Ik heb die debuyer ook. Best fijn maar wel een groot en lomp apparaat. Wel helemaal van rvs op een paar kleine plastic dingen na, dat is fijn.CyberThijs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:42:
Ik heb de Benriner 95 die @barrymossel heeft besteld zelf in huis, en vind het een prima mandoline! Een aardappel past er perfect in. Ik gebruik het meestal in combinatie met snijbestendige werkhandschoenen, maar ook de plastic antisnijbeschermer werkt boven verwachting goed! Schoonmaken is ook een werkje van niets.
Ik snap dus niet goed waarom @noud er zo negatief over is. Heb je misschien ervaring met andere mandolines die beter werken voor jou? Ik heb in oa. de kookles nog andere -professionele- mandolines gebruikt zoals eentje van de Buyer. Werkt prima eenmaal je het hebt opgezet. Maar zowel het opzetten als afwassen en opruimen duurt toch net weer wat langer. Voor thuisgebruik dus niet perse beter.
Waarom is dat fijn?Boudewijn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:
[...]
Wel helemaal van rvs op een paar kleine plastic dingen na, dat is fijn.
Makkelijk schoonmaken. Plastic blijft toch vaak iets vettig. En sterk.
Vrouw had een kleine kiprollade bij de Lidl meegenomen.
Er staat op “verwijder de verpakking”
Dat uiteraard maar er zit een soort folie om de kip heen en daaromheen het touwnetje.
Nu staat er als ingrediënten ook rundercollageen op dus vraag me af of het echt plastic is of dat het rundercollageen is.
De Aldi heeft de zelfde units liggen en die hebben het ook. Iemand een idee?
Dat uiteraard maar er zit een soort folie om de kip heen en daaromheen het touwnetje.
Nu staat er als ingrediënten ook rundercollageen op dus vraag me af of het echt plastic is of dat het rundercollageen is.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 60% gewijzigd door 1nsane op 22-12-2024 11:40 ]
Adjust non olet, plerumque...
Proeven?1nsane schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb ze ook wel eens gehad. Enkel het netje verwijderd en de rest gegeten.1nsane schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:
Geen plastic geproefd.
(En de omdoos uiteraard voor de captain obvious)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Collageen wordt vaak gebruikt om losse stukken vlees te "plakken". Een mogelijke indicatie dat het vlees niet uit een stuk bestaat, maar is opgebouwd uit meerdere stukjes.1nsane schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Heb ook wel eens 'plastic' aangetroffen om een stuk roockworst van de vegetarische slager.1nsane schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:36:
Het feit dat de fabrikant het netje er omheen gedaan heeft suggereert dat je het niet moet verwijderen.
Bij twijfel kun je bij het aanbraden eerst even de punt van de rollade in de olie/boter te zetten, en na een minuutje kijkt hoe het eruit ziet. Als het plastic is zal het er minder smakelijk uitzien dan als het wat anders is.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Ja dát lijkt me sowieso wel met kiprollade. Aangezien het Lidl is, zullen het kleinere stukken zijn en vermoed ik dat het dus eetbaar is maar vooral om de boel bij mekaar te houden.Matis schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:09:
[...]
Collageen wordt vaak gebruikt om losse stukken vlees te "plakken". Een mogelijke indicatie dat het vlees niet uit een stuk bestaat, maar is opgebouwd uit meerdere stukjes.
Het kan zelfs nog van dat hittebestendige spul zijn.
Enfin, lijkt me dat ik niet de eerste zou zijn die het zo de oven in gooit dus zou het me verbazen als het eraf moet.
Het is best te eten hoor. Maar inderdaad aan elkaar geplakt spul.
Daardoor wel een erg mals mondgevoel.
Veel smaak heeft het niet. Dus een keer lakken met saus kan geen kwaad. Of serveren met een sausje.
Of gewoon mayonaise appelmoes natuurlijk.
Veel smaak heeft het niet. Dus een keer lakken met saus kan geen kwaad. Of serveren met een sausje.
Da’s voor haar perfect, die heeft het liever te flauw dan te gekruid.Dennis1812 schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:22:
Het is best te eten hoor. Maar inderdaad aan elkaar geplakt spul.
@CyberThijs
Ik heb geen ervaringen met andere mandolines. Die van mij is misschien te smal. En ik blijf elke keer wel haken bij het snijden. Het mesje is wel vlijmscherp
.
Ik heb geen ervaringen met andere mandolines. Die van mij is misschien te smal. En ik blijf elke keer wel haken bij het snijden. Het mesje is wel vlijmscherp
@noud Blijven hangen = user error.
Waarschijnlijk druk je te hard waardoor er te veel materiaal tussen het mes en bodemplaat komt te zitten.
M.i. zijn die Benriners dikke prima. Ook de kleine, al is die wel minder praktisch.
---
Mbt de kiprollade: op het etiket staat toch netjes dat er een collageenhuls (lees: nepdarm) omheen zit?
Als de huid van een worst, al dan niet in rolladevorm, niet eetbaar is dan staat dat er altijd netjes bij.
Soms is het wel eetbaar maar niet te eten.
Waarschijnlijk druk je te hard waardoor er te veel materiaal tussen het mes en bodemplaat komt te zitten.
M.i. zijn die Benriners dikke prima. Ook de kleine, al is die wel minder praktisch.
---
Mbt de kiprollade: op het etiket staat toch netjes dat er een collageenhuls (lees: nepdarm) omheen zit?
Als de huid van een worst, al dan niet in rolladevorm, niet eetbaar is dan staat dat er altijd netjes bij.
- knip -
Ja eens, ik was ook wel zeker dat het eromheen kon blijven maar toch, je weet maar nooit!Raymond P schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:30:
@noud Blijven hangen = user error.
---
Is goed bevallen voor mijn weinig culinaire vrouw en dochter. Ik heb er nog een paar gekocht. Voor hun, is dat prima met kerst.
Kip is lekker
Ik ga dan ook morgen op mijn werk een hele kip braden voor mij en de collega's. Met friet en appelmoes.
Ik twijfel alleen even over de braadtijd, het ene recept zegt 60-70 minuten en een ander weer 1,5 uur... Als de kerntemperatuur maar 73 graden is?
De te gebruiken oven is nou niet bepaald een huis tuin en keuken modelletje maar een bakbeest met 14kW vermogen waarbij ik evt. stoom/water toe kan voegen. Dat lijkt me raadzaam om uitdroging te voorkomen of toch juist niet doen? Uiteraard ga ik de kip ook bedruipen.
Ik twijfel alleen even over de braadtijd, het ene recept zegt 60-70 minuten en een ander weer 1,5 uur... Als de kerntemperatuur maar 73 graden is?
De te gebruiken oven is nou niet bepaald een huis tuin en keuken modelletje maar een bakbeest met 14kW vermogen waarbij ik evt. stoom/water toe kan voegen. Dat lijkt me raadzaam om uitdroging te voorkomen of toch juist niet doen? Uiteraard ga ik de kip ook bedruipen.
@bvk Beste kip maak je met een rotisserie, druipt het vet onder het vel door terwijl die wel krokant wordt.
Als je die optie niet hebt. braadzak en laatste stukje baktijd zonder zak krokant maken boven. edit: daar zou je die 14KW convectie wel even op los kunnen laten op een rooster met bak eronder?
Als je die optie niet hebt. braadzak en laatste stukje baktijd zonder zak krokant maken boven. edit: daar zou je die 14KW convectie wel even op los kunnen laten op een rooster met bak eronder?
[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 23-12-2024 18:47 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Krokant krijgen gaat verwacht ik het probleem niet zijn, ook al heb ik geen braadzak of de gelegenheid die even snel te kopen.franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:45:
@bvk Beste kip maak je met een rotisserie, druipt het vet onder het vel door terwijl die wel krokant wordt.
Het gaat mij even over de braadtijd i.c.m. deze oven, ik ga maar gokken op 70 minuten en dan maar eventueel warm houden. En dat dus 1,5 uur voor etenstijd.
Kerntemperatuurmeter is echt wel nodig bij een eerste keer in een over die je met een onbekende kip (soort en gewicht). Hangt namelijk niet alles van de oven af, maar ook van de kip.bvk schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:53:
[...]
Krokant krijgen gaat verwacht ik het probleem niet zijn, ook al heb ik geen braadzak of de gelegenheid die even snel te kopen.
Het gaat mij even over de braadtijd i.c.m. deze oven, ik ga maar gokken op 70 minuten en dan maar eventueel warm houden. En dat dus 1,5 uur voor etenstijd.
Braadzakken, typisch iets dat je bij de blokker kocht vroeger
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, dus regelmatig meten wat ik zeker ga doen tijdens het arroseren. En dan tot die 73 graden.franssie schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:57:
[...]
Kerntemperatuurmeter is echt wel nodig bij een eerste keer in een over die je met een onbekende kip (soort en gewicht). Hangt namelijk niet alles van de oven af, maar ook van de kip.
Braadzakken, typisch iets dat je bij de blokker kocht vroeger
Kip in kwestie:
:strip_exif()/f/image/HWqBkUu4ediv55pJWymCXftA.png?f=user_large)
Oven in kwestie:
:strip_exif()/f/image/XbqwSXMcGcIQusSPhToJ7Vjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat de Blokker niet meer bestaat inderdaad, dat was inderdaad een winkel om voor dat soort dingen toch nog even langs te kunnen gaan.
Die zijn toch ingehaald door de Action?bvk schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:14:
Jammer dat de Blokker niet meer bestaat inderdaad, dat was inderdaad een winkel om voor dat soort dingen toch nog even langs te kunnen gaan.
Alleen daar vind ik iig online geen braadzak.. maar wel bij de Jumbo volgens Google. Lagen die niet naast de kip?
Over plakvlees gesproken.Matis schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:09:
[...]
Collageen wordt vaak gebruikt om losse stukken vlees te "plakken". Een mogelijke indicatie dat het vlees niet uit een stuk bestaat, maar is opgebouwd uit meerdere stukjes.
Waarom je soms gelijmd vlees eet | KEURINGSDIENST VAN WAARDE KORT #18
YouTube: Waarom je soms gelijmd vlees eet | KEURINGSDIENST VAN WAARDE KORT #18
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wat een klapper is dit zeg
YouTube: Let's Make The BEST Vegan "Turkey" Roast | Midea Flexify French Door...
In het recept gebruiken ze 'vital wheat gluten" oftewel glutenpoeder, helaas is de molen in het weekend dicht.
Heb eigen herenboeren volkorenmeel gebruikt in de hoop dat dit minder bewerkt is en daardoor meer gluten bevat, heeft goed uitgepakt!
Miele stoomoven keuze voor 120°C, 90°C of 60°C. Heb gekozen voor 45 min op 90°C wat volgens thermometer te veel is.
@bvk braadzakken bestel je gewoon mee bij de appie. Of bol, of de action. Of de Jumbo. Of de Hema. Of de lokale franchise Blokker.
Al heb ik ze nog nooit bij de Blokker gehaald. Altijd de plek waar ik ook t vlees haal. Slager heeft ze ook liggen hier.
Al denk ik dat gewoon op rooster met wat stoom en soms bedruipen een prima resultaat geeft. Even thermapen mee voor de zekerheid. Dan zit je altijd safe. Beetje room of kruidenboter onder het velletje duwen doet het heel goed tegen uitdroging van de borst filet. Zo diep mogelijk duwen met je vingers of evt een latte macchiato lepel. Die zijn wat langer en niet gelijk lomp groot.
Al heb ik ze nog nooit bij de Blokker gehaald. Altijd de plek waar ik ook t vlees haal. Slager heeft ze ook liggen hier.
Al denk ik dat gewoon op rooster met wat stoom en soms bedruipen een prima resultaat geeft. Even thermapen mee voor de zekerheid. Dan zit je altijd safe. Beetje room of kruidenboter onder het velletje duwen doet het heel goed tegen uitdroging van de borst filet. Zo diep mogelijk duwen met je vingers of evt een latte macchiato lepel. Die zijn wat langer en niet gelijk lomp groot.
Wat je kan doen om te zorgen dat de borst van de kip niet droog wordt is deze een uur van te voren bedekken met een zak ijsblokjes en dan omgekeerd neerleggen (buiten de koelkast). Wel zorgen dat enkel de borst gekoeld wordt. In de oven ook zo positioneren dat de poten de meeste warmte ontvangen en de borst het minste.bvk schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:42:
Kip is lekkerIk ga dan ook morgen op mijn werk een hele kip braden voor mij en de collega's. Met friet en appelmoes.
Desnoods koop je een pakje “braadstomen”. Daar zit een zak met sluiting bijbvk schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:14:
[...]
Ja, dus regelmatig meten wat ik zeker ga doen tijdens het arroseren. En dan tot die 73 graden.
Kip in kwestie:
[Afbeelding]
Oven in kwestie:
[Afbeelding]
Het is uiteindelijk prima gelukt zonder een braadzak o.i.d. Gewoon een programma aangemaakt: 60 minuten op 180c met toevoeging van 2 DL water* en daarna nog een kwartier op 150c. Kerntemperatuur was toen 73.8 graden1nsane schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:27:
[...]
Desnoods koop je een pakje “braadstomen”. Daar zit een zak met sluiting bij
Na even laten rusten aangesneden, de poten en vleugels trok ik zo al van het karkas los en de borst was ook prima gaar zonder droog te zijn. En een mooi knapperig velletje!
* De oven laat dan gewoon heet water los via pijpjes achter de fans wat de bakkamer ingeblazen wordt en meteen vaporiseert.
Ik wil binnenkort zelf eens een dag aan de gang met een kalffond/jus.
Deze video van René Ameling vond ik zelf fantastisch voor een absolute beginner zoals ik.
Heb toch een paar kleine vragen. De ingrediënten worden niet precies nauwkeurig genoemd maar is dit een mooie basis?:
-3kg kalfsbotten
-3L water
-1x prei
-1x winterwortel
-1x grote ui
-1/3 knolselderij
-10 peperkorrels
-tijm 1 takje
-peterselie 2 takjes
-laurier gedroogd 1
-(1x foelie?)
-(2 teentjes knoflook?)
Bereiding:
-vlees pinceren in de oven -60 minuten (of langer) en halverwege insmeren met tomatensaus. Eventueel groente ook mee de oven in.
-botten in de pan en water erbij, koken, afschuimen.
-groente/kruiden erbij en laten trekken tegen de kook aan. Regelmatig afschuimen.
-moet de deksel er nu op of af? 8-10 uur laten trekken.
-zeven en hierna passeren.
- en heb ik op dit moment nu een bouillon of een Fond? Ik kom namelijk ook dit recept tegen. En hier spreken ze al van een Fond. Terwijl in het filmpje van Ameling na 10-12 uren pas een bouillon is.
-Nadat ik de bouillon heb gepasseerd ga ik hem inkoken tot een fond en hierna tot een Jus. Is dit inkoken tot de helft en hierna weer tot de helft?
Stel ik eindig na 10 uur met 2L (bouillon?). Dan kook ik het voor de helft in (Fond 1L) en dan weer tot de helft (Jus 500ML)
Excuus voor alle vragen maar er zijn zoveel recepten/manieren te vinden..
Deze video van René Ameling vond ik zelf fantastisch voor een absolute beginner zoals ik.
Heb toch een paar kleine vragen. De ingrediënten worden niet precies nauwkeurig genoemd maar is dit een mooie basis?:
-3kg kalfsbotten
-3L water
-1x prei
-1x winterwortel
-1x grote ui
-1/3 knolselderij
-10 peperkorrels
-tijm 1 takje
-peterselie 2 takjes
-laurier gedroogd 1
-(1x foelie?)
-(2 teentjes knoflook?)
Bereiding:
-vlees pinceren in de oven -60 minuten (of langer) en halverwege insmeren met tomatensaus. Eventueel groente ook mee de oven in.
-botten in de pan en water erbij, koken, afschuimen.
-groente/kruiden erbij en laten trekken tegen de kook aan. Regelmatig afschuimen.
-moet de deksel er nu op of af? 8-10 uur laten trekken.
-zeven en hierna passeren.
- en heb ik op dit moment nu een bouillon of een Fond? Ik kom namelijk ook dit recept tegen. En hier spreken ze al van een Fond. Terwijl in het filmpje van Ameling na 10-12 uren pas een bouillon is.
-Nadat ik de bouillon heb gepasseerd ga ik hem inkoken tot een fond en hierna tot een Jus. Is dit inkoken tot de helft en hierna weer tot de helft?
Stel ik eindig na 10 uur met 2L (bouillon?). Dan kook ik het voor de helft in (Fond 1L) en dan weer tot de helft (Jus 500ML)
Excuus voor alle vragen maar er zijn zoveel recepten/manieren te vinden..
Versimpeld:
Na het trekken heb je een boullion, als je die clarificeert heb je een consomme.
Om van boullion naar fond te reduceren is het handig om eerst te ontvetten.
Het is een demi-glacé als je fond goed gaat glimmen en wordt een glacé als de demi-glacé stroperig wordt.
n.b. je basis lijkt prima voor een blanke bottenfond, maar je pinceert de botten en introduceert tomaat...
Dan ga ik ervan uit dat je de groenten ook lichtjes aan wilt zetten én/óf mis ik de lepel karamel... (en je resultaat dus eigenlijk geen blanke fond wordt)
Na het trekken heb je een boullion, als je die clarificeert heb je een consomme.
Het is een demi-glacé als je fond goed gaat glimmen en wordt een glacé als de demi-glacé stroperig wordt.
n.b. je basis lijkt prima voor een blanke bottenfond, maar je pinceert de botten en introduceert tomaat...
Dan ga ik ervan uit dat je de groenten ook lichtjes aan wilt zetten én/óf mis ik de lepel karamel... (en je resultaat dus eigenlijk geen blanke fond wordt)
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 28-12-2024 21:46 ]
- knip -
Dank! En het trekken van de bouillon gedurende 10 uren moet zonder deksel?Raymond P schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:45:
Versimpeld:
Ontvetten door een nacht in de koeling en dan eraf scheppen? Of volstaat door een passeerdoek/kaasdoek ook (dit doet Ameling in zijn filmpje)
Tot een fond inkoken is dan qua volume halveren? Om vervolgens weer tot de helft in te koken ongeveer tot een demi-glace/jus
@Deruxian In principe zonder deksel, maar als de geur je teveel wordt gewoon een deksel erop mikken.
Wel dikke kans dat 'ie dan blind wordt. Ook op te lossen, maar siot.
Met een goede (fijnmazige) passeerdoek kan je wel een (flink) deel van het vet filteren als de temperatuur ietwat gedaald is, maar daar heb ik het geduld niet voor.
Hier gaat het dus heet door het doek.
Ik schep het, na vlug terugkoelen, af met een pollepel. Afschepsel dump ik apart in de koelkast en eventueel verlies heb ik dan de volgende dag alsnog te pakken.
Als je enkel de botten in de oven mikt en niet de groenten erbij kan je op dat punt ook al vet vermijden. Maar dat vet draagt ook nog smaak. Keuzes...
Volume is lastig, ik kook hier vaak zat >60% in voordat ik het een fond vind worden. Op 3kg botten begin ik wel met veel meer water (en groen), dat zal richting de 5 Liter gaan gok ik.
Uiteindelijk houd ik dan meestal ongeveer 1 tot 1,5L over.
Edit: hier staat zo'n pan meestal een volle nacht op, een stukje langer dan 10 uur, het bot gaat dan uit elkaar vallen. Mijn kalfs en runder fonds zijn dan ook nooit kraakhelder.
Edit2: Ik zaag nog steeds de botten door midden met de decoupeerzaag.
Wel dikke kans dat 'ie dan blind wordt. Ook op te lossen, maar siot.
Met een goede (fijnmazige) passeerdoek kan je wel een (flink) deel van het vet filteren als de temperatuur ietwat gedaald is, maar daar heb ik het geduld niet voor.
Ik schep het, na vlug terugkoelen, af met een pollepel. Afschepsel dump ik apart in de koelkast en eventueel verlies heb ik dan de volgende dag alsnog te pakken.
Als je enkel de botten in de oven mikt en niet de groenten erbij kan je op dat punt ook al vet vermijden. Maar dat vet draagt ook nog smaak. Keuzes...
Volume is lastig, ik kook hier vaak zat >60% in voordat ik het een fond vind worden. Op 3kg botten begin ik wel met veel meer water (en groen), dat zal richting de 5 Liter gaan gok ik.
Uiteindelijk houd ik dan meestal ongeveer 1 tot 1,5L over.
Edit: hier staat zo'n pan meestal een volle nacht op, een stukje langer dan 10 uur, het bot gaat dan uit elkaar vallen. Mijn kalfs en runder fonds zijn dan ook nooit kraakhelder.
Edit2: Ik zaag nog steeds de botten door midden met de decoupeerzaag.
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 29-12-2024 08:51 ]
- knip -
Na wat drukkere maanden heb ik iets heel goedkoops nodig van Meesterslijpers en dan zijn de verzendkosten duurder, dus wat doe je dan? Oude wensen afstoffen en moar bestellen.

Ik wil nog steeds mijn huis-tuin-en-keuken combirasp vervangen en zag dat Microplane hun serie vernieuwd heeft.
Thuis heb ik al een zester van de Master serie, met zo'n mooi houten handvat. Bewust gekozen vanwege het uiterlijk omdat ik die aan tafel gebruik met een blokje parmezaan bij veel gerechten. Smoelt gewoon leuk als je dan een schoteltje hebt met kaas en mooie raspzester, stukje beleving zeg maar.
Voor het gewone werk in de keuken wil ik echter niet alles met houten handvat want daar moet alles gewoon nat en vies kunnen worden zonder dat ik daarmee mogelijk het handvat versneld verslijt.
Nu zag ik dat de tweede serie van de professional exact dezelfde stijl heeft, maar dan met RVS handvat. Alsof het voor de combinatie gemaakt is. Dus ja, dan ben ik verkocht.
Met de foto van @Raymond P in mijn achterhoofd (zie onder) maar voor de extra grof gegaan. Dat is voor nu degene die ik het meest mis. Voor zachte kaas ga ik denk ik gewoon voor een raspschaaf van Boska of zo, dat werkt nog het makkelijkst als je even wat goudse geraspt moet hebben.
Ik wil nog steeds mijn huis-tuin-en-keuken combirasp vervangen en zag dat Microplane hun serie vernieuwd heeft.
Thuis heb ik al een zester van de Master serie, met zo'n mooi houten handvat. Bewust gekozen vanwege het uiterlijk omdat ik die aan tafel gebruik met een blokje parmezaan bij veel gerechten. Smoelt gewoon leuk als je dan een schoteltje hebt met kaas en mooie raspzester, stukje beleving zeg maar.
Voor het gewone werk in de keuken wil ik echter niet alles met houten handvat want daar moet alles gewoon nat en vies kunnen worden zonder dat ik daarmee mogelijk het handvat versneld verslijt.
Nu zag ik dat de tweede serie van de professional exact dezelfde stijl heeft, maar dan met RVS handvat. Alsof het voor de combinatie gemaakt is. Dus ja, dan ben ik verkocht.
Met de foto van @Raymond P in mijn achterhoofd (zie onder) maar voor de extra grof gegaan. Dat is voor nu degene die ik het meest mis. Voor zachte kaas ga ik denk ik gewoon voor een raspschaaf van Boska of zo, dat werkt nog het makkelijkst als je even wat goudse geraspt moet hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel grappig hoe een plaatje van een rasp dit bewerkstelligt.
Guilty! Me too!
Ik heb ook een nieuwe rasp gekocht.
Had al twee modellen van Microplane. Waaronder dit model:
:strip_exif()/f/image/CFvQEfh3Gq8CKUjx5xJBUoxn.jpg?f=fotoalbum_large)
maar dit is nu al de tweede waarvan het kunststof frame breekt.
Vorige keer heb ik, via La Cucina Import (importeur in Almere) een nieuwe gekregen. Maar nu een paar jaar later, is het kunststof weer gebroken. De rand bovenaan breekt, blijkbaar is het materiaal aldaar te dun als je zware blokken parmezaan er mee raspt.
en nee, gaat nooit in de vaatwasser, altijd met de hand afgewassen
En deze als een wat kleiner, handzamer model:
:strip_exif()/f/image/nbFT3XBcfjMXx9cNrieWvZOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wilde nog zo'n smal dun model.
En ik zag een 'Warehouse deal' voorbij komen op Amazon, voor 11 euro heb ik deze laten komen:
:strip_exif()/f/image/64BXFv3MqCXRIBFv3CbxpA1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens menig vergelijk schijnt 'ie vrijwel identiek te zijn aan de Microplane variant.
(maar die wel het dubbele kost)
Inmiddels een paar keer gebruikt. Voor zowel parmezaan, citroenrasp, nootmuskaat en zwarte truffel. Werkt gewoon prima.
Guilty! Me too!
:strip_exif()/f/image/CFvQEfh3Gq8CKUjx5xJBUoxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige keer heb ik, via La Cucina Import (importeur in Almere) een nieuwe gekregen. Maar nu een paar jaar later, is het kunststof weer gebroken. De rand bovenaan breekt, blijkbaar is het materiaal aldaar te dun als je zware blokken parmezaan er mee raspt.
:strip_exif()/f/image/nbFT3XBcfjMXx9cNrieWvZOA.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik zag een 'Warehouse deal' voorbij komen op Amazon, voor 11 euro heb ik deze laten komen:
:strip_exif()/f/image/64BXFv3MqCXRIBFv3CbxpA1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens menig vergelijk schijnt 'ie vrijwel identiek te zijn aan de Microplane variant.
Inmiddels een paar keer gebruikt. Voor zowel parmezaan, citroenrasp, nootmuskaat en zwarte truffel. Werkt gewoon prima.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mijn ervaring met blokraspen is, hoe goedkoper hoe beterehtweak schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:48:
Wel grappig hoe een plaatje van een rasp dit bewerkstelligt.
Guilty! Me too!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Ik heb zo'n microplane blokrasp waar een van de kanten eruit kan. Heb ik al wat jaren en natuurlijk een eitje om schoon te maken.Bokkie schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:34:
[...]
mijn ervaring met blokraspen is, hoe goedkoper hoe betergewoon een plaat metaal, in een vierkant gevouwen met 4 verschillende rasp maten. klote om schoon te maken, maar degelijk zonder poespas wat stuk kan
Het probleem is dat die niet zo scherp zijn en/of ontiegelijk snel bot worden. En imho is een blokrasp met botte tanden een van de meest gevaarlijke dingen in de keuken.Bokkie schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:34:
[...]
mijn ervaring met blokraspen is, hoe goedkoper hoe betergewoon een plaat metaal, in een vierkant gevouwen met 4 verschillende rasp maten. klote om schoon te maken, maar degelijk zonder poespas wat stuk kan
- knip -
Goedkoop is dan het verkeerde woord, maar simpel zeg maar.
Heb zelf geen hele dure, maar wel een simpele en qua scherpte en kwaliteit is het simpel, geen plastic delen etc.
Heb zelf geen hele dure, maar wel een simpele en qua scherpte en kwaliteit is het simpel, geen plastic delen etc.
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Nou, verder vind ik je insteek prima. Ik heb ook liever dat de beste zo goedkoop mogelijk is.
- knip -
Ik heb een molen voor op de kitchenaid waar ook een raspmolen in kan. Ok, het raspt niet heel fijntjes, maar het is prima om wortelen te raspen voor de bolognese, of tofu om te roosteren, of stukjes harde kaas die (te) oud zijn geworden enzo. Voor het echt fijne werk heb ik een zesteur, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
Al 4 jaar op rij maak ik het kerstmenu van Trai, nu de 2024 editie.
"De recepten:
Steak tartare
gemaakt met tomaten en umami smaakmakers, geserveerd met een zelfgemaakte peterselie olie
Gevulde portobello
heelijke portobello’s gevuld met quinoa en wat citroensap
Truffel kaasfondue
de lekkerste kaasfondue die je ooit gaat proeven, gemaakt met verschillende soorten kazen
Sweet fig mozzarella
een zoet, pittige, zachte dip met mozzarella, vijgen en agavesiroop
Beet Wellington
dé showstopper voor op je kersttafel, smaakvolle bieten gerold in krokant bladerdeeg
Zalm in bladerdeeg
met huisgemaakt tofu kaas en spinazie
Kerstspruiten
knapperige kruidige spruiten met cranberries en spekjes
Bieten tarte tatin
bladerdeeg taartje met flespompoen en bieten"
Pastinaak puree
een puree van pastinaak en aardappel, geserveerd met gekarameliseerde sjalotten
Wat was dit lekker. familie is weer tevreden!
De Sweet fig mozzarella en Gevulde portobello waren wat simpel, voor de rest top.
Heb het dessert vervangen voor supermarkt ijs.
Blijkbaar is dit Japans ijs, mijn nieuwe favoriete supermarkt ijs!
Had op de AH site ijs ingetikt en vegan aangeklikt.
"De recepten:
Steak tartare
gemaakt met tomaten en umami smaakmakers, geserveerd met een zelfgemaakte peterselie olie
Gevulde portobello
heelijke portobello’s gevuld met quinoa en wat citroensap
Truffel kaasfondue
de lekkerste kaasfondue die je ooit gaat proeven, gemaakt met verschillende soorten kazen
Sweet fig mozzarella
een zoet, pittige, zachte dip met mozzarella, vijgen en agavesiroop
Beet Wellington
dé showstopper voor op je kersttafel, smaakvolle bieten gerold in krokant bladerdeeg
Zalm in bladerdeeg
met huisgemaakt tofu kaas en spinazie
Kerstspruiten
knapperige kruidige spruiten met cranberries en spekjes
Bieten tarte tatin
bladerdeeg taartje met flespompoen en bieten"
Pastinaak puree
een puree van pastinaak en aardappel, geserveerd met gekarameliseerde sjalotten
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wat was dit lekker. familie is weer tevreden!
De Sweet fig mozzarella en Gevulde portobello waren wat simpel, voor de rest top.
Da's wel heel duur ijs. 32€/kg. Wow.walterworld schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:33:
Zal wel hier door komen:
Geproduceerd in Thailand
Wel knap dat ze zoveel ingrediënten d'rin krijgen:
Ingrediënten: kokosmelk 27% (kokosextract, water), water,glucosesiroop, suiker, gemodificeerd tapiocazetmeel, plantaardig vet (rijstolie),mango, aardbei, kleefrijstmeel, maltodextrin, geroosterde zwarte SESAMZAAD, dextrose, cacaopoeder, emulgator: E471, vanillepasta (suiker,gedroogde glucosesiroop, water, zout, gemalen vanillepeulen, verdikkingsmiddelen:E440, E406, aroma, vanille-extract), Japanse groene theepoeder,stabilisators: E410, E412, E415, zout, zuurteregelaars: E300, E330, kleurstof:E160a, bietenpoeder.
Sorry dat ik zeg, maar dat is dus van het soort knutseleten wat er bij ons niet in komt!

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2025 09:30 ]
Dat is de ingredientenlijst voor de mix van smaken die in het pakje zitten. Ik vind het nog best meevallen.
Hoop suikers, mja: mochi....
Hoop suikers, mja: mochi....
- knip -
Nou, voor 32€/kg vind ik het juist niet meevallen...
@ehtweak Je bedoelt prijs/kwaliteit of enkel de prijs?
Een bevroren snack importeren dat geen hardloper is zal sowieso de prijs opdrijven.
Je eet er eentje en dan zit je (ik) vol. De prijs komt dan, per stuk, grofweg overeen met andere "luxe" ijsjes lijkt mij.
Zelf maken is natuurlijk goedkoper...
Een bevroren snack importeren dat geen hardloper is zal sowieso de prijs opdrijven.
Je eet er eentje en dan zit je (ik) vol. De prijs komt dan, per stuk, grofweg overeen met andere "luxe" ijsjes lijkt mij.
Zelf maken is natuurlijk goedkoper...
- knip -
Das een prima ding inderdaad, met wortel moet je hem wel echt direct schoonmaken, dat oranje knalt erin!fub schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:05:
Ik heb een molen voor op de kitchenaid waar ook een raspmolen in kan. Ok, het raspt niet heel fijntjes, maar het is prima om wortelen te raspen voor de bolognese, of tofu om te roosteren, of stukjes harde kaas die (te) oud zijn geworden enzo. Voor het echt fijne werk heb ik een zesteur, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
Die (imho) absurde kiloprijs voor een klontje bevroren kokos/suikerwater met smaakjes en kleurtjes... Dat dus.Raymond P schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:39:
@ehtweak Je bedoelt prijs/kwaliteit of enkel de prijs?

Eens dan, al is het origineel wel wat complexer om te maken.ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:23:
[...]
Die (imho) absurde kiloprijs voor een klontje bevroren kokos/suikerwater met smaakjes en kleurtjes... Dat dus.![]()
Tegelijkertijd is er hier gisteren bijna 2 euro voor een oliebol betaald... Dit zijn van die dingen waar gemakzucht een flinke opslag geeft.
- knip -
Dat is wat mij ook vaak weerhoud van Vegan alternatieven, met name als het producten zijn die iets proberen te imiteren wat het niet is, daar zie je vaak een scala aan E-nummers en plakstoffen.ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Da's wel heel duur ijs. 32€/kg. Wow.![]()
Zal wel hier door komen:
Geproduceerd in Thailand
Ingrediënten: kokosmelk 27% (kokosextract, water), water,glucosesiroop, suiker, gemodificeerd tapiocazetmeel, plantaardig vet (rijstolie),mango, aardbei, kleefrijstmeel, maltodextrin, geroosterde zwarte SESAMZAAD, dextrose, cacaopoeder, emulgator: E471, vanillepasta (suiker,gedroogde glucosesiroop, water, zout, gemalen vanillepeulen, verdikkingsmiddelen:E440, E406, aroma, vanille-extract), Japanse groene theepoeder,stabilisators: E410, E412, E415, zout, zuurteregelaars: E300, E330, kleurstof:E160a, bietenpoeder.
Sorry dat ik zeg, maar dat is dus van het soort knutseleten wat er bij ons niet in komt!
Dan zijn er nog de upselling producten zoals “bietstuk” bij de AH, biet met een netje wat dan vele malen over de kop gaat.
Vegan gerechten die zo bedoeld waren of in elk geval niet de halve E catalogus bevatten zijn dan vaak wel weer heerlijk
We zijn we niet allemaal perfect en gelukkig eet ik niet elke dag ijs.ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Zal wel hier door komen:
Geproduceerd in Thailand
Wat de prijs betreft mag je met kerst uitpakken toch?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Gisteren voor het eerst gekookt met deze goedkopere namaak Peasmakers.
Tikka Massala gemaakt met boerenkool van eigen Herenboerderij. Erg lekker.
Heb gekozen voor zilvervlies rijst.
https://www.peasmaker.nl/blogs/alle/vegan-tikka-masala
Als persoon met een knap hinderlijke lactose intolerantie ben ik toch wel erg blij met dit soort "knutseleten", alleen nog maar sorbetijs wordt je ook wel een beetje flauw van en ben er inmiddels ook al aan gewend dat je "vegan premium" betaalt voor iets wat "gewoon" goed smaakt en ik geen last van krijg.ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Zal wel hier door komen:
Geproduceerd in Thailand
Niet mijn keuze, eet het liefste gewoon alles (met room, jonge kaas, melk, boter, wei etc. als ingredient) maar er valt wel erg veel weg in een lactosevrij (heel soms lactosearm, jeuj) dieet.
Geen verwende "hipster/barista/manbun vegan met kortsluiting die echt alleen nog maar havermelk kan drinken uit ideologie, wat gewoon een vrije keuze is." maar helaas fysieke noodzaak.
Dagen krampen en binnen sprintafstand een toilet moeten verblijven na een portie standaard roomijs gaat ook vrij snel de lol van af.
Al zijn er inmiddels al wel wat betaalbaardere alternatieven die redelijk verkrijgbaar zijn in de supermarkt en de smaak van gewoon lekker roomijs heel behoorlijk benaderen.
Zonder de smerige "kartonnen" havermelk bijsmaak die lactosevrij spul vaak kenmerkt.
Twee van de dingen waar ik wel blij mee was dit kerstdiner.
Het voorgerecht:
:strip_exif()/f/image/JPdUL2T4ruPeyMRb5EonK0Tq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zalmfilet met vadouvan uit de oven. Pastinaakpuree, pastinaak uit de oven, gebrande prei en 'kaviaar' van zeewier.
En als bijgerecht bij het hoofdgerecht:
:strip_exif()/f/image/ANQVDQSiWT5ycgBOPLfn3jXL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wortels uit de oven met tijm en knoflook, op een pijnboompittenpuree, met daar overheen nog wat gebakken pijnboompitten en peterselie.
Van mijn kipfilet uit de sous vide had ik meer verwacht. Wellicht de kwaliteit van de kip waardoor het naar mijn idee tegenviel (63 graden 2 uur). Nu ben ik sowieso niet zo'n fan van filet. Maar de volgende keer toch maar wat anders met kerst verzinnen.
Het voorgerecht:
:strip_exif()/f/image/JPdUL2T4ruPeyMRb5EonK0Tq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zalmfilet met vadouvan uit de oven. Pastinaakpuree, pastinaak uit de oven, gebrande prei en 'kaviaar' van zeewier.
En als bijgerecht bij het hoofdgerecht:
:strip_exif()/f/image/ANQVDQSiWT5ycgBOPLfn3jXL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wortels uit de oven met tijm en knoflook, op een pijnboompittenpuree, met daar overheen nog wat gebakken pijnboompitten en peterselie.
Van mijn kipfilet uit de sous vide had ik meer verwacht. Wellicht de kwaliteit van de kip waardoor het naar mijn idee tegenviel (63 graden 2 uur). Nu ben ik sowieso niet zo'n fan van filet. Maar de volgende keer toch maar wat anders met kerst verzinnen.
@Mollos_ Ziet er prima uit!
Vwb die kip. is twee uur niet erg lang voor een paar filets? Zelfs een flinke vakernshaas doe ik maar anderhalf uur max.
edit: Hier lees ik 1 uur op 64c https://souvy.nl/blogs/recepten/kip
Vwb die kip. is twee uur niet erg lang voor een paar filets? Zelfs een flinke vakernshaas doe ik maar anderhalf uur max.
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 02-01-2025 15:42 ]
Bij een temperatuur onder de 72 graden komt tijd wel weer om de hoek kijken lees ik zo in artikelen. En dus bij een kerntemperatuur van 63 graden moet je hem dan wel weer langer in het bad gooien om alle slechte dingen te vernielen voor zover ik begreep bij kip.franssie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:36:
Ja inderdaad, hoe lager de temperatuur hoe langer hij er in moet. Zo lang je maar niet over de 4 uur heen gaat, dan wordt de structuur van kip schijnbaar weer erg vervelend.franssie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:36:
Ben steeds vaker aan het koken en heb ondertussen de smaak goed te pakken.
Albondigas en patatas bravas.
Alleen de aioli is van de plus, de rest is eigen gemaakt. Ik heb een hekel aan "pakjes en zakjes".
:strip_exif()/f/image/varrYh9YSr2L6cMbfd2QvnAX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiDcwDbxFCrQw4ayVmE3jvWW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GQKV8V4wVKKdFSXDaGESLawa.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een aantal keren finetunen zijn de albondigas top notch, voornamelijk de koriander erin doet het hem ook en de pimenton.
Albondigas en patatas bravas.
Alleen de aioli is van de plus, de rest is eigen gemaakt. Ik heb een hekel aan "pakjes en zakjes".
:strip_exif()/f/image/varrYh9YSr2L6cMbfd2QvnAX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiDcwDbxFCrQw4ayVmE3jvWW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GQKV8V4wVKKdFSXDaGESLawa.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een aantal keren finetunen zijn de albondigas top notch, voornamelijk de koriander erin doet het hem ook en de pimenton.
Dan ben ik natuurlijk benieuwd naar je recept. Ziet er goed uit namelijk!
Tof, dank je!Dennis1812 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:15:
Dan ben ik natuurlijk benieuwd naar je recept. Ziet er goed uit namelijk!
Albondigas op mijn manier
Voor de saus:
- olijfolie in de pan
- knoflook en ui
- groot blikje tomatenpuree of 2 kleintjes
- tomato frito
- wat water erbij
- Oregano
- cayennepeper
- Paprikapoeder of paprika ragfijn hakken erin
- zout
- peper
De balletjes:
- Goed gehakt van de slager half om half 350g
- niet te zuinig met zout / peper, keer of 10 draaien met de molen
- knoflook naar smaak
- uitje
- pimenton of paprikapoeder
- flink wat koriander
- komijn
- cayennepeper een beetje
- eitje
- goed wat paneermeel erbij
Ik maak een deegje van het gehakt en laat het even in de koelkast op smaak komen.
Sausje maken en laten pruttelen, daarna balletjes maken van het gehakt en deze gewoon in de saus leggen en laten meekoken. Laat maar rustig 1.5 uur op een laag vuurtje z'n ding doen.
Zorg ervoor dat je genoeg water erin hebt gedaan, maar niet teveel. De balletjes moeten voor de helft onderstaan, niet zwemmen, anders ben je 4 uur verder voordat de saus is ingedikt
Qua pan gebruik ik ALTIJD Creuset, geëmailleerd gietijzer, je wil nooit meer iets anders voor dit soort gerechten.
Ben benieuwd wat je ervan vindt!
Bon appetit!
[ Voor 86% gewijzigd door flugelisoke op 06-01-2025 08:31 ]
Ik ben hier heel tevreden over Global messen!N1ckk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:03:
Zijn er bij de GoT kookclub ervaringsdeskundigen van Japanse koksmessen? Ik zit er aan te denken er eentje te kopen, maar twijfel welke Gyuto ik wil. Ik zag deze twee, maar wat denken jullie - is het de 60€ meer waar of zou ik een hele andere moeten overwegen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/EusOm6a9l24W1tf7cvNl6gYZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OLcZ6zggqC9HGURq0aEusczX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bpBr0pi7mSMPjbHVTsvhpOzj.jpg?f=fotoalbum_large)
@flugelisoke Die heb ik ook nog liggen, maar wat ik nu heb is echt wel een stapje verder / omhoog
Welke zijn dat? Nu ben ik benieuwd!N1ckk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:08:
@flugelisoke Die heb ik ook nog liggen, maar wat ik nu heb is echt wel een stapje verder / omhoog
@flugelisoke Ik heb zelf ook de Global G-2 en G-3 (dewelke ruwweg overeen komt met jouw GS-11?), aangevuld met enkele Opinel-keukenmesjes die ik ooit cadeau kreeg. Waarvoor gebruik je die GS-5 ? Heeft die voor bepaalde toepassingen een groot voordeel tov je drie andere messen?
Een "Hatsukokoro Kokugei Aogami Petty 12 cm" en een "JNS Tanuki Shiro #2 Kurouchi Gyuto 21 cm". Grootste verschil is dat ze scherper zijn en met name blijven. Er zullen vast knifenerds zijn die het beter kunnen uitleggen, maar ben er wel blij mee. Al is het alleen maar omdat het nieuw is en onderdeel van de hobby
:strip_exif()/f/image/L7h00FCQJwgIF6ZOCTdtqPm4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0DNy3bIDFDcfZSTCEQT92CZz.jpg?f=fotoalbum_large)
Scherp @ehtweak
Messcherp.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Help!
Kip....
Altijd gedonder, niks vind ik zo smerig als die vieze rode draden / pezen in een kipfilet. Waar ik hem ook koop, poelier... supermarkt.... altijd weer van die smerige draden erin, ook als je denkt dat het eindelijk schoon is, zit er in het midden weer goorheid verstopt.
Is dit nou inherent aan kipfilet of is het een mindere kwaliteit? In restaurants kom ik dit dus nauwelijks tegen.
Kip....
Altijd gedonder, niks vind ik zo smerig als die vieze rode draden / pezen in een kipfilet. Waar ik hem ook koop, poelier... supermarkt.... altijd weer van die smerige draden erin, ook als je denkt dat het eindelijk schoon is, zit er in het midden weer goorheid verstopt.
Is dit nou inherent aan kipfilet of is het een mindere kwaliteit? In restaurants kom ik dit dus nauwelijks tegen.
Ik kan mij niet heugen hier last van te hebben.
Haal het wisselend bij de slager, Hanos of soms supermarkt en een enkele keer op de markt.
Nooit rode draden gehad.
Haal het wisselend bij de slager, Hanos of soms supermarkt en een enkele keer op de markt.
Nooit rode draden gehad.
Ook eigenlijk nooit hier. Toevallig recent een paar keer supermarktkip gehad, maar zelfs die had dit probleem niet.
Keer andere supermarkt proberen?
Meerdere filialen plus, AH.Boudewijn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:48:
Ook eigenlijk nooit hier. Toevallig recent een paar keer supermarktkip gehad, maar zelfs die had dit probleem niet.
Is dit een ding met Brabantse kippen of zo?

[ Voor 8% gewijzigd door flugelisoke op 08-01-2025 19:26 ]
Nee hoor, ik woon al 29 jaar in Brabant. Van West tot oost. Nergens last van.
@flugelisoke op je vraag of dat bij een kip hoort: ja. Zonder pezen en aderen doet een kip het niet zo goed. 
En als je kip koopt is hij nooit 100% schoon, je moet zelf altijd nog even op zoek naar de restjes. Of het gewoon opeten want je merkt er ook weer niet zoveel van. En in een restaurant doet de kok dat voor je.
En als je kip koopt is hij nooit 100% schoon, je moet zelf altijd nog even op zoek naar de restjes. Of het gewoon opeten want je merkt er ook weer niet zoveel van. En in een restaurant doet de kok dat voor je.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik lees hier al even mee, vaak ter inspiratie, maar wou nu zelf ook eens wat delen. Ik heb recent een pasta-opzetstuk voor mijn keukenmachine gekocht. Na de eerste keer spaghetti gemaakt te hebben, wat in de pan als 1 plakboel eindigde, en de tweede keer lasagne-vellen, nu gegaan voor tagliatelle
Om niet weer in een plakboel te eindigen een droogstok geïmproviseerd en de pasta even laten drogen voor het de pan in ging. Dat hielp enorm. Erg leuk om samen met dochter van 5.5 te maken, en bovendien erg lekker. Volgende keer spaghetti aan de stok
:strip_exif()/f/image/xUF1Nen724umKrGAbkKPGBxY.jpg?f=fotoalbum_large)
Om niet weer in een plakboel te eindigen een droogstok geïmproviseerd en de pasta even laten drogen voor het de pan in ging. Dat hielp enorm. Erg leuk om samen met dochter van 5.5 te maken, en bovendien erg lekker. Volgende keer spaghetti aan de stok
:strip_exif()/f/image/xUF1Nen724umKrGAbkKPGBxY.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RjMycfLZtXgtAKXdBYmxsle0.jpg?f=user_large)
Ooit één keer op een kookcursus zelf pasta gemaakt, daarna thuis nooit meer gedaan. En eigenlijk weet ik zelf ook niet waarom.
Dus, ik heb net de pasta opzetstukken voor mijn Kenwood keukenmachine besteld.
En bedankt he.
En bedankt he.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zelf draaien is ook heel leuk hoor! Ik heb de Marcato Atlas 150, topding!DrivinUCrazy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:29:
Ooit één keer op een kookcursus zelf pasta gemaakt, daarna thuis nooit meer gedaan. En eigenlijk weet ik zelf ook niet waarom.
En bedankt he.
Nooit last van eigenlijk, niet van de Turk en toevallig vandaag onderstaande units van de Aldi, ook niks mis mee.flugelisoke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:00:
Help!
Kip....
:strip_exif()/f/image/zzAHldvDURqPqgt3Z4Gy47X6.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar je ziet het niet altijd aan de buitenkant he? Is voornamelijk aan de binnenkant.1nsane schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Nooit last van eigenlijk, niet van de Turk en toevallig vandaag onderstaande units van de Aldi, ook niks mis mee.
[Afbeelding]
'Units v.d. Aldi'1nsane schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:32:
[...]
toevallig vandaag onderstaande units van de Aldi

Zo'n omschrijving van een plofkipfilet heb ik nog nooit gehoord!
@flugelisoke Rode draden in een kipfilet? Die heb ik werkelijk nog nooit gezien.
Wel die witte, wat taaiere peessliert die er doorheen loopt.
Die kun je er uitsnijden (wel vaak wat omliggend vleesverlies als je het niet netjes doet), of gewoon meebakken. En als je er blokjes en/of reepjes van snijdt voor een andersoortig gerecht, kun je er omheen snijden.
Ik heb de techniek nog nooit getest, maar heb onlangs wat tutorials gezien waarbij je de pees dmv een stuk keukenpapier (grip) en een vork (drukpunt tegen kipfilet) de pees er relatief gemakkelijk uit kan trekken. Dat zag er best clean uit.ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:40:
[...]
'Units v.d. Aldi'![]()
Zo'n omschrijving van een plofkipfilet heb ik nog nooit gehoord!![]()
@flugelisoke Rode draden in een kipfilet? Die heb ik werkelijk nog nooit gezien.
Die kun je er uitsnijden (wel vaak wat omliggend vleesverlies als je het niet netjes doet), of gewoon meebakken. En als je er blokjes en/of reepjes van snijdt voor een andersoortig gerecht, kun je er omheen snijden.
Maar wat omschrijf je als plofkip?ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:40:
[...]
'Units v.d. Aldi'![]()
Zo'n omschrijving van een plofkipfilet heb ik nog nooit gehoord!![]()
@1nsane Verkoopt de Aldi dan ook niet-plofkip (hetzij geheel, hetzij in delen)?
Volgens de definitie is een plofkip zo'n loopvogel die na zes weken al geslacht kan worden.
En de niet-plofkippen mogen twee weken langer leven...
Nou wow, da's een stuk minder plof(ferig).
maar dat vind ik nog steeds een plofkip. Normaliter kunnen kippen 5-10 jaar oud worden...
Maar ik vond die omschrijving 'units' gewoonweg fantastisch!
Zo van:
"Lieverd, vanavond eten we gebakken units met gemengde groenten, kerriesaus en rijst"
bron:
https://www.zelfeenkippenhokmaken.nl/hoe-lang-leeft-een-kip/
Volgens de definitie is een plofkip zo'n loopvogel die na zes weken al geslacht kan worden.
Nou wow, da's een stuk minder plof(ferig).

maar dat vind ik nog steeds een plofkip. Normaliter kunnen kippen 5-10 jaar oud worden...
Zo van:
"Lieverd, vanavond eten we gebakken units met gemengde groenten, kerriesaus en rijst"
bron:
- Normale bruine kip: 3 jaar
- Gemiddelde kip: 5 tot 10 jaar
- Langst levende ras: 20 jaar+
- Gangbare vleeskip of plofkip: 42 dagen
- Scharrelkip: 56-63 dagen
- Biologische kip: 70-81 dagen
[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 10-01-2025 22:05 ]
@Blaauw87 Zo kan dat idd ook. Gewoon eruit trekken, want meestal steekt er een klein stukje van die witte pees uit.
:strip_exif()/f/image/09nCAl5CA88eyc1slFTcd00x.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, weer 12 potten appelmoes erbij en 14 potten peren (laatste batch dit seizoen).
Klein deel van de weckkast. Laat de hongerwinter maar beginnen. Wij hebben voorlopig te eten.
Alleen stoofvlees is ver op. Binnenkort nog een paar kg van bijmaken.
Hehe, het is nogal een gangbaar woord hier in huisehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:27:
@1nsane Verkoopt de Aldi dan ook niet-plofkip (hetzij geheel, hetzij in delen)?
Nou wow, da's een stuk minder plof(ferig).![]()
Zo van:
bron:
- Normale bruine kip: 3 jaar
- Gemiddelde kip: 5 tot 10 jaar
- Langst levende ras: 20 jaar+
- Gangbare vleeskip of plofkip: 42 dagen
- Scharrelkip: 56-63 dagen
- Biologische kip: 70-81 dagen
Bio kip leeft bijna 2x zo lang ja?
Is dat dan ook een ander ras?
Reden dat ik het vraag is dat een gemiddelde kip aardig groot kan worden als je ze langer laat leven. Bio filetjes bij de AH zijn bijna filethaasjes qua formaat.
In hoeverre is dat, naast dat ze lekker alle ruimte hebben buiten, ook een kwestie van voeding maar slachttijd? Ik vraag me daar echt van af of ze daadwerkelijk 2x zo lang rondlopen.
Ja klopt maar het zat er niet in bij deze filets. Overigens kijk ik er wel naar als ik ze koop want opzich kan je het wel zien.flugelisoke schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:33:
[...]
Maar je ziet het niet altijd aan de buitenkant he? Is voornamelijk aan de binnenkant.
![]() | ![]() |
YouTube: Dear Italians… please don’t be mad🥹
Tiramisu pannenkoeken gemaakt. Crème kreeg ik niet zo mooi opgespoten, miste wat binding terwijl ik wel het recept heb gevolgd. Wel lekker
![]() | ![]() | ![]() |
YouTube: Happy Dönerstag 😋🥙
Deze klapper ga ik zeker nog eens maken, met gerookte tofu van Jumbo huismerk. Kipkruiden zelf gemaakt, zout weggelaten.
Ja, ik zit de laatste tijd in de Maya vibe.
[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 12-01-2025 21:25 ]
Soms maak ik wel eens vergissingen met koken en soms pakt het beter uit dan ik verwacht.
Ik hou van kimchi fried rice, gewoon lekker kimchi opbakken en dan wat rijst erbij, ik doe er dan nog uitgebakken spekjes doorheen, soms wat eieren. Zo ook dit keer.
Vrouw is gek op varkenslapjes met name de “ribeye” variant van de AH, snel klaar mals enz.
Nu was ik vorige week in de Aldi en dacht ze in de haast te zien liggen.
Enfin ze lagen al een paar dagen in de koelkast en ik dacht, lekker bij die rijst. Waren het varkensriblappen.. oftewel, suddervlees..
Geen idee welk deel van het varken dit dan is maargoed ik had 2 van de 3 pakken al in stukken gesneden en in de wok gemikt met dit:
:strip_exif()/f/image/zy2fNqOohudNecoS4E1bNIUh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik dit wel eens voor rund, dacht, zal voor varken ook wel kunnen dus stond al 2 uur te marineren voordat ik het derde pak vlees pakte en dus zag dat het moest sudderen
Enfin, die marinade is best waterig dus bedacht me weet je wat, laat maar lekker langzaam inkoken.
Daar kreeg ik geen spijt van zeg!
Echt erg lekker en botermals!
:strip_exif()/f/image/qIav7KSRgfJs7c7wfo2UI2Lh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ce57yq27nHXbxPiJbRXKkxqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bewaar de rest lekker voor op een broodje met wat lente ui en misschien wat zoetzuur, likje Gochujang. Helemaal top.
Ik hou van kimchi fried rice, gewoon lekker kimchi opbakken en dan wat rijst erbij, ik doe er dan nog uitgebakken spekjes doorheen, soms wat eieren. Zo ook dit keer.
Vrouw is gek op varkenslapjes met name de “ribeye” variant van de AH, snel klaar mals enz.
Nu was ik vorige week in de Aldi en dacht ze in de haast te zien liggen.
Enfin ze lagen al een paar dagen in de koelkast en ik dacht, lekker bij die rijst. Waren het varkensriblappen.. oftewel, suddervlees..
![]() | ![]() |
Geen idee welk deel van het varken dit dan is maargoed ik had 2 van de 3 pakken al in stukken gesneden en in de wok gemikt met dit:
:strip_exif()/f/image/zy2fNqOohudNecoS4E1bNIUh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik dit wel eens voor rund, dacht, zal voor varken ook wel kunnen dus stond al 2 uur te marineren voordat ik het derde pak vlees pakte en dus zag dat het moest sudderen
Enfin, die marinade is best waterig dus bedacht me weet je wat, laat maar lekker langzaam inkoken.
Daar kreeg ik geen spijt van zeg!
Echt erg lekker en botermals!
:strip_exif()/f/image/qIav7KSRgfJs7c7wfo2UI2Lh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ce57yq27nHXbxPiJbRXKkxqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bewaar de rest lekker voor op een broodje met wat lente ui en misschien wat zoetzuur, likje Gochujang. Helemaal top.
![]() | ![]() | ![]() |
YouTube: knolselderij schnitzel - kan gewoon! #superdushichef #recept #vegan...
Deze knolselderij steak van Omrani gemaakt.Lekker voor een keer, maar veel werk. Zie mij dit niet zo snel nog een keer maken.
Heb er aardappelen uit stoomoven en vega gehakt bij gegeten.
Ik zou ze persoonlijk nog even iets langer gebakken hebben voor de kleur. Als je iets makkelijks met knolselderij wil, de knolselderij uit de oven van Ottolenghi is vrij simpel maar erg smakelijk.
Die tiramisupannenkoeken. Tsja, pannenkoeken en vegan tiramisu. Mijn imaginaire italiaanse voorouders draaien zich om in hun graf. Het ziet erop zich wel lekker uit.
Ik heb gisteren een stuk heilbot in pikante tomatensaus gemaakt, met techina. Daarnaast wat bloemkool (die ook een lik kreeg) en wat kleine couscous, die gepimpt was met wat saffraan en lekkere olijfolie.
Die tiramisupannenkoeken. Tsja, pannenkoeken en vegan tiramisu. Mijn imaginaire italiaanse voorouders draaien zich om in hun graf. Het ziet erop zich wel lekker uit.
Ik heb gisteren een stuk heilbot in pikante tomatensaus gemaakt, met techina. Daarnaast wat bloemkool (die ook een lik kreeg) en wat kleine couscous, die gepimpt was met wat saffraan en lekkere olijfolie.
[ Voor 51% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2025 22:10 ]
Probeer het eens met eieren en mascarpone. Sommige recepten hebben geen verbetering nodigwalterworld schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:29:
Tiramisu pannenkoeken gemaakt. Crème kreeg ik niet zo mooi opgespoten, miste wat binding terwijl ik wel het recept heb gevolgd. Wel lekker
[ Voor 47% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2025 22:18 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Gezien deze kerel allemaal vegan dingen lijkt te maken denk ik niet dat hij dat gaat doen. Overigens niet per se iets mis meenaitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Probeer het eens met eieren en mascarpone. Sommige recepten hebben geen verbetering nodig
't Is geen vegan topic toch? *checking topic....*. Nee, volgens mij zijn het recepten door en vooral voor iedereenBoudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:25:
[...]
Gezien deze kerel allemaal vegan dingen lijkt te maken denk ik niet dat hij dat gaat doen. Overigens niet per se iets mis mee
[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2025 22:30 ]
Zeker niet, ik ben ook bepaald niet vegannaitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:29:
[...]
't Is geen vegan topic toch? *checking topic....*. Nee, volgens mij zijn het recepten door en vooral voor iedereenGewoon een tip voor anderen die niet per se aan vegan vast zitten.
Maar dat meer mensen een (goede) tiramisu zelf moeten maken is wel een feit. Nadeel is wel dat je 'dat product' uit de supermarkt niet meer hoeft .
Ik heb een abonnementje op de krantjes bij diverse groothandels, en heb interesse in het echt mooie spul maar vind het vaak ook interessant om te zien hoe de onderkant van de markt werkt. Maw: welke bochten worden daar afgesneden om goedkope meuk nog goedkoper te maken
In dat kader: zegt iemand foliekaas wat?
https://www.meledi.nl/royal-hollandia-foliekaas-0502.html
Lijkt me een blok hotelkaas te zijn, maar de term foliekaas ken ik nog niet. Of is er een nieuwe mededinger naar billigste kaas? (en nee ik ga niet 15kg van dat product kopen om het te testen

Een kilo jonge (!) kaas vergt 10 kilo melk.Oudere belegen kazen meer melk (ok eigenlijk minder kaas door uitdroging)
Met de huidige melkprijzen kan dit geen kaas zijn.
Daar is een mooie keuringsdienst van waarde over.Boudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:36:
[...]
Zeker niet, ik ben ook bepaald niet vegan.
Maar dat meer mensen een (goede) tiramisu zelf moeten maken is wel een feit. Nadeel is wel dat je 'dat product' uit de supermarkt niet meer hoeft .
Ik heb een abonnementje op de krantjes bij diverse groothandels, en heb interesse in het echt mooie spul maar vind het vaak ook interessant om te zien hoe de onderkant van de markt werkt. Maw: welke bochten worden daar afgesneden om goedkope meuk nog goedkoper te maken
Lijkt me een blok hotelkaas te zijn, maar de term foliekaas ken ik nog niet. Of is er een nieuwe mededinger naar billigste kaas? (en nee ik ga niet 15kg van dat product kopen om het te testen).
https://favorflav.com/nl/...an-waarde-supermarktkaas/
Dit bedoel je? https://kro-ncrv.nl/progr...ken-uitkomst-of-smaakloosBoudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:36:
[...]
Zeker niet, ik ben ook bepaald niet vegan.
Lijkt me een blok hotelkaas te zijn, maar de term foliekaas ken ik nog niet. Of is er een nieuwe mededinger naar billigste kaas? (en nee ik ga niet 15kg van dat product kopen om het te testen).
Edit: Spuit elf
Nou ja door rijping in folie dus wel. Ik kende dit als hotelkaas, is hetzelfde spul.franssie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:39:
Een kilo jonge (!) kaas vergt 10 kilo melk.Oudere belegen kazen meer melk (ok eigenlijk minder kaas door uitdroging)
@orf @naitsoezn dank voor het linkje.
Ik zal het eens aan mijn buurman (bio boer en kaasmaker) vragen, maar volgens mij kan dit natuurkundig gewoon niet.Boudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:44:
[...]
Nou ja door rijping in folie dus wel. Ik kende dit als hotelkaas, is hetzelfde spul.
@orf @naitsoezn dank voor het linkje.