Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach anders komen ze over 20 jaar in dit topic wonenbarrymossel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:07:
[...]
Hier eten de kinderen dan gewoon nog mee. Misschien krijgen ze straks HAVO ipv VWO advies. Whatever...
Die theelepel alcohol in een prodcut, het verdampt niet per se nee, maar is ook niet schokkend. Oude vruchten eten is ook alcohol. Idem voor veel vergist deeg. Normaal doen en je gaat er niet dood aan.
Een mooie aged rum doet het ook goed icm vanille en meestal ook in de baksels waar je dat in gebruikt.Dennis1812 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:44:
Hier gaan de peulen ook altijd in de suiker eigenlijk.
Als het wat vol wordt haal ik de oudste eruit en gaan die weg.
Die vanille suiker is voor mijn gevoel zoveel lekkerder dan een zakje nep vanille.
Wodka ook maar eens proberen. Weet alleen nog niet goed waar ik dat voor zou gebruiken.. wij drinken nagenoeg nooit wodka eigenlijk.
En als het low-budget moet en/of je dat al hebt staan om mee te koken kan je ook een vieux pakken.
Wodka gaat natuurlijk in de boeuf stroganoff, maar imho moet je dan niet zo'n goedkope 'smaakloze' wodka nemen. Een goede is absoluut niet smaakneutraal.
- knip -
Ik vind het eigenlijk wel zonde om (bijvoorbeeld) een 21-jarige zacapa met vanille-stokken te vullen en dan in een aantal cakes te doen verdwijnen.Raymond P schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:34:
[...]
Een mooie aged rum doet het ook goed icm vanille en meestal ook in de baksels waar je dat in gebruikt.
En als het low-budget moet en/of je dat al hebt staan om mee te koken kan je ook een vieux pakken.
Wodka gaat natuurlijk in de boeuf stroganoff, maar imho moet je dan niet zo'n goedkope 'smaakloze' wodka nemen. Een goede is absoluut niet smaakneutraal.
Voor baksels pak ik meestal toch goedkope rum, een diplomatico mantuano is meestal het slachtoffer. Hoe zit jij daarin? "mooie aged rum" kan nog steeds van alles zijn.
Ik snap wat je bedoelt. Zelf sta ik daar anders in, de smaak van een mooie bier, wijn, rum, wodka of cognac vind je (ik) toch wel terug als het niet al te complex wordt.Boudewijn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel zonde om (bijvoorbeeld) een 21-jarige zacapa met vanille-stokken te vullen en dan in een aantal cakes te doen verdwijnen.
Voor baksels pak ik meestal toch goedkope rum, een diplomatico mantuano is meestal het slachtoffer. Hoe zit jij daarin? "mooie aged rum" kan nog steeds van alles zijn.
Ben een paar keer in Cuba geweest en drink zo af en toe graag een glaasje bruine Santiago de Cuba, de 7 jaar oude vind ik (al) mooi bijvoorbeeld maar zie liever de 12yo in m'n kast staan.
Als daar weinig van over is en ik niet in de gelegenheid ben om een nieuwe te halen dan gaat het natuurlijk niet de pan of cake in. En ik ontkurk ook niet zomaar mooie wijnen om mee te gaan koken.
Verder is het mij om het even zolang het kan.
Niet snobbistisch, ik kook regelmatig met goedkope vieux, rode port en sherry.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij staat vaak aan om er tosti’s in te maken vooral voor de mini-1nsane. Ook wel eens voor andere dingen maar, het ding is klein en je moet hem wel op max zetten om goed te kunnen werken. Enfin, snel warm, weggooien doe ik niet, voor vakantie is hij nog ideaal.
Ik wil wél een beter model gaan kopen. Groter, liefst ook snel warm, geribd en met zwenkende bovenkant.
Ik wil ongeveer 100-150eu uitgeven.
Iemand suggesties?
Tefal heeft ongeveer 100 modellen in die range, ik zit te twijfelen om er eentje bij de Sligro te halen zoals dit:
https://www.sligro.nl/p.6...an-contactgrill-doos.html
Maar ik zit een beetje in een bos zonder de bomen te zien.
Adjust non olet, plerumque...
Het lijkt mij dat je huidige unit ook pakweg 2000W vermogen wegstookt maar aanzienlijk minder weegt dan dat gietijzeren blok van 15kg en daarmee dus ook sneller warm genoeg is om 1 tosti te maken.
Kost overigens ook makkelijk meer dan het dubbele dan wat je budgeteert.
Een groot nadeel van zulk spul is ook dat je nooit meer anders wilt. Een nog groter nadeel is dat je er ook vlees, groenten en paddestoelen tussen kan proppen.
In de consumentenrange is er imho niets te vinden wat gelijkwaardig presteert.
Een voordeel van de tefals en princesses is dat je de inzets meestal vrij makkelijk kunt demonteren en dat reinigen dus kinderspel is.
- knip -
Die huidige doet slechts 1000wRaymond P schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:33:
@1nsane Die milan unit heeft zeker wel 5 minuten nodig om lekker warm te worden.
Het lijkt mij dat je huidige unit ook pakweg 2000W vermogen wegstookt maar aanzienlijk minder weegt dan dat gietijzeren blok van 15kg en daarmee dus ook sneller warm genoeg is om 1 tosti te maken.
Kost overigens ook makkelijk meer dan het dubbele dan wat je budgeteert.
Een groot nadeel van zulk spul is ook dat je nooit meer anders wilt. Een nog groter nadeel is dat je er ook vlees, groenten en paddestoelen tussen kan proppen.
In de consumentenrange is er imho niets te vinden wat gelijkwaardig presteert.
Een voordeel van de tefals en princesses is dat je de inzets meestal vrij makkelijk kunt demonteren en dat reinigen dus kinderspel is.
5min is ook geen issue. 1000w is wel echt krap merk ik om een tosti lekker bruine lijntjes en krispy te krijgen aan de buitenkant zonder hem soggy te maken. Het kan, maar je staat dan wel steeds de tosti te draaien.
En inderdaad de platen kunnen los en je kunt hem helemaal open klappen zodat het een plaat wordt.
Ik gebruik hem met name voor tosti op stand 2,5 van 3.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren heb ik hete bliksem gemaakt: stamppot met appel en ui. Daar houdt mijn bejaarde vader van.
Ik heb twee bakjes met het spul naar hem toe gebracht, en bij terugkomst kwam ik erachter dat ik de pan op het vuur had laten staan. Heel laag vuur, dat wel, dus aangebakken ipv aangebrand.
Ik heb het nog enigszins eetbare deel eruit geschept, en de pan te weken gezet.
's Avonds het restje stamppot in de magnetron, en de jus op het vuur. Ik loop naar de zolder om wat anders te doen, totdat ik de jus plotseling ook boven kan ruiken. Zwaar aangebrand!
Wat is er mis met mij?

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb je tips qua ovenstand, tijd en graden? Hier laatst geprobeerd maar was geen succesehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:50:
In het kader van lekkere plaatjes, deze twee:
[Afbeelding]
Lombardo1 by Erik Haak, on Flickr
Gedroogde 'Peperone Lombardo'. Waren de afgelopen maanden gerijpt in onze binnentuin. En vervolgens zachtjes gedroogd in de oven.
Dat, en uiteindelijk gaat het enorm naar vanille smaken. VInd ik ook wel beetje zonde van goede rum.Gonadan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:22:
Bij een stoofpot o.i.d. waar je er een aanzienlijke hoeveelheid in gooit kan ik mij dat wel voorstellen, maar bij een vanille extract is het toch niet meer dan een drager waar je maar heel weinig van gebruikt?
Wel leuk om eens een vergelijking mee te doen.
Alzheimer?Uitvreter schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:03:
One of those days ...
Gisteren heb ik hete bliksem gemaakt: stamppot met appel en ui. Daar houdt mijn bejaarde vader van.
Ik heb twee bakjes met het spul naar hem toe gebracht, en bij terugkomst kwam ik erachter dat ik de pan op het vuur had laten staan. Heel laag vuur, dat wel, dus aangebakken ipv aangebrand.
Ik heb het nog enigszins eetbare deel eruit geschept, en de pan te weken gezet.
's Avonds het restje stamppot in de magnetron, en de jus op het vuur. Ik loop naar de zolder om wat anders te doen, totdat ik de jus plotseling ook boven kan ruiken. Zwaar aangebrand!![]()
Wat is er mis met mij?
Geen idee hoe oud je bent, maar ik zou er goed mee oppassen
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Hete lucht, onder de 100 graden. En regelmatig controleren of ze idd drogen en niet verbranden.FitTiv schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Heb je tips qua ovenstand, tijd en graden? Hier laatst geprobeerd maar was geen succes
Af en toe de ovendeur op een kiertje om het vocht kwijt te raken. Kan wel half tot een uur duren.
Doe dat soort dingen als het dynamische kWh tarief weer eens lekker laag is.
Dank we gaan het eens proberenehtweak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:35:
[...]
Hete lucht, onder de 100 graden. En regelmatig controleren of ze idd drogen en niet verbranden.
Af en toe de ovendeur op een kiertje om het vocht kwijt te raken. Kan wel half tot een uur duren.
Doe dat soort dingen als het dynamische kWh tarief weer eens lekker laag is.
Zo lang heb ik het nog nooit gehad, maar toch erg herkenbaar...Boss schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:21:
Zo wilde ik gisteren de frituurpan aanzetten en kwam er achter dat hij al aan stond 😟 Aan het stroomverbruik te zien ongeveer 5 dagen. Er kwam iets uit dat nog het meeste op motorolie lijkt.

Tot ik erachter kwam dat de zakjes op maat die ik met mijn goede gedrag zelf van de rol gesneden had uiteindelijk een kwartslag gedraaid werden. Ofwel ik was haaks op de ribbels aan het vacumeren.

Na correctie van handelen ging het weer supersoepel zoals het hoort. En omdat ik ook geleerd heb dat je niet je liever een wat ruimer zakje hebt dan eentje die precies past was het nu zo gebeurd.
Hoe gaan jullie trouwens om met het invriezen van gekochte etenswaren? Er wordt vaak vrij panisch (bijv. voedingscentrum) gedaan over het opnieuw invriezen van voedsel, maar krijgt een slager een deel van zijn vlees niet ook gewvoon bevroren binnen?
Zelf ben ik er niet zo moeilijk mee. Ik ga er vanuit dat de slager alles binnen normale temperatuurwaarden behandelt dus als ik het thuis direct vacumeer en dan extra snel invries dan zie ik daar geen probleem in.
Bij mijn weten is het meer een risico wanneer je producten echt ontdooit en verwarmt tot temperaturen die bacteriën leuk vinden, dat je die dan mee invriest en bij een volgende keer verwarmen geef je ze nóg een kans lekker te groeien. Maar als je alles zoveel mogelijk koud houdt maak ik mij er niet druk om.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vries heel veel in: brood, vlees/kip/vis en zelf bereide gerechten.Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:11:
Hoe gaan jullie trouwens om met het invriezen van gekochte etenswaren? Er wordt vaak vrij panisch (bijv. voedingscentrum) gedaan over het opnieuw invriezen van voedsel, maar krijgt een slager een deel van zijn vlees niet ook gewvoon bevroren binnen?
Zelf ben ik er niet zo moeilijk mee. Ik ga er vanuit dat de slager alles binnen normale temperatuurwaarden behandelt dus als ik het thuis direct vacumeer en dan extra snel invries dan zie ik daar geen probleem in.
Bij mijn weten is het meer een risico wanneer je producten echt ontdooit en verwarmt tot temperaturen die bacteriën leuk vinden, dat je die dan mee invriest en bij een volgende keer verwarmen geef je ze nóg een kans lekker te groeien. Maar als je alles zoveel mogelijk koud houdt maak ik mij er niet druk om.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Zover ik weet is de meeste vis al ooit eens ingevroren geweest, en dat zal bij sommig vlees ook wel zijn.
Ik vries zelf dingen nog één keer in, daarna niet ontdooien en opnieuw invriezen.
Wel kan ik dus kip kopen, invriezen, ontdooien, gerecht van maken, en dat gerecht nog invriezen.
Wat er bij de handelaar/winkel eerder is gedaan, weet ik niet, en maak ik me niet druk om.
Als dat gebeurt in een koelkast en het geheel goed onder de 4 graden blijft dan zou je gerust weer in kunnen vriezen.
De meeste koelkasten thuis zijn niet zo koud.
Maar als het op de werkbank of in water ontdooid is dan is er de kans dat het vocht een veel hogere temperatuur bereikt en bacteriale groei rap door gaat.
Met zomerse temperaturen ben ik altijd extra voorzichtig en koop ik op de dag in. Vooral de "kleine slager" zal vrijwel zeker moeite hebben met het koel houden van de vitrines, zeker als de winkel zelf niet koel aanvoelt bij binnenkomst.
Mooi vlees is niet bevroren geweest, dat is ook niet nodig. Het kan prima een paar weken gekoeld "nat" rijpen in een gevacumeerde zak. En gecontroleerd droog kan je dat nog veel langer rekken.
- knip -
Het is eigen merk Sligro geworden, 2000w. Heb meer spullen van dat merk en over het algemeen is het prima. 90,-Gonadan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:03:
Ik heb een hele oude Tefal minute grill 1700watt of zo. Kan niet echt een plaatje vinden wat klopt maar leg er een tosti tussen en je kunt hem zo zwart branden als je wilt.
En inderdaad de platen kunnen los en je kunt hem helemaal open klappen zodat het een plaat wordt.
Ik gebruik hem met name voor tosti op stand 2,5 van 3.
Lijkt uit dezelfde fabriek te komen als de Silvercrest van Lidl maar deze lijkt iets zwaarder uitgevoerd.
:strip_exif()/f/image/CvJC9AZ9zcFXIA8BqPuAqo2k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 14-06-2025 14:17 ]
Die vier graden klinkt verdacht veel als de voorschriften voor de branche. Dat is leuk als professional maar als consument gun ik me wat minder stress om een paar graden variatie. Ik kan het immers ook niet gekoeld van de winkel mee naar huis nemen.Raymond P schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:59:
@Gonadan Volgens mij ligt het pijnpunt meer bij onder welke omstandigheden het ontdooid is.
Als dat gebeurt in een koelkast en het geheel goed onder de 4 graden blijft dan zou je gerust weer in kunnen vriezen.
De meeste koelkasten thuis zijn niet zo koud.
Maar als het op de werkbank of in water ontdooid is dan is er de kans dat het vocht een veel hogere temperatuur bereikt en bacteriale groei rap door gaat.
Met zomerse temperaturen ben ik altijd extra voorzichtig en koop ik op de dag in. Vooral de "kleine slager" zal vrijwel zeker moeite hebben met het koel houden van de vitrines, zeker als de winkel zelf niet koel aanvoelt bij binnenkomst.
Er is heel veel mooi vlees wat bevroren de wereld over gaat en zo geleverd wordt. Het zal inderdaad lang niet altijd nodig zijn, maar als consument heb je daar ook niet altijd zicht op.Mooi vlees is niet bevroren geweest, dat is ook niet nodig. Het kan prima een paar weken gekoeld "nat" rijpen in een gevacumeerde zak. En gecontroleerd droog kan je dat nog veel langer rekken.
Ik zal mijn slager eens vragen hoe dat zit met de verschillende soorten die hij heeft. Het zou best gekoeld binnen kunnen komen natuurlijk maar in vraag het me soms af bij dozen die van wat verder komen.
/f/image/GmjNzvaEikXulEQkNTBeB4Vt.png?f=fotoalbum_large)
Maar grappig genoeg is wat ik gisteren haalde bij een boer om de hoek wel ingevroren, al was dat een doos van ruim 10 kg dus niet zo gek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Qua stijl sta ik voor alles open, miso, shoyu, tonkotsu, etc.
Niet (m)eetbaar komt verrassend vaak voor.
Vanaf 4C beginnen een scala aan psychrofiles goed te gedijen. Daaronder vallen soorten microbiomen die verantwoordelijk zijn voor het bederven van je voedsel.
Boven de 20 is er weer een andere groep die de meuk komt bederven.
Het is niet mijn vak, heel veel meer weet ik er ook niet van. Maar dat er overlap is met wat men roept mbt voedselveiligheid is m.i. nogal logisch.
Overigens, het vlees wat de wereld over gaat hoeft dus absoluut niet bevroren te zijn geweest. Gekoeld transport icm vacumeren (c.q. nat rijpen / wet aged) gaat prima per boot vanaf bijvoorbeeld Uruguay of Argentinië. Soms staan die gekoelde containers zelfs nog ff te zonnen in de haven voordat ze opgehaald worden.
Het gros van dat vlees gaat afaik ook daadwerkelijk niet bevroren de wereld over. Als er meer geleverd wordt dan direct afgezet kan worden verdwijnt er pas meuk de vriezer in.
Het vriezen en ontdooien van producten gaat altijd hand in hand met verlies van kwaliteit. Een stuk koe dat bevroren is geweest is dus altijd minder mooi dan dat het had kunnen zijn, en vaak zie je dat ook wel terug in de prijs.
Gekoeld vanaf de winkel thuis komen is absoluut mogelijk.
En sinds ik een keer een hele batch weg heb mogen gooien door file vanaf Amazing Oriental naar huis doe ik zulke dingen dus altijd in een thermobox met eutectische plaat (-3 voor koel of +/- -12 voor vries) erop. En als je dat eenmaal toch al hebt...
Als je daar thuis wat minder ver in door wilt slaan dan kan dat natuurlijk. Dat betekent dan wel dat je voorzichtiger zult moeten zijn met het (her) invriezen van voedsel.
- knip -
Ik meen dat ik wel eens fotos van @Tomatoman voorbij heb zien komen hiervan in het post je avondmaaltijd topic.Avalaxy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:52:
Heeft iemand een heel goed recept voor Japanse ramen? De meeste recepten die ik zie zijn gefocust op 'makkelijk' en 'snel', maar dat is precies het tegenovergestelde van wat ik zoek. Ik wil gewoon de allerbeste ramen maken, zonder compromissen. Snelheid, kosten en gemak zijn allemaal geen factoren. Dus als het een week kost is dat ook prima.
Misschien het zoeken/vragen waard.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat is een lastige vraag. Je kunt naar Japan verhuizen, in de leer gaan en over 10 jaar jezelf een beginneling noemen.Avalaxy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:52:
Heeft iemand een heel goed recept voor Japanse ramen? De meeste recepten die ik zie zijn gefocust op 'makkelijk' en 'snel', maar dat is precies het tegenovergestelde van wat ik zoek. Ik wil gewoon de allerbeste ramen maken, zonder compromissen. Snelheid, kosten en gemak zijn allemaal geen factoren. Dus als het een week kost is dat ook prima.
Ik maak ongeveer 2x per maand een shoyu ramen, koop de noodles vers bij AO en gebruik tsuyu uit een flesje want dashi verzieken is makkelijk.
Imho draagt een goede bottenboullion de ramen. Maar ik ben ook wel benieuwd naar het allerbeste recept.
fwiw: de vulling overcompliceren heb ik iig afgeleerd. Een gemarineerd eitje, (lang gekookte) paddenstoelen, een stukje longhaas sous vide en een bosuitje is meer dan voldoende.
Meer erin betekent dat het significant moeilijker wordt om smaken gescheden te houden terwijl alles blijft harmoniseren.
- knip -
Ik ken de theorie en het is ook logisch, je moet ergens een grens trekken en dan liever aan de veilige kant.Raymond P schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:25:
@Gonadan Fwiw: ik krijg geregeld (stiekem) lab-rapporten onder m'n neus van de grote jongens met zeer korte keten.
Niet (m)eetbaar komt verrassend vaak voor.Vooral bij kip, maar helaas ook bij Nederlands geslacht rundvlees.
Vanaf 4C beginnen een scala aan psychrofiles goed te gedijen. Daaronder vallen soorten microbiomen die verantwoordelijk zijn voor het bederven van je voedsel.
Boven de 20 is er weer een andere groep die de meuk komt bederven.
Het is niet mijn vak, heel veel meer weet ik er ook niet van. Maar dat er overlap is met wat men roept mbt voedselveiligheid is m.i. nogal logisch.
Maar het is soms ook beter om dingen gewoon niet te weten. De regels zijn goed, maar overal loop je tegen besmetting aan, ook op plaatsen waar het niet zou moeten (horeca) maar ook zeker thuis.
Het is daarom goed dat een mens meestal heel veel meer kan hebben dat waar de regelgeving vanuit gaat.
En ja, ik ben wellicht wat te makkelijk soms. Wanneer de filet americain van de slager na een aantal dagen wat van kleur veranderd is en zurig begint te ruiken dan eet ik het nog gewoon op. Als het echt niet kan ruik ik dat wel, maak ik mijzelf wijs. Geen last van.
Maar mijn vriendin verklaart mee voor gek en eet het vanaf dag twee niet meer.
In mijn optiek is daar alle logica uit verdwenen sinds de barbecue markt een hype is geworden. Er wordt van alles online aangeboden en bij bosjes verkocht, allemaal diepgevroren en kost de hoofdprijs. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat marketing en hype daar meer invloed heeft op de prijzen dan de daadwerkelijke kwaliteit.Overigens, het vlees wat de wereld over gaat hoeft dus absoluut niet bevroren te zijn geweest. Gekoeld transport icm vacumeren (c.q. nat rijpen / wet aged) gaat prima per boot vanaf bijvoorbeeld Uruguay of Argentinië. Soms staan die gekoelde containers zelfs nog ff te zonnen in de haven voordat ze opgehaald worden.
Het gros van dat vlees gaat afaik ook daadwerkelijk niet bevroren de wereld over. Als er meer geleverd wordt dan direct afgezet kan worden verdwijnt er pas meuk de vriezer in.
Het vriezen en ontdooien van producten gaat altijd hand in hand met verlies van kwaliteit. Een stuk koe dat bevroren is geweest is dus altijd minder mooi dan dat het had kunnen zijn, en vaak zie je dat ook wel terug in de prijs.
Alles kan natuurlijk als je de spullen hebt, maar hele volksstammen gaan al decennia op de fiets met de boodschappen naar huis en hebben het prima overleefd.Gekoeld vanaf de winkel thuis komen is absoluut mogelijk.
En sinds ik een keer een hele batch weg heb mogen gooien door file vanaf Amazing Oriental naar huis doe ik zulke dingen dus altijd in een thermobox met eutectische plaat (-3 voor koel of +/- -12 voor vries) erop. En als je dat eenmaal toch al hebt...
Als je daar thuis wat minder ver in door wilt slaan dan kan dat natuurlijk. Dat betekent dan wel dat je voorzichtiger zult moeten zijn met het (her) invriezen van voedsel.
Maar dat betekent niet dat ik mijn fiets gewoon in de zon parkeer en op het terras ga zitten. Ik heb wel een isolerend tasje mee op vakantie bijvoorbeeld, om nog enigzins fatsoenlijk de camping te halen.
Om het nog even over 'koken' te hebben. Gisteren ging ik eens uien karameliseren in de oven, nog nooit gedaan, doe het altijd in de pan. Maar scheen heel makkelijk te zijn. Ik had al twijfels bij de werkwijze maar dat bleek terecht, ik eindigde met een soort sliertjes houtskool.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bijvoorbeeld maanden geen kip kunnen eten want lizardbrain says no, en sinds een onbezonnen avond lang lang geleden kan ik nog steeds de geur van sambucca of andere anijshoudende drank niet tollereren.
Ik denk dat m'n ziel scheurt als dat bij koe gebeurt.
Die internet shops liften op hype idd.
Maar ook bij een aantal van die toko's zal je aan het begin of midden van het BBQ seizoen zien dat er weer vers beschikbaar is naast vriesvers. Althans, zo ging dat tot en met vorig jaar.
---
Lekker eten: een ditto entrecote van 350 gram met friet en saus in een hippe Franse bierbrouwer/bistro kost nog steeds 26 euro.
Ik ben geen bierdrinker dus kom nooit in zulke tenten. Kan ik dat in NL herhalen?
- knip -
https://docs.google.com/d...0nNioqeYXi7vESrtNvjQ/editAvalaxy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:52:
The Ramen Lord - book of ramen
Daarna een bbq.
We besloten pas op het laatst om te gaan dus de manege daar gaf aan dat er wellicht niet genoeg vlees zou zijn dus zelf wat meegenomen, eindstand kreeg ik een kilo procureurlapjes mee die over waren.
Daar dus maar een soort van Cubano’s van gemaakt. Sure procureur moet dan eigenlijk tot snot gekookt zijn maar who cares, was lekker.
Mosterd, augurk, ham, procureur, kaas.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Frenchguy heeft een leuke serie hierover op YTAvalaxy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:52:
https://youtube.com/playl...smwYfyO0A9&feature=shared
Haha oke dat zijn niet de beste ervaringen inderdaad. Dat heb ik met vlees nog niet gehad. Wel een kipkerriesalade met een wat vreemde crunch en smaak, of een slechte bereiding van een prutskok. Dan ben je blij dat toiletpapier niet zo duur is zullen we maar zeggen.Raymond P schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:02:
@Gonadan Het probleem met die methode is dat als je een keer wel ziek wordt van iets wat je erg lekker vind dat je (lees: iig ik) daarna dan behoorlijk lang bezig kan zijn met je lichaam overtuigen dat dat product wel goed is.
Bijvoorbeeld maanden geen kip kunnen eten want lizardbrain says no, en sinds een onbezonnen avond lang lang geleden kan ik nog steeds de geur van sambucca of andere anijshoudende drank niet tollereren.
Ik denk dat m'n ziel scheurt als dat bij koe gebeurt.
Die hagedis ken ik wel van de hopjesvla waar we ons bij oma tot aan misselijk aan toe mochten vol scheppen.
En een schandalige avond met de drie J's (Johnny, Jack, Jim). Dat kan ik niet meer luchten of zien, maar dat is niet erg want het is toch bocht.
Misschien als je langs kunt rijden wellicht maar de bekendere shops die ik wel eens langs ziet komen leveren bij mijn weten alles diepgevroren. Althans ik ben die optie nooit tegen gekomen.Die internet shops liften op hype idd.
Maar ook bij een aantal van die toko's zal je aan het begin of midden van het BBQ seizoen zien dat er weer vers beschikbaar is naast vriesvers. Althans, zo ging dat tot en met vorig jaar.
26 euro voor een goed stuk rund? Dat wordt aardig zoeken vrees ik. In mijn ervaring zit je al snel op 200 gram en mag je er 30 piek voor neerleggen, en hopen dat het goed gegaard is.---
Lekker eten: een ditto entrecote van 350 gram met friet en saus in een hippe Franse bierbrouwer/bistro kost nog steeds 26 euro.
Ik ben geen bierdrinker dus kom nooit in zulke tenten. Kan ik dat in NL herhalen?
Bij ons in de stad zit 'Steak' daar is het dan wel tournedos maar ziet je voor drie ons al op 40 piek. Zonder bijgerecht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QfRJAT5pd3r7EZ7KprT4iUSZ.jpg?f=user_large)
Voor de marinade heb ik delicate, niet al te uitgesproken smaken gebruikt: rijstazijn, olijfolie, maple syrup, zout en peper. Ze gaan nu de oven in: ik verwacht 20-30 minuten op 180 °C
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dPLVDzayZxvYZo3P0E6Fwe7c.jpg?f=user_large)
Lief hè
Een goede grap mag vrienden kosten.
https://anovaculinary.com...ion-chamber-vacuum-sealer
Hij lijkt me wel wat klein (Afmetingen kamer 305B x 220D x 75H mm), maar het gros dat ik vacumeer zijn porties van 300-600gr. Maar de professionele varianten staat er nog een nulletje achter de prijs, en zijn qua apparaat ook fors groter.
Lijkt me een mooi apparaat maar neemt wel meer ruimte in en de vraag (waar ik het antwoord niet op heb) is dat er andere zakken in moeten en hoe makkelijk zijn die te krijgen?Zebby schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:12:
Heeft iemand al hands-on ervaring met de nieuwe vacuum machine van Anova?
Hij lijkt me wel wat klein (Afmetingen kamer 305B x 220D x 75H mm), maar het gros dat ik vacumeer zijn porties van 300-600gr. Maar de professionele varianten staat er nog een nulletje achter de prijs, en zijn qua apparaat ook fors groter.
Ja nu klein jaartje in gebruik. Geen probleem tegengekomen.Zebby schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:12:
Heeft iemand al hands-on ervaring met de nieuwe vacuum machine van Anova?
Heb vergelijkbare porties.
Voordeel voor mij is dat hij op aanrecht staat; klep open, zak erin en klaar.
Gebruik de afkoelfunctie ook regelmatig.
Ah tof ik wist niet dat hij al zo lang uit was, zag hem laatst in een video ergens voorbij komen. Je kan er gewoon standaard enkelzijdige zakken in doen toch? Ik heb een goedkope vacuumsealer van de Lidl nu, en ik gebruik het toch best vaak (1x per 2-4 weken, maar dan gelijk 10-15 zakjes).HGM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:21:
[...]
Ja nu klein jaartje in gebruik. Geen probleem tegengekomen.
Heb vergelijkbare porties.
Voordeel voor mij is dat hij op aanrecht staat; klep open, zak erin en klaar.
Gebruik de afkoelfunctie ook regelmatig.
Mijn Solid pro werkt goed maar met veel vloeistof blijft het lastig...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kunt gladde zakken gebruiken; maar ook de zakken met de ribbels (of hoe dat moet heten). Gaat allebei goed. Ik koop afhankelijk van prijs, voor gebruik merk ik geen verschil.Zebby schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Ah tof ik wist niet dat hij al zo lang uit was, zag hem laatst in een video ergens voorbij komen. Je kan er gewoon standaard enkelzijdige zakken in doen toch? Ik heb een goedkope vacuumsealer van de Lidl nu, en ik gebruik het toch best vaak (1x per 2-4 weken, maar dan gelijk 10-15 zakjes).
Vloeistof is juist het grote voordeel; je hoeft je nergens zorgen over te maken. Is ook heel ander concept natuurlijk.franssie schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:30:
Oh die is niet heel duur ... Ben ook wel benieuwd naar welke zakken je kan gebruiken.
Mijn Solid pro werkt goed maar met veel vloeistof blijft het lastig...
Daarom ben ik nu heel erg aan het twijfelen ...HGM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Vloeistof is juist het grote voordeel; je hoeft je nergens zorgen over te maken. Is ook heel ander concept natuurlijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja dat heeft me ook wel eens doen twijfelen om zo'n chamber ding aan te schaffen maar ik heb 2 rand sealers.HGM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Vloeistof is juist het grote voordeel; je hoeft je nergens zorgen over te maken. Is ook heel ander concept natuurlijk.
Een oude Solis en een bijna nieuwe en met name die laatste kan ook prima met vloeistoffen overweg.
Met de oude heb ik maar 1 knop maar, daar krijg je op den duur ook handigheid in, als je die knop ingedrukt houdt, gaat ie sealen ongeacht of vacuum is bereikt en als je dat op het juiste moment doet, gaat het wel.
Ik zou het voor mezelf financieel niet kunnen verantwoorden, let alone aan de baasvrouw die weet dat ik er al 2 heb
Ja maar nog niet zo één1nsane schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:55:
[...]
Ja dat heeft me ook wel eens doen twijfelen om zo'n chamber ding aan te schaffen maar ik heb 2 rand sealers.
Een oude Solis en een bijna nieuwe en met name die laatste kan ook prima met vloeistoffen overweg.
Met de oude heb ik maar 1 knop maar, daar krijg je op den duur ook handigheid in, als je die knop ingedrukt houdt, gaat ie sealen ongeacht of vacuum is bereikt en als je dat op het juiste moment doet, gaat het wel.
Ik zou het voor mezelf financieel niet kunnen verantwoorden, let alone aan de baasvrouw die weet dat ik er al 2 heb
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Easy does it, ik heb ook 2 SV sticks, tig pannen, 3 ovens en nog van alles meer “dubbel”
YouTube: Why You Should Boil Your Tofu | Food Scientist Explains
:strip_exif()/f/image/w5gclX3rc1UzCJO1PNzeNF9L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w3BbxXcAss0w2y9S3LJPW8VG.jpg?f=fotoalbum_large)
En of je het verschil proeft, marinade is meer in de tofu getrokken.
:strip_exif()/f/image/rU1JFclRNsepbGPkPQ7Eu6Ny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dv1r9f1EK12ywEegHhZ3EbLa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heb ik zelf niet zo ervaren. Textuur blijft hetzelfde.Aikon schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:17:
Is de uiteindelijke textuur ook anders van de gekookte variant? Ik zal het binnenkort ook eens proberen. Tofu invriezen zorgt ook voor een behoorlijk andere textuur.
Ik heb het net geprobeerd, de tofustukken zwollen wat op met koken en werden steviger. Dat zie je ook in het filmpje, voor en na het koken, vandaar dat ik het vroeg. Ik had een soort marinade gemaakt en ze daar een aantal keer doorheen geschept. Doordat ze wat steviger waren bleven ze dus was beter heel. Ik had niet het idee dat de marinade er beter introk, gewoon hetzelfde. Amper duswalterworld schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:57:
[...]
Dat heb ik zelf niet zo ervaren. Textuur blijft hetzelfde.
Marinade was wat chili olie, ketjap manis en anis, olie, water en tomatenpuree. Op het eind flink wat maizena erdoor scheppen en dan behoorlijk hard bakken in olie in een rvs pan, plaatstaal gaat minder, plakt teveel. Laatste paar minuten wat ui en knoflook meebakken.
Asperges heb ik gegrilled (nah ja, met olie) en laatste minuut papje van gerfermenteerde tofu erbij, dat maakt groene groentes ook echt zoveel lekkerder.
Een gare telefoonfoto:
:strip_exif()/f/image/eTTWikZOX48RlJajxyuHKA6z.jpg?f=fotoalbum_medium)
Asin? Of heb jij een variant die ik niet ken?[b]Aikon in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"Aikon schreef op zondag 22 ketjap manis en anis
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Imho is het pas een samosa als 'ie in veel te donkere olie gefrituurd is.
- knip -
Nee, in de oven.Raymond P schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:03:
@walterworld Heb je ze in de pan gebakken?
Imho is het pas een samosa als 'ie in veel te donkere olie gefrituurd is.
- knip -
ik snap dat het traditioneel gefrituurd wordt. Voor ons heb gekozen voor de 'gezondere' variant, de oven.Raymond P schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:29:
Frituren die hap, dat staat gelijk aan een ovenkroket... Smaak, textuur en mondgevoel verandert te veel om niet te doen.
Smaak en textuur waren voor ons nu ook goed.
Gewoonlijk pers ik de tofu goed en dan krijg je een heel stevige structuur. Maar de gekookte is aanmerkelijk zachter -- zeker niet onaangenaam,
Die ga ik er in houden. Maar ik denk dat ik ipv zout water eens ga experimenteren met een lichte dashi obv kombu, net zoals je voor yudofu zou gebruiken. Ik verwacht dat dat een nog betere smaak gaat geven.
Niet zomaar gefrituurd, op lage temperatuur gedurende langere tijd.walterworld schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:51:
[...]
ik snap dat het traditioneel gefrituurd wordt. Voor ons heb gekozen voor de 'gezondere' variant, de oven.
Smaak en textuur waren voor ons nu ook goed.
De smaakinfusie en mooie korst die je daarmee krijgt maakt een samosa een samosa.
Een aardappel samosa is letterlijk het enige gerecht dat je mij vegetarisch kan serveren en ik mij volledig/tevreden mee kan verzadigen zonder dat ik vlees mis.
Mits goed bereid natuurlijk, hier in NL behoorlijk schaars... De hier verkrijgbare smaakloze droge ballen met kauwgomdeegkorst maakt het een gevoelig onderwerp voor mij.
Uiteraard prima dat het voor jou/jullie zo goed genoeg is maar ik moest 2x kijken en dacht een arepa te zien...
- knip -
Van eigen herenboederij, plukken is wel een werkje maar heb je ook wat.
Ginger bug met rode bessen
![]() | ![]() | ![]() |
Rode bessen Crumble
![]() | ![]() | ![]() |
YouTube: The Baking Science of Red Currants | Crumb Bars from Scratch
Elke keer als ik je posts zie vraag ik me af... waarom voel je de noodzaak om dit er bij te vermelden?walterworld schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:40:
van eigen herenboerderij.🧑🏻🌾
Omdat je er echt enorm cool mee bent. Ofzo.Avalaxy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:23:
[...]
Elke keer als ik je posts zie vraag ik me af... waarom voel je de noodzaak om dit er bij te vermelden?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
omdat "moestuin met personeel" zoveel typwerk isAvalaxy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:23:
[...]
Elke keer als ik je posts zie vraag ik me af... waarom voel je de noodzaak om dit er bij te vermelden?
Maar even zonder gekheid: het voegt natuurlijk wel iets toe aan je maaltijd/snack als je het van kiem tot oogst hebt kunnen volgen in ontwikkeling (en wellicht ook daaraan meegeholpen hebt). Dat heb ik zelf ook enorm met mijn kruidentuintje en bescheiden moestuintje. Ik zou het ook zeker melden als ik daar iets mee zou koken.
Met initiatieven zoals Rechtstreex en de boerenshops voel ik mij ook niet echt gekieteld in creativiteit, er is voldoende aanbod en variatie.
Persoonlijk vind ik de meeste posts van @walterworld meer passen in Show hier je maaltijd van de dag
Mja, ben een beetje vooringenomen want alles wat 'ie post is vegetarisch en dat vind ik niet direct lekker eten.
Seizoensgerelateerd (en ot) heb ik m'n eerste makreeltjes van dit jaar liggen.

Wel gerookt wat ik heb wat koelkast perikelen waar ik rekening mee moet houden.
Prima voor een snelle Surinaamse makreel met wat ui, tomaat en ketjap. (En uiteraard een Madame Jeanette van eigen pauperbalkon.)
- knip -
@BoudewijnAvalaxy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:23:
[...]
Totaal niet om cool te doen, ik doe dit volledig voor mij zelf. Hoe leuk ik het vind om het van zaad tot plant te kunnen volgen.
78% van de Nederlanders doet hun boodschappen altijd bij de super. Daar is niets mis mee, ik kom er zelf ook graag. De supermarkt haalt hun producten over alle delen van de wereld, ze voeren een KBA uit waaruit blijkt dat het voordeliger is om knoflook uit Zuid-Afrika en Courgettes uit Kenia te halen, om wat te noemen.
Lekker vers, lokaal en zonder bestrijdingsmiddelen voor mij.
Persoonlijk vind ik de meeste posts van @walterworld meer passen in Show hier je maaltijd van de dag
Mja, ben een beetje vooringenomen want alles wat 'ie post is vegetarisch en dat vind ik niet direct lekker eten.
"Je hebt geen toegang tot dit forum
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum."
Forum FAQ #hk
- knip -
Heel kort gezegd, moestuin is meer voor eigen gebruik, als je op vakantie gaat is de kans dat een gedeelte van je oogst is mislukt.franssie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:04:
@walterworld maar hoe ziet zo een Herenboerderij er dan uit in verhouding tot een moestuin vraag ik me af?
Herenboeren (samenboeren) is op grotere schaal.
Samen met 250 andere gezinnen runnen we een boerderij en hebben één boer in dienst, Je bent niet verplicht om te helpen wel maken vele handjes licht werk. Alles word gecoördineerd vanuit Herenboeren Nederland.
Kijk anders ook eens in dit topic.
Herenboeren - Samen duurzaam voedsel produceren - Ervaringen
Laten we weer OT gaan.
Maar wat is dat dan een herenboerderij? Oprechte vraag, niet cynisch bedoeldwalterworld schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:01:
[...]
@Boudewijn
Totaal niet om cool te doen, ik doe dit volledig voor mij zelf. Hoe leuk ik het vind om het van zaad tot plant te kunnen volgen.
78% van de Nederlanders doet hun boodschappen altijd bij de super. Daar is niets mis mee, ik kom er zelf ook graag. De supermarkt haalt hun producten over alle delen van de wereld, ze voeren een KBA uit waaruit blijkt dat het voordeliger is om knoflook uit Zuid-Afrika en Courgettes uit Kenia te halen, om wat te noemen.
Lekker vers, lokaal en zonder bestrijdingsmiddelen voor mij.
Boudewijn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:05:
[...]
Maar wat is dat dan een herenboerderij? Oprechte vraag, niet cynisch bedoeld
Aldus https://herenboeren.nl/"Er zijn al 23 Herenboerderijen, verspreid over heel Nederland, en nog eens tientallen in oprichting. Samen maakt dat al meer dan 9000 Herenboeren! Word jij ook Herenboer?
Als Herenboer ben je eigenaar, ondernemer, producent en consument van je éigen boerderij. Deze boerderij (jóuw boerderij) produceert verse groenten van het seizoen, fruit, eieren en – voor wie wil – ook af en toe vlees. Zo pak je de regie terug op zoiets belangrijks als je eigen eten. Behalve lekker en gezond, is dat ook nog eens leuk en leerzaam."
Voor verdere vragen over herenboeren verwijs ik jullie graag naar het eerder vernoemde HB topic.
Kunnen we nu terug OT gaan aub.
als topicstarter zie ik het probleem niet zowalterworld schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:16:
[...]
[...]
Aldus https://herenboeren.nl/
Voor verdere vragen over herenboeren verwijs ik jullie graag naar het eerder vernoemde HB topic.
Kunnen we nu terug OT gaan aub.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/skK69mJAJNel4E71SBo3TGFu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was lekker!
YouTube: You still don’t like tofu?! 💁♀️
Heb er nog eentje over voor de lunch.
In mijn beleving zouden dat soort kazen juist heel lang houdbaar moeten zijn, zeker bij lage temperaturen en lichtdicht verpakt. Dan ga je bijna denken dat er in de fabriek al te veel vocht/whatever mee gaat de verpakking en het daar een kickstart krijgt. Zou wel verklaren waarom ik die stukjes veel sneller vind schimmelen dan ik ervan zou verwachten.
koelkast probeer ik op 4 graden te houden, dus dat lijk mij het probleem niet
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar ik vind kaas vaak erg nat uit de supermarkt. Of het effect heeft geen idee. Maar ik dep het vaak droog en stop het in een kaasbak waar zoon soort roostertje onderin ligt zodat het rondom kan ademen.
Had ik geen zin in, maar op zich had ik daar wel een punt van kunnen maken inderdaad.Dennis1812 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:41:
Als je het bij de supermarkt hebt gehaald zou ik hem zeker terugbrengen en omruilen.
Zo'n bak die je dan wel weer luchtdicht afsluit met een deksel?Maar ik vind kaas vaak erg nat uit de supermarkt. Of het effect heeft geen idee. Maar ik dep het vaak droog en stop het in een kaasbak waar zoon soort roostertje onderin ligt zodat het rondom kan ademen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoiets https://www.wibra.nl/assortiment/vershoudmat-koelkast/
Werkt echt om mijn groenten langer fris te houden.
Dan heeft er blijkbaar al 'besmetting' tijdens het verpakkingsproces plaatsgevonden.
Was 'ie vacuüm verpakt, of losjes in folie/papier? Verpakking beschadigd misschien?
Want een stuk parmezaan blijft normaliter maanden goed. Soms vind ik nog een stuk, dat ligt er dan echt al weken, maar ziet er nog prima uit. Alleen kneiterhard.
Moet zeggen, ik koop het wel bij een kaasmannetje op de markt. En daar liggen gewoon van die enorme stukken van tig kilo. Gewoon open & bloot.
Kaas zit bij ons nooit in een compleet afgesloten verpakking.
Altijd in van dat papier, met zo'n glad laagje.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 07-07-2025 10:17 ]
Maar inderdaad gewoon voorverpakt van de super, in zo'n gesealed plasticje. Misschien inderdaad een beschadigde verpakking? Is me niet opgevallen, maar zou kunnen.
Al heb ik ook wel vaker het gevoel dat sommige dingen in een koelkast sneller schimmelen dan erbuiten
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dat is in ieder geval niet helemaal luchtdicht. M.a.w. geen broeinest.
Tja, alle schimmels en microben verzamelen!Al heb ik ook wel vaker het gevoel dat sommige dingen in een koelkast sneller schimmelen dan erbuiten

En alle grijpgrage handjes die van alles d'ruit en d'rin stoppen. Kortom, een en al kruisbesmettingen.
De lage(re) temperatuur remt dan nog enigszins de ontwikkelingen van allerlei ongewenste levensvormen.
Welk recept heb je gebruikt? Ik vind haar filmpjes altijd amusant, maar ik kan nooit het specifieke recept vinden. Of kijk ik gewoon verkeerd?walterworld schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:32:
Dat was lekker!Tofuburger, met luxe hamburger broodjes van AH.
Je kijkt verkeerdfub schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:32:
[...]
Welk recept heb je gebruikt? Ik vind haar filmpjes altijd amusant, maar ik kan nooit het specifieke recept vinden. Of kijk ik gewoon verkeerd?
Heb zelf suiker en zout weggelaten.EVERYONE will love tofu after having this burger… pinky promise! 😌
RECIPE (2 servings, 25min preparation time):
Quickles:
-1/2 cucumber
-1 red onion
Cut into thin slices.
-150ml water
-4 tbsp white wine vinegar
-2 tbsp sugar
-a pinch of salt
Bring to the boil briefly and pour over the veggies and set aside.
Patty:
-200g firm tofu, crumbled
-2 tbsp tomato paste
-1 tbsp soy sauce
-50g dried tomatoes, chopped
-a good pinch of salt
-1 teaspoon each of paprika and cumin
-1/2 tsp garlic powder
-5 tbsp (chickpea) flour
Mix well and shape into 2 large patties.
Fry in oil until golden brown.
Sauce:
-100g unsweetened vegan yogurt
-2 tsp tahini
-Juice of half a lime
-1/2 tsp garlic powder
-a pinch of sugar
-Salt to taste
Mix and season to taste.
Else:
-Burger buns
-other toppings of your choice
Build the burgers and take a bite. 😉
Afhankelijk van hoe het er precies uitziet kan je het er ook gewoon afsnijden bij Parmezaan. Maar erg apart wel, dit moet je eigenlijk ook melden bij de leverancier, kan in het ergste geval aanleiding zijn voor een terugroep.Gonadan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:38:
Vorige week had ik een stukje parmezaanse kaas in de koelkast liggen en die begon blauwgroene bloemetjes te krijgen. Het was echter nog voorverpakt en ruim voor de houdbaarheidsdatum.
In mijn beleving zouden dat soort kazen juist heel lang houdbaar moeten zijn, zeker bij lage temperaturen en lichtdicht verpakt. Dan ga je bijna denken dat er in de fabriek al te veel vocht/whatever mee gaat de verpakking en het daar een kickstart krijgt. Zou wel verklaren waarom ik die stukjes veel sneller vind schimmelen dan ik ervan zou verwachten.
koelkast probeer ik op 4 graden te houden, dus dat lijk mij het probleem niet
Ik heb afgelopen zomer een kilo parmezaan meegenomen uit Italie, thuis ingevroren. Het laatste stuk is nu een maand of drie uit de vriezer en die is nog steeds goed.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Klopt ja, meestal snijd ik het gewoon weg. Maar dit zat rondom, dan is het toch wel een stapje te ver.MrAngry schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:20:
Afhankelijk van hoe het er precies uitziet kan je het er ook gewoon afsnijden bij Parmezaan. Maar erg apart wel, dit moet je eigenlijk ook melden bij de leverancier, kan in het ergste geval aanleiding zijn voor een terugroep.
Ik heb afgelopen zomer een kilo parmezaan meegenomen uit Italie, thuis ingevroren. Het laatste stuk is nu een maand of drie uit de vriezer en die is nog steeds goed.
Zal wel een misser geweest zijn. Nu kreeg ik de neiging een stuk van 150 te gaan partitioneren en sealen. Dat lijkt me toch wat overdreven voor een harde kaas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze verkopen geraspte mozzarella, https://www.ekoplaza.nl/n...pte-mozzarella-0001197305Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:59:
Over harde kazen gesproken. Waar krijg ik droge mozzarella? Voor op de pizza te raspen is dat ideaal maar ik kan me niet herinneren dat ik deze in NL ooit heb zien liggen ergens.
Ze hebben bij Ekoplaza plantaardige alternatief op gerolde mozzarella, ondanks ze aangeven niet te veel verwarmen, is het heerlijk op een tosti. Is een droge mozzarella. https://www.ekoplaza.nl/n...oor-mozzarella-0001081538
Zie mijn eerdere post:
walterworld in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
[ Voor 10% gewijzigd door walterworld op 08-07-2025 16:15 ]
Ik zou het pizzatopic even checken, daar komt het regelmatig langs. Al vind ik dat je kunt discussiëren in hoeverre het nog mozzarella is als je het gedroogd en geraspt hebt.Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:59:
Over harde kazen gesproken. Waar krijg ik droge mozzarella? Voor op de pizza te raspen is dat ideaal maar ik kan me niet herinneren dat ik deze in NL ooit heb zien liggen ergens.
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Dan is het toch geen mozzarella meer?
Zou eerder zeggen, kies dan een andere kaas, die wel goed smelt maar niet zo vochtig is. De keuze is reuze!
Ja ik heb die al een paar keer gedroogd (1kg) in een zak gekocht bij zo’n Italiaans delicatessenzaakje. Geproduceerd in Napels overigens. Maar het zou fijn zijn als ik het ad-hoc (niet die aardappelzetmeel zooi) ergens zou kunnen kopenehtweak schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:13:
Mozzarella gedroogd?![]()
Dan is het toch geen mozzarella meer?
Zou eerder zeggen, kies dan een andere kaas, die wel goed smelt maar niet zo vochtig is. De keuze is reuze!
Ik kan fior di latte van harte aanbevelen, bijvoorbeeld deze:Typhone schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:59:
https://vanlemmenpizza.nl...tte-mozzarella-1-x-780-g/
Veel droger dan normale mozzarella, smelt mooier, vol van smaak. Aanrader!
(Nee, ik heb geen fior-di-latte-aandelen
Ik gooi te vaak saus etc weg en het is superhandig voor vakantie en als even lekker snel voorraadje om een pasta saus te hebben.
Mijn vraag, welke weckpot gebruik jij? Ik heb wel instanpots maar lees her en der dat die niet geschikt zijn om te wecken (al hoewel die redelijk elke temp kunnen jalen en ook hogedruk maar soit, wil niet ziek worden, schijnen wel erg goed te zijn om te steriliseren)
Tips zijn welkom, lijkt me heerlijk om 30 potjes wildzwijn ragu te kunnen maken op de BBQ en dan dat houdbaar te maken.
Persoonlijk gebruik ik enkel weckpotten van Weck zelf. https://weckenonline.com/...aakglazen/weck-stortmodelfranssie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:53:
@Dennis1812 als ik zoek op Wecken Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 ben jij de expert in dit forum lijkt mij.
Ik gooi te vaak saus etc weg en het is superhandig voor vakantie en als even lekker snel voorraadje om een pasta saus te hebben.
Mijn vraag, welke weckpot gebruik jij? Ik heb wel instanpots maar lees her en der dat die niet geschikt zijn om te wecken (al hoewel die redelijk elke temp kunnen jalen en ook hogedruk maar soit, wil niet ziek worden, schijnen wel erg goed te zijn om te steriliseren)
Tips zijn welkom, lijkt me heerlijk om 30 potjes wildzwijn ragu te kunnen maken op de BBQ en dan dat houdbaar te maken.
Bijvoorbeeld als betrouwbare leverancier.
Recepten van weckenonline kloppen vaak niet geheel meer qua Weck tijden. Ik persoonlijk Weck een pot of 400 per jaar.
Potten van La parfait zijn ook goed om te werken.
En zo zijn er nog wel wat merken.
Let op dat je geen Vegla koopt. Daar zijn geen rubbers meer voor te krijgen.
En action/ikea/Xenos/goedkope merk potten zijn vaak niet geheel bestand tegen langdurige verhitting.
Als je serieuze interesse hebt in wecken wil ik best het proces van bijvoorbeeld wildzwijn ragu eens uittypen.
Al is om gewend te raken met wecken en leggen van rubbers en deksels etc het misschien prettig eens te beginnen met iets gemakkelijks als passata.
Als je vlees weckt opletten dat je minimaal 2 uur weckt. Tijd gaat in vanaf moment dat je water kookt.
Als je vaker weckt kan een volautomatische ketel een idee zijn. Ik ben nog altijd heel blij met die van mij.
Ik heb deze.franssie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:16:
@Dennis1812 ik ben zeker benieuwd naar je recept. Een welke pot heb je precies? Ik wil wel productie gaan draaien
Is ook zonder kraantje te krijgen. Ik heb bewust met kraantje vanwege rugproblemen en met 30L water erin is het best een gewicht om leeg te gooien.
Uiteraard is uitscheppen ook een optie.
Voor ik het vergeet: altijd een scheut azijn in je water doen. Scheelt een boel kalkaanslag op je potten en in je ketel.
Even een schaamteloze kopie van Facebook groep "wecken is hip" (prima groep trouwens)
Volg dus vooral je eigen receptuur. Maar let op met verboden ingrediënten.Help! De inhoud van mijn weckpot is zuur!!!
Tekst: WECKENonline.eu
Advies WiH: gebruik de ingrediënten niet, of in aangepaste vorm bijv in blokjes. Indien mogelijk, voeg room ed toe bij het openen van een pot.
Op de vraag: "Waarom wordt de inhoud van mijn weckpotten zuur?"
Of
“Kan ik pindakaas of pindasaus wecken?”,
heb ik een paar antwoorden voor je:
Wat je beter niet kunt gebruiken in een gerecht als je het gerecht wilt wecken (in de inmaakketel) juist omdat dit heel vaak bedorven producten in je weckpot oplevert, zijn …
- melk
- kokosmelk ( vanwege het hoge vetgehalte)
⁃ amandelmelk ( idem kokosmelk)
- karnemelk
- geitenmelk enz.
- room
- zure room
- slagroom
- yoghurt
- Griekse yoghurt
- tofu
- kaas
- bloem, maizena, maiszetmeel (kortom: geen enkel verdikkingsmiddel c.q. bindmiddel gebruiken). Is echt een don’t!
- geprakte bananen (wel als klein onderdeel niet als hoofdbestanddeel)
- chocolade gemaakt van melkbestanddelen of bv pudding
- boter, olie of vet (Je mag wel boter of olie gebruiken om je gerecht in te bakken)
Bak je bv gehakt voor een weckrecept, wat veel vet afgeeft tijdens het bakken, laat het gehakt dan uitlekken in een vergiet. Ten eerste is het veel gezonder en heb je minder kans dat je weckpot zuur wordt
- avocado
- pasta, penne, vermicelli enz. .. wordt te gaar en bindt!
- rijst, idem pasta. Zeer beperkt houdbaar.
- eieren, eidooiers
Waarom toch geen kokosmelk, dat is toch geen zuivelproduct?
Hier het antwoord:
Per 100 gram (dus ook 100 ml) zit er 17,8% vet in kokosmelk.
• Energie: 180 Kcal
• Energie: 756 kJ
• Vetten: 17,8 g, waarvan verzadigd: 15,7 g
• Koolhydraten: 3,0 g
Vet kan ranzig worden in een zuurstofarme omgeving (weckpot)
Je kunt de room altijd toevoegen na bereiding.
Vaak is de verhouding water-room 50-50 dus dan is het vetgehalte 9%.
Toch te hoog.)
⁃ Ook in pinda’s zit veel olie. Als je dit tot pindakaas of pindasaus verwerkt, komen al die oliën vrij. En weck je dit, wordt dit ranzig.
Melk kun je niet inmaken of wecken. Dat geldt ook voor alle zuivelproducten.
Dit wordt veroorzaakt door het vet en de olie die zich in zuivelproducten bevindt.
Deze vetten en/of olie zorgen ervoor dat bacteriën, inclusief de botulisme bacterie, ingekapseld wordt.
Doordat de bacteriën ingekapseld zijn is het niet mogelijk om deze bacteriën te vernietigen door verhitting (dus inmaken / wecken).
Welke gerechten worden regelmatig zuur en raden wij aan niet te wecken:
- courgettesoep
- pompoensoep
Waarom wordt courgettesoep en pompoensoep zuur? Dit komt door de dikke substantie en de samenstelling van courgette en pompoen.
Normaal gezien wordt het in je gehele weckpot net zo warm als de ingestelde temperatuur van je inmaakketel.
Fijn gemixte courgette en pompoen houden deze warmtepenetratie tegen waardoor je weckpot niet door en door verwarmd wordt.
Courgette en pompoen zijn beide groenten uit de komkommerfamilie.
Een oplossing is: maak je soep heel dun, of weck de groente in de bouillon in blokjes. En pureer bij openen. Room voeg je later toe.
Wat kan nog een reden zijn dat de inhoud van je weckpotten zuur wordt:
Als je groenten en/of fruit recent bespoten zijn kan er een chemische reactie ontstaan in de weckpot waardoor de inhoud zuur wordt.
En cake dan? Cake bevat toch ook bloem?
Bij cake is de bloem een ander product geworden (een vaste vorm; namelijk cake)
De bloem wordt in cake niet gebruikt als verdikkingsmiddel.
Heel veel weckplezier.

◦
Alles met vlees 2 uur wecken op 100 graden. Niet als er onweer in de lucht zit. Dan mislukt je Weck bijna standaard. Tenzij overdaad aan zuur, zoet, alcohol etc.
Als je Facebook hebt zou ik vooral die groep eens zoeken en lid worden. Er komt veel informatie voorbij en veel recepten. Soms ook aankoopadvies.
Zo ben ik daarlangs bij Rotilio tomaten uitgekomen. Mooie verse Roma tomaten voor een nette prijs per krat.
Uiteindelijk zijn het enkele basisstappen die je herhaalt:
- Maak je product zoals je het lekker vind.
- Zorg dat je weckpotten vaatwasser schoon zijn.
- Rubbers kort uitkoken
- Heet uit de pan is heet in de pot. Pot even door warm water halen.
- Deksels in warm water leggen.
-mee Rubber op je deksel, deksel met rubber op je pot. 2 klemmen erop (nooit meer! Dan kan je lucht er niet uit)
- Warme potten? Dan warm water in je ketel of soeppan.
- Wecktijd gaat in als je water kookt.
- Werktijd klaar? Dan potten eruit. Op een rooster of the doek op tafel om af te koelen.
- Klemmen er pas af als het volledig gekoeld is. Meestal 10-24uur.
- is een pot toch open? Dan binnen de 24uur opnieuw wecken. Misschien een ander rubber pakken.
Klemmen eraf als volledig afgekoeld is. Dan de deksel proef doen. (Pot optillen aan het deksel) Gelukt? Dan is het vacuüm goed.
Alles met vlees 2 uur.
Bepaalde groente soorten (courgette, uien, aubergine) ook 2 uur.
Tomatensauzen 1 uur
Vers fruit of stoofperen 30 minuten.
Langer wecken mag altijd. Korter niet.
Je kan prima in een grote soeppan wecken. Wel een doekje op de bodem tegen rinkelend glas. Een weckketel zit een rooster bij. En een ketel past veel meer in. Ik kan 7 1L potten kwijt met daarop nog 7x 0.5L.
En het stopt vanzelf als de tijd erop zit. Ideaal.
Bovenstaande is in een notendop in een paar minuten uiteengezet. Het is niet heel moeilijk. Maar je moet wel handigheid krijgen. Dan wordt het een automatisch proces. Ik heb nu altijd een goed gevulde kast. In de basis begon ik met moestuin producten. Maar het is als hobby verder gegroeid naar ook pastasauzen en stoofvlees en cakes. Van alles.
Ik heb een kleine 500 potten in huis. En meestal minimaal 400 gevuld.
Omdat ik een autist ben die alleen dezelfde soort potten van Weck wilde hebben was het in het begin nogal een investering. Ook met de ketel. En wij kozen voor een cursus wecken om die handigheid te krijgen.
Maar heb er geen seconde spijt van.
Als je een briefje ophangt bij de glasbak kom je aan genoeg groente potjes. Alleen nieuwe deksels kopen bij een webshop als dewerkbij o.i.d en je kan hetzelfde doen. Maar dat is de keuze die ieder voor zich moet maken.
Draaidekselpotten heb je geen rubbers nodig. Maar de kleinste beschadigingen aan je deksel en je pot mislukt. Dus inspecteer je deksels heel goed als je daarvoor kiest.
Weck mislukken is jammer. En als het uit eigen tuin was misschien even zuur.
Maar als jij 15kg sucade uren hebt staan koken zit er ook veel geld in qua vlees en tijd qua koken.
Tomaten hak ik meestal fijn met de nicer dicer chef (geweldig ding. In een klein uur heb ik 15kg tomaten verwerkt) en is het klaar. Mocht er dan een mislukte pot bijzitten baal ik minder.
Maargoed. Wij wecken nu een jaar of 5. Elk jaar dus een pot of 400. Dus ruim 2000 potten. Ik kan mij 9 mislukte potten herinneren. Dus dat valt wel mee.
Als je gaat stapelen in je trapkast of waar ook. Controleer even het gewicht wat de plank aan kan. Daar zit je snel overheen.
Stel vooral je vragen die opkomen.
Als we het topic niet teveel willen vervuilen mag het ook in DM. Geen probleem.
Waarschuwing vanuit mijn kant nog: kies een kant waar je in geloofd en waarmee je verder gaat.
Als je op Amerikaanse sites gaat lezen plegen alle Hollanders zelfmoord door te watherbathen ipv pressure cannen. En zou pressure cannen het enige goede zijn om te conserveren.
Vroeger konden we ook conserveren en toen hadden ze ook geen pressure cannen.
Dus ik houd mij aan de wecktijden zoals we dat in Nederland doen.
[ Voor 1% gewijzigd door Dennis1812 op 10-07-2025 10:47 . Reden: Stukje toevoegd ]
Met name dit dus, al weet ik niet of mijn oma vlees inmaakte (ik vermoed van niet) maar ik vertouw het wel.Dennis1812 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:00:
[...]
<>
Waarschuwing vanuit mijn kant nog: kies een kant waar je in geloofd en waarmee je verder gaat.
Als je op Amerikaanse sites gaat lezen plegen alle Hollanders zelfmoord door te watherbathen ipv pressure cannen. En zou pressure cannen het enige goede zijn ter conserveren.
Vroeger konden we ook conserveren en toen hadden ze ook geen pressure cannen.
Dus doe houd mij aan de werktijden zoals we dat in Nederland doen.
Ik ga eens op facebook kijken, kom er weinig maar voor de instantpot zijn er ook goede groepen.