Ben jij niet in de war met deze foto van @walterworld ?bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]
Mag ik de voorkant zien? Lijkt sprekend op herfstthee van Simon Lévelt.....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LD61O97pgghVFfCAK4hn4BPj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben jij niet in de war met deze foto van @walterworld ?bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]
[Afbeelding]
Ha jabvk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:20:
[...]
Ben jij niet in de war met deze foto van @walterworld ?
[Afbeelding]
Het is inderdaad erg prijzig. Welke zou jij in plaats ervan kopen?.Joop schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:22:
[...]
Heb hier ook het pakket van drie staan (Sweet spicy, sweet en regular). Op zich goede soja saus, maar wel heel erg aan de prijs met bijna €100/L. Gaat goed bijvoorbeeld met sushi, maar de Sweet spicy (is dikkere soja saus) kan ook prima een paar druppels op een gebakken ei bijvoorbeeld. De gewone Sweet nog niet open gemaakt.
Zou het zelf niet weer halen, maar dan voornamelijk door de prijs, en niet de kwaliteit.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
- knip -
Ik zie net dat het niet gaat om mijn foto's.bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door DaLass op 29-04-2021 08:31 ]
Uitgaande van de foto op de story page wordt er ook bij Tomasu in houten vaten geroerd?Raymond P schreef op donderdag 29 april 2021 @ 05:03:
Ik snap best dat het centen kost om een Japanner drie of vier jaar lang twee keer per dag een groot houten vat met shoyu door te laten roeren.
In de Hoeksche Waard zie ik dat niet gebeuren... Iemand die objectief kan vertellen waar die Tomasu mee te vergelijken is?
bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]
[Afbeelding]
bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:25:
@DaLass Even off-topic, maar ben nieuwsgierig naar het pakje thee(?) tell me, het is niet wat ik in eerste instantie dacht te zien...
Is dezelfde thee, best lekker.bvk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:20:
Ben jij niet in de war met deze foto van @walterworld ?
[Afbeelding]
Dank, ik heb inmiddels de 'wokpit' op een lager pitje gezet. Dat verkleind de zoektocht.Boudewijn schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]
De wokbrander die je in de winkel koopt is vaak "een grote gaspit". Als je in Azie of in een goed Zziatisch restaurant kijkt naar een wokpit zit je rond de 11kWatt.
De speciale selectie van Morita.bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:09:
[...]
Uitgaande van de foto op de story page wordt er ook bij Tomasu in houten vaten geroerd?
Ik vind het goed vergelijkbaar met deze soja die ik dus bij Dank gekocht heb voor ongeveer dezelfde prijs. Alleen is mijn Japans nogal beroerd dus ik heb geen flauw idee welk merk of type dit is...
[Afbeelding]
Dat vergelijken is trouwens best lastig omdat de intense smaak zo lang blijft hangen...
- knip -
Jij ook bedankt voor de link, ik was al benieuwd wat er in hemelsnaam nou allemaal op dat flesje stondRaymond P schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:38:
[...]
De speciale selectie van Morita.
Ik ken die niet specifiek, maar het merk wel. Thx, dat brengt een beetje perspectief.
Saillant detail is dat de adviesprijs iets meer dan 2 euro lijkt te zijn voor zo'n flesje in Japan.
- knip -
Als ze het al kunnen krijgen. Ik heb niet lang geleden een "cheese exchange" gedaan met een Amerikaanse collega, die had namelijk in het eetkanaal op Slack een foto gedeeld van kaas die hij bij Whole Foods gekocht had die werd gepresenteerd als Nederlandse kaas. Hoewel het er inderdaad wel op leek, wat Google werk toonde aan dat het gewoon kaas was die in de USA geproduceerd werd naar NL recept..bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:51:
[...]
Jij ook bedankt voor de link, ik was al benieuwd wat er in hemelsnaam nou allemaal op dat flesje stond
Maar € 2,- is wel weinig, een "gewone" soja kost dan 50 cent of zo? Ach, ik denk dat de Japanners ook een veelvoud betalen voor bijvoorbeeld een echte Hollandse boerenkaas.
Adjust non olet, plerumque...
- knip -
Nee hoor, in Buitenveldert, Amsterdam Zuid.Boudewijn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:22:
Aub niet amstelveen zeggen (gok ik voor bvk, want daar zitten de japanse mensen in NL)
Nou 1km? Enig idee hoe ver het is voor mij naar de dichtstbijzijnde Hanos bijvoorbeeldbvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:30:
[...]
Nee hoor, in Buitenveldert, Amsterdam Zuid.
https://www.aziatische-in...se-winkel-dank-amsterdam/
Amstelveen is minstens een kilometer verder
Okay check. Daar toch maar eens naartoe als ik weer eens in damsko moet zijn.bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:30:
[...]
Nee hoor, in Buitenveldert, Amsterdam Zuid.
https://www.aziatische-in...se-winkel-dank-amsterdam/
Amstelveen is minstens een kilometer verder
Ik neem ieder jaar een paar flessen mee uit Azië, dus die zul je hier niet vinden denk ikCass Casey schreef op donderdag 29 april 2021 @ 00:50:
[...]
Het is inderdaad erg prijzig. Welke zou jij in plaats ervan kopen?
Ik gebruik ze af en toe nog wel voor als het even 'snel & makkelijk' moet, maar tegenwoordig heb ik standaard ook een bak in de vriezer waarin ik mijn groenteoverblijfsels bewaar. Which reminds me... die bak zit weer zo goed als vol, dus later deze week weer nieuwe bouillon makenwalterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:45:
Zijn er mensen die de voorkeeur geven aan een bouillon blokje?
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Hoe maak jij je bouillon?Wok schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:11:
[...]
Ik gebruik ze af en toe nog wel voor als het even 'snel & makkelijk' moet, maar tegenwoordig heb ik standaard ook een bak in de vriezer waarin ik mijn groenteoverblijfsels bewaar. Which reminds me... die bak zit weer zo goed als vol, dus later deze week weer nieuwe bouillon maken
Ben zelf ook nog steeds zoekendewalterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Hoe maak jij je bouillon?
Zelf heb de beste resultaten 4u op lp en nr.
Toen ik begon met groenteoverblijfsels was het niet te harde die bouillon van mij, ik deed zo maar wat.
Deze site bekijk ik regelmatig als ik twijfel, nu is de smaak gewoon goed en is de bouillon meer doorzichtig.
Blokje voor makkelijk ja
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Ik gebruik wel eens een blokje als dat makkelijk is of het recept het voorschrijft. Of fond uit een potje.walterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:45:
Zijn er mensen die de voorkeeur geven aan een bouillon blokje?
Zo doe ik dat ook altijd, als ik niet alle groente nodig heb gaat het in de vriezer totdat ik weer genoeg heb om een nieuwe batch bouillon te maken. Hoe weet je dat rauw niet lekker is, al eens geprobeerd?bvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:48:
[...]
Ik gebruik wel eens een blokje als dat makkelijk is of het recept het voorschrijft. Of fond uit een potje.
Verder trek ik als de voorraad op is weer nieuwe kalfs of lamsfond die ik inkook tot een glace, portioneer en in de vriezer gooi. Maar dat is op de klassieke wijze (Escoffier) in een grote 9 liter kookpan die dan 2 dagen staat te pruttelen.
Idem dito voor Ramen, dan ben je ook wel even bezig met de Dashi en Tare.
Bouillon trekken van overgebleven groente doe ik nooit eigenlijk. Misschien toch ook maar eens overwegen, zo heb ik nu nog bleekselderij en wortel over omdat ik weer een Ragù gemaakt heb waarbij je maar een ons van elk nodig hebt. En probeer jij maar eens een ons bleekselderij te kopen, je houdt dus altijd over waar je dan eigenlijk niets meer mee doet. En weggooien is zonde uiteraard.
En nee, rauw vind ik het niet lekker...
[ Voor 4% gewijzigd door walterworld op 06-06-2024 10:57 ]
Bleekselderij, banaan, basilicum, blauwe bessen (soms perzik, bosvruchten of bramen), halve komkommer en wat jus, dit alles geblend in de hakselaar is al jarenlang m´n ontbijt.walterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]
...
Met bleekselderij zou je de volgende ochtend ook een smoothie kunnen maken, schijnbaar super(snel)gezond.
Echt, het is de moeite waard!walterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Bouillon op basis botten moet ik zelf ook nog eens maken, haal ik nog steeds uit een potje. 2 dagen pruttelen![]()
Dat is natuurlijk ook een optie, nu de bleekselderij en wortel alvast in blokjes snijden en snel invriezen voor een volgende portie ragù.Zo doe ik dat ook altijd, als ik niet alle groente nodig heb gaat het in de vriezer totdat ik weer genoeg heb om een nieuwe batch bouillon te maken.
Als ik het niet eerst geprobeerd had wist ik ook niet dat ik het niet lekker vind...Hoe weet je dat rauw niet lekker is, al eens geprobeerd?
Idem voor een smoothie, bah.... Maar, smaken verschillen!Met bleekselderij zou je de volgende ochtend ook een smoothie kunnen maken, schijnbaar super(snel)gezond.
Zeer zeker:bvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:49:
[...botten voor in de bouillon...]
Echt, het is de moeite waard!
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 03-05-2021 13:59 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ehtweak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:39:
Oh, oh, hieruit begrijp ik dat ik het adres van deze slager geheim moet houden?![]()
Ik zal 'm maar niet vertellen dat 'ie eigenlijk te goedkoop is...
[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 03-05-2021 18:36 ]
[ Voor 93% gewijzigd door walterworld op 20-12-2023 11:01 ]
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-05-2021 23:01 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Recept staat er bij.franssie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:32:
@walterworld ja hoor - zeker meer tweakers met een instant pot (waaronder ik en de rest die je kan vinden via de zoekfunctie).
Leuke foto's van wat je maakte maar wat is het en wat is het recept?
[ Voor 8% gewijzigd door walterworld op 03-05-2021 23:04 ]
- knip -
ik zag het en had mijn post aangepast, ben nooit zo scherp op die verstopte linkjeswalterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:01:
[...]
Recept staat er bij.
Mochten de foto's niet geheel duidelijk zijn; Instant Pot Teriyaki zalm met (diepvries)doperwten.
Edit- ik had net een antwoord klaar toen jij een edit aanbracht.
Geen idee, zalm uit de bonus bij de appRaymond P schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:04:
Wilde zalm?
De 'niet zo wilde' zalm zal niet al te snel overbevist raken.
Als je geen bezwaar hebt tegen het proces dan kan je imho best wat vaker die zalm eten.Atlantische zalm (Salmo salar) gekweekt in Noorwegen.
- knip -
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 03-05-2021 23:26 ]
Er schijnt een docu op Netflix (wat ik niet heb) te staan dat het allemaal een wassen neus is en dat de zee word leeggevist.Raymond P schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:10:
[...]
Als je geen bezwaar hebt tegen het proces dan kan je imho best wat vaker die zalm eten.
Een vers gevangen zalmpje in Noorwegen/Zweden heeft wel veel meer smaak, maar over het algemeen is de kweekzalm prima te doen.
Bekijk Keuringsdienst van Waarde: Biologische zalm op https://www.npostart.nl/KN_1713002ehtweak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:16:
Nou, de zalm uit de bonus van de appie is zeer zeker geen wilde zalm. Maar gewoon kweekzalm.
En bijna alle kweekzalm is naar verhouding lekker sappig vet (wordt 'ie speciaal op gekweekt).
Als mensen wild gevangen zalm proeven; reageren ze vaak met dat ze die droog vinden...
Waarbij je dient te bedenken of die 'sappige' kweekzalm nou wel zo gezond is...
https://lekkertafelen.nl/kookschool/wilde-zalm-of-kweekzalm/
https://www.vetvrij.com/wilde-vs-gekweekte-zalm.html
https://www.pomg.nl/kweekzalm-eten-of-niet/
Kweekzalm is soms wel 2x - 3 x zo vet als wilde (gevangen) zalm.
Kleine tip: de Lidl verkoopt diepvries wilde zalm voor een hele schappelijke prijs. (rond de 9 euro/kg) Die komt idd van heel ver weg. En is idd een stuk 'droger' dan de kweekzalm aanbieding van de week.
Maar gek genoeg is 'ie goedkoper dan kweekzalm die ook bij de supermarkt te krijgen is.![]()
Snel en simpelbvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:19:
Natuurlijk leuk om zo een snel en simpel gerecht te maken. Maar wat heeft dit met Teriyaki te maken behalve het gebruik van een saus met die naam?
Normaal gesproken gebruikt men hier een Hibachi of grillplaat voor, "yaki" betekent immers "gebakken"?
- knip -
This is the Way.
Die mis ik dan wel in de ingredientenlijst... Altijd leuk die Unilever puzzels.Deze vloeibare saus is bereid met Zuid-Amerikaans en Braziliaans kwaliteitsrundvlees.
- knip -
Tja...NoTimeRemains schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 01:27:
Ik heb een litertje van deze demi glacé bij de Sligro gekocht.
nee niet moeilijk nee maar ik heb meestal andere dingen te doen dan zo lang te wachten op een demi. Voor kerst ofzo maken we het wel eens, maar dit is wel een stuk handiger.Raymond P schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 02:22:
@NoTimeRemains
[...]
Die mis ik dan wel in de ingredientenlijst... Altijd leuk die Unilever puzzels.
Niet moeilijk om zelf te doen met wat beenderen en vrijwel lekkerder... Kan je tevens bleekselderij kwijt in de mirepoix.
Natuurlijk heb je altijd mensen die roomser dan de paus zijn. Als jij dat allemaal niet eet dan power to you, ik persoonlijk zie het probleem niet zo. In de Calve Pindakaas zit ook palmvet, in drop zit xanthangom, karamel kleurstof zit in cola, etc.ehtweak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:47:
[...]
Tja...
Dan denk ik altijd maar, zou je zelf ooit dit soort ingrediënten in een saus/bouillon doen?
Ingrediënten: Water, tomaat, rode wijn, aromas, gemodificeerd maiszetmeel, TARWEBLOEM, ui, palmvet, suiker, Madeira wijn, kleurstof (karamel E150c), sjalot, gekarameliseerde suikerstroop, verdikkingsmiddel (xanthangom), gistextract, natuurlijk aromas, zout, kruiden (laurierblad, tijm)
Ik niet in ieder geval...
This is the Way.
[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 04-05-2021 10:52 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
- knip -
ingrediënten: zout, shiitake paddestoelen (20%), palmolie, gedroogde kool, suiker, sojasaus (sojabonen, water, zout, suiker) smaakversterker E621
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 04-05-2021 12:11 ]
- knip -
bedankt voor de tip over die Pierre's demi ik zal daar dan de volgende keer naar kijken met mn gezonde verstand...Raymond P schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:54:
Het ging mij eigenlijk meer om de missende ingredienten.
Maar met @ehtweak... Uit hetzelfde schap: https://www.sligro.nl/p.3...mi-glace-pak-1-liter.html
En als je niet verder dan de AH komt: https://www.ah.nl/product...21884/fundo-bouillon-rund
Al ligt daar tegenwoordig ook de kleinste soepfabriek geloof ik.
This is the Way.
Mijn Instant Pot heeft al heel wat uurtjes mogen werken.franssie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:58:
@walterworld je hebt je instantpot al wat langer dan ik denk ik aan je ring te zien.![]()
Kefir heb ik nog nooit gedaan - zal er eens in duiken.
Geen idee wat het is eigenlijk
[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 10-05-2021 11:44 ]
Ik kan mij een video van J. Kenji Lopez-Alt herinneren waarin hij een enorme pot bouillon maakt en dit vervolgens uitkookt tot een demi glace.Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:39:
Pff, even zelf een demi maken, dat doe ik nog echt niet zomaar. Los van het feit dat je best veel botten e.a. nodig hebt, vele uren (al dan niet inactief) en je uiteindelijke resultaat absoluut gezien minimaal is. Ik probeer ook zo veel mogelijk de standaard pakjes te vermijden de laatste tijd, en dat kan voor meer dagelijkse toepassingen zeker goed zijn, maar hoe vaak gebruik je nou demi? Maken die toevoegingen dan echt zo veel uit?
Of je eet het wel vaker en leeft een stuk beter dan ik natuurlijk![]()
[...]
Het merk MOA ken ik niet, geen mening over dus.PnD schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:43:
Mijn glazen kan van mijn blender is al een tijdje stuk. Total loss verklaard, omdat een nieuwe kan meer kost dan de waarde van dat ding.
Wilde de kapotte blender als aanleiding gebruiken om een investering doen in kwaliteitskeukenmachines (bamix, kitchenaid) om al mijn huidige meuk uit eindelijk te vervangen. Lang zitten wikken en wegen wat te kopen, maar kom er niet uit.
Wil dan nu toch maar een nieuwe blender en mijn andere wens (een grotere foodprocessor dan mijn philips staafmixxer bakje) kopen.
Denk aan een van deze. Iemand ervaringen of andere tips?
https://www.bol.com/nl/p/...FLHA.2_18.23.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...137477/?s2a=#productTitle
https://bol.com/nl/p/brab...FLHA.2_18.20.ProductTitle
Kenji is een held. En inderdaad, je kan dan zoals hier benoemd met een ijsblokjes tray de rest invriezen, 1 ijsblokje demi per persoon saus is voldoende.tagican schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:52:
[...]
Ik kan mij een video van J. Kenji Lopez-Alt herinneren waarin hij een enorme pot bouillon maakt en dit vervolgens uitkookt tot een demi glace.
[YouTube: Restaurant-Style Rich Chicken Jus (Demi-Glace) | Kenji's Cooking Show]
Zelf nog nooit gedaan overigens, maar ik kan mij wel voorstellen dat de smaak zo gigantisch geconcentreerd is, dat je niet veel nodig hebt in een recept om het wel lekker te maken
[ Voor 18% gewijzigd door Zebby op 10-05-2021 14:13 ]
Nutribullet?Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Kenji is een held. En inderdaad, je kan dan zoals hier benoemd met een ijsblokjes tray de rest invriezen, 1 ijsblokje demi per persoon saus is voldoende.
Adam Regusea heeft een versie gemaakt voor de normale mens, waar hij gewoon de beste pre-made bouillon pakt met flink wat gelatine voor een vergelijkbaar effect.
@PnD Ik heb zelf een Philips die heel veel lijkt op die MOA uit je link.
Ik zou heeeeel kritisch kijken of je al die extra snufjes en opzet stukjes wel nodig hebt, het gros ligt bij mij de verstoffen. Ook is het (zelfs in de vaatwasser) een drama ze schoon te krijgen, heel onpraktisch gemaakt allemaal. Ik zou eigenlijk gewoon een hele goede en simpele blender nemen, zo'n bullet vorm? Ben even de naam kwijt
Die ja. Wat is daar mis mee? Heel simpel in gebruik en schoon te maken, sterke blender, veelzijdig maar simpel. Alleen wel duur, want smoothies of zo.
Dat idd, ik heb in een opwelling een Kitchenaid chopper gekocht bij de Hanos, was in de aanbieding en kan je ook al een hoop mee en ik heb er ook iets meer vertrouwen in dan de Philipsblender die ik ooit had (waarvan de inderdaad plastic fantastic deksel dus uit elkaar brokkelde na verloop van tijd).Boudewijn schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:50:
Veel plastic. Voor het geld zou ik een bamix kopen. Stukje minder hype en meer degelijkheid.
Voor algemeen gebruik zijn gewone potten fond ook prima, het liefst natuurlijk zo naturel mogelijk. Reduceren tot een (demi) glace gaat echter niet, dan kan je net zo goed aan de zoutpot gaan likken...Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:39:
Pff, even zelf een demi maken, dat doe ik nog echt niet zomaar. Los van het feit dat je best veel botten e.a. nodig hebt, vele uren (al dan niet inactief) en je uiteindelijke resultaat absoluut gezien minimaal is. Ik probeer ook zo veel mogelijk de standaard pakjes te vermijden de laatste tijd, en dat kan voor meer dagelijkse toepassingen zeker goed zijn, maar hoe vaak gebruik je nou demi? Maken die toevoegingen dan echt zo veel uit?
Of je eet het wel vaker en leeft een stuk beter dan ik natuurlijk
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Okay.... Dat is niet wat ik verwachtte. We gaan dit van de week eens proberen. +1Uitvreter schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:15:
Even wat ongevraagd advies, voordat het aspergeseizoen voorbij is:
De vraag is hier ook wel eens voorbij gekomen, hoe lang je witte asperges sous vide moet garen. Ik heb verschillende antwoorden gelezen variërend van 20 minuten tot een uur, waarbij de meeste mensen de asperges liever langer dan korter garen. Op veel kooksites worden ook de langere kooktijden genoemd.
Zelf houd ik meestal 20 minuten aan.
Om te vergelijken heb ik gisteren een zakje asperges voor 25 minuten gegaard, en een tweede voor 45 minuten.
Voor wie het nog nooit geprobeerd heeft, probeer ze eens 20 minuten op 85 graden. De asperges blijven veel zoeter dan na 45 minuten (oma kookte de spruitjes vroeger ook een uur, dat doen de meesten van ons tegenwoordig ook niet meer).
Zoals iemand opmerkte houdt de asperge net iets meer bite (maar zeker niet al dente). Zó veel lekkerder dan de lang gegaarde!
De techniek van de groente boullion van Bon Appetit is erg goedwalterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Hoe maak jij je bouillon?
Zelf heb de beste resultaten 4u op lp en nr.
Toen ik begon met groenteoverblijfsels was het niet te harde die bouillon van mij, ik deed zo maar wat.
Deze site bekijk ik regelmatig als ik twijfel, nu is de smaak gewoon goed en is de bouillon meer doorzichtig.
Blokje voor makkelijk ja
This is the Way.
Zo veel botten heb je toch niet nodig voor een kleine stash?Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:39:
Of je eet het wel vaker en leeft een stuk beter dan ik natuurlijk
- knip -
Ik heb voor mijn laatste batch kalfs en lamsfond de botten bij Lindenhoff besteld, maar dat is niet de goedkoopste. Al is de prijs van de botten natuurlijk maar relatief vergeleken met de tijd en moeite die je kwijt bent aan het maken.Raymond P schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:17:
[...]
Zo veel botten heb je toch niet nodig voor een kleine stash?
Kalfs demi glace ben ik zuinig mee, vooral omdat ik een beetje geluk moet hebben met de botten overhouden/kopen/krijgen. Hint: Turkse slagers verwerken meer kalf.
Die is aardig gelei geworden zeg voor een kippen fond! Voor hoeveel procent is die ingekookt?M'n kip demi gaat wel veel harder, afhankelijk van wat er gekookt wordt al snel een halve liter per week.
Eens in de zoveel tijd verwerk ik een paar kilo poten tot sticks en dijfilets, dan heb je al snel voldoende bot voor een kleine liter.
Die weck ik tegenwoordig, plek in m'n vriezer is schaars.
[Afbeelding]
Sidenote: kippendij wordt hier vooral gebruikt als goedkope proteinebron, zelden als mooi product voor een avondmaaltijd.
Hoeveel 'afval' je hebt is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je je vlees koopt.
- knip -
¿Qué? Je koopt dure botten voor een bouillon/fond?bvk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:35:
[...]
Ik heb voor mijn laatste batch kalfs en lamsfond de botten bij Lindenhoff besteld, maar dat is niet de goedkoopste.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2021 08:15 ]
Beeromaniac
Dat was natuurlijk ook gewoon een VanDrie Groep kalfje... ;+ehtweak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:54:
[...]
¿Qué? Je koopt dure botten voor een bouillon/fond?![]()
Maar ik zie dat Lindenhoff 2,75/kg rekent voor kalfsbotten; da's toch niet zo duur...?
- knip -
Geen idee hoe snel je die wilt vervangen..Thompson schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:21:
Hier ook eens een keukenapparatuur vraagje.
Mijn Kenwood K-Mix Tri-blade handmixer/keukenmachine is al een tijdje kapot, valt inmiddels buiten de garantie. Heb een cheapo Grundig hakbakje wat een keer in een kerstpakket oid zat wat ik nu wel eens gebruik maar die is echt te onhandig/klein. Wordt o.a. gebruikt voor snijden (coleslaw) en falafel.
Nu heb ik ook een kitchenaid mixer en een vitamix ascent blender. Dus m.i. zijn er nu 4 opties;
1. K-mix laten maken tegen betaling (geen idee van de kosten)
2. Food processor attachment voor Kitchenaid á 230 euro
3. Vitamix food processor attachment á 200 euro (nog wel even goede verdeler in NL vinden)
4. Gewoon een degelijke losse nieuwe keukenmachine? Of bijv een Bamix?
Wat is wijsheid?
Het was dan ook meer een reactie op @Raymond P die aangeeft wel eens lastig aan kalfsbotten te kunnen komen. Dus als je bij je lokale slager "bot vangt" kun je in ieder geval altijd daar terechtehtweak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:54:
[...]
¿Qué? Je koopt dure botten voor een bouillon/fond?![]()
Maar ik zie dat Lindenhoff 2,75/kg rekent voor kalfsbotten; da's toch niet zo duur...?
Botten zijn een afvalproduct. Voor kalfs/rundbot, met merg, betaal ik een paar euro per kg bij de Turkse slager.
En herten karkas bij de poelier krijg ik meestal gratis mee.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
- knip -
Ik heb een mooie Kamado Joe ja.Raymond P schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:04:
Yep, het is inderdaad wel eens op als ik het wil hebben.
Wel mooi dat ze het daar bevroren in kleine porties aanbieden, de slager die gelijk van een lading bevroren homp af wilt heb ik hier wel als alternatief.
Mja, dat is ook een beetje relatie opbouwen. Inmiddels weet de beste man beter in te schatten dan ik wanneer ik kalkoen, kip, taugé en kalfsbotten kom halen.
@Dennis1812 Als je het over een houtskool bbq hebt dan is de keuze vrij simpel!
Hmmm, lamsbout, lekkerDennis1812 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Ik heb een mooie Kamado Joe ja.
Maar elke bereidingswijze heeft zijn charmes
Niet spannend inderdaad. Wel overheerlijk.bvk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Hmmm, lamsbout, lekker![]()
Bij gebrek aan een BBQ hou ik het dan zelf meestal wel op de klassieke wijze. Dus insteken met knoflook en rozemarijn, even aanbraden in de pan en de pan dan de oven in. En dan uiteraard bedruipen met zelf gemaakte lams fond.
Niet erg origineel en spannend, maar altijd goed resultaat!
Dat was ik, @Boudewijn is niet zo van het lamsvlees geloof ik. Maar mooi pakket weer, beter dan het standaard pakket wat in verhouding ook nog eens duurder is. Ik mis alleen de gehakt optie...Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:04:
@Boudewijn @bvk 1 van jullie had vorig jaar meen ik ook het lamspakket bij koopeenkoe. Dit jaar hebben ze ook een luxe variant. Even wat ruimte maken in de vriezer en dan gaat hij er zeker weer komen.
Slim, ga ik ook noteren. Nooit aan gedacht 😅bvk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:25:
[...]
Dat was ik, @Boudewijn is niet zo van het lamsvlees geloof ik. Maar mooi pakket weer, beter dan het standaard pakket wat in verhouding ook nog eens duurder is. Ik mis alleen de gehakt optie...
Hier ook maar even wat ruimte vrijmaken dan en bij de bestelling even lief vragen of ze er ook nog wat botten bij kunnen doen
Nice - past echter nooit in mijn vriezertje ... toch eens eentje bijkopenDennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:04:
@Boudewijn @bvk 1 van jullie had vorig jaar meen ik ook het lamspakket bij koopeenkoe. Dit jaar hebben ze ook een luxe variant. Even wat ruimte maken in de vriezer en dan gaat hij er zeker weer komen.
Past prima.franssie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:59:
[...]
Nice - past echter nooit in mijn vriezertje ... toch eens eentje bijkopen
Ik kreeg helaas nul op het rekest.. De botten gaan natuurlijk naar Lindenhoff ter verkoop....Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:26:
[...]
Slim, ga ik ook noteren. Nooit aan gedacht 😅
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Tof! Goede tipCyberThijs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:54:
Ik koop bijna al mijn kruiden in bulk (bij de Toko, online bij pit-pit.com, etc.) en steek ze in zelfgemaakte kruidenpotjes.
[Afbeelding]
Je koopt deze potjes voor weinig bij een speciaalzaak voor imkers, vb. https://imkershop.be/129-zeskantige-hexagonale-honing-potten
Ikzelf heb daarnaast nog een goedkope dymo-labelprinter aangeschaft zodat ik met doorzichtige tape netjes er kan opplakken wat er precies in zit. Heb ik vorig jaar voor minder dan 20euro gekocht bij 123inkt.nl . Is ondertussen ook al op veel andere plaatsen van pas gekomen, maar je kan hetzelfde natuurlijk ook ongeveer bereiken met beschrijfbare doorzichtige plakband.
Default blanke hetero
Cool! Mis je het niet dat er geen gaatjes in de dop zitten, zodat je beter kan strooien? Of gebruik je standaard lepeltjes. Bespaar je voor je gevoel ook geld, of doe je het puur voor de smaak en/of hobby?CyberThijs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:54:
Ik koop bijna al mijn kruiden in bulk (bij de Toko, online bij pit-pit.com, etc.) en steek ze in zelfgemaakte kruidenpotjes.
[Afbeelding]
Je koopt deze potjes voor weinig bij een speciaalzaak voor imkers, vb. https://imkershop.be/129-zeskantige-hexagonale-honing-potten
Ikzelf heb daarnaast nog een goedkope dymo-labelprinter aangeschaft zodat ik met doorzichtige tape netjes er kan opplakken wat er precies in zit. Heb ik vorig jaar voor minder dan 20euro gekocht bij 123inkt.nl . Is ondertussen ook al op veel andere plaatsen van pas gekomen, maar je kan hetzelfde natuurlijk ook ongeveer bereiken met beschrijfbare doorzichtige plakband.
Wij kopen een deel van de kruiden op de markt, veel omdat wij het idee hebben dat het meer smaak heeft. Daarnaast zijn veel van de kruidenmixen (zoals kerrie, speculaas, etc.) nét iets anders dan deze uit de supermarkt. Speculaas is bij de stand op de lokale markt hier juist iets pittiger dan dat je in de winkel zou kopen. Daarnaast is het naar mijn idee ook een stuk goedkoper om dit van de markt te halen. We hebben een flink aantal van de ÖRTFYLLD kruidenpotjes van de IKEA, en daar past exact de inhoud van een potjeMitashi schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:38:
Hoe is jullie ervaring met het kopen van kruiden (op de markt?) en het zelf in potjes stoppen? Ik zit er aan te denken een kruidenpotten set te kopen en hier aan te beginnen, maar twijfel of het de moeite waard is.
Ik denk dan aan zoiets:
https://www.amazon.nl/GoM...id=pla-915640345859&psc=1
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq