Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:10:
@ehtweak Als je op het punt komt waarop de kalkzouten en collageen gaan scheiden dan komt er imho geen prettige geur vanaf. Zeg maar als je putjes in de botten gaat zien.
Tot op dat punt ruikt het inderdaad naar "lekker zelf boullion maken".
Zo lang staat het bij mij niet op...
Na een paar uur vind ik het welletjes. En als ik het uitzeef, dan zijn de botten nog steeds niet rubberachtig geworden.

Dat soort proefjes doen we op school, bij scheikunde en biologie. Botten soepel maken. :+ Maar dan staat de boel te pruttelen in de zuurkast. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Ahja maar mijn fonds heb ik het liefst lekker zalvig met flinke bindkracht.
Dus als je koud een lepel erin zet moet 'ie scheuren zeg maar.

Als je enkel de smaak wilt hebben dan heb kom je inderdaad wel weg met een kortere periode. En dan valt de geur bij bereiden ook wel mee.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Een lunch hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLMu8sZnQ_Gm6lg_ZNk7LOVyJPU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO7epAq52aV297TKji02Yt5Q.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
El-Vder schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:17:
@walterworld heb je de seitan niet gevlochten? Volgens mij is dat de methode om het meer structuur (gluten draden) te geven. Ziet er nu heel compact en massief uit namelijk.
Heb hem gevlochten zoals de instructies die ik online tegen kom. 3 laten reizen waarvan elk halfuur vlechten.
Het ziet er nog steeds massief ui. Het smaakt wel lekker. :P

Heb je tips voor het vlechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Ik ben dol op massaman curry in een restaurant, maar thuis krijg ik het maar niet in orde. Het wordt of 1) te pittig; 2) te veel kokosmelk of 3) te weinig saus. Hoe krijgt men het hier voor elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:52

franssie

Save the albatross

3dav0d3 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:50:
Ik ben dol op massaman curry in een restaurant, maar thuis krijg ik het maar niet in orde. Het wordt of 1) te pittig; 2) te veel kokosmelk of 3) te weinig saus. Hoe krijgt men het hier voor elkaar?
Trouwen met een huwbare van het restaurant en het gerecht ontfutselen :+
Als je dat teveel moeite is, experimenteren. Omdat we nog geen smaak kunnen overdragen op het forum hebben we geen idee wat jij van de verhoudingen vindt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:54
Hier heb je het recept zoals ik hem in Thailand hebt geleerd (lekkerste die ik ergens op heb):

-weggehaald wegens teveel gezeik-

[ Voor 46% gewijzigd door Avalaxy op 05-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Avalaxy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Hier heb je het recept zoals ik hem in Thailand hebt geleerd (lekkerste die ik ergens op heb):

Menu: Massaman curry chicken thigh
Ingredients.
- 4 chicken thigh
- 1 Massaman curry paste (Lobo brand name)
- 500 ml Coconut oil
- 4 Potatoes
- 4 tbsp. Peanuts (unsalted)
- 3 tbsp. Sugar
- 1 tbsp. Thai fish sauce
- 0.5 tbsp Salt

Turn on gas or electric, put 250ml coconut oil in the wok, wait till hot, add massaman
curry paste, wait till hot and then add chicken, wait a little then turn chicken around,
add the rest of the coconut milk, wait till it is cooking, then add potatoes add
peanuts, put the lid on top and turn gas down and let simmer, check from to time to
time, potatoes ready, add sugar and fish sauce to taste, the dish is ready.
Instead of chicken for the non meat eaters you can add tofu.
ENJOY!!!!
Coconut oil lijkt me wat anders dan coconut milk ;-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
1nsane schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Coconut oil lijkt me wat anders dan coconut milk ;-)
Klopt, uit m'n geheugen moet dat wel kokosmelk zijn ja. Er was nog wel iets specifieks mee over dat het ene wel goed is, maar het andere niet. Maar ik weet niet precies wat dat nou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Avalaxy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Klopt, uit m'n geheugen moet dat wel kokosmelk zijn ja. Er was nog wel iets specifieks mee over dat het ene wel goed is, maar het andere niet. Maar ik weet niet precies wat dat nou was.
Dat lijkt me niet misschien inderdaad. kokosmelk lijkt me de betere optie hier, anders ben je gewoon een soort van aan het frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het lijkt me nogal evident, een gerecht met een halve liter olie d'rin, jakkes... :r
Dat kan niet goed zijn. Foutje in het recept?
Ongeacht wat voor een olie.

Mag hopen dat er niet hele ladingen insta-fans of toktikkers dit klakkeloos overnemen en dan klagen dat het niet te vreten is. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Tja, Thaise mensen en Engels... Ik post alleen maar hoe een Thaise kok het aan mij heeft geleerd en heeft opgeschreven. Ik kan m'n post ook wel gewoon verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Avalaxy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:21:
Ik kan m'n post ook wel gewoon verwijderen.
Waarom gewoon niet ff corrigeren? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
ehtweak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Waarom gewoon niet ff corrigeren? :?
knip

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 05-08-2025 17:37 . Reden: Wat meer fatsoen mag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZX2ruvkcaNaRoR_geLlS9LnRG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWHjtz5auf7933UvnQ7ihmLM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BgyLObUcBQEHOJtl0K_B8otRmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ul0Nr5Z8NQCqfzwFUegc0qeD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GZcWCABl5lIa94U3G0_yx7uDKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtrBIBZ1JtYN3mwFgaUicyvW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFjoSvuaIxLZFFtUvtF5OMUPfTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwndbHtNQm9ZwzOAJid65fNB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMq3nBFcqYnKF3WCbPzeoiEm-48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWqL95RYT6jjYjeMy1n4pJ6C.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat is dit lekker zeg! :9
https://www.facebook.com/share/r/16goY51hsJ/
Heb 1 uur op 200° 1 gedaan, dit staat namelijk niet in het recept. Niet meteen aansnijden maar even laten afkoelen en opstijven.

Sinds wanneer horen sinaasappels in de koelkast? Bij ons liggen ze altijd op de fruitschaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

:?
Ik weet niet of het als grapje bedoeld is, maar zo'n rare vraag is dat toch niet?
Vergis me ook wel eens met bepaalde woorden, uitdrukkingen, spellingen, etc.
En als ik het dan op tijd zie, of iemand me erop wijst, dan pas ik het aan.
Zeker bij een recept. In dit specifieke geval een halve liter kokosolie versus een halve liter kokosmelk; dat maakt nogal verschil. :+

Simpel. Leest later ook weer wat prettiger terug. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 05-08-2025 17:37 . Reden: Quote aangepast ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het erg eigenlijk uitzien als niet-opgemaakte pate >:)

En nee sinaasappels liggen hier ook niet in de ijskast.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Avalaxy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Lijkt me ook. Dank voor het delen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Boudewijn schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Ik vind het erg eigenlijk uitzien als niet-opgemaakte pate >:)

En nee sinaasappels liggen hier ook niet in de ijskast.
Doe jij je pate altijd opmaken?

Ijskast=vriezer?

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 05-08-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Fruit ligt hier gekoeld als ik er plek voor heb.
Ik kan mij niet anders herinneren dan dat de kisten sinasappels vroegah het jaar door gekoeld binnen kwamen en de koelcel in gingen. In de groothandelhal lag/ligt ook alles gekoeld.
De havens in Antwerpen hebben gekoelde overslag, de ditributeurs in Barendrecht hebben gekoelde overslag.

Het is m.i. geen rare instructieset op dat labeltje. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Doe jij je pate altijd opmaken?

Ijskast=vriezer?
Als ik een grote massa maak vind ik dat wel appetijtelijk ja :)

Ijskast = ijskast. Een plek waar het koel is, een vriezer is een vriezer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46

Dennis1812

Amateur prutser

Verwarrend woord. Dat is een koelkast dan toch? Er zit immers geen ijs in. Maar het is er wel koel.
Zal een regionaal woordje zijn gok ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:10:
Verwarrend woord. Dat is een koelkast dan toch? Er zit immers geen ijs in. Maar het is er wel koel.
Van origine is een ijskast letterlijk een kast waarin een blok ijs werd gehangen om te koelen (edit: weet ik namelijk van de Donald Duck en die zijn historisch meestal correct :P )
Dat ijs werd in de winter uit meren en grachten gezaagd om in IJskelders bewaard te worden, bij sommige kastelen en brouwerijen zijn die ruimtes nog te bezichtigen. \\een IJskast is derhalve een koelkast, vrieskasten bestonden toen nog niet, Groenten liet je in de aarde in de kelder staan om ze langer goed te houden.

maar we hebben het wel over een eeuw of wat geleden, maar het woord is blijven hangen.

edit2: nog een leuke https://www.omroepbrabant...-koelkast-in-ere-hersteld

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 05-08-2025 22:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Dennis1812 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:10:
Misschien iets wat ze boven de frietgrens gebruiken? Hier in het zuiden nog nooit gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
walterworld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Misschien iets wat ze boven de frietgrens gebruiken? Hier in het zuiden nog nooit gehoord.
Juist ook onder de rivieren. Ik kom oorspronkelijk uit Maastricht, in Maastrichts dialect is koelkast een "ieskas" wat dan weer letterlijk vertaald een ijskast is. Genoeg mensen in mijn omgeving noemde het dan ook een ijskast wanneer ze geen dialect spraken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Ik heb mijn vormende jaren (tot ik op kamers) ging onder de rivieren doorgebracht hoor. Worstenbroodjes, Bossche bollen en friet (itt patat) ;)
franssie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Van origine is een ijskast letterlijk een kast waarin een blok ijs werd gehangen om te koelen (edit: weet ik namelijk van de Donald Duck en die zijn historisch meestal correct :P )
Dat ijs werd in de winter uit meren en grachten gezaagd om in IJskelders bewaard te worden, bij sommige kastelen en brouwerijen zijn die ruimtes nog te bezichtigen. \\een IJskast is derhalve een koelkast, vrieskasten bestonden toen nog niet, Groenten liet je in de aarde in de kelder staan om ze langer goed te houden.

maar we hebben het wel over een eeuw of wat geleden, maar het woord is blijven hangen.

edit2: nog een leuke https://www.omroepbrabant...-koelkast-in-ere-hersteld
Yup. Dat zou zomaar eens kunnen kloppen.

offtopic:
Ijskast is een overblijfsel uit mijn studententijd. Woorden als koelkast, pantalon, trottoir en toilet gebruikte ik niet. Franse woorden waren te moeilijk ;) Ik zat in mijn post van vanavond een beetje te trollen, mijn excuses. Overigens gebruik ik ze nog steeds niet. Dat zit ingesleten net zoals ik geen patat zeg, maar frit/friet/frites.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 06-08-2025 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
En als je niet een "no frost" koelkast koopt dan heb je gewoon een ijskast. :9

Een maand of 3 geleden ging de thermostaat defect van m'n 10 jaar oude unit, toen heb ik zelf wat gebrouwen want een nieuwe was ver over de 100 euro en dus niet economisch haalbaar.
Met als resultaat een setpoint van 3 graden en een werkelijke temperatuur die daar nog geen halve graad vanaf week, en een pakket ijs op de achterkant. :+

Inmiddels staat er een nieuwe unit met vcc compressor die minder dB produceert maar wel een vervelend geluid maakt. En er liggen al 6 weken appels in de groentelade.

Omdat we op Tweakers zitten: best tevreden met de koelcapaciteit van deze...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLez0aDYiu_4rlcAzqE77WSFzaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtORjYXG1NqCNbV1Dr3smMw6.png?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
Kali Durge schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:07:

[...]

Ik ben redelijk tevreden met de Riess taartvorm. Hij bakt goed. Deze appeltaart was geweldig.
De volgende keer moet ik de taart wel in zijn geheel in bakpapier verpakken want die zat goed vast. Het insmeren van roomboter was niet voldoende.
Ik moet ook nog wennen dat de taart op een andere manier los komt dan normaal gesproken aan de zijkant.
En dat ik met scherpe voorwerpen moet oppassen als ik de taart aansnijd. Als die vast zit natuurlijk.
Mocht je eens voor het snelle gemak gaan. De Massaman van Mae Ploy is niet lekker. De groene curry wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Kali Durge op 06-08-2025 00:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kali Durge schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:17:
[...]

[...]

Mocht je eens voor het snelle gemak gaan. De Massaman van Mae Ploy is niet lekker. De groene curry wel.
Ik maak 1x in de zoveel tijd een berg currypasta in het voren, volgens het recept op aziatische ingredienten. Die vries ik in.

https://www.aziatische-in...haise-groene-curry-pasta/
https://www.aziatische-in.../thaise-rode-curry-pasta/
https://www.aziatische-in.../thaise-gele-curry-pasta/
https://www.aziatische-in...haise-penang-curry-pasta/
https://www.aziatische-in...ise-massaman-curry-pasta/

Ja is even werk, maar in mijn beleving echt lekkerder dan uit een potje. Heb ook diverse workshops bij locals in thailand gedaan, de meeste komen redelijk overeen met wat hierboven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 21:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Raymond P schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:10:
En als je niet een "no frost" koelkast koopt dan heb je gewoon een ijskast. :9
Ik heb een no frost vriezer. :+

(en gefeliciteerd)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 06-08-2025 09:15 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Ja, dat soort dingen geven mij volledig kortsluiting...

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 23:12

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ik zie in je grafiek dat er elke dag rond zessen gekookt wordt, behalve op zaterdag. Zaterdag blijkbaar thuisbezorgd of uit eten?
Wel stond er die zaterdag rond middernacht blijkbaar iemand hongerig in de koelkast te kijken.
Of lees ik er nu teveel in. :+

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Uitvreter schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Ik zie in je grafiek dat er elke dag rond zessen gekookt wordt, behalve op zaterdag. Zaterdag blijkbaar thuisbezorgd of uit eten?
Wel stond er die zaterdag rond middernacht blijkbaar iemand hongerig in de koelkast te kijken.
Of lees ik er nu teveel in. :+
Fantastisch heh data. 8)

Je hebt helemaal gelijk, als m'n vriendin doordeweeks niet voor 19:00 voeder dan verandert ze in een gremlin.
De weekenden zijn we veel weg van huis en dan eten we vaak buiten de deur. Zaterdag was dat een soort loaded fries met herten rendang. Die was best lekker maar inderdaad niet voldoende na een semi actieve dag. :9

Thuisbezorgd/Uber Eats is hier niet te doen, ik kan kiezen uit 37 verschillende kapsalon leveranciers of verlepte pizza.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat is nou weer een plantaardige kip, heeft die takken als poten, een wortel als snavel en bladeren als veren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AstDTXPIRhMFLDCB9fZYCb98T8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ko32c7aZkEBlHbELtvFjPjFT.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf het maar een rare ontwikkeling vinden om vleesvervangers te proberen te verkopen als zijnde vlees. Dan neem je toch jezelf in de maling?

Noem het dan gewoon plantaardige nuggets.

[ Voor 3% gewijzigd door bvk op 08-08-2025 23:45 ]

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:44:
Wat is nou weer een plantaardige kip, heeft die takken als poten, een wortel als snavel en bladeren als veren?

[Afbeelding]

Ik blijf het maar een rare ontwikkeling vinden om vleesvervangers te proberen te verkopen als zijnde vlees. Dan neem je toch jezelf in de maling?

Ik heb hier ook zo m'n bedenkingen bij. Als ze het nou plantaardige nuggets zouden noemen, ala.

Maar dit heet natuurlijk niks met kip te maken, zelfs bij de "normale" kipnuggets is dat twijfelachtig maar daar zit in elk geval nog seperatorvlees in. Net als zo'n bietenbiefstuk (een overpriced stuk biet in slagerstouw) of plantaardige gerookte zalm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Met @1nsane
Als er 1 product is waarbij ik mij niet stoor aan zulke taferelen is het dus deze wel. :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld

[Afbeelding]

Ik snap je punt niet zo goed. Er staat duidelijk op dat het plantaardig is (een plantaardige variant voor de kipnugget, niet een andere nugget). Het ligt ook nog eens in een apart vegaschap, niet tussen de "echte" kip. Ik kan mij goed voorstellen dat dit voor sommige af en toe een smakelijke toevoeging kan zijn aan de maaltijd.
Mij zul je dit niet snel kopen maar dat is persoonlijk.

Hetzelfde met vleestomaten, hotdogs, lange vingers, boomstammetjes, kan zo nog wel even doorgaan. Allemaal namen die ik niet terug zie op de ingrediëntenlijst.

Wie neemt wie in de maling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakracs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:45
walterworld schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Ik snap je punt niet zo goed. Er staat duidelijk op dat het plantaardig is (een plantaardige variant voor de kipnugget, niet een andere nugget) het ligt ook nog eens in een apart vegaschap niet tussen de "echte" kip. Ik kan mij goed voorstellen dat dit voor sommige af en toe eens smakelijke toevoeging kan zijn aan de maaltijd.
Mij zul je dit niet snel kopen maar dat is persoonlijk.

Hetzelfde als met vleestomaten, hotdogs, lange vingers, boomstammetjes, kan zo nog wel even doorgaan. Allemaal namen die ik niet terug zie in de ingrediëntenlijst.

Wie neemt wie in de maling?
Bij tomaten gaat het om het vruchtvlees.

Maar ik snap het originele punt wel. Stop met dat vergelijk met vlees. Vleeseters overtuig je er zo goed als nooit mee, laat het gewoon op zichzelf zijn.

Als ik plantaardige 'kip'nuggets krijg dan is er de associatie naar vlees er al in men hoofd en is het altijd een teleurstelling.

Waarom niet met lange vingers dan? Omdat je die hebt leren kennen als een koekje.

En een hotdog is een hotdog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Ik heb hier ook zo m'n bedenkingen bij. Als ze het nou plantaardige nuggets zouden noemen, ala.

Maar dit heet natuurlijk niks met kip te maken, zelfs bij de "normale" kipnuggets is dat twijfelachtig maar daar zit in elk geval nog seperatorvlees in. Net als zo'n bietenbiefstuk (een overpriced stuk biet in slagerstouw) of plantaardige gerookte zalm.
Biefstuk bekent letterlijk stuk rundvlees, dus dat kan überhaupt niet van biet zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

of plantaardige gerookte zalm.
Maar de rook is toch vrijwel altijd van plantaardige oorsprong? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[Afbeelding]
Toegegeven, d'r zitten wel heeeel veel plantaardige producten in:

Ingrediënten: gehydrateerd plantaardig eiwit (57% soja, 5% tarwe), maïs, plantaardige olie (zonnebloem, raap [in wisselende verhoudingen]), tarwebloem, azijn, zetmeel (tarwe, maïs), verdikkingsmiddel (methylcellulose [E461]), natuurlijk aroma, natrium gereduceerd zout, zout, ui, aardappelvezel, suiker, gedroogde glucosestroop, dextrose, gemoute gerstextract, conserveermiddel (natriumacetaten [E262]), gistextract, komijnzaad, extract (capsicum, rozemarijn), ijzer, vitamine B12.
Waarvan toegevoegde suikers 0.8g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1.10g per 100 gram

;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Even een heet "fout" recept.
Chicken Tonight ... vast wel eens gegeten in je studententijd, kip in pan aan laten fikken en dan smoren met een fles https://chickentonight.nl/chicken-tonight-hawai/ - was natuurlijk ooit van Unilever maar nu van Zwanenburg.

Nu had mijn vriendin een recept gevonden voor in de instant pot, maar een hoge druk pan zal ook werken of met wat geduld een hapjespan ook. Hoe dan ook, nu twee keer gemaakt en "Brings back memories" hier

https://www.flyingfoodie.nl/recept/instant-pot-kip-hawai/

Voor welke rijst etc zie ook Ervaringen met rijstkokers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Biefstuk bekent letterlijk stuk rundvlees, dus dat kan überhaupt niet van biet zijn.
Dus kip kan ook niet van kip gemaakt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

1nsane schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:36:
Dus kip kan ook niet van kip gemaakt zijn?
Een biefstuk is géén bietstuk.
Een kip is niet een plant.
Een knol is géén citroen,
:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond P
Om duidelijk onderscheid te maken vind ik dat ze verplicht een duidelijk zichtbaar plaatje van een clown op het etiket moeten hebben bij zulke producten.

Wat mij betreft kan je het daarna noemen wat je wilt. Prima herkenbaar en geeft direct een signaal af dat het product niet serieus genomen kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQiItwmeIKCl4PNmmSYTLE3OihU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG8KHC79hke6NG0lSRoZCCDW.jpg?f=user_large

edit: @Uitvreter Dat wat betreft de kip valt ook nog wel in twijfel te trekken. De hedendaagse kip is behoorlijk vaak praktisch een kasplantje en dus praktisch al geschikt voor de vegetariër. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 10-08-2025 11:27 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Moet die clown dan ook op vegetarische vleestomaten geplakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Tomatoman Zodra die tomaat iets probeert te zijn wat het niet is dan wel ja.

(een beefsteak (vlees)tomaat zou van mij zelfs 2 clownstickers mogen.)

[ Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 10-08-2025 11:56 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gisteren heb ik Flammkuchen gemaakt met veganistische rode ui en gerookt spek van dierlijke varkens, niet-vegetarische warmgerookte zalm, diverse kazen, stokbrood van niet-biologisch geteeld graan, en nog wat vegetarische smeersels. De gedroogde tomaten waren vegetarisch (geen vleestomaten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgaLsicYsF5QJ1oN4izWVrZaj18=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NSCqYSTNHtHscrjE4UJJ4PER.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Interessante benadering. :)

Ik heb hier een complex vegasteak recept gemaakt van seitan die ik zo ga maken.
Om wat tijd te besparen ga ik wel proberen de seitan te vervangen door een stukje koe om te kijken hoe dat bevalt. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Raymond P schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:51:
Zodra die tomaat iets probeert te zijn wat het niet is dan wel ja.
Hoe doe je dat dan met mensen? Mensen die proberen iets te zijn wat ze niet zijn?
Mensen die zich beter voordoen, of misschien wel boven zichzelf proberen uit te stijgen?
Plak je daar ook een clown op?
(Of ga ik nu te ver off topic?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik vind het altijd bijzonder hoeveel flauwe voorbeelden erbij worden gehaald als er kritiek is op naamgeving van producten.
Ja er zijn heel veel bijzondere en discutabele namen, maar er zijn ook bepaalde hoofdingrediënten die een letterlijke naam hebben en als het zo genoemd wordt moet dat ook gewoon het hoofdbestanddeel zijn.

Als iets stukjes van 'iets' genoemd wordt moet het ook gewoon dat 'iets' zijn. En dat maakt een klontje separatorpasta ook al behoorlijk discutabel wat mij betreft.

Of zouden we het ook zo makkelijk accepteren als er appelpartjes op de markt komen die feitelijk geperst zetmeel met appelaroma zijn? Of nagemaakt asperges? Een stuk goedkoper lijkt mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Uitvreter schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Hoe doe je dat dan met mensen? Mensen die proberen iets te zijn wat ze niet zijn?
Mensen die zich beter voordoen, of misschien wel boven zichzelf proberen uit te stijgen?
Plak je daar ook een clown op?
(Of ga ik nu te ver off topic?)
Het gaat mij vooral om de communicatie van fabrikanten naar mensen. Wat je verder van de producten vindt staat daar los van.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste allemaal, vraagje, in welke reguliere supermarkt kun je de Japanse Hokkaido/ Kabocha pompoen kopen? En anders die Oriental supermarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:29
ehtweak schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Toegegeven, d'r zitten wel heeeel veel plantaardige producten in:
In (een) kip zitten ook heel veel plantaardige producten.
In (een) koe ook.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

HollovVpo1nt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:05:
Beste allemaal, vraagje, in welke reguliere supermarkt kun je de Japanse Hokkaido/ Kabocha pompoen kopen? En anders die Oriental supermarkt?
Die oranje pompoenen liggen nu nog op het land.
Zal rond deze tijd zijn dat er weer geoogst gaat worden.

Maar afgelopen week zag ik ze wel (al/nog?) liggen bij de Lidl.
Geen idee of dat oude of nieuwe oogst is.

En sommige boerderij stalletjes langs de weg bieden ze ook al aan.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:56
Ik heb ze in de lokale AH ook wel eens zien liggen, maar ik denk inderdaad dat (voor de verandering) wel een seizoensproduct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Je maakt een goede kans op de groenteafdeling van Hanos. Als je ze daar niet vindt, vind je ze elders waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:18
Raymond P schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Het gaat mij vooral om de communicatie van fabrikanten naar mensen. Wat je verder van de producten vindt staat daar los van.
Tja, en toch werkt het soms wel. Voorbeeld: we eten nasi. Daar doe ik gemarineerde kip in. Wil je dan een vegetarische variant, dan pak je toch logischerwijs (logisch voor mij dan) de vegetarische kipstukjes. Idem met een hamburger.

Natuurlijk had het allemaal anders kunnen zijn als eerder voor echt andere namen was gekozen, maar nu is dit al behoorlijk ingeburgerd ( :+) volgens mij. Wel word ik wat moe van het argument dat vegetariërs geen 'vleesvervanger die zijn best doet om op vlees te lijken' zouden mogen eten. Feit dat je vegetarisch eet betekent niet (per definitie) dat je vlees niet lekker vindt. Als er dan goede vervangers zijn, of in elk geval vervangers die je een soort van het idee geven dat je toch gewoon dat lekkere stukje vlees eet, dan is daar toch niets mis mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@mefjoew Kip kan je prima weglaten uit een nasi, dat verandert weinig. Hier gaat dat sowieso niet door de nasi.
Maar de trassi is voor mij wel een struikelpunt waar ik kortsluiting bij krijg. En garnaal is eigenlijk gewoon een zee-insect. :-(
En nee, vega trassi komt niet in de buurt van het smaakprofiel wat ik dan mis.

Als ik vegetarisch kook dan probeer ik iig nooit een "vleesgerecht" met een vervanger te maken, Er zijn ontzettend veel mooie vegetarische gerechten die dat ook helemaal niet nodig hebben.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mefjoew schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:49:
Wel word ik wat moe van het argument dat vegetariërs geen 'vleesvervanger die zijn best doet om op vlees te lijken' zouden mogen eten. Feit dat je vegetarisch eet betekent niet (per definitie) dat je vlees niet lekker vindt. Als er dan goede vervangers zijn, of in elk geval vervangers die je een soort van het idee geven dat je toch gewoon dat lekkere stukje vlees eet, dan is daar toch niets mis mee?
Daar is op zich niets mis mee, maar als je een beetje gevoel voor smaak hebt zijn die er gewoon niet. Zoals we hierboven al concluderen kan je dingen vervangen in een gerecht, maar alleen als het niet echt een opvallende factor is. Alleen kan je dan in mijn optiek nog onmogelijk spreken van het gevoel hebben van een lekker stukje vlees eten. En als je dan toch serieus bezig bent met koken, kies dan gewoon voor een goed vegetarisch recept want dat is veelal een stuk lekkerder.

En dat zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan vegetariërs, maar omdat dit simpelweg mijn ervaring is na veel proberen. Een lasagne met vegetarisch gehakt is ronduit teleurstellend, maar een goede vegetarische lasagne is wel gewoon lekker. (om toch maar iets te noemen waar vlees bijzaak zou moeten zijn)
Zo heb ik ook rendang van nangka geprobeerd in de hoop het echte werk te kunnen benaderen, maar het komt gewoon niet in de buurt en haalt dan echt de beleving van lekker eten eraf. Dan eet ik liever wat anders.

Het is in die zin ook niet echt dat vegetariërs geen vleesvervangers mogen eten wat mij betreft, maar meer een totaal onbegrip waarom je allemaal van die matig smakende bewerkte producten wilt gebruiken terwijl er zoveel lekkere vegetarische recepten zijn. :)

Overigens vind ik het altijd wel opvallend dat wanneer men kritisch is op producten of de naamgeving ervan je meestal weinig tegengas hoort, maar als het over een vleesvervanger gaat dan wordt het principe ineens met hand en tand verdedigd en eindig je weer in een vega discussie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:39

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:24:
Als ik vegetarisch kook dan probeer ik iig nooit een "vleesgerecht" met een vervanger te maken, Er zijn ontzettend veel mooie vegetarische gerechten die dat ook helemaal niet nodig hebben.
Precies dit. Vegetarisch koken is een serieuze discipline en wanneer een kok hier wat vaardig in is, heb je geen vervangers nodig maar eet je gewoon mooie gerechten waarbij je niets mist op welk vlak dan ook. En dat kan.

Over het naam-geneuzel is mijn primaire gedachte "bitch please" -- er zijn zóveel produkten waar je als consument dubbel genaaid wordt door ingrediënten en naamgeving, richt je woede vooral op de voedselindustrie en -marketeers. Iedereen weet precies wat er in het bakje zit en dat het vooral bedoeld is om n00bs een indicatie te geven waar het precies voor te gebruiken is, als alternatief. Prima. Mensen met meer clue moeten maar zo volwassen zijn hier mee te dealen.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De 'woede' is toch ook gericht op de industrie en marketeers? :?

En nee, niet iedereen weet precies wat in het bakje zit. Het hele probleem is nu net dat de gemiddelde consument niet 'volwassen' genoeg is om te snappen wat er met zijn/haar voeding gebeurt en dat er gretig gebruik van gemaakt wordt door de industrie.

Maar goed, gelukkig snappen we het hier over het algemeen wel en maken gewoon lekkere dingen. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:18
Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:24:
@mefjoew Kip kan je prima weglaten uit een nasi, dat verandert weinig. Hier gaat dat sowieso niet door de nasi.
Maar de trassi is voor mij wel een struikelpunt waar ik kortsluiting bij krijg. En garnaal is eigenlijk gewoon een zee-insect. :-(
En nee, vega trassi komt niet in de buurt van het smaakprofiel wat ik dan mis.

Het is natuurlijk ook maar net wat voor een nasi je maakt. Ik ben geen purist die in maar één soort nasi gelooft. Met een dochter van anderhalf jaar kook ik sowieso anders dan ik deed voordat zij ook mee at. Heel veel 'mooie vegetarische gerechten', waarvan ik er echt genoeg heb, zijn voor haar een wat te grote uitdaging qua kruiden en soorten groente. Zo wordt ze van een kastanjechampignon bijvoorbeeld niet direct enthousiast. De stukjes 'kip' vindt ze dan wel lekker (die marineer ik uiteraard). (Lees: ik houd me aanbevolen voor tips :)
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Daar is op zich niets mis mee, maar als je een beetje gevoel voor smaak hebt zijn die er gewoon niet. Zoals we hierboven al concluderen kan je dingen vervangen in een gerecht, maar alleen als het niet echt een opvallende factor is. Alleen kan je dan in mijn optiek nog onmogelijk spreken van het gevoel hebben van een lekker stukje vlees eten. En als je dan toch serieus bezig bent met koken, kies dan gewoon voor een goed vegetarisch recept want dat is veelal een stuk lekkerder.

En dat zeg ik niet omdat ik een hekel heb aan vegetariërs, maar omdat dit simpelweg mijn ervaring is na veel proberen. Een lasagne met vegetarisch gehakt is ronduit teleurstellend, maar een goede vegetarische lasagne is wel gewoon lekker. (om toch maar iets te noemen waar vlees bijzaak zou moeten zijn)
Zo heb ik ook rendang van nangka geprobeerd in de hoop het echte werk te kunnen benaderen, maar het komt gewoon niet in de buurt en haalt dan echt de beleving van lekker eten eraf. Dan eet ik liever wat anders.

Het is in die zin ook niet echt dat vegetariërs geen vleesvervangers mogen eten wat mij betreft, maar meer een totaal onbegrip waarom je allemaal van die matig smakende bewerkte producten wilt gebruiken terwijl er zoveel lekkere vegetarische recepten zijn. :)

Overigens vind ik het altijd wel opvallend dat wanneer men kritisch is op producten of de naamgeving ervan je meestal weinig tegengas hoort, maar als het over een vleesvervanger gaat dan wordt het principe ineens met hand en tand verdedigd en eindig je weer in een vega discussie.
Ik vind 'als je een beetje gevoel voor smaak hebt' een wat misplaatste opmerking. Smaken verschillen immers. Wij vinden sommige vegetarische vervangers inmiddels lekkerder dan de 'natuurlijke' tegenhanger. En het gevoel hebben van een lekker stukje vlees eten is natuurlijk ook subjectief. Een vegetarische zelfgemaakte burger (dus van vegetarisch rauw 'gehakt') doet niet onder voor de variant van half-om-halfgehakt. Het is gewoon een wat andere smaak. Wat dus ook geldt voor een lasagne met vegetarisch gehakt. Misschien is het wel juist de uitdaging om 'als je dan toch serieus bent met koken', je recept aan te passen op de net andere smaak van het vegetarische product.

Reden dat ik een reactie plaatste was trouwens dat nu specifiek de vleesvervanger werd aangevallen, vanwege het concept van de vleesvervanger: in plaats van het stukje vlees dat je normaliter zou gebruiken. Dat maakt de discussie ook heel anders dan puur kritiek op het product. Dan zou je het bijvoorbeeld hebben over het aantal ingrediënten, of de vraag oproepen of zo'n hyperbewerkt product nog wel gezond is.

Dat terzijde ben ik dus met jullie eens dat, wil je vegetarisch eten, de meest gezonde keuze is (ook voor je portemonnee) om écht vegetarische recepten te proberen in plaats van te werken met vleesvervangers. Echter maakt dat niet dat de keuze voor een vleesvervanger direct ook slecht is, of dat je dan niet serieus bezig kunt zijn met koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Precies dit. Vegetarisch koken is een serieuze discipline en wanneer een kok hier wat vaardig in is, heb je geen vervangers nodig maar eet je gewoon mooie gerechten waarbij je niets mist op welk vlak dan ook. En dat kan.

Over het naam-geneuzel is mijn primaire gedachte "bitch please" -- er zijn zóveel produkten waar je als consument dubbel genaaid wordt door ingrediënten en naamgeving, richt je woede vooral op de voedselindustrie en -marketeers. Iedereen weet precies wat er in het bakje zit en dat het vooral bedoeld is om n00bs een indicatie te geven waar het precies voor te gebruiken is, als alternatief. Prima. Mensen met meer clue moeten maar zo volwassen zijn hier mee te dealen.
Ik kan me er zelf op dagdagelijkse basis ook totaal niet druk over maken eerlijk gezegd. Maarja, we zitten hier in een kook/eten/voedsel topic en dan heb ik er wél een mening over.

De producten an sich heb ik totaal niks tegen, sterker nog, helemaal prima als je dat wilt gebruiken, tofu/tempeh gebruik ik zelf ook.

Ik vind het gewoon wél richting misleiding gaan om aan elkaar geplakte groenten vervolgens (vegan) kip nuggets te noemen, het is geen kip. punt. Vergeet ook niet dat in toenemende mate (neem bijvoorbeeld de Efteling) vega producten aangeprezen worden als iets wat het niet is. Bij de Efteling bijvoorbeeld, heb je tentjes waar je letterlijk "kipnuggets" voor een kindermenu kunt kopen maar als je dan doorvraagt: Voor het kindermenu zijn ze vega... Ja sorry hoor maar mag ik zelf bepalen of ik ze vega wil of niet?

Feta mag ook geen feta heten als het niet gemaakt is van schapen/geiten melk. Dan heet het gewoon "witte kaas". Enfin, er zijn natuurlijk tig producten waar dit opgaat, van Balsamico tot knakworst of een patatje mayo waar je schaamteloos fritessaus op krijgt.

Waar ik een beetje jeuk van krijg is dat er hordes mensen zijn die vanuit diep principe geen dierlijke eiwitten binnen willen krijgen, maar dan wel bijvoorbeeld Vegan Kip-Nuggets kopen. Als je dan toch zo principieel bent, waarom moet het dan refereren aan het dierlijke product wat het na probeert te apen?

Natuurlijk is het marketing, snap ik prima, maar als ik per ongeluk een filmpje voorbij zie komen van iemand die op zoek is naar views en volgers en gaat oreren over een stuk biet wat eigenlijk gewoon een betere biefstuk is enz...

Nogmaals, tegen de producten an sich heb ik helemaal niks. Neem een @walterworld . Ik krijg van menig recept van hem water in de mond. Maar hij post het gewoon voor wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:36:

En nee, niet iedereen weet precies wat in het bakje zit.
Het ging over mensen die vallen over "kipstuckjes" bij de vegetarische afdeling, bijvoorbeeld.
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:36:

Het hele probleem is nu net dat de gemiddelde consument niet 'volwassen' genoeg is om te snappen wat er met zijn/haar voeding gebeurt en dat er gretig gebruik van gemaakt wordt door de industrie.
Precies, en iemand die zich druk maakt over de "kipstuckjes" moet maar 'ns volwassen worden.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mefjoew schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:48:
Ik vind 'als je een beetje gevoel voor smaak hebt' een wat misplaatste opmerking. Smaken verschillen immers. Wij vinden sommige vegetarische vervangers inmiddels lekkerder dan de 'natuurlijke' tegenhanger. En het gevoel hebben van een lekker stukje vlees eten is natuurlijk ook subjectief. Een vegetarische zelfgemaakte burger (dus van vegetarisch rauw 'gehakt') doet niet onder voor de variant van half-om-halfgehakt. Het is gewoon een wat andere smaak. Wat dus ook geldt voor een lasagne met vegetarisch gehakt. Misschien is het wel juist de uitdaging om 'als je dan toch serieus bent met koken', je recept aan te passen op de net andere smaak van het vegetarische product.
Dat hangt van je referentiekader af denk ik dan. Ik snap dat het wat hautain over komt en daar heb ik zelf ook wat moeite mee bij het uiten, maar de 'doet niet onder' geloof ik gewoon niet. Ja misschien als je het vergelijkt de goedkope supermarktburgers, maar die staan sowieso al niet hoog op de ranglijst van kwaliteit.

Dat is ook een beetje het punt. Een burger is al geen 'stuk vlees' maar een bewerkt product, en dan kan je al veel sneller spelen met kwaliteit en ingrediënten, of het nu op vlees gebaseerd is of niet. En dan is het ook niet gek als je een plantaardige variant lekkerder vindt want dan eet je het product niet om het vlees maar de algehele smaak.

Overigens zie ik dat ik een stukje tekst wat ik wel had geschreven niet gepost heb. Dat ging over de nasi waar het in mijn beleving ook van je bereidingswijze afhangt. Wanneer ik nasi maak met stukjes kip dan zijn het ook behoorlijke stukken filet die je erin terug vindt, dat is onmogelijk te vervangen door een vervanger zonder de smaak en mondgevoel significant te veranderen. Maak ik echter nasi waarin ik de stukjes veel kleiner snijd dan is het al een stuk lastiger te onderscheiden van bijvoorbeeld hamblokjes of een plantaardige variant. Dan is het wel prima te vervangen.
Reden dat ik een reactie plaatste was trouwens dat nu specifiek de vleesvervanger werd aangevallen, vanwege het concept van de vleesvervanger: in plaats van het stukje vlees dat je normaliter zou gebruiken. Dat maakt de discussie ook heel anders dan puur kritiek op het product. Dan zou je het bijvoorbeeld hebben over het aantal ingrediënten, of de vraag oproepen of zo'n hyperbewerkt product nog wel gezond is.

Dat terzijde ben ik dus met jullie eens dat, wil je vegetarisch eten, de meest gezonde keuze is (ook voor je portemonnee) om écht vegetarische recepten te proberen in plaats van te werken met vleesvervangers. Echter maakt dat niet dat de keuze voor een vleesvervanger direct ook slecht is, of dat je dan niet serieus bezig kunt zijn met koken.
De kritiek op de nuggets is gewoon terecht. Het slaat nergens op om ze kipnuggets te noemen als het niets met kip te maken heeft. Sterker nog, zelfs de meeste echte kipnuggets zou je eigenlijk geen kipnuggets mogen noemen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:07:
Precies, en iemand die zich druk maakt over de "kipstuckjes" moet maar 'ns volwassen worden.
Het is een kwestie van principe. En omdat iets toevallig vaak in het nieuws geweest is omdat het een sneue constructie van de fabrikant is maakt niet dat we er dan niets meer van mogen vinden.

Volgens dezelfde logica zou je de op alle producten die genomineerd zijn geweest voor het gouden windei geen kritiek meer mogen hebben omdat men onderhand wel weet dat die misleidend zijn.

Het is in die zin niet zozeer één product waar men (ik) zich druk over maakt, maar het bredere principe. En daar horen de kipstu(c)kjes net zo goed bij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Klauwhamer De crux zit 'm in het feit dat het niet enkel over het vegetarische schap meer gaat. Die kan je immers voorbij lopen.

Als de werkelijke kipstukjes aangevuld gaan worden met je gehydrolyseerde eiwitten dan is er nu nog geen clownsticker die je helpt.

En nu niet denken dat dat niet gebeurt, want bij de AH ligt gewoon rundergehakt dat voor een kwart vegetarier geschikt is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P ken je de rundergehakt met toegevoegd rundereiwit al? Dan halen ze weer eiwit uit bloed en maken daar 'gehakt' van zodat je minder vlees nodig hebt. En kan je het duurzaam noemen. Heb je nog stickers over? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Ja, gewoon dezelfde clownsticker voor allle producten uit de fuckerij. :+

Maar ik bedoelde nu de "minder vet" versie. Waar bijna 25% suikerbiet, aardappelzetmeel en wortel in zit.
Het staat nog op de voorkant, maar het heet dus wel rundergehakt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:20:
@Gonadan Ja, gewoon dezelfde clownsticker voor allle producten uit de fuckerij. :+

Maar ik bedoelde nu de "minder vet" versie. Waar bijna 25% suikerbiet, aardappelzetmeel en wortel in zit.
Het staat nog op de voorkant, maar het heet dus wel rundergehakt.
Oh die kende ik nog niet. Op de titel na staat het in ieder geval wel duidelijk op het etiket zo te zien. Ook al doen ze nog hun best om de term rundergehakt zo duidelijk mogelijk te houden.

Het doet me wat denken aan de Stegeman Plus Chorizo waar je nog een stuk beter moet opletten anders krijg je toch echt wat anders dan je verwacht.

Maar goed. Ik heb op zich niets tegen dit soort producten als mensen daar blij van worden, zolang het maar duidelijk is wat je krijgt.
En als mensen dan te lui zijn om in plaats van gewoon 25% minder gehakt in hun recept gebruiken en dat aanvullen met verse groenten, tja, dan verdienen ze het gewoon toch? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Exact.
En een hele biet kopen om je gehakt aan te vullen is ook weer zonde.

M'n vriendin let wat minder op, en als ik haar in nood op een quest zou sturen dan zou ze gerust met die terug komen.

Het gebeurt mij ook, zo stond ik een paar weken geleden aan een kassa voor een zakje oregano dat 5 euro moest kosten.
Bleek het thee te zijn...
Maar in mijn wereld maak je thee van theebladeren en is de rest gewoon kruidenboullion.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Het is een kwestie van principe. En omdat iets toevallig vaak in het nieuws geweest is omdat het een sneue constructie van de fabrikant is maakt niet dat we er dan niets meer van mogen vinden.
Huh? Ik zeg toch niet dat je er niets van mag vinden? Ik ben niet per se uit op uitgebreide discussie hierover, maar als je denkt dat je hier vocaal van wat mag vinden maar dat daar geen reactie op mag komen of dat je dan zegt "ik mag er ook niets meer van vinden!", vind ik daar wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:14:
@Klauwhamer De crux zit 'm in het feit dat het niet enkel over het vegetarische schap meer gaat. Die kan je immers voorbij lopen.

Als de werkelijke kipstukjes aangevuld gaan worden met je gehydrolyseerde eiwitten dan is er nu nog geen clownsticker die je helpt.

En nu niet denken dat dat niet gebeurt, want bij de AH ligt gewoon rundergehakt dat voor een kwart vegetarier geschikt is.
Prima, maar houd 't dan zuiver en begin niet te mekkeren over (alleen) vegetarische produkten en de naamgeving. Want waar jij het over hebt speelt al láng voor creatieve naamgeving van vegetarisch voedsel en is zo oud als de weg naar Rome.

edit: Ik bedoel 'mekkeren' overdrachtelijk in algemene zin en niet persoonlijk naar jou. Voor mij was dat duidelijk maar nu ik het teruglees besef ik wel dat dit niet zo over hoeft te komen O+

[ Voor 11% gewijzigd door Klauwhamer op 12-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Prima, maar houd 't dan zuiver en begin niet te mekkeren over (alleen) vegetarische produkten en de naamgeving. Want waar jij het over hebt speelt al láng voor creatieve naamgeving van vegetarisch voedsel en is zo oud als de weg naar Rome.
Het zal mij een worst wezen of een product vegetarisch is of niet.
Het gaat mij om onduidelijkheden op etiketten. En ja, de vega producten scoren dan wat mij betreft erg vaak erg hoog.

Het hele probleem is de onzuiverheid, dat is per definitie niet zuiver te houden.

En stiekum zit het mij ook dwars dat het altijd kip moet zijn.
Waar zijn de vegetarische nijlkrokodil stukjes?

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:42
Over vegetarische gerechten gesproken... gisteren weer eens dit gegeten, heerlijk vegetarisch gerecht. Aubergine met witte miso uit de oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0om9A4A6hzRojjSMt4G7jQvGgQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPW7qsnQJ4o2SbfsoD5faGAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Hartstikke lekker (ik doe ook wat mirin en sake door de miso) , maar waarom klap je er dan 2 gebakken eieren pontificaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:42
Boudewijn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:55:
Hartstikke lekker (ik doe ook wat mirin en sake door de miso) , maar waarom klap je er dan 2 gebakken eieren pontificaal op?
Stond in het Hello Fresh recept :X (nou ja, eigenlijk 1 en ook maar een halve aubergine maar ja).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:32:
Huh? Ik zeg toch niet dat je er niets van mag vinden? Ik ben niet per se uit op uitgebreide discussie hierover, maar als je denkt dat je hier vocaal van wat mag vinden maar dat daar geen reactie op mag komen of dat je dan zegt "ik mag er ook niets meer van vinden!", vind ik daar wat van.
De suggestie dat men maar volwassen moet worden als je daar wat van vindt komt op mij toch aardig over dat je vindt dat men daar maar niets van moet vinden. Als u mij nog volgt zo. :P
Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:36:
Kom dan eens wat vaker buurten in het topic zou ik zeggen. Zoals ik al zei trekt kritiek op een vegetarisch product verdedigers aan als vliegen op stroop, maar we zijn hier al net zo lang als de weg van Rome bestaat kritisch op discutabele producten. Of het nu vegetarisch is of niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Klopt, de "echte kipnuggets" zijn ook wel voorbij gekomen (separatieplakvlees) en andere soorten, bijvoorbeeld gelijmde koe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we de discussie over vega of niet vega lekker buiten dit topic houden? Hier gaat het om het eten, niet om de discussie van dierenwelzijn etc etc.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P de appie gaat mee in de hype van 'authentieke' ingrediënten gebruiken, heb jij deze al eens geprobeerd? :P
https://www.ah.nl/product...3342/ah-guanciale-blokjes

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Yep, eenmalig. Al had ik wel een heel stuk(je) en moest ik zelf een mes gebruiken. Ik vond het erg funky meuk.
Vergelijkbaar met het spul dat ik bij een internetslager had weggetrokken.

Ik houd het wel bij m'n vliegvarken, toevallig morgen op het menu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztVRPnnuxTBKo7dY57-dVKypO3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtvMMBApYjBT5XRbVAgydYqL.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:43:
@Gonadan Yep, eenmalig. Al had ik wel een heel stuk(je) en moest ik zelf een mes gebruiken. Ik vond het erg funky meuk.
Vergelijkbaar met het spul dat ik bij een internetslager had weggetrokken.

Ik houd het wel bij m'n vliegvarken, toevallig morgen op het menu.
[Afbeelding]
Interessant, wat houdt funky precies in?
Die blokjes zien mij er te veel uit als gewone spekblokjes, dat geeft ze even te veel ruimte om alles van die kop te snijden wat normaal helemaal geen guanciale wordt. Maar zo'n stuk zou op zich nog wel redelijk in de buurt moeten kunnen komen toch?
Los van dat de toevoegingen typisch Nederlands zullen zijn.

Mijn slager heeft het ook gewoon liggen, misschien leuk om eens een vergelijkend warenonderzoek te doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, hoe leg ik dat uit?
Alsof de ruimte waar het gehangen heeft een flinke tik te vochtig was. Met tonen van natte hond.

Ik vind funky normaliter best prettig, maar die was 'meh'.

Edit:
Hier kan ik mij dus wel in vinden. :)
Jaspervl schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:35:
[...]

Ja, van de AH idd. Acceptabel voor Carbonara maar rauw zou ik het niet aanraden.

[ Voor 40% gewijzigd door Raymond P op 12-08-2025 17:15 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

HollovVpo1nt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:05:
Zojuist bij Hanos Nieuwegein:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q66MP8UAbC3cJRVua2_LYm93KM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHMkfyKqHHX4RvZ9FxRfSV2w.jpg?f=user_large

€ 2,75 ex BTW per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:09:
Alsof de ruimte waar het gehangen heeft een flinke tik te vochtig was. Met tonen van natte hond.

Ik vind funky normaliter best prettig, maar die was 'meh'.
Gewoon geen goede smaak dan dus. Natte hond klinkt niet echt aantrekkelijk, dat meurt als de ziekte.

Maar jij hebt ook de pikante versie zie ik. Van die van de AH verwacht ik sowieso een redelijk laf kruidenpalet en waarschijnlijk ook minimale rijping.
Edit:
Hier kan ik mij dus wel in vinden. :)
Ja dan luistert het al snel minder nauw. Kom je vaak met pancetta ook nog wel weg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De shop waar ik bestel heeft een wisselend aanbod, deze is idd pikant en zonder peperkorrel bast.
Afhankelijk van wat ik ermee ga doen geef ik mijn voorkeur mee. :)

Morgen staat 'ie "rauw" op tafel, samen met wat andere worsten en een fles port (en rum).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:38:
@Gonadan De shop waar ik bestel heeft een wisselend aanbod, deze is idd pikant en zonder peperkorrel bast.
Afhankelijk van wat ik ermee ga doen geef ik mijn voorkeur mee. :)

Morgen staat 'ie "rauw" op tafel, samen met wat andere worsten en een fles port (en rum).
Klinkt goed. Is dat een heel bijzondere shop of gewoon een online winkel? Van die Moretti producten kan je oneline wel meer krijgen. Heb zelf ook wel eens dergelijke merken gewoon bij Amazon.de besteld. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Het is een worstenmaker in Italië die prima recenties had. Ik bestel gewoon direct op hun webshop. Tegenwoordig gaat dat best rap (dinsdag avond besteld, donderdag in huis), de eerste keer heb ik moeten mailen. :)

Als je kleine hoeveelheden nodig hebt en er nog een Italiaanse specialiteitenwinkel in de buurt zit dan kan je daar natuurlijk ook terecht.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:09:
Mooie beschrijving!

Een goede guanciale die ook goed gedroogd is is echt lekker. M'n Sligro heeft ook goede.

Moet eerlijk zeggen dat ik ze ook vaak nog even koud rook.

Ook leuk om zelf te maken maar daar is het nu wat warm voor ;) ik heb nog 2 kinnebakken in de vriezer wachtend op koudere tijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:35:
@Raymond P de appie gaat mee in de hype van 'authentieke' ingrediënten gebruiken, heb jij deze al eens geprobeerd? :P
https://www.ah.nl/product...3342/ah-guanciale-blokjes
Mja ik heb het 1x gehad en besloten dat ik het daarna of vervang door pretentieloos spek, of dat ik wang/kinspek bij de slager of hanos haal.
Beetje cool doen om authentiek te zijn (en dito prijs) maar niet waarmaken, nee dank je AH.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik krijg nu echt zin om er één online te bestellen, één bij mijn slager te halen en één bij de AH en die eens naast elkaar te leggen. :P

Mijn eerste indruk sloot wel aan bij de ervaring van @Boudewijn, veredelde spekblokjes met een hippe naam. En dat wordt dan wel veel gekocht omdat men gelezen heeft dat het wel met guanciale heurt (net als de pancetta die ernaast ligt).
Het voordeel van goede guanciale (zelfs in je carbonara) is dan maar zeer beperkt want zo goed is 'ie niet, maar wel lekker prijzig (ka-ching voor de super). Maar helemaal onbevooroordeeld ben ik niet met mijn cynische blik op de relatie tussen branche en consument, dus misschien maar eens testen. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Raymond P schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Waar zijn de vegetarische nijlkrokodil stukjes?
Dat komt vanzelf wanneer men een idee heeft van de structuur en smaak van nijlkrokodil, als het gewoonte wordt dit te eten. Wat de boer niet kent, vreet-ie niet en we hebben hier in Nederland nou eenmaal geen nijlkrokodillen. Het meest exotische in dat opzicht is de kangoeroe dat bij de all-you-can-eat wok-vreetschuur ligt.

En dat weet je best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

De suggestie dat men maar volwassen moet worden als je daar wat van vindt komt op mij toch aardig over dat je vindt dat men daar maar niets van moet vinden. Als u mij nog volgt zo. :P
Nee, dat betekent dat ik vind dat je dat vooral moet vinden en vocaal over moet zijn, en dat ik vervolgens daar van mag zeggen dat ik het kinderachtig vind. Doe er mee wat je wil, en als dat niets is, even goede vrienden, maar mijn predikaat blijft staan ;)
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Kom dan eens wat vaker buurten in het topic zou ik zeggen. Zoals ik al zei trekt kritiek op een vegetarisch product verdedigers aan als vliegen op stroop, maar we zijn hier al net zo lang als de weg van Rome bestaat kritisch op discutabele producten. Of het nu vegetarisch is of niet. :)
Er zit een wezenlijk verschil tussen kritiek op naamgeving-met-een-kwinkslag van vegetarische produkten als indicator waar het voor inwisselbaar zou moeten zijn, en tussen een produkt dat verkocht wordt onder valse voorwendselen als je 't mij vraagt. Maar ik begrijp dat ik in de minderheid ben hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klauwhamer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:20:
Er zit een wezenlijk verschil tussen kritiek op naamgeving-met-een-kwinkslag van vegetarische produkten als indicator waar het voor inwisselbaar zou moeten zijn, en tussen een produkt dat verkocht wordt onder valse voorwendselen als je 't mij vraagt. Maar ik begrijp dat ik in de minderheid ben hier.
Het is gewoon een zoveelste kronkel van een marketingafdeling van een fabrikant om zijn product beter/leuker/lekkerder/handiger/whatever af te spiegelen en daarmee de feiten even wat meer buiten beschouwing te laten.
Daar dan ineens selectief verontwaardigd over gaan zijn heeft in mijn optiek meer te maken met persoonlijke voorkeur voor bepaalde productsoorten dan een objectieve blik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Asserting dominance door het choppen van een teen knoflook. MPW is een legende.

Overigens zijn al zijn video's aanraders om te kijken, het is een beetje Bob Ross in de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztLHuHsRov-9iT8Q9vV2EFgLuKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLTHR2rCKUySbwZHIFh7Rojn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBVcj8zcf-1-miXn2Q6vJTSZKDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njG847j9JujrznZM7Xvm9JNt.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze groente fritters als lunch gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a23RTn5_QrXGrrmBTgrSCEjDjwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUiEY1VMYBR9vBMiZwL58DDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAkUt9-_Ln3WVJwA1mL6Ugrc9Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGbIyLksP7KzLx0UivEiJGQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t29poad2VL_bVAfmLPAOBRUbJ8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPReUHW5WhC4oDrTQdqloiFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6skmyeyS3iYi_KDksKmKme9xJns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwPo9QP19bb9ZDDr2ZpCHbkA.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand poste hier laatst over Pistache ijs, ik kreeg er in eens zo'n zin in.

Wat een werkje om al die pistache te ontvellen.Mocht ik dit baker gaan maken met een verbeterde receptuur ga ik ontvelde pistache halen bij groothandel of online.

Het is best wel hard geworden, in bovenstaande video gebruikt Carleigh een plantaardige variant op Skyr op basis van haver, deze hebben ze hier niet naar mijn weten. Heb nu een plantaardige yoghurt op basis van haver gebruikt wat voor een groot gedeelte uit water bestaat, wellicht daar de harde textuur van?

Alsnog een lekker lik ijsje. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Daar dan ineens selectief verontwaardigd over gaan zijn heeft in mijn optiek meer te maken met persoonlijke voorkeur voor bepaalde productsoorten dan een objectieve blik. :)
Eh, nee. Dit is allemaal niet mutually exclusive. Het is dus niet "selectief". Stop eens met die foutieve aannames. Als het aan mij ligt, wordt er namelijk héél wat meer verplicht voor voedselproducten in het algemeen als het gaat om transparantie en informatieverstrekking. Voor de duidelijkheid: ik ben geen vegetariër -- ik probeer hooguit mijn best te doen met betere keuzes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klauwhamer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:07:
Eh, nee. Dit is allemaal niet mutually exclusive. Het is dus niet "selectief". Stop eens met die foutieve aannames. Als het aan mij ligt, wordt er namelijk héél wat meer verplicht voor voedselproducten in het algemeen als het gaat om transparantie en informatieverstrekking. Voor de duidelijkheid: ik ben geen vegetariër -- ik probeer hooguit mijn best te doen met betere keuzes.
Dat was inderdaad een aanname van mijn kant, maar ik kan niet op andere wijze uitleggen waarom er met hand en tand specifiek zoiets verdedigd moet worden. Dat maakt het niet minder selectief, alleen heb ik de beweegreden dan verkeerd ingeschat.
Neem een Roombeter, dat is ook met een mooi krulletje en een knipoog. Maakt het niets beter dan een Jumbo Maisbrood zonder mais.

Het is verachtelijk hoe daarmee om gegaan wordt maar als ik heel eerlijk ben frustreert het mij misschien nog het meest hoe weinig mensen het interesseert. Want dat maakt dat ze er mee weg komen. Als de consument wat kritischer zou kijken dan zouden veel van die producten geen schijn van kans hebben op de markt.

Dus ja, daarom ben ik daar redelijk strikt in. Ik heb 0,0 tolerantie voor knipogen/trucjes/kwinkslagen/buigen op het vlak van dit soort producten. Elke ruimte die je biedt/accepteert creëert ruimte voor een volgende stap. En dat maakt tot waar we onderhand gekomen zijn.

Dus dat ter info waarom ik er zo fel op zit, laten we het maar weer over koken hebben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste