Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een halve fles wijn is wel heel wat anders dan een eetlepel vanilleextract op basis van wat wodka...
Ach anders komen ze over 20 jaar in dit topic wonenbarrymossel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:07:
[...]
Hier eten de kinderen dan gewoon nog mee. Misschien krijgen ze straks HAVO ipv VWO advies. Whatever...
Die theelepel alcohol in een prodcut, het verdampt niet per se nee, maar is ook niet schokkend. Oude vruchten eten is ook alcohol. Idem voor veel vergist deeg. Normaal doen en je gaat er niet dood aan.
Een mooie aged rum doet het ook goed icm vanille en meestal ook in de baksels waar je dat in gebruikt.Dennis1812 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:44:
Hier gaan de peulen ook altijd in de suiker eigenlijk.
Als het wat vol wordt haal ik de oudste eruit en gaan die weg.
Die vanille suiker is voor mijn gevoel zoveel lekkerder dan een zakje nep vanille.
Wodka ook maar eens proberen. Weet alleen nog niet goed waar ik dat voor zou gebruiken.. wij drinken nagenoeg nooit wodka eigenlijk.
En als het low-budget moet en/of je dat al hebt staan om mee te koken kan je ook een vieux pakken.
Wodka gaat natuurlijk in de boeuf stroganoff, maar imho moet je dan niet zo'n goedkope 'smaakloze' wodka nemen. Een goede is absoluut niet smaakneutraal.
- knip -
Ik vind het eigenlijk wel zonde om (bijvoorbeeld) een 21-jarige zacapa met vanille-stokken te vullen en dan in een aantal cakes te doen verdwijnen.Raymond P schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:34:
[...]
Een mooie aged rum doet het ook goed icm vanille en meestal ook in de baksels waar je dat in gebruikt.
En als het low-budget moet en/of je dat al hebt staan om mee te koken kan je ook een vieux pakken.
Wodka gaat natuurlijk in de boeuf stroganoff, maar imho moet je dan niet zo'n goedkope 'smaakloze' wodka nemen. Een goede is absoluut niet smaakneutraal.
Voor baksels pak ik meestal toch goedkope rum, een diplomatico mantuano is meestal het slachtoffer. Hoe zit jij daarin? "mooie aged rum" kan nog steeds van alles zijn.
Ik snap wat je bedoelt. Zelf sta ik daar anders in, de smaak van een mooie bier, wijn, rum, wodka of cognac vind je (ik) toch wel terug als het niet al te complex wordt.Boudewijn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel zonde om (bijvoorbeeld) een 21-jarige zacapa met vanille-stokken te vullen en dan in een aantal cakes te doen verdwijnen.
Voor baksels pak ik meestal toch goedkope rum, een diplomatico mantuano is meestal het slachtoffer. Hoe zit jij daarin? "mooie aged rum" kan nog steeds van alles zijn.
Ben een paar keer in Cuba geweest en drink zo af en toe graag een glaasje bruine Santiago de Cuba, de 7 jaar oude vind ik (al) mooi bijvoorbeeld maar zie liever de 12yo in m'n kast staan.
Als daar weinig van over is en ik niet in de gelegenheid ben om een nieuwe te halen dan gaat het natuurlijk niet de pan of cake in. En ik ontkurk ook niet zomaar mooie wijnen om mee te gaan koken.
Verder is het mij om het even zolang het kan.
Niet snobbistisch, ik kook regelmatig met goedkope vieux, rode port en sherry.
- knip -
Bij een stoofpot o.i.d. waar je er een aanzienlijke hoeveelheid in gooit kan ik mij dat wel voorstellen, maar bij een vanille extract is het toch niet meer dan een drager waar je maar heel weinig van gebruikt?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8