Zo, even een success story delen hoor
Met wederom beperkingen vanwege corona, werd het wéér geen Kerst met de hele familie. Vorig jaar vierde ik Kerst bij mijn ouders (met z'n drieën), dit jaar leek het mijn ouders wel een leuk idee om naar mij toe te komen (wederom met z'n drieën - ouders wonen in Drenthe, ik in Brabant).
Yes! Uitgebreid koken voor 'gasten'. Zin in!
Weken lang rondgeneusd op het wijde web om een mooi menu samen te stellen. Belangrijke wens voor mij was dat ik veel op de BBQ kon bereiden (ik wilde wel eens next level gaan op de kamado). Daar kwam het volgende menu uit voort:
Amuse:
Tonijn en avocado met wasabimayonaise en geroosterde sesamzaadjes.
Eigenlijk had dit gerecht met rauwe/verse tonijn gemoeten, maar die was niet voorhanden, dus ging ik voor tonijn uit blik. Daarom even aangezet op de grillplaat in de BBQ met wat olijfolie en peper. Dat was meteen een schot in de roos.
Soep:
Courgette-roomsoep met zalm.
Toen ik de soep klaar had, dacht ik wel even 'Ai! Dit is niet in balans qua smaak'. Door het toevoegen van de zalmfilet - na die kort even gerookt te hebben op de BBQ - kwamen de smaken bij elkaar
Voorgerecht:
Minibiefstukjes met whiskyzuurkool en appel
Lekker!
Hoofdgerecht:
Hertenbiefstuk met pastinaakpuree, gegrillde groene asperges, rode paprika en rode portsaus met blauwe bessen
De portsaus vond ik toch erg sterk qua smaak tijdens de bereiding, dus die heb ik heel zuinig aangebracht bij het uitserveren, maar heb de pan wel op tafel gezet voor als ze meer saus wilden. Dat was niet aan dovemansoren gericht. Uiteindelijk heb ik zelf inderdaad ook extra saus geschept
Erg goed gelukt, al heb ik mezelf even opgeofferd vanwege een iets te ver doorgeschoten stukje vlees. Een van de biefstukjes was wat gaarder dan gewenst, dus die heb ik zelf genomen en die smaakte nog steeds geweldig, maar was wel wat taai en dat verbaasde me wel, omdat de binnenkant nog altijd rosé was.
Desalniettemin: epic succes!
Nagerecht:
Gegrilde ananas met kokos en mango-/passievruchtijs
Het ijs kwam gewoon uit het vriesvak van de super, maar de zelfgeslachte ananas met kokos was wederom een schot in de roos.
Vanaf komend jaar is het de bedoeling om in de familie bij toerbeurt het Kerstdiner te organiseren. De gastheer/-familie verzorgt dan het hoofdgerecht, de overige gangen worden door de rest verzorgd. Volgend jaar trappen mijn ouders af, dus vanavond heb ik de lat even mooi hoog gelegd voor het hoofdgerecht