Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:06

Dennis1812

Amateur prutser

Ik weck het in potten. Blijft ook tientallen jaren goed. En scheelt veel vriezerruimte.

Heb nogal een grote moestuin en niet alles is weckbaar. Dus wat ik kan wecken weck ik graag.
Chronisch vriezerruimte tekort.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:19

PnD

like in Pinda ^_^

Woensdag voor de eerste keer met de auto op vakantie naar zuid frankrijk (argeles sur mer).

Niet van plan veel te koken, maar wel benieuwd wat de tips zijn om in Frankrijk te kopen in de (super)markt.

Wat nemen jullie mee naar huis uit Frankrijk, omdat het alleen daar te krijgen is of bijv. heel voordelig tov NL?

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Point.Flare
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-11 22:27

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

PnD schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:51:
Woensdag voor de eerste keer met de auto op vakantie naar zuid frankrijk (argeles sur mer).

Niet van plan veel te koken, maar wel benieuwd wat de tips zijn om in Frankrijk te kopen in de (super)markt.

Wat nemen jullie mee naar huis uit Frankrijk, omdat het alleen daar te krijgen is of bijv. heel voordelig tov NL?
Wijn. Champagne vanaf de boer. Echte franse bloem. Brie.

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:57
PnD schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:51:

Het zal vast in NL ook wel te krijgen zijn maar Mousse de Marrons ūüėč

Adjust non olet

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:34
Tweaker kookguru's, ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb mij vergist in een datum en kom er dus net achter dat ik voor morgenavond heb toegezegd mee te doen met een kookavondje met vrienden.

Mijn taak;
Maak een voorgerecht voor 5 personen. Fusion stijl met keus uit de volgende 5 keukens; Mexicaans, Argentijns, Marrokaans, Italiaans en Japans.

Nu zit ik dus in giga tijdnood, dus het mept iets zijn wat redelijk "last minute" te maken is.

Tips/idee√ęn? Wat ik zo gauw hebben kunnen vinden/bedenken is Takoraisu (Mexicaans en Japans dus).

Het hoeft zeker geen haute cuisine te zijn verder.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mexicaanse sushi?
Taco met vis en marrokaanse kruiden
Tiramusi met jalapeno pepertjes?
Argentijnse steak dun snijden tot een carpaccio
Argentijnse steak dun snijden en serveren Italiaanse kruiden eroverheen
Japan ramen soup met spaghetti erin en wat overige Italiaanse twisten.

Zomaar wat gekke idee√ęn.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Thompson schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:53:
Ik heb mij vergist in een datum en kom er dus net achter dat ik voor morgenavond heb toegezegd mee te doen met een kookavondje met vrienden.

Mijn taak;
Maak een voorgerecht voor 5 personen. Fusion stijl met keus uit de volgende 5 keukens; Mexicaans, Argentijns, Marrokaans, Italiaans en Japans.
Pff een pasta maken met daarin lam en dergelijke?
Of couscous met pasta saus.

Op zich leuk concept maar de keukens staan zo ver van elkaar af...

Of toch tempura maken met courgettebloemen en lekkere italiaanse kaas, of osobucco. Daar kun je stiekem wel mee combineren :)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• bvk
  • Registratie: maart 2002

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Mijn taak;

Nu zit ik dus in giga tijdnood, dus het mept iets zijn wat redelijk "last minute" te maken is.

Tips/idee√ęn? Wat ik zo gauw hebben kunnen vinden/bedenken is Takoraisu (Mexicaans en Japans dus).

Waarom deze 5 keukens precies? Voor Marokkaans of Argentijns geen idee, maar verder liggen zaken zoals een taco, sashimi en dergelijke al gauw voor de hand en snel te maken. Idem voor een spaghetti carbonara wat ook prima vooraf kan in een kleine portie.

Het gaat er meer om wat voor ingredienten je allemaal tot je beschikking hebt en zo.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• Boudewijn
  • Niet online
Of wagyu in je pasta rood. :+

Vandaag even

Omgezet in

Lekker maar overrated entrecote.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:12:
Of wagyu in je pasta rood. :+

Vandaag even
[Afbeelding]
Omgezet in
[Afbeelding]

Lekker maar overrated entrecote.
Wagyu tomahawk? Beetje chimichurri erbij en je hebt Japans/Argentijnse fusion! Wel wat veel voor een voorgerecht, maar snel klaar.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Mijn taak;

Papedam (of een tacovel opbakken in een koekepan)
Daarop wasabi mayo (wasabi mengen met mayo)
Dan Zeewiersalade erop (grotere supermarkten hebben dat tegenwoordig wel)
Dan platgeslagen of platgerolde verse = rauwe tonijn erop (of dungesneden kan je er aan komen)
Wat soja saus (japans, zout arm) en wat sesam zaad (als dan niet nog extra geroosterd in de pan die je toch al warm hebt voor de vellen)

Kan je plat serveren -of- oprollen en als sushi snijden met een prikker erin.

Als voorgerecht reken ik een papadum/vel per 2 à 3 personen. Kan je echt geen verse tonijn vinden dan maar koud gerookte zalm maar dat is wel minder.

EDIT: en ernaast is dit wellicht ook wel leuk als je een ervaringe hebt met het schoonmaken van oesters (anders dan het recept zou ik eerst de saus maken en daarna de oesters schoon maken)
https://www.smulweb.nl/re...ers-met-gember-wasibisaus

Als amuse reken ik ca 3 oesters per persoon dus een doosje van 12 of 15 is perfect voor 5 personen.

[Voor 11% gewijzigd door franssie op 17-08-2021 23:56]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

Papedam (of een tacovel opbakken in een koekepan)
Daarop wasabi mayo (wasabi mengen met mayo)
Dan Zeewiersalade erop (grotere supermarkten hebben dat tegenwoordig wel)
Dan platgeslagen of platgerolde verse = rauwe tonijn erop (of dungesneden kan je er aan komen)
Wat soja saus (japans, zout arm) en wat sesam zaad (als dan niet nog extra geroosterd in de pan die je toch al warm hebt voor de vellen)

Kan je plat serveren -of- oprollen en als sushi snijden met een prikker erin.

Als voorgerecht reken ik een papadum/vel per 2 à 3 personen. Kan je echt geen verse tonijn vinden dan maar koud gerookte zalm maar dat is wel minder.

EDIT: en ernaast is dit wellicht ook wel leuk als je een ervaringe hebt met het schoonmaken van oesters (anders dan het recept zou ik eerst de saus maken en daarna de oesters schoon maken)
https://www.smulweb.nl/re...ers-met-gember-wasibisaus

Als amuse reken ik ca 3 oesters per persoon dus een doosje van 12 of 15 is perfect voor 5 personen.
Papadum is Indiaas en India staat niet in het lijstje van landen ;) Maar verder wel een leuk idee inderdaad, prima te doen met taco shells of mini tortilla's. En eventueel de wasabi vervangen door een habanero of jalapeno puree.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:10
Ik had nog een stukje kalfslende liggen, en toen liep de snelle lunch uit de hand.

- knip -

• Boudewijn
  • Niet online
Voor de lunch worteltjes tourneren is een +1 waard.

• Raymond P
Er staat een pan fond te trekken, dus geen verspilling. Kleine moeite dan. ;)

Mijn oude fond 'moest' dus op, een eeuwig tekort aan potten hier.

- knip -

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:54

Honesty

kattenneus!

Vraagje
Ik maak vaak soep maar omdat mijn vrouw niet van vis houdt maak ik eigenlijk nooit soep met vis, daarom wil ik de volgende keer als er familie komt iets met vis maken en nu dacht ik aan gamba soep:

Ik wil binnenkort gambasoep maken(zonder recept maar mijn eigen basissoep maar dan met gamba's )
Mijn idee is gamba's pellen(ik gebruik eigenlijk altijd 16/20 easy peels) of beter nu hele garnalen met kop? Ik ben wel in de gelegenheid om de schillen van te bewaren en in te vriezen.

gamba's en schil samen koken(evt met groenten erbij of na koken een bouillonblokje)
gamba's er uit vissen, de schillen weggooien
roux maken
bouillon erbij op smaak maken en als laatste de gamba's(heel of in stukjes?) slagroom en verse bieslook

festina lente

• CyberThijs
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:06
Gambas in soep is niet voor de hand liggend: als je ze te lang kookt dan worden ze taai. Een stukje witvis zal veel gemakkelijker zijn om tot een smakelijk geheel te verwerken.

Als je het toch perse wil: kort bakken om te kleuren, in hapklare stukken snijden en pas net voor het opdienen in de soep opwarmen en garen.

• bszz
  • Laatst online: 23:08
CyberThijs schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:18:
Gambas in soep is niet voor de hand liggend: als je ze te lang kookt dan worden ze taai. Een stukje witvis zal veel gemakkelijker zijn om tot een smakelijk geheel te verwerken.

Als je het toch perse wil: kort bakken om te kleuren, in hapklare stukken snijden en pas net voor het opdienen in de soep opwarmen en garen.
Kan prima, je moet de gamba's alleen pas toevoegen bij het serveren.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Honesty neem rauwe gambas in de schil, pel ze. De schillen kan je gebruiken in je basis saus voor de smaak (en er daarna uithalen of zelfs in staafmixen). De gamba zelf komt pas veel later in het gerecht of gril je apart.
Zie ook bouillabaisse (want ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent)
zoals bijvoorbeeld
https://www.fish-tales.com/nl/recept/mosselen/bouillabaisse/
@bvk heeft betere tips denk ik.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Raymond P
Hele garnalen, er zit ongelofelijk veel smaak in de kop. :)

- knip -

• bvk

bvk

franssie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:28:
@Honesty neem rauwe gambas in de schil, pel ze. De schillen kan je gebruiken in je basis saus voor de smaak (en er daarna uithalen of zelfs in staafmixen). De gamba zelf komt pas veel later in het gerecht of gril je apart.
Zie ook bouillabaisse (want ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent)
zoals bijvoorbeeld
https://www.fish-tales.com/nl/recept/mosselen/bouillabaisse/
@bvk heeft betere tips denk ik.
Een bouillabaisse kan natuurlijk, maar daar zit ook vis in. Of iets van een bisque.

Maar het eerste waar ik zelf aan dacht was een Tom Yam Kung?

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-11 09:37
Ik ben opzoek naar een cheddarkaassaus voor nacho's, alleen dan kant en klaar in een spuit fles... weet iemand waar ik zoiets kan kopen?

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

torretje2012 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:43:
Ik ben opzoek naar een cheddarkaassaus voor nacho's, alleen dan kant en klaar in een spuit fles... weet iemand waar ik zoiets kan kopen?
Weet niet waar je woont, maar enige wat ik kan bedenken is iets cheezewiz achtig, grootste kans bij een expat shop, import toko. Misschien dat een lokale supermarkt het heeft afhankelijk van de locatie waar je bent

Ondanks dat je het kant en klaar wil maken, toch een quick en dirty recept.

1 pakje (of meer) van die analoge cheddarkaas voor hamburgers van 90 cent.
Bloem
boter
Melk

Maak een roux,
voeg melk toe
de plakken kaas erin en al roerende laten smelten
melk afhankelijk van hoe dik je je saus wil hebben

Op smaak brengen met zout/peper en eventueel een hotsauce.

Je kan uiteraard ook goede cheddar en andere kaas gebruiken, maar dit is dus een snelle goedkope versie

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bokkie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:01:
[...]

1 pakje (of meer) van die analoge cheddarkaas voor hamburgers van 90 cent.
Uch. Gatsie, analoog kaas. Wil je dat alsjeblieft geen KAAS noemen? :+
Je kan uiteraard ook goede cheddar en andere kaas gebruiken, maar dit is dus een snelle goedkope versie
Gelukkig! :)
Deze rubriek heet 'Lekker eten bij de GoT-kookclub' ;)

Mooie Plaatjes   

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-11 09:37
ik weet idd hoe ik het zelf maak, maar soms wint luiheid het =D

• 1nsane
torretje2012 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:43:
Santa Maria Dipsaus Nacho cheese style

https://www.santamariawor...n/dip-nacho-cheese-style/

Adjust non olet

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Opvallend. Ik bestelde weer eens een 5L blik olijfolie:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Destijds zat er een testrapport bij m.b.t. de gemeten kwaliteit.
Uiteraard is de olie, in hetzelfde blik, nog steeds van dezelfde oogst van najaar 2020 (dat kan ook niet anders).
En dat zie je ook terug in het nieuwe(re) testrapport wat er wederom bij zat:

De zuurgraad is wat lager en de peroxide waarde wat hoger geworden. Lijkt me op zich heel logisch, gezien de voortschrijdende tijd.
Maar nog steeds keurige meetwaardes.

Blijf het bijzonder vinden dat die fabrikant zo netjes z'n olie documenteert. d:)b Dat zie je niet vaak gebeuren...

achtergrondinfo:
https://theolivescene.com.../14/olive-oil-chemistries

Mooie Plaatjes   

• PnD
  • Laatst online: 20:19

PnD

like in Pinda ^_^

ehtweak schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:20:

Uiteraard is de olie, in hetzelfde blik, nog steeds van dezelfde oogst van najaar 2020 (dat kan ook niet anders).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zuurgraad is wat lager en de peroxide waarde wat hoger geworden. Lijkt me op zich heel logisch, gezien de voortschrijdende tijd.

Blijft het bijzonder vinden dat die fabrikant zo netjes z'n olie documenteert. d:)b Dat zie je niet vaak gebeuren...

achtergrondinfo:
Bijzonder is dat ja. Weet nog in Griekenland jaren geleden een olijfboer vol passie vertelde over olijfolie en
dat een goede olijfolie altijd de zuurgraad op de fles heeft staan.

Nu zitten we in restaurants e.d. altijd te kijken of dat het geval is, maar lijkt een griekse traditie 8)

Gebruik jij die nou ook om te bakken? Ik heb een cheapass olijfolie om te bakken. Zou nl. met 5 liter olijfolie anders heel lang doen.

Al mijn oude & nieuwe systemen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PnD Ik doe ongeveer 4 maanden met een 5L blik.

Zowel bakken & braden. Maar ook zaken als appeltaarten (i.p.v. boter) gaan er prima mee.
En dan gaat het hard. Want als je normaliter voor flink wat appeltaartendeeg 200gram boter per taart gebruikt, gebruik ik nu 200gram olijfolie. (is ook wat minder ongezond dan zoveel boter voor je patisserie ;) )

Deze laatste bestelling was 38 euro voor een 5L blik. (via Amazon.de).
En ik heb de afgelopen jaren diverse soorten/merken geprobeerd, maar tot nu toe vind ik deze de beste/lekkerste. Zeker gezien de prijs/prestatieverhouding. d:)b

Dit is de link naar het product:
https://www.amazon.de/gp/product/B07PKBVNRZ

(tip: als je een abo afsluit, krijg je wat extra korting. en dat abo kun je op elk gewenst moment weer cancellen, maar de korting heb je dan al :) )

[Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2021 09:30]

Mooie Plaatjes   

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:20

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Sinds een aantal maanden bekend met de website 'Foodtube'. Website die actief is met filmpjes met hierin recepten en soms wat achtergrondinformatie. Hierop onderstaand recept gevonden:

Zet de oven op 160 graden en laat die warm worden,
Verhit op het fornuis de olie in een pan met zware bodem op middelhoog vuur.
Voeg het rundvlees in porties toe en bak aan alle kanten bruin.
Schep het vlees uit de pan
Doe de gesnipperde ui in de pan en bak tot de ui glazig wordt.
Voeg de champignons toe en bak tot die ook bruin zijn.
Wees niet te zuinig met extra olie.
Breng het mengsel op smaak me zout en peper.
Zet het vuur laag doe het vlees terug in de pan.
Roer het rundvlees door de groenten en laat 4 - 6 minuten koken.
Voeg langzaam de melk en room toe aan de pan.
Breng het mengsel aan de kook.
Dek de pan af en zet 1 uur in de voorverwarmde oven van 160,.
Verlaag na 1 uur de oventemperatuur tot 100 of 110 graden en zet het deksel schuin op de pan en laat zo nog een uur stoven.
Haal uit de oven en laat 10 minuten rusten.

Heb het als volgt gemaakt:

750 gram Biologische Runderriblappen + bloem
4 sjalotten
250 gram kasantjechampignons
560 ml Volle melk
190 ml Slagroom
3 teentjes knoflook
4 seizoenen peper (verstegen biologisch)
Olijfolie (basic van de supermarkt)

Toch iets eigenwijs geweest met ingredi√ęnten.
Bereidingswijze verder het zelfde gehouden. Beperking is mijn waardeloze oven (combi) die als minimale stand 150 graden heeft. In plaats daarvan 45 gestoofd en daarna nog 20 minuten in de pan (als alternatief voor 60 min op 100 graden).

Resultaat; echt heerlijk. Geserveerd met patat (geen friet) en mosterd. Tevens op aanraden een stoutbiertje erbij.

Wel heb ik het idee dat het recept nog iets meer geperfectioneerd kan worden. Geur en smaak zijn nu echt goed maar het is niet het meest complexe gerecht. Wellicht ligt hierin ook wel de kracht...
Echter mijn gevoel zegt iets met Italiaanse Kruiden, bij voorkeur vers. En is gortiger met de peper volgende keer.

Iemand een idee of opmerking?

• 1nsane
Deruxian schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:17:
Sinds een aantal maanden bekend met de website 'Foodtube'. Website die actief is met filmpjes met hierin recepten en soms wat achtergrondinformatie. Hierop onderstaand recept gevonden:

[YouTube: Runderstoof van Iers rundvlees door Felix Wilbrink]

Zet de oven op 160 graden en laat die warm worden,
Verhit op het fornuis de olie in een pan met zware bodem op middelhoog vuur.
Voeg het rundvlees in porties toe en bak aan alle kanten bruin.
Schep het vlees uit de pan
Doe de gesnipperde ui in de pan en bak tot de ui glazig wordt.
Voeg de champignons toe en bak tot die ook bruin zijn.
Wees niet te zuinig met extra olie.
Breng het mengsel op smaak me zout en peper.
Zet het vuur laag doe het vlees terug in de pan.
Roer het rundvlees door de groenten en laat 4 - 6 minuten koken.
Voeg langzaam de melk en room toe aan de pan.
Breng het mengsel aan de kook.
Dek de pan af en zet 1 uur in de voorverwarmde oven van 160,.
Verlaag na 1 uur de oventemperatuur tot 100 of 110 graden en zet het deksel schuin op de pan en laat zo nog een uur stoven.
Haal uit de oven en laat 10 minuten rusten.

Heb het als volgt gemaakt:

750 gram Biologische Runderriblappen + bloem
4 sjalotten
250 gram kasantjechampignons
560 ml Volle melk
190 ml Slagroom
3 teentjes knoflook
4 seizoenen peper (verstegen biologisch)
Olijfolie (basic van de supermarkt)

Toch iets eigenwijs geweest met ingredi√ęnten.
Bereidingswijze verder het zelfde gehouden. Beperking is mijn waardeloze oven (combi) die als minimale stand 150 graden heeft. In plaats daarvan 45 gestoofd en daarna nog 20 minuten in de pan (als alternatief voor 60 min op 100 graden).

Resultaat; echt heerlijk. Geserveerd met patat (geen friet) en mosterd. Tevens op aanraden een stoutbiertje erbij.

Wel heb ik het idee dat het recept nog iets meer geperfectioneerd kan worden. Geur en smaak zijn nu echt goed maar het is niet het meest complexe gerecht. Wellicht ligt hierin ook wel de kracht...
Echter mijn gevoel zegt iets met Italiaanse Kruiden, bij voorkeur vers. En is gortiger met de peper volgende keer.

Iemand een idee of opmerking?
Ik mis sowieso al een aantal ingredi√ęnten. √úberhaupt, wat bedoel je met ‚ÄúItaliaanse kruiden‚ÄĚ?

Het recept wat je deelde is wel vrij basic, daar is an sich niks mis mee maar het voelt nogal als een Carbonara met room, gewoon, niet helemaal zoals je stoofvlees wilt.

Al die room enz zou ik weglaten.

Ik mis ook dingen als kruidnagel en laurierblad.

Maar enfin, misschien zit ik er dan weer te ‚Äútraditioneel‚ÄĚ in.

Wat voor smaak/gerecht wil je bereiken?

Adjust non olet

• Thompson
Dat is inderdaad wel een vrij karig stoofvlees recept. Je kunt met kruiden en specerijen alle kanten op met riblappen maar een "klassieke" voor met friet te serveren dan kun je denken aan ingredi√ęnten als; laurier, jeneverbes, kruidnagel, peperkoek, appelstroop, knoflook, donker bier, mosterd, runderbouillon.

Zuivel gaat er bij mij niet in. Zal het vast lekker romig maken maar m.i. wil je het smeu√Įge bereiken door een lekker lang&laag bereidingswijze in een zware gietijzeren pan (of evt. pressure cooker).

• Boudewijn
  • Niet online
De melk kan de saus iets ondoorzichtig maken, doe ik ook vaak (heel klein scheutj, geen deciliters).
Erg simpel recept maar hoeft niet slecht te zijn.

Wat bedoel je met expliciet patat ipv frites? Losse aardappels erbij? Of toch gewoon frites?
Verse kruiden en goede peper helpt al. Verstegen is vaak niet vers of goed.

[Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 08-10-2021 08:43]

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 26-11 14:06
Boudewijn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:41:
Wat bedoel je met expliciet patat ipv frites? Losse aardappels erbij? Of toch gewoon frites?
Ik denk dat ie patat bedoeld :P

• Boudewijn
  • Niet online
Oh een hollander :+

Die even expliciet patat wil noemen...

[Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 08-10-2021 08:56]

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:20

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

@1nsane de kracht van dit recept vind ik ligt hem juist in het gemis van de ingredi√ęnten. Veel trasionele stoven gemaakt en gegeten maar je ontkomt er soms niet aan dat het een kakafonie van smaken wordt. Kan ook zeker overheerlijk zijn maar dit recept verraste me doordat het gewoon erg puur was.

@Boudewijn de peper zal ik vervangen. Sorry kon het niet laten van de patat

Zal nog eens even gaan kijken of ik er nog wat aan ga toevoegen. Wellicht wat mosterd erdoor in de stoof zelf inderdaad.

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:31
ehtweak schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijf het bijzonder vinden dat die fabrikant zo netjes z'n olie documenteert. d:)b Dat zie je niet vaak gebeuren...

achtergrondinfo:
Ik kom net (ok, een half jaar alweer) terug van 3 maanden in Griekenland, waaronder ook in Kalamata. Je kunt daar inderdaad voor niets olijfolie kopen, zeker terplekke kun je voor 15 of 20‚ā¨ al een goede 5L olijfolie vinden. Wij hebben nog 10 liter staan :)

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 26-11 17:57

Stufferdt

Oe ist?

Deruxian schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:41:
@1nsane de kracht van dit recept vind ik ligt hem juist in het gemis van de ingredi√ęnten. Veel trasionele stoven gemaakt en gegeten maar je ontkomt er soms niet aan dat het een kakafonie van smaken wordt. Kan ook zeker overheerlijk zijn maar dit recept verraste me doordat het gewoon erg puur was.

@Boudewijn de peper zal ik vervangen. Sorry kon het niet laten van de patat

Zal nog eens even gaan kijken of ik er nog wat aan ga toevoegen. Wellicht wat mosterd erdoor in de stoof zelf inderdaad.
Sowieso -1 omdat je het patat noemt. Over sommige dingen maak je geen grappen ;)

Mijn vader zweer bij een witte boterham (zonder korsten) besmeerd met mosterd in de stoverij.
Dit recept van Jeroen Meus/Dagelijkse kost (aanrader sowies) heeft al een stuk meer smaakmakers.

Maar God es van ons p'rochie en riedt met de fiets"

• 1nsane
Stufferdt schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Sowieso -1 omdat je het patat noemt. Over sommige dingen maak je geen grappen ;)

Mijn vader zweer bij een witte boterham (zonder korsten) besmeerd met mosterd in de stoverij.
Dit recept van Jeroen Meus/Dagelijkse kost (aanrader sowies) heeft al een stuk meer smaakmakers.
Brood met mosterd erin is idd een goede, doe ik doorgaans ook maar wel met donkerder (desem) brood. Zorgt voor een fijne binding.

Adjust non olet

• Raymond P
Ik mis in dat recept wel het zuurtje.
Geen wijn, azijn of tomatenpuree om het vlees mooi af te breken?

---

Van het weekend kalfs kroketten gemaakt, dat ging geheel probleemloos met een prima resultaat (lees: meer vlees is niet altijd beter :+).

Het lampje ging ook gelijk branden toen ik met de fond bezig was, die is natuurlijk uber-gelatineus. Ik denk dat ik een blaadje gelatine ga gebruiken als ik weer een keer garnalen kroketten ga proberen.

- knip -

• c-mattic
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 11:21
Raymond P schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:05:
Ik mis in dat recept wel het zuurtje.
Geen wijn, azijn of tomatenpuree om het vlees mooi af te breken?
Bruin bier = zuur ;)

• Raymond P
@c-mattic Ik bedoel in de pan, niet ernaast :+

Een biertje, en dan het liefst een kriek, werkt ook natuurlijk.

[Voor 37% gewijzigd door Raymond P op 14-10-2021 10:04]

- knip -

• c-mattic
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 11:21
@Raymond P Dat bedoel ik ook, in de pan. :+ Het vlees blussen met het bruine bier.Net zoals in dat stofvleesrecept van Jeroen Meus.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is weer die tijd van het jaar!
Oogsttijd. De walnoten vallen gewoon op je kop als je niet uitkijkt. ;)

Hier in het lokale raap-zelf walnotenbos was het goed vertoeven:

WalnutHarvest03 by Erik Haak, on Flickr

ff schoon borstelen en een beetje laten drogen.
Ze smaken prima. :9

WalnutHarvest05 by Erik Haak, on Flickr

Mooi vruchtvlees en mild van smaak:

WalnutHarvest04 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Kali Durge
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20-11 13:53
Hoe handig is voor het koken om de temperatuur van de oven van een display af te lezen?
De temperatuur dat op dat moment de oven aangeeft.
De oven die ik nu heb werkt nog op gasss.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kali Durge schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:43:
Hoe handig is voor het koken om de temperatuur van de oven van een display af te lezen?
Ik weet niet beter dan dat ik de temperatuur van mijn oven instel op het display en de oven dan zorgt voor die temperatuur. Bliept als hij deze bereikt heeft en dan zolang erop blijft als ik dat wil (bereidingstijd kan ik tot 24uur instellen).

Gasoven lijkt mij niks. Eerste plaats vanwege de kosten en het lijkt mij ook dat je veel minder stabiel je temperatuur houdt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Kali Durge schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:43:
Ik vind het handig om redelijk exact de temperatuur te weten. Zou ik een gasoven hebben dan zou ik er een BBQ thermometer in doen met een clip op het rooster. En dan eventueel de tweede probe in het gerecht.

• Jaspervl
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:07
Ik vind de exacte temperatuur niet zo interessant, ballpark figure is meer dan genoeg.
(Gebruik de oven dan ook niet tot nauwelijks voor brood en taarten e.d.).

(ITT de kerntemperatuur ;) )

(Een oven fluctueert overigens behoorlijk in temperatuur.
https://www.thekitchn.com...r-oven-temperature-175602
)

[Voor 48% gewijzigd door Jaspervl op 02-11-2021 15:15]

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:26
Mijn oven heeft het niet, maar zou het wel fijn vinden. Geen must-have duidelijk, maar wel een voordeel. Ik draai nu wel eens de analoge knop terug tot ie "klik" zegt, dan weet ik ook ongeveer hoe warm ie is (+/- 15 graden of zo).

• Kali Durge
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20-11 13:53
Ok bedankt voor de reacties. Dit wilde ik horen. Dan laat ik die functies zitten.

• Boudewijn
  • Niet online
Kali Durge schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:54:
Ok bedankt voor de reacties. Dit wilde ik horen. Dan laat ik die functies zitten.
Dat. Je weet na een tijdje wel of je oven te koud/warm is tov het recept (moet product er langer/korter in etc). Dat is wmb wel goede hulp.

En dan kun je nog spelen met onder/boven warmte en waar in de oven je product staat.

• Thompson
Ik ga binnenkort weer eens de tijd nemen om in voor een van mijn favoriete keukens echt een dag in de keuken de staan; Indonesisch.

Alleen komt het er eigenlijk elke keer op neer dat ik weer dezelfde dingen maak, een selectie hieruit (de eerste 4/5 het vaakst/altijd);
Nasi Goreng
Rendang
Satay Ajam
Sajoer Boontjes
Sambal Telor
Babi Ketjap
Sambal Goreng Tempeh Kering
Atjar

Wat zijn leuke alternatieven of wat moet ik echt eens proberen uit de Indonesische keuken?

• Raymond P
Gulai kambing, sateh domba, ikan pepesan, ajam pedis, rujak manis, lontong?

Soto ajam wellicht ook, al vind ik de Javaans/Surinaamse versie lekkerder.

[Voor 40% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2021 12:17]

- knip -

• bramfr
  • Laatst online: 26-11 12:48
Thompson schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:21:

Wat zijn leuke alternatieven of wat moet ik echt eens proberen uit de Indonesische keuken?
Bij mij staan de volgende twee gerechten dan wel hoog op de lijst:

- Nasi kuning (https://smaakmenutie.nl/nasi-kuning/)
- Sambal boontjes (https://www.dewereldkeukenthuis.com/sambal-goreng-boontjes/)

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een vraag: ik maak sinds kort zelf misosaus voor in de sushibowl of bij de gebakken eendenborst, maar het is relatief veel werk en de sake die erin gaat (13% vol) is beperkt houdbaar in de koelkast.
Daarom dacht ik "waarom niet een flinke portie maken en als ijsklonten invriezen?".
Ik kan hier niks over vinden met google dus vandaar mn vraag hier.

Het recept is als volgt:
Verhit een pan en voeg de sojasaus, mirin, sake, suiker en misopasta toe. Je kunt eventueel het vocht dat uit de eendenborsten is gelopen tijdens het rusten, hier ook nog aan toevoegen (dit geeft nog meer smaak) en kook dit alles vervolgens een beetje in.
In plaats van mirin doe ik een beetje ketjap.

Waarom zou het niet kunnen? Mogelijk vanwege de sake, maar met een -20¬į vriezer lijkt me dat wel goed te gaan.
Eventuele kristallisatie van soja of misopasta? Maar daar heb ik geen idee van.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee- of idee√ęn over heeft.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• franssie

franssie

Save the albatross

@DirtyBird lijkt mij prima te kunnen.

• Boudewijn
  • Niet online
Sake bevriest wel bij -20 verwacht ik.
Witte sojasaus kreeg ik bij -22 niet hard bevroren (kennelijk zit er wat zout in :+)

Maar die mix heeft een lager zout- en alcoholgehalte dus moet lukken verwacht ik. Als je gewoon vacumeert zou het denk ik niet eens stijf bevroren hoeven zijn als het om conserveren gaat.

• Raymond P
Conserveren zal geen issue zijn.

Gezien miso z'n smaak krijgt door biotica (en je dus niet moet laten koken, foei foei) zou ik wel eerst een restje invriezen en kijken of je kan leven met de smaak n√° ontdooien.

- knip -

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Raymond P schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:57:
Conserveren zal geen issue zijn.

Gezien miso z'n smaak krijgt door biotica (en je dus niet moet laten koken, foei foei) zou ik wel eerst een restje invriezen en kijken of je kan leven met de smaak n√° ontdooien.
TIL. Goeie shit dit. Bedankt. Ik zal het niet laten inkoken d:)b

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• Raymond P
De sojasaus, mirin, sake en suiker kan je natuurlijk gewoon laten indikken zonder de miso. ;)

Normaliter voeg je miso pasta pas toe op het allerlaatste moment, en als je die weg volgt denk ik dat je tijdwinst met invriezen nagenoeg nihil zal zijn.

- knip -

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Raymond P schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:10:
De sojasaus, mirin, sake en suiker kan je natuurlijk gewoon laten indikken zonder de miso. ;)

Normaliter voeg je miso pasta pas toe op het allerlaatste moment, en als je die weg volgt denk ik dat je tijdwinst met invriezen nagenoeg nihil zal zijn.
Het gaat ook om de houdbaarheid. Zijn de sake en miso langer houdbaar door invriezen?

Edit: en consistentie. Elke keer weer afvragen welke verhouding ook alweer goed werkt etc...

[Voor 9% gewijzigd door DirtyBird op 14-11-2021 13:37]

• Raymond P
Yep.
Je wordt niet ziek van de sake, ook al is 'ie al héél lang geopend. Idem voor mirin en soja saus.
Die drie bewaar je na openen het liefst wel goed gesloten en koel zodat oxidatie wat langzamer gaat en je wat langer van de smaak kan genieten.
De miso loopt ook pas weg als de condities daarvoor perfect zijn.

Gewoon in de koelkast (of zelfs erbuiten) zal het dus ook ontzettend lang eetbaar blijven.

Of het nog lekker is moet je zelf beslissen. Zelf heb ik producten waarvan de smaak degradeert door oxidatie het liefst op hun hoogtepunt. ;)

- knip -

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 17:09
Thompson schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:21:
Ik ga binnenkort weer eens de tijd nemen om in voor een van mijn favoriete keukens echt een dag in de keuken de staan; Indonesisch.

Alleen komt het er eigenlijk elke keer op neer dat ik weer dezelfde dingen maak, een selectie hieruit (de eerste 4/5 het vaakst/altijd);
Nasi Goreng
Rendang
Satay Ajam
Sajoer Boontjes
Sambal Telor
Babi Ketjap
Sambal Goreng Tempeh Kering
Atjar

Ben benieuwd: welke recepten hanteer jij hierbij?

• Jaspervl
Het begon toch weer wat guurder weer te worden. Tijd voor gl√ľhwein

[Voor 18% gewijzigd door Jaspervl op 15-11-2021 17:00]

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:26
Jaspervl schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:58:
Het begon toch weer wat guurder weer te worden. Tijd voor gl√ľhwein

[YouTube: gl√ľhwein]
Pas op, ik geloof dat er iets brandt in de pan O-)

wat ben je aan het flamberen? Niet bepaald hoe ik Gl√ľhwein ken...

• Jaspervl
Garyu schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:12:
[...]

Het is een suikerkegel (met strohrum) die in de gl√ľhwein karameliseert. (feuerzangenbowle).

Met gasten erbij staat het leuk op tafel, beetje spektakel ;)

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

Garyu schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:12:
[...]

Brand(e)wijn ;)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heeft er iemand een tip voor een goede keukenmachine? Kitchenaid is prachtig maar vrij duur.. wat ik zoek:
- budget 150-200 euro (black friday misschien?)
- niet te zwaar, ik ga van handmixer naar machine ivm gezondheidsklachten bij langer staan/zwaarder werk.
- wordt vooral gebruikt voor slagroom kloppen, cake deeg maken, kwarktaart maken, dat soort klusjes. Brood maak ik zelden.
- geen merkvoorkeuren maar liever geen Ali ivm garanties en slecht gevoel erbij.
- extra accessoires altijd leuk maar geen must.

Ik kan als eigen idee√ęn de top 3 van bol hier neerpennen maar ik ben juist vooral benieuwd naar jullie ervaringen in die prijsklasses of dat ik echt beter kan doorsparen voor de kitchen aid

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Dennis1812 schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:29:
Heeft er iemand een tip voor een goede keukenmachine? Kitchenaid is prachtig maar vrij duur.. wat ik zoek:
- budget 150-200 euro (black friday misschien?)
- niet te zwaar, ik ga van handmixer naar machine ivm gezondheidsklachten bij langer staan/zwaarder werk.
- wordt vooral gebruikt voor slagroom kloppen, cake deeg maken, kwarktaart maken, dat soort klusjes. Brood maak ik zelden.
- geen merkvoorkeuren maar liever geen Ali ivm garanties en slecht gevoel erbij.
- extra accessoires altijd leuk maar geen must.

Ik kan als eigen idee√ęn de top 3 van bol hier neerpennen maar ik ben juist vooral benieuwd naar jullie ervaringen in die prijsklasses of dat ik echt beter kan doorsparen voor de kitchen aid
Voor het lichte werk wat jij doet voldoet eigenlijk wel elke machine in die prijsklasse.
Enige waar je tegenaan gaat lopen is bouwkwaliteit, dat kan je beste beoordelen in een winkel waar ze modellen hebben staan.

Ga naar een winkel en bekijk ze, voel de knoppen. En ga er vanuit dat hij mogelijk na 4 a 5 jaar vervangen moet worden (milage may vary)

Je kan ook 1 stapje hoger qua prijs en dan de kenwoods bekijken van rond de 200/250 euro
Wel weer wat duurder maar nog steeds de helft van een kitchenaid

[Voor 6% gewijzigd door Bokkie op 21-11-2021 20:48]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• CyberThijs
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:06
+1 voor een Kenwood keukenrobot. De extra meerprijs zal je er over de levensduur van het apparaat zeker uithalen omdat de bouwkwaliteit beter is. Voor zo'n keukenrobot vind je ook gemakkelijk(er) vervangonderdelen als er vanbinnen bijv. een tandwiel zou verslijten en beginnen doorslippen. Daarnaast ben je ook verzekerd van nog vele jaren accessoires te kunnen kopen. Oa. de blender en mini-hakmolen zijn op zich wel dik de moeite!

• 1nsane
CyberThijs schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:57:
+1 voor een Kenwood keukenrobot. De extra meerprijs zal je er over de levensduur van het apparaat zeker uithalen omdat de bouwkwaliteit beter is. Voor zo'n keukenrobot vind je ook gemakkelijk(er) vervangonderdelen als er vanbinnen bijv. een tandwiel zou verslijten en beginnen doorslippen. Daarnaast ben je ook verzekerd van nog vele jaren accessoires te kunnen kopen. Oa. de blender en mini-hakmolen zijn op zich wel dik de moeite!
Dit inderdaad, Kenwood is prima spul.

Ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar een Kenwood maar toen was ik een keer bij de AH waar ze van die Bourgini machines verkochten, die waren 79,- maar er stond er 1 met een kapotte doos en die mocht ik voor 3 tientjes meenemen dus dan maakt het ook weinig uit als het ding vroegtijdig stuk gaat. Maar voorlopig doet ie het prima. Als hij stuk gaat, komt er hier wel een kenwood denk ik.

EDIT: dit model https://www.mediamarkt.nl...-plus-zilver-1661097.html

Valt me op dat die nu gewoon ook al richting de 125,- gaat :/

[Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 22-11-2021 09:22]

Adjust non olet

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 26-11 17:50

Matis

Rubber Rocket

1nsane schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:18:
Dit inderdaad, Kenwood is prima spul.

Ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar een Kenwood maar toen was ik een keer bij de AH waar ze van die Bourgini machines verkochten, die waren 79,- maar er stond er 1 met een kapotte doos en die mocht ik voor 3 tientjes meenemen dus dan maakt het ook weinig uit als het ding vroegtijdig stuk gaat. Maar voorlopig doet ie het prima. Als hij stuk gaat, komt er hier wel een kenwood denk ik.

EDIT: dit model https://www.mediamarkt.nl...-plus-zilver-1661097.html

Valt me op dat die nu gewoon ook al richting de 125,- gaat :/
Prijshistorie in Pricewatch gaat niet heel ver terug: https://www.mediamarkt.nl...-plus-zilver-1661097.html
Maar daar lijkt de prijs al redelijk stabiel rond die 125 Euro te schommelen.

Kenwood scoort ook goed bij de Consumentenbond

[Voor 17% gewijzigd door Matis op 22-11-2021 09:28]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• 1nsane
Matis schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:25:
[...]

Prijshistorie in Pricewatch gaat niet heel ver terug: https://www.mediamarkt.nl...-plus-zilver-1661097.html
Maar daar lijkt de prijs al redelijk stabiel rond die 125 Euro te schommelen.
Ik heb hem een jaar geleden richting de kerst opgepikt bij de AH. Dat dat niet in de PW staat lijkt me vrij logisch. Dit jaar hebben ze die dingen weer liggen hier bij de AH XL maar zelfs in de AH app kan je ze niet vinden.

Volgens mij waren ze rond de periode dat ik deze kocht al afgeprijsd omdat ze er niet vanaf kwamen.

Die link was alleen voor het specifieke model.

Echter, hoewel hij prima werkt, weet ik niet of ik hem aan Dennis aan moet raden, hij staat hier niet wekelijks te draaien. Als hij z'n apparaat vaker wil gaan gebruiken is Kenwood denk ik een veiligere keuze.

Adjust non olet

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Ik denk dat dat hem wordt.
Zit nog een leuke cashback op momenteel. Apparaat ziet verder qua specs prima uit.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik vind zelf de consumentenbond geen goede bron. Soms rare criteria en soms missen ze een deel van de aanbieders.

Met camera's en gereedschap heb ik er wel een kritisch naar gekeken en werd ik er niet blij van.

De duurdere kenwoods zijn echt prima, en een slagje goedkoper dan KA. Beide zijn prima maar verwacht er geen broden mee te kneden (dan moet je echt wat serieuzers kopen). Goedkopere spullen ben ik niet kapot van, mijn ouders hebben een niet eens zo goedkope plastic fantastic (bosch ofzo)... tsja daar wordt Sinterklaas niet vrolijk van.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Geen broden kneden met een KitchenAid?
Ik kneed nooit broden... hooguit het deeg voordat het brood ging worden... ;)

Maar ff sereneus; waarom zou een KA niet geschikt zijn om deeg te kneden? Dat doe ik al 20 jaar met m'n KA. En cakedeeg klotsen, en eiwit opkloppen, en gehakt er mee draaien, ja zelfs graankorrels tot meel malen.
Alleen een keertje van binnen dat haakse tandwiel vervangen omdat ik zelf de machine had laten vastlopen. En dan is de motor zo krachtig, dan rukt 'ie gewoon een massief metalen tandwiel aan gort.

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Niet online
Als ik er een pizzadeeg in doe van 1 kilogram bloem en 1800 gram water (en nog wat los spul) dan merk je dat de machine vrij heftig begint te stuiteren. Met name de kop wordt dan door de weerstand van het deeg omhoog gedrukt en klapt vrij lomp weer omlaag. Lijkt me niet bevorderlijk voor het apparaat. Gevolg is dat je 2 halve deegjes mag maken ;)

Heb het ook wel eens met een minder grote hoeveelheid brooddeeg gezien.

• 1nsane
ehtweak schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:52:
@Boudewijn Geen broden kneden met een KitchenAid?
Ik kneed nooit broden... hooguit het deeg voordat het brood ging worden... ;)

Maar ff sereneus; waarom zou een KA niet geschikt zijn om deeg te kneden? Dat doe ik al 20 jaar met m'n KA. En cakedeeg klotsen, en eiwit opkloppen, en gehakt er mee draaien, ja zelfs graankorrels tot meel malen.
Alleen een keertje van binnen dat haakse tandwiel vervangen omdat ik zelf de machine had laten vastlopen. En dan is de motor zo krachtig, dan rukt 'ie gewoon een massief metalen tandwiel aan gort.
Ik denk dat dat ook "by design" is. Liever een tandwiel aan gort dan een motor die waarschijnlijk veel duurder is om te vervangen :)

Adjust non olet

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Maar da's een kwestie van de juiste (en dus beperkte) hoeveelheid 'materiaal' in je machine.
Of je neemt een grotere/zwaardere machine. ;)

Als ik zo de gebruiksaanwijzing van de kleine KA machines lees, dan staat er ook aangegeven, dat je niet meer dan ca. 800 gram meel moet gebruiken als je een gistdeeg gaat kneden...

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:18:
@Boudewijn Maar da's een kwestie van de juiste (en dus beperkte) hoeveelheid 'materiaal' in je machine.
Of je neemt een grotere/zwaardere machine. ;)

Als ik zo de gebruiksaanwijzing van de kleine KA machines lees, dan staat er ook aangegeven, dat je niet meer dan ca. 800 gram meel moet gebruiken als je een gistdeeg gaat kneden...
Daarom dus. Ik vind dat wel jammer omdat ik vaak wat meer deeg maak.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Speciaal voor de pizzadeegmakers onder ons:
https://www.marktplaats.n...881-deegmenger-deegroller

Goedkoper dan een KA. En hier kunnen gelijk kilo's aan pizzadeeg in. :+

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
Boudewijn schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:24:
[...]

Daarom dus. Ik vind dat wel jammer omdat ik vaak wat meer deeg maak.
Dan haal je toch gewoon zoiets: https://www.beukhoreca.nl...eegkneedmachine-38-kg-42l

Adjust non olet

• franssie

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:32:
@Boudewijn Speciaal voor de pizzadeegmakers onder ons:
https://www.marktplaats.n...881-deegmenger-deegroller

Goedkoper dan een KA. En hier kunnen gelijk kilo's aan pizzadeeg in. :+
Een goede vriend van mij heeft exact dat ding, bakt veel brood en hij is er zeer tevreden over. Ik ben zelf erg tevreden over mijn Kenwood chef, maar als je dagelijks deeg maakt is een multifunctionele machine minder dan een apparaat dat maar voor één ding ontworpen is...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@franssie Zou voor mij niks zijn, zo'n beest van een machine... die past niet op het aanrecht en in een keukenkastje... :)

Kan 'ie ook slagroom kloppen? :+

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
ehtweak schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:56:
@franssie Zou voor mij niks zijn, zo'n beest van een machine... die past niet op het aanrecht en in een keukenkastje... :)

Kan 'ie ook slagroom kloppen? :+
Je schijnt er ook bomen mee te kunnen ontwortelen >:)

Adjust non olet

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

We dwalen af, we dwalen af, maar dat is volgens mij een harvester:

Maar de KA's zijn ook 'geschikt' voor andere dingen:

:)

[Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 22-11-2021 11:03]

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
Er staat er nog eentje hier bij de AH XL inderdaad

Adjust non olet

• Boudewijn
  • Niet online
offtopic:
ik heb dit een halve minuut zitten te kijken, maar ... waarom?

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:22:
[...]

offtopic:
ik heb dit een halve minuut zitten te kijken, maar ... waarom?
Gewoon, omdat het kan!

Maar dan is deze veel leuker:

On topic: Ik heb zelf een Kenwood foodprocessor, prima spul inderdaad. Alleen vraag ik me bij dergelijke apparaten wel af waarom er ook een (kunststof) deeghaakding bijzit. Slagroom of een beslag kloppen, OK. Maar aan deeg ga ik me toch niet wagen met dit apparaat, dat doe ik echt wel met de hand.

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk jouw haak is van kunststof? Heb je een Chef of zo een magimix kloon?

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:08:
@bvk jouw haak is van kunststof? Heb je een Chef of zo een magimix kloon?
Ik heb deze: https://www.kenwoodworld....ro-compact-kenwood-fpm250

Maar ik vergis me met die deeghaak, die zit er niet bij in de doos, alleen een slagroomklopper. Ik had een plastic haak bij mijn vorige foodprocessor van Bosch die ik aan mijn zus gegeven heb toen ik deze kocht...

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01:07
Ik ben de naam even kwijt maar ik ken iemand die heeft een kitchenaid achtig ding van zon 3500 euro. Die roept gewoon wat je erin moet flikkeren en doet de rest vanzelf. Van broodmix maken tot soep tot lasagna saus tot cocktails.. En vervolgens bakt ie t spul ook? Appje erbij met een paar duizend gerechten. Zeer populair in alle landen om ons heen..

[Voor 35% gewijzigd door JtjeWtje op 22-11-2021 23:45]

• bvk

bvk

Thuisbezorgd heet dat geloof ik.

Maar ik kook toch liever zelf ;)

• Raymond P
Mijn slager heeft geen zaagmachine meer.

Nu ben ik zijn beenderendump geworden en hoewel ik het ontzettend waardeer heb ik thuis moeite met het zagen zodat het in mijn pan past.

Ik gebruik nu een flinke ijzerzaag, maar dat gaat mij nog iets te langzaam.
Iemand ervaring mee of tips?

- knip -

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:07:
Mijn slager heeft geen zaagmachine meer.

Nu ben ik zijn beenderendump geworden en hoewel ik het ontzettend waardeer heb ik thuis moeite met het zagen zodat het in mijn pan past.

Ik gebruik nu een flinke ijzerzaag, maar dat gaat mij nog iets te langzaam.
Iemand ervaring mee of tips?
Decoupeerzaag? Die van mij glijdt overal zo doorheen.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 26-11 14:06
Een reciprozaag met een ijzerzaagje er in.

• Raymond P
Hmm powertools had ik niet eens aan gedacht, ik zat al afleveringen van Dexter terug te kijken. :+

Een issue met de ijzerzaag is dat deze (te) snel vol loopt met merg. In de medische wereld lijken de bladen een soort trekvertanding te hebben, eens kijken of ik zoiets kan vinden voor in powertools.

- knip -

• Stufferdt
  • Laatst online: 26-11 17:57

Stufferdt

Oe ist?

JtjeWtje schreef op maandag 22 november @ 23:43:
Ik ben de naam even kwijt maar ik ken iemand die heeft een kitchenaid achtig ding van zon 3500 euro. Die roept gewoon wat je erin moet flikkeren en doet de rest vanzelf. Van broodmix maken tot soep tot lasagna saus tot cocktails.. En vervolgens bakt ie t spul ook? Appje erbij met een paar duizend gerechten. Zeer populair in alle landen om ons heen..
Thermomix!
Geniaal ding, mijn leidinggevende wil heel graag zo’n machine. De Duitse schoonfamilie tovert er vanalles uit, mooi ding.

[Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 23-11-2021 13:02]

Maar God es van ons p'rochie en riedt met de fiets"

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 26-11 13:48

SeatRider

Hips don't lie

Dennis1812 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Ik denk dat dat hem wordt.
Zit nog een leuke cashback op momenteel. Apparaat ziet verder qua specs prima uit.
Net ding inderdaad. Ik neig zelf echter naar deze: https://www.bol.com/nl/nl...dig-wit/9300000002727419/ (helaas geen cashback, maar wel een iets grotere kom en met handvat). Gewoon een standaard pak broodmix moet hiermee wel gaan, toch? (Doen we nu met een Philips handmixer van 15 euro met 2 kneedhaken)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:13:
Hmm powertools had ik niet eens aan gedacht, ik zat al afleveringen van Dexter terug te kijken. :+

Een issue met de ijzerzaag is dat deze (te) snel vol loopt met merg. In de medische wereld lijken de bladen een soort trekvertanding te hebben, eens kijken of ik zoiets kan vinden voor in powertools.
Deze?
jadjong in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

:+ :P

Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee