Stellar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Dat zal moeilijk worden op een Amsterdams stadsbalkonnetje

. Als alternatief zou ik natuurlijk wel goede, verse tomaten in kunnen kopen in de zomer en die 'verwecken'. Best een goed idee. Kun je iets vertellen over je werkmethode?
[...]
Uit eerdere nieuwsberichten:
Italian prosecutor Paola Guglielmi has named food giants Mutti and Conserve Italia as benefiting from “conditions of absolute exploitation” in the country’s hugely lucrative tomato industry, as part of an investigation into the death of a seasonal labourer.
Both Mutti and the Conserve Italia brand Cirio [see footnote] supply major UK supermarkets with premium tinned tomatoes and passata, and are named in court documents signed by Guglielmi.
Misschien dat ik wat te cynisch ben geworden, maar dit soort berichten maakt dat ik de grote bedrijven niet meer op hun blauwe ogen geloof.
De €1,80 (oid) per blik die ik betaalde voor mijn Funky Tomatoes had ik er graag voor over. Ik heb vooral de hoop dat er, ergens onder mijn radar, meer van dit soort bottom-up verbeterprojecten bestaan...
Ik doe:
- klein scheutje water in een grote pan (ik gebruik een 15L pan
- alle tomaten erin
- snufje zout erin
- rustig koken en heel veel geduld.
- na een tijdje (op gevoel) pan van het vuur en staafmixer erin/in de blender. Ik houdt van een gladde saus dus ik kies voor de blender.
- alle potten een keer afgespoeld zodat ze stofvrij zijn en mijn rubbers uitgekookt.
- 1 blaadje basilicum in alle potten leggen.
- potten vullen tot 2cm onder de rand.
- rubber + deksel + 2 klemmen erop.
- 30 minuten wecken op 100 graden.
- heet water in je weckpan want hete inhoud in je pot
- potten afkoelen in de pan, zoon 24uur
- klemmen eraf, sticker met datum en inhoud erop en klaar.
Ipv weck potten kan je draaideksel potten pakken. Koop dan voor de zekerheid wel nieuwe deksels.
Er is al jarenlang discussie of je tomaten veilig kan inmaken. Ik heb geen PH meter dus ik kies voor de veilige weg en weck het nog een half uurtje. Op deze manier blijven je potten tientallen jaren goed en lekker. Ik verwerk zo tussen de 50 en 100kg tomaten meestal. Vaak kom ik wel uit voor het hele jaar. Een enkele keer is het wel op. Dan koop ik mutti. Mocht ik een ziekte hebben in mijn tomaten en de oogst valt tegen ga ik naar een boer 5km verderop en koop ik ze voor een hele scherpe prijs groot in.
[
Voor 3% gewijzigd door
Dennis1812 op 31-03-2021 13:24
]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.