noud schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:00:
Ik ben voor een nieuwe heteluchtoven gasfornuis aan het kijken en kom op een aantal functies terecht waarvan ik denk. Is dit handig of niet.
Hebben jullie een wokbrander op het gasfornuis? En is dat een dikke pluspunt? Ik wok niet vaak. Mijn grote gaspit 'werkt'.
Momenteel heb ik een oude Etna gasfornuis eentje die op vuur werkt (onderkant aansteken). Ik kan hier nooit echt schotelgerechten meemaken omdat de temperatuur niet klopt. Ik weet niet tot hoeveel graden hij gaat.
Wat voor soort gerechten naast pizza maak je boven de 250 graden?
De wokbrander die je in de winkel koopt is vaak "een grote gaspit". Als je in Azie of in een goed Zziatisch restaurant kijkt naar een wokpit zit je rond de 11kWatt.
Als ik bij bijvoorbeeld Atag kijk:
https://www.deschouwwitgo...deren-op-dezelfde-brander
4.6 of als je de "Volcanoe" modellen neemt 6kW. Tsja, leuk om een wok op te zetten en het gaat echt wel harder dan een gewone pit, maar het direct dichtschroeien van veel vochtig materiaal is lastig. Kleine hoeveelheden drogere producten kunnen daarentegen wel.
In mijn nieuwe keuken helaas geen echte wok, ik ga voor een grote inductieplaat en wellicht een wok met platte bodem voor op inductie. Moet dat nog uitzoeken. Een losse wokbrander (in een verder gasloos huis) is me teveel gedoe.
Ondertussen staan hier kalfwangen met steranijs en kaneel op. Iets te winters voor nu, maar vast wel weer heel lekker. Ze zijn net aangebraden, en gaan zo 24+ uur de sous vide in. Ik zit aan 80C te denken om het bindweefsel lekker te laten denatureren.
Heb net de wangen aangebraden in een half pakje boter, daarna het vlees uit de pan en in het braadvocht wat wortel, bleekselderij, sherryazijn, sjalotten en tomatenpuree meegebakken. Note to self: volgende keer eerst alles groenten lekker carameliseren voo de tomatenpuree erbij kan. Nu lukte dat carmeliseren iets minder goed.
[
Voor 16% gewijzigd door
Boudewijn op 26-04-2021 12:23
]