Ik zal eens aan een bevriend melkboer vragen wat die per liter krijgt. Meen dat zo iemand het ook wel van volume moet hebben en niet van literprijsfranssie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:49:
[...]
Ik zal het eens aan mijn buurman (bio boer en kaasmaker) vragen, maar volgens mij kan dit natuurkundig gewoon niet.
Hangt meer af van je definitie van kaas dan van het natuurkundige principefranssie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:49:
[...]
Ik zal het eens aan mijn buurman (bio boer en kaasmaker) vragen, maar volgens mij kan dit natuurkundig gewoon niet.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit dus, denk dat er zetmeel in zit, net zoals andere pizzakazennaitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:52:
[...]
Hangt meer af van je definitie van kaas dan van het natuurkundige principe
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tja, maar wat is dan het probleem.... "lekker" is ook maar een voorkeur, die je prima mag hebben maar wat verder niet geprojecteerd hoeft te worden op mensen die andere keuzes maken imho.franssie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:53:
[...]
Dit dus, denk dat er zetmeel in zit, net zoals andere pizzakazen
Maar dan, vind ik tenminste, moet je het geen KAAS noemen.
Net zo min als dat er een vegetarische slager bestaat. Da's een contradictio in terminis.
Of vegan tiramisu. Er is niks mis mee om vegan gerechten te maken, maar noem het dan geen TIRAMISU!
Net zo min als dat er een vegetarische slager bestaat. Da's een contradictio in terminis.
Of vegan tiramisu. Er is niks mis mee om vegan gerechten te maken, maar noem het dan geen TIRAMISU!
De prijsontwikkeling van melk:
https://www.nieuweoogst.n...melkprijs-met-89-eurocent
https://www.frieslandcamp...van-boeren/garantieprijs/
Ik betaal trouwens bij de lokale boerderij 1 euro voor een liter rauwe melk. Zelf getapt uit de koeltank.
https://www.nieuweoogst.n...melkprijs-met-89-eurocent
https://www.frieslandcamp...van-boeren/garantieprijs/
Ik betaal trouwens bij de lokale boerderij 1 euro voor een liter rauwe melk. Zelf getapt uit de koeltank.
[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2025 23:14 ]
Het probleem is dat het geen kaas is maar brood met kaassmaaknaitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:57:
[...]
Tja, maar wat is dan het probleem.... "lekker" is ook maar een voorkeur, die je prima mag hebben maar wat verder niet geprojecteerd hoeft te worden op mensen die andere keuzes maken imho.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Boeren krijgen per kg betaald. En idd, die verkopen niet een paar litertjes...Boudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:
[...]
Ik zal eens aan een bevriend melkboer vragen wat die per liter krijgt. Meen dat zo iemand het ook wel van volume moet hebben en niet van literprijs
Eens.ehtweak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:07:
I know. de boer in kwestie heeft een koe of 80 (en is dus relatief klein), ik weet ook hoe die tanks eruit zien.ehtweak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:16:
[...]
Boeren krijgen per kg betaald. En idd, die verkopen niet een paar litertjes...
En ja eiwitpercentages en vetpercentages enzo wegen dan ook allemaal mee.
En je snapt prima wat ik bedoelde
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2025 23:18 ]
FYI:
De WUR weet het:
https://edepot.wur.nl/402548
Blz 23, de dichtheid van melk. E.e.a. uiteraard afhankelijk van het vetgehalte (meer vet = lagere dichtheid) en type/soort koe/voer/seizoen, etc.
De WUR weet het:
https://edepot.wur.nl/402548
Blz 23, de dichtheid van melk. E.e.a. uiteraard afhankelijk van het vetgehalte (meer vet = lagere dichtheid) en type/soort koe/voer/seizoen, etc.
Alhoewel ik het met je eens ben, is dat meer een semantische discussie dan iets andersehtweak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:07:
Inderdaad, het is geen vegan forum topic! Hier zijn recepten die voor iedereen geschikt zijn, ongeacht dieetvoorkeur.naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Probeer het eens met eieren en mascarpone. Sommige recepten hebben geen verbetering nodig
Ik zal eens kijken of het met deze Mascarvone kan.
Het klopt dat ik zelf zoveel mogelijk plantaardig eet, deels door mijn lactose intolerantie.
Grappig dat een aantal van de topreactie onder de yt video zijn in de trand van.Boudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:08:
Ik zou ze persoonlijk nog even iets langer gebakken hebben voor de kleur. Als je iets makkelijks met knolselderij wil, de knolselderij uit de oven van Ottolenghi is vrij simpel maar erg smakelijk.
Die tiramisupannenkoeken. Tsja, pannenkoeken en vegan tiramisu. Mijn imaginaire italiaanse voorouders draaien zich om in hun graf. Het ziet erop zich wel lekker uit.
Ik heb gisteren een stuk heilbot in pikante tomatensaus gemaakt, met techina. Daarnaast wat bloemkool (die ook een lik kreeg) en wat kleine couscous, die gepimpt was met wat saffraan en lekkere olijfolie.
As an Italian, I’m not mad. I like seeing people take their own spin on things! Cooking is a thing that brings people together, and you’re doing it beautifully
Denk eerder omdat het in folie is gevacumeerdBoudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:36:
[...]
Zeker niet, ik ben ook bepaald niet vegan.
Maar dat meer mensen een (goede) tiramisu zelf moeten maken is wel een feit. Nadeel is wel dat je 'dat product' uit de supermarkt niet meer hoeft .
Ik heb een abonnementje op de krantjes bij diverse groothandels, en heb interesse in het echt mooie spul maar vind het vaak ook interessant om te zien hoe de onderkant van de markt werkt. Maw: welke bochten worden daar afgesneden om goedkope meuk nog goedkoper te maken
In dat kader: zegt iemand foliekaas wat?
https://www.meledi.nl/royal-hollandia-foliekaas-0502.html
Lijkt me een blok hotelkaas te zijn, maar de term foliekaas ken ik nog niet. Of is er een nieuwe mededinger naar billigste kaas? (en nee ik ga niet 15kg van dat product kopen om het te testen).
Adjust non olet, plerumque...
Foliekaas heeft een jasje zoals andere Hollandse kazen en wordt gerijpt in folie wat zonder verlies te verwijderen is.
Hotel kaas (of beter hotelblok kaas) is een rechthoekig blok, dat kan een foliekaas zijn maar ook gewoon uit een wiel gesneden worden.
Analoogkaas kan gefolied worden en/of in een hotelblok gevormd worden.
Afaik is Royal Hollandia wel een "echte" kaas, gemaakt van melk dus.
Onze echte kaaswielen hebben tegenwoordig ook bijna altijd een plastic (houtlijm-schoollijm like) jasje.
Een foliekaas hoeft niet noodzakelijk direct slecht te zijn, wel ziet het er imho een stuk minder appetijtelijk uit.
Hotel kaas (of beter hotelblok kaas) is een rechthoekig blok, dat kan een foliekaas zijn maar ook gewoon uit een wiel gesneden worden.
Analoogkaas kan gefolied worden en/of in een hotelblok gevormd worden.
Afaik is Royal Hollandia wel een "echte" kaas, gemaakt van melk dus.
Onze echte kaaswielen hebben tegenwoordig ook bijna altijd een plastic (houtlijm-schoollijm like) jasje.
Een foliekaas hoeft niet noodzakelijk direct slecht te zijn, wel ziet het er imho een stuk minder appetijtelijk uit.
- knip -
Even los van de lactose (on)verdraagzaamheid.walterworld schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:00:
Ik zal eens kijken of het met deze Mascarvone kan.
Maar deze, absurd dure (!) imitatie mascarpone vind ik wel weer een ultiem voorbeeld van processed food.
Met beduidend meer koolhydraten en minder eiwitten dan in het originele product.
Gezien de ingrediënten zou dit product eigenlijk goedkoper moeten zijn dan de melk-variant. Of de processing en/of het 'Ekoplaza' geneuzel werkt prijsopdrijvend.
Ingredienten: Water, SOJA-extract*, Koolzaadolie* (18%), kokosvet* (15%), rijstmeel* (4%), ruwe rietsuiker*, zout, zuurtegregelaar, citroenzuur, vaille extract*, verdikkingsmiddel:Agar-Agar . *= Biologisch
waarbij ik aanneem dat 'vaille' 'vanille' moet zijn...
Die heb ik ff gemist?naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:57:
[...]
...en helemaal als er een hautain sausje overheen zit
Wat is dat 'hautaine sausje' dan?
<knip> Svp geen (onvriendelijke) wannabe-mod-reacties geven, ongeacht of je gelijk hebt of niet. Een TR is dan voldoende.
[ Voor 77% gewijzigd door Ardana op 15-01-2025 22:00 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Kunnen we terug naar het onderwerp van dit topic? Lekker eten, koken. Geen semantische of juridische discussies, niet elkaar proberen te overtuigen. Over smaak valt niet te twisten, probeer het dus ook niet.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Geen room in carbonara, daar valt niet over te twistenArdana schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:02:
[mbr]Kunnen we terug naar het onderwerp van dit topic? Lekker eten, koken. Geen semantische of juridische discussies, niet elkaar proberen te overtuigen. Over smaak valt niet te twisten, probeer het dus ook niet. :)[/]
If my grandmother had wheels she would be a bicylceflugelisoke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:29:
[...]
Geen room in carbonara, daar valt niet over te twisten
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Het is mij om het even hoor, maar shoarma en dan varkensvlees?! 
't Is in ieder geval een kapsalon met een paar gram groenten.
[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2025 10:25 ]
Dat staat er toch? Niet zoals het officieel hoort, dat klopt. Maar ik had toevallig geen half schaap liggen.ehtweak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
De term komt gewoon van draaiend vlees, dus gaat meer over de bereidingswijze dan het dier wat gespietst is.ehtweak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren maar eens de nieuwe pan geprobeerd waar @Raymond eerder mee kwam.
Werkt best aardig en met wat hobbyen kwamen er prima poffertjes uit. Ze zijn wel klein maar dochterlief heeft nog nooit zoveel gegeten volgens mij.
Werkt best aardig en met wat hobbyen kwamen er prima poffertjes uit. Ze zijn wel klein maar dochterlief heeft nog nooit zoveel gegeten volgens mij.
![]() | ![]() | ![]() |
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leuk ding, linkje?Gonadan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:26:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En, waar heb je die flessentuit vandaan?
In zijn categorie is dit wel een mooie uitvoeringflugelisoke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]
Elite kapsalon![]()
Zelfgemaakte shoarma (oké, niet zoals de Turken het doen) met een varkenshaasje.
Oma's smulfrieten, verse knoflooksaus en sambalsaus. Vers rood uitje en ruccola. Uiteraard kaas erboven op en in de grill.
De pan:Boudewijn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:00:
[...]
Leuk ding, linkje?
En, waar heb je die flessentuit vandaan?
https://www.hema.nl/koken...span-26.5cm-60410090.html
Lijkt me een redelijk standaard schenktuit?
Thx. ik ken die schenktuiten niet met schroefdraad-voor-colafles en dat dacht ik ff snel te zien. Maar zo te zien is het gewoon een indrukschenktuit. Check.franssie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:12:
[...]
De pan:
https://www.hema.nl/koken...span-26.5cm-60410090.html
Lijkt me een redelijk standaard schenktuit?
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 16-01-2025 14:17 ]
Genius, heb deze pan afgelopen jaar voor mijn verjaardag mogen krijgen, en ja, je krijgt er prima poffertjes uit. Wel een wat vloeibaarder beslag nodig dan ik anders zou gebruiken, dat was de eerste keer wat behelpenGonadan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:26:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Yup dit is een simpele in-de-fles-frot-schenktuit van de Blokker. Was een setje van twee en die ander zit altijd in mijn fles koolzaadolie voor het alledaagse beetje vet in de pan. (ben te lui om die schroefdop er steeds af te halen)Boudewijn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Thx. ik ken die schenktuiten niet met schroefdraad-voor-colafles en dat dacht ik ff snel te zien. Maar zo te zien is het gewoon een indrukschenktuit. Check.
Dus ik dacht als ik die reserve nu gewoon op een colafles prop dan kan ik wel knijpen want gewoon een plastic fles, en is de tuit ook lekker ruim zodat ik niet van dat drinkbare poffertjesbeslag hoef te maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had nog liggen, extra en overblijfselen van de feesten vorige maand:
- gerookte eendenborst
- foie gras
- mini hamburger afbakbroodjes
Kwam tot dit heerlijke hapje, broodje eend en erbij een glaasje van onze favoriete Vouvray (Marc Brédif - Vouvray classic).
Nog toegevoegd een klein beetje jam en grof zout met truffel smaak.
Hemels!
(Ga het nog een keer maken met mini brioche broodjes)
- gerookte eendenborst
- foie gras
- mini hamburger afbakbroodjes
Kwam tot dit heerlijke hapje, broodje eend en erbij een glaasje van onze favoriete Vouvray (Marc Brédif - Vouvray classic).
Nog toegevoegd een klein beetje jam en grof zout met truffel smaak.
Hemels!
(Ga het nog een keer maken met mini brioche broodjes)
:strip_exif()/f/image/BAZedA7pHMfjJfznvNajFj5V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door borgdaville op 19-01-2025 14:56 ]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
YouTube: Lemon Pepper Smashed Potato Salad; comfort salad #plantbased
Aardappelen, uien, knoflook, spruitjes en boerenkool van eigen herenboerderij.
Een lekkere verse lokale seizoensmaaltijd.
Heel goed! Lokale producten van het seizoen. Hoeft tenminste niet vanuit verweggistan ingevlogen te worden.walterworld schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:33:
Aardappelen, uien, knoflook, spruitjes en boerenkool van eigen herenboerderij.
BTW: gebruik je de droger om de boerenkool na het wassen te drogen?
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2025 08:38 ]
Benieuwd of er hier nog liefhebbers van (runder/kalfs)tong zijn
Ik ben opgegroeid met opa's en oma's die regelmatig tong eten. Als boeren hadden ze deze altijd wel in de vriezer zitten. Wij halen regelmatig vlees bij een lokale boer die zelf laat slachten en ik bedacht me toch eens te vragen of ze een rundertong kunnen leveren. Een week later had ik een exemplaar van 1,5 kilo in een plastic zakje op het aanrecht liggen
Het eten is 1 ding, een rauwe tong op je snijplank hebben is toch "een ander paar mouwen".
Eerste idee was in de sous-vide dus in 2 delen gevacumeerd ingevroren om tzt nog eens te gaan verwerken. Maar doordat ik overal lees dat er toch echt nog wel wat resten uitkomen (bloed etc.) besloten 'm toch gewoon op de traditionele manier (lang) te koken in groentebouillon. Dus zaterdag om 10:00 de slowcooker aangezet met veel groenten en kruiden erin en om 18:30 het mes in een mooi zacht stuk vlees. Kind kan de was doen
Het pellen was even bijzonder. Lepel onder het vel en je trekt er zo een badmuts af.
De madeirasaus (losjes gebaseerd op het recept van Julius Jaspers uit de sausbijbel) was top van smaak maar wel erg licht en kreeg 'm niet afgemonteerd (werd ook wel erg vet) en kreeg 'm niet echt ingedikt. Dus dat is nog een verbeterpuntje...
Schoonvader was zeer tevreden en kreeg flashbacks naar vroeger
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/05woVkNXyXXAm6guot4XArX2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oDCHhzmCVer2PllA5GyZ9cxe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben opgegroeid met opa's en oma's die regelmatig tong eten. Als boeren hadden ze deze altijd wel in de vriezer zitten. Wij halen regelmatig vlees bij een lokale boer die zelf laat slachten en ik bedacht me toch eens te vragen of ze een rundertong kunnen leveren. Een week later had ik een exemplaar van 1,5 kilo in een plastic zakje op het aanrecht liggen
Eerste idee was in de sous-vide dus in 2 delen gevacumeerd ingevroren om tzt nog eens te gaan verwerken. Maar doordat ik overal lees dat er toch echt nog wel wat resten uitkomen (bloed etc.) besloten 'm toch gewoon op de traditionele manier (lang) te koken in groentebouillon. Dus zaterdag om 10:00 de slowcooker aangezet met veel groenten en kruiden erin en om 18:30 het mes in een mooi zacht stuk vlees. Kind kan de was doen
De madeirasaus (losjes gebaseerd op het recept van Julius Jaspers uit de sausbijbel) was top van smaak maar wel erg licht en kreeg 'm niet afgemonteerd (werd ook wel erg vet) en kreeg 'm niet echt ingedikt. Dus dat is nog een verbeterpuntje...
Schoonvader was zeer tevreden en kreeg flashbacks naar vroeger
Plaatje bij het praatje:
:strip_exif()/f/image/05woVkNXyXXAm6guot4XArX2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oDCHhzmCVer2PllA5GyZ9cxe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9H7NRc3uvLQiMQtCxkv9Xfjo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Stufferdt op 20-01-2025 10:56 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
LekkerStufferdt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:49:
Benieuwd of er hier nog liefhebbers van (runder/kalfs)tong zijn![]()
Ik ben opgegroeid met opa's en oma's die regelmatig tong eten. Als boeren hadden ze deze altijd wel in de vriezer zitten. Wij halen regelmatig vlees bij een lokale boer die zelf laat slachten en ik bedacht me toch eens te vragen of ze een rundertong kunnen leveren. Een week later had ik een exemplaar van 1,5 kilo in een plastic zakje op het aanrecht liggenHet eten is 1 ding, een rauwe tong op je snijplank hebben is toch "een ander paar mouwen".
Eerste idee was in de sous-vide dus in 2 delen gevacumeerd ingevroren om tzt nog eens te gaan verwerken. Maar doordat ik overal lees dat er toch echt nog wel wat resten uitkomen (bloed etc.) besloten 'm toch gewoon op de traditionele manier (lang) te koken in groentebouillon. Dus zaterdag om 10:00 de slowcooker aangezet met veel groenten en kruiden erin en om 18:30 het mes in een mooi zacht stuk vlees. Kind kan de was doenHet pellen was even bijzonder. Lepel onder het vel en je trekt er zo een badmuts af.
Schoonvader was zeer tevreden en kreeg flashbacks naar vroeger![]()
Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet ik binnenkort ook maar weer eens maken voor mijn schoonvader
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
:strip_exif()/f/image/ocTwBYbqzHgJwHpgIS6Yg5gp.jpg?f=fotoalbum_large)
https://cookingforpeanuts.com/baked-protein-oats/
:strip_exif()/f/image/VigqT4hc6iZ3SH54iXUS4crF.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat ik een klein hapje nemen
:strip_exif()/f/image/JfNOc9Y6GEZsSAkyktBowXly.jpg?f=fotoalbum_large)
3/4 opgegeten
Kan geen kwaad met deze gezondere cake.
Over het algemeen bepalen hoeveelheden of iets gezond is of niet, niet per se de ingrediënten. Maar ziet er wel lekker uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat dus @Gonadan . Ik maak vrijwel altijd gerechten en andere baksels met hele gezonde ingrediënten.
Verantwoord zus en zo, vol met vezels, vitamientjes, mineralen, etc, etc.
En uiteraard zeer smaakvol.
Maar... als je er dan vervolgens (te) veel van gaat eten, omdat het allemaal zo 'gezond' is, en 'goed voor je', is dat uiteindelijk dus ook weer niet goed.
Want dat is het vervelende aan lekker eten, je eet er zo lekker van.
Verantwoord zus en zo, vol met vezels, vitamientjes, mineralen, etc, etc.
En uiteraard zeer smaakvol.
Maar... als je er dan vervolgens (te) veel van gaat eten, omdat het allemaal zo 'gezond' is, en 'goed voor je', is dat uiteindelijk dus ook weer niet goed.

Want dat is het vervelende aan lekker eten, je eet er zo lekker van.
Was mijn ontbijt.Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:08:
Over het algemeen bepalen hoeveelheden of iets gezond is of niet, niet per se de ingrediënten. Maar ziet er wel lekker uit.
Verder niks gegeten in de ochtend.
Verder ben ik het met je eens.
Stevig ontbijtje dan. Ik keek even naar de 1x optie van het recept en dat kruipt al aardig richting de 1000 calorieën. Da's een hoop meer dan ik 's ochtends naar binnen krijg.walterworld schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:31:
Was mijn ontbijt.![]()
Verder niks gegeten in de ochtend.
Verder ben ik het met je eens.
Maar goed, we zitten hier niet per se om op de calorieën te letten geloof ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eten moet een feestje zijn, toch?Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:42:
[...]
* Gonadan kijkt naar beneden.
Nou...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waar kijk jij?Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Stevig ontbijtje dan. Ik keek even naar de 1x optie van het recept en dat kruipt al aardig richting de 1000 calorieën. Da's een hoop meer dan ik 's ochtends naar binnen krijg.
:strip_exif()/f/image/jQB3yH5J0dMkylO9GCIjggyO.png?f=user_large)
Dat is per 100 gram vermoed ik, als je het uitrekent aan de hand van de daadwerkelijk ingrediënten kom je drie à vier keer zo hoog uit.
Die 'nutriotion' schaalt ook niet mee als je x2 of x3 kiest.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 22-01-2025 15:07 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, per serving bedoelen bedoelen ze zie ik nu. Uit deze cake zou je 6 servings kunnen halen. 6x264=1.584, dan zit je aardig in de buurt van die 1000 ja.Gonadan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Dat is per 100 gram vermoed ik, als je het uitrekent aan de hand van de daadwerkelijk ingrediënten kom je drie à vier keer zo hoog uit.
Die 'nutriotion' schaalt ook niet mee als je x2 of x3 kiest.

Die gekke amerikanen toch met hun nutritionele berekeningen. Waarom niet gewoon per 100g?
-Xpost-
Een 'nadeel' is dat de hogere resolutie geactiveerd moet worden voordat je gaat wegen.
Tanita maakt ook mooie en betaalbare profi dingen, die zijn hier helaas lastig/niet te krijgen.
Boven de 1500 wordt de resolutie 1gr. Het houdt pas op bij 3000gr.Ample Energy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Oh wauw, ik had niet verwacht dat ze zo accuraat konden zijn wanneer ze alsnog tot 1.5 kg kunnen.
En ik kan met 10 minuten vast wel uit. Voor dit geld kan ik het sowieso proberen. Dankjewel.
Een 'nadeel' is dat de hogere resolutie geactiveerd moet worden voordat je gaat wegen.
Er zitten, volgens mij, microswitches in. Met tactile feedback dus. Touch zit ik ook niet op te wachten in de keuken.Hoe zijn de knoppen? Is dit touch en kan je ze per ongeluk aanraken of moet je echt iets indrukken? Mijn huidige weegschaal met touch past namelijk de instellingen aan als ik hem uit de kast pak wat voor nogal wat ergernis zorgt. Gewoon twee indrukbare knoppen voor aan/uit en tare zou ik ook wel een best bedrag voor over hebben.
[...]
Tanita maakt ook mooie en betaalbare profi dingen, die zijn hier helaas lastig/niet te krijgen.
- knip -
Gefeliciteerd met je verjaardag enneh, goed gereedschap hoort onder een afdakje zeg ik altijd maar
Afgelopen weekend een kook workshop bij Lenna's Kitchen in Den-Bosch gevolgd. Aanrader,
Lenna bied verschillende soorten kookworkshops aan, wij volgde de volwaardig plantaardig eten workshop.
Na een voorstel ronde(er waren twee vegans in onze groep van 15) en uitleg hoe je een maaltijd volwaardig kan opbouwen kregen we een korte kook demo van de enthousiaste Lenna zelf.
In groepjes van twee gingen we met de recepten aan de slag, Lenna liep de hele tijd rond voor als er vragen waren. Afwas mochten we bij Esther laten.
Na ons uitgesloofd te hebben in de keuken was het tijd om te eten, omdat we zoveel hadden gemaakt mochten we wat over was meenemen voor thuis(neem daarom eigen bakjes mee)
Zelf heb ik nog een kookboek van haar gekocht en laten signeren.
Een geslaagde middag.

Lenna bied verschillende soorten kookworkshops aan, wij volgde de volwaardig plantaardig eten workshop.
Na een voorstel ronde(er waren twee vegans in onze groep van 15) en uitleg hoe je een maaltijd volwaardig kan opbouwen kregen we een korte kook demo van de enthousiaste Lenna zelf.
In groepjes van twee gingen we met de recepten aan de slag, Lenna liep de hele tijd rond voor als er vragen waren. Afwas mochten we bij Esther laten.
Na ons uitgesloofd te hebben in de keuken was het tijd om te eten, omdat we zoveel hadden gemaakt mochten we wat over was meenemen voor thuis(neem daarom eigen bakjes mee)
Zelf heb ik nog een kookboek van haar gekocht en laten signeren.
Een geslaagde middag.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Afgelopen week is dit pakket met 31 artikelen binnengekomen. Ben ik alsnog het belangrijkste specerij vergeten. KorinaderzaadCyberThijs schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:48:Dikke aanrader! Ik had te doen met het hotelpersoneel want dat pakje rook zelfs gesloten al behoorlijk sterk.
Kosten 129 Euro!
122 Engelse Pond! Maar 25% korting omdat dit mijn eerste aankoop was.
Ik moet zeggen dat ik veel kruiden niet goed ruikt. Vooral de gedroogde pepers niet. Dit had ik wel met de Westlandse peppers. Die pepers rook ik door de doos heen. Met dit pakket niet.! Deze week flink uitproberen.
:strip_exif()/f/image/VCc4AIeJdz0f8RNOGL5G0aT7.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een flinke smak geld voor wat kruiden en specerijen.... Hopelijk zijn ze van goede kwaliteit!
Sommige dingen zijn misschien wat lastiger te verkrijgen, maar het meeste kun je denk ik toch wel wat goedkoper in de supermarkt of toko vinden. Maar veel kookplezier ermee, ik ben benieuwd naar je ervaringen
Sommige dingen zijn misschien wat lastiger te verkrijgen, maar het meeste kun je denk ik toch wel wat goedkoper in de supermarkt of toko vinden. Maar veel kookplezier ermee, ik ben benieuwd naar je ervaringen
Wel heel veel mengsels, die maak ik meestal zelf. Scheelt ook een klap.
Pepers bij westland, saffraan online, en de rest meestal bij amazing oriental en dergelijke.
Wel mooi voorraad!
Pepers bij westland, saffraan online, en de rest meestal bij amazing oriental en dergelijke.
Wel mooi voorraad!
Zou je de recepten willen delen?flugelisoke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:15:
Avondje grieken:
- kipgyros
- aardappelpartjes met citroen, rozemarijn en tijm
- Griekse yoghurtsaus
- feta met Griekse olijfolie, tijm en oregano
Kruidjes marinade en olijfolie in de vijzel en Grieks yoghurtsausje
Natuurlijk! Pak ik er binnenkort even voor je bij!
Vaak doe ik maar wat op gevoel, wellicht heb ik deze ergens opgeschreven.
ontopic:
Heb gisteren een Demeyere teppanyaki rvs plaat gekocht. Werkelijk alles mislukt erop, ik ben het gewoon even kwijt lijkt het wel. Normaal kook ik met gietijzer en daar heb ik geen problemen mee.
Ik hoor bijvoorbeeld dat je rvs platen niet leeg mag voorwarmen, kip was gortdroog (ben sowieso geen held in kip, ben bang dat het niet gaar is). Heb wel een kerntemperatuurmeter maar die lijkt traag in het weergeven van temps.
Kipspiesjes waren gisteren bepaalde stukken niet gaar en andere stukken verbrand..
Zelfvertrouwen in de keuken min 10 even...
[ Voor 4% gewijzigd door flugelisoke op 02-02-2025 19:44 ]
Misschien meer iets voor:flugelisoke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:42:
[...]
ontopic:
Heb gisteren een Demeyere teppanyaki rvs plaat gekocht. Werkelijk alles mislukt erop, ik ben het gewoon even kwijt lijkt het wel. Normaal kook ik met gietijzer en daar heb ik geen problemen mee.
Ik hoor bijvoorbeeld dat je rvs platen niet leeg mag voorwarmen, kip was gortdroog (ben sowieso geen held in kip, ben bang dat het niet gaar is). Heb wel een kerntemperatuurmeter maar die lijkt traag in het weergeven van temps.
Kipspiesjes waren gisteren bepaalde stukken niet gaar en andere stukken verbrand..![]()
Zelfvertrouwen in de keuken min 10 even...
Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2
Maar met RVS is het belangrijk om langzaam de pan/plaat op te warmen .. en dat mag prima zonder wat er in ... En daarna is het prima te gebruiken. mijn ervaring met RVS pannen is dat je het gas meestal een stuk lager moet hebben dan ik in het verleden gewend was met Tefal pannen.
Ziet er goed uit!Stufferdt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:49:
Benieuwd of er hier nog liefhebbers van (runder/kalfs)tong zijn![]()
Ik ben opgegroeid met opa's en oma's die regelmatig tong eten. Als boeren hadden ze deze altijd wel in de vriezer zitten. Wij halen regelmatig vlees bij een lokale boer die zelf laat slachten en ik bedacht me toch eens te vragen of ze een rundertong kunnen leveren. Een week later had ik een exemplaar van 1,5 kilo in een plastic zakje op het aanrecht liggenHet eten is 1 ding, een rauwe tong op je snijplank hebben is toch "een ander paar mouwen".
Eerste idee was in de sous-vide dus in 2 delen gevacumeerd ingevroren om tzt nog eens te gaan verwerken. Maar doordat ik overal lees dat er toch echt nog wel wat resten uitkomen (bloed etc.) besloten 'm toch gewoon op de traditionele manier (lang) te koken in groentebouillon. Dus zaterdag om 10:00 de slowcooker aangezet met veel groenten en kruiden erin en om 18:30 het mes in een mooi zacht stuk vlees. Kind kan de was doenHet pellen was even bijzonder. Lepel onder het vel en je trekt er zo een badmuts af.
Schoonvader was zeer tevreden en kreeg flashbacks naar vroeger![]()
Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik normaliter doe is de tong in koud water opzetten en 5 á 10 minuten koken, dan komt het vuil eruit. Vervolgens dit water weggooien en vers water met 2 of 3 runderbouillonblokjes aan de kook brengen. Zodra het kookt de tong erin en 2,5 á 3 uur laten koken totdat aan de punt van de tong het vel loslaat, dan is de tong gaar. Hierna haal ik hem uit de bouillon en laat het afkoelen. Vel eraf halen, tong trancheren en in de bouillon opwarmen.
Zelf ben ik niet zo’n fan van madeirasaus en maak liever er champignonsaus en rijst bij klaar.
[ Voor 20% gewijzigd door BartW op 03-02-2025 22:19 ]
Wat een klapper!
Ui, knoflook, pompoen, spruitjes en rozemarijn van eigen herenboerderij.
https://www.lennaomrani.c...-spruitjes-en-pecannoten/
:strip_exif()/f/image/IkY9VcAlg57zHGEWYq4YE5sB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eedtgsF4NmpthqpAPXLdtBub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IkY9VcAlg57zHGEWYq4YE5sB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eedtgsF4NmpthqpAPXLdtBub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PLHM3Q4HxoMoofpf5ZudQDTM.jpg?f=fotoalbum_large)
Proef en ruik je nou echt verschil tussen Mexicaanse oregano en normale oregano?noud schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:39:
[...]
Afgelopen week is dit pakket met 31 artikelen binnengekomen. Ben ik alsnog het belangrijkste specerij vergeten. Korinaderzaad.
Kosten 129 Euro!
122 Engelse Pond! Maar 25% korting omdat dit mijn eerste aankoop was.
Ik moet zeggen dat ik veel kruiden niet goed ruikt. Vooral de gedroogde pepers niet. Dit had ik wel met de Westlandse peppers. Die pepers rook ik door de doos heen. Met dit pakket niet.! Deze week flink uitproberen.
[Afbeelding]
Ben ik ook wel benieuwd naar, kan het me niet voorstellen als het niet een ander "ras" is zoals bij tomaten.Avalaxy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:45:
[...]
Proef en ruik je nou echt verschil tussen Mexicaanse oregano en normale oregano?
Lekker!! Maarre, niet te veel wasmiddel gebruiken.walterworld schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:11:
Wat een klapper!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is het ook.1nsane schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:16:
[...]
Ben ik ook wel benieuwd naar, kan het me niet voorstellen als het niet een ander "ras" is zoals bij tomaten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is inderdaad een smak geld. Komt vanwege de extra kosten. Over het algeheel zijn de kruiden goedkoper dan die van de supermarkt. Tenzij dat er 1+1 aanbiedingen worden aangeboden.bvk schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:23:
Dat is een flinke smak geld voor wat kruiden en specerijen.... Hopelijk zijn ze van goede kwaliteit!
Ik was echt specifiek op zoek naar bepaalde Mexicaanse kruiden.
In plaatst van dat ik eerst in een Mexicaans kookboek rondneus, welke kruiden zij meestal gebruiken. Heb ik zonder dit te doen hier en der producten naar mijn winkelwagentje gesleept. Zo kom ik gisteren achter dat ik toch een andere essentieel specerij mis
Die mengels heb ik met opzet gedaan. Vaak smaakt het bij mij net niet.
@Avalaxy
Ik heb het idee dat de Mexicaanse oregano anders ruikt. Iets meer kruidiger.
En dan soms als je alleen moet eten een hele makkelijke guilty pleasure. Biefstuk van de boer om de hoek met mijn favoriete groente.
:strip_exif()/f/image/zYTTJ58bpNgoDByZ04MP8It5.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope.
Mis ik dan wat?
'verontreinigd' NaCl met een specifiek smaakje en eierenlucht?
:strip_exif()/f/image/yJTF0srTpLQ1HxRSPjKToYyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Crème brulee hangt erin.
Conform:
https://souvy.nl/blogs/re...s-vide#blog-post-comments
Nu al trek in.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Volgens het recept moet je het direct in de potjes doen voordat je het sous-vide gaat garen. Wat is jouw aanvalsplan hier met de losse zakjes?
Niet bang dat het in de zakken al te stijf wordt en je het niet meer mooi in een bakje kan gieten?
Ik gaar het in de zak en giet het dan uit in van die bruine terracotta crème brulee schaaltjes.tagican schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:00:
Volgens het recept moet je het direct in de potjes doen voordat je het sous-vide gaat garen. Wat is jouw aanvalsplan hier met de losse zakjes?
Nee, gaat prima. Vaker dit recept gevolgd.El-Vder schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:01:
Niet bang dat het in de zakken al te stijf wordt en je het niet meer mooi in een bakje kan gieten?
Ze staan inmiddels in de koelkast.
Uiteraard kan het ook in waterdichte luchtdichte potjes. Maar dan moet je die er wel genoeg hebben.
eigenlijk niet, ik moest het opzoeken. Als ik zwavel wil uit india pak ik meestal asafoetida.walterworld schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kei lekker, uit het kookboek van Lenna Omrani.
Prei komt van eigen herenboerderij.
Helaas geen Kala namak meer in huis.
Gebruiken jullie wel eens kala namak?
Ook dat moest ik opzoeken. Dacht even dat je het over een chique vorm van as had. Die misschien snel foetsie is.Boudewijn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:34:
[...]
eigenlijk niet, ik moest het opzoeken. Als ik zwavel wil uit india pak ik meestal asafoetida.
Kala namak is prima spul als ei-vervanger. Wel opletten dat je er niet teveel van gebruikt, je hebt echt maar een snufje nodig. Een potje staat hier al jaren in de kast, meer dan 10% heb ik er nog niet van gebruikt en dat is al ruim geschat. En dus de eerste keer idd teveel van gebruikt
Asfoetida smaakt voor mij als uienpoeder met een vleugje wasmand. Kala Namak is zout met een (bij)smaakje, maar ik zou het eerder chloorachtig dan zwavelig noemen. Het een is zeker geen vervanging voor het ander.
In mijn woonplaats zitten maar liefst zeven indiase restaurants, en alle zeven bakken ze dezelfde treurige, inspiratieloze prutjes die geen recht doen aan de heerlijke indiase keuken. Dus moet ik het zelf doen.
Persoonlijk ben ik niet verfijnd genoeg om in een gerecht (bij een normale dosering) het onderscheid te kunnen maken tussen Jozo en Kala (maar ik geef toe dat ik dat nooit de proef op de som genomen heb).
@Garyu Hoe vervangt het bij jou een ei?
In mijn woonplaats zitten maar liefst zeven indiase restaurants, en alle zeven bakken ze dezelfde treurige, inspiratieloze prutjes die geen recht doen aan de heerlijke indiase keuken. Dus moet ik het zelf doen.
Persoonlijk ben ik niet verfijnd genoeg om in een gerecht (bij een normale dosering) het onderscheid te kunnen maken tussen Jozo en Kala (maar ik geef toe dat ik dat nooit de proef op de som genomen heb).
@Garyu Hoe vervangt het bij jou een ei?
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Als ik Indiaas eten wil denk ik dat ik minimaal naar Helmond of Eindhoven zal moeten (woonachtig in Gemert).
Culinaire opvoeding in deze regio gaat niet verder dan shoarma en kapsalon en vunzige vette pizzas.
Meeste restaurants komen ook niet verder dan biefstuk-snitzel-kipsate met soep van gisteren.
Soms mis ik de tijd dat ik studeerde op kamers in Tilburg.
Alle keuze als je thuisbezorgd opent of een hapje wil gaan eten.
Culinaire opvoeding in deze regio gaat niet verder dan shoarma en kapsalon en vunzige vette pizzas.
Meeste restaurants komen ook niet verder dan biefstuk-snitzel-kipsate met soep van gisteren.
Maar waarom moet je voor Indiaas eten naar een restaurant en maak je het niet zelf thuis? Ja, je hebt een hoop specerijen en dergelijke nodig, maar dat is gewoon online verkrijgbaar als je geen goede toko in de buurt hebt.Dennis1812 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:38:
Als ik Indiaas eten wil denk ik dat ik minimaal naar Helmond of Eindhoven zal moeten (woonachtig in Gemert).
En aan goede "authentieke" recepten komen is ook niet heel lastig.
Je hebt gelijk. Maar soms is uit eten ook fijn..
Ik kook regelmatig uit deze voor Indonesisch.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
En:
Zulke fijne simpele boeken voor Indiaas eerlijk nog niet kunnen vinden.
Wel voor Surinaams ook. Maar Indiaas niet.
Misschien zoek ik simpelweg verkeerd. Maar wat is jullie go to boek voor Indiase curry s etc?
Ik kook regelmatig uit deze voor Indonesisch.
En:
Zulke fijne simpele boeken voor Indiaas eerlijk nog niet kunnen vinden.
Wel voor Surinaams ook. Maar Indiaas niet.
Misschien zoek ik simpelweg verkeerd. Maar wat is jullie go to boek voor Indiase curry s etc?
Deze bijvoorbeeld: https://greatcurryrecipes.net/
Geen heel eenvoudige recepten, maar prima te doen als je een beetje kunt koken.
Geen heel eenvoudige recepten, maar prima te doen als je een beetje kunt koken.
Meera Sodha heeft goede boeken over de Indiase keuken.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Of als je een vegan curry wil kan je ook zoiets vrij eenvoudig in elkaar zetten zoals ik vandaag heb gedaan:
https://www.indianhealthy...cipe-vankaya-kura-recipe/
https://www.indianhealthy...cipe-vankaya-kura-recipe/
Ik ben ook fan van de bijbel van de Indiase keuken. De recepten staan per regio gesorteerd. Sommige recepten zijn wel wat uitgebreider dan in de boeken die je hebt gelinkt.Dennis1812 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:10:
Ik zag bloedsinaasappels bij de Appie, tijd om er heerlijk sorbetijs van te maken
:strip_exif()/f/image/GmNfKyFd1DLUeLpppQb5u3VH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door aerofreak op 10-02-2025 09:30 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wat receptenboeken betreft sta ik er altijd een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik het erg leuk om mooie boeken te hebben en daar inspiratie uit te halen, anderzijds merk ik ook dat ik relatief weinig recepten echt letterlijk uit het boek maak.Kreuk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:32:
Ik ben ook fan van de bijbel van de Indiase keuken. De recepten staan per regio gesorteerd. Sommige recepten zijn wel wat uitgebreider dan in de boeken die je hebt gelinkt.
Best vaak wordt er een hele kast aan (exotische) ingrediënten erbij getrokken waar realistisch gezien ook weer niet alles echt van noodzakelijk is. Qua authenticiteit (voor zover dat kan bij recepten) is dat natuurlijk wel leuk, maar ik vind ook dat goede recepten niet per se heel complex hoeven zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ben ik helemaal met je eens. Het blijft bij mij ook vaak bij lezen en foto's kijken. Goed voorbeeld zijn de boeken van Jord Althuizen, fantastische verhalen en foto's. Maar om nou een heel rendier op het spit te rijgen gaat me net wat te ver. Er zijn ondertussen zo veel recepten op het internet te vinden dat je met een beetje filteren en eigen kennis ook goed vooruit kan. Ik gebruik tegenwoordig vaak https://www.justtherecipe.com/ om het levensverhaal van de schrijver weg te halen bij een online recept.Gonadan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Wat receptenboeken betreft sta ik er altijd een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik het erg leuk om mooie boeken te hebben en daar inspiratie uit te halen, anderzijds merk ik ook dat ik relatief weinig recepten echt letterlijk uit het boek maak.
Best vaak wordt er een hele kast aan (exotische) ingrediënten erbij getrokken waar realistisch gezien ook weer niet alles echt van noodzakelijk is. Qua authenticiteit (voor zover dat kan bij recepten) is dat natuurlijk wel leuk, maar ik vind ook dat goede recepten niet per se heel complex hoeven zijn.
Wij proberen onze meter aan kookboeken niet verder te laten uitdijen.
Dus boeken die we kopen zijn eerder naslagwerken. Bijvoorbeeld fan van de -bijbelboeken. Vooral sausbijbel, stoofbijbel en groentebijbel worden veel gebruikt. Oh en natuurlijk de Larousse omdat die mooi is.
Verder wel fan en maken actief gebruik van de boeken van Jamie Oliver (15/30min meals) en dagelijkse kost (Jeroen Meus).
Maar hier ook weinig interesse in volledige dieren aan een spit.
Dus boeken die we kopen zijn eerder naslagwerken. Bijvoorbeeld fan van de -bijbelboeken. Vooral sausbijbel, stoofbijbel en groentebijbel worden veel gebruikt. Oh en natuurlijk de Larousse omdat die mooi is.
Verder wel fan en maken actief gebruik van de boeken van Jamie Oliver (15/30min meals) en dagelijkse kost (Jeroen Meus).
Maar hier ook weinig interesse in volledige dieren aan een spit.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Thanks! Heb hem op de wishlist gezet bij BolKreuk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:32:
[...]
Ik ben ook fan van de bijbel van de Indiase keuken. De recepten staan per regio gesorteerd. Sommige recepten zijn wel wat uitgebreider dan in de boeken die je hebt gelinkt.
Zodra ik weer in bestelmode kom gaat hij zeker mee.
Ik heb vorig jaar zomer een challenge met mijzelf gedaan. Om tussen 1-4 en 1-9 het hele kookboek van Jamie Oliver s 5 things uit te koken.
Kan veel sneller, maar wilde random bbqs en random uit eten niet laten schieten ervoor.
Je proeft zo toch andere smaken en krijgt andere ideeën voor je normale weken waarin je vaak terugvalt op dezelfde recepten.
Ik vind het samenstellen van mengsels juist een leuk avontuur en ook best vergevingsgezind. Als ik een bepaald kruid of specerij overheersend vind na bereiding, gooi ik op gevoel nog e.e.a. erbij om tot een betere mix te komen. Ik vind het lastig om van mengsel van anderen afhankelijk te zijn.noud schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Dat is inderdaad een smak geld. Komt vanwege de extra kosten. Over het algeheel zijn de kruiden goedkoper dan die van de supermarkt. Tenzij dat er 1+1 aanbiedingen worden aangeboden.
Ik was echt specifiek op zoek naar bepaalde Mexicaanse kruiden.
In plaatst van dat ik eerst in een Mexicaans kookboek rondneus, welke kruiden zij meestal gebruiken. Heb ik zonder dit te doen hier en der producten naar mijn winkelwagentje gesleept. Zo kom ik gisteren achter dat ik toch een andere essentieel specerij mis
Die mengels heb ik met opzet gedaan. Vaak smaakt het bij mij net niet.
@Avalaxy
Ik heb het idee dat de Mexicaanse oregano anders ruikt. Iets meer kruidiger.
Voorbeeld, ik ben vrij dichtbij de smaakbeleving van 99-X gekomen al. De originele daarvan van MKS is hier niet te krijgen tenzij je, zoals ik, een contact hebt in de USA die het bij de gratie van een uit een geintje ontstaan uitwisselingsprojectje naar me toe stuurt. Ze shippen niet naar NL. Ik vis hier af en toe wel eens fried chicken uit de vetvijver en dat doe ik dan wel liefst met een mengsel wat OG KFC benadert
Ik heb al veel Gyros mengsels gehad ook bijvoorbeeld uit diverse hoeken die ook claimen heel dicht bij de Griek zoals wij die kennen te liggen. Ik ben uiteindelijk gaan itereren op een recept van simpel koken en nu tot een mengsel gekomen wat écht in de buurt komt qua smaak, zelfs al gebruik ik kip ipv varken (en ja, wijnazijn is ook belangrijk maar toch).
Zal aan mij liggen maar ik kan bij grutters in de omgeving redelijk wel vinden wat ik nodig heb, ook kwalitatief goed.
Ik koop altijd graag kookboeken omdat ik dan weer een interessant onderwerp zie waar ik nog geen kookboek voor heb. Ik kwam echter tot de realisatie dat ik ze in de kast zet en er nooit meer naar kijk, wat best jammer is. Als ik iets wil maken gebruik ik eigenlijk gewoon altijd google, bijvoorbeeld "best bolognese recipe". Om de kookboeken toch nog een beetje te gebruiken en met regelmaat wat nieuws te proberen hebben we daarom nu kookboekzondag geïntroduceerd. Elke zondag pakken we een kookboek uit de kast en maken er een recept uit. Heeft al tot meerdere gerechten geleid die we anders nooit geprobeerd zouden hebben. Echter kom ik er daardoor ook achter dat recepten van kookboeken vaak niet per se de beste variant zijn van dat gerecht, maar dat er op het internet vaak betere te vinden zijn (ik kijk altijd naar hoeveel sterren een recept krijgt van mensen die het gemaakt hebben).Gonadan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Wat receptenboeken betreft sta ik er altijd een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik het erg leuk om mooie boeken te hebben en daar inspiratie uit te halen, anderzijds merk ik ook dat ik relatief weinig recepten echt letterlijk uit het boek maak.
Precies het zelfde hier.Avalaxy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik koop altijd graag kookboeken omdat ik dan weer een interessant onderwerp zie waar ik nog geen kookboek voor heb. Ik kwam echter tot de realisatie dat ik ze in de kast zet en er nooit meer naar kijk, wat best jammer is. Als ik iets wil maken gebruik ik eigenlijk gewoon altijd google, bijvoorbeeld "best bolognese recipe". Om de kookboeken toch nog een beetje te gebruiken en met regelmaat wat nieuws te proberen hebben we daarom nu kookboekzondag geïntroduceerd. Elke zondag pakken we een kookboek uit de kast en maken er een recept uit. Heeft al tot meerdere gerechten geleid die we anders nooit geprobeerd zouden hebben. Echter kom ik er daardoor ook achter dat recepten van kookboeken vaak niet per se de beste variant zijn van dat gerecht, maar dat er op het internet vaak betere te vinden zijn (ik kijk altijd naar hoeveel sterren een recept krijgt van mensen die het gemaakt hebben).
Ik heb een stuk of 50 kookboeken van groot bijbels (Wannée, Beb Vuyk) tot allerhande grill en bbq boeken maar ook guitige kleine boekjes van zo'n reeks uit de jaren 80 enz. Ik haal er wel eens wat uit maar dan bedenk ik me exact het zelfde, soms lees ik dan zo'n recept en denk ik: Ik mis wat, het voelt toch niet helemaal goed. Dan ga ik het internet afstruinen, YT filmpjes, recepten en dan idd ook op rating.
Voorbeeld: Rendang, in de basis hanteer ik een recept van Beb Vuyk maar die doet er ook hart/lever doorheen, dat hoeft voor mij niet zo nodig. Ik combineer dat recept met eentje die ik een keer heb gevonden en dat levert echt geweldige Rendang op waar ik zelfs kritische Indo's lekker van heb laten smullen.
Ik zou eigenlijk een keer al die recepten die ik online gevonden heb voor mezelf moeten bundelen, schijnen apps voor te zijn maar meestal weet ik wel uit m'n hoofd wel recept ik de vorige keer gepakt heb.
Herkenbaar is het zeker.
Alles ten spijt, ik gebruik kookboeken wel voor inspiratie, misschien is dat voor jou ook een prima conclusie?
Wat ik daarmee bedoel: Ik heb soms geen concreet gerecht in gedachten, soms dan wel een bepaalde keuken.
Dan trek ik een boek uit de kast tot ik iets zie waarvan ik denk, hmm dat klinkt best wel erg lekker.
Zelden is het recept zoals ik het lees dan zodanig dat ik denk: Ik ga het exact zo maken maar het zet me dan op een goed spoor.
Zo heb ik op die manier een heerlijk recept samengesteld voor Orzo Youvetsi met Lamsgehaktballetjes.
Shakshuka van Yotam ook zoiets, die heb ik ook wat aangepast en dan ook met gehaktballetjes, lam of rund.
Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Anova sous-videstick. Ik ben erg geïnteresseerd om er 1 te kopen, maar lees wisselende ervaringen. Kwaliteit en resultaat zijn prima, maar hij maakt schijnbaar erg veel lawaai? En vind je de container/bak ook de investering waard? Ik vind het best een behoorlijk bedrag voor iets wat op niet meer dan een plastic bak lijkt?Dennis1812 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:12:
[Afbeelding]
Crème brulee hangt erin.
Conform:
https://souvy.nl/blogs/re...s-vide#blog-post-comments
Nu al trek in.
Ja, je kan hem ook gewoon in een grote pan hangen, dat is geen probleem. Het is wel best een unit met wat eisen rondom het vloeistof niveau, dus je hebt wel echt een grote pan nodig. Bij te weinig water stopt ie ermee.
[ Voor 50% gewijzigd door MrAngry op 11-02-2025 10:49 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
De bak kreeg ik er bij met een black friday actie een aantal jaar geleden.sjors123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Anova sous-videstick. Ik ben erg geïnteresseerd om er 1 te kopen, maar lees wisselende ervaringen. Kwaliteit en resultaat zijn prima, maar hij maakt schijnbaar erg veel lawaai? En vind je de container/bak ook de investering waard? Ik vind het best een behoorlijk bedrag voor iets wat op niet meer dan een plastic bak lijkt?
Het is de anova nano:
https://anovaculinary.com...Rt47ndfvEqhyTCuuWmxVwvftr
Zie dat ze daar inmiddels ook nieuwe varianten van hebben met o.a wifi.
Ik vind het geluid enorm meevallen. Als je erbij staat voor je een constante zoem. Maar als ik in de woonkamer ga zitten Hoor ik het al niet meer.
Bij gerechten die bijvoorbeeld 24u moeten staat hij ook niet op de aanrecht maar in de bijkeuken. Maar dat is puur een ruimte dingetje.
Is de bak noodzakelijk? Zeker niet. Handig? Ja zeker wel. Na gebruik afdrogen en dan bewaar ik alle SV materialen erin incl vacuüm rollen etc.
Hoeveel decibel hij maakt weet ik niet. Nooit gemeten, voor mij in elk geval niet stoorbaar en op enkele meters niet hoorbaar.