Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:03

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:06:
[...]

Mag ik de voorkant zien? Lijkt sprekend op herfstthee van Simon Lévelt.....

[Afbeelding]
Ben jij niet in de war met deze foto van @walterworld ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDQLEpGWhbR-i8KUUGoXltwEpPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LD61O97pgghVFfCAK4hn4BPj.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45
bvk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]
Ha ja :z :z :z Het is al laat denk ik.... @walterworld : Kun jij het raadsel oplossen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:12
.Joop schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:22:
[...]

Heb hier ook het pakket van drie staan (Sweet spicy, sweet en regular). Op zich goede soja saus, maar wel heel erg aan de prijs met bijna €100/L. Gaat goed bijvoorbeeld met sushi, maar de Sweet spicy (is dikkere soja saus) kan ook prima een paar druppels op een gebakken ei bijvoorbeeld. De gewone Sweet nog niet open gemaakt.

Zou het zelf niet weer halen, maar dan voornamelijk door de prijs, en niet de kwaliteit.
Het is inderdaad erg prijzig. Welke zou jij in plaats ervan kopen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45
Kishibori Shoyu of Hamadaya naturally brewed wellicht?
Het ligt er ook echt aan wat je ermee gaat doen.

Een Indonesische ketjapsaus hoef je echt niet te proberen met een zoete Japanse shoyu bijvoorbeeld.
En de harde Chinese sojasaus doe je liever niet over de sushi...

Als all purpose gebruik ik Hamadaya naturally brewed, en zolang het niet zeer verfijnd eten is dan volstaat elke natuurlijk gebrouwen en lang gerijpte shoyu imho.

Ik snap best dat het centen kost om een Japanner drie of vier jaar lang twee keer per dag een groot houten vat met shoyu door te laten roeren.
In de Hoeksche Waard zie ik dat niet gebeuren... Iemand die objectief kan vertellen waar die Tomasu mee te vergelijken is?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
[...]

[Afbeelding]
Ik zie net dat het niet gaat om mijn foto's. :)

[ Voor 23% gewijzigd door DaLass op 29-04-2021 08:31 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Raymond P schreef op donderdag 29 april 2021 @ 05:03:

Ik snap best dat het centen kost om een Japanner drie of vier jaar lang twee keer per dag een groot houten vat met shoyu door te laten roeren.
In de Hoeksche Waard zie ik dat niet gebeuren... Iemand die objectief kan vertellen waar die Tomasu mee te vergelijken is?
Uitgaande van de foto op de story page wordt er ook bij Tomasu in houten vaten geroerd?

Ik vind het goed vergelijkbaar met deze soja die ik dus bij Dank gekocht heb voor ongeveer dezelfde prijs. Alleen is mijn Japans nogal beroerd dus ik heb geen flauw idee welk merk of type dit is... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRYoFToGrjZAgK9sEB9QMenaC1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72Ule52P02Fhhk98UoNnmhvS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat vergelijken is trouwens best lastig omdat de intense smaak zo lang blijft hangen...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:00
[...]

[Afbeelding]
bszz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:25:
@DaLass Even off-topic, maar ben nieuwsgierig naar het pakje thee(?) tell me, het is niet wat ik in eerste instantie dacht te zien...
bvk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:20:

[Afbeelding]
Is dezelfde thee, best lekker. :9

Geen idee hoe dat die hier is terecht gekomen, blijkbaar meegeselecteerd.
Normaal haal ik in mijn eigen thee-blikken thee bij SL. Heb ze over bioplastic een vraag gesteld en netjes antwoord terug gekregen, kunnen sommige andere bedrijven nog wat van leren.
https://www.npostart.nl/de-monitor/10-02-2020/KN_1712015
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CfHW8Ued6q8Oo7c1dVOBQgTJxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJHPLxqJgSuemphY4aV87RPt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Ug_b7nllh3hfQAIuMMGVi_X7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSR1FPMR8DY4FJkDoQmtMh0Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Boudewijn schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]
De wokbrander die je in de winkel koopt is vaak "een grote gaspit". Als je in Azie of in een goed Zziatisch restaurant kijkt naar een wokpit zit je rond de 11kWatt.
Dank, ik heb inmiddels de 'wokpit' op een lager pitje gezet. Dat verkleind de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:09:
[...]

Uitgaande van de foto op de story page wordt er ook bij Tomasu in houten vaten geroerd?

Ik vind het goed vergelijkbaar met deze soja die ik dus bij Dank gekocht heb voor ongeveer dezelfde prijs. Alleen is mijn Japans nogal beroerd dus ik heb geen flauw idee welk merk of type dit is... ;)

[Afbeelding]

Dat vergelijken is trouwens best lastig omdat de intense smaak zo lang blijft hangen...
De speciale selectie van Morita.
Ik ken die niet specifiek, maar het merk wel. Thx, dat brengt een beetje perspectief.

Saillant detail is dat de adviesprijs iets meer dan 2 euro lijkt te zijn voor zo'n flesje in Japan. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Raymond P schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:38:
[...]

De speciale selectie van Morita.
Ik ken die niet specifiek, maar het merk wel. Thx, dat brengt een beetje perspectief.

Saillant detail is dat de adviesprijs iets meer dan 2 euro lijkt te zijn voor zo'n flesje in Japan. ;)
Jij ook bedankt voor de link, ik was al benieuwd wat er in hemelsnaam nou allemaal op dat flesje stond ;)

Maar € 2,- is wel weinig, een "gewone" soja kost dan 50 cent of zo? Ach, ik denk dat de Japanners ook een veelvoud betalen voor bijvoorbeeld een echte Hollandse boerenkaas.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Ja, dat is weinig. Morita/Marukin is daar dan ook net zo toegankelijk als Kikkoman (en dan niet die hier in NL 'gebrouwen' is). Ik heb mij laten vertellen dat een echte Japanse artizan shoyu een veelvoud kost (in Japan).
Ik heb hetzelfde probleem hoor, veel verder dan logo shoppen kom ik ook niet echt. Al is Google Lens wel enorm behulpzaam.

Uiteindelijk is het natuurlijk waard wat het waard is. En dat doet meneer Uljee dus heel slim.
Een blokje Gouda Uniekaas kost procentueel gezien wel wat minder, geen idee of ze ook authentieke Hollandse boerenkaas daar maken al wordt Gouda wel zo'n beetje overal gemaakt.

Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd hoe ver een normale Morita of Marukin van die Tomasu af zit voor jou.
Het is als je het zo neer zet namelijk best prijzig om Uljee en co in zo'n vaatje te laten roeren. :+ Trouwens wel mooi dat ze dus vaten gebruiken, ik had gewoon RVS ketels verwacht.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 23:57
bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:51:
[...]

Jij ook bedankt voor de link, ik was al benieuwd wat er in hemelsnaam nou allemaal op dat flesje stond ;)

Maar € 2,- is wel weinig, een "gewone" soja kost dan 50 cent of zo? Ach, ik denk dat de Japanners ook een veelvoud betalen voor bijvoorbeeld een echte Hollandse boerenkaas.
Als ze het al kunnen krijgen. Ik heb niet lang geleden een "cheese exchange" gedaan met een Amerikaanse collega, die had namelijk in het eetkanaal op Slack een foto gedeeld van kaas die hij bij Whole Foods gekocht had die werd gepresenteerd als Nederlandse kaas. Hoewel het er inderdaad wel op leek, wat Google werk toonde aan dat het gewoon kaas was die in de USA geproduceerd werd naar NL recept..

Daarom hadden we besloten om wat lokale kaas naar elkaar te sturen, best leuk (en smakelijk).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik ben nog maar eens aandachtig gaan proeven, zoals ik dat ook met wijn zou doen. Dus met een crackertje en een glas water er bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auAPabCf2tLwuAPDlYflAkZm0rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2b7MTuOz9JTE8E4DNIsXp06.jpg?f=fotoalbum_large

De Morita is dus duidelijk wat dikker dan de Tomasu en geeft ook meteen een ander mondgevoel. Qua geur is de Tomasu wat vluchtiger, maar ook wel iets verfijnder. Omdat de Morita iets dikker is geeft het ook iets meer een "boem" in het smaakpalet maar blijft ook iets minder lang hangen dan de Tomasu.

Als ik het met wijn zou vergelijken is de Tomasu een Bourgogne en de Morita een Bordeaux zeg maar, het is maar wat je voorkeur heeft. Smaak is immers heel persoonlijk ;)

Eigenlijk zou je er wat verse rauwe vis bij moeten eten, in dat geval verwacht ik dat de Morita het beter doet met tonijn en de Tomasu meer bij zalm past.

Gouda is geen beschermde naam meer tegenwoordig en mag overal ter wereld gemaakt worden. De echte Gouda moet dan ook specifiek Gouda Holland heten, dat is wel beschermd. Maar is vergeleken met een echte goede boerenkaas nog steeds meer een stuk rubber....

Als ze dat in JP of de US willen eten zullen ze dat toch echt moeten importeren. Of inderdaad een exchange doen zoals @1nsane dat gedaan heeft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De viscositeit van de linker en de donkere kleur doet denken aan een kyushu, die combineer je normaal met sashimi. Mja wellicht komt dat gewoon door gebruik van hele bonen, who knows.

De verfijnde etiquette van sushi eten ben ik geen ster in. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jullie gaan ook weer heelrijk ver met die saus. Ik heb staan:

- Thaise zoute (lucky boy ofzo)
- Indische zoete (ABC of Bango)
- Chinese zoute (pearl river bridge, licht, donker en paddenstoelen)
- Kikkoman
- Shiro Shoyu , die een stukkie duurder was. Via via geregeld, kort houdbaar, maar heel veel verfijnder. 25-30E de fles, niet eens heel duur dus :+

WAar halen jullie de soja? Aub niet amstelveen zeggen (gok ik voor bvk, want daar zitten de japanse mensen in NL)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:22:
Aub niet amstelveen zeggen (gok ik voor bvk, want daar zitten de japanse mensen in NL)
Nee hoor, in Buitenveldert, Amsterdam Zuid.

https://www.aziatische-in...se-winkel-dank-amsterdam/

Amstelveen is minstens een kilometer verder :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:30:
[...]

Nou 1km? Enig idee hoe ver het is voor mij naar de dichtstbijzijnde Hanos bijvoorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:30:
[...]

Okay check. Daar toch maar eens naartoe als ik weer eens in damsko moet zijn.

Hier net 3 ijsmixen voor de vader van mijn vriendin gemaakt. Helaas geen creabea, maar aardbeiden (500gr aarbei, met een paar frambozen), frambozen (500gram minus een paar) en 500 gr kers.

Suikersiroop erbij, druivensuiker erbij, eiwitje en knallen maar. De eerste staat nu op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 29 april 2021 @ 00:50:
[...]

Het is inderdaad erg prijzig. Welke zou jij in plaats ervan kopen?
Ik neem ieder jaar een paar flessen mee uit Azië, dus die zul je hier niet vinden denk ik :+

Een favoriet is bijvoorbeeld (a slechts €6/fles)
https://www.yuhtay.com/product/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAtt_O25gcfOWsQBI9bkfbtVR5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCPl4pMRkU9lRdqSztfhiDLW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67jvG92gxRVnprLQbzSsKd-nsRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEOVicsVdJ1EPYjVOFuoI3Rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPXLgUFOOssW0Mmf79LtTyG7XmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWzVDNLQ672d7Ntyy6O1ABTc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxIvLa6mp9qgSbhEEF1CBpT26XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUJWbCI98rsPXYkebNiy32oH.jpg?f=fotoalbum_large

Instant Pot mocht weer werken dit weekend :) , groente-bouillon gemaakt van groente overblijfsels. Toevegen; 2 teentjes knoflook, 2 laurier blaadjes en theelepel Kukuma.

Heb destijds nog gezocht naar een zo'n grote funnel maar dan van RVS, nergens kunnen vinden.

Laatste foto is ook in de instapot gegaan, op druk gebracht met de bouillon. Foto vergeten te maken van eindresultaat, we hebben alles opgegeten. :9

Zijn er mensen die de voorkeeur geven aan een bouillon blokje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

Wok

Dakloos...

walterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:45:

Ik gebruik ze af en toe nog wel voor als het even 'snel & makkelijk' moet, maar tegenwoordig heb ik standaard ook een bak in de vriezer waarin ik mijn groenteoverblijfsels bewaar. Which reminds me... die bak zit weer zo goed als vol, dus later deze week weer nieuwe bouillon maken :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Wok schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Ik gebruik ze af en toe nog wel voor als het even 'snel & makkelijk' moet, maar tegenwoordig heb ik standaard ook een bak in de vriezer waarin ik mijn groenteoverblijfsels bewaar. Which reminds me... die bak zit weer zo goed als vol, dus later deze week weer nieuwe bouillon maken :)
Hoe maak jij je bouillon?
Zelf heb de beste resultaten 4u op lp en nr.
Toen ik begon met groenteoverblijfsels was het niet te harde die bouillon van mij, ik deed zo maar wat.
Deze site bekijk ik regelmatig als ik twijfel, nu is de smaak gewoon goed en is de bouillon meer doorzichtig.

Blokje voor makkelijk ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

Wok

Dakloos...

walterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Toen ik begon met groenteoverblijfsels was het niet te harde die bouillon van mij, ik deed zo maar wat.
Deze site bekijk ik regelmatig als ik twijfel, nu is de smaak gewoon goed en is de bouillon meer doorzichtig.

Ben zelf ook nog steeds zoekende :) Ik heb overigens geen Instant Pot of vergelijkbaar ;-)

In principe gooi ik alle overblijfsels in de pan, hoop water erbij, wat laurierblad en een paar peperkorrels erin en dan twee, drie uur zachtjes laten pruttelen. Helderheid van de bouillon ben ik nog niet mee bezig.

Na die paar uur pruttelen gooi ik het via een zeef over in een andere pan en pers ik de pulp in de zeef uit.

Koolgroentes (broccoli, bloemkool) probeer ik juist te beperken in de bouillon, en als ik dan toch een flinke koolstronk heb, dan probeer ik dat compenseren met veel prei, ui en wortel.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

walterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:45:

Ik gebruik wel eens een blokje als dat makkelijk is of het recept het voorschrijft. Of fond uit een potje.

Verder trek ik als de voorraad op is weer nieuwe kalfs of lamsfond die ik inkook tot een glace, portioneer en in de vriezer gooi. Maar dat is op de klassieke wijze (Escoffier) in een grote 9 liter kookpan die dan 2 dagen staat te pruttelen.

Idem dito voor Ramen, dan ben je ook wel even bezig met de Dashi en Tare.

Bouillon trekken van overgebleven groente doe ik nooit eigenlijk. Misschien toch ook maar eens overwegen, zo heb ik nu nog bleekselderij en wortel over omdat ik weer een Ragù gemaakt heb waarbij je maar een ons van elk nodig hebt. En probeer jij maar eens een ons bleekselderij te kopen, je houdt dus altijd over waar je dan eigenlijk niets meer mee doet. En weggooien is zonde uiteraard.

En nee, rauw vind ik het niet lekker... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
bvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:48:
[...]

Ik gebruik wel eens een blokje als dat makkelijk is of het recept het voorschrijft. Of fond uit een potje.

Verder trek ik als de voorraad op is weer nieuwe kalfs of lamsfond die ik inkook tot een glace, portioneer en in de vriezer gooi. Maar dat is op de klassieke wijze (Escoffier) in een grote 9 liter kookpan die dan 2 dagen staat te pruttelen.

Idem dito voor Ramen, dan ben je ook wel even bezig met de Dashi en Tare.

Bouillon trekken van overgebleven groente doe ik nooit eigenlijk. Misschien toch ook maar eens overwegen, zo heb ik nu nog bleekselderij en wortel over omdat ik weer een Ragù gemaakt heb waarbij je maar een ons van elk nodig hebt. En probeer jij maar eens een ons bleekselderij te kopen, je houdt dus altijd over waar je dan eigenlijk niets meer mee doet. En weggooien is zonde uiteraard.

En nee, rauw vind ik het niet lekker... ;)
Zo doe ik dat ook altijd, als ik niet alle groente nodig heb gaat het in de vriezer totdat ik weer genoeg heb om een nieuwe batch bouillon te maken. Hoe weet je dat rauw niet lekker is, al eens geprobeerd? :+

Met bleekselderij zou je de volgende ochtend ook een smoothie kunnen maken, schijnbaar super(snel)gezond. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door walterworld op 06-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
@Boudewijn , @bszz , @Raymond P , @.Joop ,

Afgelopen zaterdag naar Gouda gefietst naar wijnhandel Pandora en daar de Kishibori sojasaus gekocht. Daarna fietste ik door naar de Sligro (met de fiets naar een groothandel 8)7) om kip en ander spul te halen en zag daar bij toeval de sauzen van Tomasu staan. Toen de gewone en de sweet & spicy gekocht. Kon het toch niet laten.

Ik heb de Tomasu soy en Koshibori alleen nog maar geproeft via een druppeltje op de hand, maar smaken inderdaad veel subtieler dan gewone Kikkoman. Binnenkort maar sushi bestellen ergens.

De sweet & spicy was van de hand al erg lekker, maar ik heb het ook op de gebarbecuede kip gedaan (al was die gemarineerd met een Koreaanse marinade...). Héérlijk! Vanmiddag maar een eitje bakken en deze sojasaus erop druppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
walterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]

...

Met bleekselderij zou je de volgende ochtend ook een smoothie kunnen maken, schijnbaar super(snel)gezond. 8)
Bleekselderij, banaan, basilicum, blauwe bessen (soms perzik, bosvruchten of bramen), halve komkommer en wat jus, dit alles geblend in de hakselaar is al jarenlang m´n ontbijt.
(Vaak ook nog 1 broodje gebakken ei met spek erbij.)

Geen idee of dat nu zo supergezond is maar vind het wel erg lekker.
BMI = 23, ook na anderhalf jaar niet kunnen sporten en veel te veel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

walterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Bouillon op basis botten moet ik zelf ook nog eens maken, haal ik nog steeds uit een potje. 2 dagen pruttelen :o :9~
Echt, het is de moeite waard!
Zo doe ik dat ook altijd, als ik niet alle groente nodig heb gaat het in de vriezer totdat ik weer genoeg heb om een nieuwe batch bouillon te maken.
Dat is natuurlijk ook een optie, nu de bleekselderij en wortel alvast in blokjes snijden en snel invriezen voor een volgende portie ragù.
Hoe weet je dat rauw niet lekker is, al eens geprobeerd? :+
Als ik het niet eerst geprobeerd had wist ik ook niet dat ik het niet lekker vind... ;)
Idem voor een smoothie, bah.... Maar, smaken verschillen!

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:49:
[...botten voor in de bouillon...]

Echt, het is de moeite waard!
Zeer zeker:

ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

En sinds kort heb ik nog een bron van botmateriaal.
'mijn' Turkse slager heeft sinds een paar maanden een dry-age kast staan. En afgelopen weken kwamen z'n eerste, 40 dagen gerijpte, stukken limousin vlees, eruit.
Prachtig, donker gerijpt vlees. Hij had een groot ribstuk van ca. 12kg en daaruit heb ik een grote T-bone achtig model laten snijden.

BTW: hij gaf aan dat het stuk vlees in de rijpingskast gegaan was en dat het ruim 15kg woog toen het er in ging. En na 40 dagen woog het nog net geen 12kg meer...
Hij rekende een kiloprijs van 36 euro/kg. Is dat een acceptabel bedrag voor dit soort vlees? (en nee, er zat nauwelijks meer bot tussen/aan; wel een rand ingedroogd vet uiteraard)

Hij had nog wat snijdsels van dat gerijpte vlees over + het grove botwerk. Dat kreeg ik zo gratis van 'm mee, voor de bouillon! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 03-05-2021 13:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
@ehtweak , waar zit die slager? ;-)

Lijkt me een zeer nette prijs voor dry aged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

@ehtweak is een zeer nette prijs, reken maar uit met 20% gewichtsverlies.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oh, oh, hieruit begrijp ik dat ik het adres van deze slager geheim moet houden? :+

Ik zal 'm maar niet vertellen dat 'ie eigenlijk te goedkoop is... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:39:
Oh, oh, hieruit begrijp ik dat ik het adres van deze slager geheim moet houden? :+

Ik zal 'm maar niet vertellen dat 'ie eigenlijk te goedkoop is... ;)
offtopic:
Signature -> Lelystad. Nu nog eventjes verder zoeken ;)

Vanuit de randstad dan weer net te ver om "eventjes" langs te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 03-05-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
dubbel

Zijn er eigenlijk meer Tweakers met een Instant Pot? :*)

[ Voor 93% gewijzigd door walterworld op 20-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@walterworld ja hoor - zeker meer tweakers met een instant pot (waaronder ik en de rest die je kan vinden via de zoekfunctie).
Leuke foto's van wat je maakte maar wat is het en wat is het recept? edit ik had over de link heen gekeken.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-05-2021 23:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
franssie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:32:
@walterworld ja hoor - zeker meer tweakers met een instant pot (waaronder ik en de rest die je kan vinden via de zoekfunctie).
Leuke foto's van wat je maakte maar wat is het en wat is het recept?
Recept staat er bij.
Mochten de foto's niet geheel duidelijk zijn; Instant Pot Teriyaki zalm met (diepvries)doperwten. :9

Edit- ik had net een antwoord klaar toen jij een edit aanbracht. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door walterworld op 03-05-2021 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Wilde zalm?
De 'niet zo wilde' zalm zal niet al te snel overbevist raken. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

walterworld schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:01:
[...]

Recept staat er bij.
Mochten de foto's niet geheel duidelijk zijn; Instant Pot Teriyaki zalm met (diepvries)doperwten. :9

Edit- ik had net een antwoord klaar toen jij een edit aanbracht. ;)
ik zag het en had mijn post aangepast, ben nooit zo scherp op die verstopte linkjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Raymond P schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:04:
Wilde zalm?
De 'niet zo wilde' zalm zal niet al te snel overbevist raken. ;)
Geen idee, zalm uit de bonus bij de app :') .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Atlantische zalm (Salmo salar) gekweekt in Noorwegen.
Als je geen bezwaar hebt tegen het proces dan kan je imho best wat vaker die zalm eten.

Een vers gevangen zalmpje in Noorwegen/Zweden heeft wel veel meer smaak, maar over het algemeen is de kweekzalm prima te doen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, de zalm uit de bonus van de appie is zeer zeker geen wilde zalm. Maar gewoon kweekzalm.

En bijna alle kweekzalm is naar verhouding lekker sappig vet (wordt 'ie speciaal op gekweekt).
Als mensen wild gevangen zalm proeven; reageren ze vaak met dat ze die droog vinden...

Waarbij je dient te bedenken of die 'sappige' kweekzalm nou wel zo gezond is...

https://lekkertafelen.nl/kookschool/wilde-zalm-of-kweekzalm/
https://www.vetvrij.com/wilde-vs-gekweekte-zalm.html
https://www.pomg.nl/kweekzalm-eten-of-niet/

Kweekzalm is soms wel 2x - 3 x zo vet als wilde (gevangen) zalm.

Kleine tip: de Lidl verkoopt diepvries wilde zalm voor een hele schappelijke prijs. (rond de 9 euro/kg) Die komt wel van heel ver weg. En is idd een stuk 'droger' dan de kweekzalm aanbieding van de week.
Maar gek genoeg is 'ie goedkoper dan kweekzalm die ook bij de supermarkt te krijgen is. :? 8)7

En over de zogenaamd biologische kweekzalm heeft de KvW ook al eens een ontnuchterende aflevering gemaakt:
https://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/biologische-zalm

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 03-05-2021 23:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Raymond P schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:10:
[...]

Als je geen bezwaar hebt tegen het proces dan kan je imho best wat vaker die zalm eten.

Een vers gevangen zalmpje in Noorwegen/Zweden heeft wel veel meer smaak, maar over het algemeen is de kweekzalm prima te doen.
Er schijnt een docu op Netflix (wat ik niet heb) te staan dat het allemaal een wassen neus is en dat de zee word leeggevist. :/ . Zoals ik al zij ik heb geen Netnix, maar als het waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ehtweak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:16:
Nou, de zalm uit de bonus van de appie is zeer zeker geen wilde zalm. Maar gewoon kweekzalm.

En bijna alle kweekzalm is naar verhouding lekker sappig vet (wordt 'ie speciaal op gekweekt).
Als mensen wild gevangen zalm proeven; reageren ze vaak met dat ze die droog vinden...

Waarbij je dient te bedenken of die 'sappige' kweekzalm nou wel zo gezond is...

https://lekkertafelen.nl/kookschool/wilde-zalm-of-kweekzalm/
https://www.vetvrij.com/wilde-vs-gekweekte-zalm.html
https://www.pomg.nl/kweekzalm-eten-of-niet/

Kweekzalm is soms wel 2x - 3 x zo vet als wilde (gevangen) zalm.

Kleine tip: de Lidl verkoopt diepvries wilde zalm voor een hele schappelijke prijs. (rond de 9 euro/kg) Die komt idd van heel ver weg. En is idd een stuk 'droger' dan de kweekzalm aanbieding van de week.
Maar gek genoeg is 'ie goedkoper dan kweekzalm die ook bij de supermarkt te krijgen is. :? 8)7
Bekijk Keuringsdienst van Waarde: Biologische zalm op https://www.npostart.nl/KN_1713002
Kweekzalm:Biologisch moet van begin tot einde kunnen volgen, kan enkel met kweek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Natuurlijk leuk om zo een snel en simpel gerecht te maken. Maar wat heeft dit met Teriyaki te maken behalve het gebruik van een saus met die naam?

Normaal gesproken gebruikt men hier een Hibachi of grillplaat voor, "yaki" betekent immers "gebakken"?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
bvk schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:19:
Natuurlijk leuk om zo een snel en simpel gerecht te maken. Maar wat heeft dit met Teriyaki te maken behalve het gebruik van een saus met die naam?

Normaal gesproken gebruikt men hier een Hibachi of grillplaat voor, "yaki" betekent immers "gebakken"?
Snel en simpel :) . Zalm met die saus is wel lekker, trekt een beetje in de zalm. Wat Teriyaki er verder mee te maken heeft geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Dat heeft vanalles te maken met wanneer in de levenscyclus en waar de zalm gevangen wordt. :)
Wilde zalm die eigenlijk niet gevangen had moeten worden kan heerlijk natuurlijk vettig en vol van smaak zijn.
Later in de cyclus zal idd droog zijn.

@walterworld Er wordt ongetwijfeld te veel gevist. Maar kweekzalm is wel écht kweekzalm.

Het is nu weer schol-seizoen geloof ik *O*

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:24

NoTimeRemains

I know

Ik heb een litertje van deze demi glacé bij de Sligro gekocht.

Erg lekker om een jus te verrijken of een saus mee te maken.

Ik ben nu van de restanten ijsblokjes aan t maken zodat ik lekker makkelijk altijd voorraad heb.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@NoTimeRemains
Deze vloeibare saus is bereid met Zuid-Amerikaans en Braziliaans kwaliteitsrundvlees.
Die mis ik dan wel in de ingredientenlijst... Altijd leuk die Unilever puzzels.

Niet moeilijk om zelf te doen met wat beenderen en vrijwel lekkerder... Kan je tevens bleekselderij kwijt in de mirepoix.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NoTimeRemains schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 01:27:
Ik heb een litertje van deze demi glacé bij de Sligro gekocht.
Tja...

Dan denk ik altijd maar, zou je zelf ooit dit soort ingrediënten in een saus/bouillon doen?

Ingrediënten: Water, tomaat, rode wijn, aromas, gemodificeerd maiszetmeel, TARWEBLOEM, ui, palmvet, suiker, Madeira wijn, kleurstof (karamel E150c), sjalot, gekarameliseerde suikerstroop, verdikkingsmiddel (xanthangom), gistextract, natuurlijk aromas, zout, kruiden (laurierblad, tijm)

Ik niet in ieder geval... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Raymond P schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 02:22:
@NoTimeRemains

[...]

Die mis ik dan wel in de ingredientenlijst... Altijd leuk die Unilever puzzels.

Niet moeilijk om zelf te doen met wat beenderen en vrijwel lekkerder... Kan je tevens bleekselderij kwijt in de mirepoix.
nee niet moeilijk nee maar ik heb meestal andere dingen te doen dan zo lang te wachten op een demi. Voor kerst ofzo maken we het wel eens, maar dit is wel een stuk handiger.
ehtweak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Tja...

Dan denk ik altijd maar, zou je zelf ooit dit soort ingrediënten in een saus/bouillon doen?

Ingrediënten: Water, tomaat, rode wijn, aromas, gemodificeerd maiszetmeel, TARWEBLOEM, ui, palmvet, suiker, Madeira wijn, kleurstof (karamel E150c), sjalot, gekarameliseerde suikerstroop, verdikkingsmiddel (xanthangom), gistextract, natuurlijk aromas, zout, kruiden (laurierblad, tijm)

Ik niet in ieder geval... :|
Natuurlijk heb je altijd mensen die roomser dan de paus zijn. Als jij dat allemaal niet eet dan power to you, ik persoonlijk zie het probleem niet zo. In de Calve Pindakaas zit ook palmvet, in drop zit xanthangom, karamel kleurstof zit in cola, etc.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NoTimeRemains Ik zie niet in wat de paus hier mee te maken heeft. ;)
Ik doe niet aan religie. :+

De vraag was simpel; waarom dingen toevoegen die niet nodig zijn? Behalve dan dat het goedkope 'vullers' zijn voor Unilever en consorten? Nog afgezien van het vaak (te) hoge zoutgehalte van fabriekssmaakmakers.
Wie verzint het bijvoorbeeld nou om ammonia caramel (E150c) te gebruiken om een sausje een kleurtje te geven? Ik niet in ieder geval...

Maar je hebt gelijk; de enige pindakaas die wij hier gebruiken is die van 100% gemalen pinda's. Niks meer, niks minder.
Drop lust ik niet. En cola drinken we niet. :)
Ook dat heeft niks met 'power to me' te maken, maar imho gewoon met gezond verstand... >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Altijd dat off-topic gezever over toegevoegde ingrediënten :O

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 04-05-2021 10:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@naitsoezn Het toevoegen van ingrediënten is het probleem niet.
Welke en waarom juist wel! :Y

Welkom in de wondere wereld van processed foods! :+ Waarbij het tevreden houden van de aandeelhouders prevaleert boven de kwaliteit en 'eerlijkheid' van het product.

Maar het ging over bouillons e.d.
En het is echt niet nodig om een goed en smaakvol product te maken met al dit soort 'vreemde' ingrediënten. Uiteraard is zelf maken, als je van koken houdt (vandaar dit topic), veel leuker en je weet tenminste wat er ingaat. Maar zelfs al wil je daar geen tijd en moeite in steken, dan zijn er wel degelijk kant-en-klare verpakte alternatieven.
Voorbeeld: https://kleinstesoepfabriek.nl/

Het kan dus wel! Daarom vind ik het zo jammer dat b.v. Unilever dit niet op grote schaal wil doen. Want dan kan ongetwijfeld de prijs per eenheid omlaag.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
:+ Het ging mij eigenlijk meer om de missende ingredienten.

Maar met @ehtweak... Uit hetzelfde schap: https://www.sligro.nl/p.3...mi-glace-pak-1-liter.html

En als je niet verder dan de AH komt: https://www.ah.nl/product...21884/fundo-bouillon-rund
Al ligt daar tegenwoordig ook de kleinste soepfabriek geloof ik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Raymond P Dank voor die voorbeelden!
Zo zie je maar, het kan dus wel. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah... Ik gooi gewoon meuk in een ovenslee en als ik tijd heb giet ik het over in een pan met water.
Hooguit de laatste 20 minuten van reduceren dat ik er echt naast sta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHRB4BfDzLs6-W6YoEJlTsDPQUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDamfAZ9L0KokQhQaWYQFMKH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de blokjes, de enige die ik wel eens gebruik is de shiitake van Knorr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPp1FKQshx5TkCs70ePNZXaw9bo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvYpmPuzE1iqdK9ClvsgU7BJ.jpg?f=user_large
ingrediënten: zout, shiitake paddestoelen (20%), palmolie, gedroogde kool, suiker, sojasaus (sojabonen, water, zout, suiker) smaakversterker E621

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 04-05-2021 12:11 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Raymond P schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:54:
:+ Het ging mij eigenlijk meer om de missende ingredienten.

Maar met @ehtweak... Uit hetzelfde schap: https://www.sligro.nl/p.3...mi-glace-pak-1-liter.html

En als je niet verder dan de AH komt: https://www.ah.nl/product...21884/fundo-bouillon-rund
Al ligt daar tegenwoordig ook de kleinste soepfabriek geloof ik.
bedankt voor de tip over die Pierre's demi ik zal daar dan de volgende keer naar kijken met mn gezonde verstand...

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWjaV2zyk8TD77SREhU6C1hqHEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cuinh1SaGpgvmuwEANotZl7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlYHIhtvudS5fvXpYLdWy005tUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDuo0655pMYsXDVqLDi6G4lX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AKyLu8ajFiSsSrg_ktqkJe3Lbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBCaedE5AXEsvy0FT106Tn2p.jpg?f=fotoalbum_large

Dit recept gemaakt :9 . Theelepel aangepast voor wat eetlepels El*Jeffe, mocht wel wat pittiger de dressing. >:) Het mooie aan de Instant Pot is dat je er niet de heletijd bij hoeft te blijven, iets anders dan als je "normaal" pasta in een pan zou koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_ME-ypKZU7aXfLXEq83bwRR2Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAsQ7AIs6KdirT5V5chxf27g.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn er meer Tweakers die (water)Kefir maken? Zo ja, welk gedroogd fruit doen jullie erbij?
Heb nu eentje naturel en eentje dadels.

Heb van de week korrels kunnen ophalen bij een stadsgenoot. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@walterworld je hebt je instantpot al wat langer dan ik denk ik aan je ring te zien. ;)
Kefir heb ik nog nooit gedaan - zal er eens in duiken.
Geen idee wat het is eigenlijk :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
franssie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:58:
@walterworld je hebt je instantpot al wat langer dan ik denk ik aan je ring te zien. ;)
Kefir heb ik nog nooit gedaan - zal er eens in duiken.
Geen idee wat het is eigenlijk :o
Mijn Instant Pot heeft al heel wat uurtjes mogen werken. :)
Eigenaren maar altijd klagen over die ring dat het zo stinkt :r. Die van mij stinkt niet, afkloppen natuurlijk _/-\o_.

Kefir, bevorderd de darmflora. Je kan het gebruiken als een probiotica kuur.
Omdat dit een fermentatieproces is schijnt er op den duur alcohol te zijn. :D
Heel iets anders dan Kefir uit de supermarkt ;w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:31
Pff, even zelf een demi maken, dat doe ik nog echt niet zomaar. Los van het feit dat je best veel botten e.a. nodig hebt, vele uren (al dan niet inactief) en je uiteindelijke resultaat absoluut gezien minimaal is. Ik probeer ook zo veel mogelijk de standaard pakjes te vermijden de laatste tijd, en dat kan voor meer dagelijkse toepassingen zeker goed zijn, maar hoe vaak gebruik je nou demi? Maken die toevoegingen dan echt zo veel uit?
Of je eet het wel vaker en leeft een stuk beter dan ik natuurlijk :+

Ik denk dat dit wel het juiste topic is hiervoor. Heeft er iemand een goede informatiebron voor echt goede koksmessen? Ik ben denk ik klaar om de stap te maken naar mijn hopelijk laatste aankoop. De enige barriere die ik nog heb is zelf slijpen op stenen, maar daar kan ik dan mee oefenen op mijn huidige mes (global g2).
Google geeft me weinig hulp, allemaal dertien in een dozijn sites die even een artikel moeten uitschrijven. Ik zoek meer in de richting van de Japanse handgemaakte in relatief kleinere batches. Ik wil wat meer inlezen in de types, het staal e.a. Het moet wel echt voor dagelijks gebruik zijn, met uitzondering van echt stevig hakwerk dan.
Tot nu toe is de enige bron die ik ken de youtuber burrfection die ook een forse shop heeft: https://store.burrfection.com/
Maar ik wil graag die meningen vergelijken met wat andere. Zijn er nog fysieke winkels in regio ZH die dit soort messen hebben?

Ik werd getriggered door deze. Ontzettend mooi mes, maar van wat ik begreep is Kai Shun niet per se slecht, maar betaal je wel veel voor de marketing en kun je beter krijgen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

Mijn glazen kan van mijn blender is al een tijdje stuk. Total loss verklaard, omdat een nieuwe kan meer kost dan de waarde van dat ding.

Wilde de kapotte blender als aanleiding gebruiken om een investering doen in kwaliteitskeukenmachines (bamix, kitchenaid) om al mijn huidige meuk uit eindelijk te vervangen. Lang zitten wikken en wegen wat te kopen, maar kom er niet uit.

Wil dan nu toch maar een nieuwe blender en mijn andere wens (een grotere foodprocessor dan mijn philips staafmixxer bakje) kopen.

Denk aan een van deze. Iemand ervaringen of andere tips?

https://www.bol.com/nl/p/...FLHA.2_18.23.ProductTitle

https://www.bol.com/nl/p/...137477/?s2a=#productTitle

https://bol.com/nl/p/brab...FLHA.2_18.20.ProductTitle

[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 10-05-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Zebby Hier Welke keukenmessen - Deel 2 zit ook wel wat kennis en ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:39:
Pff, even zelf een demi maken, dat doe ik nog echt niet zomaar. Los van het feit dat je best veel botten e.a. nodig hebt, vele uren (al dan niet inactief) en je uiteindelijke resultaat absoluut gezien minimaal is. Ik probeer ook zo veel mogelijk de standaard pakjes te vermijden de laatste tijd, en dat kan voor meer dagelijkse toepassingen zeker goed zijn, maar hoe vaak gebruik je nou demi? Maken die toevoegingen dan echt zo veel uit?

[...]
Ik kan mij een video van J. Kenji Lopez-Alt herinneren waarin hij een enorme pot bouillon maakt en dit vervolgens uitkookt tot een demi glace.

Zelf nog nooit gedaan overigens, maar ik kan mij wel voorstellen dat de smaak zo gigantisch geconcentreerd is, dat je niet veel nodig hebt in een recept om het wel lekker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:43:
Mijn glazen kan van mijn blender is al een tijdje stuk. Total loss verklaard, omdat een nieuwe kan meer kost dan de waarde van dat ding.

Wilde de kapotte blender als aanleiding gebruiken om een investering doen in kwaliteitskeukenmachines (bamix, kitchenaid) om al mijn huidige meuk uit eindelijk te vervangen. Lang zitten wikken en wegen wat te kopen, maar kom er niet uit.

Wil dan nu toch maar een nieuwe blender en mijn andere wens (een grotere foodprocessor dan mijn philips staafmixxer bakje) kopen.

Denk aan een van deze. Iemand ervaringen of andere tips?

https://www.bol.com/nl/p/...FLHA.2_18.23.ProductTitle

https://www.bol.com/nl/p/...137477/?s2a=#productTitle

https://bol.com/nl/p/brab...FLHA.2_18.20.ProductTitle
Het merk MOA ken ik niet, geen mening over dus.
Brabantia maakt prima voorraadbussen maar nog nooit een electrisch apparaat van ze gezien.

Philips vind ik vaak plastic fantastic. Werkt best goed en is soms echt wel over nagedacht maar vaak zit er 1 grote fout oid in. Mijn vriendin heeft een oude soortgelijke philips en die was best prima tot ik de handgreep van de mengkom wat liet scheuren O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
tagican schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Ik kan mij een video van J. Kenji Lopez-Alt herinneren waarin hij een enorme pot bouillon maakt en dit vervolgens uitkookt tot een demi glace.
[YouTube: Restaurant-Style Rich Chicken Jus (Demi-Glace) | Kenji's Cooking Show]
Zelf nog nooit gedaan overigens, maar ik kan mij wel voorstellen dat de smaak zo gigantisch geconcentreerd is, dat je niet veel nodig hebt in een recept om het wel lekker te maken :)
Kenji is een held. En inderdaad, je kan dan zoals hier benoemd met een ijsblokjes tray de rest invriezen, 1 ijsblokje demi per persoon saus is voldoende.

Adam Regusea heeft een versie gemaakt voor de normale mens, waar hij gewoon de beste pre-made bouillon pakt met flink wat gelatine voor een vergelijkbaar effect.

@PnD Ik heb zelf een Philips die heel veel lijkt op die MOA uit je link.
Ik zou heeeeel kritisch kijken of je al die extra snufjes en opzet stukjes wel nodig hebt, het gros ligt bij mij de verstoffen. Ook is het (zelfs in de vaatwasser) een drama ze schoon te krijgen, heel onpraktisch gemaakt allemaal. Ik zou eigenlijk gewoon een hele goede en simpele blender nemen, zo'n bullet vorm? Ben even de naam kwijt :(

[ Voor 18% gewijzigd door Zebby op 10-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Kenji is een held. En inderdaad, je kan dan zoals hier benoemd met een ijsblokjes tray de rest invriezen, 1 ijsblokje demi per persoon saus is voldoende.

Adam Regusea heeft een versie gemaakt voor de normale mens, waar hij gewoon de beste pre-made bouillon pakt met flink wat gelatine voor een vergelijkbaar effect.

@PnD Ik heb zelf een Philips die heel veel lijkt op die MOA uit je link.
Ik zou heeeeel kritisch kijken of je al die extra snufjes en opzet stukjes wel nodig hebt, het gros ligt bij mij de verstoffen. Ook is het (zelfs in de vaatwasser) een drama ze schoon te krijgen, heel onpraktisch gemaakt allemaal. Ik zou eigenlijk gewoon een hele goede en simpele blender nemen, zo'n bullet vorm? Ben even de naam kwijt :(
Nutribullet?
ik vind het maar niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Boudewijn schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:24:
[...]
Nutribullet?
ik vind het maar niks :+
Die ja. Wat is daar mis mee? Heel simpel in gebruik en schoon te maken, sterke blender, veelzijdig maar simpel. Alleen wel duur, want smoothies of zo.

Ik heb met mijn Philips ook een scheur in die blender kan, echt stevig is 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Veel plastic. Voor het geld zou ik een bamix kopen. Stukje minder hype en meer degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:50:
Veel plastic. Voor het geld zou ik een bamix kopen. Stukje minder hype en meer degelijkheid.
Dat idd, ik heb in een opwelling een Kitchenaid chopper gekocht bij de Hanos, was in de aanbieding en kan je ook al een hoop mee en ik heb er ook iets meer vertrouwen in dan de Philipsblender die ik ooit had (waarvan de inderdaad plastic fantastic deksel dus uit elkaar brokkelde na verloop van tijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Voor algemeen gebruik zijn gewone potten fond ook prima, het liefst natuurlijk zo naturel mogelijk. Reduceren tot een (demi) glace gaat echter niet, dan kan je net zo goed aan de zoutpot gaan likken...

Bij het zelf maken gebruik je juist géén toevoegingen en heb je alleen de smaak van de botten, het vlees wat er nog aan zit en de groenten/kruiden. En ja, het is wat werk maar ik vind het zelf absoluut de moeite waard!

Ik ga zelf morgen weer Ramen maken en dat is qua bouillon net zo veel werk. 2 kilo varkenspoten, 1,3 kilo kip, 4 ons gerookte bacon, buikspek, de slager was weer blij met me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8WwLdwjSWp-TO-4FbRnS1PXE-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tohiNma9ex72GFQiwNQY9yrC.jpg?f=fotoalbum_large

Ook dat staat een dag te pruttelen waarna je het inkookt, maar het resultaat mag er zijn!

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Even wat ongevraagd advies, voordat het aspergeseizoen voorbij is:

De vraag is hier ook wel eens voorbij gekomen, hoe lang je witte asperges sous vide moet garen. Ik heb verschillende antwoorden gelezen variërend van 20 minuten tot een uur, waarbij de meeste mensen de asperges liever langer dan korter garen. Op veel kooksites worden ook de langere kooktijden genoemd.
Zelf houd ik meestal 20 minuten aan.
Om te vergelijken heb ik gisteren een zakje asperges voor 25 minuten gegaard, en een tweede voor 45 minuten.

Voor wie het nog nooit geprobeerd heeft, probeer ze eens 20 minuten op 85 graden. De asperges blijven veel zoeter dan na 45 minuten (oma kookte de spruitjes vroeger ook een uur, dat doen de meesten van ons tegenwoordig ook niet meer).
Zoals iemand opmerkte houdt de asperge net iets meer bite (maar zeker niet al dente). Zó veel lekkerder dan de lang gegaarde! O+

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Uitvreter schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:15:
Even wat ongevraagd advies, voordat het aspergeseizoen voorbij is:

De vraag is hier ook wel eens voorbij gekomen, hoe lang je witte asperges sous vide moet garen. Ik heb verschillende antwoorden gelezen variërend van 20 minuten tot een uur, waarbij de meeste mensen de asperges liever langer dan korter garen. Op veel kooksites worden ook de langere kooktijden genoemd.
Zelf houd ik meestal 20 minuten aan.
Om te vergelijken heb ik gisteren een zakje asperges voor 25 minuten gegaard, en een tweede voor 45 minuten.

Voor wie het nog nooit geprobeerd heeft, probeer ze eens 20 minuten op 85 graden. De asperges blijven veel zoeter dan na 45 minuten (oma kookte de spruitjes vroeger ook een uur, dat doen de meesten van ons tegenwoordig ook niet meer).
Zoals iemand opmerkte houdt de asperge net iets meer bite (maar zeker niet al dente). Zó veel lekkerder dan de lang gegaarde! O+
Okay.... Dat is niet wat ik verwachtte. We gaan dit van de week eens proberen. +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

walterworld schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]

De techniek van de groente boullion van Bon Appetit is erg goed

YouTube: Andy Makes the Most Flavorful Vegan Broth Ever | Bon Appétit

YouTube: Umami-Bomb Vegetarian Demi-Glace

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zo veel botten heb je toch niet nodig voor een kleine stash?
Kalfs demi glace ben ik zuinig mee, vooral omdat ik een beetje geluk moet hebben met de botten overhouden/kopen/krijgen. Hint: Turkse slagers verwerken meer kalf.

M'n kip demi gaat wel veel harder, afhankelijk van wat er gekookt wordt al snel een halve liter per week.
Eens in de zoveel tijd verwerk ik een paar kilo poten tot sticks en dijfilets, dan heb je al snel voldoende bot voor een kleine liter.
Die weck ik tegenwoordig, plek in m'n vriezer is schaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64ZCDVxYhIfRmT_M49vEhIiqog8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWSPlagQEtLXFTK2MdUwZZmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Sidenote: kippendij wordt hier vooral gebruikt als goedkope proteinebron, zelden als mooi product voor een avondmaaltijd.
Hoeveel 'afval' je hebt is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je je vlees koopt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Raymond P schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:17:
[...]

Zo veel botten heb je toch niet nodig voor een kleine stash?
Kalfs demi glace ben ik zuinig mee, vooral omdat ik een beetje geluk moet hebben met de botten overhouden/kopen/krijgen. Hint: Turkse slagers verwerken meer kalf.
Ik heb voor mijn laatste batch kalfs en lamsfond de botten bij Lindenhoff besteld, maar dat is niet de goedkoopste. Al is de prijs van de botten natuurlijk maar relatief vergeleken met de tijd en moeite die je kwijt bent aan het maken.
M'n kip demi gaat wel veel harder, afhankelijk van wat er gekookt wordt al snel een halve liter per week.
Eens in de zoveel tijd verwerk ik een paar kilo poten tot sticks en dijfilets, dan heb je al snel voldoende bot voor een kleine liter.
Die weck ik tegenwoordig, plek in m'n vriezer is schaars.
[Afbeelding]

Sidenote: kippendij wordt hier vooral gebruikt als goedkope proteinebron, zelden als mooi product voor een avondmaaltijd.
Hoeveel 'afval' je hebt is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je je vlees koopt.
Die is aardig gelei geworden zeg voor een kippen fond! Voor hoeveel procent is die ingekookt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, kip is rijk aan collageen. De huid gaat ook de pan in. ;)
Collageen en glucosamine is ooit de reden geweest waarom ik kip fond ben gaan maken. Knipoog naar @Zebby, het zijn meestal niet de toevoegingen maar het spul wat spoorloos is wat mij stoort bij pakjesmeuk.

Met +/- 5 liter water maak ik +/- 2 liter fond in 12 uurtjes. De fond reduceer ik dan totdat ik een liter heb.
Veel moeite kost het imho echt niet, en ik heb een los inductie plaatje voor soep/saus dus m'n fornuis is ook vrij.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:35:
[...]

Ik heb voor mijn laatste batch kalfs en lamsfond de botten bij Lindenhoff besteld, maar dat is niet de goedkoopste.
¿Qué? Je koopt dure botten voor een bouillon/fond? :?
Maar ik zie dat Lindenhoff 2,75/kg rekent voor kalfsbotten; da's toch niet zo duur...?

Botten zijn een afvalproduct. Voor kalfs/rundbot, met merg, betaal ik een paar euro per kg bij de Turkse slager.
En herten karkas bij de poelier krijg ik meestal gratis mee.

Het merg uit runder/kalfsbot schraap ik er eerst uit, dat gebruik ik als smeltstof om de ui/knoflook te sudderen, als ik een echt sterke risotto ga maken. :9

Wat pas een echt gelei-achtige bouillon/fond oplevert; zijn zalmgraten en -koppen. Ook een paar euro/kg bij de visboer op de markt. :)
Of als je vis in z'n geheel koopt, houd je vanzelf het bouillon-spul over. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2021 08:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:44

Thompson

Beeromaniac

Hier ook eens een keukenapparatuur vraagje.
Mijn Kenwood K-Mix Tri-blade handmixer/keukenmachine is al een tijdje kapot, valt inmiddels buiten de garantie. Heb een cheapo Grundig hakbakje wat een keer in een kerstpakket oid zat wat ik nu wel eens gebruik maar die is echt te onhandig/klein. Wordt o.a. gebruikt voor snijden (coleslaw) en falafel.

Nu heb ik ook een kitchenaid mixer en een vitamix ascent blender. Dus m.i. zijn er nu 4 opties;

1. K-mix laten maken tegen betaling (geen idee van de kosten)
2. Food processor attachment voor Kitchenaid á 230 euro
3. Vitamix food processor attachment á 200 euro (nog wel even goede verdeler in NL vinden)
4. Gewoon een degelijke losse nieuwe keukenmachine? Of bijv een Bamix?

Wat is wijsheid?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:54:
[...]

Maar ik zie dat Lindenhoff 2,75/kg rekent voor kalfsbotten; da's toch niet zo duur...?
Dat was natuurlijk ook gewoon een VanDrie Groep kalfje... ;+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Thompson schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:21:
Hier ook eens een keukenapparatuur vraagje.
Mijn Kenwood K-Mix Tri-blade handmixer/keukenmachine is al een tijdje kapot, valt inmiddels buiten de garantie. Heb een cheapo Grundig hakbakje wat een keer in een kerstpakket oid zat wat ik nu wel eens gebruik maar die is echt te onhandig/klein. Wordt o.a. gebruikt voor snijden (coleslaw) en falafel.

Nu heb ik ook een kitchenaid mixer en een vitamix ascent blender. Dus m.i. zijn er nu 4 opties;

1. K-mix laten maken tegen betaling (geen idee van de kosten)
2. Food processor attachment voor Kitchenaid á 230 euro
3. Vitamix food processor attachment á 200 euro (nog wel even goede verdeler in NL vinden)

4. Gewoon een degelijke losse nieuwe keukenmachine? Of bijv een Bamix?

Wat is wijsheid?
Geen idee hoe snel je die wilt vervangen..
1. Wat is er precies kapot aan je Kenwoord? Je zou Marktplaats inde gaten kunnen houden voor reserve onderdelen. https://www.marktplaats.nl/q/staafmixer+kenwood/
2. Ik neem aan je al een Kitchenaid hebt staan, kan een leuke toevoeging zijn voor het Kitchenaid ecosysteem.
3. Geen ervaring met Vitamix
4. BAMIX, BAMIX en BAMIX :*) de Superbox of Bakingset (is dezelfde set maar dan crèmekleurig en een bak kookboek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaxEhvvVo4XcDLX1JO-3NgIJDuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5r0LTKFocSC0apBATmuIMJJ.jpg?f=fotoalbum_large
Gevulde paprika's uit de IP :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:54:
[...]

Botten zijn een afvalproduct. Voor kalfs/rundbot, met merg, betaal ik een paar euro per kg bij de Turkse slager.
En herten karkas bij de poelier krijg ik meestal gratis mee.
Het was dan ook meer een reactie op @Raymond P die aangeeft wel eens lastig aan kalfsbotten te kunnen komen. Dus als je bij je lokale slager "bot vangt" kun je in ieder geval altijd daar terecht ;)

En duur is maar relatief natuurlijk zoals ik al aangaf, voor een goede jus de veau mag je wat over hebben.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29

Dennis1812

Amateur prutser

Als je al bot vangt lokaal hoef je niet meer te bestellen :+ .

Woensdag weer eens een mooie lamsbout bereiden. Twijfel nog of ik hem in de sous vide doe, de oven of de bbq. Of een combinatie..
Problemen problemen..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, het is inderdaad wel eens op als ik het wil hebben.
Wel mooi dat ze het daar bevroren in kleine porties aanbieden, de slager die gelijk van een lading bevroren homp af wilt heb ik hier wel als alternatief. :+

Mja, dat is ook een beetje relatie opbouwen. Inmiddels weet de beste man beter in te schatten dan ik wanneer ik kalkoen, kip, taugé en kalfsbotten kom halen.

@Dennis1812 Als je het over een houtskool bbq hebt dan is de keuze vrij simpel!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:04:
Yep, het is inderdaad wel eens op als ik het wil hebben.
Wel mooi dat ze het daar bevroren in kleine porties aanbieden, de slager die gelijk van een lading bevroren homp af wilt heb ik hier wel als alternatief. :+

Mja, dat is ook een beetje relatie opbouwen. Inmiddels weet de beste man beter in te schatten dan ik wanneer ik kalkoen, kip, taugé en kalfsbotten kom halen.

@Dennis1812 Als je het over een houtskool bbq hebt dan is de keuze vrij simpel!
Ik heb een mooie Kamado Joe ja.
Maar elke bereidingswijze heeft zijn charmes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb een mooie Kamado Joe ja.
Maar elke bereidingswijze heeft zijn charmes
Hmmm, lamsbout, lekker :9

Bij gebrek aan een BBQ hou ik het dan zelf meestal wel op de klassieke wijze. Dus insteken met knoflook en rozemarijn, even aanbraden in de pan en de pan dan de oven in. En dan uiteraard bedruipen met zelf gemaakte lams fond.

Niet erg origineel en spannend, maar altijd goed resultaat!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Hmmm, lamsbout, lekker :9

Bij gebrek aan een BBQ hou ik het dan zelf meestal wel op de klassieke wijze. Dus insteken met knoflook en rozemarijn, even aanbraden in de pan en de pan dan de oven in. En dan uiteraard bedruipen met zelf gemaakte lams fond.

Niet erg origineel en spannend, maar altijd goed resultaat!
Niet spannend inderdaad. Wel overheerlijk.
Ga denk ik ook gewoon daarvoor.

Buikspek gaat weer op de kamado later deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Boudewijn @bvk 1 van jullie had vorig jaar meen ik ook het lamspakket bij koopeenkoe. Dit jaar hebben ze ook een luxe variant. Even wat ruimte maken in de vriezer en dan gaat hij er zeker weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:04:
@Boudewijn @bvk 1 van jullie had vorig jaar meen ik ook het lamspakket bij koopeenkoe. Dit jaar hebben ze ook een luxe variant. Even wat ruimte maken in de vriezer en dan gaat hij er zeker weer komen.
Dat was ik, @Boudewijn is niet zo van het lamsvlees geloof ik. Maar mooi pakket weer, beter dan het standaard pakket wat in verhouding ook nog eens duurder is. Ik mis alleen de gehakt optie...

Hier ook maar even wat ruimte vrijmaken dan en bij de bestelling even lief vragen of ze er ook nog wat botten bij kunnen doen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Dat was ik, @Boudewijn is niet zo van het lamsvlees geloof ik. Maar mooi pakket weer, beter dan het standaard pakket wat in verhouding ook nog eens duurder is. Ik mis alleen de gehakt optie...

Hier ook maar even wat ruimte vrijmaken dan en bij de bestelling even lief vragen of ze er ook nog wat botten bij kunnen doen ;)
Slim, ga ik ook noteren. Nooit aan gedacht 😅
Nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:04:
Nice - past echter nooit in mijn vriezertje ... toch eens eentje bijkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Nice - past echter nooit in mijn vriezertje ... toch eens eentje bijkopen
Past prima.
Kan je er ook een koe pakketje bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 :+
Daar heb ik helaas een bouwvergunning voor nodig. Gelukkig heb ik al wel 3 fase stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Slim, ga ik ook noteren. Nooit aan gedacht 😅
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik kreeg helaas nul op het rekest.. De botten gaan natuurlijk naar Lindenhoff ter verkoop....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 18:40
Hoe is jullie ervaring met het kopen van kruiden (op de markt?) en het zelf in potjes stoppen? Ik zit er aan te denken een kruidenpotten set te kopen en hier aan te beginnen, maar twijfel of het de moeite waard is.
Ik denk dan aan zoiets:
https://www.amazon.nl/GoM...id=pla-915640345859&psc=1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08
Ik koop bijna al mijn kruiden in bulk (bij de Toko, online bij pit-pit.com, etc.) en steek ze in zelfgemaakte kruidenpotjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P7WX0IIx2CuXbeEimAcTyRkjDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v3jOJ7KRD71EFRLTgOzjQlr4.jpg?f=user_large

Je koopt deze potjes voor weinig bij een speciaalzaak voor imkers, vb. https://imkershop.be/129-zeskantige-hexagonale-honing-potten

Ikzelf heb daarnaast nog een goedkope dymo-labelprinter aangeschaft zodat ik met doorzichtige tape netjes er kan opplakken wat er precies in zit. Heb ik vorig jaar voor minder dan 20euro gekocht bij 123inkt.nl . Is ondertussen ook al op veel andere plaatsen van pas gekomen, maar je kan hetzelfde natuurlijk ook ongeveer bereiken met beschrijfbare doorzichtige plakband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

CyberThijs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:54:
Ik koop bijna al mijn kruiden in bulk (bij de Toko, online bij pit-pit.com, etc.) en steek ze in zelfgemaakte kruidenpotjes.

[Afbeelding]

Je koopt deze potjes voor weinig bij een speciaalzaak voor imkers, vb. https://imkershop.be/129-zeskantige-hexagonale-honing-potten

Ikzelf heb daarnaast nog een goedkope dymo-labelprinter aangeschaft zodat ik met doorzichtige tape netjes er kan opplakken wat er precies in zit. Heb ik vorig jaar voor minder dan 20euro gekocht bij 123inkt.nl . Is ondertussen ook al op veel andere plaatsen van pas gekomen, maar je kan hetzelfde natuurlijk ook ongeveer bereiken met beschrijfbare doorzichtige plakband.
Tof! Goede tip

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 18:40
CyberThijs schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:54:

[Afbeelding]

Cool! Mis je het niet dat er geen gaatjes in de dop zitten, zodat je beter kan strooien? Of gebruik je standaard lepeltjes. Bespaar je voor je gevoel ook geld, of doe je het puur voor de smaak en/of hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
Mitashi schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:38:
Hoe is jullie ervaring met het kopen van kruiden (op de markt?) en het zelf in potjes stoppen? Ik zit er aan te denken een kruidenpotten set te kopen en hier aan te beginnen, maar twijfel of het de moeite waard is.
Ik denk dan aan zoiets:
https://www.amazon.nl/GoM...id=pla-915640345859&psc=1
Wij kopen een deel van de kruiden op de markt, veel omdat wij het idee hebben dat het meer smaak heeft. Daarnaast zijn veel van de kruidenmixen (zoals kerrie, speculaas, etc.) nét iets anders dan deze uit de supermarkt. Speculaas is bij de stand op de lokale markt hier juist iets pittiger dan dat je in de winkel zou kopen. Daarnaast is het naar mijn idee ook een stuk goedkoper om dit van de markt te halen. We hebben een flink aantal van de ÖRTFYLLD kruidenpotjes van de IKEA, en daar past exact de inhoud van een potje
Verstegen kruiden in. Met de papieren zakjes kruiden van de markt kan ik daar twee keer het potje mee vullen.
Pagina: 1 ... 80 ... 110 Laatste