Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De enige groep ik die benoemde is erg actief. https://www.google.com/ur...Vaw1W-9AkDjCyRphqiwVfNd3-

Dat is wecken is hip groep.
Vooral proberen
Niet te bang zijn.

En begin eens met wat makkelijkers. Zoals passata bijvoorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 10-07-2025 10:46 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
@Dennis1812 dank je voor de uitgebreide post. Zeer interessant, ik denk dat ik er ook eens aan ga beginnen. Ik maak vaak vegetarische pastasaus van bloemkool, maar vaak te veel om in een keer op te maken. En de vriezer vaak niet leeg genoeg. Stond laatst te twijfelen om een oude weckketel bij de kringloop mee te nemen, toch niet gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Nieuwe vragen beantwoord ik morgen weer.

Volgende week ga ik voorraad Vlaams stoofvlees werden. Misschien leuk volledig te volgen binnen een foto verslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:23:
Nieuwe vragen beantwoord ik morgen weer.

Volgende week ga ik voorraad Vlaams stoofvlees werden. Misschien leuk volledig te volgen binnen een foto verslag.
Zeker, en als het hier teveel wordt, maken/openen we een weck topic. zullen de preppers van het 'hoe overleef ik" topic ook wel leuk vinden denk ik :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Dat wild zwijn ragu recept, heb je dat ergens als link oid? Wil het wel eens gaan maken in de instantpot high pressure) om te proeven en later een versie te wecken.
Ik las in je uitgebreide reactie dat kokos een probleem is, dus natte rendang is lastig denk ik ; eens kijken hoe dat zonder kokos smaakt en ik er later bij opwarmen wat santen bij kan doen.
Lijkt mee heerlijk om allerlei stoofvlees als noodvoorraad te hebben die dan voornamelijk zal dienen als voedsel voor 'ik ben te moe om te koken" of mee te nemen op vakantie buiten de koelkast.
Ik gebruik hiervoor nu potjes van "Fattoria Lan Vialla" (en die zijn super, 180 gr ragu is echt prima voor twee personen) maar zelf maken is natuurlijk veel leuker voor de kokende tweaker.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:44:
@Dennis1812 Dat wild zwijn ragu recept, heb je dat ergens als link oid? Wil het wel eens gaan maken in de instantpot high pressure) om te proeven en later een versie te wecken.
Ik las in je uitgebreide reactie dat kokos een probleem is, dus natte rendang is lastig denk ik ; eens kijken hoe dat zonder kokos smaakt en ik er later bij opwarmen wat santen bij kan doen.
Lijkt mee heerlijk om allerlei stoofvlees als noodvoorraad te hebben die dan voornamelijk zal dienen als voedsel voor 'ik ben te moe om te koken" of mee te nemen op vakantie buiten de koelkast.
Ik gebruik hiervoor nu potjes van "Fattoria Lan Vialla" (en die zijn super, 180 gr ragu is echt prima voor twee personen) maar zelf maken is natuurlijk veel leuker voor de kokende tweaker.
Ik heb niet perse een geweldig recept als zijnde "lekkerste zwijn".
Gewoon aanhouden wat je lekker vind en opletten met ingrediënten als room/santen etc.
Een wijntje of biertje is geen probleem.
Klein beetje bloem en boter voor aanbakken ook geen ramp.
Maar grote hoeveelheden bloem om echt in te binden moet je doen bij opwarmen. Niet voor wecken. Dan mislukt je Weck.

Qua stoofpotten heb ik vooral Vlaams stoofvlees van rund op de plank nu.
Wat daging smoor nog en een kip stoofpot met een basis van tomatensaus.

Vooral Vlaams stoof is zo ideaal om te hebben staan. Het is zo heerlijk om in een minuut of 10 een complete smaakvolle stoofpot te hebben staan.
Ik heb ook nog 5 potjes cake staan. Die had ik als experiment gemaakt en op 3-6-9-12 maanden geproefd.
Blijft perfect smaken. Ook fijn om te hebben als er spontaan bezoek komt. Of je gewoon zin hebt in cake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:27:
[...]
Ik heb ook nog 5 potjes cake staan. Die had ik als experiment gemaakt en op 3-6-9-12 maanden geproefd.
Blijft perfect smaken. Ook fijn om te hebben als er spontaan bezoek komt. Of je gewoon zin hebt in cake
Hier ben ik dan wel benieuwd naar, hoe ziet dit er in een potje uit? Kan mij er iets bij voorstellen maar geen idee of dat de werkelijkheid is. Heb je een foto?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

El-Vder schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Hier ben ik dan wel benieuwd naar, hoe ziet dit er in een potje uit? Kan mij er iets bij voorstellen maar geen idee of dat de werkelijkheid is. Heb je een foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on6c5Do9-n829qJJn1ldBXDboUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJnSAGcYNgSGi2VUr1RGWbej.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4Ht-sZrh1EsC-CDD-z5Zt-Zm4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfafxjNk5XCldBDDDsedSc5h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8yMqS8-H_T-CHaYXzAsBpZvybQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b5aWMkeBD56buWuU7WDFsyK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK4Sf9EcWSaKNLEAy7g9raqqPFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiAxhYB0YVGrQUbeamyR3M8E.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is al wel een ouder potje. Maar smaakt nog alsof hij vandaag gebakken is.

Ook een voorbeeldje kippensoep erbij gedaan.
Vlees zakt naar de bodem, bouillon blijft gewoon mooi.

Als ik die nu open maak en even de kook erover heen laat komen is het een heerlijk soepje om op te warmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 16-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
@Dennis1812 tof, heb nog even opgezocht. Je maakt dus cake in je weckpotten. Ik dacht je snijd je cake in plakken en die stop je erin. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

El-Vder schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:49:
@Dennis1812 tof, heb nog even opgezocht. Je maakt dus cake in je weckpotten. Ik dacht je snijd je cake in plakken en die stop je erin. :+
Nee, je bakt hem in de pot. Als hij teveel gestegen is zal je kopje eraf moeten snijden.
Deksel dicht en dan nog een uurtje in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Welke burger pers hebben jullie? Is nog niet eerder besproken in dit topic.

Ik zat zelf te denken over zoiets.
https://www.bol.com/nl/nl...u-patti/9300000159172364/
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JR6WM7Q3Kqvo/6D1DQn/550x685.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

walterworld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:11:

[Afbeelding]
In het bbq topic dacht ik wel. Ik zelf gebruik overigens geen pers maar mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
franssie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:15:
[...]

In het bbq topic dacht ik wel. Ik zelf gebruik overigens geen pers maar mijn handen.
Het enige wat ik daar tegenkom is een dood linkje naar de Hema site.
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 20:22
Kenji Lopez-Alt heeft onlangs nog een YT video gepubliceerd waarin hij benadrukt dat het persen van hamburgers helemaal niet nodig is. Zie hier: YouTube: Twelve Rules for Better Burgers | Kenji's Cooking Show

Hij heeft dit overigens al vaker gesteld, maar dit is een mooi overzichtje met alle 'regels' voor een betere burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En veertig euro voor een rvs ring . Ik zou dan een stukje 110 pvc riool buis afzagen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
Voor zulke dingen gebruik ik een vleesverzwaarder (zoiets, gietijzer)

Afhankelijk van wat voor soort burgers ik maak gaat het persen soms niet verder dan ff aandrukken op de grillpan voor goed contact.

Ik heb ook doodgewone rvs kook/steekringen voor als iets echt in vorm geperst moet worden.
En als het allemaal echt niet lukt heb ik altijd nog de ikea Sensuell om de boel met grof geweld bij elkaar te meppen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

En ook niet onbelangrijk, wat voor gehakt/vlees gebruik je het beste voor een burger? Ik heb het idee dat voor de burgers in de winkel veel fijner gehakt wordt gebruikt dan wanneer je zelf gehakt koopt. Alsof het een keertje extra gedraaid is. Dat maakt de burger altijd wel wat steviger.
Mijn burgers van (supermarkt)gehakt willen tijdens het bakken ook nog wel eens een beetje samentrekken, waardoor de burger uiteindelijk kleiner en dikker wordt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Burgers/gehakt uit de supermarkt bevatten alles wat ze over hadden qua snijdafval, plus wat toevoegingen (zo'n 10%). Moeilijk één op één te vergelijken met een pure burger van goed vlees. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Gehakt van de slager zou beter moeten gaan? Paar jaar geleden had ik in de stad waar ik toen woonde een goede slager die het gehakt vers draaide van biefstuk waar je bij stond. Ik kan mij niet meer herinneren of het toen beter ging.
Ik zal van 't weekend eens een slager opzoeken en kijken of dat inderdaad het verschil maakt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat bedoel je met beter gaan? Vallen ze nu uit elkaar (dan moet je iets bindends toevoegen) of is het puur de stevigheid van een supermarktburger die je mist?
De burgers van mijn slager zijn ook lang niet zo stevig/compact als die van de supermarkt. Gelukkig maar want ik vind dat helemaal niet zo lekker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zou graag een wat betere vorm houden. Maak ze mooi rond en plat, maar tijdens het bakken trekken ze wat samen en bollen op / gaan uit vorm. Ik dacht dat het misschien met fijner gehakt beter zou gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

Boss schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:03:
Zou graag een wat betere vorm houden. Maak ze mooi rond en plat, maar tijdens het bakken trekken ze wat samen en bollen op / gaan uit vorm. Ik dacht dat het misschien met fijner gehakt beter zou gaan.
Tegen opbollen helpt het door het midden van de hamburger wat in te deuken. Ik doe dat gewoon met mijn duim. Overigens; mijn ervaring is dat als de hamburger opbolt, dat die doorbakken is. Vinden vrouw en kinderen fijn, maar ik hou toch liefst van een black angus burger die nog net rosé is vanbinnen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Ik heb deze van Napoleon, ooit met Sinterkerst van mijn neefje gekregen. De sliders gebruiken we nooit, maar een burger gevuld met zachte geitenkaas is hier prima mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COY83b2N4FXnM5o6Fe4zeaFHUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLset5sYIF0mp8bEJTSa1wqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaAKGYGM0ivsgzlby0LW364MG9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNlOjiWoXmpnoeFo8CGxRqdW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ25AxYeIbkGPT7N_DdFUvE1tZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws29RaVZ9b5HdW6HcHkZjW6A.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe bessen seizoen 🫐 6KG geplukt. Van eigen herenboerderij. (mag ik dat nog zeggen? :$ )
Was een lekker dessert, heerlijk met ijs. :9
https://www.kitchenislove...ld-blueberry-crumble-wfpb

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 11:34
walterworld schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blauwe bessen seizoen 🫐 6KG geplukt. Van eigen herenboerderij. (mag ik dat nog zeggen? :$ )
Was een lekker dessert, heerlijk met ijs. :9
https://www.kitchenislove...ld-blueberry-crumble-wfpb
Jammer weer van dat ijs, had eigenlijk verwacht dat je het zelf gemolken had bij de stier op de herenboederij 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@walterworld wij noemen dat in Weesp gewoon een pluktuin ;)

Geen ervaring met vegan ijs, maar ijs met nootjes is altijd een goede combinatie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Technofreakz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Jammer weer van dat ijs, had eigenlijk verwacht dat je het zelf gemolken had bij de stier op de herenboederij 😝
Een stier melken en het resultaat verwerken in ijs? Your kink is not my kink, but it's okay.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 20-07-2025 20:58 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 11:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJXmjlwOUvcJuHXivsBOrrKgJ2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rozmK9sQxuqdyMPlWTHk87NW.jpg?f=fotoalbum_large

Egg fried rice

Smaakt eigenlijk vrijwel zoals bij de Chinees.

- jasmijnrijst
- eitje
- bosui
- zout en peper
- beetje sojasaus, donkere en lichte
- zonnebloem olie
- beetje MSG
- witte peper

Gemaakt in een Creuset gietijzeren wok, wordt lekker heet! Rijst 1 op 1 ratio, en dat werkt zelfs als je het niet een dag van te voren hebt gemaakt. Gewoon even opfluffen met stokjes na 10 minuten om de stoom eruit te halen. Mooie droge rijst welke heel goed bakt in de wok.

Rijst uit de koelkast wordt hier altijd zo plakkerig en homperig.

[ Voor 22% gewijzigd door flugelisoke op 21-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

Wok

Dakloos...

Uncle Roger approved? ;) :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Wok schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Hayyaaaaaahh..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
[...]

Fuiyoh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12

[Afbeelding]
Ik heb zo'n eentje (Brisket bbq). Slechts 1 keer gebruikt. Bij mij werkt het niet of ik snap hem niet.
Ik kan niet aan de draaiknop draaien zodat de afstand in dikte groter of kleiner wordt.
Volgens mij moet je hem niet op zijn kop vullen tot aan de meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
[...]

Dat is altijd maar de vraag :+

Ik check altijd het YouTube kanaal 'made with Lau'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
flugelisoke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:43:
[Afbeelding]

Egg fried rice

Smaakt eigenlijk vrijwel zoals bij de Chinees.

- jasmijnrijst
- eitje
- bosui
- zout en peper
- beetje sojasaus, donkere en lichte
- zonnebloem olie
- beetje MSG
- witte peper

Gemaakt in een Creuset gietijzeren wok, wordt lekker heet! Rijst 1 op 1 ratio, en dat werkt zelfs als je het niet een dag van te voren hebt gemaakt. Gewoon even opfluffen met stokjes na 10 minuten om de stoom eruit te halen. Mooie droge rijst welke heel goed bakt in de wok.

Rijst uit de koelkast wordt hier altijd zo plakkerig en homperig.
Ik vind die van Jamie Oliver veel lekkerder.

offtopic:
Geintje, sla me aub niet in elkaar mensen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flugelisoke
Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:50:
[...]

offtopic:
Die kleine lettertjes waren wel ff goed verstopt.. Jamie Oliver... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Wat is er nou weer mis met Jamie Oliver? Die kerel heeft meer bereikt in z'n leven dat wij allemaal bij elkaar en heeft de culinaire wereld aanzienlijk veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Uncle roger heeft iets tegen hem.
En hij schijnt egg fried rice op zn eigen manier te maken. En niet op de traditionele manier.

Ik vind zn boeken heel fijn, televisie programmas kijk ik graag en vind hem ook een mooi vaderfiguur en ook hoe hij omgaat met kinderen in zn programmas.

1 van de mooiere chefs die ook mens blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Na Keith Floyd zeker de leukste tv chef. Heeft met zoals Karin Luiten mensen geleerd dat koken niet moeilijk is dus hulde voor Jamie.
Maar voor de wat meer puristische onder ons neemt hij wel veel shortcuts, wat bij een traditioneel gerecht wel wat terechte weerstand of tenminste een gefronste wenkbrauw oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

Wok

Dakloos...

Dennis1812 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:35:
Dat is wat sterk uitgedrukt, lijkt me... Die 'food/tradition wars' zijn natuurlijk ook aangedikt voor het entertainmentgehalte ;)

Het 'probleem' (let op de aanhalingstekens) met Jamie Oliver, is dat hij _altijd_ een eigen draai aan traditionele gerechten probeert te geven. Hij is bijvoorbeeld 'berucht' om toevoegen van groene erwten aan traditionele schotels als egg fried rice of carbonara..

In bepaalde regio's is het aanpassen van bepaalde traditionele gerechten 'not done' :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
En hij schijnt egg fried rice op zn eigen manier te maken. En niet op de traditionele manier.
1: Hij gooit "chili jam" (jep peperjam !) in zijn nasi en benoemt dat het lekker zoet is.
2: Hij bakt zijn nasi in olijfolie
3: Er gaat water in de pan.

En dan nog wat dingen, zoals kant-en-klaar-rijst (lol whut) en lente-ui als eerste gaan bakken. Daar waar je normaal knof en gember doet, wat hij niet doet.

Ik heb niet per se iets tegen Jamie, hij weet het echt heel goed te verkopen. Ik heb wel wat tegen die "lekkere authentieke bla bla bla bla bla fried rice" die hij rondpompt op de webs.
Ik vind zn boeken heel fijn, televisie programmas kijk ik graag en vind hem ook een mooi vaderfiguur en ook hoe hij omgaat met kinderen in zn programmas.

1 van de mooiere chefs die ook mens blijven.
Doe mij Anthony Bourdain maar. Ik vind Olive Oilr een blije eikel. Is Ainsley Harriott ook overigens, en die kan ik dan wel weer harden. Gelukkig is Uncle Roger geen typetje ofzo... O-)
Ik vind overigens een Ottolenghi ook niet plezierig om naar te kijken/luisteren (gewoon net iets te over the top gay), maar zijn gerechten echt prima. Bijna altijd lekker.

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 21-07-2025 19:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Avalaxy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:30:
Wat is er nou weer mis met Jamie Oliver? Die kerel heeft meer bereikt in z'n leven dat wij allemaal bij elkaar en heeft de culinaire wereld aanzienlijk veranderd.
Britney Spears heeft ook meer bereikt dan ik. Vind ik toch niet best. Sorry O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
[...]

1: Hij gooit "chili jam" (jep peperjam !) in zijn nasi en benoemt dat het lekker zoet is.
2: Hij bakt zijn nasi in olijfolie
3: Er gaat water in de pan.

En dan nog wat dingen, zoals kant-en-klaar-rijst (lol whut) en lente-ui als eerste gaan bakken. Daar waar je normaal knof en gember doet, wat hij niet doet.

Ik heb niet per se iets tegen Jamie, hij weet het echt heel goed te verkopen. Ik heb wel wat tegen die "lekkere authentieke bla bla bla bla bla fried rice" die hij rondpompt op de webs.

[...]

Doe mij Anthony Bourdain maar. Ik vind Olive Oilr een blije eikel. Is Ainsley Harriott ook overigens, en die kan ik dan wel weer harden. Gelukkig is Uncle Roger geen typetje ofzo... O-)
Ik vind overigens een Ottolenghi ook niet plezierig om naar te kijken/luisteren (gewoon net iets te over the top gay), maar zijn gerechten echt prima. Bijna altijd lekker.
Anthony bourdain maakte inderdaad ook erg mooie programmas die lekker wegkijken zo over de dag.

Maar dat gaat helaas niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Overigens vind ik Heston Blumenthal ook geweldig om naar te kijken.
Maar dat zijn meestal geen gerechten die je zo even thuis kan namaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Wat was dit lekker :9 voor herhaling vatbaar. Heb zelf gekozen voor volkoren meel ipv rijstmeel, dat heb ik standaard niet in huis. Als olie heb ik sesamolie gebuikt. Het middelste deel van het balletje was nog niet helemaal gaar, volgende keer maak ik ze wat kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ9_Gbarhgn3-r9-7jlG31eXf50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hUQZARfKachFz2jYKEpk9Yb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PADto6MJdD708XxakNqeeXy0ANE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXXGYwAJdLqYjAmhiFTL37NT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTfI1CTHR86rNt83Q2IYdxy6TUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpFSryYSGPZ8zuzQXUyX2jmO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KKAHJVd6qGvKILea-0u-BuuQxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1A8OzMzVuY469G3y0CPJFjS.jpg?f=fotoalbum_tile

Meel, ui, knoflook en venkel komt van eigen herenboerderij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 07:49
Wok schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
[...]

egg fried rice of carbonara..

In bepaalde regio's is het aanpassen van bepaalde traditionele gerechten 'not done' :P
Zoals Eindhoven

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

In Aarle Rixtel kan alles.
Zo heeft Chalet couvert genoeg aanpassingen op traditionele gerechten.
Maar het is heerlijk eten.
Dat kan @Wok vast beamen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Afgelopen weekend voor de 2e keer pistache-ijs gemaakt, toch wel een van mijn favoriete recepten. Wel wat bewerkelijk (alle velletjes van de nootjes af om een mooie groene kleur te krijgen) maar heerlijk. Bij dit recept gaat er ook roomkaas door en dat geeft wel een bijzondere smaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Di7fNTOkJouBPIv8wuoLCuxSgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDsC2BtZmj24SauNFIzSfMsd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUXwlv2MRkP_ysNrSDFgTv5aM_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qhfa78B2UpDS5kKEwUNo0Lk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0ct-LfHQFxoVqtp1Yfov9c4PEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipDnlA59B19sNnc9OlDsY32y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX3cJ35NTORflYV9rrd1zsaWIf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bJ5dNiUaQ8Q56L8oLzeTu1o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STsM8ZccomMuaKYIlVkKD6Bl1Vk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxrany2gO9JL5sDBAHifaRLj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

In de filmpjes die ik heb gezien waarbij mensen naar het restaurant van Uncle Roger zelf gaan, zijn ze nooit tevreden over het eten... Dus tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:50:
[...]

offtopic:
*1nsane heeft zojuist een flinke forel ontdooid met een bepaald doel.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
Bakt iemand met een emaillen cakeblik zoals hier ?
Ik denk dat ik de kleur gewoon erg mooi vind :)

Ik bak niet vaak en had voorheen een siliconenbakvorm. Deze is echt aan vervanging toe en ik merkte dat het bakken met een siliconenbakvorm niet fijn werkt. Duurde veel langer voordat iets gaar werd.

Een nadeel van emaillen is dat het snel breekt en broos is.

En bakt (taarten) iemand ook met blauwstaal materiaal? Nadeel lijkt mij het schoonmaken ervan omdat je geen afwasmiddel mag gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Kali Durge schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:39:

En bakt (taarten) iemand ook met blauwstaal materiaal? Nadeel lijkt mij het schoonmaken ervan omdat je geen afwasmiddel mag gebruiken
Ik werk uitsluitend met plaatstaal in diverse vormen. Bakplaten en bakringen voor bijvoorbeeld appeltaartjes worden of niet schoongemaakt of gaan gewoon door de vaatwasser omdat ik toch bakpapier gebruik.

Blauwstalen beschuitdoppen (waar het deeg zo ingaat) was ik even met de hand en warm water, waarna ik ze droog en inspuit met bakspray.

Staal bakt perfect en als je bakpapier (of spray) gebruikt heb je er ook geen omkijken naar ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies, zo doe ik het ook met verschillende plaatstalen vormen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bakt iemand met een emaillen cakeblik zoals hier ?
Ik denk dat ik de kleur gewoon erg mooi vind :)

Ik bak niet vaak en had voorheen een siliconenbakvorm. Deze is echt aan vervanging toe en ik merkte dat het bakken met een siliconenbakvorm niet fijn werkt. Duurde veel langer voordat iets gaar werd.

Een nadeel van emaillen is dat het snel breekt en broos is.

Geen ervaring met email maar het zal best werken. Zelf gebruik ik net als de rest metaal als er gebakken moet worden.
Bakken met silicone heb ik nooit begrepen. Het is in feite isolatie materiaal en weerhoudt je product ervan om een mooie korst te vormen. Het is alleen makkelijk eraf te halen en zo de vaatwasser in.
Bij koken geldt echter bijna altijd: meer moeite doen zorgt voor betere resultaten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben geen bakker, maar ook geen siliconenfan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Siliconenvormen kunnen de goede keuze zijn, als je juist een zachte korst wilt.
B.v. klein zachte cakejes o.i.d. Die krijgen dan idd geen harde korst.

En wat betreft emaille. Een goede kwaliteit emaille brokkelt niet zomaar af. Tenzij je het laat vallen op een stenen keukenvloer.
En/of je er met harde messen inramt.

Het Oostenrijkse Riess maakt goede kwaliteit emaillemateriaal. Ik gebruik zelfs een grote emaillepan gewoon boven open vuur (in een Pit Barrel BBQ). Ideaal om grote dingen te braden.
Reuze Schnitzels bijvoorbeeld. Of een volle pan met Kaiserschmarrn. :9
Afbeeldingslocatie: https://ecom.riess.at/media/cache/resolve/sylius_original/c4/2f/4d561bfdf00f1672502d4f6fb0e6.jpg
Zo eentje dus.

Ik gebruik ook platte emaille bakvormen.
Het zijn eigenlijk pizzavormen, maar daar gebruik ik ze niet voor.

Zoals hier een kruimeltaart:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7886/32965176378_e6fa33b710_c.jpg
AppleCrumble1 by Erik Haak, on Flickr
Gewoon een beetje invetten, da's voldoende. Laat keurig los, zonder gebruik van (mogelijk PFAS houdend) bakpapier.
Emaille kun je in de vaatwasser doen. Maar mijn ervaring is dat dan de volgende keer bij het bakken, het toch enigszins aanbakt. Terwijl als je 'm gewoon met een vatenkwast en heet water schoonmaakt, het bakresultaat de volgende keer gewoon weer top is.
Blijkbaar toch iets met de aggressieve detergenten die er in vaatwastabletten zitten en/of glansspoelmiddel residu.
Emaille levert een prima krokante randkorst:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7890/40501459383_2b5906009b_c.jpg
AppleCrumbleHazelnut2 by Erik Haak, on Flickr

En dan de ouderwetse, welbekende plaatstalen vormen. Die in de loop der jaren gewoon zwart worden. Die bouwen namelijk een anti-aanbaklaag op, net zoals gietijzer.
Alleen niet in de vaatwasser doen! Ten eerste worden ze nooit goed schoon, ten tweede is je plaatstaal zo weggeroest.

Hier bijvoorbeeld van die kleine vormpjes met mini-broodjes:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53825788170_ff3050443a_c.jpg
PumpkinLoaf1 by Erik Haak, on Flickr
bakt prima. Alleen wat meer schoonmaakwerk.

Of een hele ontbijtkoek in een zwart plaatstalen vorm:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49105124851_e097a6f4c0_c.jpg
Ontbijtkoek1 by Erik Haak, on Flickr
Wel opletten bij plaatstalen vormen: als je deeg wat zuren bevat (citroensap, karnemelk, o.i.d.) dat kan invreten op je opgebouwde anti-aanbaklaag. Dus wel goed opnieuw invetten.
Maar je voelt het vanzelf (en ziet het) als je de boel schoonmaakt. Dan voelt het materiaal aan de bakzijde wat ruwer aan.
Dus veel gebruiken is het beste qua levensduur. :Y

Alle boven getoonde bakvormen heb ik al jaren! Sommigen zijn al >10 jaar in gebruik. d:)b

En sinds een jaartje heb ik ook nog wat ronde rvs vormen.
Daarmee valt ook prima te bakken:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54464055010_f9fe24d7d1_c.jpg
Bread1 by Erik Haak, on Flickr
Hier zijn de twee ronde broden uit de rvs bakvormen gekomen.

ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Bij koken geldt echter bijna altijd: meer moeite doen zorgt voor betere resultaten.
Eens.
En... ervaring! Dus gewoon (veel) doen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nadeel lijkt mij het schoonmaken ervan omdat je geen afwasmiddel mag gebruiken
Da's geen nadeel, da's een voordeel! Weet je zeker dat er geen detergent residu achterblijft.

Na het bakken, het product uit de vorm nemen.
De vorm gewoon ff onder de kraan zetten. Als er mogelijk wat aangebakken is, wordt dat zacht. Flink met de vatenkwast er doorheen, afspoelen met heet water, afdrogen en gelijk terugzetten in de, nog warme, oven. Dan drogen ook alle hoekjes en gaatjes goed op. Zonder kans op roestvorming.
En dan ff met een doekje en wat olie invetten. Klaar voor de volgende keer.

Van die baksprays in spuitbussen? Da's gewoon heel duur verpakte raapzaadolie met brandbaar drijfgas en autopoetsmiddel (carnaubawas) in een spuitbus. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
Bedankt voor de reacties.

Op de een of andere manier vind ik alleen maar antiaanplak lagen gecombineerd met plaatstaal en dat is juist wat ik niet meer wil hebben. Ook wil ik geen aluminium, zink, vertind en siliconen. Echt enkel 'gezonde' materialen. Voor:
- Ronde bakvorm 24 diameter voor taarten
- Rechthoekig bakvorm 25 cm voor cakes (geen brood)

Ik vind veel dit soort materialen zoals hier.

Zoals hier en hier en hier of hier of daar

Of staar ik teveel blind op alles? Bij Dille/Kamille verkopen ze bv gerecycled rvs. Wel staal maar geen plaatstaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Kali Durge op 23-07-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:49:
Van die baksprays in spuitbussen? Da's gewoon hele duur verpakte raapzaadolie met brandbaar drijfgas en autopoetsmiddel (carnaubawas) in een spuitbus. :+
Ik begrijp dat jij dus eerst met een doekje raapzaadolie in je blik smeert en hem daarna nog even oppoetst met collinite?
Of kan een prijzig product soms ook gewoon wel handig zijn? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:32:
Siliconenvormen kunnen de goede keuze zijn, als je juist een zachte korst wilt.
B.v. klein zachte cakejes o.i.d. Die krijgen dan idd geen harde korst.
Dan krijg je van die zompige supermarktcakejes, nee dank je. Dan bak ik ze liever minder hard als een lekkere korst niet gewenst is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Ik begrijp dat jij dus eerst met een doekje raapzaadolie in je blik smeert en hem daarna nog even oppoetst met collinite?
Raapzaad/koolzaadolie gebruik ik eigenlijk nooit. Dus dat heb ik ook niet in huis.
Gewoon een propje keukenpapier met een beetje olijfolie of druivenpitolie d'rop.
Simpel, goedkoop.
Of kan een prijzig product soms ook gewoon wel handig zijn? ;)
Vooral vanwege de brandbare drijfgassen en die carnaubawas hoeft zo'n product voor mij niet.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je hebt ook van die simpele verstuivers voor olie. Maar ik heb ze nog nooit gehaald, te bang dat het één grote kliederboel wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:09:
Je hebt ook van die simpele verstuivers voor olie. Maar ik heb ze nog nooit gehaald, te bang dat het één grote kliederboel wordt.
Die heb ik ooit gehad.
Zonde van het geld. Klinkt leuk, maar zit snel verstopt en het wordt idd een glibberboel. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kali Durge schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:18:
Bedankt voor de reacties.

Op de een of andere manier vind ik alleen maar antiaanplak lagen gecombineerd met plaatstaal en dat is juist wat ik niet meer wil hebben. Ook wil ik geen aluminium, zink, vertind en siliconen. Echt enkel 'gezonde' materialen. Voor:
- Ronde bakvorm 24 diameter voor taarten
- Rechthoekig bakvorm 25 cm voor cakes (geen brood)
En ik dacht nog wel dat mijn verhaal behoorlijk uitgebreid en duidelijk was. :+

't Is toch niet zo moeilijk om plaatstalen (dus niet gecoat) vormen te vinden?
Of je daar nou een cake of een brood in bakt, daar trekt dat plaatstaal zich niks van aan hoor. ;)

En die Ries emaille vorm die je eerder linkte, is dat niks voor je?

BTW: Onder de merknaam 'Oetker' worden zowel goede als slechte bakvormen verkocht.
De 'slechte' met allerlei anti-plak laagjes. Maar ze verkopen ook een dik geëmailleerde vorm:
https://www.amazon.de/dp/B000UVHXX6

Niet goedkoop, maar wel goed. Ik gebruik 'm al sinds 2018.
En die bestaat ook als lange rechthoekige vorm.

Puur RVS vormen zijn ook te kust en te keur te koop. Maar let dus wel goed op, zonder coatings.
En RVS zul je anders moeten behandelen dan plaatstaal.

Ook iets bij b.v. die RVS vorm van Dille&Kamille te checken: is 'ie een beetje massief? M.a.w. is het niet al te dun materiaal? Zogenaamd 'waaibomenstaal'? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

ehtweak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Raapzaad/koolzaadolie gebruik ik eigenlijk nooit. Dus dat heb ik ook niet in huis.
Gewoon een propje keukenpapier met een beetje olijfolie of druivenpitolie d'rop.
Simpel, goedkoop.

[...]

Vooral vanwege de brandbare drijfgassen en die carnaubawas hoeft zo'n product voor mij niet.
Je wil voor patisserie producten wel een beetje neutrale olie gebruiken, de smaak van olijfolie past wat mij betreft niet echt bij cake, muffins, appeltaart en dergelijke.

Maar voor af en toe invetten is zo'n spray bus inderdaad niet echt nodig. Wel als je dat tientallen keren per dag moet doen zoals ik ;)

En bakpapier met PFAS?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De olie of het vet waarmee de vorm ingevet is? Daar proef je niks van. Alhier in ieder geval niet.

Als je een geraffineerde olie-/vetsoort zou gebruiken, weet je zeker dat het smakeloos is. Maar dat soort geraffineerde producten gebruik ik niet.

En een cake maak ik vaak zelfs met 100% olijfolie als vetsoort. Geef juist net wat meer smaak. En ietsje minder ongezond. :9
BTW: dat is dan wel een single-origin hoge kwaliteit olijfolie. En geen supermarkt meuk.

Zandtaartdeeg maak ik met (liefst rauwmelkse) boter van de boerderij. Daar proef je wel degelijk het verschil met supermarktboter.

Wat betreft bakpapier en PFAS. Dat zou de afgelopen jaren een stuk minder geworden moeten zijn.
https://waarzitwatin.nl/producten/bakpapier
https://www.24kitchen.nl/...het-gebruik-van-bakpapier
https://ecogoodies.nl/pfas-in-bakpapier/
https://www.consumentenbo...s-claims/nieuws/2025/pfas

Maar alsnog blijft het oppassen.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 24-07-2025 09:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
Wat is dit lekker zeg! :P Zelf seitan gemaakt en vervolgens schnitzel mee gemaakt naar aanleiding van dit recept/video. Dit x voor de verandering helemaal niks van onze Herenboederij ;)

Zout heb ik weggelaten.
Onder kant is plat geworden, volgende x ipv 20min 2x10min en tussendoor omdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClQmy7ZOBGVsOcFw13HwzKM6RKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2kR4ocNHstw0YkkYM4ns6Pj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmgQOzrvtLRHVjL_tA18AB2JUpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7oFS6jtLEWAGjuVcmHOxzxT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6MOHYy6GYrs5I2ugOzBRF6aqmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZhziZPmMfKff3QuwPLaSnbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1eBDhiXqilTuGL47Ps91mJjxYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89ThdOtQN6HuqVz5DNp8GHjh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

@walterworld Wat een aparte oven zeg, echt nog nooit gezien zoiets!

Welk formaat zijn de slede/bakken, is dat GN 1/1 of toch kleiner?

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
@bvk volgens mij is dit een oud model (hogedruk) stoomoven van Miele. Ik heb deze wel eens vaker gezien, maar je komt ze niet vaak tegen. Volgens mij GN 2/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
@walterworld heb je de seitan niet gevlochten? Volgens mij is dat de methode om het meer structuur (gluten draden) te geven. Ziet er nu heel compact en massief uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

El-Vder schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:49:
@bvk volgens mij is dit een oud model (hogedruk) stoomoven van Miele. Ik heb deze wel eens vaker gezien, maar je komt ze niet vaak tegen. Volgens mij GN 2/4.
Klopt, mijn vader had er ooit een. Ideaal voor aardappels, groenten etc, maar inderdaad hogedruk dus dat heeft me eens een mooie rollade grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
[quote]ehtweak schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:19:
[...]

En ik dacht nog wel dat mijn verhaal behoorlijk uitgebreid en duidelijk was. :+ :)

Het is uiteindelijk de Riess 24 geworden. De meeste taarten worden op 24 gebakken. Maatje 26 leek mij te groot.

De blauwe cakevorm Riess wacht ik totdat hij op Amazon voor minder wordt verkocht.

Verzorg jij emaillen ook met dit Riess Kelomat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kali Durge schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:07:

Verzorg jij emaillen ook met dit Riess Kelomat?
Wasda?
Soort van Haarlemmerolie? :+

Gewoon heet water met soms wat afwasmiddel en een vatenkwast. Da's alles.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
El-Vder schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:17:
@walterworld heb je de seitan niet gevlochten? Volgens mij is dat de methode om het meer structuur (gluten draden) te geven. Ziet er nu heel compact en massief uit namelijk.
Dat ga ik de volgende x proberen, ws nu idd massief.
Heb gewoon het filmpje gevolgd, was ook mijn eerste x seitan maken.
Dank voor de tip (y) , ik ga eens uitzoeken hoe wat vlechten seitan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Vandaag kliekjes, met wild. Waarom wild? Omdat het lekker is.

Ongeveer 3-4 minuten aan beide kanten. In boter, met 2 knoflookjes en wat rozemarijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x77ibrAEfHxzab3OHPtSothRKKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YELHShiuonqQLmuNnm5LGGD8.jpg?f=fotoalbum_large
En de cuisson:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD5s8gSN-xMRTusgSxKYxseG5Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70fmFFOhLURspIOljizmLj0x.jpg?f=fotoalbum_large

Van eigen herenjacht, jonge grauwe gans. Zelf geschoten. Niet vegan. Wel heel bio. En gezien we vorig jaar als overheid 75 miljoen schade hebben vergoed van dit dier is het een prima idee om er meer beheer op te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 27-07-2025 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Weer eens iets anders dan een herenboerderij.
Dit geeft resultaten waar ik bij ga watertanden. Heerlijk stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'Herenjacht'?
Doen er geen vrouwen mee dan? ;)

Ik had twee weken geleden een grote moeflonbout. Ik schiet 'm niet zelf, maar die was bij onze Oosterburen geschoten (door de marktpoelier waar ik regelmatig kom).
Die heb ik eerst twee dagen in de marinade gehad met allerlei tuinkruiden en rode wijn. Vervolgens rondom aangebraden, dik ingepakt in alufolie en een paar uur laten garen.
Heerlijk; pulled-mouflon. :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:30:
'Herenjacht'?
Doen er geen vrouwen mee dan? ;)
In de jacht in kwestie niet nee. Mag ongetwijfeld wel maar ze zijn er niet.
Ik had twee weken geleden een grote moeflonbout. Ik schiet 'm niet zelf, maar die was bij onze Oosterburen geschoten (door de marktpoelier waar ik regelmatig kom).
Die heb ik eerst twee dagen in de marinade gehad met allerlei tuinkruiden en rode wijn. Vervolgens rondom aangebraden, dik ingepakt in alufolie en een paar uur laten garen.
Heerlijk; pulled-mouflon. :9
Klinkt lekker

offtopic:
Moeflon is gewoon een groot bergschaap he? ;) Die dingen zijn door prins Hendrik uitgezet omdat de man het nogal leuk vond om te jagen. Ze horen eigenlijk totaal niet in NL thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Ik zei toch, bij onze Oosterburen (Duitsland dus). ;)
't Is idd een wild soort schaap.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 28-07-2025 11:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
@Boudewijn Ik zei toch, bij onze Oosterburen (Duitsland dus). ;)
't Is idd een wild soort schaap.
Ook in duitsland horen ze niet thuis. Ze komen van Sicilie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

We eten wel meer wat hier oorspronkelijk niet thuis hoort toch? Ik wist niet dat dat een criterium was? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:53:
We eten wel meer wat hier oorspronkelijk niet thuis hoort toch? Ik wist niet dat dat een criterium was? :P
Nee hoor in het geheel niet. * Boudewijn kijkt met een scheef oog naar 3/4 van zijn ijskast

Ik schreef het omdat ik wel eens mensen tegenkom die denken dat een moeflon een hertachtig dier is dat hier sinds de vorige ijstijd leeft oid.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Nee hoor in het geheel niet. * Boudewijn kijkt met een scheef oog naar 3/4 van zijn ijskast

Ik schreef het omdat ik wel eens mensen tegenkom die denken dat een moeflon een hertachtig dier is dat hier sinds de vorige ijstijd leeft oid.
Best kans - heel vroeger je ook gewoon naar Engeland lopen :P

Maar als het lekker smaakt, dan smaakt het lekker (als het een beetje natuurlijk geleefd heeft dus +1 voor jachtvlees ipv bioinsustrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 20:29
Hebben jullie ervaring met saus in een ijsblokjesvorm invriezen en dan los in een zak doen?
Dat lijkt me wel handig om daarna de juiste hoeveelheid te ontdooien.
En welke vorm raden jullie dan aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

SpeedQber schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:44:
Hebben jullie ervaring met saus in een ijsblokjesvorm invriezen en dan los in een zak doen?
Hangt beetje van de saus af, meeste sauzen als het per portie gaat doe ik het in een ziplock back als plat pakketje, makkelijk stabelbaar en neemt weinig ruimte in. Zelfde voor sommige soepen

Als het meer om boullion/fond gaat inderdaad gewoon als ijsblokjes.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Poeh... de hele week bij de Duitse schoonfamilie logeren. Afzien qua koken :F Ik heb aangeboden elke dag te koken voor ze omdat ze hier alleen maar brood of kant-en-klaar voer uit blik/plastic eten. Kruiden? Wat zijn dat? Is zwarte peper een kruid? Knoflook? Bah! Messen? Ik heb nog een paar botte hakbijlen in de lade liggen 8)7

Ze tonen gelukkig wel héél veel waardering voor wat ik kook, maar exotischer dan een shakshuka moet ik het niet maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik maak gewoon kleine vacuumzakjes , met korte stukjes vacuumrol (centimeter of 3-4). Smalle rol gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Met @Bokkie.
Maar fond gaat hier in plastic ijsblokzakjes, dan vind ik veel makkelijker.

Een rvs serveerschaaltje doet wonderen om het mooi vlak te houden als je niet ontiegelijk veel plek hebt in je vriezer.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Avalaxy Dat gezin dient opgevoed te worden. Meestal neem ik dan koken zonder pakjes en zakjes mee van Karin Luiten en laat dat dan achter na er samen uit gekookt te hebben, maar ik ken geen Duits equivalent.
Misschien is https://www.amazon.de/Jam...litzschnell/dp/3831018340 dan wel een start, en dan volgend jaar als je nog welkom bent een Duitse versie van Ottolenghi impel https://www.amazon.de/Sim...-Ottolenghi/dp/3831035830 gebruiken om te laten zien dat koken echt niet moeilijk is?

Ik heb er wel een paar mee om gekregen, maar ook niet iedereen.

Setje IKEA messen kost ook niet de kop en is weer wat anders dan een bosje bloemen als aankomst cadeau als dank voor de gastvrijheid :P

Maar ik ben dan wellicht wat botter (pun) dan gemiddeld als het op messen en koken aankomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:48
Ik vries mijn demi-glace altijd in in een siliconen muffinvorm. Eens ingevroren kan ik die 'puks' er redelijk makkelijk uithalen en bewaar ik die in een diepvries zak.

Als ik dan een saus maak, kan ik die dan a la minute gebruiken. Een 'puk' is voldoende voor 2-3 personen saus te maken.

Vroeger maakte ik mijn demi-glace zelf, maar het is veel werk en tegenwoordig koop ik gewoon een bus demi-glace en al de overschot gaat gewoon de vriezer in.
Voor de prijs (€6-€7) kan ik het niet zelf maken en de smaak is van deze bussen is zeer goed.

Afbeeldingslocatie: https://static.colruytgroup.com/images/500x500/std.lang.all/32/41/asset-1733241.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.nestleprofessional.be/sites/default/files/styles/np_product_detail/public/2024-01/chef-premium-sauce-demi-glace.jpg?itok=kf52HqTJ

[ Voor 7% gewijzigd door Vertor op 31-07-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vertor schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Ik vries mijn demi-glace altijd in in een siliconen muffinvorm. Eens ingevroren kan ik die 'puks' er redelijk makkelijk uithalen en bewaar ik die in een diepvries zak.

Als ik dan een saus maak, kan ik die dan a la minute gebruiken. Een 'puk' is voldoende voor 2-3 personen saus te maken.

Vroeger maakte ik mijn demi-glace zelf, maar het is veel werk en tegenwoordig koop ik gewoon een bus demi-glace en al de overschot gaat gewoon de vriezer in.
Voor de prijs (€6-€7) kan ik het niet zelf maken en de smaak is van deze bussen is zeer goed.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat spul is natuurlijk prima te maken van restvlees en karkas, iets wat mijn oma al deed en een goed kop-tot-staart restaurant nu opnieuw aan het uitvinden is :P
Als er geen gekke zouten of conserveermiddelen in zitten, waarom niet. Ik maak zelf wel eens bouillon van kip, en kan soms bijna misselijk worden van de geur. Het resultaat is altijd prima, maar ik doe het liever buiten. Dus dit alternatief is voor me wel het onderzoeken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Ik mis duidelijk de vlees bij die Knorr. Die van de Sligro vind ik persoonlijk een stuk beter, al hebben ze daar ook de lekkerdere Knorr.

Je hebt een hogedrukpan toch? Prima voor een bottenfond en als het goed is ook erg luchtdicht. :)
De kadaver-geur van kalf, koe of varken trek ik ook niet. Mja, grotere batches en invriezen beperkt het leed.

Een liter fatsoenlijke fond of demi glace kost ook gewoon best wat geld, daar kan ik het zeker wel zelf voor. En dan vooral omdat het voornamelijk restverwerking is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Die zak product van Sligro is lekkerder dan dat pak dat hierboven als plaatje staat?
Ik heb beide nog nooit gekocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 01-08-2025 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Raymond P we hebben drie instant potten, die gebruiken we over het algemeen inderdaad op hoge druk, maar niet altijd.
Ook met hoge druk (of juist) komt de kadavergeur leuk naar buiten, en soit, het is geen straf verder. Ik vind de geur niet lekker maar ga er ook niet dood aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Boudewijn Ja, dat vind ik. Smaken verschillen natuurlijk.
Die Knorr Authentic ligt qua ingrediënten ook meer in lijn met hoe ik 'm zelf maak.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kadavergeur als je bouillon trekt? :?

Wow. Die kende ik nog niet. Ik maak regelmatig bouillon. Zowel met wildkarkas, runderbotten, gewoon (kip) drumsticks, of soms met zalmgraten/-koppen.
Maar dan ruikt het naar zelf-soep-maken-lucht. Toch echt niet naar kadaver.
En ja, ik weet hoe een stel rottende schapen, met maden d'rin ruikt. Dat noem ik een kadaverlucht.

Maar als je bouillon naar kadaver ruikt, dan lijkt het me dat het basismateriaal al aan het vergaan was...

Ik hak af en toe zelfs, zelf de botten voor de bouillon. Maar dan nog, dat ruikt gewoon naar (niet verrot) vlees.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53490513588_aa666bd727_c.jpg
Deer01 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53490666124_9058519627_c.jpg
Deer02 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:29:

Die Knorr Authentic ligt qua ingrediënten ook meer in lijn met hoe ik 'm zelf maak.
Ik heb het eens opgezocht:

Ingrediënten

Runderbouillon 83% (water, rundvlees, runderbotten), groentebouillon (water, wortel, champignon, ui, tomaat, knoflook, zwarte peper, tijm), rundercollageen, zetmeel, rundvleesextract 1,0%, zout, gebrande suiker, kalfsextract 0,3%, rode wijnextract, tomatenpuree, geconcentreerd wortelsap, laurierbladeren, zwarte peper. Gemaakt met 900 g rundvlees en botten per 1L Demi-Glace

Ongeveer hoe ik zelf ook zou maken, op een paar dingen na:
Ik doe er geen rundercollageen (afkomstig van huid/botten/kraakbeen) apart bij, geen zetmeel en geen rund-kalfs vleesextract.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bot afkoken meurt simpelweg een stuk meer dan daadwerkelijk een gerecht bereiden, daar hoeft het niet bedorven voor te zijn.

@Raymond P zit er ook geen verschil in de lijn qua inhoud? Voor de gemiddelde consument hoeft een fabrikant een stuk minder zijn best te doen dan voor horeca zou ik denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Als je op het punt komt waarop de kalkzouten en collageen gaan scheiden dan komt er imho geen prettige geur vanaf. Zeg maar als je putjes in de botten gaat zien.
Tot op dat punt ruikt het inderdaad naar "lekker zelf boullion maken".

Het is de geur die je ook tegen komt als je een hele unit gaat versnijden die gewoon netjes gekoeld gehangen heeft, maar dan x10 ongeveer. Geen rottend in het bos kadaver maar klinisch schoon kadaver geur.
Daar ben ik meer dan eens goed misselijk van geworden, ook van kip die in de ochtend geslacht was, dus ik snap @franssie helemaal.

Check ook even de ingredientenlijst van die eerste Knorr, daar zal je ongetwijfeld wat cruciale dingen in missen. :+

@Gonadan Het is allemaal profi spul. Maar voor het gros van de horeca geldt grofweg hetzelfde als voor de gemiddelde consument gok ik dan.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 01-08-2025 10:12 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:10:

Check ook even de ingredientenlijst van die eerste Knorr, daar zal je ongetwijfeld wat cruciale dingen in missen. :+
Deze bedoel je:

Ingrediëntendeclaratie: Water, rode wijn, tomatenpuree, aroma's, roux (TARWEBLOEM, palmvet), gemodificeerd zetmeel, suiker, Madeira wijn, kleurstof (ammoniakkaramel), ui, karamelstroop, verdikkingsmiddel (xanthaangom), gistextract, sjalot, zout, kruiden (laurierblad, tijm). Kan ROGGE, GERST, HAVER, EI, SOJA, MELK, SELDERIJ en MOSTERD bevatten.

Daar mis ik heel veel in.
En ik lees heel veel dingen die ik niet eens zou bedenken om er in te stoppen! Jakkes. ;w :S

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 111 ... 113 Laatste