Siliconenvormen
kunnen de goede keuze zijn, als je juist een
zachte korst wilt.
B.v. klein zachte cakejes o.i.d. Die krijgen dan idd geen harde korst.
En wat betreft emaille. Een goede kwaliteit emaille brokkelt niet zomaar af. Tenzij je het laat vallen op een stenen keukenvloer.
En/of je er met harde messen inramt.
Het Oostenrijkse Riess maakt goede kwaliteit emaillemateriaal. Ik gebruik zelfs een grote emaillepan gewoon boven open vuur (in een Pit Barrel BBQ). Ideaal om grote dingen te braden.
Reuze Schnitzels bijvoorbeeld. Of een volle pan met Kaiserschmarrn.

Zo eentje dus.
Ik gebruik ook platte emaille bakvormen.
Het zijn eigenlijk pizzavormen, maar daar gebruik ik ze niet voor.
Zoals hier een kruimeltaart:
AppleCrumble1 by
Erik Haak, on Flickr
Gewoon een beetje invetten, da's voldoende. Laat keurig los, zonder gebruik van (mogelijk PFAS houdend) bakpapier.
Emaille
kun je in de vaatwasser doen. Maar mijn ervaring is dat dan de volgende keer bij het bakken, het toch enigszins aanbakt. Terwijl als je 'm gewoon met een vatenkwast en heet water schoonmaakt, het bakresultaat de volgende keer gewoon weer top is.
Blijkbaar toch iets met de aggressieve detergenten die er in vaatwastabletten zitten en/of glansspoelmiddel residu.
Emaille levert een prima krokante randkorst:
AppleCrumbleHazelnut2 by
Erik Haak, on Flickr
En dan de ouderwetse, welbekende plaatstalen vormen. Die in de loop der jaren gewoon zwart worden. Die bouwen namelijk een anti-aanbaklaag op, net zoals gietijzer.
Alleen
niet in de vaatwasser doen! Ten eerste worden ze nooit goed schoon, ten tweede is je plaatstaal zo weggeroest.
Hier bijvoorbeeld van die kleine vormpjes met mini-broodjes:
PumpkinLoaf1 by
Erik Haak, on Flickr
bakt prima. Alleen wat meer schoonmaakwerk.
Of een hele ontbijtkoek in een zwart plaatstalen vorm:
Ontbijtkoek1 by
Erik Haak, on Flickr
Wel opletten bij plaatstalen vormen: als je deeg wat zuren bevat (citroensap, karnemelk, o.i.d.) dat kan invreten op je opgebouwde anti-aanbaklaag. Dus wel goed opnieuw invetten.
Maar je voelt het vanzelf (en ziet het) als je de boel schoonmaakt. Dan voelt het materiaal aan de bakzijde wat ruwer aan.
Dus veel gebruiken is het beste qua levensduur.
Alle boven getoonde bakvormen heb ik al jaren! Sommigen zijn al >10 jaar in gebruik.
En sinds een jaartje heb ik ook nog wat ronde rvs vormen.
Daarmee valt ook prima te bakken:
Bread1 by
Erik Haak, on Flickr
Hier zijn de twee ronde broden uit de rvs bakvormen gekomen.
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"