Herenboeren - Samen duurzaam voedsel produceren - Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHRRoYZ6jmijnpzW_ZrauLgzUEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nm6XIlLqkMHfoa3sawV24I08.jpg?f=user_large

Intro
Ik ben ben benieuwd naar ervaringen over Herenboeren / Herenboerderijen. Dit initiatief past bij de vraagstukken; hoe gaan we om met stikstof, hoe krijgt de boer een eerlijke vergoeding, en hoe kunnen we lokaal en duurzaam voedsel produceren en distribueren.
Sinds het vorige Tweakers topic uit 2017 zijn er een aantal van deze boerderijen opgericht verspreid over heel Nederland.

Wat is een herenboerderij?
Een Herenboerderij is een kleinschalig coöperatief gemengd boerenbedrijf. Een coöperatie van 200 tot 250 huishoudens is eigenaar en voor hen samen is er een boer die exclusief voor hen eten produceert dat zij wensen. Denk daarbij aan groenten, fruit, aardappelen, uien en vlees van runderen, varkens en eieren van eigen kippen. Een Herenboerderij is 15 tot 20 hectare groot en voedt circa 500 mensen.

Filmpje met uitleg van het idee: [Video: Herenboeren introductie]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht49bj5ftuPOqJBXpOoY_UCtIdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArvvmrSE9D40gV39nztgWvKh.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaringen gevraagd!
Ik ben aan het overwegen om lid te worden en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die lid zijn (geweest) of besloten hebben dit juist niet te doen of uit te stappen. Wat zijn jullie inzichten en tips? Hoe is het om lid te zijn? Hoe heb je je kook/eetgewoontes hierop aangepast? Wat is positief en wat is er minder aan jouw herenboerderij? Wat vind je van de kwaliteit en kwantiteit van je eten? Hoe staat je boerderij er financieel voor? Hoe actief ben je bij de boerderij? Ik wil alles weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:08

Punkrocker

Mostly harmless

We hebben er vorig jaar over nagedacht maar er vanaf gezien. Het zijn veel mensen die allemaal hun eigen voorkeur hebben en aangezien wij het graag 100% vegetarisch willen krijg je dat nooit voor elkaar in zo'n groep.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Aangezien het over ervaringen gaat, is dit meer iets voor iets voor AZ, dus AWM->AZ.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wij zijn lid van de Herenboerderij in De Bilt, die dit jaar gestart is, en zijn enthousiast! Het is bij ons nog wel allemaal in de opstartfase, dus e.e.a. gaat vast nog veranderen. Maar toch:
  • Je eet wat de pot schaft. Donderdag krijgen wij een mailtje met de oogst van de week, en daar plannen we dan de weekboodschappen op. Wij bestellen de andere boodschappen pas nadat alles binnen is, want hoeveelheden variëren nogal (ik vermoed dat dit aanloopissues zijn) en soms krijg je bonusitems. Maar plannen is wel een must. Je krijgt ook veel vergeten groenten, denk aan zomerpostelein, rammenas, palmkool, snijbiet, etc. Natuurlijk zitten normale groenten er ook tussen.
  • Je mag helpen, maar het hoeft niet. Wij verbouwen dit jaar ons huis, en zijn daar druk mee. Dit jaar doen we dus niet zo veel. Volgend jaar wellicht wel, ook omdat onze zoon dan wat makkelijker mee kan.
  • Je kunt kiezen uit een vegetarisch of omnivoor-pakket. Uiteraard is het eerste goedkoper. Er lopen wel dieren op de boerderij, wat ook handig is om de kringloop te sluiten.
  • De groente is niet zo mooi als in de supermarkt, maar dat is geen probleem. Omdat het heel vers is, is het wel lekker. Het is ook niet gewassen, dus wees voorbereid op veel grond in de groenten. ;)
Vooralsnog gaat alles redelijk harmonieus, en volgt de groep het bestuur. De begeleiding vanuit Herenboeren NL is ook goed. Het eerste jaar is het gewoon aankijken natuurlijk.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:45
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Na de vele afleveringen van de Keuringsdienst van Waarde, waar toch regelmatig naar bovenkomt dat winst en geld de drijvende factoren zijn, ben ik me steeds meer gaan storen aan supermarkten en de hele keten van boer naar supermarkt.

Dit lijkt hier een oplossing voor te zijn. Rechtstreeks van boer naar mij, beter nog, ik ben mede eigenaar van de boerderij. Er word geen winst gemaakt EN de boer krijgt een eerlijke prijs.

Vragen die ik wel zou hebben zijn, hoeveel krijg je in totaal (natuurlijk afhankelijk van de oogst) hoeveel moet ik zelf nog bijkopen. Ik ben best bereid om iets meer te betalen dan dat ik bij de supermarkt zou kwijt zijn, of wellicht dat het juist goedkoper is omdat de hele keten ertussenuit is?

Ik wil natuurlijk niet in een situatie terechtkomen waar ik onderdeel blijk te zijn van een slecht lopend bedrijf, met een slechte productie en slecht beheer...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Je krijgt wat het land geeft. ;) Het risico ligt dus volledig bij de aandeelhouders, dus de 200 huishoudens die deelnemen. De boer krijgt een vast salaris. In goede jaren kan dat heel veel zijn, in slechte jaren is het wellicht wat minder.

En je 'bouwt' zo'n boerderij met elkaar. Natuurlijk, er is een bestuur, er zijn boeren in loondienst, maar ±20ha grond kun je niet alleen met die groep onderhouden. Daar zijn meer vrijwilligers voor nodig. Of het succesvol is, hangt dus af van de inzet van de groep.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:22
Ik heb geen ervaringen - maar ik heb me nu ook ingeschreven als 'geïnteresseerde' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Krisp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:28:
Wij zijn lid van de Herenboerderij in De Bilt, die dit jaar gestart is, en zijn enthousiast! Het is bij ons nog wel allemaal in de opstartfase, dus e.e.a. gaat vast nog veranderen. Maar toch:
  • Je eet wat de pot schaft. Donderdag krijgen wij een mailtje met de oogst van de week, en daar plannen we dan de weekboodschappen op. Wij bestellen de andere boodschappen pas nadat alles binnen is, want hoeveelheden variëren nogal (ik vermoed dat dit aanloopissues zijn) en soms krijg je bonusitems. Maar plannen is wel een must. Je krijgt ook veel vergeten groenten, denk aan zomerpostelein, rammenas, palmkool, snijbiet, etc. Natuurlijk zitten normale groenten er ook tussen.
  • Je mag helpen, maar het hoeft niet. Wij verbouwen dit jaar ons huis, en zijn daar druk mee. Dit jaar doen we dus niet zo veel. Volgend jaar wellicht wel, ook omdat onze zoon dan wat makkelijker mee kan.
  • Je kunt kiezen uit een vegetarisch of omnivoor-pakket. Uiteraard is het eerste goedkoper. Er lopen wel dieren op de boerderij, wat ook handig is om de kringloop te sluiten.
  • De groente is niet zo mooi als in de supermarkt, maar dat is geen probleem. Omdat het heel vers is, is het wel lekker. Het is ook niet gewassen, dus wees voorbereid op veel grond in de groenten. ;)
Vooralsnog gaat alles redelijk harmonieus, en volgt de groep het bestuur. De begeleiding vanuit Herenboeren NL is ook goed. Het eerste jaar is het gewoon aankijken natuurlijk.
Leuk! Is de smaak niet veel en veel beter dan in de supermarkt?

Of wordt er ook flink bespoten en bestreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 21:30
Leuk initiatief, ik kende dit niet maar heb me ook ingeschreven als geïnteresseerde.

Wij hebben zelf momenteel al Boerschappen, dat komt al vanuit NL allemaal rechtstreeks van de boer. Dit is nog een stapje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Deruxian schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Leuk! Is de smaak niet veel en veel beter dan in de supermarkt?
Ik vind dat altijd wat overstated. Het is vooral erg lekker omdat het echt vers is en de aanvoerlijnen kort zijn.
Of wordt er ook flink bespoten en bestreden?
Nee. Hoewel het niet biologisch mag heten (dat is een keurmerk waar je voor moet betalen), is het wel volgens die principes geteeld. Dus er zijn geen bestrijdingsmiddelen aan te pas gekomen (anders dan een schoffel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Bedankt @Krisp voor je inzichten. Ik heb een rondleiding gedaan bij een herenboerderij in mijn buurt en ben tot zover vrij enthousiast 😊

Het concept laat zien hoe het anders kan en je wordt iets meer bewust van wat je eet. Het 'nadeel' voor mij om te eten wat er op dat moment geoogst wordt en niet compleet de vrijheid te hebben in waarmee je die week gaat koken, is ook nou eenmaal de realiteit van lokaal inkopen en eten wat het seizoen geeft. Dat heeft wel iets moois ten opzichte van van alles invliegen terwijl Nederland dan weer vrijwel alles exporteert.

Dat de boer eerlijk loon krijgt is heel fijn. Ook dat de boer ondersteund wordt door de moederorganisatie en mede-herenboeren door het land stelt wat gerust op de kennis die nodig is voor de breedte van de boerderij. Ook zal dat helpen om de veranderingen uit het landelijk beleid en wetgeving bij te houden en te implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvilani
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05 15:00
Wij zijn sinds het begin (2019) lid van de herenboeren in Wenum bij Apeldoorn waar we tot nog toe erg tevreden over zijn. Het begin was wat stroef met betrekking tot de soorten groenten, maar dat is na drie jaar uitgegroeid tot een mooie diversiteit. Fruit hebben we nog niet want die hebben nog wat tijd nodig.

Verder sluit ik mij aan bij het verhaal van Krisp. Je moet wel van vergeten groenten houden (wat bij ons niet altijd het geval is), omdat die er zeker in het begin veel waren. Nu krijgen we ook lekker veel andere soorten zoals aubergine, courgette, bietjes etc. en ook hadden we dit jaar verse knoflook.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een iets andere mindset moet hebben. Je krijgt iedere week een bepaald soort groenten en daar moet je het mee doen. Dus het niet als naar de supermarkt gaan en besluiten wat je wil eten. Je moet plannen naar wat je krijgt. (lukt niet altijd hoor, althans bij ons niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:35
Wij zijn lid in Assen en hebben een vergelijkbare ervaring als wat mijn voorgangers schreven. Het is nu het tweede jaar en ze krijgen het teeltplan wat op orde, maar vorig jaar heb ik meer rucola en sla gegeten dan ooit tevoren. _O- Ook moet je er rekening mee houden dat de opbrengsten variabel zijn en je dus momenten hebt dat je de hele familie zo'n beetje mee kunt laten eten, maar ook dat je met een gezin het moet doen met 100 gram bonen. Maar het is een heel goed initiatief en we eten er met plezier van.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 22:39
Aziraphale schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:32:
Wij zijn lid in Assen en hebben een vergelijkbare ervaring als wat mijn voorgangers schreven. Het is nu het tweede jaar en ze krijgen het teeltplan wat op orde, maar vorig jaar heb ik meer rucola en sla gegeten dan ooit tevoren. _O- Ook moet je er rekening mee houden dat de opbrengsten variabel zijn en je dus momenten hebt dat je de hele familie zo'n beetje mee kunt laten eten, maar ook dat je met een gezin het moet doen met 100 gram bonen. Maar het is een heel goed initiatief en we eten er met plezier van.
Moet je het elke week zelf ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
alwind schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:59:
[...]

Moet je het elke week zelf ophalen?
Jazeker, ze komen het niet brengen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 20:09
Krisp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:28:
Wat ga je in de winter voor groentes krijgen? En wat doe je qua fruit, of eet je dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anton2610 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:33:
[...]

Wat ga je in de winter voor groentes krijgen? En wat doe je qua fruit, of eet je dit niet?
Fruit komt veelal van bomen af, en die moeten nog gepoot worden. :D Tzt volgt dat wel. Er komt ook een koelcel om het seizoen te verlengen, maar in de winter zal de opbrengst wel minder zijn. Gelukkig hebben we een vriezer waarin we een deel kunnen opvullen, en dan zullen we e.e.a. uit de supermarkt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 18:52
Hoe zit het qua prijzen tov bijvoorbeeld de appie, is het vergelijkbaar, een stuk duurder of goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Cruijff14 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:05:
Hoe zit het qua prijzen tov bijvoorbeeld de appie, is het vergelijkbaar, een stuk duurder of goedkoper?
40/50 euro per mond per maand + 2k inleg bij start, lijkt me niet iets voor iemand in de bijstand :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

In het begin is het liefdadigheid. Wij betalen ruim 100 euro per maand voor 2 'hoofden' (omnivoor), en als ik zie wat we daar op dit moment voor krijgen, is het nog niet eens de helft van de supermarktwaarde, en dan moet je nog beter schoonmaken en voorbereiden ook. :+

Je doet dit ook niet om geld te besparen. Uiteindelijk gaat dit om een transitie in de landbouw waar je aan bijdraagt, een plek om je kinderen te laten zien hoe voedsel groeit, etc. Als je dit gaat vergelijken met de supermarkt en er beter/goedkoper wilt uitkomen, kom je van een koude kermis thuis.

Ik ga er vanuit dat de verhouding in de toekomst beter wordt, en we tzt genoeg fruit/groente/vlees krijgen om een groot deel van het jaar mee te vullen. Dan is het het geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:38
in haren hebben we de zelfoogsttuin (zelfoogsttuin.nl) 275 per jaar, en komt genoeg groente vanaf dat je de supermarkt amper meer nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50
Anton2610 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:33:
[...]

Pompoen, boerenkool, spruiten, droogbonen... Er zijn genoeg producten die je in de winter van het veld kan halen... Fruitdingen wordt was lastiger maar appels en peren kan je in een donkere kelder gewoon bewaren. Sterker : als je appels bij de aardappels bewaard blijven die langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Aziraphale schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:32:
ben je ook werkzaam met de landbouw machines die ze daar gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
tweakmember schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

ben je ook werkzaam met de landbouw machines die ze daar gebruiken?
Ikke niet. Ik ben volledig Herenboer en haal alleen dingen op. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online

steel123

Cryman9

Krisp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:26:
[...]
Ik vind dat altijd wat overstated. Het is vooral erg lekker omdat het echt vers is en de aanvoerlijnen kort zijn.
[...]
Nee. Hoewel het niet biologisch mag heten (dat is een keurmerk waar je voor moet betalen), is het wel volgens die principes geteeld. Dus er zijn geen bestrijdingsmiddelen aan te pas gekomen (anders dan een schoffel).
Maar biologisch wil niet zeggen dat er geen bestrijdingsmiddelen aan te pas komen. Biologisch betekend enkel dat SOMMIGE bestrijdingsmiddelen niet mogen.
Je moet ook wel iets doen natuurlijk, als het puur natuur is. Dan zit alles binnen de kortste keren vol met meeldauw en ander ongedierte of ziektes.

• Sanny1987
  • Niet online
We hebben ons officieel ingeschreven, betaald en zijn lid! Dus over een poosje kan ik ook ervaringen delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05
Wij hebben een groentepakket bij een vergelijkbaar concept, ‘De tuin van Best’. Die levert in Best en een paar plekken in de regio Eindhoven. Zoveel mogelijk komt van eigen land en als het moet wordt er ingekocht om het pakket aan te vullen.
Naast dat ik het graag sponsor omdat ik denk dat het goed is voor de wereld, krijg je ook betere producten waar vaak meer smaak en textuur aan zit. Meestal zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest, dus beter voor mens en natuur. Het is hier €10/week voor 2 personen 5 dagen groente, dat is niet duurder dan biologisch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
We zijn nu 3 weken lid, dus even een update! :)
We vinden het concept en de boerderij heel mooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkbSwahgloPjV9bvay-icmAnVRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIgEI9dMS33kO7dfy7YQtLKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCcCR6oo7eR005IVqdQZSxTKvBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz1vh8aFWIK1t5b0KLF3qErC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bowNq6gm5Y3F9dLsuMYcBp_B-ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAheVeFgHwkArVXCDxe1Kdx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6UYfMd63q8tO24mZEUjydqmf30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn5uADsD4ATvCoL63h3OZtkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZWyFgAn-ld6Q4puhW_6DH9SzqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egRAvvdWxwIBoZ0g4NBCZ0bn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPlL1s5MaYsD41BOx_Osgu9kZJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3VUNu5Go8kkResghIolbizH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSO-41GHIOnvQoDQUq1VWhjpnkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbLgSxJ9tPBsgyTxZluBf9Xm.jpg?f=fotoalbum_large

En de oogst is ook niet verkeerd! Het is veel meer dan ik voor oktober zou verwachten. Dit is van 3 weken voor twee personen, dus je moet vrij veel groentes eten om het op te krijgen. 1 kool of 1 pompoen kun je al meerdere dagen van eten 😅 Eieren komen er binnenkort weer wekelijkse bij, maar nu is er helaas een vervoersverbod in onze regio.
Ook hebben we een eerste kwaliteit varkensvleespakket op kunnen halen (geen foto van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRJPcEwvZWkphgE8vC-sdxqD8Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDhsB2JnO3xhIhwC7LblWPc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s49D22pUqfz_TjMh_vfYlFoofZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxr9fyIuDNbt5xYBU5yu2uPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhBylGy-w4HuoKqYDsCNeSejz18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSQ9bozP14DW9WhUxa7Vq9Cq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
https://www.herenboeren.n...peldoorn-business-awards/

De Herenboerderij in Apeldoorn heeft de Apeldoornse Business Awards gewonnen!

En ook lijken er extra boerderijen bij te komen in Zeeland (Schouwen-Duiveland)

https://www.omroepzeeland...dit-voorjaar-al-van-start

En in Twente (Haaksbergen) is er grond en een boer gevonden:

https://www.tubantia.nl/h...op-gang-gekomen~a81be567/

Ondertussen zelf ook al veel mensen over dit initiatief gesproken, bijna niemand heeft er van gehoord maar bijna allemaal zijn ze enthousiast. Het is nog wel afwachten hoe de kosten zich uiteindelijk gaan verhouden tot bvb de supermarkt. Het heoft niet goedkoper van mij, maar het moet uiteindelijk ook niet zo zijn dat het 3x zo duur word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 22:35
Hier een Heerenboer van Heerenboeren Duinstreek! Wij zijn super enthousiast over onze nieuwe boerderij. Het eerste jaar nu net achter de rug.

Echt een super concept!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Gisteren heb ik een mail gekregen, dat de herenboerderij in mijn buurt nu dichtbij een opstart komt. Dat betekend dus dat ze gaan kijken of er mensen zijn die echt mee willen gaan doen.

Reden voor mij om eens echt goed te kijken of ik mee zou willen doen. Helaas zie ik zelf misschien toch meer nadelen dan voordelen... hieronder mijn eh confrontatie matrix:

Pro punten:
+1 gezond eten - geen of in ieder geval biologische bestrijdingsmiddelen
+2 Milieubewust - je voedsel komt van dichtbij
+1 lekker - geen supermarkt water-groente/vlees
+1 uitje - leuk om even naar 'jou' boerderij te gaan. Leuk met je (klein)kind, zien waar dingen vandaan komen
+1 community - nieuwe (likeminded) mensen ontmoeten

Con punten:
-1 Duur - initiele investering van 2000 euro + elke week (niet te pauzeren) 24 euro = 1248/jaar + benzine (en tol...) van zo 5 euro/ week = 260/jaar...
-2 Tijdsinvestering: elke week minimaal een uur voor ophalen van je eten
-1 Saai: vaak hetzelfde eten
-3 Aardappelen... wij eten bijna nooit aardappelen (vrouw vind het ook niet lekker)
-1 geen 'makkelijk en lekkere' Hello Fresh meer.

Ik wil nog wel naar een informatie bijeenkomst gaan, maar zoals ik het zo zie is het voor ons toch geen goed idee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Findail schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:08:
Gisteren heb ik een mail gekregen, dat de herenboerderij in mijn buurt nu dichtbij een opstart komt. Dat betekend dus dat ze gaan kijken of er mensen zijn die echt mee willen gaan doen.

Reden voor mij om eens echt goed te kijken of ik mee zou willen doen. Helaas zie ik zelf misschien toch meer nadelen dan voordelen... hieronder mijn eh confrontatie matrix:

Pro punten:
+1 uitje - leuk om even naar 'jou' boerderij te gaan. Leuk met je (klein)kind, zien waar dingen vandaan komen

Con punten:
-1 Duur - initiele investering van 2000 euro + elke week (niet te pauzeren) 24 euro = 1248/jaar + benzine (en tol...) van zo 5 euro/ week = 260/jaar...
-3 Aardappelen... wij eten bijna nooit aardappelen (vrouw vind het ook niet lekker)

Ik wil nog wel naar een informatie bijeenkomst gaan, maar zoals ik het zo zie is het voor ons toch geen goed idee helaas.
Er valt weinig tussen je argumentatie te prikken, behalve dat een vriezer het 'saaie' deel iets kan verzachten. Toen ik een grote rode kool kreeg, maak je het klaar en vries je het voor de komende weken in, ipv dat je het meerdere keren in 1 week eet. Idem voor andere groentes. Als je dit een poosje rouleert kun je gevarieerder eten. Een beetje grotere vriezer dan zo'n topvak is eigenlijk sowieso wel handig voor de vleesleveringen die je een paar keer per jaar krijgt.

Edit: ohja, een hello fresh kan wellicht sporadisch nog helemaal op het einde van de winter en vlak voor de grotere voorjaarsoogsten. Dan heb je een korte periode iets minder en konden wij een hello fresh veroorloven.

[ Voor 5% gewijzigd door Sanny1987 op 02-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:32
@Findail Een alternatief voor je Hello Fresh is Boerschappen. Heeft bijna al je pluspunten + gemak, maar niet je minpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even je punten afgaand:
Findail schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:08:

Pro punten:
Deze punten herken ik.
Con punten:
Het is inderdaad niet goedkoper dan de supermarkt, tenzij je nu bij de EkoPlaza koopt oid.
Voeg daaraan toe: een aantal uur vrijwilligerswerk in een jaar (er moet echt veel gebeuren en daaraan bijdragen is logisch), en nog zeker 30-45 minuten schoonmaken van de groente. :X Het kost echt meer tijd dan ik dacht.
Deze herken ik niet heel erg. In het eerste jaar wel, maar het wordt steeds gevarieerder, en een vriezer helpt inderdaad. Ik vind het zelf ook niet zo'n probleem om meerdere weken achter elkaar 1x dezelfde groente te eten. Je echt echt niet elke dag snijbonen bijvoorbeeld.
Ik heb nog geen aardappel gezien, en we zitten in het tweede jaar. :P En daarnaast: je hoeft niet alles mee te nemen, en je hebt als leden invloed op het teeltplan.
Het is geen gemaksoptie. Als je dat zoekt, is dit niet je ding.
Vooral doen, en stel je vragen ook daar. Herenboerderijen voeren hun eigen beleid en verschillen dus ook ten opzichte van elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS0pptcol9l8xT50yZfEQeZUiAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeiOSkEzA1EXHV78qCXrRgUo.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbeeldje van wat ik vandaag opgehaald heb. De variatie is in mijn ogen zeker geen issue, soms eet ik groenten die ik normaal niet zou eten of niet eens in de supermarkt kan kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devian
Duur herken ik overigens niet.

De kosten zijn de kosten. Wat kost de boerderij per jaar, dat gedeeld door het aantal leden. Gedeeld door 52 weken.

Je betaald dus de kostprijs.

Is het duurder dan de supermarkt? Ja... Maar krijgt die boer een eerlijk loon? Nee... Worden die groenten bespoten voor een hogere opbrengst ten koste van de natuur? Ja..

Dus wat je betaald is gewoon de kostprijs + je aandeel kopen in de boerderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Flavius schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:47:
@Findail Een alternatief voor je Hello Fresh is Boerschappen. Heeft bijna al je pluspunten + gemak, maar niet je minpunten.
Behalve dat het meer dan 2x zo duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:32
Devian schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Behalve dat het meer dan 2x zo duur is...
Goede kwaliteit, biologisch, lokaal, kwaliteit. Het is ook gewoon duurder. Ze zijn overigens transparant over hun kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Flavius schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
Goede kwaliteit, biologisch, lokaal, kwaliteit. Het is ook gewoon duurder. Ze zijn overigens transparant over hun kosten.
Herenboeren heeft ook al die eigenschappen, maar kost geen 45 euro per week voor 3x per week eten voor 2 pers (wat Boerschappen kost).

[ Voor 3% gewijzigd door Sanny1987 op 02-08-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
@Krisp bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik neem aan dat je nog tevreden bent over jou keuze :)

Ik zal nog wel een keer naar een informatie avond gaan als die in onze buurt is. Er werd ergens gesproken over de optie van het thuisbrengen van je wekelijkse portie, dat zou ik al wel fijn vinden. Zal wel weer duurder zijn dan, maar kosten zijn niet mijn primaire reden voor het wel of niet doen hiervan.

Ook even naar Boerschappen gekeken - dat zit een beetje tussen hello fresh en herenboeren in heb ik het idee: wel het verse/ goeie van herenboeren, maar zonder het gemak en iets minder dure van hello fresh.

Food for thought :)

@Rub147 ook fijn zo'n voorbeeld, dank je. Allemaal groenten die ik nu al vaak gebruik en lekker vind :)

[ Voor 7% gewijzigd door Findail op 03-08-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zou ik wel mooi vinden een woongemeenschap OM het land heen.
Beetje zoals tuinen in de binnenstad maar dan veel groter.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Findail schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:17:
@Krisp bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik neem aan dat je nog tevreden bent over jou keuze :)

Ik zal nog wel een keer naar een informatie avond gaan als die in onze buurt is. Er werd ergens gesproken over de optie van het thuisbrengen van je wekelijkse portie, dat zou ik al wel fijn vinden. Zal wel weer duurder zijn dan, maar kosten zijn niet mijn primaire reden voor het wel of niet doen hiervan.
Let erop dat het grotendeels draait op vrijwilligers. Bij ons was ooit het plan om de uitgifte op woensdag te doen, en dat leek ons heel handig. Dat is nooit van de grond gekomen. :P

Uiteindelijk zijn wij er heel blij mee. Ik weet niet hoe lang we het doen, want met een eigen moestuin kom je ook een eind. Tegelijkertijd zorgt de grotere schaal ook voor meer mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 03-08-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
Bij mij is een moestuin in eigen tuin in ieder geval geen optie wegens nabijheid Chemours... oftewel hoge(re) concentratie PFAS in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Hoe krijg je het eten eigenlijk in huis? Als je er specifiek ervoor naar de boer moet (mooi als hij dichtbij woont kan je het met de fiets doen) maar als je dit met de auto gaat doen is het hele biologische er wel uit, ik ben dan zelfs bang dat er juist meer vervuilt wordt, het efficiënte proces is eruit voor een hogere prijs. Zeker als je daarna nog naar de supermarkt moet om extra's bij te halen die niet bij de boer te vinden is e.g. brood. Net als het schoonmaken waar iedereen waarschijnlijk de kraan een tijdje voor heeft lopen.

Het lijkt een erg mooi biologisch alternatief maar ik zie op veel punten een inefficiënter proces waarbij mijn footprint juist hoger lijkt te worden. Afhankelijk van hoe je zelf de afhandeling doet. (met de fiets ophalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Findail schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:06:
Bij mij is een moestuin in eigen tuin in ieder geval geen optie wegens nabijheid Chemours... oftewel hoge(re) concentratie PFAS in de grond.
Ach, dan glijdt het lekker naar binnen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
https://nos.nl/artikel/25...igenaar-van-een-boerderij

Vandaag zelfs op het acht uur journaal als 2e item!

Alle herenboerderijen hebben de komende tijd overigens open dagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MrMonkE schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:32:
Zou ik wel mooi vinden een woongemeenschap OM het land heen.
Beetje zoals tuinen in de binnenstad maar dan veel groter.
Een dorp? :x

Het is logischer om het land OM de woongemeenschap te doen, i.p.v. andersom.
Anders is het ook niet een woongemeenschap, dan is het gewoon buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Devian schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:21:
Duur herken ik overigens niet.

De kosten zijn de kosten. Wat kost de boerderij per jaar, dat gedeeld door het aantal leden. Gedeeld door 52 weken.

Je betaald dus de kostprijs.
Het is wel relatief inefficiënt om 20 verschillende groenten en verschillende dieren te onderhouden.

Dan wordt de kostprijs dus hoger.
Neemt niet weg dat het wel wat heeft.

Alternatief zou zijn om een netwerk van boeren te hebben en een vaste groep 'klanten' in de omgeving.
En dan bij de boeren direct 'in bulk' in te kopen en distribueren.

Maar dan heb je eigenlijk gewoon een 'supermarkt' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Accretion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Het is wel relatief inefficiënt om 20 verschillende groenten en verschillende dieren te onderhouden.
Terwijl biodiversiteit nou net belangrijk is voor verschillende flora en fauna om je landbouwgrond heen en de grondkwaliteit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CurlyMo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Terwijl biodiversiteit nou net belangrijk is voor verschillende flora en fauna om je landbouwgrond heen en de grondkwaliteit.
Ja, maar het is minder efficient/intensief en mede daardoor is de stukprijs hoger.

Alleen als je een hele groep mensen bijelkaar verzamelt en een groter stuk land wat je intensiever bewerkt wordt het zo goedkoop als in de supermarkt. Maar dan heb je ook geen biodiversiteit meer.

En zelfs dan heb je verschillende producten die hier niet gemaakt (kunnen) worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M7rd1MI1dkyieMVvwYzKejLc_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liyLf2ZBjQ39CLJmdpwT8Z65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Hyoh6IBZHPJc6KnCBbo7Ayc9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izfz3heXpeSWY1H7gDmCyZq4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8ARZNu2olcrFTNEm9rsUE3bpPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLq1q2KwdWG0gDETScXgKWzv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKvrul__yzlU4_yXdXqRc3tUbHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kigSTu03YeDp5elmIVX0OwNC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q949wIQaP4Et3Z4-mHAEdPwQdCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2pHrF0BGWEge8eLNV3wWGst.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWhJr9OR0j4gegfWDMpFHs5o6Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blU0BwGIMJtqS9CPVn0aDJ8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen februari had ik wat tijd over en heb toen op onze boerderij geholpen om de kas gereed te maken! Deze zetten we nu vooral in om de seizoenen te verlengen.

Daarnaast nog wat andere klusjes gedaan, oa lekker met de bosmaaier rond hobbelen, wilgen knotten, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoAmesXSBQNEjOLuACnR8Cdvbkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEMBUOVU8OhTdbQCcVBHCCuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StQOpu4KvuUwuaHMH7ip64dQ0Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD8eqiuz18AAav3EgMAheXCD.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande foto's zijn uit die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Accretion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Ja, maar het is minder efficient/intensief en mede daardoor is de stukprijs hoger.
Maar je hebt nu een leuke hobby die misschien wel je sportschool abonnement vervangt ;)

De groente die ik op de markt koop is ook duurder dan in de supermarkt, maar de kwaliteit die ik ervoor terug krijg is dat het waard.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Accretion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Alleen als je een hele groep mensen bijelkaar verzamelt en een groter stuk land wat je intensiever bewerkt wordt het zo goedkoop als in de supermarkt. Maar dan heb je ook geen biodiversiteit meer.

En zelfs dan heb je verschillende producten die hier niet gemaakt (kunnen) worden.
Het gaat dus ook niet om zo goedkoop mogelijk bezig te zijn, maar om juist verantwoord en natuur inclusief te boeren, bio diversiteit, geen pesticiden, geen anti bioticas, kinderen leren waar eten vandaan komt, etc, met daarbij een eerlijk salaris voor de boer.

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 19-05-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian

Het item op het 8uur journaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 08:23
Crosspost vanuit het speciaalbier topic.
Ons eigen speciaalbier. :9~ :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUNgM1Sbi1y_zz9rOQHNkXJXQkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEfHladbxsH36wOYxSaVOb6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EA0cRzYw-IWJqh8N0m0gBttPtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfUjP18dhkbKdZ7L2z60CrZJ.jpg?f=fotoalbum_large
untppd linkje

"Als Herenboeren de Groote Heide en Herenboeren Land van Weert brouwen we voor het eerst bier voor onze leden, gemaakt van eigen geteelde gerst en tarwe. Dit realiseren we in samenwerking met De Weerter Stadsbrouwerij. Het pionierswerk bracht uitdagingen met zich mee, maar we zijn enthousiast over het resultaat. Op 12 december 2024 is het bier gebrouwen en op 8 januari 2025 is het bier gebotteld. Een filmpje over het hele proces vind je hier en een geschreven verslag over het brouwen, bottelen en het etiket vind je in het nieuws op onze website. Het bier is uiteindelijk wat donkerder geworden dan vooraf verwacht, maar het ruikt en smaakt als een echte Blond. Voor een eerste ronde wat ons betreft een mooi bier. Een volgende ronde zal de kleur wat blonder worden. Nu het net is afgevuld is het bier nog wat troebel, maar als de flessen enige weken hebben gestaan zal het bier helder(der) worden."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 08:23
Dacht, laat ik eens kijken of er iemand iets op GOT over herenboeren zegt, blijkt er een heel topic over te zijn. :*)
Pagina: 1