog uit de diepvries pakken dan.
Zelf gerookte boter met een brood vd bbq is ook nog een idee wat ik heb.
Er mag best wat werk in de voorbereiding zitten en als het er leuk uit ziet is mooi meegenomen.
- Amuse: Iets met PP, misschien een 1 hap nacho cheese
- Voor: https://www.ah.nl/allerha...domousse-en-gerookte-zalm (of als amuse)
- Tussen: Soepje of....
- Hoofd: BBQ koe met gorgonzola saus, sous vide wortels op bbq affakkelen en iets aardappel
- Dessert: Affogato (variant)
Iemand nog opmerkingen of wat ongelooflijk lekkers dat die onlangs gemaakt heeft. Zoals je ziet hoeft het niet een uitgebalanceerd menu te zijn of in een thema. Gewoon lekker eten 🙃
[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 18-01-2021 22:17 ]
Ja. Hiero.Erasmo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:05:
Heeft iemand hier ervaring met onderhoud aan oudere KA mixers?
Ik doe dat gewoon zelf. Al eens een keer het planetaire tandwiel compleet in de soep gedraaid. Afgebroken tanden... (vraag me niet hoe).
Kwestie van onderdelen bestellen en er zelf inzetten.
Ditto met vastgelopen lagers of een gebroken wormwiel. Ook voor familieleden al dit soort reparaties uitgevoerd. Je krijgt er alleen wel erg vieze vingers van; binnenin een KitchenAid Artisan zit namelijk een enorme klomp vet!

Dat gaat er gewoon met een plamuurmes in!
Manuals zijn online te vinden. Net zo goed als dat vrijwel alle onderdelen gewoon los verkrijgbaar zijn. Zelfs al is de machine 30 jaar oud (of ouder).
Voor de mensen die op zoek zijn naar een goede weegschaal. Mocht je een keer wat meer willen uitgeven en echt een wat betere weegschaal dan zou je kunnen kijken naar laboratorium/productie weegschalen.
Grote goede merken daarin zijn o.a. Sartorius en Mettler-Toledo.
Betaal je (2e hands) gauw 100 euro voor maar dan heb je wel weegschalen die bijv. 0,1 gram nauwkeurig kunnen wegen en tot 5kg max. Let wel op dat goed horizontaal plaatsen (ze hebben bijna altijd een ingebouwde waterpas) en zaken als zo min mogelijk luchtstroom van belang kan zijn bij echt precies wegen.
Grote goede merken daarin zijn o.a. Sartorius en Mettler-Toledo.
Betaal je (2e hands) gauw 100 euro voor maar dan heb je wel weegschalen die bijv. 0,1 gram nauwkeurig kunnen wegen en tot 5kg max. Let wel op dat goed horizontaal plaatsen (ze hebben bijna altijd een ingebouwde waterpas) en zaken als zo min mogelijk luchtstroom van belang kan zijn bij echt precies wegen.
Beeromaniac
Heb ze vanmorgen aan de lijn gehad en ze kunnen wat onderhoud uitvoeren, dus dat is mooi.franssie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Lekker dan - wat is nou 10 jaar voor een A merk keuken apparaat?
Wat ik op google zo kan vinden is een bedrijf die artisans reviseerd en ook refurbished aanbiedt
https://www.superdoughhoo...iseerde-machines-te-koop/
Wellicht een belletje waard?
Die van mij kraakt een beetje. Ik ga het zelf uitbesteden deze keer, krijg dan ook korting op de deeghaak die ik toch al van plan was bij ze te bestellen dus onder de streep valt het wel mee met de meerkosten.ehtweak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:02:
[...]
Ja. Hiero.
Ik doe dat gewoon zelf. Al eens een keer het planetaire tandwiel compleet in de soep gedraaid. Afgebroken tanden... (vraag me niet hoe).
Kwestie van onderdelen bestellen en er zelf inzetten.
Ditto met vastgelopen lagers of een gebroken wormwiel. Ook voor familieleden al dit soort reparaties uitgevoerd. Je krijgt er alleen wel erg vieze vingers van; binnenin een KitchenAid Artisan zit namelijk een enorme klomp vet!
[Afbeelding]
Dat gaat er gewoon met een plamuurmes in!![]()
Manuals zijn online te vinden. Net zo goed als dat vrijwel alle onderdelen gewoon los verkrijgbaar zijn. Zelfs al is de machine 30 jaar oud (of ouder).
@SqnLdr @Boudewijn @Thompson
Bedankt voor de input. Ik stel mijn eisen wat bij en laat de precieze op 1 gram vallen.
Maar zoals Boudewijn ook aangaf en enkele recensies zijn die dingen niet nauwkeurig.
Ik wil er ook geen 100 Euro voor uittrekken.
Ik heb een kleine digitale diamantenweegschaal. Alleen is die zo klein dat het wegen van oa gedroogde paddo's lastig werkt.
Bij deze weegschaal zat een 1x 500 gram kalibreer setje bij
Waarschijnlijk wordt het toch iets uit de top 10 lijst.
merci
Bedankt voor de input. Ik stel mijn eisen wat bij en laat de precieze op 1 gram vallen.
Maar zoals Boudewijn ook aangaf en enkele recensies zijn die dingen niet nauwkeurig.
Ik wil er ook geen 100 Euro voor uittrekken.
Ik heb een kleine digitale diamantenweegschaal. Alleen is die zo klein dat het wegen van oa gedroogde paddo's lastig werkt.
Bij deze weegschaal zat een 1x 500 gram kalibreer setje bij
Waarschijnlijk wordt het toch iets uit de top 10 lijst.
merci
[ Voor 6% gewijzigd door noud op 20-01-2021 00:39 ]
Maar waarom zou je gedroogde paddenstoelen willen wegen als ik vragen mag? Cepes, shii-take of cantharellen neem ik gewoon een handje of zegge 10 stuks die ik vervolgens laat weken voor de soep of risotto. Die ga ik echt niet wegen...noud schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:34:
Magic mushroom komen wel wat specifieker. Anders hallucineer je heel verkeerd en voel je je minder prettig.bvk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:00:
[...]
Maar waarom zou je gedroogde paddenstoelen willen wegen als ik vragen mag? Cepes, shii-take of cantharellen neem ik gewoon een handje of zegge 10 stuks die ik vervolgens laat weken voor de soep of risotto. Die ga ik echt niet wegen...
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Oh, dát soort paddenstoelen.... Maar die verwerk je dan in een soort van spacecake of zo? Anders zie ik de relevantie met dit topic niet helemaal geloof ik.Dennis1812 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:05:
[...]
Magic mushroom komen wel wat specifieker. Anders hallucineer je heel verkeerd en voel je je minder prettig.
Ach ja hij zoekt een weegschaal. Net als ik. Of hij er paddo's mee weegt, of saffraan/miso/gelatine/gist (zijn allemaal dingen die ik graag ff goed afweeg) is dan niet zo relevant
Heb echt geen een idee. Dit stond in zijn post. Mogelijk weegt hij er meer mee dan alleen dat.bvk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:32:
[...]
Oh, dát soort paddenstoelen.... Maar die verwerk je dan in een soort van spacecake of zo? Anders zie ik de relevantie met dit topic niet helemaal geloof ik.
Helaas is afgelopen kerst mijn Ikea fantast gesneuveld, 3 jaar gebruikt nu heeft die het goed gedaan maar ik ben ook van plan om in de toekomst BGE of Black Bastard te kopen, dus ik dacht misschien nu het moment om een fatsoenlijke thermometer aan te schaffen. Wellicht eentje met bluetooth of i.d.
Wat raden jullie aan qua allround thermometer? Eentje die zowel geschik is voor in de keuken als op de bbq.
Wat raden jullie aan qua allround thermometer? Eentje die zowel geschik is voor in de keuken als op de bbq.
Ik ben fan van mijn Inkbird IRF-4S. Bewust niet gekozen voor een fancy app en allerlei toeters en bellen.assn schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:54:
Helaas is afgelopen kerst mijn Ikea fantast gesneuveld, 3 jaar gebruikt nu heeft die het goed gedaan maar ik ben ook van plan om in de toekomst BGE of Black Bastard te kopen, dus ik dacht misschien nu het moment om een fatsoenlijke thermometer aan te schaffen. Wellicht eentje met bluetooth of i.d.
Wel heb ik een supergoed en betrouwbaar bereik vanwege RF en heb ik de noodzakelijke functies zoals temperatuurbereik, alarmpje, verlicht scherm en bestand tegen wat (spat)water.
Ik heb een inkbird ibbq4t gekocht in een prima aanbieding.
Werkt prima. 4 probes meegeleverd.
Edit: gebruik hem het vaakst op de bbq. Maar gaat net zo goed mee de oven in.
Werkt prima. 4 probes meegeleverd.
Edit: gebruik hem het vaakst op de bbq. Maar gaat net zo goed mee de oven in.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennis1812 op 20-01-2021 11:18 ]
Zo'n apparaat ziet er goed uit, misschien maar goed om inderdaad weg te blijven van apps e.d. in dit soort gevallen. Grote kans dat eentje met toeters en bellen een behoorlijk prijskaartje heeft.
Wat heb jij er voor betaald tijdens een 'prima aanbieding' als referentie?
Dennis1812 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:18:
Ik heb een inkbird ibbq4t gekocht in een prima aanbieding.
Van 100 euro voor 50 euro op amazon.nlassn schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:43:
Zo'n apparaat ziet er goed uit, misschien maar goed om inderdaad weg te blijven van apps e.d. in dit soort gevallen. Grote kans dat eentje met toeters en bellen een behoorlijk prijskaartje heeft.
[...]
Het zijn nogal bijzondere paddo'sbvk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:00:
[...] Maar waarom zou je gedroogde paddenstoelen willen wegen als ik vragen mag?
Is mijn laatste bericht nou verwijderd door de mod?Dennis1812 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 01:05:
[...]
Magic mushroom komen wel wat specifieker. Anders hallucineer je heel verkeerd en voel je je minder prettig.
Is niet de eerste keer dat ik paddo's/truffels heb gegeten.
Heeft iemand hier ervaring met oosterse artikelen van een (online) toko? Dingen als rijstazijn, sesamolie enzo zijn bij de Appie en Jumbo best prijzig, en sake of mirin zijn al helemaal niet te krijgen. Ik wil een keer in bulk inslaan maar weet niet wat goede kwaliteit is van dit soort dingen.
Nomen nescio
Kijk eens bij Amazing Oriental, daar kun je echt alles krijgen tegen normale prijzen:Bra-Jo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:00:
Heeft iemand hier ervaring met oosterse artikelen van een (online) toko? Dingen als rijstazijn, sesamolie enzo zijn bij de Appie en Jumbo best prijzig, en sake of mirin zijn al helemaal niet te krijgen. Ik wil een keer in bulk inslaan maar weet niet wat goede kwaliteit is van dit soort dingen.
https://www.orientalwebshop.nl/
Is in ieder geval mijn favoriet als de lokale toko iets niet heeft.
Na een 'horror' filmpje van de Keuringsdienst van waarde over wat in Nederland als voor risotto geschikte rijst wordt verkocht ben ik op zoek naar een goede bron. Ik zat te kijken bij een online zaak maar alle rijst, ook die voor risotto, kwam uit Spanje. Waar kopen jullie rijst om risotto mee te maken?
Kijktip: YouTube: YouTube
Engelse variant van Keuringsdients van waarde.
Beetje popie-jopie en minder critisch maar wel kort en soms leuke onderwerpen.
★ What does that mean? ★
Ik heb Arborio (in van die linnen zakken) van de Jumbo en Carnaroli die ik bij Lindenhoff besteld heb. Allebei echt Italiaans. Ik ben er alleen nog niet uit welke van de twee nu de beste of de lekkerste is...MrMonkE schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:10:
Na een 'horror' filmpje van de Keuringsdienst van waarde over wat in Nederland als voor risotto geschikte rijst wordt verkocht ben ik op zoek naar een goede bron. Ik zat te kijken bij een online zaak maar alle rijst, ook die voor risotto, kwam uit Spanje. Waar kopen jullie rijst om risotto mee te maken?
Okay.. dan ga ik eens kijken bij Lindenhoff want supermarkten mijdt ik momenteel als de pest corona.bvk schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Ik heb Arborio (in van die linnen zakken) van de Jumbo en Carnaroli die ik bij Lindenhoff besteld heb. Allebei echt Italiaans. Ik ben er alleen nog niet uit welke van de twee nu de beste of de lekkerste is...
Dank je voor de tip.
★ What does that mean? ★
Deze bedoel ik dan: https://www.lindenhoff.nl/product/risotto-carnaroli-il-riso/MrMonkE schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Okay.. dan ga ik eens kijken bij Lindenhoff want supermarkten mijdt ik momenteel als de pest corona.
Dank je voor de tip.
Kan je meteen deze mee bestellen, want die heb je toch nodig
https://www.lindenhoff.nl...giano-reggiano-24maanden/
Ik heb zelf een stuk van 48 maanden, maar die zie ik niet meer op de site staan helaas....
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
geen expert maar ik zou zeggen zorg dat je goed paneert, dus goed door de bloem dat alles droog is. Dan weer goed door het ei en dan zorgen dat alles goed door je paneer spul heen gaat en alles gecovered is.Raymond P schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:14:
Heeft iemand de gouden tip voor het rollen van fatsoenlijke (garnalen)kroketten?
Ik ben klaarblijkelijk te langzaam met paneren en heb gaatjes in m'n korst.
[Afbeelding]
This is the Way.
Thx.
Na het kijken van de video van @aerofreak denk ik dat m'n eieren te vers / eiwit niet voldoende losgeklopt was.
Na het kijken van de video van @aerofreak denk ik dat m'n eieren te vers / eiwit niet voldoende losgeklopt was.
- knip -
Afgelopen weekend kwam een goede vriendin eten voor haar verjaardag (normaliter waren we uit eten gegaan...). Aangezien ze vegetarisch is was dat wel even een uitdaging voor mij om daar dan ook echt wat lekkere zaken in te koken. De Indiase keuken was een obvious choice.

Saffraan Pulao
Saag Feta met Chhonk
Matar Halloumi
Slow cooked Chana Massala
Kokmkommer Raita
Versgebakken garlic naan (niet op foto... vergeten)

En als toet Kulfi (kardemom ijs) met pistachenootjes, verse slagroom met pistache en pistache-caramel brokken.
Bijna alles was de eerste keer dat ik het heb gemaakt en smaakte echt goddelijk. Best een beetje trots op mezelf want ik mag mezelf eigenlijk niet eens amateur kok noemen. Kook misschien 1x per maand echt serieus. Verdere uitleg/recept kan ik op aanvraag nog wel even opzoeken/typen.

Saffraan Pulao
Saag Feta met Chhonk
Matar Halloumi
Kokmkommer Raita

En als toet Kulfi (kardemom ijs) met pistachenootjes, verse slagroom met pistache en pistache-caramel brokken.
Bijna alles was de eerste keer dat ik het heb gemaakt en smaakte echt goddelijk. Best een beetje trots op mezelf want ik mag mezelf eigenlijk niet eens amateur kok noemen. Kook misschien 1x per maand echt serieus. Verdere uitleg/recept kan ik op aanvraag nog wel even opzoeken/typen.
Beeromaniac
Als ik het zo zie zijn het kleine luchtbelletjes die tijdens het frituren ontsnapt zijn. Wat gebruik je om te paneren? Als je panko of een andere grovere paneer gebruikt denkt ik dat het misschien ook gebeurt maar ilig niet opvalt.Raymond P schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:27:
Thx.
Behalve de witbalans op de foto (alles is geel), zie ik alleen maar heel lekker eten!Thompson schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:20:
Afgelopen weekend kwam een goede vriendin eten voor haar verjaardag (normaliter waren we uit eten gegaan...). Aangezien ze vegetarisch is was dat wel even een uitdaging voor mij om daar dan ook echt wat lekkere zaken in te koken. De Indiase keuken was een obvious choice.
[Afbeelding]
Saffraan Pulao
Saag Feta met Chhonk
Matar Halloumi
Kokmkommer Raita
[Afbeelding]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Haha ja achteraf wel een beetje spijt dat ik niet even dat beetje extra tijd had genomen om het even mooi weg te zetten en een goeie foto te maken. Voor een leuke (restaurant) sfeer had ik maar weinig verlichting aan en wat kaarsjes aan gedaan, vandaar de slechte kleuren.Garyu schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:12:
[...]
Behalve de witbalans op de foto (alles is geel), zie ik alleen maar heel lekker eten!
Beeromaniac
@bszz Ik heb verkruimeld in de oven gedroogd oud brood gebruikt.
De volgende keer dat ik een batch maak zal ik wat grovere paneer apart houden, al is dat wel symptoombestrijding.
De volgende keer dat ik een batch maak zal ik wat grovere paneer apart houden, al is dat wel symptoombestrijding.
- knip -
Ik moest ook meteen denken aan Cees Holtkamp met z'n recente video upload op FoodTube
@Thompson Kulfi kende ik niet, maar klinkt interessant (ondanks mijn lactose intoleratie
). Welk recept heb je gevolgd?
Recept Kulfi ijstagican schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:43:
@Thompson Kulfi kende ik niet, maar klinkt interessant (ondanks mijn lactose intoleratie). Welk recept heb je gevolgd?
Mijn kardemom peulen waren al wat oud en vrij klein dus ik had er wel 10 i.p.v. 6 gebruikt. Mocht van mij ook wel een uitgesproken sterke smaak hebben, wist dat mijn gast daar van houdt.
Ook met volle melk gemaakt en die had ik uiteindelijk iets te weinig dus ik denk 150ml volle melk en 50ml kokosmelk. Puur om het net een tikje meer dat off-white groen te kleuren ook een beetje pandan aroma in gedaan.
Ik wil nog wel een keer experimenteren met deze te maken maar dan volledig met kokosmelk ipv gewone melk en ook meer pandan essence. Denk dat die combinatie kardemom/kokos/pandan/pistache erg lekker werkt.
De brokken pistache caramel was dit recept; Pistachio Brittle
Belangrijkste/moeilijkste daarbij is het geduld hebben tot de caramel op kleur is maar tegelijkertijd het niet te snel verwarmen want zodra die echt een beetje bruin wordt gaat het hard. Vanaf het moment dat je de baking soda erbij doet wil je ook echt snel handelen anders krijg je het moeilijk dun genoeg uitgesmeerd, vond mijn brokken ook net aan de dikke kant. Dat recept maakt overigens vrij veel van die brokken, heb nog best wat in de koelkast liggen
/edit: Ik heb overigens verder helemaal geen ervaring met ijs maken. Wellicht zijn er bepaalde "ijs technieken" (of een ice churner?) die hier ook goed op werken. Maar ik vond het al erg geslaagd.
[ Voor 6% gewijzigd door Thompson op 01-02-2021 15:53 ]
Beeromaniac
Mooie kerel is dat inderdaad, zo vol passie over zn beroep. Ook mooi dat je die kleindochter van hem steeds ouder ziet worden in die filmpjes.bierbabouter schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:20:
[...]
Ik moest ook meteen denken aan Cees Holtkamp met z'n recente video upload op FoodTubeWat kan die kerel gepassioneerd praten over een "simpele" kroket.
Dat boek van hem is ook super, ietwat klinisch met weinig opsmuk qua presentatie, maar super veel goede recepten.
Op wat voor temperatuur heb je de ragout verwerkt? Wat voor paneer? Holtkamp is idd een goede bron. Daarnaast is goed paneer ook wel belangrijk. Ik heb onlangs zelf een 5kg emmer grof paneer van Natural Spices gehaald. Beetje veel en heb het ook gedeeld met wat kennissen maar enerzijds goede paneer en ik kan me voorstellen dat de temperatuur ook uit maakt. Of dat er nog luchtbelletjes in de ragout zaten?Raymond P schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:14:
Heeft iemand de gouden tip voor het rollen van fatsoenlijke (garnalen)kroketten?
Ik ben klaarblijkelijk te langzaam met paneren en heb gaatjes in m'n korst.
[Afbeelding]
Adjust non olet, plerumque...
Eensch. Ander belangrijk punt is een mooie cilinder rollen zonder openingen/scheurtjes. Daar gaan ze door stuk bij de frituur.1nsane schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:22:
[...]
Op wat voor temperatuur heb je de ragout verwerkt? Wat voor paneer? Holtkamp is idd een goede bron. Daarnaast is goed paneer ook wel belangrijk. Ik heb onlangs zelf een 5kg emmer grof paneer van Natural Spices gehaald. Beetje veel en heb het ook gedeeld met wat kennissen maar enerzijds goede paneer en ik kan me voorstellen dat de temperatuur ook uit maakt. Of dat er nog luchtbelletjes in de ragout zaten?
Garnaal is ook lastig door de vorm. Hoe lukken je rundercroquetten?
Het was 17 graden in de keuken, de salpicon was 6 graden.
Dit was overigens de eerste keer dat ik een kroket heb gemaakt, op gevoel en naar woorden van m'n vader een jaar of 20 geleden.
Dit was overigens de eerste keer dat ik een kroket heb gemaakt, op gevoel en naar woorden van m'n vader een jaar of 20 geleden.
- knip -
Goede tip denk ik, mss met natte handen de kroket "draaien". Doe ik ook met de gehaktballen, dan krijg je mooie, gladde ballen vanBoudewijn schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Eensch. Ander belangrijk punt is een mooie cilinder rollen zonder openingen/scheurtjes. Daar gaan ze door stuk bij de frituur.
Garnaal is ook lastig door de vorm. Hoe lukken je rundercroquetten?
This is the Way.
Jij kijkt ook eten met Nick?NoTimeRemains schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:47:
[...]
Goede tip denk ik, mss met natte handen de kroket "draaien". Doe ik ook met de gehaktballen, dan krijg je mooie, gladde ballen van
Jazeker!
Lekker man!
This is the Way.
Beschuitstuitâh met sallûf dus gekeken
naja de natte handen tip heb ik van mn moeder gekregen

This is the Way.
Ik dacht eerder dat je doelde op zijn reclame plug in die videoNoTimeRemains schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:56:
[...]
naja de natte handen tip heb ik van mn moeder gekregen
Ow ja! Maar goed natte handen, gladde ballen en mss ook wel bij de kroketjes!1nsane schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:58:
[...]
Ik dacht eerder dat je doelde op zijn reclame plug in die video
This is the Way.
in het kader van de kroketjes: YouTube: Classic French style ham and cheese croquettes (with deep fried pars...
het kanaal is ook erg leuk, mooie en vaak simpele Franse recepten.
het kanaal is ook erg leuk, mooie en vaak simpele Franse recepten.
This is the Way.
Beetje late reactie, maar ik gebruik de app receptenmaker. Ben er heel erg tevreden over. Redelijk makkelijk online importeren, als je hem koopt onbeperkte hoeveelheid recepten opslaan, prima.Fried schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
licht off-topic, maar hoe bewaren jullie je recepten? Ik merk dat ik ondertussen een behoorlijke verzameling heb van uiteenlopende bronnen. zowel digitaal als uitgescheurde pagina's. Het zou mooi zijn om die op 1 plek te kunnen bewaren en er ook in te kunnen zoeken/filteren.
het zijn met name recepten uit de diverse bladen van een aantal supermarkten. kookboeken. online recepten en foto's van een recept.
Werkt voor mij een stuk beter dan een beduimelde binder met recepten, en zeker als je in de winkel staat is het ideaal, dat je ook alle ingredienten even kan nazoeken / dubbelchecken.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Nice. Fermenteren?Dennis1812 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:44:
Zoals beloofd nog wat foto's van mijn kast met wat potjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar nog geen ervaring mee. Staat wel op de planning om nog eens mee te gaan experimenteren.
Dit is allen geweckt. Alles met vlees 2u 100 graden, alles zonder vlees 1u 100 graden, stoofpeertjes 30min 100 graden en de komkommer zoetzuur en de pompoen chutney is gewoon ingemaakt. Daar zit voldoende azijn of suiker in om het houdbaar te maken.
Blijft die zoetzure komkommer ook mooi groen en knapperig als je dat inmaakt, of gaat het langzaam richting de kleur van augurk?Dennis1812 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Daar nog geen ervaring mee. Staat wel op de planning om nog eens mee te gaan experimenteren.
Dit is allen geweckt. Alles met vlees 2u 100 graden, alles zonder vlees 1u 100 graden, stoofpeertjes 30min 100 graden en de komkommer zoetzuur en de pompoen chutney is gewoon ingemaakt. Daar zit voldoende azijn of suiker in om het houdbaar te maken.
Het staat niet lang genoeg om te verkleuren.bvk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Blijft die zoetzure komkommer ook mooi groen en knapperig als je dat inmaakt, of gaat het langzaam richting de kleur van augurk?
Heb tot nu toe altijd lekker knapperige groene komkommer gehad.
Op de foto's wellicht minder goed zichtbaar door slechte belichting.
Nou is de vraag natuurlijk hoe lang "niet lang genoeg" is, maar het klinkt wel interessant. Ik heb zelf altijd wat in de koelkast staan in een bewaarbakje maar dan begint het zeg maar na twee weken toch wel aardig te verkleuren en maak ik maar weer nieuwe...Dennis1812 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:29:
[...]
Het staat niet lang genoeg om te verkleuren.
Heb tot nu toe altijd lekker knapperige groene komkommer gehad.
Op de foto's wellicht minder goed zichtbaar door slechte belichting.
Nu zit daar natuurlijk zuurstof bij, dus misschien ook wel een goed idee om het in een weckpot te stoppen en die tot de rand toe te vullen.
De meeste komkommers oogst ik in juli-augustus. Het staat max een jaar bij mij eigenlijk.bvk schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Nou is de vraag natuurlijk hoe lang "niet lang genoeg" is, maar het klinkt wel interessant. Ik heb zelf altijd wat in de koelkast staan in een bewaarbakje maar dan begint het zeg maar na twee weken toch wel aardig te verkleuren en maak ik maar weer nieuwe...
Nu zit daar natuurlijk zuurstof bij, dus misschien ook wel een goed idee om het in een weckpot te stoppen en die tot de rand toe te vullen.
Ik weet van anderen die ook volgens dat recept de komkommer inmaken dat hij na 5 tot 10 jaar wel wat kan gaan verkleuren. Maar dan nog wel altijd knapperig is. Maargoed. Ik heb geen doomsday kelder die gevuld moet blijven dus ik verwerk niet voor 10 jaar maar verwerk alleen wat de tuin mij geeft.
Als je het in een weck pot stopt moet je wel wecken voor je vacuum, zou hem dan 30min op 100 graden doen. Als je een beugelpot of schroefdekselpot pakt is dat niet nodig en trekt hij wel vacuum. Mits je je azijnmengsel er heet indoet.
@safu ook geen gemiddeld stukje steak als ik zo naar de vet-marmering kijk, moet smakelijk zijn geweest.
edit: simmenthaler bergrund dry aged - mooi!
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 06-02-2021 20:36 ]
Zeker niet, was trouwens ook de eerste keer dat ik zo'n smaakvolle steak heb gegeten.franssie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:35:
@safu ook geen gemiddeld stukje steak als ik zo naar de vet-marmering kijk, moet smakelijk zijn geweest.
Weet iemand toevallig of er in de Blikken soep van de Aldi ook melk zit?
Vraag dit omdat mijn vriendin Lactose-intolerantie heeft
Vraag dit omdat mijn vriendin Lactose-intolerantie heeft

:strip_exif()/f/image/8JUHtrhDNlwVbZQ0TW2k5teu.jpg?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Moet je ff langs de Aldi gaan en op het etiket kijken...G_Dragon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:27:
Weet iemand toevallig of er in de Blikken soep van de Aldi ook melk zit?
Voor zover ik kan vinden/zien, is nergens een online ingrediënten lijst te vinden van de Aldi producten. Misschien een berichtje naar hun klantenservice o.i.d?
[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 09-02-2021 15:40 ]
Goh je meent hetehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Moet je ff langs de Aldi gaan en op het etiket kijken...

Dat was ook nog wel mijn bedoeling, alleen denk misschien weet iemand het hier sneller
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Wel apart dat er online inderdaad geen ingrediënten te vinden zijn. Bij de gebonden soepen zoals de tomaat of champignon heb je wel een aardige kans op melk, voor de kippen of groentesoep zou het raar zijn.
Maar je weet het nooit, de fabrikanten stoppen altijd van alles in hun producten wat er van origine helemaal niet in hoort...
Maar je weet het nooit, de fabrikanten stoppen altijd van alles in hun producten wat er van origine helemaal niet in hoort...
Tja, tenzij het een room(achtige)soep is, verwacht je ook geen zuivelproducten erin.
Tenminste, dat zou ik zelf niet gebruiken.
Maar zodra het iets is van een crème/room achtige soep is, verwacht ik eigenlijk wel een lactose component.
Tenminste, dat zou ik zelf niet gebruiken.
Maar zodra het iets is van een crème/room achtige soep is, verwacht ik eigenlijk wel een lactose component.
Sinds een tijdje ben ik enthousiast aan de kook met mijn Anova. Alleen is mijn vacumeerapparaat een goedkope van lage kwaliteit. Hij sealt prima, maar het vacuümdeel is maar matig. Heeft iemand een gouden tip voor een goed, handig apparaat? En is een euro of 100 voldoende? Die van Anova zelf ziet er prima uit, maar ik ben natuurlijk niet getrouwd met een merk
Ticking away, the moments that make up a dull day
Wat heb je nu dan qua merk en type?Wormaap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:40:
Sinds een tijdje ben ik enthousiast aan de kook met mijn Anova. Alleen is mijn vacumeerapparaat een goedkope van lage kwaliteit. Hij sealt prima, maar het vacuümdeel is maar matig. Heeft iemand een gouden tip voor een goed, handig apparaat? En is een euro of 100 voldoende? Die van Anova zelf ziet er prima uit, maar ik ben natuurlijk niet getrouwd met een merk
Ik heb er eentje van Solis, trekt -0.7 Bar en bevalt prima. Was iets van € 65,- bij de Hanos destijds.
Een echte, heuse Bestron DBS827bvk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Wat heb je nu dan qua merk en type?
Ik heb er eentje van Solis, trekt -0.7 Bar en bevalt prima. Was iets van € 65,- bij de Hanos destijds.
De Anova was indertijd een kerstcadeau voor mijn moeder, het vacumeerapparaat was een bijgedachte. Omdat zij de hele spullenboel twee jaar niet heeft gebruikt heb ik'm nu gekregen. Dus ik word nu ingehaald door het feit dat ik zelf destijds bespaard heb op het ding
Edit: Ik zie nu trouwens pas dat er toen een heel ander apparaat is geleverd dan ik besteld had

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 09-02-2021 17:00 ]
Bestron zou zichzelf beter Slechtron kunnen noemen. Ooit eens een tosti apparaat van gehad, een tosti bakken duurde 10 minuten en dan was het nog een bleke bet. Op de hoogste stand....
Ja, nu ik een review heb gelezen zie ik dat het nogal belabberd is, en dat werkelijk elk ander apparaat beter zou zijn. Ik heb me toen ik hem kocht blijkbaar laten misleiden door de verkeerde foto die op Bol.com bij het artikel staat
Een gemiddelde anova pak je een prima apparaat mee.
Vaak heeft anova ook deals voor stick/apparaat tegelijk. Mocht je nog eens iemand een cadeautje willen geven.
Vaak heeft anova ook deals voor stick/apparaat tegelijk. Mocht je nog eens iemand een cadeautje willen geven.
@Wormaap Die van LIDL doet wat ie moet doen, de Solis heeft een betere bouwkwaliteit. Ik had die van LIDL maar die van SOLIS bevalt me iets beter (maar is ook duurder)
Inmiddels heb ik een Solis besteld. Dat zag er verder prima uit, dus daar gaan we het eens mee proberen 
Dank voor de tips!
Dank voor de tips!
[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 09-02-2021 17:11 ]
Ik heb een Foodsaver FSV005. Een topding wat goed vacumeert. Voor mij de pluspunten:Wormaap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:40:
+ kan je rolletje lekker in bewaren incl mesje om te snijden
+ handig (bij ons) om verticaal te kunnen bewaren in bijv hoge la
+ pulsfunctie (essentieel wat mij betreft)
+ kan nog redelijk omgaan met vocht
/edit ik zie dat je een Solis hebt gekocht. Als alternatief op de Foodsaver is Solis inderdaad soortgelijk en werkt goed.
[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 09-02-2021 17:13 ]
Welke als ik vragen mag? Mijn Lidl apparaat heeft laatst een beetje de geest gegeven.Wormaap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:10:
Inmiddels heb ik een Solis besteld. Dat zag er verder prima uit, dus daar gaan we het eens mee proberen
Dank voor de tips!
Dezebarrymossel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:28:
[...]
Welke als ik vragen mag? Mijn Lidl apparaat heeft laatst een beetje de geest gegeven.
Gezien ik in de recensies zag dat'ie mogelijk wat kieskeurig is met de zakken heb ik een set met zakken en rollen besteld. Als je al fatsoenlijke zakken hebt hoeft dat natuurlijk niet.
Ah die heb ik ook besteld laatst voor m'n schoonmoeder. Ben voor mezelf op zoek naar wat luxer (lees: rol erin kunnen bewaren).Wormaap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:29:
[...]
Deze
Gezien ik in de recensies zag dat'ie mogelijk wat kieskeurig is met de zakken heb ik een set met zakken en rollen besteld. Als je al fatsoenlijke zakken hebt hoeft dat natuurlijk niet.
Geen idee wat die rollen waard zijn, maar ik heb bij Amazon een stuk minder betaald: https://www.amazon.nl/Sol...containers/dp/B01JRZ9680/ (en dan bij Marmelot voor 10 euro 2 rollen gekocht)
Ik ben uiteindelijk voor wat de opvolger lijkt te zijn gegaan. De Foodsaver Profi Line FSV3190 (new design). Ben heel benieuwd, vooral naar de pulsfunctie.mithras schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:12:
[...]
Ik heb een Foodsaver FSV005. Een topding wat goed vacumeert. Voor mij de pluspunten:
+ kan je rolletje lekker in bewaren incl mesje om te snijden
+ handig (bij ons) om verticaal te kunnen bewaren in bijv hoge la
+ pulsfunctie (essentieel wat mij betreft)
+ kan nog redelijk omgaan met vocht
/edit ik zie dat je een Solis hebt gekocht. Als alternatief op de Foodsaver is Solis inderdaad soortgelijk en werkt goed.
Voor <100,- kan je echt wel een prima machine vinden. Solis is goed, maar mocht je willen besparen, ook die van Princess doen het wel prima.Wormaap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:40:
Ik heb er zelf eentje van Solis, ben er zeer tevreden over.
[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 09-02-2021 20:15 ]
eet regelmatig Marokkaanse tajine gerechten en daar voor gebruik ik een tajine van aardewerk. Het geeft net even een andere smaak dan een metalen tajine.
Dit was mijn laatste tajine met kabeljauwfilet, ui, zoete aardappel, paprika, verse koriander, verse peterselie, citroen(sap), pepers, komijn poeder, kurkuma, zwarte peper, gemberpoeder, paprikapoeder.
Met (Marokkaanse)brood eet ik dit met de hand.
Dit was mijn laatste tajine met kabeljauwfilet, ui, zoete aardappel, paprika, verse koriander, verse peterselie, citroen(sap), pepers, komijn poeder, kurkuma, zwarte peper, gemberpoeder, paprikapoeder.
Met (Marokkaanse)brood eet ik dit met de hand.
:strip_exif()/f/image/SETgUScW66wgqiENypYkoAVI.jpg?f=fotoalbum_large)

Osso Bucco met Risotto Milanese. Niet veel lastiger dan een stoofpotje, maar man wat zit daar een bak smaak aan. Een van mijn favoriete gerechten aller tijden.
En dit keer wel gelukt, althans, beter

Was de room vergeten. Internet zegt dat je volle melk met gesmolten boter kan mixen, maar dat was geen succes. We zien wel wat dat met de textuur doet. Vanavond maken, 2 in beetje bier en ui garen en dan nog bakken, en eentje los in water voor de kleine.
Welke recept voor de osso bucco gebruikt? Ziet er goed uit!Zebby schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:02:
[Afbeelding]
Osso Bucco met Risotto Milanese. Niet veel lastiger dan een stoofpotje, maar man wat zit daar een bak smaak aan. Een van mijn favoriete gerechten aller tijden.
En dit keer wel gelukt, althans, beter
[Afbeelding]
Was de room vergeten. Internet zegt dat je volle melk met gesmolten boter kan mixen, maar dat was geen succes. We zien wel wat dat met de textuur doet. Vanavond maken, 2 in beetje bier en ui garen en dan nog bakken, en eentje los in water voor de kleine.
https://www.seriouseats.c...d-veal-shanks-recipe.htmlPnD schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:12:
[...]
Welke recept voor de osso bucco gebruikt? Ziet er goed uit!
Ik doe zelf iets meer van de wortel/selderij, (1 forse wortel, 2/3 stalks) omdat ik daar anders mee zit, maar verder volg ik het netjes op.
Voor de mensen die soms recepten online zoeken en het beetje beu zijn om eerst het levensverhaal van het recept te lezen waardoor pas helemaal onderaan de pagina het recept staat, is deze site https://www.justtherecipe.app/ misschien handig. Las er net op Gizmodo over, wat het doet is dat het alle overbodige informatie weg haalt maar de ingrediënten en de stappen wel toont. Hierdoor kan je in 1 oog op slag zien wat je nodig hebt en moet doen.
Ik denk dat ik als ik de volgende keer een recept hebt gevonden waar dit het geval is, dat ik zeker deze site ga gebruiken. Is een stuk rustiger en overzichtelijker op je mobiel of tablet.
Ik denk dat ik als ik de volgende keer een recept hebt gevonden waar dit het geval is, dat ik zeker deze site ga gebruiken. Is een stuk rustiger en overzichtelijker op je mobiel of tablet.
Chakchouka/Charmilla met een eigen twist
Ik heb bij dit gerecht gemarineerde kipfilet gebruikt. Normaal hoort het alleen met ei. Ik eet redelijk weinig koolhydraten op dit moment en dit gerecht eet ik dagelijks. Dit is net wat lekkerder dan een simpel gebakken eitje en een stukje kip zonder wat er bij. En dit vult ook nog meer. Lekker veel groente, helemaal top
:strip_exif()/f/image/lqG5IMXLeXvxbFST6Y4ZGnik.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ru3Hg9CFkBeUmsZ7Lfb3g6YC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb bij dit gerecht gemarineerde kipfilet gebruikt. Normaal hoort het alleen met ei. Ik eet redelijk weinig koolhydraten op dit moment en dit gerecht eet ik dagelijks. Dit is net wat lekkerder dan een simpel gebakken eitje en een stukje kip zonder wat er bij. En dit vult ook nog meer. Lekker veel groente, helemaal top
:strip_exif()/f/image/lqG5IMXLeXvxbFST6Y4ZGnik.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ru3Hg9CFkBeUmsZ7Lfb3g6YC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/szfpePrI0RbbxL4oZMXdCd8K.jpg?f=fotoalbum_large)