Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17-06 14:45

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Tijdje zonder keuken moeten doen, maar eindelijk is ‘ie geplaatst en ben weer lekker ‘los’. Vooral met pannenkoeken gek genoeg.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-06 16:47
N1ckk schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:07:
Tijdje zonder keuken moeten doen, maar eindelijk is ‘ie geplaatst en ben weer lekker ‘los’. Vooral met pannenkoeken gek genoeg.
Mijn vrouw vraagt de hele tijd of ik dat eens wil maken. Ik hou er zelf niet zo van gek genoeg. Hoe maak jij ze, volg je een bepaald favoriet recept?

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-06 17:30
Tincahunter schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:34:
Chakchouka/Charmilla met een eigen twist

Ik heb bij dit gerecht gemarineerde kipfilet gebruikt. Normaal hoort het alleen met ei. Ik eet redelijk weinig koolhydraten op dit moment en dit gerecht eet ik dagelijks. Dit is net wat lekkerder dan een simpel gebakken eitje en een stukje kip zonder wat er bij. En dit vult ook nog meer. Lekker veel groente, helemaal top

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Welk recept gebruik je? Ik heb een keer Chakchouka gemaakt maar had denk ik niet helemaal het juiste recept voor mijn smaak. Want alle ingrediënten vind ik hartstikke lekker maar was er vreemd genoeg niet zo kapot van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pfohh dat zijn toch wel even next level pannekoeken zeg :9~
Daar wil ik ook wel wat meer details van!

• Tincahunter
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 17-06 19:39
Thompson schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Ziet er goed uit. Welk recept gebruik je? Ik heb een keer Chakchouka gemaakt maar had denk ik niet helemaal het juiste recept voor mijn smaak. Want alle ingrediënten vind ik hartstikke lekker maar was er vreemd genoeg niet zo kapot van.
Ik gebruik dit recept (je kunt het aantal personen kiezen)

https://kookmutsjes.com/recept/chakchoukacharmilla-met-ei/

Ik voeg er zelf nog 150 gram gekruide gehaktballetjes of 150 gram gemarineerde kipfilet. Als kruiden gebruik ik chilivlokken paprika poeder en cajun kruiden en wat zout.

Verder voeg ik er ook nog 100 gram courgette aan toe omdat ik wat meer groente wil eten.

Voor het recept gebruik ik maximaal 10ml olijfolie voor 1 persoon om in te bakken

Ook gebruik ik 200 gram tomatenblokjes uit blik in plaats van verse tomaten ontvellen en in blokjes want dat word mijn te zuur.

Ik laat het verder ook geen uur pruttelen maar na een half uur doe ik de eieren er bij tot ze gaar zijn en het gele zacht en schep ik op.

• tagican
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-06 23:14
Wij maken ook nog wel eens shakshouka, maar voegen dan een snufje, niet meer dan dat, gerookte paprikapoeder om wat van de zuur weg te halen uit het gerecht. Ik weet niet of wij dit enkel zo ervaren, maar ik merkte dat een klein beetje gerookte paprikapoeder veel kan uitmaken in de smaak.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

(jarig!)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb je hier nou voor lekkers op de borden liggen? Mooie opmaak hoor!

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• N1ckk

N1ckk

Maanzaad pannenkoeken met ricotta witte chocolade basilicum dressing, hazelnoten, cranberry en munt. De tweede ook maanzaad deeg, maar met yoghurt gemengd met ahorn siroop ertussen. Afgestopt met ingedikte passievrucht en sinaasappel.

@Zebby Het geheim voor goede pannenkoeken is de gesmolten boter door het beslag, deze gasten hebben het top uitgezocht: YouTube: The Fluffiest Pancakes You'll Ever Eat

• N1ckk

N1ckk

Vandaag Shake als m’n lunch en sushi bowl voor diner :+. Met bavette in teriyaki dressing.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
tagican schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:34:
Wij maken ook nog wel eens shakshouka, maar voegen dan een snufje, niet meer dan dat, gerookte paprikapoeder om wat van de zuur weg te halen uit het gerecht. Ik weet niet of wij dit enkel zo ervaren, maar ik merkte dat een klein beetje gerookte paprikapoeder veel kan uitmaken in de smaak.
Ja of wat langer laten stoven, dan trekt het zuur ook wel wat weg.

Ik maak eigenlijk altijd het recept van Ottolenghi.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• N1ckk

N1ckk

Ik kook trouwens met plezier uit de boeken van Ottolenghi. Nu hebben we ook het boek "NOPI", die gaat wel echt een stap verder. Erg leuke recepten en wat meer vlees (sorry vegans). Een variant op een gerecht van hem vond ik online, ter idee: https://www.foodaholics.n...met-labneh-en-bramensaus/

[Voor 18% gewijzigd door N1ckk op 17-02-2021 09:47]

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07:45
Een paar ei-ontbijtjes...

Boerenkool met knoflookboter-rijst, "tamagoyaki" en gamba's

Garnaal-tamagoyaki met tempé (en sriracha uit een fles :+)

Croque Madame

- knip -

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ok, ik word he-le-maal gestoord van verse tijm. Die kleine k*tblaadjes die je er 1 voor 1 af moet trekken. En de truuk met de zeef werkt niet: dan breken de takjes halvewege af en heb je alsnog 'n halve tak te pakken.

Hóe krijg ik die blaadjes van de takjes zonder daar 'n half uur mee bezig te zijn???

Note to self: being good is often more important than being right.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ardana schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:00:
Ok, ik word he-le-maal gestoord van verse tijm. Die kleine k*tblaadjes die je er 1 voor 1 af moet trekken. En de truuk met de zeef werkt niet: dan breken de takjes halvewege af en heb je alsnog 'n halve tak te pakken.

Hóe krijg ik die blaadjes van de takjes zonder daar 'n half uur mee bezig te zijn???
Gewoon met je nagels ritsen (dus je trekt het takje tussen je duim, wijs en middelvinger door)? of als je die niet of nauwelijks hebt twee vorken oid?

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:56

Dennis1812

Amateur prutser

Ardana schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:00:

Als het jonge takjes zijn kan je de takjes fijn snijden en eten. Bij de houterige inderdaad zoals franssie zegt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• bvk

bvk

(jarig!)
Wel tégen de groeirichting ritsen, dus het takje bij de top vastpakken en niet onderaan de steel.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat werkt wel beter inderdaad bij vers, bij hout doe ik het wel soms andersom (toch minder kans op breken in mijn beleving, zal het eens testen).

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Boudewijn
  • Niet online
N1ckk schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:46:
Ik kook trouwens met plezier uit de boeken van Ottolenghi. Nu hebben we ook het boek "NOPI", die gaat wel echt een stap verder. Erg leuke recepten en wat meer vlees (sorry vegans). Een variant op een gerecht van hem vond ik online, ter idee: https://www.foodaholics.n...met-labneh-en-bramensaus/

[Afbeelding]
Die heb ik 2 of 3 jaar geleden met kerst gemaakt. Echt ontzettend lekker :).

Haal wel een goed stuk vlees aub. Ontzettend fijn recept.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als ik het met de hand doe, krijg je wat je rechts ziet. Met de vork wat je links ziet.

Dat is toch niet bruikbaar? Daarnaast blijft er met de vork-methode ook echt veel aan het takje zitten.

[Voor 7% gewijzigd door Ardana op 17-02-2021 18:05]

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:05
Ardana schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:04:
Als ik het met de hand doe, krijg je wat je rechts ziet. Met de vork wat je links ziet.

[Afbeelding]

Dat is toch niet bruikbaar? Daarnaast blijft er met de vork-methode ook echt veel aan het takje zitten.
Hup in de diepvries en dan tussen je handen rollen (mag best een bosje takjes zijn) 8)

• bvk

bvk

(jarig!)

[Afbeelding]

Wat rechts ligt is toch prima en gewoon dus met je nagels geritst?

Ik weet niet wat voor gerecht je wil maken, maar voor stoofpotten gooi ik gewoon de hele takken tijm (en rozemarijn.oregano) in de pan:

De blaadjes "smelten" weg en naderhand vis je de takjes er zo uit.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[Afbeelding]

Rechts is prima bruikbaar - je gaat het er nooit 100% afkrijgen

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat is mijn punt ook: rechts heb ik met veel pijn en moeite blaadje voor blaadje van de takjes getrokken: niet in 1x gerist. Maar dat kost dus gewoon 'n onmeunige hoeveelheid tijd. Links is met een vork gerist.

En het is voor 'n salade, daar wil je geen hele takken in doen :P

[Voor 11% gewijzigd door Ardana op 17-02-2021 18:53]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Die zut links kun je prima nog even een paar keer fijnsnijden met een goed mes toch? Of ben ik nou zo'n culinair barbaar dat ik daar geen probleem van maak tijdens het koken? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Boudewijn
  • Niet online
AGee schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:32:
Die zut links kun je prima nog even een paar keer fijnsnijden met een goed mes toch? Of ben ik nou zo'n culinair barbaar dat ik daar geen probleem van maak tijdens het koken? :P
Neuh ik doe dat ook meestal gewoon. Prima te eten.

• bvk

bvk

(jarig!)
Boudewijn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:48:
[...]

Neuh ik doe dat ook meestal gewoon. Prima te eten.
Bij jonge zachte stelen kan dat inderdaad prima, niet alleen bij tijm. Maar de tijm die ik in de winkel koop of van balkon haal heeft wel houterige stelen en dan is dat een minder goede optie...

Maar die vallen dan ook een stuk eenvoudiger te ritsen zonder dat de tak breekt.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In de tuin staat bij ons meerjarige tijm, met behoorlijk dikke takken.
M.a.w. die gooi ik in z'n geheel in een gerecht (b.v. de pastasaus) en na enige tijd sudderen, kun je houtige tak er zo uitvissen en zijn alle naaldjes/mini tijmblaadjes in het gerecht verdwenen.

Werkt ook prima hoor. :)

Bij ons groeit b.v. de rozemarijn zo hard en goed dat ik er zowat een winkel in kan beginnen. M.a.w. daar moet ik gewoon veel van verbruiken, anders verdwijnt het in de GFT bak als snoeiafval.
Ik doe b.v. in het kookwater voor de pasta altijd een flinke bos rozemarijn, en als het water kookt, vis ik die rozemarijn takken eruit en dan gaat de pasta erin.
Geeft een extra smaakboost aan de pasta! Werkt trouwens ook prima met b.v. aardappeltjes.

[Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 19-02-2021 23:37]

Mooie Plaatjes   

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:41:
In de tuin staat bij ons meerjarige tijm, met behoorlijk dikke takken.
M.a.w. die gooi ik in z'n geheel in een gerecht (b.v. de pastasaus) en na enige tijd sudderen, kun je houtige tak er zo uitvissen en zijn alle naaldjes/mini tijmblaadjes in het gerecht verdwenen.

Werkt ook prima hoor. :)
werkt inderdaad prima, ik doe er vaak een stukje kooktouw om - scheelt vissen.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01:43
Wellicht ten overvloede en wat velen hier in dit topic al wisten is dat Vlaamse stoofvlees van Jeroen Meus uit Dagelijkse Kost op de BRT echt zalig.
https://dagelijksekost.een.be/gerechten/stoofvlees-met-friet
Mijn ogen waren groter dan de maag en kan inmiddels geen pap meer zeggen.

In plaats van de frieten heb ik aardappel partjes 45 minuten 200 graden op een bakplaat in de oven gelegd samen met wat hele tenen knoflook, grof zout, takje tijm en wat Italiaanse kruiden, alles overgoten met 2 eetlepels olijfolie.

Morgen maar weer eens Thaise curry met dunne biefstukreepjes maken, iets passender voor de huidige hittegolf ;)

DnB is Liquid

• toolkist
  • Niet online
PalingDrone schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:03:
Wellicht ten overvloede en wat velen hier in dit topic al wisten is dat Vlaamse stoofvlees van Jeroen Meus uit Dagelijkse Kost op de BRT echt zalig.

In plaats van de frieten heb ik aardappel partjes 45 minuten 200 graden op een bakplaat in de oven gelegd samen met wat hele tenen knoflook, grof zout, takje tijm en wat Italiaanse kruiden, alles overgoten met 2 eetlepels olijfolie.

Morgen maar weer eens Thaise curry met dunne biefstukreepjes maken, iets passender voor de huidige hittegolf ;)
Probeer dan deze maar eens een keer ;)
https://dagelijksekost.ee...met-rodenbach-en-frietjes

• bvk

bvk

(jarig!)
Varkenswang staat hier ook nog op het lijstje om eens een keer wat mee te maken. Alleen kan je dat bij de lokale slager wel vergeten (te weinig vraag) en is het online best prijzig met zeker € 25,- de kilo. Maar dan is het wel meteen Iberico...

Het gaat doorgaans door het gehakt denk ik? Of wat doen de NL varkens slachters er mee daar je het amper ziet?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:47:
[...]

Varkenswang staat hier ook nog op het lijstje om eens een keer wat mee te maken. Alleen kan je dat bij de lokale slager wel vergeten (te weinig vraag) en is het online best prijzig met zeker € 25,- de kilo. Maar dan is het wel meteen Iberico...

Het gaat doorgaans door het gehakt denk ik? Of wat doen de NL varkens slachters er mee daar je het amper ziet?
Wat ik van de slager in Ferwert begreep (rundervlees maar zal voor varken niet veel uitmaken) ging alles wat ie niet makkelijk verkocht inderdaad het gehakt in. Daar kon ik dus vragen om een longhaasje apart te houden (of igenlijk mijn vader die daar woonde). Mooi spul (goede sukade) gaat denk ik ook wel de horeca in (toen ze open waren)

• toolkist
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:47:
[...]

Hier (Brabant) hebben meerdere slagers het in de vriezer liggen, ook gewoon de keurslager bv.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01:43
Wangetjes nog malser?
Deze sukade had mooi veel vet door het vlees, prima aders en randjes.
Had voor 4 personen gemaakt met het idee daar 2x van te eten alleen is er nu nog maar 1 stevige portie overgebleven...
Varkenswangen moeten trouwens wel heel erg lekker zijn wil het dit overtreffen.

Op struikelafstand zit hier een hele beste slager, een keertje wangen bestellen zal geen probleem zijn.

DnB is Liquid

• bvk

bvk

(jarig!)
toolkist schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:01:
[...]

Hier (Brabant) hebben meerdere slagers het in de vriezer liggen, ook gewoon de keurslager bv.
Ok, misschien gewoon maar eens naar vragen dan. En bij de keurslager kan ik inderdaad ook meestal wel buikspek en poten uit de vriezer krijgen, het ligt alleen nooit in de vitrine.

• Vertor
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:47
Ik denk het inderdaad ook een kwestie is van eet gewoontes. Hier in Belgisch Limburg vind je varkenswangen gewoon vaak in de supermarkt.
Ik weet niet of dat nu nog is, maar vroeger speelden de supermarkten in op wat Jeroen meus kookte. Als er een ingrediënt bijzat, wat minder vaak voorkwam, zorgden ze ervoor dat het in de rekken lag, want dan kocht iedereen dat 😀

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:44

Aight!

'A toy robot...'

Probeer ook eens kalfswangen! Echt heerlijk en mals. Lekker lang en rustig stoven in rode wijn.

En dan krokant afbakken in ganzenvet en aflakken met jus d’ veau! Alleen minder goed voor je cholesterol ;-)

• bvk

bvk

(jarig!)
Aight! schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:19:
Probeer ook eens kalfswangen! Echt heerlijk en mals. Lekker lang en rustig stoven in rode wijn.

En dan krokant afbakken in ganzenvet en aflakken met jus d’ veau! Alleen minder goed voor je cholesterol ;-)
Klinkt ook goed! Maar met die cholesterol valt het wel mee toch? Een beetje ganzenvet wijkt niet veel af van wat boter en jus de veau bestaat ook alleen maar uit botten, groenten en water.

Ik ben trouwens wat jus de veau (en agneau) betreft wel benieuwd of meer mensen dit zelf maken of het gewoon uit een potje gebruiken. Of juist helemaal niet gebruiken en het misschien niet eens kennen?

• Vertor
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:47
bvk schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Klinkt ook goed! Maar met die cholesterol valt het wel mee toch? Een beetje ganzenvet wijkt niet veel af van wat boter en jus de veau bestaat ook alleen maar uit botten, groenten en water.

Ik ben trouwens wat jus de veau (en agneau) betreft wel benieuwd of meer mensen dit zelf maken of het gewoon uit een potje gebruiken. Of juist helemaal niet gebruiken en het misschien niet eens kennen?
Ik heb onlangs zelfs demi glace gemaakt, wel vanuit ossenstaart ipv kalfs botten. Het is zeker een meerwaarde voor sauzen, maar veel werk.

• Raymond P
Ik maak m'n fonds ook zelf. Deels omdat de potjes en kuipjes geen bevrediging geven en deels omdat ik veel vanuit m'n vriezer werk en grof inkoop en dus uitbeen en snijverlies heb.

Na het verwerken van m'n inkoop, trek ik een fond van de botten/graten/snijverlies. Kip trek ik graag door naar een demi-glace.
Veel werk is het niet imho, tenzij je je passeerdoeken perongeluk met de normale was meedraait. :+

- knip -

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23:49

g0tanks

Moderator CSA
Vandaag beef teriyaki met de slowcooker gemaakt volgens dit recept: https://marielleindekeuke...iyaki-noodles-slowcooker/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11-06 14:17
Hoe heet deze mandoline in het filmpje?

https://dagelijksekost.ee...-lamsgehakt-en-witte-kool

Ik heb ooit eens bij DOK mij laten adviseren op een Benriner. Wat een onding is dat. Te klein.
Groentes (hard/zachte) komen vooral rommelig uit. En ik hou altijd een groot stuk over. Doordat ik het beschermkapje gebruik dat helemaal niet fijn werkt.

Wat een heerlijke grote keuken bij Dagelijksekost. Ik denk dat ik ook iets van stoofvlees ga maken.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
Is het misschien deze:
https://horeca.shop/nl/mandoline-classic-rvs-44-mes-202001

(gebruikte google zoektermen: staande mandoline)

• aerofreak
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:48

aerofreak

Steve Jobs

Ik bene r vrij zeker van dat het deze is

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb er zo een:

https://www.horecatraders...dscpjhnlz4wUaAr1TEALw_wcB

Hadden wij vroeger in de keuken ook, werkt echt perfect. Wel af en toe oppassen je kan je lelijk aan snijden. Werkt in ieder geval sneller en beter dan die RVS variant :P.

Maar heb ook nog een snijdmachine thuis staan, alleen past die niet in de keuken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vwb mandolines - ik koop om de zoveel tijd een setje snijvaste handschoenen op Ali (let op de maten zijn daar alders, hun L is hier eerder een S dus controleer dat).
Dat geeft net even wat extra zekerheid en bescherming bij het gebruik van mandolines (en het openen van oesters tegen snijwonden, ze zijn niet steekvast dus als je uitschiet met een puntig oestermes zoals ik die gebruik zit je alsnog in je hand).

• Mollos_
  • Laatst online: 07:31
PalingDrone schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:03:

Heerlijk recept, deze maak ik meestal een aantal kilo waar een gedeelte in bakjes de vriezer in gaat. Dan kan ik er nog een tijdje van nagenieten :) Moet ook nog maar eens een keer goed stoofvlees met varkenswangen maken op basis van bier. Heerlijk vlees.

Afgelopen kerst stoof van varkenswangen in rode wijn gemaakt met aardappel/knolselderij/truffelolie puree. Dat smaakte naar meer.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 17-06 19:39
Gisteren een heerlijke pittige pasta met kipfilet gemaakt met een eigen sausje van tomaten.

Vandaag eet ik Dorade met gamba's in Chamilla groente saus. De Dorade heb ik gisteren al vast gemarineerd

Vorige week heb ik in het weekend steak met gorgonzola saus gemaakt met pappardelle.
Er zat een hele zak spinazie bij door maar daar blijft weinig van over.

[Voor 32% gewijzigd door Tincahunter op 06-03-2021 08:50]

• noud
Heeft iemand een Tristar Koffiemolen KM-2270? Ik wil hier naast specerijen ook gedroogde paddenstoelen en wietbladeren mee kunnen malen.
In de review lees ik dat kaneelstokjes niet vermorzeld kunnen worden.

Tijdje terug attendeerde iemand op een koffiemaler van de Lidl of Aldi. Alleen zou deze pas begin van januari verkocht worden en nu is de koffiemaler uitverkocht.

[Voor 53% gewijzigd door noud op 08-03-2021 16:29]

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

noud schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:16:
Heeft iemand een Tristar Koffiemolen KM-2270? Ik wil hier naast specerijen ook gedroogde paddenstoelen en wietbladeren mee kunnen malen.

Tijdje terug attendeerde iemand op een koffiemaler van de Lidl of Aldi. Alleen zou deze pas begin van januari verkocht worden en nu is de koffiemaler uitverkocht.
Krups F203 hier, doet het prima voor alle kruiden ook kaneel

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:16:

Voor de culinaire items zou ik je een bamix met hakbak aanraden. Stukken makkelijker dan een koffiemolen, ook met reinigen.
Vast ook te gebruiken als grinder.

Voordeel is ook dat je een apparaat hebt dat geen one trick pony is.

• noud
@Boudewijn Ik heb zeker voor de Bamix de Bamix staafmixer voor nodig. Ik heb nu een Bosch staafmixer.
Zijn er producten die je nog niet ermee heb getest?

Ik ga voor beiden opties kijken. Krups en Bamix.

Met mesje van de Krups lijkt naar beneden te staan en de Bamix niet. Waardoor ik zou denken dat de Krups beter maalt.

• Boudewijn
  • Niet online
De bamix gebruik je met losse mesjes, of met de "zauberstab". Die gebruik ik, samen met een poederschijf. Die helpt je om klein materiaal heel fijn te malen.

Ik vind krups meestal rotzooi, heel vroeger maakten ze beter spul ... maar das war einmal.

[Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 08-03-2021 22:01]

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

noud schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:00:
@Boudewijn Ik heb zeker voor de Bamix de Bamix staafmixer voor nodig. Ik heb nu een Bosch staafmixer.
Zijn er producten die je nog niet ermee heb getest?

Ik ga voor beiden opties kijken. Krups en Bamix.

Met mesje van de Krups lijkt naar beneden te staan en de Bamix niet. Waardoor ik zou denken dat de Krups beter maalt.
Zoals boudewijn zegt, de bamix is een beest, kost een paar duiten, maar heb je ook wat.
Als je al een staafmixer hebt en daar tevreden mee bent is de krups prima.

Mocht je je staafmixer willen vervangen, neem dan gewoon de bamix met extra's

edit: mijn krups gaat al 10 jaar mee zonder problemen btw

[Voor 4% gewijzigd door Bokkie op 08-03-2021 22:03]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Boudewijn
  • Niet online
Bokkie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Mocht je je staafmixer willen vervangen, neem dan gewoon de bamix met extra's
Ook als je er al wel een hebt, en een keer een bamix vast hebt gehouden, gaat de oude vast snel vervangen worden :+ .

Ik heb er door samenwonen 2, inclusief veel maatbekertjes en dergelijke.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

(jarig!)
Ik heb om specerijen te maken gewoon een simpele koffiemaler van de Blokker á € 20,-, werkt prima. Kaneel, kruidnagel en steranijs wel even voorstampen in de vijzel.

https://www.blokker.nl/bl...-30002---rvs/1791781.html

[Voor 18% gewijzigd door bvk op 08-03-2021 22:13]

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:11:
[...]

Voor de culinaire items zou ik je een bamix met hakbak aanraden. Stukken makkelijker dan een koffiemolen, ook met reinigen.
Vast ook te gebruiken als grinder.

Voordeel is ook dat je een apparaat hebt dat geen one trick pony is.
Maar wel aanzienlijk meer kost ;) al is dat gezien de kwaliteit en mogelijkheden logisch

Adjust non olet

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:11:
Ik heb om specerijen te maken gewoon een simpele koffiemaler van de Blokker á € 20,-, werkt prima. Kaneel, kruidnagel en steranijs wel even voorstampen in de vijzel.
Het kan nog gekker.
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
ooit nog gekocht in de gulden tijd... doen het nog steeds prima! d:)b
Zo'n ding:

en zo eentje:

[Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2021 12:55]

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

(jarig!)
ehtweak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Het kan nog gekker.
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
ooit nog gekocht in de gulden tijd... doen het nog steeds prima! d:)b
Zo'n ding:
[Afbeelding]

en zo eentje:
[Afbeelding]
Precies, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;) En zo vaak maal ik specerijen nou ook weer niet, dus veel gebruiken is niet aan de orde. Dan kan het met gemak decennia mee als het ook maar een beetje kwaliteit is.

Staafmixer en keukenmachine had ik al, maar een los klein dedicated apparaatje erbij kan dan prima.

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15-06 16:15
Aight! schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:19:

Kalfswangen zijn heerlijk, redelijk eenvoudig recept ook voor als je gasten krijg:
http://www.joseandres.com...a-serena-mashed-potatoes-

Deze al vaker gemaakt, ook tijdens kerst. Net wat anders en echt verrukkelijk. Kunst is wel om het niet te lang te laten sudderen en ook niet teveel bewegen, anders vallen ze uit elkaar. Ook bij het opscheppen goed opletten.

Wat betreft Fonds, helaas nog maar een kleine vriezer maar Nigella kwam met een goede tip. Alle snij resten van groente zoals stronkjes van bloemkolen, preien, wortels etc. In een grote zak in de vriezer. Eens in de zoveel tijd in een pan met water en bouquet opzetten en je hebt zo een mooie groente bouillon die echt verrukkelijk smaakt. Al moet ik zeggen dat ik ook standaard een pot van Knorr fond professionel in de koelkast hebt staan, werkt ook goed en lang houdbaar.

• bvk

bvk

(jarig!)
assn schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Kalfswangen zijn heerlijk, redelijk eenvoudig recept ook voor als je gasten krijg:
http://www.joseandres.com...a-serena-mashed-potatoes-

Deze al vaker gemaakt, ook tijdens kerst. Net wat anders en echt verrukkelijk. Kunst is wel om het niet te lang te laten sudderen en ook niet teveel bewegen, anders vallen ze uit elkaar. Ook bij het opscheppen goed opletten.
Kalfswang wil ik zeker ook eens proberen, kan me niet herinneren dat sowieso ooit eens gegeten te hebben. Ik zie dat Lindenhoff ze heeft, maar eens meepakken bij mijn volgende bestelling daar. Maar dan wel voor 1 persoon want voor gasten koken zit er nog even niet in vrees ik...
Wat betreft Fonds, helaas nog maar een kleine vriezer maar Nigella kwam met een goede tip. Alle snij resten van groente zoals stronkjes van bloemkolen, preien, wortels etc. In een grote zak in de vriezer. Eens in de zoveel tijd in een pan met water en bouquet opzetten en je hebt zo een mooie groente bouillon die echt verrukkelijk smaakt. Al moet ik zeggen dat ik ook standaard een pot van Knorr fond professionel in de koelkast hebt staan, werkt ook goed en lang houdbaar.
Als je de ruimte hebt voor een grote zak groente heb je ook de ruimte voor 1 á 2 liter zelf getrokken fond ;) Zeker als je deze inkookt tot een glace en in kleine bakjes/porties verdeelt.

Ik heb geen ervaring met die Knorr fond, maar lang houdbaar doet bij mij het vermoeden rijzen van aardig wat conserveringsmiddelen?

• Raymond P
Shoyu ramen, fishy edition.

- knip -

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

assn schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:44:
[...]

<>
Zo gebruiken wij onze groente afval ook. 2L ziplock zakje en als die vol is gaat de hogedrukpan aan. Het resultaat vriezen we deels in.
Zo ook snijafval van asperges, invriezen, later koken als basis voor de aspergesoep die daardoor echt veel smaakvoller is (voor het kookwater maakt het eigenlijk niet uit of het witte of groene asperges zijn).

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

franssie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Zo gebruiken wij onze groente afval ook. 2L ziplock zakje en als die vol is gaat de hogedrukpan aan. Het resultaat vriezen we deels in.
Zo ook snijafval van asperges, invriezen, later koken als basis voor de aspergesoep die daardoor echt veel smaakvoller is (voor het kookwater maakt het eigenlijk niet uit of het witte of groene asperges zijn).
Ik gebruik de schillen altijd als bouillon om de asperges in te koken. (Beetje foelie, laurier erbij). En dan dat kookvocht als basis voor de soep! Heerlijk!

Nu al weer zin in asperges met een gepocheerd eitje!

• bvk

bvk

(jarig!)
Ramen is altijd lekker!

Waar bestaat de bouillon uit, gewoon een Dashi met sojasaus?

• Raymond P
De huid van de zalm, kop/poten en schalen van de garnalen heb ik een snelle boullion van gemaakt.
Daarin heb ik de inktvis tubes (ingesmeerd met mirin) bijna twee uurtjes gebraiseerd op rode peper en halve wortels. (Edit: en een half teentje knoflook)
De zalm en gamba's heb ik na kort aanzetten daarbij doorgebraiseerd.

Het vocht uit die pan gemengd met dashi en Hamadaya (natural) sojasaus.
Pittig met een extra zoetje dus, geen echte dashi denk ik. :)

[Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 13-03-2021 15:33]

- knip -

• bvk

bvk

(jarig!)
Raymond P schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:31:
De huid van de zalm, kop/poten en schalen van de garnalen heb ik een snelle boullion van gemaakt.
Daarin heb ik de inktvis tubes (ingesmeerd met mirin) bijna twee uurtjes gebraiseerd op rode peper en halve wortels. (Edit: en een half teentje knoflook)
De zalm en gamba's heb ik na kort aanzetten daarbij doorgebraiseerd.
Dat klinkt als een prima visbouillon :)
Het vocht uit die pan gemengd met dashi en Hamadaya (natural) sojasaus.
Pittig met een extra zoetje dus, geen echte dashi denk ik. :)
Huh, wel of geen dashi? Dashi is een bouillon van Konbu (zeewier) en Katsuobushi (gedroogde Bonito), de traditionele basis van veel Ramen gerechten.

En de noedels? Want die mis ik geloof ik in je beschrijving ;)

• Raymond P
Noedels: groene pakje uit het koelvak bij Amazing Oriental. Die vind ik wel lekker.
De dashi kwam daar ook vandaan, in poedervorm.

Afaik is dat een basis dashi waar je nog veel aan kan toevoegen, ik heb geen idee waar de grens ligt. :P
Maar zoet en pittig is vast uit balans dus de boullion is geen dashi meer denk ik.

Voor de duidelijkheid, als je visfond bij een tonijn dashi doet heb je toch nog steeds een volwaardige dashi?

[Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 13-03-2021 15:58]

- knip -

• bvk

bvk

(jarig!)
Raymond P schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:53:
Noedels: groene pakje uit het koelvak bij Amazing Oriental. Die vind ik wel lekker.
De dashi kwam daar ook vandaan, in poedervorm.

Afaik is dat een basis dashi waar je nog veel aan kan toevoegen, ik heb geen idee waar de grens ligt. :P
Maar zoet en pittig is vast uit balans dus de boullion is geen dashi meer denk ik.

Voor de duidelijkheid, als je visfond bij een tonijn dashi doet heb je toch nog steeds een volwaardige dashi?
Verse (Ramen) noedels uit de koeling zijn natuurlijk prima, als ze maar lekker stevig blijven maar toch goed aan de bouillon "plakken". Maar als je toch bij de Amazing langsgaat zou je een volgende keer ook gewoon eens Konbu en Katsuobushi mee kunnen nemen.

En dan zelf de dashi maken die je dan kunt verrijken met de afsnijdsels, knoflook, wortel, shii-take etc. etc. Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling dat je smaaklagen opbouwt met veel umami door de diverse ingrediënten één voor één toe te voegen en weer te verwijderen.

Maar ook hier is er natuurlijk geen vast recept, het verschilt zoals gewoonlijk weer eens per kok en regio... Zoet en pittig kom je niet vaak tegen, maar als het lekker was: why not?

• Raymond P
Vooral dat laatste. Recepten kijk ik wel globaal naar maar ik ga vooral creatief op gevoel en vertrouwen in bij mij bekende kooktechnieken aan de slag.
M'n inspiratie voor zoetpittig komt van Nongshim Neoguri die mijn vriendin lekker vind, veel zoeter dan die was het niet. ;)

Zelf heb ik eigenlijk liever een stuk koe*, char siew en shiitake (of een mix van paddenstoelen) in m'n ramen.
De dashi maak ik dan wel zelf van zeewier, shiitake (beiden gedroogd) en een likje runderfond.

*Kalfsschenkel bij voorkeur, mja een stukje gemarmerde sucade is ook lekker en kost veel minder tijd.

---

Het leukste van koken vind ik een gerecht pakken en zonder recept en weinig hints na te maken.

- knip -

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:50:
<>
Het leukste van koken vind ik een gerecht pakken en zonder recept en weinig hints na te maken.
Dat is ook wel wat ik veel doe. Mooie kookboeken van koks/chefs lezen en dan soms weer wat terug naar de essentie. En andersom soms een simpele AGV opleuken met die ene saus of dressing die ik ergens uit geleerd hebt.

Het meest inspirerende van mooie kookboeken en uit eten gaan in de betere restaurants is voor mij het ontdekken van nieuwe smaak/ingrediënt combinaties. Ik heb de tijd en energie niet om hele dagen alles uit te proberen, dat laat ik liever aan de professionals over.

• roycerolls
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-06 19:32
roycerolls

Ik heb al het een en ander gelezen over thuis gebruik vacuum machines. En ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met in het bijzonder 2 merken en wellicht gebruiken jullie ook een van deze modellen.
De Caso VC150 tov de Allpax F110 of F210 (deze laatste heeft een pulse functie en iets meer vacuum vermogen).

Ik kan veel vinden qua reviews over de Caso (dubbele seal, hoog vacuum 90%, wel kwetsbaar bij de afsluit knopjes) over het algemeen veel lof!
Daarentegen over de Allpax is flink wat minder te vinden qua reviews/tests. Maar in een aantal reviews (duits) wordt de Allpax vergeleken met de LA-va V100 p/V200/V300 en Allpax komt minstens zo goed uit de bus, en ik heb het idee dat lava als merk semi professioneel is en hoger geschaald dan de Caso, solis, foodsaver etc.
Ook vind ik het interessant dat Allpax een brede product lijn heeft van consument tot professioneel en dus vacumeermachines maakt voor de industrie, grote dubbele kamers van rond de 5000 euro en caso ea zie ik niet in dat segement, dan zit daar wellicht toch een stuk mechanica en kennis in die wellicht ook te zien is in de consumenten lijn van Allpax.

Hebben jullie ervaringen ideeën tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:52
Waar wil je het voor gebruiken en hoe vaak?

Ik heb zelf een solis 569 volgens mij, die is prima voor af en toe

[Voor 46% gewijzigd door Catch22 op 14-03-2021 14:18]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• roycerolls
Voor marineren, vlees/vis en sausen in de diepvries, souls vide bereidingen ea aanverwanten Opzoek naar wat betaalbaars < €200,- voor thuis, niet intensief maar wel goed qua vacuüm en sealrand. Pulse functie geen vereiste ook niet voor natte vullingen.. zolang er maar wel een manual functie op zit naast de automatische. Gebruik als chef veel de henkelman mini jumbo, daar let ik gewoon goed op bij natte vullingen om rete snel op op stop te drukken alvorens te gaan sealen, of stel hem in natuurlijk.

• bszz
roycerolls schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:41:
Voor marineren, vlees/vis en sausen in de diepvries, souls vide bereidingen ea aanverwanten Opzoek naar wat betaalbaars < €200,- voor thuis, niet intensief maar wel goed qua vacuüm en sealrand. Pulse functie geen vereiste ook niet voor natte vullingen.. zolang er maar wel een manual functie op zit naast de automatische. Gebruik als chef veel de henkelman mini jumbo, daar let ik gewoon goed op bij natte vullingen om rete snel op op stop te drukken alvorens te gaan sealen, of stel hem in natuurlijk.
Sinds enkele weken heb ik een Foodsaver Profiline RVS en ik ben echt blij verrast. Nog niet gemarineerd maar wel bijvoorbeeld een pompoensoep gevacumeerd en dat ging probleemloos.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 00:24

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben sinds kort een beetje aan het experimenteren met roti: wat werkt, wat niet. En ik heb nu wat saus over. Ik geen van die pannekoeken in huis, maar waar zou je het lekker mee kunnen serveren anders dan dat? Rijst? brood? soep? Of gewoon niet gek doen, en lekker een pak van die wraps halen?

3.14159265459 | Barbecue, barbecme...

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind het persoonlijk wel prima met rijst gaat, of couscous.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

(jarig!)
Michael_OsGroot schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:00:
Ik ben sinds kort een beetje aan het experimenteren met roti: wat werkt, wat niet. En ik heb nu wat saus over. Ik geen van die pannekoeken in huis, maar waar zou je het lekker mee kunnen serveren anders dan dat? Rijst? brood? soep? Of gewoon niet gek doen, en lekker een pak van die wraps halen?
Het leuke is: de roti ís de pannenkoek ;) Maar je wil wat bij de masala saus begrijp ik, aardappelen of rijst kan natuurlijk maar je zou als je bloem (en evt. wat yoghurt) in huis hebt ook gewoon wat eenvoudige pita, naan of flatbreads kunnen maken.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 00:24

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Nice, dan probeer ik dat :) Bedankt voor de tip. Ik was recentelijk juist wat op de koolhydraten aan het letten; 12 maanden thuis werken heeft wat extra kilootjes opgeleverd. Maar met mate kan alles natuurlijk.

3.14159265459 | Barbecue, barbecme...

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Flatbread op basis van yoghurt en een klein beetje olijfolie :9~

Ben dit (basis)recept ooit tegengekomen in https://www.jamieoliver.c...mango-chutney-flatbreads/

Ik maak ze met veel plezier en super snel klaar. Bijkomend voordeel: je kunt de flatbread met allerlei toevoeging verrijken, zodat je het kunt matchen bij nagenoeg ieder recept.

[Voor 21% gewijzigd door Matis op 14-03-2021 16:14]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Raymond P
Basmati rijst, dhal, aardappel of naan.

Chapathi kan je natuurlijk ook gewoon zelf maken. Een simpele zonder vulling bijvoorbeeld.
Of gevuld met aardappel, spinazie of gele erwten.

Ik zou niet beginnen aan garlic butter naan want dat is het einde van je koolhydraat avontuur.

- knip -

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:42
https://www.thisgirlcancook.nl/recept-rotiplaten-maken/

Zelf rotivellen maken? Met een keukenmachine wel te doen..

• bvk

bvk

(jarig!)
Zelf de roti maken is inderdaad prima te doen, ook zonder keukenmachine. Ook voor naan, flatbread etc. zal je hoe dan ook deeg moeten kneden ;)

Alleen is een gevulde roti wel een stuk meer werk maar uiteraard wel veel lekkerder. Ik geef zelf trouwens de voorkeur aan de met gele spliterwten gevulde (dalbhari) versie, aardappel eet je vaak ook al bij het gerecht zelf namelijk.

• Raymond P
@bvk Dat heb je zelf in de hand.
Dahl als side-dish en aardappel in de roti kan ook. Die keuken heeft zo veel variaties. :)

- knip -

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 06-06 19:18
Afgelopen vrijdag kon je bij de Uiltje Brouwerij drive through (elke vrijdag in de lockdown) een gerecht van Ciel Bleu in combinatie met Uiltje bier (dat ze samen hebben ontwikkeld) bestellen.
En dat was me toch een potje lekker. Ciel Bleu stond al op de restaurant to do list (en spaar list), maar dit was echt geweldig lekker. Nu wil ik er zeker een keer heen. Combinatie met het bier was ook echt super.

• bszz
Henkie_NtA schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:00:
Afgelopen vrijdag kon je bij de Uiltje Brouwerij drive through (elke vrijdag in de lockdown) een gerecht van Ciel Bleu in combinatie met Uiltje bier (dat ze samen hebben ontwikkeld) bestellen.
En dat was me toch een potje lekker. Ciel Bleu stond al op de restaurant to do list (en spaar list), maar dit was echt geweldig lekker. Nu wil ik er zeker een keer heen. Combinatie met het bier was ook echt super.

[Afbeelding]
Dat ziet er echt superlekker uit maar zie ik goed dat het op een taartkarton wordt geserveerd?

• Henkie_NtA
bszz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:22:
[...]

Dat ziet er echt superlekker uit maar zie ik goed dat het op een taartkarton wordt geserveerd?
Haha, ja daar had het alle schijn van.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Henkie_NtA schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:27:
[...]
Haha, ja daar had het alle schijn van.
Komt vaker voor, Trees voor thuis doet dat ook. De bedoeling is wel dat je het thuis overschuift op een eigen bord :+

Maar wat een leuke samenwerking, Uiltje en Ciel Blue - die zag ik niet aankomen.

• Boudewijn
  • Niet online
Fijne combinatie lijkt me dat. Heb nog niet bij Ciel Bleu gegeten, maar ben wel Uiltje fan (er staat hier een grote doos van ze).

@franssie jij was toch niet van de rare smaakjes in je bier? ;)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 17-06 17:57
roycerolls schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:06:
roycerolls

Ik heb al het een en ander gelezen over thuis gebruik vacuum machines. En ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met in het bijzonder 2 merken en wellicht gebruiken jullie ook een van deze modellen.
De Caso VC150 tov de Allpax F110 of F210 (deze laatste heeft een pulse functie en iets meer vacuum vermogen).

Ik kan veel vinden qua reviews over de Caso (dubbele seal, hoog vacuum 90%, wel kwetsbaar bij de afsluit knopjes) over het algemeen veel lof!
Daarentegen over de Allpax is flink wat minder te vinden qua reviews/tests. Maar in een aantal reviews (duits) wordt de Allpax vergeleken met de LA-va V100 p/V200/V300 en Allpax komt minstens zo goed uit de bus, en ik heb het idee dat lava als merk semi professioneel is en hoger geschaald dan de Caso, solis, foodsaver etc.
Ook vind ik het interessant dat Allpax een brede product lijn heeft van consument tot professioneel en dus vacumeermachines maakt voor de industrie, grote dubbele kamers van rond de 5000 euro en caso ea zie ik niet in dat segement, dan zit daar wellicht toch een stuk mechanica en kennis in die wellicht ook te zien is in de consumenten lijn van Allpax.

Hebben jullie ervaringen ideeën tips?
Ik heb een allpax v700, ik denk vergelijkbaar met de huidige v50. Een jaar of 5 geleden gekocht, direct bij allpax. Heel tevreden over, gebruik hem een aantal keer per week. Degelijk en makkelijk schoon te houden.

• bszz
jerh schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb een allpax v700, ik denk vergelijkbaar met de huidige v50. Een jaar of 5 geleden gekocht, direct bij allpax. Heel tevreden over, gebruik hem een aantal keer per week. Degelijk en makkelijk schoon te houden.
Ehh, dat is een machine van 1500 euro....Volgens mij was dat niet de bedoeling...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:38:
<>
@franssie jij was toch niet van de rare smaakjes in je bier? ;)
Huh? Ben geen stout fan (dat vind ik geen bier maar gefermenteerde en aangebrande ontbijtgranen) maar verder geen problemen met het meebrouwen van kruiden etc.

• roycerolls
bszz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Ehh, dat is een machine van 1500 euro....Volgens mij was dat niet de bedoeling...
inderdaad erg ruime prijs voor een vacuüm machine. Dat het uitstekend werkt en praktisch is daar mag je dan ook wel vanuit gaan. Zijn der al eens onderdelen vervangen voor de V700 en hoe verliep daarbij de klantenservice van Allpax?

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Huh? Ben geen stout fan (dat vind ik geen bier maar gefermenteerde en aangebrande ontbijtgranen) maar verder geen problemen met het meebrouwen van kruiden etc.
Ah ja check. @bvk was de bier-met-smaakjes-hater :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
roycerolls schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:56:
[...]

inderdaad erg ruime prijs voor een vacuüm machine. Dat het uitstekend werkt en praktisch is daar mag je dan ook wel vanuit gaan. Zijn der al eens onderdelen vervangen voor de V700 en hoe verliep daarbij de klantenservice van Allpax?
Ik mag hopen voor dat geld, dat als ik een kippenbout in gooi, er hazenrug uitkomt. Veel geld. Zal het vast waard zijn, maar ik zit voorlopig met mijn 100€-Solis goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

(jarig!)
Boudewijn schreef op maandag 15 maart 2021 @ 01:57:
[...]

Ah ja check. @bvk was de bier-met-smaakjes-hater :P.
Precies, ik blief geen kersenjam, garam masala of chocoladetaart in mijn bier ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roycerolls
Dank voor de reacties ik schrijf het volgende, een resumé voor mymyselfandi maar wellicht help ik ook hier anderen mee.
Caso valt af, te veel slechte ervaring met dichtdrukken van de klep met de klips en openen daarmee van de deksel, dit in de hele serie VC150/250/350 en defecten binnen 3 jaar.
Solis is niet mijn voorkeur merk, heb het in de keukens (private dinning oa) wel eens wat gezien maar ook zeker de accessoires en dan was de motor (bijvoorbeeld staafmixer) defect en weggegooid.
Foodsaver te Amerikaans hihi, overigens de FSV005 en zeer oudere v2860 beiden heel populair mahr ik kies toch liever voor Duitse degelijkheid.
Dan blijft voor mij de Allpax f210 eigenlijk over ware het niet dat ik gecharmeerd ben geraakt van de Rommelsbacher VAC 485 ingefluisterd door de sites testmagazine, testberichte en hausgeratetest ea daar komt ie erg goed uit de bus. Ook review wise bij de online retailers een hoop witlof. En de specs zijn eigenlijk ook alles maximaal waar ik naar opzoek ben, wie niet?

Goede seal, allpax 1x 2,2mm, caso 2x2mm en rommel 2 x 2,2mm, better safe then gehannes.
Stevige pomp wb vermogen/vacuum %/onderdruk. allpax 110W 80% met -0.778bar en rommel 140W
97% :)B (en misschien ook wel) -0.8bar 15l/min alle anderen 12l waaronder ook de caso..
Puls, manual, automatisch Beiden, bij rommel is ook de seal 'verhitting' tijd in te stellen.
praktisch, het dicht klikken en openen, allpax dichtdrukken iets minder zwaar dan bij caso en vervolgens ontgrendeld geheel automatisch, rommel 3 way one hand system, youtube maakt dat wel duidelijk mijn inziens erg handig en solid. Ze hebben ook een klein kijk venster geïntegreerd inde hendel dat je een stuk van de seal kan zien, handig met timen voor de seal voor de vloeibaren.
Wat niet praktisch is is de niet verwijderbare vacuüm kamer bij rommel, ff lastig qua schoonmaak als het mis gaat, natte vette rommel, maar niet onoverkomelijk en dus goed te voorkomen zeker gezien boven staande.
Beiden rond 100 is lief en ik denk zeker goed te doen als 1e aankoop, richting de 200,-kijkens was niet echt doorslaggevend of te groot qua formaat, anders teveel meuk.
dus tja al is allpax denk wel een top merk zeker gezien de range van producten. Maar gezien de weinige reviews/youtube/tests van de f210 gaat mijn voorkeur dus naar de rommelsbacher.

• bszz
roycerolls schreef op maandag 15 maart 2021 @ 03:46:
Dank voor de reacties ik schrijf het volgende, een resumé voor mymyselfandi maar wellicht help ik ook hier anderen mee.
Caso valt af, te veel slechte ervaring met dichtdrukken van de klep met de klips en openen daarmee van de deksel, dit in de hele serie VC150/250/350 en defecten binnen 3 jaar.
Solis is niet mijn voorkeur merk, heb het in de keukens (private dinning oa) wel eens wat gezien maar ook zeker de accessoires en dan was de motor (bijvoorbeeld staafmixer) defect en weggegooid.
Foodsaver te Amerikaans hihi, overigens de FSV005 en zeer oudere v2860 beiden heel populair mahr ik kies toch liever voor Duitse degelijkheid.
Dan blijft voor mij de Allpax f210 eigenlijk over ware het niet dat ik gecharmeerd ben geraakt van de Rommelsbacher VAC 485 ingefluisterd door de sites testmagazine, testberichte en hausgeratetest ea daar komt ie erg goed uit de bus. Ook review wise bij de online retailers een hoop witlof. En de specs zijn eigenlijk ook alles maximaal waar ik naar opzoek ben, wie niet?

Goede seal, allpax 1x 2,2mm, caso 2x2mm en rommel 2 x 2,2mm, better safe then gehannes.
Stevige pomp wb vermogen/vacuum %/onderdruk. allpax 110W 80% met -0.778bar en rommel 140W
97% :)B (en misschien ook wel) -0.8bar 15l/min alle anderen 12l waaronder ook de caso..
Puls, manual, automatisch Beiden, bij rommel is ook de seal 'verhitting' tijd in te stellen.
praktisch, het dicht klikken en openen, allpax dichtdrukken iets minder zwaar dan bij caso en vervolgens ontgrendeld geheel automatisch, rommel 3 way one hand system, youtube maakt dat wel duidelijk mijn inziens erg handig en solid. Ze hebben ook een klein kijk venster geïntegreerd inde hendel dat je een stuk van de seal kan zien, handig met timen voor de seal voor de vloeibaren.
Wat niet praktisch is is de niet verwijderbare vacuüm kamer bij rommel, ff lastig qua schoonmaak als het mis gaat, natte vette rommel, maar niet onoverkomelijk en dus goed te voorkomen zeker gezien boven staande.
Beiden rond 100 is lief en ik denk zeker goed te doen als 1e aankoop, richting de 200,-kijkens was niet echt doorslaggevend of te groot qua formaat, anders teveel meuk.
dus tja al is allpax denk wel een top merk zeker gezien de range van producten. Maar gezien de weinige reviews/youtube/tests van de f210 gaat mijn voorkeur dus naar de rommelsbacher.
Ben benieuwd. Staar je overigens niet blind op de vermeende Duitse degelijkheid van Rommelsbacher: Van de sealer weet ik het niet maar een hoop andere apparatuur was altijd een gerebrand merk van bijv. Sage (Australisch) voor een groot deel 'made in China'. Vaak overigens prima kwaliteit maar behalve de naam weinig Duits. Een aantal Rommelsbacher producten waren overigens ook te koop als Solis 😉

• jerh
bszz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Oeps, de v30/v40. Ik was destijd minder dan 300 euro kwijt. Die v50 doet 50 cm breed en is daarom een stuk duurder. Het was meer de looks die ik bedoelde, rvs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
roycerolls schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:56:
[...]

Ja, daar had ik verkeerd gekeken, de v30/40 hebben een veel betere prijs.

Mijn ervaring is dat de klantenservice van allpax erg snel reageert. Ik heb nog niks hoeven vervangen, maar had een kapotte vacuumdoos en daar werd gelijk een nieuwe voorgestuurd.

• Henkie_NtA
franssie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Komt vaker voor, Trees voor thuis doet dat ook. De bedoeling is wel dat je het thuis overschuift op een eigen bord :+
Ja dat zal, maar dan is die hele opmaak naar zn grootje. :)
Pagina: 1 ... 77 ... 81 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True