Ervaringen met rijstkokers

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:43
Zijn die yum asia ook wel eens in de aanbieding?

Zoeken een goede grote rijstkoker, maar wil natuurlijk niet teveel betalen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben ook in de markt voor een leuke rijstkoker, ik zit me te verbazen over de porties die genoemd worden door de fabrikanten. We zijn nu met zijn vieren, soms eten opa en oma mee, dus dan zes porties. Ik kook meestal 75 gram pp, soms iets meer, en ik zie hier op verschillende plaatsen dat een cup 150gr rijst is. Dan zou ik dus voor zes personen rijst kunnen koken in een 3-cups apparaat? En dat terwijl bv de Panda als 3,5-cups benoemd wordt, voor 1-3 personen? 8)7

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

franssie

Save the albatross

@Bra-Jo In Azië gaat dat ding 's ochtends aan en eten ze drie gangen rijst per dag - zoals Nederlanders ridicuul veel brood eten in de ogen van veel die niet van hier zijn.
Dus gewoon je eigen inschatting maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En kaas ;)

In Azie eten ze inderdaad drie keer per dag rijst vaak, Wij meestal een of twee keer per dag, we gebruiken kleine soepkommetjes ipv de cups (het maakt niet uit wat je gebruikt, als je hetzelfde gebruikt voor het water blijven de verhoudingen hetzelfde). Een soepkommetje (eigenlijk is het zo'n klein kommetje dat ze in Azie als bord gebruiken ;) ) is te veel voor twee personen maar omdat we ook redelijk vaak rijst eten is dat niet zo erg.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 23-09-2024 06:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:48:
Ik ben ook in de markt voor een leuke rijstkoker, ik zit me te verbazen over de porties die genoemd worden door de fabrikanten. We zijn nu met zijn vieren, soms eten opa en oma mee, dus dan zes porties. Ik kook meestal 75 gram pp, soms iets meer, en ik zie hier op verschillende plaatsen dat een cup 150gr rijst is. Dan zou ik dus voor zes personen rijst kunnen koken in een 3-cups apparaat? En dat terwijl bv de Panda als 3,5-cups benoemd wordt, voor 1-3 personen? 8)7
Een halve cup per persoon klopt ongeveer wel met mijn eigen verbruik, dat zou 1 maaltijdportie zijn. Dus dan zou je het inderdaad daarmee kunnen redden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx allemaal :)
Zojuist de Panda besteld, ben benieuwd!

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Nu in de aanbieding bij Amazon met Prime Days, de YumAsia Bamboo voor €195:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61r+WvurWFL._AC_SX679_.jpg

Eindelijk is dit model leverbaar én met een mooie korting!
- Induction heating (IH)
- Keramische binnenpan
- 1-8 porties met een binnenpan van 1,5 liter

Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.

https://www.amazon.nl/dp/B0849QTT66

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 22:22
Heeft iemand eens supermarkt zilvervlies rijst gemaakt in de Yum Asia Panda Mini ?
Want deze rijst koop ik vaak. En haal je net uit deze rijstkoker 3 porties? Of kun je dit ook op 4 porties zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:11
noud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 03:02:
Heeft iemand eens supermarkt zilvervlies rijst gemaakt in de Yum Asia Panda Mini ?
Want deze rijst koop ik vaak. En haal je net uit deze rijstkoker 3 porties? Of kun je dit ook op 4 porties zetten?
Ik heb er zilvervliesrijst in gekookt en dat was prima voor onze smaak

Hoeveel porties je kan halen uit een rijstkoker vind ik altijd lastig omdat de ene portie de andere niet is.

Wij eten hier op een dag met z'n 2-en van 1 cup (rijst cup) ongekookte rijst en hebben daar voldoende aan. We houden er niet van over, precies genoeg. Maar er zullen ook mensen zijn die liever grotere porties rijst eten bij een maaltijd, en misschien ook kleiner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:42
Sinds deze week in het bezit van de Yum Asia Sakura. Belangrijkste overweging voor de aankoop van een rijstkoker was dat we in ons gezin (4 pers) vaak apart eten. Vooral door studies, sport en bijbaantjes. En dan is het makkelijk om gewoon 1 keer rijst te koken en deze warm te kunnen houden.

Gisteren het apparaat voor de eerste keer gebruikt en wat een verademing! Er kwam perfecte rijst uit die ook goed op temperatuur werd gehouden. Nu is het alleen nog zoeken naar de juiste rijst. Tot nu toe gebruiken we vooral basmatirijst van de AH of Tilda Jasmijnrijst.

Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb de grote 20KG groene zakken pandanrijst van de amazing oriental. Geen idee welk merk maar komt er perfect uit. Basmati zijn roze/paarse zakken. Ben ook aan het proberen met de zilvervliesrijst van AH eigen merk maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over, die wordt wat droog. Maar als gebakken rijst is ie daarna wel weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:46
sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.
Voor droogkookrijst gebruik ik Ben's Original. Ik weet, is een simpele supermarktrijst, maar voldoet voor zijn doel: weinig smaak, maar wel mooie losse korrel. Meestal alleen voor de nasi.
Voor Aziatische gerechten haal ik bij AO altijd Akash basmati. Heel geurige rijst, die heel mooi bij bv Thaise curry past.
Voor risotto meestal Carnaroli, of als ik die niet kan krijgen Arborio rijst.
En eigen merk en Lassie vermijd ik liefst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13

fub

sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Wij eten veel Japans, dus eens in de zoveel tijd halen we een 5- of 10-kilo zak goedkope sushi-rijst die we in afsluitbare plastic bakken in de kast zetten. Veel goedkoper dan steeds kleine beetjes halen bij de supermarkt. (En we gebruiken die rijst nooit voor sushi, maar zie maar eens aan Japanse-stijl korte-korrel rijst te komen die niet wordt gemarket als 'sushi-rijst'.) (En ja, de duurdere sushi-rijst is vast veel beter, maar dat proeven wij er toch niet aan af. Van te voren goed wassen en laten weken scheelt al een hele hoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:52
Afgelopen tijd eet ik meestal deze rijst:
https://www.orientalwebsh...u-yam-fragrant-rice-2kg-2

Best wel aan de prijs, maar omgerekend per portie alsnog niet duurder dan pasta.

Eventueel te mixen met een eetlepel van deze:
https://www.orientalwebsh...erry-black-cargo-rice-1kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Dank allen voor de suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36
Verkeerde topic 😅

[ Voor 170% gewijzigd door Torgo op 17-10-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:28

mphilipp

Romanes eunt domus

DexterDee schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:39:
Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.
Leuke korting inderdaad. Ik heb deze in februari gekocht voor €219. Heerlijk apparaat. Altijd perfecte rijst en geen aangekoekt laagje meer zoals in de cheap-ass kokerd die ik eerst had.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik wil best de Yum Asia Panda Mini aanschaffen. Het wordt alleen te duur als ik dure rijst moet kopen. Mijn budget is niet groot. Voor 1 kg zilvervliesrijst betaal ik 1,55. Basmati rijst wil ik af en toe eten. Omdat daar minder vezels ed inzitten. Als Ben's Original werkt, zou dat voor de eigenmerk supermarkt ook moeten werken, toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@noud ik snap of begrijp niet hoe een goede rijstkoker je verplicht dure rijst te kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:56:
@noud ik snap of begrijp niet hoe een goede rijstkoker je verplicht dure rijst te kopen.
+ dat de meeste reacties hier juist de spotgoedkope rijst van de Amazing Oriental aanraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

noud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:32:
Ik wil best de Yum Asia Panda Mini aanschaffen. Het wordt alleen te duur als ik dure rijst moet kopen. Mijn budget is niet groot. Voor 1 kg zilvervliesrijst betaal ik 1,55. Basmati rijst wil ik af en toe eten. Omdat daar minder vezels ed inzitten. Als Ben's Original werkt, zou dat voor de eigenmerk supermarkt ook moeten werken, toch :)
Ja, tuurlijk als dat dezelfde rijstsoort is. Ik kijk eigenlijk nooit echt naar het merk, amazing oriental heeft ook tig verschillende merken van dezelfde rijst.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
De simpele restaurantrijst (A-brand specifiek) bij AO zijn redelijk als je budget erg krap is.

Mijn voorkeur gaat uit naar Golden Elephant (pandan/jasmijn) Thai Hom Mali (type plant). Kost ongeveer 50 euro voor 20 kilo maar veel beter wordt pandan imho niet.
Een niet bijgeparfumeerde en gemengde oorsprong rijst is gewoon iets prijziger maar maakt consistent koken zo veel makkelijker.

Non aged basmati zoals Akash of Tilda is leuk als je een lange(re) korrel wilt. Aged basmati is een stuk duurder, heeft meer smaak en is hier iets lastiger te vinden.

Zo veel namen, het is écht niet allemaal hetzelfde. Vooral de 'pandan' rijst die >95% uit rukrijst (lees: veevoer) bestaat zou je m.i. moeten vermijden als je je rijstkookskills wilt upliften.

M.a.w.: dikke kans dat je geen prijzige rijstkoker nodig hebt als je fatsoenlijke rijst koopt. Mij lukt het immers ook in een rvs pannetje. :)
Nofi, als je met je rukrijst voor jouw begrippen goede resultaten behaalt in een fuzzy logic cooker is dat natuurlijk prima. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 09:38 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ook nog gebroken rijst kopen, dat scheelt tien euro, rijst heeft ook wel last gehad van de inflatie :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:36:

M.a.w.: dikke kans dat je geen prijzige rijstkoker nodig hebt als je fatsoenlijke rijst koopt. Mij lukt het immers ook in een rvs pannetje. :)
Nofi, als je met je rukrijst voor jouw begrippen goede resultaten behaalt in een fuzzy logic cooker is dat natuurlijk prima. :+
Het is ook een vrij simpel concept, friet kun je ook in een pannetje frituren ipv in een frietpan. Het is voornamelijk gemak als je elke dag rijst eet. Mijn vrouw heeft ook wel eens de binnenpan van de rijstkoker op het gasfornuis gezet en dat werkt ook prima (er was iets met de stroom :p )

Je hebt ook helemaal geen rijstkoker nodig van 100 euro, de meeste mensen komen hier op een duurdere uit omdat ze geen pfas binnenpan willen. Want een van 20 euro kookt de rijst net zo goed, misschien zou je een gewone rvs pan kunnen modden dat die precies in een goedkope rijstkoker past ;) (welke tweaker probeert het? :p )

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 10:13 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Het is ook een vrij simpel concept, friet kun je ook in een pannetje frituren ipv in een frietpan. Het is voornamelijk gemak als je elke dag rijst eet. Mijn vrouw heeft ook wel eens de binnenpan van de rijstkoker op het gasfornuis gezet en dat werkt ook prima (er was iets met de stroom :p )

Je hebt ook helemaal geen rijstkoker nodig van 100 euro, de meeste mensen komen hier op een duurdere uit omdat ze geen pfas binnenpan willen. Want een van 20 euro kookt de rijst net zo goed, misschien zou je een gewone rvs pan kunnen modden dat die precies in een goedkope rijstkoker past ;) (welke tweaker probeert het? :p )
En dat terwijl juist in een rijstkoker PFAS niet uit maakt. Het apparaat kan zichzelf niet oververhitten waardoor de PFAS laag dus niet kapot verhit kan worden. Die goedkope rijstkokers van 20 euro hebben overigens helemaal geen anti aanbaklaag en zijn daarmee dus ook PFAS vrij.

De enige reden om een dure rijstkoker te kopen boven een goedkope is als je een koopt die onder druk kan koken. Dan is je rijst sneller klaar en kost minder energie dan een conventionele rijstkoker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Het concept van een reguliere rijstkoker is dat de temperatuur niet boven de 100 graden komt.

Deze tweaker doet dat zo als een mooie losse korrel gewenst is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6T3Y6MavYsNbyjEJTBOkepYwQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxuwSuzoqwnLp7jSMHfrNif9.jpg?f=fotoalbum_large
Porseleinen binnenschaal op een stoominzetje/roostertje, een laagje water en koken/stomen maar (15 minuten, 1:1.15 rijst/water ratio)

Fwiw: hier wordt 4 tot 10 keer per week rijst gegeten. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Raymond P Hoe werkt dat met die rijst in een kommetje in een stoompan? je doet rijst met (minder) water in dat kommetje en wat water op de bodem van de stoompan?

Is dat niet een concept van water dat het niet boven de 100 graden komt? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 10:39 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
100 graden is alleen in een drukloze pan. Een hoge druk rijstkoker kan net als een normale hoge druk pan tot 120 graden, waarmee rijst 2x zo snel klaar is. Maar in beide gevallen veel lager dan waar PFAS tegen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:35:
@Raymond P Hoe werkt dat met die rijst in een kommetje in een stoompan? je doet rijst met (minder) water in dat kommetje en wat water op de bodem van de stoompan?

Is dat niet een concept van water dat het niet boven de 100 graden komt? ;)
Ja. M'n punt is dat je daar geen duur apparaat voor nodig hebt.
Een rijstkoker zorgt er, in de basis, enkel voor dat de binnenpan niet te warm wordt.
Fwiw: ik kan hetzelfde truukje in een rvs conische sauteuse. Dat is alleen minder foolproof omdat je dan je fornuis moet kennen.

@Z___Z Het onder druk koken zou hier niet/nauwelijks tijd schelen.
Voor een fatsoenlijk resultaat laat je rijst toch minimaal 45 minuten staan in het water voordat je gaat verwarmen en laat je het daarna minimaal 10 minuten ongemoeid zodat je het niet kapot roert bij omscheppen. Daadwerkelijke tijd dat het aan het koken is hecht ik geen waarde aan. :)

edit: een rijstkoker heeft zeker voordelen, maar voor gewone witte rijst zijn die m.i. nietbestaand.

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 10:52 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

edit: een rijstkoker heeft zeker voordelen, maar voor gewone witte rijst zijn die m.i. nietbestaand.
Gemak. Wassen, in de rijstkoker mikken, aanzetten en niet meer naar omkijken tot je gaat eten :)

Ik heb overigens ook gewoon een simpele rijstkoker, al is hij al luxer dan de vorige. Was toen 20 euro ;)
https://www.lidl.be/p/nl-...NHR_ITIzFNZBoCU0IQAvD_BwE

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, dat is een kwestie van geloof, geloof ik. Ik heb een inductiepit met timer. :P
(en daarmee net zo veel gemak)

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 11:08 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:07:
Tjah, dat is een kwestie van geloof, geloof ik. Ik heb een inductiepit met timer. :P
Als je dat fornuis helemaal door en door kent en ook op een warmhoudstand kunt tunen en altijd exact dezelfde hoeveelheid rijst kookt waarvan je precies weet hoe land dat duurt dan heb je inderdaad hetzelfde effect ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 11:11 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Als je dat fornuis helemaal door en door kent en ook op een warmhoudstand kunt tunen dan heb je inderdaad hetzelfde effect ;)
Met bovenstaande methode hoef je je fornuis dus niet zo goed te kennen. Je kunt 15 minuten full whack op je grootste pit stoken en hetzelfde goede resultaat bereiken als gecontroleerd knoppendraaien. Al is het dan wel handig om een stukje techniek te introduceren: de noise cancelling koptelefoon want het deksel zal dan rammelen.
Warm houden is ook geen rocket science, je hebt immers nog een massa water over (hier vaak voldoende).

edit op je edit: De tijd dat je kookt verandert niet echt. Enkel de tijd tot stomen kan licht variëren.
Je hoeft ook geen rekening te houden met absorptieverschillen.

Het schaalt dus mooi. Ik kan 50 gram rijst koken en opschalen tot flinke hoeveelheden.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 11:33 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Met bovenstaande methode hoef je je fornuis dus niet zo goed te kennen. Je kunt 15 minuten full whack op je grootste pit stoken en hetzelfde goede resultaat bereiken als gecontroleerd knoppendraaien. Al is het dan wel handig om een stukje techniek te introduceren: de noise cancelling koptelefoon want het deksel zal dan rammelen.
Warm houden is ook geen rocket science, je hebt immers nog een massa water over.
Daarom kunnen ze een rijstkoker ook goedkoop maken. Ik kan natuurlijk ook een timer op mjin telefoon zetten en de knop dan zelf een zwiep geven, niet dat dit zo superveel werk is ;) Maar dat kun je van frituren dan ook zeggen en daar hebben we ook een pan voor (en we eten veel vaker rijst dan friet, en warmhouden kan die pan ook niet ;) ). En ook dat is geen 100 euro pan maar eentje van een paar tientjes ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Het zal je dan vast niet verbazen dat ik frituur in een wadjan of rvs pan? :P

Mgoed, het gaat er mij niet om dat methode A beter is dan methode B of vise versa.
Mijn punt is dat iedereen dit kan proberen als fool-proof methode zonder (al te veel) te investeren.

Ik lees hier immers vaak dat de rijst zo veel beter is in een rijstkoker terwijl de rijst zelf een grotere factor speelt dan de koker. Voor mij leest dat als: men kookt de rijst verkeerd. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:41:
@Marzman Het zal je dan vast niet verbazen dat ik frituur in een wadjan of rvs pan? :P

Mgoed, het gaat er mij niet om dat methode A beter is dan methode B of vise versa.
Mijn punt is dat iedereen dit kan proberen als fool-proof methode zonder (al te veel) te investeren.

Ik lees hier immers vaak dat de rijst zo veel beter is in een rijstkoker terwijl de rijst zelf een grotere factor speelt dan de koker. Voor mij leest dat als: men kookt de rijst verkeerd. :)
De meeste mensen in Nederland eten denk ik Surinaamse rijst, daar ben ik ook mee opgevoed (en aardappelen) maar dat eet ik nooit meer. Het is de goedkoopste rijst uit de supermarkt met de grootste schappen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Het gros van de rijst die wie importeren komt uit Thailand. Daar produceren ze verschillende soorten. De goedkoopste vindt z'n weg naar onze grootste supermarktschappen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:03

krietjur

Where am I?

Ik gebruik de rijstkoker vooral om extra ruimte op het fornuis te hebben. Heb een niet al te groot (gas) fornuis.
M'n vrouw komt uit Thailand, zij is van daar uit ook alleen maar een rijstkoker gewend (nauwelijks een keuken in haar ouderlijk huis).

Weet zo niet welk merk rijst ze altijd koopt, wel dat ze er heel kieskeurig in is. Ze heeft geloof ik 2 merken die ze goed vind, de rest komt er niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Xiaomi Mi Smart Rijstkoker die we hebben is ondertussen meer dan 3 jaar oud en werkt nog steeds perfect. Was toen €99 en had al inductie en keramische binnenpan. Alle soorten rijst die we erin doen komen er goed uit, zeker tegenover koken in een pannetje niet te vergelijken in kwaliteit.

Het duurt wel een uur, maar altijd perfect resultaat en in te plannen dat hij uitgesteld start of via app te besturen. Meestal wassen we de rijst in de middag, en zetten we het verder klaar, zodat het daarna om 18:00 bereid klaar staat en automatisch warm gehouden wordt tot we gaan eten.

Hebben sinds kort ook een pressure cooker (net zo gemakkelijk in gebruik) maar die geeft toch een minder resultaat dan deze Xiaomi rijstkoker.

We hebben in het verleden verschillende merken en soorten rijst geprobeerd. De AH huismerk rijstsoorten vonden we niks, je bleef maar wassen. We hebben in het verleden Tilda Basmati, Tilda Basmati brown en Saitaku Sushi rijst gekocht en waren daar wel altijd tevreden over, ze zijn alleen redelijk prijzig.

We zijn recent overgestapt op Metro Chef Basmati rijst en Metro Chef Sushi rijst en moet zeggen, dat we het verschil niet merken met de grote merken en de prijs is een stuk lager. Moet je uiteraard wel bij de Makro kunnen kopen.

Heb nog geen goed alternatief gevonden op de Tilda Basmati Brown gevonden, voor een ‘volkoren’ alternatief op de witte rijstsoorten.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2024 13:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@BiG-GuY Wellicht lastig vinden omdat men in Azië anders om gaat met zulke dilemma's. Probeer eens een sona masoori ergens te scoren, dat zal een hoop schelen in prijs. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
Ik kocht in 2020 ene RUSSELL HOBBS 19750-56 voor 28eu, komt altijd perfecte rijst uit en heel erg blij mee. Nu heb ik de uitneembare pot laten vallen en is hij een beetje krom. Eigenlijk tijd voor een nieuwe dus, huidige model kost nu €37,80. Iets duurder maar prima.

Maar was het nu precies het verschil met de duurdere genoemde modellen hier? Ik zie ze namelijk in alle soorten en maten.

Ik stop er eigenlijk altijd Basmati rijst van de toko in. Soms 1 of 2 porties en als ik een flinke lading rijst maak 4-5 porties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Hier een rijstkoker met aardewerken binnenpot. Erg makkelijk schoon te maken, ideaal.

Heel de rijstkoker is voor mij puur gemak, zoals eerder ook werd opgemerkt. Wassen, weken en de rest gaat na een druk op de knop vanzelf. Hier een sterke voorkeur voor Japanse rijst. Ik vind het zo lekker dat ik het ook rustig eet zonder iets er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@rolandos582 De duurdere cookers kunnen ook andere truukjes dan het koken van witte rijst. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Ja. M'n punt is dat je daar geen duur apparaat voor nodig hebt.
Een rijstkoker zorgt er, in de basis, enkel voor dat de binnenpan niet te warm wordt.
Fwiw: ik kan hetzelfde truukje in een rvs conische sauteuse. Dat is alleen minder foolproof omdat je dan je fornuis moet kennen.

@Z___Z Het onder druk koken zou hier niet/nauwelijks tijd schelen.
Voor een fatsoenlijk resultaat laat je rijst toch minimaal 45 minuten staan in het water voordat je gaat verwarmen en laat je het daarna minimaal 10 minuten ongemoeid zodat je het niet kapot roert bij omscheppen. Daadwerkelijke tijd dat het aan het koken is hecht ik geen waarde aan. :)

Je kan niet iets missen als je het niet hebt denk ik :) Hier staat IMHO perfecte witte rijst op tafel binnen 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 18-10-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Je kan niet iets missen als je het niet hebt denk ik :) Hier staat IMHO perfecte witte rijst op tafel binnen 20 minuten.
Ik heb meerdere cookers geprobeerd, wel langer geleden voordat de fuzzy logic meuk er was.

Het niet weken van rijst zorgt voor een minder evenredige garing, óók in een snelkookpan.
Dat maakt het onder andere ook minder fluffy. Het kan natuurlijk dat je daar een voorkeur voor hebt of dat je een rijst gebruikt waarbij dat toch geen verschil meer maakt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:34:
De rijst cultuur is vrij barbaars in Nederland alle supermarkt rijst durf ik niet eens vast te houden oude muffe rijst meestal.

Anyway de beste rijstkokers zijn van Zojirushi ik gebruik uitsluitend hun spullen, voor de rijst Yume Nishiki is goed, als je wat betaalbaars zoekt, ik eet altijd kortkorrerige rijst er nog veel lekkere rijst maar de meeste Nederlanders willen zoveel niet spenderen aan kwaliteit.
Korte korrel rijst zijn de restjes die je overhoudt, nadat je de (hele) lange rijstkorrels hebt uitgefilterd. Ofwel, wij kopen altijd lange korrel rijst.
Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb meerdere cookers geprobeerd, wel langer geleden voordat de fuzzy logic meuk er was.

Het niet weken van rijst zorgt voor een minder evenredige garing, óók in een snelkookpan.
Dat maakt het onder andere ook minder fluffy. Het kan natuurlijk dat je daar een voorkeur voor hebt of dat je een rijst gebruikt waarbij dat toch geen verschil meer maakt.
Fluffyness van rijst hangt vooral af van hoeveel water je gebruikt in een snelkookpan. Dus meer water meer fluffy rijst, minder water, meer korrelige rijst.
Maar goed elke goedkope rijstkoker maakt al betere rijst dan de Nederlandse manier van rijst koken alsof het pasta is (volle pan met water de rijst koken om vervolgens het water af te gieten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Z___Z Er zijn meerdere botanische soorten rijst met verschillende eigenschappen, waaronder korrelgrootte.
De Japanse rijst is een andere subsoort dan jouw langkorrelige rijst, sativa japonica is immers nooit langkorrelig.

Meer water wordt je rijst zompig van, niet meer fluffy. :P Max fluffiness is overigens ook een botanische eigenschap.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:20:
@BiG-GuY Wellicht lastig vinden omdat men in Azië anders om gaat met zulke dilemma's. Probeer eens een sona masoori ergens te scoren, dat zal een hoop schelen in prijs. :)
Thanks voor de tip. Heb even ingelezen wat deze soort rijst precies anders maakt. En het vezelgehalte is zelfs hoger dan de volkoren Basmati, maar de glycemic index is 50% hoger, waardoor de ‘gezondheid’ van extra vezels weer teniet gedaan wordt.

We houden het wel gewoon bij de twee soorten die we het vaakst eten. Basmati en Sushi rijst, die bevallen qua smaak ook en kunnen we makkelijk halen bij de Makro.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@BiG-GuY Ahja, dat is ook wel logisch gezien de lagere hoeveelheden amylose.
Ik weet wel dat er wat ontwikkelingen zijn mbt het verlangen van GI van een hoop rijstsoorten, maar dat zal nu zeker nog niet goedkoper zijn.

De bovengenoemde zeef/afgiet methode is ook een aanvulling als je daar rekening mee moet houden. Yum heeft units met functionaliteit voor het verlagen van snelle koolhydraten, (praktisch vergelijkbaar met met de zeefmethode).
Mits goed uitgevoerd imho ook een prima methode.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Ja dit dus. 45 minuten wachten van te voren? 10 achteraf? Hell no. Ik was m'n rijst, mik het in de Cuckoo en met 20-30 minuten heb ik m'n rijst. Ik ga er echt geen uur op wachten omdat ik zo nodig op 't fornuis moet koken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Korte korrel rijst zijn de restjes die je overhoudt, nadat je de (hele) lange rijstkorrels hebt uitgefilterd. Ofwel, wij kopen altijd lange korrel rijst.
Is dat niet hetzelfde als gebroken rijst? :p Die is ook goedkoper, ik koop die ook gerust (laatste keer niet omdat die op was). Scheelt 10 euro op 20 KG rijst.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
SmurfLink schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Ja dit dus. 45 minuten wachten van te voren? 10 achteraf? Hell no. Ik was m'n rijst, mik het in de Cuckoo en met 20-30 minuten heb ik m'n rijst. Ik ga er echt geen uur op wachten omdat ik zo nodig op 't fornuis moet koken. :+
Juh begrijpelijk. Prima ook.

Ik ben dus zo'n persoon dat toch al 20 uurtjes op de chili con carne "staat te wachten" waar een bouillon in zit waar ik ook al 15 uur naast heb gezeten. Een uur of twee naar de rijstpan staren kan er dan ook nog wel bij. :+
(Want die 45 minuten kan je afhankelijk van de soort rijst best wel wat ruimer nemen)

Tijd is helaas een doodnormaal ingredient om beter voedsel op tafel te krijgen. En als je het verschil niet proeft ben je wat mij betreft gezegend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:18
Welk rijst van de Albert Heijn raden jullie aan voor in de rijstkoker?

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gemmeke Tilda. Of Mehnat maar dan moet je waarschijnlijk langs zo'n ubergroot filiaal.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Juh begrijpelijk. Prima ook.

Ik ben dus zo'n persoon dat toch al 20 uurtjes op de chili con carne "staat te wachten" waar een bouillon in zit waar ik ook al 15 uur naast heb gezeten. Een uur of twee naar de rijstpan staren kan er dan ook nog wel bij. :+
(Want die 45 minuten kan je afhankelijk van de soort rijst best wel wat ruimer nemen)

Tijd is helaas een doodnormaal ingredient om beter voedsel op tafel te krijgen. En als je het verschil niet proeft ben je wat mij betreft gezegend.
Je zal wel honger hebben dan als je eten eindelijk klaar is :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:30

Legoblokje

Stap niet op me!

Gemmeke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:58:
Tilda en Unirice zijn mijn go-to merken bij de AH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
De rijst die je lekker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Laatste vraag voor de Yum Asia Tsuki mini rijstkoker .

Ik lees op Amazon verhalen dat bij sommige rijstkokers een chemische geur zou ontstaan. Hebben jullie daar ook last van?

Ook hier lees ik verhalen dat de display onduidelijk is. Geldt dit voor beiden rijstkokers in wit en grijs kleuren?

En klopt het dat je minimaal 0,5 - 1 cup moet koken?

Is de gebruiksaanwijzing echt zo onduidelijk?

Waar hebben jullie hem gekocht? Ik vind alleen Amazon en Yum Asia Tsuki website
(Bij Yum bestellen komt er wel nog even +- 12 Euro extra aan (verzend)kosten bij.

Ik wacht even op de BlackFryday..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
noud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 02:46:
Laatste vraag voor de Yum Asia Tsuki mini rijstkoker .
Ik lees op Amazon verhalen dat bij sommige rijstkokers een chemische geur zou ontstaan. Hebben jullie daar ook last van?
Nee, dat is wel 1 van de redenen om deze te kiezen.
Ook hier lees ik verhalen dat de display onduidelijk is. Geldt dit voor beiden rijstkokers in wit en grijs kleuren?
Ik heb de buine, met het oranje display, die is goed uit te lezen. Op de fotos van de witte met de witte display kan ik me heel goed voorstellen dat die niet duidelijk is.
En klopt het dat je minimaal 0,5 - 1 cup moet koken?
Ja staat er wel bij, ik heb ook niet minder geprobeert. Het zijn wel cups van het formaat dat er bij geleverd is.
Ter referentie, een cup is het formaat van een Lungo kopje.
Is de gebruiksaanwijzing echt zo onduidelijk?
Ik vind het duidelijk, maar maak ook alleen gebruik van de rijst functie, geen idee als je meer doet het lastig is of wat de klacht is dat onduidelijk zou zijn.
Voor rijst is het gewoon het programma kiezen nav het type rijst, vullen en start drukken.
De gebruiksaanwijzing is niet in het Nederlands, mischien is dat de klacht?
Ook moet je bv voor de timer functie volgens mij gebruik maken dat de knoppen 2 functies hebben, dat zou gemakkelijker kunnen. Is denk ik niet een gebruiksaanwijzing probleem, maar er niet heel veel koppen op zitten.
Voor mij waren er overigens een aantal redenen om deze te kopen, 1 daarvan was het uiterlijk als het gewoon in de keuken staat niets te doen. Dat het niet heel druk is met kopjes ziet er goed uit, maar een dedicated kopje voor elke functie zou wel ergonomisch beter zijn.
Waar hebben jullie hem gekocht? Ik vind alleen Amazon en Yum Asia Tsuki website
(Bij Yum bestellen komt er wel nog even +- 12 Euro extra aan (verzend)kosten bij.
Ik wacht even op de BlackFryday..
Ik heb de tsuki met 2x 1Kg bruine rijst gekocht, samen voor €116. Dat is incl korting voor 2x rijst, maar heb geen verzendkosten moeten betalen, gekocht bij yum asia zelf. Zover ik lees hoef je bij een rijst koker nooit verzendkosten te betalen (bij levering in Nederland), geen idee waar je die 12 euro ziet?

Nog een opmerking over de tsuki, het heeft geen metalen pot maar een aardeweken/keramieke. Dat heeft voordelen, maar het kan wel breken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@canonball Bedankt voor je enorme uitleg.

Die chemische luchten kwamen af bij een aantal Amazon gebruikers juist van de Yum Asian.

Ik ben om. Nu enkele weekjes wachten. Hij stond net voor +-74 Euro te koop maar zodra ik hem in het mandje deed was het de volle prijs.

Ik kan die 12 Euro aan verzendkosten ook niet meer terughakelen. Op de site staat dat het inderdaad gratis is. Ook zie ik dat je losse potten kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

noud schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:01:
@canonball Bedankt voor je enorme uitleg.

Die chemische luchten kwamen af bij een aantal Amazon gebruikers juist van de Yum Asian.

Ik ben om. Nu enkele weekjes wachten. Hij stond net voor +-74 Euro te koop maar zodra ik hem in het mandje deed was het de volle prijs.

Ik kan die 12 Euro aan verzendkosten ook niet meer terughakelen. Op de site staat dat het inderdaad gratis is. Ook zie ik dat je losse potten kan bestellen.
Misschien alleen de eerste keer? Als je een nieuwe gril gebruikt kun je dan ook wat plastic ruiken. En je moet hem natuurlijk goed schoonmaken voor gebruik maar dat is met elk apparaat wat je voor eten gebruikt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Marzman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:19:
[...]

Misschien alleen de eerste keer? Als je een nieuwe gril gebruikt kun je dan ook wat plastic ruiken. En je moet hem natuurlijk goed schoonmaken voor gebruik maar dat is met elk apparaat wat je voor eten gebruikt.
Ik heb onlangs de Yum Asia Sakura bij amazon gekocht, was in de aanbieding tijdens de prime days.

En idd de eerste keer enigszins een chemische geur. Daarna geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als je even de kans hebt, zou ik naar Amazing Oriëntal (of een andere toko) gaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:18
Freee!! schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Als je even de kans hebt, zou ik naar Amazing Oriëntal (of een andere toko) gaan.
Die bestaan niet in België vrees ik?

Cat linux.txt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Gemmeke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Die bestaan niet in België vrees ik?
Je lijkt niet al te ver van Antwerpen te wonen...
Daar zijn een aantal Aziatische supermarkten te vinden waaronder (sinds kort) een Amazing Oriental op de Meir. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raymond P schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Je lijkt niet al te ver van Antwerpen te wonen...
Daar zijn een aantal Aziatische supermarkten te vinden waaronder (sinds kort) een Amazing Oriental op de Meir. ;)
Eindhoven is heel goed bereikbaar via de E34, voor mij een half uurtje, even ver als Antwerpen. Maar die Amazing Oriental op de Meir ga ik dan ook eens bekijken :) (eindhoven is wel een stuk makkelijker met de auto, met het OV ga ik niet met grote pakken rijst zeulen ;) ). In Antwerpen heb je ook de Chinese wijk tegenover het station als je daar toch heen gaat en daar zitten verschillende winkeltjes, maar je zit met hetzelfde probleem met je auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 29-10-2024 07:03 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Marzman Klopt, parkeren is ruk in Antwerpen.

Fwiw: AO doet ook gewoon (mogenlijk kostenloos) bezorgen in België (en Duitsland).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik zag dat de Cuckoo CRP-LHTR1009F voor ca. € 340,- te koop is via https://www.cuckoomall.de...ting-pressure-rice-cooker (kortingsprijs + 10% kortingscode bij inschrijving nieuwsbrief) . Andere prijzen die ik zie liggen dik boven de €500, dus lijkt een goede deal voor wie nog op zoek is naar een IH rijstkoker met hogedrukfunctie.

Ik had zelf geen behoefte aan al die extra toeters en bellen, en ben gevallen voor de Zojirushi NL-GAQ10 (ca €300 afgelopen weekend). Mijn eerste rijstkoker, ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Inmiddels net mijn eerste rijstkooksessie met de Yum Asia mini gekookt.

Hiervoor heb ik Hoogvliet/Jumbo zilvervliesrijst gebruikt. (die had ik nog over).
Het maatbekertje dat ik erbij kreeg, heb ik helemaal tot aan de rand met rijst gevuld.
In de handleiding wordt gezegd dat het maatbekertje tot 180 ml gaat. Nu kwam ik op 170 ml uit.

Ik vond de rijst wat waterig. Ik heb de langkorrelig instelling gebruikt en het water tot aan de eerste streep gevuld. De volgende keer zal ik minder water gebruiken.

Ik had geen last van de chemische luchten (ben ook verkouden :)
De gebruiksaanwijzing is wel in het Nederlands. Op hun website. :)

Het aflezen gaat bij mij inderdaad lastig. Kan ook te maken hebben dat ik geen goed licht in de keuken heb.
Een verbeterpunt zou voor mij zijn dat ik gelijk weet in hoeveel minuten de rijst klaar is. In plaatst van de laatste 10 minuten.

De extra blauwe rijstlepel had niet gehoeven er zaten al opscheplepels bij.
En ik denk ook de rijstwaskom niet echt gehoeven had. Die moet ik nog testen.

[ Voor 8% gewijzigd door noud op 09-12-2024 23:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
noud schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:36:
Inmiddels net mijn eerste rijstkooksessie met de Yum Asia mini gekookt.

Hiervoor heb ik Hoogvliet/Jumbo zilvervliesrijst gebruikt. (die had ik nog over).
Het maatbekertje dat ik erbij kreeg, heb ik helemaal tot aan de rand met rijst gevuld.
In de handleiding wordt gezegd dat het maatbekertje tot 180 ml gaat. Nu kwam ik op 170 ml uit.

Ik vond de rijst wat waterig. Ik heb de langkorrelig instelling gebruikt en het water tot aan de eerste streep gevuld. De volgende keer zal ik minder water gebruiken.

Ik had geen last van de chemische luchten (ben ook verkouden :)
De gebruiksaanwijzing is wel in het Nederlands. Op hun website. :)

Het aflezen gaat bij mij inderdaad lastig. Kan ook te maken hebben dat ik geen goed licht in de keuken heb.
Een verbeterpunt zou voor mij zijn dat ik gelijk weet in hoeveel minuten de rijst klaar is. In plaatst van de laatste 10 minuten.

De extra blauwe rijstlepel had niet gehoeven er zaten al opscheplepels bij.
En ik denk ook de rijstwaskom niet echt gehoeven had. Die moet ik nog testen.
Wanneer ik zoek op de rijst die je noemt, kom ik bij snelkook zilvervliesrijst. In de manual staat dat je geen snelkookrijst kan gebruiken omdat die niet geschikt is voor de techniek van de koker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLvw8QqhL0CAlm1F0QUQGc5-nyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ibs175HAP6F4l1b2jyi4ieg.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vraag ik me af waarom je kiest voor long rijst, ipv brown rice, wat zilvervliesrijst (de normale) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Shit :+ Ik heb net ook een zak parboiled rijst gekocht omdat ik het een keer wou proberen... totaal niet over nagedacht dat het niet geschikt is voor de rijstkoker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:37:
Shit :+ Ik heb net ook een zak parboiled rijst gekocht omdat ik het een keer wou proberen... totaal niet over nagedacht dat het niet geschikt is voor de rijstkoker...
Ik heb er eerder niet bij stil gestaan eigenlijk. Wij gebruiken zelf al tijden geen snelkookrijst meer.

Volgens mij heb ik zelfs op de vraag die hier onlangs werd gesteld: "welke rijst is geschikt voor deze rijstkokers", vol enthousiasme geantwoord, de rijst die je lekker vindt.

Maar het leek me vreemd dat normale zilvervliesrijst in deze koker nat of papperig zou worden, dus ben ik in de manual gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:44:
[...]

Ik heb er eerder niet bij stil gestaan eigenlijk. Wij gebruiken zelf al tijden geen snelkookrijst meer.

Volgens mij heb ik zelfs op de vraag die hier onlangs werd gesteld: "welke rijst is geschikt voor deze rijstkokers", vol enthousiasme geantwoord, de rijst die je lekker vindt.

Maar het leek me vreemd dat normale zilvervliesrijst in deze koker nat of papperig zou worden, dus ben ik in de manual gaan kijken.
Ja ik heb er ook nooit bij stilgestaan dat parboiled eigenlijk ook voorgekookt is. Nou verwacht ik ook niet dat mensen snelkookrijst in een rijstkoker zouden gooien hoor, maar blijkbaar wou ik dat zelf dus wel doen. :+ Ga het nog wel een keer proberen. En anders maak ik er rijstepap van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:54:
[...]

Ja ik heb er ook nooit bij stilgestaan dat parboiled eigenlijk ook voorgekookt is. Nou verwacht ik ook niet dat mensen snelkookrijst in een rijstkoker zouden gooien hoor, maar blijkbaar wou ik dat zelf dus wel doen. :+ Ga het nog wel een keer proberen. En anders maak ik er rijstepap van.
Laatst het meest goedkope pak rijst gekocht wat er te vinden was, omdat m'n vrouw een fiets-display met waterschade wilde laten drogen in een bak rijst. Dat was dus snelkookrijst... Het niet-gebruikte restant heeft ze vervolgens in de bus met gewone rijst gegooit en doorheen geschudt...

Maar, vooralsnog niets van gemerkt. Qua verhouding stelde het denk ik ook weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Hmm ik heb dit helemaal niet verwacht. Ik zocht op het internet naar wat voor soort graan; zilvervliesrijst was en toen kwam op langkorrelig uit. Niet bij stil gestaan de rijst die ik nu heb dat het snelkookrijst is. Ik dacht dat je alleen witte snelkookrijst had. Ik heb wel nog 2 pakken met Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine staan. Op de verpakking staat iets van 20 min doorkoken. Ik neem aan dat je deze rijst wel in de rijstkoker kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
noud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:51:
Hmm ik heb dit helemaal niet verwacht. Ik zocht op het internet naar wat voor soort graan; zilvervliesrijst was en toen kwam op langkorrelig uit. Niet bij stil gestaan de rijst die ik nu heb dat het snelkookrijst is. Ik dacht dat je alleen witte snelkookrijst had. Ik heb wel nog 2 pakken met Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine staan. Op de verpakking staat iets van 20 min doorkoken. Ik neem aan dat je deze rijst wel in de rijstkoker kan zetten?
Dat klinkt wel als normale kooktijden inderdaad. :+ Je kan het altijd gewoon proberen en als het niet goed gaat maak je er rijstepap van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik heb zojuist Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine gebruikt en het resultaat ... ene soppige bende. Er zit nog water in de pan.
‘Langkorrelig’ instelling gekozen.
1 maatbeker vol. Water tot aan het eerste waterstreepje.

Ik vond dat het proces best rap ging.

Of valt deze rijst ook onder snelkookrijst?

[ Voor 15% gewijzigd door noud op 15-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
noud schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:48:
Ik heb zojuist Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine gebruikt en het resultaat ... ene soppige bende. Er zit nog water in de pan.
‘Langkorrelig’ instelling gekozen.
1 maatbeker vol. Water tot aan het eerste waterstreepje.

Ik vond dat het proces best rap ging.

Of valt deze rijst ook onder snelkookrijst?
Het klinkt erg vreemd voor mij. Kies je wel het juiste programma? En het juiste streepje in de pot voor de rijst die je gebruikt? En wacht je na het eerste piepje nog dat het apparaat nog 10 minuten aftelt tot het klaar is?

Ik heb verschillende soorten rijst gekookt in onze rijstkoker, maar nooit gehad dat er nog water onderin de rijst staat wanneer het klaar is, of dat het soppig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Sjamo schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:35:
[...]Het klinkt erg vreemd voor mij. Kies je wel het juiste programma?
In de handleiding staat: De instelling ‘Long Grain’ is voor het koken van langkorrelige witte rijst (bijv. basmati, jasmijnrijst )

Ik ging hier vanuit dat mijn jasmijn rijst ook om deze jasmijn rijst geldt.
Hij stond op de 1e instelling (Long grain)
1 beker rijst in de pan. Water tot aan eerste streepje
Piepje 10 min wachten.

Als iemand een suggestie heeft voor zilvervliesrijst die ik bij de Amazing Oriental kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
noud schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:30:
[...]

In de handleiding staat: De instelling ‘Long Grain’ is voor het koken van langkorrelige witte rijst (bijv. basmati, jasmijnrijst )

Ik ging hier vanuit dat mijn jasmijn rijst ook om deze jasmijn rijst geldt.
Hij stond op de 1e instelling (Long grain)
1 beker rijst in de pan. Water tot aan eerste streepje
Piepje 10 min wachten.

Als iemand een suggestie heeft voor zilvervliesrijst die ik bij de Amazing Oriental kan halen.
Heb je niet ook een brown rice programma? Wholegrain is brown rice, volkoren en zilvervlies ook. Dus dan zou ik dat programma eens proberen en kijken of het resultaat dan anders is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
SmurfLink schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:41:
[...]Heb je niet ook een brown rice programma?
Geprobeerd en niet gelukt. Wel zat er geen water in de pan. Maar vond de rijst wel plakkerig en nattig.
Ik had een kort filmpje hierover gemaakt maar uploaden is een krimm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:45

ManiacsHouse

Scheisse!

Iemand ervaring met deze
uitvoering: Xiaomi Slimme Multifunctionele Rijstkoker
Staat één review maar die is volledig gesponsord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ManiacsHouse schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:23:
Iemand ervaring met deze
uitvoering: Xiaomi Slimme Multifunctionele Rijstkoker
Staat één review maar die is volledig gesponsord.
Wij hebben een voorganger (Xiaomi Mi Smart Rijstkoker). De kwaliteit van de onze is hoger dan ik bij bekende merken heb gezien die het dubbele kostten... Ook een geavanceerdere fuzzy logic computer die eerder lijkt op een Zojirushi maar dan voor veel minder. En die erg accuraat kan schatten hoe lang het duurt voor de rijst klaar is.

Daar zijn we erg tevreden over en gebruiken we ondertussen al 3,5 jaar.

Weet alleen niet of dit nieuwe model ook voorzien is van dezelfde kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 06-01-2025 20:43 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:45

ManiacsHouse

Scheisse!

BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Wij hebben een voorganger (Xiaomi Mi Smart Rijstkoker). De kwaliteit van de onze is hoger dan ik bij bekende merken heb gezien die het dubbele kostten... Ook een geavanceerdere fuzzy logic computer die eerder lijkt op een Zojirushi maar dan voor veel minder. En die erg accuraat kan schatten hoe lang het duurt voor de rijst klaar is.

Daar zijn we erg tevreden over en gebruiken we ondertussen al 3,5 jaar.

Weet alleen niet of dit nieuwe model ook voorzien is van dezelfde kwaliteit.
Dat is dus beetje waar ik tegenaan zit te kijken. Is de nieuwe (goedkopere) versie soortgelijke kwaliteit of gewoon Blokker-kwaliteit...
Ik zoek een kleine rijstkoker als cadeau. Ze heeft er nu 1 van Blokker, maar daar is na 2 jaar de antiaanbaklaag aan het verdwijnen/loslaten :?
Ik zoek iets tussen de €50-100. Maar vrees dat ik in deze prijsklasse toch aan een 'Blokker'-merk vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
ManiacsHouse schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Dat is dus beetje waar ik tegenaan zit te kijken. Is de nieuwe (goedkopere) versie soortgelijke kwaliteit of gewoon Blokker-kwaliteit...
Ik zoek een kleine rijstkoker als cadeau. Ze heeft er nu 1 van Blokker, maar daar is na 2 jaar de antiaanbaklaag aan het verdwijnen/loslaten :?
Ik zoek iets tussen de €50-100. Maar vrees dat ik in deze prijsklasse toch aan een 'Blokker'-merk vast zit.
Als ik een kleine rijstkoker voor tussen de 50 en 100 euro cadeau zou willen geven zou ik zeker voor de bruine tsuki van yum asia gaan.

https://yum-asia.com/eu/p...lfiGoH2dPEOCc9KjEURhcnNjf

Wij gebruiken deze al een tijd veel en met plezier. Schat niet de volledige tijd in maar geeft 10min voor einde een signaal en daarna wanneer het klaar is.

Aardewerken pot voor de rijst die zich erg makkelijk laat schoonmaken.

Niet voor snelkookrijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:00

Dennis1812

Amateur prutser

Voorheen hadden wij altijd Lassie toverrijst XL verpakking. 8min koken, prima rijst.

Wel wat prijzig.
Om te besparen eens een grote 5kg(?) zak witte rijst van de Lidl gepakt.
Verpakking zegt 14min koken.
Dat gaf complete rijstepap. De sweet spot nog niet gevonden.

Als het lukt scheelt t heel veel geld.
Zou een rijstkoker deze wel perfect krijgen? Of is het gewoon slechte kwaliteit rijst?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 je bent iewat onduidelijk, maar je kookt nu dus zonder rijstkoker?
Indien je de rijst kookt in een oan, zou dat met de LIDL rijst ook moeten kunnen maar als je dat nog nooit tradioneel gedaan hebt is het inderdaad even wennen.

Dat is dan ook de reden dat iedereen in dit topic een rijstkoker heeft ... :P

Dus slechter kan het niet worden met een rijstkoker, zelfs eentje van de LIDL :+

edit: off-topic maar heb je al een aan een instant port 3Q gedacht? Wat ik her en der lees van je in de kook topics is wat wellicht ook iets. Maken wij ook prima rijst mee, maar ook snelle rendang etc met de hoge druk functie.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 21-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 27-04 08:33
of gewoon zo:

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Werkwijze was:
- pan water opzetten.
- zodra het kookt rijst erin en 8 min koken
- afgieten.
- meer dan prima rijst. Alleen duur.
Dat is hetzelfde. Alleen de kooktijd klopt van geen kanten.
De zak zegt 14min, dat levert rijstpap op. 8min is iets te hard. 9min weer net te zacht.
T blijft ook heel nat.

Is t gewoon slechte rijst? Of zou deze in een rijstkoker moeten om lekker te worden?
Ik was de rijst overigens wel eerst met koud water. Anders krijg ik ruzie met het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 je brengt rijst aan de kook, je gooit het niet in kokend water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:20:
@Dennis1812 je brengt rijst aan de kook, je gooit het niet in kokend water
Lassie disagrees. :+

Maar misschien zit daar het verschil met die 14minuten. Is dat de totale tijd vanaf dat je de pan op t vuur zet.
Ga dat zondag eens proberen (morgen eten we niet thuis).

De instant pot even bij favorieten bij Bol gezet. Mogelijk interessant, wel weer 100 euro. Dus even rustig lezen wat het daadwerkelijk allemaal toevoegd voor ons en of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wrong topic

[ Voor 97% gewijzigd door Dennis1812 op 21-02-2025 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:19:
Werkwijze was:
- pan water opzetten.
- zodra het kookt rijst erin en 8 min koken
- afgieten.
- meer dan prima rijst. Alleen duur.
Dat is hetzelfde. Alleen de kooktijd klopt van geen kanten.
De zak zegt 14min, dat levert rijstpap op. 8min is iets te hard. 9min weer net te zacht.
T blijft ook heel nat.

Is t gewoon slechte rijst? Of zou deze in een rijstkoker moeten om lekker te worden?
Ik was de rijst overigens wel eerst met koud water. Anders krijg ik ruzie met het internet.
Niet zo gek dat het nat blijft als je er een overdaad aan water bijdoet. Probeer het eens met een vingerkootje water boven de rijst, nadat je de rijst gewassen hebt in de pan aanvullen met water tot je ongeveer een vingerkootje boven de rijst hebt aan water. Dat zou droog moeten koken. En dan de juiste kooktijd zien te vinden dat hij net droogkookt en niet aanbrandt. Eerste keer is dat vooral erbij blijven.

Ik heb gisteren voor het eerst parboiled rijst in de rijstkoker gegooid, na de eerdere discussie hier. Tot mijn verbazing kwam het er ronduit perfect uit, ik heb niet de optie voor brown rice gebruikt maar gewoon de default. Prima spul, smaakt me een stuk beter dan zilvervliesrijst.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 22-02-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dennis1812 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Wel wat prijzig.
Om te besparen eens een grote 5kg(?) zak witte rijst van de Lidl gepakt.
Verpakking zegt 14min koken.
Dat gaf complete rijstepap. De sweet spot nog niet gevonden.
Dat is snelkookrijst.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb gisteren voor het eerst parboiled rijst in de rijstkoker gegooid, na de eerdere discussie hier. Tot mijn verbazing kwam het er ronduit perfect uit, ik heb niet de optie voor brown rice gebruikt maar gewoon de default. Prima spul, smaakt me een stuk beter dan zilvervliesrijst.
Uit nieuwsgierigheid: wanneer gebruik je parboiled rijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sjors123 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wanneer gebruik je parboiled rijst?
Wanneer je eigenlijk wat gezonders wilt maar zilvervliesrijst echt niet lekker vindt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
Ik heb een vraag, ben benieuwd naar jullie advies!

Eet een paar dagen per week rijst, meestal 1 persoon, soms 2. Doorgaans altijd basmati rijst van de toko.

Heb nu 5 jaar een RUSSELL HOBBS 19750-56, prima ding. Lekker snel, makkelijk bedienen en warmhoudfu ctie. Alleen de anti aanbaklaag is wel klaar en pan is wat krom dus sluit niet goed aan.

Tijd voor een nieuwe dus! Zat te denken aan ongeveer 50 euro budget.

Ik kom onder andere op :
- Xiaomi Joyami Smart Rice Cooker S1 Mini, ziet er prima uit alleen duurt wel een uur voor het klaar is
- REISHUNGER Rijstkoker en stoompan met keramische coating ( https://www.amazon.nl/dp/...aG9uZV9kZXRhaWwp13NParams )

Vooral de reishunger lijkt me best top! Wat krachtiger en daardoor wat sneller. Ik lees wel positieve verhalen over xiaomi hier, iemand ervaring met reishunger. Of andere kwalitatief goede rijstkokers voor ongeveer €50?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste