Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49
@ehtweak Ah, och dan blijft alsnog het verschil (op janka schaal) tussen kops/langs/plank. De richting van de vezel maakt verschil.

Fwiw: met de krop van een mes druk ik makkelijk een deuk in m'n rubberwood kopshouten plank.
Op m'n dosse-houten acacia plank heb ik vrij snel last van chippende edges.

En de nieuwe kunststof tech meuk snij ik met al m'n messen aan gort. Voelt ook ruk, maar ik heb wel veel oppervlak.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ooit heb ik zo'n 'handig' setje van JosephJoseph gehaald. Een paar kleurtjes snijplank in een handige houder. Maar wat is dat plastic hard zeg, echt kneiterhard. Het is dat het zo'n relatief dure set was en ik hem dus niet zomaar weg wil kieperen, maar eigenlijk is het niet best voor de messen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Verjaardag in de familie en dan komen onze roots toch weer naar boven. Vandaag heerlijk frietje sajs mayonase (saus mayonaise, saus is limburgse zuurvlees).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fOD_kYZGvgWLx5J3G9lvcnhn8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rhn0N8Ip3tVZiQ9PUNUJsCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNxlSbnSmCrPoUUaLVBUYBTHChA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D5lO8TtuL4pnlgwaooFgVwl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj2JHPkmLYxVq8HZ0nfXWyEBGSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZHqTCBGAOW1bWBrlbbvtfR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21QjbWAbsodPUtCYbPiVF6WHVgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEoBihPZLqiKS9zv18SbRqw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30ARPNZ9z7kfgB2lUfZDx5FL5qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIw1dW75H2VawUbqMcHSRwdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Zy21O_EpNKT8s3G4aYn9SmZYt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX1kSLSkLX133rsWRzldHFVn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC3DcT0rIkwYCS9EtTSL_1O-HPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZGQOfIbd0lJ42SGUpBnWTiu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qLlF2qnU83JdtnjVjKIvUqiAno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz0e8O2ggKZQ1lCgJaSLwJ5k.jpg?f=fotoalbum_large

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
borgdaville schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:28:
Verjaardag in de familie en dan komen onze roots toch weer naar boven. Vandaag heerlijk frietje sajs mayonase (saus mayonaise, saus is limburgse zuurvlees).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij het eindresultaat dacht ik hachee maar dit is dus gemarineerd in azijn?
Dat had ik werkelijk nooit bedacht.
Het wordt weer winter dus tijd voor stoofpot, ik noteer hem even om te proberen.

Wat voor vlees gebruik je?

Hier is het meestal sukade of riblappen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En het grappige hieraan is dat Limburgs zuurvlees per regio en per familie een ander recept heeft.
Bij mij (recept van oma, een rasechte Maastrichtse) gaat er een shitload aan gemalen kruidnagel in, en veel stroop en ontbijtkoek.

Ook leuk van die recepten van oma:
Marineer het vlees een nacht in uien en azijn.
Neem het vlees uit het vocht en braad dat aan. (Welk vlees? Hoeveel??)
Haal de laurier er dan uit. (Wtf, wanneer moest die er in dan?!)
Voeg de stroop toe. (Aargh, hoeveel dan?!)

Kortom, heel veel reverse engineering om het weer zo te krijgen als in je herinnering. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Ver aan het begin van dit topic dit recept al eens gepost.
Runderriblappen, runderpoulet of authentiek paardenvlees: het kan allemaal. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
Ronald.42 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:37:
[...]

Bij het eindresultaat dacht ik hachee maar dit is dus gemarineerd in azijn?
Dat had ik werkelijk nooit bedacht.
Het wordt weer winter dus tijd voor stoofpot, ik noteer hem even om te proberen.

Wat voor vlees gebruik je?

Hier is het meestal sukade of riblappen.
Absolute aanrader, oorspronkelijk werd dit vaak met paardenvlees gemaakt. En als je wat luxer wil is kan het ook met konijn (knien in ut zoer/ konijn in het zuur). Deze alledaagse versie maak ik met Vlaamse stoofvlees (is mager en grote stukken), maar alles werkt, wat je zelf het makkelijkst en lekkerste vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
DrivinUCrazy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:48:
En het grappige hieraan is dat Limburgs zuurvlees per regio en per familie een ander recept heeft.
Bij mij (recept van oma, een rasechte Maastrichtse) gaat er een shitload aan gemalen kruidnagel in, en veel stroop en ontbijtkoek.

Ook leuk van die recepten van oma:
Marineer het vlees een nacht in uien en azijn.
Neem het vlees uit het vocht en braad dat aan. (Welk vlees? Hoeveel??)
Haal de laurier er dan uit. (Wtf, wanneer moest die er in dan?!)
Voeg de stroop toe. (Aargh, hoeveel dan?!)

Kortom, heel veel reverse engineering om het weer zo te krijgen als in je herinnering. :+
Precies, wij komen ook uit Maastricht en dit is het recept van mijn moeder.

Zolang er maar azijn, kruidnagel, laurier, stroop en peperkoek inzit.

• borgdaville
DrivinUCrazy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:53:
DrivinUCrazy in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Ver aan het begin van dit topic dit recept al eens gepost.
Runderriblappen, runderpoulet of authentiek paardenvlees: het kan allemaal. :)
Ik heb je recept even gechecked, vraag: doe je marineren in 100% azijn? Ik ben gewend met water gelijke delen, en dan een nachtje laten staan.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maakt uiteindelijk niet zo veel uit, het zuur maakt het vlees malser. Als niet alle vlees onder staat, kun je aanvullen met water.
Maar inderdaad, dat water laat ik er in principe uit, alleen iets toevoegen indien nodig. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:11
Nu de temperaturen weer wat terug beginnen te lopen is het weer tijd voor gluhwein. Heerlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Jaspervl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:47:
Nu de temperaturen weer wat terug beginnen te lopen is het weer tijd voor gluhwein. Heerlijk

[YouTube: gluhwein]
Wat smelt daar? Suiker?

Ik ben deze dagen ook aan de stoof, heb een drietal ponden wildzwijnsnek in bruin bier (kasteel) gestoofd. Gewoon met een beetje wortel, uien en een lik tomatenpuree. Voor het zuur heb ik wat azijn op basis van kriekbier gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2024 12:24 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
Boudewijn schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:22:
[...]

Wat smelt daar? Suiker?

Ik ben deze dagen ook aan de stoof, heb een drietal ponden wildzwijnsnek in bruin bier (kasteel) gestoofd. Gewoon met een beetje wortel, uien en een lik tomatenpuree. Voor het zuur heb ik wat azijn op basis van kriekbier gebruikt.
Klinkt goed, ben benieuwd naar de foto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Over stoof gesproken... :)

Vorige week kwam de poelier met "ik heb wat voor je!" "Hier uit de buurt, vlak om de hoek!"
Ik dacht, wat nu weer?

Meestal vraag ik altijd of er nog wat wildkarkas over is om bouillon mee te maken. En de ene keer wel, de andere keer niet.
Dit keer, volop hertenkarkas stukken! Top, uitstekend voor de bouillon. d:)b

Ja, zegt 'ie, en het hert wat er aan vast zat, heb ik ook!
In de Oostvaardersplassen geschoten, afgelopen week.

Oké, doe maar zo'n hertenbout dan.

Die heeft een nachtje in de marinade gelegen van diverse kruiden, rode wijn, honing en tamari soja.
Vervolgens aangebraden in een grote gietijzeren pan. Ui, tomaat, prei, wortel en nog wat smaakmakers erbij. Daarna ettelijke uren in de oven gezet (deksel op de pan) en stoven maar!

Wow; dat was me toch een partij mals. Pulled-Deer! Het viel zo van het bot af. De ultieme vorm van draadjesvlees. :9 _/-\o_

Uiteraard was het een behoorlijke bout. Dus 2 dagen later nog een keer hachee-achtig iets van gemaakt.
Heerlijk gewoon.
perfect, biologisch vlees en dat voor €20/kg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:51:
Over stoof gesproken... :)

Vorige week kwam de poelier met "ik heb wat voor je!" "Hier uit de buurt, vlak om de hoek!"
Ik dacht, wat nu weer?

Meestal vraag ik altijd of er nog wat wildkarkas over is om bouillon mee te maken. En de ene keer wel, de andere keer niet.
Dit keer, volop hertenkarkas stukken! Top, uitstekend voor de bouillon. d:)b

Ja, zegt 'ie, en het hert wat er aan vast zat, heb ik ook!
In de Oostvaardersplassen geschoten, afgelopen week.

Oké, doe maar zo'n hertenbout dan.

Die heeft een nachtje in de marinade gelegen van diverse kruiden, rode wijn, honing en tamari soja.
Vervolgens aangebraden in een grote gietijzeren pan. Ui, tomaat, prei, wortel en nog wat smaakmakers erbij. Daarna ettelijke uren in de oven gezet (deksel op de pan) en stoven maar!

Wow; dat was me toch een partij mals. Pulled-Deer! Het viel zo van het bot af. De ultieme vorm van draadjesvlees. :9 _/-\o_

Uiteraard was het een behoorlijke bout. Dus 2 dagen later nog een keer hachee-achtig iets van gemaakt.
Heerlijk gewoon.
perfect, biologisch vlees en dat voor €20/kg
sowieso is wild het mooiste vlees qua smaak, qua ethiek, qua geen-troep-voer en qua bio.

Morgen weer jagen ;) . Anderhalve week geleden nog een paar hazen geschoten en een eend meegekregen. Wellicht morgen meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
jeronimo schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:49:
[...]

Klinkt goed, ben benieuwd naar de foto.
Hij is al half op. Echt fotogeniek is zo'n "pulled pork" niet. Zal straks wel ff plaatje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:11
Ja, inderdaad, geeft heerlijk caramel smaak eraan. En het staat ook feestelijk (we zetten het op tafel als er gasten zijn).

( Wikipedia: Feuerzangenbowle )

[ Voor 14% gewijzigd door Jaspervl op 17-11-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41
Vraagje, ik zit te denken om wraps mee te nemen naar werk. Inmiddels ben ik vrij creatief geworden in het opwarmen van eten zonder gedonder te krijgen met facilitair (neem vaak spul in vacuumzakken mee en warm dat sous-vide op).

Maargoed een airfryer gaat weer net een stap te ver denk ik.

Ik maak wel eens standaard burrito’s met kip, paprika, rijst en bonen enz. Die zijn zowel koud als even in de magnetron wel te doen maar ik heb nog zakken met buffalo chicken pops liggen, lenen zich denk ik uitstekend voor burrito’s met hotsauce, ranch, sla, tomaat, wat rode ui en kaas natuurlijk.

Maar, hoe ga ik die kip warm krijgen én krokant houden? In de airfryer of vetvijver lukt dat wel natuurlijk maar magnetron zal klef worden denk ik.. ze zijn al wel gaar afaik.

Iemand een idee?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

franssie

Save the albatross

@1nsane Daar heb ik dacht ik ooit magnetron braadzakjes voor gezien, beetje zoals die zakjes waarin je magnetronpopcorn maakt. Maar of die in NL verkrijgbaar zijn weet ik niet, typisch USA product.

edit: zoiets dus https://www.bol.com/nl/nl...t-fsc-6/9200000128617020/

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 17-11-2024 17:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:19:
@1nsane Daar heb ik dacht ik ooit magnetron braadzakjes voor gezien, beetje zoals die zakjes waarin je magnetronpopcorn maakt. Maar of die in NL verkrijgbaar zijn weet ik niet, typisch USA product.

Zit natuurlijk een paneerlaagje op die dingen. Dat nijgt klef te worden met hitte van binnenuit ipv oven. Misschien dat dergelijke zakjes vocht absorberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:38:
[...]

Zit natuurlijk een paneerlaagje op die dingen. Dat nijgt klef te worden met hitte van binnenuit ipv oven. Misschien dat dergelijke zakjes vocht absorberen?
Helaas geen ervaring mee. SChijnen niet lucht en vocht dicht te zijn dus wellicht valt het mee, vind ze zelf vrij duur.
Misschien zelf met een vel bakpapier een zakje vouwen en het thuis eens proberen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 18:55
rockerpoet schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:31:
[...]

Ziet er goed uit, zojuist besteld. Ben benieuwd.
En heb je de snijplanken al kunnen gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
<knip> Dit hoef je niet te melden, en is bovendien onvriendelijk én off-topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 18-11-2024 13:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het koken en bereiden gebeurt gewoon thuis neem ik aan, maar als je op je werk warm wil/moet eten mag je blij zijn als je een magnetron of airfryer tot je beschikking hebt.

Met een heerlijke stoofschotel die thuis uren heeft staan pruttelen en je op je werk even opwarmt is IMHO niets mis ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 18-11-2024 13:11 ]

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En zat mensen die door (nacht)diensten of andere omstandigheden (mantelzorg etc) waarbij ontkoppeld koken (achteraf opwarmen) een uitkomst is.
Dus lijkt mij juist een onderwerp dat hier besproken kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:15

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb dat onderwerp ivm avond en nachtdiensten hier ook met grote regelmaat besproken en nooit zulke vervelende reacties gehad.

@1nsane hebben jullie een grill of tosti ijzer? Ik heb laatst bij ons chicken wings op de tosti grill gedaan. Dat ging verbazend goed. Het rook behoorlijk in de keuken maar rookalarm heeft niet getriggerd gelukkig. Misschien een vetvrij papier ertussen volgende keer.
Wij hebben magnetron, tosti ijzer en een oven waarvan alleen niemand weet hoe die werkt.

Waterkoker mag niet meer en airfryer is officieel ook verboden. Maar met oud en nieuw smokkelt altijd iemand er wel 1 mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Koken is wat mij betreft het combineren en bereiden van ingrediënten om zo tot een smakelijke maaltijd te komen.

Is een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt opwarmen in de magnetron? Niet echt. Maar dat neemt niet weg dat er 1001 toepassingen zijn waar een "serieuze" (hobby)kok zijn voordeel mee kan halen. Ik ga er bijvoorbeeld vaak mijn groenten in voorgaren zodat ik ze dan afwerk in een gerecht. Spaart elektriciteit en afwas.

Hetzelfde voor een airfryer: je kan het reduceren tot een kleine convectieoven, maar het is toch een toestel waar je net weer wat andere dingen mee kan: een airfryer is ontworpen zodat vocht in de lucht snel wordt afgevoerd, wat het eten dus sneller uitdroogt aan de buitenkant en daardoor de Maillard-reactie gemakkelijker laat plaatsvinden.

Combineer de twee en je hebt goud in handen voor bepaalde toepassingen: gaar je spruiten voor in de magnetron en werk ze vervolgens een paar minuten af in de air fryer. Perfectie!

In mijn ogen is een goede (hobby)kok iemand die de voor- en nadelen van de beschikbare tools in zijn arsenaal goed verstaat en daar rekening mee houdt. Ik vind jouw reactie daarentegen gewoon flauw. Het doet me denken aan mensen die vinden dat je enkel goed kan BBQ'en op kamados die groen of rood zijn: mijn mini-kamado van 100EUR uit de action doet het nochtans ook keurig. Maar ik heb hem wel getweaked zodat hij wat beter luchtdicht is en voorzien van een reflector zodat ik hem voor indirect garen kan gebruiken. En is dat niet waar dit forum om draait?

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 18-11-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40

Garyu

WW

franssie schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:19:

Magnetron-popcorn komt uit een vergelijkbaar zakje, dus eigenlijk niet eens zo'n slecht idee misschien. Daar zit gewoon een laagje vet op de bodem wat uiteindelijk voor de "pop" zorgt. Volgens mij is dat effectief gewoon van hetzeflde materiaal gemaakt als bakpapier. Misschien zelf eens iets knutselen en kijken of het werkt? Dus gewoon in (ingevet?) bakpapier rollen en nuken?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dus jij hebt ook geen oven thuis? Een airfryer is immers gewoon een kleine, snelle, convectie oven.

Volgens mij heeft m'n vraag júist te maken met hoe ik iets wat ik kook, zodanig kan opsplitsen of kan (voor)bereiden zodat ik het, met de beperkte middelen op kantoor kan opwarmen zodanig dat zo veel mogelijk smaak en textuur behouden blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 19-11-2024 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Net als je denkt dat je alles hebt gezien:

https://www.aldi.nl/aanbi...-2103590-1-0.article.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 17:02
Jullie weten dat er een heel snijplanken topic is?
Koken: Snijplanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

walterworld schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
Jullie weten dat er een heel snijplanken topic is?
Koken: Snijplanken
@Boudewijn eentje voor de TS lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Oprecht (ik gebruik hem zeer zelden): :r

Qua koken: tsja ik heb ook geen airfryer maar dat lijkt me een slecht criterium om iets al dan niet passend te vinden binnen dit topic. Koken is voedsel bereiden in deze context. Als iemand hier een hele vis koopt en er sashimi van snijdt (of een poging daartoe doet) vind ik dat topic waardig. Pleur je een tosti in de frituur, en komt daar een goede discussie over ook.

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
M'n airfryer is een veredelde paddenstoelen gaar/droog machine. :)

Roeien met de riemen die je hebt... Petje af voor degenen waarvoor dit dagelijkse dingen zijn en een oplossing proberen te creëren.
Bij mij gaan zulke momenten altijd gepaard met slechte zelfzorg (lees: niet eten).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00

muhda

Time & Space traveler

Ik had nog paddenstoelen, pasta en wat Knoflook & fijne kruiden roomkaas (Philadelphia)
Alles bij elkaar gegooid en nog spinazie uit de diepvries met een kruidige visfilet (oven gebakken) toegevoegd.

Smaakte niet verkeerd, maar kan beter. Volgend keer wat (kook)room en andere type kaas toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXtwMjAAcFGUw_05eTc1lrAn9Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxF28wnNjHJ3WrJ51WcC8v5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:53:
M'n airfryer is een veredelde paddenstoelen gaar/droog machine. :)

Roeien met de riemen die je hebt... Petje af voor degenen waarvoor dit dagelijkse dingen zijn en een oplossing proberen te creëren.
Bij mij gaan zulke momenten altijd gepaard met slechte zelfzorg (lees: niet eten).
Ik gebruik thuis eigenlijk vrijwel nooit een airfryer, we hebben er wel eentje maar die gebruikt m'n vrouw als ze trek heeft in friet/patat. Er zijn mensen die daar hele kippen en whatnot in gooien, dat gaat bij mij in één van de 3 ovens die ik heb. Soms knal ik er van die voorgegaarde chicken tenders in die dan op een broodje gaan maar daar houdt het wel mee op.

Maargoed, het is "all about perspective".

Op m'n werk hebben we een magnetron. En ik heb er een grote soeppan staan. Soms neem ik dus m'n Anova mee om spullen SV op te warmen of garen.

Alles waar bakluchten vanaf kunnen komen, is denk ik no-go. Dus geen tosti-ijzer, grillplaat, oven, vetvijver enzovoorts.

De cateraar heeft wel een keuken ter beschikking maar, die kan ik niet gebruiken en wat daar uit komt, is mediocre en vooral veel te duur (vooral in de wetenschap dat m'n werkgever hun personeel betaalt en ze dus alleen de kosten voor de ingrediënten hebben). Kleine omelet? 4 euro, broodje kipburger? (bolletje met zo'n cornflake schijf) 4 euro, sausjes krijg je erbij, aankleding hebben ze inmiddels niet meer..

Facilitair wil ze graag wieberen maarja, aanbesteed, nog een contract voor 2 jaar..

Kortom, beperkte mogelijkheden. Dat maakt het dan juist weer uitdagend om te kijken wat er wél kan.

Ik heb bijvoorbeeld (ik ben een keer in de 2 weken de teamchef en regel dan lekker eten), al meerdere heerlijke gerechten op tafel gezet voor het team. Van Roti Kip Massala tot surinaamse broodjes tot zelfs een keer succesvol broodjes steak, daar heb ik toen entrecote heel heet voor aangezet met een Savelbergruit en goed dichtgeschroeid dus en daarna SV op kantoor afgemaakt. Mijn "blauwe ballen" zijn sowieso een hit maarja, die warm ik dan ook gewoon SV op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@1nsane Contractcatering moet je inderdaad maar geluk mee hebben. Koks zijn momenteel ook niet te vinden, fatsoenlijke koks willen niet komen werken voor catering CAO salaris...

Het leest alsof jij nog best wat mag doen, er zijn plekken waar je een HSE officer in je nek hebt hijgen als je je koffie warm probeert te houden met je laptopfan of met plastic sous-vide zakken aan komt zetten. :P

(Persoonlijk vind ik die creativiteit prachtig, vaak vooral wel vanaf een afstandje.)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:58:
<>er zijn plekken waar je een HSE officer in je nek hebt hijgen als je je koffie warm probeert te houden met je laptopfan <>
ok - hoe doe je dat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Zo'n hijgcursus is wel redelijk offtopic. :+

Een simpele stress-ng houdt een papieren bekertje best goed warm in een koude(re) werkplaats. Ik had ooit een laptop die een dedicated koffie knop had (lees: switch GPU).
Mja, dan moet je wel mogen lopen met je bekertje...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:35
Jaspervl schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:47:

[YouTube: gluhwein]
Blijft leuk, ik ken dit als Feuerzangenbowle wat mijn Duitse zwager weleens maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:58:
@1nsane Contractcatering moet je inderdaad maar geluk mee hebben. Koks zijn momenteel ook niet te vinden, fatsoenlijke koks willen niet komen werken voor catering CAO salaris...

Het leest alsof jij nog best wat mag doen, er zijn plekken waar je een HSE officer in je nek hebt hijgen als je je koffie warm probeert te houden met je laptopfan of met plastic sous-vide zakken aan komt zetten. :P

(Persoonlijk vind ik die creativiteit prachtig, vaak vooral wel vanaf een afstandje.)
De facilitair manager staat het volgens mij ook oogluikend toe.

Als hij er wat van wil vinden, weet hij zelf ook wel dat ik hem keurig met z'n neus op de feiten kan drukken. Hij weet dat de cateraar niet super is maar, bovendien, in de kantine, staat een magnetron voor gebruik door medewerkers. Eerst een zo'n prima donna ding van de Sligro en nu een combi ding ik meen Samsung. Zowel de oude als de iets minder oude vervanger, beschikken over een grillfunctie. Die mag je dus eigenlijk niet gebruiken maarja, een onhandige collega zou zomaar per ongeluk de grillstand aan kunnen zetten en brand kunnen veroorzaken. Hij heeft al een paar keer gezegd dat er dus eigenlijk zo'n commercieel apparaat, liefst 2 moeten komen die alleen kunnen magnetronnen. Maarja, zolang hij dat niet regelt voor de veiligheid, ga ik er vanuit dat hij van mijn escapades ook geen probleem maakt.

Wat dat betreft verlang ik nog wel eens terug naar m'n vorige werk. Dat was een Tech Scale-up en we zaten in het witte Globe gebouw naast Den Haag HS. Dat kantoor besloeg 2 verdiepingen, op de 2e verdieping was een gigantische open ruimte, ook met kantine gedeelte en... een professionele keuken waar de vorige huurders, Jet Airways, alle apparatuur in had gelaten, vaatwasstraat, ovens, kookplaten, de hele rimram. Daar konden de collega's uit alle windhoeken zich helemaal uitleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:57

jdh009

FP ProMod
Naar aanleiding van een recente aflevering van de Keuringsdienst van Waarde vroeg ik me af waar jullie je kruiden vandaan halen. Zeker als het gaat om specerijen van hogere kwaliteit, lijkt het in Nederland bijna onmogelijk om bepaalde A- of B-kwaliteitsklassen te vinden. Hebben jullie tips of aanbevelingen voor winkels of merken die hoogwaardige specerijen aanbieden?

De kruidenman op de lokale markt hier zei zelfs dat hij er bij de meeste soorten niet eens aan kon komen via zijn leverancier. Via reddit las ik een tip dat via eBay nog best wat verkocht wordt maar een of andere manier heeft dat niet mijn voorkeur.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
jdh009 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:24:
Naar aanleiding van een recente aflevering van de Keuringsdienst van Waarde vroeg ik me af waar jullie je kruiden vandaan halen. Zeker als het gaat om specerijen van hogere kwaliteit, lijkt het in Nederland bijna onmogelijk om bepaalde A- of B-kwaliteitsklassen te vinden. Hebben jullie tips of aanbevelingen voor winkels of merken die hoogwaardige specerijen aanbieden?

De kruidenman op de lokale markt hier zei zelfs dat hij er bij de meeste soorten niet eens aan kon komen via zijn leverancier. Via reddit las ik een tip dat via eBay nog best wat verkocht wordt maar een of andere manier heeft dat niet mijn voorkeur.
Tja, wat versta je onder A/B kwaliteit? En belangrijker nog, wat ben je bereid te betalen?

AAA kwaliteit saffraan, natuurlijk is het te krijgen maar, ook hier geldt, you get what you pay for. Een paar gram kost een fortuin, net als vanille, of bij vlees A5 Wagyu.

Ik hou vooral mn ogen open. Een tijdje terug, was er in het tijdelijk assortiment van de Aldi een Italiaanse week, hadden ze potjes met kurken dop met mengsels, wel enkel met daadwerkelijk kruiden en voor 1,69 ofzo per pot. Dat is good value.

In Leidsenhage heb je “spices of Marrakech”, dat zit denk ik op C, soms B niveau.

De vraag is ook, wat ga je ervan merken als je het verwerkt? Met vers is dat een ander verhaal.

Zijn er specifieke kruiden/specerijen die je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jdh009 Hier haal ik het nodige vandaan qua kruiden:
https://nl.pit-pit.com/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
1nsane schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:20:
[...]

Tja, wat versta je onder A/B kwaliteit? En belangrijker nog, wat ben je bereid te betalen?

AAA kwaliteit saffraan, natuurlijk is het te krijgen maar, ook hier geldt, you get what you pay for. Een paar gram kost een fortuin, net als vanille, of bij vlees A5 Wagyu.

Ik hou vooral mn ogen open. Een tijdje terug, was er in het tijdelijk assortiment van de Aldi een Italiaanse week, hadden ze potjes met kurken dop met mengsels, wel enkel met daadwerkelijk kruiden en voor 1,69 ofzo per pot. Dat is good value.

In Leidsenhage heb je “spices of Marrakech”, dat zit denk ik op C, soms B niveau.

De vraag is ook, wat ga je ervan merken als je het verwerkt? Met vers is dat een ander verhaal.

Zijn er specifieke kruiden/specerijen die je zoekt?
In 2011 ben ik tijdens een studiereis naar Vietnam verschillende landbouwbedrijven en twee handelaren in specerijen bezocht. Specerijen zoals steranijs, zwarte peper, kruidnagel, kardemom en kaneel van A-kwaliteit hadden een veel intensere en vollere smaak en geur, zowel in vergelijking met de lagere kwaliteiten die daar beschikbaar waren als met wat je vaak in Europese supermarkten tegenkomt. De kwaliteit daar was merkbaar beter, met minder onzuiverheden en een consistent sterk aroma en smaak.

Zoals in de aflevering te zien is, bevatten specerijen van kwaliteit C al hogere percentages onzuiverheden, zoals gemalen delen van de plant die minder smaakvol zijn. Dit leidt tot een minder sterke en soms inconsistente kwaliteit.

Wat ik ermee wil doen? Vooral nieuwsgierigheid en plezier in experimenteren. Ik vind het leuk om in de keuken te ontdekken of en hoeveel verschil betere kwaliteit maakt. Net zoals bij balsamicoazijn, waar je varianten hebt die variëren van 3 euro tot ruim 100 euro, heeft elke soort zijn eigen unieke kwaliteiten en toepassingen. De duurdere varianten, zoals traditionele Aceto Balsamico Tradizionale di Modena DOP, gebruik je bijvoorbeeld om gerechten af te maken, zoals een paar druppels over Parmezaanse kaas, verse aardbeien of vanille-ijs, om hun complexe smaak te benadrukken. Voor toepassingen zoals marineren of als basis voor een saus zijn de goedkopere varianten geschikter, omdat de verfijnde smaken van langer gerijpte balsamico (12+ jaar), zoals de houtachtige tonen, verloren gaan tijdens het kookproces of worden gemaskeerd door andere ingrediënten, wat gewoon zonde is.

Met die gedachtegang wil ik ook onderzoeken wat er mogelijk is en wat er te winnen valt met specerijen van betere kwaliteit, zowel bij koken als bij het maken van mijn eigen (kruiden/fruit)likeuren. Wat dat laatste betreft, weet ik al dat het een groot verschil maakt: hoogwaardige vanille- en kardemompeulen resulteren in een veel smaakvollere drank. Tegelijkertijd heb ik niet de illusie dat betere ingrediënten automatisch een beter gerecht opleveren; het draait ook om hoe je ze gebruikt en hoe de smaken in balans worden gebracht. Prijs maakt mij persoonlijk niet zo veel uit zolang het in proportie is tot de meerwaarde die het creëert.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville

Bedoel je de aflevering over kaneel? Of is e enig een over kruiden in het algemeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
M'n gedroogde kruiden haal ik bij vanbeekum. Dat komt hier aan met geur en smaak wat bij de toko/super/markt in het verleden nog wel eens flink tegen is gevallen.
De specerijen haal ik meestal bij Amazing Oriental, zeker als het (vries)vers moet zijn. Soms ook bij de Surinaamse toko.

Laulier koop ik 1 keer per jaar een plantje (echte laulier), laat ik m'n vriendin voor zorgen en dan heb ik een maand later automagisch gedroogd blad.
Madame jeanette en rawit komen vanaf mijn balkon. :)

Los van de takjes en steentjes is het imho belangrijk dat je geen oude meuk koopt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Kruiden of specerijen?

Kruiden zoals rozemarijn, salie of peterselie kweek ik het liefst gewoon zelf op balkon. Kan ik het vers knippen wanneer nodig.

Specerijen zoals kaneel, kardemom, koriander etc. haal ik bij de toko, doorgaans van die zakjes van TRS in een ruime keuze. Goed verpakken en pas wat malen en/of roosteren wanneer je er mee gaat koken.

Of zoiets als paprikapoeder, dat krijg ik via een collega vers uit Hongarije geïmporteerd ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik seal de zakjes met m'n vacumeerapparaat (zonder te vacumeren natuurlijk) nadat ik de kleine keukenpotjes gevuld heb. Dat maakt ook een enorm verschil.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Raymond P schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:15:
Ik seal de zakjes met m'n vacumeerapparaat (zonder te vacumeren natuurlijk) nadat ik de kleine keukenpotjes gevuld heb. Dat maakt ook een enorm verschil.
Dat kan ook natuurlijk!

Zelf gebruik ik lege Euroma/J. Boer specerijen blikjes die nog een binnen deksel hebben, daar past net een aangebroken zakje in. De nieuwe kleinere blikjes hebben dat niet meer helaas...

En hele nog niet gemalen specerijen kun je best een tijd bewaren, de kwaliteit gaat pas achteruit na het malen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
bvk schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:12:
[...]

Kruiden of specerijen?

Kruiden zoals rozemarijn, salie of peterselie kweek ik het liefst gewoon zelf op balkon. Kan ik het vers knippen wanneer nodig.

Specerijen zoals kaneel, kardemom, koriander etc. haal ik bij de toko, doorgaans van die zakjes van TRS in een ruime keuze. Goed verpakken en pas wat malen en/of roosteren wanneer je er mee gaat koken.

Of zoiets als paprikapoeder, dat krijg ik via een collega vers uit Hongarije geïmporteerd ;)
Gaat mij inderdaad meer om specerijen dan om kruiden. Die laatste teel ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
jdh009 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:36:
[...]

Gaat mij inderdaad meer om specerijen dan om kruiden. Die laatste teel ik zelf ook.
Dat vermoedde ik al. Ik haal dat doorgaans bij de toko, Aziatische supermarkt of Turkse supermarkt.

Hier in Den Haag, zit bij de Leyweg een grote Turkse supermarkt die een vrij grote hoek heeft met zowel gedroogde kruiden als specerijen. Dat is voor mij in de buurt.

Als ik in Leidsenhage ben, Wah Nam Hong of Spices of Marrakech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7MtRcaCenlnPmudPdX-O4LwwUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkkyNatZhmPH0zcVVCjkem89.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1zfJXMQMV-RKPrw_fr1LDDNSMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRkcKNFPJSCJjqy7QWbXwgNJ.jpg?f=fotoalbum_tile

YouTube: 3 levels of tofu 😎
Nummer 2 gemaakt.Ga ik vaker maken

YouTube: The BEST Vegan Chocolate Brownie made using QUINOA 🔥 Oil Free, Glute...
Volgende x wat meer bakpoeder gebruiken. Zowel bij AH als Jumbo hebben ze geen Quinoa, Couscous gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH-hLFu8Ihm0q6qXgEPqeypoUNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o0UWQpFYSLxE2fHVzeVeg9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFHk6brfLKXOSQiPOR3X1FwtZs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmusshvnRDumN5lxbyBatWAN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhLEIQX-BbLhD2HJ0Utq3HWjLVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOflg8iq0NtRVllVUNVKNpdM.jpg?f=fotoalbum_tile

https://sovegan.co/kofte
Deze ga ik vaker maken :9

[ Voor 11% gewijzigd door walterworld op 26-11-2024 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Raymond P schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:12:
M'n gedroogde kruiden haal ik bij vanbeekum. Dat komt hier aan met geur en smaak wat bij de toko/super/markt in het verleden nog wel eens flink tegen is gevallen.
De specerijen haal ik meestal bij Amazing Oriental, zeker als het (vries)vers moet zijn. Soms ook bij de Surinaamse toko.
Zo doe ik het ook inderdaad. Van Beekum voor de wat grotere verpakkingen, terwijl je in de supermarkt hetzelfde betaalt voor zo'n mini strooipotje.
Daar maak ik ook zelf kruidenmixen van (met minder/geen zout) voor de snelle tex-mex mix bijvoorbeeld, of shoarmakruiden.
Deze mixen doen het hier erg goed: https://www.projectgezond...n/zelf-kruidenmixen-maken

Overigens, als ik verse rozemarijn of bieslook kan gebruiken in een gerecht, doe ik dat gewoon in plaats van het gedroogde spul. ;)

Amazing oriental kom ik ook nog wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 25-04 15:21

fub

Ook de 'shredded tofu' recepten van de geraspte tofu die met kruiden wordt gebakken waarmee je dus een soort 'vegan shredded chicken' krijgt zijn erg lekker. Prima op een broodje of in een wrap, als ik mijn partner kan tegenhouden om het allemaal zo op te eten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:07:
[...]

Zo doe ik het ook inderdaad. Van Beekum voor de wat grotere verpakkingen, terwijl je in de supermarkt hetzelfde betaalt voor zo'n mini strooipotje.
Daar maak ik ook zelf kruidenmixen van (met minder/geen zout) voor de snelle tex-mex mix bijvoorbeeld, of shoarmakruiden.
Deze mixen doen het hier erg goed: https://www.projectgezond...n/zelf-kruidenmixen-maken

Overigens, als ik verse rozemarijn of bieslook kan gebruiken in een gerecht, doe ik dat gewoon in plaats van het gedroogde spul. ;)

Amazing oriental kom ik ook nog wel eens.
prima link, echter voor vers houden specerijen is alleen goed afsluiten niet voldoende. Zorg ook dat ze niet transparant zijn.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij mij staan die altijd in een donkere kast, dus naar buiten kijken kunnen ze sowieso niet. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walterworld
fub schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:52:
[...]

Ook de 'shredded tofu' recepten van de geraspte tofu die met kruiden wordt gebakken waarmee je dus een soort 'vegan shredded chicken' krijgt zijn erg lekker. Prima op een broodje of in een wrap, als ik mijn partner kan tegenhouden om het allemaal zo op te eten...
Die heb ik een maand geleden gedeeld. :9 :o
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80454096

Je kunt echt zoveel met tofu, doe mij een beetje denk aan deze meme.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/21b8tqh3erf71.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=5d91eb40c9dae0e27e9721aff8c34138ce0821f1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CyberThijs schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:06:
Hetzelfde voor een airfryer: je kan het reduceren tot een kleine convectieoven, maar het is toch een toestel waar je net weer wat andere dingen mee kan: een airfryer is ontworpen zodat vocht in de lucht snel wordt afgevoerd, wat het eten dus sneller uitdroogt aan de buitenkant en daardoor de Maillard-reactie gemakkelijker laat plaatsvinden.
1nsane schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:31:
Dus jij hebt ook geen oven thuis? Een airfryer is immers gewoon een kleine, snelle, convectie oven.
Heteluchtoven bedoelen jullie dan neem ik aan? Convectie is juist de klassieke boven- en onderwarmte. Maar ik noem dat niet reduceren tot, het is gewoon wat het is. Een draagbare heteluchtoven die daar specifiek op ontworpen is.

Zelf heb ik er geen, maar dat is omdat ik het aantal apparaten wil beperken. En als ik dan toch moet kiezen heb ik liever een frituurpan want ik vind frituren op het fornuis heel veel meer gedoe dan mijn gewone oven op heteluchtstand gebruiken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ngangatar schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:16:
prima link, echter voor vers houden specerijen is alleen goed afsluiten niet voldoende. Zorg ook dat ze niet transparant zijn.
Zolang je ze niet open en bloot in de keuken zet loopt dat wel los. Ik heb alles achterin de trapkast weggemoffeld, ver bij daglicht vandaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Een convectie oven (of heteluchtoven) heeft een ventilator om de lucht geforceerd te verplaatsen.
Een airfryer doet dat, als het goed is, van onder naar boven wat zorgt voor een effectievere afvoer van waterdamp.

Standaard boven/onder is uiteraard ook verwarming door (passieve) convectie. Maar dat heet dan een conventionele oven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb even verder gelezen, maar het is blijkbaar een apart type. Maar in ieder geval niet hetzelfde als een heteluchtoven. Een convectieoven heeft een ventilator, maar blaast geen hete lucht. Een heteluchtoven blaast echt hete lucht. Een convectieoven zit er dan in feite een beetje tussenin.

Zelf trek ik af en toe even de klep kort open als ik vocht kwijt wil, zo heb ik gedwongen handmatige ontvochtiging. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Dan daalt de luchtvochtigheid in de oven, maar de isolerende vochtdamp op/om je product wordt daar niet meer of minder van. ;)
Een airfryer zuigt lucht over het element en verplaatst dat via de zijkanten naar onderen. De opwaartse flow breekt de isolatie (makkelijker) en zorgt voor een kansje zonder een profi kast met ditto luchtverplaatsing in je keuken te hoeven plaatsen.

Het is een aparte tool... Zelf vind ik 'm ook niet zo heel fantastisch, mja.

*)Mits je geen je airfryer matjes, bakpapier of alu folie gebruikt natuurlijk. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
Aangezien we hier bezig zijn met een heerlijk rondje pedantry: de term "convectie oven" is een anglicisme voor "convection oven". Als je op de Engelstalige Wikipedia-pagina "Convection oven" doorklikt naar de Nederlandstalige pagina, dan kom je uit op: "heteluchtoven".

Ik denk niet dat er veel ovens bestaan waarbij er in de heteluchtstand (symbool: ventilator) enkel de boven- en onderwarmte-elementen worden gecombineerd met een ventilator. Dit leidt immers tot andere resultaten vanwege de stralingswarmte. Bij alle ovens die ik gebruikte waarbij deze combinatie wel mogelijk is, was dit via een aparte modus (symbool: 2 horizontale strepen met ventilator ertussen).

Voor meer pedantry verwijs ik met veel plezier door naar de recente aflevering van Technology Connections over air fryers, alsook de commentaarsectie van deze video:
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:39:
@Gonadan Dan daalt de luchtvochtigheid in de oven, maar de isolerende vochtdamp op/om je product wordt daar niet meer of minder van. ;)
Hij staat dan uiteraard wel op de heteluchtstand, dus die wordt daar wel degelijk minder van. Dat blaast sowieso al weg eigenlijk en kan dan door even open doen ook beter naar buiten. ;)
Een airfryer zuigt lucht over het element en verplaatst dat via de zijkanten naar onderen. De opwaartse flow breekt de isolatie (makkelijker) en zorgt voor een kansje zonder een profi kast met ditto luchtverplaatsing in je keuken te hoeven plaatsen.

Het is een aparte tool... Zelf vind ik 'm ook niet zo heel fantastisch, mja.

*)Mits je geen je airfryer matjes, bakpapier of alu folie gebruikt natuurlijk. :+
Ieder zijn voorkeur in wat hij gebruikt, maar ik vind hem persoonlijk een stuk minder bijzonder dan het voetstuk wat hij vaak krijgt.
Maar goed, zo zijn er een hoop apparaten waar velen heel blij mee zijn maar ik geen behoefte aan heb. Is verder ook geen waardeoordeel, gewoon persoonlijke voorkeur.

@CyberThijs het bestaat wel degelijk, maar er zijn zoveel varianten en mogelijkheden dat het wel wat semantisch geneuzel wordt inderdaad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-04 21:13

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Zijn er bij de GoT kookclub ervaringsdeskundigen van Japanse koksmessen? Ik zit er aan te denken er eentje te kopen, maar twijfel welke Gyuto ik wil. Ik zag deze twee, maar wat denken jullie - is het de 60€ meer waar of zou ik een hele andere moeten overwegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKI8ZGiDZ_N0wmg8gSW3WFA6JLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4L78DfG9P48wkZ54NHJpD92.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqTfVkvKd3_PI4PZP2GRlqjWj1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Br97rIKtnglS5Bh5SIEtsajw.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@N1ckk Die zijn er wel, er is zelfs een messentopic: Welke keukenmessen - Deel 2

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIOG76-42RFjHkp5z9JMnrJ6tqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcQrFXeXT0FFGQiMdIQyO6Z7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0x7-Eusec2Wt3ht8nDM6zMypZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sByUHzPhB4Xy1OTrkEpSMAvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY6rrqbyiLZCDgGGN2bf1hqImyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zJlRu9mibjW1719lCAb6sNB.jpg?f=fotoalbum_tile

Met spruitjes en meel van eigen herenboerderij.
YouTube: Is it tofu or is it noodle? 🫨

Leuk om eens geprobeerd te hebben en smaak en textuur waren oke maar zie ik mijzelf niet zosnel nog eens maken.

[ Voor 8% gewijzigd door walterworld op 29-11-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Separator schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:47:
Is kookadvies op basis van mijn pan hier ook on topic?

Het lukt mij niet goed om in mijn stalen De Buyer pan een biefstuk te bakken. Wat ik ook probeer, ik krijg altijd harde enigszins aangebrande randen, terwijl de rest maar matig verkleurt. Mogelijk omdat de biefstuk in het midden wat naar binnen trekt, maar dat heeft iedereen zou je zeggen.

De pan heb ik (lang geleden) goed ingebrand en ziet geen vaatwasser of ontvetters. Ik kan hier met wat olijfolie prima een eitje in bakken. Vlees bak ik in roomboter. De biefstuk eerst op kamertemp laten komen en daarna wat zout en peper erop. Ik kook op inductie, dit was stand 5 van 9. Als ik hem nog kouder zet dan gaart hij te ver door. Nog warmer en ik krijg nog meer harde randen.

Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier ietwat beter op z'n plek. ;)

Je vlees ziet er op de eerste foto wat glimmend nat uit, voordat 'ie de pan in gaat mag je best wat vocht afdeppen met een keukenpapiertje.

Het trekken van vlees komt door de verschillende structuren. Je kunt bij zo'n stukje de rand insnijden (of éérst daarop bakken en dan insnijden).
Als je meerstaps kookt heb je er ook minder last van en een dikker stukje maakt reverse sear ook wel wat aantrekkelijker.

Maareh, wat is er mis mee? Wat vind je dat verkeerd is? Is de smaak goed?
Als het je enkel om de kleur gaat kan je ook een beetje suiker bij de zout/peper toevoegen. Tegenwoordig zijn er (gelukkig) ook steeds meer stukjes jonge stier te koop, goedkoper maar lastiger om donker aan te zetten omdat het vlees gewoon witter is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-04 22:05
@Raymond P vlees heb ik vooraf goed droog gedept, je ziet denk ik de spiegeling van de verlichting op een stukje vet.

Ik heb veel ervaring met de kamado, bbq heel veel. Daar nooit problemen maar de pan blijft een uitdaging voor mij.

Die donkere stukjes langs de randen vind ik minder lekker, dat is te ver en wordt dan hard en taai. Terwijl de rest van het oppervlak niet voldoende doorbakken is om juist die lekkere smaak te geven.

Meerstaps ben ik ook wel gewend, maar dan vooral van de grotere stukken op de bbq. Dit biefstukje was 200 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
@Separator wat je dan zou kunnen doen is 2 dingen. Eerst je vlees garen in de oven en daarna afbakken in de pan of iedere 15-20 seconde het vlees omdraaien. Dan krijgt het steeds een hitte impuls en kan het weer 15-20 seconde afkoelen. Dit is een methode van Heston Blumenthal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Separator Ik zie het gehele oppervlakte glimmen. Als je 'm wel droog gedept hebt zal je tegen de rijping aan hikken. :)
Als de rest wel onder controle is zou ik daar meer nadruk op leggen, het bruinen (maillard) gebeurt niet bij een vochtige buitenkant met een korte tijd in een pan.

Zelf laat ik stukjes vlees het liefst minimaal een paar dagen gekoeld, onafgedekt rijpen. Helemaal als het wet-aged (lees: gevacumeerd gerijpt) gekocht is.
De meest simpele stukjes bak je dan makkelijk en snel "lekker" in een pannetje. Mogelijk wel met een beetje snijverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_SZsfe2ZwSRR1RDOA25Q5d7DrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn7z8zQtJbSYScQ4tJLOwn7f.jpg?f=fotoalbum_large (voorbeeld-goedkope-koe)

Als het toch moet en je wilt cheaten kan je 'm ook een tikje bloem geven.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Tot zover mijn poging om slagroomsoezen te bakken. :+
Op zich zijn ze flink groot geworden, maar een deel trekt als een plumpudding vacuum nadat ze de oven uit zijn.

Ook zijn ze niet echt rond ofzo maar ovaal.. :|

Zitten er hier slagroomsoezen experts? O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcXlySkQRpcRH_2JCHyzApQ-bFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmgL7rhg6sVjzIsYbAcsaOsV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLQhQahVoR0MS7k9MH0qgwNk_Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IESEpANGO6ExnubUZH8L7ND.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik weet vooral dat het heel moeilijk is. En er daarom niet aan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LED-Maniak Maar als je ze daarna, met een spuitzak, weer opvult, dan zwellen ze toch weer op?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
ehtweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:41:
@LED-Maniak Maar als je ze daarna, met een spuitzak, weer opvult, dan zwellen ze toch weer op?
Halve liter slagroom verder en ze waren vol en opgezwollen inderdaad.

Volgens mij gaat het fout op het moment dat je geen glad huidje hebt. Waarschijnlijk omdat ik niet een spuitzak met mooie tuitjes heb(ik kom er niet uit welke ik wil :+ ). Dan scheurt/groeit hij helemaal open tussen de 'naden' van het drolletje.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El-Vder
LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:19:
Op zich zijn ze flink groot geworden, maar een deel trekt als een plumpudding vacuum nadat ze de oven uit zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn die soezen die ingezakt zijn gaar? Wat zou kunnen helpen de volgende keer. Is pas in de laatste 3 minuten de oven heel even open. Dan kan de waterdamp ontsnappen en kunnen ze wat steviger worden. En in de oven, die op een kier staat, laten afkoelen. Dan garen ze nog extra na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik kwam onderstaand recept tegen in de Wannee. Leek me leuk om eens te proberen rond de feestdagen. Alleen de gegeven braadtijd van 25-30 minuten niet te kort voor een wildzwijnbout van 1kg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Umxv7C-Nff3qbvtf2NhA4xwn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIr0jhdQTXO4FBTCdc98WwSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.jagersverenig...wijnsbout-uit-de-oven.pdf

Lijkt wat kort, maar kerntemperatuur is leidend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Dank, leuk stuk.

Heb een mooie grote Creuset; praktischer is dan hierin aanbraden tot mooi bruin en dan pan in de oven en garen in de oven met deksel tot 68 kerntemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zelf laat ik het deksel er meestal af zodat het niet gaat stomen, maar alles kan. Reverse sear kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Laatst online: 20:27

aerofreak

Steve Jobs

LED-Maniak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze zijn niet gaar, ze zakken in omdat ze niet droog zijn. Volgende keer langer in de oven

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
Met de soesjes is 't ook wel belangrijk, als ik mij goed herinner, om die punt zo mooi mogelijk op het beslag te laten (hier ligt het er soms half naast) en even lichtjes in te drukken met een natte vinger. Dat ze ovaal worden heeft denk ik daar mee te maken: nu 'trekt' het beslag scheef doordat het niet helemaal omhoog kan rijzen tijdens het bakken: het wordt omlaag gehouden door de punt die scheef ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toch fijn dat Lindenhof voor de kerst de webshop (deels) weer opengooit.
Slecht voor de portomonnee. Maar fijn voor mijn smaakpapillen.
Echt lekker spul altijd daar.

Staat nog altijd hoog op mijn lijstje om eens langs te gaan in Baambrugge. Maar 1u40 enkele reis is toch wat ver om even tussendoor te doen.
En we komen we 23-12 thuis van vakantie. Dus kerstboodschappen grotendeels laten bezorgen is ook wel heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 07:38
Er moet geld stuk geslagen worden, dus ik ben op zoek naar kookgerei.

Ik ben er al uit dat ik een Microplane wil. Maar wat en welke? We hebben nu een goedkope blokrasp en een goedkope rasp met twee zijden (zest en "rasp"). Blokrasp gebruik ik alleen om komkommer zeer grof te raspen voor bijvoorbeeld tzatziki. Verder gebruik ik de andere rasp aan beide kanten.

Dus... Wat moet ik kopen? Zester sowieso neem ik aan. En dan grof? Medium? Fijn? En is een brede uitvoering dan weer een stuk fijner in gebruik?

En dan mogen jullie me ook nog een mandoline aanpraten. Of juist er vanaf praten. Ik zou het met name gebruiken voor garnering of bijvoorbeeld zuurkool.

En zijn er nog andere must haves in bovenstaande categorie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@barrymossel hier thuis hebben wij de fijne rasp (brede versie) die gebruiken we als zester, knoflook/gember raspen of parmezaanse kaas en een slicer die we ook gebruiken voor de kaas, maar ook als snelle mandoline. Voor het grove werk hier nog steeds een oude opklap rasp, zoals inderdaad voor de komkommers of bijv. bieten.
Met deze combinatie kom ik 99% van de tijd door. Als er veel geraspt moet worden mis ik soms nog wel een magimix met rasp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:41
barrymossel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:56:
Er moet geld stuk geslagen worden, dus ik ben op zoek naar kookgerei.

Ik ben er al uit dat ik een Microplane wil. Maar wat en welke? We hebben nu een goedkope blokrasp en een goedkope rasp met twee zijden (zest en "rasp"). Blokrasp gebruik ik alleen om komkommer zeer grof te raspen voor bijvoorbeeld tzatziki. Verder gebruik ik de andere rasp aan beide kanten.

Dus... Wat moet ik kopen? Zester sowieso neem ik aan. En dan grof? Medium? Fijn? En is een brede uitvoering dan weer een stuk fijner in gebruik?

En dan mogen jullie me ook nog een mandoline aanpraten. Of juist er vanaf praten. Ik zou het met name gebruiken voor garnering of bijvoorbeeld zuurkool.

En zijn er nog andere must haves in bovenstaande categorie?
Ik heb beide: de brede, fijne voor het raspen van grotere stukken zoals bv parmezaanse kaas, en de smalle voor het zesten van bv citroen en limoen. De smalle kan ook voor parmezaan worden gebruikt, dus als je een fijne wil, zou ik met de smalle beginnen. Voor raspen van komkommer zou ik bij de blokrasp blijven.

Qua mandoline: ik heb een Benriner. Niet goedkoop, wel vlijmscherp en beste kwaliteit. Om een komkommer in plakjes te snijden heb ik nog geen snellere methode gevonden. Ideaal ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Benriner hier ook, en een paar snijvaste handschoentjes van Ali, ook handig met oesters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Makaja schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb beide: de brede, fijne voor het raspen van grotere stukken zoals bv parmezaanse kaas, en de smalle voor het zesten van bv citroen en limoen. De smalle kan ook voor parmezaan worden gebruikt, dus als je een fijne wil, zou ik met de smalle beginnen. Voor raspen van komkommer zou ik bij de blokrasp blijven.
Je gebruikt dus de fijne voor zesten en niet een specifieke zester? Ik zat juist meer te denken richting zester en medium.
Misschien moet ik zo gewoon even naar Oldenhof rijden om te kijken...
franssie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:47:
Benriner hier ook, en een paar snijvaste handschoentjes van Ali, ook handig met oesters
Die handschoentjes helpen niet tegen steken, toch? Want daar ben ik banger voor dan voor een "snijwondje"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:16
barrymossel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:52:
[...]

Je gebruikt dus de fijne voor zesten en niet een specifieke zester? Ik zat juist meer te denken richting zester en medium.

[...]

Die handschoentjes helpen niet tegen steken, toch? Want daar ben ik banger voor dan voor een "snijwondje"...
Wij hebben de grove, fijne en de zester. Fijn blijft sinds de aankoop van de zester in de la liggen. Grof werkt voor alles merken wij (is ook niet extreem grof in dat opzicht) en zester voor dus de specifieke zeste (dûh).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:41
barrymossel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:52:
[...]

[...]

Ik heb inderdaad ook een kleine zester, maar merk dat de Microplaner net even makkelijker werkt. En soms zijn dit soort aankopen ook met het motto: het kost één keer geld, maar gaat zolang mee, dat het op de lange termijn toch goedkoper is. De grove Microplaner komt er trouwens ook wel, want persoonlijk vind ik de blokrasp niks, sowieso niet voor het in plakjes snijden. Daar heb ik juist de Benriner voor.

En qua handschoenen: gewoon het geleide-hulpmiddel gebruiken dat erbij zit. Want je wilt geen plakjes vinger in je salade! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@barrymossel helaas niet steekvast, die bestaan ook wel. Overigens, een oysterchuck is dan wellicht ook iets voor jou, in het kader van "altijd van je af snijden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 22:22
@barrymossel Ik heb de Berliner 64 en vind het een onding. Ik zie dat jij wellicht een grotere hebt.

Oppervlakte is klein dus je moet alles kleiner snijden.
Ik hou altijd veel restproducten over omdat ik met een plastic antisnij in mijn vinger tooltje werk. Die pinnen zijn lang waardoor je makkelijk tegen de scherpe mesjes aankomt.
Het met de hand schoon maken is een karwei.
Gebruiksvriendelijkheid had beter gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
noud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:41:
@barrymossel Ik heb de Berliner 64 en vind het een onding. Ik zie dat jij wellicht een grotere hebt.

Oppervlakte is klein dus je moet alles kleiner snijden.
Ik hou altijd veel restproducten over omdat ik met een plastic antisnij in mijn vinger tooltje werk. Die pinnen zijn lang waardoor je makkelijk tegen de scherpe mesjes aankomt.
Het met de hand schoon maken is een karwei.
Gebruiksvriendelijkheid had beter gekund.
Die ik heb besteld is inderdaad groter. De middelmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
Volgens mij heb ik ook de middelmaat, die is groot genoeg in mijn ogen - ik vind 'm zelfs aan de grote kant. Wel even goed de gebruiksaanwijzing lezen, want ik zat mij in het begin toch te klooien met het afstellen. Vooral als je julienne wilt snijden is 't belangrijk om het even goed door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
Ik heb de Benriner 95 die @barrymossel heeft besteld zelf in huis, en vind het een prima mandoline! Een aardappel past er perfect in. Ik gebruik het meestal in combinatie met snijbestendige werkhandschoenen, maar ook de plastic antisnijbeschermer werkt boven verwachting goed! Schoonmaken is ook een werkje van niets.

Ik snap dus niet goed waarom @noud er zo negatief over is. Heb je misschien ervaring met andere mandolines die beter werken voor jou? Ik heb in oa. de kookles nog andere -professionele- mandolines gebruikt zoals eentje van de Buyer. Werkt prima eenmaal je het hebt opgezet. Maar zowel het opzetten als afwassen en opruimen duurt toch net weer wat langer. Voor thuisgebruik dus niet perse beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

even gekeken maar ik heb inderdaad ook de 95, gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

Het moment dat je portemonnee begint te klagen maar, ik heb het netjes gehouden, net iets meer dan 50,- uitgegeven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEWrtObExUXf4Y_i8rZkSfDKaMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPnvZMxDY2IqracS9C9nbjXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:33:
[YouTube: 21 december 2024]

Het moment dat je portemonnee begint te klagen maar, ik heb het netjes gehouden, net iets meer dan 50,- uitgegeven :)

[Afbeelding]
Knap, mij nog nooit gelukt.
Ik ging laatst voor 1 fles Monin siroop de HANOS binnen en moest ineens €231 afrekenen. Stelletje afzetters.

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste