Klauwhamer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:03:
[...]
Precies dit. Vegetarisch koken is een serieuze discipline en wanneer een kok hier wat vaardig in is, heb je geen vervangers nodig maar eet je gewoon mooie gerechten waarbij je niets mist op welk vlak dan ook. En dat kan.
Over het naam-geneuzel is mijn primaire gedachte "bitch please" -- er zijn zóveel produkten waar je als consument dubbel genaaid wordt door ingrediënten en naamgeving, richt je woede vooral op de voedselindustrie en -marketeers. Iedereen weet precies wat er in het bakje zit en dat het vooral bedoeld is om n00bs een indicatie te geven waar het precies voor te gebruiken is, als alternatief. Prima. Mensen met meer clue moeten maar zo volwassen zijn hier mee te dealen.
Ik kan me er zelf op dagdagelijkse basis ook totaal niet druk over maken eerlijk gezegd. Maarja, we zitten hier in een kook/eten/voedsel topic en dan heb ik er wél een mening over.
De producten an sich heb ik totaal niks tegen, sterker nog, helemaal prima als je dat wilt gebruiken, tofu/tempeh gebruik ik zelf ook.
Ik vind het gewoon wél richting misleiding gaan om aan elkaar geplakte groenten vervolgens (vegan) kip nuggets te noemen, het is geen kip. punt. Vergeet ook niet dat in toenemende mate (neem bijvoorbeeld de Efteling) vega producten aangeprezen worden als iets wat het niet is. Bij de Efteling bijvoorbeeld, heb je tentjes waar je letterlijk "kipnuggets" voor een kindermenu kunt kopen maar als je dan doorvraagt: Voor het kindermenu zijn ze vega... Ja sorry hoor maar mag ik zelf bepalen of ik ze vega wil of niet?
Feta mag ook geen feta heten als het niet gemaakt is van schapen/geiten melk. Dan heet het gewoon "witte kaas". Enfin, er zijn natuurlijk tig producten waar dit opgaat, van Balsamico tot knakworst of een patatje mayo waar je schaamteloos fritessaus op krijgt.
Waar ik een beetje jeuk van krijg is dat er hordes mensen zijn die vanuit diep principe geen dierlijke eiwitten binnen willen krijgen, maar dan wel bijvoorbeeld Vegan Kip-Nuggets kopen. Als je dan toch zo principieel bent, waarom moet het dan refereren aan het dierlijke product wat het na probeert te apen?
Natuurlijk is het marketing, snap ik prima, maar als ik per ongeluk een filmpje voorbij zie komen van iemand die op zoek is naar views en volgers en gaat oreren over een stuk biet wat eigenlijk gewoon een betere biefstuk is enz...
Nogmaals, tegen de producten an sich heb ik helemaal niks. Neem een @
walterworld . Ik krijg van menig recept van hem water in de mond. Maar hij post het gewoon voor wat het is.
Adjust non olet, plerumque...