Graag zou ik het in een 2u short-depth rackcase bouwen aangezien ik een patchkast heb in de garage van +-35cm diep.
Een tower case is makkelijker en passief te koelen. Bij rackcases moet je de lucht horizontaal door de koeler forceren, wat extra vermogen (energie, warmte) kost. Bij een tower case kun je een passieve koeler gebruiken zoals de Arctic Passive 12. Die koelt voldoende als zolang je niet langdurig de processor maximaal belast. Dus prima geschikt voor een file server, niet geschikt om bitcoins te minen.
Ik lees hier dat 2.5" hdd's continu laten draaien zuiniger/gezonder is dan 3.5" met spindown?
Met name mensen die deze disks gebruiken voor RAID (niet aan te bevelen) kunnen problemen ondervinden. Ik draai 2.5" disks zonder problemen met spindown. Sommigen hebben de spindown tijd veel te kort gezet, terwijl er steeds iets werd geschreven op de disks, waardoor de disk veel te vaak up en down spint. Dat kan leiden tot uitval door de een buitensporig hoog aantal up/down spins.
Dus:
- geen RAID (gebruik gewone externe backup! Benut bijvoorbeeld op je oude disks via tijdelijke USB aansluiting.)
- spindown zetten op een normale termijn, bijvoorbeeld 30 minuten.
- gebruik mechanische disks niet voor processen die veelvuldig iets lezen of schrijven, daar zijn opslag disks niet voor geschikt. Gebruik daarvoor een zuinige SSD.
- gebruik een SSD voor het besturingssysteem, bijvoorbeeld een oude Samsung 840 EVO of 850 EVO is daar prima voor geschikt. Een Samsung 860 EVO doet het ook redelijk. Te snelle SSD's doen het slecht qua verbruik tijdens lezen/schrijven.
1. het moedernbord: Fujitsu D3643-H vs Fujitsu D3644-B
Hoe belangrijk vinden jullie ECC en is dit nodig voor mij? Want ik lees veel pro en con in het forum.
4 vs 6 sata aansluitingen maken voor mij het verschil niet. Denk ik nu? of toch aan de toekomst denken?
Ik heb geen enkele keer ECC toegepast in mijn huidige verzameling computers, ook al was het wel mogelijk. Als je de administratie van een bedrijf verwerkt is het een terechte voorzorgsmaatregel. Als het gaat om een filmpje waarin een bit verkeerd staat waar je nooit iets van merkt is het nodeloos.
2. de cpu: i3-9100 vs i5-9500 (dacht eerst nog 9400F maar dan zag ik dat er nog nood was aan een grafische kaart)
Waarom kiest iedereen zo voor de gold 5400? tdp van 58W vs 65. Maakt dit zo een groot verschil?
De TDP gaat over de keuze van de koeler. De G5400 is (soms: was) goedkoop en meer dan ruim voldoende voor file/www/php/dns server taken. Een 4 core processor heb je alleen nodig als je ook werkelijk meer dan 2 (of 4 threads) nodig hebt. Een G5400 2 cores/4 threads is qua prestatie vergelijkbaar met een oude 4 core desktop processor.
en is de meerprijs van 65€ voor de i5-9500 te verantwoorden t.o.v i3-9100? Of wil ik onbewust meer power?
Nee. Een Pentium Gold G5400 (2 core, 4 threads, 3,7 GHz!) is meerdere keren sneller dan een Raspberry Pi, dus je hebt niet meer nodig voor die taken. Een i3-9100 is ongeveer hetzelfde, maar dan met 2 extra cores, daar merk je alleen wat van als ze worden benut. Voor een i5-9500 betaal je veel voor weinig. De 4 GHz haal je zelden en je merkt er praktisch niets van. Voor ECC heb je een Pentium of i3 nodig.