Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik doelde juist als die niet op netspanning werkt :) Lijkt mij dat 12VDC naar 230VAC terug naar 12VDC in bv de PC voeding niet echt geweldig is wua efficiëntie, en je zonder die 230VAC stap een langere runtime zult behalen.
Maar hoe vaak gebeurt dat?! Eens per 10 jaar ofzo? :P
Overigens is volgens de Pricewatch mij APC BX950 volgens "line-interactive". Maar geen idee of dat bij verbruik van netspanning dan efficiënter is.
Dit zal tijdens normaal bedrijf minder efficiënt zijn dan een "offline" UPS.
Overigens heb ik hier meen ik een hele tijd terug ook iets gelezen over een variant / oplossing die niet werkt bij een defecte accu (als in: als de accu defect is werkt de UPS helemaal niet meer, ook niet als dom stekkerblok, waarbij je weeer juist uitval krijgt i.p.v. beschermd bent tegen uitval). Welke variant was dat dan? Want als de offline variant domweg een switch om zet (en accu dus buiten circuit valt als die op netspanning draait) zal het die wel niet zijn?
Daar had mijn offline UPS ook last van. :/ Bleef in principe gewoon doordraaien bij een kapotte accu / geen accu, maar besloot wel 1x per maand een zelftest te doen door over te schakelen op accu. Tja, dan ontdek je dus dat de accu slecht begint te worden als de zelftest faalt en je server uit valt. :X 8)7

Ik heb de afgelopen jaren meer storingen van mijn UPS meegemaakt dan van het net. Ik heb hem er dus maar tussenuit gehaald. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Maar hoe vaak gebeurt dat?! Eens per 10 jaar ofzo? :P
Afgelopen week dus nog. En rond de tijd dat ik de eerste UPS kocht was volgens mij ook rond een power outage. En die UPS zal ik 5 tot 10 jaar hebben. Dus ik denk dat ik nu dan ook moet stellen "eens in de ~7 jaar zoiets". Daarnaast is er ook nog een nieuwe energiemeter geplaatst in die tijd, dus ook toen kon UPS de boel tijdelijk in de lucht houden.
[...]

Daar had mijn offline UPS ook last van. :/ Bleef in principe gewoon doordraaien bij een kapotte accu / geen accu, maar besloot wel 1x per maand een zelftest te doen door over te schakelen op accu. Tja, dan ontdek je dus dat de accu slecht begint te worden als de zelftest faalt en je server uit valt. :X 8)7
Dat is dan toch wel onhandig ja.
Ik heb de afgelopen jaren meer storingen van mijn UPS meegemaakt dan van het net. Ik heb hem er dus maar tussenuit gehaald. :+
Hier in zoverre gelukkig nog geen issues gehad. Behalve dan "uiteindelijk duurde stroomstoring langer dan accu het vol hield". In combinatie met dat op die oude het modem + router + switch zitten, maar Ziggo blijkbaar geen UPS gebruikte en ik nog geen internet had :p Dus op gegeven moment alsnog maar die apparatuur uit getrokken en even later "in de pauze" mijn werk laptop er aan gehangen. Waarbij toen uiteindelijk de stroom na een 3 uur storing weer aan ging de laptop nog 10 tot 20% over had. Dus het bijladen op de UPS had net het verschil gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59

GaMeOvEr

Is een hork.

RobertMe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik doelde juist als die niet op netspanning werkt :) Lijkt mij dat 12VDC naar 230VAC terug naar 12VDC in bv de PC voeding niet echt geweldig is wua efficiëntie, en je zonder die 230VAC stap een langere runtime zult behalen.

Overigens is volgens de Pricewatch mij APC BX950 volgens "line-interactive". Maar geen idee of dat bij verbruik van netspanning dan efficiënter is. Overigens heb ik ook nog zo'n APC stekkerblok geval, die zag ik net wel als "offline" omschreven. Overigens heb ik hier meen ik een hele tijd terug ook iets gelezen over een variant / oplossing die niet werkt bij een defecte accu (als in: als de accu defect is werkt de UPS helemaal niet meer, ook niet als dom stekkerblok, waarbij je weeer juist uitval krijgt i.p.v. beschermd bent tegen uitval). Welke variant was dat dan? Want als de offline variant domweg een switch om zet (en accu dus buiten circuit valt als die op netspanning draait) zal het die wel niet zijn?
De Eaton die ik voorheen had (RS1500 ofzo) werkte nog wel met defecte accu, lees, gaf stroom door. Dat was ook een "offline/line-interactive" UPS, dus als er stroom is direct doorschakelen. In het verleden een APC online UPS gehad (Stroom via de accu) die gaf niets meer door als de accu's stuk waren.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
mdbraber schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
Tip voor iedereen die de sensors van z'n Fujitsu bord in Linux wil uitlezen:
Doet Netdata dit niet standaard nadat je lmsensors eenmaal hebt uitgevoerd?
Volgens mij zag ik al temperaturen in Netdata. Maar ik kan niet meer vergelijken want ik was zo enthousiast van jouw post dat ik de stappen al heb uitgevoerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxabi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-11-2024
Joseph schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:38:
[...]

De Xeon E-2224 is zo'n €205 in de pricewatch. Dat is inderdaad zo'n €80 duurder dan de i3, maar ziet er op papier behoorlijk hetzelfde uit. Maarja, dan heb je wel vPro met alle gemakken van dien, zonder in te leveren op idle gebruik. Toch?

De vraag is: hoe minder zuinig is minder zuinig? Voor 1 watt neem ik het voor lief. Maar als we het over +3 watt hebben, wordt het al een ander verhaal.
https://www.servethehome....-benchmarks-and-review/3/

Intel Xeon E-2236 Power Consumption
Idle Power (Performance Mode): 31W
STH 70% Load: 80W

https://www.servethehome....00f-review-for-servers/3/

Intel Core i3-9100F Power Consumption
STH 70% Load: 75W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
xxabi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:33:
[...]

https://www.servethehome....-benchmarks-and-review/3/

Intel Xeon E-2236 Power Consumption
STH 70% Load: 80W

https://www.servethehome....00f-review-for-servers/3/

Intel Core i3-9100F Power Consumption
STH 70% Load: 75W
Dan heb ik er vertrouwen in dat met de nodige optimalisaties deze ook naar acceptabele waardes te krijgen is. Bedankt, deze vergelijking had ik zelf nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Xander schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:40:
Net echt :D. Dit is in de grotere professionele omgevingen ook het geval...

Zat recent nog naar Vpro te kijken; heb ik nu niet (i3-8100). Dilemma is dat ik (for reasons at the time) geen ECC geheugen in mijn ESX server heb zitten; hoewel zowel het bord als de CPU dat aankan. En voor Vpro is een i5-9500 dan ook nog een optie (maar doet geen ECC).

[ Voor 30% gewijzigd door ijdod op 26-01-2021 16:38 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 09:24

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een tijd niet omgekeken naar mijn OMV server, nu heeft onlangs een schijf het begeven, en ben ik weer opnieuw gestart met de optimalisatie van het servertje.

Bestaat uit de volgende onderdelen:

b85m-ITX
Intel Celeron G1840
PicoPSU 150XT - 150W output
2x8gb Crucial Ballistix Sport 16
1x256gb samsunbg ssd 830
2x4tb, 1x3tb(snapraid/mergerfs)
1x8tb (data)
1x6tb(films)
1x msata ssd (docker)

Ik zie nu dat hij, in idle met alle hds in standbij 36-40W verbruikt, vrij veel.
Ik heb geprobeerd met

cat /proc/cpuinfo:
cpu MHz : 904.362

lscpu:
CPU MHz: 799.843
CPU max MHz: 3000.0000
CPU min MHz: 800.0000

lijkt wel terug te klokken? Maar nog steeds 38watt

In de bios heb alle c states enabled, onboard sound disabled.
SATA Aggressive Link Power Management Enabled, maar weet niet of die iets doet omdat tijdens de install dit disabled was.
CPU Fan en case fan: Setting Silent Mode

wat kan ik nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik gok dat je drives niet naar idle/spindown gaan. Wat is het verbruik met enkel de msata SSD en/of Samsung SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

jawel, die 35-40W is met alle hds idle.
1 HD wordt wel veel gebruikt, dan zit ik op de 48 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

In idle draaien de schijven nog wel. Lager energieverbruik krijg je pas in standby of sleeping mode waarin de schijven niet meer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik bedoel ook standby

/dev/sdb:
drive state is: standby

/dev/sdc:

/dev/sdd:

/dev/sdf:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sander817 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:46:
ik heb een tijd niet omgekeken naar mijn OMV server, nu heeft onlangs een schijf het begeven, en ben ik weer opnieuw gestart met de optimalisatie van het servertje.

Bestaat uit de volgende onderdelen:

b85m-ITX
Intel Celeron G1840
PicoPSU 150XT - 150W output
2x8gb Crucial Ballistix Sport 16
1x256gb samsunbg ssd 830
2x4tb, 1x3tb(snapraid/mergerfs)
1x8tb (data)
1x6tb(films)
1x msata ssd (docker)

Ik zie nu dat hij, in idle met alle hds in standbij 36-40W verbruikt, vrij veel.
Ik heb geprobeerd met

cat /proc/cpuinfo:
cpu MHz : 904.362

lscpu:
CPU MHz: 799.843
CPU max MHz: 3000.0000
CPU min MHz: 800.0000

lijkt wel terug te klokken? Maar nog steeds 38watt

In de bios heb alle c states enabled, onboard sound disabled.
SATA Aggressive Link Power Management Enabled, maar weet niet of die iets doet omdat tijdens de install dit disabled was.
CPU Fan en case fan: Setting Silent Mode

wat kan ik nog doen?
Dit is een extreem hoog verbruik voor dit bord. Zonder harde schijven moet dit bord de 6W in idle halen.
Dus geen idee wat hier mis is. Weet ook niet of OMV nu een efficient OS is

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik dus ook niet. Ik wel een 12 tal dockers draaien, maar die staan ook merendeel idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
sander817 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:45:
ik dus ook niet. Ik wel een 12 tal dockers draaien, maar die staan ook merendeel idle
Hoe heb je dit gemeten? Sommige meters geven een flinke afwijking bij lage loads. Zeker met een power factor van 0.5 of 0.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Op een wifi stopcontact met watt meter en een energylogger 4000, beide ongeveer hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Dit is een extreem hoog verbruik voor dit bord. Zonder harde schijven moet dit bord de 6W in idle halen.
Dus geen idee wat hier mis is. Weet ook niet of OMV nu een efficient OS is
Als dit over mux' oude metingen gaat: die zijn DC, voor de voeding, kaal en in ideale omstandigheden. Ik denk dat het rondom 10-15WAC (aan de stekker) is in kale toestand met dit besturingssysteem en belasting. Zelfs met deze DC-DC voeding. Skylake zit namelijk al op 12WAC op een ASRock moederbord en PicoPSU.

De rest wordt waarschijnlijk door de vijf hard disks veroorzaakt en misschien een klein deel door ongunstige instellingen in de BIOS.

@sander817
Welk typenummer AC/DC adapter gebruik je?

In het algemeen is meten veel beter dan raden naar de oorzaak. Dus dat is wat ik adviseer: start vanaf de SSD zonder hard disks. Als je het helemaal goed wil doen en vergelijkbaar, installeer dan Windows 7 of 10 met de laatste Intel drivers en optimaliseer de BIOS. Installeren van Windows kan op een losse SSD die je misschien nog ergens hebt liggen. Zodoende blijft alles op de andere disks zoals het was.

Je kan per disk kijken wat die verbruikt.

Voorbeeld BIOS optimalisatie: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Dat is wel een recentere chipset en van een ander merk. Er zullen verschillen zijn.
Hier staan tips over Windows:
random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server
En kijk in de topic start.

Met BIOS optimalisatie met een verouderd besturingssysteem zul je hier relatief weinig besparen. Dat is dus niet echt een oplossing.

Check welke processen draaien die processortijd gebruiken (top). Als je meet zonder die processen, hoever zakt dan het verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:18:
[...]
Als dit over mux' oude metingen gaat: die zijn DC, voor de voeding, kaal en in ideale omstandigheden. Ik denk dat het rondom 10-15WAC (aan de stekker) is in kale toestand met dit besturingssysteem en belasting. Zelfs met deze DC-DC voeding. Skylake zit namelijk al op 12WAC op een ASRock moederbord en PicoPSU.
Dit zijn gewoon AC metingen uit de hardwareluxx lijst die in de TS staat 8)
Daar staan meerdere van deze borden in rond de 6W icm SSD en PicoPSU/Adapter. Dus ik neem aan dat dit verbruik ook in 2021 (bord is uit 2016 dacht ik) nog haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:30:
[...]

Dit zijn gewoon AC metingen uit de hardwareluxx lijst die in de TS staat 8)
Daar staan meerdere van deze borden in rond de 6W icm SSD en PicoPSU/Adapter. Dus ik neem aan dat dit verbruik ook in 2021 (bord is uit 2016 dacht ik) nog haalbaar is.
Hmm... ja misschien. :)

We zullen het zien als er meer metingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:01
Hey @mrmrmr ,

Ik wil mijn D3643-H herinstalleren en heb een vraag over je lijstje van drivers

chipset inf Coffee Lake
610 graphics - Dit hangt af van je CPU, mijn i7 is 630 graphics
USB3 drivers (via de installer) - Welke installer ?
LM219 LAN,
Intel RST - Kan het ook zonder? Volgens mij geeft deze problemen met spindown
Realtek audio - Ik hoef geen audio dus laat deze achterwege

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:41:
Hey @mrmrmr ,

Ik wil mijn D3643-H herinstalleren en heb een vraag over je lijstje van drivers

chipset inf Coffee Lake
610 graphics - Dit hangt af van je CPU, mijn i7 is 630 graphics
USB3 drivers (via de installer) - Welke installer ?
LM219 LAN,
Intel RST - Kan het ook zonder? Volgens mij geeft deze problemen met spindown
Realtek audio - Ik hoef geen audio dus laat deze achterwege
Als je installers gebruikt wordt er een hoop meegeinstalleerd waar je heel weinig aan hebt, zeker in een zuinige server. Het zorgt wel voor onnodige extra overhead (= verbruik). Dus in het algemeen is het het beste om de driver zonder de installer te installeren. Dat lukte voorheen niet met USB3. Maar als je een installer-loze USB3 driver hebt van Intel, dan is dat prima.

Drivers heb je altijd nodig ook al zet je een onderdeel uit. De reden is dat de driver wordt gebruikt om een onderdeel in low power stand te zetten. Dat is het dilemma met het uitschakelen van onderdelen via de BIOS, als dat alleen betekent dat het onderdeel onbeschikbaar wordt gemaakt is je doel (de energiebesparing) nog niet bereikt. Onder Windows kun je een onderdeel uitschakelen en dan wordt het in een low power stand gezet.

Windows heeft ook een SATA AHCI driver. Je kunt die ook gebruiken. In de topic start staan settings. Er zijn diverse versies van Intel RST, je kan eventueel ook meerdere versies proberen. Versies van lang geleden (ca. 2016) hadden bugs waardoor low power niet werkte.

Je zult na installatie van de graphics driver zien dat het verbruik het sterkst afneemt ten opzichte van een standaard Windows (7/8) driver. Het kan zijn dat Windows ondertussen de Intel driver compleet installeert, dan zie je dat niet gebeuren.

Als je test, moet je opnieuw herstarten om er zeker van de zijn dat de nieuwe driver geladen is. Wacht tot het systeem tot rust is gekomen voordat je meet.

Fujitsu drivers:
ftp://ftp.kontron.com/Products/Motherboards/0_Drivers/

De laatste versies kun je bij Intel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@mrmrmr

Dit is toch wat lastiger onder Windows server 2019 omdat eigenlijk alles op zijn plek valt zonder Windows update en netwerk. Dus zaken als USB3 en de FUJ0430 driver enzo komen er meteen op.

Eigenlijk was alles aanwezig na de chipset installatie behalve de ethernet en de video adapter.
Met W10privacy en zonder tuning verbruikte de kale server met 12 watt meer dan de aangeklede versie.
Ik meet altijd het gemiddelde van een uur.
Nu verbruikt Windows server de eerste uurtjes altijd wat meer dus ik zal het meer tijd moeten geven,

Zodra ik kan ga ik verder met tuning en wellicht de RST drivers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDTun2K-N0sfCWFVvx3NisPOIYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ef7ykCVoa6xuakxzjixY0Occ.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Woodski op 29-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows 2019 is standaard niet zo goed in zuinigheid als de voorgangers.

Het is lastig om een andere driver te forceren als Windows denkt dat er al de nieuwste op staat. Er zijn handleidingen te vinden op websites en op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
En toch draait zo'n zelfde server 2019 setup in proxmox op een vergelijkbare PC meteen rond de 4watt
Zonder enige tuning, zo uit de doos. Met nog wat Ubuntu VM's erbij 5 watt in idle.
Hierbij heb ik al aan het begin van de setup van Windows de juiste Proxmox VirtIO drivers gekozen.

Dat heb ik nog niet kunnen testen op die Fujitsu maar dat is natuurlijk vrij eenvoudig te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Woodski op 29-01-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:31:
@mrmrmr

Dit is toch wat lastiger onder Windows server 2019 omdat eigenlijk alles op zijn plek valt zonder Windows update en netwerk. Dus zaken als USB3 en de FUJ0430 driver enzo komen er meteen op.

Eigenlijk was alles aanwezig na de chipset installatie behalve de ethernet en de video adapter.
Met W10privacy en zonder tuning verbruikte de kale server met 12 watt meer dan de aangeklede versie.
Ik meet altijd het gemiddelde van een uur.
Nu verbruikt Windows server de eerste uurtjes altijd wat meer dus ik zal het meer tijd moeten geven,

Zodra ik kan ga ik verder met tuning en wellicht de RST drivers

[Afbeelding]
Zonder video driver mis je een flinke besparing. Kan zo 4-5W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:05:
En toch draait zo'n zelfde server 2019 setup in proxmox op een vergelijkbare PC meteen rond de 4watt
Zonder enige tuning, zo uit de doos. Met nog wat Ubuntu VM's erbij 5 watt in idle.
Hierbij heb ik al aan het begin van de setup van Windows de juiste Proxmox VirtIO drivers gekozen.

Dat heb ik nog niet kunnen testen op die Fujitsu maar dat is natuurlijk vrij eenvoudig te doen.
Ik denk dat dan de Linux drivers de aansturing doen. De "virtuele" driver in de VM geeft dan alleen opdrachten door vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vannacht heeft de test setup een paar uur rustig in idle gestaan maar dat bracht geen verbetering.

Windows server zo uit de doos met Windows update uit (Windows 2019 trekt zich daar niet veel van aan hoor)
Drivers van Fujitsu en Intel voor: Video, Netwerk, Chipset. Audio uit in de Bios
Verbruik ca 9 watt. Dit valt nogal tegen en ik heb geen idee hoe ik het kan verbeteren.

Zelfde setup via proxmox, verbruikt ca 4 watt

Zodra ik tijd heb zal ik het nog eens testen met Windows 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
Ik heb onlangs een server gebouwd waar proxmox op draait met (nu nog) twee linux VM's voor netwerk/domotica en een windows 10 VM.

Opgebouwd uit onderstaande componenten.

Yakkaroo server case 1,5u short
Asus P11C-i mini itx
Intel i3-8100
2x Crucial mx500 500gb
2x Hyperx fury 16gb

Komt mogelijk nog een 4 poorts netwerkkaart in.

Momenteel heeft deze een flexatx 250v voeding. maar die wil ik mogelijk gaan vervangen voor een PicoPSU

Ik heb nog twee 12 volt 120watt voedingen liggen met een redundantie unit.
Maar ik twijfel of de 120watt pico psu wel voldoende is.

Wat denken jullie, zal dat gaan? of moet ik echt gaan meten om er achter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ntiender schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:04:
Wat denken jullie, zal dat gaan? of moet ik echt gaan meten om er achter te komen?
Je hebt een serverbord die waarschijnlijk niet is geoptimaliseerd voor laag verbruik.

120W zal wel voldoende zijn omdat je geen 3.5" hard disks hebt. In plaats van een quad port netwerkkaart kun je beter een of twee gewone moderne I210 of I211 kaarten kiezen, dat is zuiniger. Netwerkkaarten gebaseerd op oude chips kunnen ook veel verbruiken. Dergelijke kaarten worden nog steeds verkocht.

Om te bepalen of PicoPSU wel een probleem oplost moet je eerst weten wat het idle verbruik is. Als dat 30W of hoger is, dan heeft een PicoPSU weinig toegevoegde waarde. Hoe verder het verbruik daaronder ligt (20W, 10W) hoe meer effect een PicoPSU heeft. Een normale ATX voeding kan een eigenverbruik hebben van 8W. Dan is bij 1W belasting het verbruik dan aan de stekker 9W. Een PicoPSU doet dat veel beter.

De 120W voeding of adapter is ook bepalend voor de zuinigheid. Welk merk en modelnummer heb je?

Als je nog geen energiemeter hebt: in de topic start staan er een aantal vermeldt. Het is een goede investering want je kunt daarmee zien welke apparatuur in je huishouden veel en weinig verbruiken. Dat verdient zichzelf terug.

Welke grafische processor staat aan? Die van de processor of de on board Aspeed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
mrmrmr schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Je hebt een serverbord die waarschijnlijk niet is geoptimaliseerd voor laag verbruik.

120W zal wel voldoende zijn omdat je geen 3.5" hard disks hebt. In plaats van een quad port netwerkkaart kun je beter een of twee gewone moderne I210 of I211 kaarten kiezen, dat is zuiniger. Netwerkkaarten gebaseerd op oude chips kunnen ook veel verbruiken. Dergelijke kaarten worden nog steeds verkocht.

Om te bepalen of PicoPSU wel een probleem oplost moet je eerst weten wat het idle verbruik is. Als dat 30W of hoger is, dan heeft een PicoPSU weinig toegevoegde waarde. Hoe verder het verbruik daaronder ligt (20W, 10W) hoe meer effect een PicoPSU heeft. Een normale ATX voeding kan een eigenverbruik hebben van 8W. Dan is bij 1W belasting het verbruik dan aan de stekker 9W. Een PicoPSU doet dat veel beter.

De 120W voeding of adapter is ook bepalend voor de zuinigheid. Welk merk en modelnummer heb je?

Als je nog geen energiemeter hebt: in de topic start staan er een aantal vermeldt. Het is een goede investering want je kunt daarmee zien welke apparatuur in je huishouden veel en weinig verbruiken. Dat verdient zichzelf terug.

Welke grafische processor staat aan? Die van de processor of de on board Aspeed?
Bedankt voor je reactie!

De netwerkkaart is een:

HP 331T Quad-port 1Gb Ethernet Adapter

Zie dat deze max 4,3 watt vebruikt.

Voedingen zijn twee meanwell NDR-120-12 met een DRDN20-12 module. Een van de twee voedingen komt achter een UPS te staan.

Op deze 12v voedingen komt ook de Unifi Security Gateway te hangen (12 watt)

Het gaat mij voornamelijk om redundantie, als dat zorgt voor iets meer verbuik vind ik dat niet erg. De 250Watt flexatx voeding die momenteel gemonteerd zit is single point of failure.

[ Voor 5% gewijzigd door ntiender op 01-02-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Meanwell NDR-120-12 levert volgens het merk 85,5% typisch verbruik. Dat ligt ongeveer 6% onder wat mogelijk is (92% piek efficientie). Als je meerdere apparaten aan dezelfde voeding kan koppelen is het verbruik meestal beter. Vooral als het verbruik van een apparaat laag is.

Met een goede driver kan een I211 netwerkkaart ongeveer 0,5W idle verbruiken. Als je bijvoorbeeld 2 extra netwerkpoorten wil hebben levert dat een besparing op.

Een switch die EEE (Energy Efficient Ethernet) ondersteunt is nodig, dat verbruikt veel minder bij relatief korte kabels.

Een UPS kost ook verbruik. Als je zoekt op het woord zoekt in dit topic vind je informatie over het verbruik.

Naast hardware is ook de software van belang voor een laag idle verbruik. Een besturingssysteem dat low power modes ondersteunt en applicaties die niet onnodig cpu verbruiken.

Ideaal zou zijn: Linux met lichtgewicht virtualisatie en lichtgewicht software, Fujitsu D3644-B (zelfde chipset, ECC, 6x SATA), PicoPSU-90 met 120W adapter. Dan kan e.e.a. onder 10W draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10 15:50
Hallo allemaal,
De afgelopen tijd ben ik me gaan verdiepen in het 24/7 streamen naar Youtube. Korte video’s in 720p en geluidsbestanden.
Als leek ben ik gaan zoeken op internet en kwam er achter dat ik een VPS nodig heb. Volgens verschillende hosting partijen kom ik dan uit op een pakket van ongeveer 40 euro per maand. Dit is dan vaak inclusief Windows Server 2019. Op jaarbasis ben ik dus 480 euro kwijt.
Omdat ik dit erg veel vond ben ik gaan zoeken of ik zelf een server in elkaar kon zetten. Gelukkig had ik ook nog een oude pc staan.

Specificaties:
HP Prodesk 600 G1
i3-4130 CPU @ 3.40GHz
8GB RAM
HD Graphics 4400
Kingston A400 120GB SSD

Hier heb ik Windows Server 2019 op gezet en doormiddel van extern bureaublad heb ik dan toegang tot de server. Dit werkt echt beter dan ik had verwacht! Zelfs met 1080p streamen heeft de server geen enkel probleem. De server is stil en doet dus precies wat ik wil. Processor zit gemiddeld op 16%
De server heb ik nu draaien als test en mijn stream draait nu inmiddels 2 weken 24 uur per dag.

Nu maak ik me alleen wat zorgen om het energieverbruik. In ons huis heb ik zoveel mogelijk uitgezet en ben na 5 min gaan kijken op Toon. Hier zag ik dat er nog 100 watt verbruikt werd. Dit ben ik wat gaan omrekenen en kwam uit op een bedrag van ongeveer 180 euro per jaar. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met dag/nacht tarief. Het is dus een beetje nattevingerwerk.

Nu zit ik eigenlijk met de volgende vragen.
Wat vinden jullie van het energieverbruik? Is dit redelijk, of kan ik met een nieuwe build op lange termijn een hoop besparen?

Hoe zit het qua veiligheid? Het is natuurlijk al een wat oudere pc. Kan het kwaad om deze 24/7 aan te hebben staan? Kan ik verder nog iets aan veiligheid doen?

De komende tijd wil ik me ook gaan verdiepen in Hyper-V en wat verschillende applicaties zoals het hosten van een website. Ook hier vraag ik me af.. heb ik een nieuwe build nodig of denken jullie dat dit een prima leersysteem is voor de komende tijd.

Gelukkig heb ik een leuke hobby kunnen vinden tijdens de lockdown. De avonden schieten zo voorbij 😊

Erg benieuwd naar jullie reacties. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Met Toon kan je niet echt zo meten lijkt me. Je kan beter een echte meter regelen.
Maar goed wat is je verbruik op Toon als je deze PC ook uitzet ?

Deze i3 heeft een TDP van 54 W waar nog de overhead van het systeem bijkomt
Je zal dus max iets van 80 watt verbruiken bij volle belasting (mits zonder 3.5" HDD's)

Ik schat dat je zonder monitor tussen de 30 en 40 watt zal verbruiken
Mijn 6de gen prodesk PC hing rond de 20 watt bij deze belasting

[ Voor 13% gewijzigd door Woodski op 02-02-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dexterd83 Bedoel je dat je zelf filmpjes publiceert op Youtube? Waarvoor gebruik je de server dan precies? Geautomatiseerde uploads? Live filmpjes?

Ik denk dat energieverbruik van een apparaat bepalen met een slimme meter onnauwkeurig is. Er zijn diverse apparaten in huis met een variabel verbruik die altijd aan staan, zoals een koelkast. Het beste is een losse energiemeter toe te passen, daarmee kun je veel energie besparen omdat je dat inzicht krijgt per apparaat wat het verbruik is als ze in standby (sluipverbruik) staan en als ze aan staan. Eventueel kun je grootverbruikers op een standby timer zetten of milieuvriendelijk vervangen.

In de topic start staan wat aanbevelingen van geteste energiemeters.

Wat betreft je systeem: als een server continu meer dan 10% wordt belast is de performance per Watt belangrijk. De vraag is hoe efficiënt de processor is met stroomverbruik. Moderne processoren zijn vaak efficiënter dan oudere generaties. Als er een continue belasting is, welk proces veroorzaakt dan die belasting? Als er geen continue belasting is, is het idle verbruik belangrijk.

Een server kan tegenwoordig een kaal idle basisverbruik hebben van minder dan 5W, met belasting en inrichting minder dan 10W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@dexterd83

Zoals ook al aangegeven door Woodski en mrmrmr, begin met een energiemeter die je in het stopcontact stopt waar je server aan komt, dan heb je tenminste betrouwbare waardes voor wat je systeem echt verbruikt.

Nu heb je teveel variabelen om er iets zinnigs over te zeggen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
mrmrmr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:55:
@dexterd83 Bedoel je dat je zelf filmpjes publiceert op Youtube? Waarvoor gebruik je de server dan precies? Geautomatiseerde uploads? Live filmpjes?

Ik denk dat energieverbruik van een apparaat bepalen met een slimme meter onnauwkeurig is. Er zijn diverse apparaten in huis met een variabel verbruik die altijd aan staan, zoals een koelkast. Het beste is een losse energiemeter toe te passen, daarmee kun je veel energie besparen omdat je dat inzicht krijgt per apparaat wat het verbruik is als ze in standby (sluipverbruik) staan en als ze aan staan. Eventueel kun je grootverbruikers op een standby timer zetten of milieuvriendelijk vervangen.

In de topic start staan wat aanbevelingen van geteste energiemeters.

Wat betreft je systeem: als een server continu meer dan 10% wordt belast is de performance per Watt belangrijk. De vraag is hoe efficiënt de processor is met stroomverbruik. Moderne processoren zijn vaak efficiënter dan oudere generaties. Als er een continue belasting is, welk proces veroorzaakt dan die belasting? Als er geen continue belasting is, is het idle verbruik belangrijk.

Een server kan tegenwoordig een kaal idle basisverbruik hebben van minder dan 5W, met belasting en inrichting minder dan 10W.
Bedankt voor je reactie! Gelijk even een losse energiemeter besteld. Ben nu wel erg benieuwd.

De server gebruik is als 'radio' livestream maar dan ook met mp4 bestanden ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
Woodski schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:32:
Met Toon kan je niet echt zo meten lijkt me. Je kan beter een echte meter regelen.
Maar goed wat is je verbruik op Toon als je deze PC ook uitzet ?

Deze i3 heeft een TDP van 54 W waar nog de overhead van het systeem bijkomt
Je zal dus max iets van 80 watt verbruiken bij volle belasting (mits zonder 3.5" HDD's)

Ik schat dat je zonder monitor tussen de 30 en 40 watt zal verbruiken
Mijn 6de gen prodesk PC hing rond de 20 watt bij deze belasting
Bedankt voor je reactie. Standaard zat er een HDD in. Deze heb ik vervangen voor een SSD. Verder is alles standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Bizar dit... Ik heb de D3643-H met een i7 9700T
Volgens Ark een intel UHD 630 graphics processor

Alleen werkte die Fujitsu driver niet lekker onder Windows 2019
Na veel moeite erop gekregen maar toen had ik geen beeld meer..

Dus gaan spelen met Windows 2016 en ook die werkte niet
Niet van Fujitsu en ook niet van Intel (Server 2016 of gewoon Windows 10)
Ik krijg steeds de melding niet geschikt voor het OS

Vervolgens heel veel verschillende versies gaan downloaden
Na 7 pogingen werkte het wel met de Intel_UHD_Graphics_26.20.100.7925 driver van HP
Gewoon netjes de Intel UHD Graphics 630 en de Intel utility
Vanavond maar weer een meting doen van het verbruik.. Morgen weet ik meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
GaMeOvEr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:14:
@dexterd83

Zoals ook al aangegeven door Woodski en mrmrmr, begin met een energiemeter die je in het stopcontact stopt waar je server aan komt, dan heb je tenminste betrouwbare waardes voor wat je systeem echt verbruikt.

Nu heb je teveel variabelen om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik heb de energiemeter er vanavond al tussen geplaatst. Dit valt me heel erg mee! Tijdens het streamen geeft hij aan tussen de 24 en 30 watt te gebruiken. Dit gaat me dan op jaarbasis ongeveer 50 euro kosten. Dit is een stuk goedkoper en leuker dan een dure VPS. Dit weekend maar eens klooien met ESXI of Hyper-V :D

Heb jij, of iemand anders nog tips met betrekking tot veiligheid? Of valt dit allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dexterd83 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:54:
[...]

Ik heb de energiemeter er vanavond al tussen geplaatst. Dit valt me heel erg mee! Tijdens het streamen geeft hij aan tussen de 24 en 30 watt te gebruiken. Dit gaat me dan op jaarbasis ongeveer 50 euro kosten. Dit is een stuk goedkoper en leuker dan een dure VPS. Dit weekend maar eens klooien met ESXI of Hyper-V :D

Heb jij, of iemand anders nog tips met betrekking tot veiligheid? Of valt dit allemaal wel mee.
Wat bedoel je precies met veiligheid? Security technisch als je aan het streamen bent, of het gebruik/de belasting van je PC?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski Ik zou de rommel van de installer van de video driver niet meeinstalleren, vooral niet meerdere versies door elkaar. Alleen de driver zelf is het beste.

Het is absoluut een vondst dat je een driver hebt waarmee het wel lukt. Intel ondersteunt officieel Windows 2019 niet met de laatste graphics drivers zegt een moderator op hun forum.

Deze driver ziet eruit als een (repackaged?) oude stijl driver. Link: HPE ProLiant m750 Server Blade Graphics Driver for Microsoft Windows Server 2016 and Microsoft Windows Server 2019

Het lukte bovenstaande versie 26.20.100.7925 te installeren op Windows 2016 (HD Graphics 630, Fujitsu D3417-B2, Pentium G4600). Ik heb de indruk dat het een zuinige driver is. Ik zie een verbruik onder 5W op deze productieserver.

De toegepaste methode van installatie is: Device Manager, Display Adapters, <drivernaam>, Browse for driver software on your computer, Let me pick from a list of device drivers on my computer, Have Disk, Browse (of kopieer pad), selecteer igdlh64.inf, Open, OK, driver selecteren, Next.

De nieuwe stijl drivers vormen het probleem, met name onder Windows Server 2016 en 2019. Windows 10 is vaak ook goed genoeg, dan heb je meer mogelijkheden en nieuwe drivers.

@dexterd83
offtopic:
Oudere systemen zonder recente BIOS updates zijn mogelijk kwetsbaar voor aanvallen op processorkwetsbaarheden. Maar dat soort aanvallen worden (nog) weinig werkelijk gebruikt en ze vereisen een set van omstandigheden, bijvoorbeeld hosters kunnen er mee te maken krijgen omdat ze een systeem delen. Een VPS is potentieel kwetsbaar voor dit type exploits omdat er virtual machines worden gebruikt. Het risico voor thuis is vooralsnog minimaal.

De kans op een kwetsbaarheid via besturingsysteem- of applicatiesoftware (zero-days of niet geupdate software) is groter. Zero days worden meestal niet gebruikt voor aanvallen op de massa. Die zijn daarvoor te kostbaar. Ze worden wel veel gebruikt voor doelgerichte aanvallen door inlichtingendiensten. De kans is voor de meeste mensen klein dat ze hiervan slachtoffer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Klopt ik gebruikt nooit installers zoals jij ook beschrijft
Wel raar dat je dan toch de installatie van die graphics utility meekrijgt
Je kan die verwijderen en na 2 reboots liep het bij mij weer normaal
Nu zit er bij mij nooit een monitor aangesloten dus ik betwijfel het nut

Helaas heeft het weinig geholpen allemaal

Een schone Server 2019 verbruikt iets van 1 watt minder dan mijn Server 2019 productie versie
En een schone Server 2016 verbruikt weer 1 watt minder dan een schone Server 2019
Volgens mij heb ik dit allemaal al eens getest en heb ik toen ook besloten het bij server 2019 te laten

Ik 'verlies' ergens 3 watt met mijn systeem. Dat is natuurlijk niet dramatisch veel maar toch...
Bij deze test zit er een extra i211 actief en zit er nog een Adata 1TB M.2. aangesloten
Misschien dat ik ze er vanavond even uithaal en nogmaals een duurtest doe.
.
Ook gebruik ik een minder efficiente Chinese PicoPSU kloon
En wat ik niet kan vinden is of een i7 bij idle meer verbruikt dan een i3
Meer cores en cache etc dus je mag aannemen dat het verbruik iets meer zal zijn.
En ik weet vrij zeker dat mijn goedkope 2 x 8GB dimms niet ideaal zijn.

Als je dat bij elkaar optelt is 3 watt extra wellicht helemaal niet zo slecht

[ Voor 31% gewijzigd door Woodski op 03-02-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
GaMeOvEr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:42:
[...]

Wat bedoel je precies met veiligheid? Security technisch als je aan het streamen bent, of het gebruik/de belasting van je PC?
Security technisch en qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dexterd83 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:30:

Security technisch en qua hardware.
De security-implicaties van streamen kan ik niet zomaar inschatten, je zult natuurlijk poorten van het internet open moeten zetten naar binnen naar je server toe zodat mensen je streams kunnen bekijken. Dat aspect is dus afhankelijk van de software die je gebruikt, hoe secure die is. Dus moet je zelf even uitzoeken voor de software die je van plan bent te gebruiken, hoe vaak die geupdate wordt en hoe secure die is.

Qua hardware, zolang je koeling op orde is kan een CPU best een lange tijd hoog belast draaien, dus daar zou ik me niet zo druk over maken, behalve zorgen dat je koeling en voeding op orde zijn zodat de boel stabiel kan draaien.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is er een reden dat jullie graag Windows gebruiken? Juist voor een homeserver is dat toch niet echt nodig? Windows is heel erg gericht op end-users. Al is het tegenwoordig licht en zuinig..

Met Ubuntu 20.10 en 24 docker containers gebruik ik op mijn system/os/apps SSD nog geen 20GB (BTRFS, dus Docker maakt ook nog eens een boel snapshots) en het is vrij snel geinstalleerd.

Daarnaast heb je geen driver vragen meer, want die zitten allemaal ingebakken in de Linux kernel en hoef je niks aan te doen..

Nadat het OS is geinstalleerd ben je dus zo goed als ready to go..

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 03-02-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Jazco2nd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:17:
Is er een reden dat jullie graag Windows gebruiken? Juist voor een homeserver is dat toch niet echt nodig? Windows is heel erg gericht op end-users. Al is het tegenwoordig licht en zuinig..

Met Ubuntu 20.10 en 24 docker containers gebruik ik op mijn system/os/apps SSD nog geen 20GB (BTRFS, dus Docker maakt ook nog eens een boel snapshots) en het is vrij snel geinstalleerd.

Daarnaast heb je geen driver vragen meer, want die zitten allemaal ingebakken in de Linux kernel en hoef je niks aan te doen..

Ik gebruik beide
NAS + Rpi4 voor Linux
Nuc servertje voor Windows

Ik heb een Microsoft (development) achtergrond (werk) dus kan niet zonder.
Daarnaast heb ik camera software draaien die niet op Linux kan/wil.
Overigens is Windows Server niet echt voor end-users.

Maar de meeste (LXC) images zijn idd Linux (op zowel NAS als Rpi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Jazco2nd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:17:

In mijn geval is het ervaring en tooling waar ik mij het prettigste bij voel en ook niet noemenswaardig verschil in verbruik.

Ik kan best enigszins met linux uit de voeten, maar bij het e.e.a aan technische troubleshooting of software te laten doen wat ik wil, ben ik toch aanzienlijk sneller met Windows. Verder is het bij thuis ook een omgeving met meerdere windows clients, dus is het ook logisch om een AD server te hebben voor rechten, shares, etc.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik zit al een tijdje het topic door te snuffelen, en vraag me af of de Fujitsu bordjes (3644-B) etc. nog steeds de go-to zijn om een zuinige server te bouwen (voor o.a. virtualisatie). Ze zijn 'tenslotte' uit 2018...

Iemand suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:00
Ik heb hier ruim een maand geleden mijn server gepost. Veel reacties op gekregen, en mij in wat zaken verder verdiept.

Nu meld ik hier even terug dat ik de Kolink SFX-450 voeding vervangen heb door een Corsair SF450 platinum en dat het idle gebruik is gezakt van 78 naar 66W. Dat is al een mooi resultaat, misschien wel meer dan ik had verwacht door alleen het wisselen van een voeding. Dus nieuwer=beter geldt ook hier.

Ik heb nog nagezocht of ik kon besparen door er een andere CPU in te zetten, maar de i5-9600K is al verschrikkelijk zuinig. Hoewel hij een TDP van 95W heeft, zit het idle verbruik rond de 3,8-3,9W en het minimum verbruik zit rond de 3,4W als ik dat uitlees met HWiNFO64. Daar valt met een i3 of iets van een Pentium niet veel meer te verdienen, misschien wel niks.

Resterende opties zijn nog de 10Gbit NIC en de RAID controller. Raidcontroller is al vrij recent, dus daar een zuinigere voor vinden kan wel eens lastig worden of heel erg duur. Mbt de 10Gbit NIC zijn er wel opties door hem te vervangen door een versie met een RJ45 aansluiting ipv dual SFP+. Die hebben dan ook een 4-lane pci-express connector en zijn ook gewoon een stuk kleiner. Opgenomen vermogen is eigenlijk nooit gespecificeerd, maar je ziet dat er gewoon veel minder electronica op zit, de heatsink kleiner is en de print in zijn geheel veel kleiner is. Dat zijn allemaal voortekenen voor een lager verbruik. Daar wil ik nog wel een gokje aan wagen door hem te vervangen.

Alleen heb ik geen 10Gbit switch met UTP poorten, ik heb de 4 ports SFP+ mikrotik. Ubiquiti heeft een 4 ports UTP 10Gbit switch aangekondigd met een vijfde Gbit poort met PoE in. Dat is natuurlijk heel fraai, maar dan moet ik gelijk al mijn 10Gbit netwerkkaarten vervangen (3 stuks). Grote kans dat die het gaat worden. Als ik dat gedaan heb meld ik het verbruik hier weer terug. Voorlopig ben ik met de 66W al heel tevreden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
Skynett schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:33:
Opgenomen vermogen is eigenlijk nooit gespecificeerd, maar je ziet dat er gewoon veel minder electronica op zit, de heatsink kleiner is en de print in zijn geheel veel kleiner is.
Op de kaart zelf misschien, maar in het algemeen is 10GBASE-T veel minder zuinig dan 10GBASE-SR. Google maar.

Bijkomend: de 10GBASE-T SFPs van MikroTik (één van de weinige betaalbare) worden naar het schijnt zelfs zo heet dat je je handen eraan kunt branden en MikroTik zelf aanraadt om ze alleen om-en-om te gebruiken. Ergo: kost meerdere watts per stuk.

Ik denk dat je al in je handjes mag wrijven met 3-5 W per disk, plus een RAID controller, plus 10G ethernet. Die laatste 2 kun je natuurlijk ook even verwijderen om te kijken wat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn ?

Hardware :

D3644-B
2 x 32 GB samsung M391A4G43MB1-CTD (zou in de QVL moeten staan van fujitsu volgens informatie hier.
Ubuntu kernel 5.4.0-65

Mem layout :
+-------------------------+
| mc0 |
| csrow0 | csrow1 |
----------+-------------------------+
channel1: | 16384 MB | 16384 MB |
channel0: | 16384 MB | 16384 MB |
----------+-------------------------+
Foutboodschappen :

Als beide sticks in "blauwe" slots zitten :
[ 56.576255] EDAC MC0: 1 UE ie31200 UE on mc#0csrow#0channel#0 (csrow:0 channel:0 page:0x0 offset:0x0 grain:8)
[ 56.576260] EDAC MC0: 1 UE ie31200 UE on mc#0csrow#0channel#1 (csrow:0 channel:1 page:0x0 offset:0x0 grain:8)

Als beide sticks in "zwarte slots" zitten :
[ 22.571068] EDAC MC0: 1 UE ie31200 UE on unknown memory (csrow:3 channel:0 page:0x0 offset:0x0 grain:1)
[ 22.571074] EDAC MC0: 1 UE ie31200 UE on unknown memory (csrow:3 channel:1 page:0x0 offset:0x0 grain:1)
[ 23.573933] EDAC MC0: 1 UE ie31200 UE on unknown memory (csrow:3 channel:0 page:0x0 offset:0x0 grain:1)

-> Vreemde hier is dat er volgens de ras-mc-ctl layout geen "csrow3" is ...

Al geprobeerd :

Herplaatsen sticks
met 1 stick (op beide channels)
etc

Niets lijkt te helpen. Memtest86 rapporteert ECC errors tijdens test 0 , 1 en 2
Gewone "error" count in memtest blijft op 0 staan.

Systeem is verder stabiel op die boodschappen na. Geen idee hoe lang ze er al zijn. Ding draait al even stabiel en pas toen ik config wou wijzigen vielen die boodschappen me op.

Brakke ram of mobo ?

Update: Toevallig kwam ik erachter dat de errors enkel bij de 1ste pass zijn na een reboot. De 2de pass (of een nieuwe test nadat je de 1ste doorlopen hebt of gestopt/gestart hebt geven GEEN ECC errors ...

Update2 : wie dezelfde hw heeft als mij : Kan je even in je dmesg kijken of je deze ook hebt en/of memtest draaien ? Begin te denken aan een BIOS/EDAC bugje ...

Update 3 : De bios eventlog = niks + De bios diagnostic tool = ok.

[ Voor 10% gewijzigd door frv op 03-02-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDAC=Error Detection And Correction
MC=Memory Correction
UE=Uncorrectable Error

Volgens de handleiding moeten de modules hierin:
Channel A, slot 1
Channel B, slot 2

Total size: 1 to 64GB
Module size: 1, 2, 4, 8 or 16 GB per module
Voor 64GB moeten alle slots zijn gevuld volgens de handleiding, dus 4 x 16GB.

M391A4G43MB1-CTD staat niet in CoffeeLake_DDR4_UDIMM_ApprovedMemory_V1.4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:59:
EDAC=Error Detection And Correction
MC=Memory Correction
UE=Uncorrectable Error

Volgens de handleiding moeten de modules hierin:
Channel A, slot 1
Channel B, slot 2

Total size: 1 to 64GB
Module size: 1, 2, 4, 8 or 16 GB per module
Voor 64GB moeten alle slots zijn gevuld volgens de handleiding, dus 4 x 16GB.

M391A4G43MB1-CTD staat niet in CoffeeLake_DDR4_UDIMM_ApprovedMemory_V1.4.pdf
Ook in de aanbevolen slots idem.

Vond die modules hier in het topic waar bij stond dat ze wel in qvl stonden. Een klein jaar probleemloos gewerkt. Vreemd dat ze nu wel problemen geven :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:07:

Vond die modules hier in het topic waar bij stond dat ze wel in qvl stonden. Een klein jaar probleemloos gewerkt. Vreemd dat ze nu wel problemen geven :-(
Het kan zijn dat het wel werkt, ik merk alleen maar op dat de handleiding en de geheugenlijst ze niet noemt.

Misschien zijn het gewoon ECC foutmeldingen van het uncorrectable type. Waardoor dat komt weet ik niet.

Misschien helpt dit:
https://s905060.gitbooks....e_edac_dimm_ce_error.html

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 03-02-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Het kan zijn dat het wel werkt, ik merk alleen maar op dat de handleiding en de geheugenlijst ze niet noemt.

Misschien zijn het gewoon ECC foutmeldingen van het uncorrectable type. Waardoor dat komt weet ik niet.

Misschien helpt dit:
https://s905060.gitbooks....e_edac_dimm_ce_error.html
Ja die link had ik ook gevonden. Individueel geven ze beiden errors dus uitzoeken welke vab de 2 is zinloos. Op die pagina geven ze wel aan dat er bios events zouden moeten zijn naast de os meldingen. Die zijn er niet. Event log is leeg. Nuja ging sowieso nog 2de systeem bijplaatsen en zal 2 x 16 bestellen uit qvl. Kan dan mobo en modules op 2 verschillende mobo en cpu testen. Desnoods rma ... jaar lang probleemloos werken en nu errors lijkt me toch geen incompatibiliteit te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:07:

Ja, en ik heb gekeken in een oudere versie van het document (v1.3, 2019-09-04), daarin staat dat jouw modulen worden ondersteund. Zo te zien zijn ze van de lijst gehaald in v1.4 (2020-07-07).

DDR4-2666 (CL19) UDIMM 32GB (ECC)
• Samsung M391A4G43MB1-CTD
Memory modules
approved by Fujitsu

Je kan contact opnemen met Kontron hierover.

De v1.3 versie kun je hier nog downloaden. Als je een wachtwoord nodig hebt kun je me een DM sturen.

[ Voor 27% gewijzigd door mrmrmr op 03-02-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:36:
[...]

Ja, en ik heb gekeken in een oudere versie van het document (v1.3, 2019-09-04), daarin staat dat jouw modulen worden ondersteund. Zo te zien zijn ze van de lijst gehaald in v1.4 (2020-07-07).

DDR4-2666 (CL19) UDIMM 32GB (ECC)
• Samsung M391A4G43MB1-CTD
Memory modules
approved by Fujitsu

Je kan contact opnemen met Kontron hierover.
Mooi. Thanks voor de info. Kunnen we daar rechtstreeks terecht of moet dat via de shop waar ik ze kocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Zo te zien leveren ze support via: support[apestaart]kontron.com .
Zover was ik ook al maar ik dacht dat ze als "integrator" enkel support gaven aan hun klanten/partners en dus niet rechtstreeks aan particulieren (zijn tenslotte bordjes eerder bedoeld voor industrie toch ?)? In elk geval mail gestuurd :) We zullen zien wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:47:
[...]

Zover was ik ook al maar ik dacht dat ze als "integrator" enkel support gaven aan hun klanten/partners en dus niet rechtstreeks aan particulieren (zijn tenslotte bordjes eerder bedoeld voor industrie toch ?)? In elk geval mail gestuurd :) We zullen zien wat ze zeggen.
Bij Fujitsu was dat zo. Er waren achterdeurtjes via een Fujitsu medewerker op het Heise forum.

Nu ze deel uitmaken van Kontron is misschien de support meeveranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Polyphemus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:06:
Ik zit al een tijdje het topic door te snuffelen, en vraag me af of de Fujitsu bordjes (3644-B) etc. nog steeds de go-to zijn om een zuinige server te bouwen (voor o.a. virtualisatie). Ze zijn 'tenslotte' uit 2018...

Iemand suggesties? :)
Je vraag is een beetje ondergesneeuwd. @mrmrmr en anderen zitten er beter in dan ik, maar ik zal een voorzet geven. Dan kunnen zij me corrigeren of aanvullen.

Ja, dat zijn nog steeds uitstekende bordjes om een servertje mee te bouwen. Ze zijn gebouwd voor lange levensduur, voorzien van goede kwaliteit componenten en de processors die er op draaien kunnen erg zuinig zijn. Wel even in de gaten houden hoe het op dit moment zit met de verkrijgbaarheid van de processor die je op het oog hebt. De Pentium Gold G5400 bijvoorbeeld is hier populair maar leek onlangs moeilijk te krijgen. Kan weer bijgetrokken zijn, dat houd ik niet bij. Sowieso is er wereldwijd wat tekort aan onderdelen dus even checken of je alle beoogde onderdelen inderdaad geleverd kunt krijgen voordat je met een half systeem aan losse onderdelen zit. Niets zo vervelend als een puzzel waar een paar stukjes van ontbreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:51:
[...]

Bij Fujitsu was dat zo. Er waren achterdeurtjes via een Fujitsu medewerker op het Heise forum.

Nu ze deel uitmaken van Kontron is misschien de support meeveranderd?
https://serverfault.com/q...r-edac-mc0-internal-error

Denk dat dit het probleem is -> Zou verklaren waarom bij 2de pass er geen errors zijn en ze me nu pas opvielen (was meermaals aan het rebooten wegens wijzigingen op die machine) + stabiele werking server ...

Die quickboot kon ik in het bios niet vinden (enkel "quiet boot" maar die lost het niet op)

Memtest is nu bezig. Zal morgen dat truukje in Grub eens proberen.

Update 04/02/21 00:20 : Snel toch even getest en het lijkt te werken
root@docker:/sys/devices/system/edac/mc/mc0# cat rank*/dimm_ue_count
0
0
0
0

-> Duurt wel wat langer om te booten (memtest=5 genomen om zeker te zijn) dus mijn voorzichtige conclusie is :

Wachten in memtest voor je test start en die is ok -> Bios is nog "bezig" met initialiseren en door wachten erop krijg je geen error. Start je memtest meteen = error.

memtest=5 in grub -> Je schrijft specifiek naar alle ram zodat het zeker geinitialiseerd is.

Indien er een optie quickboot was in de BIOS zou dit hetzelfde effect hebben maar die vond ik niet in de kontron bios.

Effe enkele dagen aankijken maar hopelijk opgelost!

[ Voor 37% gewijzigd door frv op 04-02-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
frv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:25:
Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn ?
Ja, die mensen van Fujitsu/Kontron zijn niet zo goed in UEFIs schrijven. Case in point: Thralas in "MCE Hardware errors (maar systeem stabiel en memtest=ok)"

Toen was het een MCE die ze vergaten te clearen (en zelf veroorzaakt hebben), nu een EDAC error.

Intel's EDAC heeft toevallig ook de mogelijkheid om errors te injecteren (i7 family EDAC driver, maar ik gok zo dat die feature niet uniek is).

Ra-ra-ra wat zou daar gebeurd kunnen zijn. Ik heb zo een vermoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Antonius schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:59:
[...]

Je vraag is een beetje ondergesneeuwd. @mrmrmr en anderen zitten er beter in dan ik, maar ik zal een voorzet geven. Dan kunnen zij me corrigeren of aanvullen.

Ja, dat zijn nog steeds uitstekende bordjes om een servertje mee te bouwen. Ze zijn gebouwd voor lange levensduur, voorzien van goede kwaliteit componenten en de processors die er op draaien kunnen erg zuinig zijn. Wel even in de gaten houden hoe het op dit moment zit met de verkrijgbaarheid van de processor die je op het oog hebt. De Pentium Gold G5400 bijvoorbeeld is hier populair maar leek onlangs moeilijk te krijgen. Kan weer bijgetrokken zijn, dat houd ik niet bij. Sowieso is er wereldwijd wat tekort aan onderdelen dus even checken of je alle beoogde onderdelen inderdaad geleverd kunt krijgen voordat je met een half systeem aan losse onderdelen zit. Niets zo vervelend als een puzzel waar een paar stukjes van ontbreken :)
Eens. Misschien naar tweedehands artikelen kijken.

@Polyphemus

Wat @Antonius beschrijft over levering van processoren is momenteel het probleem. Kennelijk heeft het thuiswerken geleid tot een hoge vraag naar computers. Intel was ook nog bezig het veranderen naar een andere productiewijze en ze sturen versneld bepaalde platforms met pensioen. Kontron had lang daarvoor aangekondigd dat nieuwe moederborden in het eerste kwartaal van 2022 zou komen. Voorlopig is de D3643-H/D3642-B/D3644-B serie nog de zuinigst bekende moederbord serie met moderne desktop processoren. Ik verwacht geen spectaculaire verbeteringen van de nieuwere generaties chipsets en processoren.

Ik weet niet wat Kontron gaat doen, ze zouden bepaalde systemen kunnen vervroegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Woodski @frv Ik heb de tips sectie van de topic start aangevuld met het Windows Server 2016/2019 video driver selectie en de workaround voor het Error Detection And Correction (EDAC) ECC probleem. Als er een BIOS update komt voor het EDAC probleem zal ik het verder aanvullen. Bedankt voor info! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frv

frv

Kleine update voor wie een D3644-B heeft met de meest recente BIOS (1.25.0 , 02/09/2020) versie en reset to optimized defaults doet :

Default value for “Intel ® Speed Shift Technology” (Hardware P-State control) had been
changed to “Disabled” This will only take effect, if you load “Optimized Defaults” after BIOS
update.

-> Speed shift = Hardware P states
-> Kan schelen in verbruik als die op "nee" staat. Aan denken om die terug op ja te zetten na het resetten.

[ Voor 6% gewijzigd door frv op 04-02-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:51
Op mijn zoektocht naar een vervanging van mijn Huidige Ds214 Play nas kwam ik op het forum terecht, ben deze nu aan het doorlezen, uitzoeken, valt niet mee met zoveel post.

Wil vast wat vragen, toevallig had ik boven nog uit het verleden een mediacenter staan , deze even opgeschroefd om te kijken hoe ik deze had opgebouwd.
Het is een B85M-ITX met een intel i3-4130T, Crucial MX100 256GB en een Pico PSU.
Het systeem is gebouwd in een mediakast zonder blowers , koperleidingen langs de kast.
Helaas is de kast niet hoog.

Vraag, is het een goed uitgangspunt om hiervan een NAS te bouwen?
Helaas kan in de kast kan in niet meerdere schijven kwijt, dus als het dit een goed uitgangspunt is voor een server moet ik kijken naar een nieuwe kast.

Ik ga weer verder lezen, ben wel benieuwd wat jullie vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g3SpMLCSRVsZ_YJG5VrtRNZ_Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCmqYUlQ2otyiFyncFF5lQKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrr0f7vK95nP2q2pdTxZ5c45QvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZQ7p2IDpC6ZBMPcmbzuoaHv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mas_kecil
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 11:40
sterremos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:26:
Op mijn zoektocht naar een vervanging van mijn Huidige Ds214 Play nas kwam ik op het forum terecht, ben deze nu aan het doorlezen, uitzoeken, valt niet mee met zoveel post.

Wil vast wat vragen, toevallig had ik boven nog uit het verleden een mediacenter staan , deze even opgeschroefd om te kijken hoe ik deze had opgebouwd.
Het is een B85M-ITX met een intel i3-4130T, Crucial MX100 256GB en een Pico PSU.
Het systeem is gebouwd in een mediakast zonder blowers , koperleidingen langs de kast.

Helaas kan in de kast kan in niet meerdere schijven kwijt, dus als het dit een goed uitgangspunt is voor een server moet ik kijken naar een nieuwe kast.

Zo te zien is dat een Streacom 5 WS kast, een prima basis voor een NAS! Ik heb zelf twee van dergelijke kasten in gebruik. Je kunt er best wat schijven in kwijt, met behulp van de gaten in de bodem van de kast. Kijk maar eens op www.streacom.com voor handleidingen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
sterremos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt uiteindelijk van jouw doelen af. Als je het allerzuinigste systeem wilt bouwen, dan zijn er betere keuzes, maar aangezien je deze hardware toch al hebt liggen is het economisch gezien een prima basis. Volgens mij moet het prima lukken om in de huidige setup < 10W idle te doen. Daarmee verbreekt het geen records hier, maar slecht is het ook niet. Als je voor je storage behoeften kunt volstaan met bijvoorbeeld 1 of 2 2,5" 5TB disks of kleiner, dan zou ik hier gewoon mee beginnen. Je kan later altijd nog die schijven houden en er een ander moederbord/cpu bij zoeken mochten de wensen veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:24:
Het zuinigheidsaspect zie ik niet voldoende terug in je onderdelenlijstje, @Thorchy. Onderstaand een zuinig alternatief. Let wel dat hardware slechts de helft van het plaatje is, de inrichting en de software zijn ook van groot belang. Dit is voldoende voor 2 stuks 3.5" drives. Als je meer wilt, kun je kiezen voor een PicoPSU-120, PicoPSU-150 of PicoPSU-160-XT (geen automotive, geen wide input WI).

Netwerkkaart LR-Link LREC9202CT met I211 chip: verkrijgbaar uit China: Alibaba Twee stuks kosten 23 euro.
Alternatief: kaart met I210 chip. Invoerrechten en BTW zijn er niet bij een productwaarde onder 22 euro (dus exclusief verzendkosten en BTW).
ntiender schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:04:
Komt mogelijk nog een 4 poorts netwerkkaart in.
Voor wie twijfelt tussen netwerkkaarten of een switch. Hier mijn metingen, gedaan met een Brennenstuhl EM321 waar de router adapter in is geprikt, direct in stopcontact in de meterkast.
Bij schommelingen heb ik een minuut gewacht, het schommelde dan op de tienden in 3 stappen (bijv 5.5, 5.6, 5.7), dan koos ik de hoogste waarde.

Router: 5.7 W - Mikrotik hEX POE
+ 1 5port switch: 7.8 W - Netgear ProSAFE GS105PE
+ 1 5port switch: 9.7 W - Netgear ProSAFE GS105PE
+ 1 WiFi AP: 13.8 W - Unifi AC In-Wall
+ 1 WiFi AP: 18.2 W - Unifi AC In-Wall
(Router icm alleen 1 WiFi AP: 9.8 W)

Ik had obv de specificaties/datasheets een veel hoger verbruik verwacht.
Volgens mij is dit erg zuinig voor de switches.

De router is 1 van de meest compacte routers voor glasvezel internet (of met modem ertussen op de LAN1 poort). De enige waar je de SFP module van T-Mobile/KPN zo in kan prikken icm met 5 LAN poorten, waarvan 4 802.3af POE-out.

De switches hebben 5 poorten waarvan 1 POE ingang en 2 POE uitgangen en de WiFI APs hebben de POE-in poort plus 2 lan poorten waarvan 1 POE-out.

[ Voor 52% gewijzigd door Jazco2nd op 05-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Antonius schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:59:
[...]

Ik zit nog te wachten op deze puzzel. Ondertussen had ik al twee maanden de server kunnen hebben. Maar door tekort van die G5400 opgehouden. Ik zie nu voorzichtig aanbod van de kijkshop voor rond de 75 eur. Denk dat maar gaan doen. Betaal je maar iets meer maar dan kan je systeem draaien. Ik lees wel in een stuk dat de productie in dec 2020 is gestopt. Het is end of life. Maar kan me niet voorstellen dat er nog grote voorraden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Als de processor de enige bottleneck is dan kun je nog kijken welke alternatieven er zijn. Als je met minder performance toe kunt, dan is er misschien ook wel iets te vinden in Vraag&Aanbod voor een leuk prijsje. Andersom zijn er ook krachtiger i3 processors die het goed doen in de Fujitsu bordjes. Ze trekken vaak wel wat meer stroom. In idle vooral merkbaar in je stroomrekening. Andersom bij intensief gebruik natuurlijk ook meer stroom maar vooral ook meer warmte productie. Dan kun je misschien niet meer met passieve koeling toe.

In een kast met voldoende natuurlijke airflow is een G5400 passief gekoeld te gebruiken. Die van mij zit zonder fan in een towertje met voldoende airflow en wordt ook bij langdurige 100% belasting niet warmer dan een graad of 60 in de zomer. Met zwaardere processoren lukt het alleen als je de load laag genoeg houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:13
Iemand nog een suggestie voor een zuinige 4 ports NIC, als die überhaupt al bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:51
Na de onderdelen via verschillende routes ontvangen te hebben is eindelijk mijn systeem ook draaiend. Het gaat om onderstaande onderdelen:

CategoryProductV&A Shout-out
ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 TrayBedank @haevaristo!
MoederbordenFujitsu D3643-H-
BehuizingenAerocool Playa Slim-
ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive-
Geheugen internHyperX Fury black HX424C15FB3/8-
VoedingenMini-box picoPSU 90Bedankt @WeaZuL!
VoedingenEDAC EA10953A - 80W adapterBedankt @WeaZuL!
Solid state drivesKingston A2000 500GB-
VerbruiksmetersElgato Eve Energy-

Ik ga nog even kijken wat ik met de 220v-kabel van de adapter ga doen, misschien dat ik de bijgeleverde kabel en aansluiting achterop kan gebruiken (zo ziet het er niet uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S03epSyx0kPljgx1D44GWSwiZ68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psZphbNpb1RcFbeLTwQeUoHE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOnIbe3_KPOJbFQOa3II4TZ9vgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiDKVclMLD9KV9cZUaWIu3FQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Debian 10.7 geïnstalleerd maar verder nog niet naar bios-updates, bios-instellingen of powertop gekeken en even snel een testje van het verbruik gedaan met de volgende voorlopige resultaten (casefan losgekoppeld).

Bios (met toetsenbord/muis + monitor aan)24W
Tijdens installatie16W
Debian (idle) (met toetsenbord/muis, monitor aan en LAN)4-7 W

Het verbruik heb ik nu gecheckt door de app handmatig te refreshen na computer 2 min niet aangeraakt te hebben. Maar ga nog langere metingen doen aangezien de Eve ook per 10 min een nauwkeurige log opslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:32:
Iemand nog een suggestie voor een zuinige 4 ports NIC, als die überhaupt al bestaan?
In plaats daarvan losse Gigabit kaarten met I210 of I211 chip, alleen gebruiken wat je nodig hebt.

4 ports NIC's bevatten oudere minder geoptimaliseerde netwerkchips. De nieuwste variant (I350 for OCP) verbruikt 4,63W typisch en 5,16W maximaal.

Een 1Gbit I211 kaart verbruikt minder dan 0,5W in idle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xTxl1nSOttJa1uu2vJbSYCatnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Hf6FuMh0v7r450C8eHwyHLZ.png?f=user_large
Bron

[ Voor 30% gewijzigd door mrmrmr op 06-02-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:55

ST10©DE

Dus.............

Mr.Viper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:28:
[...]

Is ook Mini-ITX dus ook te klein... Ik zoek een kleine Micro-ATX kast ;)

Silverstone Sugo SST-SG11B heb ik al wel gevonden maar qua koeling misschien twijfelachtig...
Nou, ik heb dus een micro-atx mobo en wel de Cooler Master Elite 110 cube aangeschaft nadat ik wat plaatjes had gezien en een inschatting heb gedaan aan de hand van ondere andere de schroefgaten. Oordeel zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvArGgQ3wolkjM6dwemZJvZ0RmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0EUsn5ghwqfTEkykc5T6idy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeDjx9Zyrk1eIh3OUZQfLW9X_Cc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tb2AXIpmqawIMYoGiEqxd0k.jpg?f=user_large

Inmiddels zitten er ook zonder problemen 1 SSD en 3 x 2,5"HDD in.

[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 06-02-2021 22:37 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frv

frv

Nog even een kleine tip voor wie d3644 in combo met proxmox en de onboard intel NIC gebruikt :

ALs je de volgende foutboodschap krijgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[53726.494066] e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Detected Hardware Unit Hang:
                 TDH                  <9c>
                 TDT                  <d1>
                 next_to_use          <d1>
                 next_to_clean        <9c>
               buffer_info[next_to_clean]:
                 time_stamp           <100cbad78>
                 next_to_watch        <9c>
                 jiffies              <100cbb828>
                 next_to_watch.status <0>
               MAC Status             <80083>
               PHY Status             <796d>
               PHY 1000BASE-T Status  <3800>
               PHY Extended Status    <3000>
               PCI Status             <10>
[53726.589792] e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Reset adapter unexpectedly

Oplossing is :

apt-get install ethtool
ethtool -K <interface> tso off gso off

Komende dagen test ik nog even of het volstaat enkel tso of gso uit te zetten (immers wil je zo weinig mogelijk van de hardware offloading uitzetten ...)

Om dit permantent te maken :

Dit toevoegen aan je network config in /etc/proxox/interfaces :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
        address x.x.x.x/24
        gateway x.x.x.x
        bridge-ports eno1
        bridge-stp off
        bridge-fd 0
        bridge-vlan-aware yes
        bridge-vids 2-4094
        # prevent eno1 errors e1000e
        # https://forum.proxmox.com/threads/e1000-driver-hang.58284/page-4
        post-up /sbin/ethtool -K eno1  tso off gso off

update : Zie net dat dit eerder in het topic al naar voor kwam. Eventueel toevoegen aan de tips bij de startpost @mrmrmr ?

[ Voor 22% gewijzigd door frv op 07-02-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frv schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:54:

Oplossing is :

apt-get install ethtool
ethtool -K <interface> tso off gso off

Komende dagen test ik nog even of het volstaat enkel tso of gso uit te zetten (immers wil je zo weinig mogelijk van de hardware offloading uitzetten ...)
Daar zat ik nog op te wachten, inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:11
In de topicstart staat
Er is een groot verschil tussen 3.5" en 2.5" schijven. 3.5" schijven verbruiken tijdens opstarten volgens de documentatie van fabrikanten 19 tot 24W en dat stelt eisen aan de capaciteit van de voeding. Seagate 4TB en 5TB 2.5" schijven hebben voldoende aan slechts 3,75W. 3.5" SATA schijven verbruiken als ze eenmaal draaien 3,3W (WD's) tot circa 8W (HGST's). De genoemde Seagate 2.5" schijven verbruiken slechts 0,85W, toch zijn ze wat betreft snelheid vergelijkbaar met 3.5" schijven. Schijven die niet worden gebruikt kunnen worden stilgezet (spindown), het kost even tijd om ze weer op te starten.
Maar de 2,5" schijven (4TB - 5TB) krijgen in de PriceWatch héél slechte reviews. Ik ben niet op zoek naar schijven die meteen "uitvallen".
Toen ik nog een Synology aan het overwegen was, stond de EXOS bovenaan mijn wishlist. De datasheet vermeldt 12W "average operating power" en 8,5W "idle".
De zelfbouw NAS/fileserver/downloadstation is voor een "huishouden", niet voor een KMO. 99% van de tijd staat die niets te doen (disk spin down), dus denk ik dat het verbruik van zo'n 3,5" disk te verwaarlozen is? Liever een beetje meer verbruik en een disk die jààren meegaat, dan een 2,5" disk die veel sneller de geest geeft, nee?

Qua cooling twijfel ik nog tussen de Arctic Alpine 12 en de Noctua NH-L9i (2,35W extra). Ook daar weer: liever goed gekoeld en een lang leven dan met momenten te warm en sneller "dood", niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

Cafe Del Mar schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:36:
In de topicstart staat

[...]

De zelfbouw NAS/fileserver/downloadstation is voor een "huishouden", niet voor een KMO. 99% van de tijd staat die niets te doen (disk spin down), dus denk ik dat het verbruik van zo'n 3,5" disk te verwaarlozen is? Liever een beetje meer verbruik en een disk die jààren meegaat, dan een 2,5" disk die veel sneller de geest geeft, nee?
Zie dat je kiest voor spin down. Zelf gekozen dit niet toe te passen. Ok het verbruikt iets meer maar zeker als je meerdere disks hebt (en geen staggered spinup, voor zover ik begreep ondersteunt het veelgebruikte d3644 mobo dat niet.) is de extra stress op je schijven EN voeding, etc het minderverbruik niet waard.

Een defecte HD kost al snel een veelvoud van wat de stroom je kost.

https://www.eteknix.com/w...eep%20or%20standby%20mode.

5.7Watt tijdens actief lezen/schrijven
2.8 Watt idle
0.5 Watt spindown/idle

Netto winst : 2.3 Watt per schijf. = +- 20 kwh / jaar a 0.3 € / kwh = 6 euro.

Nu elke watt die je kan besparen is mooi meegenomen als dat via software tweaks of andere low risk zaken gaat maar in een NAS wil je de kans op schade zo laag mogelijk houden. Vandaar dus geen spin down voor mij. Al was het ook maar omdat op een nas je snel veel meer draaien hebt dan je eerst voor ogen had. (zeker als downloadstation) en de "winst" dus snel beperkter is dan je dacht.

[ Voor 6% gewijzigd door frv op 07-02-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
frv schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:23:
[...]Al was het ook maar omdat op een nas je snel veel meer draaien hebt dan je eerst voor ogen had. (zeker als downloadstation) en de "winst" dus snel beperkter is dan je dacht.
Mijn DS114 is aan vervanging toe, ik wil usenet-DL centraliseren en de DS114 behapt dat nauwelijks.
Het downloaden zelf zou ik op een NVME (256Gb) doen -dat wordt de OS "schijf" - die ik hier nog heb liggen na een upgrade.

Ik overweeg nu een Fujitsu D3643 (geroemd om de zuinigheid), een i5-9400F (zodat het downloaden soepel gaat). Stats van Geekbench https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks
code:
1
2
3
4
              €     Single    Multi    socket
G5400        50      896      1976      1151
i5-9400F    130     1114      4620      1151
i5-10400F   136     1114      5747      1200

[ Voor 4% gewijzigd door Cafe Del Mar op 07-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Cafe Del Mar schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Mijn DS114 is aan vervanging toe, ik wil usenet-DL centraliseren en de DS114 behapt dat nauwelijks.
Het downloaden zelf zou ik op een NVME (256Gb) doen -dat wordt de OS "schijf" - die ik hier nog heb liggen na een upgrade.

Ik overweeg nu een Fujitsu D3643 (geroemd om de zuinigheid), een i5-9400F (zodat het downloaden soepel gaat). Stats van Geekbench https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks
code:
1
2
3
4
              €     Single    Multi    socket
G5400        50      896      1976      1151
i5-9400F    130     1114      4620      1151
i5-10400F   136     1114      5747      1200
Die G5400 kan je vergeten. Nergens voor die prijs te krijgen. Laat staan dat er voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mezkeijou schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Die G5400 kan je vergeten. Nergens voor die prijs te krijgen. Laat staan dat er voorraad is.
Voor de grap eens gezocht in be sites en ik kwam deze tegen:
https://electricbee.be/product_info.php?products_id=8888

Als je bestelt wel een tijdgrens stellen van de geldigheid van de bestelling, bijvoorbeeld 2 weken, zo kun je annuleren als het te lang duurt.

@Cafe Del Mar Elke processor voor de D3643-H is in principe snel genoeg voor downloaden. Er zijn wel vreselijk slecht geschreven downloaders, die wil je sowieso niet in een zuinige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ik heb er daar eentje besteld, heb ze na een week wel eens gepord maar toen schoot alles in gang (was ook tussen kerst en nieuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 17:34
Afgelopen weekend de Asrock j5040 aangeschaft, mini ITX en zal voornamelijk worden ingezet als Dockerhost en storagedoos. Overigens lust hij wel 16GB ipv de aangeven 8GB wat toch wel prettig is.

Tot nu toe erg positief verrast over de performance. Nu het energieverbruik nog in kaart brengen maar zal met 3x3.5" schijven + SSD wel binnen de perken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
De shopreviews in de Pricewatch zijn niet echt positief te noemen.
Zelf Belg zijnde, is Gent ook wat ver rijden (staat een verhaal in de Shopreview van iemand die 1,5u enkel gereden heeft voor een item dat bevestigd in stock was, om het item alsnog niet te krijgen...).
@Cafe Del Mar Elke processor voor de D3643-H is in principe snel genoeg voor downloaden. Er zijn wel vreselijk slecht geschreven downloaders, die wil je sowieso niet in een zuinige server.
Had ik nog niet aan gedacht, hoewel de TS een sectie over "software" heeft.
Hoe kom ik te weten welke clients zuinig/efficiënt zijn? Op mijn pc gebruik ik sabnzbd en µtorrent, maar niet het minste idee of die nu efficiënt zijn of net totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

Q-bone

Dusss...

Ik zie jullie over 2 nics praten, kan ik iemand blij maken met een supermicro X11SCV-L?

https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SCV-L

Verbruikt +- 10 watt met i7-8700 en bronze voeding.

Anders gooi ik hem in de v&a

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 17:34
Q-bone schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:08:
Ik zie jullie over 2 nics praten, kan ik iemand blij maken met een supermicro X11SCV-L?

https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SCV-L

Verbruikt +- 10 watt met i7-8700 en bronze voeding.

Anders gooi ik hem in de v&a
Shit, als ik dit eerder had geweten... Wat heb je in gedachten qua prijs? DM mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

@mrmrmr Net gebeld met hun. Ze hebben er effectief 8 op stock. Zonet 2 laten reserveren. Ik ga ze straks ophalen :) Toch maar met visa betaald ( je weet nooit)

[ Voor 18% gewijzigd door frv op 08-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Laatst online: 04-10 21:02
Heeft iemand ervaring met het stroomverbruik van een Supermicro X10SLQ moederbord?
Ik verwacht dat deze laag is aangezien het een soort OEM bord is.

Ik heb zelf een Intel Core i7 4785T (1150) liggen en wil deze graag gebruiken vandaar dat een Fujitsu niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Jeshua9 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:25:
Heeft iemand ervaring met het stroomverbruik van een Supermicro X10SLQ moederbord?
Ik verwacht dat deze laag is aangezien het een soort OEM bord is.

Ik heb zelf een Intel Core i7 4785T (1150) liggen en wil deze graag gebruiken vandaar dat een Fujitsu niet gaat werken.
IPMI zit er op en dat kost iets van 5-6 Watt extra en is niet uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Laatst online: 04-10 21:02
Skynett schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Dat is qua stroomverbruik wel een nadeel inderdaad. Echter is het natuurlijk wel handig om dingen te monitoren en settings veranderen op afstand.

Dankjewel. Ik denk dat ik hem toch ga proberen en kijken of het verbruik zakt t.o.v. mijn huidige Asus H87M-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Jeshua9 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Dat is qua stroomverbruik wel een nadeel inderdaad. Echter is het natuurlijk wel handig om dingen te monitoren en settings veranderen op afstand.

Dankjewel. Ik denk dat ik hem toch ga proberen en kijken of het verbruik zakt t.o.v. mijn huidige Asus H87M-Pro.
Ik heb ook een Supermicro draaien en het is superhandig om te hebben. Die server durf ik in dit topic al helemaal niet te noemen, ben bang dat ik dan uit dit topic verbannen wordt. :+

Dit is een leuk, leerzaam en goed topic, maar ik ga zelf niet zo ver in reductie van het verbruik als anderen. Ik ben van mening dat er zijn zaken zoals gemak of performance die gewoon zeer de moeite waard zijn om het bijkomende energieverbruik voor lief te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Skynett schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Ik heb ook een Supermicro draaien en het is superhandig om te hebben. Die server durf ik in dit topic al helemaal niet te noemen, ben bang dat ik dan uit dit topic verbannen wordt. :+

Dit is een leuk, leerzaam en goed topic, maar ik ga zelf niet zo ver in reductie van het verbruik als anderen. Ik ben van mening dat er zijn zaken zoals gemak of performance die gewoon zeer de moeite waard zijn om het bijkomende energieverbruik voor lief te nemen.
Oh, daar heb je medestanders in hoor. ;)

Zo heb ik ook een Supermicro met IPMI, en mijn disken staan op hun onzuinigst zonder spindown. Nu zijn dat wel een vijftal Seagate 2,5" disken, maar toch.

Ik wil niet dat die disken vroegtijdig overlijden door loadcycles of spindown/spinups, dus ze zijn ingesteld op APM 254 wat maximale performance, no savings is. Daardoor verbruikt de server 10 Watt meer, (Nu rond de 26 Watt productieomstandigheden, met spindown enzo rond de 16 Watt) maar een stukke disk is meer werk en duurder dan die 2 tientjes per jaar.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Skynett schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Niet alle Supermicro borden hebben IPMI. Deze heeft het bijvoorbeeld niet. Maar die het wel hebben nemen idd plm. 5-6W meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv

frv

GaMeOvEr schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Oh, daar heb je medestanders in hoor. ;)

Zo heb ik ook een Supermicro met IPMI, en mijn disken staan op hun onzuinigst zonder spindown. Nu zijn dat wel een vijftal Seagate 2,5" disken, maar toch.

Ik wil niet dat die disken vroegtijdig overlijden door loadcycles of spindown/spinups, dus ze zijn ingesteld op APM 254 wat maximale performance, no savings is. Daardoor verbruikt de server 10 Watt meer, (Nu rond de 26 Watt productieomstandigheden, met spindown enzo rond de 16 Watt) maar een stukke disk is meer werk en duurder dan die 2 tientjes per jaar.
Idem. Ipmi op de nas wil ik echt niet missen. Hoewel de intel awt toch aardig in de buurt komt... power control en zolang je linux draait ook serial redirect. Nog niet helemaal aan de praat gekregen maar ben hoopvol :-)

Nas disken idd niet in spindown. Dat beetje minderverbruik ben je kwijt als een disk stuk is. Nu is dat niet zo erg met raidz2 en garantie maar als je disken buiten hun garantie periode wil gebruiken zou ik geen spindown toepassen.

Neemt niet weg dat elke watt mooi meegenomen is en in dit topic tips zat. Vervanging proxmox bak door d3644 heeft me al 60 watt idle verbruik gescheeld. Enkel door andere cpu/mobo. (10 watt vs 70 watt vorige server). Plus krachtiger en modernere cpu (integrated gfx). Alleen maar voordelen dus :-) plex bak mag binnenkort virtueel en dat scheelt nog es een hoop (supermicro mobo plus p400 nvidia). Proxmox intel gvt om gpu virtueel door te geven aan vm werkt perfect.

Toekomstplannen : freenas bak vervangen door glusterfs storage op de proxmox nodes (1 node up and running, 2 nodes in opbouw) mits ik die intel ipmi variant aan de praat krijg

C2750 gebruikt idle +- 30 watt ... het verbruik van de schijven blijft gelijk (herverdeel ik over de nodes). Meerverbruik per node = +- 10 watt dus 20 watt totaal. 10 watt winst en een nette cluster waarvan 1 volledige node eruit mag klappen. Als nu men freenas eruitvalt ligt alles plat :-(

[ Voor 11% gewijzigd door frv op 08-02-2021 18:56 ]

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo iedereen,
Zeeeer lang geleden dat ik nog eens een pc in elkaar stak, van mijn studententijd (mmm GeForce 4 ti 4200, wat liep je soepel).
Nadien had ik genoeg aan een raspberry pi, een overgenomen unraid server (verkocht maar unraid pro gehouden) en nu gebruik ik de oude laptop hp pavilion g6 van mijn vrouw als media server.

Maar ik mis unraid toch.
Gemak van docker voor plex, nextcloud, duckdns,... en ik zou ook graag met wordpress spelen om een site te bouwen (wat moet je anders doen in deze tijden) en met vm.
Ik vind het ook een pluspunt dat je makkelijk kan starten met 2 hdd's en in de toekomst altijd kan upgraden (eveneens M2 voor cache of vm).

Graag zou ik het in een 2u short-depth rackcase bouwen aangezien ik een patchkast heb in de garage van +-35cm diep.
Ik lees hier dat 2.5" hdd's continu laten draaien zuiniger/gezonder is dan 3.5" met spindown?

Maar ik maak het mezelf moeilijk en zit in mijn hoofd rondjes te lopen met een paar afwegingen:

1. het moedernbord: Fujitsu D3643-H vs Fujitsu D3644-B
Hoe belangrijk vinden jullie ECC en is dit nodig voor mij? Want ik lees veel pro en con in het forum.
4 vs 6 sata aansluitingen maken voor mij het verschil niet. Denk ik nu? of toch aan de toekomst denken?

2. de cpu: i3-9100 vs i5-9500 (dacht eerst nog 9400F maar dan zag ik dat er nog nood was aan een grafische kaart)
Waarom kiest iedereen zo voor de gold 5400? tdp van 58W vs 65. Maakt dit zo een groot verschil?
en is de meerprijs van 65€ voor de i5-9500 te verantwoorden t.o.v i3-9100? Of wil ik onbewust meer power?

Waarschijnlijk een zoveelste post die jullie zien verschijnen. Maar het kruipt toch in mijn hoofd.
Alvast bedankt om mee te denken.

[ Voor 31% gewijzigd door cococless op 11-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cococless schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:46:
Maar ik mis unraid toch, gemak van docker voor plex, nextcloud, duckdns,... en ik zou ook graag met wordpress spelen om een site te bouwen (wat moet je anders doen in deze tijden).
En ik zou graag spelen met vm.
Graag zou ik het in een 2u short-depth rackcase bouwen aangezien ik een patchkast heb in de garage van +-35cm diep.
Een tower case is makkelijker en passief te koelen. Bij rackcases moet je de lucht horizontaal door de koeler forceren, wat extra vermogen (energie, warmte) kost. Bij een tower case kun je een passieve koeler gebruiken zoals de Arctic Passive 12. Die koelt voldoende als zolang je niet langdurig de processor maximaal belast. Dus prima geschikt voor een file server, niet geschikt om bitcoins te minen.
Ik lees hier dat 2.5" hdd's continu laten draaien zuiniger/gezonder is dan 3.5" met spindown?
Met name mensen die deze disks gebruiken voor RAID (niet aan te bevelen) kunnen problemen ondervinden. Ik draai 2.5" disks zonder problemen met spindown. Sommigen hebben de spindown tijd veel te kort gezet, terwijl er steeds iets werd geschreven op de disks, waardoor de disk veel te vaak up en down spint. Dat kan leiden tot uitval door de een buitensporig hoog aantal up/down spins.

Dus:
- geen RAID (gebruik gewone externe backup! Benut bijvoorbeeld op je oude disks via tijdelijke USB aansluiting.)
- spindown zetten op een normale termijn, bijvoorbeeld 30 minuten.
- gebruik mechanische disks niet voor processen die veelvuldig iets lezen of schrijven, daar zijn opslag disks niet voor geschikt. Gebruik daarvoor een zuinige SSD.
- gebruik een SSD voor het besturingssysteem, bijvoorbeeld een oude Samsung 840 EVO of 850 EVO is daar prima voor geschikt. Een Samsung 860 EVO doet het ook redelijk. Te snelle SSD's doen het slecht qua verbruik tijdens lezen/schrijven.
1. het moedernbord: Fujitsu D3643-H vs Fujitsu D3644-B
Hoe belangrijk vinden jullie ECC en is dit nodig voor mij? Want ik lees veel pro en con in het forum.
4 vs 6 sata aansluitingen maken voor mij het verschil niet. Denk ik nu? of toch aan de toekomst denken?
Ik heb geen enkele keer ECC toegepast in mijn huidige verzameling computers, ook al was het wel mogelijk. Als je de administratie van een bedrijf verwerkt is het een terechte voorzorgsmaatregel. Als het gaat om een filmpje waarin een bit verkeerd staat waar je nooit iets van merkt is het nodeloos.
2. de cpu: i3-9100 vs i5-9500 (dacht eerst nog 9400F maar dan zag ik dat er nog nood was aan een grafische kaart)
Waarom kiest iedereen zo voor de gold 5400? tdp van 58W vs 65. Maakt dit zo een groot verschil?
De TDP gaat over de keuze van de koeler. De G5400 is (soms: was) goedkoop en meer dan ruim voldoende voor file/www/php/dns server taken. Een 4 core processor heb je alleen nodig als je ook werkelijk meer dan 2 (of 4 threads) nodig hebt. Een G5400 2 cores/4 threads is qua prestatie vergelijkbaar met een oude 4 core desktop processor.
en is de meerprijs van 65€ voor de i5-9500 te verantwoorden t.o.v i3-9100? Of wil ik onbewust meer power?
Nee. Een Pentium Gold G5400 (2 core, 4 threads, 3,7 GHz!) is meerdere keren sneller dan een Raspberry Pi, dus je hebt niet meer nodig voor die taken. Een i3-9100 is ongeveer hetzelfde, maar dan met 2 extra cores, daar merk je alleen wat van als ze worden benut. Voor een i5-9500 betaal je veel voor weinig. De 4 GHz haal je zelden en je merkt er praktisch niets van. Voor ECC heb je een Pentium of i3 nodig.
Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.