Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:56
Tja, je moet wat als je een (heren)boerderij hebt.
Nu met Paksoi en Bamix.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfrMw8ZY26Q_DZzIrFpv6eJP3h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3oLZnPrRY4yM9PvaLxlvsXX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpSN2yPhoA4zL4dUin_XGM-mRVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPhvOVOxLhYroTRvPH7Z7vn7.jpg?f=fotoalbum_large
Was weer lekker! :9
https://supersnelgezond.nl/komkommer-paksoi-banaan-smoothie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-04 23:02
Vraagje aan de culi Tweakers. Ik zoek iets dat ik erg lekker vindt, maar ik weet niet hoe je zoiets nou noemt....

Een jaar of wat geleden had de Appie bij de duurdere biefstuk strijkmarinade toegevoegd. Als je die biefstuk in de paarse plastic verpakking had, dan zat er knoflook-citroen-strijkmarinade bij. Dat doe je rauw na het bakken op de biefstuk. (Dus helemaal niet ter marinade). Dat spul vond ik geweldig (het zou wel eens dit spul kunnen zijn).

Enkele weken geleden heerlijk gegeten in Middelburg. Vleesgerecht, ik geloof kalfs-entrecôte, en daar zat ook zoiets bij. Een soort mix van groene stengeltjes (1-2 mm) met zeezout en een uitgesproken smaak. Wederom hetzelfde als die knoflook-citroen-strijkmarinade: je doet het na het bakken er bovenop.

Daarop ben ik op zoek gegaan naar strijkmarinades of hoe-je-het-ook-noemt: "groenvoer dat duur vlees opleukt". Maar Google snapt me niet. Wel kwam ik iets van Mojo tegen (klik) wat ik errug lekker vind op biefstuk en entrecôte, weet ik inmiddels. Overigens is dat wel een vrij excentriek recept: ik vind het erg lekker, maar ik vraag me of veel mensen mijn mening delen. Speculaaskruiden op vlees vindt niet iedereen lekker. Maar het is wederom een zelfde soort "iets": je doet het na het bakken er bovenop.

Zoeken op Mojo helpt ook niet erg, want als ik het begrijp is dat gewoon een ander woord voor saus. Maar ik ben wel benieuwd naar meer recepten van dit soort dingen. Het gaat dus om kruiden/groenten die met smaakmakers als een soort -ik-noem-het-maar-strijkmarinade- gebruikt worden op vleessoorten die je rare kunt eten. De smaak is vaak redelijk extreem. Citroen, knoflook, veel zout... Maar wel heel lekker. Weer iemand hoe je zoiets nou echt noemt, want ik ben wel benieuwd naar meer recepten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Chimichurri?
Tot het midden van de negentiende eeuw werd de chimichurri gepekeld, later vervangen door azijn. De bereiding van "chimi" of chimichurri is: gebruik als basisingrediënten olie en azijn. Voeg vervolgens toe: peterselie, oregano, rode peper, naar smaak knoflook, ui, laurier, zwarte peper, mosterdpoeder, tijm en bieslook. Alle ingrediënten met een vijzel malen en er daarna een emulsie van olie en azijn van maken, onder krachtig roeren van de saus.
Wikipedia: Chimichurri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

TomsDiner schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:56:
Vraagje aan de culi Tweakers. Ik zoek iets dat ik erg lekker vindt, maar ik weet niet hoe je zoiets nou noemt....

Een jaar of wat geleden had de Appie bij de duurdere biefstuk strijkmarinade toegevoegd. Als je die biefstuk in de paarse plastic verpakking had, dan zat er knoflook-citroen-strijkmarinade bij. Dat doe je rauw na het bakken op de biefstuk. (Dus helemaal niet ter marinade). Dat spul vond ik geweldig (het zou wel eens dit spul kunnen zijn).

Enkele weken geleden heerlijk gegeten in Middelburg. Vleesgerecht, ik geloof kalfs-entrecôte, en daar zat ook zoiets bij. Een soort mix van groene stengeltjes (1-2 mm) met zeezout en een uitgesproken smaak. Wederom hetzelfde als die knoflook-citroen-strijkmarinade: je doet het na het bakken er bovenop.

Daarop ben ik op zoek gegaan naar strijkmarinades of hoe-je-het-ook-noemt: "groenvoer dat duur vlees opleukt". Maar Google snapt me niet. Wel kwam ik iets van Mojo tegen (klik) wat ik errug lekker vind op biefstuk en entrecôte, weet ik inmiddels. Overigens is dat wel een vrij excentriek recept: ik vind het erg lekker, maar ik vraag me of veel mensen mijn mening delen. Speculaaskruiden op vlees vindt niet iedereen lekker. Maar het is wederom een zelfde soort "iets": je doet het na het bakken er bovenop.

Zoeken op Mojo helpt ook niet erg, want als ik het begrijp is dat gewoon een ander woord voor saus. Maar ik ben wel benieuwd naar meer recepten van dit soort dingen. Het gaat dus om kruiden/groenten die met smaakmakers als een soort -ik-noem-het-maar-strijkmarinade- gebruikt worden op vleessoorten die je rare kunt eten. De smaak is vaak redelijk extreem. Citroen, knoflook, veel zout... Maar wel heel lekker. Weer iemand hoe je zoiets nou echt noemt, want ik ben wel benieuwd naar meer recepten.
Kan veel verschillende dingen zijn.
Zoals al gezegd chimichurri, zijn vele varianten van

basis: YouTube: 3 Simple Herb Sauces to put on Anything

en je kan toevoegen wat je wil aan andere dingen, Meeste restaurants maken een eigen combi

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
@Bokkie & @Verwijderd1 : Die gaan in ieder geval op mijn probeer lijstje. Thanks! Maar jullie antwoord geeft al aan wat ik eigenlijk al vreesde... Er is geen standaard naam voor, en er bestaan geen websites met "de beste 50 kruiden-azijn-olie mengsels om je dure vlees op te leuken".

Toevallig van de week muntsaus gemaakt, en dat valt eigenlijk in dezelfde categorie.. En ook bedoeld voor vlees, bevat olie, azijn, kruiden en wat andere smaakmakers. Ik had het nog nooit gehad, maar mijn muntplanten moesten gesnoeid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

TomsDiner schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:32:
@Bokkie & @Verwijderd1 : Die gaan in ieder geval op mijn probeer lijstje. Thanks! Maar jullie antwoord geeft al aan wat ik eigenlijk al vreesde... Er is geen standaard naam voor, en er bestaan geen websites met "de beste 50 kruiden-azijn-olie mengsels om je dure vlees op te leuken".

Toevallig van de week muntsaus gemaakt, en dat valt eigenlijk in dezelfde categorie.. En ook bedoeld voor vlees, bevat olie, azijn, kruiden en wat andere smaakmakers. Ik had het nog nooit gehad, maar mijn muntplanten moesten gesnoeid worden.
Misschien is "dressing" wel gewoon de naam die je zoekt. Normaal gebruikt om salades van smaak te voorzien, maar vrijwel altijd bestaande uit een mengsel van olie, een zuur (citroen, azijn, limoen) en kruiden of specerijen.

De variaties zijn praktisch oneindig als je zoekt op dressing recepten en je kunt er uiteraard ook zelf mee experimenteren tot je iets hebt wat lekker is over je steak. Zeker als je een kruidentuin hebt en een keuze uit diversen olie en azijn soorten ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01
TomsDiner schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:56:

Is het misschien gremolata? Dat is in de simpelste vorm een mengsel van knoflook, citroenschil en peterselie. Je kan er nog een ansjovisje bijdoen, of gewoon zout. Ik kan me voorstellen dat je het in jouw geval iets verdunt met wat olie. Gremolata is bekend uit de Italiaanse keuken, echt fantastisch spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
@bvk & @Stellar :

Dressing is niet handig als naam om te zoeken. Ik ben wel gek op dressings, maar ik kom vrijwel nooit in het recept tegen dat het ook lekker is op vlees. Maar je tip voor experimenteren is zeker waar. Ik heb een kruidentuintje (De meest gangbare zeven kruiden geloof ik) en heb wel veel soorten olie en azijn.

En Gremolata moeten we ook maar eens gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:50

Dennis1812

Amateur prutser

TomsDiner schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:51:
@bvk & @Stellar :

Dressing is niet handig als naam om te zoeken. Ik ben wel gek op dressings, maar ik kom vrijwel nooit in het recept tegen dat het ook lekker is op vlees. Maar je tip voor experimenteren is zeker waar. Ik heb een kruidentuintje (De meest gangbare zeven kruiden geloof ik) en heb wel veel soorten olie en azijn.

Verkoopt de appie het niet meer? Dan kan je op de ingrediënten lijst kijken?
Eventueel een XL? Of als je je factuur nog hebt? Mogelijk in de app als het online bestelling was kan je het artikel nummer in de app gooien. Dan krijg je hem ook te zien.
Alle oude artikelen staan daar nog in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

TomsDiner schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:51:
@bvk & @Stellar :

Zoek dan eens op "vlees dressing", dan krijg je dit soort resultaten: https://bbq-helden.nl/rec...ssing-van-groene-kruiden/

Of is dat ook niet wat je zoekt?

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
@bvk: Ja! Nu vind ik veel meer.. Oké, we noemen het vlees-dressing. Hier kan ik me wel een tijdje mee vermaken, denk ik. Ik vind het een rare naam, maar ergens eigenlijk ook wel logisch.

Ik maak vaak dressings, omdat ik heel veel groenten niet gekookt eet, maar als salade. Alle dressings maak ik zelf, geen pakjes of zakjes. Olie, azijn, zoetstof, smaakmaker, peper en zout en evt. kruiden is meestal voldoende. Maar die dressings moeten erg vloeibaar zijn. Voor vlees mag het een stuk dikker.... Maar ik kom nu veel meer recepten tegen, dus we gaan experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:31
Zoek ook eens op salsa verde. Is een erg goede topping voor een stuk rundvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Zit te dubben of een "tortilla press" een goede aanschaf gaat zijn. Die dingen kosten weinig, maar zou het zonden vinden als het na 2x gebruik stof ligt te happen.

Ik maak ongeveer elke 3 maanden op grote batch met tortilla's op mijn eigen 4 verhouding, 2/4 volkoren, 1/4 wit, 1/4 kokos meel en wat water. Super lekkere verhouding :P :9 Deel gaat de vriezer in.
Voor de moment rol ik het uit met een deegroller, best een tijdrovend klusje, rollen en bakken, rollen en bakken enz.

Is er mede Tweaker een die zo'n press heeft en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

walterworld schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:17:
Zit te dubben of een "tortilla press" een goede aanschaf gaat zijn. Die dingen kosten weinig, maar zou het zonden vinden als het na 2x gebruik stof ligt te happen.

Ik maak ongeveer elke 3 maanden op grote batch met tortilla's op mijn eigen 4 verhouding, 2/4 volkoren, 1/4 wit, 1/4 kokos meel en wat water. Super lekkere verhouding :P :9 Deel gaat de vriezer in.
Voor de moment rol ik het uit met een deegroller, best een tijdrovend klusje, rollen en bakken, rollen en bakken enz.

Is er mede Tweaker een die zo'n press heeft en wat zijn de ervaringen?
gebruik hem regelmatig voor tortilla's, gebruik hem soms ook om burger patties te maken

Maak ze zelf altijd met boter (ipv varkensvet). Maar zeker als je een grote batch maakt win je echt wel tijd hoor, ballethe maken, press, volgende.

[ Voor 5% gewijzigd door Bokkie op 12-07-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
Bokkie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:41:
[...]

gebruik hem regelmatig voor tortilla's, gebruik hem soms ook om burger patties te maken

Maak ze zelf altijd met boter (ipv varkensvet). Maar zeker als je een grote batch maakt win je echt wel tijd hoor, ballethe maken, press, volgende.
Ik zag bij de Appie (kom ik niet zo vaak meer) een potje met vet staan }:O
Sorry, Ghee bedoel ik, ook een aanrader. Geklaarde boter, dus kun je wel gewoon op hoog vuur mee bakken. Kun je ook zelf maken, maar hé, lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Bokkie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Dank voor je antwoord, dan ga ik er ook aan moeten geloven. :Y

Gebruik zelf zo min mogelijk dierlijke producten (milieu dingetje). Die van mijn zijn echt lekker :9 . Eens uitzoeken welke ik ga halen op Bol en of er veel verschil zil tussen die persen, hier heb ik nog cadeaubonnen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

walterworld schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Dank voor je antwoord, dan ga ik er ook aan moeten geloven. :Y

Gebruik zelf zo min mogelijk dierlijke producten (milieu dingetje). Die van mijn zijn echt lekker :9 . Eens uitzoeken welke ik ga halen op Bol en of er veel verschil zil tussen die persen, hier heb ik nog cadeaubonnen van.
Hmz net even bol en amazon bekeken, dafuq :X

Mijne heeft een mexicaanse collega meegenemomen voor mij nadat hij een keer terug was gegaan op familiebezoek, alu, ding was omgerekend 9 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In die grote Belgische supermarkten liggen ze ook vaak voor een paar euro.
Carrefour, daar hebben ze echt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 08:07
Welke blokrasp hebben jullie in de keuken staan en is deze aan te bevelen?
Ik kom steeds vaker gerechten tegen die ik moet raspen. (groentes).

En hebben jullie een slacentrifuge? Neemt veel ruimte in beslag. De olie stoot dan niet af vanwege de waterdruppels.

[ Voor 29% gewijzigd door noud op 12-07-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een slacentrifuge. Maar kweek bijna alle sla zelf. Dus is iets meer zand dan die van de appie. Gebruik hem heel regelmatig en ben er erg blij mee.
Qua ruimte valt t best mee, al heb ik wel een grote keuken.
Blokrasp heb ik er 1 ooit meegepakt bij een kerstpakket zelf kies actie o.i.d. werkt prima. Niet te spannend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

franssie

Save the albatross

@noud blokrasp denk ik van de Blokker oid, staat geen merk op, werkt voor jonge kaas en wortels. Veel raspen doen we met microplane raspen als het fijn moet (zest) of medium ( harde kaas). Slacentrifuge gebruikt mijn vriendin veel, zij is chef sla en dressing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

noud schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:46:

En hebben jullie een slacentrifuge? Neemt veel ruimte in beslag. De olie stoot dan niet af vanwege de waterdruppels.
Slacentrifuge had ik maar gebruikte ik in praktijk echt nooit. Even van te voren wassen, goed 'uitslaan' en even laten drogen op wat keukenpapier werkt net zo goed, alleen net wat minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

noud schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:46:

heb een simpele blokrasp, cheapass ding, elke blokrasp werkt, belangrijkste voor mij zou zijn gemakt schoonmaken en een brede stabiele voet. Dit soort dingen geld eigenlijk, hoe simpeler hoe beter.

Slacentrifuge, heb ik dat ding van ikea van 4 euro. werkt prima, is niet eens zozeer voor de olie, maar meer gewoon om vocht kwijt te raken. Meeste groenten heeft al genoeg vocht van zichzelf

Gebruik hem dus ook niet alleen voor sla, ook spinazie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik doe niet aan blokraspen, heb een aardig deel van het microplane-assortiment. Waarom geen goedkopies? Omdat een scherpe rasp snijdt ipv scheurt. Daarnaast werkt het lekkerderder.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:16
Hier ook meerdere microplanes in gebruik en wil ook niks anders meer persoonlijk.
Werkt een stuk lekkerder inderdaad.

Slacentrifuge is hier overigens van tupperware. Schoonmoeder heeft die van haar al 40 jaar dus daar was geen discussie over mogelijk werd me medegedeeld :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Hier idem dito. Een 40 jaar oude blokrasp die het nog prima doet evenals wat oude raspen. En voor het grotere werk de foodprocessor.

Voor sla heb ik nog wel zo'n uitvouwbaar vergiet waarmee je de sla kunt slingeren. Maar meestal koop ik een reeds gewassen zakje (gemengde) sla, dat is toch wat efficiënter dan steeds een halve krop weggooien.

Goed gereedschap is het halve werk, maar soms krijg ik wel de indruk dat er meer naar het gereedschap gekeken wordt dan naar de ingrediënten, recept of bereidingswijze.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:08:

Goed gereedschap is het halve werk, maar soms krijg ik wel de indruk dat er meer naar het gereedschap gekeken wordt dan naar de ingrediënten, recept of bereidingswijze.
Nee joh, echt niet...
Met een heel speciaal mes, gesmeed door een Japanse Samoerai afstammeling, getemperd op een speciaal granieten blok met gezuiverd bronwater, kun je veel beter snijden en veeeeel smakelijkere gerechten maken.

En die schaaf; die dient uiteraard van een NASA approved legering gemaakt te zijn. Met speciale gaatjes die door een AI gestuurde laser cutter in een exclusief hexagonaal patroon uitgesneden zijn. Daarmee kun je je blok Parmigiano Reggiano veel smakelijker raspen! _/-\o_

Of toch niet... :+

Heb ook al 2 blokraspen, van notabene Microplane (!), gesloopt. Die dingen zijn ontzettend scherp, maar te slap. Het blad is niet opgewassen tegen mijn kolenschoppen die er een blok harde kaas tegenaan zetten om fijn te raspen.
Afbeeldingslocatie: https://media.knivesandtools.com/Exact675x450/32807/kt3045$01-microplane-4-zijdige-rasp-kt3045-d1.jpg
Voor zacht spul is het prima. Maar bij een flinke belasting 'deuken' die staalbladen iedere keer een klein beetje, en na enige tijd knakt/breekt de kunststofrand die er om heen zit. :-(
Gelukkig heb ik die altijd cadeau gekregen.

Gebruik liever zo'n enkelvoudig raspblad (ook microplane, maar ook merkloos). Als ze maar een stabiel frame hebben, waardoor ze niet dubbelvouwen/-breken.

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 13-07-2021 09:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:08:
Hier idem dito. Een 40 jaar oude blokrasp die het nog prima doet evenals wat oude raspen. En voor het grotere werk de foodprocessor.

Voor sla heb ik nog wel zo'n uitvouwbaar vergiet waarmee je de sla kunt slingeren. Maar meestal koop ik een reeds gewassen zakje (gemengde) sla, dat is toch wat efficiënter dan steeds een halve krop weggooien.

hmmm ff kijken. We zijn op tweakers. Daar kijken we echt niet naar zoiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ehtweak Blokraspen vind ik niet fijn met hard spul (wortels daargelaten) want je zet kracnt zijwaarts waardoor ze makkelijk wegschieten. Voor hard spul dus inderdaad de bladen, sinds het patent van Microplane is verlopen zijn er ook goede goedkope varianten te koop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zoon micro plane ding heb ik van de appie. Werkt prima. Nooit nagedacht om een duurdere te pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:30:
@ehtweak Blokraspen vind ik niet fijn met hard spul (wortels daargelaten) want je zet kracnt zijwaarts waardoor ze makkelijk wegschieten. Voor hard spul dus inderdaad de bladen, sinds het patent van Microplane is verlopen zijn er ook goede goedkope varianten te koop.
Eens .ik heb geen blokrasp. Wortel gaat gewoon een extra grove mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:44:
[...]

Eens .ik heb geen blokrasp. Wortel gaat gewoon een extra grove mp.
Gaat jonge kaas etc een beetje met een microplane grof? Daarvoor pak ik dan weer de blokrasp, lekker makkelijk dat je een mooi bergje krijgt op het bord eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Gaat jonge kaas etc een beetje met een microplane grof? Daarvoor pak ik dan weer de blokrasp, lekker makkelijk dat je een mooi bergje krijgt op het bord eronder.
Tsja ik zet de rasp vaak met het voetje op een bord. Jonge kaas raspt vrij bagger doordat het veel wrijving geeft en scheurt. Het gaat als je rustig aan doet wel, maar ik zie niet in in hoeverre een blokrasp het beter zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Tsja ik zet de rasp vaak met het voetje op een bord. Jonge kaas raspt vrij bagger doordat het veel wrijving geeft en scheurt. Het gaat als je rustig aan doet wel, maar ik zie niet in in hoeverre een blokrasp het beter zou doen.
Tijd voor een test dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:44:
Zoon micro plane ding heb ik van de appie. Werkt prima. Nooit nagedacht om een duurdere te pakken..
Dat! De rasp op de voorgrond gebruik ik voor knoflook, gember en kaas, € 2,- bij de Jumbo. De blokrasp gebruik ik niet veel, maar is al zeker 45 jaar oud en zal ooit in de jaren '70 door mijn moeder bij de Hema of zo gekocht zijn.

De Kenwood gebruik ik ook niet veel, maar daar heb ik uiteraard wel rasp en schaaf bladen bij. Wel zo handig voor de grotere hoeveelheden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFWCEmaZezV2N2z1zNtOVPOSX9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc9OKC65dC3B2iRpq6Nv3fsm.jpg?f=fotoalbum_large

Meer heeft een thuiskok toch niet nodig?

Edit: waarom raspen jullie jonge kaas? Ik rasp alleen oude harde kazen....

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 12-07-2021 23:05 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:03:
[...]

Dat! De rasp op de voorgrond gebruik ik voor knoflook, gember en kaas, € 2,- bij de Jumbo. De blokrasp gebruik ik niet veel, maar is al zeker 45 jaar oud en zal ooit in de jaren '70 door mijn moeder bij de Hema of zo gekocht zijn.

Meer heeft een thuiskok toch niet nodig?

Mozarella over de pizza is een prima legitieme vorm van jonge kaas raspen :+.

Jaja je hoort hem te scheuren ivm vocht, ik weet het. Ik moet zeggen dat je met 2 microplanes er echt wel bent, maar ik snap goedkopere raspen echt niet. Mijn ervaringen met noname spul zijn 'niet denderend' . Gewoon niet zo scherp ed.

Qua is het nodig: ach als ik zie wat wij als groepje aan kookbudget hebben is dit niet zo spannend :+
Dennis1812 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:44:
Dan heb je geen microplane. Microplane is een merk, en appie verhandelt die vziw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:03:
[...]

<>
Gratin.
Vind ik lekker met jong of jong belegen om maar iets te noemen. Voor een kaassaus som ook wel lekker om het geraspt toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@Boudewijn Een bol verse Mozzarella raspen is toch niet te doen, dat wordt toch een smurrie? Ik snij die bol gewoon in zo dun mogelijke plakjes.

@franssie OK, ik eet dus amper jonge kaas, ook niet voor een gratin of kaassaus. Ik vind daar echt te weinig smaak aan zitten om iets aan het gerecht toe te voegen. Een oude of extra belegen boerenkaas daarentegen.... :9

En voor een kaasfondue als je een kilo of meer aan al dan niet jonge kaas moet raspen? Dan mag de Kenwood zijn kunsten tonen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bvk schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:32:
@Boudewijn Een bol verse Mozzarella raspen is toch niet te doen, dat wordt toch een smurrie? Ik snij die bol gewoon in zo dun mogelijke plakjes.
Even vriezen helpt. Of gewoon scheuren.
En voor een kaasfondue als je een kilo of meer aan al dan niet jonge kaas moet raspen? Dan mag de Kenwood zijn kunsten tonen ;)
Mja bij dat soort hoeveelheden pak ik ook een keukenmachine. Of de slicesy van Bamix die hier al jaren in de kast staat (1x gebruikt door vriendin, nooit door mij :+ ).

Of moet ik die ook inleveren als thuiskok zijnde? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk jonge fabriekskaas is inderdaad net smakeloos plastic. Die van mijn buurman is prima te doen, maar inderdaad oude kaas heeft en geeft geeft meer smaak. Maar ook een ander mondgevoel (droger in mijn beleving)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ehtweak schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Nee joh, echt niet...
Met een heel speciaal mes, gesmeed door een Japanse Samoerai afstammeling, getemperd op een speciaal granieten blok met gezuiverd bronwater, kun je veel beter snijden en veeeeel smakelijkere gerechten maken.

En die schaaf; die dient uiteraard van een NASA approved legering gemaakt te zijn. Met speciale gaatjes die door een AI gestuurde laser cutter in een exclusief hexagonaal patroon uitgesneden zijn. Daarmee kun je je blok Parmigiano Reggiano veel smakelijker raspen! _/-\o_

Of toch niet... :+

Heb ook al 2 blokraspen, van notabene Microplane (!), gesloopt. Die dingen zijn ontzettend scherp, maar te slap. Het blad is niet opgewassen tegen mijn kolenschoppen die er een blok harde kaas tegenaan zetten om fijn te raspen.
[Afbeelding]
Voor zacht spul is het prima. Maar bij een flinke belasting 'deuken' die staalbladen iedere keer een klein beetje, en na enige tijd knakt/breekt de kunststofrand die er om heen zit. :-(
Gelukkig heb die altijd cadeau gekregen.

Gebruik liever zo'n enkelvoudig raspblad (ook microplane, maar ook merkloos). Als ze maar een stabiel frame hebben, waardoor ze niet dubbelvouwen/-breken.
Micrplane heb ik ook, alleen de mediums en de fijn, voor het grove werk gewoon blokrasp of de magimix als het veel is.

@hierboven die microplane blokrasp => dat is precies de reden dat ik zeg, blokrasp zo simpel mogelijk, goed stabiel en zo min mogelijk plastic, gewoon goed rvs of whetver, vierkant met goede rasp. Hoeft niet duur te zijn, prima scherpte voor het gebruik.

Beste apparaat voor jonge kaas raspen als je dat wil doen is gewoon een kaaschaaf rasp of kaasmolen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 23-04 13:07

PnD

like in Pinda ^_^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Wat wil je hier precies mee zeggen? Is het een geweldig ding, of juist niet? Heb jij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:18
Ahja de blokrasp. Ideaal voor het ontwikkelen van knokkeleelt.

Ik heb een slacentrifuge, maar een paar slingers in een (kaas/passeer) doek werkt sneller.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien vinden jullie mij een watje maar als ik losga op een rasp of zeker met de mandoline wil ik nog wel eens een snijwerende handschoen aantrekken. (Veel voor weinig op Ali gekocht oiit). Geen super dingen maar je hebt wel eerder een waarschuwing dat er ergens iets hapt voordat je inderdaad eelt gaat ontwikkelen.
edit ook lekker om oesters mee vast te houden die scherp zijn. Tegen het oestermes helpt het verder niets want ze zijn niet steekwerend.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 13-07-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Boudewijn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Wat wil je hier precies mee zeggen? Is het een geweldig ding, of juist niet? Heb jij hem?
Haha, sorry hoor. Tussen het werken door even Tweakers wordt je soms wat kortaf van.
Top ding, maar inderdaad zoals wel wat meer keukengereedschap, voorzichtig met de vingers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Haha, sorry hoor. Tussen het werken door even Tweakers wordt je soms wat kortaf van.
Top ding, maar inderdaad zoals wel wat meer keukengereedschap, voorzichtig met de vingers....
Raspen vind ik geen issue. Een schaaf of mandoline daarentegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
Ik had een blokrasp. Een dure van Microplane. Deze was al gedegradeerd tot de kampeeruitrusting, maar afgelopen vakantie is hij verdwenen in de prullenbak van een Limburgse camping. We vonden het een onding. De gewone raspen van Microplane zijn geweldig, maar een blokrasp is niet ons ding.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 08:07
Ik heb nooit echt een blokrasp gebruikt. Omdat ik nu al paar keer in een kookboek ben tegengekomen. Om bv van groentekoekjes te maken oid. Of een rasp "scheur of snijdt" dat zegt mij niets.

Wel ben ik in bezit van 1 fijne Microplane voor enkel knoflook/citrusschillen te raspen. Als ik naar de afbeeldingen kijk dan ziet de raspkop er niet zo breed uit.
Ik geloof graag dat je de bekende groentes zoals wortel, courgette ed ermee kunt raspen. Maar kan dat ook met andere grotere en onhandige groentes. Ik eet geen kaas overigens.

Volgens mij was Gordon Ramsay die vertelde dat je water goed uit sla moet slaan omdat dan je dressing niet goed aan blijft hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door noud op 13-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Nee joh, echt niet...

[...]
Wait... Waar koop ik die? :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

noud schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:42:
Ik heb nooit echt een blokrasp gebruikt. Omdat ik nu al paar keer in een kookboek ben tegengekomen. Om bv van groentekoekjes te maken oid. Of een rasp "scheur of snijdt" dat zegt mij niets.

Wel ben ik in bezit van 1 fijne Microplane voor enkel knoflook/citrusschillen te raspen. Als ik naar de afbeeldingen kijk dan ziet de raspkop er niet zo breed uit.
Ik geloof graag dat je de bekende groentes zoals wortel, courgette ed ermee kunt raspen. Maar kan dat ook met andere grotere en onhandige groentes. Ik eet geen kaas overigens.
Maar wat is nou precies je vraag of probleem?

Ga gewoon naar een Blokker, Hema, Xenos etc., koop een (eenvoudige/goedkope) blokrasp en ga lekker raspen ;)
Volgens mij was Gordon Ramsay die vertelde dat je water goed uit sla moet slaan omdat dan je dressing niet goed aan blijft hangen.
Sla wordt na het wassen doorgaans inderdaad droog gemaakt, daarom ook die centrifuges etc. Of een mandje zoals dit wat amper ruimte inneemt. Of zoals al genoemd een schone theedoek, die heb je toch al huis waarschijnlijk ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:29:
[...]
Of zoals al genoemd een schone theedoek, die heb je toch al huis waarschijnlijk ;)
Ja goed idee, bij menigeen gaat er lekker 'fris' ruikende chemische troep/wasverzachter door de was. Dan krijgt de afgedroogde sla gelijk een lekker geurtje... :+

één v.d. redenen waarom wij geurloos wasmiddel gebruiken en geen wasverzachter...

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 13-07-2021 22:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Ja goed idee, bij menigeen gaat er lekker 'fris' ruikende chemische troep/wasverzachter door de was. Dan krijgt de afgedroogde sla gelijk een lekker geurtje... :+

één v.d. redenen waarom wij geurloos wasmiddel gebruiken en geen wasverzachter...
Lekker man, salade met lavendel en rozengeur ;) Maar je hebt gelijk natuurlijk, ik zou het zelf ook niet doen tenzij ik die doek alleen maar voor sla en passeren van fond zou gebruiken. En dan dus apart wassen zonder geurtjes spul.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En waarom ik dit aanstipte?

Welnu. Ik zou bij iemand anders thuis ff laten zien hoe je zelf verse ricotta maakt van volvette (boeren)melk.
Easypeasy. Melk, een pan, citroensap, ff opwarmen, laten stremmen, beetje zout en uitwringen in een theedoek.

Wist ik veel dat ze aldaar hun was met vieze geurkorrels behandelden... :-(
Ze vonden dat de ricotta zo vreemd smaakte... Terwijl dat bij ons thuis niet het geval was.
Goh... :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Wait... Waar koop ik die? :9
Je neemt de eerste bosweg door het bamboe-oerwoud. Dan linksaf bij de gnoompjes. En, als je dan, bij volle maan, een online afspraak hebt gemaakt, het kristalheldere bergbeekje volgend, kom je vanzelf bij de smidse.

Kun je door de elfjes begeleid, bij de ナイフ-san toekijken hoe je 97-laags aogami damasten lemmet gesmeed wordt. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:30:
[...]

Je neemt de eerste bosweg door het bamboe-oerwoud. Dan linksaf bij de gnoompjes. En, als je dan, bij volle maan, een online afspraak hebt gemaakt, het kristalheldere bergbeekje volgend, kom je vanzelf bij de smidse.

Kun je door de elfjes begeleid, bij de ナイフ-san toekijken hoe je 97-laags aogami damasten lemmet gesmeed wordt. 8)
Ze hebben ook gewoon een website, een dergelijk mes kost daar maar € 30,- !

Japans, handgemaakt door een meester smid, wat wil je nog meer?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
bvk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:42:
[...]

Ze hebben ook gewoon een website, een dergelijk mes kost daar maar € 30,- !

Japans, handgemaakt door een meester smid, wat wil je nog meer?
Voor 30 euro denk ik dat ze alleen lemmet en handgreep "handgemaakt" met elkaar verbonden hebben. Japan is geen lagelonenland en voor 30 euro kan een smid niet staal 10 keer vouwen, in vorm kloppen, afwerken en slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

bszz schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:06:
[...]

Voor 30 euro denk ik dat ze alleen lemmet en handgreep "handgemaakt" met elkaar verbonden hebben. Japan is geen lagelonenland en voor 30 euro kan een smid niet staal 10 keer vouwen, in vorm kloppen, afwerken en slijpen.
Nee, dat kan ook niet. Het was dan ook gewoon een linkje analoog aan het het sprookje van @ehtweak ;)

Het gaat er meer om dat je geen superduper (merk) spul met fancy omschrijvingen nodig hebt om een goed resultaat in de keuken te bereiken. Weet gewoon wat je doet als hobby kok, dan kun je ook met minder mooi materiaal prima uit de voeten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 06:51
bvk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:30:
[...]

Nee, dat kan ook niet. Het was dan ook gewoon een linkje analoog aan het het sprookje van @ehtweak ;)

Het gaat er meer om dat je geen superduper (merk) spul met fancy omschrijvingen nodig hebt om een goed resultaat in de keuken te bereiken. Weet gewoon wat je doet als hobby kok, dan kun je ook met minder mooi materiaal prima uit de voeten.
True, maar toch ben ik stiekem wel een fan van Japans gereedschap: Messen, zagen, beitels, etc.: is over het algemeen enorm goed over nagedacht en superieur in de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:12:
En waarom ik dit aanstipte?

Welnu. Ik zou bij iemand anders thuis ff laten zien hoe je zelf verse ricotta maakt van volvette (boeren)melk.
Easypeasy. Melk, een pan, citroensap, ff opwarmen, laten stremmen, beetje zout en uitwringen in een theedoek.

Wist ik veel dat ze aldaar hun was met vieze geurkorrels behandelden... :-(
Ze vonden dat de ricotta zo vreemd smaakte... Terwijl dat bij ons thuis niet het geval was.
Goh... :F
Noted. Het kaas/passeer gedeelte had dikgedrukt gemoeten in plaats van tussen haakjes. :P

Je materiaal in de keuken moet gewoon neutraal schoon zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:00
bvk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:30:
[...]

Al heeft dat ook zo z'n grenzen. Ik heb zelf een messenset van dat huismerk van knives&tools. Werkt prima. M'n santuko van japansemessen.nl werkt veel beter. Maar zo was ik laatst bij vrienden en ik kon niet eens normaal een ui snijden. Wat een drama. En dan zo'n aanzetstaal uit het jaar kruik die zo goed als niks doet... :'( Doodsangsten uitgestaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

barrymossel schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Al heeft dat ook zo z'n grenzen. Ik heb zelf een messenset van dat huismerk van knives&tools. Werkt prima. M'n santuko van japansemessen.nl werkt veel beter. Maar zo was ik laatst bij vrienden en ik kon niet eens normaal een ui snijden. Wat een drama. En dan zo'n aanzetstaal uit het jaar kruik die zo goed als niks doet... :'( Doodsangsten uitgestaan...
Als een mes echt bot is, gaat een aanzetstaal ook echt niet helpen :P kan je hem beter even een paar keer over de bodem van een aardewerken pot/koffiemok halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:00
Bokkie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Als een mes echt bot is, gaat een aanzetstaal ook echt niet helpen :P kan je hem beter even een paar keer over de bodem van een aardewerken pot/koffiemok halen.
Grappige is dat ze redelijk vermogend zijn en al het nieuwste en mooiste wat er is moeten hebben, maar dan wel bezuinigen op iets cruciaals als een mes. Volgende keer als hij hier komt zal ik hem het verschil eens tonen... Zo sneed ik laatst het bovenste topje van m'n vinger af en zag ik een "stukje ui" met vingerafdruk liggen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:31
of ze hebben bewust geen scherp mes, omdat ze alle vingers nog willen houden :)

(durven) omgaan met een scherp mes moet je ook leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Iemand van jullie toevallig ervaring met het Wagyu pakket van Grutto?
Ik wil graag een keer Wagyu proberen maar vind Wagyu sate bijvoorbeeld best vreemd klinken en zie dit ook eigenlijk zelden/nooit bij de Hanos liggen?

Ben ik slimmer af met een mooie Wagyu steak van de Hanos of met dit pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:07:
Iemand van jullie toevallig ervaring met het Wagyu pakket van Grutto?
Ik wil graag een keer Wagyu proberen maar vind Wagyu sate bijvoorbeeld best vreemd klinken en zie dit ook eigenlijk zelden/nooit bij de Hanos liggen?

Ben ik slimmer af met een mooie Wagyu steak van de Hanos of met dit pakket?
Steekt vinger op!

Ik heb twee keer een pakket gehad maar was het toch niet helemaal wat ik verwachtte. Er zitten stukken bij die mooi gemarmerd en mals zijn, maar toch ook wat stukken waar ik minder enthousiast over was. Gewoon zonder enige marmering en best wel een beetje taai.

De smaak is zonder meer goed, je proeft echt wel de kwaliteit van het vlees en van het ras! Beetje gemengde gevoelens dus, de entrecote, plakjes en hamburgers bijvoorbeeld waren top, maar bij de biefstuk bleef ik maar kauwen...

Er is dus echt wel een verschil met Japanse Wagyu wat ik laatst nog gegeten heb, maar dat is ook 5x zo duur. Ergo, het is prima vlees maar mist de marmering die het nou juist zo bijzonder zou moeten maken.

Elders zou ik Wagyu niet snel kopen, doorgaans komt het diepgevroren uit Australië en heb je geen idee hoe oud het is of hoe het beest geleefd heeft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Steekt vinger op!

Ik heb twee keer een pakket gehad maar was het toch niet helemaal wat ik verwachtte. Er zitten stukken bij die mooi gemarmerd en mals zijn, maar toch ook wat stukken waar ik minder enthousiast over was. Gewoon zonder enige marmering en best wel een beetje taai.

De smaak is zonder meer goed, je proeft echt wel de kwaliteit van het vlees en van het ras! Beetje gemengde gevoelens dus, de entrecote, plakjes en hamburgers bijvoorbeeld waren top, maar bij de biefstuk bleef ik maar kauwen...

Er is dus echt wel een verschil met Japanse Wagyu wat ik laatst nog gegeten heb, maar dat is ook 5x zo duur. Ergo, het is prima vlees maar mist de marmering die het nou juist zo bijzonder zou moeten maken.

Elders zou ik Wagyu niet snel kopen, doorgaans komt het diepgevroren uit Australië en heb je geen idee hoe oud het is of hoe het beest geleefd heeft.
Heb je je gemarmerde wagyu uit Japan gehaalt dan?

Op de etiketten van de HANOS staan in elk geval slachtdatum v.z.i.w. vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:10:
[...]

Heb je je gemarmerde wagyu uit Japan gehaalt dan?
Dat heeft de Japanse supermarkt voor mij gedaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYFYGNEN5v17Ah575K8JcKbudwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGOEJu8XcNbg2WFh1WJpxEjy.jpg?f=fotoalbum_large

Geen (echt onbetaalbare) Kobe dus, maar uit het Gunma prefect. Black Wagyu van de één na hoogste kwaliteit volgens dat gouden label.
Op de etiketten van de HANOS staan in elk geval slachtdatum v.z.i.w. vermeld
Het zal best prima vlees zijn, maar waarschijnlijk niet uit Japan maar uit landen met massa vleesproductie. En waarvan je niet weet hoe het beest geleefd heeft en mogelijk ook niet 100% raszuiver.

Grutto:

+ 100% Wagyu
+ Je weet exact wat je eet en dat het dier een goed leven gehad heeft

- Niet alle delen zijn even mals, daar kun je beter een hele luxe ragù mee maken....

Groothandel en online:

+ Relatief goedkoop

- Je hebt geen idee van de herkomst, ras zuiverheid en leef omstandigheden

Japan import:

+ 100% Wagyu

+ Herkomst en kwaliteit zijn duidelijk en gegarandeerd

- Minstens € 200,- kilo....

Zomaar wat puntjes dus die in me opkomen. Ik weet niet waar je voorkeuren en prioriteiten liggen, maar als je het eens wil proeven (waar het beroemd om is) zou ik voor de Japanse import gaan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:46:
[...]

<>

Zomaar wat puntjes dus die in me opkomen. Ik weet niet waar je voorkeuren en prioriteiten liggen, maar als je het eens wil proeven (waar het beroemd om is) zou ik voor de Japanse import gaan.
Sligro heeft dat en voor de beter stukken gaat dat vanaf 250/kg ex btw - ik sla nog even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
bvk schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:46:
[...]

Dat heeft de Japanse supermarkt voor mij gedaan ;)

[Afbeelding]

Geen (echt onbetaalbare) Kobe dus, maar uit het Gunma prefect. Black Wagyu van de één na hoogste kwaliteit volgens dat gouden label.

[...]

Het zal best prima vlees zijn, maar waarschijnlijk niet uit Japan maar uit landen met massa vleesproductie. En waarvan je niet weet hoe het beest geleefd heeft en mogelijk ook niet 100% raszuiver.

Grutto:

+ 100% Wagyu
+ Je weet exact wat je eet en dat het dier een goed leven gehad heeft

- Niet alle delen zijn even mals, daar kun je beter een hele luxe ragù mee maken....

Groothandel en online:

+ Relatief goedkoop

- Je hebt geen idee van de herkomst, ras zuiverheid en leef omstandigheden

Japan import:

+ 100% Wagyu

+ Herkomst en kwaliteit zijn duidelijk en gegarandeerd

Sluit ik me bij aan. Overigens als je echt voor A5 mbs12+ gaat, dat is op zich ook wel online te krijgen evt met certificaat.

Zelf bestel ik af en toe eens “Wagyu” maar dan Australisch mbs8-9. Met name Picanha. Daar heb ik toevallig nog een van in de vriezer liggen, ik meen me van de vorige keer te herinneren dat ik toen de herkomst achterhaald heb naar wat er op het de verpakking stond. Zal later vandaag nog eens naar kijken.

Ik heb wel eens een stuk mbs12+ FB ribeye gehad, dat eet je (ik in elk geval) niet als een flinke steak maar meer Sashimi achtig, het valt ook vrij zwaar door het hoge vetgehalte.

Die Mbs8-9 is voor mij met name bij Picanha de sweetspot tussen botermals, smaak en bite (en prijs).

Ik vind wat Grutto doet mooi maar áls ik Wagyu haal, wil ik liefst een specifiek stuk, bijvoorbeeld Ribeye of Picanha.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zie dit in de sligro folder staan: SMITVIS Kabeljauwfilet Refreshed

Wat is refreshed nou weer? Klinkt goor :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

PnD schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:46:
Zie dit in de sligro folder staan: SMITVIS Kabeljauwfilet Refreshed

Wat is refreshed nou weer? Klinkt goor :F
Beetje ongelukkig gekozen naam, maar heb liever de kabeljauw van SMITVIS dan uit de supermarkt. Veel verser.

[ Voor 6% gewijzigd door pizzacabonara op 20-07-2021 11:00 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij is dat de term voor 'vers ontdooid'. :+

(ook hier heeft de KvW wel eens een item over gemaakt)

https://www.biojournaal.n...on-biologische-verswaren/

Refreshed vis
De vis van Meines wordt aan boord na de vangst al gefileerd en/of geportioneerd. Doordat de visvangst soms pas na enkele dagen aan wal wordt gebracht en verwerkt kan worden, wordt de vis ingevroren aan boord. Door deze beheersbaarheid zijn de bacteriële waarden van zogenaamde refreshed vis vele malen beter dan die van volledig verse vis. Daarnaast garandeert de manier dat de vis zo vers mogelijk in de winkel komt te liggen.

[ Voor 71% gewijzigd door ehtweak op 20-07-2021 11:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
pizzacabonara schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Beetje ongelukkig gekozen naam, maar heb liever de kabeljauw van SMITVIS dan uit de supermarkt. Veel verser.
Daar kan inderdaad zomaar een jaar of 4 tussen zitten. :+ (Zie @ehtweak z'n KVW aflevering over MSC)
Schaal/schelp koop ik liever ook niet van SMIT trouwens.

Dagverse vis is ook niet zo praktisch zolang de consument koopt waar hij trek in heeft in plaats van wat er aangeboden wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRLPiCaOi7S5AasNZzrGrAb0KzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d4Z9VI5JWTJopSFw8SEbe49x.png?f=fotoalbum_large

Beetje een cross post uit het bbq topic, maar wilde hier nog graag delen dat de kwaliteit van deze Bavette van een online slager (weet niet of ik ze mag noemen?) is opvallend goed - zeker voor de prijs. 8,5/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
N1ckk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:31:
[Afbeelding]

Beetje een cross post uit het bbq topic, maar wilde hier nog graag delen dat de kwaliteit van deze Bavette van een online slager (weet niet of ik ze mag noemen?) is opvallend goed - zeker voor de prijs. 8,5/10.
Denk dat het wel mag hoor :-) over het algemeen zijn veel online slagers best oké. Zo heb ik bij Beimer wel eens een heel stuk Ribeye van 3,5kg besteld en steaks van gemaakt en die waren smaakvol en erg mals maar voor een hele scherpe prijs.

Overigens heeft Jumbo voor een supermarkt ook uitstekend rundvlees!

In beide gevallen, beter dan wat ik bij sommige slagers hier in de buurt heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit te prutsen met een planning voor zaterdag voor een groepsontbijt. Voor onszelf wat uitgesteld qua timing, ontbijt is tussen 9:00 en 9:30, wij zijn met de kinderen tussen 6:00 en 7:00 al wakker :p Maar dat komt goed uit om eens eggs benedict een keertje goed te bereiden, want dan heb ik daar de tijd voor :9~

Alleen lees ik verschillende receptuur. Ik wil zowel een 63-graden eitje maken als de hollandaisesaus, beide sous vide en de saus in de siphon. In wat-schaft-de-podcast kwam de tip om met de heetste te beginnen, en dan te laten zakken naar de lagere temperatuur en ondertussen je eerste product warm te houden.
  • Ei eerst 2-3 minuten kokend water om buitenkant te laten stollen, dan 63-graden ei op (jawel) 63 graden voor 60 minuten
  • Hollandaise volgens Modernist Cuisine gaat op 65 graden, 30 minuten. Bas Robben heeft recept voor 1 uur met 62 graden. In die 2e variant laat je de eieren gewoon zitten en voeg je de hollandaise in een extra zakje toe.
Plan is om gastrique de avond vooraf te maken. Na beide klaar zijn gaat alles in koeltas / handdoeken mee (20min met auto) en dan moet het nog warm genoeg zijn, anders slinger ik nog even de sv aan. Ik twijfel ook nog of ik het mengsel in de zak moet houden en de siphon pas ter plaatse onder druk zet, of dat je het beter direct uit de sous vide kan mengen met boter en in de siphon stoppen.

Iemand wat logistieke tips om dit handig aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

mithras schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:17:
Ik zit te prutsen met een planning voor zaterdag voor een groepsontbijt. Voor onszelf wat uitgesteld qua timing, ontbijt is tussen 9:00 en 9:30, wij zijn met de kinderen tussen 6:00 en 7:00 al wakker :p Maar dat komt goed uit om eens eggs benedict een keertje goed te bereiden, want dan heb ik daar de tijd voor :9~

Alleen lees ik verschillende receptuur. Ik wil zowel een 63-graden eitje maken als de hollandaisesaus, beide sous vide en de saus in de siphon. In wat-schaft-de-podcast kwam de tip om met de heetste te beginnen, en dan te laten zakken naar de lagere temperatuur en ondertussen je eerste product warm te houden.
  • Ei eerst 2-3 minuten kokend water om buitenkant te laten stollen, dan 63-graden ei op (jawel) 63 graden voor 60 minuten
  • Hollandaise volgens Modernist Cuisine gaat op 65 graden, 30 minuten. Bas Robben heeft recept voor 1 uur met 62 graden. In die 2e variant laat je de eieren gewoon zitten en voeg je de hollandaise in een extra zakje toe.
Plan is om gastrique de avond vooraf te maken. Na beide klaar zijn gaat alles in koeltas / handdoeken mee (20min met auto) en dan moet het nog warm genoeg zijn, anders slinger ik nog even de sv aan. Ik twijfel ook nog of ik het mengsel in de zak moet houden en de siphon pas ter plaatse onder druk zet, of dat je het beter direct uit de sous vide kan mengen met boter en in de siphon stoppen.

die knakkers van die Joule sous vide ding hadden daar ooit een youtube over gemaakt YouTube: Can’t-F***-It-Up Eggs Benedict

Zelf nooit deze manier geprobeerd eigenlijk, ik maak er altijd maar 2 of 3 namelijk en dan gewoon oldschool.
Belangrijkste is eigenlijk verse eieren, hoe verser hoe beter want dan heb je minder dun eiwit.

Sous vide vind ik het eigeel teveel een custard worden, ik hou ervan als het echt dunner is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

N1ckk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:31:
[Afbeelding]

Het is een ervaringen topic dus noemen lijkt mij geen probleem. Referrals mogen dan weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Is het aalvink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 08:23

Lagune

Its time for warp

alex, the french guy cooking heeft daar een video over: YouTube: The Cornerstone of Eggs Benedict (Hollandaise Sauce Recipe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4N2Jmpv2h5lNUxu8z8Ss9_3IWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M94Q1Uz0eDjgFVfU5AADGp3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nljj_1u5WBnopTFLXoMg0iGbgSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iqdO7bWRnxXfi70ao2Xyw45.jpg?f=fotoalbum_large
The Bamix story continues. :)

Vorige Bamix(2e hands, hield er na 3 weken mee op) Verkoopster had blijkbaar nog een aantal reserve liggen. (Oom die Bamix verzamelaar was is overleden.)

Rechts is de nieuwe. Wat zijn de verschillen, enkel het jaartal? Ik ga hem aanhouden voor reserve onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 19:39

Aaah nog een WSDP luisteraar :) Sorry ben te laat om je te adviseren dus ben vooral benieuwd hoe het geworden is en wat je precies gedaan hebt?

Ik heb zelf vooral mn twijfels over het voorkoken van je ei voordat je hem op 63 graden gaart in de SV.. 2-3 min is dan best wel lang in mijn optiek?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zo. Hard gewerkt vandaag.
4kg sperziebonen geweckt en 13 potten aardappels geweckt.
Ongeveer 1/3e van de aardappoogst nu verwerkt.
Sperziebonen pluk ik nog een aantal weken wel van en verwacht ik nog een kilo of 10 totaal te plukken.
Wintervoorraad komt dus langzaam weer op gang.
Zaterdag ga ik 15L kippensoep maken en zodra de tomaten eens rijpen kan de passata voorraad weer aangevuld. Komkommers helaas overleden dit jaar. Gelukkig heb ik nog een hoop potjes staan van de topoogst vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W551XnoXYninE_0CgwHNR2Y1HYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVtGUir7aJtZ1PgMjF4jm5Sd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Holy mikmak.... Jij zult niet van de honger omkomen _/-\o_

Al iets van je lams pakket kunnen maken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:02:
Holy mikmak.... Jij zult niet van de honger omkomen _/-\o_

Al iets van je lams pakket kunnen maken?
Heb de mediterraanse worstjes gehad. Die vond ik qua smaak wat tegenvallen.
Voor overmorgen ligt er een zadelkoteletje uit. Dus die wordt sowieso lekker. Die geef ik zelf de smaak Die ik wil.
Volgend weekend de rollade (dan hebben we een etentje met schoonfamilie).
Verder ligt de rest nog en nog niet echt gepland met dank aan ziekenhuisopname van half juni tot afgelopen vrijdag.
Het meeste weet ik wel wat ik mee wil gaan doen. Alleen de poulet twijfel ik nog wat ik ermee ga doen.

Nog ideeën voor? Zelf nog toffe dingen gemaakt met het lam @bvk ?

Het wecken van bijvoorbeeld aardappelen is ook enorme gemakzucht. Vandaag had ik een goede dag. Nu staat het dus helemaal klaar en wel. Heb ik het eens druk of een slechte dag qua pijn of iets pak ik een pot. Openen, afspoelen en opbakken klaar. Is de dag nog slechter gooi ik ze in de airfryer. Minder moeite kan je er niet voor doen.
Bonen is natuurlijk gewoon om te bewaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:08:
[...]

Heb de mediterraanse worstjes gehad. Die vond ik qua smaak wat tegenvallen.
Voor overmorgen ligt er een zadelkoteletje uit. Dus die wordt sowieso lekker. Die geef ik zelf de smaak Die ik wil.
Ik heb zowel de worstjes als de zadelkotelet samen met een hier bekende mede Tweaker op de BBQ gegooid, gewoon plain. En die waren beiden awesome!
Volgend weekend de rollade (dan hebben we een etentje met schoonfamilie).
Verder ligt de rest nog en nog niet echt gepland met dank aan ziekenhuisopname van half juni tot afgelopen vrijdag.
Het meeste weet ik wel wat ik mee wil gaan doen. Alleen de poulet twijfel ik nog wat ik ermee ga doen.

Nog ideeën voor? Zelf nog toffe dingen gemaakt met het lam @bvk ?
De rollade hou ik ook nog gereserveerd voor een familie bijeenkomst, die kilo krijg ik nooit in mijn eentje op. Idem voor het rack, maar die is voor een feestje met vrienden. Wel al gigot, poulet en burgers gemaakt. Zie ook een ander topic op GoT hiervoor ;)

De poulet is perfect voor een goede Indiase curry!
Het wecken van bijvoorbeeld aardappelen is ook enorme gemakzucht. Vandaag had ik een goede dag. Nu staat het dus helemaal klaar en wel. Heb ik het eens druk of een slechte dag qua pijn of iets pak ik een pot. Openen, afspoelen en opbakken klaar. Is de dag nog slechter gooi ik ze in de airfryer. Minder moeite kan je er niet voor doen.
Bonen is natuurlijk gewoon om te bewaren
Hopelijk ben je nu voorlopig langer thuis dan in het ziekenhuis, sterkte daarmee! Maar fijn om lekker voorraad te hebben dan, lijkt me wel een flinke moestuin voor nodig.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis1812 Wow; da's een hoop inmaakmateriaal! _/-\o_
Dat je daar allemaal ruimte voor hebt.

Ik vind het al veel, als ik zo, tegen het einde van de herfst, 20 potten met allerlei inmaakfruit heb staan.

Voor de knakwortel liefhebbers:
https://knakwortel.nl/recepten/

https://www.omroepflevola...l-geheim-recept-nu-online

geen idee of het een beetje te kanen is. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Moestuin is een goede 100m² 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
Tof, ik kende Knakwortel helemaal niet. Puur ter archivering even een kopie van het recept:

Ingrediënten

Voor 8 stuks

45 min bereiding
48 uur marineren
  • 8 bospeentjes
  • 35 gram tamari of zoute sojasaus
  • 2 tl (appel) azijn
  • 3 tl paprika poeder
  • 2 tl uien poeder
  • 2 tl knoflook poeder
  • 1,5 tl koriander poeder
  • 1 tl nootmuskaat
  • 1 tl komijn
  • 0,7 tl gemalen zwarte peper
  • 1 grote ziplock zak
Bereidingswijze:
  1. Ontdoe de bospeentjes van het loof en snijd de puntjes af. Zet een grote pan water op.
  2. Maak ondertussen de marinade door alle ingrediënten te mengen in een grote ziplock zak.
  3. Kook de bospeentjes gaar. Je moet de peentjes net in kunnen deuken met je vingers.
  4. Giet de bospeentjes af, en doe ze terwijl ze nog heet zijn in de ziplock zak met marinade. Meng de marinade en de wortels goed, druk de lucht uit de zak en sluit hem. Laat de Knakwortels nu 48 uur in de koelkast marineren.
  5. Maak van de Knakwortels het klassieke broodje of probeer een van onze andere recepten.
Knakwortel geeft aan dat het recept is aangepast van sous-vide naar normaal. Met sous-vide is dit denk ik een stuk sneller te bereiden, omdat je niet 48 uur hoeft te wachten tot de marinade is ingetrokken(?) Ik zou dan stap 3 overslaan en de marinade (in een ziplock of vacuumzak) sous-vide bereiden voor 60 minuten op 84 graden (gebaseerd op dit recept). Ik zal 't binnenkort eens maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
The Bamix story continues. :)

Vorige Bamix(2e hands, hield er na 3 weken mee op) Verkoopster had blijkbaar nog een aantal reserve liggen. (Oom die Bamix verzamelaar was is overleden.)

Rechts is de nieuwe. Wat zijn de verschillen, enkel het jaartal? Ik ga hem aanhouden voor reserve onderdelen.
Een kapotte bamix.. fakenews!

Vwb die hollandaise: ik gebruik het recept van modernist cuisine, en zou zowel eieren als siphon in eigen sous vide doen. Te koude hollandaise kan schiften en stollen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Mijzelf een mooie rösle 47cm BBQ tang kado gedaan. Ik denk koop iets van kwaliteit.
Eén keer gebruikt en na een wasbeurtje klikt ie niet meer dicht. Springt soms nog wel klem, maar dan laat hij vanzelf weer los.
Er zit een klein rammeltje in de tang, wat er eerst volgens mij niet meer in zat.

Heb ik nou zo'n pech? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Neem aan dat je garantie hebt.
Maandagochtend modelletje misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Dennis1812 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:17:
Neem aan dat je garantie hebt.
Maandagochtend modelletje misschien?
Ja zeker, hoort dat rammeltje of veroorzaakt dat het defect? Kan het mechanisme niet echt zien en ben gewoon simpel wat dat betreft en begrijp niet hoe het werkt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rommeltje geen idee.
Maar klikt niet meer dicht lijkt mij al voldoende reden om hem om te ruilen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zendur77
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-04 19:39
PnD schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:15:
Mijzelf een mooie rösle 47cm BBQ tang kado gedaan. Ik denk koop iets van kwaliteit.
Eén keer gebruikt en na een wasbeurtje klikt ie niet meer dicht. Springt soms nog wel klem, maar dan laat hij vanzelf weer los.
Er zit een klein rammeltje in de tang, wat er eerst volgens mij niet meer in zat.

Heb ik nou zo'n pech? :'(
Ik heb hier thuis al jaren 3 Rösle tangen voor de keuken en BBQ. Bij alle 3 hoor ik ook een rammeltje en dat hoort bij huit sluitingsmechanisme. Als je de tang naar beneden doet gaat 'het rammeltje' naar beneden en houd hij de tang dicht. Als je de tang omhoog doet kan je de tang weer openen.

Als de boel vochtig is van de afwas werkt het bij mij ook minder goed en tik ik wel eens met de onder of bovenkant op het aanrecht.

Ik zou niet meer zonder deze tangen willen. Veel plezier met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zendur77 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Ik heb hier thuis al jaren 3 Rösle tangen voor de keuken en BBQ. Bij alle 3 hoor ik ook een rammeltje en dat hoort bij huit sluitingsmechanisme. Als je de tang naar beneden doet gaat 'het rammeltje' naar beneden en houd hij de tang dicht. Als je de tang omhoog doet kan je de tang weer openen.

Als de boel vochtig is van de afwas werkt het bij mij ook minder goed en tik ik wel eens met de onder of bovenkant op het aanrecht.

Ik zou niet meer zonder deze tangen willen. Veel plezier met je aankoop.
Helaas, drogen of een tikkie lost het probleem niet op. Dikke pech gehad dan waarschijnlijk...Hij gaat retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Helaas, drogen of een tikkie lost het probleem niet op. Dikke pech gehad dan waarschijnlijk...Hij gaat retour.
Keer goed ontvetten. In een kokend heet sopje met dreft hangen, dat helpt.

Mijn escapades van vandaag (crosspost van het BBQ topic). Ik heb voor het eerst in tijden echt het idee gehad dat ik iets vern**kt heb in de keuken (nou ja dat ik heel veel tijd en geld gestoken heb in vlees dat niet best is...).

Zo, vandaag even wat short ribs gegaard. Bij de hanos in de aanbieding... dus ik meteen even 15 kg oppikken (sowieso nieuwe persoonlijke highscore qua aftikken bij de Hanos behaald :X ) . Volgende week een surprise party dus vandaag alles bij een maatje voorgegaard (daarom ook de ranzige deflector en kleine BGE hieronder). Na afkoelen invriezen en de dag voor het feestje ontdooien. Bij feestje in 92C sous vide zetten voor een uur en uitserveren.

Pezo erop en gaan met die banaan. Ketel op 110, hickory op de kolen, eraf bij ~90-92C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWn-v8IN2msTaEDjVPJud5rl-l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjSiNGEaGFY9S5NQtuvNXHU9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB-qh_hgzw1wUYzfF3nNOBYKZn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRsWXOJuEC4mJZLFE2Sf1wNg.jpg?f=fotoalbum_large
So far so good.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fEG78Oxii1ZUT6JqPKkBlPeIDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmyLj9tBajSpIGGcefiYjQ8D.jpg?f=fotoalbum_large
Ziet er prima uit. Wij alles vacumeren op 1 rib na, want ja je moet zelf ook wat he ;). Zeker als je als sinds 1230 in de vleeslucht staat lust je om 1900 wel wat...
Dat ene stukje uurtje ingepakt laten staan, en echt gewoon keurig:
https://streamable.com/21e0kd
Nou ja zo'n filmpje maak ik wel vaker als dingen er echt goed uitzien...

En dan komt het... het was echt niet te vreten. (excusez le mot). Enorm veel dikke plakkaten vet in het vlees, 3-4mm dik. Wij zijn beide niet van de anti-vet-maffia, maar dit was gewoon niet meer lekker (eigenlijk zelfs vies). Shit man, ik heb net 15 kg van deze ribs gekocht en de helft gegaard en gevacumeerd. Crap, dit is de ster van mijn diner...

Als je het filmpje goed kijkt zie je rond seconde 11 eigenlijk al een hint van wat er niet goed ging.

Tsja toch maar een vacuum verpakking geopend na een berg denken (en met het OV naar huis toe inclusief een boodschappenkrat vlees.... die ik in de buurt heb weggestopt zodat het slachtoffer van het feestje het niet ziet).

Goed exemplaar 2 ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1USIjHvmukxhGIEjm-ClglM6sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzVMy775vCperb7ruZmoii1F.jpg?f=fotoalbum_large

Geruststellend. Anders had ik er toch een stoof of burnt ends ofzo van moeten maken. Kan, maar liever niet. Woensdagavond even de rest garen :Y)

Terwijl dit op stond ook maar even een poot van een wild varken in technische delen uitgesneden, altijd leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9dxUFSYUGu1r7H7jQsJfp7luVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q0Sa2ajYJGlE4QBPPEnYutO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woEfeJlVbV0aiC9bwe_zH9U0kNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7z3CcKLVQNYBw9xvGrPra9gX.jpg?f=fotoalbum_large

Heb daar ooit een training in gehad en sindsdien niet meer gedaan. Merkte dat toen ik eenmaal lekker bezig was het ook keurig ging. Uiteindelijk het meerendeel van de technische delen in sateh versneden, en een kleiner deel in poulet (de losse rommeltjes).

Helaas geen foto van de td's, was ik eigenlijk best wel trots op.

Nu denk ik wel: stel dat het alsnog een vette bende is bij de andere delen, wat dan? Vlees uitsnijden en stoofpotje van maken en met BBQ saus opdienen? Optie pulled beef dus.
Of blokjes in een alufolie bakje doen en op de BBQ zetten met saus? Optie burnt ends? Of nog wat anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doafcJP5zHwApeNgnALWDWqfVM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUhEe14dEpgGNDDa8e16SFO0.jpg?f=fotoalbum_large

Toch blij met mijn grote pan als ik soep maak.
Kippensoepje staat lekker te pruttelen.
Vanavond zeven en de kip plukken. Dan de kip terug in de bouillon en wecken. Houd ik een mooie 10L over gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:37:
[Afbeelding]

Toch blij met mijn grote pan als ik soep maak.
Kippensoepje staat lekker te pruttelen.
Vanavond zeven en de kip plukken. Dan de kip terug in de bouillon en wecken. Houd ik een mooie 10L over gok ik.
Heerlijk! Ik maak vooral ‘s winters een paar flinke pannen en steek dan flink wat in het vacuum en de vriezer in. Dat blijft echt onmetelijk lang goed. Ik had een tijdje terug een zak van 1,5 jaar oud en was nog prima te doen.

Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste