@
Kali Durge Voor zulke stoofgerechten pak ik altijd het liefst een mooi stukje nek of hals.
Het verschil tussen een riblab en een stukje hals kan je voornamelijk zoeken in de aanwezigheid van bindweefsel. Die twee zijn dus zeker niet hetzelfde.
Bij een langere tijd op vuur blijft er van de structuur van een riblap véél minder over. En tijd = smaakontwikkeling dus hier staat een bolognese/chili zo lang mogelijk op, vandaar mijn voorkeur.
De Amerikanen snijden hun koeien soms wat anders dan dat wij doen, die beesten hebben wel gewoon dezelfde onderdelen. Een stuk dat
bijna hetzelfde is kan dus een andere naam dragen.

De chuck is de onder rib, een deel van de dikke rib én de schouder tot aan de borst.
Wat ze chuck roast noemen heet bij ons onder rib, het stuk tussen de dikke rib en de nek. De sukade ligt daar weer onder, op de schouder. Je ziet ook wel eens de hele sukade verkocht worden als chuck roast.
Riblap, gesneden uit de dikke rib, kan dus chuck zijn maar chuck is niet altijd riblap. Maareh, ik zie wel eens riblappen liggen waarvan ik vrij zeker ben dat het geen riblappen zijn. (En helaas ook veel rib eye dat eigenlijk riblap moet heten)
Dus afhankelijk van wie het mes vast houdt en waar vraag naar is blijkt een stuk hals soms ook gewoon ineens een stuk rib en vice versa. En waar de een begint en de ander ophoudt is ook niet altijd helemaal duidelijk al denkt de anatomie van de koe daar anders over.
Ietwat duidelijker met een plaatje van internet geplukt:
/f/image/dHIRVREy2Rrtrn9ydrWUQ1Mo.png?f=fotoalbum_large)
(n.b. een buitenlands plaatje ziet er dus anders uit)
Idealiter maak je de komende tijd stoof van de verschillende delen
gekocht bij een betrouwbare slager en leer je zelf je voorkeur ontdekken.
M.i. zolang je weg blijft van de enorm magere stukken (bloemstuk, bil, haas etc) kan je er prima mee stoven, het eindresultaat varieert enkel.
Als je wilt dat het eruit ziet als op het plaatje bij je recept dan dien je waarschijnlijk onderrib of sukade te gebruiken. Wel voorzichtig zijn, na een uur of 3/4 stoven kan je het niet meer oppakken zonder dat het uit elkaar valt. Na het terug koelen kan dat weer veilig.
De chocolade is overigens helemaal niet optioneel, dat maakt (of bij gebrek aan: breekt) een chili.