Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik zie het nu ook, ik weet wat ik binnenkort ga eten.Boudewijn schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:23:
Neuh, ik zie onglet in de aanbieding bij de groothandel. Stiekem daar wel trek in
[ Voor 64% gewijzigd door aerofreak op 15-04-2025 07:50 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Morgen kan ik hier nog een keer van smullen, ik neem wat mee naar kantoor.
De raapstelen, aardappelen, knoflook en kievitsbonen zijn afkomstig van onze eigen herenboerderij.🧑🏻
Ik zal de recepten die ik heb gebruikt hieronder delen.
https://kristineskitchenblog.com/instant-pot-pinto-beans/...
https://hungryhappens.net/broccoli-cheddar-smashed.../
https://faenomenal.nl/2024/06/23/zwarte-bonenburgers/ (Zwarte bonen vervangen voor kievitsbonen.)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Nu nog een keer gemaakt in een ronde Push-Pan met 2 hele tofu blokken.
Het is een soort van groente kliekjesdag. Alle overgebleven groenten kunnen erin
https://cookingforpeanuts.com/crustless-vegan-quiche/
Ook in de AH app heb ik een aantal recepten bijgehouden. Voordeel daarvan is het makkelijk kunnen bestellen van ingrediënten, mijn vriendin kiest gewoon uit mijn recepten en klikt het er dan bij voor de boodschappen. Nadeel is dat je vast zit aan de grillen van AH. Heb al meerdere keren gehad dat er recepten kwijt waren en zij die moesten herstellen, en de toegang wordt steeds minder direct omdat ze je proberen van alles te laten kopen voordat je bij je eigen recepten bent.
Heb dus nu maar een container met Mealie op mijn NAS gezet. Eigenlijk te uitgebreid voor een receptenboek (kan veel meer) maar werkt wel prettig. Met name het importeren van recepten van websites is briljant. Gewoon URL plakken en in veel gevallen pakt hij tekst, foto, ingrediënten en bereiding al goed over. Beetje bijschaven en je hebt de basis vastgelegd.
In eigen beheer, kan mijn vriendin gewoon weer toegang geven, en ik heb een URL gevonden waarmee ik alsnog bepaalde producten in de AH boodschappenlijst kan krijgen (ook op mobiel via de app) dus het kan meer dan het fysieke boekje.
Een aanrader wat mij betreft.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op bij het importeren van AH recepten dat daar soms wel belangrijke stukjes missen. Zo staat bijvoorbeeld op de website zelf dat je dan 1/3 van iets in de pan moet doen en de rest nog moet bewaren, echter in de data die geimporteerd wordt is dan 1/3 verdwenen, waardoor je opeens alles in de pan hebt liggen terwijl de rest veel later ergens anders nog in moet. Verder vind ik mealie ook super handig!Gonadan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:54:
Enige tijd geleden had ik zo'n leuk receptenboekje gehaald met nostalgisch idee om daar alles in op te schrijven. De praktijk wijst echter uit dat ik relatief weinig opschrijf, vaak recepten ook weer aanpas of verbeter (lang leve uitgumbare pen) en dat ik ook best vaak met recepten bezig ben als ik niet in de buurt ben van dat boekje. Idee had charme, praktijk is helaas wat klinischer.
Ook in de AH app heb ik een aantal recepten bijgehouden. Voordeel daarvan is het makkelijk kunnen bestellen van ingrediënten, mijn vriendin kiest gewoon uit mijn recepten en klikt het er dan bij voor de boodschappen. Nadeel is dat je vast zit aan de grillen van AH. Heb al meerdere keren gehad dat er recepten kwijt waren en zij die moesten herstellen, en de toegang wordt steeds minder direct omdat ze je proberen van alles te laten kopen voordat je bij je eigen recepten bent.
Heb dus nu maar een container met Mealie op mijn NAS gezet. Eigenlijk te uitgebreid voor een receptenboek (kan veel meer) maar werkt wel prettig. Met name het importeren van recepten van websites is briljant. Gewoon URL plakken en in veel gevallen pakt hij tekst, foto, ingrediënten en bereiding al goed over. Beetje bijschaven en je hebt de basis vastgelegd.
In eigen beheer, kan mijn vriendin gewoon weer toegang geven, en ik heb een URL gevonden waarmee ik alsnog bepaalde producten in de AH boodschappenlijst kan krijgen (ook op mobiel via de app) dus het kan meer dan het fysieke boekje.
Oeh nice!Gonadan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:54:
Enige tijd geleden had ik zo'n leuk receptenboekje gehaald met nostalgisch idee om daar alles in op te schrijven. De praktijk wijst echter uit dat ik relatief weinig opschrijf, vaak recepten ook weer aanpas of verbeter (lang leve uitgumbare pen) en dat ik ook best vaak met recepten bezig ben als ik niet in de buurt ben van dat boekje. Idee had charme, praktijk is helaas wat klinischer.
ik zat toevallig naar een app te kijken voor dit doeleinde maar dat is vaak betaald. Alleen waar ik dan de tijd vandaan ga halen om het in te richten.. Ik heb nog wel een RPi rondzwerven ergens. Dat dan weer wel.
Adjust non olet, plerumque...
ZIt er ook een mogelijkheid in om recepten te importeren vanuit OneNote? Ik houd al jaren recepten bij in OneNote en dat groeit uit zijn voegen. Zou mooi zijn als je daar vandaan kan importeren?Gonadan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:54:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat zou kunnen, maar ik heb hem niet op 'ontleden naar levensmiddelen' staan dus denk dat het bij mij gewoon mee komt.krijn1985 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:18:
[...]
Let op bij het importeren van AH recepten dat daar soms wel belangrijke stukjes missen. Zo staat bijvoorbeeld op de website zelf dat je dan 1/3 van iets in de pan moet doen en de rest nog moet bewaren, echter in de data die geimporteerd wordt is dan 1/3 verdwenen, waardoor je opeens alles in de pan hebt liggen terwijl de rest veel later ergens anders nog in moet. Verder vind ik mealie ook super handig!
Maar sowieso zou mijn advies zijn om altijd even goed te kijken of alle relevantie informatie daadwerkelijk in je recept terecht is gekomen. Soms staan er ook in begeleidende teksten nog wat tips op een website, die plak ik dan met de hand er nog bij in de beschrijving of notitie als ik die wil bewaren.
Niet voor onenote specifiek. Kan ook lastig zijn omdat die pagina's meestal niet publiek te bereiken zijn.bvsteyn schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:17:
[...]
ZIt er ook een mogelijkheid in om recepten te importeren vanuit OneNote? Ik houd al jaren recepten bij in OneNote en dat groeit uit zijn voegen. Zou mooi zijn als je daar vandaan kan importeren?
Maar er zit wel een optie in om ingrediënten of stappen in bulk te plakken. Gewoon knip/plak in een tekstvak, knopje voor whitespace weghalen en andere dingen verbeteren en opslaan. Klaar.
Kan even een werkje zijn als je heel veel recepten hebt, maar werkt best goed.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb het inmiddels ook draaien op mijn Synology en ga het langzaam in gebruiken nemen. OneNote geeft nog wel eens issues met de sync, dus mealie ga ik gewoon een kans geven. Helaas idd wel veel werk aangezien ik heel veel recepten heb...Gonadan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:36:
[...]
Dat zou kunnen, maar ik heb hem niet op 'ontleden naar levensmiddelen' staan dus denk dat het bij mij gewoon mee komt.
Maar sowieso zou mijn advies zijn om altijd even goed te kijken of alle relevantie informatie daadwerkelijk in je recept terecht is gekomen. Soms staan er ook in begeleidende teksten nog wat tips op een website, die plak ik dan met de hand er nog bij in de beschrijving of notitie als ik die wil bewaren.
[...]
Niet voor onenote specifiek. Kan ook lastig zijn omdat die pagina's meestal niet publiek te bereiken zijn.
Maar er zit wel een optie in om ingrediënten of stappen in bulk te plakken. Gewoon knip/plak in een tekstvak, knopje voor whitespace weghalen en andere dingen verbeteren en opslaan. Klaar.
Kan even een werkje zijn als je heel veel recepten hebt, maar werkt best goed.
Wat me opviel bij het pellen is dat het eiwit nog erg zacht was, echt 'runny', maar dat de dooier al niet meer liep. Terwijl ik me had voorgesteld dat de warmte van buiten (via het eiwit) naar binnen zou lopen en dat je dus eerder hard wit dan dooier zou hebben.
Het was alsnog lekker, daar niet van, maar toch.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Niets denk ik. Het eigeel bevat meer eiwit dan... Het eiwit. Dus heeft een andere temperatuur waar het stolt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het recepten aflezen van een beeldscherm trek mij niet.
Zijn er andere vormen dan een multomap of showalbum met tassen om alle uitgeprinte recepten in te kunnen bewaren? Het moet overzichtelijk zijn. Ik moet recepten makkelijk kunnen toevoegen en van hier uit kunnen koken.
Gelijk door naar de tweede vraag.
Ik heb nu iets van dertig kruiden/specerijen zakjes in een doos liggen.
Voor al deze kruiden zoek ik fijne kruidenpotjes. Toch lees ik veel negatieve uit de BOL reacties.
Wat daarbij komt, is het aanmaken van etiketten. Ik ben daar nog niet over uit. Hebben jullie daar ideeën over? Ik zou blanco sticker vellen op de potjes kunnen aanbrengen. Maar ik denk dat door mijn kookvingers de beschrijving afveeg. Of dat de stickers loslaten. Ik zou voor een Thermische Labelprinter kunnen gaan. Alleen is dit weer een apparaat dat ik maar 1 keer ga gebruiken. En ook hier zijn er nadelen.
noud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:32:
Goed dat je begint over een receptenboekje. Ik ben op zoek naar de fysieke variant.
Zijn er andere vormen dan een multomap of showalbum met tassen om alle uitgeprinte recepten in te kunnen bewaren? Het moet overzichtelijk zijn. Ik moet recepten makkelijk kunnen toevoegen en van hier uit kunnen koken.
Voor al deze kruiden zoek ik fijne kruidenpotjes. Toch lees ik veel negatieve uit de BOL reacties.
Wat daarbij komt, is het aanmaken van etiketten. Ik ben daar nog niet over uit. Hebben jullie daar ideeën over? Ik zou blanco sticker vellen op de potjes kunnen aanbrengen. Maar ik denk dat door mijn kookvingers de beschrijving afveeg. Of dat de stickers loslaten. Ik zou voor een Thermische Labelprinter kunnen gaan. Alleen is dit weer een apparaat dat ik maar 1 keer ga gebruiken. En ook hier zijn er nadelen.
:strip_exif()/f/image/PXFJp5zrIWqoYdDtHgQbw8Fq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ikea potjes en dymo labels. Ik ben er erg blij mee.
Die labelprinter hadden we al, maar ik wissel nog wel eens van inhoud van potjes en gebruik hem voor meer dingen dus is sowieso wel handig om te hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
(...)
Ik heb er nu thermo stickers op zitten uit de labelwriter maar dat vind ik geen succes.
In het keukenkastje heb ik kleine glazen potjes met plastic seals/ringen, net breed genoeg om met een dessertlepel te kunnen scheppen.
De rest van de stash ligt gezamenlijk in een container in een nog donkerdere kast. Vaak in de verpakking waar het in is gekomen.
Plastic zakken seal ik (met zo'n ding), zo min mogelijk contact met (vers) zuurstof en vocht rek je enorm de bruikbaarheid mee op.
Bijkomend voordeel is dat het ook werkt op chipszakken, noten, koekjes, groenten en whatever in een zak in de diepvries ligt.
mbt recepten bewaren: m'n vriendin gebruikt een ordner. Dat werkt prima. Uiteraard heeft ze een "speciale" recepten ordner, als het esthetisch appetijtelijk moet zijn dan kan dat dus ook.
- knip -
Ik moet zeggen dat de Sweet en Sweet & Spicy mijn voorkeur hebben, vooral omdat ze zoeter zijn en ook een stuk dikker. Ik vond de normale sojasaus van hun erg vergelijkbaar met de zakjes die ik altijd bij mijn bestelling er bij krijg. Dat was voorheen Pearl River Bridge en tegenwoordig Yamasa Light Soya. Maar goed, mijn smaak is niet heel verfijnd.
Met de sushi smaken die twee dikkere sauzen lekker, maar ook puur smaken ze overheerlijk. Ik zit heel hard te denken waar ik ze voor kan gebruiken, anders dan sushi. Gebruiken jullie ze ook wel eens als marinade bijvoorbeeld? Of als dipsaus? Ik noem maar wat dingen.
Die sample-flesjes zijn natuurlijk zo op en ik twijfel of ik de grote fles zou moeten kopen, gezien de prijzen. Misschien weten jullie zo vergelijkbare sojasauzen die wat goedkoper zijn?
Ik heb thuis een Dymo en daarmee maak je geen heel beste etiketten als je ze vet/warm/vochtig wil maken. Er zijn betere labelprinters (en labels) voor dit soort omgevingen maar daar zit een prijs aan.noud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:32:
Goed dat je begint over een receptenboekje. Ik ben op zoek naar de fysieke variant.
Voor marinade ed gebruik ik Pearl River bridge. Welke gebruik je? de dikke of de dunne?LA-384 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:12:
Een week of wat geleden twee sample-pakketjes gekocht van Tomasu (soja saus van Nederlandse bodem) en vandaag eens geproefd met wat sushi.
Ik moet zeggen dat de Sweet en Sweet & Spicy mijn voorkeur hebben, vooral omdat ze zoeter zijn en ook een stuk dikker. Ik vond de normale sojasaus van hun erg vergelijkbaar met de zakjes die ik altijd bij mijn bestelling er bij krijg. Dat was voorheen Pearl River Bridge en tegenwoordig Yamasa Light Soya. Maar goed, mijn smaak is niet heel verfijnd.
Met de sushi smaken die twee dikkere sauzen lekker, maar ook puur smaken ze overheerlijk. Ik zit heel hard te denken waar ik ze voor kan gebruiken, anders dan sushi. Gebruiken jullie ze ook wel eens als marinade bijvoorbeeld? Of als dipsaus? Ik noem maar wat dingen.
Die sample-flesjes zijn natuurlijk zo op en ik twijfel of ik de grote fles zou moeten kopen, gezien de prijzen. Misschien weten jullie zo vergelijkbare sojasauzen die wat goedkoper zijn?
Ik zou die beide nooit over mijn sushi gooien, de dikke is me te dik. De dunne mist smaak.
Op sushi gaat of Tomasu of japanse sojasaus. Voor Thais gebruik ik vaak thaise saus (nog wat dunner) en chinees en indisch pear river bridge. Marinade met die dure Tomasu vind ik echt zonde.
Waarom zou je de kruidenpotjes vet/warm/vochtig willen maken? Dat lijkt me niet best voor je kruiden.Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:14:
[...]
Ik heb thuis een Dymo en daarmee maak je geen heel beste etiketten als je ze vet/warm/vochtig wil maken. Er zijn betere labelprinters (en labels) voor dit soort omgevingen maar daar zit een prijs aan.
Heb je papier of plastic tape?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
nou ik zet ze vaak naast het fornuis als ik bezig ben?Gonadan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:09:
[...]
Waarom zou je de kruidenpotjes vet/warm/vochtig willen maken? Dat lijkt me niet best voor je kruiden.
Heb je papier of plastic tape?
Ik heb nu papieren etiketjes. Zijn okay. Op het werk gebruik ik voor de wat betere stickers een labelwriter van Brady. Die zou ideaal hiervoor zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 17-05-2025 12:23 ]
Heb nu papieren, dat zit er al jaren op. Maar heb laatst wel een rolletje plastic tape gehaald met de gedachte dat die beter tegen schoonmaken zou kunnen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigeel (70c) stolt eerder dan eiwit (80c) met 67/68 graden zal eigeel dus ook sneller stollen met langere temperaturenfub schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:50:
Ik wilde graag onsen tamago (feitelijk een in de schil gepocheerd ei) maken. Dan kom je al snel op recepten die een specifieke hoeveelheid kokend water mengen met een specifieke hoeveelheid koud water om een precieze temperatuur te krijgen. Maar ik heb ook gewoon een sous vide pan, dus ik heb de pan op 67 graden gezet en daar de eitjes voor een uur in gelegd.
Wat me opviel bij het pellen is dat het eiwit nog erg zacht was, echt 'runny', maar dat de dooier al niet meer liep. Terwijl ik me had voorgesteld dat de warmte van buiten (via het eiwit) naar binnen zou lopen en dat je dus eerder hard wit dan dooier zou hebben.
Het was alsnog lekker, daar niet van, maar toch.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Je temperatuur was goed, maar te lang. ik deed altijd kamer temp eieren 30 minuten op 67 graden in de sousvide.
Maar tegenwoordig heb ik een eierkoker (stomer) en dan is het gewoon op net iets onder medium
[ Voor 3% gewijzigd door Bokkie op 18-05-2025 17:04 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Dit is een simpele guanciale uit m'n vriezer. De pancetta van hun geeft vaak wel een beetje afzetting in de pan, die is dan ook licht gesuikerd en natuurlijk minder vet.
Sowieso een leuke toko waar ze, wanneer mogelijk, nog meewerken aan speciale verzoekjes.
:strip_exif()/f/image/x1LNCUs5uQJ0DSEuCcWIj4LS.jpg?f=fotoalbum_tile)
- knip -
Spekblokjes bakken is wel even iets anders dan ontbijtspek onder je pannekoek fikken. Andere temperaturen en zelden nog puur spek.Raymond P schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:49:
@Gonadan Ietwat betere kwaliteit spek in de Sensuell, zonder aanbaksels en/of plakken.
Dit is een simpele guanciale uit m'n vriezer. De pancetta van hun geeft vaak wel een beetje afzetting in de pan, die is dan ook licht gesuikerd en natuurlijk minder vet.
Sowieso een leuke toko waar ze, wanneer mogelijk, nog meewerken aan speciale verzoekjes.
[Afbeelding]
Blokjes/reepjes doe ik op veel lager vuur, en dat geeft meestal amper gedoe inderdaad. Maar pannenkoeken gaan op hoger vuur en en dat zijn dunnere plakken spek die veel sneller aankoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu snij ik sowieso liever niet heel erg dun, tenzij het direct de mond in gaat natuurlijk.
- knip -
Bekijk Kristal Olijfolie – 2L – Riviera Blend – Zachte Smaak – Ideaal voor Bakken & Braden 2L op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Voor 2L betaalde ik 16,- nadat reviews me niet zo slecht leken, betere prijs dan op Bol natuurlijk by far maar iemand ervaring ermee?
Bij de Turk hebben ze ook matige olie staan en dat koop ik doorgaans niet maar dit lijkt qua online reviews nog best goed spul? Enfin leek me de 16,- wel waard al is het maar voor bakken en braden.
Ze hadden er een aantal pallets van staan en ook 4L voor 36,- maar dat vond ik wat overdreven.
[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 23-05-2025 19:53 ]
Het lijkt me dat je olijfolie koopt, vooral vanwege de smaak en goede eigenschappen. En die zijn door het raffinage proces uitgewist.
En heb je ook gekeken naar de oogstdatum? Of nog erger, die staat er zeker niet op?
[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 23-05-2025 21:22 ]
Ik zou lekker bij die Monini blijven, want dat is inderdaad een mooie olie die ik zelf ook graag gebruik. Op een goede olijfolie wil je niet besparen....
Oh zeker, was ook meer experimenteel, gewoon eens kijken wat het is. Er staat een partijnummer op, eens kijken of ik er wat over kan achterhalen.bvk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:54:
En waarom een blend van goede (?) EV olie met bulk spul, je gaat toch ook geen Grand Cru wijn mengen met een slobberwijntje?
Ik zou lekker bij die Monini blijven, want dat is inderdaad een mooie olie die ik zelf ook graag gebruik. Op een goede olijfolie wil je niet besparen....
Ik probeer iig kleine verpakkingen te kopen en donker te bewaren, dat scheelt alweer.
Aan de andere kant denk ik niet dat je echt goede olie in de supermarkt kan vinden, net als koffie bijv. Maar Crapelli en Monini bevallen verder goed.
Bakken doe ik vrijwel altijd in rijstolie, dan koop ik wel de 2liter 'frituur'verpakking, want anders wordt het wel erg prijzig.
Ik gebruik nu al jaren Griekse olijfolie in van die grote 5l blikken.
Ten eerste is de oorsprong duidelijk en traceerbaar, vrijwel altijd voorzien van een lab-rapport. En de oogsttijd staat er tenminste keurig bij.
En qua smaak is het gewoon top.
De afgelopen twee jaar was de prijs aardig gestegen, net zoals overal. Maar bij de laatste levering (april 2025, oogst van afgelopen herfst) betaalde ik 55€ voor 5l.
zoek mijn berichten over olijfolie alhier maar eens terug
Uiteraard zijn kleinere verpakkingen altijd duurder per liter. Maar als je er redelijk wat van gebruikt, dan loont het zeker om zo'n groter 3 of 5 liter blik te kopen.
BTW: in een blik is het altijd donker. Daarom zou je eigenlijk geen olijfolie in doorzichtig glas moeten kopen...
Zo gebruik ik ook veel voor het bakken van cakes bijvoorbeeld. Zo gaat in een hele cake vaak 200gram boter. Ik gebruik dan 200gram olijfolie. Is wat minder ongezond en qua smaak heeft vrijwel niemand door dat er geen boter in zit...
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2025 11:28 ]
Ja eens. En in bulk is altijd goedkoper maar daar gebruik ik te weinig voor. Normaal haal ik wat grotere flessen Monini maar mijn vrouw bakt nog wel eens wat en gebruikt dan geraffineerde zut. Uiteindelijk is EV niet geschikt voor hogere temperaturen maarja, je kunt dan ook bediscussiëren dat je dan ander soort olie moet pakken.ehtweak schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:27:
Zo goedkoop zijn die fancy blikjes van de AH nou ook weer niet.
Ik gebruik nu al jaren Griekse olijfolie in van die grote 5l blikken.
Ten eerste is de oorsprong duidelijk en traceerbaar, vrijwel altijd voorzien van een lab-rapport. En de oogsttijd staat er tenminste keurig bij.
En qua smaak is het gewoon top.![]()
De afgelopen twee jaar was de prijs aardig gestegen, net zoals overal. Maar bij de laatste levering (april 2025, oogst van afgelopen herfst) betaalde ik 55€ voor 5l.
zoek mijn berichten over olijfolie alhier maar eens terug![]()
Uiteraard zijn kleinere verpakkingen altijd duurder per liter. Maar als je er redelijk wat van gebruikt, dan loont het zeker om zo'n groter 3 of 5 liter blik te kopen.
BTW: in een blik is het altijd donker. Daarom zou je eigenlijk geen olijfolie in doorzichtig glas moeten kopen...
Zo gebruik ik ook veel voor het bakken van cakes bijvoorbeeld. Zo gaat in een hele cake vaak 200gram boter. Ik gebruik dan 200gram olijfolie. Is wat minder ongezond en qua smaak heeft vrijwel niemand door dat er geen boter in zit...
M.a.w. dat zijn absoluut geen hoge temperaturen. Krijgen de (mogelijk) ongefilterde deeltjes in de olie ook geen kans om te verbranden...
Over dat laatste punt moet je de aflevering van Keuringsdienst van Waren nog een keer nakijken .. daarin wordt door zowel de Italianen als de Spanjaarden gezegd dat je eigenlijk gewoon alles in EV moet bakken ..1nsane schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:36:
[...]
Ja eens. En in bulk is altijd goedkoper maar daar gebruik ik te weinig voor. Normaal haal ik wat grotere flessen Monini maar mijn vrouw bakt nog wel eens wat en gebruikt dan geraffineerde zut. Uiteindelijk is EV niet geschikt voor hogere temperaturen maarja, je kunt dan ook bediscussiëren dat je dan ander soort olie moet pakken.
Olijfolie
Er zijn ook weer onderzoeken die uitwijzen dat bakken op hoge temp met EV weer allerlei onwenselijke stoffen tot gevolg heeft. Dan kan je beter nog oliën gebruiken met een hoger rookpunt.duvekot schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Over dat laatste punt moet je de aflevering van Keuringsdienst van Waren nog een keer nakijken .. daarin wordt door zowel de Italianen als de Spanjaarden gezegd dat je eigenlijk gewoon alles in EV moet bakken ..
Olijfolie
Dat kunnen ze wel zeggen maar ik vind het in mijn pannen (rvs) minder prettig werken. Dan gebruik ik liever koolzaadolie, lekker neutraal en weinig kans op residu. Maar dat is meer een gemaksargument dan dat het niet kan.duvekot schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Over dat laatste punt moet je de aflevering van Keuringsdienst van Waren nog een keer nakijken .. daarin wordt door zowel de Italianen als de Spanjaarden gezegd dat je eigenlijk gewoon alles in EV moet bakken ..
Olijfolie
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is pas vanaf een graad of 180-200. En een geraffineerde olie komt tot max zo'n 240 graden. Dat scheelt wel wat, maar ik bedoel te zeggen dat 180-200 graden bijna altijd ruim voldoende is. Kijk inderdaad ook die aflevering die @duvekot noemt.1nsane schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:34:
[...]
Er zijn ook weer onderzoeken die uitwijzen dat bakken op hoge temp met EV weer allerlei onwenselijke stoffen tot gevolg heeft. Dan kan je beter nog oliën gebruiken met een hoger rookpunt.
Het is gezonder om je gehaktbal grijs te koken in water.
- knip -

't Is nog gezonder om die gehaktbal helemaal niet te nuttigen...
Gewoon allemaal prefab vloeibaar astronauten voer en tig supplementen + pilletjes.

Ieder z'n ding natuurlijk. Ik houd het bij m'n met liefde bereide goudbruine friet , mayonaise van eigeel en rode steak met afgefakkeld korstje.
Ik gebruik boter, evoo en allerlei andere dingen die niet goed zijn. Dan maar 40 jaar eerder dood ipv op 108 met spijt terugkijken.
Fwiw: een Tsjechische grijze gehaktbal in een bord soep kan best lekker zijn als ze rustig aan doen met de lever.
- knip -
Hebben jullie beproefde recepten voor pindakaas en Nutella? Ik wil dat ook eens de kans geven, ik vind er een aantal via internet natuurlijk maar ik vind wat 'peer reviews' wel prettig
Ik moet daar ook niks van hebben. Oud collega van me is helemaal fan van HUEL, nou dat komt er hier NIET in.ehtweak schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:36:
@Raymond P![]()
![]()
't Is nog gezonder om die gehaktbal helemaal niet te nuttigen...![]()
Gewoon allemaal prefab vloeibaar astronauten voer en tig supplementen + pilletjes.
Zonder namen te noemen, een paar familieleden van mij hebben zo'n dieetprogramma gevolgd met allerlei poeders, snacks enz gesupplementeerd met groenten en ik moet zeggen, die zijn veel afgevallen en het lijkt er niet aan te komen meer, maarja, dan doe je het met een doel, niet omdat het lifestyle is voor de lange termijn.
welkom bij de clubBlaauw87 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:37:
Onlangs heb ik een Bamix gekocht, zeer tevreden over het apparaat en de kracht waarmee ik oa een pastasaus kan maken en geen zeef nodig heb achteraf. De dame thuis is vooral blij dat ijsklontjes voor de ijskoffie met gemak worden gecrunched
Hebben jullie beproefde recepten voor pindakaas en Nutella? Ik wil dat ook eens de kans geven, ik vind er een aantal via internet natuurlijk maar vind wat 'peer reviews' wel prettig
Ik moest ff googlen wat HUEL is.1nsane schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Ik moet daar ook niks van hebben. Oud collega van me is helemaal fan van HUEL, nou dat komt er hier NIET in.
gelukkig wist ik dat niet
Tenzij er een medische noodzaak is, lijkt me dit vooral geldklopperij. Wat een prijzen voor dat soort prefab papjes.

Ach mensen moeten het lekker zelf weten. Aanbidders van linksdraaiende quinoa kwakkies van 12€/ons of natuurwijn-zeloten, dubai-bar-fans, nutella-pannenkoekeneters en pizza-hawaii-zondaars verschillen ook van mening met mij. Leven en laten leven is het credoehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Ik moest ff googlen wat HUEL is.![]()
gelukkig wist ik dat niet
Tenzij er een medische noodzaak is, lijkt me dit vooral geldklopperij. Wat een prijzen voor dat soort prefab papjes.
Mijn vriendin had van de week een bakje "gehaktstaaf gepaneerd" gekocht, ik ken het niet. Tsja dat product is ook niet aan mij besteed, maar kennelijk eten hele volksstammen het.
[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 27-05-2025 10:24 ]
Hele volksstammen eten gehaktstammen...Boudewijn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Mijn vriendin had van de week een bakje "gehaktstaaf gepaneerd" gekocht, ik ken het niet. Tsja dat product is ook niet aan mij besteed, maar kennelijk eten hele volksstammen het.

Gelukkig koop en bereid ik al het eten bij ons thuis.

Even erbij gezocht voor visuele ondersteuningBoudewijn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Ach mensen moeten het lekker zelf weten. Aanbidders van linksdraaiende quinoa kwakkies van 12€/ons of natuurwijn-zeloten, dubai-bar-fans, nutella-pannenkoekeneters en pizza-hawaii-zondaars verschillen ook van mening met mij. Leven en laten leven is het credo
https://www.jumbo.com/pro...paneerd-4-stuks-660964TRA
Nee, ik sla ook over.
Volgens mij is dat een beetje een dingetje van de boomergeneratie. Van die mensen die elke dag "AVG" eten. Dan is het wel makkelijk als je helemaal geen énkele moeite hoeft te doen om ook meer íets te doen om toch nog een beetje "bijzonder" vlees op tafel te zetten. Alleen eventjes zo'n voorgekookt, machinaal geperst blok separatorvlees in de pan, paar saaie gekookte aardappelen erbij en nog wat tot snot gekookte groenten, en klaar is Kees.Boudewijn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Als je liever seperatorvlees hebt dan kan je een willekeurige cordon bleu kopen.
Mijn vriendin is dol op dat soort dingen, volgens mij vooral omdat het de afwas beperkt tot 3 pannen, 1 bord en een setje bestek...
- knip -
Alleen is deze op z'n Jumbo's dus de meest goedkope tokkievariant die je kunt bedenken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dat ligt misschien aan mijn opvoeding.
Gehaktstaaf ken ik dan weer uit de frituur normaal. Liggen achter een ruitje bij de Shell halflauw te wezen. Je trekt ze door een halve liter mayonaise en achteraf heb je buikpijn en spijt.
- knip -
"De lucht" is altijd wel fijn bij de A2.Raymond P schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:32:
@Dennis1812 Als je veel op de weg zit dan komt de buikpijn en spijt al vooraf opzetten, zo ongeveer bij het nemen van de afslag.
Dunkin donuts! Altijd goed.
Bah, ik vind een slavink al op het randje (alhoewel ik er laatst een paar op de bbq klaar heb gemaakt, dan zijn ze op een broodje met pittige saus nog wel te hakken). Dit soort cordon-bleu achtige zut, alleen de lucht al. Mij niet gezien.Boudewijn schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Ach mensen moeten het lekker zelf weten. Aanbidders van linksdraaiende quinoa kwakkies van 12€/ons of natuurwijn-zeloten, dubai-bar-fans, nutella-pannenkoekeneters en pizza-hawaii-zondaars verschillen ook van mening met mij. Leven en laten leven is het credo
Wat heeft je opvoeding ermee te maken? Gehaktstaven bestaan in vele vormen, gehakt vind je sowieso in vele vormen. De vorm lijkt mij vrij weinig bepalend voor of we er op neer moeten kijken of niet.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:26:
Ik ken boomstammetjes alleen uit de tuin.
Maar dat ligt misschien aan mijn opvoeding.
Gehaktstaaf ken ik dan weer uit de frituur normaal. Liggen achter een ruitje bij de Shell halflauw te wezen. Je trekt ze door een halve liter mayonaise en achteraf heb je buikpijn en spijt.
Ballen, staven, hamburgers, brood of wat voor vorm dan ook. Je kunt het vers en goed maken (bijv. van een slager) en het bestaat vaak als wat triestere fabrieksvariant.
Die van de Jumbo zou ik over slaan, van de slager is het wel een mooi product.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien is opvoeding niet helemaal het juiste woord.Gonadan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Wat heeft je opvoeding ermee te maken? Gehaktstaven bestaan in vele vormen, gehakt vind je sowieso in vele vormen. De vorm lijkt mij vrij weinig bepalend voor of we er op neer moeten kijken of niet.
Ballen, staven, hamburgers, brood of wat voor vorm dan ook. Je kunt het vers en goed maken (bijv. van een slager) en het bestaat vaak als wat triestere fabrieksvariant.
Die van de Jumbo zou ik over slaan, van de slager is het wel een mooi product.
Maar ik kreeg dat tijdens mijn jeugd niet.
Wel gehaktballetjes. Maar nooit zoon staaf gezien.
Mijn moeder maakte ook niet perse culinaire hoogstandjes hoor.
Ik denk als je een gemiddelde indo of Surinamer zal vragen dat ze het ook niet kennen.
Ik kreeg wel erg vaak "honig mix voor macaroni" te eten of "honig kip kerrie".
Ik maak ze nog heel soms uit nostalgisch oogpunt.
Iedereen kreeg in zijn jeugd een andere pot voor gezet. En heeft daarna een eigen kookstijl. Dit soort vlees heb ik gewoon nooit gekregen. Daarom zal ik het misschien zelf ook minder snel pakken.
Thuis kreeg ik die ook nooit (denk ik, kan het mij in ieder geval niet herinneren). De pakjes honig wel, en ook tot snot gekookte groenten.Dennis1812 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:16:
[...]
Misschien is opvoeding niet helemaal het juiste woord.
Maar ik kreeg dat tijdens mijn jeugd niet.
Wel gehaktballetjes. Maar nooit zoon staaf gezien.
Mijn moeder maakte ook niet perse culinaire hoogstandjes hoor.
Ik denk als je een gemiddelde indo of Surinamer zal vragen dat ze het ook niet kennen.
Ik kreeg wel erg vaak "honig mix voor macaroni" te eten of "honig kip kerrie".
Ik maak ze nog heel soms uit nostalgisch oogpunt.
Iedereen kreeg in zijn jeugd een andere pot voor gezet. En heeft daarna een eigen kookstijl. Dit soort vlees heb ik gewoon nooit gekregen. Daarom zal ik het misschien zelf ook minder snel pakken.
Heeft er bij mij juist voor gezorgd dat ik een versterkte aversie tegen pakjes heb en vrij weinig klassieke Hollandse pot qua groenten op tafel zet.
Als iemand macaroni met Honig maakt in de straat en ik fiets langs dan word ik acuut misselijk
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sorry hoor, maar wat is dit nu weer voor een bizarre veralgemenisering!?Avalaxy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:07:
[...]
Volgens mij is dat een beetje een dingetje van de boomergeneratie.

ik ben, volgens de definitie, een 'boomer'
Wij aten en eten nooit van dit soort aan elkaar geperste fabriekszooi.

En nee, fastfood (want daar schaar ik dit onder) is vrijwel nooit goedkoper dan 'normaal' eten. Laat staan dat het niet voedzaam en enigszins 'gezond' is.
Hoezo? Hadden ze de verpakking dan meegekookt?Gonadan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Als iemand macaroni met Honig maakt in de straat en ik fiets langs dan word ik acuut misselijk![]()
Same.Gonadan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Heeft er bij mij juist voor gezorgd dat ik een versterkte aversie tegen pakjes heb en vrij weinig klassieke Hollandse pot qua groenten op tafel zet.
Varkensvlees* 72,9%, paneermix 10,9% (paneermeel [TARWEbloem, gist, zout, TARWEzemelen, suiker, GERSTemout], margarine [plantaardige oliën (raapzaad, zonnebloem, palm, kokos), water, voedingszuur: citroenzuur, kleurstof: carotenen, emulgator: E471 (niet dierlijk)]), specerijen [paprikapoeder, foelie, koriander, witte peper, uienpoeder, knoflookpoeder], zonnebloemolie, natuurlijk aroma, kleurstof: paprika-extract, zout, water, gedroogde groenten (ui, wortel, pastinaak, prei), bloem (TARWE, maïs), zetmeel (aardappel, TARWE, maïs), TARWEvezel, specerijen (uienpoeder, witte peper, paprikapoeder), gefractioneerd erwtenmeel, gistextract, natuurlijk uienaroma, voedingszuur: E326, * = Beter Leven 1 ster., E = door EU goedgekeurde hulpstof.
Wel knap, dat ze er zoveel zooi ingepropt krijgen!

Dit gaat denk ik vooral over de traditionele AVG en verdunningen daarvan.ehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Sorry hoor, maar wat is dit nu weer voor een bizarre veralgemenisering!?![]()
ik ben, volgens de definitie, een 'boomer'![]()
Wij aten en eten nooit van dit soort aan elkaar geperste fabriekszooi.
En nee, fastfood (want daar schaar ik dit onder) is vrijwel nooit goedkoper dan 'normaal' eten. Laat staan dat het niet voedzaam en enigszins 'gezond' is.
Ik maak af en toe Kip Korma met een potje van Pataks. De kip die erin gaat, bereid en kruid ik wel lekker maar uiteindelijk is het uit een potje. Doe ik vooral voor de vrouw en haar beperkte pallette en die van m'n dochter maar het is best te nassen met rijst, haricots en naan.
Toegegeven, kruidenpakjes van Knorr/Honig, is wel een niveautje lager nog maar toch.
Zo knap is dat niet als je het op groot volume doet helaas.ehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:12:
Heb de ingrediëntenlijst eens opgezocht van dat Jumbo gedrocht:
Varkensvlees* 72,9%, paneermix 10,9% (paneermeel [TARWEbloem, gist, zout, TARWEzemelen, suiker, GERSTemout], margarine [plantaardige oliën (raapzaad, zonnebloem, palm, kokos), water, voedingszuur: citroenzuur, kleurstof: carotenen, emulgator: E471 (niet dierlijk)]), specerijen [paprikapoeder, foelie, koriander, witte peper, uienpoeder, knoflookpoeder], zonnebloemolie, natuurlijk aroma, kleurstof: paprika-extract, zout, water, gedroogde groenten (ui, wortel, pastinaak, prei), bloem (TARWE, maïs), zetmeel (aardappel, TARWE, maïs), TARWEvezel, specerijen (uienpoeder, witte peper, paprikapoeder), gefractioneerd erwtenmeel, gistextract, natuurlijk uienaroma, voedingszuur: E326, * = Beter Leven 1 ster., E = door EU goedgekeurde hulpstof.
Wel knap, dat ze er zoveel zooi ingepropt krijgen!
Te vaak met sterke tegenzin iets eten bouwt een ingebouwde aversie op.ehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Hoezo? Hadden ze de verpakking dan meegekookt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben geen boomer, en mijn dame is ook absoluut geen boomer.Avalaxy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:07:
[...]
Volgens mij is dat een beetje een dingetje van de boomergeneratie. Van die mensen die elke dag "AVG" eten. Dan is het wel makkelijk als je helemaal geen énkele moeite hoeft te doen om ook meer íets te doen om toch nog een beetje "bijzonder" vlees op tafel te zetten. Alleen eventjes zo'n voorgekookt, machinaal geperst blok separatorvlees in de pan, paar saaie gekookte aardappelen erbij en nog wat tot snot gekookte groenten, en klaar is Kees.
Ik snap het "lekkere" er ook niet van en vond het eigenlijk een drama om klaar te maken. De buitenkant verbrandt voor je het weet terwijl de fijngepureerde binnenkant niet gaar is. Soit uiteindelijk is het gelukt, maar ome Boudewijn wordt hier niet blij van.
Ik koop dit soort prefab producten zelf ook niet
Bij de Italianen ligt het altijd heel gevoelig, het eten. Maar dan wel ECHT. En geen bedrog.
https://www.stol.it/artik...rt-zahlt-4000-euro-strafe
Dit is een forse straf:
Ein Meraner Gastwirt musste 4.000 Euro Strafe zahlen, weil er auf seiner Speisekarte „Parmesan“ anführte, aber Grana Padano verwendete.
Zouden ze hier ook eens moeten doen...

Hier in NL is dat een civiele kwestie zolang het geen beschermde oorsprong benaming (BOB) heeft.ehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:05:
Even iets heel anders.
Bij de Italianen ligt het altijd heel gevoelig, het eten. Maar dan wel ECHT. En geen bedrog.
Dit is een forse straf:
Ein Meraner Gastwirt musste 4.000 Euro Strafe zahlen, weil er auf seiner Speisekarte „Parmesan“ anführte, aber Grana Padano verwendete.
Het staat je in NL vrij om een schadevergoeding te eisen als je iets voorgeschoteld krijgt wat afwijkt van de menukaart zonder dat dat uutdrukkelijk vermeld is.
Daar heb je wettelijk gezien dan ook recht op. De "Hoe gaat de keuken dat goedmaken?" is dan ook geen vreemde zin voor mij.
Veel BOB hebben we sowieso niet hier en NVWA heeft al niet voldoende personeel/budget om op zulke dingen te handhaven.
- knip -
Wat zou een pizza Hawaii dan wel niet aan boete opleverenehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:05:
Even iets heel anders.
Dit is een forse straf:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://naturamarket.ca/.../easy-high-protein-teriyaki...
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ben oprecht benieuwd waar ik naar kijk voor groen prutje.walterworld schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:10:
Bruine suiker weggelaten. Kei lekker licht pittig, houd ik van.
https://naturamarket.ca/.../easy-high-protein-teriyaki...
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar ik krijg een 403 forbidden
Mijn vrouw kwam vorige week aan met een pasta met doperwten saus wat ze als gezond recept had gevonden. Ik vond het ranzig.
Ik geef graag een alternatief aan haar wat ook groen is.
Heb je de juiste link?
Ook groen: creme van courgette (met flink wat parmezaanse kaas)Dennis1812 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd waar ik naar kijk voor groen prutje.
Mijn vrouw kwam vorige week aan met een pasta met doperwten saus wat ze als gezond recept had gevonden. Ik vond het ranzig.
Heb je de juiste link?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
https://naturamarket.ca/b...teriyaki-tofu-steaks.htmlDennis1812 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd waar ik naar kijk voor groen prutje.
Heb je de juiste link?
Groene goedje is paksoi met kokosmelk en drupje appelazijn. erg lekker.
Doodstraf. Kan niet anders.franssie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Wat zou een pizza Hawaii dan wel niet aan boete opleveren
"Parmesan" is toch überhaupt geen officiële benaming voor Italiaanse kaas? Zover ik weet heb je Parmigiano reggiano, grana padano, maar geen "parmesan". Dat laatste is zover ik weet een Amerikaans fenomeen dat geïnspireerd is op die eerdere 2, maar dan op typisch amerikaanse wijze (nepzooi dus).ehtweak schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:05:
Even iets heel anders.
Dit is een forse straf:
Maar dan wel eerst folteren toch?
Omdat dit het duitstalige gedeelte van Italië is, wordt het duitse woord hiervoor gebruikt:Avalaxy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:47:
[...]
"Parmesan" is toch überhaupt geen officiële benaming voor Italiaanse kaas?
Wikipedia: Parmesan – Wikipedia
Parmesan, umgangssprachlich auch Parmesankäse, von italienisch Parmigiano, ist ein besonders zum Reiben als Würzkäse geeigneter italienischer Hartkäse aus Kuhmilch. Er hat mindestens 32 % Fett in der Trockenmasse.
Der namensgebende Parmigiano Reggiano ist seit dem 30. Oktober 1955 mit dem DOP-Siegel geschützt und seit dem 12. Juni 1996 EU-weit als Produkt mit geschützter Ursprungsbezeichnung ausgewiesen.
[ Voor 97% gewijzigd door fub op 28-05-2025 10:48 ]

Lombardo1 by Erik Haak, on Flickr
Gedroogde 'Peperone Lombardo'. Waren de afgelopen maanden gerijpt in onze binnentuin. En vervolgens zachtjes gedroogd in de oven.
En een flesje met een heerlijk aroma:

VanillaExtract1 by Erik Haak, on Flickr
Opengeschraapte Madagaskar vanille peulen op wodka.
Mag ik vragen wat je hiermee doet?ehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:50:
En een flesje met een heerlijk aroma:
[Afbeelding]
VanillaExtract1 by Erik Haak, on Flickr
Opengeschraapte Madagaskar vanille peulen op wodka.
Alcohol is ook mijn go-to default om (zulke) aromaten te extraheren. Behalve bij koffie zetten, dat was niet sociaal verantwoord.
- knip -
De vanillepeulen schraap ik leeg en gebruik ik b.v. in diverse gebak/koek.
Maar dan is het zonde om de peulen gelijk weg te kieperen. Als je ze vervolgens in een neutrale ethanol (wodka dus) laat staan, trekt de smaak + geur dan in de vloeistof.
M.a.w. dan heb je vanille extract. En dat werkt ook prima in b.v. vanillesaus o.i.d.
Dus je hebt dubbel plezier van die dure peulen.
Heb hier nog wel ergens een goedkope fles vodka staan, wellicht toch maar eens doen
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Als het wat vol wordt haal ik de oudste eruit en gaan die weg.
Die vanille suiker is voor mijn gevoel zoveel lekkerder dan een zakje nep vanille.
Wodka ook maar eens proberen. Weet alleen nog niet goed waar ik dat voor zou gebruiken.. wij drinken nagenoeg nooit wodka eigenlijk.
Wordt alleen voor dit soort dingen (aroma onttrekking) gebruikt.
En verwerkt in een (verhit) gerecht, verdampt in feite alle ethanol.
En waarom specifiek wodka? Omdat dat van zichzelf de meest neutrale alcohol is.
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2025 20:41 ]
Dat wilde ik weten haha. Je gebruikt het minimaal in een gerecht en eventuele alcohol verdampt of is verwaarloosbaar.ehtweak schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:41:
Wodka drink ik ook niet, niemand bij ons in huis.
Wordt alleen voor dit soort dingen (aroma onttrekking) gebruikt.
En verwerkt in een (verhit) gerecht, verdampt in feite alle ethanol.
En waarom specifiek wodka? Omdat dat van zichzelf de meest neutrale alcohol is.
Ik hoopte op vanille likeur. Jammer...
Daar komt ook geen vanillepeul aan te pas!Dennis1812 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:44:
Die vanille suiker is voor mijn gevoel zoveel lekkerder dan een zakje nep vanille.
Wikipedia: Vanilline
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoeveel ethanol denk je dat er nog achter blijft?
En vervolgens nog een paar uur staat af te koelen...
BTW: zelfs in zuurdesem brood, blijft na het bakken, nog een klein percentage ethanol achter.
Dus wat dat betreft.
[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2025 20:57 ]
Zijn er echt mensen die een cake laten afkoelen?ehtweak schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:46:
Die paar milliliter ethanol, in een cake, die vervolgens ruim een uur in de oven staat bij zoiets van 150 graden?
Warm is hij echt het allerlekkerst.
Niks lekkerder dan warme cake net uit de oven.
Daar gaat het niet om, je stelt dat in een verhit gerecht feitelijk alle toegevoegde alcohol verdampt en dat is simpelweg niet zo.ehtweak schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:46:
Die paar milliliter ethanol, in een cake, die vervolgens ruim een uur in de oven staat bij zoiets van 150 graden?
BTW: zelfs in zuurdesem brood, blijft na het bakken, nog een klein percentage ethanol achter.
Dus wat dat betreft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En feitelijk boeit vrijwel niemand dat.Gonadan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:04:
[...]
Daar gaat het niet om, je stelt dat in een verhit gerecht feitelijk alle toegevoegde alcohol verdampt en dat is simpelweg niet zo.
Dat zou ik ook zeggen inderdaad, maar toch vaak nog geschokte reacties meegemaakt wanneer blijkt dat je toch aardig moet stoven om die halve fles wijn weg te stoken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier eten de kinderen dan gewoon nog mee. Misschien krijgen ze straks HAVO ipv VWO advies. Whatever...Gonadan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:59:
[...]
Dat zou ik ook zeggen inderdaad, maar toch vaak nog geschokte reacties meegemaakt wanneer blijkt dat je toch aardig moet stoven om die halve fles wijn weg te stoken.