De uitslag (disclaimer: test was niet dubbelblind).
De slager had hem reeds voorgesneden maar je herkende wel duidelijk de verschillende lagen als je de blokjes uit elkaar trok, dus het was goed te vergelijken. De slager had de huid al verwijderd, die zat er niet meer tussen.
De versie van de AH was een stuk steviger dan die van de slager en Italiaan, wellicht gewoon een stuk ouder? Qua smaak was geen van allen vies, maar er was wel verschil. De gemarineerde kant smaakt uiteraard altijd wel, maar de spekdelen van de AH waren wat gek, die van de slager beter maar die van de Italiaan gaf als enige het gevoel dat het vette deel ook nog enigszins smaakvol was.
Rauw zou ik adviseren altijd de huid te verwijderen, want dat is taaie meuk (zowel Italiaan als AH).
Gebakken werden de verschillen groter. Die van de AH werd kneiterkneiterkneiter zout, en de spekdelen begonnen te smaken als de goedkope spekblokjes die je in die plastic bakjes haalt.
Het mondgevoel van de slager was beter (van zijn guanciale dan), en dat ontliep de Italiaan eigenlijk niet.
Qua smaak wel, maar dat zit hem ook vooral in het verschil in kruiden/marinade denk ik. Die van de Italiaan was daarin simpelweg smaakvoller, die kruiden proefde je namelijk ook in de carbonara er gewoon doorheen en dat was echt lekker. En dat laatste maakt dat ik dus ook voor in een carbonara zou adviseren een goede guanciale te halen.
Pak je namelijk een simpele, niet zo smaakvolle, dan kan je net zo goed lokaal spek van een redelijke kwaliteit halen.
Dat brengt wel de vraag op of de slager dan andere verhoudingen gebruikt voor de voorgesneden blokjes, of dat hij gewoon een minder lekker gekruid stuk gebruikt. Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat hij de kruidige stukjes nog voor andere producten nodig heeft en een deel ervan afroomt waardoor de blokjes relatief meer vet dan kruiden bevatten.
Qua prijs is de slager zo'n beetje het dubbele van de AH, je kunt je afvragen of dat verschil het je waard is. De Italiaan zat daar qua prijs een beetje tussenin, waarmee het verreweg de beste deal is. Mits je ook zoveel kunt verwerken want je moet dan wel een groot stuk bestellen (wat ook een lagere prijs verklaart).
Misschien de slager eens vragen of hij ook hele stukken verkoopt in plaats van blokjes, met het verhaal wat ik nu heb. Al met al leuk experiment, en ik heb nu nog flink wat stukjes goede guanciale over.

Jaspervl schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Tip is om ook een stuk koud te roken.
En een keer zelf maken is ook leuk.
Klein beetje met wat water uitbakken en dan met erwtjes of zo is ook geweldig. Of Spruitjes.
Man, guanciale is geweldig
Voor rauw wel echt flinterdun snijden. Eventueel bijna bevriezen zodat het echt dun wordt.
Smakelijk!
Hoezo flinterdun? Dik was het ook al lekker hoor.
Heb de rest maar gepartioneerd en vacuüm verpakt. Had het op zich kunnen laten rijpen maar heb daar niet de ideale omstandigheden voor denk ik.
Het stuk wat ik geïmporteerd heb was overigens niet vacuüm verpakt, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Dus ben nu in twijfel of mijn verwachting niet klopt of dat hij gewoon lek is geraakt in het proces.