Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Nah... dat is te makkelijk :-). Maar persoonlijk vindt ik een gewone pan het nou net niet voor rijst.
Maar ik heb een gewone electrische rijstkoker die het al 20+ jaar volhoudt, en een rijstkoker voor in de magnetron. En hoewel ik niets van die laatste verwacht had gebruik ik 'm het meeste.
Perfect ding. Koud water bij de rijst en dan 12min op 600W (ongeveer 2 pers en mijn magnetron) en je hebt een altijd betrouwbare manier van koken waar je totaal niet op hoeft te letten tijdens het klaarmaken. En schoonmaken is ook een makkie.
En voor de €11 via de locale Bezos verkoper hoef je het ook niet te laten.
[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 21-01-2021 13:12 ]
Instant Pot Duo Mini (3-quart)
:strip_exif()/f/image/FidRXDKomK6mjHOCxcRNbi9D.jpg?f=fotoalbum_large)
€99
https://www.amazon.nl/gp/product/B07VS31PLC
Multicooker. Gebruik ik voor stoofvlees, spaghetti, honey sesame chicken, crème brûlée, cheesecake.
-Witte rijst, lange korrel, 4 min., pressure cook high.
-rijst/water 1 op 1 cups.
Komt er o.k. uit, beetje sticky.
Panasonic sr-df101 (5-cups)
:strip_exif()/f/image/lu8bt1SB9RmI9GdfjwLhU7pm.jpg?f=fotoalbum_large)
€92
Wah Nam Hong, markthal Rotterdam. Op de website was hij niet verkrijgbaar maar wel gewoon in de winkels.
Eenvoudige fuzzy logic model uit Hong Kong. Kreeg er een adapter bij. Maar ik had nog een standaard stroomkabel van de pc liggen die paste ook.
Ik gebruik het voor witte/bruine rijst. Bapao, dim sum stomen in het stoomrekje en noodles onderin.
-Witte rijst, lange korrel.
-rijst/water 1 op 1.5 cups.
Perfecte rijst. Duurde wel langer dan de instant pot.
Waarom een aparte rijstkoker?
Meerdere dingen tegelijk maken. Betere kwaliteit rijst.
Duur. Maar ik eet veel rijst. Heb een zoutarm dieet. Rijst zonder zout smaakt beter dan aardappels zonder zout.
:strip_exif()/f/image/j8xp4iYs9c6NdKxC6WZZwsJi.jpg?f=fotoalbum_large)
Chef Kok 20kg
Lange korrel. Productie who the hell knows.
€26,75 (€1.33 / kg)
Standaard rijst voor nasi goreng, orange chicken etc. Beetje meh smaak, niet slecht niet echt geweldig. Wordt vervangen door Dynasty of Majestic Gold jasmine rice.
Kuma 10 kg
Koshihikari. Korte korrel. Productie Vietnam.
€21,95
Premium rijst. Voor japans eten gyudon, omurice, beef soboro. Lekker en zeker voor herhaling vatbaar.
Golden Diamond Brown Jasmine 1 kg
Lange korrel. Productie Thailand.
€3,39
Smerig net als alle andere bruine rijsten. Ja ik wilde gezond doen dus dacht ik probeer het. Ik meng het nu met witte rijst dan proef ik het niet zo.
Avoid like the plague.
We zochten al een langere tijd naar een nieuwe rijstkoker en een pressure cooker. Deze Cuckoo sloeg 2 vliegen in 1 klap. We hadden een simpele rijstkoker die we in de Hema hebben gekocht jaren geleden. Prima prijs/kwaliteit verhouding, alleen de non-stick laag was kapot aan het gaan.
De voornaamste reden om voor de Cuckoo te kiezen is dat we geen 2 losse apparaten wilden hebben en dat beide functies (rijst koken en pressure cooker) goed werken. Overwogen om de Instant Pot te kopen, maar die schijnt minder goed rijst te kunnen koken.
Het is een prijzig ding, maar toch overstag gegaan door de korting die ze hadden eind juni. Tot nu toe geen spijt van de koop gehad! De rijst smaakt beduidend beter (ook betere textuur) dan onze vorige rijstkoker. En je wordt vrolijk doordat het 'praat'
Domme vragen bestaan niet.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:56:
Misschien een domme vraag, maar kook je echt alleen rijst in de rijstkoker of ook groente? Maw kan ik bijv. A la slowcooker ook een zak groente en kruidenpasta in de koker gooien of wordt dat niet lekker?
Ik maak gele rijst met kruidenpasta + limoenblaadjes + santen, werkt perfect.
En One pot meals:
:strip_exif()/f/image/V3KwKwul0nSq1sWB69aTFqxY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zizg1Y7VU7Bjrj7Q7egUixnF.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan allemaal!!
Alleen moet je denken aan de kooktijd.
Rijst duurt 20 min. misschien? Dan kan je groente een beetje te zacht worden.
Dan moet je het grof snijden.
Morgen of zo maar eens 2,5 cup proberen om in te vriezen.
De foto's natuurlijk;
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Je kunt het wel makkelijk met stokjes eten, dat dan weer wel...
Wat heb ik gedaan?
1. Jasmijn rijst (van Yum Asia) paar keer goed gespoeld.
2. De rijst zo'n 30 minuten laten weken (was daarna flink opgezet).
3. Afgieten en rijst in de koker.
4. Water bijvullen tot aan de 2,5 markering.
5. Standaard long grain rice programma.
6. Was na 45 minuten klaar.
7. Meteen de rijst er uitgehaald en verdeeld over enkele borden (idee van snel verdampen overtollig vocht).
Maar het was bij het uitscheppen al duidelijk dat het niet zo goed was. Bovenop nog enigszins afzonderlijke korrels, maar verder naar beneden toch vooral aan elkaar geklonterde korrels. Geen harde koek gelukkig, dus warmteverdeling lijkt toch wel prima. Het lijkt meer een zwaartekracht dingetje die de rijst op elkaar plet.
![]() |
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De handleiding zegt iets minder water (gaat over enkele mm's onder het streepje). Eerder in dit topic wordt geschreven om de glutinous stand te gebruiken en net zoveel cups water als cups rijst toe te voegen (wat veel minder is dan voorgeschreven). Misschien ook beter maximaal 2 cups aanhouden?
Of ben ik te snel geweest en gebeurt er nog iets magisch de eerste 10 minuten dat die de rijst warm houdt?
[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 27-07-2022 21:32 ]
Mooie hele korrels en zeer beperkt plakkerig (eenvoudig uit elkaar te halen).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1wslXgtPoWAQ4AHSmVIfU8Gg.jpg?f=user_large)
Nou, blij dat het een keer gelukt is. Bedankt voor de tips, nu kan ik er wel mee vooruit waarschijnlijk
[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2022 20:21 ]
Zojuist een simpel gerechtje gemaakt; gebakken kipstukjes (pittig gekruid), met geroerbakte broccoli in avocado-olie, geperste knoflook, sesam en oestersaus en een 3/4 cup jasmijnrijst.
Manmanman, smullen. Ik denk dat hier de term umami vandaan komt. Het geeft dezelfde sensatie als een zak chips zeg maar. En dan heeft de rijst koker ook nog een "yumami"-stand, wat de rijst nog smaakvoller moet maken. Nu nog eens kijken of ik iets meer saus er uit kan krijgen, zodat het meer tussen de rijst loopt.
:strip_exif()/f/image/VQNUQTNknkenAVOV19yKPzwW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook wat zout toegevoegd aan het water in de rijstkoker. Kan dat op den duur aantasting van de koker geven? Of kan het geen kwaad.
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 01-08-2022 18:49 ]
:strip_exif()/f/image/mxvTHhhseVpFNgaTZqoda5t3.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik ben er super blij mee! Wat een top apparaat.
Het is een lekker klein model, maar die maakt genoeg rijst voor 4 volwassenen bij een hoofdmaaltijd.
Ik maak er nu iedere avond havermout in, wat water erbij en dan de timer zo ingesteld dat er in de ochtend perfect gare en warme havermout klaar staat. Scheutje melk, een beetje kaneel en suiker erbij. Top.
Deze rijstkoker heeft een volledig keramische kom. Die is echt goed en mooi gemaakt, daar kan je ook de rijst in serveren aan tafel. De bediening is makkelijk en je kan er echt veel mee, je kan hem bijvoorbeeld ook als slowcooker gebruiken.
Ik was van te voren sceptisch over de noodzaak van een rijstkoker, maar ik ben helemaal om. Mocht ik ooit weer 1 nodig hebben dan ga ik voor hetzelfde merk maar dan de inductie versie. (Die is wat zuiniger in verbruik denk ik).
De rijstkokers zijn alweer een tijdje beschikbaar bij Yum-Asia. Ongeveer een week geleden heb ik mijn Zojirushi NL-GAQ10 fuzzy logic rijstkoker binnen gekregen en moet je zeggen dat ik er heel blij mee ben. De consistentie in gaarheid van de rijst, quinoa en havermout is vele male beter dan mijn vorige model (instapmodel van 60+ euro bij de mediamarkt). En deze koekt (tot dusver) ook niet aan de bodem vast waardoor je verspilling hebt.Skaave schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:13:
[...]
Heb je toevallig al wat gevonden? Ben zelf ook opzoek naar een Japanse rijstkoker & het merk Zojirushi spreekt mij wel aan.
Komende week wil ik hem verder 'testen' om te zien wat ie allemaal nog meer kan, maar voor dit geld (€426) kan ik tot nu toe niet zeggen dat het een miskoop is.
[ Voor 22% gewijzigd door jdh009 op 08-01-2023 11:25 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Topic hier doorgelezen en uiteindelijk voor de Yum Asia Kumo gegaan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpgqASsywh8WIMRywv1MjgZW.jpg?f=user_large)
Ook nog naar de cuckoo gekeken maar die was toch weer flink duurder en qua uiterlijk ook niet echt mooi.
Nu is deze dat ook niet echt maar wel iets beter naar mijn idee
Dat er geen BPA, PTFE of PFOA in zit spreekt me ook wel aan.
Trouwens niet voor die LowCarb instelling deze versie gekocht, was gewoonweg de goedkoopste waar voor 4 personen rijst in past.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FQsj3VLIuEbkhNh92UAVcfXT.jpg?f=user_large)
Zoals ik het lees komt het er op neer dat er een extra fase is waarbij zetmeel uit de rijst in het water oplost en dan afbreekt.
Wat ik van tevoren niet wist is dat met die YumCarb stand er wel minder rijst in kan.
3 ipv 5.5 cups voor witte rijst en 3 ipv 4 cups voor zilvervliesrijst.
Bovenste is de stoompan waar je met het YumCarb programma de rijst in moet doen en de onderste is de normale rijstpan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hK3esmEs2LilSlN4kUTnUfMY.jpg?f=user_large)
Is maar goed dat ik de Kumo daar niet specifiek voor gekocht heb want dan hadden we er niet genoeg rijst voor met zijn vieren in klaar kunnen maken.
Werkt zo gemakkelijk en altijd lekkere rijst. Een beker rijst, twee bekers water, kwartier in de magnetron op 600 Watt en klaar. De hele rijstkoker kan ook zo de koelkast of vriezer in.
Werkt ook prima voor andere producten en zonder teflon / antiaanbak laag.
We hebben inmiddels meer opbergers van dit merk. https://www.sistemaplastics.com/2-6l-rice-cooker
[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 02-04-2023 18:45 ]
Rijstkokers die in de magnetron gaan zijn ook rijstkokers en worden in Japan ook zo verkocht.SmurfLink schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:40:
[...]
Dat is leuk, maar dit is een topic over rijstkokers. Ja, precies, die elektrische apparaten met een stekker op het aanrecht. Er zal vast een ander topic zijn waar dit wel goed in past.
:strip_exif()/f/image/RHMzJbSUtagzAT0CTfM0PDBd.jpg?f=fotoalbum_large)
(Niet gekocht trouwens, ik houdt het bij mijn electrische rijstkoker
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 07-04-2023 14:13 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar waarom denk je dat dit niet lukt met glas?tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:32:
[...]
alles wat bij mij in de magnetron moet gaat altijd in glas.
Maar rijst koken gaat dan niet.
Dat doe ik nog steeds in een rvs pan. (ondanks dit topic van mij is en al 3 jaar oud)
Met zoiets (de deksel zal wat pruttelen en klepperen
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Daar heb je een goed punt. Dus geen teflon, geen plastic maar alleen een keramische, stalen of glazen pot te kiezen. De plastic pot is altijd nog handig om te bewaren.tweakmember schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:20:
[...]
ik zelf zou niet zo snel deze manier van rijst koken kiezen.
Als je eenmaal plastic gaat verhitten dan gaat het allerlei stoffen lekken dat uit het plastic vrij komt.
Nou is de rijstkokers waarschijnlijk bpa vrij en van pp gemaakt (de veiligste plastic dat er momenteel bestaat) maar dan alsnog kan het bij verhitting chemische stoffen gaan lekken en dat eet je dan op.
Deze Yum Asia rijstkoker heeft een 'handgemaakte massieve keramische pot'.
Ziet er interessant uit.
https://www.amazon.nl/Yum...ED-display/dp/B0B42W8TLT/
Het zal met een pannetje wat meer experimenten worden om de rijst goed droog te krijgen zonder aan te branden. We gebruikten al zo lang een rijstkoker dat je er lui van wordt.Marzman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:12:
[...]
Je hoeft het niet af te gieten als je de juiste verhoudingen water/rijst gebruikt. En de binnenpan van onze rijstkoker zetten we ook wel eens op het gasfornuis, dat werkt ook gewoon. Dus er is inderdaad geen hogere wiskunde of fuzzy logic nodig om rijst te koken. Een rijstkoker is alleen makkelijker, die slaat op het juiste moment af en schakelt dan automatisch over op warmhouden.
Ik heb wel wat geleerd van deze Japanse site. Rijst bewaren in de vriezer.
https://chefjacooks.com/en/japanese-rice/
Zaterdag maar meteen dat ding ingezet om Rogan Josh te maken (uit het meebestelde kookboek).
Ok, je bent uren aan het wachten, maar resultaat mocht er zijn:
:strip_exif()/f/image/cqj8SVFwu1WoreMI5DF4t40v.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/U3zT6irQFn8tgrISinscCAZL.jpg?f=fotoalbum_small)
Zondag ontbeten met jasmijnrijst met een rauw eitje erdoor (tamago kake gohan), dat is ook voor herhaling vatbaar.
:strip_exif()/f/image/bBm5982Ffkv83CvFWgyXbBni.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik rijst kook krijg ik dit resultaat. Een soort vliesjes, dunne laag. Iemand die mij kan vertellen hoe dit komt?
Het gebeurd overigens alleen wanneer ik de basmati rijst van de AH gebruik. Wanneer ik een kant en klaar pakje rijst uit bijv. een Knorr maaltijdmix gebruik heb ik dit niet. Eventuele jasmijnrijst of andere soorten rijst heb ik nog niet geprobeerd.
Komt het door de rijst? Ik was de rijst altijd van tevoren, want ik heb begrepen dat je het overtollige zetmeel eruit wil wassen. Doe ik dat niet goed genoeg? Of misschien juist te veel?
Aangezien het niet bij zo'n rijstmix uit een Knorr pak gebeurt neem ik aan dat het niet aan de rijstkoker zelf ligt, maar ik hoor het graag.
Ja 10x was spreekwoordelijk, heb het aangepast naar een paar keer.RaptorK schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:39:
@Torgo
Qua wassen doe ik exact wat je zegt. Of ik altijd de 10x haal dat weet ik niet. Maar ik was voor mijn gevoel wel grondig.
En soms heb ik het idee dat het erger is hoe vaker ik was.
Wat de rijst betreft kan ik zeker eens naar de toko gaan en daar rijst kopen en kijken of het beter werkt.
Zo ziet mijn rijstpannetje eruit vandaag:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iGgXTOmeW1dlv9Us9SQ0uksX.jpg?f=user_large)
Inmiddels hebben we al even deze Yum Asia Tsuki elektrische rijstkoker in huis. De magnetron rijstkoker is gedegradeerd tot een bewaarbus.
Deze rijstkoker bevalt uitstekend. De rijst is veel meer fluffy, beter dan verwacht en ook wat allemaal eerder uit de magnetron en andere rijstkokers is gekomen, zoals een Tristar en Russel Hobbs.
Deze Tsuki ziet er ook mooi uit in de keuken met die donkere matte kleur. We wilden absoluut geen teflon meer in huis, deze binnenpan is helemaal van keramiek gemaakt, het lijkt wel op een bloempot. Zeer tevreden.
Ik heb een Kuchenprofi reis kocher Style (art nr 17 0900 28 00), maar de teflon binnenkom is een beetje beschadigd. Helaas wordt het model niet meer gemaakt, maar ja, om het hele ding dan maar weg te gooien is ook zo zonde.

Iemand wellicht een idee of deze ook onder een ander merk/naam is uitgebracht?
Of waar ik een nieuwe binnenpan zou kunnen vinden?
Wellicht is er ergens een winkel die veel rijstkokers heeft zodat ik kan passen?
De Tsuki is nu weer even op voorraad bij de YumAsia store. Daar hebben wij deze ook vandaan, was ook nog wat goedkoper dan op Amazon.nl. Hun EU store zit in Zaandam. Ze hebben ook saver bundle's met rijst en accessoires erbij.Johan Bogle schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:44:
[...]
Zoet er goed uit deze. Jammer dat hij online nergens meer te vinden is. Iemand een goed alternatief met keramische kom?
Voordeel van de Tsuki is dat deze een volledig massieve keramische binnenpan heeft. Andere modellen hebben een keramische coating. Zo'n volledige aardewerken pan ben ik verder nog niet tegen gekomen.
Van binnen is de Tsuki ook erg mooi afgewerkt.
[ Voor 32% gewijzigd door CR2032 op 07-07-2023 22:51 ]
Het lijkt mij op een meegebakken matte glazuurlaag met een relief. De onderkant van de buitenkant is onbewerkt.Marzman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:09:
De Tsuki vindt ik ook erg mooi, en die prijs is ook nog wel redelijk. Maar we hebben nu een rijstkoker, misschien als deze kapot gaat.
Lijkt me dat het zwarte gladde toch ook een soort coating is?
Wat ik mooi vind is dat Yum Asia ook volop spare parts verkoopt, in plaats van een simpel 'koop maar een nieuwe'. Een losse Tsuki binnenpot is niet goedkoop, zit ook het nodige extra werk in zo te lezen.
Each SHINSEI bowl takes approximately 12 weeks to be handcrafted. This is because of the repeated firing process and slow perfecting of the ceramic material that is carefully engineered to work with Tsuki’s heating technology. https://yum-asia.com/eu/p...-45-litre/?v=796834e7a283
/f/image/EtoIMeCYUU93apL64Wyv6cvh.png?f=fotoalbum_large)
Die pot krijgt steeds behoorlijke temperaturen te verduren. Afkoelen duurt ook behoorlijk lang.
[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 08-07-2023 18:12 ]
Yum Asia Panda Mini Rice Cooker
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNhvrbSjgXzFMCTjPaQKzpAO.jpg?f=user_large)
Tot 3 personen met o.a. warmhoudfunctie en uitgestelde start.
https://yum-asia.com/eu/p...ogic-ceramic-rice-cooker/
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
:strip_exif()/f/image/KTijK926JbOnwrZqpPTvkpKO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ervaring 1: Geloof nooit de toko, 0,3l per persoon
1,2l unit gekocht voor een gezin van 4 (2 nu nog jonge kinderen), 0,3l rijst en 0,4l water (pandan rijst) is ruim voldoende...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
I have stability. The ability to stab.
Zoals ik zei heb ik alleen ervaring met de Tsuki en de Panda. Beide erg goede rijstkokers, de panda heeft wat meer mogelijkheden.greet3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]
Eigenlijk dacht ik eerst aan een iets beter model dan mn simpele rijstkoker waar het stoom niet goed uit kwam met witte drab als gevolg. Zeg maar een soort Silvercrest of Daewoo rijstkoker. Ik wil alleen rijst koken (denk ik). Stiekem merk ik dat de Yum Asia Tsuki ook aanspreekt - maar is het niet te klein en is de Fuji dan niet beter? Of misschien een Zojirushi?
Ik ben er wel weer zo een die eerst een goedkope tablet voor mn ouders kocht, om daarna een betere Samsung Galaxy tab en tot slot een duurdere iPad voor ze ging kopen en achteraf dacht: had ik dat maar direct gedaan ipv in die korte tijd 3 tablets te kopen.
Toch heb ik voorkeur voor de Tsuki. De keramische binnenpot vind ik fantastisch. Ik haal de rijst er uit, zet er een laagje water in en na het eten veeg ik met een zachte spons of een zacht doekje de rijst los, dat vliegt er af, om spoelen en klaar. Geen zeep nodig. En hij doet wat hij moet doen.
De stoom vind ik bij de Tsuki ideaal. Het loopt in een rand om de pot bovenin. Doekje erdoor en klaar. Dat vond ik bij de panda minder handig. Die heeft een apart opvangbakje dat je moet legen.
Maar het menu is echt onhandig, slecht leesbaar. Hier valt het mee omdat we altijd dezelfde optie gebruiken dus we weten precies op welke knop we moeten drukken. Maar dat is echt een slecht punt.
En verder is hij echt heel erg klein. Ruimte op ons aanrecht is altjd schaars, dus ik vind dat een groot pluspunt. We gebruiken de rijstkoker zeker een keer of 3 à 4 per week tegenwoordig, dus handig dat hij kan blijven staan. Het enige dat we doen is hem bij gebruik naar voren trekken zodat ontsnappende stoom niet tegen de bovenkastjes aankomt, maar dat zou voor elke rijstkoker gelden.
Als je overweegt heel veel verschillende opties te gaan gebruiken of in de toekomst grotere hoeveelheden rijst per keer te koken dan ben je denk ik sowieso beter af met een ander type of misschien zelfs wel met een ander merk.
Wij koken gewoon rijst. Witte Japanse plakrijst omdat we het zo lekker vinden dat we het zelfs zonder iets erbij al lekker vinden
Wij spoelen de rijst goed, dan laten we het 30 tot 60 minuten weken in ruim water. We gieten het af en doen het in de pot van de rijstkoker. Water erbij (in ons geval 2 dl per cup gespoelde rijst, komt ook overeen met maatstreep in pot) en op de knop drukken om te starten. Daarna kunnen we wat anders gaan doen of de rest van het eten gaan koken, het maakt niet meer uit. De rijst wordt perfect gekookt en daarna automatisch op temperatuur gehouden, klaar voor wanneer we er aan toe zijn. Geen omkijken meer naar.
Ik gebruik trouwens dit vergiet om de rijst te wassen en te spoelen, ik vind het ideaal.
:strip_exif()/f/image/YFrlTxbUx7JdzEQ6KXgOGb7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Succes met je beslissing
Gisteren heb ik de Bamboo binnen gekregen en de onderkant van de binnenkant bowl zit vol met oneffenheden. Het voelt zelfs scherp aan en absoluut niet glad. Aan de zijkant is ook een stukje van de coating beschadigd. Ik heb contact gezocht met de klantenservice van Yum Asia en daar wordt aangegeven:
The bowl is normal. The coating we use on the bowl and the way it is applied can cause uneven parts. A proportion of all bowls have slight imperfections due to the way the coating is applied.
Ik vind dit zelf niet onder “slight imperfections” vallen en wil de rijstkoker retourneren. Ik twijfel nog of ik een nieuwe aanschaf.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft? Of is jullie bowl wel gewoon glad?
/f/image/dhCxAZR2HkoiwnvLwXVHMuy5.png?f=fotoalbum_large)

Eindelijk is dit model leverbaar én met een mooie korting!
- Induction heating (IH)
- Keramische binnenpan
- 1-8 porties met een binnenpan van 1,5 liter
Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.
https://www.amazon.nl/dp/B0849QTT66
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Deze tweaker doet dat zo als een mooie losse korrel gewenst is:
:strip_exif()/f/image/BxuwSuzoqwnLp7jSMHfrNif9.jpg?f=fotoalbum_large)
Porseleinen binnenschaal op een stoominzetje/roostertje, een laagje water en koken/stomen maar (15 minuten, 1:1.15 rijst/water ratio)
Fwiw: hier wordt 4 tot 10 keer per week rijst gegeten.
- knip -
Wanneer ik zoek op de rijst die je noemt, kom ik bij snelkook zilvervliesrijst. In de manual staat dat je geen snelkookrijst kan gebruiken omdat die niet geschikt is voor de techniek van de koker.noud schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:36:
Inmiddels net mijn eerste rijstkooksessie met de Yum Asia mini gekookt.
Hiervoor heb ik Hoogvliet/Jumbo zilvervliesrijst gebruikt. (die had ik nog over).
Het maatbekertje dat ik erbij kreeg, heb ik helemaal tot aan de rand met rijst gevuld.
In de handleiding wordt gezegd dat het maatbekertje tot 180 ml gaat. Nu kwam ik op 170 ml uit.
Ik vond de rijst wat waterig. Ik heb de langkorrelig instelling gebruikt en het water tot aan de eerste streep gevuld. De volgende keer zal ik minder water gebruiken.
Ik had geen last van de chemische luchten (ben ook verkouden
De gebruiksaanwijzing is wel in het Nederlands. Op hun website.
Het aflezen gaat bij mij inderdaad lastig. Kan ook te maken hebben dat ik geen goed licht in de keuken heb.
Een verbeterpunt zou voor mij zijn dat ik gelijk weet in hoeveel minuten de rijst klaar is. In plaatst van de laatste 10 minuten.
De extra blauwe rijstlepel had niet gehoeven er zaten al opscheplepels bij.
En ik denk ook de rijstwaskom niet echt gehoeven had. Die moet ik nog testen.
:strip_exif()/f/image/9ibs175HAP6F4l1b2jyi4ieg.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder vraag ik me af waarom je kiest voor long rijst, ipv brown rice, wat zilvervliesrijst (de normale) is.
:strip_exif()/f/image/5a440SquVPMYbN7zc2pZHUQr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TBxo6fcxBHyHSShEs27oRjan.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LIsTwLkwOJ68xipQ8zCGTwy2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x019QsXz7lDlerGMw3PhkB3o.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XoYpyZodtKjh329miomtIETb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Tr2LHr08PX1teujNZUhiQKvd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pa4vAjLfg7dwLoWIgwDfGqDK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9WtIr7r2CZKzXeFcOGGxIfSl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yVhGhOcPKOrpkuYtZ8dZC7Uq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9WmZE3NBc96FRzBxGCfC39eo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kmceM5RBvEvDJ6vU87IyRndX.jpg?f=fotoalbum_large)