Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:18
de cpu: i3-9100 vs i5-9500 (dacht eerst nog 9400F maar dan zag ik dat er nog nood was aan een grafische kaart)
Het mobo heeft toch onboard graphics?
pricewatch: Fujitsu D3643-H
https://ark.intel.com/con...2/intel-b360-chipset.html

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
Top! Merci voor de snelle respons

Momenteel iet het er dan zo uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 43,90€ 43,90
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 97,28€ 97,28
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB€ 132,86€ 265,72
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,72€ 11,72
1Geheugen internHyperX Fury black HX424C15FB3/8€ 37,61€ 37,61
1VoedingenSharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 56,23€ 56,23
Totaal€ 512,46

Ik twijfelde nog met een picoPSU, maar de module + voeding is prijzig. Verdien je die vlotjes terug op elektriciteitsbesparing?
Wetende dat ik nog een oud ssd moet zoeken, in de toekomst misschien 1, max 2 extra hdd's en fans van de case erbij komen?
Een atx is makkelijker in te bouwen dan de voeding van picoPSU module?
cococless schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:16:
Ik twijfelde nog met een picoPSU, maar de module + voeding is prijzig. Verdien je die vlotjes terug op elektriciteitsbesparing?
Wetende dat ik nog een oud ssd moet zoeken, in de toekomst misschien 1, max 2 extra hdd's en fans van de case erbij komen?
Een atx is makkelijker in te bouwen dan de voeding van picoPSU module?
Je kan gerust een PicoPSU-80/60W adapter kit kiezen. Zelfde prijs, je hebt wel een P4 kabel nodig. De PicoPSU steek je gewoon in de ATX socket, zoals je dat doet met een ATX voeding.

Uitbreiding kan met meerdere 2.5" hard disks. Zie de tips in de tips sectie van de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gisteren dit servertje in elkaar gezet. Met wat tweaken in de bios draait hij nu op 16 watt 7 watt (edit: nieuwe meter) idle onder Ubuntu server. Ik ga de case fan nog vervangen door een regelbare om het geheel iets stiller en wellicht nog net iets zuiniger te krijgen.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 60,06€ 60,06
1MoederbordenASRock H310CM-ITX/ac€ 69,59€ 69,59
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 47,21€ 47,21
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 84,39€ 84,39
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 102,75€ 102,75
Totaal€ 434,99

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harkov schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:20:
Gisteren dit servertje in elkaar gezet. Met wat tweaken in de bios draait hij nu op 16 watt idle onder Ubuntu server. Ik ga de case fan nog vervangen door een regelbare om het geheel iets stiller en wellicht nog net iets zuiniger te krijgen.
Heb je ASRock zuinigheidsopties in de BIOS aangezet?

powertop --auto-tune is nodig om Linux in een zuinige stand te zetten. Dat moet je bij elke herstart draaien of vaker door middel van een scheduled job.

Een case fan is misschien niet nodig als er voldoende natuurlijke ventilatie is. Warme lucht stijgt, dus zorg dat de lucht onderaan erin kan en bovenaan eruit.

Regelbare fans met controllers werken soms met een weerstand, dat zorgt niet voor laag verbruik. Soms verbruikt zo'n controller meer dan de fan zelf. Er zijn een aantal opties om dat te verbeteren: 4-pin PWM of het verlagen van de spanning naar 7V of misschien zelfs 5V. Een grote fan op een laag toerental is ideaal. Die is doorgaans stiller.

Voor de processor zijn er semi-passieve koelers (als je kast niet goed ventileert of als je continu zware processen draait) of een passieve koeler.

Als de kast niet goed ventileert zou mijn voorkeur zijn een 120mm fan voor de kast bovenin op 900rpm en een passieve processor koeler zoals de Arctic Passive 12. Zodoende wordt warme lucht uit de kast gehaald en daarbij wordt koele lucht in de kast getrokken door openingen. Die moeten dan bij voorkeur onder in de kast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Vraagje over de PicoPSU: Ik zie vaak dat die gebruikt worden bij builds die in theorie meer kunnen verbruiken dat zo'n PSU kan aanbieden. Maar wat gebeurt er dan bij maximale belasting?

Concreet zou ik willen weten of het nuttig is om naar een PicoPSU te kijken voor mijn build:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 63,-€ 63,-
1MoederbordenASRock H410M-ITX/ac€ 83,50€ 83,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G26C16U4B€ 74,22€ 74,22
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 280,62

Als ik ga kijken naar PSU calculatoren, dan kom ik ergens tussen de 120 en 150 Watt uit aan 90% CPU belasting. Normaliter zou ik dus een 200 Watt PSU aanschaffen.
Wat is dan het zuinigst (en veiligste): een Pico, of een 'standaard' voeding?

Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

ST10©DE

Dus.............

Twanne schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:50:
Vraagje over de PicoPSU: Ik zie vaak dat die gebruikt worden bij builds die in theorie meer kunnen verbruiken dat zo'n PSU kan aanbieden. Maar wat gebeurt er dan bij maximale belasting?

Concreet zou ik willen weten of het nuttig is om naar een PicoPSU te kijken voor mijn build:
Totaal€ 280,62

Als ik ga kijken naar PSU calculatoren, dan kom ik ergens tussen de 120 en 150 Watt uit aan 90% CPU belasting. Normaliter zou ik dus een 200 Watt PSU aanschaffen.

Alvast bedankt,
Ik heb dezelfde processor en bijna hetzelfde moederbord. Alleen 1 ssd en 3 HDD's (2.5"). Gaat prima met een pico psu

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:36:
[...]

powertop --auto-tune is nodig om Linux in een zuinige stand te zetten. Dat moet je bij elke herstart draaien of vaker door middel van een scheduled job.

Een case fan is misschien niet nodig als er voldoende natuurlijke ventilatie is. Warme lucht stijgt, dus zorg dat de lucht onderaan erin kan en bovenaan eruit.
....
Bedankt voor de tips, een aantal van de BIOS opties had ik al gevonden. Ik de rest zal ik eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twanne schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:50:

Totaal€ 280,62

Alvast bedankt,
Bij jouw setup past een PicoPSU-90 met 120W Leicke 12V adapter. Als je meer dan 2 stuks 3.5" schijven wil aansluiten heb je een zwaardere PicoPSU nodig. 2.5" hard disks zijn aan te raden vanwege het drie keer lagere verbruik tijdens gebruik en ook omdat het >5 keer minder stroom nodig heeft om op te starten.

Veel PSU calculatoren houden vaak rekening met een gewone onzuinige ATX voeding (die heeft typisch al een eigenverbruik van 8W), gaming moederborden, gaming video kaarten en 3.5" 7200 rpm hard disks. Ze zijn onrealistisch voor een zuinige server.

Een Fujitsu/Kontron D3643-H is flink zuiniger dan dit H410 ASRock moederbord. Als je een extra netwerkkaart nodig hebt, kun je die het beste erbij plaatsen (Met Intel I210-AT of I211-AT chip).

Bij gebrek aan een zuinige 400 serie chipset opvolger blijft de Fujitsu/Kontron de beste keuze. Er zijn overigens nauwelijks argumenten om een 400 series chipset te kiezen, het biedt bijna geen voordelen voor een zuinige server, ook niet op het gebied van prestaties. Processoren zijn momenteel moeilijk verkrijgbaar door supply tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
mrmrmr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Bij jouw setup past een PicoPSU-90 met 120W Leicke 12V adapter. Als je meer dan 2 stuks 3.5" schijven wil aansluiten heb je een zwaardere PicoPSU nodig. 2.5" hard disks zijn aan te raden vanwege het drie keer lagere verbruik tijdens gebruik en ook omdat het >5 keer minder stroom nodig heeft om op te starten.
Er komt een M.2 nvme drive in, omdat die minder verbruikt. Verder komen er geen extra drives in. De NAS gaat fileopslag voor zich nemen. 500GB zal normaliter zelfs overkill zijn, maar het verschil met 256GB is zo klein.
Wel goed om te horen dat er dus zelfs nog wat headroom is.
Een Fujitsu/Kontron D3643-H is flink zuiniger dan dit H410 ASRock moederbord. Als je een extra netwerkkaart nodig hebt, kun je die het beste erbij plaatsen (Met Intel I210-AT of I211-AT chip).

Bij gebrek aan een zuinige 400 serie chipset opvolger blijft de Fujitsu/Kontron de beste keuze. Er zijn overigens nauwelijks argumenten om een 400 series chipset te kiezen, het biedt bijna geen voordelen voor een zuinig server, ook niet op het gebied van prestaties. Processoren zijn momenteel moeilijk verkrijgbaar door supply tekorten.
Ik wil dit in een ondiepe rack case monteren. Dus ik ben gelimiteerd op Mini-ITX. Het enige Fujitsu bord dat dan nog in aanmerking komt is de Fujitsu D3674-B. Die heeft echter geen PCIe aan boord, dus uitbreiding met bijvoorbeeld een NIC kaart is niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

|true

mrmrmr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:28:
Met name mensen die deze disks gebruiken voor RAID (niet aan te bevelen) kunnen problemen ondervinden. Ik draai 2.5" disks zonder problemen met spindown. Sommigen hebben de spindown tijd veel te kort gezet, terwijl er steeds iets werd geschreven op de disks, waardoor de disk veel te vaak up en down spint. Dat kan leiden tot uitval door de een buitensporig hoog aantal up/down spins.

Dus:
- geen RAID (gebruik gewone externe backup! Benut bijvoorbeeld op je oude disks via tijdelijke USB aansluiting.)
- spindown zetten op een normale termijn, bijvoorbeeld 30 minuten.
- gebruik mechanische disks niet voor processen die veelvuldig iets lezen of schrijven, daar zijn opslag disks niet voor geschikt. Gebruik daarvoor een zuinige SSD.
- gebruik een SSD voor het besturingssysteem, bijvoorbeeld een oude Samsung 840 EVO of 850 EVO is daar prima voor geschikt. Een Samsung 860 EVO doet het ook redelijk. Te snelle SSD's doen het slecht qua verbruik tijdens lezen/schrijven.
Ik haak hier even op in.

Het valt me op dat vaak men kiest voor een enkele SSD voor het OS. Hoe doe je dat met eventueel back-up van je OS? Dat houdt mij een beetje tegen om bijvoorbeeld oude NUC als servertje thuis op te zetten. Dan kan ik mijn synology gebruiken als iSCSI target of gewoon als ordinaire NFS/SMB Share.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

pelican schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:36:
[...]
Ik zit hier ook te kijken naar zo'n atom achtig servertje. M'n huidige server is inmiddels al ~10 jaar oud, een compleet passieve n270 Atom op een MSI IM-945GSE-A bord in een Chenbro ES34069 kastje. Dat is een single core CPU, en kwam er pas achter dat die CPU - omdat ie geen AES-NI ondersteunt - nu de bottleneck is bij downloaden van nieuwsgroepen met TLS aan. Haalt dan maar zo'n 5 MB/s. Laatste stabiele Debian kan ik ook niet draaien, liep er met LogitechMediaServer (voor m'n squeezeboxen, ook al zoiets van 10 jaar terug) tegen aan dat ie met Perl er geen 32 bits CPU ondersteuning is... Toch maar eens tijd voor een vervanging.

Zit nu te kijken aar zo'n Asrock ITX bordje met j5005 of j5040 CPU, of wacht nog ff op de Jasper lake generatie die volgend jaar zou moeten komen.
FF dit topic maar weer in de gaten houden...
Update: ik heb uiteindelijk gekozen om kastje te houden en er alleen een nieuw moederbord en geheugen in te zetten: een Asrock J4125 ITX met 8 GB. Na het inbouwen startte die niet goed op, hooguit het power ledje knipperde een paar keer. Was al bang voor gedoe met het geheugen... Maar het oude moederbord kreeg ik ook niet meer aan de praat. Bleek uitendelijk aan het power distribution bordje te liggen van de kast, een paar condensators waren 'open' van boven, dus het spul was echt aan vervanging toe. Dus maar een Pico PSU erbij gehaald.

Verbruik:
- met oude spullen: 24 watt (zonder actieve harddisks, beide spinned down)
- met nieuw moederbord: 19 watt
- met Pico PSU: 8 watt
- na 'powertop auto-tune: 6 watt

Dus ik ben erg tevreden, had niet verwacht dat het zo laag zou komen.
Boot ssd (120 GB) en storage ssd (2 TB), dus bestanden benaderen gaat lekker vlot.
Volledig passief, dus geen fans en overdag geen draaiende harde schijven.
De 2 oude disks (1.5 TB) gebruik ik voor backups <-- dat was ook de reden om te kast te houden, die hotswap bays zijn toch wel makkelijk.

Uiteindelijk toch ook weer een stuk goedkoper dan een Synology/QNAP nas, en meer vrijheid om software te installeren (zag dat bijv. LogitechMediaServer alweer niet goed beschikbaar leek voor QNAP...Draai nu gewoon Debian Linux)

[ Voor 7% gewijzigd door pelican op 12-02-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ankh schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Ik haak hier even op in.

Het valt me op dat vaak men kiest voor een enkele SSD voor het OS. Hoe doe je dat met eventueel back-up van je OS? Dat houdt mij een beetje tegen om bijvoorbeeld oude NUC als servertje thuis op te zetten. Dan kan ik mijn synology gebruiken als iSCSI target of gewoon als ordinaire NFS/SMB Share.
Ik heb ook een losse SSD voor het OS. Installeren doe ik aan de hand van een .txt file met alle commando's die ik via SSH ingeef. Belangrijkste zaken (Samba, LogitechMediaServer, PiHole etc is dan zo weer aan de praat). En als ik meer risico wil nemen dan pak ik een andere SSD via USB om van te booten, dan kan ik zo weer terug switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het valt me op dat vaak men kiest voor een enkele SSD voor het OS. Hoe doe je dat met eventueel back-up van je OS?
Ik maak zo nu en dan image backups van besturingssysteemschijven.

Omdat het een besturingssysteem betreft is het meestal niet nodig om vaker een backup te maken, maar stel dat je een database gebruikt, dan kun je daar een dump van maken en die backuppen. Zoals bij een standaard backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

pelican schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Ik heb ook een losse SSD voor het OS. Installeren doe ik aan de hand van een .txt file met alle commando's die ik via SSH ingeef. Belangrijkste zaken (Samba, LogitechMediaServer, PiHole etc is dan zo weer aan de praat). En als ik meer risico wil nemen dan pak ik een andere SSD via USB om van te booten, dan kan ik zo weer terug switchen.
mrmrmr schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Ik maak zo nu en dan image backups van besturingssysteemschijven.

Omdat het een besturingssysteem betreft is het meestal niet nodig om vaker een backup te maken, maar stel dat je een database gebruikt, dan kun je daar een dump van maken en die backuppen. Zoals bij een standaard backup.
Dat is inderdaad wel weer een voordeel met Linux inderdaad.

Momenteel heb ik een Synology NAS draaien met ongeveer 10 dockers, HDD Spindown is niet mogelijk, dus was ik al van plan om te kijken naar een SSD oplossing. Ik gebruik amper andere zaken van de Synology NAS, waardoor ik net zo goed naar een simpele server kan gaan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

ST10©DE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:42:
Toevallig vond ik gisteravond nog wat, een TP Link HS110 slimme stekker. Even gekeken, en die kan dus ook het stroomverbruik meten (zal wel grof zijn, maar toch) . Dus daar heb ik mijn twee huidige systemen op aangesloten en de Synology en Optiplex FX160 gebruiken samen zo'n 43 watt. Het streven is dus om met onderstaand systeem (ik wacht nog op de SSD, de rest is inmiddels binnen) hieronder te blijven. Wat denken jullie, is dat een haalbare kaart?

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MoederbordenASRock H410M-HVS€ 66,95€ 66,95
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 1TB€ 41,99€ 83,98
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 63,25€ 63,25
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,74€ 31,74
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA266€ 32,20€ 32,20
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntenso Top Performance 2,5" 128GB€ 19,34€ 19,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,46
Missie geslaagd!

Vandaag kreeg ik eindelijk de juiste sata stroomkabels binnen zodat ik de Cooler Master Elite 110 dicht kon schroeven en in de 10" netwerkkast in de kelder kon plaatsen.

Met het opstarten piekte het systeem op 35 watt, nog altijd minder dan de Synology en Thinclient samen in idle. Na een half uurtje daalde die naar 13 watt en nu, nog een half uur later geeft ie 11 watt aan. Ruim 30 watt minder, ik ben tevreden.

Geen slechte prestatie voor een chipset cq moederbord waarvan beweerd wordt dat die niet zuinig zijn me dunkt? Ik heb overigens een Brennenstuhl Primera-Line energy meter PM 231 E in bestelling staan om correct te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST10©DE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:45:
Geen slechte prestatie voor een chipset cq moederbord waarvan beweerd wordt dat die niet zuinig zijn me dunkt?
Je hebt natuurlijk zuinig en zuinig. De hier vaak genoemde Fujitsu moederborden doen zonder HDDs iets van 3 of 4 watt. Dan is 13W natuurlijk nog steeds veel meer, ook als je daar een paar watt vanaf trekt voor de HDDs (waarmee je waarschijnlijk rond de 10W uit zou komen denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

RobertMe schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Je hebt natuurlijk zuinig en zuinig. De hier vaak genoemde Fujitsu moederborden doen zonder HDDs iets van 3 of 4 watt. Dan is 13W natuurlijk nog steeds veel meer, ook als je daar een paar watt vanaf trekt voor de HDDs (waarmee je waarschijnlijk rond de 10W uit zou komen denk ik).
Correct. Maar je moet natuurlijk wel peren met peren vergelijken. Dus niet een systeem zonder HDD en een systeem met 1x SSD en 3x HDD plus een USB Z-wave stick.

Derhalve mijn statement. En zoals gezegd, ik kwam van 43 watt, dus in vergelijk daarmee behoorlijk zuinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shSpZhYTIp4OHKGuvv2zms7OHvg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHmuFOmHrs7iwGMJhHDWE1vS.jpg?f=fotoalbum_medium

@RobertMe
Ow wacht, ik las je comment even verkeerd. Je zegt dus dat de HDD's dus slecht 3 watt trekken? Dat is een stuk minder dan ik dacht. (De Samsungs uit mijn Synology trokken iets van 10 watt per stuk in idle, dus 20 watt alleen voor de HDD's. Daarom dacht ik dat de HDD iets meer dan 3watt zouden trekken.)

[ Voor 16% gewijzigd door ST10©DE op 13-02-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Correct. Maar je moet natuurlijk wel peren met peren vergelijken. Dus niet een systeem zonder HDD en een systeem met 1x SSD en 3x HDD plus een USB Z-wave stick.

Derhalve mijn statement.

[Afbeelding]
Het is ook zeker zuinig. Maar ook als je dit "corrigeert" naar zonder HDDs en die Z-Wave stick eraf haalt kom je natuurlijk lang niet in de buurt van de Fujitsu borden die nog eens de helft hiervan gebruiken in het absolute minimum met PicoPSU en alleen een (NVME) SSD.

En jouw systeem zal dan weer vast en zeker zuiniger zijn dan mijn systeem met wel het Fujitsu bord, maar überhaupt al een ATX voeding, laat staan de 3 3,5" HDDs die er in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

RobertMe schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Het is ook zeker zuinig. Maar ook als je dit "corrigeert" naar zonder HDDs en die Z-Wave stick eraf haalt kom je natuurlijk lang niet in de buurt van de Fujitsu borden die nog eens de helft hiervan gebruiken in het absolute minimum met PicoPSU en alleen een (NVME) SSD.

En jouw systeem zal dan weer vast en zeker zuiniger zijn dan mijn systeem met wel het Fujitsu bord, maar überhaupt al een ATX voeding, laat staan de 3 3,5" HDDs die er in zitten.
Zie mijn post hierboven, las het even verkeerd. Die Fujitsu zal idd zuiniger zijn. Maar je hebt natuurlijk ook het prijsverschil in het MoBo en hier slecht verkrijgbare 9e generatie proc's. As said, van 43 naar 11 en een paar maanden geleden ook de plasma TV vervangen voor een LED exemplaar. Alleen het thuiswerken he......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:42:
@RobertMe
Ow wacht, ik las je comment even verkeerd. Je zegt dus dat de HDD's dus slecht 3 watt trekken? Dat is een stuk minder dan ik dacht. (De Samsungs uit mijn Synology trokken iets van 10 watt per stuk in idle, dus 20 watt alleen voor de HDD's. Daarom dacht ik dat de HDD iets meer dan 3watt zouden trekken.)
Aangezien de schijven perfect op USB 2 werken en er dan maar 0,5A geleverd kan worden zullen ze sowieso niet meer dan 2,5W per stuk verbruiken :). En ik meen dat @mrmrmr hier wel eens vaker heeft gepost dat die Seagates maar 0,85W gebruiken in idle. Maar daar moet je mij niet op vast pinnen. Maar dan zou je dus op zeg om en nabij de 3W voor de 3 schijven tezamen uit komen.

En die Samsungs waar je aan refereert zijn vast 3,5" modellen. Mijn geshuckte WD Elements schijven gebruiken volgens mij ook een 30W voor 3 stuks, dus dan ook 10W per schijf. Overigens meen ik nu ook dat mijn systeem zonder HDDs, maar alleen Kingston A2000 SSD, met ATX voeding ook rond de 10W verbruikte. Dus jouw systeem met PicoPSU en 3HDDs is ongeveer net zo zuinig als Fujitsu met ATX voeding en zonder schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST10©DE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:45:
Missie geslaagd!

Vandaag kreeg ik eindelijk de juiste sata stroomkabels binnen zodat ik de Cooler Master Elite 110 dicht kon schroeven en in de 10" netwerkkast in de kelder kon plaatsen.

Met het opstarten piekte het systeem op 35 watt, nog altijd minder dan de Synology en Thinclient samen in idle. Na een half uurtje daalde die naar 13 watt en nu, nog een half uur later geeft ie 11 watt aan. Ruim 30 watt minder, ik ben tevreden.

Geen slechte prestatie voor een chipset cq moederbord waarvan beweerd wordt dat die niet zuinig zijn me dunkt? Ik heb overigens een Brennenstuhl Primera-Line energy meter PM 231 E in bestelling staan om correct te meten.
Als je meet zorg dan dat het besturingssysteem de monitor redelijk snel in de slaapstand zet. Dat scheelt.

Als we aannemen dat je meter correct meet: de schijven doen ongeveer 0,85W draaiend per stuk (misschien iets minder omdat je uitvoeringen hebt met minder GB's), dus je kaal verbruik is ongeveer 11W - 2,55W = 8,45W. Misschien heb je nog een ventilator draaien, dat voegt ook nog iets toe. Vergelijk het met de metingen onder de knop "gepinde posts".

Een D3643-H haalt 2,9W-3,4W met Windows of Linux. Die kun je ook terugvinden onder de gepinde posts.

Metingen zijn trouwens welkom, of het nu meevalt of tegenvalt. Voor de vergelijkbaarheid is het wel handig om een meting te doen als volgt: zuinigheidsoptimalisaties, monitor in slaapstand, 1 SSD, bedrade USB muis+toetsenbord, geen extra's zoals hard disks, controllers, grafische kaarten en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Als je meet zorg dan dat het besturingssysteem de monitor redelijk snel in de slaapstand zet. Dat scheelt.

Als we aannemen dat je meter correct meet: de schijven doen ongeveer 0,85W draaiend per stuk (misschien iets minder omdat je uitvoeringen hebt met minder GB's), dus je kaal verbruik is ongeveer 11W - 2,55W = 8,45W. Misschien heb je nog een ventilator draaien, dat voegt ook nog iets toe. Vergelijk het met de metingen onder de knop "gepinde posts".

Een D3643-H haalt 2,9W-3,4W met Windows of Linux. Die kun je ook terugvinden onder de gepinde posts.

Metingen zijn trouwens welkom, of het nu meevalt of tegenvalt. Voor de vergelijkbaarheid is het wel handig om een meting te doen als volgt: zuinigheidsoptimalisaties, monitor in slaapstand, 1 SSD, bedrade USB muis+toetsenbord, geen extra's zoals hard disks, controllers, grafische kaarten en dergelijke.
Ik draai Debian 10. Ik heb geen monitor aangesloten (alleen CLI) maar wel een fan van de cpu koeler en een case-fan. Die laatste kan wel uit gok ik.

En zoals gezegd is er een Z-wave USB stick aangesloten. Die kan ik er wel een keer vanaf halen om te kijken wat dat scheelt als de Brennesntuhl binnen is. En als ik een goede bui heb, en het weer niet, kan ik de HDD's afkoppelen. Moet kunnen voor een middagje zonder dat de familie er last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Ik draai Debian 10. Ik heb geen monitor aangesloten (alleen CLI) maar wel een fan van de cpu koeler en een case-fan.
Ik bedoel deze instelling:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=5"
in /etc/default/grub

Dit zet de monitor na 5 seconden uit. Desgewenst omhoog aanpassen, het kan lastig zijn als je ervoor zit te werken.

Wat dit doet is dat het de GPU in een power save stand zet. Dat is wat zorgt voor een flinke besparing. Je hebt voor remote control zoals SSH2 de GPU niet nodig.
Die laatste kan wel uit gok ik.
Ja, meestal kan 1 van de 2 wel uit. Ik heb zelf alleen nog passieve koelers.
En zoals gezegd is er een Z-wave USB stick aangesloten. Die kan ik er wel een keer vanaf halen om te kijken wat dat scheelt als de Brennesntuhl binnen is. En als ik een goede bui heb, en het weer niet, kan ik de HDD's afkoppelen. Moet kunnen voor een middagje zonder dat de familie er last van heeft.
Zenders hebben de neiging ook flink wat te verbruiken, vooral als ze continu zenden. Voor een goede vergelijking moet die wel uit.

USB (opslag-)sticks hebben trouwens ook een verbruik. Sommige (snelle USB3's) zelfs meerdere Watts. Die worden dan ook behoorlijk heet. USB2 sticks zijn meestal flink zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
[...]
Er zijn NUC's waar je zowel een NVME als een SATA SSD kan insteken. Zo kan je toch een backup maken van het ene op het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Er zijn NUC's waar je zowel een NVME als een SATA SSD kan insteken. Zo kan je toch een backup maken van het ene op het andere?
En wat is er mis met een externe hdd aangesloten op usb3?

Ik doe dat niet eens. Nucjes draaien Ubuntu en Docker. Data wordt gebackupped naar de cloud. Toen mijn Samsung 830 spontaan crashte (bekend fenomeen van deze ssd) heb ik via usb stick weer Ubuntu en Docker op een nieuwe ssd gezet, backup teruggezet en gaan met die banaan :o

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

Cafe Del Mar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Klopt, maar ik doelde meer op RAID 1. Mocht er dus een disk uitvallen dan werkt je pc/server nog steeds. Nu zou je dus bij uitval van je boot disk, een complete herinstallatie moeten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij uitval onder Linux kun je de image backup terugzetten, daarna updaten en dan de laatste restore er overheen (configuratie en data bestanden). Onder Windows hetzelfde. Image backups kunnen worden gemaakt terwijl alles draait, maar beter is een backup maken terwijl vanaf een USB bootstick naar een USB drive.

Herinstallatie is niet nodig. Die image en file backups zijn altijd nodig want besturingssysteem of gebruiker kan ook een fout maken. Ik heb veel vaker meegemaakt dat software of beheerders iets kapot maken dan hardware. Ook al heb ik een flinke collectie kapotte of onbetrouwbare schijven verzameld.

Bij SSD's van een goed merk zoals Samsung is de bedrijfszekerheid enorm hoog. Boot disks zijn typisch SSD's. Ik zie geen noodzaak om methoden zoals RAID te gebruiken in normale thuisservers bovenop de obligate backup.

offtopic:
Heb je een bedrijf met veel medewerkers (die €€€ kosten als ze niets doen), dan kies je een oplossing met redundantie op hoog niveau. Daarbij kan hardware ook worden gevirtualiseerd.

Bedrijven gebruiken tegenwoordig vaak virtualisatie, waarbij het maken van een complete backup (inclusief geheugen data) mogelijk is en te restoren naar compleet andere hardware. Dat kan als er een hardware virtualisatie is. Bedrijven die van "the cloud" gebruik maken zullen nog wel ontdekken wat het betekent om off line te raken en ze moeten eens uitzoeken wat vendor lock-in voor gevolgen heeft. Denk aan het geval Parler, dat als waarschuwing kan dienen voor IT managers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 20:33
Ter referentie, ik heb een Helios64 die 37W uit de muur trekt. Met 3.3W voor 5 harde schijven, blijft er 20.5W voor het systeem.

Niet zo zuinig als wat ik van jullie lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
RlndVt schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:22:
Ter referentie, ik heb een Helios64 die 37W uit de muur trekt. Met 3.3W voor 5 harde schijven, blijft er 20.5W voor het systeem.

Niet zo zuinig als wat ik van jullie lees.
Hoe bevalt ie? Op zich wel leuk ding lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
Ja bevalt zeer goed. In het begin wat stabiliteit problemen met software kinder ziektes maar nu draait hij zeer lekker.

Is soms nog vervelend dat niet alle software ook op arm64 draait, maar ik zie dat in de toekomst veranderen.

Btw, met powertop heb ik zo'n 2W extra weten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powaq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-08 14:21
Ik ben al enkele dagen dit draadje aan het uitspitten op zoek naar wat info voor een nieuwe home server te bouw. Momenteel draai ik nog een RaspberryPi 2 met daarop Home Assistant, OpenVPN, pihole, Unifi controller, nut server. Daarnaast heb ik een Synology DS918+ die eigenlijk enkel aan gaat als ik nieuwe data will offloaden van m'n computers en wekelijkse Time Machine backup van de computers in huis.

Nu was ik aan het kijken om m'n RPI2 (±2,5W continu verbruik) vervangen met iets krachtiger waar ik VMs op kan draaien en dat ook tegelijk mijn Ubiquiti USG (±7-8W continu) kan vervangen (door pfsense). Met andere woorden ik zoek iets dat beide toestellen kan combineren. Het verbruik hiervan zou toch wel onder de 10W moeten komen anders is het de moeite niet lijkt mij. Misschien dat ik op termijn ook de NAS functionaliteit hier in onder breng, maar op zich doet de Synology wat hij moet doen.

De Fujitsu boards + Intel G5400 + SSD lijken wel interessant in ieder geval. Zijn er boards met 2 of 3 LAN poorten? Eigenlijk zou ik er denk ik 3 nodig hebben lijkt mij? IN/UIT voor pfsense en 1 voor de andere gewone VM (eventueel 1 VM met docker, al vind ik VMs wel makkelijker dan docker).

Is dat iets wat je realistisch onder de 10W krijgt? Met VMs? Want ik zie heel veel heel mooie idle verbruiken, maar hoe realistisch is dat allemaal met een beetje load (en dan denk ik vooral aan pfsense, in een gewone huis/tuin/kuiken omgeving).

Bijkomend vraagje: Is de Intel G6400 minder zuinig dan de 5400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@powaq pfsense draait op FreeBSD, wat helaas niet zo zuinig is. 7W is dan wat je mag verwachten op een zuinig moederbord. Als je per se als VM's met pf wil draaien, zou ik Linux als basis kiezen met daaronder een pf VM. Je kan losse I210 I211 LAN insteekkaarten toepassen, die zijn redelijk zuinig met 0,5W verbruik (EEE). Ik heb zelf deze. Te verkrijgen via de Chinese aanbieders.

Ik wacht nog op de dag (∞) dat pf iptables/nft vervangt onder Linux.

Je zult met een overstap naar 1 systeem niet veel winnen qua zuinigheid, maar je kan het wel op 1 krachtig systeem onder brengen met ongeveer hetzelfde verbruik.

Als je de firewall native draait (bijvoorbeeld iptables onder Debian), dan kun je wel een zuiniger systeem maken, met een verbruik van onder 4W (met 2 insteekkaarten). Natuurlijk neemt dat toe met de belasting, dus als het systeem continu data aan het processen is voor grafiekjes wordt dat hoger.
Dat is mijn keuze. Ik vind pf fijn om mee te werken, maar wegens de onzuinigheid van FreeBSD maak ik toch de keuze voor Linux en iptables/nft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
mrmrmr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:17:
@RlndVt Zit er een instelbare BIOS op? Ik kon geen handleiding vinden voor het apparaat.
Heb er nooit een beeldscherm aangesloten maar volgens mij niet. Start als een raspberrypi direct op vanaf sdkaart.
Welke schijven heb je precies?
code:
1
2
3
4
5
6
7
> lsblk -S
NAME HCTL       TYPE VENDOR   MODEL                 REV TRAN
sda  0:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EZRX-00D8PB0 0A80 sata
sdb  1:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EFRX-68EUZN0 0A82 sata
sdc  2:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EFRX-68EUZN0 0A82 sata
sdd  3:0:0:0    disk ATA      WDC_WD80EDAZ-11TA3A0 0A81 sata
sde  4:0:0:0    disk ATA      WDC_WD80EDAZ-11TA3A0 0A81 sata

Een 3TB WD Green, tweemaal 3TB WD Red, en tweemaal 8TB WD white.
Er zit zo te lezen ook een Li-ion UPS in, dat kan/zal de verbruikscijfers beinvloeden.
Hoe zou die beïnvloeden? Als die eenmaal opgeladen is lijkt het mij dat daar niks meer mee hoeft te gebeuren. Ofwel het zou uitmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

RlndVt schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:29:
[...]
Heb er nooit een beeldscherm aangesloten maar volgens mij niet. Start als een raspberrypi direct op vanaf sdkaart.

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
> lsblk -S
NAME HCTL       TYPE VENDOR   MODEL                 REV TRAN
sda  0:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EZRX-00D8PB0 0A80 sata
sdb  1:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EFRX-68EUZN0 0A82 sata
sdc  2:0:0:0    disk ATA      WDC_WD30EFRX-68EUZN0 0A82 sata
sdd  3:0:0:0    disk ATA      WDC_WD80EDAZ-11TA3A0 0A81 sata
sde  4:0:0:0    disk ATA      WDC_WD80EDAZ-11TA3A0 0A81 sata

Een 3TB WD Green, tweemaal 3TB WD Red, en tweemaal 8TB WD white.

[...]

Hoe zou die beïnvloeden? Als die eenmaal opgeladen is lijkt het mij dat daar niks meer mee hoeft te gebeuren. Ofwel het zou uitmiddelen.
Een UPS verbruikt altijd stroom, net zoals bij een PSU is er een rendement op basis van usage. Als je een goede UPS die past bij het verbruik, dan haal je volgens ergens in de 90% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
Ankh schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Een UPS verbruikt altijd stroom, net zoals bij een PSU is er een rendement op basis van usage. Als je een goede UPS die past bij het verbruik, dan haal je volgens ergens in de 90% rendement.
Om met de andere systemen hier te vergelijken zou ik dus het beste het batterijtje even los moeten koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

RlndVt schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Om met de andere systemen hier te vergelijken zou ik dus het beste het batterijtje even los moeten koppelen.
Ik ken het systeem zelf niet, is het niet een systeem/module? Zelf heb ik een NAS met een losse APC UPS(je) staan. Dus de stekker van de NAS gaat in de UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
Ankh schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Ik ken het systeem zelf niet, is het niet een systeem/module? Zelf heb ik een NAS met een losse APC UPS(je) staan. Dus de stekker van de NAS gaat in de UPS.
Nee de UPS/batterij is met een 6 pin molex verbonden.

https://wiki.kobol.io/helios64/kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Misschien niet zo zeer spannend, maar voor mij wel een verrassing. De TP-Link HS110 is wat mij betreft prima te gebruiken om het wattage te meten. De Brennenstuhl geeft dezelfde waarde's aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eujGS2SZf_7saITCg_csulKvZPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6DIyOy7CgU0Sr9hPTyTcHf23.jpg?f=user_large

Geprobeerd om nog even te meten zonder harde schijven (dus alleen de ssd) en Z-wave USB stick, maar toen startte het systeem niet door. Zal ik binnenkort even een keer proberen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
Mars Warrior schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:01:
[...]

En wat is er mis met een externe hdd aangesloten op usb3?

Ik doe dat niet eens. Nucjes draaien Ubuntu en Docker. Data wordt gebackupped naar de cloud. Toen mijn Samsung 830 spontaan crashte (bekend fenomeen van deze ssd) heb ik via usb stick weer Ubuntu en Docker op een nieuwe ssd gezet, backup teruggezet en gaan met die banaan :o
Ik doe dat nu ook zo, ben wel aan het denken om mijn dockers te syncen naar cloud gitlab :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yarisken schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Ik doe dat nu ook zo, ben wel aan het denken om mijn dockers te syncen naar cloud gitlab :-).
Een deel van de applicaties die ik gebruik heeft zelfs ingebouwdw github ondersteuning. Zelfs 2-way sync.
Dus ik heb inderdaad een aantal private repos aan wat docker containers hangen als backup _/-\o_

Wel handig als er wat kapot is, en je documentatie container er ook niet meer is. Nu staat alles van wikijs ook in github, en kan ik van daaruit alles stapsgewijs aflopen om de hele installatie weer op te bouwen.

Ben nog bezig om gitops goed te begrijpen. Dan kan ik de hele installatie van ca 30 containers volautomatisch vanuit git laten plaatsvinden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VRHA
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zoek hier ook wat hulp bij het uitbouwen van een homelab/home server. Er is online zo weinig te vinden over power consumption minimaliseren...

As-is
Ik ben gestart met een home server met wat ik liggen had: op dit moment draai ik Proxmox met 3 VMs (omv, pfsense, vm ubuntu server met 20-tal docker containers) op een 7 jaar oude laptop (i7, interne ssd + een enkele 4TB externe harde schijf verbonden via USB3). Inclusief switch en WiFi access point verbruikt dit iets van een 22W "idle" met pieken richting de 40W. Gezien dat ding toch 7 jaar oud is begin ik uit te kijken naar iets anders...

To-be
Clusters spreken mij enorm aan (Ceph voor data storage: 1 SSD pool en 1 HDD pool, Kubernetes voor containers) en zou dit graag willen gebruiken in mijn volgende setup. Overkill voor thuis maar het is voornamelijk om te leren. Als ik het zo opzet zou ik ook effectief de redundancy voordelen van deze systemen ook effectief willen ervaren (dus niet gewoon alles simuleren in VMs op 1 stevige server). Dan kom ik echter op een minimum van 3 "servers/nodes".

Opties
Ik zie twee opties momenteel:
- Optie 1: 3 servers "converged": dit zou betekenen dat iedere server (x86) op zijn minst een 2/3 VM's (mogelijks Ceph OSD best rechtstreeks zonder VM) zou moeten kunnen draaien: data storage (Ceph OSD), worker node (K8S), master/monitor nodes (K8S + Ceph Mon).
- Optie 2: Data en applications effectief afsplitsen van elkaar. Dus 3 dedicated data storage (Ceph OSD) servers (waarschijnlijk x86 aangezien ik voor SATA niet meteen wil beginnen prutsen met usb power hubs etc). Dan nog eens 3 servers (bv. 3 x RPI4 8GB RAM) als worker nodes en nog een extra 3 servers (bv. 3 x RPI4 8GB RAM) als master/monitor nodes.

Hardware
Ik dacht momenteel aan de volgende hardware per x86 server.
Disclaimer: ik ben bijzonder slecht op de hoogte van hardware.

Optie 1 (converged nodes):
- Mobo: ASRock H470M-ITX/AC (ik wil minstens 1 PCIe expansion slot, 2 NVMe slots, en een paar SATA slots, komt standaard met 2 NICs wat handig is voor Ceph)
- CPU: Intel i3-10100(F) (4 cores, 8 threads: 2-3 VMs - 2 cores, 4 threads worker node + 1 core, 2 threads voor masters en ceph osd)
- RAM: 16 of 32GB DDR4
- PSU: Mini-Box PicoPSU-120
- Boot drive: NVMe M2 (bv 256GB of kleiner)
- Ceph SSD pool drive: NVMe M2 1TB
- Ceph HDD pool drive: 1 x 4TB HDD (bv. WD Red Plus). Waarschijnlijk op termijn uit te breiden naar 2 x 4 TB HDD per server.

Voeg nog een case toe en ik kom uit op +/-650EUR per server exclusief de "data drives". 900EUR per server inclusief 1 TB NVMe en 4 TB HDD. (Duur x 3...)

Optie 2 (dedicated storage nodes):
- Mobo: ASRock H470M-ITX/AC (ik wil minstens 1 PCIe expansion slot, 2 NVMe slots, en een paar SATA slots, 2 NICs is zeer handig voor Ceph)
- CPU: Intel Pentium Gold G6400 (2 cores, 4 threads, geen VMs, zeer vaak idle)
- RAM: 8 of 16GB DDR4
- PSU: Mini-Box PicoPSU-90
- Boot drive: NVMe M2 (bv 256GB of kleiner)
- Ceph SSD pool drive: NVMe M2 1TB
- Ceph HDD pool drive: 1 x 4TB HDD (bv. WD Red Plus). Waarschijnlijk op termijn uit te breiden naar 2 x 4 TB HDD per node.

Voeg nog een case toe en ik kom uit op 480EUR per server exclusief de "data drives". 730EUR per server inclusief 1 TB NVMe en 4 TB HDD. (Nog steeds duur x 3... Met het prijsverschil koop ik me ook weer geen hoop RPI4B dus in totaal wellicht weinig verschil...).

Vragen
- Is hier iemand in een positie om in te schatten wat het meest zou verbruiken: 3 converged servers met VMs en daarvoor een zwaardere CPU VS meerdere zeer low-power servers combineren? Mijn gevoel zegt me dat 3 converged servers waarschijnlijk zuiniger gaat uitkomen?
- In de openingspost staat dat de CPU niet meer zoveel impact heeft tegenwoordig. Maar blijft dat ook zo als we beginnen kijken naar CPUs zwaarder dan de Celerons en/of Pentiums (bv de i3-10100F)?
- Iemand die advies zou kunnen geven over de CPU. Wie ziet er alternatieven voor iets wat met gemak 2-3VMs kan draaien en toch low power blijft? Ik heb een beetje schrik om de Pentium Gold te combineren met meerdere VMs (K8s master, K8s worker, Ceph). Al lijkt de K8s worker de enige VM die echt zwaar belast gaat worden 99% van de tijd. Maar het is net wanneer iets fout gaat lopen (1 van de distributed servers gaat down) dat zowel de K8S master en Ceph belasting gaat pieken. Ik snap dat je niet EN performance EN zuinigheid kan hebben. Maar wat als een Pentium Gold onvoldoende is: wat zou dan de volgende stap zijn?
- i3-10100 of i3-10100F? Of zou ik voor zo een use case toch al eerder naar i5 moeten kijken?
- Iemand die een inschatting zou kunnen maken van verbruik (alle 3 servers). Ik hoop in totaal niet boven de 90-100W uit te komen. Indien dat echt niet realistisch is dan gaat het hele idee van "distributed storage/containers" waarschijnlijk niet door. Ik blijf zelf wat onzeker of ik echt wel 90-100W continue verbruik kan accepteren. Meer zekerheid over een cijfer zou me echter hopelijk toelaten de knoop door te hakken.
- Vanaf welk punt (Wattage) stopt PicoPSU steek te houden?
- Zou de PicoPSU 120W voldoende zijn in combinatie met de i3-10100F en 2 NVMe + 1 HDD (op termijn 2 HDD)?
- Iedereen die wil meedenken/discussieren is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VRHA ,
  • hobbies kosten geld 8)
  • k8s is niet zuinig, afhankelijk van de distro - k8s, k3s, k0s, mikrok8s - kun je ook een 10-40% cpu load op je control plane verwachten naast een lekkere i/o load dankzij etcd of sqlite/dqlite (mijn eigen ervaring)
  • ceph op een vm zou ik niet aan beginnen vanwege de performance. Redhat waarschuwde daar in het verleden ook voor. Kijk ook eens naar OpenEBS.
Verder: leuk project. Zal ff wat tijd kosten om goed op te zetten en te beheren. K8s is zoveel complexer dan een simpele docker swarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Beetje luie vraag, maar heeft iemand al een zuinig systeempje met HDMI 2.1 kunnen bouwen?

Ik wacht met smart op mATX of liever NUC/Barebone ala ASRock Deskmini met HDMI2.1, maar zelfs de laatste NUC's lijken niet verder dan HDMI 2.0b te komen.

Ik wil graag een upgrade van mijn Deskmini 110 doen, maar dan wel toekomstbestending met HDMI 2.1 (hij hangt aan de TV).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRHA
Mars Warrior schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:59:
@VRHA ,
  • k8s is niet zuinig, afhankelijk van de distro - k8s, k3s, k0s, mikrok8s - kun je ook een 10-40% cpu load op je control plane verwachten naast een lekkere i/o load dankzij etcd of sqlite/dqlite (mijn eigen ervaring)
Dit is nu interessant om hier effectief cijfers rond te zien. Liefst pas ik de pure k8s toe; ja hogere leercurve en meer overhead maar ook praktisch relevanter.

1. Snap ik dit goed dat ik kan verwachten dat mijn systeem dan zou gaan "idlen" op een 40% CPU?
2. Die 10-40% CPU load: over wat voor een CPU heb je het dan? Kan het dat ik met een Pentium Gold bv al aan 50-70% zit :)
3. Iemand die dit hier concreet kan linken aan een Wattage verbruik (met bv een i3-10100 of een Pentium Gold)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VRHA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Dit is nu interessant om hier effectief cijfers rond te zien. Liefst pas ik de pure k8s toe; ja hogere leercurve en meer overhead maar ook praktisch relevanter.

1. Snap ik dit goed dat ik kan verwachten dat mijn systeem dan zou gaan "idlen" op een 40% CPU?
2. Die 10-40% CPU load: over wat voor een CPU heb je het dan? Kan het dat ik met een Pentium Gold bv al aan 50-70% zit :)
3. Iemand die dit hier concreet kan linken aan een Wattage verbruik (met bv een i3-10100 of een Pentium Gold)?
Kijk maar ff hier: Het grote Kubernetes topic voor wat screenshots van CPU en RAM gebruik. En die zijn voornamelijk van ‘lichte’ distro’s. Als jij een full blown k8s wilt opzetten, dan denk ik dat je er nog wat resources bij op kunt tellen :X

Mijn testsysteempje doet idle dacht ik 4W. En met k3s - kaal, geen containers verder - gaat dit al richting de 15W uit mijn hoofd. Daar is niks zuinigs meer aan. En dat met een 4590T als cpu.

Met docker swarm is het idle verbruik iets meer dan die 4W (nog geen 1% cpu usage), dus met meerdere fysieke machines een heel stuk zuiniger / goedkoper vwb stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VRHA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:23:
Vragen
- Is hier iemand in een positie om in te schatten wat het meest zou verbruiken: 3 converged servers met VMs en daarvoor een zwaardere CPU VS meerdere zeer low-power servers combineren? Mijn gevoel zegt me dat 3 converged servers waarschijnlijk zuiniger gaat uitkomen?
Het hangt ervan af wat de VM's inhouden. Zuinige servers hebben een optimalisatie van 3 belangrijke componenten: hardware, software (besturingssysteem en applicaties) en configuratie. Om echt zuinige servers te bouwen heb je ze alle 3 nodig.
- In de openingspost staat dat de CPU niet meer zoveel impact heeft tegenwoordig. Maar blijft dat ook zo als we beginnen kijken naar CPUs zwaarder dan de Celerons en/of Pentiums (bv de i3-10100F)?
Kijk naar het verbruik die hardware.info rapporteert over processoren. Bepaalde gaming processoren en many-core processoren zijn helemaal niet zuinig meer.

Zogenaamd zware processoren zijn mogelijk niet wat ze pretenderen te zijn. Ze draaien niet vaak op topsnelheid en ze hebben een modern besturingssysteem nodig om er alles uit te halen. Pentium's en i3's hebben vaak extra ondersteuning zoals voor ECC. Vaak zijn server processoren trager maar wel ingericht voor veel clients (veel verwerkingsprocessen), maar die heb je thuis typisch niet.
Iemand die advies zou kunnen geven over de CPU. Wie ziet er alternatieven voor iets wat met gemak 2-3VMs kan draaien en toch low power blijft?
VM's is het stapelen van besturingssystemen, met extra belasting, daarom zijn lichte vormen van virtualisatie of juist consolidatie (samenvoeging van de apps) aan te raden. Je hoeft niet echt web servers te scheiden van een mail server bijvoorbeeld. Dat kan prima samen.
i3-10100 of i3-10100F? Of zou ik voor zo een use case toch al eerder naar i5 moeten kijken?
Kijk liever eerst naar wat het zuinigste basissysteem is. Momenteel is dat een Fujitsu/Kontron D3642-B/D3643-H/D3644-B. Dat is een 300 series chipset met bijbehorende processoren (de Pentium Gold G5400 en i3-9100 typisch).
Iemand die een inschatting zou kunnen maken van verbruik (alle 3 servers). Ik hoop in totaal niet boven de 90-100W uit te komen. Indien dat echt niet realistisch is dan gaat het hele idee van "distributed storage/containers" waarschijnlijk niet door. Ik blijf zelf wat onzeker of ik echt wel 90-100W continue verbruik kan accepteren. Meer zekerheid over een cijfer zou me echter hopelijk toelaten de knoop door te hakken.
Als je aan die cijfers denkt, dat gaat het waarschijnlijk veel meer om wat de belasting van de applicaties en de VM's is dan aan de mogelijkheden van de hardware. De optimalisatiemogelijkheden zitten vooral in de inrichting. (Ik weet niet precies wat je gaat draaien, heb het niet gemeten en daarom kan ik er geen zinnige uitspraak over doen.)

Een server kan 3W idle verbruiken. Van belang is dan wat voor applicatie je gaat draaien. Is dat allerlei virtualisatie of API's die "stationair" al een fors verbruik hebben, dan kom je niet op een zuinige server uit. Zoveel invloed heeft de hardware niet. (Nou ja, je kunt ook voor server hardware kiezen met SAS controllers, remote access controllers, ontbrekende low power ondersteuning, ondersteuning voor processoren >95W TDP: dat kost de nodige Watts).
Vanaf welk punt (Wattage) stopt PicoPSU steek te houden?
Vanaf 50W is het verbruik gelijk aan ATX voedingen. Als je nooit minder dan 40W gaat verbruiken, dan kun je kiezen voor een goedkopere ATX voeding. Hoe lager het verbruik, hoe meer invloed de PicoPSU zal hebben. Een ATX voeding bijvoorbeeld kan al een 8W eigen verbruik hebben. Bij 16W aan de stekker kun je dan fors winnen met een PicoPSU: van 50% naar ~84% efficiëntie.
- Zou de PicoPSU 120W voldoende zijn in combinatie met de i3-10100F en 2 NVMe + 1 HDD (op termijn 2 HDD)?
Een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter is voldoende als de harde schijf een zuinige 2.5" is. Bijvoorbeeld onder Debian, zonder software virtualisatie, zonder hardware virtualisatie. Zou je kunnen uitkomen op circa 8W kaal idle (zonder hard disks). Met een zuinige 300 series chipset moederbord op ca. 3 tot 4W kaal idle.

Niet aan te raden zijn 3.5" hard disks, dan zou de voeding het best groter kunnen zijn. Zie de tekst van de tips in de 2e post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
@mrmrmr Waarom wilde je weten welke schijven ik precies gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

VRHA schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:23:

To-be
Clusters spreken mij enorm aan (Ceph voor data storage: 1 SSD pool en 1 HDD pool, Kubernetes voor containers) en zou dit graag willen gebruiken in mijn volgende setup. Overkill voor thuis maar het is voornamelijk om te leren.

...

- Iedereen die wil meedenken/discussieren is welkom!
Met gelijkaardig project bezig. Ceph even getest maar dat viel dik tegen. Niet zozeer throughput maar latency. Was gewoon totaal onwerkbaar voor vm's. Wel met gbit maar verre van saturated. Benieuwd of jij betere ervaringen hebt ...

Gluster even getest en dat werkte al een stuk vlotter ...

Telkens met proxmox op 3 nodes met 1 klassieke hdd in elke node.

Nu bezig met storage spaces direct ( via werk windows licenties dus $$$ aspect licenties valt weg). Heb ook paar windows vm's en die draaien toch stukken vlotter op hyperv dan op proxmox. Linux vm's maakt het weinig uit of ze op kvm of op hyperv draaien.

Uit info in dit topic kwam ook naar voren dat Windows zuinig is (zuiniger dan linux en helemaal in vgl met freenas/freebsd).

Voorlopig neig ik dus naar een hyperconverged 3 a 4 node setup met s2d of gluster of ceph (in dalende volgorde vab voorkeur)

Huidige nas mobo verbruikt 30 a 35 watt. Ziu graag vervangen door cluster aan zelfde power budget. Bijkomend voordeel : geen spof meer. Nu is nas stuk = alles down.

Met d3644 nodes + g5400 zit je aan 4 a 5 watt per node. Dus moet doenbaar zijn.

Maar eigenlijk hoort zeker het software gedeelte niet echt thuis in dit topic. Anders een apart topic maken ? Het grote Hyper converged cluster topic ? (Compute+storage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RlndVt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:29:
@mrmrmr Waarom wilde je weten welke schijven ik precies gebruikte?
Omdat het verbruik van diverse schijven verschilt.

Je noemde 3,3W voor de schijven. 5 keer 3,3W is 16,5W plus 20,5W is inderdaad 37W. WD drives tot 4TB doen inderdaad ongeveer 3W per stuk in idle (draaiend). De grotere schijven, met name die met helium vulling (7200 rpm en voormalig HGST) verbruiken meer.

Je kunt aan verbruik winnen door ze in spindown te zetten of door in de toekomst 2.5" disks te gebruiken, mits dat goed werkt met je bestandssysteem. De bestaande 3.5" drives kun je nog prima benutten voor backup via USB3.

Een alternatieve strategie is hele grote 3.5" schijven kopen, die zijn doorgaans zuiniger per TB opslag dan kleinere 3.5" disks, maar toch zijn de 2.5" 5TB meestal beter. Zie onderaan deze blogpost voor een overzicht: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
mrmrmr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Omdat het verbruik van diverse schijven verschilt.

Je noemde 3,3W voor de schijven. 5 keer 3,3W is 16,5W plus 20,5W is inderdaad 37W. WD drives tot 4TB doen inderdaad ongeveer 3W per stuk in idle (draaiend). De grotere schijven, met name die met helium vulling (7200 rpm en voormalig HGST) verbruiken meer.
Hoeveel meer? :)

Ik ben bang dat mijn 8TB schijven met lucht gevuld zijn. Is zover ik weet onvoordelig voor warmte, dus waarschijnlijk ook in verbruik.
Je kunt aan verbruik winnen door ze in spindown te zetten of door in de toekomst 2.5" disks te gebruiken, mits dat goed werkt met je bestandssysteem. De bestaande 3.5" drives kun je nog prima benutten voor backup via USB3.

Een alternatieve strategie is hele grote 3.5" schijven kopen, die zijn doorgaans zuiniger per TB opslag dan kleinere 3.5" disks, maar toch zijn de 2.5" 5TB meestal beter. Zie onderaan deze blogpost voor een overzicht: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server
Ja plan is (uiteindelijk) een nieuw systeem die alleen met SSD's werkt. (Of bcachefs en grote 2.5" schijven erbij.) Dan kunnen de 3.5" schijven lekker lang idlen en alleen als cold storage dienen.

Mijn vermogen metingen zijn wel met wat actieve docker services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RlndVt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:44:
Hoeveel meer? :)

Ik ben bang dat mijn 8TB schijven met lucht gevuld zijn. Is zover ik weet onvoordelig voor warmte, dus waarschijnlijk ook in verbruik.
De WD schijven hebben goede spec sheets waarin je de waarden kunt opzoeken, maar de HGST's niet. De WD schijven die uit externe behuizingen komen hebben ook geen goede spec sheets.
Ja plan is (uiteindelijk) een nieuw systeem die alleen met SSD's werkt. (Of bcachefs en grote 2.5" schijven erbij.) Dan kunnen de 3.5" schijven lekker lang idlen en alleen als cold storage dienen.

Mijn vermogen metingen zijn wel met wat actieve docker services.
De meeste SSD's hebben een heel laag idle verbruik, maar de tendens de laatste jaren is wel naar een steeds hoger actief verbruik, vooral schrijven. Die komt al boven die van hard disks uit. Er zijn wel SSD's die een beperkt maximum verbruik hebben.

Voor thuisservers maakt het meestal voor hoe de gebruiker de snelheid ervaart niets uit. Daarom vind ik het niet verstandig om "supersnelle" (eigenlijk hebben ze alleen onder zware belasting een hogere doorvoer) SSD's in een thuisserver toe te passen. Dat is zonde van het geld.

In ieder geval kun je voor SSD's die continu, elke seconde, 20 acties hebben beter een SSD gebruiken met een laag maximum verbruik. Denk daarbij aan excessief loggende applicaties (slecht programmeerwerk).

Zelf gebruik ik o.a. Samsung 840, 850 en 860 EVO's en een 2TB QVO. De oudste zijn de beste en zuinigste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
mrmrmr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:45:
Een alternatieve strategie is hele grote 3.5" schijven kopen, die zijn doorgaans zuiniger per TB opslag dan kleinere 3.5" disks, maar toch zijn de 2.5" 5TB meestal beter.
Ik weet dat je zelf een hele andere mening bent toebedaan, maar ik vind dat je dit soort dingen niet kunt zeggen zonder op z'n minst de nadelen van 2.5"-disks te benoemen.

Hele volksstammen zijn voorgelogen door WD over het gebruik van SMR in hun 3.5"-range, met dramatische peformance in NAS'es tot gevolg. Daar zijn ze inmiddels een stuk eerlijker over, maar voor 2.5"-disks geldt nog steeds dat ze eigenlijk zonder uitzondering gebruik maken van SMR.

Daar kleeft een flink nadelen aan: namelijk dat deze schrijven vrij beroerd zijn in random write I/O, en - naarmate een disk voller raakt - soms ook bij sequentiële workloads door de mand vallen. In veelvoorkomende NAS-opstellingen kan dit ertoe leiden dat je met een disk zit die niet vooruit te branden is terwijl alle redundancy uit je array is. Disks die traag reageren worden ook nog wel eens uit RAID-arrays gegooid; als dat op het verkeerde moment gebeurt en je niet zelf weet hoe je dat repareert dan kun je de hele array afschrijven.

Nee, RAID is geen backup, maar als je vraagt hoeveel thuisgebruikers hun hele array netjes gebackupped hebben dan denk ik dat het er niet veel zijn

Iedereen die een (zuinige) NAS wil bouwen moet voor zichzelf af kunnen wegen of hij/zij wat watts wil besparen door 2.5"-disks te gebruiken, of dat het verstandiger is om 3.5"-disks (lees: CMR) te kopen omdat je bijvoorbeeld ZFS gebruikt.

Voordeel: ze zijn (veel) zuiniger.
Nadeel: SMR kan onwenselijk traag en/of onvoorspelbaar zijn (recent voorbeeld: ZFS)

En ook als je jezelf een minimum (bijvoorbeeld: CMR) oplegt kun je nog hele zinnige zuinigheidsafwegingen maken. Denk aan grotere disks (noemde je al), maar ook de heliumgevulde vs. traditionele schijven.

Af-en-toe lijken de adviezen hier wel heel stug gefocust op het elimineren van de allerlaatste watt, terwijl de meesten die om advies komen vragen waarschijnlijk meer geholpen zijn met een pragmatischere kijk; iemand die aangeeft dat hij een virtualisatie/kubernetes-cluster van 3-6 nodes overweegt te bouwen wil zich waarschijnlijk helemaal niet bezig houden met het consolideren van VMs om zo een hele Watt te besparen.

Bedenk goed; tenzij het je als sport ziet om tot de laatste watt te gaan kun je een jaar lang 20 Watt verstoken voor het geld waar je vroeger net (of net niet) een avondje uit voor had.

Nu we toch een concrete casus hebben: @VRHA's opzet is exact zo'n voorbeeld waar je heel erg voorzichtig dient te zijn met 2.5" (lees: SMR) disks. Sterker nog, die wil je absoluut niet gebruiken.

Ceph kent inherent al veel afhankelijkheden: een minimaal 'recommended' cluster van 3 nodes rapporteert een write pas als succesvol als 'ie op drie verschillende nodes is geland. Op basis daarvan kun je al beredeneren dat je daar niet het risico wil lopen op een node die te druk is met wat bitjes opnieuw over elkaar heen leggen.

Of vraag het aan de lead developer van Ceph:
Due to the nature of SMR these disks are very, very, very bad when it comes to Random Write performance. Random I/O is something that Ceph does a lot on the backing disks.

This results in disks spiking to 100% utilization very quickly causing all kinds of trouble with OSDS going down and committing suicide.
@VRHA Ceph is leuk om mee te experimenteren; ik zou zonder meer voor een oplossing gaan waarin het cluster gewoon colocated is. In plaats van losse nodes kun je dan beter een paar cores/reepjes bijprikken: dat gaat altijd zuiniger zijn.

Naast de genoemde (klassieke) Fujitsu x86-oplossingen kun je kijken of iets als de Odroid H2+ iets is. Er is vast genoeg over te vinden over hoe die dingen het in (kleine) Ceph/k8s-clusters doen. Ze zijn in ieder geval zeer zuinig; of de performance ook toereikend is mag je zelf uitzoeken.

De opmerking van @frv is ook wel terecht: verkijk je niet op de performance penalties van Ceph. Onwerkbaar is niet mijn ervaring (allerminst), maar locally attached NVMe is, veel, heel veel 'sneller'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thralas schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:00:
Voordeel: ze zijn (veel) zuiniger.
Nadeel: SMR kan onwenselijk traag en/of onvoorspelbaar zijn (recent voorbeeld: ZFS)
100% eens met je betoog, en heb hier ook al vaker "gestreden" tegen (het klakkeloze advies voor) SMR, o.a. omdat ik zelf ook in de valkuil was gevallen. Maar de post van mij van afgelopen weekend is "vertekend". Vanmiddag was de resilver afgerond, na 3 dagen en 2 uur zoiets (vrijdag ~1 uur tot vandaag ~3 uur). Maar dat was wel inclusief driekwart dag downtime van de Orange Pi die dood was na updaten (+ reboot) en een gekke quirk waardoor na reboot de resilver weer op ~400GB begon terwijl die al 500GB+ erop had zitten bij het rebooten, die bij mij thuis weer 4xxGB => 5xxGB had gedaan, en toen die terug offsite was geplaatst (voordat resilver was afgerond dus) weer vanaf 4xx begon. Dus effectief had die misschien nog wel 24 uur sneller kunnen zijn.
Wordt je daar blij van, effectief ~1,4TB schrijven op 2 dagen? Neen, zeer zeker niet (en die paar keer dat ik heb gekeken kwam de snelheid ook zeker niet boven de 20MB/s, meestal zelfs maar ~3MB/s). Maar voor deze use case (offsite backup met elk uur ZFS sync & receive) doen ze het wel.

En tsja, dat ik de HDD initieel kocht als vervanging voor een 3,5" voor zwaarder gebruik "omdat die hier zo altijd wordt aangeraden" en daarbij totaal door de mand viel zie ik voor nu dan maar even door de vingers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb al zo vaak uitgelegd dat je geen RAID moet gebruiken en dat staat overal, in mijn laatste 10 berichten ook al weer, in de topic start en de blogposts. Het feit is nu eenmaal dat je voor thuisgebruik beter geen RAID kunt toepassen

Gebruik gewoon SSD's en alleen mechanische disks voor langdurige opslag. Gebruik geen RAID. Ik heb RAID veel te vaak fout zien gaan met veel meer downtime dan zonder RAID. De voordelen van RAID zijn er niet voor normaal thuisgebruik. Er zijn meer nadelen dan voordelen. Het kost veel stroom, het beschermt niet tegen de meest voorkomende problemen (softe fouten). Etc. etc. Je hebt echte backup nodig die echte bescherming biedt.

Typisch wordt dit opgevat als een aanval op iemand's systeem. Maar dat is mijn bedoeling helemaal niet. Ik probeer er naar te kijken op basis van de feiten binnen de doelstelling van deze topic. Dat mensen toch vasthouden aan een afgeraden systeem, dat is hun keuze.

Overigens is de gelijkstelling van SMR aan 2.5" onjuist, veel 3.5" disks zijn ook SMR.

Ik heb zelf veel slechte 3.5" schijven gehad en tot nu toe geen enkele slechte 2.5" schijf. Ze werken snel bij sequentiele benutting. Er is geen negatief verschil tussen de betrouwbaarheid van 3.5" en 2.5" disks, dat is een verkeerde beeldvorming. Ze zijn niet geschikt om 10 queues op los te laten of voor databases. Dat geldt eigenlijk voor elke mechanische disk. Gebruik SSD's daarvoor. Maak de juiste productkeuze.

Omdat het hier toch het zuinige server topic is, ga ik er wel van uit dat de adviezen worden gevolgd of dat je ten minste nagaat als je ervan afwijkt wat de gevolgen zijn. Een zuinige server bouwen is geen buffet. Je moet nagaan wat wel en niet kan. Ik hamer daarom altijd op het feit dat het niet alleen hardware is, maar ook de software en de inrichting. Helaas komen mensen hier soms pas als ze al een systeem hebben samengesteld die de server op hun werk weerspiegelt maar voor thuis niet een zuinige server kan worden doordat de software en inrichting niet gericht is op zuinigheid. Zuinigheid is niet slechts een kwestie van het kiezen van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik twijfel voor een - nog te bouwen NAS - ook tussen zuinigere 2,5" disks (met slecht reviews in de Pricewatch) en een "dikke" 3,5" disk met helium. Na wat opkuiswerk op de Synology zou ik met 4TB wel toe kunnen komen, maar een disk failure kost me (€€€ + tijd) meer dan een paar watt extra verbruik 6 jaar lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VRHA
Allemaal interessante reacties! Dank u!

@Mars Warrior :
Distro is dan waarschijnlijk eerst een knoop die ik moet doorhakken. Ik lees het Kubernetes topic ook eens door: bedankt voor de tip!

@mrmrmr :
Ik zie nu dat ik dingen vroeg die duidelijk inderdaad in post 2 stonden. Sorry! Bedankt om toch nog te antwoorden! Ik ga de Fujitsu/Kontron moederborden eens wat beter bekijken.

@frv :
Zelf nog geen ervaring. Bestond je cluster enkel uit HDD (zonder "WAL/DB" op een SSD - of in voorgaande versies de "journal")? Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen geweest zijn?

Ik zou sowieso een NVMe pool only willen maken dat zou moeten dienen als persistent volumes en wat losse office bestanden (bv. mijn vrouw toelaten bepaalde bestanden word/excel etc direct te kunnen bewerken rechtstreeks van nextcloud bv). Het zou inderdaad wel zeer teleurstellend zijn moest zo een NVMe pool niet snel genoeg zijn voor mijn use case, maar dat zou me verbazen.

De HDD pool is echt een typische "home media" use case: films, wat backups, home movies & familiefoto's... Dus een "write once - read sometimes/never". In principe staat die HDD pool 95% van de tijd idle en is het geen ramp als de writes wat langer zouden duren.

@Thralas :
Je hebt gelijk. Ik wil niet in de val lopen van blind hardware te kiezen en achteraf me te verbazen over een extreem hoog verbruik (dat ik niet kan verantwoorden). De laatste Watt is voor mij van minder belang. Initieel onderspeccen en dan tweedehands moeten verkopen en/of dingen moeten upgraden kost me meer geld dan die paar laatste Wattages.
Maar misschien zit ik dan dus een beetje in het foute topic: het gaat me hier inderdaad meer over de "meest zuinige setup voor mijn use case" en ik snap dat die vraag extreem moeilijk te beantwoorden. Ik zit echter in een positie dat ik niks zelf kan benchmarken zonder eerste serieus in hardware te investeren...

Odroid H2+ heb ik reeds bekeken maar is op het einde van de rit zo goedkoop niet. Het bord is niet super goedkoop en dan heb je nog apart RAM, voeding, case, boot drive etc nodig. Als ik de optelsom maak kan je gemakkelijk voor minder dan 100EUR extra de overstap maken naar een mobo/CPU combi waarbij je meer kracht hebt, heel wat meer kan uitbreiden (meer aansluitingen, PCIe slots...), op termijn een enkele component zou kunnen vervangen of met heel wat herbruikbare componenten zit naar de toekomst toe (denk alleen maar al aan bv een deftige case die je jaren voor verschillende builds zou kunnen gebruiken ivm de custom Odroid cases). Op langere termijn bekeken misschien dus wel goedkoper met een mobo/cpu.

Idle lijkt de Odroid H2+ inderdaad in de buurt te komen van de zeer lage Wattages die hier in dit topic te zien zijn (dus waarschijnlijk de setup met de Fujitsu/Kontron + Intel CPU).

Ik snap dat ik met zo een kleine cluster trager, duurder, complexer en met meer verbruik ga zitten. Dat in ruil voor redundancy (iets vliegt er uit en je moet niet onmiddelijk aan de bak om het terug werkende te krijgen) en een leerrijk/leuk project gezien mijn interesse voor clustering.

Algemeen: ik heb nu wel wat extra opzoekwerk weer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VRHA , je kunt - om het simpeler te maken - ook nog kijken naar een DRDB cluster van 2 nodes.
Als je van beide nodes een k8s master & worker maakt met een single VIP adres, dan zijn bij uitval van één van de nodes zowel je storage als je containers als je ingress nog gewoon beschikbaar.

Betekent wel dat je alles dus op één node moet kunnen draaien, dus daar moet je dan wel rekening mee houden met het configureren daarvan. Iha dus zorgen dat je voldoende RAM hebt.

Keuzes, keuzes, keuzes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

VRHA schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:21:
Allemaal interessante reacties! Dank u!

@frv :
Zelf nog geen ervaring. Bestond je cluster enkel uit HDD (zonder "WAL/DB" op een SSD - of in voorgaande versies de "journal")? Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen geweest zijn?

Ik zou sowieso een NVMe pool only willen maken dat zou moeten dienen als persistent volumes en wat losse office bestanden (bv. mijn vrouw toelaten bepaalde bestanden word/excel etc direct te kunnen bewerken rechtstreeks van nextcloud bv). Het zou inderdaad wel zeer teleurstellend zijn moest zo een NVMe pool niet snel genoeg zijn voor mijn use case, maar dat zou me verbazen.

De HDD pool is echt een typische "home media" use case: films, wat backups, home movies & familiefoto's... Dus een "write once - read sometimes/never". In principe staat die HDD pool 95% van de tijd idle en is het geen ramp als de writes wat langer zouden duren.
Was gewoon even testen dat ik deed met 3 bakjes die ik hier nog liggen had voor ik nieuwe hardware kocht.

Ceph :
(3 nodes met telkens 1 HDD 500GB (3 identieke hd's) Ik wist op voorhand dat performance sub optimaal ging zijn maar in een seq write/read had ik verwacht om met 3 disken in parity (2 Data + 1 parity) op zijn minst Gbit vol te kunnen trekken. Dat haalde ik dus amper. Een install van windows duurde uren. Inloggen op een ubuntu vm duurde na ingave paswoord > 10 seconden ... Dus met slechts 1 VM en ondanks suboptimale config (2 x HDD geen DB/WAL op ssd) had ik toch iets beter verwacht. Kan ook aan config gelegen hebben. Er is zoveel in te stellen aan ceph ...

Zowel mesh al bonding met switch geprobeerd. Maakt weinig verschil uit.

Gluster met zelfde hardware:
Gluster deed het met identieke hardware beter. Lag was stukken beter. Inloggen op die ubuntu vm ging haast direct en een windows installer deed het ook al wat beter ...

Nu bezig met S2D te testen. -> Nog geen tijd gehad om daar aan verder te doen .

Uiteindelijk doel is de huidige NAS op pensioen te vervangen en op lange termijn ook minder zorgen te hebben door hardware falen (cluster). Power budget is 30 a 35 watt (is wat mobo van de huidige nu verbruikt) en daar moet met de hardware uit dit topic wel een 3 node cluster mee te bouwen vallen. Dan kan meteen ook wat andere zaken die ik nu nog op een proxmox bak draai meteen de cluster in en spaar ik watt's uit ... (wat het doel is in dit topic)

[ Voor 12% gewijzigd door frv op 16-02-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Regelbare fans met controllers werken soms met een weerstand, dat zorgt niet voor laag verbruik. Soms verbruikt zo'n controller meer dan de fan zelf. Er zijn een aantal opties om dat te verbeteren: 4-pin PWM of het verlagen van de spanning naar 7V of misschien zelfs 5V. Een grote fan op een laag toerental is ideaal. Die is doorgaans stiller.

Voor de processor zijn er semi-passieve koelers (als je kast niet goed ventileert of als je continu zware processen draait) of een passieve koeler.

Als de kast niet goed ventileert zou mijn voorkeur zijn een 120mm fan voor de kast bovenin op 900rpm en een passieve processor koeler zoals de Arctic Passive 12. Zodoende wordt warme lucht uit de kast gehaald en daarbij wordt koele lucht in de kast getrokken door openingen. Die moeten dan bij voorkeur onder in de kast zijn.
Er blijkt nogal een verschil te zitten in energiemeters. Mijn oude meter gaf 16 watt aan terwijl een Brennenstuhl PM 231 E maar 6-7 watt aangeeft. Wel de case fan vervangen voor een pwm aangestuurd model, maar ik verwacht niet dat dat zoveel invloed heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harkov schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:45:
Er blijkt nogal een verschil te zitten in energiemeters. Mijn oude meter gaf 16 watt aan terwijl een Brennenstuhl PM 231 E maar 6-7 watt aangeeft. Wel de case fan vervangen voor een pwm aangestuurd model, maar ik verwacht niet dat dat zoveel invloed heeft gehad.
Dat klinkt een stuk beter! Sommige oude meters houden geen rekening met de power factor, dat kan dit verschil veroorzaken. Ooit stuurde een energieleverancier bij wijze van actie dergelijke foute meters rond.

Edit:
Dit is een test uit 2009 die laat zien wat er destijds mis ging met energiemeters:
https://nl.hardware.info/...s-tabel-met-testresulaten

Bijvoorbeeld de oudere Brennenstuhl PM 230 kwam slecht uit die test. Brennenstuhl heeft van dat debakel geleerd (ook in Duitsland kregen ze slechte reviews met die meter) en ze hebben nu een veel betere meter: de Brennenstuhl PM 231 E. Die komt tamelijk goed uit de tests.

Er is een speciaal topic voor energiemeters: Energiemeters... deel hier je ervaringen In deze topic staat een lijst tests van energiemeters.

[ Voor 35% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:28
mr.DJ95 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Shit, als ik dit eerder had geweten... Wat heb je in gedachten qua prijs? DM mag ook.
Is deze al verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

ST10©DE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:42:
Toevallig vond ik gisteravond nog wat, een TP Link HS110 slimme stekker. Even gekeken, en die kan dus ook het stroomverbruik meten (zal wel grof zijn, maar toch) . Dus daar heb ik mijn twee huidige systemen op aangesloten en de Synology en Optiplex FX160 gebruiken samen zo'n 43 watt. Het streven is dus om met onderstaand systeem (ik wacht nog op de SSD, de rest is inmiddels binnen) hieronder te blijven. Wat denken jullie, is dat een haalbare kaart?

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MoederbordenASRock H410M-HVS€ 66,95€ 66,95
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 1TB€ 41,99€ 83,98
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 63,25€ 63,25
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,74€ 31,74
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA266€ 32,20€ 32,20
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntenso Top Performance 2,5" 128GB€ 19,34€ 19,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,46
Ik heb opnieuw gemeten maar nu alleen met de ssd aangesloten. Volgens de Brennenstuhl kwam ik op 8,1 watt.

Verbeteringen zijn volgens mij haalbaar door onder andere het uitschakelen van de audio drivers. Is dit het beste te doen door de modules te blacklisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

ST10©DE schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Ik heb opnieuw gemeten maar nu alleen met de ssd aangesloten. Volgens de Brennenstuhl kwam ik op 8,1 watt.

Verbeteringen zijn volgens mij haalbaar door onder andere het uitschakelen van de audio drivers. Is dit het beste te doen door de modules te blacklisten?
Kan je die niet uitzetten in de bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

frv schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Kan je die niet uitzetten in de bios ?
Zeker wel maar ik las dat het zuiniger was om dit in het OS te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

ST10©DE schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Zeker wel maar ik las dat het zuiniger was om dit in het OS te doen?
Hmmm. Zou heel goed kunnen. Als de bios simpelweg de HW onzichtbaar maakt voor het OS maar die blijft "stroom krijgen" vs zichtbaar voor OS maar drivermatig in slaapstand / uit ?

@mrmrmr zal daar wel meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

@VRHA Ondertussen wat verder zitten inlezen rond S2D.

Sweetspot lijkt me rond 5 nodes te liggen hoewel je met 3 en 4 ook al aardig wat kan. Wel in die opzet geen gebruik maken van de defaults in windows of je verliest enorm veel storage space (hij is iets te conservatief bij het indelen)

Stel dat 1 node redundancy voldoende is komt je uit op minimaal 2 + witness of 3 nodes (of meer).

MET NVME cache en SSD hot tier:

Efficieny tussen 50 % en 61 % rekening houdend met max 6 SATA op d3644

3 nodes MET ssd en NVME cache : 1 X HD + 1 X SSD in elke node = 3TB HD en 3TB SSD
3 way mirror c = 1 -> 1 TB SSD mirror / 3 TB totaal
2+1 parity c = 3 -> 2 TB SSD / 3 TB totaal
= 3 / 6 bruikbaar. = 50 %
-> perf + capacity tier. (bv vm op mirror , rest op HD)

...

3 nodes MET ssd en NVME cache + 4 EXTRA HD: 5 X HD + 1 X SSD in elke node = 15TB HD en 3TB SSD
3 way mirror c = 1 -> 1 TB SSD mirror / 3 TB totaal
2+1 parity c = 3 -> 10 TB SSD / 15 TB totaal
= 11 / 18 bruikbaar. = 61 %
-> perf + capacity tier. (bv vm op mirror , rest op HD)

Opm : Met reFS is verdeling perf (hot)/capacity(cold) tier realtime schijnt het ...

-------------------------------------

Zonder NVME cache (SSd = cache, geen hot tier)

3 nodes MET ssd cache : 1 X HD in elke node = 3TB HD
2+1 parity c = 3 -> 2 TB SSD / 3 TB totaal
= 2 / 3 bruikbaar. = 66 %
-> enkel capacity tier.
-> voeg je schrijven toe in groepjes van 3 (1 per node) blijft het 66%

[ Voor 3% gewijzigd door frv op 17-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ST10©DE schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:45:

Het gaat er in principe om dat het uitgeschakelde onderdeel in de low power stand wordt geplaatst, als het alleen onbeschikbaar wordt gemaakt, dan staat het niet in de low power stand.

Onder Linux kun je powertop gebruiken. powertop --auto-tune moet je opnieuw uitvoeren na iedere herstart. Dat kun je automatiseren via een service. De Intel audio driver ondersteunt low power.

Onder Windows kun je de driver uitschakelen. Het zou dan in een low power stand staan.

In de BIOS is het effect van uitschakelen moederbord afhankelijk. Als je geluk hebt wordt het apparaat in low power gezet. Bij de zuinige Fujitsu's zou ik hopen/verwachten dat die ook nog het energiemanagement aanpassen. Als iets uit staat hoeft er in principe geen stroomvoorziening meer naar toe. Een doorsnee onzuinig moederbord zal alleen een apparaat verbergen en geen low power stand gebruiken.

Een goed up to date besturingssysteem gebruikt de low power opties, maar diverse besturingssystemen doen dat niet of alleen gedeeltelijk, zoals de BSD's, ESXi en sommige eigenwijze Linux distributies. Besturingssystemen die het goed doen zijn Debian en Windows.

Dit is een blog uit 2018 die een vergelijking maakt tussen diverse besturingssystemen:
random bits: Nieuwe zuinige productie server

Er kunnen inmiddels wijzigingen (verbeteringen of verslechteringen) zijn geweest, maar Debian en Windows doen het in ieder geval nog steeds goed.

• frv

frv

EEE / 802.3az

Even ter info : Geen enkel mikrotik device ondersteunt EEE (802.3az) volgens hun support. Niet blij mee. Een goedkope zyxel doet het wel en een duurdere mikrotik niet. Toch nog eens aandringen bij hun support afdeling. In deze tijden dit soort features niet ondersteunen lijkt me toch allesbehalve wenselijk.

Scheelt dat overigens veel ? Iemand metingen gedaan ?

Update: Net de post van @mrmrmr teruggevonden
Idle link:
2128 mW typisch
1323 mW typisch met EEE
Bijna 1 watt. Toch al de moeite voor een simpele optie. Toch es aandringen bij mikrotik dan maar.

[ Voor 23% gewijzigd door frv op 18-02-2021 14:52 ]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
losse floddervraag tussendoor: de ryzen3 2200G heeft ook veel belovende cijfers niet? idle load volgens de specs is lager dan die van de G5400 en de performance is beter. het verbruik onder load is overigens wel hoger. lijkt me interessant voor mensen met een ESXI thuis server?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Het gaat er in principe om dat het uitgeschakelde onderdeel in de low power stand wordt geplaatst, als het alleen onbeschikbaar wordt gemaakt, dan staat het niet in de low power stand.

Onder Linux kun je powertop gebruiken. powertop --auto-tune moet je opnieuw uitvoeren na iedere herstart. Dat kun je automatiseren via een service. De Intel audio driver ondersteunt low power.

Onder Windows kun je de driver uitschakelen. Het zou dan in een low power stand staan.

In de BIOS is het effect van uitschakelen moederbord afhankelijk. Als je geluk hebt wordt het apparaat in low power gezet. Bij de zuinige Fujitsu's zou ik hopen/verwachten dat die ook nog het energiemanagement aanpassen. Als iets uit staat hoeft er in principe geen stroomvoorziening meer naar toe. Een doorsnee onzuinig moederbord zal alleen een apparaat verbergen en geen low power stand gebruiken.

Een goed up to date besturingssysteem gebruikt de low power opties, maar diverse besturingssystemen doen dat niet of alleen gedeeltelijk, zoals de BSD's, ESXi en sommige eigenwijze Linux distributies. Besturingssystemen die het goed doen zijn Debian en Windows.

Dit is een blog uit 2018 die een vergelijking maakt tussen diverse besturingssystemen:
random bits: Nieuwe zuinige productie server

Er kunnen inmiddels wijzigingen (verbeteringen of verslechteringen) zijn geweest, maar Debian en Windows doen het in ieder geval nog steeds goed.
Middels een script draait "powertop --auto-tune" bij het opstarten reeds. Echter, als ik kijk bij powertop zie ik nog steeds:
code:
1
2
   Usage       Events/s    Category       Description
   100.0%                       Device           Audio codec hwC0D2: Intel

Ik zal eens proberen om een en ander uit te zetten in het BIOS, kijken of dat wat helpt.

ST10©DE schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:28:
Middels een script draait "powertop --auto-tune" bij het opstarten reeds. Echter, als ik kijk bij powertop zie ik nog steeds:
code:
1
2
   Usage       Events/s    Category       Description
   100.0%                       Device           Audio codec hwC0D2: Intel

Ik zal eens proberen om een en ander uit te zetten in het BIOS, kijken of dat wat helpt.
Ik heb dit op een Fujitsu D3643-H:

code:
1
2
              0.0%        Audio codec hwC0D2: Intel
              0.0%        Audio codec hwC0D0: Realtek

Zie je bij powertop onder tunables iets op bad staan nadat je powertop --auto-tune hebt gedraaid?

De standaard powertop 2.8 bij Debian 10 geeft nauwelijks usage bij mij, het staat allemaal op nul of dicht bij 0%.

Het nadeel van deze versie van Powertop is dat de frequency stats op 100% staan. Dat probleem is er niet met Powertop 2.12 die ik zelf heb gecompileerd, maar daarbij ontbreken een aantal omschrijvingen. Waarschijnlijk is Powertop versie 2.8 van Debian aangepast op Debian.

Kijk ook eens hoe de idle stats staan. Bij mijn D3643-H staan package en cores op C10 bijna op 100% en bij de GPU RC6 op 100%.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Ik heb dit op een Fujitsu D3643-H:

code:
1
2
              0.0%        Audio codec hwC0D2: Intel
              0.0%        Audio codec hwC0D0: Realtek

Zie je bij powertop onder tunables iets op bad staan nadat je powertop --auto-tune hebt gedraaid?

De standaard powertop 2.8 bij Debian 10 geeft nauwelijks usage bij mij, het staat allemaal op nul of dicht bij 0%.

Het nadeel van deze versie van Powertop is dat de frequency stats op 100% staan. Dat probleem is er niet met Powertop 2.12 die ik zelf heb gecompileerd, maar daarbij ontbreken een aantal omschrijvingen. Waarschijnlijk is Powertop versie 2.8 van Debian aangepast op Debian.

Kijk ook eens hoe de idle stats staan. Bij mijn D3643-H staan package en cores op C10 bijna op 100% en bij de GPU RC6 op 100%.
Bij Tunables staat alles op Good. De Idle stats voor de CPU staan voor de vier kernen bij c3 rond de 96%, bij Freq. stats alles op 100%.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:45:
[...]

C3 is te laag voor een modern moederbord. Daar zou ik eerst op focussen.

Wat geeft uname -r?
code:
1
2
root@MeDoServer:/# uname -r
4.19.0-14-amd64

• Brams0n
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:14
eindelijk mijn oudere thuisserver bak vervangen door onderstaande.

Voorlopig draai ik op een Windows 10, omwille van het CCTV systeem ik heb staan.

Windows Server is niet van toepassing (mogelijks nog als VM te draaien worden).

voorlopig haal ik (met in de BIOS enkele aanpassingen nu een 20W,, zou dit nog zuiniger te krijgen zijn?) Docker komt er nog op ter vanvanging van een RPI. ik dacht om via Ubuntu 20.04 te wekren. is voornamelijk voor AdGuard Home en soortsgelijke.

iemand nog verdere tips?

- edit:
ik ben wel van plan om de PSU te vervangen door een PICO PSU.
ik dacht aan deze:
https://www.megekko.nl/pr...0-power-supply-unit-Zwart
of
Deze: https://www.megekko.nl/pr...nput-DC-DC-Powersupply-P4

of de volledige 60w kit
https://www.megekko.nl/pr...-80-60W-Adapter-Power-Kit

enkel vind ik de molex naar 4pin niet die ik nodig heb om op de 24pin ATX voeding te zetten.. ( of ik kijk er gewoon over 8)7 )
qua hardware heb ik hiermee wel meer dan voldoende.

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 124,-€ 124,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 50,30€ 50,30
1BehuizingenSharkoon Shark Zone C10€ 38,04€ 38,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 38,90€ 38,90
Totaal€ 544,13

[ Voor 10% gewijzigd door Brams0n op 18-02-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brams0n schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:19:
eindelijk mijn oudere thuisserver bak vervangen door onderstaande.

Voorlopig draai ik op een Windows 10, omwille van het CCTV systeem ik heb staan.

Windows Server is niet van toepassing (mogelijks nog als VM te draaien worden).

voorlopig haal ik (met in de BIOS enkele aanpassingen nu een 20W,, zou dit nog zuiniger te krijgen zijn?) Docker komt er nog op ter vanvanging van een RPI. ik dacht om via Ubuntu 20.04 te wekren. is voornamelijk voor AdGuard Home en soortsgelijke.

iemand nog verdere tips?

- edit:
ik ben wel van plan om de PSU te vervangen door een PICO PSU.
ik dacht aan deze:
https://www.megekko.nl/pr...0-power-supply-unit-Zwart
of
Deze: https://www.megekko.nl/pr...nput-DC-DC-Powersupply-P4

of de volledige 60w kit
https://www.megekko.nl/pr...-80-60W-Adapter-Power-Kit

enkel vind ik de molex naar 4pin niet die ik nodig heb om op de 24pin ATX voeding te zetten.. ( of ik kijk er gewoon over 8)7 )
qua hardware heb ik hiermee wel meer dan voldoende.
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 124,-€ 124,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 50,30€ 50,30
1BehuizingenSharkoon Shark Zone C10€ 38,04€ 38,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,99€ 85,99
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 38,90€ 38,90
Totaal€ 544,13
Dat bordje miet met ssd en pico psu ca 5W idle doen. Dus die 20w is erg veel 8)
Die 3.5” schijf pakt weliswaar het nodige, maar alsnog kun je met een pico psu onder de 10w blijven.

Dus of die voeding is erg slecht bij lage belasting, of je hebt niet alle drivers en zuinigheids opties goed ingesteld in W10.

• Brams0n
Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:39:
[...]

Dat bordje miet met ssd en pico psu ca 5W idle doen. Dus die 20w is erg veel 8)
dan is 20w idd veel te hoog.
Die 3.5” schijf pakt weliswaar het nodige, maar alsnog kun je met een pico psu onder de 10w blijven.
was ik reeds vanop de hoogte
Dus of die voeding is erg slecht bij lage belasting, of je hebt niet alle drivers en zuinigheids opties goed ingesteld in W10.
Drivers zijn de default drivers. andere?zuinigere te vinden?

W10 power optimalization guides?

voeding zal ook wel best bagger zijn bij laag verbruik vrees ik.. straks een pico bestellen...
Brams0n schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:10:
Drivers zijn de default drivers. andere?zuinigere te vinden?
De standaard W10 drivers vervangen door de fabrikant specifieke chipset drivers. Zeker met de video driver kun je heel wat wattjes winnen met W10 in Energy Saving modus.

• Brams0n
Mars Warrior schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:14:
[...]

De standaard W10 drivers vervangen door de fabrikant specifieke chipset drivers. Zeker met de video driver kun je heel wat wattjes winnen met W10 in Energy Saving modus.
je stappen net uitgevoerd, nog her en der enkele zaken aangepast, nu rond de 19W, een watt of 2 - 3 gezakt.

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

en

https://www.megekko.nl/pr...n-P4-to-Molex-Power-Cable
een goeie optie? of nog zuinigere beshcikbaar?

mijn Voltkraft geen een piek van 35W bij boot,,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frv schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
EEE / 802.3az

Even ter info : Geen enkel mikrotik device ondersteunt EEE (802.3az) volgens hun support. Niet blij mee. Een goedkope zyxel doet het wel en een duurdere mikrotik niet. Toch nog eens aandringen bij hun support afdeling. In deze tijden dit soort features niet ondersteunen lijkt me toch allesbehalve wenselijk.

Scheelt dat overigens veel ? Iemand metingen gedaan ?

Update: Net de post van @mrmrmr teruggevonden

[...]

Bijna 1 watt. Toch al de moeite voor een simpele optie. Toch es aandringen bij mikrotik dan maar.
Een Mikrotik hEX lite router op een 100 Mbps lijn verbruikt 2,1W. Dat komt vooral door de lagere snelheid. Dat kost minder energie. EEE bespaart energie als de netwerkkabels korter zijn, dan is minder energie nodig.

De Intel I350-AM2 chip met die
Idle link:
2128 mW typisch
1323 mW typisch met EEE

is een 2 port chip. Het zal gemeten zijn op 1 Gbps full duplex met beide poorten actief.

In de post waar dit uit komt staan ook de waarden van de I219-LM.

Destijds was ik op zoek naar een zuinige oplossing voor extra netwerkaansluitingen. Uiteindelijk kwam ik uit bij de I210 en I211 kaarten. Die presteren vergelijkbaar met de I219-LM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Brams0n Ik zou een PicoPSU-90 met Leicke 120W toe te passen (zie topic start en tips in de 2e post voor details). Met name omdat je een zes core processor hebt en een 3.5" 7200 rpm disk. Die twee samen kunnen een 60W voeding nominaal overbelasten. Dat gebeurt al tijdens het opstarten, dan zijn de bespaarfuncties van de processor nog niet actief en die draait dan ook voluit - ook al doet hij weinig. De disk kan meer dan 20W trekken tijdens het opstarten.

Een cctv server heeft een voortdurende belasting, daardoor kun je niet zoveel besparen als een server die idle draait.

Een netwerk videorecorder kan zuiniger uitpakken dan een Intel oplossing. Daar zit meestal een ARM processor in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24
Als je nu een D3644 Fujitsu koopt, dan is die toch al up to date met de bios die vorig jaar uit kwam, zodat je i3-9100 direct werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:58:
Als je nu een D3644 Fujitsu koopt, dan is die toch al up to date met de bios die vorig jaar uit kwam, zodat je i3-9100 direct werkt?
Nouja, officieel zul je die garantie niet hebben. Onofficieel zijn deze borden in 2019 nog out of stock geweest, en die wat ik in januari (2020) heb ontvangen zat gewoon de, wat toen, nieuwste BIOS was op en de i3-9100 werkte dan ook out-of-the box. Anders had ik waarschijnlijk ook nog een probleempje gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24
Wel raar dat een moederbord dat zo oud is nog geen opvolger heeft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

De 2 bij electricbee bestelde cpu's opgehaald vandaag. Ze hadden er toen @mrmrmr de link gepost had 8. Ik had er al 2 van. Wie is hier met de andere 6 gaan lopen :-p 43.9 euro. Geen geld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:05
een vraagje waar ik niet geheel thuis in ben, maar hopelijk dat er een tweaker een antwoord heeft,
ik ben bezig met een openmediavault Nas via met een Asrock B85M-ITX moederbord en een i3-4130T 2.90 ghz CPU.

Zou ik meer winst maken in de performance met een andere CPU en zoja welke zou hiervoor geschikt zijn?
Ik gebruik de NAS voornamelijk voor het downloaden, backuppen van foto's en afspelen van vooral $k content naar de TV

Ron

[ Voor 15% gewijzigd door sterremos op 19-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 13:59
Welke performance wil je verbeteren ?
Hoeveel geheugen heb je, wat voor HD's etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 19:21
sterremos schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:54:
een vraagje waar ik niet geheel thuis in ben, maar hopelijk dat er een tweaker een antwoord heeft,
ik ben bezig met een openmediavault Nas via met een Asrock B85M-ITX moederbord en een i3-4130T 2.90 ghz CPU.

Zou ik meer winst maken in de performance met een andere CPU en zoja welke zou hiervoor geschikt zijn?
Ik gebruik de NAS voornamelijk voor het downloaden, backuppen van foto's en afspelen van vooral $k content naar de TV

Ron
Voor de taken die je omschrijft hoeft je huidige setup geen limiteren de factor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:29
sterremos schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:54:

Ron
Als ik zo lees wat je er mee doet, dan kan ik me voorstellen dat rarren en parren van (grote) 4k downloads op conventionele disks in een raidset waarbij de bron- en doeldirectory op dezelfde raidset staan, dit wel wat doorlooptijd kan hebben. Dan is het advies simpelweg om dat op een SSD te laten plaatsvinden.

Maar het zou helpen als je kan aangeven tegen welke performance problemen je nu aanloopt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:05
Skynett schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Als ik zo lees wat je er mee doet, dan kan ik me voorstellen dat rarren en parren van (grote) 4k downloads op conventionele disks in een raidset waarbij de bron- en doeldirectory op dezelfde raidset staan, dit wel wat doorlooptijd kan hebben. Dan is het advies simpelweg om dat op een SSD te laten plaatsvinden.

Maar het zou helpen als je kan aangeven tegen welke performance problemen je nu aanloopt.
Sorry, je heb daar gelijk in,

Het besturing os staat op een SSD van 250 GB , de contact op een HDD.
en een geheugen van 8
Ik merk als soms als ik een download of aan het uitpakken is en we een film kijken we soms een buffering issue hebben.
Vandaar dat ik mijn soms afvraag of ik het met een CPU een verbetering zou krijgen

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
Je kunt ook kijken of je het software matig kan oplossen. Hoge io en cpu prioriteit voor streaming en (zeer) laag voor download/uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:29
sterremos schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Sorry, je heb daar gelijk in,

Het besturing os staat op een SSD van 250 GB , de contact op een HDD.
en een geheugen van 8
Ik merk als soms als ik een download of aan het uitpakken is en we een film kijken we soms een buffering issue hebben.
Vandaar dat ik mijn soms afvraag of ik het met een CPU een verbetering zou krijgen

Ron
Als ik je bericht goed ontcijfer, heb je 1 HDD waar al je data op staat. En ik zat vrij goed met mijn inschatting. Je HDD is nu de bottleneck en een snellere CPU gaat die bottleneck niet wegnemen.

Zet al je download directories op de SSD en alleen de uitpak/export directory op de HDD. Als je daarna nog steeds problemen hebt tijdens het downloaden moet je idd de prioriteit van je download/rar/par proces verlagen totdat je geen buffering meer hebt tijdens het kijken van een film.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:24:
Wel raar dat een moederbord dat zo oud is nog geen opvolger heeft toch?
De (Duitse) moederborden divisie van Fujitsu is verkocht, en de nieuwe eigenaar Kontron ziet blijkbaar niet genoeg brood in een opvolger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:34:
[...]

De (Duitse) moederborden divisie van Fujitsu is verkocht, en de nieuwe eigenaar Kontron ziet blijkbaar niet genoeg brood in een opvolger.
@Jazco2nd

Fujitsu heeft FTS verkocht aan Kontron. Het is niet zo dat er geen opvolger komt, die is al aangekondigd. Dit zijn long lifecycle moederborden. Het is de bedoeling dat ze lang leverbaar zijn en blijven. Ze worden o.a. gemaakt om te voldoen naar de vraag vanuit zogenaamde kiosk bouwers, d.w.z. ingebouwde computers. Bouwers willen een systeem dat weinig warmte produceert en dat ook stabiel blijft als het warm wordt. De oplossing is een zuinig bord.

Voor zover bekend wordt een opvolger verwacht begin 2022 (1e kwartaal) door Kontron. Omdat Intel voortijdig wil stoppen met de fabricage van 1151 processoren zou dat tijdstip toch wel iets naar voren moeten worden geschoven. Intel is bezig met een rare uitrol van nieuwe versies die ooit op de planning stonden, maar die nu een heel korte levensduur krijgen van minder dan een jaar. Dat lijkt eerder een poging om te voldoen aan beloften die zijn gemaakt aan fabrikanten dan een serieuze release.

Zoals bekend heeft Intel de grootste moeite om de vernieuwing door te voeren in hun processordivisie. Het is ook de vraag of Intel nog wel zuinige processoren als prioriteit zal hebben na de recente aanstelling van een nieuwe CEO.

Voor zowel performance als zuinigheid is een nieuw systeem niet echt zinvol, de "verbeteringen" in de nieuwe systemen zoals PCIe 4.0 ondersteuning zijn juist nadelig voor zuinigheid. Je ziet bijvoorbeeld M.2 SSD's verschijnen met een flink koelblok. Omdat PCIe 3.0 geen bottleneck is en het ook niet zal worden voor normale zuinige thuisservers is PCIe 4.0 met de grote energievraag nadelig.

De x64 processor zelf is nauwelijks zuiniger te maken. We zitten nu op de piek in zuinigheid van systemen. Toekomstige verbeteringen komen er misschien in de richting van ARM-achtige processoren of geheel nieuwe non-x86 processorontwerpen. Maar daar zou ik zeker niet op gaan wachten, dat duurt nog jaren.

Als ik nu een capabel systeem nodig had, zou ik gewoon een D364x-H/B aanschaffen. Dat was en is de beste keuze in performance en zuinigheid. Ook de prijs is nu ok. De D3644-B bijvoorbeeld is niet alleen het zuinigste maar ook het goedkoopste C246 moederbord met ECC. Door productietekorten en thuiswerkers zijn sommige processoren wel duurder geworden.

Voor systemen met weinig processorkracht kun je ook een zuinige ARM of Intel low power/low speed processor (bv. J of N) kiezen. Die moederborden zijn nog een Watt zuiniger (rond 2W) in idle. Zie de gepinde posts.

BTW, kan iemand zeggen wat in deze wachtwoord beschermde Kontron roadmap staat? Ik ben benieuwd wat Kontron's reactie is op Intel's plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 05:42:
[...]
Als ik nu een capabel systeem nodig had, zou ik gewoon een D364x-H/B aanschaffen. Dat was en is de beste keuze in performance en zuinigheid. Ook de prijs is nu ok. De D3644-B bijvoorbeeld is niet alleen het zuinigste maar ook het goedkoopste C246 moederbord met ECC. Door productietekorten en thuiswerkers zijn sommige processoren wel duurder geworden.
Scheelt het eigenlijk tussen de D3644-B en de D3643-H ?
Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.