Elke maand hebben we met z'n zessen (drie vrienden + partners) een dag waarop één stel kookt en dan iets op tafel moet zetten dat nog niet eerder is gemaakt én eetbaar moet zijn

Afgelopen zaterdag was een - door de avondklok - uitgesteld 'jubileum editie' waar we met z'n allen een maaltijd gingen maken. En o ja, de samenstelling werd ook even door elkaar gegooid. Ik mocht mij bemoeien met het hoofdgerecht, waar we al snel een gerecht, nou ja, meer een compleet BBQ platter, hadden samengesteld:
Pulled pork met coleslaw op een wit bolletje, geserveerd met een italiaans bbq-worstje, maïskolf, aubergineschijfjes met honing en sambal, salade met gegrilde perzik en prosciutto en gebakken aardappeltjes.
We zijn nog niet zo bekend met het low-and-slow BBQ'en, dus het was wel even een uitdaging om de pulled pork goed te krijgen. Gelukkig hadden we een aardig goede voorbereiding, was het vlees niet extreem groot (1,5 kg) en hadden we uiteindelijk meer tijd over dan gerekend.
Daarna zijn we begonnen met het maken van de witte bolletjes:
Vervolgens door naar - jawel - het maken van de italiaanse worstjes. Dit was voor ons beiden de eerste keer, sterker nog, ik heb speciaal hiervoor de gehaktmolen aangeschaft. Hoewel het een boel uitzoeken was, en vooral het schoonmaken van de darm tijd kostte, was het proces van het malen en vullen redelijk snel gedaan.
Het uiteindelijke eindresultaat mag er wezen.
:strip_exif()/f/image/hzirWrK5JbtndICJvtWfgZEC.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/oTqIeQvckXYEtIGpkYAHhQxn.jpg?f=fotoalbum_tile) |
De "witte bolletjes" waren helaas niet zo zacht geworden als gehoopt, een tikkie taai, maar dat paste gelukkig wel bij het gerecht. Omdat we 12 bolletjes hadden gemaakt, hebben we er uiteindelijk twee broodjes van gemaakt - en nog hadden we genoeg pulled pork over. De worstjes smaakten iets te veel naar venkel en waren helaas erg droog. Ik weet niet of dat laatste door de bereiding van de worstjes is gekomen of doordat er niet genoeg vet in zat, maar ik vermoed het laatste. Ik vond het maken van de worstjes wel erg leuk en er zit dus potentie voor verbetering in. De aardappeltjes met tijm en rozemarijn zijn gegaard in de Kamado, alsmede het stukje maïskolf, die we enkel van geklaarde boter hadden voorzien. Het is een bord dat voor het oog pleasing is, maar in de praktijk moet hier nog een keer een versie 2.0 van komen. Desalniettemin kon dat mij er niet van weerhouden om alles op te eten. En o ja, de aubergineschijfjes ontbreken doordat ze aangebrand waren, hoewel ik dat niet heel erg vond
De foto van de desserts was door een ander duo gemaakt en was errug lekker:
- Oreo toffee toetje
- Pannacotta met frambozenjam
- Limoncello tiramisu
Daarnaast kregen we van het resterende duo gedurende de middag allerlei hapjes als voorgerecht:
- Satéstokje met satésaus
- Sliders
- Rookworstrolletje met avocado, hummus en rucola
- Fetakaas, tomaat en olijf-tapas
- Jerk Chicken
Al met al, een geslaagde dag