:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nm6XIlLqkMHfoa3sawV24I08.jpg?f=user_large)
Intro
Ik ben ben benieuwd naar ervaringen over Herenboeren / Herenboerderijen. Dit initiatief past bij de vraagstukken; hoe gaan we om met stikstof, hoe krijgt de boer een eerlijke vergoeding, en hoe kunnen we lokaal en duurzaam voedsel produceren en distribueren.
Sinds het vorige Tweakers topic uit 2017 zijn er een aantal van deze boerderijen opgericht verspreid over heel Nederland.
Wat is een herenboerderij?
Een Herenboerderij is een kleinschalig coöperatief gemengd boerenbedrijf. Een coöperatie van 200 tot 250 huishoudens is eigenaar en voor hen samen is er een boer die exclusief voor hen eten produceert dat zij wensen. Denk daarbij aan groenten, fruit, aardappelen, uien en vlees van runderen, varkens en eieren van eigen kippen. Een Herenboerderij is 15 tot 20 hectare groot en voedt circa 500 mensen.
Filmpje met uitleg van het idee: [Video: Herenboeren introductie]
:strip_exif()/f/image/ArvvmrSE9D40gV39nztgWvKh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ervaringen gevraagd!
Ik ben aan het overwegen om lid te worden en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die lid zijn (geweest) of besloten hebben dit juist niet te doen of uit te stappen. Wat zijn jullie inzichten en tips? Hoe is het om lid te zijn? Hoe heb je je kook/eetgewoontes hierop aangepast? Wat is positief en wat is er minder aan jouw herenboerderij? Wat vind je van de kwaliteit en kwantiteit van je eten? Hoe staat je boerderij er financieel voor? Hoe actief ben je bij de boerderij? Ik wil alles weten