Coocoocachoo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:12:
Er opent "binnenkort" een herenboerderij bij mij in de omgeving en we zitten te kijken om (vegetarisch) mee te doen. Fijn dat er dan (eigenlijk zoals altijd) op het goede oude GOT een topic met ervaringen te vinden is
Zijn hier nog herenboeren te vinden, of is iedereen gestopt? Bevalt het nog steeds (voor sommigen nu ongeveer 4 jaar later)?
Heeft het bovengenoemde faillissement nog invloed gehad op jullie boerderijen?
Als ik het goed begrijp is de initiële ~2k investering eeuwigdurend en kan je jouw certificaat later verkopen als je uit de herenboerderij wil en een vervanger kan vinden. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het makkelijk/moeilijk om dat certificaat aan iemand anders te slijten?
Wij zijn al drie jaar actief bij Herenboeren

, onze boerderij bestaat inmiddels vier jaar. Het bevalt nog steeds. We hebben een vegetarische boerderij, sinds kort lopen er weer kippen

De op hok-plicht is voorbij.
Daarnaast werken we samen met Brabantse streekproducten, waar je vlees en andere producten kunt kopen. Hiervan krijgt de boerderij 5% van de opbrengst.
Bij ons hoef je niet verplicht mee te helpen, maar vele handjes maken wel licht werk.
Zo is er één keer per maand een meewerkzaterdagochtend met aansluitend een lunch. Ik probeer deze data in mijn agenda te houden, zodat ik mijn steentje bij kan dragen.
Via Happ kun je je inschrijven voor allerlei klussen.
Op woensdag- en donderdagmiddag zijn er altijd een aantal gepensioneerden aanwezig, aan wie de boer klussen uitdeelt en rekening mee houd, dit gaat niet via Happ.
Wat betreft het certificaat, voor sommige is dat een behoorlijke investering wat ze niet kunnen opbrengen en daardoor afhaken. We zijn aan het kijken voor een abonnementen model, je krijgt dan geen certificaat van eigenaarschap, je mag dus ook niet meebeslissen tijdens de alv. Abo is duurder dan certificaat houders betalen maar dus geen €2k investering. Ik verwacht niet dat ze dit model inbrengen bij een nieuw op te richten boerderij.
Het ophaal moment (zaterdag ochtend) komt altijd ter spraken tijdens alv, ouders met kinderen die voetballen/volleyballen/ scouting ect is dat lastig in te plannen.
Een extra uitgifte moment zou kunnen maar moeten er ook weer vrijwilligers bij de uitgiften staan. Wat we niet rondkrijgen.
Er zijn mensen aanwezig die veel inmaken/wecken zodat ze de hele winter kunnen dooreten, ik doe in de zomer als we écht veel hebben wat we zelf niet opkrijgen weg als cadeau, de reacties zijn vaak in de trant van "wat een leuk persoonlijk cadeau, van jou eigen boerderij.

"
Als extra werken wij sinds 2 jaar samen met een andere herenboerderij voor zelfgemaakt bier van eigen hop en mout.
Dit is een extra en hiervoor word extra in rekening gebracht.
En het mooiste? Ik heb nog nooit zo heerlijk en gevarieerd gegeten! 🍽️
In het
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Kun je met enige regelmaat mijn kookkunsten terug vinden met voornamelijk herenboeren groeten en fruit.