Toon posts:

Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-06 06:22
Hallo allemaal,

Omdat ik laatste tijd veel rijst eet overdag zit ik eraan te denken om een rijstkoker te kopen zodat ik niet 4x per dag opnieuw rijst hoeft te koken maar gewoon altijd warme rijst tot mijn beschikking hebt.

Nou lijkt een rijstkoker mij niet veel boeiends maar aan de andere kant heb ik totaal geen ervaring met die dingen en heb geen idee of de goedkoopste net zo van goede kwaliteit zijn als de wat duurdere.

ik wil er alleen rijst mee koken en warmhouden, of misschien wel een complete maaltijd in warmhouden (vlees, groente, kip etc, ik weet niet of dat kan)

ik las ook dat je met zulke kokers groentes kan stomen, ik weet niet of ik dat wil in de toekomst, en of dat makkelijker/sneller is dan normaal koken..

Enigste waar ik aan dacht is om te kijken naar een energie label gezien zo'n ding hele dag stroom staat te lurken zoals een koelkast dat doet.
Maar kan helemaal geen labels vinden bij die dingen. 8)7

Maar goed, als iemand wat advies kan geven over wat wel/geen goed merk is of waar ik op moet letten dan hoor ik het graag. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hoezo eet je 4x per dag rijst? Je kan natuurlijk ook rijst koken en vervolgens met de magnetron weer op warmen, al is dat natuurlijk niet perfect.

Een rijstkoker is in principe een erg simpel apparaat, dus ik vermoed dat er niet veel verschil is tussen merken/prijssegmenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

En 1x koken en verdelen in bakjes en dan in de magnetron? Hele dag je rijst warm houden lijkt me niet echt lekker voor de kwaliteit van je eten (uitdroging) en dan moet het ook >60 graden blijven ander heb je mogelijk ook nog een voedselveiligheidsprobleem, zeker als het meer is dan alleen rijst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 10:25

Wish

ingwell

Bijna alle kokers hebben ook een warmhoudfunctie. Die dingen kosten echt de wereld niet. Voor €40 heb je al een luxe versie en werken gewoon perfect.

Koop er 1, kijk of hij bevalt. Zoiets als dit: klik. Zo te horen hoef je geen app op je mobiel om het te monitoren. Het is gewoon een gebruiksding.

No drama

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-06 06:22
Barrycade schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:55:
En 1x koken en verdelen in bakjes en dan in de magnetron? Hele dag je rijst warm houden lijkt me niet echt lekker voor de kwaliteit van je eten (uitdroging) en dan moet het ook >60 graden blijven ander heb je mogelijk ook nog een voedselveiligheidsprobleem, zeker als het meer is dan alleen rijst.
wat ik begrepen hebt (correct me if i wrong) is rijst/voedsel afkoelen niet verstandig gezien er dan 101 bacterien ontwikkelen. Vandaar de gedachte het misschien beter is de rijst dan maar warm te houden.

Mocht dit niet het geval zijn misschien magnetron dan ook een optie is.

verder heb ik niet stil gestaan of een rijst koker enige negatieve invloed zou kunnen hebben op het kwaliteit/smaak van voedsel.

[Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 02-06-2020 16:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:31
Ik heb laatst een goedkope bij de LIDL gekocht, vooral vanwege het formaat: we zijn met z'n tweeën en dan is een grote rijstkoker onhandig. Het kookt rijst en stoomt groenten, dat werkt voor harde groente best redelijk. Er zit een hardware aan/uitknop op dus geen sluipverbruik, maar ik heb nooit geprobeerd om rijst lang warm te houden. Dat lijkt me niet ten goede komen aan de smaak.

Het grote voordeel is dat je geen pan extra op het fornuis hebt staan, en dat je er tijdens het koken geen werk aan hebt.

[Voor 9% gewijzigd door euchromatic op 02-06-2020 16:04]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 12:06
Ik heb sinds 2 jaar een rijstkoker en ik maak enkel nog op die manier de rijst. Omdat het een relatief handzaam apparaat is, berg ik 'm gewoon na het gebruik weer op. Die slurpt geen stroom bij mij, enkel zolang die aanstaat.

Het verschil tussen de rijstkokers is vooral:
- Snelheid. Ik heb nu twee modellen en het kleinste model is wel iets sneller (en voldoende voor 4 personen). Het duurt ongeveer een kwartier tot 20 minuten voordat het van de verhittingstand naar de warmhoudstand gaat. De grotere duurt zo'n 20 tot 25 minuten naar mijn idee, maar die gebruik ik eigenlijk niet meer.
- Fancy-heid: je kunt simpele rijstkokers krijgen met enkel een knopje voor "heat" of een aan-uit knopje aan de achterkant of mooie display's en wat meer functionaliteit. Voor het koken van je rijst is de eerste optie prima, die van mij heeft enkel een knopje.
- Aanbranden in de pan (mogelijke afstand van schaal tot hitte element). Mijn grotere rijstkoker (Tristar uit mijn hoofd) kon je niet te lang op "warm" laten staan, omdat het daadwerkelijk aankoekte aan de onderkant. Bij de kleinere droogt de rijst een beetje uit (na zo'n 10-15 minuten) waar deze het metaal aan raakt.

O ja, in mijn kleinere rijstkoker zit een simpel plastic stoombakje, waar ik simpelweg de broccoli roosjes in doe. Werkt prima, maar ik zou ze niet direct bij het aanzetten van de pan er in doen omdat je dan te zachte roosjes hebt - tenzij je daar van houdt natuurlijk ;)

Edit: Als je 10 minuten hebt, dit filmpje legt het (super)simpele principe van de rijstkoker uit. Echt een aanrader om te kijken.

[Voor 8% gewijzigd door tagican op 02-06-2020 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37
Zoiets als Wish zegt inderdaad. Wil je ook groenten of dim sum stomen dan eentje nemen met een stoominzet.
Maar als je echt 4 keer per dag rijst eet? Dan zou ik even langs de toko gaan voor zoiets: https://www.orientalwebsh...0hgy-multicooker-aigostar

Acties:
  • +6Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Een rijstkoker is primair natuurlijk niet bedoelt om de hele dag de rijst warm te houden :D . Die warmhoudfunctie is er vooral om de tijd te overbruggen tussen het moment dat de rijst klaar is en het moment dat ie gegeten wordt. Nou is dit natuurlijk rekbaar, bv als je 's ochtends je rijst klaarmaakt en pas 's avonds op eet (/opmaakt), maar ik kan me niet voorstellen dat dit 'goed' is voor de rijst.

Niets mis met koude rijst weer opwarmen. Juist rijst is hier uitermate geschikt voor. Eventueel gewoon opbakken ipv magnetron werkt ook prima :Y) Sterker nog: Koude rijst werkt het beste om op te bakken. Kun je makkelijk portioneren, en rijst van gisteren is vandaag ook nog prima op te bakken (scheelt je weer een dag rijst-koken :P ). Groentes erbij, en je hebt al bijna een volwaardige nasi goreng ;)

[Voor 20% gewijzigd door AGee op 02-06-2020 16:10]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11-2022

krietjur

Where am I?

Ik heb een simpele rijstkoker van Philips, was destijds iets van 30 euro bij de Blokker. Doet het inmiddels zo'n 6 jaar zonder problemen en wordt vrijwel dagelijks gebruikt. De hele dag aanstaan om warm te houden lijkt me niet zo smakelijk. Wij warmen de rijst altijd gewoon even op in de magnetron en dat gaat zonder problemen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
tweakmember schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:02:
[...]

wat ik begrepen hebt (correct me if i wrong) is rijst/voedsel afkoelen niet verstandig gezien er dan 101 bacterien ontwikkelen. Vandaar de gedachte het misschien beter is de rijst dan maar warm te houden.
Waar haal je dit vandaan?

Het is juist verstandig om je voedsel af te laten koelen, en als het koel genoeg is direct in de koelkast. Daar leven minder bacteriën. En daarna verhit je het weer tot boven een bepaalde grens in de magnetron, waardoor enig ander nog levende bacterie het loodje legt.. je voedsel op kamertemperatuur bewaren kunnen de bacteriën lekker lopen vermenigvuldigen...

Als je rijst warm gaat houden krijg je pap. Weet niet of je van lontong houdt, maar als je gewone rijst wil eten is een warmhoudfunctie van een rijstkoker niet wat je zoekt. Verdeel het gewoon in bakjes en warm het op wanneer je het wil eten. Rijst kan je overigens ook prima gekookt invriezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tweakmember stoompan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
rijst afkoelen en weer opwarmen kun je niet tot in den treure doen, in rijst zit de Bacillus cereus die niet doodgaat van koken maar juist geactiveerd wordt. als je je rijst buiten de koelkast laat staan voor een paar dagen of meerdere keren opwarmt word je ziek van de toxines die de bacterie uitscheidt. Dus invriezen of steeds een nieuwe portie koken en direct opeten is het beste. Max 1 dag in de koelkast bewaren na bereiding en na verhitting direct opeten.
Dan is er nog de kwestie dat rijst veel arseen bevat door oa luchtvervuiling. dus alle dagen rijst eten is ook niet heel gezond want arseen stapelt in je lichaam en tast op langere termijn je zenuwstelsel aan. Varieer dus wat in dieet!

Tot zover het gezondheidsadvies. Verder zijn alle rijstkokers prima geschikt, maar ga er geen rijst mee warmhouden, zie hierboven :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:51

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Rijst kan je prima een dag later nog opnieuw verwarmen en opeten. Voor gefrituurde rijst wordt het zelfs vaak aangeraden om de rijst een dagje te laten staan zodat het verder kan uitdrogen. Die richtlijn is in de praktijk wel rekbaar hoor.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +14Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

SmurfLink schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:52:
Het is juist verstandig om je voedsel af te laten koelen, en als het koel genoeg is direct in de koelkast. Daar leven minder bacteriën. En daarna verhit je het weer tot boven een bepaalde grens in de magnetron, waardoor enig ander nog levende bacterie het loodje legt.. je voedsel op kamertemperatuur bewaren kunnen de bacteriën lekker lopen vermenigvuldigen...
Fout. Bij rijst gaat het om Bacillus cereus, zoals @Frieda correct aangeeft. Rijst bevat vaak sporen van Bacillus cereus, en als je de rijst bij kamertemperatuur laat afkoelen, dan gaan die sporen "germineren", dwz uitgroeien tot bacterien die gaan delen. Als die een paar keer gedeelt hebben gaan ze een toxine maken, en dat toxine is hittestabiel.

Als je het daarna goed verwarmd (kookt) gaan de bacterien dood, die zijn dan geen probleem meer, maar het toxine is bestand tegen koken en daar wordt je dan goed ziek van.

(dit is mijn vakgebied, en ik ben heel erg voorzichtig met rijst bewaren, liever niet)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 13:29

paularts

Paulux !!!!!!

AGee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:06:
Een rijstkoker is primair natuurlijk niet bedoelt om de hele dag de rijst warm te houden :D . Die warmhoudfunctie is er vooral om de tijd te overbruggen tussen het moment dat de rijst klaar is en het moment dat ie gegeten wordt. Nou is dit natuurlijk rekbaar, bv als je 's ochtends je rijst klaarmaakt en pas 's avonds op eet (/opmaakt), maar ik kan me niet voorstellen dat dit 'goed' is voor de rijst.

...
Zijn ze het in bepaalde landen in Azie niet met je eens
;)

Wij hebben thuis al jaren een Cuckoo. Pracht apparaat, duur maar dan kun je ook alle soorten rijst (met zaden, volkoren,zilvervlies, desert, etc etc etc plus stomen van groenten) klaar maken, welke dus ook warm en goed worden gehouden.
Qua energie rating is die van Ons een "1" wat overeen komt met A (zonder plussen)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij Amazon heb ik laatst een rijstkoker gekocht welke werkt in de magnetron. Ik heb deze nog niet getest maar het is een kwestie van water erin en rijst en 8 min in de magnetron en klaar.

Ik zou in een flinke hoeveelheid rijst klaarmaken en dan per keer even in de magnetron. Dat lijkt mij sneller en verstandiger dan elke keer voor één portie klaar te maken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Fout. Bij rijst gaat het om Bacillus cereus, zoals @Frieda correct aangeeft. Rijst bevat vaak sporen van Bacillus cereus, en als je de rijst bij kamertemperatuur laat afkoelen, dan gaan die sporen "germineren", dwz uitgroeien tot bacterien die gaan delen. Als die een paar keer gedeelt hebben gaan ze een toxine maken, en dat toxine is hittestabiel.

Als je het daarna goed verwarmd (kookt) gaan de bacterien dood, die zijn dan geen probleem meer, maar het toxine is bestand tegen koken en daar wordt je dan goed ziek van.

(dit is mijn vakgebied, en ik ben heel erg voorzichtig met rijst bewaren, liever niet)
Klopt, maar die gedijt bij kamertemperatuur. Vandaar dat ik aangaf direct de koelkast in zo gauw het een beetje warmte kwijt is. Er zijn nu stammen die ook koelkasttemperatuur overleven maar dat zijn er niet veel en de meesten zullen dan allang dood zijn. Koelkast of vriezer zorgt daar wel voor.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 09:16
Heb zo een ding van Tefal en dat bevalt prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 13:38
[...]

Inderdaad. Terugkoelen kan wel, maar dan moet de tijd tussen warm en teruggekoeld zo kort mogelijk zijn!
In de professionele keuken (verzorgingshuizen ed) worden daarvoor terugkoelers (blast chillers) gebruikt om de temperatuur zsm (enkele minuten) op/onder de 7 graden te krijgen.
Dat gaat je met afkoelen op het aanrecht niet lukken :N
Voedsel te warm in de koelkast zetten is slecht voor de producten in de koelkast aangezien je temperatuurschommelingen krijgt.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:09
[...]

Misschien is dit een beetje een topic kaap, maar vind het wel heel interessant. Ik laat de rijst altijd gewoon afkoelen en zet de binnenpan van de rijstkoker in de koelkast, ideaal. Maar hoe groot is het risico dat je ziek word? Ik ben nog nooit ziek geworden van rijst (afaik) laten afkoelen en weer opwarmen (of niet, afgekoelde rijst is ook lekker).
Ik doe dat ook echt al jaren...

Meer on topic:
Ik heb gewoon een generic rijstkoker, werkt heel goed. Ik heb ook uit interesse het eerder geposte filmpje gekeken. Wat hij ook zegt: de goedkopere, simpelere machines zijn waarschijnlijk prettiger als je alleen rijst kookt - want makkelijker schoon maken.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:41
Ik had een jaar geleden deze vraag.
Toen begon ik steeds luxere modellen te vinden en zag ook wat nadelen met sommige rijstkokers.

Ik woon in Zweden en kreeg hier niet een twee drie eentje voor de prijs van onder de twee tientjes.

Toen kwam ik de crockpot express tegen een instantpot van crockpot.

De rijst is goed en het op hoge druk koken is erg snel overigens is het ook een slowcooker.

Ondertussen flinke kilo's rijst meegemaakt. Daarnaast risotto's, pastasauzen, zuurvlees, liters yoghurt en het helpt me met het rijzen van deeg in de yoghurtstand.

Ik gebruik de vele temperatuurstanden om sousvide achtige toestanden te benaderen, heb me de curve geleerd van hoe de slowcooker setting zijn temperaturen op hoogt. Al met al gaat er geen week voorbij dat ik hem niet gebruik.

Daarnaast is het ook makkelijk om snel de rijst te maken even in de warmstand met deksel open de rijst te drogen en dan in de sauté stand er fried rice van te maken.

Ik ben er heel blij mij. Een keer kwamen gasten en ik was de aardappels (had ook met rijst gekunt) de aardappels waren gekookt tussen het moment dat de gasten aanbelden en uiteindelijk aanschoven.

Je kunt ze vaak onder de 100 euro vinden en veel facebookgroepjes zijn er (waaronder ook een paar waar mensen niet weten hoe ze googlen) en met de instantpot die al langer beschikbaar is vind je veel recepten.
[...]

Na een maand met een groep zweden in zuid china te zijn geweest en op erg veel rimboeplaatsen heerlijk gegeten, zijn we daarna teruggegaan naar de grote stad en waren we op de uni campus op bezoek. Daar gegeten en toen zijn veel van ons 4 dagen ziek geweest, nachten op het toilet. Scheen de rijst te zijn.

Daarom een hogedruk pan gaat naar de plusminus 115 graden dan is het daarna vrij goed te bewaren. Ik maak vaak 4 porties rijst wat overblijft gaat met schoon keukengereedschap van de vaatwasser in een uit de vaatwasser gekomen glazen tupperware de koelkast in.

[Voor 33% gewijzigd door Basilange op 03-06-2020 12:38]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:40
Wish schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:57:
Bijna alle kokers hebben ook een warmhoudfunctie. Die dingen kosten echt de wereld niet. Voor €40 heb je al een luxe versie en werken gewoon perfect.

Koop er 1, kijk of hij bevalt. Zoiets als dit: klik. Zo te horen hoef je geen app op je mobiel om het te monitoren. Het is gewoon een gebruiksding.
Die ziet er behoorlijk hetzelfde uit als de rijstkoker die ik jaren geleden gekocht heb (link). Iets andere opdruk, maar zelfs de accessoires komen overeen. :)

Prima ding inderdaad, simpel en werkt gewoon. Enige nadeel is dat het water tijdens het kookprocess gaat 'bubbelen', omhoog komt tegen de deksel aan en via het gaatje je aanrecht onderspettert.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Erwin537 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:08:
Misschien is dit een beetje een topic kaap, maar vind het wel heel interessant. Ik laat de rijst altijd gewoon afkoelen en zet de binnenpan van de rijstkoker in de koelkast, ideaal. Maar hoe groot is het risico dat je ziek word? Ik ben nog nooit ziek geworden van rijst (afaik) laten afkoelen en weer opwarmen (of niet, afgekoelde rijst is ook lekker).
Ik doe dat ook echt al jaren...
Mjah, dat is als zeggen dat je Russische roulette al vijf keer hebt gespeeld en je nooit een kogel door je hoofd hebt gehad (of het niet dragen van een veiligheidsriem, etc). In de VS zijn er jaarlijks zo'n 63,000 gevalen die gediagnosticeerd worden (bron), maar heel worden nooit formeel aangetoond en kunnen dan ook niet geteld worden. Je hebt tot nu toe geluk gehad :)

Maar goed, hopelijk is de boodschap voor de TS duidelijk :)

[Voor 3% gewijzigd door gambieter op 03-06-2020 13:19]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je moet niet zo'n dure rijstkoker halen met digitale fratsen.

Gewoon een simpele rijstkoker met een aanknop en warmhoudfunctie (dat hebben ze allemaal) die groot genoeg is (en ook niet veel te groot) en dan voldoet elke rijstkoker.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 14:34
tweakmember schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:52:
Nou lijkt een rijstkoker mij niet veel boeiends maar aan de andere kant heb ik totaal geen ervaring met die dingen en heb geen idee of de goedkoopste net zo van goede kwaliteit zijn als de wat duurdere.

ik wil er alleen rijst mee koken en warmhouden, of misschien wel een complete maaltijd in warmhouden (vlees, groente, kip etc, ik weet niet of dat kan)
We hadden vroeger zo'n rijstkoker en daar kan je echt lekkere gerechten in maken! Ze zijn niet alleen om rijst te koken, maar je kan er ook hele gerechten in maken. Vlees onderin, groente en rijst bovenin en de rijstkoker maakt alles heerlijk gaar. We hebben em ook wel eens gebruikt om vlees in te slowcooken en dat werkt ook goed. Ik weet niet exact meer welke rijstkoker het was, maar ik denk dat het eentje in het goedkopere segment was.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-03 08:53
Zijn er eigenlijk ook gemakkelijke rijstkokers voor 1 persoon?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik doe even een titelfix, daar het ook meer gaat om ervaringen en niet alleen de vraag naar een goede rijstkoker :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rijstkoker voor in de magnetron!! ideaal ding

rijst er in.. plens water er bij en 10~12 min in de magnetron, dan nog even 5 minuten laten staan..
en gezien er geen minimum in hoeveelheid in moet.. ook ideaal voor 1 persoons porties

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

offtopic:
Hmm. Is dat alleen bij meerdere keren opwarmen en afkoelen of ook gelijk als je rijst eenmaal gekookt hebt en daarna af laat koelen?

Voor nasi gebruik ik liever koude 'uitgeharde' gekookte rijst omdat dat steviger en minder klef is. Kook de rijst in de ochtend, afkoelen tot kamertemp en dan in de koelkast om in de avond te gebruiken.

Maar als ik het goed lees is dat dus geen goed idee? (Dat zou wel jammer zijn, ik heb een hekel aan kleffe rijst in mijn nasi :P )

Meer ontopic:
Iets wat ik wel heb gemerkt met verschillende rijstkokers is dat bij sommigen een harde bodem ontstaat, dat is echt funest en bij het lezen van recensies zou ik daar een hoge waarde aan toekennen.

[Voor 7% gewijzigd door anandus op 03-06-2020 14:10]

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-06 06:34
FixDeluxe schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:51:
Er zijn vrij kleine rijstkokers beschikbaar, maar in principe kan je met de meeste rijstkokers (op misschien die hele grote restaurant rijstkokers na dan) een portie voor 1 persoon klaar maken. Je bent niet verplicht zo'n ding helemaal vol te gooien als je dat niet wilt, wel moet je de hoeveelheid water wat je erbij doet er op aan passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
anandus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:07:
[...]

offtopic:
Hmm. Is dat alleen bij meerdere keren opwarmen en afkoelen of ook gelijk als je rijst eenmaal gekookt hebt en daarna af laat koelen?

Voor nasi gebruik ik liever koude 'uitgeharde' gekookte rijst omdat dat steviger en minder klef is. Kook de rijst in de ochtend, afkoelen tot kamertemp en dan in de koelkast om in de avond te gebruiken.

Maar als ik het goed lees is dat dus geen goed idee? (Dat zou wel jammer zijn, ik heb een hekel aan kleffe rijst in mijn nasi :P )

Meer ontopic:
Iets wat ik wel heb gemerkt met verschillende rijstkokers is dat bij sommigen een harde bodem ontstaat, dat is echt funest en bij het lezen van recensies zou ik daar een hoge waarde aan toekennen.
Ik zou me er weinig zorgen over maken, mits je de rijst niet meerdere keren gaat verhitten en laat afkoelen. In Indonesië, en waarschijnlijk in meer landen in Zuidoost-Azië, is het heel gebruikelijk om te ontbijten met nasi goreng gemaakt van de rijst van de avond ervoor.

Wat betreft de rijstkorst: Wikipedia: Scorched rice. Niet weggooien dus :)

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
Hier in het bezzit van een crokpot, fijn ding hoor, zou ook niet voor een al te dure gaan met digitale frtsen. Gewoon warmhouden en uit is voldoende.

• SmurfLink
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:05:
rijstkoker voor in de magnetron!! ideaal ding

rijst er in.. plens water er bij en 10~12 min in de magnetron, dan nog even 5 minuten laten staan..
en gezien er geen minimum in hoeveelheid in moet.. ook ideaal voor 1 persoons porties
Waar heb je die rijstkoker voor nodig dan? Dat kan prima met gewoon een bak waar je de rijst in mikt en een deksel... als je toch de magnetron gebruikt..

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
wat betreft die bacterie-- ik ga er vanuit dat de een gevoeliger is dan de ander voor de toxines van die bacterie, en dat sommigen het effect van deze toxines scharen onder chinees-restaurant-syndroom en ve-tsin vermijden terwijl ze eigenlijk ziek zijn van de opgewarmde rijst.

je wordt dus niet ziek van de bacterie zelf, maar van de stoffen die hij uitscheidt. de bacterie vermeerdert zich bij hitte, dus elke keer als je je rijst kookt of verwarmt heb je daarna dus meer bacteriën in je rijst die allemaal gifstoffen uitscheiden. hoe vaker je verwarmt, hoe zieker je kan worden. daarom wordt aangeraden rijst maximaal 1x op te warmen na bereiding en niet vaker.

als je eenmaal een rijstkoker hebt is de volgende stap een crock pot, geweldig ding imho. lekker voor vlees te sudderen of een uurtje warm te marineren voor je de ribs in de oven of op de grill gooit!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:40
Dat ding wat ik heb (zie vanaalten in "Ervaringen met rijstkokers") en dus ook dat ding die @Wish noemde (zie Wish in "Ervaringen met rijstkokers") werken prima. Half bekertje rijst, iets meer dan een bekertje water en dan 10 a 15 minuten geduld hebben.

• Anoniem: 93986
  • Niet online
[...]

Het te langzaam terugkoelen van voedsel zorgt voor snellere bacteriegroei. Dus rijst koken, 5 minuten laten in een afgesloten bak doen terwijl de stoom er nog afkomt en dan in de koelkast zetten of op het aanrecht is een nogo.
Daarnaast is voedsel te lang warmhouden op een te lage temperatuur dezelfde nogo.

Wikipedia: Bacteriën

Kort gezegd, zo snel mogelijk afkoelen als je het wilt bewaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57
Flink rijst koken.
In de vriezer in porties
Als je zin hebt eruit halen en gebakken rijst maken (met knoflook :P)
Ideaal en je hoeft het niet warm te houden. Vind gebakken rijst vaak ook lekkerder dan gekookt!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

franssie

Save the albatross

Zoiets? https://www.orientalwebsh...-rijstkoker-0-3l-remo-0-3

Ik zou hoe dan ook een REMO rijstkoker adviseren. Dat is wel een van de merken die je overal in Azië tegenkomt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

sh4d0wman

Long live the King!

Let vooral op de hoeveelheid die je nodig hebt. Een aan/uit schakelaar + warmhoud functie is ruim voldoende.
Ik zou liever vaker vers koken dan de rijst op de warm-stand laten staan. Schoonmaken is simpel en snel mits je er wat water in laat staan om de rijst los te weken. Afhankelijk van het materiaal kun je een schuursponsje gebruiken en anders een stugge afwas borstel.

Wat betreft bacterien.... bij mijn schoonfamilie in Thailand is het ritueel als volgt: men kookt rijst + bijbehorende gerechten en alles wat niet op gaat tijdens het avondeten gaat onder een vliegennet (met een gemiddelde nacht temp van +- 28C). De volgende ochtend is dat dan weer ontbijt :P (of lunch) 8)7

Ik ben inmiddels tevreden met een vers gekookt of gebakken ei :+ Het vreemde is dat er eigenlijk nooit iemand voedselvergiftiging op loopt. Ik ben daarin een uitzondering al valt het tegenwoordig gelukkig mee (10 jaar om er aan te wennen hehe).

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 08:46

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik heb sinds een paar maanden een luxe rijstkoker van Toshiba, de RC-5MM. Deze is goed afgesloten, waardoor deze niet spettert tijdens het koken, de rijst bakt niet aan en mijn vriendin en ik vinden de rijst ook beter smaken. Wel duurt het koken nu bijna een uur, maar gelukkig zit er een timerfunctie op.

Hiervoor heb ik een aantal jaar een grote rijstkoker van de Blokker gebruikt. Deze werkt ook prima, maar als je een kleine hoeveelheid kookt bakt het aan en hij spettert tijdens het koken.

Al met al vind ik de luxe rijstkoker een goede investering. Ik heb er €60 voor betaald in Thailand en hem zelf meegenomen naar Nederland.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die uit het filmpje van @tagican is niet groot en ideaal voor in je eentje. Kost rond de 20 euro en wordt in Nederland onder de naam Tomado verkocht.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 09:21
Gewoon de kleinste koker kopen van Kruidvat 0,6 liter.
Die gebruik ik ook, en is gewoon makkelijk.

Ik bewaar rijst max 2 dagen in koeling
(warme rijst eerst laten afkoelen dan pas in koeling).
En meestal met oude rijst, nasi maken/opbakken.

Volle pan is 1,5 portie.
Kan je per portie koken (3/4), dus altijd vers.

Tomado/Princess oid. Prijs rond 10/15€.

Ik heb er laatste keer gelijk 2 gekocht.
Alleen om een extra pan te hebben om in te koken.
Apparaat als reserve.

[Voor 6% gewijzigd door reaL_G op 03-06-2020 21:00. Reden: Aanvulling]

GiTS

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:46
Hoe het zit met de bacteriën en wat de beste manier is om gekookte rijst wel/niet te bewaren laat ik aan de experts over.

Gezien het een ervaringstopic is, kan ik wel even commentaar geven op de kwaliteit van rijstkokers. Ik zie hier dat veel mensen de goedkope, simpele rijstkokers aanraden. Als je niet zo vaak rijst kookt maar toch enkele voordelen van een rijstkoker wilt, is dat inderdaad geen slecht idee.

Maar na enkele jaren in Japan gewoond te hebben en daar ook rijstkokers van het middensegment gebruikt te hebben, moet ik toch zeggen dat je echt wel krijgt waar je voor betaalt:
  • Fuzzy-logic rijstkokers gaan je een veel lekkerdere portie rijst opleveren dan de simpele 20 euro kokers. Ze houden rekening met hoeveel water en rijst die in de post zitten en passen de kooktijden en temperatuurschema's daaraan aan.
  • Duurdere rijstkokers gaan vaak een dikkere, kwalitatievere kookpan bijgeleverd hebben. Mijn Tristar rijstkoker van 25 euro heb ik na twee jaar moeten vervangen omdat de pan gewoon op was. Bij duurdere exemplaren gaat dit niet zomaar gebeuren.
  • Wat warmhouden betreft: goedkope rijstkokers (ik heb zelf momenteel één van de Aldi, hiervoor gebruikte ik een simpele Tristar) gaan vrij snel de onderlaag van je rijst aanbakken. Kwaliteitsrijstkokers kan je programmeren zodat je rijst klaar staat wanneer je dat zelf wilt (ook al ben je niet thuis), en de warmhoudfunctie kan je gerust enkele uren gebruiken zonder dat dit je rijst qua smaak volledig verpest.
Natuurlijk kan je ook andere gerechten in de duurdere rijstkokers maken, ze lijken wat op multicookers op dat vlak.

In Japan zijn de bekende merken o.a. Zojirushi, Tiger, Hitachi, Panasonic... Japanse rijstkokers zijn wat lastiger om te vinden in Europa en kosten afhankelijk van het merk ook best veel geld - we spreken soms over honderden euro's . Wat je hier best koopt als je een goede rijstkoker zoekt, ben ik zelf ook nog aan het proberen uitvinden, maar o.a. Cuckoo (Koreaans merk) is in het topic al vermeldt en staat op mijn eigen lijstje. Ik heb zelf spijt dat ik mijn eerste rijstkoker door een ander goedkoop exemplaar heb vervangen, maar ik kook wel regelmatig Aziatisch.

Heb je zo'n fancy rijstkoker nodig? Waarschijnlijk niet. Maar het is wel goed om te weten dat de verschillen best significant zijn.

• PeeVv
  • Laatst online: 18:47
Er is vanaf morgen een rijstkoker voor €17,99 in de aanbieding bij de Aldi:

https://www.aldi.nl/onze-...oker-2002851.article.html

Is een standaard ding dat onder 1000 merknamen verkocht wordt, maar dan net wat goedkoper.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
SmurfLink schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Klopt, maar die gedijt bij kamertemperatuur. Vandaar dat ik aangaf direct de koelkast in zo gauw het een beetje warmte kwijt is. Er zijn nu stammen die ook koelkasttemperatuur overleven maar dat zijn er niet veel en de meesten zullen dan allang dood zijn. Koelkast of vriezer zorgt daar wel voor.
De meeste consumentenkoelkasten zijn absoluut geen uitblinkers in het terugkoelen van voedsel.

Van 100 °C naar 60 °C op het aanrecht en vervolgens van 60 °C naar 10 °C binnen twee uur is amper haalbaar met een massa rijst.

Als je veel plek hebt in je koelkast zou je de oppervlakte kunnen vergroten. Of natuurlijk een blast chiller aanschaffen.

edit: ik ga eerst maar even koffie drinken en wakker worden :')

[Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 29-09-2020 15:31]

- knip -

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:29:
[...]

De meeste consumentenkoelkasten zijn absoluut geen uitblinkers in het terugkoelen van voedsel.
<>
Klopt, en de warme rijst verwarmt ook de andere ingrediënten rondom dus dubbel zoveel kans dat er iets fout gaat.
Maar toch heb ik soms oude rijst nodig (voor een drogere nasi bijvoorbeeld) en dan stop ik de warme rijst in een ziplockbag, rol deze plat en koel de dichte zak in koud water redelijk snel terug naar zeg een graad of 10C. Die gaat dan de koelkast of diepvries in (en zo'n platte zak neemt ook minder ruimte in dan een bakje).

En voor wie nog nooit een rijstkoker gebruikt heeft is die van de Aldi van de post van @PeeVv prima geschikt om de eerste stappen te maken. Ik heb nu een Instapot en die kookt de rijst prima maar warmhouden doet ie te warm waardoor de rijst toch verkleurt onderop.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• thvers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 23:04
Zelf kook ik altijd rijst in een pan en als ik teveel heb is het gewoon e koelkast in en de volgende dag weer opwarmen.

Ik weet niet of dit ook hier hoort, zag er nog geen topic van.
Maar welke rijst bevelen jullie aan? Ik heb nu altijd de basmatirijst van de Jumbo (1kilo) maar ik heb geen idee of er nog "betere" soorten zijn? (Ik heb geen ruimte om 5-20kilo op te slaan helaas)

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De kwaliteit van een rijstkoker zit vooral in de kwaliteit van de pan. Hoe makkelijk is die schoon te maken, hoe dik is de anti-kleeflaag, enz. Tevens goed opletten of het apparaat makelijk te reinigen is. De stoom condenseert in een kanaal in het deksel om als vloeistof in een drupbakje te belanden. Stoom van een rijstkoker is beslist geen schoon water! Een rijstkoker moet je reinigen na gebruik en dat is bij kokers van een paar tientjes meestal geen eenvoudig klusje. Blijf daarom weg van merken als Princess, Philips en andere goedkope rommel.

Wij hebben een Tefal multi-cooker, die is wat prijziger maar kan ook pasta/linzen/groente bereiden, heeft een goede kwaliteit pan en een afneembare binnendeksel zodat het makkelijk schoon te maken is. Het afvoerkanaal naar het drupbakje is open zodat deze schoongemaakt kan worden.

De multi-cooker staat permanent op het aanrecht. Wij eten altijd rijst of pasta, we gruwelen van gekookte aardappels. We kopen Thaise basmatirijst in zakken van 20kg bij de toko. Basmati is prima als rijst bij wokgerechten en ook met eetstokjes goed te doen als je uit een kommetje eet. Voor nasi, sushi of desserts kun je echter beter een ander soort rijst gebruiken.

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

thvers schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 01:29:
Zelf kook ik altijd rijst in een pan en als ik teveel heb is het gewoon e koelkast in en de volgende dag weer opwarmen.
Doe ik ook, werkt idd prima (via een inductiekookplaat) . En ik eet gemiddeld 3x per week rijst (nasi, kipkerrie etc).

10 minuten koken, 10 minuten laten drogen en opdienen die hap.

Het restant kan dan in de koelkast voor de volgende dag.

Speciale rijstkoker heb ik persoonlijk het nut nooit zo van ingezien eigenlijk.
Maar welke rijst bevelen jullie aan? Ik heb nu altijd de basmatirijst van de Jumbo (1kilo) maar ik heb geen idee of er nog "betere" soorten zijn? (Ik heb geen ruimte om 5-20kilo op te slaan helaas)
Ik gebruik meestal ook die basmati van de Jumbo, maar dan de 400 grams verpakking. Vind ik een van de meer smaakvolle rijst soorten.

Een goede tweede is de Pandan-rijst van de Jumbo, ook die vind ik erg lekker.

Virussen? Scan ze hier!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 15:33
Ik heb al jaren een Zojirushi Neuro Fuzzy en kan echt niet meer zonder. Daar komt vrijwel altijd perfecte rijst uit, tenzij je de goedkoopste snelkook rommel uit een kartonnetje koopt (noodzaak ivm corona uitbraak in maart), dan wil het wel eens plakken. Waarom een rijstkoker: ik heb een pit vrij en kan me zonder omkijken met de pan curry of stoofvlees bezig houden.

Ik koop overigens enkel thaise pandan rijst bij de toko. Favorieten zijn Golden Diamant en X.O.

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Hier ook een Zojirushi (np-hlh10), die werkt via induction heating. Je betaald er flink voor, maar dan heb je wel altijd perfecte rijst. Hier verklaren mensen je voor gek, in Japan is dit een instap model :+ . Maken er ook gemixte maaltijden in zoals rijst met vis en groenten.

• SmurfLink
  • Niet online
thvers schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 01:29:

Het is niet echt een verschil in beter of minder, alle rijst die je hier koopt is prima. Wel degene die je zelf moet koken, niet die alalminute meuk. :+

Maar het is vooral smaak. Ik ben Indisch opgevoed dus eet eigenlijk alleen maar pandanrijst. Omdat ik dat gewend ben en dat voor mij de smaak van rijst is. Maar dat maakt het niet beter dan basmati, meer.. anders. Basmati is wat geuriger en zoeter, terwijl je bij pandanrijst die typische pandangeur hebt. Surinaamse rijst is weer heel neutraal. Wat zoek je voor je gerecht, een neutrale rijst? Dan Surinaamse. Wil je een geur/smaak die je gerecht complementeert? Dan Basmati vaak voor sterke gerechten als curry's, Pandan meer als losstaand bijgerecht bij bijv rendag.

Goedkopere optie zou wel zijn een plek te vinden om een grotere zak op te slaan, al is het de meterkast. :+ Ff naar de toko, 10 kilo rijst voor 8-12 euro scheelt enorm.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 22:10

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wij hebben een instant pot, die heeft een prima rijst programma met (of zonder) warmhoud. Dan heb je meteen ook een snelkoker en heb je niet straks 101 machines in je keuken.

Witte rijst en zilvervlies rijst heeft een andere kooktijd, dus kijk of je koker niet alleen geschikt is voor witte rijst, hetgeen geheel Azie eet. Zilvervlies rijst is meer een Westers ding.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

_Erikje_ schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:23:

Zilvervlies rijst is meer een Westers ding.
Nou... nee, niet helemaal. Brown rice (zilvervliesrijst) wordt in Azië ook enorm veel gegeten: Indonesië, Filipijnen, Iran bijvoorbeeld. Ook China kent het, hoewel deze rijstvorm daar niet zo populair is.

Zilvervliesrijst wordt over de hele wereld gegeten :)

Zie ook https://www.futuremarketi...reports/brown-rice-market
Geographically, brown rice market can be segmented by regions into North America, Latin America, Western and Eastern Europe, Asia-Pacific, Japan and Middle East & Africa. Asia-pacific is the most dominant market in terms of production and consumption. Thailand is the world’s largest exporter of rice, including brown rice, followed by Vietnam and India. Major importing countries are dispersed and top 10 importing countries only account for less than 50% of global rice imports. Major countries consuming brown rice are Indonesia, Philippines, Iran, Nigeria and few European countries. Latin American countries are expected to exploit the availability of land and water emerge as the major producer and exporter of rice, during the forecast period.
Zelf vind ik zilvervliesrijst overigens niet zo lekker, maaar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Het is uiteraard wwel een stuk gezonder (want veel meer vezels).

Virussen? Scan ze hier!

• JackAvery
.Joop schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:56:
Hier ook een Zojirushi (np-hlh10), die werkt via induction heating. Je betaald er flink voor, maar dan heb je wel altijd perfecte rijst. Hier verklaren mensen je voor gek, in Japan is dit een instap model :+ . Maken er ook gemixte maaltijden in zoals rijst met vis en groenten.
Random vraag nu dat ik deze post x maanden na datum zie, maar heb je deze in Europa gekocht en waar? Import hierop zou m nog een stuk duurder maken, en ik vind m momenteel enkel in Japan. Gaat sowieso op de lijst voor een keer wanneer ik eens kan splurgen. Sowieso handig dat je niet met converters enzo moet gaan prutsen.

Als iemand ervaring heeft met de Yum Asia modellen, ook nieuwsgierig naar. Een stuk goedkoper ( 100-150 euro) maar hebben ook meer dan genoeg features lijkt het.

[Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 05-01-2021 22:49]

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
JackAvery schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:48:
[...]

Random vraag nu dat ik deze post x maanden na datum zie, maar heb je deze in Europa gekocht en waar? Import hierop zou m nog een stuk duurder maken, en ik vind m momenteel enkel in Japan. Gaat sowieso op de lijst voor een keer wanneer ik eens kan splurgen. Sowieso handig dat je niet met converters enzo moet gaan prutsen.

Als iemand ervaring heeft met de Yum Asia modellen, ook nieuwsgierig naar. Een stuk goedkoper ( 100-150 euro) maar hebben ook meer dan genoeg features lijkt het.
Nee, heb hem in de koffer meegenomen uit Japan :*)

Is al wel enkele jaren geleden, dus weet niet of dit nu nog een courant model is.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Even een andere vraag met oog op de kerst/coronakilo’s; 4 keer per dag rijst, val je daar een beetje van af?

• SmurfLink
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:07:
Even een andere vraag met oog op de kerst/coronakilo’s; 4 keer per dag rijst, val je daar een beetje van af?
Wat een vreemde vraag. Dat hangt geheel af van de hoeveelheid, wat je erbij eet en hoeveel je beweegt? Rijst is over het algemeen veel koolhydraten dus geen aanrader als je wil afvallen...

• Anoniem: 93986
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:07:
Rijst bevat ongeveer net zoveel koolhydraten als aardappels en pasta. Dus nee.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
SmurfLink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:43:
[...]

Wat een vreemde vraag. Dat hangt geheel af van de hoeveelheid, wat je erbij eet en hoeveel je beweegt? Rijst is over het algemeen veel koolhydraten dus geen aanrader als je wil afvallen...
Dus geen oplossing voor mijn probleem, dan ga ik weer verder.
Beetje humor op de vroege ochtend is niet voor iedereen weggelegd zie ik wel.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Ik kwam gisteren deze fun fact tegen: Sony's (destijds heette het nog Tokyo Tsushin Kogyo) eerste product ooit was een elektrische rijstkoker die in 1946 werd uitgebracht.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 13:24
[...]

Ik heb een NS-LLH05-XA in april 2017 gekocht voor 14,280 JPY bij amazon.co.jp via whiterabbitexpress. Dat heeft me toen 153.98 USD gekocht + 85.04 USD shipping. Die 154 USD is het item, domestic shipping in Japan en handling fees. En shipping is dan van hun depot naar Nederland + BTW als ik me goed herinner.

Bak geld voor zo'n ding. Maar hij ziet er nog steeds uit als nieuw, maakt elke keer perfect rijst en is super simpel schoon te maken. Het is een kleiner model waar je prima eenpersoons (half cup) porties in kan maken.

Het enige wat je er niet mee moet denken te kunnen is havermout maken. Dat gaat een keer fout, waarbij de boel via de opening aan de bovenkant naar buiten komt, met een flinke schoonmaakklus tot gevolg.

Overigens is het niet de beste manier om rijst te bereiden als je kijkt naar het arsenicumgehalte. Daarvoor moet je toch echt je koffiezetapparaat gebruiken. Terwijl je bij het koken van rijst in een rijstkoker juist al het water laat verdampen (en dus alle arsenicum in de rijst laat zitten). Dan is het op z'n Hollands met ruim water koken en afgieten nog beter. Maar qua structuur van de rijst en gemak heb ik toch liever een rijstkoker.

• JackAvery
rescla schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heb een NS-LLH05-XA in april 2017 gekocht voor 14,280 JPY bij amazon.co.jp via whiterabbitexpress. Dat heeft me toen 153.98 USD gekocht + 85.04 USD shipping. Die 154 USD is het item, domestic shipping in Japan en handling fees. En shipping is dan van hun depot naar Nederland + BTW als ik me goed herinner.

Bak geld voor zo'n ding. Maar hij ziet er nog steeds uit als nieuw, maakt elke keer perfect rijst en is super simpel schoon te maken. Het is een kleiner model waar je prima eenpersoons (half cup) porties in kan maken.
Bedankt voor de tip :) Ik heb WhiteRabbitExpress zelf ook nog wel gebruikt. Een van de grootste redenen dat ik geen rijstkoker geïmporteerd heb is gewoon omdat die meestal 110V devices zijn en ik geen zin heb in het geklooi met converters enzo. Ik zie pas recent dat er dus ook 230V modellen in Japan verkocht worden (zoals die np-hlh10), dus misschien let ik er eens op de volgende keer dat ik naar Japan ga.

Overigens hoef ik niet perse een zojirushi van 300+ euro's, maar een degelijk fuzzy logic model met een goede pan erin zou wel fijn zijn en goed genoeg mits makkelijk in de EU verkrijgbaar zonder al de extra stappen/kosten :D

• matty___
[...]
Het enige wat je er niet mee moet denken te kunnen is havermout maken.
Ga ik toch eens met mijn Tefal koker proberen.

• rescla
matty___ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Ga ik toch eens met mijn Tefal koker proberen.
Succes :P Als je de ruimte hebt zou ik het in ieder geval dicht bij de gootsteen zetten.

Het is bij mij vaak genoeg goed gegaan, maar het risico om wakker te worden met het halve aanrecht onder de havermout is het mij niet waard. Nu heb ik wel een klein model en heb ik hem wellicht wat te vol gedaan die dag.

• SmurfLink
  • Niet online
rescla schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Succes :P Als je de ruimte hebt zou ik het in ieder geval dicht bij de gootsteen zetten.

Het is bij mij vaak genoeg goed gegaan, maar het risico om wakker te worden met het halve aanrecht onder de havermout is het mij niet waard. Nu heb ik wel een klein model en heb ik hem wellicht wat te vol gedaan die dag.
Ik doe dat gewoon in een bakje in de magnetron :+ Maar dan moet je ook alert zijn inderdaad dat de melk niet te hard gaat. Anders is 't hoe dan ook splashfest.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

[...]

"Gewoon" bij amazon te bestellen https://www.amazon.de/-/n...rushi+%2Caps%2C176&sr=8-1

Mocht het weer mogelijk zijn kan je ook in dusseldorf de toko winkels proberen.
Hebben zowel de zojirushi's als de Cuckoo's (koreaanse tegenhanger) te koop (kost je wel knaken)

Zelf een cuckoo uit duitsland gehaald paar jaar terug.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• JackAvery
@Bokkie , ik ken de Aziatische winkels in Düsseldorf vrij goed ja :) Nu staat er meestal eigenlijk niet zoveel in de supermarkten daar qua rijstkokers en moet je maar net je ding toevallig vinden. Verder was het het afgelopen jaar niet echt het moment voor tripjes naar Duitsland :+

Ik had in die post het over dat specifieke model dat ik interessant vind omdat die NP-HLH10 o.a. met IH werkt en een 5cups maat heeft.

[Voor 11% gewijzigd door JackAvery op 06-01-2021 18:24]

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Je kan ook naar de panasonics kijken dan

https://www.amazon.de/-/n...fRID=2AABY82QYMME7GT40S6T

Ook met IH doen het ook erg goed.

En ja voorraad is gelimiteerd daar omdat ze importeren inderdaad, maar je kan ook gewoon bij ze bestellen volgens mij, weet alleen dan de leveringtijd niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bokkie @JackAvery ik kom normaal eens per jaar een paar dagen in Dusseldorf (boot.de) maar als daar goede toko's zitten is dat wellicht wel leuk om eens langs te rijden/lopen. Of is het vergelijkbaar met de meeste NL toko's?

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:34:
@Bokkie @JackAvery ik kom normaal eens per jaar een paar dagen in Dusseldorf (boot.de) maar als daar goede toko's zitten is dat wellicht wel leuk om eens langs te rijden/lopen. Of is het vergelijkbaar met de meeste NL toko's?
https://www.google.com/ma...m2!3d51.22365!4d6.7882055

Immermannstraße, beetje vergelijkbaar met nl toko's maar kleiner. zijn japanse en koreaanse supermarktjes die ook wel eens duurdere segment rijstkokers hebben, maar veel keuze is er niet. echt.

Maar buiten dat is het wel leuk om er te kijken. Mocht je een goede campingkoelkast hebben, neem hem mee zou ik zeggen, kan de moeite lonen :)

shochiku bijvoorbeeld heeft ook een webshop https://shochiku-onlineshop.com/en/

[Voor 4% gewijzigd door Bokkie op 06-01-2021 18:50]

• franssie

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:48:
[...]

https://www.google.com/ma...m2!3d51.22365!4d6.7882055

Immermannstraße, beetje vergelijkbaar met nl toko's maar kleiner. zijn japanse en koreaanse supermarktjes die ook wel eens duurdere segment rijstkokers hebben, maar veel keuze is er niet. echt.

Maar buiten dat is het wel leuk om er te kijken. Mocht je een goede campingkoelkast hebben, neem hem mee zou ik zeggen, kan de moeite lonen :)
Ik heb altijd in mijn V70 een 12V compressorkoelkast staan van weaco, geen grote maar voldoende om regionale producten mee te nemen (vaak vis). Als het nodig is kan die ook vriezen, ik ga er kijken als er weer een beurs is.

• JackAvery
@franssie je bent al de juiste richting uit gestuurd door @Bokkie . Vlak bij elkaar in de buurt heb je Hanaro, Shochiku, Dae-Yang, Fresh Asia, de Tain Asiamart, go asia (Schadowstrasse) en nog een aantal kleinere winkels met bvb. non-food. Ook een hele hoop goede Japanse, Koreaanse en Chinese restaurants in die buurt. Sowieso wel leuk om langs te gaan als je in de buurt bent.

Ik kan niet vergelijken met Nederlandse Aziatische supermarkten, maar ik vermoed dat die meer focussen op Zuid-oost-aziatische producten? Als ik het met België vergelijk, is het aanbod in Düsseldorf gewoon groter en de prijzen soms (maar niet altijd) beter.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Felicia

🥚meisje?

[...]

Het enige wat je er niet mee moet denken te kunnen is havermout maken. Dat gaat een keer fout, waarbij de boel via de opening aan de bovenkant naar buiten komt, met een flinke schoonmaakklus tot gevolg.

Overigens is het niet de beste manier om rijst te bereiden als je kijkt naar het arsenicumgehalte. Daarvoor moet je toch echt je koffiezetapparaat gebruiken. Terwijl je bij het koken van rijst in een rijstkoker juist al het water laat verdampen (en dus alle arsenicum in de rijst laat zitten). Dan is het op z'n Hollands met ruim water koken en afgieten nog beter. Maar qua structuur van de rijst en gemak heb ik toch liever een rijstkoker.
Wij hebben een Gastroback 42525, daar maakt mijn vrouw regelmatig Congee in, oftewel natte rijstpap. Daar komt via het luchtventiel ook minmaal wel eens wat uit maar valt reuze mee.

Havermout heb ik nog niet geprobeerd, maar een drupje olie (zoals olijfolie) zou wellicht wel eens wat kunnen helpen. Ligt er dan waarschijnlijk ook wel aan of je de havermout met melk of met water maakt, melk schuimt volgens mij veel harder.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Torgo
  • Laatst online: 22:38
De simpele rijstkokers zijn prima. Ik heb jaren lang een Ikea rijstkoker gehad en nu een soortgelijke:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

Let vooral even op welke maat je koopt. Te groot en te klein is allebij niet fijn.

Voor wat betreft rijst koken en bewaren. Ik en iedereen die ik ken koken gewoon rijst in de rijstkoker, laten het afkoelen en bewaren dan de rijst in de koelkast voor de volgende dag of zelfs de dag erna.

Er zal vast wel een theoretisch risico zijn, maar of dat ook echt reëel is vraag ik mij af.

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 15:33
Torgo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:12:
De simpele rijstkokers zijn prima. Ik heb jaren lang een Ikea rijstkoker gehad en nu een soortgelijke:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Ben ik het helaas niet mee eens. Mijn moeder heeft zo'n Tristar en daar komt de rijst aanzienlijk minder goed uit. Acceptabel? Ja, maar niet aan te bevelen eerlijk gezegd.

• Torgo
larrylaffer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Ben ik het helaas niet mee eens. Mijn moeder heeft zo'n Tristar en daar komt de rijst aanzienlijk minder goed uit. Acceptabel? Ja, maar niet aan te bevelen eerlijk gezegd.
Dan zijn onze ervaringen verschillend. Ik ben echt een rijst purist en zoals sommigen (op gevoel) een perfect ei kunnen koken, heb ik dat met rijst. En zowel die van Ikea als die van Tristar doen het prima. De juiste rijst kopen en op de juiste manier bereiden is natuurlijk ook een factor. :)

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Torgo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Dan zijn onze ervaringen verschillend. Ik ben echt een rijst purist en zoals sommigen (op gevoel) een perfect ei kunnen koken, heb ik dat met rijst. En zowel die van Ikea als die van Tristar doen het prima. De juiste rijst kopen en op de juiste manier bereiden is natuurlijk ook een factor. :)
Goedkope rijstkokers doen prima hun werk, maar er is wel degelijk verschil in resultaat tussen verschillende methodes/rijstkokers

Ja ik kan in een pan ook perfecte rijst koken, maar die cuckoo doet dat voor mij zonder dat ik er iets aan hoef te doen behalve op de knop drukken :P "set it en forget it"

En het kost mij geen pit :+

• Torgo
Bokkie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Goedkope rijstkokers doen prima hun werk, maar er is wel degelijk verschil in resultaat tussen verschillende methodes/rijstkokers

Ja ik kan in een pan ook perfecte rijst koken, maar die cuckoo doet dat voor mij zonder dat ik er iets aan hoef te doen behalve op de knop drukken :P "set it en forget it"

En het kost mij geen pit :+
Wat is dan wezenlijk het verschil tussen jouw 'Cuckoo' rijst koker en mijn "Tristam" ? Watvoor model heb je het dan precies over?

Ik ben best fan van high end keuken spul dus dit is niet een 'rant' van goedkoper is net zo goed. Ik ben oprecht geïnteresseerd in de verschillen / toegevoegde waarde. Ik heb er best uitgebreid naar gekeken toen ik mijn rijstkoker ging vervangen. Volgens mij vervarmen ze allemaal en hebben ze een mechanisme zodat als de pan lichter wordt (water verdampt) ze switchen van kookstand naar warmhoud stand en that's it. Dus ik snap niet zo goed hoe je je daarin kan onderscheiden.

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Torgo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Wat is dan wezenlijk het verschil tussen jouw 'Cuckoo' rijst koker en mijn "Tristam" ? Watvoor model heb je het dan precies over?

Ik ben best fan van high end keuken spul dus dit is niet een 'rant' van goedkoper is net zo goed. Ik ben oprecht geïnteresseerd in de verschillen / toegevoegde waarde. Ik heb er best uitgebreid naar gekeken toen ik mijn rijstkoker ging vervangen. Volgens mij vervarmen ze allemaal en hebben ze een mechanisme zodat als de pan lichter wordt (water verdampt) ze switchen van kookstand naar warmhoud stand en that's it. Dus ik snap niet zo goed hoe je je daarin kan onderscheiden.
De cuckoo (evenals de zojirushi's en panasonics) Zijn meer multicookers/pressurecookers dan rijstkokers.

Verschillende soorten rijst geven verschillende soorten resutlaat. Zoals gezegd een standaard rijstkoker, verhit, verdampt, en gaat naar keep warm.

3 standen, uit, aan, keep warm, ongeacht wat voor rijst je maakt en wat je met die rijst gaat doen.
Als ik sushi maak, dan gebruik ik andere rijst, andere kooktijd etc.

De duurdere rijstkokers hebben hier gewoon standen voor. Evenals temperatuur controle. zo hebben de duurdere modellen bijvoorbeeld ook een "soak" period rijst. Dit maakt het rijstkoken dus niet perse sneller, eerder minder snel als je dit gebruikt.

Ik heb zelf toen ik de cuckoo kocht wat blind taste tests gedaan. oude rijstoker, pan en cuckoo.
Ik kon niet zeggen welke rijst waaruit kwam, maar ik kon wel herkennen dat er verschil was in structuur, "fluffyness" etc.

Zoals ik al zei, duurder is niet zozeer beter, maar voornamelijk veelzijdiger. Zelf jarenlang een 14,99 princess rijstkoker gebruikt, niets mis mee.

edit: mijn cuckoo: CRP-HN1054F

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 13:01

Legoblokje

Stap niet op me!

JackAvery schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Bedankt voor de tip :) Ik heb WhiteRabbitExpress zelf ook nog wel gebruikt. Een van de grootste redenen dat ik geen rijstkoker geïmporteerd heb is gewoon omdat die meestal 110V devices zijn en ik geen zin heb in het geklooi met converters enzo. Ik zie pas recent dat er dus ook 230V modellen in Japan verkocht worden (zoals die np-hlh10), dus misschien let ik er eens op de volgende keer dat ik naar Japan ga.

Overigens hoef ik niet perse een zojirushi van 300+ euro's, maar een degelijk fuzzy logic model met een goede pan erin zou wel fijn zijn en goed genoeg mits makkelijk in de EU verkrijgbaar zonder al de extra stappen/kosten :D
Cuckoo heeft sinds een paar maanden een officiële webshop in Duitsland en deze versturen ook naar Nederland.

Je kan daar "eenvoudige" 230V fuzzy logic rice cookers bestellen vanaf 100-110 euro + 10 euro verzendkosten.

3 cup: https://www.cuckoomall.de...ooker/products/cr-0351f-1
5 cup: https://www.cuckoomall.de...ooker/products/cr-0631f-1

Ik wil zelf graag ook een Zojirushi, maar voor deze prijzen is Cuckoo toch wel een stuk interessanter.

• SmurfLink
  • Niet online
Legoblokje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Cuckoo heeft sinds een paar maanden een officiële webshop in Duitsland en deze versturen ook naar Nederland.

Je kan daar "eenvoudige" 230V fuzzy logic rice cookers bestellen vanaf 100-110 euro + 10 euro verzendkosten.

Ik wil zelf graag ook een Zojirushi, maar voor deze prijzen is Cuckoo toch wel een stuk interessanter.
überstomme wijvenreactie, maar wat zien die er superschattig uit zeg. <3

Ga ze opslaan voor mijn toekomstige keuken, daar wil ik absoluut gewoon een rijstkoker hebben staan, ideaal.

• matty___
rescla schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Was natuurlijk mislukt. Hij kookte niet over maar de melk brande beetje aan. Gelukkig stond ik erbij :D

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Legoblokje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Nog een correctie: Ik heb zojuist de 3 cup variant besteld en de verzendkosten zijn zelfs gratis! Dus voor 100 euro en wat wisselgeld heb je er 1 thuisbezorgd :)

Als het apparaat binnen is en ik heb er wat ervaring mee op gedaan, dan zal ik hier een mini review plaatsen. Ik ga vooral Japanse en basmati rijst koken en misschien ga ik wat experimenteren met havermout.

• rescla
matty___ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Was natuurlijk mislukt. Hij kookte niet over maar de melk brande beetje aan. Gelukkig stond ik erbij :D
Jammer. De rijstkoker die ik heb heeft een porrige setting, die ik dan ook gebruikt heb. Niet gemerkt dat het daarmee aanbrande, alhoewel die stand waarschijnlijk eerder bedoeld is voor congee.
Legoblokje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Nog een correctie: Ik heb zojuist de 3 cup variant besteld en de verzendkosten zijn zelfs gratis! Dus voor 100 euro en wat wisselgeld heb je er 1 thuisbezorgd :)

Als het apparaat binnen is en ik heb er wat ervaring mee op gedaan, dan zal ik hier een mini review plaatsen. Ik ga vooral Japanse en basmati rijst koken en misschien ga ik wat experimenteren met havermout.
Leuk, ben benieuwd! Ik heb geen ervaring met cuckoo, maar als de kwaliteit een beetje goed is lijkt het me een prima alternatief. Scheelt in ieder geval een stuk in de prijs en verzendtijd. Daarnaast lijkt het me ook een stuk praktischer voor de garantie.

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Cuckoo rijstkoker is vandaag bezorgd door UPS. Mooi licht en compact apparaat maar voelt wel kwalitatief aan. Meegeleverde accessoires: de benodigde rijst cup en een rijstlepel. Ik zal er van het weekend er mee aan de slag, ik ben benieuwd maar de eerste indruk is in ieder geval goed. :D

Foto's:

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53

H_H

'Tis but a scratch!

Legoblokje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:27:
Cuckoo rijstkoker is vandaag bezorgd door UPS. Mooi licht en compact apparaat maar voelt wel kwalitatief aan. Meegeleverde accessoires: de benodigde rijst cup en een rijstlepel. Ik zal er van het weekend er mee aan de slag, ik ben benieuwd maar de eerste indruk is in ieder geval goed. :D

Foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik mis de "banana for scale", maar de apple geeft ook een indicatie.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Ziet er leuk uit.,

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
@H_H ik zoeken naar een appel ... ik lees te snel/onzorgvuldig :+

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

Legoblokje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:27:
Ik zit te F5'en als een malle! Waar blijft je review na een weekend rijst koken? -O-

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Haha, wilde nog even wachten op mijn bestelling van de toko. Maar hier alvast een early impression:

Havermout
Ik heb de porridge instructies gevolgd met melk i.p.v. water. Was mij nog wat te waterig, ik moet hier nog even verder mee experimenteren.

Basmatirijst
Afgelopen zondag heb ik Oyakodon gemaakt, hiervoor heb ik 2 cups basmati rijst van Laila (https://www.ah.nl/product...78864/laila-basmati-rijst) gebruikt. Eerst 6-7x gewassen tot het water niet meer heel troebel was. Vervolgens in de machine op het 'Glutinous' programma en ongeveer 35-40 minuten later had ik per-fec-te rijst. Ik had niet verwacht zo'n goed resultaat te krijgen, was echt restaurant kwaliteit: Fluffy en vol aroma en smaak. Koken in de pan ging me altijd goed af (zonder afgieten natuurlijk), maar dit was echt veel beter. Ik vind de 2 cups nog wel veel. We zijn met z'n tweeën maar ik denk dat 1,5 cup beter voor ons is qua portie, ik vond 2 cups net te veel. Wel lekker voor fried rice de volgende dag natuurlijk. :9

Warmhoudmodus ging ook prima, niets aangekoekt of rare smaak.

De bijgeleverde cup is overigens precies even groot als mijn andere rice cup van de Daiso uit Japan. Ik had hiervoor een basic rijstkoker waarbij dat niet het geval was.

Zoals eerder genoemd heb ik nog een bestelling openstaan waar Japanse rijst bij zit, ik ga hier waarschijnlijk aankomend weekend sushi mee maken. Ben benieuwd hoe dat uitpakt, maar de verwachtingen zijn nu hoog! _/-\o_

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:42
@Legoblokje Je zit me wel te overtuigen, maar helaas uitverkocht. Maakt het verschil ( 2 personen) wanneer ik de 5 cup bestel? Die is wel voorradig zie ik.

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

Sa.Tan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:05:
@Legoblokje Je zit me wel te overtuigen, maar helaas uitverkocht. Maakt het verschil ( 2 personen) wanneer ik de 5 cup bestel? Die is wel voorradig zie ik.
Heb nu precies dezelfde twijfel. Hij is wel 2cm hoger en langer, 6cm in de breedte meer. Meer dan 2 cups maak ik meestal niet, maar misschien handig dat het wel kan. Damn. Twijfel, twijfel.

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

Ik ben bewust voor de kleinere gegaan omdat ik nog al vaak lees dat men niet aanraadt om (steeds) te kleine porties te maken. De handleiding voor het grotere model gaat uit van minimaal 2 cups, als dat verder geen probleem is zou ik voor de grotere gaan. Deze heeft ook nog als bonus een 'Slow cook' optie. ;)

• Sa.Tan
Het is voor mij de vraag; komt deze weer terug of niet. Het is niet zo dat ik sta te springen om deze ( echt leuk uitziende) 3cup koker. Zou hem wel graag willen hebben.
Is het nog steeds een courant model?

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 21:55
Ook ik was aan het kijken naar een rijstkoker, en het is nooit in mij opgekomen om ook op tweakers hiernaar te kijken. Ik associeer dat om de een of andere reden toch niet met keukenapparatuur haha.

Mijn oog viel met name op de buitenlandse modellen(Zojirushi, Tiger, Cuckoo). Helaas zijn de meeste modellen slecht te verkrijgen. De hierboven genoemde Cuckoo webshop is dan wel weer handig). Conrad.nl verkocht ook een Cuckoo model zag ik maar die is inmiddels alweer uitverkocht.

Voor mensen die een Zojirushi willen kopen is er nog de webshop https://www.yumasia.co.uk/. Yumasia is als het goed is een van de eerste partijen geweest die Zojirushi producten in europa importeerde. Zij leveren door heel europa en hebben sinds deze maand ook een opslag in Nederland opgezet voor de producten in europa. Daarnaast hebben zij ook hun eigen lijn met rijstkokers ontwikkeld. Echter als ik naar de zojirushi's op de website kijk zijn dit toch de wat oudere modellen( >7 jaar en zonder nieuwe technieken als induction heating en pressure cooking). Daarbij wordt voor deze modellen wel een flinke prijs gevraagd.

De eigen lijn van Yumasia heeft deze opties dan weer wel: https://www.yumasia.co.uk...ramic-rice-cooker-silver"
Maar ik zag ook het duitse merk Reishunger, welke ook in europa bezorgd. De interface van hun electronische model lijkt verdacht veel op het model van Yumasia, en ik vermoed dat deze uit dezelfde fabriek komen. https://www.amazon.de/Rei...ltefunktion/dp/B07G7BGMZ2

Beide krijgen op amazon echter goede reviews.

Ik neig zelf meer naar een zojirushi, omdat ik deze gewoon een stuk mooier eruit vind zien en de meeste omschrijven het als een goede rijstkoker en een erg degelijk product. Wat mij weer tegenhoud is dat het om een ouder model gaat.

Kan iemand uitleggen wat je precies aan inductiekoken en pressure cooking hebt bij een reiskoker? Het is mij niet helemaal duidelijk.

[Voor 11% gewijzigd door negerdesheils op 19-01-2021 21:21]

• safu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-06 11:58
Iemand ervaring met rijstkokers van de Aldi?
Staat vanaf vandaag te koop.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 08:32
Wat een prijzen hahahaha
Wij hebben onze rijstkoker in 2013 gekocht bij de lokale Oriental voor nog geen 25 euro.

En wij eten al zo'n 33 jaar rijst hahahah, nog nooit een rijstkoker gehad duurder dan 50 gulden/25 euro

• Sa.Tan
Voor wie het aangaat, kreeg vanmorgen een mailtje van Cuckoo.de dat de 3cup rijstkoker in februari weer binnenkomt. Vind het toch een charmant dingetje, dus blij! :P

• Legoblokje

Legoblokje

Stap niet op me!

@negerdesheils Yumasia heeft duidelijk de focus verlegd op hun eigen modellen, waarschijnlijk omdat dat daar veel betere marge op zit (maar dat is natuurlijk speculatie). Zij en Reishunger maken gebruik van een Chinese fabriek die (volgens een random iemand op internet) ook fabricaat levert aan Cuckoo. Ik kwam wel reviews tegen van mensen op Amazon wie ervaring hadden met de eerder genoemde buitenlandse modellen en de Reishunger en/of Yumasia hadden maar toch liever voor de buitenlandse modellen gingen. Of dat allemaal klopt weet ik niet, het blijft het internet. Wat wel geldt: Zojirushi, Tiger, Cuckoo zijn gevestigde merken met jaren ervaring, daar betaal je natuurlijk ook voor. Misschien moet iemand maar een YouTube kanaal beginnen en ze allemaal testen, dan weten we echt hoe en wat. :7

Wat ik las moet moet inductiekoken de hitte beter verdelen over de pan en dat zou een meer evenredig resultaat moeten opleveren. Pressure cooking moet vooral de snelheid verbeteren, maar levert natuurlijk ook voordelen op in de secundaire functie's zoals slow cooken. Zo wordt je apparaat een echte alleskunner. B)

@safu Ik heb wel ervaring met dit soort apparaten, maar niet dit specifieke model. Ze werken vrijwel allemaal hetzelfde en zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met wat @Dr Pro heeft. Als je goed de instructies volgt (ratio en minimum portie) en geen gekke rijstsoorten kookt, dan werkt het prima. Hier een leuk filmpje over hoe dit soort apparaten werken.

@Sa.Tan Goed nieuws, dus toch een courant model! Ook mooi voor @H_H :)

Mijn Japanse rijst is inmiddels gearriveerd en ik zal vanavond wat Japanse curry maken om dit eens goed te testen in de Cuckoo. :9
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee