Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:09
Gonadan schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:14:
[...]

Als je een stijf bevroren wat dikker pakket hebt wordt dat wel lastig. :P
Ja, dan ben je te laat. Na 45 minuten vriezen moet het wel lukken. Vooruit blijven denken natuurlijk. ;)

@franssie Wat gaat er exact mis dan? Krijg je niet al het lucht eruit?

- knip -

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Raymond P schreef op woensdag 24 september 2025 @ 05:28:
Ja, dan ben je te laat. Na 45 minuten vriezen moet het wel lukken. Vooruit blijven denken natuurlijk. ;)
Dus ik zeg dat ik het steeds vergeet bij het sealen en daarom een smallere rol wil hebben voor de zekerheid en dan stel jij dat ik het vooraf kan aanpakken. Ja hè hè captain obvious, maar dat vergeet ik dus te vaak. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zolang je vergeet die smallere rol te kopen is het wel een goede oplossing >:)

Ik dacht eigenlijk toen ik het las dat je bijv. een potlood oid in de vacumeerder zou leggen, zodat dat lijntje er op die manier vanzelf in zou komen. Geen idee of dat kan?

• Gonadan

Gonadan

Geen idee hoe ze dat voor zich zien met een potlood, maar als ik er aan denk vouw ik het pakketje nu gewoon dubbel voordat hij de vriezer in gaat, dan heb je vanzelf een 'lijntje'. ;)

En direct even een paar rollen besteld, dus dat excuus kan ik niet meer gebruiken. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lang geleden heb ik weleens in de profi keuken zo'n ding gebruikt, je vult die zak legt hem in t apparaat en dan trekt die vacuum. De zak vormt zich naar de vorm van de kamer, al dan niet met het potlood. Maar terwijl ik dat tik is dat dus die kamermachine waarover gesproken werd lijkt me. En jij zal een ander type hebben?

• Gonadan

Gonadan

Ja ik heb een 'gewone' met zo'n klemklep. En lekbakje voor als je iets vloeibaars sealed want dan komt er soms een beetje uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:43:
[...]

Dus ik zeg dat ik het steeds vergeet bij het sealen en daarom een smallere rol wil hebben voor de zekerheid en dan stel jij dat ik het vooraf kan aanpakken. Ja hè hè captain obvious, maar dat vergeet ik dus te vaak. :D
Hehe nee, dat had je nog niet zo uitgebreid verteld. :+

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:28:
[...]

Hehe nee, dat had je nog niet zo uitgebreid verteld. :+
Neem nog een bakkie en lees even terug. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
* Raymond P gaat voor espresso #6 sinds 03:00

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:32
franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:06:
[...]

Netjes gevacumeerd, kamer machine?
gewoon een foodsaver met 28cm rol erin.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Technofreakz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:53:
[...]

Deze maak ik ook altijd, en vacumeer het altijd in porties in. [Afbeelding]
Ik heb een hekel aan werken met onze cheapo vacumeerder van de Lidl dus wij gebruiken ziplockjes van de Ikea. Maar hetzelfde idee inderdaad. Mooie platte pakken :) Doe hetzelfde met gehakt bv, rollen we ook plat tot plakke pakketten zodat je het kan stapelen of in ieder geval structuren.
Gonadan schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:47:
Dit gaat ook prima met een normale hoor.
Goed dat je het zegt, ik moet nog even een smallere rol halen. Ik trap er nu steeds in dat ik iets invries wat net niet in mijn pan past. En daar kom ik dan steeds achter als ik het in de pan wil ontdooien. :+
Ja classic. Blijft hier ook een issue inderdaad. :+
Raymond P schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:01:
@Gonadan Dan pers je toch een breeklijntje in het midden?

Wat een recept trouwens van die Miljushka. 1,5 bol (!) knoflook op 750 gram gehakt, suiker, thijm rozemarijn... Maar geen spek? :p
Knoflook gaat hier er wat minder in, gehakt ook (vaak 500gram) en de suiker is om je tomatenpuree wat te ontzuren. En wij doen nooit spek in de saus :o Wel een goed idee overigens...

Staat hier overigens altijd een uur of 8 op (dagje) en dan nog een nachtje afkoelen. Heb nooit last van te veel knoflook gehad tot dusver hoor!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Stufferdt Officieel (en dan ook daadwerkelijk officieel) is knoflook helemaal niet toegestaan. ;)

Als je de tomatenpuree gewoon ontzuurt hoef je daar ook geen suiker meer voor toe te voegen.

- knip -

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
Nog iemand tips voor een goed kaasschaaf voor jonge/zachte kaas? Boska schijnt een goed merk te zijn lees ik (op pepper) maar reviews op Bol zijn erg wisselend.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

OK, ik lees dus dat netjes vacumeren van natte meuk dus ook goed met een simpeler vacumeerapparaat kan. Dan maar eens een rol offeren om deze vaardigheid onder de knie te krijgen. Bij mij schiet óf het te ver door óf er komt nattigheid bij de seal die ik dan minder vertrouw.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan

Gonadan

Marc3l schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:29:
Nog iemand tips voor een goed kaasschaaf voor jonge/zachte kaas? Boska schijnt een goed merk te zijn lees ik (op pepper) maar reviews op Bol zijn erg wisselend.
Klopt, Boska is een heel prima merk. Jonge kaas is altijd meer een uitdaging dan oudere kaas, ongeacht welke kaasschaaf je gebruikt. Persoonlijk zou ik voor Boska gaan, maar dat is omdat ik er zelf goede ervaringen mee heb. Niet per se omdat het het enige alternatief is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Boska is in NL wel het merk voor kaas gerelateerde producten. Alhoewel ik ook erg gecharmeerd ben van mijn Brabantia kaasschaven. Ik heb er dus twee, eentje met lepeblad (of hoe dat ook maar moge heten)l, en eentje zonder.

Ik vind bij jonge kaas die zonder dat lepelblad lekkerder werken, mijn vriendin juist weer niet dus het blijft persoonlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:33:
OK, ik lees dus dat netjes vacumeren van natte meuk dus ook goed met een simpeler vacumeerapparaat kan. Dan maar eens een rol offeren om deze vaardigheid onder de knie te krijgen. Bij mij schiet óf het te ver door óf er komt nattigheid bij de seal die ik dan minder vertrouw.
Niet te vol duwen zodat het vocht nog wat aanloop heeft, of op zijn minst zorgen dat het te sealen deel zo leeg mogelijk is. (heb ook wel eens de sealer op een theedoos gezet voor meer afschot. :P

En vocht wordt er soms inderdaad een beetje uitgezogen, dat is op zich niet erg daar heb ik de 'Moist'-stand op, dan fikt hij gewoon een tandje langer/harder volgens mij. Over het algemeen zit het dan gewoon goed dicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Ga het weer eens proberen, maar zo strak als @Technofreakz is voor mij wel een uitdaging. Ach ook wel leuk. Kamervacumeer is wel erg gaaf, maar past niet meer in de keuken ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1PmrXE_DmQr-q9snJHFAmP9aEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbXbKbMRKE5slGyVaI4GvZhT.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:57:
Ga het weer eens proberen, maar zo strak als @Technofreakz is voor mij wel een uitdaging. Ach ook wel leuk. Kamervacumeer is wel erg gaaf, maar past niet meer in de keuken ...
[Afbeelding]
Je ziet daar dat vocht ook gewoon mee naar buiten gezogen is, dat kan je achteraf ook nog uitspoelen (doe ik meestal wel). Als je eerst de boel onderin hebt en de bovenkant wat leger bij sealen, en daarna leg je ze mooi vlak dan oogt het ook al snel een stuk beter. Als de lucht er maar uit is toch? Dan is 'ie netjes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:16

MevrouwDeKat

Miauw

BOSKA! Wel het Monaco model.

• Marc3l
franssie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:49:
[...]

Boska is in NL wel het merk voor kaas gerelateerde producten. Alhoewel ik ook erg gecharmeerd ben van mijn Brabantia kaasschaven. Ik heb er dus twee, eentje met lepeblad (of hoe dat ook maar moge heten)l, en eentje zonder.

Ik vind bij jonge kaas die zonder dat lepelblad lekkerder werken, mijn vriendin juist weer niet dus het blijft persoonlijk.
Thanks! Ah ik las pas na 20 jaar ofzo dat die zonder lepelblad voor zachte kazen waren. Altijd met gebruikt 🙈 maar wel vaag dat het persoonlijk is 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een goede met lepel kan ook prima jonge kaas aan, maar met eentje zonder is de kans op plakken wel minder. Nadeel daarvan is weer dat je minder gestuurd wordt in het behouden van de juiste hoek en voor sommigen is dat meteen een reden om een kaas volledig tot boot uit te hollen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Marc3l schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:28:
[...]

Thanks! Ah ik las pas na 20 jaar ofzo dat die zonder lepelblad voor zachte kazen waren. Altijd met gebruikt 🙈 maar wel vaag dat het persoonlijk is 😃
Ja inderdaad raar, mijn vriendin gebruikt de korte liever voor oudere kazen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:41
franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:23:
[...]

Lukt mij nooit zo strak, een reden om over een kamer model na te denken.
Heb ik ook wel over nagedacht maar na het aanschaffen van een horeca snijmachine denk ik dat ik even moet wachten eer de vrouw dat gaat tolereren

Adjust non olet, plerumque...

• Marc3l
Ik lees daarover wisselende reacties, https://nl.pepper.com/aan...af-monaco-370642#comments

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:06

Dennis1812

Amateur prutser

Sinds wij een boska hebben (zonder blad, voor jonge kaas) hebben we geen problemen meer met kaas schaven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan

Gonadan

82% geeft de maximale score, 12% gewoon goed. Feitelijk geeft maar 3% een onvoldoende, en dat noem jij wisselend? :D

Het is inderdaad niet unaniem maar lijkt me prima toch? Nog even los van of pepper een goede bron is voor kwalitatieve reviews.
Zelf heb ik overigens de Milano, meerdere. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:06

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

Voor €11,89 kan je t prima proberen.
Gaat hier gewoon mee in de vaatwasser trouwens.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:32
franssie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:57:
[Afbeelding]
is gewoon gedaan met.

https://amzn.eu/d/6Ej1iQ5

Ik schep eerst alles onderin de zak, laat het apparaat z’n werk doen en na het sealen verdeel ik het vlak over de zak.

Dan ligt het beter verdeeld in de viezer en ontdooid het sneller.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Raymond P schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:23:
@Stufferdt Officieel (en dan ook daadwerkelijk officieel) is knoflook helemaal niet toegestaan. ;)

Als je de tomatenpuree gewoon ontzuurt hoef je daar ook geen suiker meer voor toe te voegen.
Mijn complimenten voor de bron! Hier valt niks tegenin te brengen natuurlijk op deze manier haha.

En qua suiker, goed punt inderdaad. Lijkt inderdaad niet nodig te zijn. Ga de volgende keer suiker weglaten!

Hier overigens een kaasschaaf van 2 euro van de Zuivelhoeve. Doet het prima :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• franssie

franssie

Save the albatross

Stufferdt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:18:
[...]
<>
Oh dat kan prima, zo heb ik een heel assortiment aan oestermessen. Guess what, die van 1E20 van de sligro werkt het beste. Ook een mesje dat ik gratis bij een doosje kreeg gebruik ik veel. De oestermessen van EUR 20+ zijn of al gebroken of zo ongebruiksonvriendelijk dat het eigenlijk gevaarlijk is.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:47
Stufferdt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:18:
[...]

Mijn complimenten voor de bron! Hier valt niks tegenin te brengen natuurlijk op deze manier haha.

En qua suiker, goed punt inderdaad. Lijkt inderdaad niet nodig te zijn. Ga de volgende keer suiker weglaten!

Normaal dienen de worteltjes om het zurige van de tomaat te breken. Pompoen of zoete paprika kan ook, maar dan zijn we weer aan het afdwalen van het recept. Op pizza gebruik je natuurlijk ananas >:)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Arator schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:43:
[...]

Normaal dienen de worteltjes om het zurige van de tomaat te breken. Pompoen of zoete paprika kan ook, maar dan zijn we weer aan het afdwalen van het recept.
Als je de tomatenpuree goed ontzuurt en goede tomaten gebruikt valt dat zure wel mee. De sofrito (ui/wortel/bleekselderij) geeft alleen maar een lekkere groente aroma en smaak.

Neem bijvoorbeeld de ragù Napoletana, dat is heel veel tomaat (en vlees) maar helemaal geen sofrito. Maak ik zelf liever dan een Bolognese overigens
Op pizza gebruik je natuurlijk ananas >:)
Barbaar!

Specs

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste