Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
bvk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 02:16:
[...]

Precies, ik blief geen kersenjam, garam masala of chocoladetaart in mijn bier ;)
Zelfde hier. Ben ook meer van de traditionele bieren, stout ook geen groot liefhebber van.

Al heb ik een tijdje geleden een donker biertje met witte chocolade door het Vlaamse stoofvlees gemikt, dat was dan wél weer lekker :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

De glazen kan van mijn philips HR2095 blender is voor de 2e keer kapot gegaan :-(
Ik gebruik hem ongeveer 1x in de week voor een smoothie met wat bevroren spul, maar denk niet dat ik veeleisend ben. Inhoud van minimaal 1,5 liter is wel prettig.

Daarnaast heb ik een simpele staafmixxer waar ik wel tevreden over ben. Alleen de hakselaar die erbij zit is wel klein. Een fatsoenlijke deegkneder heb ik niet.

Ofwel, de gebroken glaskan is wellicht aanleiding om een flinke vernieuwing door te voeren qua apparatuur :+ Wat ik nu heb is allemaal vrij goedkoop en mag (op termijn) vervangen worden door kwaliteitsspullen.

Je kan allerlei functies combineren en ik zie door de bomen het bos even niet.
Ik ben benieuwd met hoeveel en welke apparaten jullie de volgende functionaliteiten invullen:

- Staafmixxen (bij mij met name voor soepen en sauzen)
- Blenderen (smoothies, ijs crushen)
- Foodprocessor (groenten fijn maken voor bijv. pastasaus)
- Beslag mengen
- Deeg kneden
- Kruiden malen
- Mandoline (aardappelschotels, coleslaw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
- Staafmixxen -> Bamix
- Blenderen -> Bamix, vriendin heeft een keukenmachine met blender en ik een blender. gebruiken we beide echt nooit.
- Foodprocessor -> Keukenmachine. Gebruik ik mn voor hummus, muhammara ed.
- Beslag mengen -> Kitchenaid
- Deeg kneden -> Kitchenaid
- Kruiden malen -> Bamix met zauberstab (hakbak) . En 3 vijzels :P
- Mandoline -> Mandoline :) . Van DeBuyer. Waarom? Hij is bijna helemaal van RVS.
Ben niet happy met de plastic fantastic troep van Philips, zoek eigenlijk nog iets goeds, maar we hebben net een nieuw huis besteld. Ik wacht denk ik even af tot ik een nieuwe keuken heb voor ik die vervang.
Mijn eigen blender (ook philips) heeft een mega designfout (jaja philips)... de mesjes kun je van onderaf erin doen en ze trillen wel eens los als je ze niet goed aangedraaid hebt. Het is al een paar keer gebeurd dat ik de glazen 'beker' van het apparaat haal en optil... en de mesjes eronderuit donderen, inclusief het product. Dit gebeurt natuurlijk met een spinazie-kurkuma mix ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-03-2021 12:13 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
PnD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:19:
De glazen kan van mijn philips HR2095 blender is voor de 2e keer kapot gegaan :-(
Ik gebruik hem ongeveer 1x in de week voor een smoothie met wat bevroren spul, maar denk niet dat ik veeleisend ben. Inhoud van minimaal 1,5 liter is wel prettig.

Daarnaast heb ik een simpele staafmixxer waar ik wel tevreden over ben. Alleen de hakselaar die erbij zit is wel klein. Een fatsoenlijke deegkneder heb ik niet.

Ofwel, de gebroken glaskan is wellicht aanleiding om een flinke vernieuwing door te voeren qua apparatuur :+ Wat ik nu heb is allemaal vrij goedkoop en mag (op termijn) vervangen worden door kwaliteitsspullen.

Ik ben benieuwd met hoeveel en welke apparaten jullie de volgende functionaliteiten invullen:

- Beslag mengen
- Deeg kneden
- Kruiden malen
Voor Smoothies heb ik een Solis sapcentrifuge: Solis Pro 843
Staafmixer heb ik nu nog een goedkoop geval van Braun wat het prima doet (al is Bamix mooi spul maar duur)

Kruiden malen (droog) doe ik in een vijzel, al heb je van die simpele koffiemalers die goed schijnen te werken.

Deeg kneden doe ik in een KitchenAid ripoff (Bourghini) die ik voor nog geen 3 tientjes gekocht heb (doos was beschadigd dus halve prijs).

Als ik iets zou samenvoegen qua apparaten in jouw geval, zou ik een veelzijdige keukenmachine/foodprocessor halen en geen blender meer. Dat ligt qua functie dicht genoeg bij elkaar, voor de andere apparaten, tja, het wordt al snel behelpen als je iets wilt doen waar het ene apparaat uitermate geschikt voor maar je het met een ander apparaat doet waar het op zich mee kan maar niet even gemakkelijk.

Een Bamix is bijvoorbeeld wel duur maar je hebt er zo veel verschillende functies mee. Het enige wat Bamix ook maakt is dit soort apparatuur, kwaliteit. Neem bijvoorbeeld zoiets: https://www.amazon.nl/Bam...fRID=Z1BTDBRDWSQ20ME86X29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

1nsane schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Voor Smoothies heb ik een Solis sapcentrifuge: Solis Pro 843
Staafmixer heb ik nu nog een goedkoop geval van Braun wat het prima doet (al is Bamix mooi spul maar duur)

Kruiden malen (droog) doe ik in een vijzel, al heb je van die simpele koffiemalers die goed schijnen te werken.

Deeg kneden doe ik in een KitchenAid ripoff (Bourghini) die ik voor nog geen 3 tientjes gekocht heb (doos was beschadigd dus halve prijs).

Als ik iets zou samenvoegen qua apparaten in jouw geval, zou ik een veelzijdige keukenmachine/foodprocessor halen en geen blender meer. Dat ligt qua functie dicht genoeg bij elkaar, voor de andere apparaten, tja, het wordt al snel behelpen als je iets wilt doen waar het ene apparaat uitermate geschikt voor maar je het met een ander apparaat doet waar het op zich mee kan maar niet even gemakkelijk.

Een Bamix is bijvoorbeeld wel duur maar je hebt er zo veel verschillende functies mee. Het enige wat Bamix ook maakt is dit soort apparatuur, kwaliteit. Neem bijvoorbeeld zoiets: https://www.amazon.nl/Bam...fRID=Z1BTDBRDWSQ20ME86X29
Thanks, die bamix staat inderdaad al op de shortlist. Die zou de staafmix, foodprocessor, mandoline, kruidenmaler in ieder geval invullen.

Ben benieuwd wat @Boudewijn naast zijn bamix nog aan apparatuur heeft.
edit:had je post hierboven niet gezien

Bedoel je met keukenmachine een los apparaat of de addon van Bamix?

[ Voor 3% gewijzigd door PnD op 16-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Thanks, die bamix staat inderdaad al op de shortlist. Die zou de staafmix, foodprocessor, mandoline, kruidenmaler in ieder geval invullen.

Ben benieuwd wat @Boudewijn naast zijn bamix nog aan apparatuur heeft.
edit:had je post hierboven niet gezien

Bedoel je met keukenmachine een los apparaat of de addon van Bamix?
Keukenmachine is een los apparaat.
We hebben trouwens 2 bamixen en hakbakken. Voordeel van samenwonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Boudewijn schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Keukenmachine is een los apparaat.
We hebben trouwens 2 bamixen en hakbakken. Voordeel van samenwonen :+
slow chat :)

Vanwaar gebruik je het losse apparaat i.p.v. de hakbak van Bamix?
Gebruik je dan gewoon de staafmix voor je smoothie of de hakbak?

Lees over het gebruik van foodprocessors voor smoothies dat het al snel een bende wordt bij veel vocht.

[ Voor 31% gewijzigd door PnD op 16-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:29:
[...]

slow chat :)

Vanwaar gebruik je het losse apparaat i.p.v. de hakbak van Bamix?
Omdat de hakbak niet lekker werkt om hummus ed te mengen. Je merkt dat in een keukenmachine dan een soort mengende draaikolk ontstaat.
Gebruik je dan gewoon de staafmix voor je smoothie of de hakbak?
Gewoon de staafmixer. Die hakbak is niet zo heel groot he :). (ding is 12cm ofzo).

We hebben ook nog een soort keukenmachine attachment voor debamix bedacht ik. Geen idee hoe die werkt overigens, ik heb hem oprecht nog nooit gebruikt :P.

offtopic:
Bsef me wel dat het vrij decadent is :+

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-03-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

PnD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:19:

- Beslag mengen
- Deeg kneden
- Kruiden malen
Ik heb een staafmixer met een klein hakbakje (Philips ProMix 550 Watt) die ik af en toe gebruik om wat te pureren. Een Kenwood foodprocessor met veel accessoires die ik weinig gebruik en een koffiemolen voor specerijen.

Maar het meeste doe ik eigenlijk gewoon met de hand, zoals deeg kneden, beslag mengen etc. En met het mes natuurlijk!

Alleen is dat omdat ik alleen maar voor mijzelf kook in kleine hoeveelheden en het even met de hand sneller gedaan is dan met een machine.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

@Boudewijn
Deze heb je nog nooit gebruikt? Of bedoel je nog iets anders wat ik nog niet gevonden heb 😬
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_9O20ZmVA2mg7nN4y7LDuP6JOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptC0jfNAgZFzTAPfCy935uWD.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfel nog of ik een blender nodig heb of dat een goede staafmixer al genoeg is. Scheelt in ieder geval kastruimte.

@bvk snap ik, in de volumes waar ik hier bijv pastasaus maak (voor 3-4x voor 4p) is een machine wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik heb inderdaad de SliceSy (zoals het ding lijkt te heten) nog nooit gebruikt. Mijn vriendin wel :).

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 16-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58

Garyu

WW

Hier ook het volgende:

1 - staafmixer, dagelijks in gebruik voor soepen, toetjes, aardappelpuree en dat soort spul
2 - staafmixer hakbakje, voor dingen als hummus en kleinere hoeveelheden spul dat te droog is voor de staafmixer zelf
3 - keukenmachine, vooral voor deeg kneden, soms eiwit of slagroom opkloppen e.d.

De staafmixer zelf wordt by far het meeste gebruikt dus, de keukenmachine misschien 1x per week of minder, het hakbakje incidenteel.

Kruiden maal ik met de hand in een vijzel, al is me dat eigenlijk ook teveel werk ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

franssie

Save the albatross

@PnD

Staafmixer: Bamix (die mijn vriendin haat, de stang kan niet los om makkelijk schoon te maken, onze vorige Siemens was daar beter voor geschikt) Wel de beide hakbakjes erbij voor wat kruiden, noten etc.
Keukenmachine 1: Kenwood chef (deeg,beslag, blender, gehaktmolen)
Keuken machine 2: Magimix XL. Kleine deegjes, raspen, snijden etc van grotere hoeveelheden, sinaasappels persen)
Mandoline : Benriner -prima ding (we gebruiken wel snijvaste handschoenen ipv het plastig schuifstukje)

De Magimix gebruik ik bijna nooit, alleen als ik veel moet snijden (coleslaw etc voor veel personen). Schoonmaken kost relatief veel tijd dus voor iets kleins is de mandoline sneller.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind trouwens die afsluitbare maatbekers bij Bamix ook vrij geniaal. heb er daar een stuk of 5 van van 1L en een paar kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58

Garyu

WW

franssie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:29:
@PnD

Staafmixer: Bamix (die mijn vriendin haat, de stang kan niet los om makkelijk schoon te maken, onze vorige Siemens was daar beter voor geschikt) Wel de beide hakbakjes erbij voor wat kruiden, noten etc.
Keukenmachine 1: Kenwood chef (deeg,beslag, blender, gehaktmolen)
Keuken machine 2: Magimix XL. Kleine deegjes, raspen, snijden etc van grotere hoeveelheden, sinaasappels persen)
Mandoline : Benriner -prima ding (we gebruiken wel snijvaste handschoenen ipv het plastig schuifstukje)

De Magimix gebruik ik bijna nooit, alleen als ik veel moet snijden (coleslaw etc voor veel personen). Schoonmaken kost relatief veel tijd dus voor iets kleins is de mandoline sneller.
Dat met die snijvaste handschoenen is wel een goed idee eigenlijk, ik gebruik mijn mandoline bijna nooit omdat het of mijn vingers vern*kt of enorm veel restafval geeft (en dat plastic schuifstukje heeft/had ook plastic prikkers die deels al door de mandoline zijn opgegeten). :X

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17
Wij hebben zo'n werkelijk fantastisch met deze pan kun je waterkoken slice and dicer.
Werkt prima, buiten dat het gewoon groot is. Al eens gekeken naar een andere omdat deze ondertussen wel gaar begint te worden en wat kleiner, maar ja, een zelfde hebben ze niet en een mandoline is weer net iets te weinig accessoires volgens de WAF :P. Binnenkort maar weer eens onderzoeken wat we precies ter vervanging willen hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Arunia schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:56:
Wij hebben zo'n werkelijk fantastisch met deze pan kun je waterkoken slice and dicer.
Werkt prima, buiten dat het gewoon groot is. Al eens gekeken naar een andere omdat deze ondertussen wel gaar begint te worden en wat kleiner, maar ja, een zelfde hebben ze niet en een mandoline is weer net iets te weinig accessoires volgens de WAF :P. Binnenkort maar weer eens onderzoeken wat we precies ter vervanging willen hebben. :P
Welke pan bedoel je?🤔
Boudewijn schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:17:
ik heb inderdaad de SliceSy (zoals het ding lijkt te heten) nog nooit gebruikt. Mijn vriendin wel :).
Even wat filmpjes bekeken, maar vind het er niet heel handig uitzien. De uitneembare bodem is vooral extra afwas/rommel. De inserts om groente te snijden lijkt wat klein. Daarnaast vind ik raspen/plakjes snijden via de mandoline wel prima. Dat doe ik toch niet zo vaak.

Gaat me vooral om het draaiende mes/foodprocessor.

[ Voor 32% gewijzigd door PnD op 18-03-2021 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
@PnD Ik gok dat Tony je verder kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SheA26psVcxHC90iike_w8-3inM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SNmd3Tta0zf1DS53cJjRclHf.png?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Welke pan bedoel je?🤔

[...]

Even wat filmpjes bekeken, maar vind het er niet heel handig uitzien. De uitneembare bodem is vooral extra afwas/rommel. De inserts om groente te snijden lijkt wat klein. Daarnaast vind ik raspen/plakjes snijden via de mandoline wel prima. Dat doe ik toch niet zo vaak.

Gaat me vooral om het draaiende mes/foodprocessor.
Daarom gebruik ik hem dus niet. Ik ben zelf vrij snel met messen en heb voor de andere taken ook wel aparte apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Arunia schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:56:
Dat is wel mooi, een pan om water mee te koken. Damn, mag ik vragen wat dat wel niet gekost moet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:17
@PnD wat @Raymond P inderdaad aangeeft. Het is een apparaat van die reclame zenders van vroeger. Vandaar de verwijzing. ;)
Het is werkelijk fantastisch!

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 18-03-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ow hahaha 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Offtopic:
Amazing Discoveries, urenlang kijkplezier op YT tegenwoordig, destijds het enige wat nog bewoog op tv wanneer je thuiskwam na het stappen en voordat "brak Telekids kijken" begon. Als je er bij in slaap viel werd je onderbewuste geprogrammeerd door Mike (en Tony) en ging je dubieus spul bestellen iig volgens mij was dat het idee achter die Tell Sell achtige bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De room moest op en ik had een restje diepvries rood fruit die in de weg lag.
Vriendin happy *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFYbS6sO4Dg1BHyVlDwv6YIVn2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jzMPaoDJ9jyw9oLdp1x0y8O.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Raymond P De room?
Ik zie meel(spijs), chocolade, en fruit(saus).
Maar geen (slag)room... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:53

Dennis1812

Amateur prutser

Pannenkoeken met room ipv melk gemaakt misschien?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verstopt. Voornamelijk door het beslag inderdaad.
En een beetje door de coulis, want living on the edge en ik vind het lekker. :+

(Ik heb dus de boter vervangen met room.)

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 21-03-2021 11:20 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach, op die fiets. :9

Ik gebruik voor zaken als te bakken meelspijzen, rauwe melk van de boerderij. Dat is al bijna room van nature... 8)

Maar ik neem aan dat je niet gebakken hebt in room?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Rauwe melk is erg lastig te krijgen voor mij. :( Maar daar werk ik ook graag mee.

Ik heb wel roomboter gebruikt om de pan te vetten ja.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hmm ja rauwe melk is voor veel mensen lastig te krijgen. Keertje bij wat boeren langsgaan? ;)

Ik had dit weekend weer eens wat frites gebakken maar ik merk dat ik ze niet zo krokant krijg als ik ze wil, ze waren eigenlijk zelfs zacht. We hadden geen zin om uitgebreid te koken en de lokale friettent is niet best, dus dan maar zelf even wat maken.

- kruimige aardappels snijden, formaatje vlaamse frieten
- afspoelen en goed uitschudden
- 5 mins @ 150c in de vetbak
- af laten koelen
- +- 4 mins @ 180C in de vetbak met niet giga veel tegelijk (het is een 6L 3600W Hendi ding dus er kan wel redelijk wat in)

Qua kleur waren ze prima de bima, ze waren ook gewoon gaar... maar niet echt krokant. De kleinere frieten waren wat krokanter dan de grotere maar dat is logisch. Weet iemand wat ik kan verbeteren aan mijn proces?

Ik vind wat zetmeel eraan prima voor de bruining dus ik laat ze niet een uur weken. Wellicht dat ik ze langer af moet laten koelen, ze waren nu ongeveer 30C voor ze weer het vet in gingen (het was niet echt gepland om ze te maken ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:36:
Hmm ja rauwe melk is voor veel mensen lastig te krijgen. Keertje bij wat boeren langsgaan? ;)

Ik had dit weekend weer eens wat frites gebakken maar ik merk dat ik ze niet zo krokant krijg als ik ze wil, ze waren eigenlijk zelfs zacht. We hadden geen zin om uitgebreid te koken en de lokale friettent is niet best, dus dan maar zelf even wat maken.

- kruimige aardappels snijden, formaatje vlaamse frieten
- afspoelen en goed uitschudden
- 5 mins @ 150c in de vetbak
- af laten koelen
- +- 4 mins @ 180C in de vetbak met niet giga veel tegelijk (het is een 6L 3600W Hendi ding dus er kan wel redelijk wat in)

Qua kleur waren ze prima de bima, ze waren ook gewoon gaar... maar niet echt krokant. De kleinere frieten waren wat krokanter dan de grotere maar dat is logisch. Weet iemand wat ik kan verbeteren aan mijn proces?

Ik vind wat zetmeel eraan prima voor de bruining dus ik laat ze niet een uur weken. Wellicht dat ik ze langer af moet laten koelen, ze waren nu ongeveer 30C voor ze weer het vet in gingen (het was niet echt gepland om ze te maken ;) ).
Precies wat je zegt, dikkere friet is sowieso lastiger krokant te krijgen, ik heb ze ooit wel eens echt lekker krokant gegeten, die frietenbakker had ze zelfs 3x door het vet gehaald maar hoe exact qua tijden, temp en terugkoelen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
30 Graden buitenkant kan een hele hete kern hebben. ;)
Ook te veel friet tegelijk of (stiekem) natte friet voorbakken helpt niet, je vet zakt dan te veel terug in temperatuur.

Wat betreft de boeren: dat heb ik natuurlijk geprobeerd. Geen zin, geen tijd of eigendom van fabriek X.
Saillant detail: tijdens zulke speurtochten merk ik wel dat ik een kleurtje heb.
Mijn eierenboer verkoopt wel melk, maar niet voldoende om aan de vraag te voldoen. En als ik iets verder rij dan lukt het wel, maar dan zit ik al op 60km round trip.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Raymond P heb je niet een melkdrive ergens in de buurt? Binnen 30 km reisafstand ken ik er hier wel een aantal maar dat kan natuurlijk per regio best verschillen. edit: en dan een flinke thermoskan meenemen om te vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 29-03-2021 17:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:10

Matis

Rubber Rocket

franssie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:45:
@Raymond P heb je niet een melkdrive ergens in de buurt? Binnen 30 km reisafstand ken ik er hier wel een aantal maar dat kan natuurlijk per regio best verschillen. edit: en dan een flinke thermoskan meenemen om te vullen.
Inderdaad, @Raymond P

Bij ons in de buurt (minder dan twee kilometer ) zijn sowieso twee melk taps te vinden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:34

Moonsugar

Communitymanager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2NgfdvSfBNmn8HhjcjX7ecShfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eavpy4KnIw5sRwMFJSLk8xWP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier vooral de lurker uitgehangen om inspiratie op te doen, maar dit kleurrijke bord vond ik waardig genoeg voor dit topic. :)

Edit - ik heb dit recept gemaakt: https://www.leukerecepten...-sinaasappel-uit-de-oven/

[ Voor 9% gewijzigd door Moonsugar op 29-03-2021 18:23 ]

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moonsugar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:12:
[Afbeelding]

Ik heb hier vooral de lurker uitgehangen om inspiratie op te doen, maar dit kleurrijke bord vond ik waardig genoeg voor dit topic. :)
Ik reageer even hier (want je deelt je recept niet :+ )

Ziet er heerlijk uit! Volgens mij heb ik die wijnglazen ook haha.

EDIT: dat ging dus fout, wilde mijn reactie in Show hier je maaltijd van de dag plaatsen maar dat ging dus fout.

offtopic:
waarom had niemand die nog niet getagd :o - EDIT2 HK dus blijkbaar niet te taggen

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 29-03-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
franssie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Ik reageer even hier (want je deelt je recept niet :+ )

Ziet er heerlijk uit! Volgens mij heb ik die wijnglazen ook haha.

EDIT: dat ging dus fout, wilde mijn reactie in Show hier je maaltijd van de dag plaatsen maar dat ging dus fout.

offtopic:
waarom had niemand die nog niet getagd :o - EDIT2 HK dus blijkbaar niet te taggen
Whoops, doe ik iets fout? Of is het helemaal volgens de regeltjes als ik het recept nog toevoeg? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Moonsugar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Whoops, doe ik iets fout? Of is het helemaal volgens de regeltjes als ik het recept nog toevoeg? ;)
In dit topic mag je prima je recept delen.

En als het tegen de regels is, ach. Niemand kan je bannen als opperhoofd van tweakers toch.

Edit. Heb je in t topic dat @franssie bedoeld getagd.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 29-03-2021 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moonsugar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Nee ik deed iets fout. In de huiskamer is er een speciaal "showtopic" maar daar heeft niet iedereen toegang toe.
Maar recepten en ervaringen zijn hier altijd welkom :7

edit: en welkom in deze technische elite kookclub :P

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 29-03-2021 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Dennis1812 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:23:
[...]

In dit topic mag je prima je recept delen.

En als het tegen de regels is, ach. Niemand kan je bannen als opperhoofd van tweakers toch.
Ik leer ook nog elke dag hoor! Receptje inmiddels toegevoegd voor wie dit super lekkere lente/zomer-gerecht wil proberen. Ik heb gesmuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een stuk kalfssucade (1kg) meegenomen bij de hanos.
Weinig ervaring met dit specifieke stuk maar leek mij leuk om eens mee te experimenteren.
Ik zie veel verschillende recepten en tijden en kan er domweg 1 kiezen en volgen. Maar heeft iemand hier een goede tip hoe je het zelf eens succesvol bereid hebt?
Kamado tot mijn beschikking evenals sous vide. Uiteraard ook een oven/fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Matis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Inderdaad, @Raymond P

Bij ons in de buurt (minder dan twee kilometer ) zijn sowieso twee melk taps te vinden.
Waar is ons? :9
Ik heb natuurlijk het liefst een GIS laag met al die taps nu.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 15:10

Matis

Rubber Rocket

Raymond P schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:39:
Gilze. Tussen Breda en Tilburg.

https://melktapgilze.nl/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:39:
[...]

GIS laagje heb ik nog niet kunnen vinden maar deze lijst helpt wellicht wel iets:
https://www.hetkanwel.nl/...-boer-adressen-nederland/

edit: Google maps link van die site https://www.google.com/ma...4%2C4.996167580730571&z=9

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 29-03-2021 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie @Matis Thx voor de input. Het is inmiddels ook al weer bijna twee jaar geleden dat ik er energie in heb gestoken. Tijd om daar verandering in te brengen. :)

Ook maar gelijk m'n bijdrage doen.
Van het weekend cow&chicken gemaakt, Murican seasoned low&slow.

Kalfs spareribs en kippenvleugeltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL2hNNsg2TfLKr2h6uY2d0rhh10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFHePI0veFIRBeMpWcIK0j3E.jpg?f=fotoalbum_large

Culinair gezien misschien niet zo fantastisch, wel enorm lekker.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Raymond P Cow & Chicken - "supercow to the rescue"- de herinneringen en die cartoonserie zo op je bord. Lijkt me een heerlijke snack!

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Je snapt dus waarom ik er kip bij moest maken. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:55:
@Raymond P Cow & Chicken - "supercow to the rescue"- de herinneringen en die cartoonserie zo op je bord. Lijkt me een heerlijke snack!
Dan moet ik toch eerder denken aan:

YouTube: Cow and Chicken Europe - Pork butts from Wazco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die kaart is wel bijzonder.

De boerderij die melk verkoopt in Marknesse b.v. ligt volgens Google maps IN het IJsselmeer...

En d'r staan nog meer stipjes midden in het water (?) :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:44:
[...]

De boerderij die melk verkoopt in Marknesse b.v. ligt volgens Google maps IN het IJsselmeer...

Koeien kunnen heel goed zwemmen :+
Verder geen idee, het is mijn kaart niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Moonsugar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:25:
[...]

Ik leer ook nog elke dag hoor! Receptje inmiddels toegevoegd voor wie dit super lekkere lente/zomer-gerecht wil proberen. Ik heb gesmuld.
Klinkt inderdaad als een leuk recept!

Is de rijst oranje van sinaasappel of van wat anders zoals saffraan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
bvk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:21:
[...]
Klinkt inderdaad als een leuk recept!

Is de rijst oranje van sinaasappel of van wat anders zoals saffraan?
Is gele rijst met saffraan ja! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

DDX

[...]

Hier in de polder weet ik er 2 (Assendelft) staan ook netjes op de kaart, maar daar vlakbij staan nog 2 stipjes zonder echte naam (119 en 128) en ook de De Oude Boerderij, alle 3 op een plek waar geen boerderij staat.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Moonsugar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Is gele rijst met saffraan ja! :)
Ziet er netjes uit d:)b . Welkom in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Mooi, eindelijk een fatsoenlijke reden om een waterscooter te kopen.
Als het tot eten leidt is de vriendin meestal voorstander.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is al weer zowat 2 jaar geleden:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Maar die Portugese meneer staat al geruime tijd niet meer op de markt. Jammer; hij verkocht uitstekende olijfolie voor een fatsoenlijke prijs.
Nadeel was dat het in van die doorzichtige plastic 5L cans zat; m.a.w. voor in-het-donker-bewaren niet zo geschikt.

In de jaren daarvoor haalde ik nog wel eens specifieke olijfolies bij van die winkels die dan tig soorten hadden staan en waar je zelf kon tappen. Maar ook die zijn, in mijn omgeving, inmiddels RIP. En je betaalde (uiteraard) voor het hele feeling-good verhaal eromheen. :|

Sinds geruime tijd koop ik iedere keer zo'n 5l blik via Amazon.de. Vrijwel altijd Griekse olie en dat bevalt prima! Eigenlijk iedere keer een iets andere soort/leverancier om te kijken hoe het bevalt. Begin dit jaar een soort besteld (oogst december 2020!) en die steekt er wat mij betreft boven uit!
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81m-O2c7VsL._SL1500_.jpg

Kreeg zojuist de tweede zending binnen. En dit keer zat er zelfs een testrapport bij! Dat heb ik nog nooit meegemaakt; dat een olijfolie vergezeld ging van een lab uitslag. d:)b

Iemand die kan beoordelen of er iets bijzonders in te zien is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHN017ZdQmYSs8BCr1TC4_x7g7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHFcBAqjZeQNEKl5npLtz2iF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfy2n2KJFd9tTWGtf4q6xBYMO1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuBgzOgLFJtUByClEb4wkIWp.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:39:
Het is al weer zowat 2 jaar geleden:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Maar die Portugese meneer staat al geruime tijd niet meer op de markt. Jammer; hij verkocht uitstekende olijfolie voor een fatsoenlijke prijs.
Nadeel was dat het in van die doorzichtige plastic 5L cans zat; m.a.w. voor in-het-donker-bewaren niet zo geschikt.

In de jaren daarvoor haalde ik nog wel eens specifieke olijfolies bij van die winkels die dan tig soorten hadden staan en waar je zelf kon tappen. Maar ook die zijn, in mijn omgeving, inmiddels RIP. En je betaalde (uiteraard) voor het hele feeling-good verhaal eromheen. :|

Sinds geruime tijd koop ik iedere keer zo'n 5l blik via Amazon.de. Vrijwel altijd Griekse olie en dat bevalt prima! Eigenlijk iedere keer een iets andere soort/leverancier om te kijken hoe het bevalt. Begin dit jaar een soort besteld (oogst december 2020!) en die steekt er wat mij betreft boven uit!
[Afbeelding]

Kreeg zojuist de tweede zending binnen. En dit keer zat er zelfs een testrapport bij! Dat heb ik nog nooit meegemaakt; dat een olijfolie vergezeld ging van een lab uitslag. d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb destijds in Portugal ook lekkere EV meegenomen, lekker spul, gewoon op een schaal met flink wat zeezout en knoflook en dan vers gebakken brood erin doppen :)

Ik weet niet waar je woont uiteraard maar hier in DH zijn meerdere van die winkels waar je allerhande soorten olie kunt tappen. Inderdaad betaal je daar wel relatief veel voor.

In het dagelijkse gebruik heb ik Monini staan. Prima spul, niet duur en gewoon bij de supermarkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Is de vorige 5L al op? Dat is meer dan mijn jaarverbruik. :9

Ik gebruik ev Iliada, ook bij de supermarkt te koop. Maar niet vergelijkbaar met wat men uit Turkije en Griekenland mee smokkelt.

Zo'n testrapport is wel fijn, met olie wordt zo veel gesjoemeld. Al weet ik niet hoe serieus je Griekse documenten moet nemen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat ik de laatste jaren goed gemerkt heb, is dat vooral de ouderdom, of beter gezegd de niet-ouderdom een belangrijk kwaliteits- en smaakkenmerk is.

Voor 36 Euro/5l; dat vind ik een uitmuntende prijs/kwaliteitsverhouding! :)

En dat vrijwel alles in de supermarkten in glazen/plastic flessen zit, is ook niet echt bevorderlijk voor een consistente kwaliteit in de loop v.d. tijd.
Daarom liever die lichtdichte blikken.

@Raymond P
En ja, als je in heel veel bereidingen de boter vervangt door olijfolie; dan gaat het snel.
Bijvoorbeeld in een flinke cake of taart zit al 250gram olijfolie. (i.p.v. een pakje boter). M.a.w. minstens iedere week 1 a 2 baksels; dan gaat het hard...

Oh ja, en sinds ons boterverbruik is gedaald en ons olijfolieverbruik fors is toegenomen, zijn bij ons thuis de goede HDL waardes omhoog gegaan, de LDL en Triglyceriden omlaag. d:)b

Boter (maar dan het liefst de rauwmelkse variant van de boerderij) gebruik ik eigenlijk alleen nog maar op vers gebakken brood en om bepaalde gerechten af te maken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah dat verklaart een hoop.
Ik verbruik ongeveer een kilo (boeren)boter elke maand. Maar een aanzienlijk deel daarvan blijft achter in de pan. (Mijn cake consumptie is gereduceerd tot etalageshoppen bij de banketbakkerij.)

Hoe doe je dat met blanke roux? Bruine roux gebruik ik ook olie voor, maar bij een lichte (blanke/blonde) roux vind ik het resultaat veel minder lekker dan de boter variant.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een periode in een achterafdorp in Griekenland gewoond. Een prachtige tijd wat ingrediënten betreft, met als hoogtepunt toch wel de olijvenoogst. Nondeju, wat is verse olie toch lekker! En ter plaatse, met de juiste contacten, kost het echt drie keer niks. Wat herkomstgebied zit je in ieder geval goed: de Peloponnesos is meer olijfboom dan wat anders. Geniet ervan!

Een heel andere vraag. Sinds dit artikel van de Guardian ben ik me ontzettend bewust van de vuile wereld achter de tomatenplukkerij. De Keuringsdienst van Waarde heeft er ook een aantal afleveringen aan besteed. Ik heb lang geleden een enorme voorraad Funky Tomatoes gekocht, ethisch geproduceerde bliktomaten van een coöperatie uit Italië die als doel had om de productieketen op te schudden. Die is inmiddels echter ter ziele gegaan - net als mijn voorraad bliktomaat. Heeft iemand een idee voor een alternatief? Ik heb het idee dat een labeltje 'biologisch' de lading niet voldoende de lading dekt; ik zoek respect voor natuur én arbeider. De Mutti's van deze wereld beloven veel, maar er zijn zoveel misstanden geweest dat ik daar inmiddels weinig vertrouwen meer in heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Raymond P Idd, een blanke roux vereist een klontje boter.
Maar een bechamel(achtige) saus maak ik hooguit 2, 3 x per maand. M.a.w. 3 klontjes boter.

En voor het glazig maken van de rijstkorrels voor een risotto, gebruik ik tegenwoordig ook al half/half olie/boter. M.a.w. ook daar geen grote hoeveelheden boter meer.

BTW: een groot voordeel van de (rauwe) boter die ik gebruik i.t.t. de fabrieksboter is het mindere spettergedrag in de pan. Dat schijnt te komen door dat het vocht in de vetbolletjes anders ingekapseld is (of zoiets). Het homogenisatie/centrifuge proces bij de industriële zuivelverwerker schijnt wat dat betreft veels te homogeen te zijn. ;) Te uniform dus.
Ook de smaak is altijd hetzelfde. :-( Veels te vlak.
Terwijl je bij boter van de boerderij duidelijk proeft dat de koeien weer naar buiten gaan en/of ander voer vreten.

En dat vind ik ook van menige plantaardige olie uit de supermarkt. Allemaal smaak vervlakt.
Zo krijg ik, via-via (of neem het zelf mee, als het COVID-19 gezien weer kan), 1 a 2x per jaar een flesje met zelf geperste pompoenpitolie uit Oostenrijk.
Wikipedia: Kürbiskernöl – Wikipedia
Da's pas echt groen goud. Maar toegegeven, je moet wel weten wat je er wel en niet mee kan doen. Zowel qua smaak als bereidingsmethode.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Stellar Er is maar 1 weg om daaraan te ontsnappen. Kopen wanneer het in seizoen is direct van de boer.
En dan kan je je nog afvragen of respect voor de natuur voor jou ver genoeg gaat.
De Nederlandse kastomaten voldoen waarschijnlijk ook niet aan je eisen, al wordt er wel enorm veel geautomatiseerd de laatste jaren.

Mja, daar heb je waarschijnlijk geen boodschap aan.
Veel verder dan een flinke traan wegpinken als ik weer een blik opentrek kom ik ook niet.

@ehtweak Veel lichte sauzen / velouté hier. ;)
Ik zag pas ook grasboter van Campina & Co, in januari... Niet onmogelijk, wel erg verdacht imho.
Het vocht vind ik ook een issue, boter mag tot maximaal 16% vocht bevatten voordat het geen boter meer mag heten. In zo'n fabriek is dat natuurlijk kassa. Melk is goedkoop, maar water is nog altijd goedkoper. Ik zou niet verbaasd zijn als er ergens in dat proces "voldaan wordt" aan de wettelijke norm.

Het enige nadeel van de boter van m'n eierenboer is dat ik 'm (vrijwel altijd) uit de vriezer koop, en thuis ook in de vriezer bewaar.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tomaten zelf kweken en tomatensaus wecken. Heb altijd voldoende voor t hele jaar.
En qua respect voor de natuur zeker wel. Ik gebruik 0,0 bestrijdingsmiddelen o.i.d. een mooie volle roma tomaat die een geweldige saus wordt.

Ik houd hem in mijn potten vrij neutraal. Dan kan ik er daarna nog alle kanten mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:59
Stellar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:22:
Ik heb een periode in een achterafdorp in Griekenland gewoond. Een prachtige tijd wat ingrediënten betreft, met als hoogtepunt toch wel de olijvenoogst. Nondeju, wat is verse olie toch lekker! En ter plaatse, met de juiste contacten, kost het echt drie keer niks. Wat herkomstgebied zit je in ieder geval goed: de Peloponnesos is meer olijfboom dan wat anders. Geniet ervan!

Een heel andere vraag. Sinds dit artikel van de Guardian ben ik me ontzettend bewust van de vuile wereld achter de tomatenplukkerij. De Keuringsdienst van Waarde heeft er ook een aantal afleveringen aan besteed. Ik heb lang geleden een enorme voorraad Funky Tomatoes gekocht, ethisch geproduceerde bliktomaten van een coöperatie uit Italië die als doel had om de productieketen op te schudden. Die is inmiddels echter ter ziele gegaan - net als mijn voorraad bliktomaat. Heeft iemand een idee voor een alternatief? Ik heb het idee dat een labeltje 'biologisch' de lading niet voldoende de lading dekt; ik zoek respect voor natuur én arbeider. De Mutti's van deze wereld beloven veel, maar er zijn zoveel misstanden geweest dat ik daar inmiddels weinig vertrouwen meer in heb...
Ik weet dat vrouw de vriendin sinds een documentaire hierover (geen idee welke) zweert bij Mutti. De gelinkte pagina lijkt wel te omschrijven dat ze een bepaalde insteek hanteren die goed is voor de wereld etc. Je koopt het gewoon bij de Appie. Het is wel iets duurder dan de standaard merken, maar met korting groot inslaan en het verschil valt reuze mee.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Dennis1812 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:56:
Tomaten zelf kweken en tomatensaus wecken. Heb altijd voldoende voor t hele jaar.
En qua respect voor de natuur zeker wel. Ik gebruik 0,0 bestrijdingsmiddelen o.i.d. een mooie volle roma tomaat die een geweldige saus wordt.

Ik houd hem in mijn potten vrij neutraal. Dan kan ik er daarna nog alle kanten mee op.
Dat zal moeilijk worden op een Amsterdams stadsbalkonnetje :). Als alternatief zou ik natuurlijk wel goede, verse tomaten in kunnen kopen in de zomer en die 'verwecken'. Best een goed idee. Kun je iets vertellen over je werkmethode?
Stufferdt schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Ik weet dat vrouw de vriendin sinds een documentaire hierover (geen idee welke) zweert bij Mutti. De gelinkte pagina lijkt wel te omschrijven dat ze een bepaalde insteek hanteren die goed is voor de wereld etc. Je koopt het gewoon bij de Appie. Het is wel iets duurder dan de standaard merken, maar met korting groot inslaan en het verschil valt reuze mee.
Uit eerdere nieuwsberichten:
Italian prosecutor Paola Guglielmi has named food giants Mutti and Conserve Italia as benefiting from “conditions of absolute exploitation” in the country’s hugely lucrative tomato industry, as part of an investigation into the death of a seasonal labourer.

Both Mutti and the Conserve Italia brand Cirio [see footnote] supply major UK supermarkets with premium tinned tomatoes and passata, and are named in court documents signed by Guglielmi.

Misschien dat ik wat te cynisch ben geworden, maar dit soort berichten maakt dat ik de grote bedrijven niet meer op hun blauwe ogen geloof.

De €1,80 (oid) per blik die ik betaalde voor mijn Funky Tomatoes had ik er graag voor over. Ik heb vooral de hoop dat er, ergens onder mijn radar, meer van dit soort bottom-up verbeterprojecten bestaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stellar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Dat zal moeilijk worden op een Amsterdams stadsbalkonnetje :). Als alternatief zou ik natuurlijk wel goede, verse tomaten in kunnen kopen in de zomer en die 'verwecken'. Best een goed idee. Kun je iets vertellen over je werkmethode?

[...]

Italian prosecutor Paola Guglielmi has named food giants Mutti and Conserve Italia as benefiting from “conditions of absolute exploitation” in the country’s hugely lucrative tomato industry, as part of an investigation into the death of a seasonal labourer.

Both Mutti and the Conserve Italia brand Cirio [see footnote] supply major UK supermarkets with premium tinned tomatoes and passata, and are named in court documents signed by Guglielmi.

Misschien dat ik wat te cynisch ben geworden, maar dit soort berichten maakt dat ik de grote bedrijven niet meer op hun blauwe ogen geloof.

De €1,80 (oid) per blik die ik betaalde voor mijn Funky Tomatoes had ik er graag voor over. Ik heb vooral de hoop dat er, ergens onder mijn radar, meer van dit soort bottom-up verbeterprojecten bestaan...
Ik doe:
- klein scheutje water in een grote pan (ik gebruik een 15L pan
- alle tomaten erin
- snufje zout erin
- rustig koken en heel veel geduld.
- na een tijdje (op gevoel) pan van het vuur en staafmixer erin/in de blender. Ik houdt van een gladde saus dus ik kies voor de blender.
- alle potten een keer afgespoeld zodat ze stofvrij zijn en mijn rubbers uitgekookt.
- 1 blaadje basilicum in alle potten leggen.
- potten vullen tot 2cm onder de rand.
- rubber + deksel + 2 klemmen erop.
- 30 minuten wecken op 100 graden.
- heet water in je weckpan want hete inhoud in je pot
- potten afkoelen in de pan, zoon 24uur
- klemmen eraf, sticker met datum en inhoud erop en klaar.

Ipv weck potten kan je draaideksel potten pakken. Koop dan voor de zekerheid wel nieuwe deksels.
Er is al jarenlang discussie of je tomaten veilig kan inmaken. Ik heb geen PH meter dus ik kies voor de veilige weg en weck het nog een half uurtje. Op deze manier blijven je potten tientallen jaren goed en lekker. Ik verwerk zo tussen de 50 en 100kg tomaten meestal. Vaak kom ik wel uit voor het hele jaar. Een enkele keer is het wel op. Dan koop ik mutti. Mocht ik een ziekte hebben in mijn tomaten en de oogst valt tegen ga ik naar een boer 5km verderop en koop ik ze voor een hele scherpe prijs groot in.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 31-03-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:10
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:38:
Russel Hobbs is volgens mij een budget merk, ik heb zelf een braun en daar zijn ook wat onderdelen van kapot, is ook niet alles. Ik kan er nog soep mee maken en daar gebruik ik hem voor, ik zal zelf ook geen dure kopen omdat ik vaak tomatensoep e.d. maak en dat tast wel (vooral witte) staafmixers wat aan.

Een bamix is fantastisch, maar als je voor nieuw gaat (2e hands is een goed idee!) moet je wel afvragen of het het geld waard is. Ik denk vaak: voor de nieuwprijs kan ik 8 goedkopere versies kopen die minder lang meegaan, maar over de langere termijn ben ik net zoveel kwijt. Maarja, ik maak er echt alleen soep mee en dan is het een must have, maar voor de rest? Hij was handig toen de kinderen heel jong waren en mijn braun die toendertijd 70 euro was gaat nu nog steeds mee (al is een onderdeel kapot gegaan: het bakje waarmee je uien kon hakken enzo).

Maar als je voor kwaliteit wilt gaan is een bamix echt een goede keuze, mooie dingen ook. Maar kijk of het nodig is. Als je net als ik 1 keer per 2 weken wat soep maakt om in te vriezen, dan kan je ook met een goedkoper apparaat prima uit de voeten.
Sorry dat ik een bericht van 3 jaar terug quote.
Zit hier in de running voor een Bamix superbox.
Duur spul, amai zeg. :| Dan heb je wel het beste van het beste + dat het veelzijdig is.

De tip van marktplaats is een goeie. Voor de moment zijn 2 beschikbaar, die zijn allebei gereserveerd.

Echter een vraagje,
Kan dit een volwaardige vervanger zijn van een keukenmachine en foodprocessor?

@Boudewijn Jij bent hardcore Bamix :) hoeveel apparaten heb jij met de Bamix vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

NoTimeRemains

I know

Stufferdt schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
[...]

ik heb toevallig een tijd geleden een smaak vergelijking gedaan tussen de Mutti producten en het AH huismerk spul. Zelfde bolognese alleen andere tomaten, ik vond er heel veel verschil in zitten kwa smaak. Niet dat het huismerk vies was ofzo, maar de mutti variant was gewoon veel lekkerder, voller van smaak.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 16:15
ehtweak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben actief in de levensmiddelenbranche en heb GPS en COA formulieren dagelijks in mijn handen. Ziet er keurig netjes uit! :)

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:59
Stellar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:23:
[...]

[...]

Oh zonde. Dat haalt de hele situatie wel wat onderuit natuurlijk. Je denkt goed te doen, zijn het alsnog boeven.
NoTimeRemains schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:26:
[...]

ik heb toevallig een tijd geleden een smaak vergelijking gedaan tussen de Mutti producten en het AH huismerk spul. Zelfde bolognese alleen andere tomaten, ik vond er heel veel verschil in zitten kwa smaak. Niet dat het huismerk vies was ofzo, maar de mutti variant was gewoon veel lekkerder, voller van smaak.
Ja eens, je merkt zeker verschil. Thuis gebruikt mijn vader veel Grand Gerard van de Sligro qua conserveren. Geen idee overigens in welke mate dit merk de natuur en werkomstandigheden op orde heeft.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Duur spul, amai zeg. :| Dan heb je wel het beste van het beste + dat het veelzijdig is.

De tip van marktplaats is een goeie. Voor de moment zijn 2 beschikbaar, die zijn allebei gereserveerd.

Echter een vraagje,

@Boudewijn Jij bent hardcore Bamix :) hoeveel apparaten heb jij met de Bamix vervangen?
Hmm het is geen volwaardige vervanging van een keukenmachine: hummus ermee maken is echt niet handig, dat blijft teveel aan je mixerkop kleven.

Ikzelf gebruik op die use-case na de blender en keukenmachine nooit ;). De vijzel wel omdat een sambal itt een boemboe echt beter is als je hem vijzelt dan wanneer je de bamix erin hangt. Minder extreem dan bij guacamole overigens. Die set die je noemt heeft mijn vriendin gekocht, ik heb die slice-cy oid er niet bij, maar ik heb al een mandoline en ben handig met messen.
Prima set ;)

Mayonaise en slagroom doe ik ook vaak gewoon met de bamix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:34:
@Raymond P Idd, een blanke roux vereist een klontje boter.
Maar een bechamel(achtige) saus maak ik hooguit 2, 3 x per maand. M.a.w. 3 klontjes boter.

En dat vind ik ook van menige plantaardige olie uit de supermarkt. Allemaal smaak vervlakt.
Zo krijg ik, via-via (of neem het zelf mee, als het COVID-19 gezien weer kan), 1 a 2x per jaar een flesje met zelf geperste pompoenpitolie uit Oostenrijk.
Wikipedia: Kürbiskernöl – Wikipedia
Da's pas echt groen goud. Maar toegegeven, je moet wel weten wat je er wel en niet mee kan doen. Zowel qua smaak als bereidingsmethode.
Ik heb ooit een workshop gehad waarbij we met pistache, rode curry en nog iets (grmbl opzoeken wat) aan de slag gingen en dat afmaakten met wat tactisch geplaatste pompoenpitolie. Die heb ik toen bij de Hanos opgesnord...

En sindsdien doe ik er niets mee. Wat zijn jouw suggesties erme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Boudewijn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Hmm het is geen volwaardige vervanging van een keukenmachine: hummus ermee maken is echt niet handig, dat blijft teveel aan je mixerkop kleven.

Ikzelf gebruik op die use-case na de blender en keukenmachine nooit ;). De vijzel wel omdat een sambal itt een boemboe echt beter is als je hem vijzelt dan wanneer je de bamix erin hangt. Minder extreem dan bij guacamole overigens. Die set die je noemt heeft mijn vriendin gekocht, ik heb die slice-cy oid er niet bij, maar ik heb al een mandoline en ben handig met messen.
Prima set ;)

Mayonaise en slagroom doe ik ook vaak gewoon met de bamix.
Bedankt voor je antwoord :) . Wat voor keukenmachine heb jij dat je daar hummus in kan maken? Ik doe dat altijd in een foodprocessor.
Lijkt mij zo heerlijk om eventjes melk te kunnen opschuimen met de Bamix voor in de koffie. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor je antwoord :) . Wat voor keukenmachine heb jij dat je daar hummus in kan maken? Ik doe dat altijd in een foodprocessor.
Lijkt mij zo heerlijk om eventjes melk te kunnen opschuimen met de Bamix voor in de koffie. _/-\o_
Ok, wacht. Ik noem het ding een keukenmachine maar de term is foodprocessor. Mea culpa.

Qua keukenmachine staat hier een ding dat ik Kitchenaid noem (net als Bamix, Roner en BGE best wel een antonomasie). Voor het kneden van deeg en dergelijke is een staafmixer niet handig ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Voor het opschuimen van melk imho ook niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:24:
Lijkt me ook niet tbh, maar ik doe het zeer zelden. Gebruik dan gewoon het stoompijpje van het koffie-apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Raymond P schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:24:
Voor de moment heb ik nog geen melk opschuimer, waarom zou ik dit kopen als het ook met de Bamix kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Omdat je geen emulsie kan maken van koude melkschuim en koffievetten.

Voor het beste resultaat voeg je lucht toe op/tot het moment dat eiwitten in de melk gaan stollen, de micro-luchtbellen zitten dan opgesloten.
Een (metalen) staafmixer is onpraktisch omdat je temperatuur snel zakt, je zal dan moeten bijverwarmen en als je geen grote hoeveelheden doet (lees: liter) is dat een ingewikkeld proces.

Ik cheat wel eens voor m'n vriendin. Verwarm een half kopje melk tot 50 graden, klop er een slag of 6 lucht door met een kleine garde en verwarm naar 63 graden. Klop (of draai) er nog 15 seconden lucht door en je hebt een goed resultaat, beter dan menig thuisbarista met een machine voor elkaar krijgt.
Ik gebruik hiervoor de magnetron. :+

Het gaat beter op het stoompijpje van m'n espressoapparaat maar die doet daar veel te lang over, ik heb geen HX/double-boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1zI43DjtOutrkx6vSaLyadgdiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR5oBbp9mDK7blLLk81E6uJY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 31-03-2021 15:06 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Voor de moment heb ik nog geen melk opschuimer, waarom zou ik dit kopen als het ook met de Bamix kan?
[YouTube: Super creamy milk foam]
Ziet er goed uit. Als zij dit zo demonstreren (skimmed milk) dan moet het wel lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Echter een vraagje,

Ik heb die superbox in een aanbieding gekocht en inderdaad een complete keukenmachine inclusief blender erdoor vervangen. Heb nu alleen nog die Bamix staan en een kitchenaid keukenmachine voor deeg e.d.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Cass Casey schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Ik heb die superbox in een aanbieding gekocht en inderdaad een complete keukenmachine inclusief blender erdoor vervangen. Heb nu alleen nog die Bamix staan en een kitchenaid keukenmachine voor deeg e.d.
Wanneer was dit en hoeveel heb je er destijds voor betaald?
Je hebt een oude keukenmachine vervangen voor een Kitchenaid keukenmachien voor deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Wanneer was dit en hoeveel heb je er destijds voor betaald?
Je hebt een oude keukenmachine vervangen voor een Kitchenaid keukenmachien voor deeg.
250 heb ik betaald ongeveer. Ergens vorig jaar zomer.

Begrijp je tweede zin niet, maar eh. Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Boudewijn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Ziet er goed uit. Als zij dit zo demonstreren (skimmed milk) dan moet het wel lukken denk ik.
Zonder te cheaten met klop-fix, hoe zie je dat voor je als je bijna bevroren melkschuim op warme koffie legt?

Daarna kunnen we het hebben over het mengen met koffie. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 31-03-2021 15:54 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Los daarvan. Magere melk in je koffie -O-
dan krijg je een gekleurde Americano ipv een Cappuccino :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:10:
[...]
pompoenpitolie.

En sindsdien doe ik er niets mee. Wat zijn jouw suggesties erme?
Wat suggesties:

Bij een simpele tomaten/basilicum/mozarella salade past deze olie heel goed.
Niet alleen qua kleur, maar zeer zeker vanwege de nootachtige smaak.

Een vers gebakken volkorenbrood (Duits/Oostenrijkse stijl) met wat drupjes van deze donkergroene olie i.p.v. olijfolie, is ook een prima combinatie.

Daarnaast de klassieke pompoensoep (oranje van kleur) met wat scheuten/tekening van groene pompoenpitolie.

Niet te vergeten zaken als puree's (van aardappel, pastinaak, e.d.) met daarover heen het donkergroene goud. Geeft een fraai smaakcontrast, zeker als er dan ook nog geroosterde pompoenpitten bij gaan.

Er wordt zelfs ijs mee gemaakt:
https://www.steirische-sp...leeis-kuerbiskernoel.html

Enzovoorts:
https://www.chefkoch.de/r...skern%C3%B6l/Rezepte.html
https://www.ichkoche.at/k...und-kuerbiskerne-rezepte/
https://www.kuerbiskernoel.cc/rezepte

Zal ik nog ff doorgaan? :+

Let wel op; Kürbiskernöl is zeer zeker niet geschikt om mee te bakken!
en absoluut niet om een pan mee in te branden!!!!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hmm thanks @ehtweak ik ga er toch eens wat meer mee doen.

Ik maak graag van ottolenghi de "meringue roulade"-taart. Een boomstamrol van meringue met daarin mascarpone (met smaakmaker) en vruchten. Met frambozen, pistache en rozenwater is hij lekker... maar ik heb hem ook wel eens met mango en oranjebloesemwater gemaakt.

Het is Pasen en ik zit verplicht binnen. Dus wellicht bak ik wat.

Zit over deze rol te denken met advocaat (het is immers Pasen). De advocaat door de vulling spatelen en dan mango grof raspen (eventueel een beetje inkoken tot siroop) en wellicht nog een rots van amandel. Of stukjes amandel of verkruimelde bitterkoekjes eroverheen. De mango voor een zuurtje en de bitterkoekjes/noten voor een bite.
Gezien ik weinig proef moet het allemaal niet te subtiel zijn qua smaak :/

Iemand nog een leuk idee?

Dit is het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://flockler.com/thumbs/sites/192/raspberry_s640x0_c2281x1332_l0x1024_q70.jpg
YouTube: Meringue Roulade with Rose Petals and Fresh Raspberries recipe from ...

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 02-04-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Laat je die mango fermenteren?
Als je mango zuur is ben je opgelicht of te laat met gebruiken. Al is gefermenteerde mango in donkere rum dus wel lekker.

Ik stem voor citroen curd en witte chocolademouse. :9~

---

Vandaag (voor morgen) ook mango gebruikt, geen zure. :9

Roedjak manis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMtE6oPf135xZodhEWQPZD0zDsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tow68eR4E5SQeYmYB895jd5L.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Cass Casey schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:44:
[...]

250 heb ik betaald ongeveer. Ergens vorig jaar zomer.

Begrijp je tweede zin niet, maar eh. Nee.
Maak je wel eens smoothies? Zo ja, doe je dat nu met de staafmixxer of een ander accesoire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
PnD schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:42:
[...]

Maak je wel eens smoothies? Zo ja, doe je dat nu met de staafmixxer of een ander accesoire?
Mijn vriendin maakt ze regelmatig. En inderdaad: met de staafmixer in een maatbeker. Vroeger in de blender, maar de Bamix doet 't prima. Basis is altijd verse jus, en daarbij wat we hebben: bevroren fruit, banaan, bosbessen. Pas ook met ananas.

Pas trouwens ook chili con carne gemaakt volgens het recept van Koken met Nick. Dus ook met die gedroogde pepers en dan een soort mole maken. Waar hij de blender gebruikte, deed ik het met de staafmixer en bijbehorende "SliceSy" (multi-snijder-ding). Ging helemaal super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Cass Casey schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:09:
[...]

Mijn vriendin maakt ze regelmatig. En inderdaad: met de staafmixer in een maatbeker. Vroeger in de blender, maar de Bamix doet 't prima. Basis is altijd verse jus, en daarbij wat we hebben: bevroren fruit, banaan, bosbessen. Pas ook met ananas.

Pas trouwens ook chili con carne gemaakt volgens het recept van Koken met Nick. Dus ook met die gedroogde pepers en dan een soort mole maken. Waar hij de blender gebruikte, deed ik het met de staafmixer en bijbehorende "SliceSy" (multi-snijder-ding). Ging helemaal super.
Ik zit te twijfelen over de bamix/kitchenaid combi die jij hebt. Die slicesy leek me wat onhandig met die uitneembare bodem. Alleen extra onderdelen om schoon te maken.

Ik maak ook smooties met bevroren halve stukken banaan in erin lijkt me wat onhandig met een staafmixer.

[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 03-04-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
PnD schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:39:
[...]

Ik zit te twijfelen over de bamix/kitchenaid combi die jij hebt. Die slicesy leek me wat onhandig met die uitneembare bodem. Alleen extra onderdelen om schoon te maken.

Ik maak ook smooties met bevroren halve stukken banaan in erin lijkt me wat onhandig met een staafmixer.
Voor mij was het esthetische ook belangrijk. Ik vind de Bamix (rood, net als mijn KitchenAid) mooier dan de grijze Philips keukenmachine. Maar sinds de Bamix er staat is de Philips naar zolder verhuisd bij de “marktplaats” kandidaten. En tot nu toe niet gemist.

Overigens heb ik vandaag de pasta-accessoires besteld voor de kitchenaid. Komende week een keer verse tagliatelle maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjFqqSzl3AxW0ZKQ6xgFJjyU_6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4G8mifTVjgo5LxwehM04K3X.jpg?f=fotoalbum_large

Stuffed burger met blauwe kaas en jalapenos. Saus met chipotle, mayo, curry en augurk. Verder tomaat en ijsbergsla op het broodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:04

Thompson

Beeromaniac

Lang verhaal kort; Ik heb 7,5kg rundermuis gekregen, meerdere stukken vacuum geseald in 1 grote verpakking, oftewel 1 homp vlees in de diepvries.

Ik lees online dat hier o.a. rosbief en carpaccio van wordt gemaakt.
Nou vind ik beide erg lekker maar dan heb je het doorgaans om 100~200 gram.

Dus nu zit ik met de volgende vragen;
Hoe pak ik het bereiden van rosbief/carpaccio het beste aan - Heb ik hiervoor eigenlijk een snijmachine nodig?
Zijn er nog andere interessante manieren om dit stuk vlees te gebruiken, wellicht meteen in grotere kwantiteit?
Hoe veilig is het om die verpakking open te maken, heel klein beetje laten ontdooien zodat ik de stukken van elkaar kan krijgen en los van elkaar weer in te vriezen?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Thompson schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:24:
Lang verhaal kort; Ik heb 7,5kg rundermuis gekregen, meerdere stukken vacuum geseald in 1 grote verpakking, oftewel 1 homp vlees in de diepvries.

Ik lees online dat hier o.a. rosbief en carpaccio van wordt gemaakt.
Nou vind ik beide erg lekker maar dan heb je het doorgaans om 100~200 gram.

Dus nu zit ik met de volgende vragen;
Hoe pak ik het bereiden van rosbief/carpaccio het beste aan - Heb ik hiervoor eigenlijk een snijmachine nodig?
Zijn er nog andere interessante manieren om dit stuk vlees te gebruiken, wellicht meteen in grotere kwantiteit?
Hoe veilig is het om die verpakking open te maken, heel klein beetje laten ontdooien zodat ik de stukken van elkaar kan krijgen en los van elkaar weer in te vriezen?
Dat laatste is wat ik waarschijnlijk ook zou doen, op die manier blijft het wel bevroren, sowieso lijkt me met dun snijden dat het makkelijker is om het bevroren te houden met carpaccio.

Overigens is het niet ongebruikelijk dat, met name met rundvlees als het uit andere landen komt, dit meer dan eens ingevroren en ontdooit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@Thompson Is loswrikken met een stevig mes in bevroren toestand geen optie? Hoe groot/zwaar zijn die afzonderlijke stukken?

En ik dacht dat het met carpaccio de bedoeling was om een wat dikker stuk plat te meppen tot flinterdun in plaats van heel dun te snijden, maar daar kan ik me in vergissen. Rosbief snij je inderdaad wel heel dun naar wens.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:59:
Laat je die mango fermenteren?
Als je mango zuur is ben je opgelicht of te laat met gebruiken. Al is gefermenteerde mango in donkere rum dus wel lekker.

Ik stem voor citroen curd en witte chocolademouse. :9~
Hmm vaak zijn ze nog te jong in NL en wat zurig.

Resultaat was qua smaak prima, ik had een paar eetlepels (stuk of 4) advocaat door de mascarpone geroerd. De mango een uur of 5 uit laten lekken, en een klein beetje limoensap toegevoegd. Ook even wat vocht eruit gedrukt. Het sap had ik bewaard en ingekookt, maar gezien de boel al vrij nat was niet gebruikt.

Probleem was wel dat de rol alsnog te nat was, veel meringuelagen waren aan het oplossen en de boel zakte in. Twijfel of dat door de mango of de advocaat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:50:
@Thompson Is loswrikken met een stevig mes in bevroren toestand geen optie? Hoe groot/zwaar zijn die afzonderlijke stukken?

En ik dacht dat het met carpaccio de bedoeling was om een wat dikker stuk plat te meppen tot flinterdun in plaats van heel dun te snijden, maar daar kan ik me in vergissen. Rosbief snij je inderdaad wel heel dun naar wens.
Zover ik weet hoort Carpaccio dun gesneden te worden van een stuk ossenhaas (en bevroren toestand maakt dat uiteraard makkelijker), ik heb voor de zekerheid nog eens online gezocht net maar van dat plat meppen kon ik niks vinden maar ook dat betekent natuurlijk niet dat zoals ik het omschreef zo is zoals het hoort :P wellicht is het van oorsprong wel plat gemept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:09:
[...]

Zover ik weet hoort Carpaccio dun gesneden te worden van een stuk ossenhaas (en bevroren toestand maakt dat uiteraard makkelijker), ik heb voor de zekerheid nog eens online gezocht net maar van dat plat meppen kon ik niks vinden maar ook dat betekent natuurlijk niet dat zoals ik het omschreef zo is zoals het hoort :P wellicht is het van oorsprong wel plat gemept.
Keuringsdienst van waarde had daar laatst een mooi filmpje van. Die man heeft het toen volgens authentiek recept bereid.
Misschien kan je die nog even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een traditionele carpaccio van een muisje sla je plat en maak je een mooi schilderij van.
Als je 'm van ossenhaas snijdt dan zou ik er niet meer op slaan.

@Boudewijn Ja, een mango plukken voordat hij rijp is doen ze veel. Een aan de boom gerijpte mango is wel veel lekkerder dan een in de kist verkleurde exemplaar. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 08-04-2021 15:25 ]

- knip -

Pagina: 1 ... 78 ... 110 Laatste