Zijn die yum asia ook wel eens in de aanbieding?
Zoeken een goede grote rijstkoker, maar wil natuurlijk niet teveel betalen :-)
Zoeken een goede grote rijstkoker, maar wil natuurlijk niet teveel betalen :-)
Nomen nescio
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 23-09-2024 06:25 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Een halve cup per persoon klopt ongeveer wel met mijn eigen verbruik, dat zou 1 maaltijdportie zijn. Dus dan zou je het inderdaad daarmee kunnen redden.Bra-Jo schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:48:
Ik ben ook in de markt voor een leuke rijstkoker, ik zit me te verbazen over de porties die genoemd worden door de fabrikanten. We zijn nu met zijn vieren, soms eten opa en oma mee, dus dan zes porties. Ik kook meestal 75 gram pp, soms iets meer, en ik zie hier op verschillende plaatsen dat een cup 150gr rijst is. Dan zou ik dus voor zes personen rijst kunnen koken in een 3-cups apparaat? En dat terwijl bv de Panda als 3,5-cups benoemd wordt, voor 1-3 personen?
I have stability. The ability to stab.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik heb er zilvervliesrijst in gekookt en dat was prima voor onze smaaknoud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 03:02:
Heeft iemand eens supermarkt zilvervlies rijst gemaakt in de Yum Asia Panda Mini ?
Want deze rijst koop ik vaak. En haal je net uit deze rijstkoker 3 porties? Of kun je dit ook op 4 porties zetten?
Voor droogkookrijst gebruik ik Ben's Original. Ik weet, is een simpele supermarktrijst, maar voldoet voor zijn doel: weinig smaak, maar wel mooie losse korrel. Meestal alleen voor de nasi.sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.
Wij eten veel Japans, dus eens in de zoveel tijd halen we een 5- of 10-kilo zak goedkope sushi-rijst die we in afsluitbare plastic bakken in de kast zetten. Veel goedkoper dan steeds kleine beetjes halen bij de supermarkt. (En we gebruiken die rijst nooit voor sushi, maar zie maar eens aan Japanse-stijl korte-korrel rijst te komen die niet wordt gemarket als 'sushi-rijst'.) (En ja, de duurdere sushi-rijst is vast veel beter, maar dat proeven wij er toch niet aan af. Van te voren goed wassen en laten weken scheelt al een hele hoop.)sjors123 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
Ik ben benieuwd welke tips jullie hebben voor rijst. Langsgaan bij een toko is geen probleem. Een grote Amazing Oriental zit hier nagenoeg om de hoek.
[ Voor 170% gewijzigd door Torgo op 17-10-2024 15:15 ]
Leuke korting inderdaad. Ik heb deze in februari gekocht voor €219. Heerlijk apparaat. Altijd perfecte rijst en geen aangekoekt laagje meer zoals in de cheap-ass kokerd die ik eerst had.DexterDee schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:39:
Ik was al lang op zoek naar een rijstkoker met inductie en een keramische pan. Wil geen teflon meer in huis hebben en met inductie is de warmtedistributie heel gelijkmatig. Meteen gekocht.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
+ dat de meeste reacties hier juist de spotgoedkope rijst van de Amazing Oriental aanraden..franssie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:56:
@noud ik snap of begrijp niet hoe een goede rijstkoker je verplicht dure rijst te kopen.
Ja, tuurlijk als dat dezelfde rijstsoort is. Ik kijk eigenlijk nooit echt naar het merk, amazing oriental heeft ook tig verschillende merken van dezelfde rijst.noud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:32:
Ik wil best de Yum Asia Panda Mini aanschaffen. Het wordt alleen te duur als ik dure rijst moet kopen. Mijn budget is niet groot. Voor 1 kg zilvervliesrijst betaal ik 1,55. Basmati rijst wil ik af en toe eten. Omdat daar minder vezels ed inzitten. Als Ben's Original werkt, zou dat voor de eigenmerk supermarkt ook moeten werken, toch
/▌
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 09:38 ]
- knip -
/▌
Het is ook een vrij simpel concept, friet kun je ook in een pannetje frituren ipv in een frietpan. Het is voornamelijk gemak als je elke dag rijst eet. Mijn vrouw heeft ook wel eens de binnenpan van de rijstkoker op het gasfornuis gezet en dat werkt ook prima (er was iets met de stroomRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:36:
M.a.w.: dikke kans dat je geen prijzige rijstkoker nodig hebt als je fatsoenlijke rijst koopt. Mij lukt het immers ook in een rvs pannetje.
Nofi, als je met je rukrijst voor jouw begrippen goede resultaten behaalt in een fuzzy logic cooker is dat natuurlijk prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 10:13 ]
/▌
En dat terwijl juist in een rijstkoker PFAS niet uit maakt. Het apparaat kan zichzelf niet oververhitten waardoor de PFAS laag dus niet kapot verhit kan worden. Die goedkope rijstkokers van 20 euro hebben overigens helemaal geen anti aanbaklaag en zijn daarmee dus ook PFAS vrij.Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Het is ook een vrij simpel concept, friet kun je ook in een pannetje frituren ipv in een frietpan. Het is voornamelijk gemak als je elke dag rijst eet. Mijn vrouw heeft ook wel eens de binnenpan van de rijstkoker op het gasfornuis gezet en dat werkt ook prima (er was iets met de stroom)
Je hebt ook helemaal geen rijstkoker nodig van 100 euro, de meeste mensen komen hier op een duurdere uit omdat ze geen pfas binnenpan willen. Want een van 20 euro kookt de rijst net zo goed, misschien zou je een gewone rvs pan kunnen modden dat die precies in een goedkope rijstkoker past(welke tweaker probeert het?
)
- knip -
[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 10:39 ]
/▌
Ja. M'n punt is dat je daar geen duur apparaat voor nodig hebt.Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:35:
@Raymond P Hoe werkt dat met die rijst in een kommetje in een stoompan? je doet rijst met (minder) water in dat kommetje en wat water op de bodem van de stoompan?
Is dat niet een concept van water dat het niet boven de 100 graden komt?
[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 10:52 ]
- knip -
Gemak. Wassen, in de rijstkoker mikken, aanzetten en niet meer naar omkijken tot je gaat etenRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
edit: een rijstkoker heeft zeker voordelen, maar voor gewone witte rijst zijn die m.i. nietbestaand.
/▌
[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 11:08 ]
- knip -
Als je dat fornuis helemaal door en door kent en ook op een warmhoudstand kunt tunen en altijd exact dezelfde hoeveelheid rijst kookt waarvan je precies weet hoe land dat duurt dan heb je inderdaad hetzelfde effectRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:07:
Tjah, dat is een kwestie van geloof, geloof ik. Ik heb een inductiepit met timer.
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-10-2024 11:11 ]
/▌
Met bovenstaande methode hoef je je fornuis dus niet zo goed te kennen. Je kunt 15 minuten full whack op je grootste pit stoken en hetzelfde goede resultaat bereiken als gecontroleerd knoppendraaien. Al is het dan wel handig om een stukje techniek te introduceren: de noise cancelling koptelefoon want het deksel zal dan rammelen.Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:08:
[...]
Als je dat fornuis helemaal door en door kent en ook op een warmhoudstand kunt tunen dan heb je inderdaad hetzelfde effect
[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 18-10-2024 11:33 ]
- knip -
Daarom kunnen ze een rijstkoker ook goedkoop maken. Ik kan natuurlijk ook een timer op mjin telefoon zetten en de knop dan zelf een zwiep geven, niet dat dit zo superveel werk isRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:17:
[...]
Met bovenstaande methode hoef je je fornuis dus niet zo goed te kennen. Je kunt 15 minuten full whack op je grootste pit stoken en hetzelfde goede resultaat bereiken als gecontroleerd knoppendraaien. Al is het dan wel handig om een stukje techniek te introduceren: de noise cancelling koptelefoon want het deksel zal dan rammelen.
Warm houden is ook geen rocket science, je hebt immers nog een massa water over.
/▌
- knip -
De meeste mensen in Nederland eten denk ik Surinaamse rijst, daar ben ik ook mee opgevoed (en aardappelen) maar dat eet ik nooit meer. Het is de goedkoopste rijst uit de supermarkt met de grootste schappen.Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:41:
@Marzman Het zal je dan vast niet verbazen dat ik frituur in een wadjan of rvs pan?
Mgoed, het gaat er mij niet om dat methode A beter is dan methode B of vise versa.
Mijn punt is dat iedereen dit kan proberen als fool-proof methode zonder (al te veel) te investeren.
Ik lees hier immers vaak dat de rijst zo veel beter is in een rijstkoker terwijl de rijst zelf een grotere factor speelt dan de koker. Voor mij leest dat als: men kookt de rijst verkeerd.
/▌
- knip -
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2024 13:26 ]
- knip -
- knip -
Je kan niet iets missen als je het niet hebt denk ikRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Ja. M'n punt is dat je daar geen duur apparaat voor nodig hebt.
Een rijstkoker zorgt er, in de basis, enkel voor dat de binnenpan niet te warm wordt.
Fwiw: ik kan hetzelfde truukje in een rvs conische sauteuse. Dat is alleen minder foolproof omdat je dan je fornuis moet kennen.
@Z___Z Het onder druk koken zou hier niet/nauwelijks tijd schelen.
Voor een fatsoenlijk resultaat laat je rijst toch minimaal 45 minuten staan in het water voordat je gaat verwarmen en laat je het daarna minimaal 10 minuten ongemoeid zodat je het niet kapot roert bij omscheppen. Daadwerkelijke tijd dat het aan het koken is hecht ik geen waarde aan.
edit: een rijstkoker heeft zeker voordelen, maar voor gewone witte rijst zijn die m.i. nietbestaand.
Ik heb meerdere cookers geprobeerd, wel langer geleden voordat de fuzzy logic meuk er was.Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Je kan niet iets missen als je het niet hebt denk ikHier staat IMHO perfecte witte rijst op tafel binnen 20 minuten.
- knip -
Korte korrel rijst zijn de restjes die je overhoudt, nadat je de (hele) lange rijstkorrels hebt uitgefilterd. Ofwel, wij kopen altijd lange korrel rijst.Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:34:
De rijst cultuur is vrij barbaars in Nederland alle supermarkt rijst durf ik niet eens vast te houden oude muffe rijst meestal.
Anyway de beste rijstkokers zijn van Zojirushi ik gebruik uitsluitend hun spullen, voor de rijst Yume Nishiki is goed, als je wat betaalbaars zoekt, ik eet altijd kortkorrerige rijst er nog veel lekkere rijst maar de meeste Nederlanders willen zoveel niet spenderen aan kwaliteit.
Fluffyness van rijst hangt vooral af van hoeveel water je gebruikt in een snelkookpan. Dus meer water meer fluffy rijst, minder water, meer korrelige rijst.Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Ik heb meerdere cookers geprobeerd, wel langer geleden voordat de fuzzy logic meuk er was.
Het niet weken van rijst zorgt voor een minder evenredige garing, óók in een snelkookpan.
Dat maakt het onder andere ook minder fluffy. Het kan natuurlijk dat je daar een voorkeur voor hebt of dat je een rijst gebruikt waarbij dat toch geen verschil meer maakt.
- knip -
Thanks voor de tip. Heb even ingelezen wat deze soort rijst precies anders maakt. En het vezelgehalte is zelfs hoger dan de volkoren Basmati, maar de glycemic index is 50% hoger, waardoor de ‘gezondheid’ van extra vezels weer teniet gedaan wordt.Raymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:20:
@BiG-GuY Wellicht lastig vinden omdat men in Azië anders om gaat met zulke dilemma's. Probeer eens een sona masoori ergens te scoren, dat zal een hoop schelen in prijs.
- knip -
Ja dit dus. 45 minuten wachten van te voren? 10 achteraf? Hell no. Ik was m'n rijst, mik het in de Cuckoo en met 20-30 minuten heb ik m'n rijst. Ik ga er echt geen uur op wachten omdat ik zo nodig op 't fornuis moet koken.Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Je kan niet iets missen als je het niet hebt denk ikHier staat IMHO perfecte witte rijst op tafel binnen 20 minuten.
Is dat niet hetzelfde als gebroken rijst?Z___Z schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:40:
[...]
Korte korrel rijst zijn de restjes die je overhoudt, nadat je de (hele) lange rijstkorrels hebt uitgefilterd. Ofwel, wij kopen altijd lange korrel rijst.
/▌
Juh begrijpelijk. Prima ook.SmurfLink schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Ja dit dus. 45 minuten wachten van te voren? 10 achteraf? Hell no. Ik was m'n rijst, mik het in de Cuckoo en met 20-30 minuten heb ik m'n rijst. Ik ga er echt geen uur op wachten omdat ik zo nodig op 't fornuis moet koken.
- knip -
Je zal wel honger hebben dan als je eten eindelijk klaar isRaymond P schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:57:
[...]
Juh begrijpelijk. Prima ook.
Ik ben dus zo'n persoon dat toch al 20 uurtjes op de chili con carne "staat te wachten" waar een bouillon in zit waar ik ook al 15 uur naast heb gezeten. Een uur of twee naar de rijstpan staren kan er dan ook nog wel bij.![]()
(Want die 45 minuten kan je afhankelijk van de soort rijst best wel wat ruimer nemen)
Tijd is helaas een doodnormaal ingredient om beter voedsel op tafel te krijgen. En als je het verschil niet proeft ben je wat mij betreft gezegend.
/▌
Tilda en Unirice zijn mijn go-to merken bij de AH.Gemmeke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:58:
Welk rijst van de Albert Heijn raden jullie aan voor in de rijstkoker?
De rijst die je lekker vindt.Gemmeke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:58:
Nee, dat is wel 1 van de redenen om deze te kiezen.noud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 02:46:
Laatste vraag voor de Yum Asia Tsuki mini rijstkoker .
Ik lees op Amazon verhalen dat bij sommige rijstkokers een chemische geur zou ontstaan. Hebben jullie daar ook last van?
Ik heb de buine, met het oranje display, die is goed uit te lezen. Op de fotos van de witte met de witte display kan ik me heel goed voorstellen dat die niet duidelijk is.Ook hier lees ik verhalen dat de display onduidelijk is. Geldt dit voor beiden rijstkokers in wit en grijs kleuren?
Ja staat er wel bij, ik heb ook niet minder geprobeert. Het zijn wel cups van het formaat dat er bij geleverd is.En klopt het dat je minimaal 0,5 - 1 cup moet koken?
Ik vind het duidelijk, maar maak ook alleen gebruik van de rijst functie, geen idee als je meer doet het lastig is of wat de klacht is dat onduidelijk zou zijn.Is de gebruiksaanwijzing echt zo onduidelijk?
Ik heb de tsuki met 2x 1Kg bruine rijst gekocht, samen voor €116. Dat is incl korting voor 2x rijst, maar heb geen verzendkosten moeten betalen, gekocht bij yum asia zelf. Zover ik lees hoef je bij een rijst koker nooit verzendkosten te betalen (bij levering in Nederland), geen idee waar je die 12 euro ziet?Waar hebben jullie hem gekocht? Ik vind alleen Amazon en Yum Asia Tsuki website
(Bij Yum bestellen komt er wel nog even +- 12 Euro extra aan (verzend)kosten bij.
Ik wacht even op de BlackFryday..
Misschien alleen de eerste keer? Als je een nieuwe gril gebruikt kun je dan ook wat plastic ruiken. En je moet hem natuurlijk goed schoonmaken voor gebruik maar dat is met elk apparaat wat je voor eten gebruikt.noud schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:01:
@canonball Bedankt voor je enorme uitleg.
Die chemische luchten kwamen af bij een aantal Amazon gebruikers juist van de Yum Asian.
Ik ben om. Nu enkele weekjes wachten. Hij stond net voor +-74 Euro te koop maar zodra ik hem in het mandje deed was het de volle prijs.
Ik kan die 12 Euro aan verzendkosten ook niet meer terughakelen. Op de site staat dat het inderdaad gratis is. Ook zie ik dat je losse potten kan bestellen.
/▌
Ik heb onlangs de Yum Asia Sakura bij amazon gekocht, was in de aanbieding tijdens de prime days.Marzman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:19:
[...]
Misschien alleen de eerste keer? Als je een nieuwe gril gebruikt kun je dan ook wat plastic ruiken. En je moet hem natuurlijk goed schoonmaken voor gebruik maar dat is met elk apparaat wat je voor eten gebruikt.
Als je even de kans hebt, zou ik naar Amazing Oriëntal (of een andere toko) gaan.Gemmeke schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:58:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Die bestaan niet in België vrees ik?Freee!! schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:14:
[...]
Als je even de kans hebt, zou ik naar Amazing Oriëntal (of een andere toko) gaan.
Cat linux.txt
Je lijkt niet al te ver van Antwerpen te wonen...
- knip -
Eindhoven is heel goed bereikbaar via de E34, voor mij een half uurtje, even ver als Antwerpen. Maar die Amazing Oriental op de Meir ga ik dan ook eens bekijkenRaymond P schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Je lijkt niet al te ver van Antwerpen te wonen...
Daar zijn een aantal Aziatische supermarkten te vinden waaronder (sinds kort) een Amazing Oriental op de Meir.
[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 29-10-2024 07:03 ]
/▌
[ Voor 8% gewijzigd door noud op 09-12-2024 23:37 ]
Wanneer ik zoek op de rijst die je noemt, kom ik bij snelkook zilvervliesrijst. In de manual staat dat je geen snelkookrijst kan gebruiken omdat die niet geschikt is voor de techniek van de koker.noud schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:36:
Inmiddels net mijn eerste rijstkooksessie met de Yum Asia mini gekookt.
Hiervoor heb ik Hoogvliet/Jumbo zilvervliesrijst gebruikt. (die had ik nog over).
Het maatbekertje dat ik erbij kreeg, heb ik helemaal tot aan de rand met rijst gevuld.
In de handleiding wordt gezegd dat het maatbekertje tot 180 ml gaat. Nu kwam ik op 170 ml uit.
Ik vond de rijst wat waterig. Ik heb de langkorrelig instelling gebruikt en het water tot aan de eerste streep gevuld. De volgende keer zal ik minder water gebruiken.
Ik had geen last van de chemische luchten (ben ook verkouden
De gebruiksaanwijzing is wel in het Nederlands. Op hun website.
Het aflezen gaat bij mij inderdaad lastig. Kan ook te maken hebben dat ik geen goed licht in de keuken heb.
Een verbeterpunt zou voor mij zijn dat ik gelijk weet in hoeveel minuten de rijst klaar is. In plaatst van de laatste 10 minuten.
De extra blauwe rijstlepel had niet gehoeven er zaten al opscheplepels bij.
En ik denk ook de rijstwaskom niet echt gehoeven had. Die moet ik nog testen.
Ik heb er eerder niet bij stil gestaan eigenlijk. Wij gebruiken zelf al tijden geen snelkookrijst meer.SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:37:
ShitIk heb net ook een zak parboiled rijst gekocht omdat ik het een keer wou proberen... totaal niet over nagedacht dat het niet geschikt is voor de rijstkoker...
Ja ik heb er ook nooit bij stilgestaan dat parboiled eigenlijk ook voorgekookt is. Nou verwacht ik ook niet dat mensen snelkookrijst in een rijstkoker zouden gooien hoor, maar blijkbaar wou ik dat zelf dus wel doen.Sjamo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:44:
[...]
Ik heb er eerder niet bij stil gestaan eigenlijk. Wij gebruiken zelf al tijden geen snelkookrijst meer.
Volgens mij heb ik zelfs op de vraag die hier onlangs werd gesteld: "welke rijst is geschikt voor deze rijstkokers", vol enthousiasme geantwoord, de rijst die je lekker vindt.
Maar het leek me vreemd dat normale zilvervliesrijst in deze koker nat of papperig zou worden, dus ben ik in de manual gaan kijken.
Laatst het meest goedkope pak rijst gekocht wat er te vinden was, omdat m'n vrouw een fiets-display met waterschade wilde laten drogen in een bak rijst. Dat was dus snelkookrijst... Het niet-gebruikte restant heeft ze vervolgens in de bus met gewone rijst gegooit en doorheen geschudt...SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:54:
[...]
Ja ik heb er ook nooit bij stilgestaan dat parboiled eigenlijk ook voorgekookt is. Nou verwacht ik ook niet dat mensen snelkookrijst in een rijstkoker zouden gooien hoor, maar blijkbaar wou ik dat zelf dus wel doen.Ga het nog wel een keer proberen. En anders maak ik er rijstepap van.
Dat klinkt wel als normale kooktijden inderdaad.noud schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:51:
Hmm ik heb dit helemaal niet verwacht. Ik zocht op het internet naar wat voor soort graan; zilvervliesrijst was en toen kwam op langkorrelig uit. Niet bij stil gestaan de rijst die ik nu heb dat het snelkookrijst is. Ik dacht dat je alleen witte snelkookrijst had. Ik heb wel nog 2 pakken met Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine staan. Op de verpakking staat iets van 20 min doorkoken. Ik neem aan dat je deze rijst wel in de rijstkoker kan zetten?
[ Voor 15% gewijzigd door noud op 15-12-2024 18:50 ]
Het klinkt erg vreemd voor mij. Kies je wel het juiste programma? En het juiste streepje in de pot voor de rijst die je gebruikt? En wacht je na het eerste piepje nog dat het apparaat nog 10 minuten aftelt tot het klaar is?noud schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:48:
Ik heb zojuist Fairtrade Original Organic wholegrain jasmine gebruikt en het resultaat ... ene soppige bende. Er zit nog water in de pan.
‘Langkorrelig’ instelling gekozen.
1 maatbeker vol. Water tot aan het eerste waterstreepje.
Ik vond dat het proces best rap ging.
Of valt deze rijst ook onder snelkookrijst?
In de handleiding staat: De instelling ‘Long Grain’ is voor het koken van langkorrelige witte rijst (bijv. basmati, jasmijnrijst )Sjamo schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:35:
[...]Het klinkt erg vreemd voor mij. Kies je wel het juiste programma?
Heb je niet ook een brown rice programma? Wholegrain is brown rice, volkoren en zilvervlies ook. Dus dan zou ik dat programma eens proberen en kijken of het resultaat dan anders is!noud schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:30:
[...]
In de handleiding staat: De instelling ‘Long Grain’ is voor het koken van langkorrelige witte rijst (bijv. basmati, jasmijnrijst )
Ik ging hier vanuit dat mijn jasmijn rijst ook om deze jasmijn rijst geldt.
Hij stond op de 1e instelling (Long grain)
1 beker rijst in de pan. Water tot aan eerste streepje
Piepje 10 min wachten.
Als iemand een suggestie heeft voor zilvervliesrijst die ik bij de Amazing Oriental kan halen.
Geprobeerd en niet gelukt. Wel zat er geen water in de pan. Maar vond de rijst wel plakkerig en nattig.SmurfLink schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:41:
[...]Heb je niet ook een brown rice programma?
Wij hebben een voorganger (Xiaomi Mi Smart Rijstkoker). De kwaliteit van de onze is hoger dan ik bij bekende merken heb gezien die het dubbele kostten... Ook een geavanceerdere fuzzy logic computer die eerder lijkt op een Zojirushi maar dan voor veel minder. En die erg accuraat kan schatten hoe lang het duurt voor de rijst klaar is.ManiacsHouse schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:23:
Iemand ervaring met deze
uitvoering: Xiaomi Slimme Multifunctionele Rijstkoker
Staat één review maar die is volledig gesponsord.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 06-01-2025 20:43 ]
Dat is dus beetje waar ik tegenaan zit te kijken. Is de nieuwe (goedkopere) versie soortgelijke kwaliteit of gewoon Blokker-kwaliteit...BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:39:
[...]
Wij hebben een voorganger (Xiaomi Mi Smart Rijstkoker). De kwaliteit van de onze is hoger dan ik bij bekende merken heb gezien die het dubbele kostten... Ook een geavanceerdere fuzzy logic computer die eerder lijkt op een Zojirushi maar dan voor veel minder. En die erg accuraat kan schatten hoe lang het duurt voor de rijst klaar is.
Daar zijn we erg tevreden over en gebruiken we ondertussen al 3,5 jaar.
Weet alleen niet of dit nieuwe model ook voorzien is van dezelfde kwaliteit.
Als ik een kleine rijstkoker voor tussen de 50 en 100 euro cadeau zou willen geven zou ik zeker voor de bruine tsuki van yum asia gaan.ManiacsHouse schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Dat is dus beetje waar ik tegenaan zit te kijken. Is de nieuwe (goedkopere) versie soortgelijke kwaliteit of gewoon Blokker-kwaliteit...
Ik zoek een kleine rijstkoker als cadeau. Ze heeft er nu 1 van Blokker, maar daar is na 2 jaar de antiaanbaklaag aan het verdwijnen/loslaten![]()
Ik zoek iets tussen de €50-100. Maar vrees dat ik in deze prijsklasse toch aan een 'Blokker'-merk vast zit.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 21-02-2025 22:16 ]
Lassie disagrees.franssie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:20:
@Dennis1812 je brengt rijst aan de kook, je gooit het niet in kokend water
[ Voor 97% gewijzigd door Dennis1812 op 21-02-2025 22:35 ]
Niet zo gek dat het nat blijft als je er een overdaad aan water bijdoet. Probeer het eens met een vingerkootje water boven de rijst, nadat je de rijst gewassen hebt in de pan aanvullen met water tot je ongeveer een vingerkootje boven de rijst hebt aan water. Dat zou droog moeten koken. En dan de juiste kooktijd zien te vinden dat hij net droogkookt en niet aanbrandt. Eerste keer is dat vooral erbij blijven.Dennis1812 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:19:
Werkwijze was:
- pan water opzetten.
- zodra het kookt rijst erin en 8 min koken
- afgieten.
- meer dan prima rijst. Alleen duur.
Dat is hetzelfde. Alleen de kooktijd klopt van geen kanten.
De zak zegt 14min, dat levert rijstpap op. 8min is iets te hard. 9min weer net te zacht.
T blijft ook heel nat.
Is t gewoon slechte rijst? Of zou deze in een rijstkoker moeten om lekker te worden?
Ik was de rijst overigens wel eerst met koud water. Anders krijg ik ruzie met het internet.
[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 22-02-2025 09:11 ]
Dat is snelkookrijst.Dennis1812 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Wel wat prijzig.
Om te besparen eens een grote 5kg(?) zak witte rijst van de Lidl gepakt.
Verpakking zegt 14min koken.
Dat gaf complete rijstepap. De sweet spot nog niet gevonden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Uit nieuwsgierigheid: wanneer gebruik je parboiled rijst?SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb gisteren voor het eerst parboiled rijst in de rijstkoker gegooid, na de eerdere discussie hier. Tot mijn verbazing kwam het er ronduit perfect uit, ik heb niet de optie voor brown rice gebruikt maar gewoon de default. Prima spul, smaakt me een stuk beter dan zilvervliesrijst.
Wanneer je eigenlijk wat gezonders wilt maar zilvervliesrijst echt niet lekker vindt.sjors123 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wanneer gebruik je parboiled rijst?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq