Acties:
  • +1 Henk 'm!
frv schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:56:
Scheelt het eigenlijk tussen de D3644-B en de D3643-H ?
Ik heb zelf nooit een directe vergelijking gedaan, maar ik verwacht dat het verschil klein is gebaseerd op metingen van anderen. Het is een bij elkaar behorende moederbordfamilie.

Als ik minder dan 5 SATA of ECC nodig zou hebben, wordt het een D3643-H en anders een D3642-B (6x SATA) of D3644-B (6x SATA, ECC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
Het serverhok op zolder (tevens washok, de CEO ziet dit andersom) heeft mijn zuinige fileservertje en een switch en een wifi access point. Afgelopen week heb ik het access point vervangen omdat we boven wat wifi problemen hadden. Daarbij viel me op dat de netvoedingen van switch en vooral access point wat warmte afgeven. Het zijn 12VDC blokjes in het stopcontact. Ze zijn niet bloedheet, maar warmte = energieverlies = onzuinig. Mijn eerste reactie was: dat moet beter kunnen - zien of er zuinige alternatieven bestaan voor deze blokjes. Bijvoorbeeld een enkele zuinige 12V netvoeding waar ik de switch en het access point beiden mee kan voeden.

Na een dagje broeden schiet me te binnen dat mijn zuinige fileservertje er naast staat. Met pico-psu en een heel zuinig 12V adaptertje. Is het een plan om dat adaptertje niet meer rechtstreeks in mijn server te prikken, maar in plaats daarvan een verdeelboxje toe te voegen? 12V van de adapter erin. Op dit moment drie uitgangen nodig: server, switch, access point. Eventueel voor noodgevallen een vierde er bij maken. Iedere uitgang een eigen glaszekeringetje is misschien verstandig.

Mijn fileservertje zit rond 11W, piekbelasting tijdens booten is 35W. Het access point pakt nu 7W (dat vind ik best veel). De switch is 8 poorts unmanaged gigabit, een zuinig model, precies verbruik niet bekend. De totale belasting zou onder de max van de adapter blijven lijkt me.

Wat denken jullie, sla ik door en moet ik zelf even buiten gaan afkoelen? Of is dit eigenlijk best een aardig plan om weer enkele wattjes te winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 19:21
Antonius schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:42:
Het serverhok op zolder (tevens washok, de CEO ziet dit andersom) heeft mijn zuinige fileservertje en een switch en een wifi access point. Afgelopen week heb ik het access point vervangen omdat we boven wat wifi problemen hadden. Daarbij viel me op dat de netvoedingen van switch en vooral access point wat warmte afgeven. Het zijn 12VDC blokjes in het stopcontact. Ze zijn niet bloedheet, maar warmte = energieverlies = onzuinig. Mijn eerste reactie was: dat moet beter kunnen - zien of er zuinige alternatieven bestaan voor deze blokjes. Bijvoorbeeld een enkele zuinige 12V netvoeding waar ik de switch en het access point beiden mee kan voeden.

Na een dagje broeden schiet me te binnen dat mijn zuinige fileservertje er naast staat. Met pico-psu en een heel zuinig 12V adaptertje. Is het een plan om dat adaptertje niet meer rechtstreeks in mijn server te prikken, maar in plaats daarvan een verdeelboxje toe te voegen? 12V van de adapter erin. Op dit moment drie uitgangen nodig: server, switch, access point. Eventueel voor noodgevallen een vierde er bij maken. Iedere uitgang een eigen glaszekeringetje is misschien verstandig.

Mijn fileservertje zit rond 11W, piekbelasting tijdens booten is 35W. Het access point pakt nu 7W (dat vind ik best veel). De switch is 8 poorts unmanaged gigabit, een zuinig model, precies verbruik niet bekend. De totale belasting zou onder de max van de adapter blijven lijkt me.

Wat denken jullie, sla ik door en moet ik zelf even buiten gaan afkoelen? Of is dit eigenlijk best een aardig plan om weer enkele wattjes te winnen?
Interessant. Lijkt me een goed streven. Ik probeer hier in huis ook alle losse USB voedingen te elimineren en te combineren met andere aansluiting. Dus bijvoorbeeld een 60watt oplader met meerdere oplader zodat mijn laptop eraan kan, telefoon, tablet etc.

Hierdoor hoef je maar 1x 220v om te zetten in 5v en in mijn ogen veel gunstiger voor het verbruik.

Wellicht wat ver gezocht maar je zou ook kunnen kijken naar een POE oplossing. Hiermee kan je met je switch je accespoint van voeding voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
Ik weet niet of POE direct zuiniger is. Wel dat POE meestal een stuk duurder is dan een standaard unmanaged gigabit switchje. POE access point ken ik zo niet, zal er wel zijn, maar ook niet goedkoop. Dat verdien ik nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:55:
Dus bijvoorbeeld een 60watt oplader met meerdere oplader zodat mijn laptop eraan kan, telefoon, tablet etc.

Hierdoor hoef je maar 1x 220v om te zetten in 5v en in mijn ogen veel gunstiger voor het verbruik
Een laptop op USB-C doet natuurlijk geen 5V gebruiken. Via USB power delivery kunnen er meerdere voltages worden geleverd. Want een laptop trekt natuurlijk ook al snel 60W dus dat zou anders minimaal 12A betekenen voor over zo'n kabeltje, en dat is natuurlijk zeer fors.

En dat hele verhaal m.b.t. verschillende voltages maakt het natuurlijk ook een stuk lastiger (wellicht onmogelijk?) om dit te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:12
Antonius schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:42:

Been there, done that. Het gaat amper iets schelen.. Ik heb mijn complete netwerk inclusief servers achter 3 stekkers hangen. Het enige voordeel wat ik merk is dat ik minder stopcontacten nodig heb en dat het dus opgeruimder is. Voor het energieverbruik heb ik geen voordeel gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 19:21
Voor de mensen die zich aan het orienteren zijn op een mini ITX build op basis van de Asrock J5040. Ik heb mijne zojuist geupgrade naar 32GB ram. Hij zou volgens de specs maximaal 8GB lusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3laB_wpCgInLNYMCYqY-DEkqmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QV4cfEjULOHZJdcxwqZXuRWE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bij de oosterburen heeft poster fse1 een HP ProDesk 400 G5 Mini (7EM44EA) gemeten op 1,5WDC (2WAC) op Fedora 33. Van Fedora weten we uit een test van 2018 met Fedora 27 dat het zuinig kan zijn, maar dat het verbruik tamelijk instabiel is. Het betreffende systeem zou zonder monitor met 1,2WAC nog zuiniger zijn.

Dit systeem heeft geen SATA, alleen een M.2 met een Kingston A2000 en naar ik vermoed ook geen andere PCIe, zonder koeler, wel USB. De processor is een Intel i5 9500T. De meting is uitgevoerd met ina219 bordje (van Adafruit vermoedelijk). Dat is een DC stroom- en spanningsmeter. Dan is de 20V voeding niet meegemeten denk ik, daardoor kan de meting ongeveer 30% te laag zijn bij 1,5W. Dat komen we op circa 2W, wat lijkt op het verbruik van moederborden met J of N processor. Die hebben typisch ook geen PCIe slots, weinig of geen SATA en een lage TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 19-09 20:59
Omdat Transip met de gratis variant van Stack ging stoppen ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Niets is natuurlijk zo leuk als zelfbouw. Ik ben zelf fan van Synology / Raspberry PI / ARM achtige oplossingen.

Na enig wikken en wegen ben ik gegaan voor de Odroid HC4. Mede vanwege het lage energieverbruik leek me dit een goede keuze. Ik zag dat de Armbian ondersteuning aanwezig was. Gelijk na ontvangst had ik de standaard bootloader verwijderd en Armbian + OpenMediaVault geïnstalleerd. Het systeem draait met 2 oude hardeschijven die ik nog had liggen. Tot nu toe werkt het prima. Nu nog iets van Nextcloud en de backups nog goed regelen en dan heb ik een zuinige server die doet wat ik wil.

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc4/

Het enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is de snelheid doordat Armbian op een SD-kaart staat. Er is helaas geen mogelijkheid voor EMMC storage, dus mogelijk eens kijken of daar andere oplossing voor mogelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Lennyz op 24-02-2021 14:27 ]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

mrmrmr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:23:
@Lennyz Heb je het verbruik van de Odroid HC4 gemeten?

eMMC heeft ook een beperkte belasting (zoals Tesla heeft ondervonden), maar het is wel beter dan SD.
Beperkte belasting in het termen van een max aantal schrijf acties? Wat versta je onder bter? Ik heb daar momenteel geen goed beeld van wat er beter is aan eMMC tov SD. Minder storingsgevoelig of?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Lennyz

eMMC heeft ook een beperkte belasting (zoals Tesla heeft ondervonden), maar het is wel beter dan SD.
Nog niet en ik heb hier ook nog geen tools voor. Kan je iets simpels aanraden?
WeaZuL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Beperkte belasting in het termen van een max aantal schrijf acties? Wat versta je onder bter? Ik heb daar momenteel geen goed beeld van wat er beter is aan eMMC tov SD. Minder storingsgevoelig of?
Het is vaak sneller dan een SD en in mijn ervaring ook minder storingsgevoelig. Net zoals een SD heeft het een beperkt aantal writes. Dus als dat aantal bereikt is heb je meer risico op fouten.

[ Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 25-02-2021 16:38 ]

• Br0mZ
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 14:13
Ik zie hier een aantal builds met ASRock B460M-ITX/ac, H470M-ITX/ac en H410M-ITX/ac die vrij zuinig lijken te zijn. Recent zijn ook de B560, H570 en H510 varianten uitgekomen, waarbij de enige toevoeging support voor 11th gen en oc van memory lijkt te zijn.

Iemand enig idee qua zuinigheid, vind er niet direct iets over terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeaZuL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:45:
Ik had moeten schrijven beperkte belastbaarheid van eMMC. Tesla heeft auto's terug moeten roepen omdat de eMMC opslageenheden na een bepaald aantal acties kapot gingen. Tesla gebruikt het voor de MCU (Media Control Unit, het beeldscherm in de auto).

In het algemeen is eMMC beter dan SD qua belastbaarheid. Van SD kaartjes is bekend dat ze op den duur falen in bijvoorbeeld bewakingscamera's en in er zijn klachten over bij de betrouwbaarheid in andere kleine computertjes.

Het is wel zuinig, maar het zal moeten worden afgestemd op de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennyz schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:37:
Nog niet en ik heb hier ook nog geen tools voor. Kan je iets simpels aanraden?
In de topic start staan een aantal als goed geteste meters in verschillende prijsklassen. De Brennenstuhl PM 231 E is het goedkoopste bij amazon.nl, die kost ongeveer 15 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 26-02-2021 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
mrmrmr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 03:53:
[...]

In de topic start staan een aantal als goed geteste meters in verschillende prijsklassen. De Brennenstuhl PM 231 E is het goedkoopste bij amazon.nl, die kost ongeveer 15 euro.
Dank je ik heb hem meteen even besteld bij Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24
Ik heb de Seagate 4TB (2.5"), naast een paar 5TBs.
Nu hoor ik al een paar maanden "tik tik tik" bij het opspinnen van de 4TB, soms ook tijdens het maken van backup van deze schijf naar een andere (dus tijdens lezen). Schrijven heb ik niet getest.

Nu valt me op dat het van "tik tik tik" reeds naar "tik tik tik tik tik tik" is gegaan. Het lijkt erop dat hij nu 6x moet tikken ipv 3, al was het vanochtend ineens maar 4.

Het is geen constant geluid, ik merkte het bij het maken van de 1e (volledige dus) backup tijdens rsync (kopieren van deze schijf naar een andere), dat ging dan ook tergend traag en rsync --info progress2 "ververste" flitsend bij elke tik-serie --> toen vond ik het wel een beetje eng.

Is dit een risico voor de data die erop staat? Is dit geluid genoeg argument om direct te vervangen?
Of hoort dit gewoon na verloop van tijd?

[ Voor 29% gewijzigd door Jazco2nd op 26-02-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
Jazco2nd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:21:
Ik heb de Seagate 4TB (2.5"), naast een paar 5TBs.
Nu hoor ik al een paar maanden "tik tik tik" bij het opspinnen van de 4TB, soms ook tijdens het maken van backup van deze schijf naar een andere (dus tijdens lezen). Schrijven heb ik niet getest.

Nu valt me op dat het van "tik tik tik" reeds naar "tik tik tik tik tik tik" is gegaan. Het lijkt erop dat hij nu 6x moet tikken ipv 3, al was het vanochtend ineens maar 4.

Het is geen constant geluid, ik merkte het bij het maken van de 1e (volledige dus) backup tijdens rsync (kopieren van deze schijf naar een andere), dat ging dan ook tergend traag en rsync --info progress2 "ververste" flitsend bij elke tik-serie --> toen vond ik het wel een beetje eng.

Is dit een risico voor de data die erop staat? Is dit geluid genoeg argument om direct te vervangen?
Of hoort dit gewoon na verloop van tijd?
Harde schijven horen eigenlijk niet te tikken, dit is wat er intern kan gebeuren met een tikkende disk.
Zelf beide disken op tijd vervangen voor wat anders.
Als het nu al traag gaat zou ik *ASAP*, als in NU, een andere disk regelen en de boel overhevelen.
Tenzij de data niet belangrijk si dan kun je door tot hij faalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S9SHtWlBh-RAtsvi83TRGfDf8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVgyC0avryjiFMxZOq6c5Pbv.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
Dien powertop --auto-tune op mijn ubuntu server 20.04 is wel zalig. Daarvoor schommelde het altijd tussen de 15 - 22 watt en nu zit ik tussen de 12 - 14 watt. Dus stuk minder verbruik en veel stabieler idle. Geen idee wat het allemaal in de achtergrond doet maar ik ben er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 13:59
mrmrmr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:12:
Dat is een DC stroom- en spanningsmeter. Dan is de 20V voeding niet meegemeten denk ik, daardoor kan de meting ongeveer 30% te laag zijn bij 1,5W.
Interessant topic, daar ga ik me op inlezen
Maar je filmpje laat toch echt een AC meter zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfieldtjuh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:45
Goedemorgen,

Naar aanleiding van dit topic heb ik de asrock mini 310 gekocht. Ik begon vrolijk met installeren maar het bleek dat de netwerk adapter niet compatibel is met server 2019. :(.
Heb toen maar Windows 10 geïnstalleerd en de adapter werkt nu wel wel. Momenteel zit ik met het probleem dat ik Ubuntu niet werkend krijg in hyper v. Heeft iemand enige idee of ik iets over het hoofd zie? Ook had ik een vhdx bestand gedownload met hass.io er op en die heeft het zelfde probleem in hyper v. Heb het gevoel als of hyper v mij geen Linux ofzo wil laten installeren.

Settings hyper v.
Ubuntu ISO mounted
Gen 1 en 2 geprobeerd.
Ram fixed size 4gb
Hdd 127gb dynamicly expanding
Cpu 2

Specs
32gb ram
I3-9100
1x 1tb sata ssd
1x 1tb nvm ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is handig als je toont wat er precies niet lukt, op welk punt in de setup, foutmelding, eventueel een screenshot?

Los van dit probleem: heb je VM's nodig? VM's vormen een stapeling van besturingssystemen, dat zorgt voor extra verbruik. Het is voor zuinigheid beter één zuinig besturingssysteem te kiezen en zoveel mogelijk applicaties te integreren. Voor tests e.d. kun je wel een VM optuigen die niet altijd draait. Als het alleen tijdelijk draait maakt het weinig verschil of je VMWare of VirtualBox gebruikt.

Linux heeft virtualisatie ingebouwd. Ook lichtere vormen van virtualisatie zoals LXC, containers.

Wat betreft de driverbeperkingen van Windows Server 2019: daar zijn workarounds voor bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfieldtjuh
mrmrmr schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:29:
Het is handig als je toont wat er precies niet lukt, op welk punt in de setup, foutmelding, eventueel een screenshot?

Los van dit probleem: heb je VM's nodig? VM's vormen een stapeling van besturingssystemen, dat zorgt voor extra verbruik. Het is voor zuinigheid beter één zuinig besturingssysteem te kiezen en zoveel mogelijk applicaties te integreren. Voor tests e.d. kun je wel een VM optuigen die niet altijd draait. Als het alleen tijdelijk draait maakt het weinig verschil of je VMWare of VirtualBox gebruikt.

Linux heeft virtualisatie ingebouwd. Ook lichtere vormen van virtualisatie zoals LXC, containers.

Wat betreft de driverbeperkingen van Windows Server 2019: daar zijn workarounds voor bekend.
Even wat achtergrond informatie.
Mijn idee was om AD,PFSENSE,Home assistant en next cloud te draaien. Ik wilde 2019 installeren met AD op de fysieke machine. Daarnaast was het de bedoeling de rest op hyper-v te laten draaien.

Hieronder zijn de meldingen die ik krijg.
Deze krijg ik direct na dat ik op install ubuntu klik.

GEN2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7YCR_nQ1NfRabargeEV3ieZZl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iOt2uj70yGVx4gaEA46oaHR3.png?f=user_large

GEN1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rk-e0ySGweCjx01v7Hul28kFaD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QkgdYqD0ymUI1M7egqOwC6gC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie de oorzaak niet, dit is het laatste deel van de traceback. Je zou in ieder geval gen2 moeten gebruiken (UEFI).

Zijn er meerdere hypervisors actief? Schakel ze allemaal uit (drivers ook) behalve degene die je wil gebruiken, ze kunnen elkaar beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Garfieldtjuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:54:
Goedemorgen,

Naar aanleiding van dit topic heb ik de asrock mini 310 gekocht. Ik begon vrolijk met installeren maar het bleek dat de netwerk adapter niet compatibel is met server 2019. :(.
Welke controller zit er in want de 210 en 211 werkt prima onder Windows server 2019
Je moet alleen ff een drivertje hacken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz

Ik heb de Brennenstuhl PM 231 E binnen gekregen. Het verbruik komt overeen met hetgeen Hardkernel adverteert. Mijn verbruik is met de volgende configuratie.

Odroid HC4
Software: Armbian 21.02.2 Buster with Linux 5.10.16-meson64

Hardware:
1x Samsung HD103SJ
1x Samsung HD204UI

Docker-containers:
- Pi-Hole

Standby:
- Een standby verbruik van 4,7 watt als beide hardeschijven in slaapstand staan (spinned down)
Wakker:
- Een verbruik van 8,5 watt als beide schijven draaien en als ik ze benader via Samba.
Gebruik:
- Een verbruik 14 watt als ik write acties uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfieldtjuh
Woodski schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Welke controller zit er in want de 210 en 211 werkt prima onder Windows server 2019
Je moet alleen ff een drivertje hacken
Als ik het zo zie zit dit er in.

PCI\VEN_8086&DEV_15BC&SUBSYS_15BC1849&REV_10

Heb je toevallig gezien of deze ook "gehack" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Jup de i29v is geen probleem.
Eigenlijk maak de de Windows 10 drivers geschikt voor WIndows server 2019
https://blog.workinghardi...ws-server-2016-eufi-boot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 21:02
(jarig!)
Ik ben me aan het oriënteren om over te stappen van OpenMediaVault naar Unraid.

Voor zover ik het begrijp heeft unraid volgende schijven nodig:
- Parity disk
- Cache disk
- Data Disks

Ik ben in het bezit van volgende opslagmedia:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 69,90€ 69,90
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 101,89€ 203,78
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 32,60€ 32,60
1Solid state drivesCorsair Force MP510 240GB€ 45,54€ 45,54
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,41

Ik heb ook begrepen dat Unraid vanop een USB stick moet opgestart worden?
OMV is momenteel geïnstalleerd op de Corsair M.2 SSD.

Als ik dus zou overstappen naar Unraid zal ik dan waarschijnlijk de M.2 kunnen gebruiken als app disk om docker containers e.d. op te plaatsen? Of kan men hier Unraid op installeren zoals ik gedaan heb met OMV?

De Crucial SSD als Cache disk gebruiken?

Dan rest er mij nog enkel een 3e 5TB schijf aan te schaffen om als Parity disk te functioneren?
En daarnaast als optie nog een SSD om te kunnen gebruiken als torrentschijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een gepind bericht over Unraid, OMV en Ubuntu geeft misschien wat meer inzicht als vergelijking.

Ubuntu met powertop geeft mogelijk van deze 3 de beste resultaten, maar Debian is misschien nog net iets beter. RAID raad ik niet aan, tijdelijke via USB3 gekoppelde backup wel. Je kunt met Linux KVM, LXC en containers de belasting beperken.

Dus de stappen tbv laagst verbruik zijn:
1. hardware optimaliseren/minimaliseren (heb je al)
2. zuinig besturingssysteem zoals Debian
3. zuinige inrichting (zoveel mogelijk apps direct onder het besturingssysteem, test systemen in VM's uitschakelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
LET OP:

De Seagate 2.5" 5TB schijven in de vorm van de Seagate Portable Drive zijn weer afgeprijsd, €91 op Amazon.nl en als je voor de eerste keer via de app besteld is het €81 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Asterion schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:38:
Ik ben me aan het oriënteren om over te stappen van OpenMediaVault naar Unraid.

Voor zover ik het begrijp heeft unraid volgende schijven nodig:
- Parity disk
- Cache disk
- Data Disks

Ik ben in het bezit van volgende opslagmedia:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 69,90€ 69,90
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 101,89€ 203,78
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 32,60€ 32,60
1Solid state drivesCorsair Force MP510 240GB€ 45,54€ 45,54
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,41

Ik heb ook begrepen dat Unraid vanop een USB stick moet opgestart worden?
OMV is momenteel geïnstalleerd op de Corsair M.2 SSD.

Als ik dus zou overstappen naar Unraid zal ik dan waarschijnlijk de M.2 kunnen gebruiken als app disk om docker containers e.d. op te plaatsen? Of kan men hier Unraid op installeren zoals ik gedaan heb met OMV?

De Crucial SSD als Cache disk gebruiken?

Dan rest er mij nog enkel een 3e 5TB schijf aan te schaffen om als Parity disk te functioneren?
En daarnaast als optie nog een SSD om te kunnen gebruiken als torrentschijf?
Je kan Unraid alleen draaien vanaf een USB stick. Je kan de SSD en de M.2 als cache of als array schijf gebruiken. In unraid kan je vrij goed aangeven welke bestanden je op welke schijf wilt hebben, dus als je het torrent verkeer perse op een ssd wilt hebben dan kan dat.
Als je parity wilt draaien dan moet je parity schijf minstens zo groot zijn als je grootste array drive. Als je dus 2x 5tb in je array hebt dan kan je een 3e schijf van minimaal 5tb als parity hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
Na dit topic flink te hebben doorgespit heb ik uiteindelijk onderstaande configuratie in elkaar gezet. De producten met € 0,- had ik al en waren nog goed genoeg voor in deze server en amazon heeft de 350w variant van de voeding geleverd ipv. onderstaande.

Doel van de server is voornamelijk mijn foto en video archief à ca. 5 tb en groeiende op te slaan. Er draaien ook wat docker containers voor thuis, oa. pihole, HA (nog in aanbouw), Bitwarden en er komen nog wel wat bij in de toekomst. Als het straks weer begint wil ik onze hockeywedstrijden die opgenomen worden in AVCHD met TSmuxer en Handbrake omzetten in .mp4, dit doe ik nu op mijn laptop, maar als de server er staat kan die dat mooi doen.

Mijn wensen: Minimaal 6 sata aansluitingen en makkelijk uit te bereiden en eenvoudig in het beheer.
Mijn linux en VM kennis is niet groot, daarom uiteindelijk uitgekomen bij Unraid. Door dit topic te lezen heb ik ook wel proxmox overwogen, icm. bijv. truenas, maar de trial van unraid werkte goed en de flexibiliteit en het gebruiksgemak spreek mij erg aan dus een licentie gekocht en dit draait naar behoren.

Mijn idle verbruik met alle array disks down en bovenstaande containers aan: 16 watt.
Verbruik nu, met alle schijven aan en bezig met een parity check: 30 watt

Ik ben nog bezig met fine-tunen, zo heb ik nu 2 3.5" schijven erin.
Disk 1= 2.5" - 5tb
Disk 2=3.5" - 2tb ( al in bezit)
Parity=3.5" - 6tb
Hier valt dus nog wel wat winst te halen, maar nu nog aan het finetunen met verschillende settings in Unraid. Tzt. wil ik alle 3.5" vervangen voor 2.5" en de 3.5" alleen nog voor offsite back-ups te gebruiken.

Ik kan de concurrentie niet aan met de hele zuinige set-ups, maar niet ontevreden met de 16 watt.

Edit: Na de parity-check en het powertop --auto-tune command the hebben uitgevoerd zit ik op 13 watt.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 56,25€ 56,25
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 50,82€ 50,82
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Desktop (v2) 6TB Zwart€ 0€ 0
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 101,89€ 101,89
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 64,74€ 64,74
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 35,07€ 35,07
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
(jarig!)
mrmrmr schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:36:
Een gepind bericht over Unraid, OMV en Ubuntu geeft misschien wat meer inzicht als vergelijking.

Ubuntu met powertop geeft mogelijk van deze 3 de beste resultaten, maar Debian is misschien nog net iets beter. RAID raad ik niet aan, tijdelijke via USB3 gekoppelde backup wel. Je kunt met Linux KVM, LXC en containers de belasting beperken.

Dus de stappen tbv laagst verbruik zijn:
1. hardware optimaliseren/minimaliseren (heb je al)
2. zuinig besturingssysteem zoals Debian
3. zuinige inrichting (zoveel mogelijk apps direct onder het besturingssysteem, test systemen in VM's uitschakelen)
Bedankt voor de link.
De voornamelijk reden om over te stappen is dat mijn gevoel Unraid volwassener is dan OMV.
Ik draai met tevredenheid OMV maar het is tijd voor de volgende stap en te zorgen dat mijn data goed beschermd wordt.

Ubuntu heb ik niet overwogen omdat je daar nog alles vanaf 0 moet beginnen? Die kennis is er bij mij (nog) niet.
Vandaar liever wat kant-en-klare oplossing.
Jazco2nd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:27:
LET OP:

De Seagate 2.5" 5TB schijven in de vorm van de Seagate Portable Drive zijn weer afgeprijsd, €91 op Amazon.nl en als je voor de eerste keer via de app besteld is het €81 :)
Heb je een linkje? Je hebt verschillende portables van Seagate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Asterion
Het is nog niet af, maar ik ben bezig een zeer complete guide te schrijven met duidelijk gedocumenteerde bash scripts om je heel snel up en running te krijgen. Alle apps draaien via Docker Compose. Scheelt weer virtualisatie (unraid):
https://github.com/zilexa/Homeserver

Wanneer het af is zal ik zeker een post hier eraan wijden.

Er is maar 1 portable 5tb van Seagate? Veelbesproken in dit topic.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07VS8QCXC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
(jarig!)
Jazco2nd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:11:
@Asterion
Het is nog niet af, maar ik ben bezig een zeer complete guide te schrijven met duidelijk gedocumenteerde bash scripts om je heel snel up en running te krijgen. Alle apps draaien via Docker Compose. Scheelt weer virtualisatie (unraid):
https://github.com/zilexa/Homeserver

Wanneer het af is zal ik zeker een post hier eraan wijden.

Er is maar 1 portable 5tb van Seagate? Veelbesproken in dit topic.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07VS8QCXC
Top, dan wacht ik nog even met het overstappen!

Je hebt ook nog deze van seagate welke ik altijd gekocht heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Asterion zit daar dan ook een schijf met SATA interface in? Wel interessant om ook die prijs te volgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Zit beide dezelfde 5TB schijf in, tot nu toe heeft Seagate nog geen schijven met een directe USB interface uitgebracht, altijd met een USB -> SATA adapter in de externe behuizing.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:02
Misschien moet ik eerdere posts gewoon goed lezen... |:(

[quote]Asterion schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:17:
Heb je een linkje? Je hebt verschillende portables van Seagate?
[/quote]

https://www.amazon.nl/Sea...5tb&qid=1614543572&sr=8-1

[ Voor 8% gewijzigd door Duskwither op 28-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Alieunited schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:00:
Na dit topic flink te hebben doorgespit heb ik uiteindelijk onderstaande configuratie in elkaar gezet. De producten met € 0,- had ik al en waren nog goed genoeg voor in deze server en amazon heeft de 350w variant van de voeding geleverd ipv. onderstaande.

Doel van de server is voornamelijk mijn foto en video archief à ca. 5 tb en groeiende op te slaan. Er draaien ook wat docker containers voor thuis, oa. pihole, HA (nog in aanbouw), Bitwarden en er komen nog wel wat bij in de toekomst. Als het straks weer begint wil ik onze hockeywedstrijden die opgenomen worden in AVCHD met TSmuxer en Handbrake omzetten in .mp4, dit doe ik nu op mijn laptop, maar als de server er staat kan die dat mooi doen.

Mijn wensen: Minimaal 6 sata aansluitingen en makkelijk uit te bereiden en eenvoudig in het beheer.
Mijn linux en VM kennis is niet groot, daarom uiteindelijk uitgekomen bij Unraid. Door dit topic te lezen heb ik ook wel proxmox overwogen, icm. bijv. truenas, maar de trial van unraid werkte goed en de flexibiliteit en het gebruiksgemak spreek mij erg aan dus een licentie gekocht en dit draait naar behoren.

Mijn idle verbruik met alle array disks down en bovenstaande containers aan: 16 watt.
Verbruik nu, met alle schijven aan en bezig met een parity check: 30 watt

Ik ben nog bezig met fine-tunen, zo heb ik nu 2 3.5" schijven erin.
Disk 1= 2.5" - 5tb
Disk 2=3.5" - 2tb ( al in bezit)
Parity=3.5" - 6tb
Hier valt dus nog wel wat winst te halen, maar nu nog aan het finetunen met verschillende settings in Unraid. Tzt. wil ik alle 3.5" vervangen voor 2.5" en de 3.5" alleen nog voor offsite back-ups te gebruiken.

Ik kan de concurrentie niet aan met de hele zuinige set-ups, maar niet ontevreden met de 16 watt.

Edit: Na de parity-check en het powertop --auto-tune command the hebben uitgevoerd zit ik op 13 watt.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 56,25€ 56,25
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 50,82€ 50,82
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Desktop (v2) 6TB Zwart€ 0€ 0
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 101,89€ 101,89
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 64,74€ 64,74
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 35,07€ 35,07
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,77
Dus 13W idle zonder picopsu. Welke meter heb je gebruikt?
Ik twijfel nog tussen de B460M-ITX/ac en deze B460M-PRO4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Dat zou een goede kernel versie moeten zijn, maar misschien kun je upgraden naar een nieuwere versie.

Bij Debian heb je daar backports (bpo) voor.
Het blijkt dat bij mij de acpi_idle driver draait in plaats van intel_idle. De eerste pakt de c-states van het bios, de laatste van de processor zelf. Nu de vraag hoe ik het makkelijkst aan die intel_idle driver kom?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Garfieldtjuh schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Als ik het zo zie zit dit er in.

PCI\VEN_8086&DEV_15BC&SUBSYS_15BC1849&REV_10

Heb je toevallig gezien of deze ook "gehack" is?
Jup de i29v is geen probleem.
Eigenlijk maak de de Windows 10 drivers geschikt voor WIndows server 2019
https://blog.workinghardi...ws-server-2016-eufi-boot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
Br0mZ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:12:
[...]

Dus 13W idle zonder picopsu. Welke meter heb je gebruikt?
Ik twijfel nog tussen de B460M-ITX/ac en deze B460M-PRO4
Ik heb een be quiet b9 350W erin zitten en de meting is gedaan met een Brennenstuhl energiemeter.
De meter schommelt wel wat met de processorload mee tussen 13 en uitschieters naar de 15 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frv
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Even zitten rekenen. Ik weet dat @mrmrmr grote fan is van 2.5 inch schijven maar gezien ik nu een nas heb van 24 TB usable zoek ik toch iets dat wat groter is (> 80% gebruikt en met ZFS is dat tijd om aan uitbreiding te denken)

Keuze is tussen de setup van @mrmrmr met 6x 2.5 inch WD 5TB vs 6X Toshiba 14 TB

Het zuinigste is uiteraard de 2.5 inch schijven maar als ik de berekening maak over 5 jaar inclusief stroom

Voor de 2.5 inch oplossing heb je 3 nodes nodig ( raidz1 dus 5 disks bruikbaar) = 25 TB * 3 nodes = 75 TB
Voor de 3.5 inch oplossing heb je 1 node nodig (raidz1 dus 5 disks bruikbaar) = 70 TB

Inclusief materiaal + stroom :

code:
1
2
3
€ / TB  
SG 5TB           Toshiba 14TB
56,83259        34,67346

Dan is er nog de extra performance van de toshiba (7200RPM + grotere cache etc)

Keuze lijkt me dus vanuit economisch en verbruiksstandpunt duidelijk. Vervangen van de huidige nas met 12 disken en een 36watt verstokend moederbord zal me netto 60 watt besparing opleveren. (+- 40 watt en nas doet er nu rond de 100)

Uitgaande van een elekprijs van 0.3€ / kwh en besparing van 60 Watt :

60 watt = 525,6 kwh / jaar * 5 jaar = 2628 kwh = 788,4 euro over de levensduur van het materiaal (extended lifecycle mobo en op basis van ervaring uit het verleden doe ik gemiddeld telkens 5 jaar tussen NAS upgrades.) Als we de stroombesparing aftrekken van de totaalprijs kost deze setup dan 220 euro / jaar = 20 € / maand inclusief materiaal en stroom. Of we bekijken het anders : met de besparing alleen al kan ik het nieuwe mobo / ram / voeding / case betalen.

Daar heb je geen deftige cloudopslag voor (Backblaze B2 aan 0.005 / GB heb je +- 3.6 TB voor)

Het enige waar ik nog mee in de knoop zit is de pico PSU. Is het wel nuttig hier een pico psu in te stoppen ? Vooral het spinup vermogen van die toshiba's baart me zorgen (kan ik nergens deftige cijfers over vinden).

[ Voor 4% gewijzigd door frv op 01-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST10©DE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:05:
Het blijkt dat bij mij de acpi_idle driver draait in plaats van intel_idle. De eerste pakt de c-states van het bios, de laatste van de processor zelf. Nu de vraag hoe ik het makkelijkst aan die intel_idle driver kom?
Het is niet alleen de driver, het hangt er vanaf hoe de kernel is gecompileerd. De makkelijkste manier is het installeren van de laatste kernel voor deze Linux distributie.

Dit toont welke actief is:
cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver

Link: https://www.kernel.org/do...-guide/pm/intel_idle.html

intel_pstate is de driver voor moderne Intel processoren.

Link: https://www.kernel.org/do...uide/pm/intel_pstate.html

Veel documentatie online is verouderd en/of achterhaald.

turbostat toont bij mijn D3643-H met G5400 3.7 GHz processor:
cpu2: C1: MWAIT 0x00
cpu2: C1E: MWAIT 0x01
cpu2: C3: MWAIT 0x10
cpu2: C6: MWAIT 0x20
cpu2: C7s: MWAIT 0x33
cpu2: C8: MWAIT 0x40
cpu2: C9: MWAIT 0x50
cpu2: C10: MWAIT 0x60
cpu2: cpufreq driver: intel_pstate
cpu2: cpufreq governor: powersave
cpufreq intel_pstate no_turbo: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:22:
@frv

Over welke Toshiba 14TB schijven heb je het precies? Er zijn diverse typen.

Welke hardware (hoeveel systemen), besturingssysteem?
Os ben ik flexibel in. Momenteel freenas maar overweeg ubuntu/zol gezien ubuntu stuk zuiniger en enkel wat smb shares is snel opgezet met samba. Enige verschil is dan gui... fn zelf gaat ook richting debian dacht ik voor truenas scale dus bsd is zelfs bij freenas een doodlopend straatje

Toshiba :
MG07ACA14TE 14tb 244euro (0.0175 /gb )
4.5 watt idle

Doel is dubbel van wat ik nu heb aan redelijke prijs per tb. Heeft weinig zin te besparen op stroom als je dat bedrzg 3x kwijt bent aan schijven door hogere prijs / tb.

Met de seagate 2.5 heb je 20 a 25/ node a 9.1 w
Met de toshiba : 56/70tb / node a 31 watt
(1 of 2 parity)

Uiteindelijk doel is dubbel van wat ik nu heb (24tb).

[ Voor 22% gewijzigd door frv op 02-03-2021 01:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
aantaltotaalmodelgroottemax. verbruikidle verbruikspindown verbruikidle verbruik per TBprijs per TBprijs per stuk
1785TBSeagate ST5000LM0005TB63.75W14,45W3,06W0,17W/TB€18,20€91
684TBToshiba MG07ACA14TE14TB144W27,8W6W?0,32W/TB€17,42€244

Hierbij is aangenomen dat de Toshiba 24W nodig heeft om op te starten. Toshiba geeft die waarde niet, maar dit is een best guess op basis van oude waarden van HGST's. Van oudere HGST is de waarde 30W bekend, dat is 180W totaal. Het spindown van deze drive verbruik is onbekend. De verwachting is dat het meer is dan 1W per drive.

6x SATA is de beperking van standaard zuinige moederborden. Als je 17 drives wilt aansturen zul je extra controllers nodig hebben of over 3 computers verdelen. Wat betreft zuinigheid is dat laatste ok.

Een boekhouder werkt altijd met afschrijvingen. 5 jaar is de normale termijn voor computers, zowel fiscaal als economisch. Een jaarverbruik is niet samen te voegen met de aanschafprijs.

Vanaf 30TB is het waarschijnlijk goedkoper om grote schijven te gebruiken, niet zozeer vanwege de prijs van de schijven, want die ligt dicht bij elkaar, maar omdat je geen extra controllers of computers nodig hebt. Het is evenwel niet zuiniger.

De 17 losse 2.5" disks kosten in idle per jaar: 17 * 0,85 * 24 * 365 * € 0,25 per kWh= € 31,65
De 6 grote 3.5" disks kosten in idle per jaar: 6 * 4,53 * 24 * 365 * € 0,25 per kWh = € 59,52
Over de 5 jarige levensduur is het verschil: (59,52 - 31,65) * 5 = € 139,35

Nu kun je geen 2 extra computers kopen van dat bedrag, dus dat is geen realistische optie. Een extra controller ligt ook niet de hand, maar het is misschien het proberen waard.

Een 6x of 12x SATA controller kost ook behoorlijk wat energie. Er zijn wel kleinere controllers die mogelijk wat minder verbruiken dan de LSI SAS kaarten. Bijvoorbeeld een controller met ASM1166 chip, zoals deze. Daarvan weet ik niet wat die verbruikt. De fabrikant geeft aan dat een aantal low power functies worden ondersteund en het meest waarschijnlijk is 6W per kaart. Dat is 12W in totaal. 12W kost: 12W * 24 * 365 * 0.25 = € 26,28. Dat is € 131,40 in 5 jaar.

Qua financiën heeft het weinig voordeel om te kiezen voor 5TB drives bij een zeer hoge totaalcapaciteit. Het verbruik is nauwelijks minder doordat je extra overhead hebt van controllers.

Qua prestatie heeft het wel voordeel om te kiezen voor 14TB drives.

De conclusie die ik voorheen had (30TB is de grens voor 2.5" disks) blijft dus staan: blog random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

Er zitten wel een paar adders onder het gras: je zult een flinke voeding moeten hebben om 6 van deze 3.5" schijven te kunnen opstarten. Het is mij niet bekend hoeveel het maximum verbruik van deze Toshiba disk is, in worst case 30W, dat is 180W in totaal, meer dan een standaard 12V Mini-Box PicoPSU kan leveren. Bij een idle verbruik van 4W (optimum Linux/Windows) + 28W idle verbruik kom je op 32W, dan kun je het beste een ATX voeding kiezen die bij dat verbruik zuinig is. Een PicoPSU biedt dan weinig voordelen.

@frv Ik heb hierboven geen rekening gehouden met jouw persoonlijke voorkeuren, zoals het besturingssysteem en file systeem. Dat kan alleen maar voor een hoger verbruik zorgen. Dan heeft het nog minder zin om naar een PicoPSU te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

Thx voor het uitgebreid antwoord @mrmrmr

Keuzes keuzes keuzes ...

Waar ik wel al uit ben :

Vervangen huidige supermicro mobo (35W) door een d3644. (5 watt). De A1SAM kan dan in vraag/aanbod. Op zich echt een goed mobo (ipmi, 8 core processor, 4 ram slots) maar ik wil echt de footprint van het "homelab" beperken waar dat economisch verantwoord is.

Performancegewijs
C2750 -> Passmark van 2401 / 383 (Single thread)
G5400 -> Passmark van 3714 / 2237 (Single thread)
-> Deftige upgrade maar eigenlijk niet van belang. NAS is puur opslag (geen vm) dus load is nihil. Gbit trek ik met gemak vol.

30 watt besparing =: 262.8 kWh / Jaar = 1314 kWh / 5 jaar = 394.2 € ( 0.3€/kwh)
D3644 + G5400 + ram = +- 300 €

Qua disks ... Nu 12X WT Red 3TB (2.7W idle volgens spec). Begonnen indertijd met 1 VDEV van 6 en dan 2de vdev toegevoegd als uitbreiding. (2 x raidz2 6 disk vdev) zal 6 disk worden (single raidz2 vdev). Een 3de vdev is praktisch niet haalbaar en duur (ruimte in case, sata poorten, stroom (1 extra M1015 verbruikt meer dan een D3644), etc)

12 * 2.70 W = 32.4 W -> 24 TB
6 * 4.25 W = 25.5 -> 56 TB
---------------------------------------
7 watt = 95 € over 5 jaar -> Verwaarloosbaar dus. Maar ik moet uitbreiden en 112 TB is gewoon overkill.
Beginnen met 6 lijkt een mooie compromis met optie om er nog es 6 bij te prikken of binnen 5 jaar gewoon over te gaan op "grotere" schijven.

Voorheen :
Mobo : 35 W
Disks : 32.4W
M1015 : 8 W
Diversen : 15W (Fans op drive cages, fan op cpu, atx voeding, etc)
----------------------
90.4 W

Nieuw systeem
Mobo : 4W
Disks : 26W
M1015 : 0W -> Niet meer nodig gezien 6 sata op mobo
Diversen : 15W-> Geen pico psu wegens startup current + Fans en ander kleine muk.
----------------------
45 W

Verschil : 45 Watt -> 591.3 € over 5 jaar. Besparing is voldoende om telkens defecte onderdelen op te vangen en TOCH dubbel opslagruimte te hebben.

Al bij al blij mee :)

Mobo vervangen : 30 watt
Disks vervangen : 15 watt (7 watt HD / 8 watt M1015 die wegvalt)

[ Voor 7% gewijzigd door frv op 02-03-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 03:59:
Fujitsu vermeldt in spec sheets dat vanaf mei een nieuwe functie in de BIOS komt van de D3643-H, D3642-B, D3644-B, de cTDP. Dat is een setting die bepaald wat de maximum TDP van de processor mag worden. Het gaat terug tot maximaal 10W. Dat kan handig zijn als een computer in een ongeventileerde warme ruimte staat, zoals in een meterkast.
Wou deze setting vandaag even testen op mijn d3644 + i3 8100 maar kan niks aanpassen.
In bios staat de setting eronder ook disabled. Enig idee wat dat zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frv schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:37:
Wou deze setting vandaag even testen op mijn d3644 + i3 8100 maar kan niks aanpassen.
In bios staat de setting eronder ook disabled. Enig idee wat dat zou kunnen zijn ?
Uit de BIOS notes: Setting can only be activated by system integrator tool “OEMIdent”.

Het wachtwoord is te verkrijgen bij een distributeur.
ftp://ftp.kontron.com/Ser...ainboard-Tools/OEM-Ident/

Je zou je leverancier kunnen vragen om het wachtwoord. Zeg dat je een system integrator bent en toegang nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

frv schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Heb je volgens mij niets aan, alleen de T H Y en U CPUs hebben dacht ik een configurable TDP down.

CPUTDP FrequencyTDP WattcTDP down FrequencycTDP down Watt
8100360065--
8100H300045260035
8100T310035240025

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 02-03-2021 14:49 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

Vandaag nog iets anders kunnen testen op de d3644+i8100 (weet niet of het al aan bod gekomen is in dit topic)

Er was eerder sprake in dit topic dat er met de 32GB modules ooit 128GB ram mogelijk zou zijn (mits bios update)

Vandaag kwam er een extra latje 16GB aan voor een ander systeem en even getest.

De (meest recente) bios herkende het ram meteen (80GB : 2 * 32 GB Samsung + 1 * 16 GB Samsung)

In ubuntu werd het geheugen ook mooi herkend :

MiB Mem : 80194.7 total, 77772.9 free, 879.9 used, 1541.8 buff/cache

Straks even paar uren memtest draaien :)

Todo : Testen met g5400

[ Voor 5% gewijzigd door frv op 02-03-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTzuki
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb onlangs een nieuwe desktop samengesteld, dus de oude componenten kwamen vrij voor een NAS/Homeassistant servertje:

#CategoryProductPrijs
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-
1MoederbordenMSI B85M-P33 V3€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Desktop (v2) 3TB Zwart€ 71,17
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 27,50
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 37,20
Totaal€ 136

Ik draai ubuntu 20.04 met TLP en Powertop, zonder randapparatuur, maar wel met de CPU fan actief. Het idle verbruik is ongeveer 14,7 W, gemeten met een TP-link HS110. Onder gemiddelde load (rsync backup) is het verbruik 30 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb mijn passieve Protecli FW6b (met 2x 16GB 2400 op 2133 en 1TB Samsung 860 EVO mSATA) afgestoft. Deze had problemen met uitval na een paar uur, koelpasta vervangen door Noctua NT-H1 pasta en werkt weer prima. 11,1 W (ELV Energy Master Profi II, geen monitor en maar 1 NIC aangesloten) met twee idle VMs (DC ~18MHz, vCenter ~500MHz) en ESXi 6.7.0, 17499825 (ESXi 7 heeft geen drivers voor de 6x Intel 82583V NICs).

Kunnen de grote jongens 's nachts weer uit, die doen samen met de switch zo'n 500W idle.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 02-03-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb heel goedkoop een Gigabyte H410M s2 gekocht
De CPU is een i5 10500 (gen 10 dus) die Proxmox ziet als 12 cores
En er zit een enkele sodimm in van 8GB 2400
Daarop draait nu als test proxmox zonder VM's of containers

Ik gebruik een voeding die ik best lang geleden van een dinosaurus heb overgenomen.
Zo uit de doos was het verbruik 19 watt
Met alle C states van auto > enabled was dat 14 watt

Vervolgens video, muis en keyboard losgetrokken
Met ook audio en serial uit en OS other ipv Windows zit ik nu op 10 watt

Morgen hoop ik even tijd te hebben om met een 19 volt PicoPSU te testen
Als ik rond 5 a 6 watt uitkom wil ik deze als luxe router PC inzetten

Het lijkt me nuttig is als er in de openings post ook tips komen mbt bios settings zoals hierboven
Ik weet nauwelijks wat daar het beste is

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Woodski
De instellingen zijn merk- en moederbord afhankelijk. Voor de Gigabyte H410M S2 denk ik dat de volgende intellingen van belang zijn (ongetest):

Intel(R) Speed Shift Technology (Intel ® Speed Shift Technology): enabled
CPU Thermal Monitor: enabled
CPU EIST Function: enabled
Race To Halt (RTH) / Energy Efficient Turbo: enabled
Voltage Optimization: enabled

CPU Enhanced Halt (C1E): enabled
C3 State Support: enabled
C6/C7 State Support: enabled
C8 State Support: enabled
C10 State Support: enabled
Package C State Limit: enabled

Extreme Memory Profile (X.M.P.): disabled
SPD Info: check of het correct is voor de processor

Platform Power Management: enabled
PEG ASPM: enabled
PCH ASPM: enabled
DMI ASPM: enabled

Power On By Keyboard: disabled
Power On By Mouse: disabled
ErP: enabled

Power Loading: disabled
RC6(Render Standby): enabled

IOAPIC 24-119 Entries: disabled (*)
Network Stack: disabled

SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive LPM (ALPM) Support: enabled
Hot plug: disabled

CPU Vcore/CPU VCCSA/DRAM Channel A/B Voltage/+3.3V/+5V/+12V/CPU VAXG: check

Fan Speed Control: silent

CSM Support: disabled

(*) Ik weet niet zeker of dit een positieve invloed heeft.

Non-default performance verhogende maatregelen kunnen roet in het eten gooien, het is raadzaam dat soort instellingen op default te laten staan. Het verlagen van de processorsnelheid vanwege zware belasting heb ik overgeslagen.

Zie ook deze post.

Met ThrottleStop 8.70 kun je FIVR instellingen aanpassen:
Unlock Adjustable Voltage
CPU Core | Offset voltage: -125.0
CPU Cache | Offset voltage: -125.0
Intel GPU | Offset voltage: -125.0
iGPU unslice | Offset voltage: -125.0
System Agent | Offset voltage: -125.0

Dit verlaagt de spanning iets, waardoor het verbruik kan dalen. Het kan wel instabiliteit veroorzaken, dus dit is alleen van toepassing als je die risico's voor lief neemt. Ik werk met de beperkte verlaging van 125mV op mijn werkstation en ik merk geen nadelige effecten.

Het is teveel data om dit voor elk moederbord in de topic start te zetten. Ik zal wel kijken of er in het algemeen nog iets meer kan worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@mrmrmr , poging 1 was geen succes. Ik ben van 10 naar 11 watt gegaan 8)7
Tijdens zoeken naar Extreme Memory Profile (X.M.P.) heb ik een power optie in power saving gezet.
De BIOS loopt nu vast en resetten lukt me weer niet.
Op de een of andere manier kost me dat heel veel tijd bij dit mobo
Stroom eraf, jumpertje op cmos clear maar dat wil niet echt
Battery eruit een 5 seconde ontladen helpt ook niet
Dus het project ligt even stil tot het mobo wel wil resetten
Dit is al de derde keer dus ik kom er uiteindelijk vast wel doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je bijvoorbeeld een ventilator op silent zet, terwijl er geen ventilator is aangesloten, dan zou dat toch kunnen leiden tot een hoger verbruik dan auto omdat het dan voor een PWM signaal gaat zorgen, terwijl auto dat misschien niet doet. Dat is het soort probleem waar je tegenaan kan lopen.

Het is moeilijk om elke instelling apart te testen. Sommige zijn ook nog van elkaar afhankelijk. Ik zou het in groepjes testen ten opzichte van default. Geen performance mengen met low power instellingen.

Soms heeft XMP (gaming of overclock) geheugen geen fatsoenlijke standaard JEDEC instellingen. Het gebrek daaraan kan ertoe leiden dat er geen werkende instellingen zijn, daardoor kan het systeem niet opstarten. In het algemeen wil je geen XMP geheugen op een zuinige server, want die verbruikt meer.
Anders dan op een werkstation of gaming computer levert XMP voor een zuinige server niets nuttigs op.

Iemand in dit topic heeft niet lang geleden zelfs geheugen geflasht om geschikte instellingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het resetten lukt me niet meer...
Zelfs niet als ik de batterij er een uur uit laat en het board ff kortsluit
Ook niet als ik de voeding er af haal, cmos clear en dan weer een half uur aanzet.. niets...

De voeding gaat aan.. dan na een paar seconde weer kort uit.. en aan maar verder niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het is eindelijk gelukt. Achteraf blijkt de sodimm de boosdoener
Normale dimm erin en het liep meteen goed
Beetje tweaken en ik zat op 12 watt (gisteren 10)

De 19v china picopsu er op en ik zit op een nette 6 watt nu
Het begin is er maar ik wil nu natuurlijk meer

Edit
Power LED uit gezet en CPU internal AC/DC loadline op power saving gezet
Het start nog op maar loopt snel vast... Geen succes dus

De sodimm er weer in gedaan en dat is echt een drama
Best raar want dat starte gisteren prima op en ik kon er zelfs proxmox mee installeren

Op zich is 6 watt eigenlijk heel netjes voor deze 10de generatie socket 1200 i5
Het mobo was 50 euro en de PicoPSU met voeding 19 euro

edit2
Na een uurtje ging hij onderuit
Dus weer factory defaults + alle C states enabled
Eens kijken of hij nu wel blijft draaien

edit3
Ook met factory defaults en C10 gaat ie snel onderuit
Ik probeer het nu met alles auto

[ Voor 57% gewijzigd door Woodski op 04-03-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Vraagje,
Ik twijfel tussen de Asrock B460M-PRO4 en de Asrock B460M-ITX/AC in combinatie met pico psu en G6400 cpu.

Zou het verbruik tussen beide mobo's veel schelen? Extra M2 en 2 extra sata ports zijn altijd makkelijk. Prijs is ongeveer hetzelfde.
Ik vind heel weinig over verschil tussen mini itx en micro atx qua power consumptie.

Edit: compare via asrock site https://www.asrock.com/mb...B460M-ITX/ac,B460M%20Pro4,

[ Voor 9% gewijzigd door Br0mZ op 04-03-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ja vrij zeker, gisteren met een ATX voeding was het ook een drama
En die PicoPSU komt uit een server die tot vanmorgen al maanden zonder problemen werkt
Dat ding is voor z'n prijs echt een aanrader.
Vooral als je nog een hele doos met vrij nieuwe laptop voedingen hebt liggen :)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51qjeptVxOL._AC_.jpg

Ik zit nu met c7 tegen 12 watt te kijken
Terwijl ik vanmorgen met c10 op 6 watt zat :|

[ Voor 59% gewijzigd door Woodski op 04-03-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Br0mZ
Woodski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:30:
Ja vrij zeker, die komt nl uit een server die tot vanmorgen al maanden zonder problemen werkt
Dat ding is voor z'n prijs echt een aanrader
Ook net binnengekregen ;) jouw raad opgevolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:18
Woodski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:30:
Ja vrij zeker, gisteren met een ATX voeding was het ook een drama
En die PicoPSU komt uit een server die tot vanmorgen al maanden zonder problemen werkt
Dat ding is voor z'n prijs echt een aanrader.
Voor zij die er ook naar zoeken :) : Woodski in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Wat laptop voedingen betreft, die PicoPSU lust ze allemaal
De Dell met 3 draden, de Lenovo van 20 volt, HP's etc
Als je goed kijkt staat er op HP voedingen in het Spaans wat het rustverbruik is :)
Maar let vooral op de V en VI etc want dat scheelt echt een paar tiende watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgCRDjd8AIDCBJ0QELht6ZxFuhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIvG685VSVBsBOY9wt3dwctu.jpg?f=fotoalbum_large

Het draait inmiddels vrij stabiel met 8 watt
De BIOS settings blijken nog lastig dus ik maak steeds maar kleine veranderingen en noteer die nu
Ergens is er nog 2 watt te vinden en die wil er uit halen

Nu nog een goedkope kleine micro ATX kast vinden met full height PCIe slots
Bizar dat bijna alle kasten nog 5.25" slots hebben terwijl we al lang geen DVD spelers meer gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 04-03-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Br0mZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:28:
Vraagje,
Ik twijfel tussen de Asrock B460M-PRO4 en de Asrock B460M-ITX/AC in combinatie met pico psu en G6400 cpu.

Zou het verbruik tussen beide mobo's veel schelen? Extra M2 en 2 extra sata ports zijn altijd makkelijk. Prijs is ongeveer hetzelfde.
Ik vind heel weinig over verschil tussen mini itx en micro atx qua power consumptie.

Edit: compare via asrock site https://www.asrock.com/mb...B460M-ITX/ac,B460M%20Pro4,
Niemand?
Ik ben wel voor het andere 19V model van RGeek gegaan, ik hoop dat deze even goed werkt: https://www.rgeek.com/por...-19v-power-supply-module/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:18
Woodski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:03:
Wat laptop voedingen betreft, die PicoPSU lust ze allemaal
De Dell met 3 draden, de Lenovo van 20 volt, HP's etc
Als je goed kijkt staat er op HP voedingen in het Spaans wat het rustverbruik is :)
Maar let vooral op de V en VI etc want dat scheelt echt een paar tiende watt
Ik zie nergens V of VI? Waar moet ik dat vinden?
In een eerder bericht schreef je dat jij een enorme voorraad laptopvoedingen hebt liggen, maar waar moet ik beginnen zoeken/vinden voor zoiets?

Overigens vind ik het prijsverschil tussen AliExpress en Amazon verwaarloosbaar
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B004QDP05C/ €30
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B006Z9TQE6/ €30
https://www.aliexpress.co...u+19V+200W+Pico+Psu+24Pin €23/24 incl verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het lijkt de de Gigabyte H410M van mij crashed op de max c state
Op c7s max werkt het... op C10 loopt hij heel snel vast.
Ik ga verder zoeken waar de grens ligt
Br0mZ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:19:
Ik ben wel voor het andere 19V model van RGeek gegaan, ik hoop dat deze even goed werkt: https://www.rgeek.com/por...-19v-power-supply-module/
Die had vorige keer een paar slechte reviews dus heb ik toen de grote gekocht.
Nu heb ik vorige week de zelfde gekocht als jij voor een 2de systeem
Die is nog onderweg dus even afwachten
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Ik zie nergens V of VI? Waar moet ik dat vinden?
In een eerder bericht schreef je dat jij een enorme voorraad laptopvoedingen hebt liggen, maar waar moet ik beginnen zoeken/vinden voor zoiets?

https://www.aliexpress.co...u+19V+200W+Pico+Psu+24Pin €23/24 incl verzending
Vrijwel iedere laptop voeding is tegenwoordig geschikt voor die rgeek
Ze zijn allemaal 19, 19.5, 20v. Hooguit dat je de stekker moet afknippen en vervangen voor een 5.5*2.5 plugje. Op de sticker van zo'n voeding zie je een IV, V of VI
Dus gewoon goed naar de sticker kijken voor de spanning, het vermogen en de rating

Ik heb die PicoPSU onder de 20 euro gekocht inclusief verzendkosten (gewoon even geluk hebben)
Een rgeek met gratis laptop voeding vergelijken met een minibox met Leicke is natuurlijk niet eerlijk maar het scheelde mij toen iets van 35 euro meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:36:
De Mini-Box PicoPSU en Leicke 120W 12V voedingen zijn tegenwoordig ook via amazon.nl te koop tegen iets lagere prijzen.

Uiteraard zit er verschil in zuinigheid en kwaliteit in de diverse PicoPSU klonen. Ik heb dit overzichtje gemaakt vorige zomer: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

De kwaliteitsproblemen met er goedkope voedingen (ook sommige dure) gaan met name om de minderwaardige kwaliteit van belangrijke componenten zoals condensatoren. Die moeten het wel blijven werken volgens specificatie. Als er een component faalt kan die het hele systeem met zich meenemen, door bijvoorbeeld een te hoge spanning te produceren.

Bij sommige tests is aan het licht gekomen dat bepaalde voedingen niet binnen de ATX specificaties blijven. Te lage spanning, te hoge spanning, te hoge ripple, etc. Soms ontbreken werkende beveiligingen.

Ga in ieder geval niet voor een bepaalde voeding omdat het goedkoop is. Je moet er eerst zeker van zijn dat het goed zit met de kwaliteit. En natuurlijk ook de zuinigheid, want ze zijn vaak minder zuinig.

Mini-Box PicoPSU heeft een goede naam in zuinigheid en kwaliteit, maar helaas is er geen innovatie. Het kan beter, als fabrikanten het maar interessant genoeg vinden om er R&D in te steken en te produceren.

HP is zo'n fabrikant die graag zuinige adapters gebruikt. Die worden vaak ingekocht op de markt. Omdat dergelijke A-merk fabrikanten nooit een PicoPSU toepassen (dat is geïntegreerd op hun eigenzinnige moederborden), is er minder vraag naar. Dat is jammer.

Wat betreft 19V: het is handig als je al een geschikte 19V voeding hebt liggen, maar het voegt wel een extra stap toe, van 19V moet namelijk 12V worden geproduceerd. Nu kunnen 19V voedingen theoretisch zuiniger zijn, maar als je een extra spanningsverlaging moet toepassen wordt dat juist onzuiniger als je een theoretische 19V en 12V voeding vergelijkt met dezelfde eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Woodski schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:24:
Het lijkt de de Gigabyte H410M van mij crashed op de max c state
Op c7s max werkt het... op C10 loopt hij heel snel vast.
Ik ga verder zoeken waar de grens ligt
Mijn eerste ingeving zou zijn dat het de voeding niet meer lukt om een stabiele spanning te leveren bij dusdanig weinig verbruik. Het is in ieder geval een probleem waar vaker tegenaan gelopen wordt, zo vind je op Ryzen-moederborden vaak de optie om het minimale idle-verbruik te verhogen om de stabiliteit te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

|sWORDs| schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:44:
Ik heb mijn passieve Protecli FW6b (met 2x 16GB 2400 op 2133 en 1TB Samsung 860 EVO mSATA) afgestoft. Deze had problemen met uitval na een paar uur, koelpasta vervangen door Noctua NT-H1 pasta en werkt weer prima. 11,1 W (ELV Energy Master Profi II, geen monitor en maar 1 NIC aangesloten) met twee idle VMs (DC ~18MHz, vCenter ~500MHz) en ESXi 6.7.0, 17499825 (ESXi 7 heeft geen drivers voor de 6x Intel 82583V NICs).

Kunnen de grote jongens 's nachts weer uit, die doen samen met de switch zo'n 500W idle.
Geheugen een bump gegeven naar 2x32GB, nog steeds rond de 11,1-11,2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voorlopig niets dan crashes en frustratie met die i5 10500

Alles default met C6 crashed al met 3 verschillende voedingen
Zolang het werkt is het verbruik 6 watt maar het werkt maar een uurtje of zo

Ik ben nu aan het testen met C3 en een verbruik van 10 watt
De doos ligt al klaar om 'm terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:43:
Voorlopig niets dan crashes en frustratie met die i5 10500

Alles default met C6 crashed al met 3 verschillende voedingen
Zolang het werkt is het verbruik 6 watt maar het werkt maar een uurtje of zo

Ik ben nu aan het testen met C3 en een verbruik van 10 watt
De doos ligt al klaar om 'm terug te sturen.
Kun je voltages iets verhogen? Of is dat niet mogelijk?
Ik heb ooit gehad dat een verhoging van 50mV op de cpu voldoende was om van crashes af te komen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het ding heeft de hele nacht stabiel gelopen op C3 en alles default
Met een verbruik van 9 watt (met powertop)

Vanmorgen op C6 gezet met +0.050mV en geheugen op enhanced stability
Ik heb een paar tests gedaan maar hij loopt gewoon binnen een half uurtje vast
En als hij niet vast loopt raak ik vrij snel de LAN verbinding kwijt
Deze Gigabyte gaat definitief terug, ben er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 00:02
Voor de upgrade van mijn thuisserver wil ik graag een beetje letten op het energieverbruik. Momenteel maak ik gebruik van een i5-3570 / 16 GB DDR3 combinatie waarop ik Proxmox draai met verschillende LXC containers - één daarvan host tevens verschillende Docker containers. Idle verbruik schommelt momenteel rond de 50W.

De nieuwe server, die 24u p/d aan zal staan, wil ik gebruiken voor:

- NAS (NFS / Samba server)
- Jellyfin Server (2 streams transcoding, ook van 4K HDR naar 1080p SDR)
- Sabnzbd / Sonarr / etc.
- Nextcloud
- Home Assistant
- Sporadisch een VM draaien (Windows / macOS)

Waarschijnlijk stap ik af van Proxmox en ga terug naar een 'normale' Debian installatie, aangezien ik momenteel enkel sporadisch een VM start en dus de meerwaarde niet zo zie.

Uit mijn huidige server neem ik drie WD 8 TB 3.5 inch schijven mee. Ik begrijp na het lezen van dit topic dat dit verre van de meest zuinige schijven zijn, maar wil deze pas op termijn vervangen.

Hieronder de build waar ik op uit kom o.b.v. dit topic en de BBG van juli vorig jaar:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,14€ 114,14
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 86,74€ 173,48
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 54,65€ 54,65
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 99,-€ 99,-
3Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 8TB€ 0,00€ 0,00
Totaal€ 602,27

Een paar vragen:

- Is deze CPU ondanks zijn leeftijd nog steeds de juiste keuze qua performance / zuinigheid?
- In mijn huidige build gebruik ik geen ECC geheugen, dat heb ik nu wel toegevoegd n.a.v. BBG. Is dat overkill voor een thuisserver? Wat zijn andere opties?
- Ik ben van plan de SSD voor zowel het OS als de LXC / Docker containers te gebruiken. Doe ik er goed aan toch te gaan voor (mirrored) SATA SSD's? Uiteraard maak ik netjes overal dagelijks off-site backups van.
- De drie schijven staan momenteel in ZFS raidz1 opstelling. Loont het om hier vanaf te stappen en over te gaan naar bijvoorbeeld snapRAID?

Alvast bedankt voor het meekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@Beeksma
Mijn ervaring met de Intel 660p was behoorlijk slecht omdat hij steeds inzakte
De Adata/XPG SX8200 Pro is bijna net zo zuinig, veel sneller en hij zakt niet in.
Nu ken ik de specs van de 665p niet maar ik zou het wel even nakijken

Daarnaast kan je dit makkelijk met een PicoPSU draaien.
Dat zal weinig in aanschafprijs schelen met die ATX voeding maar het is veel zuiniger

[ Voor 22% gewijzigd door Woodski op 06-03-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beeksma schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:15:
Voor de upgrade van mijn thuisserver wil ik graag een beetje letten op het energieverbruik. Momenteel maak ik gebruik van een i5-3570 / 16 GB DDR3 combinatie waarop ik Proxmox draai met verschillende LXC containers - één daarvan host tevens verschillende Docker containers. Idle verbruik schommelt momenteel rond de 50W.

De nieuwe server, die 24u p/d aan zal staan, wil ik gebruiken voor:

- NAS (NFS / Samba server)
- Jellyfin Server (2 streams transcoding, ook van 4K HDR naar 1080p SDR)
- Sabnzbd / Sonarr / etc.
- Nextcloud
- Home Assistant
- Sporadisch een VM draaien (Windows / macOS)

Waarschijnlijk stap ik af van Proxmox en ga terug naar een 'normale' Debian installatie, aangezien ik momenteel enkel sporadisch een VM start en dus de meerwaarde niet zo zie.

Uit mijn huidige server neem ik drie WD 8 TB 3.5 inch schijven mee. Ik begrijp na het lezen van dit topic dat dit verre van de meest zuinige schijven zijn, maar wil deze pas op termijn vervangen.

Hieronder de build waar ik op uit kom o.b.v. dit topic en de BBG van juli vorig jaar:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,14€ 114,14
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 86,74€ 173,48
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 54,65€ 54,65
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 99,-€ 99,-
3Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 8TB€ 0,00€ 0,00
Totaal€ 602,27
Dat ziet er goed uit. De 665p komt sneller uit de tests dan zijn voorganger. Het idle verbruik is goed en de latency waarschijnlijk ook.

https://www.tomshardware....el-ssd-665p-m2-nvme-ssd/3
https://www.anandtech.com...e-intel-ssd-670p-review/5
https://www.storagereview...intel-ssd-665p-review-1tb
Een paar vragen:
- Is deze CPU ondanks zijn leeftijd nog steeds de juiste keuze qua performance / zuinigheid?
Ja. Nieuwere processoren zijn niet beter qua zuinigheid en de performance verschilt weinig.
In mijn huidige build gebruik ik geen ECC geheugen, dat heb ik nu wel toegevoegd n.a.v. BBG. Is dat overkill voor een thuisserver? Wat zijn andere opties?
Als je een server hebt met de administratie van je midden- of grootbedrijf met veel mutaties: dan ja (denk aan een trading server of webshop). Of als je data absoluut veilig moet zijn. Meestal is het antwoord dat het niet nodig is. Vermoedelijk is het effect op zuinigheid beperkt. Er kan een groter verschil zitten tussen door verschillen in DIMM hardware en ontwerp.
Het zou wel goed zijn als ECC ook voor desktops de standaard wordt. Dat is ooit geprobeerd, maar het is niet doorgezet.
- Ik ben van plan de SSD voor zowel het OS als de LXC / Docker containers te gebruiken. Doe ik er goed aan toch te gaan voor (mirrored) SATA SSD's? Uiteraard maak ik netjes overal dagelijks off-site backups van.
Het hangt af van de waarde van de data. Meestal is het overbodig in thuisservers.
- De drie schijven staan momenteel in ZFS raidz1 opstelling. Loont het om hier vanaf te stappen en over te gaan naar bijvoorbeeld snapRAID?
Of geen RAID. Backups vormen de echte beveiligingsmaatregel. RAID beschermt niet tegen een groot aantal problemen die ontstaan door de software, de beheerder/gebruiker of door hardware anders dan de schijven. RAID in een thuissituatie is alleen noodzakelijk als je downtijd heel veel geld gaat kosten. Paradoxaal helpt het niet tegen het voorkomen van downtijd. Daarvoor moet je professionele RAID hebben met een veelvoud van de kostprijs en andere vormen van redundantie zoals meerdere servers. Dat maakt het juist onzuinig en het is overkill voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
Zou graag wat feedback krijgen op mijn idee voor mijn volgende thuisserver.

De server gaat een 10+jr oude qnap vervangen (waar ik bionic op heb geïnstalleerd) die al veel te veel taken heeft voor wat de hardware kan hebben.

Het doel:
Makkelijk te backuppen en makkelijk te migreren applicaties. Bij een upgrade te vm's en containers op de nieuwe hardware of hypervisor laden en gelijk doorstarten. Dit op een resource-efficiënte manier, hardware specs zijn gelimiteerd.

Wat ik van plan ben:

Proxmox installatie op bare metal
2x SSD's in RAID1, 1 partitie met proxmox hypervisor en 1 partitie waarop de VM systeemschijven staan. (Het idee is dat hypervisor snel geherinstalleerd kan worden zonder vm's te hoeven verhuizen.)

VM's op proxmox
  • VM firewall, router & networking
    (pfsense nu, of sophos xg of utm later na evt ram upgrade)
    • NAT voor lan
    • Isolated guest vlan met NAT (cisco switch & unifi AP's ondersteunen vlans)
    • DHCPD, DNS & NTP
    • OpenVPN voor familie
  • VM met meest recente LTS server en docker containers:
    • Unifi server voor access points
    • Home assistant
    • Zigbee2mqtt
    • Transmission
    • Tvheadend (hauppauge usb stick passthrough van proxmox)
    • Pi-hole
  • VM FreeNAS
    Met direct hardware passthrough van 2x8TB's disks , 8TB's exclusief voor NAS file storage
    • RAID 1 setup van de 2x8TB's
    • Ik denk niet genoeg ram voor ZFS? (Zie specs hieronder). Dus mdraid.
  • VM Windows 10
    Met RDP desktop om als lichtgewicht werkstation te functioneren. Ik werk altijd op de laptop van mijn werkgever. Soms wil ik bestanden apart houden
Dan VM's backuppen naar FreeNAS shares. En naar de oude qnap die ik bij een kennis kan plaatsen.

'Nieuwe' system specs:
  • AMD A4-5300 / 8GB RAM
  • MSI FM2-A75IA-E53 mobo
  • 2x 8TB Ironwolf, 2x 250GB Samsung EVO SSD.
  • Extra Intel NIC op pci-e port voor firewall.
  • Fractal Node 804 met ruimte voor upgrades
Ideeën?

[ Voor 7% gewijzigd door JasperE op 06-03-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beeksma
Woodski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:36:
@Beeksma
Mijn ervaring met de Intel 660p was behoorlijk slecht omdat hij steeds inzakte
De Adata/XPG SX8200 Pro is bijna net zo zuinig, veel sneller en hij zakt niet in.
Nu ken ik de specs van de 665p niet maar ik zou het wel even nakijken

Daarnaast kan je dit makkelijk met een PicoPSU draaien.
Dat zal weinig in aanschafprijs schelen met die ATX voeding maar het is veel zuiniger
Dank voor je feedback @Woodski. Na het lezen van ervaringen omtrent beide SSD's lijkt de XPG inderdaad een betere keuze.

Wat betreft de voeding: De kast voor de nieuwe build wordt een Fractal Design Node 804, aangezien deze momenteel voor een scherpe prijs (65 euro) te koop is op Amazon. Ik zit dus wel met een gat aan de achterkant van mijn kast als ik voor een niet-ATX voeding ga. En hoe zit het met de voeding van mijn SATA schijven, ook als ik op een later moment besluit meer schijven toe te voegen? Als alternatief kan ik deze be quiet! System Power 7 300W nog overzetten uit mijn oude server, mocht dat efficiënter zijn. Mocht ik wel voor een PicoPSU willen gaan, kom ik dan uit op een PicoPSU-150-XT 150W, LEICKE Voeding 120 Watt 12V 10A en BitFenix Molex naar 4x SATA adapter? De Pico PSU kloon van AliExpress die eerder dit topic voorbij kwam laat ik aan me voorbij gaan. :)
mrmrmr schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:01:
Als je een server hebt met de administratie van je midden- of grootbedrijf met veel mutaties: dan ja (denk aan een trading server of webshop). Of als je data absoluut veilig moet zijn. Meestal is het antwoord dat het niet nodig is. Vermoedelijk is het effect op zuinigheid beperkt. Er kan een groter verschil zitten tussen door verschillen in DIMM hardware en ontwerp.
Het zou wel goed zijn als ECC ook voor desktops de standaard wordt. Dat is ooit geprobeerd, maar het is niet doorgezet.

[...]

Het hangt af van de waarde van de data. Meestal is het overbodig in thuisservers.

[...]

Of geen RAID. Backups vormen de echte beveiligingsmaatregel. RAID beschermt niet tegen een groot aantal problemen die ontstaan door de software, de beheerder/gebruiker of door hardware anders dan de schijven. RAID in een thuissituatie is alleen noodzakelijk als je downtijd heel veel geld gaat kosten. Paradoxaal helpt het niet tegen het voorkomen van downtijd. Daarvoor moet je professionele RAID hebben met een veelvoud van de kostprijs en andere vormen van redundantie zoals meerdere servers. Dat maakt het juist onzuinig en het is overkill voor thuis.
Ook @mrmrmr bedankt voor je adviezen. De SSD ga ik dan inderdaad niet mirroren. Welk niet-ECC geheugen zou je adviseren? Zou jij bij deze build ook gaan voor een PicoPSU?

Voor de WD schijven vind ik het wel een prettig idee dat ik bij een probleem wat wél met het falen van een HDD te maken heeft een resilver verwijderd ben van het herstellen van mijn systeem. Mocht iemand dus nog advies hebben omtrent ZFS vs. snapRAID en de voordelen qua spindown houd ik me aanbevolen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
@Beeksma , Google eens op "Molex to Sata lose all your data."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
@JasperE Exact, vandaar de vraag. In de start post wordt gesproken over builds met meerdere disks op dergelijke voedingen, maar o.b.v. andermans boodschappenlijstjes in dit topic wordt me niet duidelijk hoe dat (veilig) is aan te sluiten.

Ik zie nu dat deze SATA splitter wordt genoemd in de start post. Voor 6 disks moet ik dan nog steeds twee van deze kabels op elkaar aansluiten; gaat dat werken met de 3.5 inch disks die ik al heb qua maximale belasting? En is dat wel veilig, want dat staat uiteraard voorop.

[ Voor 5% gewijzigd door Beeksma op 07-03-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@JasperE Ik denk dat het wel heel erg krap gaat worden met het geheugen, en dat de processor regelmatig op zijn tenen moet lopen. Mijn vorige thuisserver had hardware van ongeveer dezelfde generatie (met een Opteron 3380 en 32GB RAM wel wat lomper), en daarop kwam ik tot de vervelende conclusie dat I/O-load correleerde met de netwerklatency, dus I/O-load moest ik eigenlijk vermijden om het netwerk werkend te houden. Zuinig zal het ook wel niet worden, met 2 a 3 VM's die altijd wel wat te doen hebben in combinatie met een CPU met 2 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
@dcm360 Dat van krap geheugen denk ik ook, ik zal de ubuntu docker vm eens installeren en kijken hoe dat loopt.

Ik hoop dat als ik de Windows 10 VM laat schieten, ik na een upgrade naar 16GB RAM nog weg kom met FreeNAS in ZFS mode. Ik denk obv wat ik lees dat dat wel goed komt, de NAS krijgt vooral multimedia/foto's erop wordt niet vaak benaderd (vooral lange termijn opslag) en heeft zelden meer dan 2 clients. Deduplicatie en ARC SSD cache functionaliteit heb ik niet nodig. Reden voor toepassing ZFS is de checksumming op data om bitrot te voorkomen. Op mijn huidige QNAP heb ik btrfs draaien met dat zelfde doel, gaat op zich goed maar ZFS schijnt meer robuust te zijn. Het niet verloren gaan van de data is hier dan ook mijn doel. Backups kunnen dan mooi naar de btrfs QNAP.

Ik kan dan 8GB aan FreeNAS toekennen, hou ik nog 8GB over voor proxmox/pfsense/ubuntu server.

[ Voor 6% gewijzigd door JasperE op 07-03-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het zou op zich moeten passen op die manier, dus ik ben benieuwd. Nog wel een paar vrijblijvende suggesties:
- Ubuntu voor Docker zou je kunnen draaien in een LXC-container in plaats van een VM. Dat schijnt tegenwoordig mogelijk te zijn, en scheelt weer het een en ander aan overhead, en dus energieverbuik en clockcycles. Dit opzetten heb ik zelf nog op een actiepuntenlijstje staan, maar daar komen steeds puntjes tussen, dus ervaring heb ik er zelf nog niet mee.
- ZFS voor de HDD's niet regelen in een VM, maar op de host. Ook hier kan je dan de overhead van een VM besparen, en de NAS-functionaliteit laten afhandelen in een LXC-container (waar dan geen FreeNAS op kan helaas, maar er is wel een semi-gebruiksvriendelijk Turnkey NAS-oplossing). Met een bind-mount of door een zvol aan de container te koppelen heb je dan de ruimte van de schijven beschikbaar in de container.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dcm360 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:32:
- Ubuntu voor Docker zou je kunnen draaien in een LXC-container in plaats van een VM. Dat schijnt tegenwoordig mogelijk te zijn, en scheelt weer het een en ander aan overhead, en dus energieverbuik en clockcycles. Dit opzetten heb ik zelf nog op een actiepuntenlijstje staan, maar daar komen steeds puntjes tussen, dus ervaring heb ik er zelf nog niet mee.
Als je weet hoe het moet stelt het niks voor :p Maar ik ben er toentertijd uren mee bezig geweest. De conclusie is dat het alleem werkt met Debian als LXC container. Dit omdat Docker gebruik maakt van cgroups die op het systeem geregistreerd moeten zijn. En met bv een Alpine LXC-container kreeg ik het niet aan de praat omdat de cgroups dan niet matchen. En ik meen, maar weet niet meer zeker, met Ubuntu eenzelfde soort afwijking gezien te hebben.
Verder hoef je dan nog maar twee vinkjes aan te zetten m.b.t. de container (keyctl en nesting) en that's it. Tenzij je container op ZFS staat. Docker ziet dat en wil ZFS als "driver" gebruiken, maar dat werkt niet omdat je enerzijds geen ZFS support/libraries in de container hebt (uiteraard te installeren), maar ook omdat die geen toegang heeft tot het ZFS "device" in /dev/ en dus nog geen interactie met ZFS kunt hebben. Oplossing daarvoor is ook relatief simpel als je het weet. Een zvol aanmaken die je met ext4 formatteert en op /var/lib/docker mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beeksma schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:28:
@JasperE Exact, vandaar de vraag. In de start post wordt gesproken over builds met meerdere disks op dergelijke voedingen, maar o.b.v. andermans boodschappenlijstjes in dit topic wordt me niet duidelijk hoe dat (veilig) is aan te sluiten.

Ik zie nu dat deze SATA splitter wordt genoemd in de start post. Voor 6 disks moet ik dan nog steeds twee van deze kabels op elkaar aansluiten; gaat dat werken met de 3.5 inch disks die ik al heb qua maximale belasting? En is dat wel veilig, want dat staat uiteraard voorop.
Ja, die kabel werkt prima met meerdere SATA, tot 5 stuks 7200 rpm WD disks, nominaal.

Je moet wel een goede kabel kiezen en niet de eerste goedkope duurverkochte prul die je tegenkomt, maar kwaliteit. Kies een fatsoenlijk merk zoals die je noemt. Dat type kabel heeft stevige kabels met klemverbindingen.

Wat betreft de capaciteit van Molex: die is volgens de specificaties nogal hoog. Je hebt voor 6 disks meerdere bronnen nodig. Kijk naar de specificaties van de voeding.

Molex kan 54W totaal aan. Ik heb in het verleden wel meer dan 5x 7200 rpm 3.5" disks eraan gehangen, maar dat is een risico gebied. Hoe minder vaak je zodoende opstart, hoe beter het is.
De SSD ga ik dan inderdaad niet mirroren. Welk niet-ECC geheugen zou je adviseren? Zou jij bij deze build ook gaan voor een PicoPSU?
Het kan wel, maar dan wel met een PicoPSU-160-XT met grote 12V voeding. Maar er is een wet van "diminishing returns" die in werking treedt bij 3.5" disks. Bij 40W ligt een kantelpunt. Boven de 40W idle verbruik is een PicoPSU niet handig, onder de 40W wel en met name bij zeer lage belasting wordt het heel effectief. Hoe lager de belasting, hoe meer effect een Mini-Box PicoPSU heeft.

Als je 6 disks wil, dan kom je al snel op 6x 20W = 120W alleen om die disks bij opstarten aan te zwengelen. Nominaal heeft de processor dan net 40W over. In de praktijk zal het piekverbruik gunstiger uitvallen, maar een nadeel van grote 12V voedingen is dat die mogelijk niet zo zuinig zijn bij laag verbruik.

Daarnaast verbruiken 3.5" disks ettelijke malen meer energie dan de rest van het systeem als ze eenmaal draaien. De basis van een systeem met SSD heeft voldoende aan circa 4W, maar de disks kosten 3W per stuk, minstens 3W x 6 = 18W. Dat is dus een totaal van 22W alleen al in idle verbruik. Zonder belasting, dus zonder VM's en dergelijke. Het is voor de zuinigheid verstandig zoveel mogelijk rechtsstreeks te installeren en dus VM's te elimineren of qua uptime te beperken.
Voor de WD schijven vind ik het wel een prettig idee dat ik bij een probleem wat wél met het falen van een HDD te maken heeft een resilver verwijderd ben van het herstellen van mijn systeem. Mocht iemand dus nog advies hebben omtrent ZFS vs. snapRAID en de voordelen qua spindown houd ik me aanbevolen. :)
Met alle respect, dat is slechts een idee dat leeft, de werkelijkheid is toch anders. Een kapotte disk (of een goede disk die wordt gereject vanwege access timeouts, wanneer RAID dus downtijd veroorzaakt!) zorgt alsnog voor downtijd of in ieder geval tijd dat je het systeem niet kan gebruiken. Je kan net zo goed een spare op de plank klaarleggen. Die kost geen stroom en slijt niet. En je bent even snel weer up & running.

2.5" disks zijn voorlopig nog wel de holy grail voor zuinige servers totdat energiezuinige SSD's ze overbodig maken. Als je toch 3.5" disks kiest, ga dan beter voor grote (>30TB) capaciteit, dan blijft de belasting per disk relatief laag en dan is de capaciteit/verbruik verhouding beter. Zie ook een van mijn vorige posts over dat onderwerp.

Oude hard disks zijn prima geschikt voor backups via USB3 (externe behuizing of Sharkoon Quickport). Als de stekker van de adapter er alleen in zit tijdens gebruik, dan kost het praktisch niets aan energie. Altijd aan kost veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
@dcm360 & @RobertMe , dank voor de ideeen! Ga ik zeker proberen. Debian ipv ubuntu is voor mij geen probleem als daar docker in kan draaien. Wellicht wat meer werk om wat drivers werkend te krijgen maar zeker het proberen waard.

De oplossing om voor de NAS een smb share vanuit een LXC container draaien en die met een zfs bind-mount te delen lijkt me eigenlijk wel een mooie oplossing om RAM te besparen. Als ik een proxmox zfs filesystem aanmaak op mijn 2x8TB schijven, is die zfs pool dan relatief eenvoudig te importeren op een toekomstige host waar wel FreeNAS op draait? Van wat ik in de docs lees lijkt exporten/importen van pools goed uitvoerbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Met alle respect, dat is slechts een idee dat leeft, de werkelijkheid is toch anders. Een kapotte disk (of een goede disk die wordt gereject vanwege access timeouts, wanneer RAID dus downtijd veroorzaakt!) zorgt alsnog voor downtijd of in ieder geval tijd dat je het systeem niet kan gebruiken. Je kan net zo goed een spare op de plank klaarleggen. Die kost geen stroom en slijt niet. En je bent even snel weer up & running.
Met alle respect... maar uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze om wel of geen RAID (achtige) oplossing te gebruiken. En software RAID oplossingen (zoals ZFS, en waarschijnlijk ook snapraid) staan echt mijlenver van de ouderwetse hardware raid oplossingen. Als ik nu een schijf uit mijn raidz1 pool trek dan slikt ZFS even, gooit de pool op degraded, en draaid verder vrolijk verder. Duw ik de schijf er weer in dan begint die een resilver en draait ook weer alles verder. Ja, potentieel is de pool wat langzamer door de vele IO, maar de boel blijft wel draaien. En hetzelfde geldt uiteraard als een schijf definitief overlijdt. Nieuwe schijf erin en resilver starten, zonder downtime (tenzij je de schijf niet kunt hotswappen en de kast moet open maken etc).

Als je geen RAID toepast en een schijf gooit het bijltje erbij neer zul je alle data van backup moeten herstellen, dat betekent per definitie dat je gedurende die hersteloperatie geen toegang hebt tot alle bestanden die je voorheen had. Daarnaast is een backup ook niet realtime. Als ik wekelijks op zondag een backup maak en op zaterdag overlijdt een schijf dan ben ik dus 6 dagen aan data kwijt. Met een raid oplossing ben ik normaliter 0 data kwijt.

En ik snap 100% je punt dat RAID geen backup is en er legio scenario's zijn waarbij je echt een offline en/of offsite backup wilt hebben (per ongeluk verwijderen, server die volledig overlijdt door brand, blikseminslag, ..., ransomware, etc). Maar er zijn ook legio voorbeelden waarbij RAID wel een oplossing biedt of alles stukken makkelijker maakt. En met bv een ZFS ben je ook nog eens beschermd tegen een deel van de issues waarvoor je waarschuwt (ransomware, per ongeluk verwijderen) als je periodiek snapshots maakt. En die snapshots kosten vrijwel niks (door copy-on-write), dus bv elk kwartier, of elk uur, een snapshot maken maakt niks uit. Maar je gaat niet elk uur, laat staan elk kwartier, een offline backup maken.

Edit:
Wat ik met bovenstaande wil zeggen. Backups en RAID zijn twee verschillende dingen, die een semi overlappende use-case hebben, het beschermen van data. Maar de manier waarop ze dat doen is verschillend en in zoverre is er ook geen goede of slechte manier. Beide hebben hun voor en nadelen, welke je wilt toepassen is voor ieder zelf te bepalen, en uiteindelijk echt het beste is beide omdat je dan het best beschermd bent tegen alle scenario's. Dan heb je en de bescherming tegen bv downtime (en bij ZFS met snapshots "oude backups"), en de bescherming tegen (100%) dataverlies bij bv brand. (Maar als je moet terugvallen op offline backupa heb je juist vaak wel iets van dataverlies juist doordat die niet real-time is bijgewerkt, naast de (langere) downtime).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 07-03-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JasperE schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:33:
@dcm360 & @RobertMe , dank voor de ideeen! Ga ik zeker proberen. Debian ipv ubuntu is voor mij geen probleem als daar docker in kan draaien. Wellicht wat meer werk om wat drivers werkend te krijgen maar zeker het proberen waard.
Drivers speelt in het geval van LXC natuurlijk geen probleem. Het draait immers op dezelfde kernel als de host. Het is gewoon een "chroot on steroids" (of in BSD land een jail?)
Als ik een proxmox zfs filesystem aanmaak op mijn 2x8TB schijven, is die zfs pool dan relatief eenvoudig te importeren op een toekomstige host waar wel FreeNAS op draait? Van wat ik in de docs lees lijkt exporten/importen van pools goed uitvoerbaar.
Dat hangt van de feature (flags) af. Als je op Proxmox een nieuwe ZFS versie draait met een feature die FreeBSD niet support heb je kans dat FreeBSD hem niet kan importeren (AFAIK hangt ook weer er vanaf of het een "read" of "write" feature is). Maar nu met het OpenZFS project kun je volgens mij sowieso dezelfde ZFS implementatie op Linux en FreeeBSD draaien. Dus dan zouden lijkt mij ook dezelfde features beschikbaar moeten zijn.

Dus de TL;DR op basis van mijn beperkte kennis. It depends, en in theorie wel, maar in de praktijk hangt het af van de features die zijn ingeschakeld op de pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

In dit topic een aantal maal plex zien voorbijkomen als een van de services op een zuinige server.

Gezien proxmox intel gvt-g ondersteunt dacht ik mooi! Even testen. Zou handig zijn om bv blueiris (security cam software, windows only) en plex op 1 server te hebben en toch hardware transcoding.

Op een G5400 valt dat dik tegen.

(Tests zijn uitgevoerd telkens met hetzelfde 4K bestand dat ik altijd gebruik voor plex benchmarks)

Bare metal (op de proxmox host)
2.0 <-> 2.2

Ubuntu VM met gvt-g passthrough
0.8 <-> 0.9

LXC container (privileged + wat prutsen met lxc devices om werkend te krijgen)
1.8 <-> 1.9

Exact in lijn met wat op deze blog te vinden is.

https://blog.ktz.me/why-i...g-intel-gvt-g-on-proxmox/

Wel interessant :

One of the more interesting aspects of this test was how relatively poorly the 1080Ti performed per frame transcoded per watt compared with Quick Sync. At around 10W for Quick Sync (10.2x speed) under load vs 180W for the 1080Ti (17x speed) the iGPU is the clear winner here.

Vraag me af of dat ook van toepassing is voor de vaak aanbovelen P400 of andere quadro kaarten.

Voor plex op een zuinige thuisserver lijkt me dus enkel LXC enigszins werkbaar in combo met iGPU.
Of op de host draaien maar dat willen we natuurlijk niet.

Later de testen nog eens herhalen met de i3-8100. Als daarmee in een VM toch 2.0x transcode te halen is (of meer) dan overweeg ik toch die in een VM te gooien. Keuzes keuzes keuzes ...

@renedis jij had hier al meer rond gedaan dacht ik ? Run jij plex bare metal of in vm ? Heb ook een P400 liggen hier waarvan ik twijfel of ik die inzet of niet (toch weer extra idle verbruik) maar ik las dat het ook scheelt in diskgebruik ? NVENC zou kleinere bestanden opleveren ?

[ Voor 13% gewijzigd door frv op 08-03-2021 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
frv schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:35:
@renedis jij had hier al meer rond gedaan dacht ik ? Run jij plex bare metal of in vm ? Heb ook een P400 liggen hier waarvan ik twijfel of ik die inzet of niet (toch weer extra idle verbruik) maar ik las dat het ook scheelt in diskgebruik ? NVENC zou kleinere bestanden opleveren ?
Zoals eerder gemeld aan je :) : renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Hier wat metingen met Nvidia: renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

QSV en een P400 zijn net zo zuinig tijdens transcoden. P400 iets sneller en efficiënter.
bare metal, vm of container maakt voor het stroomverbruik van het transcoden zelf niet uit.

Persoonlijk gebruik ik geen Plex. Alle transcoding naar x265 gaat automated met een watcher bij mij via een docker image van Tdarr (1.3 image) met passthrough van zowel de Nvidia kaart als de Intel QSV. Ik transcode namelijk liever 1 keer ipv iedere keer weer. Ook levert het mij zo meer ruimtebesparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

renedis schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:24:
[...]

Zoals eerder gemeld aan je :) : renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Hier wat metingen met Nvidia: renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

QSV en een P400 zijn net zo zuinig tijdens transcoden. P400 iets sneller en efficiënter.
bare metal, vm of container maakt voor het stroomverbruik van het transcoden zelf niet uit.

Persoonlijk gebruik ik geen Plex. Alle transcoding naar x265 gaat automated met een watcher bij mij via een docker image van Tdarr (1.3 image) met passthrough van zowel de Nvidia kaart als de Intel QSV. Ik transcode namelijk liever 1 keer ipv iedere keer weer. Ook levert het mij zo meer ruimtebesparing op.
Thx! Had die posts ook teruggevonden maar vond niet meteen terug of je proxmox gebruikte of docker op bm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben de laatste bpo (backports) kernel aan het testen op Debian. In ieder geval geen achteruitgang: 3.2W met I211 netwerkkaart en een extra zuinige FSP 84W adapter. Verder standaard hardware configuratie (SSD, monitor, USB muis, USB toetsenbord).

package: kernel-image-5.10.0-0.bpo.3-amd64

# uname -a
Linux mx1 5.10.0-0.bpo.3-amd64 #1 SMP Debian 5.10.13-1~bpo10+1 (2021-02-11) x86_64 GNU/Linu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
mrmrmr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 03:29:
Ik ben de laatste bpo (backports) kernel aan het testen op Debian. In ieder geval geen achteruitgang: 3.2W met I211 netwerkkaart en een extra zuinige FSP 84W adapter. Verder standaard hardware configuratie (SSD, monitor, USB muis, USB toetsenbord).

package: kernel-image-5.10.0-0.bpo.3-amd64

# uname -a
Linux mx1 5.10.0-0.bpo.3-amd64 #1 SMP Debian 5.10.13-1~bpo10+1 (2021-02-11) x86_64 GNU/Linu
Deze draai ik al een tijdje zonder wezenlijk verschil te merken in dagelijks gebruik. Ubuntu is daar nog steeds beter in met de nieuwere kernels dan Debian helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
@mrmrmr Hartelijk dank weer voor het meedenken.
Zie de reactie van @RobertMe; ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. :) Zeker voor diensten als Nextcloud vind ik het prettig dat deze door kunnen blijven draaien na het falen van een schijf.
Het kan wel, maar dan wel met een PicoPSU-160-XT met grote 12V voeding. Maar er is een wet van "diminishing returns" die in werking treedt bij 3.5" disks. Bij 40W ligt een kantelpunt. Boven de 40W idle verbruik is een PicoPSU niet handig, onder de 40W wel en met name bij zeer lage belasting wordt het heel effectief. Hoe lager de belasting, hoe meer effect een Mini-Box PicoPSU heeft.

Als je 6 disks wil, dan kom je al snel op 6x 20W = 120W alleen om die disks bij opstarten aan te zwengelen. Nominaal heeft de processor dan net 40W over. In de praktijk zal het piekverbruik gunstiger uitvallen, maar een nadeel van grote 12V voedingen is dat die mogelijk niet zo zuinig zijn bij laag verbruik.
Duidelijk. In dat geval stel ik de uitbreiding uit en vervang ik op termijn eerst mijn schijven voor 2.5 inch exemplaren, zodat ik gebruik kan maken van een PicoPSU.

O.b.v. het overzicht wat je hebt gemaakt in je Tips hardware/software post lijk ik voor een i3 9100 en 3 x 3.5 inch HDD's (piekverbruik is 1.75A op 12V volgens deze bron) niet lager te kunnen gaan dan de 120W variant - eens? Zit er (veel) verschil tussen de efficiëntie van een 160W-XT, 120W en 90W PicoPSU i.c.m. deze Leicke 120W voeding? Daarbij ga ik er vanuit dat het verbruik van mijn nieuwe server doorgaans onder de 22W zal liggen. In deze review lijkt de gebruikte voeding veel uit te maken.

Bij grote verschillen is het wellicht beter de stap naar PicoPSU te maken als ik mijn oude schijven heb vervangen, zodat ik dan direct voor bijvoorbeeld de 90W variant kan gaan.
Pagina: 1 ... 92 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.