Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09
Dennis1812 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:12:
[...]

Keuringsdienst van waarde had daar laatst een mooi filmpje van. Die man heeft het toen volgens authentiek recept bereid.
Misschien kan je die nog even zoeken.
Nu je het zegt, kan me herinneren dat ik die afl. voorbij had zien komen maar nog niet bekeken.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:12:
Een traditionele carpaccio van een muisje sla je plat en maak je een mooi schilderij van.
Als je 'm van ossenhaas snijdt dan zou ik er niet meer op slaan.
Origineel wordt het blijkbaar wel gesneden, maar niet van ossenhaas (fillet) maar van "shell" :

https://web.archive.org/w...i/Consigli/carpaccioe.htm

Shell is dan muis denk ik? Wat ik altijd begrepen heb is dat het platslaan gedaan wordt om het vlees malser te maken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:12:
Een traditionele carpaccio van een muisje sla je plat en maak je een mooi schilderij van.
Als je 'm van ossenhaas snijdt dan zou ik er niet meer op slaan.

@Boudewijn Ja, een mango plukken voordat hij rijp is doen ze veel. Een aan de boom gerijpte mango is wel veel lekkerder dan een in de kist verkleurde exemplaar. :)
Zeker . In Thailand proef je dat ook meteen. Geldt ook voor tomaten uit NL en meer producten.

Gezien ik van de ah bezorgservice leef deze dagen moet ik het ermee doen.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:00
Lende/contrefilet. Traditioneel krijgt het wel wat tikken hoor.
Mja, 'hier' staat er meestal Carpaccio van de ossenhaas op de kaart. En dan krijg je een licht aangevroren ossenhaas flinterdun van de snijmachine.
Of plakjes plakvlees van een paal natuurlijk. :+

@Boudewijn Bij AH kan je ook geluk hebben met vliegmango's. De Israëlische eat-me zijn meestal prima.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:00:
Lende/contrefilet. Traditioneel krijgt het wel wat tikken hoor.
Mja, 'hier' staat er meestal Carpaccio van de ossenhaas op de kaart. En dan krijg je een licht aangevroren ossenhaas flinterdun van de snijmachine.
Of plakjes plakvlees van een paal natuurlijk. :+

@Boudewijn Bij AH kan je ook geluk hebben met vliegmango's. De Israëlische eat-me zijn meestal prima.
Ik begreep trouwens wel dat de meeste blisterverpakkingen met carpaccio niet zo van de ossenhaas gesneden zijn maar “processed”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, plakvlees. "Samengestelde" stukken vlees aan elkaar geplakt in een paal gegoten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:34:
Yep, plakvlees. "Samengestelde" stukken vlees aan elkaar geplakt in een paal gegoten.
Dan is dungesneden van een bevroren stuk ossenhaas denk ik al een mooi alternatief :)

Misschien wel een idee want ik heb nog een hele ossenhaas in de vriezer liggen van de Hanos. Natuurlijk vele toepassingen voor maar Carpaccio is wellicht een goed idee voor een deel ervan.

[ Voor 25% gewijzigd door 1nsane op 08-04-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hah, ja. Al zijn die pakjes die in de supermarkt (en groothandel) liggen wel erg vaak ook al gelijmd vlees. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:43
Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:58:
Hah, ja. Al zijn die pakjes die in de supermarkt (en groothandel) liggen wel erg vaak ook al gelijmd vlees. ;)
Ik vond dit wel een helder filmpje hierover. Centrifugeren, aan elkaar vast persen, nepbot erin en je hebt 'beenham'.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De zalm wordt ook vrolijk gelijmd, en ik heb al eens "gamba's" gehad waarvan ik vrij zeker ben dat ze niet hun eigen staart aan hadden.

Ik probeer dat echt te vermijden, alle mooie stukken worden geëxporteerd en hier ligt de troep in de schappen.
Voor-corona was het ook al gangbaar om carpaccio van een paaltje te krijgen voor 17+ euro, als je buiten de deur eet en je 'gaat zeiken' dan scoor je geen punten dus echt ontsnappen is bijna niet meer mogelijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:05:
De zalm wordt ook vrolijk gelijmd, en ik heb al eens "gamba's" gehad waarvan ik vrij zeker ben dat ze niet hun eigen staart aan hadden.

Ik probeer dat echt te vermijden, alle mooie stukken worden geëxporteerd en hier ligt de troep in de schappen.
Voor-corona was het ook al gangbaar om carpaccio van een paaltje te krijgen voor 17+ euro, als je buiten de deur eet en je 'gaat zeiken' dan scoor je geen punten dus echt ontsnappen is bijna niet meer mogelijk.
Ik denk dat sommige koks in eetcafés het zelf ook niet herkennen (en dus ook de etiketten niet lezen). Het deel dat dat wel doet (want het moet vermeld worden - samengesteld vlees dacht ik dat de term was) zal dan denken men proeft en ziet het toch niet.

Bij garnalen uit de frituur is - net zoals bij de 'kreefetpootjes' niet te achterhalen waar het van gemaakt is dus dat ze daar sjoemelen ligt voor de hand.

edit: en ergens gaat het wellicht ook voedselverspilling tegen maar ik ben wel voor transparantie hierin.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 08-04-2021 18:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

En als de eetcafé's weer opengaan is het maar de vraag of ze niet extra bezuinigen op ingrediënten om het een en ander weer financieel te compenseren...

Maar zoals altijd: Weet wat je eet!

Even wat anders, ik ben nu een Tartiflette aan het maken volgens een recept van Alain Caron. Maar daar moet op een kilo aardappelen een halve liter wijn in, is dat niet wat veel?

Niet dat ik iets tegen wijn heb, maar het lijkt me wel een natte bedoeling te worden dan... Naast die kilo aardappel en die 500 ML wijn gaat er nog knoflook, sjalot, groene kruiden, crème fraiche en uiteraard Rebluchon (250 gr) in.

Heeft er iemand ervaring met dit gerecht?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Die koks snijden vrolijk 'coquilles' van een paaltje en denken dat die zo rondzwemmen in de zee. :+
Daar kan ik mij nog wat bij voorstellen. Zo'n coquille staat niet langs de snelweg onderweg naar werk.

Maar er zijn toch geen koks die een perfect ronde cilinder van een meter lang zien en denken dat dat zo uit een koe komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi4cFhJ1vFMDuVWbG-_ZwXpk1oY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A8m2ea1H6GhXSB1Gq3okFB10.jpg?f=user_large

Ik snap dat ze ermee weg komen, maar vind het wel jammer dat je voor 70 euro/couvert geen echte producten meer hoeft te verwachten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:09

Dennis1812

Amateur prutser

Zo heel af en toe vind ik zoom blisterverpakking gelijmde carpaccio best prima :o

* Dennis1812 loopt zelf het topic wel uit.. ;w

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:56:
Zo heel af en toe vind ik zoom blisterverpakking gelijmde carpaccio best prima :o

* Dennis1812 loopt zelf het topic wel uit.. ;w
Ah joh lekker blijven. Ik ben sowieso al niet zo'n carpaccio fan.

Te vaak te koud
Te vaak prutkwaliteir
Te vaak mayo of andere zooi erop.

Zo'n hammetje met ingefrobuleerd been is daarentegen best lekker als je het bij een goede bron haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:05:
[...]

Ah joh lekker blijven. Ik ben sowieso al niet zo'n carpaccio fan.

Te vaak te koud
Te vaak prutkwaliteir
Te vaak mayo of andere zooi erop.

Zo'n hammetje met ingefrobuleerd been is daarentegen best lekker als je het bij een goede bron haalt.
Eens qua temperatuur. Fijne is dat je dat thuis dus zelf in de hand hebt.
Drupje olie en wat parmezaan en pijnboompitjes erop kan ik wel waarderen. Mayo absoluut niet. En soms zit er pesto bij. Dat vind ik ook niet te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pesto van groene bladeren en noten en olie is lekker. Maar vaak zit er cashew/aardappel, zonnebloemolie in. Dan keldert mijn enthousiasme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:16:
Pesto van groene bladeren en noten en olie is lekker. Maar vaak zit er cashew/aardappel, zonnebloemolie in. Dan keldert mijn enthousiasme.
Bedoel je dan dat er echt stukjes aardappel op zitten?
Dat lijkt me echt ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:36
walterworld schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Sorry dat ik een bericht van 3 jaar terug quote.
Zit hier in de running voor een Bamix superbox.
Duur spul, amai zeg. :| Dan heb je wel het beste van het beste + dat het veelzijdig is.

De tip van marktplaats is een goeie. Voor de moment zijn 2 beschikbaar, die zijn allebei gereserveerd.

Echter een vraagje,
Kan dit een volwaardige vervanger zijn van een keukenmachine en foodprocessor?

@Boudewijn Jij bent hardcore Bamix :) hoeveel apparaten heb jij met de Bamix vervangen?
Op 17 april 2017 kocht ik (met 20% paaskorting bij oldenhof) voor €267,92 een superbox. Het was na het slopen van de tweede of derde "midrange" braun staafmixer. Ik verwacht dat 'ie nog jáááren mee gaat, maar mocht hij sneuvelen dan hoop ik dat ik in de finaciële positie ben om gelijk een nieuwe te kopen.

Buy once, cry once gaat wat mij betreft op. De staafmixer en vooral de processor (hakmolen) worden hier wekelijks gebruikt. Ik kan naar eigen zeggen best goed overweg met een koksmes maar voor sommige (grote) klussen is een hakmolen gewoon enorme tijdswinst.

Sinds de aanschaf van de bamix heb ik met mijn partner afgesproken dat er alleen keukenmachines worden aangeschaft die meer dan een klusje kunnen. Daarna is er enkel nog een tosti/panini/wafel/grill-ijzer bij gekomen maar de aanschaf van broodbakmachine, airfryer en andere van dat soort ruimtevreters heb ik er allemaal mee af kunnen wenden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GabberPiet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:33:
[...]

Op 17 april 2017 kocht ik (met 20% paaskorting bij oldenhof) voor €267,92 een superbox. Het was na het slopen van de tweede of derde "midrange" braun staafmixer. Ik verwacht dat 'ie nog jáááren mee gaat, maar mocht hij sneuvelen dan hoop ik dat ik in de finaciële positie ben om gelijk een nieuwe te kopen.

Buy once, cry once gaat wat mij betreft op. De staafmixer en vooral de processor (hakmolen) worden hier wekelijks gebruikt. Ik kan naar eigen zeggen best goed overweg met een koksmes maar voor sommige (grote) klussen is een hakmolen gewoon enorme tijdswinst.

Sinds de aanschaf van de bamix heb ik met mijn partner afgesproken dat er alleen keukenmachines worden aangeschaft die meer dan een klusje kunnen. Daarna is er enkel nog een tosti/panini/wafel/grill-ijzer bij gekomen maar de aanschaf van broodbakmachine, airfryer en andere van dat soort ruimtevreters heb ik er allemaal mee af kunnen wenden :+
Airfryer is wel heel veel veelzijdiger dan 1 klusje.
Kan je grill ijzer weg en broodmachine is ook niet meer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 22:25
Stufferdt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:19:
[...]

Ik vond dit wel een helder filmpje hierover. Centrifugeren, aan elkaar vast persen, nepbot erin en je hebt 'beenham'.

[YouTube: Gelijmde beenham met een prothese?! | KEURINGSDIENST VAN WAARDE KORT #29 | NPO 3]
Ha grappig, Heb net zo'n potje vleeslijm gekocht om mee te "koken" 8)

(Tofu fijnmaken en mengen, vervolgens op smaak brengen en vervolgens met transglutaminase in ijsblokjesvorm weer tot blokjes lijmen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJgt4tguYrVMbDUOfofy9duQ7aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhK9T73qd5fsV1dPEDP4ahKV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
Dennis1812 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:36:
[...]

Airfryer is wel heel veel veelzijdiger dan 1 klusje.
Kan je grill ijzer weg en broodmachine is ook niet meer nodig.
Dat is waar en ben ik volledig met je eens, de reden dat de baas er eentje aan wilde schaffen was echter "gezond frituren" en die zag ik niet zo zitten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GabberPiet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:37:
[...]

Dat is waar en ben ik volledig met je eens, de reden dat de baas er eentje aan wilde schaffen was echter "gezond frituren" en die zag ik niet zo zitten :Y)
Dat gaat er niet mee lukken inderdaad.
Ik ben toch wel blij dat ik die wel 1 heb. Gebruik hem regelmatig. Zeker door de diverse accessoires.
Verder is het meest gebruikte apparaat hier veruit de kamado joe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55

Matis

Rubber Rocket

Wij gebruiken de airfryer voornamelijk als "turbo"oven en niet als vervanger van de frituur.
Broodjes afbakken, aardappelen, oven snacks, poffertjes verwarmen etc.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de waterfilter 'liefhebbers' onder ons...en denken dat ze beter af zijn met een waterfilter voor al hun kook- en drankjesbereidingen. :+
Van die filters die je, net als inktcartridges, scheermesjes en nespresso cupjes, maar moet blijven kopen, die filters die van alles beloven te filteren... Ja, die dus. ;w

Kijk hier eens naar:
https://kro-ncrv.nl/hoe-schoon-is-ons-kraanwater-eigenlijk
https://www.uitzendinggem...ngsdienst_Van_Waarde.html

Heerlijk... hoe filters iets uit willen filteren wat er helemaal niet uit te filteren valt, gewoonweg omdat het er niet in zit... :)
Dat het waterleidingbedrijf een actieve kool laag van bijna 5 meter dik gebruikt, maar dat filterboeren beweren dat die paar millimeter van hun überdure filtertje nog beter zou werken... tuurlijk ;w

En in de tussentijd krijg je nog wel wat extra bacteriën er gratis bij!
een door de redactie van de KvW gebruikt filter bleek al na 3 weken meer bacteriën af te leveren in het 'gefilterde' water, dan gewoon water uit de kraan.
Ook heel goed voor het milieu... NOT. 8)7

En dan die importeur van die dure spulletjes; wel lef hebben, dat 'ie gewoon toegeeft dat zijn product, waar 'ie een dikke boot per jaar aan verdiend (zijn eigen woorden), in Nederland gewoon onnodig is... d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 08-04-2021 23:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ehtweak klopt voor het meeste van NL. Rotterdam schijnt wel een minder goed waterleidingsysteem te hebben (ooit gehoord dat ze er ook chloor gebruiken vanwege het slechte leidingstelsel)
ik werk filterloos, dat kan het waterleiding bedrijf beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@franssie Dat Rotterdam chloorwater verhaal is wel erg oud... En vrijwel compleet achterhaald.
Dat WAS idd ook ooit zo.

https://www.drinkwaterpla...or-kraanwater-drinkwater/

http://www.vergetenverhal...dat-is-helemaal-niks-joh/

Heb ooit een paar jaar bij PWN gewerkt en o.a. de waterproductiefaciliteiten bezocht. Nou petje af, wat ze daar voor elkaar krijgen! Zaken als omgekeerde osmose, actieve koolfiltering, UV-desinfectie, enzovoorts.
Dat water komt gewoonweg TE neutraal uit hun productiefaciliteit. Er moeten dan met opzet, miniscule mineralen/elementen hoeveelheden worden toegevoegd om te zorgen dat het goed drinkwater is en wordt.
Want 100% H2O is helemaal niet zo goed...

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 09-04-2021 00:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Delen van Rotterdam Zuid was erg slecht, maar dat is jaren geleden.
Nu is er in Kralingen weer iets gaande met lood in leidingen, geloof ik.

Zonder de aflevering gezien te hebben ga ik ervan uit dat het o.a. over Britta's zweef-filters gaat. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 19:00
GabberPiet schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:33:
[...]

Dit bedoel ik. :) Dit is zo'n merk a la Kitchenaid over 10 a 20 jaar kan je hier nog reserve onderdelen van kopen. Goedkoop = duurkoop.

Dus het gene wat Bamix allemaal zegt te kunnen vervangen heb jij nog je keukenmachine gehouden?
Als ik dan toch een minpuntje mag geven, waarom van die plastic maatbekers, glas is toch wat professioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En glas valt sneller kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Klopt, plastic kan weekmakers bevatten en microplastic loslaten. Is het BP(a)-free?

Hoe dan ook of het plastic is of van glas, beide wil je niet laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ehtweak schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:03:
@franssie Dat Rotterdam chloorwater verhaal is wel erg oud... En vrijwel compleet achterhaald.
Dat WAS idd ook ooit zo.

https://www.drinkwaterpla...or-kraanwater-drinkwater/

http://www.vergetenverhal...dat-is-helemaal-niks-joh/

Heb ooit een paar jaar bij PWN gewerkt en o.a. de waterproductiefaciliteiten bezocht. Nou petje af, wat ze daar voor elkaar krijgen! Zaken als omgekeerde osmose, actieve koolfiltering, UV-desinfectie, enzovoorts.
Dat water komt gewoonweg TE neutraal uit hun productiefaciliteit. Er moeten dan met opzet, miniscule mineralen/elementen hoeveelheden worden toegevoegd om te zorgen dat het goed drinkwater is en wordt.
Want 100% H2O is helemaal niet zo goed...
De aflevering van afgelopen zondag van de Vuilnisman speelt hier mooi op in.
https://www.npostart.nl/de-vuilnisman/04-04-2021/KN_1725842
"Chemelot, de trots van Sittard-Geleen, kreeg onlangs nog nieuwe toestemming om duizenden liters chemicaliën te lozen in de Ur, een beek die uiteindelijk uitkomt op de Maas."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
[...]

Dit bedoel ik. :) Dit is zo'n merk a la Kitchenaid over 10 a 20 jaar kan je hier nog reserve onderdelen van kopen. Goedkoop = duurkoop.

Als ik dan toch een minpuntje mag geven, waarom van die plastic maatbekers, glas is toch wat professioneler.
Goeie vraag. Ik ben zeer anti-plastic omdat het vaak gewoon vettig wordt en net-niet helemaal strak schoon. Heb wel maatbekers en dekseltjes bijgekocht omdat die van Bamix wel van goede kwaliteit zijn itt de meeste spullen. Heb het idee dat dit ook minder poreus is dan goedkoop plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
walterworld schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
[...]

Dus het gene wat Bamix allemaal zegt te kunnen vervangen heb jij nog je keukenmachine gehouden?
Alleen een pastamachine mis ik af-en-toe maar dat moet dan maar ouderwets met de roller. Ik heb mezelf er wel eens op betrapt naar een grote mix/kneedmachine zat te kijken, waar je dan ook pasta en gehakt mee kunt draaien maar ik heb me er tot nu toe van weten te weerhouden...

Wel is de powderdisk van de spicegrinder door eigen schuld gesneuveld. Dat doen we nu weer ouderwets met vijzel of microplane. De vervanger was naar onze mening te kostbaar voor onze use case. Maar als je elke maand spice blends in elkaar weer draaien zou je heb zeker willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:35
Hallo medetweakers,

Volgende week is mijn vrouw jarig, en ze heeft gevraagd of ik eens een lekkere griekse salade (zoals we op de griekse eilanden aten) kon maken. De ingrediënten zijn best simpel: rode ui, tomaat, olijf, feta, olijfolie, komkommer zout, peper.

Maar de devil zit in de details: Rode ui, feta, olijfolie (dank @ehtweak) komkommer, zout en peper lukt wel. Maar: de tomaat en kalamata olijven zijn (vind ik) in nederland écht mindere kwaliteit.

De tomaat in Griekenland is veel sappiger en smaakvoller.

De vergelijkbare, lekkere Kalamata olijf heb ik nog niet gevonden, ik heb verschillende geprobeerd bij de AH.

Iemand enig idee waar ik echt lekkere tomaten voor een salade, plus goeie Kalamata olijven kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:38
@Findail het is helaas echt niet het juiste moment van het jaar om smaakvolle tomaten te vinden. Daarvoor heb je immers veel zonlicht en een warm klimaat nodig. Alle tomaten komen nu uit serres, en warmte en licht kosten geld, dus het minimum van beiden wordt gebruikt voor de productie. Vraag het eens aan een echte groentenboer ipv in de supermarkt te zoeken?

Voor goede olijven zou ik bij een Turkse supermarkt passeren. Die weten wat goede olijven zijn ;) De Griekse keuken en Turkse keuken liggen dicht bij elkaar, niet eigenaardig aangezien het buurlanden van elkaar zijn. Ook voor goede feta kan je daar terecht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Findail Goede olijven?
Die donkere? En dan niet die zwart gekleurde ijzergluconaat olijven?
Want let op; ook bij veel buitenlandse winkels vind je veel E579 olijven. :(

Ik heb goede ervaringen met deze:
https://www.pit-pit.com/kalamata-olijven-zonder-pit-bio.html

Maar die zijn ongetwijfeld ook op ander plekken te verkrijgen.
En wat betreft tomaten; ik laat de tomaten vaak wat narijpen (nooit in de koelkast bewaren). En dat scheelt ook vaak flink.
Van die geribde vleestomaten, bijna overrijp, zijn een stuk smaakvoller. Toevallig gisteren nog gebruikt voor een salade.
dit soort dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.baldur-nederland.nl/medias/sys_master/root/h86/h56/8901799936030.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
@Cijberthijs: Ja ik weet het, jammer genoeg niet zo veel zon nu :) dus misschien wel een beetje ijdele hoop voor tomaten nu. Alhoewel ik ook in de zomermaanden nooit écht lekkere tomaten in NL kon vinden (voor in een salade). Ik ga wel zeker naar de groenteboer, goeie tip. We hebben er wel 1 in de buurt maar ik ben er nooit geweest eigenlijk.

We hebben wel een goeie (goed betaalbare) Marokkaanse winkel, daar kopen we geregeld olijven voor bij de borrel. Helaas geen lekkere Kalamata olijven daar. Feta (of iets dergelijks, groot blik) kopen we daar ook vaak.

@ehtweak: ik bedoel de donkere, beetje roodgekleurde olijven. Liefst met pit. inderdaad die je linkte.

Die tomaten bedoelde ik ook inderdaad :) Heerlijk hoe ze zo er uit zien. Ik laat ze zelf ook buiten de koelkast, mijn vrouw gooit alles in de groentela.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Findail schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:54:
@Cijberthijs: Ja ik weet het, jammer genoeg niet zo veel zon nu :) dus misschien wel een beetje ijdele hoop voor tomaten nu. Alhoewel ik ook in de zomermaanden nooit écht lekkere tomaten in NL kon vinden (voor in een salade). Ik ga wel zeker naar de groenteboer, goeie tip. We hebben er wel 1 in de buurt maar ik ben er nooit geweest eigenlijk.

We hebben wel een goeie (goed betaalbare) Marokkaanse winkel, daar kopen we geregeld olijven voor bij de borrel. Helaas geen lekkere Kalamata olijven daar. Feta (of iets dergelijks, groot blik) kopen we daar ook vaak.

@ehtweak: ik bedoel de donkere, beetje roodgekleurde. Liefst met pit. inderdaad die je linkte.

Die tomaten bedoelde ik ook inderdaad :) Heerlijk hoe ze zo er uit zien. Ik laat ze zelf ook buiten de koelkast, mijn vrouw gooit alles in de groentela.
Ga in de zomer eens langs je lokale volkstuinvereniging en vraag aan iemand met een kasje of je paar tomaten mag overnemen.
Lekkerste ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Ik ben wel een beetje huiverig om lokale groenten te gebruiken, alhoewel het iets verder uit de buurt wel moet kunnen, ik zal eens zoeken, thanks :)

En ik wil nog steeds wel zelf pepers/ tomaatjes gaan verbouwen. Maar daar is het denk ik nu te laat voor in het jaar.

@ehtweak ik ga je olijven wel proberen. Gelijk wat andere lekkernijen besteld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pozE1SApoaLjL1OvC_U9w7UsCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJARt7KDkvypPjWkuObgMpoe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Findail op 11-04-2021 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Findail schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:08:
Ik ben wel een beetje huiverig om lokale groenten te gebruiken, alhoewel het iets verder uit de buurt wel moet kunnen, ik zal eens zoeken, thanks :)

En ik wil nog steeds wel zelf pepers/ tomaatjes gaan verbouwen. Maar daar is het denk ik nu te laat voor in het jaar.
Afhankelijk of je eventueel een kas hebt.
Pepers ben je vrij laat mee inderdaad maar met een goede nazomer moet het nog wel lukken.
Tomaten zaai ik deze week pas voor. En heb altijd massale oogsten. Oogst begint iets later maar loopt veel langer door (oktober pluk ik nog, dan plukken mijn buren al niks meer).
Ik kweek roma tomaten, vind ik zelf het lekkerst en meest veelzijdig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Findail
Nu ik toch hier aan het posten ben - ik lees al een aantal jaar mee hier, en ben zelf ook wel een hobby chef. Ik probeer zoveel mogelijk uit, en heb veel geleerd van de hello fresh maaltijden die we vaak laten komen. hier een paar van mijn laatste creaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB9u1d9aRXCXHg4RFI8HMUyd0Ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQneflnhEDXY9UpxYI3Plly8.jpg?f=fotoalbum_large

Met empenadas ben ik een paar maanden geleden begonnen, iedereen vind het harstikke lekker en ik heb nu 3 vullingen die ik gebruik: kip kerry, (pittige) tonijn en draadjesvlees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8qN_S0eoqljz2hFAu5_H4xYh2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjbUCCl6T8SIZp3pnJjFQxSk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog nooit gevulde eieren gemaakt, maar ze zien er lekker uit... helaas vind ik ze niet zo lekker. Traditionele kerry eieren, ansjovis, en paprika.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al2MyS65A6kLhs3cxXeBucGg3WI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uR5DJXrqXWo9iG26zUBtYzJS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is toch wel een favoriet hier, sushi bowl :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVf_bsVRIuUavpzYiinjbgTf_HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSZZAMuIdQ5CID9gWyDMW1FY.jpg?f=fotoalbum_large

Spring rolls maak ik nu ook geregeld terwijl ik thuis werk, wel veel werk om te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XutTN2uCFmAAMb_LC7BljSAik9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSfN0nzhAty7rVE9f1w9y49F.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste: wij vinden het leuk om een soort 'standaard' voorgerecht te maken als er mensen komen, dus een lei steen plaat, met verschillende voorgerechten... ziet er volgens mij erg leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik koop zelf meestal de Kalamata olijven van de Jumbo. Geen toegevoegde stoffen, alleen de olijven met wat olie en zout.

Niet te hard of te zacht en een goede smaakbalans. Lekkere tomaten vinden is een uitdaging, zeker in de supermarkten. Dan heb je toch wel de beste kans met roma pruim tomaten, al moet je die inderdaad ook het beste buiten de koelkast even laten liggen.

Zelf kweken is dan natuurlijk het lekkerste maar daar heb je niets aan als je volgende week een salade wil maken... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
Of ga eens naar de markt :) heb je vaak wel betere producten. In elk geval meer kennis en dus beter advies vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Vrijdag is er weer markt, dan ga ik het proberen. Er staat altijd een jonge gast met marokkaans of turkse roots met grote zwarte baard die heel de markt bij elkaar schreeuwt en heel leuk iedereen te woord staat.

Jumbo kom ik eigenlijk nooit. Ben ik zelfs nooit geweest volgens mij... als de olijven die ik heb besteld niets zijn zal ik daar eens kijken :)

Als ik toch tomaten koop voor een speciale salade, koop ik de de tasty tom, laatste keren voor mijn bruschetta was het wel lekker. Maar toch net niet zoals die in Griekenland...

Ik moet me wel bedenken dat de omgeving, etc etc toch ook wel invloed kan hebben op smaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Findail schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:40:

Ik moet me wel bedenken dat de omgeving, etc etc toch ook wel invloed kan hebben op smaak :)
Het "vakantiegevoel" is zeker een heel belangrijk aspect! Exact hetzelfde gerecht, ingrediënt of wijn smaakt nooit hetzelfde als op dat leuke terrasje in Frankrijk, Italië of Griekenland ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 13:11
Direct kopen bij de tuinders scheelt ook een hoop. De beste tomaten van hun liggen meestal niet bij ons in de supermarkt

Op https://www.fairsy.nl/tomaten kan je verkooppunten zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:07:
[...]

Het "vakantiegevoel" is zeker een heel belangrijk aspect! Exact hetzelfde gerecht, ingrediënt of wijn smaakt nooit hetzelfde als op dat leuke terrasje in Frankrijk, Italië of Griekenland ;)
Een weekje ontsnappen van Dupont doet ook wonderen voor je reuk/smaak. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:52:
Ik koop zelf meestal de Kalamata olijven van de Jumbo. Geen toegevoegde stoffen, alleen de olijven met wat olie en zout.
Daaraan kan je vind ik toch merken dat Jumbo niet puur op genoteerde aandelen staat. Net zoals Deen (die helaas de handdoek in de ring hebben gegooid). Toch een beter vers assortiment (groente vlees) dan AH. Ik zal bijvoorbeeld de shoarma broodjes van Deen echt gaan missen, vers in de koeling om af te bakken ipv die droge afbak meuk die AH verkoopt. En in het seizoen had Deen gewoon een groot assortiment paddenstoelen die je zelf kon pakken en afwegen ipv die voorverpakte meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zowel tomaten als olijven zijn bij de hanos goed. Jumbo soms wel, soms niet. Ah zelden. Markt: soms wel, soms niet.

Vandaag kwam de verdekte opgestelde innerlijke brabo in mijn naar boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sAi8OfrCCpSpwN-ZXWPuYvhkK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXDAJaPZ5095KGbIgjmBKFrC.jpg?f=fotoalbum_large
2 batches van deze jongens gemaakt.

rutgerbakt.nl's recept, hij maakt ze met geklaarde boter eroverheen. Volgende keer denk ik dat ik even 3 minuten voor alle klaar is er wat ei overheen strijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 11-04-2021 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:44:
@Findail Goede olijven?
Die donkere? En dan niet die zwart gekleurde ijzergluconaat olijven?
Want let op; ook bij veel buitenlandse winkels vind je veel E579 olijven. :(

Ik heb goede ervaringen met deze:
https://www.pit-pit.com/kalamata-olijven-zonder-pit-bio.html

Maar die zijn ongetwijfeld ook op ander plekken te verkrijgen.
En wat betreft tomaten; ik laat de tomaten vaak wat narijpen (nooit in de koelkast bewaren). En dat scheelt ook vaak flink.
Van die geribde vleestomaten, bijna overrijp, zijn een stuk smaakvoller. Toevallig gisteren nog gebruikt voor een salade.
dit soort dus:
[Afbeelding]
Tomaten laten narijpen heeft helaas niet zoveel zin 😉. Daar is tijd en ethyleengas voor nodig. Dat gas produceren de tomatenplanten zelf als de tomaten "volwassen groen" zijn. Je kunt volwassen groene tomaten na het plukken laten narijpen met ethyleengas maar daarvan worden ze vooral rood, niet rijp. Het mooiste is pas plukken als ze rijp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz Helemaal juist.
Je kunt de natuur wel een beetje helpen (als je zelf geen ethyleen bij de hand hebt) door bananen, samen met tomaten in een afgesloten bak of zak een poosje bij elkaar te laten liggen...

Maar idd; zon is het beste recept voor een zoete(re) tomaat. Vandaar dat je in de zomer, zeker op de markt, gewoon prima tomaten kunt kopen.
De tijd dat ze onderweg zijn vanaf de plant tot aan de consument moet je gewoon zo kort mogelijk houden. M.a.w. dan hoeven ze ook minder onrijp geplukt te worden...

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 11-04-2021 23:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Of coeur de boeufs nemen, die zijn al lekker als ze nog wat groen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:08:
Of coeur de boeufs nemen, die zijn al lekker als ze nog wat groen zijn.
Dat zijn deze toch:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Indeed. Niet gezien dat jij ze ook al postte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik wilde me dit jaar beperken (naast de kruiden) tot peper en paprika om zelf te kweken op mijn balkonnetje. Maar ondanks de beperkte ruimte begint het nu toch wel te kriebelen; ik heb nog een grote pot over die nog net op balkon erbij past.

Morgen maar even beginnen met het voorkweken van wat roma tomaten zaadjes, denk dat ik nog net op tijd ben ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Doen nog meer mensen aan maaltijd plannen?
Instant Pot blijft een geweldig apparaat. :*)
Voor 4 avonden avondmaal. De overige 3 gaan in de vriezer, zo wissel af met andere maaltijden die ik in de vriezer heb. Kreeg mijn ikea voedselbewaarbakken niet gevonden :(

[ Voor 97% gewijzigd door walterworld op 20-12-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 14:49

Lagune

Its time for warp

olijven het lekkerst van de turk, met pit in blik

die van de AH zonder pit zijn zo smaakloos/waterig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 09:29
Zaterdag staan er weer spareribs op het menu. Eerst 24 uur sous vide en vervolgens in de oven afmaken met een lak.

Rub(allemaal poeders):
Knoflook
Uien
Komijn
Paprika
Chili
Koriander
Zout

Lak:
Appelsap
BBQ saus
Sambal
Ketjap

Nu ben ik met een klein groepje natuurlijk maar grote eters. Wat is voor jullie de vuistregels voor spareribs? Zat zelf te denken aan 1 kg per persoon moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Welk deel van de rib ga je gebruiken?
Bijvoorbeeld 400 gram baby back is voor mij ruim voldoende.

Als je een collectie lange onderribben hebt dan kan je zomaar tekort komen aan 1 kilo.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kilootje de neus is prima voldoende, zelfs als je met wat grote dierenvrienden bent. Aan minder heb je ruim voldoende, maar een kilo is altijd goed. (ik ben met 4 ons echt wel voldaan maar als je een kilo voor mijn neuszet is het ook weg). Dit bij normal bevleesde ribben van slager/makro/hanos overigens.

Sous vide en daarna grillen werkt prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij de meeste sparerib-bezorgdiensten is een portie 650gr; eea is natuurlijk ook wel afhankelijk van de verhouding vlees / bot, maar met een kilo zal je aan de ruime kant zitten denk ik :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Beter te ruim dan te weinig. Hooguit heb je de volgende dag nog wat 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
assn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:26:
Zaterdag staan er weer spareribs op het menu. Eerst 24 uur sous vide en vervolgens in de oven afmaken met een lak.

Rub(allemaal poeders):
Knoflook
Uien
Komijn
Paprika
Chili
Koriander
Zout

Lak:
Appelsap
BBQ saus
Sambal
Ketjap

Nu ben ik met een klein groepje natuurlijk maar grote eters. Wat is voor jullie de vuistregels voor spareribs? Zat zelf te denken aan 1 kg per persoon moet voldoende zijn.
Probeer eens guga's rub. SV 24u is prima. Als tip, doe ze eerst een uurtje of 2 (in de rub) koudroken op kersenmot, daarna SV, daarna lakken en de oven in.

1kg pp zou ruim voldoende moeten zijn, sterker nog, da's best veel.

Probeer ook eens ribs Char Siu stijl. aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 11:37

Rub(allemaal poeders):
Knoflook
Uien
Komijn
Paprika
Chili
Koriander
Zout

Lak:
Appelsap
BBQ saus
Sambal
Ketjap

Kilo is inderdaad doorgaans voldoende, veel hangt ook af van de bijgerechten en of je nog een voorgerecht, dessert hebt. En teveel aan spareribs komt altijd wel op. Heerlijk de volgende dag op een broodje met wat wat koolsla :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 09:29
Dank voor de tips, GUga's rub eens checken samen met het koudroken.

Ik heb nu ongeveer 2 kg voor 4 personen. Slager zei meer dan voldoende en er komen zeker wat lekkere bijgerechten bij zoals maiskolf en iets met aardappel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:19:
Bij de meeste sparerib-bezorgdiensten is een portie 650gr; eea is natuurlijk ook wel afhankelijk van de verhouding vlees / bot, maar met een kilo zal je aan de ruime kant zitten denk ik :P
Jij kent mijn vrienden niet ;).

Als je je vlees in de rub gooit met zout komt er ook echt nog wel wat vocht uit, maar idd het zijn geen zielige porties. Ik vind het vervelend als ik echt te weinig serveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Boudewijn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:07:
[...]

Jij kent mijn vrienden niet ;).

Als je je vlees in de rub gooit met zout komt er ook echt nog wel wat vocht uit, maar idd het zijn geen zielige porties. Ik vind het vervelend als ik echt te weinig serveer.
Gelukkig niet, zou ik bijna zeggen :> MAar je vraagt hier toch om meningen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:19:
[...]

Gelukkig niet, zou ik bijna zeggen :> MAar je vraagt hier toch om meningen? :P
Neuh ik vroeg niet hoeveel ribs ik neer moet zetten, dat weet ik wel.

Vanavond fish and chips gemaakt met half-bevroren diepvrieskabeljauw (te laat ontdekt dat er niets uit de vriezer lag). Stiekem best okay resultaat behaald, volgende keer nog iets dunner beslagje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ok :)

[ Voor 155% gewijzigd door naitsoezn op 14-04-2021 21:23 . Reden: Whatever, ikke niet snap. Maar goed. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@naitsoezn dit waws de vraag ;)
Nu reageerde ik dat een kilo de man de portiegrootte is die ik aanhoud, met vrienden die vleesliefhebbers/lekkerbekken/dikzakken zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik weet het niet van jullie, maar nu het asperge seizoen alweer een maandje oud is waren vriedin en ik wel weer klaar met de basis bereiding (die ik sous vide doe maar koken is ook prima).
Dus gaan we normaliter steeds pittiger en dit is een hele simpele tussenstap in dat proces:
https://www.lindenhoff.nl...e-asperges-met-achterham/

Je kan hun achterham gebruiken, maar plakham of gerookte zalm werkt ook prima. Net zoals gewone citroen.
Heerlijk, en lekker met brood de saus van je bord schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Boudewijn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:25:
@naitsoezn dit waws de vraag ;)

Nu reageerde ik dat een kilo de man de portiegrootte is die ik aanhoud, met vrienden die vleesliefhebbers/lekkerbekken/dikzakken zijn ;)
Waarna ik een andere mening gaf ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:26:
Ik weet het niet van jullie, maar nu het asperge seizoen alweer een maandje oud is waren vriedin en ik wel weer klaar met de basis bereiding (die ik sous vide doe maar koken is ook prima).
Dus gaan we normaliter steeds pittiger en dit is een hele simpele tussenstap in dat proces:
https://www.lindenhoff.nl...e-asperges-met-achterham/

Je kan hun achterham gebruiken, maar plakham of gerookte zalm werkt ook prima. Net zoals gewone citroen.
Heerlijk, en lekker met brood de saus van je bord schrapen.
Nou, ik heb ook wel weer eens trek in asperges, de laatste keer was alweer een jaar geleden ;)

Maar dit is een aan te raden recept dus? Het is sowieso tijd om weer eens een online boodschappenmandje bij Lindenhoff te vullen, dus pak ik meteen maar ham en asperges mee.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk omdat het recept zo super simpel is hadden we er minder van verwacht. Maar het is echt een smaakbom in combinatie met brood. En we hebben het gemaakt met AH meuk dus met Lindenhof moet het helemaal goddelijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:43

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb laatst bij de toko een pakje GOLDEN CURRY JAPANESE CURRY MIX gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51CPji38KsL.jpg

Nu wil ik een curry maken volgens dit simpele recept:

Alleen heb ik geen idee welk (supermarkt)vlees ik het beste kan gebruiken. In het filmpje wordt het vlees maar voor 20 minuten gesudderd, dus het lijkt mij dat een riblap ofzo dan nog lang niet gaar is. Iemand die mij kan adviseren? :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
0:16 Scotch filet > ribeye. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Laatst online: 27-05 21:27
Ik ben voor een nieuwe heteluchtoven gasfornuis aan het kijken en kom op een aantal functies terecht waarvan ik denk. Is dit handig of niet.

Hebben jullie een wokbrander op het gasfornuis? En is dat een dikke pluspunt? Ik wok niet vaak. Mijn grote gaspit 'werkt'.

Momenteel heb ik een oude Etna gasfornuis eentje die op vuur werkt (onderkant aansteken). Ik kan hier nooit echt schotelgerechten meemaken omdat de temperatuur niet klopt. Ik weet niet tot hoeveel graden hij gaat.

Wat voor soort gerechten naast pizza maak je boven de 250 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

noud schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:00:

Hebben jullie een wokbrander op het gasfornuis? En is dat een dikke pluspunt? Ik wok niet vaak. Mijn grote gaspit 'werkt'.
Ik zou willen dat ik een wokbrander had.... Voor mij zou het wel een pluspunt zijn, wellicht ga je het ding gebruiken als je hem hebt en denk je "waarom had ik dit niet eerder?"
Momenteel heb ik een oude Etna gasfornuis eentje die op vuur werkt (onderkant aansteken). Ik kan hier nooit echt schotelgerechten meemaken omdat de temperatuur niet klopt. Ik weet niet tot hoeveel graden hij gaat.
Mijn moeder had er ook zo eentje, op gas inderdaad en aan te steken met een lange lucifer... Maar na een paar keer weet je toch wel of een gasstand 5 net teveel of net te weinig is? Het hoeft voor een gerecht natuurlijk niet altijd de exacte temperatuur te zijn, dat kan nooit met al die verschillende types oven die er zijn. En anders leg je er een oven thermometer in?
Niet veel denk ik? Met de meeste ovenschotels heb je aan de 200-230 graden wel genoeg.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:25:
[...]

Mijn moeder had er ook zo eentje, op gas inderdaad en aan te steken met een lange lucifer... Maar na een paar keer weet je toch wel of een gasstand 5 net teveel of net te weinig is? Het hoeft voor een gerecht natuurlijk niet altijd de exacte temperatuur te zijn, dat kan nooit met al die verschillende types oven die er zijn. En anders leg je er een oven thermometer in?

[...]
Dát. De Blokker verkoopt gewoon oven thermometers voor weinig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik heb er wel appeltaarten/cakes/ovenschotels mee kunnen bereiden. Meestal goed gelukt. Ik moet mij wel aan de dubbele bereidingstijd houden. Met mijn nieuwe oven wil ik vaker experimenteren. Mooie braadstukken ed.

Met de meeste ovenschotels heb je aan de 200-230 graden wel genoeg.
Doh, brood moet/kan hoger 230 graden . Maar goed dan hou ik rond de 230 graden aan.
Dat verkleind de zoektocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@noud wat zoek je nu eigenlijk? Je komt warrig over in je posts. Je hebt nu gas oven en je wil over naar een elektrische hete lucht oven? maar blijven koken op gas? Waarbij je zijdelingse vraag dan is of een wokbrander nut heeft. Nee, maar het oogt wel aardig en fornuizen met een wok brander zijn vaak groter en groter is beter omdat je dan meer grote pannen kan plaatsen.
En ook mijn hetelucht oven controleer ik op temp zo nu en dan gewoon met de temp meter die ik ook gebruik op en in de bbq. Zoals gezegd zijn die dingen voor weinig te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
Ha ja sorry. Ik zoek een gasfornuis op gas met een heteluchtoven. Sommige gasfornuizen hebben als gaspit een wokpit/brander. De temperatuurmeter neem ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@noud Voor gasfornuizen is tegenwoordig een electrische oven met hetelucht wel de standaard - voor zover ik weet. Wokbranders halen meestal niet het vermogen om echt te fungeren als wokbrander, maar een grote pit voor zo nu en dan eens een grote paeilla pan oid is nooit weg. En breder is natuurlijk altijd beter (5 of 6 pitten) want meer ruimte voor meerdere grote pannen tegelijkertijd (ik gebruik zo nu en dan een extra los inductiepitje van LIDL oid als ik ruimte te kort kom op mijn 60cm fornuis.
Heter dan 250c gebruik ik nooit, de grill stand dan wel weer heel zo nu en dan.Ik ben fan van Pyrolise ovens (zelfrenigende crematoriums zijn dat) maar dat is gelijk wel duurder. Ik zou met name ook op de binnenruimte letten, sommige extra functies zoals combimagnetron maken dat er minder grote braadsledes in passen of je geen twee lagen tegelijkertijd kan gebruiken zou je twee taarten willen bakken bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:00:
Ik ben voor een nieuwe heteluchtoven gasfornuis aan het kijken en kom op een aantal functies terecht waarvan ik denk. Is dit handig of niet.

De wokbrander die je in de winkel koopt is vaak "een grote gaspit". Als je in Azie of in een goed Zziatisch restaurant kijkt naar een wokpit zit je rond de 11kWatt.
Als ik bij bijvoorbeeld Atag kijk:
https://www.deschouwwitgo...deren-op-dezelfde-brander

4.6 of als je de "Volcanoe" modellen neemt 6kW. Tsja, leuk om een wok op te zetten en het gaat echt wel harder dan een gewone pit, maar het direct dichtschroeien van veel vochtig materiaal is lastig. Kleine hoeveelheden drogere producten kunnen daarentegen wel.

In mijn nieuwe keuken helaas geen echte wok, ik ga voor een grote inductieplaat en wellicht een wok met platte bodem voor op inductie. Moet dat nog uitzoeken. Een losse wokbrander (in een verder gasloos huis) is me teveel gedoe.

Ondertussen staan hier kalfwangen met steranijs en kaneel op. Iets te winters voor nu, maar vast wel weer heel lekker. Ze zijn net aangebraden, en gaan zo 24+ uur de sous vide in. Ik zit aan 80C te denken om het bindweefsel lekker te laten denatureren.

Heb net de wangen aangebraden in een half pakje boter, daarna het vlees uit de pan en in het braadvocht wat wortel, bleekselderij, sherryazijn, sjalotten en tomatenpuree meegebakken. Note to self: volgende keer eerst alles groenten lekker carameliseren voo de tomatenpuree erbij kan. Nu lukte dat carmeliseren iets minder goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 26-04-2021 12:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
De Instant Pot is weer aan het werk gezet, blijft een magisch aparaat :*).1 hele roomboter + pakje 30% slagroom. Kei lekker :9 . Van de vulling de volgende dag nog een keer kunnen eten.
Volgend recept Instant Pot Chicken Pot Pie

Leuk om een keertje gemaakt te hebben, omdat het stiekem best veel vet is(niet erg voor af en toe) zal ik het in de toekomst waarschijnlijk niet nog eens maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRqwTE42xPAZUX1STFAr8n7rOyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRWy7yG0VDSMeRyZAN0gc7Br.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmS64rGCFXMdL3wzYSWENNl4UzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQdkCXlF3t37FJSzMU8ztKHn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfGOQFbWv6DhhM0LvFTBzB2rh44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CrMwq4mrM8aPFelGHWrsnzg.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat staat er bij jullie deze koningsdag op het het menu? :)F

[ Voor 11% gewijzigd door walterworld op 20-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:32
walterworld schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:36:
Bier en wijn. Hoezo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Pannenkoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
walterworld schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:36:
...
Bij ons is het pulled pork geworden. Er lagen nog 3 stukken van een kilo in de vriezer, dus het werd tijd dat ik daar eens iets mee ging doen.

Maandagavond : Voorbereiden. Rubje maken, procureur injecteren en in de rub zetten, daarna in folie in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNbcKVqM39PY3LRzEDwOm2povMU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw9umIII0pJMUPW8NKs0oNEe.jpg?f=fotoalbum_medium

Dinsdagmorgen: Veel te vroeg gewekt door de wekker (op een vrije dag...), maarja, je moet er wat voor over hebben. Q aan en eenmaal op temperatuur de procureur erop. Rond 14:30 de procureur inpakken. Na 2 ingepakt te hebben dacht ik: Ohja, nog even een foto. Dus vandaar 2 in de folie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBmvw97EPU7WfkIeSM5lhXb3dD4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sv1oTIrhEITfJOcDFTzAvkr3.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ4oR_h7IwCpkVsGU3eFs5MKCp0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZvGvgUjq4NaK1ZjOvoWYpNL.jpg?f=fotoalbum_medium

Tegen 17:00 uur was de procureur klaar en na een uurtje rusten heb ik vals gespeeld en de mixer gepakt om te "pullen". >:) Voor de kids wat frietjes erbij, en als die er dan toch zijn, dan nemen we er zelf ook maar wat van. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtGhMPKcpE3enEhifTNJ_8ag8ro=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18MOEkhenVZg0bXmR1USTJMs.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCmDEmb15NIXnN_ReROBE2MZY60=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9hvM25Y4qDmPIuC2RVf0YJs.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteindelijk is het niet gelukt om met 3 volwassenen en 2 kids (5 en 6 jaar) 3 KG pulled pork op te maken (goh, wat gek), dus er liggen mooi wat porties in de vriezer. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13
Kent iemand (hallo @bvk 😉) de sojasauzen van Tomasu? Ik heb er wel interesse in om een pakket van drie soorten te bestellen. Lekker voor bij de sushi, maar de Sweet & Spicy variant lijkt me ook zeer smakelijk op bijv. Japanse chicken wings van de bbq. Kan alleen weinig/geen reviews of beschrijvingen vinden.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:20:
Ik heb laatst bij de toko een pakje GOLDEN CURRY JAPANESE CURRY MIX gekocht:
[Afbeelding]

Nu wil ik een curry maken volgens dit simpele recept:
[YouTube: カレーライス with S&B GOLDEN CURRY JAPANESE CURRY MIX]

Alleen heb ik geen idee welk (supermarkt)vlees ik het beste kan gebruiken. In het filmpje wordt het vlees maar voor 20 minuten gesudderd, dus het lijkt mij dat een riblap ofzo dan nog lang niet gaar is. Iemand die mij kan adviseren? :)
Zelf vind ik dit een prima gerecht om zonder vlees te eten, maar soms voeg ik ook wel kipdijfilet toe. Je kunt ook kiezen om kip/varkens schnitzel op z'n Japans erbij te eten (chicken katsu of ton katsu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Cass Casey schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:53:
Kent iemand (hallo @bvk 😉) de sojasauzen van Tomasu? Ik heb er wel interesse in om een pakket van drie soorten te bestellen. Lekker voor bij de sushi, maar de Sweet & Spicy variant lijkt me ook zeer smakelijk op bijv. Japanse chicken wings van de bbq. Kan alleen weinig/geen reviews of beschrijvingen vinden.
De Tomasu die ik heb is zeker een mooie saus, doet niet onder voor een echte goede Japanse sojasaus.

Welke soorten wil je dan bestellen en waar?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13
bvk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:50:
[...]

De Tomasu die ik heb is zeker een mooie saus, doet niet onder voor een echte goede Japanse sojasaus.

Welke soorten wil je dan bestellen en waar?
https://www.tomasu.nl/en/...ackage-3-x-200ml/9237/54/

Dus de gewone, de sweet en de sweet/spicy. Denk dat ik ze nog bel om te kijken of ik langs kan rijden. Lijkt me mooi ook om te zien.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Heb hier ook het pakket van drie staan (Sweet spicy, sweet en regular). Op zich goede soja saus, maar wel heel erg aan de prijs met bijna €100/L. Gaat goed bijvoorbeeld met sushi, maar de Sweet spicy (is dikkere soja saus) kan ook prima een paar druppels op een gebakken ei bijvoorbeeld. De gewone Sweet nog niet open gemaakt.

Zou het zelf niet weer halen, maar dan voornamelijk door de prijs, en niet de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
@DaLass Even off-topic, maar ben nieuwsgierig naar het pakje thee(?) tell me, het is niet wat ik in eerste instantie dacht te zien...

[ Voor 96% gewijzigd door bszz op 28-04-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Cass Casey schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:05:
[...]

https://www.tomasu.nl/en/...ackage-3-x-200ml/9237/54/

Dus de gewone, de sweet en de sweet/spicy. Denk dat ik ze nog bel om te kijken of ik langs kan rijden. Lijkt me mooi ook om te zien.
Best wel prijzig inderdaad, het is dat ik mijn flesje toen gratis bij een bestelling Wagyu vlees gekregen heb. Er langs gaan als dat kan is natuurlijk heel leuk, maar zouden ze dat toestaan in deze tijd? Tenminste, om de brouwerij te zien?

Als mijn soja sauzen weer op zijn ga ik wel weer bij Dank (Japanse supermarkt) in Amsterdam langs, waar ze een enorm aanbod hebben in alle soorten en prijzen..

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Deze gebruik ik zelf bij Sashimi/Sushi. Een wereld van verschil met bijv. Kikkoman (Die ik dan weer gebruik in marinades of om mee te koken)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JEq5LAIvN86FRWUfRjPEIYkhmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6GYMltFCyASSz2IryY05AiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:31
bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:25:
@DaLass Even off-topic, maar ben nieuwsgierig naar het pakje thee(?) tell me, het is niet wat ik in eerste instantie dacht te zien...
Waar zie jij thee dan? ;)
Als je dat pakje/zakje rechts op de 1e foto bedoelt, dat is donkere basterdsuiker.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DaLass schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:56:
[...]

Als je dat pakje/zakje rechts op de 1e foto bedoelt, dat is donkere basterdsuiker.
schuimthee? (HJ)? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
DaLass schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:56:
[...]

Mag ik de voorkant zien? Lijkt sprekend op herfstthee van Simon Lévelt.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cioCv6dAik-4KYl1If0RTrLwAB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sVup6btio6L0jhNHlIUkxzfK.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 79 ... 109 Laatste