Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:02:
Als vervanger van een rijstkoker is ook wel slim moet ik zeggen. Dat soort dingen hebben veel mensen ook naast elkaar maar dan stapelt het aantal apparaten wel snel op.
Ja dat ik dan weer vaak rijst eet bij de rendang ... dat was een leerpuntje :+ Makkelijk op te lossen door eerst et ene te maken en dan het andere, maar kost weer tijd :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
Och, m'n schoonmoeder mikt mijn rendang gewoon over haar stampot peen&ui. :')

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:51
franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Ja dat ik dan weer vaak rijst eet bij de rendang ... dat was een leerpuntje :+ Makkelijk op te lossen door eerst et ene te maken en dan het andere, maar kost weer tijd :P
Of je mikt je rijst gewoon in een pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Technofreakz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Of je mikt je rijst gewoon in een pan.
Nee!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Daar is een topic voor. De enige manier om een RVS pan FUBAR te krijgen is om er rijst in te koken :+
Ervaringen met rijstkokers

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:15:
terecht ook. kapsalon, rendang friet, het is allemaal prima te eten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
M'n schoonmoeder eet inderdaad alles. Persoonlijk zou ik dus gewoon rijst koken. :+

Fwiw: ik kook (prima) rijst in een RVS pan, soms met inzet.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:10:
Ja dat kan wel een knelpuntje zijn inderdaad. :D

Ik maak rendang graag in mijn gietijzeren braadpan, en rijst meestal in een kookpan, dus zit nooit knel. Maar ik kan mij wel voorstellen dat als je toch zo'n elektrische pan hebt dat wel makkelijk kan zijn zodat je er even niet op hoeft te letten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Raymond P schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:15:
Dat klinkt gewoon als stamppot met wat stoofvlees, met een twist. Oerhollands recept hoor. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Ja dat kan wel een knelpuntje zijn inderdaad. :D

Ik maak rendang graag in mijn gietijzeren braadpan, en rijst meestal in een kookpan, dus zit nooit knel. Maar ik kan mij wel voorstellen dat als je toch zo'n elektrische pan hebt dat wel makkelijk kan zijn zodat je er even niet op hoeft te letten.
Het is inderdaad "fire and forge"t koken. Ik kook ook graag met mijn gietijzeren pannen maar door de weeks is een instantpot echt wel leuk spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Het is inderdaad "fire and forge"t koken. Ik kook ook graag met mijn gietijzeren pannen maar door de weeks is een instantpot echt wel leuk spul.
Mijn probleem is een beetje dat ik heel graag alles wat ik stoof een nachtje bewaar voordat ik het ga eten. :+
Dus komt het meestal neer op 's avonds iets stoven wat op een latere dag gegeten gaat worden. Kook ik in feite twee keer op één dag, maar ja, blijft een hobby ook wel. :P

Een rijstkoker zal ik niet snel los kopen, met onze hoeveelheden werkt de droogkookmethode prima. Maar als combinatie met zo'n instapot is dat best en interessante optie, multi inzetbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Dan zeker blijven doen wat je gewend bent. Hoge druk is sneller door de weeks niet per sé smaakvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

franssie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:50:
@Gonadan Dan zeker blijven doen wat je gewend bent. Hoge druk is sneller door de weeks niet per sé smaakvoller.
Nou ja, het nadeel van mijn methode is wel dat wanneer de tijd wat krapper is ik dus gewoon niet stoof. Met zo'n potje doe je het dan misschien net wat vaker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Kent iemand een ander webadresje dan Westland Peppers voor mijn Mexicaanse gedroogde specerijen? Geen buitenlandse webshops. Haagse fysieke winkels mag ook. De Westlandse Peppers heeft veel aanbod maar ik mis bv de Mexicaanse Oregano. Die anders smaakt dan de Italiaanse oregano.

Klopt het dat de inhoud van Jonnie Boer specerijen in de supermarkt gehalveerd zijn en de prijs niet?

[ Voor 15% gewijzigd door noud op 16-10-2024 03:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
noud schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 03:08:
Kent iemand een ander webadresje dan Westland Peppers voor mijn Mexicaanse gedroogde specerijen?
Geen volledig antwoord op je vraag, maar ik heb mijn Mexicaanse kruiden gekocht bij https://spicesontheweb.co.uk/ . Volgens mij het beste assortiment van Mexicaanse en texmex kruiden langs deze kant van de oceaan. Ik heb toen laten leveren aan mijn hotel tijdens een reis naar Engeland om de leveringskosten te drukken, maar ze verzenden ook nog steeds naar de EU waarbij ze alles van importtaksen netjes in orde brengen.

Dikke aanrader! Ik had te doen met het hotelpersoneel want dat pakje rook zelfs gesloten al behoorlijk sterk. En ik had het voor de zekerheid al een week voor ik op reis vertrok laten versturen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Klopt het dat de inhoud van Jonnie Boer specerijen in de supermarkt gehalveerd zijn en de prijs niet?
Da's een paar maanden geleden alhier:
Avalaxy in ""Genept" worden bij boodschappen"
al ter sprake gekomen... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
Kent iemand een ander webadresje dan Westland Peppers voor mijn Mexicaanse gedroogde specerijen? Geen buitenlandse webshops. Haagse fysieke winkels mag ook. De Westlandse Peppers heeft veel aanbod maar ik mis bv de Mexicaanse Oregano. Die anders smaakt dan de Italiaanse oregano.
Ik heb hele goede ervaringen met mexgrocer. Die shippen volgens mij ook gewoon uit NL en hebben een mooi aanbod van authentieke producten.

Waarschuwing: sinds kort is er plotseling een automatisch afspelend geluid op de website, dus zet eerst even je geluid uit:

https://www.mexgrocer-eu.com/

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 16-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Avalaxy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb hele goede ervaringen met mexgrocer. Die shippen volgens mij ook gewoon uit NL en hebben een mooi aanbod van authentieke producten.

Waarschuwing: sinds kort is er plotseling een automatisch afspelend geluid op de website, dus zet eerst even je geluid uit:

Ze hebben een Nederlands kvk en BTW nummer dus lijkt me Nederlands inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:55
Avalaxy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Oei! Dat ziet er goed uit. Nog tips voor bepaalde producten om mijn taco game naar een authentieker/lekkerder level te tillen?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Henkie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Oei! Dat ziet er goed uit. Nog tips voor bepaalde producten om mijn taco game naar een authentieker/lekkerder level te tillen?
Zelf je (mais) tortilla's maken als je dat nog niet deed :9

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
Henkie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Zeker! Om te beginnen met de tortilla's zelf: ik heb daar een tortilla press vandaan en een paar zakken masa harina (die blauwe is altijd wel leuk, smaakt volgens mij hetzelfde, maar ziet er wat unieker uit). Vervolgens zelf je tortilla's pletten en in een pan bakken (warm houden in een mandje met theedoek). Eigenlijk is een goede zelfgemaakte tortilla belangrijker dan de vulling, imho.

Qua vulling kun je natuurlijk alle kanten op, carnitas maken is heel erg makkelijk en heb je geen exotische ingrediënten voor nodig. Maar je kunt ook dingen als de guajillo en ancho pepers (gedroogd) bestellen en bijvoorbeeld een birra maken.

Qua saus zou je zo'n pot tomatillo's kunnen bestellen en er zelf een salsa verde mee maken :) Al vind ik dat zelf meestal teveel werk, ik vind die groene salsa van la costeña ook al prima :P

Mocht je Mexicaans eten in zijn algemeenheid lekker vinden zou je ook eens een soep (pozole rojo) kunnen maken, daarvoor verkopen ze die maïsdingen (hominy). Of tamales, waarvoor ze de corn husks verkopen (wel echt belachelijk veel werk, maar wel heel leuk om met een klein groepje te doen... samen tamales vullen/rollen) :) Oh, en als je creatief wil zijn kun je ook eens tacos al pastor maken. Daarvoor heb je dan weer de achiote pasta nodig. Het vlees moet je dan net als een kebab op een spies rijgen, in de oven/bbq knallen en er stukken af snijden, net als met een kebabstaaf.

[ Voor 21% gewijzigd door Avalaxy op 16-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56

Deze toko in Rotterdam heeft ook een hoop Mexicaanse producten. Al een tijdje niet meer geweest, maar zie op de website wat soorten gedroogde pepers staan in ieder geval. Moet je alleen wel het Haagse verlaten.
W.b.t. de Jonnie Boer kruiden, dit viel mij ook op en heb het toendertijd uitgerekend voor de Garam Masala (aangezien ik die het vaakst gebruik). Dit specifieke blikje is zelfs (iets) goedkoper geworden. Overigens was er bij de oude ook geen extra zout toegevoegd, maar lopen ze er nu meer mee te koop :9.
Gewicht (g)Prijs (€)€/g
Oud755,390,072
Nieuw473,290,070
CyberThijs schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Geen volledig antwoord op je vraag, maar ik heb mijn Mexicaanse kruiden gekocht bij https://spicesontheweb.co.uk/ .
Producten zien er goed uit, maar ik krijg de kriebels van die met AI gegenereerde plaatjes voor de productcategorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ga zondag voor een aantal vrienden dit gerecht maken, maar er is 1 iemand die vegetarisch is. Weet iemand wat ik het beste kan nemen om de kip te vervangen in dit gerecht?

https://www.francescakook...met-krokante-kippendijen/

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Seitan of tempeh.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gefrituurde oesterzwam wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
Of tofu uit de air fryer, dan wordt het goed crispy. Maar eerlijk gezegd kan je beter een gerecht dat zo chicken forward is (op de foto's zit er nauwelijks iets anders in) gewoon niet maken. Dit is wat mij betreft sowieso de beste manier om vega of vegan te koken, ga niet proberen vlees te vervangen, maar ga gewoon lekkere recepten koken zonder vlees. Zoek een vergelijkbaar alternatief, voorbeeld: YouTube: Vegetable Stir Fry so easy, there won't be A LOT ON YOUR PLATE

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MrAngry schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:49:
Maar eerlijk gezegd kan je beter een gerecht dat zo chicken forward is (op de foto's zit er nauwelijks iets anders in) gewoon niet maken. Dit is wat mij betreft sowieso de beste manier om vega of vegan te koken, ga niet proberen vlees te vervangen, maar ga gewoon lekkere recepten koken zonder vlees. Zoek een vergelijkbaar alternatief
Helemaal eens. Je hebt wel alternatieven, bv gefrituurde tofu of gefrituurde bloemkool, maar eerlijk... Meh. Dit hele gerecht draait om die gefrituurde kip. De rest is puur voor de sier. Een gesmokete brisket ga je ook niet vervangen door een grote oesterzwam met rooksmaak :P Ik zou gewoon wat anders maken, of de veganist niet uitnodigen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Avalaxy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Helemaal eens. Je hebt wel alternatieven, bv gefrituurde tofu of gefrituurde bloemkool, maar eerlijk... Meh. Dit hele gerecht draait om die gefrituurde kip. De rest is puur voor de sier. Een gesmokete brisket ga je ook niet vervangen door een grote oesterzwam met rooksmaak :P Ik zou gewoon wat anders maken, of de veganist niet uitnodigen >:)
Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen dit gerecht, waarbij smaak en textuur belangrijker zijn dan het ingrediënt in het paneerjasje en een brisket. @Mad-Matt Zelf zou ik niet moeilijk doen en de kip sowieso vervangen door oesterzwammen (mits iedereen daar tegen kan). Dan hoef je niet 2x het gerecht te maken. Ik heb wel vaker een oesterzwam ‘kip’ cashew gemaakt.

Kleine side-note hier gebruiken we oesterzwammen al aantal jaar als vleesvervanger, maar niet alle gerechten lenen zich ervoor. Shoarma, gyros, Peking eend, schnitzels het kan allemaal. In andere gerechten word vlees weer vervangen door tempeh of tahoe of door jackfruit. Creatief omgaan met de receptuur brengt ons verder. En alles liever dan de pure vleesvervangers uit het schap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Het kan, maar ook een krokante kip is totaal niet vergelijkbaar met één van de genoemde vervangers, ook niet als onderdeel van een gerecht. Tenzij de rest ook graag vegetarisch eet zou ik in dit geval nog eerder de kip apart serveren zodat het gerecht wel gegeten kan worden zoals het bedoeld is. Of inderdaad gewoon iets anders kiezen wat zich er beter voor leent.

Ik heb ook vaker dingen geprobeerd te vervangen door oesterzwammen of nangka of andere dingen, maar écht lekker wordt het zelden. Het is hooguit acceptabel en dat haalt dan het plezier van die gerechten af.
Daarom ben ik niet zo van het vervangen maar meer van het gewoonweg een ander recept kiezen als ik geen vlees wil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je moet het wel frituren - alles uit de frituur is lekker :P met een bierbeslag of tempura al helemaal.

Maar eens met @Gonadan dat vleesvervangen eigenlijk bijna nooit heel goed werkt, al komt oesterzwam bij mij als shoarma redelijk in de buurt (maar dan aan het eind bloem toevoegen voor de crunch, anders blijft het zompig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Gonadan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:01:
Het kan, maar ook een krokante kip is totaal niet vergelijkbaar met één van de genoemde vervangers, ook niet als onderdeel van een gerecht.
Dit klopt als een bus. Maar dit is waar in mijn ogen de crux zit, dat veel gerechten één op één vergeleken worden met hun vlees bevattende inspiratiebron. Ik zie het als een totaal nieuw gerecht geïnspireerd op. Hetzelfde zou zijn als je dit gerecht met varken, rund, eend, vis zou maken. Dat is ook hoe er nieuwe gerechten ontstaan door te experimenteren met nieuwe methodes en andere ingrediënten.

En de keuze om geen vlees te eten is vooral mijn eigen keuze. Eenieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En vaak genoeg maak ik eten waarbij het geheel om de groente gaat, anderzijds zijn veel basisrecepten van vroeger wel mijn inspiratiebron. En daar zitten ook een aantal niet geslaagde projecten tussen.

Dus @Mad-Matt bedenk goed, je kan de kip vervangen, maar je krijgt een andere smaaksensatie.

[ Voor 52% gewijzigd door El-Vder op 16-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Krokant dubbel gefrituurde (fatsoenlijke stringy) seitan is voor mij toch wel een vervanger voor de kip tegenhanger.
En dubbel (of 3-step) gefrituurde tempeh wordt niet zompig en kan imho prima in zulke gerechten.

In zulke situaties maak ik overigens liever twee gerechten ipv een vegetarische clone. Mja, daar moet je ook zin in hebben.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

El-Vder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:18:
Dit klopt als een bus. Maar dit is waar in mijn ogen de crux zit, dat veel gerechten één op één vergeleken worden met hun vlees bevattende inspiratiebron. Ik zie het als een totaal nieuw gerecht geïnspireerd op. Hetzelfde zou zijn als je dit gerecht met varken, rund, eend, vis zou maken. Dat is ook hoe er nieuwe gerechten ontstaan door te experimenteren met nieuwe methodes en andere ingrediënten.
Absoluut, maar de crux zit hem dan ook in de term inspiratie. Wanneer je alternatieve gerechten gaat verzinnen die gebaseerd zijn op vleeshoudende gerechten die je lekker vindt is dat wat anders dan een recept pakken en simpelweg het component vlees zo goed mogelijk proberen te vervangen. Dat heeft vaak namelijk nog wel wat meer nodig om écht te lukken.
Daarom is die eerste optie heel veel vaker een succesverhaal en die tweede zelden.

En daarom ben ik ook altijd voorzichtig met optie twee ten behoeve van één deelnemer van een maaltijd. De rest heeft namelijk bepaalde verwachtingen bij een gerecht die je dan niet waar gaat maken, dus in feite stel je de rest teleur in een poging die ene te plezieren. (wat vaak ook weer oorzaak is van die vermoeiende vegetarierdiscussies)
Kies je voor een gerecht welke zonder vlees al geweldig is en de rest ook geen verwachtingen bij heeft, dan is de kans veel groter dat je wél al je gasten een plezier doet.
En de keuze om geen vlees te eten is vooral mijn eigen keuze. Eenieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En vaak genoeg maak ik eten waarbij het geheel om de groente gaat, anderzijds zijn veel basisrecepten van vroeger wel mijn inspiratiebron. En daar zitten ook een aantal niet geslaagde projecten tussen.

Dus @Mad-Matt bedenk goed, je kan de kip vervangen, maar je krijgt een andere smaaksensatie.
Yup. Ik probeer ook de consumptie van vlees te beperken en de projecten zijn van behoorlijk wisselend succes geweest. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien dat iemand mij kan helpen. Ik wil graag Nederlandse pot koken voor Standevriendin, Ik heb al een hoofdgerecht (Hutspot) en een toetje (Pannekoekentaart). Het thema is dus de Nederlandse keuken, maar dan wat beter en een stuk leuker opgemaakt bord :9

Ik ben nog eigenlijk op zoek naar voorgerecht (warm en/of koud) dat je van te voren grotendeels kan voorbereiden in dezelfde strekking als de hutspot 2.0 en de pannenkoekentaart. :)

Ze eet helaas niets wat het water komt. Dus iets met vis, garnalen of mosselen gaat het niet worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Standeman op 17-10-2024 17:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Soep. Of meloen met ham ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Een mooie champignonnen/paddestoelensoep vooraf zou ik wel een fijne combinatie vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:36:
Misschien dat iemand mij kan helpen. Ik wil graag Nederlandse pot koken voor Standevriendin, Ik heb al een hoofdgerecht (Hutspot) en een toetje (Pannekoekentaart). Het thema is dus de Nederlandse keuken, maar dan wat beter en een stuk leuker opgemaakt bord :9

Ik ben nog eigenlijk op zoek naar voorgerecht (warm en/of koud) dat je van te voren grotendeels kan voorbereiden in dezelfde strekking als de hutspot 2.0 en de pannenkoekentaart. :)

Ze eet helaas niets wat het water komt. Dus iets met vis, garnalen of mosselen gaat het niet worden.
Eend.
Om ff te checken of ze echt niets eet wat uit het water komt ;)

Pompoensoep is er helemaal het seizoen voor of anders een mooie donkere stevig gevulde uiensoep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:14
Een dag vantevoren een goede pan snert maken natuurlijk 😉

Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
Pastinaak soep met geitenkaas en walnoten of gekarameliseerde uien. Of een ragout met bladerdeegpastei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ziet er heerlijk uit. Moet nog even kijken of het veel duurder wordt ivm belastingen en toeslagen.
Ik heb vorige week een tortilla press bij Alternate gekocht. Ik moet hem nog testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

noud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:49:
[...]

Ziet er heerlijk uit. Moet nog even kijken of het veel duurder wordt ivm belastingen en toeslagen.
Ik heb vorige week een tortilla press bij Alternate gekocht. Ik moet hem nog testen.
Serieus? En hebben ze er ook een bijpassende koeler bij?

Maar maf bedrijf, verkopen echt iedereen en haar moeder in onderdelen lijkt het 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
noud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:49:
[...]

Ik heb vorige week een tortilla press bij Alternate gekocht.
Wut. Die verkopen andere zooi dan computeronderdelen? TIL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

@PalingDrone Eend gaat het inderdaad ook niet worden (en wild vind ze ook niet lekker, misschien moet ik op zoek naar een andere vriendin :+ )

@Aldoendex Pompoemsoep is heerlijk, maar dat maakt ze zelf al heel vaak. Ik denk dat ik voor de pastinaaksoep van @El-Vder ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Aldoendex schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:08:
Een dag vantevoren een goede pan snert maken natuurlijk 😉
Een wat dunnere variant van erwtensoep zou wel heel goed kunnen als voorgerecht, én is heel Hollands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De pastinaken zijn nu nog erg klein.
Heb ze liggen maar dit jaar nog niet geproefd, idealiter eet je dat pas nadat het wat kouder is geweest...

@Standeman Lust ze dan wel geitenkaas? :p
Een romige pastinaaksoep met verkruimelde uitgebakken pancetta is mijn favoriete variant en is redelijk neutraal. :)

Gebonden preisoep!

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Dirtbiter schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Een wat dunnere variant van erwtensoep zou wel heel goed kunnen als voorgerecht, én is heel Hollands!
Verdunde soep is heel Hollands! :+
Viezerik, snert hoort gewoon knetterdik te zijn!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31
Dit weekend moet ik een hoofdgerecht koken voor een diner met vrienden (we verdelen de taken voor voorgerecht, hoofdgerecht en het toetje). Op de planning staat svíčková na smetaně, geïnspireerd op een vakantie dat wij recentelijk in Tsjechië hebben gehad.

Het wordt een leuke uitdaging met gestoomd brood maken, gestoofd rundvlees, een cranberry compote en de groenteroomsaus. Het gestoomde brood heb ik wel eerder gedaan, maar toen gekookt. Dat geeft een meer gel-achtige korst, niet super fan van. Dit keer dus stomen.

Ben zelf vooral benieuwd naar de peterseliewortel waar ik nog niet eerder mee heb gekookt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 13:25
Mad-Matt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:27:
Ik ga zondag voor een aantal vrienden dit gerecht maken, maar er is 1 iemand die vegetarisch is. Weet iemand wat ik het beste kan nemen om de kip te vervangen in dit gerecht?

https://www.francescakook...met-krokante-kippendijen/
Kipstuckjes van de Vegetarische Slager nog een optie? Heb ik wel eens gebruikt om een Thaise curry te maken, en beviel eigenlijk prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

@Raymond P Gelukkig gaan pastinaken per kilo en niet per stuk :p

En inderdaad, in erwtensoep moet je lepel rechtop blijven staan. Anders kan heb je gewoon geen echte snert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Standeman Ik had er 2 besteld en kreeg 400 gram geleverd. ;)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Standeman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:18:
@Raymond P Gelukkig gaan pastinaken per kilo en niet per stuk :p

En inderdaad, in erwtensoep moet je lepel rechtop blijven staan. Anders kan heb je gewoon geen echte snert.
Ik hanteer gewoon een onderscheid tussen erwtensoep en snert. Erwtensoep is die vloeibare simpele variant, snert is het bazenspul. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmd1bX9i6MuXseBsPnrvsDNQJ3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3hncfesxtj3uYQKrKYVUXMG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvhAmj6d6BkVyiVslheR3CDcwwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCZxYzROw2YNopCEdrIMLQvu.jpg?f=fotoalbum_tile

Als middaghapje deze Bossche bollen gemaakt.
https://wateetjedanwel.nl...20-vegan-chocoladebollen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMbqdvb0DJQ4wBZnZAeAXcIdsvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtDGt3Lfvq0d1FruJnEG7Jmt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgfDUQT7kkFlFQHoonot8OduxdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNniDjBRuz8QFJk0xr8i2NP2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOoj4cZTHq00V3AvUvpODYASFuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaZvpa5zqrT3BD52DyltGHxR.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXAYKQio5VRIpRp-4y_Q1myPQgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHGLH4foRAMeKFWaqDGJqBS9.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren deze Shredded Tofu "Chicken" gemaakt, ook wel lekker op een pizza. De raspmolen mag weer werken, handig dat die vacuüm kan zuigen, blijft het mooi op zijn plaats.
YouTube: This TikTok Shredded Tofu "Chicken" Is My New Obsession

[ Voor 15% gewijzigd door walterworld op 21-10-2024 12:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb van het weekend wat mooie knotsen Eekhoorntjesbrood gevonden. Gisteren een pasta gemaakt met dit recept dat nogal matig was eigenlijk. Dus vandaag op safe gespeeld met een klassieke porcini risotto. A++. Gelukkig tijdens het koken nog net op tijd bedacht dat het wel leuk was om een paar mooie doorsnedes apart op te bakken. Eten doe je tenslotte ook met je ogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOTts09XoLq4vpXNpVcZ-s1EP6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR59Rbcgp0hjQ0zVkEpbgV0L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Zijn er hier mensen die heel enthousiast zijn over hun oven met 'toegevoegde stoom'?

Ik ben in de markt voor een nieuwe keuken en twijfel nog over de oven. Ofwel dit wordt een standaard oven, ofwel eentje die stoom kan toevoegen aan het bakproces (fullsteam wordt met te gortig). Hij wordt sowieso van NEFF. Nou hebben m'n ouders ook een NEFF met toegevoegde stoom, maar nog nooit gebruikt |:( Dit weekend heb ik de mogelijkheid hun oven uit te proberen. Bij welk gerecht maakt de toegevoegde stoom naar jullie mening het verschil en hoeveel stoom voegen jullie daaraan toe? Dan ga ik eens even iets (of enkele kleine dingen) in die oven gooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MrAngry Mooi herfstgerecht. d:)b

Één ding snap ik niet zo goed; dille op dit gerecht?
of is het een takje venkel?
Ik had eerder tijm, rozemarijn en/of salie verwacht bij een risotto ai funghi...
Of wat gesnipperde bieslook als toefje.

Ben gewoon benieuwd naar de reden daar achter.

BTW: wat fris geraspte citroen- of limoenzest doet ook wonderen bij zo'n 'machtig' gerecht.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 25-10-2024 10:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tijm en citroen zit er al doorheen. Ik had nog een enorme zak met allerlei kruiden in de koelkast liggen uit de tuin van mijn broertje en opweg naar de bieslook viste ik er een takje Dille uit en ik vond het wel best zo. Het is inderdaad niet de meest optimale combi, maar ik vond het ook niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftpCRUJD5ymCm0ug3GsVI4uhYCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkmZndHNwpMfNbWNGmp8pC95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCt2TZ1zgwL6p8fmRZwevAFLAOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQOeg0izIEKfTM36bjLA7mNL.jpg?f=fotoalbum_large

Deze deels nagemaakt.
YouTube: Marinated Onion Bean Salad; a quick and budget friendly way to add m...

DVS kipstickjes zijn deze maand van receptuur veranderd, eens kijken of ik deze wel lekker vind. Ik vind het nog steeds niks.
Geen enkele vegan kipstuckjes vnd ik lekker, 2 maanden geleden AH huismerk ook veranderd van receptuur, ook niks voor mij. Aangezien de oven toch aanstaat marineer ik de volgende keer tofu en stop het erbij in de oven.

Was op zoek naar tortilla's die ik crispy kon maken, had te weinig tijd om zelf tortilla's te maken. Kwam deze "pizza" dingen tegen. lekker dun en crispy. Hoe kunnen ze dit pizza noemen? Had gedacht dat het misschien nog een beetje deed ophogen in de oven.
Was een heerlijke maaltijd. :9~

[ Voor 37% gewijzigd door walterworld op 30-10-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

walterworld schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:55:

Was op zoek naar tortilla's die ik crispy kon maken...
Vrijwel alle deeglappen kun je crispy maken. ;)
Kwestie van droogbakken in koekenpan of oven.

Desnoods frituren.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-10-2024 09:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ehtweak schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Vrijwel alle deeglappen kun je crispy maken. ;)
Kwestie van droogbakken in koekenpan of oven.

Desnoods frituren.
Klopt, deze waren een van de weinige kant en klaar die qua ingrediënten nog relatief clean zijn.
Had geen zin in mais tortilla's, die zijn ook nog best clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Wisten jullie dat rauwe (rode) uien in koud water iets van de betere smaak wegneemt van een ui?
Geleerd uit bovenstaand filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En je water proeft daarna naar ui.
Best logisch, met een uiensoep doe je hetzelfde natuurlijk.

Of wat voor soep dan ook.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Dennis1812 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:11:
En je water proeft daarna naar ui.
Best logisch, met een uiensoep doe je hetzelfde natuurlijk.

Of wat voor soep dan ook.
Ja, zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik heb geprobeerd naanbrood met yoghurt te maken. Ik heb nog een klomp deeg over. Hoe kan ik dit bewaren? Of kan ik dit nog bewaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@noud Dat kan prima. Afdekken met plastic en de koelkast in. Geportioneerd de vriezer in kan ook.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

noud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:51:
Ik heb geprobeerd naanbrood met yoghurt te maken. Ik heb nog een klomp deeg over. Hoe kan ik dit bewaren? Of kan ik dit nog bewaren?
En hoe was het resultaat? lekker hete pan en gaan?
"ik heb geprobeerd" klinkt spannend, maar weer niet zo negatief dat je het deeg wil weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
franssie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

En hoe was het resultaat? lekker hete pan en gaan?
"ik heb geprobeerd" klinkt spannend, maar weer niet zo negatief dat je het deeg wil weggooien.
Nou, op Youtube zag het brood lekkerder uit :).
Het naanbrood was okay. Ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb. Misschien was het brood te dik, misschien te kort gebakken. Sowieso te flauw qua zout. Ik kreeg het deeg voordat ik het liet rusten niet mooi stevig. Terwijl ik best veel extra (tarwe)bloem bij had gevoegd.
Ik had wel Griekse Yoghurt gebruikt.
350 tarwebloem, 150 warm water, 150 Griekse Yoghurt, 2 theelepels gist. Gist heb ik afgewogen een een milligrammen weegschaal. 1 theelepel suiker en zout.
Kan ook allemaal te maken hebben dat mijn aanrecht een grote bende was. Ik was naast het naanbrood ook voor het eerst Palak Paneer aan het maken. En dat deed ik uit drie verschillende Palak Paneer recepten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:43
El Caballero schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:30:
Zijn er hier mensen die heel enthousiast zijn over hun oven met 'toegevoegde stoom'?

Ik ben in de markt voor een nieuwe keuken en twijfel nog over de oven. Ofwel dit wordt een standaard oven, ofwel eentje die stoom kan toevoegen aan het bakproces (fullsteam wordt met te gortig). Hij wordt sowieso van NEFF. Nou hebben m'n ouders ook een NEFF met toegevoegde stoom, maar nog nooit gebruikt |:( Dit weekend heb ik de mogelijkheid hun oven uit te proberen. Bij welk gerecht maakt de toegevoegde stoom naar jullie mening het verschil en hoeveel stoom voegen jullie daaraan toe? Dan ga ik eens even iets (of enkele kleine dingen) in die oven gooien..
Wij hebben zo’n oven van neff met een full stoomfunctie (B47FS22H0) en daarnaast ook een kleiner model combimagnetron/oven van neff.

De volledige stoomfunctie werkt prima, maar wij de oven eigenlijk vooral gekocht om stoom toe te kunnen voegen aan ovenprogrammas bij het bakken van brood, om zo een dunne knapperige korst te krijgen. Het resultaat is niet zoals wij gehoopt hadden. Vooral op hogere temperaturen levert de functie maar een beperkte hoeveelheid stoom op. Een bakje heet water op de bodem van de oven werkt net zo goed. Een ander nadeel van deze stoomoven is dat hij tot 250 graden kan, terwijl de kleinere combi oven tot 275 graden gaat. In de praktijk is het temperatuurverschil tussen de ovens misschien nog wel groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
El Caballero schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:30:

niels11 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:16:
[...]

Wij hebben zo’n oven van neff met een film stoomfunctie (B47FS22H0) en daarnaast ook een kleiner model combimagnetron/oven van neff.

De volledige stoomfunctie werkt prima, maar wij de oven eigenlijk vooral gekocht om stoom toe te kunnen voegen aan ovenprogrammas bij het bakken van brood, om zo een dunne knapperige korst te krijgen. Het resultaat is niet zoals wij gehoopt hadden. Vooral op hogere temperaturen levert de functie maar een beperkte hoeveelheid stoom op. Een bakje heet water op de bodem van de oven werkt net zo goed. Een ander nadeel van deze stoomoven is dat hij tot 250 graden kan, terwijl de kleinere combi oven tot 275 graden gaat. In de praktijk is het temperatuurverschil tussen de ovens misschien nog wel groter.
Hier een fullsteam van Neff in gebruik. Inmiddels bijna 2 jaar.
Voor ons nooit meer een oven zonder stoom. Als wij de stoomfunctie gebruiken op hoge temperatuur dan krijgen we ook echt wel meer stoom dan wat we zouden krijgen met een bakje water op de bodem (ook bij temperaturen onder de 100graden, dat lukt niet met een bakje).

Gebruiken hem uiteraard veel voor brood en taart maar ook een flink stuk vlees profiteert van toegevoegde stoom. Er zijn maar weinig gerechten waarbij wij geen stoom toevoegen (pizza bijvoorbeeld).
Daarnaast kun je de oven uiteraard gebruiken voor sous-vide bereidingen of bijvoorbeeld voor het stomen van je groente.

En.. last but not least. Eten opwarmen in een magnetron gaat sneller maar.. regenereren in een stoomoven neemt werkelijk alle nadelen van de magnetron weg. Je verneemt niet dat het eten opnieuw is opgewarmd. Voor ons geen magnetron meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Ik ben benieuwd wie hier een appje gebruikt om recepten in te bewaren. Ik gebruik al vele jaren Receptenmaker naar volle tevredenheid. Inmiddels staan er een kleine 400 recepten in, welke ik uiteraard niet allemaal dagelijks gebruik.

Echter, ik kan online weinig vinden over de maker/ de wijze waarop de app wordt onderhouden. ik ben dan ook bang dat op enig moment de stekker eruit wordt getrokken en ik al mijn recepten kwijt ben. Daar moet ik niet aan denken. Ik heb dan ook bedacht dat ik een 2e app wil gaan gebruiken als back-up. Dan kan ik komende maanden de recepten daar in gaan zetten en wordt de kans dat ik voor nare verrassingen kom te staan kleiner.

Ik ben dan ook benieuwd welke apps jullie gebruiken en hoe tevreden jullie daarover zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:16
sjors123 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:39:
Ik ben benieuwd wie hier een appje gebruikt om recepten in te bewaren. Ik gebruik al vele jaren Receptenmaker naar volle tevredenheid. Inmiddels staan er een kleine 400 recepten in, welke ik uiteraard niet allemaal dagelijks gebruik.

Echter, ik kan online weinig vinden over de maker/ de wijze waarop de app wordt onderhouden. ik ben dan ook bang dat op enig moment de stekker eruit wordt getrokken en ik al mijn recepten kwijt ben. Daar moet ik niet aan denken. Ik heb dan ook bedacht dat ik een 2e app wil gaan gebruiken als back-up. Dan kan ik komende maanden de recepten daar in gaan zetten en wordt de kans dat ik voor nare verrassingen kom te staan kleiner.

Ik ben dan ook benieuwd welke apps jullie gebruiken en hoe tevreden jullie daarover zijn.
Ik gebruik mealie. Is wel self hosted. Als het werkt kun je zo recepten van AH en andere websites importeren. Ik geloof dat in de nieuwe versie ook gebruik kan laten maken van openai om bijvoorbeeld foto's met recepten te laten importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

franssie schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:01:
[...]

Laat weten wat het geworden is, zowel het bakje en het baksel natuurlijk!
Ik heb zowel deze vormpjes gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZWsdS0yqefVxPX4oaK271hLdNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZL2e3ADINAG63Xd96ZilQ09.jpg?f=fotoalbum_large
(8 stuks voor 15 euro bij amazon)

en deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCmvjxCEAnQuPjeCF2fPmrsJ0nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62iXu1bmtgrC9Wg2sDjF8LJK.jpg?f=fotoalbum_large
(20 euro voor 4 stuks van 16cm doorsnede).

En die ovalen vormpjes heb ik vandaag gebruikt:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:59
krijn1985 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:42:
[...]

Ik gebruik mealie. Is wel self hosted. Als het werkt kun je zo recepten van AH en andere websites importeren. Ik geloof dat in de nieuwe versie ook gebruik kan laten maken van openai om bijvoorbeeld foto's met recepten te laten importeren.
Dat ziet er tof uit. Zeker eens kijken of ik dat werkend kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@krijn1985 Ziet er inderdaad leuk uit, draait zelf in een docker zie ik.
Welke setup vind jij lekker werken/gebruik je? Ik heb een NAS waarop het kan maar ook wel een hosted website (voor mijn gevoel wat veiliger)

edit: ik wil mijn recepten ook buiten mijn huis kunnen raadplegen ivm boodschappen(lijstjes) / ingrediënten? Heb je dat werkend?

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 06-11-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:59:
@krijn1985 Ziet er inderdaad leuk uit, draait zelf in een docker zie ik.
Welke setup vind jij lekker werken/gebruik je? Ik heb een NAS waarop het kan maar ook wel een hosted website (voor mijn gevoel wat veiliger)

edit: ik wil mijn recepten ook buiten mijn huis kunnen raadplegen ivm boodschappen(lijstjes) / ingrediënten? Heb je dat werkend?
Bij mij draait het op mijn docker server thuis. Ik heb hem niet naar internet open, maar kan er buitenshuis bij via wireguard (al kan ik hem ook naar buiten open zetten als ik wil met nginx proxy). Ik heb maar een paar services beschikbaar gemaakt buitenshuis. Rest is via wireguard te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

krijn1985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:14:
[...]

Bij mij draait het op mijn docker server thuis. Ik heb hem niet naar internet open, maar kan er buitenshuis bij via wireguard (al kan ik hem ook naar buiten open zetten als ik wil met nginx proxy). Ik heb maar een paar services beschikbaar gemaakt buitenshuis. Rest is via wireguard te bereiken.
Ik heb er even naar gekeken, maar het is wel een leercurve omdat je zelf een docker moet compileren vanaf github etc, maar er komt een winter aan, wie weet als ik ingesneeuwd raak dat ik er tijd voor vrij maak.

Demo ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nou vandaag lekker makkelijk, zojuist vers bezorgd. Vissoep kant-en-klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guEuBq2FP-4nD8P7CBezIoBH54E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxwxbjNbrxY8dzCeek35gZIG.jpg?f=fotoalbum_large

Of het wordt een kapsalon, ga er nog even goed over nadenken. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:40:
[...]

Ik heb er even naar gekeken, maar het is wel een leercurve omdat je zelf een docker moet compileren vanaf github etc, maar er komt een winter aan, wie weet als ik ingesneeuwd raak dat ik er tijd voor vrij maak.

Demo ziet er strak uit!
Hoezo moet je zelf de image bouwen? Deze kun je toch gewoon binnen halen? Als je al docker gebruikt hoeft het niet heel lastig te zijn.
Daarnaast is een image bouwen ook niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik kom vaak recepten tegen waar niet duidelijk wordt geschreven of ik een deksel op de pan moet zetten.
Zoals ook bij dit recept.
Moet de deksel op de pan bij punt 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31
Ik zou 't wel doen, dan houd je de hitte in de pan met het lage vuur, wat beter is voor een even garing. Af en toe de ballen nog even kort omdraaien.
Eventueel een klein ruimte laten tussen pan en deksel om de jus een beetje in te dikken, maar afgaande op de foto zal dat redelijk waterig blijven.

[ Voor 33% gewijzigd door tagican op 08-11-2024 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz7wbIfYvBz9luAl0t_OhkWlJNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NDSTCw41ijbOhtCQgY49qTH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXhv_2WIqt9omwj2yOn5m7mlX-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuAGu4xGRhJ32nz1SZOzrEZQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VodteIV9HBcXj0l_qgegOq9IrUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64LPpNalU5ZUDZQ87gI6JKLz.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar aanleiding van deze video. YouTube: Plant-Based Snickers heb 100% pindaboter gebruikt.
Klopt het dat glutenvrije (pretzel)koekjes knapperiger zijn dan andere koekjes? Zoals ze beweren in de video.
Waren trouwens de enige kleine pretzels die ik kan vinden, liggen op de gluten vrije afdeling.

Halen jullie ook dadals met de kilo's in huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2LxBbps38MCd-vT4mZPK6wX1a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q6KGVlnubonOeQCP4706Fpy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdsyDdJ2T8o_SJw8hz3BHfDRj2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Za9ClN1WRpBJCDausG00cN7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_67lYTluJ8O4hZ0PmHtQ9BKYSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xBsbESimamhsUOSCF8UKVvc.jpg?f=fotoalbum_tile

https://plantbasedrdblog....s-with-celery-ranch-slaw/
https://plantbasedrdblog....hickpea-cauliflower-wrap/
Gisteren deze gecombineerd.
Heb geen panko meer, 2 boterhammen geroosterd en in de foodprocessor.
In het recept staat tofu 10 minuten marineren en niks over persen.
Heb zelf de tofu eerst geperst, vervolgens in 3 blokken gesneden en middagje laten marineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpuBvExYZ6llv1WUVgpbU8gzicc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54wISzTcevgqJFEkFRilRDEC.jpg?f=fotoalbum_tile

Vond het de vorige x zo lekker dat ik het nog eens maakte.
YouTube: Marinated Onion Bean Salad; a quick and budget friendly way to add m...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
noud schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:04:
Ik kom vaak recepten tegen waar niet duidelijk wordt geschreven of ik een deksel op de pan moet zetten.
Zoals ook bij dit recept.
Moet de deksel op de pan bij punt 5?
In principe gaat bij stoven het deksel er pas op als jij vindt dat er voldoende vocht verdampt is.
Direct afsluiten bij een natte 'saus' is meer braiseren. Ook lekker, maar meestal bewerk je het vocht dan nog na het garen.

Gezien de verhouding tussen fond:vlees zou ik in dit geval wel direct (deels) afdekken anders red je die 45 minuten niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik vind het onzin om er een apart topic voor aan te maken, dus vraag het lekker hier.

Wij hebben thuis regelmatig bananen die bruinig beginnen te worden, deze leggen we dan in de koelkast om op te maken door er een soort bananenshake van te maken, maar...

Op de 1 of andere manier geeft banaan een soort smaak af aan andere dingen in de koelkast, bijvoorbeeld beleg. Salami is hier best bevattelijk voor, maar grilworst en dergelijke ook.
Tot zover doen we het altijd in plastic bakjes etc en houden we het gescheiden, maar na een dag komt toch die bananige smaak door naar de vleeswaren.

Heeft iemand enig idee hoe we dit het beste kunnen stoppen. Los van elkaar vind ik het lekker, maar salami met zoetige banaansmaak is toch niet mijn ding.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:51
Mad-Matt schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:55:
Ik vind het onzin om er een apart topic voor aan te maken, dus vraag het lekker hier.

Wij hebben thuis regelmatig bananen die bruinig beginnen te worden, deze leggen we dan in de koelkast om op te maken door er een soort bananenshake van te maken, maar...

Op de 1 of andere manier geeft banaan een soort smaak af aan andere dingen in de koelkast, bijvoorbeeld beleg. Salami is hier best bevattelijk voor, maar grilworst en dergelijke ook.
Tot zover doen we het altijd in plastic bakjes etc en houden we het gescheiden, maar na een dag komt toch die bananige smaak door naar de vleeswaren.

Heeft iemand enig idee hoe we dit het beste kunnen stoppen. Los van elkaar vind ik het lekker, maar salami met zoetige banaansmaak is toch niet mijn ding.
doe het in een afgesloten lucht dicht bakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mad-Matt schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:55:

Of de bananen niet meer naast de appels leggen, scheelt ook een hoop. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@Mad-Matt bananen in de vriezer doen, dan heb je gelijk gekoeld sap/smoothie als je ze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:00
Ik zoek een snijplank als upgrade/uitbreiding voor mijn Joseph Joseph Index Advance Steel Large set (34x24cm). Deze 60x40 Butler in beukenhout lijkt mij wel wat, iemand nog alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rockerpoet schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:16:
Ik zoek een snijplank als upgrade/uitbreiding voor mijn Joseph Joseph Index Advance Steel Large set (34x24cm). Deze 60x40 Butler in beukenhout lijkt mij wel wat, iemand nog alternatieven?
Ik vind EUR 111 voor een plank die waarschijnlijk binnen 4 jaar kromtrekt of losgaat fors. Het blijft plakhout.

Over snijplanken valt veel te discussiëren overigens, net zoals pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
Bij IKEA heb je in die maat een bamboe plank voor iets van €20 of zo.

Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldoendex

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bamboe maakt mijn messen veel te snel bot. :(

Een kopshouten rubberwood blok van Hendi kost in die maat pakweg de helft van die Butler.
(En ik heb Butler planken op de eerste dag gebruik zien splijten.)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rubberwood, bamboe; ik vind het allemaal TE hard hout. Messen veel te snel bot.

Maar let op met van die fraaie planken: :-(
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
Ben blij dat ik toen het hele aankoopbedrag gewoon terugkreeg. Wat een slecht gemaakt product was dat.

Uiteindelijk heb ik er zo eentje gekocht:
https://www.schneidebrett...d-premium-nussbaum-medi-s

En die zit wel goed in elkaar. d:)b Deutsche Gründlichkeit zullen we dan maar denken. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Walnoot is harder dan rubberwood, helemaal als je 'm zo langshout hebt.
Wel veel mooier natuurlijk. Kopshout is lelijk en rubberwood is/blijft zo witjes.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
60x40 bij nader inzien toch te groot, 50x30 zou beter passen. Kopshout vind ik niet mooi, liefst een wat licht gekleurde houtsoort en zonder gefreesde sleuf o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

Uiteindelijk heb ik er zo eentje gekocht:
https://www.schneidebrett...d-premium-nussbaum-medi-s

En die zit wel goed in elkaar. d:)b Deutsche Gründlichkeit zullen we dan maar denken. :)
Prachtige plank, veel te mooi om er blikken op te gooien. Rare jongens, die Germanen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWSEwURk-09tXFKhlXG_LxLDG8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYpwd3eiWYw0e1dvOFohqEIW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ngangatar op 11-11-2024 23:47 ]

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
Ik heb 2 van deze. Zijn net iets kleiner maar zeer fijn. Zacht hout maar lekker licht. Voor het zwaardere werk nog een grote snijplank van Karmel er naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
El-Vder schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:51:
[...]

Ik heb 2 van deze. Zijn net iets kleiner maar zeer fijn. Zacht hout maar lekker licht. Voor het zwaardere werk nog een grote snijplank van Karmel er naast.
Ziet er goed uit, zojuist besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Wij hebben nu enkele jaren deze dingen

https://www.kookwinkel.nl...en/merk/1821-snijplanken/

Zijn er erg blij mee, ze zijn stevig maar wel erg dun (makkelijk bij het opbergen), vaatwasserbestendig en de verkoper zei dat ze je messen ook niet bot maken, maar geen idee of dat waar is.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ngangatar schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:45:
[...]
Prachtige plank, veel te mooi om er blikken op te gooien. Rare jongens, die Germanen.
'Blikvanger' is ook gewoon een Nederlands woord. Rare jongens, die Ollanders... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:15:
@ehtweak Walnoot is harder dan rubberwood, helemaal als je 'm zo langshout hebt.
Ehhh?

Walnoot janka hardheid 4500 - 4700N
Rubberwood janka hardheid 4350 - 4750N

M.a.w. nauwelijks verschil... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:36:
[...]

Ehhh?

Walnoot janka hardheid 4500 - 4700N
Rubberwood janka hardheid 4350 - 4750N

M.a.w. nauwelijks verschil... :?
Ik ga ervan uit dat die Duitsers een lokaal boompje hebben geplukt. ;) Europees walnoot mag je +500N janka tellen, voor zover van toepassing zit er dus een gat van pakweg 1000N tussen die twee op de janka schaal volgens wood database.

Het kopshout maakt het een stuk fijner voor de messen met delicate edges. Het mes krijgt dan de kans om tussen de vezels te zinken ipv (meestal) haaks erover te gaan.
Het effect maakt uiteraard ook verschil als je met een relatief dikke (en zachte) Global staat te hakken of een sushirol portioneert met een (harde) laser.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:15:
[...]

Ik ga ervan uit dat die Duitsers een lokaal boompje hebben geplukt. ;)
Nope.

"Der amerikanische Walnuss, aus dem wir unsere Schneidebretter Nussbaum fertigen"
bron: https://www.schneidebrett...eidebrett-nussbaum-kaufen

Wir verarbeiten bereits seit über 10 Jahren amerikanisches Nussbaum Holz aus kontrolliertem Anbau und haben nur positive Erfahrungen mit diesem Edelholz gemacht. Die in unserem Shop schneidebrett-experte.de zu sehenden positiven Kundenfeedbacks bzw. Ekomi Bewertungen von unseren Schneidebrettern aus Nussbaum, bestätigen unsere Arbeit.

Wichtig: Amerikanischer Nussbaum aus kontrolliertem Anbau, wie wir ihn einsetzen, ist die Alternative zu Teak- oder Tropenholz. Nachhaltig und Ressourcen schonend. Wir verarbeiten aus Prinzip kein Tropenholz. Neben der besonderen edlen Optik unserer Schneidebretter aus Nussbaum, gibt es bei dem Material Nussbaum sehr viele weitere Eigenschaften, die dafür sprechen, amerikanischen Nussbaum für die Herstellung von Schneidebrettern Nussbaum einzusetzen.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste