Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
walterworld schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:07:
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze groente fritters als lunch gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[YouTube: Pistachio gelato 🍨 #recipe]

Iemand poste hier laatst over Pistache ijs, ik kreeg er in eens zo'n zin in.

Wat een werkje om al die pistache te ontvellen.Mocht ik dit baker gaan maken met een verbeterde receptuur ga ik ontvelde pistache halen bij groothandel of online.

Het is best wel hard geworden, in bovenstaande video gebruikt Carleigh een plantaardige variant op Skyr op basis van haver, deze hebben ze hier niet naar mijn weten. Heb nu een plantaardige yoghurt op basis van haver gebruikt wat voor een groot gedeelte uit water bestaat, wellicht daar de harde textuur van?

Alsnog een lekker lik ijsje. :9
Skyr en (sommige)yoghurt uit de super zijn redelijk uitwisselbaar, maar misschien meer iets kwarkachtigs?
Hoe koud was hij bij gebruik? Het is niet ongewoon om ijs even buiten de vriezer te laten staan voor je gaat scheppen omdat het anders gewoon te hard is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25
Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Skyr en (sommige)yoghurt uit de super zijn redelijk uitwisselbaar, maar misschien meer iets kwarkachtigs?
Hoe koud was hij bij gebruik? Het is niet ongewoon om ijs even buiten de vriezer te laten staan voor je gaat scheppen omdat het anders gewoon te hard is.
Dat zou het best eens kunnen zijn, diepvries staat op -10.
Hoelang van te voren uit ijskast :+ halen ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

walterworld schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
Meestal zet ik het dan in de koelkast (of op aanrecht als het niet te heet is) als we beginnen met tafeldekken en zo. Tegen de tijd dat je dan aan het toetje toe bent is het net wat zachter en schept het fijner.

Daarnaast is het qua mondgevoel en smaak ook gewoon een heel stuk beter als het niet meer kneiterbevroren is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een werkje om al die pistache te ontvellen.Mocht ik dit baker gaan maken met een verbeterde receptuur ga ik ontvelde pistache halen bij groothandel of online.

Het is best wel hard geworden, in bovenstaande video gebruikt Carleigh een plantaardige variant op Skyr op basis van haver, deze hebben ze hier niet naar mijn weten. Heb nu een plantaardige yoghurt op basis van haver gebruikt wat voor een groot gedeelte uit water bestaat, wellicht daar de harde textuur van?

wat invriezen moet je snel doen, anders krijg je kristalvorming . Dat wil je eigenlijk niet want dat geeft een 'hard' mondgevoel. Dat kun je voorkomen door:

Beter te vriezen
Het ijs zoveel mogelijk te bewegen tijdens het vriezen (ijsmachine of elke 5mins roeren)
Ijsverbeteraar (ik meen johannesbroodpitmeel, maar dingen als ijs2000 oid bij hanos)
Vet werkt ook goed, zoals room. Suiker ook. Beide uiteraard in redelijke hoeveelheden, alhoewel je vaak meer suiker kunt toevoegen dan je denkt (je proeft zoet minder goed als een product heel koud is)

Ik heb best veel ijs gemaakt, zowel met de hand als met een ijsmachine en eigenlijk maak ik of een mooie sorbet met eiwit, of gewoon roomijs. Beide dus niet vegan, ik denk oprecht dat het daardoor komt.
Slagroom is ook een mondgevoel dat wmb niet goed te emuleren valt met aquafaba en palmvet ;) .

Verder is het optisch tof als je een stukje structuur toevoegt; wat nootjes achterhouden en die tijdens het draaien toevoegen ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
walterworld schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Voila. Je hebt wschl ijskristallen. De mijne staat op max en levert dan een temperatuur van 20 a 22 graden onder nul op. Hierdoor krijg je een veel snellere en nette bevriezing. Ik draai ijs in mijn zelfvriezende machine en laat het dan minimaal een half uur opvriezen in de vrieskist. Bij kort opvriezen dien ik het ijs meteen op, bij langer opvriezen staat het zo 10 minuten.
Opvriezen doen we in een platte lage gastronormbak, die ik meteen met vershoudfolie bedek, ik druk het folie direct op het ijs en dan tegen de randen van de bak omhoog. Zo min mogelijk lucht tussen ijs en bak.
Invriezen in vacuumzak kan ook overigens. Als ik lui ben zet ik de ijsemmer van de ijsmachine in de vriezer en dek die netjes af.

Op die manier krijg je een beter mondgevoel ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 13-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de Hanos kan je 100% pistache pasta kopen. Pot voor 60 euro, maar dan is het in ieder geval niet 50% suiker/melkpoeder zoals in de supermarkt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Boudewijn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Voila. Je hebt wschl ijskristallen. De mijne staat op max en levert dan een temperatuur van 20 a 22 graden onder nul op. Hierdoor krijg je een veel snellere en nette bevriezing. Ik draai ijs in mijn zelfvriezende machine en laat het dan minimaal een half uur opvriezen in de vrieskist. Bij kort opvriezen dien ik het ijs meteen op, bij langer opvriezen staat het zo 10 minuten.
Opvriezen doen we in een platte lage gastronormbak, die ik meteen met vershoudfolie bedek, ik druk het folie direct op het ijs en dan tegen de randen van de bak omhoog. Zo min mogelijk lucht tussen ijs en bak.
Invriezen in vacuumzak kan ook overigens. Als ik lui ben zet ik de ijsemmer van de ijsmachine in de vriezer en dek die netjes af.

Op die manier krijg je een beter mondgevoel ;)
Dank @Boudewijn en @Gonadan voor jullie tips d:)b
Hier kan ik zeker wat mee, vooral dat opvriezen en blijven roeren is wel een goeie.

Denk dat ik maar eens een bestelling bij Notenshop plaats.
https://www.denotenshop.n...w-biologische-gepeld.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Boss schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Bij de Hanos kan je 100% pistache pasta kopen. Pot voor 60 euro, maar dan is het in ieder geval niet 50% suiker/melkpoeder zoals in de supermarkt.
Op zich maken suiker en melkpoeder het mogelijk wel tot een beter bevriesbaar geheel...

@walterworld ik zou als ik jou was ook even naar vegan ijsverbeteraar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ai. Dat lijkt me niet verstandig.
Zou toch zorgen dat 'ie minstens op -18 staat. (of 'ie dat consequent handhaaft is een ander verhaal)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Freelance schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:04:
Ik ben voor zeskantige-hexagonale-honing-potten gegaan
Voila.
Ik denk dat ik uiteindelijk meer nodig moet hebben. Vooralsnog heb ik enkele potjes over.
Mijn overige kruiden/specerijen zitten in de originele supermarkt potjes.

Ik voor 116ml / 140g 36 stuks (€ 36,90 incl verzend)

Ik ben alleen niet blij met die stickers. Ik heb een Dymo label/sticker -apparaat van iemand kunnen lenen en heb zelf de stickers gekocht. Ik denk dat goedkopere stickers nu duurkoop zou zijn. De stickers beginnen nu al aan de randen los te laten. Dat na 2 dagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfkHSyfW6_FSpZHx85Us7Xq0m2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWbM8ap6vz5fOz46M0pa9kmz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het ziet er natuurlijk wel leuk uit, al die kruiden in doorzichtige glazen potjes...
Maar eigenlijk zouden ze in niet-lichtdoorlatende potjes moeten zitten. Of staan ze in een donkere kast? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv2tK3oPNyj3OOsl1gLXJfsleD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOe2AH4lYB900YKCra1URaox.jpg?f=fotoalbum_large

Experiment van vandaag, een vergelijkend warenonderzoek.
Rauw proeven, gebakken proeven en dan carbonara maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
Gonadan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:08:
[Afbeelding]

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Gonadan schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:08:
[Afbeelding]

Tip is om ook een stuk koud te roken.
En een keer zelf maken is ook leuk.

Klein beetje met wat water uitbakken en dan met erwtjes of zo is ook geweldig. Of Spruitjes.

Man, guanciale is geweldig ;)

Voor rauw wel echt flinterdun snijden. Eventueel bijna bevriezen zodat het echt dun wordt.

Smakelijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Jaspervl op 23-08-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
ehtweak schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:03:
Het ziet er natuurlijk wel leuk uit, al die kruiden in doorzichtige glazen potjes...
Maar eigenlijk zouden ze in niet-lichtdoorlatende potjes moeten zitten. Of staan ze in een donkere kast? ;)
Ze zitten in een (donkere) lade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Gister een hele kip gesmoord. Recept.
Dragon was echt nergens (meer?) te krijgen vers dus heb salie gepakt, iets te overheersend misschien voor onder het velletje.

En een beetje stoeien met het aansnijden maar goed al doende leert men..

Van alle botten/karkas nog een bouillon getrokken.

Was langs de poelier gegaan. Hele kip + 10 eieren voor 9 euro totaal..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pihhdaR0LDCkQLWet3adDVR5vkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCkQciyIy5gQcqTUvBtRmGu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:22
Ik vind verse Dragon nog bij een hele grote groentenboer op de markt hier, verder lijkt het inderdaad slecht verkrijgbaar. Appie verkoopt het niet meer in ieder geval.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 20:03

Zyk

Verstegen kruiden heeft een webshop waar het te koop is, maar voor hetzelfde geld koop je een plantje bij de Bosrand. Ik gebruik het graag in een omelet (als onderdeel van “fines herbes”) en het was me inderdaad ook opgevallen dat het moeilijker te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Zyk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:34:
Verstegen kruiden heeft een webshop waar het te koop is, maar voor hetzelfde geld koop je een plantje bij de Bosrand. Ik gebruik het graag in een omelet (als onderdeel van “fines herbes”) en het was me inderdaad ook opgevallen dat het moeilijker te vinden is.
Nou grappig dat je het zegt.
Zag ook dat het vrij eenvoudig te houden is in een pot en 9/10 winters winterhard is, hier nog een biologische optie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

jeronimo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:33:
Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.
De uitslag (disclaimer: test was niet dubbelblind).

De slager had hem reeds voorgesneden maar je herkende wel duidelijk de verschillende lagen als je de blokjes uit elkaar trok, dus het was goed te vergelijken. De slager had de huid al verwijderd, die zat er niet meer tussen.

De versie van de AH was een stuk steviger dan die van de slager en Italiaan, wellicht gewoon een stuk ouder? Qua smaak was geen van allen vies, maar er was wel verschil. De gemarineerde kant smaakt uiteraard altijd wel, maar de spekdelen van de AH waren wat gek, die van de slager beter maar die van de Italiaan gaf als enige het gevoel dat het vette deel ook nog enigszins smaakvol was.
Rauw zou ik adviseren altijd de huid te verwijderen, want dat is taaie meuk (zowel Italiaan als AH).

Gebakken werden de verschillen groter. Die van de AH werd kneiterkneiterkneiter zout, en de spekdelen begonnen te smaken als de goedkope spekblokjes die je in die plastic bakjes haalt.
Het mondgevoel van de slager was beter (van zijn guanciale dan), en dat ontliep de Italiaan eigenlijk niet.

Qua smaak wel, maar dat zit hem ook vooral in het verschil in kruiden/marinade denk ik. Die van de Italiaan was daarin simpelweg smaakvoller, die kruiden proefde je namelijk ook in de carbonara er gewoon doorheen en dat was echt lekker. En dat laatste maakt dat ik dus ook voor in een carbonara zou adviseren een goede guanciale te halen.
Pak je namelijk een simpele, niet zo smaakvolle, dan kan je net zo goed lokaal spek van een redelijke kwaliteit halen.

Dat brengt wel de vraag op of de slager dan andere verhoudingen gebruikt voor de voorgesneden blokjes, of dat hij gewoon een minder lekker gekruid stuk gebruikt. Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat hij de kruidige stukjes nog voor andere producten nodig heeft en een deel ervan afroomt waardoor de blokjes relatief meer vet dan kruiden bevatten.

Qua prijs is de slager zo'n beetje het dubbele van de AH, je kunt je afvragen of dat verschil het je waard is. De Italiaan zat daar qua prijs een beetje tussenin, waarmee het verreweg de beste deal is. Mits je ook zoveel kunt verwerken want je moet dan wel een groot stuk bestellen (wat ook een lagere prijs verklaart).

Misschien de slager eens vragen of hij ook hele stukken verkoopt in plaats van blokjes, met het verhaal wat ik nu heb. Al met al leuk experiment, en ik heb nu nog flink wat stukjes goede guanciale over. :9
Jaspervl schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Tip is om ook een stuk koud te roken.
En een keer zelf maken is ook leuk.

Klein beetje met wat water uitbakken en dan met erwtjes of zo is ook geweldig. Of Spruitjes.

Man, guanciale is geweldig ;)

Voor rauw wel echt flinterdun snijden. Eventueel bijna bevriezen zodat het echt dun wordt.

Smakelijk!
Hoezo flinterdun? Dik was het ook al lekker hoor. :9

Heb de rest maar gepartioneerd en vacuüm verpakt. Had het op zich kunnen laten rijpen maar heb daar niet de ideale omstandigheden voor denk ik.

Het stuk wat ik geïmporteerd heb was overigens niet vacuüm verpakt, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Dus ben nu in twijfel of mijn verwachting niet klopt of dat hij gewoon lek is geraakt in het proces.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
Gonadan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

De uitslag (disclaimer: test was niet dubbelblind).

De slager had hem reeds voorgesneden maar je herkende wel duidelijk de verschillende lagen als je de blokjes uit elkaar trok, dus het was goed te vergelijken. De slager had de huid al verwijderd, die zat er niet meer tussen.

De versie van de AH was een stuk steviger dan die van de slager en Italiaan, wellicht gewoon een stuk ouder? Qua smaak was geen van allen vies, maar er was wel verschil. De gemarineerde kant smaakt uiteraard altijd wel, maar de spekdelen van de AH waren wat gek, die van de slager beter maar die van de Italiaan gaf als enige het gevoel dat het vette deel ook nog enigszins smaakvol was.
Rauw zou ik adviseren altijd de huid te verwijderen, want dat is taaie meuk (zowel Italiaan als AH).

Gebakken werden de verschillen groter. Die van de AH werd kneiterkneiterkneiter zout, en de spekdelen begonnen te smaken als de goedkope spekblokjes die je in die plastic bakjes haalt.
Het mondgevoel van de slager was beter (van zijn guanciale dan), en dat ontliep de Italiaan eigenlijk niet.

Qua smaak wel, maar dat zit hem ook vooral in het verschil in kruiden/marinade denk ik. Die van de Italiaan was daarin simpelweg smaakvoller, die kruiden proefde je namelijk ook in de carbonara er gewoon doorheen en dat was echt lekker. En dat laatste maakt dat ik dus ook voor in een carbonara zou adviseren een goede guanciale te halen.
Pak je namelijk een simpele, niet zo smaakvolle, dan kan je net zo goed lokaal spek van een redelijke kwaliteit halen.

Dat brengt wel de vraag op of de slager dan andere verhoudingen gebruikt voor de voorgesneden blokjes, of dat hij gewoon een minder lekker gekruid stuk gebruikt. Ik kan mij bijvoorbeeld ook voorstellen dat hij de kruidige stukjes nog voor andere producten nodig heeft en een deel ervan afroomt waardoor de blokjes relatief meer vet dan kruiden bevatten.

Qua prijs is de slager zo'n beetje het dubbele van de AH, je kunt je afvragen of dat verschil het je waard is. De Italiaan zat daar qua prijs een beetje tussenin, waarmee het verreweg de beste deal is. Mits je ook zoveel kunt verwerken want je moet dan wel een groot stuk bestellen (wat ook een lagere prijs verklaart).

Misschien de slager eens vragen of hij ook hele stukken verkoopt in plaats van blokjes, met het verhaal wat ik nu heb. Al met al leuk experiment, en ik heb nu nog flink wat stukjes goede guanciale over. :9

[...]

Hoezo flinterdun? Dik was het ook al lekker hoor. :9

Heb de rest maar gepartioneerd en vacuüm verpakt. Had het op zich kunnen laten rijpen maar heb daar niet de ideale omstandigheden voor denk ik.

Het stuk wat ik geïmporteerd heb was overigens niet vacuüm verpakt, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Dus ben nu in twijfel of mijn verwachting niet klopt of dat hij gewoon lek is geraakt in het proces.
Mooi experiment! Ik heb nog wat mooie Guanciale van Stijlslagerij Englebert in de vriezer. Zit er al wel een tijdje in maar hoe lang zou dat diepgevroren standje Yakutsk in vacuum goed blijven?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
@Gonadan Ik heb ook wel eens een stukje gehad wat niet meer vacuüm was, ik gok dat het gewoon niet goed gesealed was (lees: vet op de rand). Zolang je het dan niet al te lang laat liggen zou dat m.i. geen kwaad kunnen.

Als je ietwat meer besteld kom je wat dichter bij de prijs van AH. Meestal krijg ik ook eerder 1kg binnen, iig altijd meer dan de geadverteerde 800gr. Potje zomertruffel, stukje pancetta, wellicht nog een ander lekker worstje en je hebt de verzendkosten eruit.

@1nsane Behandeld vlees, gevacumeerd, in de vriezer... Ik gok toch wel een jaartje voordat je ook maar iets zou merken zolang het een heel stuk is. Voedselveilig tot heel ver in de toekomst.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 00:57:
@Gonadan Ik heb ook wel eens een stukje gehad wat niet meer vacuüm was, ik gok dat het gewoon niet goed gesealed was (lees: vet op de rand). Zolang je het dan niet al te lang laat liggen zou dat m.i. geen kwaad kunnen.

Als je ietwat meer besteld kom je wat dichter bij de prijs van AH. Meestal krijg ik ook eerder 1kg binnen, iig altijd meer dan de geadverteerde 800gr. Potje zomertruffel, stukje pancetta, wellicht nog een ander lekker worstje en je hebt de verzendkosten eruit.
Ja als ik dan toch een doosje uit Italië laat komen heb ik hem wel even extra gevuld. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:56
Bedankt voor de vergelijking @Gonadan ! Ik had zelf ook de AH Guanciale geprobeerd omdat ik ook geïntrigeerd was dat het in de schappen lag, maar kom eigenlijk tot ongeveer dezelfde conclusie. Al ben ik uiteindelijk wel van mening dat het stuk van de AH gewoon echt te hard is om goed te gebruiken in een carbonara, los van het gebrek aan smaak.

Overigens kon ik bij mijn slager wel gewoon een stuk guanciale krijgen dat zij afsneden van een groter stuk. Het zal dan denk ik wel per slager verschillen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Gonadan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:07:
[...]

Ja als ik dan toch een doosje uit Italië laat komen heb ik hem wel even extra gevuld. :P
Hier ook eens per jaar een flinke bestelling bij Moretti. Vaak ook wel 10% kortingscode te vinden, dus dat is sowieso al een mooie compensatie voor de verzendkosten.
Hun guanciale is inderdaad goed, maar ook groot fan van de Spianata Piccante en Nduja di Spilinga. Vorige keer voor wat extra vulling Salsiccia Stagionata Curva meebesteld - stelde ook niet teleur. :9~

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja ik had het nu via Amazon besteld want dan is het gratis, maar dan gooien ze in feite gewoon overal een dikke opslag bovenop dus als je wat meer wilt bestellen zou ik direct aanraden.

@tagican ik ga er vanuit dat die van mij dat ook wel doet, maar heb hem nog niet kunnen spreken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wie heeft hier een snijmachine eigenlijk? En dan geen mandoline maar echt met draaiend mes voor vlees en dergelijke? Zou ideaal zijn om zo'n spianata dun op te snijden. :P

Ik zit nog steeds wel met een schuin oog naar een vleeswolf te kijken. Daarmee wilde ik ooit dingen als gehakt en worsten maken, maar heb dat niet gedaan omdat ik vrees dat het éénmalig leuk is om te doen en dat ik ze daarna gewoon koop omdat een goede slager of worstenmaker dat beter kan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan goede vraag die ik ook heb. Ik heb een goedkoop plastic ding, ooit nog van mijn moeder geweest. Doet het redelijk maar gebruik het eigenlijk nooit. Toch denk ik er aan een upgrade te doen naar iets van metaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Gonadan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:53:
Wie heeft hier een snijmachine eigenlijk? En dan geen mandoline maar echt met draaiend mes voor vlees en dergelijke? Zou ideaal zijn om zo'n spianata dun op te snijden. :P
Wij hebben deze van de Lidl. Gedroogde worst gaat daar perfect mee. Proscuitto crudo/parma gaan ook wel, maar met iets meer geduld.

Redelijk makkelijk schoon te maken. Vaak snijd ik gelijk de hele spianata en gaat deze geportioneerd de vriezer in.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 27-08-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@GermanPivo het nadeel is dat die dingen zoveel ruimte vreten. Ik zag wel een paar inklapbare die ik erg aantrekkelijk vind, maar die lopen ook meteen aardig in de papieren. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
tagican schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:03:
Al ben ik uiteindelijk wel van mening dat het stuk van de AH gewoon echt te hard is om goed te gebruiken in een carbonara, los van het gebrek aan smaak.
Wat bedoel doel je met te hard, dat kan ik niet plaatsen.
(ik vind die juist (o.a.) niet lang genoeg gedroogd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:56
Misschien dat ik beter het woord 'taai' kan gebruiken dan 'hard'. Het vlees dat ik normaal van de slager haal is wat zachter in structuur en sneed heel prima, het vlees van de AH was echt meer taai - om te snijden, maar ook om te eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Gonadan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:55:
@GermanPivo het nadeel is dat die dingen zoveel ruimte vreten. Ik zag wel een paar inklapbare die ik erg aantrekkelijk vind, maar die lopen ook meteen aardig in de papieren. :X
Ja, herkenbaar. Beetje het probleem met een hoop keukenapparatuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De guanciale van de AH is een vreemd stuk. Als je de snede bekijkt is hij een heel stuk lager dan je van een hele guanciale af zou snijden. Alsof ze niet de kinnebak maar de wang of zelfs iets anders gebruiken.
Daarnaast zit er tien (!!!) keer zoveel zout in/op dan de Moretti variant. Ik weet niet hoe significant dit spul krimpt bij drogen maar voor 100 gram guanciale is 127 gram vlees gebruikt aldus de verpakking.

De Moretti variant zal nog te vers zijn voor de smaak van @Jaspervl maar die van de AH voelt niet per se als meer gedroogd, maar gewoon anders. Ben wel benieuwd hoe dat zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan De hele wang kan (en zal) gebruikt worden voor guanciale. Ik geloof dat er wel een ideaal ratio is tussen vlees en vet wat er in praktijk toe leidt dat maar een stukje van het hele deel in de gewenste zone valt.

Smaak heeft ook te maken met kruiden/specerijen (en wat daarmee gedaan is).

mbt je snijmachine: ik heb er jaren een gehad (vorig jaar verkocht), maar dat ding draaide zenuwslopend langzaam om voldoende vermogen te kunnen leveren.
Een plakje droge worst snijden ging op zich prima maar een aangevroren stukje koe tot carpaccio snijden duurde zo lang dat ik 'm daardoor bijna nooit gebruikt heb .
En aangezien het toch plek in beslag neemt kan je net zo goed een Berkel van marktplaats ofzo af trekken, daar wordt je vast veel vrolijker van. Maar houd hier iig wel rekening mee.

Edit: realiseer mij net dat het waarschijnlijk niet merkbaar langzaam zal lijken als je nooit een profi snijmachine bediend hebt. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 27-08-2025 14:43 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0jPpaU926e4WsuLmbJx0gF2oUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VquWJ4YTyvlOJ363B1XkEaYn.jpg?f=fotoalbum_large

Meegenomen vanuit onze vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:41:
@Gonadan De hele wang kan (en zal) gebruikt worden voor guanciale. Ik geloof dat er wel een ideaal ratio is tussen vlees en vet wat er in praktijk toe leidt dat maar een stukje van het hele deel in de gewenste zone valt.
Maar wat noem je in die context nog wang? Ik lees overal dat het varkenswang is, maar dat de kinnebak gebruikt wordt. Dat is al een ruime uitleg van de term wang, dan reken je in feite de onderkin mee. Ik weet niet in hoeverre dat in de vertaling stand houdt en in hoeverre wij het in het Nederlands hebben over dezelfde delen als de Italianen. Het zal niet voor het eerst zijn dat fabrikanten definities wat ruim nemen in hun eigen voordeel. ;)
Smaak heeft ook te maken met kruiden/specerijen (en wat daarmee gedaan is).
Uiteraard, maar als het alleen om de kruiden gaat dan pak je dat er wel uit. Het zou mij niets verbazen als ze in het proces meer hebben gedaan ten behoeve van de houdbaarheid bijvoorbeeld. Iets wat ik mij best voor kan stellen bij een supermarktproduct.
mbt je snijmachine: ik heb er jaren een gehad (vorig jaar verkocht), maar dat ding draaide zenuwslopend langzaam om voldoende vermogen te kunnen leveren.
Een plakje droge worst snijden ging op zich prima maar een aangevroren stukje koe tot carpaccio snijden duurde zo lang dat ik 'm daardoor bijna nooit gebruikt heb .
En aangezien het toch plek in beslag neemt kan je net zo goed een Berkel van marktplaats ofzo af trekken, daar wordt je vast veel vrolijker van. Maar houd hier iig wel rekening mee.

Edit: realiseer mij net dat het waarschijnlijk niet merkbaar langzaam zal lijken als je nooit een profi snijmachine bediend hebt. :9
Ik ga hem langzaam vinden. :+

Maar moet zeggen dat carpaccio snijden nog niet in mij op was gekomen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Maar wat noem je in die context nog wang? Ik lees overal dat het varkenswang is, maar dat de kinnebak gebruikt wordt. Dat is al een ruime uitleg van de term wang, dan reken je in feite de onderkin mee. Ik weet niet in hoeverre dat in de vertaling stand houdt en in hoeverre wij het in het Nederlands hebben over dezelfde delen als de Italianen. Het zal niet voor het eerst zijn dat fabrikanten definities wat ruim nemen in hun eigen voordeel. ;)

[...]

Uiteraard, maar als het alleen om de kruiden gaat dan pak je dat er wel uit. Het zou mij niets verbazen als ze in het proces meer hebben gedaan ten behoeve van de houdbaarheid bijvoorbeeld. Iets wat ik mij best voor kan stellen bij een supermarktproduct.

[...]
Tjah lastig, wat exact de kinnebak is en waar dat op houdt zal per regio verschillen. Net zoals bij alle andere technische delen van een beest.

Alex (french guy cooking) heeft een vermakelijke serie over carbonara en daarbij hoort ook een bezoekje aan Beradi, een andere Italiaanse worstenmaker. Wellicht dat je daar nog wat (visuele) aanwijzingen uit kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7WUUdhL5lvcBh1qTGPyEMQRztY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oAxdsSS1ytKvpdJF5K7SUmf8.png?f=user_large
Specifieke episode op Youtube.

Wat ik bij Moretti in de afgelopen jaren heb gekocht is imho alleszins redelijk. Maar het blijft een dierlijk product, de ene wang zal groter zijn dan de andere en ik koop daar de eerder genoemde 800 gram. Dat betekent dat ik soms een aantal delen binnen krijg die samen het totaal van m'n bestelling vormt. De hele wang is dan vaak duidelijk gedeeld in 2 stukken.

En daar zit ook de crux waarom ik het niet hier in de buurt haal bij die ene zaak die nog binnen acceptabele afstand van mijn reguliere route valt. Als ik daar een portie haal wat van een groter stuk afgesneden wordt krijg ik niet noodzakelijk het deel wat ik graag wil hebben, en als ik een hele haal betaal ik alsnog de hoofdprijs.

Mbt de smaak: ik gok dat die van de AH netjes in een droogkast heeft gehangen met mogelijk zelfs een geforceerd droogproces.
Een "boerenschuurtje" in Italie voegt natuurlijk andere smaken toe.
Het zal bij de supermarkt niet noodzakelijk om de houdbaarheid draaien maar om productiesnelheid en continuïteit.

Ik heb maar 1 unit gekocht bij AH dus kan weinig zeggen over welk deel van de wang er exact in het pakje zat.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw4HVn0luRqjjKVr8Ehso6jnRyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk1tE15UaIAdaKk1zReOzgmr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAoCvSyHfDXksDkwo-U93iOOyuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZgdeYFZX3ToKeVNfnHzlbRd.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit courgette soupje gemaakt. Erg lekker. :9
Na het koken alles in de blender op de soepmodus.

Zout, kokosolie en suiker weggelaten. Zonder pepper
De courgette, knoflook, uien en basilicum komen van eigen herenboerderij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 1nsane
Ik mocht geen nieuwe keukenapparaten meer kopen van m’n vrouw dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6zy18mQ4NEpl_TqOBSL53kCC2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucpQLG4AgwhYQ6Ae41nHU1sO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDmwt4TH6jNRT0FpCxWdQ6XsLtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFqljVYkd2Ul02pe6L2M2hrJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tucc1KQE_gvNPty7Zi28ExY-slE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu6V3dTD41hJLzwVI2b2Tj2L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Laatst online: 14:51

aerofreak

Steve Jobs

Goed gelukt :+

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Jij snapt hem ;)

Mes is recentelijk nog geslepen en hij werkt prima. Ding is wel zwaar maar snijd beter gok ik dan een Lidl ding. Voor 60,- kon ik hem niet laten staan. Moet nog even wat gepoetst worden maar nu kan ik zelf lekker vleeswaren gaan maken.

[ Voor 41% gewijzigd door 1nsane op 03-09-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:40
Ik maak wel eens gebruik van AI om een recept te "toveren" van wat ik nog in voorraad heb. Nu ben ik de voorlaatste dag op vakantie en ik wil zo weinig mogelijk verspillen dus heb ik AI om hulp gevraagd, en die kwam met, naar mijn aanvoelen, een experimenteel idee.
Ik heb nog ongekookte penne, en wou iets met rundvlees, dus ik was op zoek naar een saus.
Een look-roomsaus kwam eruit, had ik zelf ook kunnen bedenken, en dan kreeg ik de vraag wat er nog in voorraad was. Sojasaus, Provençaalse kruidenmix, een flesje duvel, rum, een limoen, zwarte kersenconfituur.
En toen kreeg ik volgend recept :
Ingrediënten (2 personen)

1 sjalotje, fijngehakt
1 teentje look, fijngehakt
1 el boter of olijfolie
1 scheut rum (± 30 ml)
100 ml Duvel (optioneel, geeft een moutige toets)
150 ml room
1 volle koffielepel zwarte kersenconfituur
1 à 2 tl vers limoensap (naar smaak)
Peper en zout naar smaak

Bereiding
1. Fruit sjalot & look in boter tot glazig.
2. Blus met rum en laat de alcohol kort verdampen.
3. Voeg een scheutje Duvel toe en laat inkoken.
4. Voeg de room toe en laat zachtjes indikken.
5. Roer één koffielepel kersenconfituur door de saus en laat volledig oplossen.
6. Voeg een beetje limoensap toe, proef en balanceer → fris versus zoet.
7. Kruid af met peper en zout.

Smaak → romig, subtiel fruitig, tikje zoet, fris van limoen, complex door de rum en Duvel.
Ik heb dit recept dan ook eens door andere AI's gehaald, eentje vond het een twist op de Franse sauzen voor bij wild. Een andere gaf me dit mee
Het is geen standaardrecept, maar de logica achter de smaakcombinaties is solide. Het lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd, maar de verschillende componenten werken samen om een unieke en evenwichtige saus te creëren die goed zou passen bij zowel penne als steak. De romigheid, fruitigheid en de complexe ondertonen van de rum en Duvel maken dit tot een avontuurlijke en smaakvolle keuze. Ik zou je zeker aanraden om het te proberen.
Hier meningen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Naar mijn mening weet en kan AI al een heleboel, maar koken valt daar dus niet onder.

Gooi alle ingrediënten bij elkaar en maak daar een leuk verhaaltje van?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De LLM is duidelijk de sojasaus vergeten.

Mja op zich zie ik wel een balans tussen zoet/zuur/zout en een klein bittertje.
De opbouw van de saus is ook gewoon (klassiek) Frans. Daar zit dan ook de crux, zolang je de basisregels volgt is het technisch correct en de uitkomst is een kwestie van smaak.

De combinatie kriek en rum (of vieux/cognac/sherry) is verder wel typisch Belgisch (de room niet).
De duvel combineren met je kersenconfiture om de kriek te vervangen vind ik een prima deconstructie.

- knip -

• Arator
bvk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:58:
Naar mijn mening weet en kan AI al een heleboel, maar koken valt daar dus niet onder.

Gooi alle ingrediënten bij elkaar en maak daar een leuk verhaaltje van?
Koken en proeven kan een AI inderdaad niet, maar er zit een bibliotheek van kookboeken achter. Ikzelf heb geen kookopleiding genoten, ik kan mijn dagelijks potje maken, en daar stopt het dan. De uitleg die AI soms geeft waarom iets werkt, vind ik goed. Dat haal je niet (altijd) uit een (online) recept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Arator schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:01:
[...]

Koken en proeven kan een AI inderdaad niet, maar er zit een bibliotheek van kookboeken achter. Ikzelf heb geen kookopleiding genoten, ik kan mijn dagelijks potje maken, en daar stopt het dan. De uitleg die AI soms geeft waarom iets werkt, vind ik goed. Dat haal je niet (altijd) uit een (online) recept.
Die bibliotheek van kookboeken wil ik ook wel, maar dat is niet mogelijk. Het kunnen doorzoeken van de informatie in bijvoorbeeld The flavour bible, Guide Culinair of Modernist Cuisine kan een AI veel sneller en beter dan ik. Maar het is de laatste tijd ook een beetje de vraag of die AI al die kookboeken ook wel legaal leest als ik me niet vergis....

Ik gebruik ook AI hoor, daar niet van en ik ben best wel benieuwd welke sites Gemini allemaal gaat bezoeken en lezen, met een recept als gevolg als ik die ingrediënten van jou aanvoer.

Want waarom is er niet gekozen voor die Provençaalse kruiden i.c.m. de Penne en het rundvlees?

Specs

• Raymond P
@bvk Ik heb het ook wel eens geprobeerd (en niet gemaakt uiteraard).
Naar mijn idee wordt er altijd geprobeerd zo veel mogelijk te gebruiken van wat je opgeeft ipv de eenvoudige route te kiezen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
bvk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:50:
[...]

Die bibliotheek van kookboeken wil ik ook wel, maar dat is niet mogelijk. Het kunnen doorzoeken van de informatie in bijvoorbeeld The flavour bible, Guide Culinair of Modernist Cuisine kan een AI veel sneller en beter dan ik. Maar het is de laatste tijd ook een beetje de vraag of die AI al die kookboeken ook wel legaal leest als ik me niet vergis....

Ik gebruik ook AI hoor, daar niet van en ik ben best wel benieuwd welke sites Gemini allemaal gaat bezoeken en lezen, met een recept als gevolg als ik die ingrediënten van jou aanvoer.

Want waarom is er niet gekozen voor die Provençaalse kruiden i.c.m. de Penne en het rundvlees?
Geen idee. Ik vermoed dat ergens een regel zit in die AI om zoveel mogelijk te gebruiken uit een opsomming. En dat die mogelijke combinaties bekijkt, en dat er minder ingrediënten gebruikt konden worden met die Provençaalse kruiden. Ergens krijgen die antwoorden een waarde toegewezen, misschien heeft een programmeur er wel plezier in gehad om de zotste combinaties hoger te waarderen.
Ik heb het klaargemaakt, het was niet slecht, maar om nu te zeggen dat het een recept was om bij te houden, dat ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Ik ben inmiddels bezig om vlees te maken voor de snijmachine en om daar uiteindelijk beleg van te maken.

Picanha en Porchetta.

Picanha maakt niemand als beleg dus ik wel. Eerst 4u op 53c sous vide en dan affikken. De Porchetta low en slow morgen op de Weber en daarna affikken.

Op de knoflook na, alle kruiden uit eigen tuin ook voor de Porchetta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJlsaPQ5s7lLEwo6kltbhW9ToQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GB15uZ5BsfvoROfkmGWwAeJG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nH_Sj0lGw6ERmetkxsrIcR88zDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FskSZCrADhGVZe2Yu8odiqgK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZQsaRdluafHrhV9_13ZSGoBs5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdBA5Ik8YaoqMUc32cxjoZJM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYtOq_jFQ8KUB2ZQGxvFYmYkXLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNrzogtc1V0CHaCYf7OVfKTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfwPWy-spbfSnkP-YBAXdC0TLKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWJW18pXYD9cOYXXAV39bOmO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cYOcbL5ELvlTJWONJHcIfFNOqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyqLcdNUMDcrkPIc3MphBt3P.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOSaL8YaF1ApoE7-VG4Mh8Z9JgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wP7uaJAAAuoIevyMI8lMVPN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKjDfHBYvNW56-UQ-U_VxDFF2Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Aejv5GMaIJGoul4vNLLJijd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc7gVbckFy6SSKmF_9nNMa3nI60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzFEvgqmVA9zfQgGKM3dUICi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqjZ9GCD7FPoKhHfeDG90DDkGHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWxDevypB8LjeTquyjoFcz28.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@1nsane zat ik ook aan te denken, eigen dingen vereisten en snijden voor op de borrelplank of op brood. Hou ons op de hoogte!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:12:
@1nsane zat ik ook aan te denken, eigen dingen vereisten en snijden voor op de borrelplank of op brood. Hou ons op de hoogte!
De Porchetta is intussen klaar voor garing morgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_0VICKea0uivtFu7jX7M-i_RHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMRSZHB4nBZVZL0TjhDnJBOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
Zo, nu ik wat tijd heb even wat foto's posten van wat ik de afgelopen weken heb gekookt:

Haxe met aardappelpuree, rode kool en een Duits biertje (jaja, uit het verkeerde glas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SoGzJPCWHxPXiy8jEoTPoujMzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6wzsvN0MpcWSO86dVBDPrlx.jpg?f=fotoalbum_large

Zalmpje uit de oven met een citroen chimichurri, en een hele zooi aan geroosterde groenten (allemaal met een andere combinatie van kruiden en smaakmakers om het interessant te houden. Was érg lekker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX2iJXtKVfTiNwRscCIi9DpADGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8gRxneEqe22O0rFzI7z5Tdt.jpg?f=fotoalbum_large

Taco's met carnitas en gemarineerde kipfilet, met alle toppings. Ook zelfgemaakte tortilla's, maar die zitten in het stoommandje verstopt. De witte drank is zelfgemaakte horchata:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u89q5pwgtv8HjzYWoK01UB2jjQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrYYzYKnJf4ol8qvIxF85EYh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Haxe moet ik ook weer eens maken, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Heb een variatie gemaakt van een recept wat er in Ekoplaza blaadje staat, rijstnoedels, kokosmelk, tofu en de rest komt van eigen herenboerderij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqdHI2Vktj-dYWRd9nOSuGaS7fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4ifw9HPQSHG0rVJa6nzH6cs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcb-2WCUz_eDZWwOYYzHfXUlAKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlgDZzJoMk0YBGmUkXs7evnR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ixiBHk4uXYN6wickhmJWAI7TVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oP9Kg7nFRDj3vou2ZsI6vg3p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6laMX0yOpwcHR7bVhsqKvXYsNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViKrLZEtdAR9pfi2ikS74TPJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Nog geen aubergines daar komt wel verandering in, kas is afgelopen week geplaatst. :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuvXs_z0LBt_0oi87zHSDcz0__4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG29gwU0BUWNF4fzhR67zKwo.jpg?f=fotoalbum_tile
De verwachting is dat we ten vroegste najaar 2026 iet eetbaars hieruit kunnen oogsten. Paprika's, komkommers aubergines heb er nu al zin. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 1nsane
Nou, de eerste batch beleg gemaakt en boy oh boy.

De Porchetta heb ik SV voorgegaard 68c 3,5u
De Picanha ook 3,5u maar op 53c.

Daarna op de Weber een korstje gegeven.

Daarna op de Weber bbq gedaan voor de hele fam (12 man). Enfin prima, moest de hele stukken vlees toch terugkoelen om het te snijden.

Dit ga ik vaker doen, écht next level lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ED72QkAjRLZnO9zQ61BqM_tizc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06ufn5rwOvmrZFbzeljJ1wvJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3_lAszkFQMo51NlBvPw88vHds0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmzTUX75xRU12yDz9sPkPdFR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7i-Mn5p6olbVnoYJm99IjuBamg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PslDPUSwpLqLNwPB3TganfpR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piGupeN0Q0jbyJIs694nucW8JQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjguoGnZFl6HC29wDb28AxLI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yq4u7oVU399cp2aVAhgssoXQQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBw8ZBX1FzuwD0jiuO4j3QRI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtYqzdYNnHRjAUV6hfFZqLSv9ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vODhlZ0NsdwbZltu7RIA1cqr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwBuPKCIKJJI-Wf3N9Pz4pzzqTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KVn3BeYT3lJkim2gcv5wE72.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yir2m0ybomdjzGxy0TZX9J4Mu7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sof762xZZLm60IR3tU2aBCjm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vAPmvNJFiTmv1TBX96MCcZZaSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqMwSBUADzXmshMmCX05rNdO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRDW5ORwgKdRhoW608RXUi7NShY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZB9EE6kwcMx4j5TAzBkP2W3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbRzeY59M4aZnYYPZAEjDzyC9Xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09USmuZDMSomm6LtKhb120Df.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIepC_TNlA7jsmxA9ah2BjUazxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARXUhMtdwtcNhmnstF2DseDa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cly5WxPLdl2ME5iXxvE3edYhQ7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A7yrVwedckL1bpwX8wHqTKC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Uiteindelijk heb ik wel wat ervaring met dit soort machines maar het is toch leuk als het in eigen beheer dan heel goed lukt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:34
1nsane schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:51:
Nou, de eerste batch beleg gemaakt en boy oh boy.

De Porchetta heb ik SV voorgegaard 68c 3,5u
De Picanha ook 3,5u maar op 53c.

Daarna op de Weber een korstje gegeven.

Daarna op de Weber bbq gedaan voor de hele fam (12 man). Enfin prima, moest de hele stukken vlees toch terugkoelen om het te snijden.

Dit ga ik vaker doen, écht next level lekker.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En bedankt! Nu moet ik dit ook gaan aanschaffen en proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leuk initiatief van veiligheidsregio Rijnmond. Was vandaag op meerdere media te horen en zien. Moest even zoeken naar een online versie voor mensen die het niet Huis Aan Huis verspreid krijgen, dus hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zqnBVGkhvWg8Sxh6dkvXtBt7c8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmqEXYDgLCWCUe7Uygb0SbSv.png?f=fotoalbum_large
https://rijnmondveilig.nl...m-Rijnmond-08-09-2025.pdf

Met wat BBQ en kampeerspullen (en wat kruiden) is inderdaad veel mogelijk zonder koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

Mooi dat soort initiatieven. Geeft mensen meer hoop dan knabbelen op astronautenvoer.

Misschien een goede pilot om landelijk uit te rollen. Mocht je bij de veiligheidsregio werken, gooi eens een balletje op?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien kunnen we dat als tweakers wel beter ;-)

in samenwerking met het kampeertopic moet er denk ik wel een redelijk goede lijst van recepten op basis van houdbare dingen te maken zijn (en ja ik reken confit canard uit blik daar ook onder) met een gaspitje :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:27:
Mooi dat soort initiatieven. Geeft mensen meer hoop dan knabbelen op astronautenvoer.

Misschien een goede pilot om landelijk uit te rollen. Mocht je bij de veiligheidsregio werken, gooi eens een balletje op?
Mooie actie inderdaad, maar volgens mij zijn de gerechten op de foto's en de ingrediënten luxer dan wat de gemiddelde Nederlander eet. Ga je toch tijdens een ramp culinair gezien een stapje vooruit 🤣

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Technofreakz schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:14:
[...]

En bedankt! Nu moet ik dit ook gaan aanschaffen en proberen.
Ach, het hoeft niet duur te zijn toch? Beetje MP afstruinen voor zo'n machine, ik had wel mazzel met de mijne en ja, fair, ik had al meerdere SV sticks en vacumeermachines maar dit hoeft écht geen 1000,- te kosten.

Ik ga dit trouwens wel vaker doen want platgezegd, de kruiden staan al in mijn tuin, een stuk buikspek van een kilo kan je wel vinden voor een tientje, dan heb je, na reductie, laten we zeggen, 750 gram porchetta voor kwaliteit die je enkel bij de slager kunt vinden waar je er rustig 4 euro per 100gr voor moet betalen. Ik heb wel de mazzel dat ik een grote keuken met apparatuur heb, en ja, dat kost ook gewoon geld maar op langere termijn heb ik beter beleg tegen betere prijs. Ik hoef er immers niet per se aan te verdienen.

Ter proef gisteren wat meegenomen naar werk, mijn directe collega's zijn mijn testpanel en daar zitten ook mensen bij die wel weten hoe dit moet smaken en die waren laaiend enthousiast.

Van de Porchetta hebben we ciabatta's gemaakt met rucola, Nduja. Nou dan waan je je wel in Italië.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Vandaag hertensukade met 3x biet (chioggia bietenblokjes sous vide, bietenscheuten, bietenchips) en pastinaak uit de oven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbQZRDkP7oJf5R7uomG9TYPyKu0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p395oWKVhDVmSFc5L63PZau1.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tomatoman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:12:
Vandaag hertensukade met 3x biet (chioggia bietenblokjes sous vide, bietenscheuten, bietenchips) en pastinaak uit de oven.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Gisteren ook Hert biefstuk gemaakt, garing blijft een ding maar was alsnog goed gelukt (vriendin heeft het liever wat gaarder)

Mooi vlees om mee te werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zag dat het hier over carbonara ging een paar weken geleden. Leuk experiment @Gonadan!

Ik vind de AH Guanciale qua smaak echt wel verschillen van regulier spek, maar dat geldt niet voor de voorgesneden blokjes van de AH die mijns inziens sowieso te klein zijn gesneden maar dus ook echt minder lekker smaken.

Qua klaarmaken gebruik ik nu een jaar of zo deze video en die methode heb ik nu aardig onder de knie thuis. Het duurt wel langer omdat ik de porties voor het gezin individueel maak maar qua smaak en structuur wat mij betreft onovertroffen.

De moeilijkheid zit hem er in de au bain marie tijdig van het kokend water af te halen voordat je scrambled eggs krijgt. Bij mij is dat als de eidooiers een beetje beginnen te schuimen en ietsje dikker worden qua structuur, maar dat moet je echt even aanvoelen en duurt misschien een paar keer voordat je het door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:19:
Ik zag dat het hier over carbonara ging een paar weken geleden. Leuk experiment @Gonadan!

Ik vind de AH Guanciale qua smaak echt wel verschillen van regulier spek, maar dat geldt niet voor de voorgesneden blokjes van de AH die mijns inziens sowieso te klein zijn gesneden maar dus ook echt minder lekker smaken.

Qua klaarmaken gebruik ik nu een jaar of zo deze video en die methode heb ik nu aardig onder de knie thuis. Het duurt wel langer omdat ik de porties voor het gezin individueel maak maar qua smaak en structuur wat mij betreft onovertroffen.

De moeilijkheid zit hem er in de au bain marie tijdig van het kokend water af te halen voordat je scrambled eggs krijgt. Bij mij is dat als de eidooiers een beetje beginnen te schuimen en ietsje dikker worden qua structuur, maar dat moet je echt even aanvoelen en duurt misschien een paar keer voordat je het door hebt.
Not too salty en er vervolgens vier handen zout in gooien. :D

Interessante methode, wel leuk om eens te proberen. Ik mieter alles meestal gewoon bij de guanciale in en gebruik de restwarmte uit de pan om de saus goed te krijgen. Gaat een stuk sneller maar is misschien minder lekker dan dit. Wordt weer experimenteren. :P

Het valt me wel op dat hij wel erg veel water in de saus gooit, en toen hij het lekkerste deel van de guanciale eraf sneed had ik hem bijna uitgezet. :/
Maar ja, hij zei al dat de nieuwe generatie niet van smaak houdt dus wellicht zijn dit keuzes ten behoeve van zijn klanten en niet zozeer de beste methode.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Weer eentje in de categorie, wat doe je met keukenapparatuur wat bijna geen enkel weldenkend mens heeft?

Ditmaal, de sapcentrifuge.

Schoonmoeder had hem jaren geleden gekocht maar gebruikt hem niet.

Toen kreeg ik hem, vlak voordat we gingen verhuizen 2 jaar geleden en lag dus in een doos. Vandaag maar eens “van stal” gehaald.

Leek me een leuke activiteit om met mn dochter, neefjes en nichtjes sapjes te maken en dat was een geslaagde actie, flessen, met toestemming, gebietst bij de AH XL.

Ik liet ze allemaal fruit pakken en in een bak doen en daar maakte ik dan een flesje van voor ze. Helemaal trots natuurlijk dat zij het zelf gemaakt hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njg1YlD7Z7kh-p-mqrKHJ-XCZmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3LmR2dbr08Ypb6Acx5QYO2U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ace5PxO7z_ybJZKsvgCOICGxRnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQoAS7vtsRn0wnxVnSKHKthu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjj1t0pE0ojHkFaXLfiBdhFopTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOlf0vZqW3mO2wRHaRImYR7Q.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMAhelvTcmmTk7ArRWN1YtLJuFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qHeAvY4LUupu6Ah5FPKLnQc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLsCSzymNEY1rBT-jNvmqmOkxuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtwBPwkXqs2jcEVTxBN3S3Ra.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkQFMm0ZtLY7s4iWCZ6k66uBC9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuxzknglQoKPJRhiZZOMyR7c.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@1nsane leuk van die AH! Nichtje van me heeft ook wel eens een stapel McD patatzakjes meegekregen omdat ze die zo leuk vond om uit te eten (thuis).

Maar "selluf doen" is met een sapcentrifuge en AH flesjes natuurlijk superleuk om te doen, zeker nu er vruchten in overvloed zijn.

Je moet dan weer een tweaker zijn bijna om er met een labelmaker labels op te zetten :P

Zelf een ooit een slowjucer gehad, na een tijdje toch maar weggedaan wegens niet gebruiken. Waarom? Te lui ben ik bang.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste