noud schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:15:
1)
Is er degelijk verschil in de sukadelappen Greenfields van AH en die van de slager.
Afgezien van de prijs. Bij de slager kostte dit mij +- 800 gram voor 20 Euro. Bij de AH is dis 12 Euro de KG. Ik koop haast geen vlees.
Ik vraag aan de slager bij dit soort gerechten de wat meer doorregen stukken, vet geeft smaak!
Mijn vleesjuwelier rekent ook ongeveer dat bedrag, binnenkort de tip van @
franssie maar eens proberen en de Lidl in duiken om te zien of een wat voordeliger stukje vlees net zo lekker is door de stoof.
2)
Het rondom bruin bakken van vlees. Bakken jullie alle stukjes vlees netjes bruin?
Snij zelf de lappen in redelijk grote hompen van ongeveer 2 a 3 vingers breed (vierkant) en braad die op redelijk hoog vuur vlot dicht en bruin, binnenkant garen gaat vanzelf omdat je de hachee nog een tijdje laat sudderen.
3)
Het toevoegen van laurier/kruidnagel. Kan dit ook in een los open theezakje.
Waar je normaal gesproken zelf losse thee instopt? Met thee gaat het wel goed.
Een kruidnagel kan je in het laurierblad prikken en die blaadjes vis je er voor het opdienen net zo makkelijk weer uit, theezakje gaat ook en scheelt misschien wat speuren naar de verdwenen kruidnagel al blijft van de kruidnagel vaak niet zo veel over na een tijdje pruttelen.
4)
Ik moest het vlees (hachee wil ik maken) met bloem/peper/zout bestrooien. Dit kort bruin bakken. Later komen de roomboter en uienringen bij en dit allen bakken tot de uien glazig beginnen te worden. Dan het vleesch met bouillon erbij.
Het aanbaksel (donkerbruin) van de bloem. Wat doen jullie hiermee? De pan schoonmaken en dan de uien glazig bakken of de uien met het aanbaksel bakken,
Ik heb het voor nu zo gelaten en met het aanbaksel meegebakken. In de veronderstelling dat het bouillon dit aanbaksel los weekt. En het aanbaksel niet is verbrand.
2 braadpannen gebruiken is handig bij dit soort gerechten, de ene bak ik alles in en wanneer iets klaar is mik ik het bij mekaar in de pan op de sudderplaat. De aanbaksels geven ook smaak af dus het zou zonde zijn om je pan steeds schoon te krabben tussendoor.
Je kan dan de aanbaksels goed losroeren wanneer je de bouillon flink verhit in de hete bak/braadpan voordat je het bij de uien en het vlees kiepert.
5)
Voor hachee wordt er om bouillon gevraagd. Zou dit ook met fond kunnen? Ik vind bouillonblokjes niet zoveel smaak hebben. Niet naar rund in ieder geval.Zelf bouillion maken/trekken gaat net iets te ver/
Zorg ervoor, of je nou bouillon of fond gebruikt dat het flink op temperatuur is, een koude(re) plens schrikt het vlees van wanneer je het erbij giet en daardoor trekt het samen terwijl je juist wil dat vlees bijna uit mekaar valt van gaarheid.
Er is vrij veel verschil in bouillon blokjes, sommige lijken wel puur geperst zout maar er zijn merken die echt wel wat meer vleessmaak hebben.
Fond is gereduceerde bouillon, wanneer je fond met wat water verdund krijg je weer bouillon.
[
Voor 3% gewijzigd door
PalingDrone op 01-12-2021 21:35
]