@Freakster86 Ik heb een stukje tekst toegevoegd in de tips sectie (sowieso een must read voor iedere bouwer).
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Ben jij er inmiddels uit?McOrion schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:18:
Ja, die vaste aansluitingen voor en achter is volgens mij een kenmerk van het STX format. Mijn idee was om met hulp van de openingspost een A+++ systeem te bouwen in STX formaat met een Fujitsu moederbord. Maar met de beperking van een specifieke case en CPU cooler zie ik daar toch van af.
Dus ik ga verder kijken naar ofwel een ASRock DeskMini 310 ofwel een systeem op basis van thin mini-ITX, bijvoorbeeld in een Silverstone PT13. Beiden zijn smaller dan 22cm en passen dus in mijn 10" kast.
Ik vroeg me af of je met een Asrock DeskMini, Fujitsu mITX bord en een picoPSU niet gewoon ruimte hebt voor 2x 2.5" 15mm disks? Valt de kast daar niet op aan te passen?
Op Amazon Q&A lees ik over de Silverstone PT13:
Dat klinkt dan alsof het juist wel past, mits je netjes tegen de shielding aan zit, maar het zal wel niet.Sorry for late response, it will not fit 15mm drive, you'll be hitting the shielding of the rear ports. 12.5mm yes, 15 - no.
Alternatieven die ik heb gevonden (zo klein mogelijk, met 2x 2.5" 15mm naast M.2 SSD):
Erg mooi, hele kast is een koelblok, en als je de voeding eruit sloopt heb je volgens mij een zee aan ruimte voor schijven.. weet alleen niet of deze passen op hun zij, op de plek van de PSU:
https://hdplex.com/hdplex...ess-computer-chassis.html
https://www.asus.com/us/Mini-PCs/VivoMini-VC65R/
Nog kleiner, tot wel 4x 2.5". Maar vast geen 15mm support. Wellicht lukt dat wel, mits je CPU koeler laag genoeg is. Een grotere uitdaging: hoe kom je hieraan voor een normale prijs, het is nergens te koop.
https://www.mini-box.com/...0-XT-and-150W-Adapter-KIT
Minder mooi, maar wel veel ruimte op de brackets.
[ Voor 37% gewijzigd door Jazco2nd op 12-01-2021 17:06 ]
Gaan ze nog in standby hiermee? Ik kreeg ze op 255 niet in spindown, ze bleven dan continu draaien (uiteraard gingen hierdoor LCC cijfers ook niet omhoog). Je kan dit checken met "hdparm -C /dev/sda" (a even vervangen door de schijf die je wilt checken).Freakster86 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:03:
Ik kan niet achterhalen wat hier misgaat. Iets met de controller of firmware? Geen idee. Uiteindelijk maar het script aangepast naar:
code:
1 2 #!/bin/bash hdparm -B 255 /dev/sd*
En dat lijkt te werkenSinds het opstarten vanochtend zijn de LCC cijfers niet omhoog gegaan, waar dat voorheen dus ~25 of zelfs ~75 per uur was. Hopelijk hebben de schijven niet te veel geleden, al baal ik een beetje dat één schijf al de 175.000 is gepasseerd. Maar goed.
Ik heb ze op 254 moeten zetten om ze terug spindown te laten doen, de schijf doet dan het minste powermanagement (geen of weinig LCC), maar stopt wel met draaien.
De output van het commando is dan:
/dev/sdc:
drive state is: standby
Is natuurlijk afhankelijk van wat je wil
Het is alweer een aantal jaren geleden sinds ik nog een systeem gebouwd heb. Op dit moment ben ik op zoek naar een NAS met voldoende power.
Wat zal er op dit systeem draaien? Het is de bedoeling om in de basis te werken met Debian (waarschijnlijk OpenMediaVault) met een aantal applicaties in Docker (denk hierbij aan NextCloud en Home Assistant).
Ook zou ik dit systeem mogelijk gaan inzetten als router of firewall. Vandaar de meerdere ethernet poorten.
Om te beginnen zou ik gebruik maken van een SSD + enkele schijven die ik hier nog heb liggen. Na verloop van tijd zullen deze uitgefaseerd worden voor nieuwe zuinigere schijven.
Het systeem dat ik heb samengesteld is het volgende:
Echter twijfel ik voornamelijk over de PSU aangezien deze mij redelijk overpowered lijkt. De voornaamste reden voor deze PSU is omdat deze minstens 5 SATA-aansluitingen heeft. Het systeem zal gebruik maken van 1 SSD voor het OS + 4 disks voor storage.
Zijn er nog zaken die beter kunnen aan deze build?
Wat zal er op dit systeem draaien? Het is de bedoeling om in de basis te werken met Debian (waarschijnlijk OpenMediaVault) met een aantal applicaties in Docker (denk hierbij aan NextCloud en Home Assistant).
Ook zou ik dit systeem mogelijk gaan inzetten als router of firewall. Vandaar de meerdere ethernet poorten.
Om te beginnen zou ik gebruik maken van een SSD + enkele schijven die ik hier nog heb liggen. Na verloop van tijd zullen deze uitgefaseerd worden voor nieuwe zuinigere schijven.
Het systeem dat ik heb samengesteld is het volgende:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed | € 91,25 | € 91,25 |
1 | Moederborden | Asus P11C-M/4L | € 188,46 | € 188,46 |
1 | Behuizingen | Chieftec CI-01B-OP | € 52,36 | € 52,36 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2133C15D-16GNT | € 65,25 | € 65,25 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 450W | € 92,55 | € 92,55 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 489,87 |
Echter twijfel ik voornamelijk over de PSU aangezien deze mij redelijk overpowered lijkt. De voornaamste reden voor deze PSU is omdat deze minstens 5 SATA-aansluitingen heeft. Het systeem zal gebruik maken van 1 SSD voor het OS + 4 disks voor storage.
Zijn er nog zaken die beter kunnen aan deze build?
Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.
Ooit heb ik via dit topic op ArchWiki ook nog een andere goede uitleg gevonden over gebruik van hdparm.mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:34:
@Freakster86 Ik heb een stukje tekst toegevoegd in de tips sectie (sowieso een must read voor iedere bouwer).
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het zuinigheidsaspect zie ik niet voldoende terug in je onderdelenlijstje, @Thorchy. Onderstaand een zuinig alternatief. Let wel dat hardware slechts de helft van het plaatje is, de inrichting en de software zijn ook van groot belang. Dit is voldoende voor 2 stuks 3.5" drives. Als je meer wilt, kun je kiezen voor een PicoPSU-120, PicoPSU-150 of PicoPSU-160-XT (geen automotive, geen wide input WI).
Deze prijzen kunnen omlaag:
Mini-Box PicoPSU-90: € 30 amazon.de
Leicke 120W 12V: € 30 amazon.de
Processor: zoek op de tweedehandse markt: i3-8100 of i3-9100 zijn toepasbaar
Netwerkkaart LR-Link LREC9202CT met I211 chip: verkrijgbaar uit China: Alibaba Twee stuks kosten 23 euro.
Alternatief: kaart met I210 chip. Invoerrechten en BTW zijn er niet bij een productwaarde onder 22 euro (dus exclusief verzendkosten en BTW).
Als je langdurig zwaar gaat belasten, kies dan voor een zuinige actieve koeler.
De behuizing heb ik niet meegenomen, dat is smaakgebonden. Let wel op dat er een mATX bord in past.
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 152,50 | € 152,50 |
1 | Kabels | Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw | € 4,75 | € 4,75 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 4,95 | € 4,95 |
1 | Netwerkadapters | LR-Link LREC9202CT | € 0,- | € 0,- |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 31,74 | € 31,74 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,71 | € 11,71 |
1 | Geheugen intern | Kingston KTD-PE426E/16G | € 76,13 | € 76,13 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 445,68 |
Deze prijzen kunnen omlaag:
Mini-Box PicoPSU-90: € 30 amazon.de
Leicke 120W 12V: € 30 amazon.de
Processor: zoek op de tweedehandse markt: i3-8100 of i3-9100 zijn toepasbaar
Netwerkkaart LR-Link LREC9202CT met I211 chip: verkrijgbaar uit China: Alibaba Twee stuks kosten 23 euro.
Alternatief: kaart met I210 chip. Invoerrechten en BTW zijn er niet bij een productwaarde onder 22 euro (dus exclusief verzendkosten en BTW).
Als je langdurig zwaar gaat belasten, kies dan voor een zuinige actieve koeler.
De behuizing heb ik niet meegenomen, dat is smaakgebonden. Let wel op dat er een mATX bord in past.
@mrmrmr Hartelijk bedankt voor de info. Zelf had ik rekening gehouden met een piekbelasting van 195 Watt bij boot. Dit als worst case.
Bovenstaande moederbord kan mogelijk wel voldoende zijn. Ik zal eens gaan rekenen en uitzoeken wat de harde schijven verbruiken die ik heb liggen en dan kom hopelijk onder de 150 Watt terecht bij boot.
Het verbruik is toch wel redelijk belangrijk aangezien hij 24/7 zal aan staan.
Bovenstaande moederbord kan mogelijk wel voldoende zijn. Ik zal eens gaan rekenen en uitzoeken wat de harde schijven verbruiken die ik heb liggen en dan kom hopelijk onder de 150 Watt terecht bij boot.
Het verbruik is toch wel redelijk belangrijk aangezien hij 24/7 zal aan staan.
Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.
Ja, het is een AsRock Deskmini H470 geworden met een Intel G6400. Het staat nog steeds op mijn to-do lijstje om een vermogensmeting te doen, is er nog niet van gekomen

De 2,5" komen tussen de backplate van het moederbord en de kast. Daar is niet veel ruimte. Ik heb daar een 7mm SSD in zitten, maar het ziet er niet uit alsof er daar 2 van op elkaar passen.Ik vroeg me af of je met een Asrock DeskMini, Fujitsu mITX bord en een picoPSU niet gewoon ruimte hebt voor 2x 2.5" 15mm disks? Valt de kast daar niet op aan te passen?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Thorchy Het verbruik van hard disks bereikt een piek tijdens opstarten (zie tips sectie onderaan de topic start). Bij moderne WD (geen voormalig HGST) is dat ongeveer 20W per stuk (zie spec sheets). Daarmee kun je verder rekenen bovenop de 90W. Nog 2 disks is daarmee +40W. In de praktijk valt het totaal iets lager uit bij veel disks. Een 120W AC voeding is dan -voor tijdelijk- nog een optie.
195W is wel heel veel, zelfs voor een setup met 4x 3.5" disks en een Asus serverbord. Asus serverborden zijn staan niet bekend als zuinig, ik ga er van uit dat die ruwweg een factor 5 tot 15 keer meer verbruikt dan deze zuinige Fujitsu/Kontron. De 3.5" disks weet je al, die wil je zoveel en zo snel mogelijk vervangen door 2.5". 3.5" disks zijn nog prima inzetbaar als incidentele offline backup via USB met een Sharkoon Quickport of externe behuizing+voeding.
195W is wel heel veel, zelfs voor een setup met 4x 3.5" disks en een Asus serverbord. Asus serverborden zijn staan niet bekend als zuinig, ik ga er van uit dat die ruwweg een factor 5 tot 15 keer meer verbruikt dan deze zuinige Fujitsu/Kontron. De 3.5" disks weet je al, die wil je zoveel en zo snel mogelijk vervangen door 2.5". 3.5" disks zijn nog prima inzetbaar als incidentele offline backup via USB met een Sharkoon Quickport of externe behuizing+voeding.
Even getest en zowel automatisch als handmatig gaan alle schijven in standby. Zelfs de twee parity schijven. Die wilden voorheen nooit in standby, ook niet handmatig. Dat vond ik altijd al vreemd, maar nooit verder naar een oorzaak gezocht. Nu werkt het wel en ze starten ook weer automatisch op zodra ze nodig zijnPuijkeN schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:58:
[...]
Gaan ze nog in standby hiermee? Ik kreeg ze op 255 niet in spindown, ze bleven dan continu draaien (uiteraard gingen hierdoor LCC cijfers ook niet omhoog). Je kan dit checken met "hdparm -C /dev/sda" (a even vervangen door de schijf die je wilt checken).
Ik heb ze op 254 moeten zetten om ze terug spindown te laten doen, de schijf doet dan het minste powermanagement (geen of weinig LCC), maar stopt wel met draaien.
De output van het commando is dan:
/dev/sdc:
drive state is: standby
Is natuurlijk afhankelijk van wat je wil
Voorheen had ik spindown ingesteld op 1 uur, maar hoorde zo nu en dan een onregelmatig getik uit de kast komen. Ik vermoed nu dat dit het tegenstribbelen van de firmware was (en dus ook extra LCC). Om die reden destijds spindown op never gezet met het idee daar van af te zijn. Naar wat ik online las is het opstarten ook vaak het meest kritische moment van een schijf, dus ze gewoon laten draaien zou bij (moeten) dragen aan een langere levensduur. En qua verbruik scheelde het toen (met 6 schijven) ook niet erg veel op een dag. Inmiddels al 12 en er komt er binnenkort nog 1 of 2 bij, dus denk dat ik het weer even een week zonder spindown en een week met spindown op 1 uur ga testen. Benieuwd of er veel verschil in verbruik van het systeem en belasting van de schijven zit.
Dank jejurry schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:29:
[...]
Ooit heb ik via dit topic op ArchWiki ook nog een andere goede uitleg gevonden over gebruik van hdparm.
Gisteren een Intel i211at netwerk kaartje ontvangen van AliExpress a 7 euro
Officieel heeft deze geen Windows server drivers maar er zijn guides om dat te omzeilen
Zonder aangesloten netwerk kabel kon ik het extra verbruik niet meten
Zojuist heb ik mijn TV tuner op deze extra NIC van mijn server aangesloten
De streams hoeven nu niet meer via de switch naar de server maar hebben nu hun eigen weg
Heel soms als ik veel grote files over de switch stuurde haperde de TV iets.
Iets verlies door de extra netwerk kaart en iets minder verbruik door een poort minder op de switch
Het zal onder de streep niet heel veel extra verbruiken.
Voor wie nu meteen naar China wil rennen om er ook een te kopen.
Het kaartje lijkt perfect te werken en met i211 kan weinig mis gaan maar er zit geen low profile bracket bij
Officieel heeft deze geen Windows server drivers maar er zijn guides om dat te omzeilen
Zonder aangesloten netwerk kabel kon ik het extra verbruik niet meten
Zojuist heb ik mijn TV tuner op deze extra NIC van mijn server aangesloten
De streams hoeven nu niet meer via de switch naar de server maar hebben nu hun eigen weg
Heel soms als ik veel grote files over de switch stuurde haperde de TV iets.
Iets verlies door de extra netwerk kaart en iets minder verbruik door een poort minder op de switch
Het zal onder de streep niet heel veel extra verbruiken.
Voor wie nu meteen naar China wil rennen om er ook een te kopen.
Het kaartje lijkt perfect te werken en met i211 kan weinig mis gaan maar er zit geen low profile bracket bij
:strip_exif()/f/image/W0GkdXWMx8QKhI8XxkvGeCbo.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het bouwen komt het meten. Ik heb de volgende configuratie gebouwd:
Bios: standaard geen wijzigingen
Harde schijven uit de Maxtor nog niet aangesloten
Vervolgens de Pico PSU aangeschaft:
Ruimte genoeg in de kast:
:strip_exif()/f/image/Nig95DWT09yRfwg7gnSib7OG.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen nog een keer gemeten:
Met de pico PSU schommelde de waarde op de Brennenstuhl een stuk minder dus durf ik daar wel de ± weg te halen. Ik ben wel tevreden met het resultaat
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 68,98 | € 68,98 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,32 | € 95,32 |
1 | Behuizingen | Supermicro SuperChassis 502L-200B | € 74,15 | € 74,15 |
2 | Externe harde schijven | Maxtor M3 Portable 4TB Zwart | € 104,95 | € 209,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K4G4DFS824A | € 36,76 | € 36,76 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
1 | Verbruiksmeters | Brennenstuhl PM 231 E | € 14,50 | € 14,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 557,61 |
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/opstarten | max. 38 watt |
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/idle | ±10 watt |
netwerk/geen powertop/idle | ±9.5 watt |
netwerk/wel powertop/idle | ±8.8 watt |
1 | Kabels | Delock Adapter P4 Kabel 4St Molex/4St P4 15cm | € 2,61 | € 2,61 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 4,95 | € 4,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 52,01 | € 52,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 59,57 |
:strip_exif()/f/image/Nig95DWT09yRfwg7gnSib7OG.jpg?f=fotoalbum_large)
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/opstarten | max 29.5 watt |
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/idle | 3.8 watt |
Muis/Keyboard/netwerk/wel powertop/idle | 3.6 watt |
netwerk/wel powertop/idle | 3.0 watt |
Met de pico PSU schommelde de waarde op de Brennenstuhl een stuk minder dus durf ik daar wel de ± weg te halen. Ik ben wel tevreden met het resultaat
Het werkt wel hoor, alleen met APM op 254. Op 255 kreeg ik ze met geen mogelijkheid in sleepFreakster86 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:19:
[...]
Even getest en zowel automatisch als handmatig gaan alle schijven in standby. Zelfs de twee parity schijven. Die wilden voorheen nooit in standby, ook niet handmatig. Dat vond ik altijd al vreemd, maar nooit verder naar een oorzaak gezocht. Nu werkt het wel en ze starten ook weer automatisch op zodra ze nodig zijnWel vreemd dat het bij jou niet werkt
Voorheen had ik spindown ingesteld op 1 uur, maar hoorde zo nu en dan een onregelmatig getik uit de kast komen. Ik vermoed nu dat dit het tegenstribbelen van de firmware was (en dus ook extra LCC). Om die reden destijds spindown op never gezet met het idee daar van af te zijn. Naar wat ik online las is het opstarten ook vaak het meest kritische moment van een schijf, dus ze gewoon laten draaien zou bij (moeten) dragen aan een langere levensduur. En qua verbruik scheelde het toen (met 6 schijven) ook niet erg veel op een dag. Inmiddels al 12 en er komt er binnenkort nog 1 of 2 bij, dus denk dat ik het weer even een week zonder spindown en een week met spindown op 1 uur ga testen. Benieuwd of er veel verschil in verbruik van het systeem en belasting van de schijven zit.

Heb er ook behoorlijk wat uren mee geëxperimenteerd tot ik iets gevonden had wat werkt.. ik had ook heel veel gelezen en vond mijn oplossing ook afwijkend, maar het werkt blijkbaar wel voor mij
In elk geval heb ik maar 3 schijven, waarvan 1 quasi cold data bevat en de andere parity. Die draaien slechts 1x per week tijdens snapraid sync dus voor mij mogen ze wel uit..
Ik zie nu geen enkele actieve koeling meer in je case. Let wel dat die adapter warmte (kan) genereren en niet geventileerd is. De adapter van mijn PicoPSU wordt warm, dit kan gevolgen hebben in de kleine ruimte waarin deze zich nu bevindt.SteveH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:28:
[...]
[Afbeelding]
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/opstarten max 29.5 watt Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/idle 3.8 watt Muis/Keyboard/netwerk/wel powertop/idle 3.6 watt netwerk/wel powertop/idle 3.0 watt
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
@WeaZuL
Ja dat is wel een ding. Wat mijn idee is om in de deksel boven de CPU een gaten patroon te maken zodat de warmte gelijk naar boven weg kan en dan een soort trek in de kast zelf genereert. Als het toch te warm word kan ik de voeding nog naar buiten brengen of nog een ventilator monteren. Kwestie van monitoren. De CPU zelf blijft zonder last erg cool (27°)
Ja dat is wel een ding. Wat mijn idee is om in de deksel boven de CPU een gaten patroon te maken zodat de warmte gelijk naar boven weg kan en dan een soort trek in de kast zelf genereert. Als het toch te warm word kan ik de voeding nog naar buiten brengen of nog een ventilator monteren. Kwestie van monitoren. De CPU zelf blijft zonder last erg cool (27°)
Ik zou de voeding buiten je kast laten. Lijkt me een kleine moeite, en je haalt de meeste warmte daarmee naar buiten. Misschien 'netjes' oplossen met een dergelijke connectie aan de achterkant van je case?:SteveH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:12:
@WeaZuL
:fill(white):strip_exif()/f/image/7P2ZR0VQf0fr0gXApPRjIIk6.png?f=user_large)
ik vind 195W wel heel veel.. Ik heb een setup met een J5005, 2x ssd, 2x 2.5" en 4x 3.5" (dus 8 drives) op een 90W pico PSU, die piekt bij het opstarten naar 70W ofzo (kan natuurlijk zijn dat de vermogensmeter te traag is). Draait al meer dan een jaar re te stabiel.mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:06:
@Thorchy Het verbruik van hard disks bereikt een piek tijdens opstarten (zie tips sectie onderaan de topic start). Bij moderne WD (geen voormalig HGST) is dat ongeveer 20W per stuk (zie spec sheets). Daarmee kun je verder rekenen bovenop de 90W. Nog 2 disks is daarmee +40W. In de praktijk valt het totaal iets lager uit bij veel disks. Een 120W AC voeding is dan -voor tijdelijk- nog een optie.
Maandag is de PicoPSU binnengekomen, gisteren de CPU. Vandaag verwacht ik de leveringen met het geheugen, moederbord en SSD/HDD.ST10©DE schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Ik heb mijn bestelling gedaan, bijna zoals bovenstaand (andere SSD en ander geheugen) en ik ben toch voor een PicoPSU gegaan van Mini-box, de 120w versie.
Net vond ik onverwacht een ongebruikte 2,5" externe harde schijf van Intenso naast mijn Synology. Heb ik vast een keer aangeschaft als backup schijf.... Die heb ik opengemaakt en daar bleek een 1TB Toshiba schijf in te zitten. Mooi meegenomen.
Nu kan ik vanavond beginnen met bouwen, zin in! En daarna natuurlijk inrichten. Mijn plan was om Debian te gebruiken. Daar heb ik redelijk wat ervaring mee.
- Op de 128GB SSD wilde ik het OS zetten en ext4 als bestandssysteem
- Ik heb nu twee 1TB HDD, deze wil ik in software raid 1 zetten, ext4 als bestandssysteem. Hierop komt de belangrijke data
- op de vierde 2TB HDD de misbare data (muziek, films), ook ext4
(alle schijven zijn 2,5")
Vervolgens met Docker Homeassistant, pihole, etc.
Is dit een acceptable aanpak of zijn er makkelijkere alternatieven die beter zijn?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Dat stelt mij dan al wat meer gerust inderdaad. Een andere Tweaker sprak nog van een Intel 9500T met een TDP van 35W.borft schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
[...]
ik vind 195W wel heel veel.. Ik heb een setup met een J5005, 2x ssd, 2x 2.5" en 4x 3.5" (dus 8 drives) op een 90W pico PSU, die piekt bij het opstarten naar 70W ofzo (kan natuurlijk zijn dat de vermogensmeter te traag is). Draait al meer dan een jaar re te stabiel.
In combinatie met 5 schijven (waarvan 1 SSD) en het moederbord van mrmrmr zou ik dus zeker moeten toekomen met een PicoPSU van 90 watt. Enkel nog eens kijken wat ik dan met de kast ga doen aangezien ik geen ruimte meer nodig heb voor een ATX voeding.
Hartelijk bedankt allemaal, ik had vanuit de startpost gerekend met 20 Watt voor elke schijf maar de schijven die ik hier heb liggen verbruiken allemaal veel minder.
Maar met last loopt die erg snel opSteveH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:12:
De CPU zelf blijft zonder last erg cool (27°)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
(geknipt door mij, alleen verbruikstabellen in quote)SteveH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:28:
Na het bouwen komt het meten.
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/opstarten max. 38 watt Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/idle ±10 watt netwerk/geen powertop/idle ±9.5 watt netwerk/wel powertop/idle ±8.8 watt
Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/opstarten max 29.5 watt Muis/Keyboard/netwerk/geen powertop/idle 3.8 watt Muis/Keyboard/netwerk/wel powertop/idle 3.6 watt netwerk/wel powertop/idle 3.0 watt
Mooie cijfers hoor
Zijn alle verbruikstabellen zonder de storage schijven? Zoja, heb je ook cijfers van verbruik met de storage schijven?
@Antonius Inderdaad zonder de harde schijven, wel de ssd aangesloten (uiteraard) . Als ik wat tijd vind ga ik de schijven aansluiten en meten. Uiteindelijk moet hij ook echt gaan werken
Ik heb ondertussen mijn server in elkaar gezet en ben nu met de configuratie bezig.
Net als velen heb ik ook een Seagate Expansion Portable (pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart) gekocht om te shucken. Ik vraag me alleen af of het lagere verbruik opweegt tegen het verlies van garantie. Hebben jullie die overweging ook gemaakt? Of zijn er nog andere zwaarwegende argumenten om direct op de SATA aan te sluiten?
Net als velen heb ik ook een Seagate Expansion Portable (pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart) gekocht om te shucken. Ik vraag me alleen af of het lagere verbruik opweegt tegen het verlies van garantie. Hebben jullie die overweging ook gemaakt? Of zijn er nog andere zwaarwegende argumenten om direct op de SATA aan te sluiten?
[ Voor 28% gewijzigd door jipje op 13-01-2021 15:08 ]
Vraagje over de Leicke voedingen. Ik zie de 90W en de 120W. Het prijsverschil is 10 EUR. (50%) Ik heb een 120W PicoPSU besteld. Zou de 90W voldoen, en is die ook zuinig?
@ST10©DE, je kan ook 1 RAID1 draaien, waarbij de 2TB schijf wordt gemirrord door de 2x1TB schijven (maar dan heb je natuurlijk wel 1TB minder).
edit: Of je maakt bijv een 500GB RAID1, dan heb je 3TB voor de misbare dingen.
Hoe dat precies moet weet ik niet uit mn hoofd, maar dat kan iig handig met LVM.
Dan ben je dus niet gebonden aan die harde grenzen van x TB, en kan je dat ook nog live resizen.
Of je mirrort de SSD naar een stukje schijf, kan ook (maar dan gaat die schijf ws wel vaak aan).
Nouja het is maar een idee, ikzelf vind LVM fijn maar het is mss wel ff studeren als je het nog niet kent.
edit: Of je maakt bijv een 500GB RAID1, dan heb je 3TB voor de misbare dingen.
Hoe dat precies moet weet ik niet uit mn hoofd, maar dat kan iig handig met LVM.
Dan ben je dus niet gebonden aan die harde grenzen van x TB, en kan je dat ook nog live resizen.
Of je mirrort de SSD naar een stukje schijf, kan ook (maar dan gaat die schijf ws wel vaak aan).
Nouja het is maar een idee, ikzelf vind LVM fijn maar het is mss wel ff studeren als je het nog niet kent.
[ Voor 25% gewijzigd door N8w8 op 14-01-2021 09:06 ]
Hoeveel verbruikt een 8 poorts desktop switch?
Ik heb deze met USB op een proxmox NUCje met 5 VM's aangesloten als voeding
De eerste 2 dagen is zonder switch, daarna met.
Op de switch zit de WAN uplink, Windows server, 2 x WAP en 2 x Kodi
Het is een super goedkope D Link uit 2004 van 2 tientjes zonder fratsen als EEE
Ik heb deze met USB op een proxmox NUCje met 5 VM's aangesloten als voeding
De eerste 2 dagen is zonder switch, daarna met.
Op de switch zit de WAN uplink, Windows server, 2 x WAP en 2 x Kodi
Het is een super goedkope D Link uit 2004 van 2 tientjes zonder fratsen als EEE
/f/image/eKC8meYRqtxwZJxO5SsBnOJT.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een HP Elitedesk 800 G4 DM toto mijn beschikking Die ik wil inzetten voor een Unraid servertje. Deze Unraid is puur bedoeld voor opslag en vervangt mijn Synology. In de HP zit 250 Gb M.2 Solid State Drive die ik wil gebruiken als cache, en er zit 16 Gb aan geheugen in.
Nu wil ik graag 2 of 3 HDD's van Seagate (5TB) shucken en middels deze kaart uitbreiden. SATA3.0 Uitbreidingskaart
:fill(white):strip_exif()/f/image/nQnjaKP3Wot9oOo3BJ4yPzx6.png?f=user_large)
Deze plaats ik samen met de 8TB parity disk op een frame. Weet alleen nog niet waar ik dan de voeding vandaan kan halen.
Pak ik dit goed aan zo, of zouden jullie dit anders doen?
Iemand suggesties?
Nu wil ik graag 2 of 3 HDD's van Seagate (5TB) shucken en middels deze kaart uitbreiden. SATA3.0 Uitbreidingskaart
:fill(white):strip_exif()/f/image/nQnjaKP3Wot9oOo3BJ4yPzx6.png?f=user_large)
Deze plaats ik samen met de 8TB parity disk op een frame. Weet alleen nog niet waar ik dan de voeding vandaan kan halen.
Iemand suggesties?
Ik ben vooral nieuwsgierig naar het verbruik van zo'n kaart, dus vooral doenMooiWeb schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:01:
Ik heb een HP Elitedesk 800 G4 DM toto mijn beschikking Die ik wil inzetten voor een Unraid servertje. Deze Unraid is puur bedoeld voor opslag en vervangt mijn Synology. In de HP zit 250 Gb M.2 Solid State Drive die ik wil gebruiken als cache, en er zit 16 Gb aan geheugen in.
[Afbeelding]
Iemand suggesties?
Weet iemand of je de SMART reports van Ubuntu serieus moet nemen?
Ik zie nu dit voor 2 oude 2.5" schijven (de eerste is oudst, de 2e nog geen 2 jaar oud):

En dit voor een gloednieuwe schijf, dezelfde pre-fail meldingen. In beide gevallen staat wel "assessment OK".
Moet ik nou al mijn schijven gaan vervangen inclusief de nieuwe?
Ik zie nu dit voor 2 oude 2.5" schijven (de eerste is oudst, de 2e nog geen 2 jaar oud):

En dit voor een gloednieuwe schijf, dezelfde pre-fail meldingen. In beide gevallen staat wel "assessment OK".

@Jazco2nd Je schijven zijn allemaal ok. Die Pre-Fail is het type waaronder die check valt. De assessement is het resultaat. Dit staat voor alle checks op OK.
fijoew, ik schrok al. Thanks!Thorchy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
@Jazco2nd Je schijven zijn allemaal ok. Die Pre-Fail is het type waaronder die check valt. De assessement is het resultaat. Dit staat voor alle checks op OK.
Nu nog iets verzinnen om dit te monitoren/email alert te krijgen wanneer ik wel actie moet ondernemen. Enige wat ik nu als monitoring gebruik is Netdata.
Toevallig vond ik gisteravond nog wat, een TP Link HS110 slimme stekker. Even gekeken, en die kan dus ook het stroomverbruik meten (zal wel grof zijn, maar toch) . Dus daar heb ik mijn twee huidige systemen op aangesloten en de Synology en Optiplex FX160 gebruiken samen zo'n 43 watt. Het streven is dus om met onderstaand systeem (ik wacht nog op de SSD, de rest is inmiddels binnen) hieronder te blijven. Wat denken jullie, is dat een haalbare kaart?
1 | Processors | Intel Pentium Gold G6400 Boxed | € 59,- | € 59,- |
1 | Moederborden | ASRock H410M-HVS | € 66,95 | € 66,95 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 1TB | € 41,99 | € 83,98 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB | € 63,25 | € 63,25 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 31,74 | € 31,74 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFRA266 | € 32,20 | € 32,20 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 120 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Intenso Top Performance 2,5" 128GB | € 19,34 | € 19,34 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 356,46 |
De discussie van deze maand hier over hdparm, Seagate 4 of 5TB 2.5" die stuk gaan door te agressieve spindown en standby gelezen.
Klopt dan nog wat in de topic start staat onder Tips?
Want op Ubuntu 20.10 (en 20.04 was het niet anders) gaan mijn schijven binnen een minuut in spindown (stilte). Als ik ze weer wakker maak, niks doe, is het weer binnen een minuut stil. Dus niet eens per 30 minuten, tenzij de spindown die ik hoor niks met standby (-S 241) te maken heeft en alleen met -B 127.
Hoe zorg ik ervoor dat spindown dan niet zo snel gebeurd?
Of is het niet erg dat schijven heel snel down spinnen en dan telkens weer up spinnen? Omdat dat niks zegt over het parkeren van de kop of over standby?
edit:
dus na een spindown (binnen 60sec) is de drive direct in standby. Ongeacht -S 241.
Zolang ik niks beters weet gebruik ik nu Standby 30min en APM 129 ingesteld via het Disks programma in Ubuntu, oftewel:
Klopt dan nog wat in de topic start staat onder Tips?
code:
1
| hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb drive mag in spindown ('127') eens per 30 minuten. |
Want op Ubuntu 20.10 (en 20.04 was het niet anders) gaan mijn schijven binnen een minuut in spindown (stilte). Als ik ze weer wakker maak, niks doe, is het weer binnen een minuut stil. Dus niet eens per 30 minuten, tenzij de spindown die ik hoor niks met standby (-S 241) te maken heeft en alleen met -B 127.
Hoe zorg ik ervoor dat spindown dan niet zo snel gebeurd?
Of is het niet erg dat schijven heel snel down spinnen en dan telkens weer up spinnen? Omdat dat niks zegt over het parkeren van de kop of over standby?
edit:
code:
1
2
3
4
| sudo hdparm -C /dev/sda /dev/sda: drive state is: standby |
dus na een spindown (binnen 60sec) is de drive direct in standby. Ongeacht -S 241.
Zolang ik niks beters weet gebruik ik nu Standby 30min en APM 129 ingesteld via het Disks programma in Ubuntu, oftewel:
code:
Alle schijven zijn vervolgens gaan draaien. Over een half uur weet ik of ze ooit weer zullen slapen. Dit is (lees ik achteraf nu) ook wat eerder is gepost door @N8w81
| hdparm -S 241 -B 129 /dev/sdb |
Ik denk dat dit beter ook in de Tips sectie kan worden aangepast. Het komt er dus op neer bij de Seagate 4TB/5TB schijven dat een spindown (de -B waarde die vanaf 127 en lager onmiddelijk een spindown doet) gewoon direct ook een standby is.mss is er eoa reden dat die schijf "-B129" nodig heeft, maar mijn hdparm handleiding zegt iig:
"A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down)."
Dus bij 128 probeert ie (muv spindown modes) zo zuinig mogelijk te doen, dus dat betekent snel unloaden en dus veel loadcycles.
En 129 zit daar slechts eentje boven.
[ Voor 44% gewijzigd door Jazco2nd op 14-01-2021 22:46 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Jazco2nd
Nu staat er hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb
241 = een keer per 30 minuten
127 = spindown staat aan
sdb = specifieke drive (sda .. sdx)
Die instelling is verifieerd met behulp van de man file (handleiding) van hdparm, maar niet door mij in de praktijk met een bepaalde schijf of besturingssysteem.
@mdbraber gebruikt met ST5000LM000 schijven hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata*
bericht1 bericht2
Of het bij @mdbraber (nog) goed werkt weet ik niet zeker.
Ik zou graag resultaten van diverse tests willen zien. Graag met een default installatie zonder GUI (en eventueel later met GUI, dit omdat de GUI allerlei instellingen beinvloed) onder Debian. Onder Ubuntu en andere distributies kan het weer anders werken. Dus daar zijn ook tests nodig.
Als je bepaalde speciale file systemen gebruikt kan/zal dat het gedrag ook beinvloeden. Dat moet je voor fundamentele testen dus uitsluiten.
Het is net zo van belang over welke schijf het gaat, want de response is schijfafhankelijk. Instellingen hebben niet universeel dezelfde werking. De fabrikant bepaalt deels ook wat er gebeurt. Daarnaast kunnen er bugs zijn en verschillen in firmware.
Pas ook op dat er elders instellingen zijn die van kracht zijn die het gedrag kunnen wijzigen. Bijvoorbeeld in /etc/hdparm.conf en /etc/apm/event.d/*, crontab, /etc/udev/rules.d.
Als een schijf direct in de parkeerstand gaat bij -S 241 kan ik me voorstellen dat dit gebeurt omdat er meer dan 30 minuten niets is gebeurd op die schijf. Om dat te testen moet je dus eerst de schijf benaderen, bijvoorbeeld door een bestand weg te schrijven en daarna hdparm gebruiken. Het lijkt me ook nodig voor elke test te starten met een schone lei, en te zorgen dat er niet al instellingen van kracht zijn.
De door hdparm gerapporteerde resultaten kloppen niet altijd. hdparm op zich zou verouderd kunnen zijn. Seagate heeft een auto-powersaving mode (uitschakelbaar met -Z).
Met al die variabelen en factoren is het niet eenvoudig en eenduidig.
Instellingen van ≥252 zijn soms onvoorspelbaar en schijfafhankelijk, dat zorgt voor nog meer onduidelijkheid.
Ik nodig daarom iedereen uit met een instelling te komen waarvan je door schoon en bewijsbaar (te herhalen door ieder ander, met hetzelfde resultaat) kan testen. Als we eenmaal consensus hebben kunnen we met autoriteit zeggen wat wel en niet werkt bij een bepaalde schijf en besturingssysteem.
Onder Windows werkt het voor mij overigens wel met de Windows instellingen: Turn off hard disk after: 30 minutes. De schijf gaat uit de downspin als hij wordt benaderd. Het aantal koppen parkeeracties is dan laag.
Nu staat er hdparm -S 241 -B 127 /dev/sdb
241 = een keer per 30 minuten
127 = spindown staat aan
sdb = specifieke drive (sda .. sdx)
Die instelling is verifieerd met behulp van de man file (handleiding) van hdparm, maar niet door mij in de praktijk met een bepaalde schijf of besturingssysteem.
@mdbraber gebruikt met ST5000LM000 schijven hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata*
bericht1 bericht2
Ik zou graag resultaten van diverse tests willen zien. Graag met een default installatie zonder GUI (en eventueel later met GUI, dit omdat de GUI allerlei instellingen beinvloed) onder Debian. Onder Ubuntu en andere distributies kan het weer anders werken. Dus daar zijn ook tests nodig.
Als je bepaalde speciale file systemen gebruikt kan/zal dat het gedrag ook beinvloeden. Dat moet je voor fundamentele testen dus uitsluiten.
Het is net zo van belang over welke schijf het gaat, want de response is schijfafhankelijk. Instellingen hebben niet universeel dezelfde werking. De fabrikant bepaalt deels ook wat er gebeurt. Daarnaast kunnen er bugs zijn en verschillen in firmware.
Pas ook op dat er elders instellingen zijn die van kracht zijn die het gedrag kunnen wijzigen. Bijvoorbeeld in /etc/hdparm.conf en /etc/apm/event.d/*, crontab, /etc/udev/rules.d.
Als een schijf direct in de parkeerstand gaat bij -S 241 kan ik me voorstellen dat dit gebeurt omdat er meer dan 30 minuten niets is gebeurd op die schijf. Om dat te testen moet je dus eerst de schijf benaderen, bijvoorbeeld door een bestand weg te schrijven en daarna hdparm gebruiken. Het lijkt me ook nodig voor elke test te starten met een schone lei, en te zorgen dat er niet al instellingen van kracht zijn.
De door hdparm gerapporteerde resultaten kloppen niet altijd. hdparm op zich zou verouderd kunnen zijn. Seagate heeft een auto-powersaving mode (uitschakelbaar met -Z).
Met al die variabelen en factoren is het niet eenvoudig en eenduidig.
Instellingen van ≥252 zijn soms onvoorspelbaar en schijfafhankelijk, dat zorgt voor nog meer onduidelijkheid.
Ik nodig daarom iedereen uit met een instelling te komen waarvan je door schoon en bewijsbaar (te herhalen door ieder ander, met hetzelfde resultaat) kan testen. Als we eenmaal consensus hebben kunnen we met autoriteit zeggen wat wel en niet werkt bij een bepaalde schijf en besturingssysteem.
Onder Windows werkt het voor mij overigens wel met de Windows instellingen: Turn off hard disk after: 30 minutes. De schijf gaat uit de downspin als hij wordt benaderd. Het aantal koppen parkeeracties is dan laag.
[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 15-01-2021 05:56 ]
@Jazco2nd, men was dacht ik niet bang dat die schijven stuk gingen door agressieve spindown, maar door agressief unloaden.
Wat ikzelf iig aanraadde is hdparm -B254 om de loadcycles te verminderen, en mss werkt 255 ook.
Bij -B254 lijkt de handleiding mss wel te zeggen dat ie niet meer spindownt door APM.
Maar dat blijkt in mijn en andere gevallen niet te verhinderen (al weet ik niet of dat voor iedereen zo is), dat je de spindown gewoon kan blijven regelen met de timer, met -S241 ofzo.
Al had iemand daar wel last van bij -B255, maar anderen weer niet.
Wat ik zei over -B129, daarmee wilde ik juist impliceren dat dat voor veel loadcycles zal zorgen.
(Dan gaat de spindown mss wel naar wens, maar die discussie ging vooral over de loadcycles.)
Als ikzelf een algemeen advies zou moeten geven, dan is het sowieso om ook zelf het uit te proberen.
Wil je minder loadcycles? Probeer -B255, dat zet unloaden misschien helemaal uit.
Maar dat werkt soms/vaak niet, dan kan je -B254 proberen, mijn indruk is dat dat voor de meesten werkt om unloaden mss niet helemaal uit te zetten, maar iig dat zoveel mogelijk te beperken.
Werkt spindown dan niet meer? Probeer -B127 (dat werkte iig voor @mdbraber?).
Zelf uitproberen kan iig een hoop discussies voorkomen, want per schijf kan het verschillen.
Overigens is unloaden helemaal niet per se slecht, want dat bespaart gewoon energie.
Bijv bij mijn schijven scheelt dat 0,7W per schijf.
En afhankelijk van je gebruikspatroon, hoeft zelfs agressief unloaden niet te leiden tot teveel loadcycles.
Dus wat de beste instelling is moet men toch ook zelf blijven bepalen.
En ja als ie is downgespind, heet die toestand "standby" geloof ik. Al kan ie nog verder naar "sleep".
PS: je kan meerdere schijven tegelijk instellen:
hdparm -B254 -S180 /dev/sda /dev/sdf /dev/sdq
En als je dat doet in n (ba)sh shell(script), kan je natuurlijk ook n shell glob patroon gebruiken:
hdparm -B254 -S180 /dev/sd[afq]
Wat ikzelf iig aanraadde is hdparm -B254 om de loadcycles te verminderen, en mss werkt 255 ook.
Bij -B254 lijkt de handleiding mss wel te zeggen dat ie niet meer spindownt door APM.
Maar dat blijkt in mijn en andere gevallen niet te verhinderen (al weet ik niet of dat voor iedereen zo is), dat je de spindown gewoon kan blijven regelen met de timer, met -S241 ofzo.
Al had iemand daar wel last van bij -B255, maar anderen weer niet.
Wat ik zei over -B129, daarmee wilde ik juist impliceren dat dat voor veel loadcycles zal zorgen.
(Dan gaat de spindown mss wel naar wens, maar die discussie ging vooral over de loadcycles.)
Als ikzelf een algemeen advies zou moeten geven, dan is het sowieso om ook zelf het uit te proberen.
Wil je minder loadcycles? Probeer -B255, dat zet unloaden misschien helemaal uit.
Maar dat werkt soms/vaak niet, dan kan je -B254 proberen, mijn indruk is dat dat voor de meesten werkt om unloaden mss niet helemaal uit te zetten, maar iig dat zoveel mogelijk te beperken.
Werkt spindown dan niet meer? Probeer -B127 (dat werkte iig voor @mdbraber?).
Zelf uitproberen kan iig een hoop discussies voorkomen, want per schijf kan het verschillen.
Overigens is unloaden helemaal niet per se slecht, want dat bespaart gewoon energie.
Bijv bij mijn schijven scheelt dat 0,7W per schijf.
En afhankelijk van je gebruikspatroon, hoeft zelfs agressief unloaden niet te leiden tot teveel loadcycles.
Dus wat de beste instelling is moet men toch ook zelf blijven bepalen.
En ja als ie is downgespind, heet die toestand "standby" geloof ik. Al kan ie nog verder naar "sleep".
PS: je kan meerdere schijven tegelijk instellen:
hdparm -B254 -S180 /dev/sda /dev/sdf /dev/sdq
En als je dat doet in n (ba)sh shell(script), kan je natuurlijk ook n shell glob patroon gebruiken:
hdparm -B254 -S180 /dev/sd[afq]
[ Voor 56% gewijzigd door N8w8 op 15-01-2021 10:27 ]
Dit is nog steeds hoe het bij mij werkt.mrmrmr schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 05:17:
Ik begin m nu wel een beetje te knijpen. De feestdagen zijn al lang en breed voorbij. Toch is de voorraad van Pentium Gold G5400 nog steeds niet aangevuld. Ik las in een stuk van juli dat Intel de G5400 in dec 2020 zou stoppen met de productie. Dwz eol. Maar dan zouden er toch nog partijen van deze cpu moeten zijn? De enige die die CPU boxed aanbied is Max ICT. Maar daar bestel ik liever niet bij.
Heeft iemand nog de handleiding (PDF-bestand) beschikbaar? De link doet het (voor mij) niet meer.mdbraber schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
Tip voor iedereen die de sensors van z'n Fujitsu bord in Linux wil uitlezen:
- Lees de handleiding door die hier staat: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...1-Sensors_HowTo-en-US.pdf
- Installeer het lm-sensors package en doorloop de configuratie (bijv op Debian via apt)
apt install lm-sensors
- Installeer je kernel-headers, bij mij was dat bijv op Proxmoxapt install pve-headers-4.15.17-1-pve
- Download de ftsteutates drivers van: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...tates-module_20180307.zip
- Unzip de gedownloade drivers in een directory
- Compileer de kernel module met de commando's:
make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules_install
- Installeer de module metmodprobe ftsteutates
- Maak een file aan in /etc/modprobe.d zodat de module ook na een reboot geladen wordt met de volgende inhoud:
code: ftseutates.conf
1 modprobe ftseutates
- Maak een conf file aan voor de sensors in /etc/sensors.d. Zie de directory assets in de zip file voor voorbeelden. Voor mijn 3644-B met 1 fan aangesloten heb ik het volgende gemaakt:
code: ftseutates.conf
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 chip "ftsteutates-*" # Fujitsu Technology Solutions, "Teutates"-Chip # Temperatures label temp1 "CPU" compute temp1 (@*1000)-64,(@+64)/1000 label temp2 "Ambient" compute temp2 (@*1000)-64,(@+64)/1000 label temp3 "Core" compute temp3 (@*1000)-64,(@+64)/1000 label temp4 "Graphics" compute temp4 (@*1000)-64,(@+64)/1000 label temp5 "Memory" compute temp5 (@*1000)-64,(@+64)/1000 label temp6 "PCH" compute temp6 (@*1000)-64,(@+64)/1000 ignore temp7 ignore temp8 ignore temp9 ignore temp10 ignore temp11 ignore temp12 ignore temp13 ignore temp14 ignore temp15 ignore temp16 # label temp7 "n.a." # compute temp7 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp8 "n.a." # compute temp8 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp9 "n.a." # compute temp9 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp10 "n.a." # compute temp10 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp11 "n.a." # compute temp11 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp12 "n.a." # compute temp12 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp13 "n.a." # compute temp13 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp14 "n.a." # compute temp14 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp15 "n.a." # compute temp15 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # label temp16 "n.a." # compute temp16 (@*1000)-64,(@+64)/1000 # Fans label fan1 "Fan 1" compute fan1 @*60,@/60 ignore fan2 ignore fan3 ignore fan4 ignore fan5 ignore fan6 ignore fan7 ignore fan8 # label fan2 "Fan 2" # compute fan2 @*60,@/60 # label fan3 "Fan 3" # compute fan3 @*60,@/60 # label fan4 "Fan 4" # compute fan4 @*60,@/60 # label fan5 "n.a." # compute fan5 @*60,@/60 # label fan6 "n.a." # compute fan6 @*60,@/60 # label fan7 "n.a." # compute fan7 @*60,@/60 # label fan8 "n.a." # compute fan8 @*60,@/60 # Voltages label in1 "VCC 3.3V" compute in1 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330) label in2 "3.3V AUX" compute in2 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330) label in3 "V_IN (12V)" compute in3 ((@*39*330)/256),(@*256)/(39*330) label in4 "VBAT 3.0V" compute in4 ((@*10*330)/256),(@*256)/(10*330)
- Lees de sensors uit met commandosensors
- Et voila - Bob is je oom!![]()
root@zark:/etc/sensors.d# sensors ftsteutates-i2c-0-73 Adapter: SMBus I801 adapter at efa0 VCC 3.3V: +3.30 V 3.3V AUX: +3.30 V V_IN (12V): +12.07 V VBAT 3.0V: +2.72 V Fan 1: 480 RPM CPU: +31.0°C Ambient: +23.0°C Core: +25.0°C Graphics: +22.0°C Memory: +24.0°C PCH: +34.0°C
/EDIT: Nog een nagekomen tip voor de mensen die op zoek zijn naar ECC geheugen voor de 3644-B. Fujitsu heeft specifiek modules getest die het beste werken qua stabiliteit op Coffee Lake. Zie hier het overzicht: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/Specification/ (in de link staat ook een overzicht van de 'officiele' m.2 SSDs).
Het meeste intereressant is wsl. dat er maar één officiele 16GB ECC module genoemd wordt: Samsung M391A2K43BB1-CTD. Via de Pricewatch kon ik 'm niet vinden maar als je even een search doet zie je dat ie bij verschillende shops gewoon te koop is (Azerty, Centralpoint etc.). Zelfs ~20eu goedkoper dan de ECC modules die ik nu heb, maar da's waarschijnlijk omdat het Samsung geheugen 2133MHz is - terwijl ik nu 2400MHz heb.
Meer info in de post van juggernaut: https://www.heise.de/foru...te/posting-33350319/show/
/cc @Raven @Bolk @mrmrmr @wessel145
EDIT:
Na wat extra zoekwerk kan ik mijn eigen vraag beantwoorden: ftp://ftp.kontron.com/Services/Software_Tools/Linux_SystemMonitoring_Watchdog_GPIO/Fujitsu_mainboards-1-Sensors_HowTo-en-US.pdf
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Mezkeijou Er is schijnbaar een heel breed tekort aan electronica, daarvan schijnt iedereen (van autofabrikanten tot AMD en Intel) last te hebben. Kijk eens of je iets op de tweedehandsmarkt kunt vinden.
Waarom perse boxed? Ik heb uiteindelijk de Tray versie genomen. Scheelt je gelijk weer een nutteloze koeler die anders maar stof staat te vangen.Mezkeijou schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:03:
Ik begin m nu wel een beetje te knijpen. De feestdagen zijn al lang en breed voorbij. Toch is de voorraad van Pentium Gold G5400 nog steeds niet aangevuld. Ik las in een stuk van juli dat Intel de G5400 in dec 2020 zou stoppen met de productie. Dwz eol. Maar dan zouden er toch nog partijen van deze cpu moeten zijn? De enige die die CPU boxed aanbied is Max ICT. Maar daar bestel ik liever niet bij.
Waarom geen i3? Is ongeveer dezelfde prijs: pricewatch: Intel Core i3-7100 BoxedMezkeijou schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:03:
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb proxmox draaien op mijn D3644-B en kwam er laatst achter dat als ik de netwerk interface vol belast deze crashed, te zien:
Na wat gegoogle heb ik gevonden dat "ethtool -K eno1 gso off gro off tso off" dit kan verhelpen.
Ik ben echter benieuwd of meerder van jullie dit problemen hebben en of er ook andere oplossing zijn..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Detected Hardware Unit Hang: TDH <bb> TDT <e2> next_to_use <e2> next_to_clean <ba> buffer_info[next_to_clean]: time_stamp <13fd163b1> next_to_watch <bb> jiffies <13fd16ea1> next_to_watch.status <0> MAC Status <80083> PHY Status <796d> PHY 1000BASE-T Status <3800> PHY Extended Status <3000> PCI Status <10> [4283046.638355] e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Reset adapter unexpectedly |
Na wat gegoogle heb ik gevonden dat "ethtool -K eno1 gso off gro off tso off" dit kan verhelpen.
Ik ben echter benieuwd of meerder van jullie dit problemen hebben en of er ook andere oplossing zijn..
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Welke kernel?Kek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:45:
Ik heb proxmox draaien op mijn D3644-B en kwam er laatst achter dat als ik de netwerk interface vol belast deze crashed, te zien:
Probeer het eens met alleen tso off
tso = TCP segmentation offload
gso = generic segmentation offload
gro = generic receive offload
Die laatste zal wel performancedegradatie met zich meebrengen vermoed ik.
Kernel 5.5.0 zou een oplossing hebben voor een van de problemen. De oorzaak is mogelijk een patch van de driver, die daarna teruggezet is.
Het is wel aan de distributie om die "reverted" versie te gebruiken.
Ubuntu leest gewoon de SMART data van de disk, dus wel serieus nemen.Jazco2nd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:14:
Weet iemand of je de SMART reports van Ubuntu serieus moet nemen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar, zoals eerder gezegd, ziet het er prima uit.
Ik let zelf eigenlijk alleen op 198 (schuin oog naar 197), zodra deze boven de 0 komt bestel ik een nieuwe disk.
Bij mij gaan disks in een NAS maar een jaar of 2 mee, sommige wat langer (WD red)
Ik heb er wat mee zitten proberen. Bekeek het probleem nog eens vanaf boven en zag dat ik de hele constructies anders moest doen, het was eerst een SMB docker container in een KVM op Proxmox (met de meest recente kernel). Dat was ooit toen ik dit opzette handig, maar nu zie ik dat dat niet zo is. Dus LXC container er van gemaakt waar smbd in draait. werkt beter en stuk minder overhead..mrmrmr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 06:19:
[...]
Welke kernel?
Probeer het eens met alleen tso off
tso = TCP segmentation offload
gso = generic segmentation offload
gro = generic receive offload
Die laatste zal wel performancedegradatie met zich meebrengen vermoed ik.
Kernel 5.5.0 zou een oplossing hebben voor een van de problemen. De oorzaak is mogelijk een patch van de driver, die daarna teruggezet is.
Het is wel aan de distributie om die "reverted" versie te gebruiken.
Hier ook, maar dan i.c.m. VLAN's. Met een aantal van deze parameters was dat inderdaad opgelost.Kek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:45:
Ik heb sinds vorige week onderstaande setup draaien.
Prijzen met een * zijn gekocht via marktplaats.
Systeem draait op Windows 10 pro, en fungeert als media server.
Veelgebruikte media heb ik op de SSD gezet, zodat de HDD zo veel mogelijk idle blijft.
In idle zit het verbruik (volgens mijn Fibaro Wall Plug) op 16 watt.
Voor het mooie zou ik dit graag nog wat lager willen hebben.
Ik moet daarbij wel vermelden dat mijn 60W voedingsadapter altijd warm aanvoelt.
Warmte is per definitie energie verlies. Volgens mij moet deze adapter een stuk zuiniger kunnen.
Iemand nog tips voor een goede efficiënte 40~60W 12V voedingsadapter?
Verder zou ik graag nog willen weten wat ik kan doen aan de bios en windows settings om het systeem zuiniger te maken.
Ik heb in Windows 10 nu energiebeheer alles op maximaal energie besparen gezet, en HDD uitschakelen na 10 minuten. Zijn er nog andere musts in Windows 10?
In mijn AMD bios heb ik nog tal van instellingen waarvan ik van 80% de functie niet af weet.
Zijn er voor de AMD chipset nog must do's om energie zuinig te kunnen draaien?
# | Category | Product | Prijs | Betaald |
1 | Processors | AMD Athlon 3000G Boxed | € 132,31 | * € 30 |
1 | Moederborden | ASRock B450M-HDV R4.0 | € 57,90 | * € 30 |
1 | 4TB 3,5" HDD | WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 83,80 | € 74 |
1 | 2x4 8GB intern geheugen | Crucial CT2K4G4DFS8266 | € 35,22 | * € 15 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 41,65 | * € 5 |
1 | Adapter | 60W 12V classV adapter | € 45 | * € 5 |
1 | M2 NVMe SSD | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 100,58 | € 94 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 253,- |
Systeem draait op Windows 10 pro, en fungeert als media server.
Veelgebruikte media heb ik op de SSD gezet, zodat de HDD zo veel mogelijk idle blijft.
Ik moet daarbij wel vermelden dat mijn 60W voedingsadapter altijd warm aanvoelt.
Warmte is per definitie energie verlies. Volgens mij moet deze adapter een stuk zuiniger kunnen.
Verder zou ik graag nog willen weten wat ik kan doen aan de bios en windows settings om het systeem zuiniger te maken.
Ik heb in Windows 10 nu energiebeheer alles op maximaal energie besparen gezet, en HDD uitschakelen na 10 minuten. Zijn er nog andere musts in Windows 10?
In mijn AMD bios heb ik nog tal van instellingen waarvan ik van 80% de functie niet af weet.
Ik moet me ook maar eens melden in dit topic. 
Ik heb eind vorig jaar mijn HP Microserver N54L met extern eSATA cabinet en in totaal 9x 3,5" HDD's uitgefaseerd. Dat werd om meerdere redenen nodig, de 11 jaar oude HDD's begonnen bijvoorbeeld te falen.
Maar het was ook geen zuinigheidsmonster.
Verbruik met alle schijven actief zat ergens tussen de 70W en 80W, met alle HDD's in spindown bleef er 47W over.
Ik heb nu een nieuw systeem in elkaar gezet waarbij ik moet toegeven dat het verbruik niet mijn voornaamste overweging was. Dit is de huidige stand van zaken:
Laat ik voorop stellen: Ik snap dat ik met deze HDD's geen extreem laag verbruik ga halen. Deze HDD's zijn een bewuste keuze. Ik had er al 2 van die ik kon hergebruiken en ik vind geen 2,5" schijven die me bevallen aangezien ik ooit heb bezworen geen Seagate meer te kopen.
De schijven blijven voorlopig, misschien komen er in de toekomst zelfs wel 2 bij.
Ik draai er UNRAID op en heb me nog niet verdiept in zaken als powertop - dat moet ik nog eens doen. Het systeem is zo ingericht dat alle services (dockers) draaien op de SSD en ook de meest gebruikte data staat op de SSD opgeslagen. In principe spint er pas een HDD op als ik een film of serie afspeel, nieuwe films of series toevoeg of een backup van mijn PC of laptop draai. Op zo'n moment spint er meestal maar één HDD op (dingen afspelen) of twee wanneer ik nieuwe data schrijf (dan is uiteraard de Parity disk ook nodig). De HDD's zijn het grootste gedeelte van de tijd dus niet actief. Ik moet het nog eens controleren, maar volgens de specs verbruiken ze dan 0,8W - zo héél veel kan ik daar dus ook niet op besparen.
Idle doet dit systeem nu 24,8W, dat is zonder dat ik er moeite voor heb gedaan dus al bijna de helft van mijn oude setup. Eigenlijk ben ik daar al best tevreden mee en is het me die €50 aan elektriciteit per jaar best waard, maar ik ben nu toch eens aan het kijken of ik nog wat kan besparen zonder al te veel concessies te doen.
Ik ben nu aan het kijken of het zinvol is om de voeding te vervangen door een 90W Pico-PSU met Leicke voeding.
- Zou 90W voldoen voor deze setup, ook als ik 2 HDD's zou willen toevoegen? Ik heb het verbruik nu nog nooit hoger dan 49W gezien, maar wellicht doe ik er nog gewoon te weinig mee?
De CPU heeft een TDP van 65W en eigenlijk lijkt 90W me wat krap?
- Hoeveel besparing zou dit werkelijk geven en is dat het geld wel waard? Stel dat ik in idle 10% bespaar (2,5W) dan doe ik er 14 jaar over om het spul terug te verdienen... Tegen die tijd is het hele systeem wel weer afgeschreven denk ik.
Wat voor besparing zou ik reëel kunnen verwachten?
Ik heb eind vorig jaar mijn HP Microserver N54L met extern eSATA cabinet en in totaal 9x 3,5" HDD's uitgefaseerd. Dat werd om meerdere redenen nodig, de 11 jaar oude HDD's begonnen bijvoorbeeld te falen.
Ik heb nu een nieuw systeem in elkaar gezet waarbij ik moet toegeven dat het verbruik niet mijn voornaamste overweging was. Dit is de huidige stand van zaken:
# | Category | Product |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM26ED8/16ME |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus "5400rpm class", 8TB |
Laat ik voorop stellen: Ik snap dat ik met deze HDD's geen extreem laag verbruik ga halen. Deze HDD's zijn een bewuste keuze. Ik had er al 2 van die ik kon hergebruiken en ik vind geen 2,5" schijven die me bevallen aangezien ik ooit heb bezworen geen Seagate meer te kopen.
Ik draai er UNRAID op en heb me nog niet verdiept in zaken als powertop - dat moet ik nog eens doen. Het systeem is zo ingericht dat alle services (dockers) draaien op de SSD en ook de meest gebruikte data staat op de SSD opgeslagen. In principe spint er pas een HDD op als ik een film of serie afspeel, nieuwe films of series toevoeg of een backup van mijn PC of laptop draai. Op zo'n moment spint er meestal maar één HDD op (dingen afspelen) of twee wanneer ik nieuwe data schrijf (dan is uiteraard de Parity disk ook nodig). De HDD's zijn het grootste gedeelte van de tijd dus niet actief. Ik moet het nog eens controleren, maar volgens de specs verbruiken ze dan 0,8W - zo héél veel kan ik daar dus ook niet op besparen.
Idle doet dit systeem nu 24,8W, dat is zonder dat ik er moeite voor heb gedaan dus al bijna de helft van mijn oude setup. Eigenlijk ben ik daar al best tevreden mee en is het me die €50 aan elektriciteit per jaar best waard, maar ik ben nu toch eens aan het kijken of ik nog wat kan besparen zonder al te veel concessies te doen.
Ik ben nu aan het kijken of het zinvol is om de voeding te vervangen door een 90W Pico-PSU met Leicke voeding.
- Zou 90W voldoen voor deze setup, ook als ik 2 HDD's zou willen toevoegen? Ik heb het verbruik nu nog nooit hoger dan 49W gezien, maar wellicht doe ik er nog gewoon te weinig mee?
- Hoeveel besparing zou dit werkelijk geven en is dat het geld wel waard? Stel dat ik in idle 10% bespaar (2,5W) dan doe ik er 14 jaar over om het spul terug te verdienen... Tegen die tijd is het hele systeem wel weer afgeschreven denk ik.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Meet het eens zonder hard disks aangesloten, met alleen een SSD. USB toetsenbord, USB muis, monitor in slaapstand zetten vanuit het besturingssysteem. Dat geeft je het basisverbruik en dat is vergelijkbaar.nils_vdg schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:21:
Adapters worden warm bij een belasting van 16W.Ik moet daarbij wel vermelden dat mijn 60W voedingsadapter altijd warm aanvoelt.
pricewatch: Seasonic SSA-0601HE-12
Dat is een redelijk zuinige adapter bij laag verbruik (<10W), maar dat is hier niet echt van toepassing, dus ik betwijfel of het substantieel verschil maakt met een doorsnee 60W adapter. Welke adapter heb je?
AMD heeft niet zoveel zuinigheidsopties als Intel.Verder zou ik graag nog willen weten wat ik kan doen aan de bios en windows settings om het systeem zuiniger te maken.
SATA mode: AHCI
Aggresive SATA Device Sleep aanzetten voor geinstalleerde disks
cTDP Control beperkt het maximale verbruik
fan setting: zo weinig mogelijk actief koelen
CSM uitschakelen
Cool 'n' Quiet: enabled
XHCI controller: enable
Dit is ongezien en ongetest.
Zie Workshop: zuinige NAS, zuinige file serverIk heb in Windows 10 nu energiebeheer alles op maximaal energie besparen gezet, en HDD uitschakelen na 10 minuten. Zijn er nog andere musts in Windows 10?
Monitor in slaapstand zetten.
De AMD processor en de chipset zijn niet zo zuinig als die van de Intel 100 tot 300 series.In mijn AMD bios heb ik nog tal van instellingen waarvan ik van 80% de functie niet af weet.
Het is een AMI BIOS voor AMD.
Minder zuinig?Mars Warrior schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Waarom geen i3? Is ongeveer dezelfde prijs: pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed
Ha allen! Mijn nieuwe, (relatief) zuinige server is helemaal up & running, waar ik natuurlijk ontzettend tevreden mee ben. Zodoende ben ik op zoek naar een passende UPS voor mijn systeem (zie hieronder).
Alhoewel ik bekend ben met het merk APC, is dit enkel van naam. Verder heb ik van UPS'en geen kaas gegeten. Een (korte) zoektocht binnen dit topic bood ook geen soelaas. Zodoende hoop ik dat jullie mij hierin kunnen helpen en een passende UPS aanraden!
Prijzen met een * zijn gekocht via V&A.
Alhoewel ik bekend ben met het merk APC, is dit enkel van naam. Verder heb ik van UPS'en geen kaas gegeten. Een (korte) zoektocht binnen dit topic bood ook geen soelaas. Zodoende hoop ik dat jullie mij hierin kunnen helpen en een passende UPS aanraden!
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 117,50 | * € 64,00 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 152,50 | € 152,50 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini | € 0,- | * € 58,75 |
1 | Usb-sticks | Samsung FIT Plus 32GB Zwart | € 10,70 | € 10,70 |
2 | Externe harde schijven | WD Elements Desktop Storage 14TB Zwart | € 225,30 | € 450,60 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,69 | € 11,69 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM26ES8/8ME | € 40,79 | € 40,79 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power B9 300W | € 35,25 | € 35,25 |
1 | Solid state drives | Crucial BX500 480GB | € 47,90 | * € 20,00 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 844,28 |
Prijzen met een * zijn gekocht via V&A.
Gewoon regelmatig backups maken en geen UPS gebruiken. Zonde van het extra meerverbruik. In Nederland hebben we immers een enorm stabiele elektriciteitsnetwerk.
Daar heb ik een andere mening over, ik gebruik wel een UPS en dat geeft mij rust. Voor deze rust heb ik graag extra watts aan verbruik over! Ik gebruik de server o.a. voor primaire basis componenten, bijv. interne DNS en file storage waar ik niet (lees minimaal) voor gestoord wil worden wanneer er een (externe) hickup is (in het spanningsnet). Ik geef de stabiliteit / beschikbaarheid een hogere prioriteit dan het verbruik. Mocht er een (kortstondige) hickup (bijv. vervuiling) en/of langdurige downtime zijn, dan worden deze door de UPS weggefilterd en in het geval van een langdurige outage wordt de server netjes afgesloten. Hierdoor ben ik er zeker van dat de server niet hard/abrupt onderuit getrapt wordt, waardoor ik data corruptie/verlies en/of beschikbaarheid tot een minimum hoop te brengen. Natuurlijk kan ik dat middels backups wederom herstellen (dat heb ik dan ook ingeregeld) echter, wil ik om alles weer up en running te hebben, hier zo weinig mogelijk tijd aan besteden.GioStyle schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:42:
Gewoon regelmatig backups maken en geen UPS gebruiken. Zonde van het extra meerverbruik. In Nederland hebben we immers een enorm stabiele elektriciteitsnetwerk.
Ik heb 4/5 keer profijt gehad van de UPS. Of het risico opweegt tegen de kosten, voor mij wel. Je kunt daar ook wel in sturen, ik heb een gebruikte APC UPS via MP aangeschaft met een nieuwe accu, was voor 130 euro klaar.
root@pvgruwelijk:~# apcaccess status APC : 001,036,0862 DATE : 2021-01-19 11:26:19 +0100 HOSTNAME : pvgruwelijk VERSION : 3.14.14 (31 May 2016) debian UPSNAME : pvgruwelijk CABLE : USB Cable DRIVER : USB UPS Driver UPSMODE : Stand Alone STARTTIME: 2021-01-14 22:33:59 +0100 MODEL : Back-UPS RS 550GI STATUS : ONLINE LINEV : 231.0 Volts LOADPCT : 6.0 Percent BCHARGE : 100.0 Percent TIMELEFT : 49.6 Minutes MBATTCHG : 5 Percent MINTIMEL : 3 Minutes MAXTIME : 0 Seconds SENSE : Medium LOTRANS : 176.0 Volts HITRANS : 282.0 Volts ALARMDEL : No alarm BATTV : 13.6 Volts LASTXFER : Automatic or explicit self test NUMXFERS : 0 TONBATT : 0 Seconds CUMONBATT: 0 Seconds XOFFBATT : N/A SELFTEST : NO STATFLAG : 0x05000008 SERIALNO : 3B1214X16627 BATTDATE : 2017-04-20 NOMINV : 230 Volts NOMBATTV : 12.0 Volts NOMPOWER : 330 Watts FIRMWARE : 857.L3 .I USB FW:L3 END APC : 2021-01-19 11:26:44 +0100
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Het hangt ervan af hoeveel verbruik het je mag kosten en hoe kritisch je systeem is. Zelf zit ik in duitsland en daar zijn nog wel de nodige bovenleidingen, dus bij een storm komt daar nog wel eens een boom op.GioStyle schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:42:
Nu heb ik zelf een kleine Eaton 3S-700 voor mijn rack hangen, waarmee ik een autonomie heb van zo'n 35 minuten en als dit opraakt er een automatische shutdown van mijn server uitgevoerd wordt.
Deze verbruikt als hij geladen is zo'n 5 Watt. Dat tientje per jaar is het mij wel waard.
Ik had eerst een zwaardere UPS eraan, waarvan de accu's op waren. Ik dacht toen, ach, kan wel zonder, maar toen had ik binnen 3 weken natuurlijk 2x een outage.
Dat was voor mij de investering van een tientje of 6-7 voor de aanschaf en het tientje voor de stroomrekening op jaarbasis wel waard. Voordeel van een zuinige setup is dat je ook met een kleine UPS een heel eind kunt komen. (Mijn hele rack verbruikt gemiddeld zo'n 35 Watt met UPS, server, switch, powermeters en dergelijke.)
Ik zie zojuist dat de UPS mij op 29-12-2020 nog heeft gered van een onverwachte reboot/uitval.
[ Voor 11% gewijzigd door GaMeOvEr op 19-01-2021 12:31 ]
Aannames zijn fataal.
Ondertussen draait ook mijn server hier:
De M.2 SSD heb ik uit een defecte laptop gehaald. Als ik zoek op modelnummer kom ik op de intel pro 6000p. Weet niet als dit wel klopt want in pricewatch staat deze aan bijna 400 euro dus heb ik de prijs er uit gelaten. Zonder de M.2 SSD heeft dit alles me rond de 400 euro gekost.
Wat gegevens rond verbruik (gemeten met een Brennenstuhl PM 231e):
Idle in proxmox zonder LXC containers of VM's running: 4.5W-5.5W
Met 2 VM's (Ubuntu-server VM met docker en 4 containers + home assistant VM): 6.6-7.1W
Allemaal na powertop --auto-tune
Geen keyboard, mouse, display, usb, .... aangesloten
Proxmox draait op de Crucial SATA SSD, de VM's op de M.2 SSD
Voor m'n Home Assitant VM zullen wel nog 2 usb devices (zwave en rfxcom) moeten aangesloten worden. En binnenkort wil ik ook nog 2 2,5'' HDD's kopen zodat de synology NAS geheel overbodig wordt.
Er komen zeker ook nog minstens heel wat docker containers bij en ik ga ook wat met LXC containers experimenteren.
Maar momenteel al zeer tevreden dus
Ik merk wel dat de temperatuur wat beter kan.
Vermoed dat dit oa is door de lage case die maar op een paar mm van de passieve koelblok komt. Verwachtte ik wel op voorhand dat dit kon gebeuren en ik heb ook mijn redenen om voor deze case te gaan.
Concreet: ik heb netdata naast proxmox lopen en zie dat m'n idle temp rond de 30 graden zit, blijft ook zo na een nachtje idlen, tot daar dus perfect lijkt me.
Bij belasting krijg ik uiteraard hogere pieken en dan lijkt alles wat te veel temperatuur vast te houden. Temp tussen belastingen zakt nogal traag waardoor idle temp dan uiteindelijk naar 40-45 graden gaat en enkel zonder verdere belasting maar héééééél traag terug zakt..
Voor ik passende en indien mogelijk zuinige 80mm fan(s) koop ben ik even aan het experimenteren met een 120mm PWM fan die ik hier nog heb liggen. Iemand nog tips buiten wat fujitsu op dit MOBO standaard heeft (auto, disabled en full als ik me goed herinner)? In elke setting die ik probeer blijft m'n testfan op z'n minimum van 700 RPM draaien ook al is de CPU maar 30 graden. Uiteraard wil ik de fan echter zoveel mogelijk volledig uit.. Eventueel vanuit software controleren met iets als fancontrol? Of mis ik nog ergens BIOS-opties waar ik dit wat fijner kan tunen?
In ieder geval al bedankt voor alle nuttige info in dit topic. Zonder dit had ik me waarschijnlijk een duurdere en minder krachtige QNAP NAS gekocht en nog niet eens alles kunnen doen wat ik nu wel kan
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,32 | € 95,32 |
1 | Behuizingen | Silverstone Milo ML03B | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,72 | € 11,72 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFS824A | € 58,95 | € 58,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Solid state drives | Crucial BX500 120GB | € 21,- | € 21,- |
1 | Solid state drives | Intel Pro 6000p 512GB | ||
Bekijk collectie Importeer producten |
De M.2 SSD heb ik uit een defecte laptop gehaald. Als ik zoek op modelnummer kom ik op de intel pro 6000p. Weet niet als dit wel klopt want in pricewatch staat deze aan bijna 400 euro dus heb ik de prijs er uit gelaten. Zonder de M.2 SSD heeft dit alles me rond de 400 euro gekost.
Wat gegevens rond verbruik (gemeten met een Brennenstuhl PM 231e):
Idle in proxmox zonder LXC containers of VM's running: 4.5W-5.5W
Met 2 VM's (Ubuntu-server VM met docker en 4 containers + home assistant VM): 6.6-7.1W
Allemaal na powertop --auto-tune
Geen keyboard, mouse, display, usb, .... aangesloten
Proxmox draait op de Crucial SATA SSD, de VM's op de M.2 SSD
Voor m'n Home Assitant VM zullen wel nog 2 usb devices (zwave en rfxcom) moeten aangesloten worden. En binnenkort wil ik ook nog 2 2,5'' HDD's kopen zodat de synology NAS geheel overbodig wordt.
Er komen zeker ook nog minstens heel wat docker containers bij en ik ga ook wat met LXC containers experimenteren.
Maar momenteel al zeer tevreden dus
Ik merk wel dat de temperatuur wat beter kan.
Vermoed dat dit oa is door de lage case die maar op een paar mm van de passieve koelblok komt. Verwachtte ik wel op voorhand dat dit kon gebeuren en ik heb ook mijn redenen om voor deze case te gaan.
Concreet: ik heb netdata naast proxmox lopen en zie dat m'n idle temp rond de 30 graden zit, blijft ook zo na een nachtje idlen, tot daar dus perfect lijkt me.
Bij belasting krijg ik uiteraard hogere pieken en dan lijkt alles wat te veel temperatuur vast te houden. Temp tussen belastingen zakt nogal traag waardoor idle temp dan uiteindelijk naar 40-45 graden gaat en enkel zonder verdere belasting maar héééééél traag terug zakt..
Voor ik passende en indien mogelijk zuinige 80mm fan(s) koop ben ik even aan het experimenteren met een 120mm PWM fan die ik hier nog heb liggen. Iemand nog tips buiten wat fujitsu op dit MOBO standaard heeft (auto, disabled en full als ik me goed herinner)? In elke setting die ik probeer blijft m'n testfan op z'n minimum van 700 RPM draaien ook al is de CPU maar 30 graden. Uiteraard wil ik de fan echter zoveel mogelijk volledig uit.. Eventueel vanuit software controleren met iets als fancontrol? Of mis ik nog ergens BIOS-opties waar ik dit wat fijner kan tunen?
In ieder geval al bedankt voor alle nuttige info in dit topic. Zonder dit had ik me waarschijnlijk een duurdere en minder krachtige QNAP NAS gekocht en nog niet eens alles kunnen doen wat ik nu wel kan
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Voor degenen die Intel processoren zoeken, met name Pentium Gold G54xx, die zijn in Duitsland nog verkrijgbaar. Helaas zijn de verzendkosten vaak hoog. Let op dat ze leverbaar zijn.
Ik vermoed dat Max ICT ze uit het buitenland haalt. Als je ze daar bestelt, is het verstandig om een maximum levertijd aan te geven, bijvoorbeeld 2 weken.
Ik vermoed dat Max ICT ze uit het buitenland haalt. Als je ze daar bestelt, is het verstandig om een maximum levertijd aan te geven, bijvoorbeeld 2 weken.
Leuke build! Ik wou deze stelen voor pfsense router ids/ips op te zetten, maar stuit nog tegen het probleem dat er geen ECC beschikbaar is. Vraag me af of ik de DIMMs kan swappen samen met de CPU naar een Intel Pentium Gold G5420?selem87 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:58:
Ondertussen draait ook mijn server hier:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Pentium Gold G5400 Boxed € 43,90 € 43,90 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 95,32 € 95,32 1 Behuizingen Silverstone Milo ML03B € 79,90 € 79,90 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 31,99 € 31,99 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 Passive € 11,72 € 11,72 1 Geheugen intern Crucial CT2K8G4DFS824A € 58,95 € 58,95 1 Voedingen Mini-box picoPSU-150-XT € 51,50 € 51,50 1 Solid state drives Crucial BX500 120GB € 21,- € 21,- 1 Solid state drives Intel Pro 6000p 512GB Bekijk collectie
Importeer producten
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1576784;1163715/
~ beware of misinformation.
Ik zou zeggen succes met MaxICT, zou even de shop reviews lezen. Verder zou ECC voor mij geen enorme meerwaarde zijn. Ik wacht ondertussen verder op mijn G5400. Het bericht van @mrmrmr dat er Duitsland nog/weer voorraad is stemt me weer wat positiever!Nindustries schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:56:
[...]
Leuke build! Ik wou deze stelen voor pfsense router ids/ips op te zetten, maar stuit nog tegen het probleem dat er geen ECC beschikbaar is. Vraag me af of ik de DIMMs kan swappen samen met de CPU naar een Intel Pentium Gold G5420?
Edit: Had niet gereageerd op de je vraag over het swappen. Zie hier een overzicht van ondersteunde CPUs op de verschillende borden. Echter staat er bij de D36xx enkel bij de Intel CoffeeLake Refresh XEON E-22xx series ECC ondersteuning vermeld.
[ Voor 20% gewijzigd door MatsSkoe op 20-01-2021 15:33 ]
Tnx!Nindustries schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:56:
[...]
Leuke build! Ik wou deze stelen voor pfsense router ids/ips op te zetten, maar stuit nog tegen het probleem dat er geen ECC beschikbaar is. Vraag me af of ik de DIMMs kan swappen samen met de CPU naar een Intel Pentium Gold G5420?
Rond ECC zie ik dat MatsSkoe reeds reageerde.
Ik heb dit ook even bekeken maar vond dit voor een Home server toch wat overbodig.
Maar hangt natuurlijk sterk af van je verwachtingen en noden.
Feit dat G5420 vb geen integrated GPU heeft zou voor mij dan vb al direct een no go zijn..
Dit staat verkeerd op Tweakers. Er zit dezelfde iGPU in.selem87 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:40:
[...]
Tnx!
Rond ECC zie ik dat MatsSkoe reeds reageerde.
Ik heb dit ook even bekeken maar vond dit voor een Home server toch wat overbodig.
Maar hangt natuurlijk sterk af van je verwachtingen en noden.
Feit dat G5420 vb geen integrated GPU heeft zou voor mij dan vb al direct een no go zijn..
Mijn ESX server begon wat kuren te vertonen. Na troubeshooten bleek de SSD me niet lief meer te vinden. Wat niet zo vreemd was:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0KEoZTydYISsGQFnV98Q6ojJ.png?f=user_large)
TBW voor de 1 TB Crucial MX500 is 360TB... Dit was in 2 jaar tijd. Wel iets om in de toekomst rekening mee te houden. De vervangende schrijf heeft wat meer schrijfcapaciteit. Eventueel kan je dat ook nog forceren door netto capaciteit op te offeren.
(Server draait pfSense, Home Assistant, bind/DHCP, pihole, docker (unifi, medusa). De grote hoeveelheden data gaan via mijn NAS.)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0KEoZTydYISsGQFnV98Q6ojJ.png?f=user_large)
TBW voor de 1 TB Crucial MX500 is 360TB... Dit was in 2 jaar tijd. Wel iets om in de toekomst rekening mee te houden. De vervangende schrijf heeft wat meer schrijfcapaciteit. Eventueel kan je dat ook nog forceren door netto capaciteit op te offeren.
(Server draait pfSense, Home Assistant, bind/DHCP, pihole, docker (unifi, medusa). De grote hoeveelheden data gaan via mijn NAS.)
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik ben van sinds een HTPC / Server te bouwen om deze vervolgens aan mijn reciever/TV te knuppen. Het lieft niet te groot zodat deze mee kan als we op vakantie gaan.
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor:
Licht download werk.
Afspelen op TV
1 Minecraft server te draaien waar max 6 gebruikers op komen.
Ik heb het volgende verzameld, maar zou hier graag wat op bezuinigen. Waar in zou ik kunnen snijden met het doel wat ik voor ogen heb.
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor:
Licht download werk.
Afspelen op TV
1 Minecraft server te draaien waar max 6 gebruikers op komen.
Ik heb het volgende verzameld, maar zou hier graag wat op bezuinigen. Waar in zou ik kunnen snijden met het doel wat ik voor ogen heb.
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3400G Boxed | € 151,86 | € 151,86 |
1 | Barebones | ASRock DeskMini X300 | € 150,- | € 150,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 150,90 | € 150,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 500GB | € 74,- | € 74,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 526,76 |
Uit nieuwsgierigheid: wat doe je ermee dat je bijna 1 TB per dag wegschrijft?ijdod schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:24:
Ik kan me lastig een use case voor thuis indenken waarbij dat de bedoeling is en onontkoombaar is.
Ik vermoed òf door het gebruik van VM’s òf belachelijk beel logging.Thralas schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:52:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wat doe je ermee dat je bijna 1 TB per dag wegschrijft?
Ik kan me lastig een use case voor thuis indenken waarbij dat de bedoeling is en onontkoombaar is.
Toen ik afstapte van VM’s, en op Docker overging ging mijn TBW’s veel minder hard. Mijn mx500 500GB houdt het al ca 3 jaar vol op die manier.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Pr0nThralas schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:52:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wat doe je ermee dat je bijna 1 TB per dag wegschrijft?
Goede vraag. Disk was zowel ESX boot als datastore, met meerdere VMs. Daar de grote files daarbuiten blijven, moet het lokale IO zijn van die systemen, inclusief logging. Zoveel spannends was het echter niet. Mogelijk dat er een systeem aan het swappen is geweest.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Weet iemand nog een webwinkel waar ik de Ryzen 5 3400G kan kopen Waarom zijn deze zo schaars?
Alle settings aangepast, alle drivers geüpdatet.mrmrmr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:08:
Meet het eens zonder hard disks aangesloten, met alleen een SSD. USB toetsenbord, USB muis, monitor in slaapstand zetten vanuit het besturingssysteem. Dat geeft je het basisverbruik en dat is vergelijkbaar.
[...]
Adapters worden warm bij een belasting van 16W.
pricewatch: Seasonic SSA-0601HE-12
Dat is een redelijk zuinige adapter bij laag verbruik (<10W), maar dat is hier niet echt van toepassing, dus ik betwijfel of het substantieel verschil maakt met een doorsnee 60W adapter. Welke adapter heb je?
[...]
AMD heeft niet zoveel zuinigheidsopties als Intel.
En zonder HDD is het verbruik in nu idle 15 watt.
Scheelt bijna niks dus tov de 16W die ik vorige keer had.
Die adapter is trouwens precies de adapter die ik heb, maar viel mij dus een beetje tegen dat hij aardig warm wordt. Maar dat zel wel normaal zijn dan.
Uiteindelijk toch maar gekozen om zelf een behuizing te printen.nils_vdg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:19:
Ik heb afgelopen weken wat onderdelen verzameld voor mijn nieuwe zuinige 24/7 server.
Dit is mijn setup:
# Category Product Prijs Betaald 1 Processors AMD Athlon 3000G Boxed € 132,31 * € 30 1 Moederborden ASRock B450M-HDV R4.0 € 57,90 * € 30 1 4TB 3,5" HDD WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB € 83,80 € 74 1 2x4 8GB intern geheugen Crucial CT2K4G4DFS8266 € 35,22 * € 15 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 41,65 * € 5 1 Adapter 60W 12V classV adapter € 45 * € 5 1 M2 NVMe SSD WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) € 100,58 € 94 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 253,-
Ik twijfel nu over de "behuizing" (montage) en koeling.
Ik vind het belangrijk om een zo klein mogelijke footprint te hebben, dus ik wil het moederboard verticaal hebben.
De CPU is slechts 35 watt en kan dus eventueel passief gekoeld worden.
Gewoon omdat het kan, en omdat ik het leuk vind. Maar ik hoop dat ik nu ook met een uniek ontwerp specifiek voor mijn moederboard de beste resultaten kan behalen zonder koeling.
Op wat printfoutjes na toch best tevreden. Kan altijd mooier, maar hij komt bij mij toch niet in het zicht te staan dus moet vooral functioneel zijn. Nu komende tijd even monitoren of het goed werkt.
:strip_exif()/f/image/secCQOMu8MneTVUAEEbMwNRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Luchtstroom komt onder binnen via de 3,5" HDD bay en loopt via de onderkant van het moederboard naar boven, waardoor ook de onderkant van het moederboard gekoeld wordt. Deze luchtstroom is volledig gescheiden van de luchtstroom die zich aan de bovenzijde van het moederboard bevindt.
:strip_exif()/f/image/vs8jtepBmPQntF5MA6tSibB0.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe passieve CPU koeler is onderweg. De past exact tussen de schotten en is ook zo hoog dat hij 1 mm van de deksel af blijft. De lucht MOET dan dus door het koelblok naar buiten.
Er komt een 90mm low speed fan in, die pas gaat werken wanneer de CPU boven de 60°C komt. Nu zit de CPU onder load ongeveer op de 60°C, maar dat is met de oude koeler zonder aangesloten fan. Maar de stock koeler is natuurlijk niet ontworpen om fanless gebruikt te worden. Dus ik veracht straks wat betere resultaten als hij fanless draait.
:strip_exif()/f/image/lPRDpf06aRvpMIhKaLl6qGqz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3EOqSbYP0mdGFYOsnhv51meu.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg cool die case.. Wat ik me dan altijd afvraag bij printen: Hoe lang duurt dat nou?nils_vdg schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:24:
[...]
Alle settings aangepast, alle drivers geüpdatet.
En zonder HDD is het verbruik in nu idle 15 watt.
Scheelt bijna niks dus tov de 16W die ik vorige keer had.
Die adapter is trouwens precies de adapter die ik heb, maar viel mij dus een beetje tegen dat hij aardig warm wordt. Maar dat zel wel normaal zijn dan.
[...]
Uiteindelijk toch maar gekozen om zelf een behuizing te printen.
Gewoon omdat het kan, en omdat ik het leuk vind. Maar ik hoop dat ik nu ook met een uniek ontwerp specifiek voor mijn moederboard de beste resultaten kan behalen zonder koeling.
Op wat printfoutjes na toch best tevreden. Kan altijd mooier, maar hij komt bij mij toch niet in het zicht te staan dus moet vooral functioneel zijn. Nu komende tijd even monitoren of het goed werkt.
[Afbeelding]
Luchtstroom komt onder binnen via de 3,5" HDD bay en loopt via de onderkant van het moederboard naar boven, waardoor ook de onderkant van het moederboard gekoeld wordt. Deze luchtstroom is volledig gescheiden van de luchtstroom die zich aan de bovenzijde van het moederboard bevindt.
[Afbeelding]
Nieuwe passieve CPU koeler is onderweg. De past exact tussen de schotten en is ook zo hoog dat hij 1 mm van de deksel af blijft. De lucht MOET dan dus door het koelblok naar buiten.
Er komt een 90mm low speed fan in, die pas gaat werken wanneer de CPU boven de 60°C komt. Nu zit de CPU onder load ongeveer op de 60°C, maar dat is met de oude koeler zonder aangesloten fan. Maar de stock koeler is natuurlijk niet ontworpen om fanless gebruikt te worden. Dus ik veracht straks wat betere resultaten als hij fanless draait.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(vast korter dan een case online bestellen en laten bezorgen)
Haha, laten bezorgen is sneller hoor ;-)
Maar ik heb een lomp grote printer die ik uit voorzorg ook traag laat printen.
Body was bijna 3 dagen printen, deksel was 22 uur printen.
En daar bovenop nog 2 avonden tekenen.
Maar ik heb een lomp grote printer die ik uit voorzorg ook traag laat printen.
Body was bijna 3 dagen printen, deksel was 22 uur printen.
En daar bovenop nog 2 avonden tekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door nils_vdg op 21-01-2021 17:50 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@nils_vdg
Interessant ontwerp! Lucht gaat niet graag om hoekjes, maar als de behuizing luchtdicht is, kan het werken als een waterbed. Druk je op het ene uiteinde, dan gaat het andere uiteinde omhoog.
Veel beter dan de adapter die je nu hebt hoef je niet te verwachten. Dit is al goed materiaal. Vrijwel alle "normale" voedingen geven warmte af, dat komt omdat er een inefficientie is van omstreeks 15%.
Die Watts worden omgezet in warmte. Een USB3 stick met 1,5W verbruik kan bijvoorbeeld zo warm worden dat je hem niet wil aanraken.
Je kan met diverse AMD tools/utilities proberen om het verbruik te beperken. Dit soort tools zijn niet altijd voordelig qua zuinigheid, dus verwijder ze ook weer na testen (herstart!) en sla voor je begint de standaard instellingen op zodat je ernaar terug kunt gaan. Wat je ook nog kan doen is het verlagen van diverse typen spanning, bijvoorbeeld 128mV voor de processor. Dat kan met tools zoals Throttlestop. Het resultaat kun je zien met een tool zoals CPUID HW Monitor.
@berry eggens Je vraag is hier off topic omdat het niet over een zuinige processor gaat.
Interessant ontwerp! Lucht gaat niet graag om hoekjes, maar als de behuizing luchtdicht is, kan het werken als een waterbed. Druk je op het ene uiteinde, dan gaat het andere uiteinde omhoog.
Veel beter dan de adapter die je nu hebt hoef je niet te verwachten. Dit is al goed materiaal. Vrijwel alle "normale" voedingen geven warmte af, dat komt omdat er een inefficientie is van omstreeks 15%.
Die Watts worden omgezet in warmte. Een USB3 stick met 1,5W verbruik kan bijvoorbeeld zo warm worden dat je hem niet wil aanraken.
Je kan met diverse AMD tools/utilities proberen om het verbruik te beperken. Dit soort tools zijn niet altijd voordelig qua zuinigheid, dus verwijder ze ook weer na testen (herstart!) en sla voor je begint de standaard instellingen op zodat je ernaar terug kunt gaan. Wat je ook nog kan doen is het verlagen van diverse typen spanning, bijvoorbeeld 128mV voor de processor. Dat kan met tools zoals Throttlestop. Het resultaat kun je zien met een tool zoals CPUID HW Monitor.
@berry eggens Je vraag is hier off topic omdat het niet over een zuinige processor gaat.
100% luchtdicht is het nooit natuurlijk, maar ik heb geprobeerd om die schotten zo hoog mogelijk te maken.
Deze zitten nu ongeveer 1 a 2 mm boven mijn moederboard. Door een afbeelding van het moederboard als underlayment te gebruiken bij het 3D tekenen heb ik de schotten precies geplaatst waar er geen elco's en dergelijke zitten zodat ik zo laag mogelijk kon gaan.
Ik voel met mijn hand aan de bovenkant nu thv de (toekomstige) fan uitgang echt warmte. Dus er lijkt wel echt een soort van stroming te ontstaan.
Ik had eerder ook gedacht om alles gewoon van onder naar boven te laten stromen, echter met de toepassing van een fan heb ik het idee dat ik dan mijn intern geheugen en chipset niet goed kon koelen. Nu begin ik met koelen van het intern geheugen, vervolgens de chipset, en heb ook een heatsink op mijn SSD geplaatst.
Ik ga evt nog testen met een extra cap om te zorgen dat ik niet mijn warme lucht weer naar binnen pak.
Deze zitten nu ongeveer 1 a 2 mm boven mijn moederboard. Door een afbeelding van het moederboard als underlayment te gebruiken bij het 3D tekenen heb ik de schotten precies geplaatst waar er geen elco's en dergelijke zitten zodat ik zo laag mogelijk kon gaan.
Ik voel met mijn hand aan de bovenkant nu thv de (toekomstige) fan uitgang echt warmte. Dus er lijkt wel echt een soort van stroming te ontstaan.
Ik had eerder ook gedacht om alles gewoon van onder naar boven te laten stromen, echter met de toepassing van een fan heb ik het idee dat ik dan mijn intern geheugen en chipset niet goed kon koelen. Nu begin ik met koelen van het intern geheugen, vervolgens de chipset, en heb ook een heatsink op mijn SSD geplaatst.
Ik ga evt nog testen met een extra cap om te zorgen dat ik niet mijn warme lucht weer naar binnen pak.
:strip_exif()/f/image/WAQKUWwWIT7AgfKY29pkTHLv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door nils_vdg op 21-01-2021 18:05 ]
Ik ben zelf ook eens aan het inventariseren hoe mijn verbruik omlaag kan. Mijn 'homelab'-rekje trekt nu continu 130 watt uit het net (idle). Een rPi heb ik overwogen, maar deze gaat toch te zwak zijn voor wat ik wil.
Wat ik het liefst wil is een energiezuinige NAS en hypervisor. Hoewel deze twee zaken prima in een machine kunnen, wil ik de NAS toch het liefste bare metal hebben zodat het OS direct de schijven kan aanspreken. Een alternatief is natuurlijk een SATA HBA aan een VM toevoegen, maar ik heb al gelezen dat dat op zichzelf al bijna het idle verbruik van een los systeem heeft...
Een vurige wens die ik wel heb is beheer op afstand, ECC-geheugen en (in het geval van de hypervisor) minimaal 32GB aan geheugen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om exacte lijstjes samen te stellen.
Mijn vragen voor nu is: hoeveel meer gebruikt ECC RAM tov. non-ECC RAM? Aangezien eigenlijk enkel Fujitsu D3644-B overblijft, is de vraag welke Xeon ik hierbij het beste kan nemen om toch tot een laag idle verbruik te komen. Een alternatief is nog om toch voor een i3 te gaan en alles via serieel (over LAN) op te gaan lossen. Het ligt ook een beetje aan de prijs.
Wie van jullie heeft hier al ervaringen mee en is bereid om die te delen?
Wat ik het liefst wil is een energiezuinige NAS en hypervisor. Hoewel deze twee zaken prima in een machine kunnen, wil ik de NAS toch het liefste bare metal hebben zodat het OS direct de schijven kan aanspreken. Een alternatief is natuurlijk een SATA HBA aan een VM toevoegen, maar ik heb al gelezen dat dat op zichzelf al bijna het idle verbruik van een los systeem heeft...
Een vurige wens die ik wel heb is beheer op afstand, ECC-geheugen en (in het geval van de hypervisor) minimaal 32GB aan geheugen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om exacte lijstjes samen te stellen.
Mijn vragen voor nu is: hoeveel meer gebruikt ECC RAM tov. non-ECC RAM? Aangezien eigenlijk enkel Fujitsu D3644-B overblijft, is de vraag welke Xeon ik hierbij het beste kan nemen om toch tot een laag idle verbruik te komen. Een alternatief is nog om toch voor een i3 te gaan en alles via serieel (over LAN) op te gaan lossen. Het ligt ook een beetje aan de prijs.
Zoiets als
pricewatch: Supermicro A2SDi-H-TP4F
voldoet aan die eisen, en idle 25W volgens internet, maar de prijs.....
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dat is nog steeds minimaal 15 watt te veel, als ik in dit topic zelfs mensen voorbij zien komen die ESXi doosjes op +/- 7 a 8 watt idle hebben draaien.thunder7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:39:
Zoiets als
Ik vraag dan ook om concrete praktijkervaringen wat ECC en een Xeon (want alleen dan heb je ECC icm. vPro) voor een idle verbruik hebben. Want wat ik tot nu toe lees is een Xeon alles behalve energiezuinig als je het met de i3-8100/9100 vergelijkt.
Nogmaals; als of de kosten exorbitant hoog worden of het idle verbruik kan ik altijd nog naar de mogelijkheden van SoL kijken.
Anoniem: 289532
De meeste mensen in dit topic met idle’s van 7-8W gebruiken een Pentium Gold, geen Xeon.
De Xeon E CPU is het probleem niet, het zijn de borden die meer verbruiken.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik denk weinig, maar ik heb geen directe vergelijking gezien. We hebben eerder meldingen over metingen elders zien langs komen in dit topic waaruit bleek dat oude generaties van hetzelfde geheugen meer kunnen verbruiken.Joseph schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:01:
Mijn vragen voor nu is: hoeveel meer gebruikt ECC RAM tov. non-ECC RAM?
Er is in dit topic ervaring met i3 en Pentium Gold in combinatie met zuinige Fujitsu borden uit de D364x reeks. Ik verwacht dat een 4-core Xeon minder zuinig is in idle en onder belasting. Het valt niet mee om dat echt goed vast te stellen, want daarvoor zou je beide processoren moeten hebben en wisselen op 1 systeem, met extra koelpasta. Hardware.info heeft E-21xxG Xeons niet getest.Aangezien eigenlijk enkel Fujitsu D3644-B overblijft, is de vraag welke Xeon ik hierbij het beste kan nemen om toch tot een laag idle verbruik te komen. Een alternatief is nog om toch voor een i3 te gaan en alles via serieel (over LAN) op te gaan lossen. Het ligt ook een beetje aan de prijs.
De prijs van een 4-core Xeon E-21xxG ten opzichte van een i3-9100 is nogal hoog. Daardoor heeft zo'n optie voor thuisgebruik weinig belangstelling.
Remote access software is de zuinigste optie. Dat kost geen hardware en weinig overhead. Bijvoorbeeld SSH2 naar Linux.
Serial-over-LAN is een configureerbare BIOS-optie met het D3644 moederbord. Geen idee of dat verbruik kost.
SSD's hebben het laagste verbruik, daarna volgen 2.5" disks (0,85W). De laagst verbruikende actieve 3.5" disk verbruikt evenveel als een kaal systeem in idle (~3W). SSD's zijn redelijk betaalbaar tot 2TB, daarboven zou je kunnen kijken naar 2.5" Seagate externe drives waarin een SATA drive zit (zie de topic start voor meer info).
De Xeon E-2224 is zo'n €205 in de pricewatch. Dat is inderdaad zo'n €80 duurder dan de i3, maar ziet er op papier behoorlijk hetzelfde uit. Maarja, dan heb je wel vPro met alle gemakken van dien, zonder in te leveren op idle gebruik. Toch?mrmrmr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:19:
Er is in dit topic ervaring met i3 en Pentium Gold in combinatie met zuinige Fujitsu borden uit de D364x reeks. Ik verwacht dat een 4-core Xeon minder zuinig is in idle en onder belasting. Het valt niet mee om dat echt goed vast te stellen, want daarvoor zou je beide processoren moeten hebben en wisselen op 1 systeem, met extra koelpasta. Hardware.info heeft E-21xxG Xeons niet getest.
De prijs van een 4-core Xeon E-21xxG ten opzichte van een i3-9100 is nogal hoog. Daardoor heeft zo'n optie voor thuisgebruik weinig belangstelling.
De vraag is: hoe minder zuinig is minder zuinig? Voor 1 watt neem ik het voor lief. Maar als we het over +3 watt hebben, wordt het al een ander verhaal.
Update: Zie net dat het de non-G variant is. Kan zo snel geen prijzen vinden van de G-variant...
Bij een troubleshooten in het boot proces is dat toch problematisch. Of het doen van een ESXi upgrade. Of bij het stukgaan van een bootloader config (meerdere malen meegemaakt). IPMI is voor mij al meerdere malen een lifesaver geweest. Daarom ben ik huiverig om daar afstand van te doen, maar (idle) verbruik is voor mij het belangrijkst. Als ik het daar voor moet opofferen, dan moet dat maar...Remote access software is de zuinigste optie. Dat kost geen hardware en weinig overhead. Bijvoorbeeld SSH2 naar Linux.
Houd ik in gedachten. Bedankt voor deze hint.Serial-over-LAN is een configureerbare BIOS-optie met het D3644 moederbord. Geen idee of dat verbruik kost.
Update: Weet je zeker dat dit geen vPro-feature is? Ik kan me anders niet bedenken wat dit tijdens boot-time zou moeten verzorgen, buiten een dedicated BMC-chip om.
[ Voor 6% gewijzigd door Joseph op 23-01-2021 23:51 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Joseph Zie voor een vergelijking van besturingssystemen deze blog.
Het verbruik is deels het resultaat van hardware, deels van software (besturingssysteem en applicaties) en deels de inrichting. De hardware is een goed startpunt, maar de rest kun je ook optimaliseren. Als bijvoorbeeld het besturingssysteem bepaalde low power modes niet gebruikt, dan is dat zonde van de mogelijkheden van de hardware. Volledige VM's zijn "duurder" qua energieverbruik dan anderssoortige lichtere containers, dat komt omdat VM's het stapelen van complete besturingssystemen is, en misschien is dat niet nodig.
Het verbruik is deels het resultaat van hardware, deels van software (besturingssysteem en applicaties) en deels de inrichting. De hardware is een goed startpunt, maar de rest kun je ook optimaliseren. Als bijvoorbeeld het besturingssysteem bepaalde low power modes niet gebruikt, dan is dat zonde van de mogelijkheden van de hardware. Volledige VM's zijn "duurder" qua energieverbruik dan anderssoortige lichtere containers, dat komt omdat VM's het stapelen van complete besturingssystemen is, en misschien is dat niet nodig.
Ik overweeg al langer om over te stappen naar proxmox en meer te draaien in LXC-containers. Wellicht is dat bij het vervangen van de hardware een goede gelegenheid om dat eens tot uitvoering te brengen.mrmrmr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:55:
@Joseph Zie voor een vergelijking van besturingssystemen deze blog.
Hoeveel maakt het hebben van grote hoeveelheden RAM nog uit voor het gebruik? Dan hebben we het over 32 - 64GB (uiteraard in de maximale hoeveelheden per stick)
Edit: Trouwens, je had het over de Xeon E-21XXG series. Is daar een reden voor, bijvoorbeeld omdat de E-22XXG een hoger (idle) verbruik heeft?
[ Voor 7% gewijzigd door Joseph op 24-01-2021 00:22 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Joseph Over de RAM: Mux heeft daar ooit mee getest, dat was met ouder minder energiezuinig geheugen. Ik zou het aantal sticks minimaliseren tenzij de prijs dan aanmerkelijk hoger wordt.
Andere variabelen kunnen ook invloed hebben, bijvoorbeeld een net wat ander ontwerp in een chip. Daardoor is het niet echt mogelijk zonder ongewenste invloeden te testen, tenzij je twee DIMMs test met volgnummers. Dan zijn er nog met verschillen in het bakken van de chip en de kwaliteit van de verbindingen.
Andere variabelen kunnen ook invloed hebben, bijvoorbeeld een net wat ander ontwerp in een chip. Daardoor is het niet echt mogelijk zonder ongewenste invloeden te testen, tenzij je twee DIMMs test met volgnummers. Dan zijn er nog met verschillen in het bakken van de chip en de kwaliteit van de verbindingen.
@Joseph Als je van bijv. ESXI overstapt op LXC containers, dan gaat je ram verbruikt ook aanzienlijk omlaag. Ik zou dus klein beginnen.
Te vroeg gejuigd. Ook met Molex naar SATA werkt het niet, sterker nog, ik bleek de schijf al te hebben aangesloten via een molex naar sata (niet goed opgelet).Tomba schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Fijn dat het nu werkt! Ben er zelf ook een keer tegenaan gelopen met een WD 12 TB vandaar dat er een belletje bij me ging rinkelen
Ik snap er niks van. Met voeding vanaf een usb enclosure werkt de schijf goed. SATA poort is verbonden met mijn server en BIOS ziet de schijf. Maar als ik de voeding laat komen vanaf de voeding van mijn server, via molex->sata, dus alleen 12v en 5v, dan ziet het BIOS de schijf niet meer... Ik gebruik kabels die met de andere 5 schijven wel gewoon werken. Ook als ik alle andere schijven loshaal en deze als enige aansluit doet ie het niet. Hij spint wel op, maar BIOS ziet hem niet. Echt raar. Voeding is een BeQuiet L11 300W.
\Heb je geen andere PC om dat ding aan te prikken?Opperpanter2 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:53:
[...]
Te vroeg gejuigd. Ook met Molex naar SATA werkt het niet, sterker nog, ik bleek de schijf al te hebben aangesloten via een molex naar sata (niet goed opgelet).
Ik snap er niks van. Met voeding vanaf een usb enclosure werkt de schijf goed. SATA poort is verbonden met mijn server en BIOS ziet de schijf. Maar als ik de voeding laat komen vanaf de voeding van mijn server, via molex->sata, dus alleen 12v en 5v, dan ziet het BIOS de schijf niet meer... Ik gebruik kabels die met de andere 5 schijven wel gewoon werken. Ook als ik alle andere schijven loshaal en deze als enige aansluit doet ie het niet. Hij spint wel op, maar BIOS ziet hem niet. Echt raar. Voeding is een BeQuiet L11 300W.
Aannames zijn fataal.
Nee, wel een hdd docking station, en daarin werkt de schijf gewoon.GaMeOvEr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:04:
[...]
\Heb je geen andere PC om dat ding aan te prikken?
En je hebt geen CSM / Legacy boot achtige dingen in het BIOS aan, dus volledig UEFI?Opperpanter2 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:04:
[...]
Nee, wel een hdd docking station, en daarin werkt de schijf gewoon.
Aannames zijn fataal.
Verwaarloosbaar. Die dingen hebben één of twee geheugenchips extra om de ECC bits in op te slaan.Joseph schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:01:
Mijn vragen voor nu is: hoeveel meer gebruikt ECC RAM tov. non-ECC RAM?
Géén Xeon (met bijbehorend bord) gebruiken is een realistische overweging ten aanzien van energieverbruik; andere suggesties die hier de ronde doen verliezen soms de realiteit uit het oog.
Google eens op PWDIS. Hoewel ik dacht dat de schijf dan helemaal niet zou opspinnen; kan dat bijna niet missen. EDIT: hmm, met molex to sata is er geen 3.3 V natuurlijk. Raar.Opperpanter2 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:53:
Ik snap er niks van. Met voeding vanaf een usb enclosure werkt de schijf goed. SATA poort is verbonden met mijn server en BIOS ziet de schijf. Maar als ik de voeding laat komen vanaf de voeding van mijn server, via molex->sata, dus alleen 12v en 5v, dan ziet het BIOS de schijf niet meer...
[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 24-01-2021 12:16 ]
iddThralas schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:11:
Google eens op PWDIS. Hoewel ik dacht dat de schijf dan helemaal niet zou opspinnen; kan dat bijna niet missen. EDIT: hmm, met molex to sata is er geen 3.3 V natuurlijk. Raar.
yes. Hij doet het ook gewoon dus met een andere voeding.GaMeOvEr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:06:
[...]
En je hebt geen CSM / Legacy boot achtige dingen in het BIOS aan, dus volledig UEFI?
Maar heb een apart topic geopend: 1 harddisk werkt niet met mijn voeding, 5 andere wel
[ Voor 31% gewijzigd door Opperpanter2 op 24-01-2021 12:21 ]
Maar waarom zou een Xeon E-22XXG per definitie (idle) meer verstoken dan een i3-9100? Zover ik het kan zien is het gewoon dezelfde chip met als enig verschil dat vPro functionaliteit is ingebouwd.Thralas schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Géén Xeon (met bijbehorend bord) gebruiken is een realistische overweging ten aanzien van energieverbruik; andere suggesties die hier de ronde doen verliezen soms de realiteit uit het oog.
[...]
Meten is weten zou ik zeggen, dus als er iemand deze combinatie zou kunnen meten dan hoor ik het graag.
Hoe bevalt de Eaton? Wat voor operating system draait je server? Ik las enkele online reviews waarin werd geklaagd over een onbetrouwbare driver die de graceful shutdown onbetrouwbaar maakt.GaMeOvEr schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Nu heb ik zelf een kleine Eaton 3S-700 voor mijn rack hangen, waarmee ik een autonomie heb van zo'n 35 minuten en als dit opraakt er een automatische shutdown van mijn server uitgevoerd wordt.
Deze verbruikt als hij geladen is zo'n 5 Watt. Dat tientje per jaar is het mij wel waard.
Eigenlijk wil ik ook een UPS om een graceful shutdown mogelijk te maken voor mijn router en server. Nu had ik een oude Dell UPS, maar daarmee kreeg ik graceful shutdown op Linux niet werkende. Er bestaan wel oude drivers voor oude Windows versies, maar daar heb je eigenlijk niets meer aan.
Wat ontzettend leuk om te zien dat je een eigen kast ontworpen en geprint hebt!nils_vdg schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:24:
Uiteindelijk toch maar gekozen om zelf een behuizing te printen.
Ik draai Windows Server 2019. Met de Eaton IPP software werkt dit goed. Hij wordt aangesloten over USB, dus ik weet niet of er voor USB een soort "generieke UPS driver" is die bijvoorbeeld door ESXi of proxmox ofzo gebruikt kan worden.HyperH schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:08:
[...]
Hoe bevalt de Eaton? Wat voor operating system draait je server? Ik las enkele online reviews waarin werd geklaagd over een onbetrouwbare driver die de graceful shutdown onbetrouwbaar maakt.
Eigenlijk wil ik ook een UPS om een graceful shutdown mogelijk te maken voor mijn router en server. Nu had ik een oude Dell UPS, maar daarmee kreeg ik graceful shutdown op Linux niet werkende. Er bestaan wel oude drivers voor oude Windows versies, maar daar heb je eigenlijk niets meer aan.
Verder bevalt hij goed, geen actieve koeling dus ook geen herrie (en stof) en er gaat maar 1 zo'n 12V accu in, dus als die ooit op is heb je die ook voor rond de 25 euro weer vernieuwd.
Aannames zijn fataal.
Ik zie nog wel wat meer verschillen: 4 cores vs. 6 cores en integrated graphics. Dat gaat iets uitmaken.Joseph schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:57:
Maar waarom zou een Xeon E-22XXG per definitie (idle) meer verstoken dan een i3-9100? Zover ik het kan zien is het gewoon dezelfde chip met als enig verschil dat vPro functionaliteit is ingebouwd.
Maar m'n opmerking sloeg vooral op het moederbord. Ik denk dat je je inderdaad niet perse moet blindstaren op de CPU; het zijn vooral de moederborden waar je typisch een Xeon op zou prikken die inherent onzuinig zijn vanwege BMCs e.d. en het feit dat ze eerder bewust geen oog voor powersaving hebben.
Ah, ik denk dat ik vergeten ben om het typenummer te noemen (E-2224G). Die heeft wel 4 cores.Thralas schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:51:
[...]
Ik zie nog wel wat meer verschillen: 4 cores vs. 6 cores en integrated graphics. Dat gaat iets uitmaken.
Maar m'n opmerking sloeg vooral op het moederbord. Ik denk dat je je inderdaad niet perse moet blindstaren op de CPU; het zijn vooral de moederborden waar je typisch een Xeon op zou prikken die inherent onzuinig zijn vanwege BMCs e.d. en het feit dat ze eerder bewust geen oog voor powersaving hebben.
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, maar het is toch jammer om €200 aan een CPU te spenderen en er na de aankoop achter te komen dat je 'm met geen mogelijkheid in de buurt kan krijgen bij waardes die anderen halen met de i3 tegenhanger van deze chip.
De echte vraag is wat de vPro/iAMT logic op de chip gaat doen voor het verbruik. Maar gezien dat allemaal on-die geintegreerd is zou dat wel eens heel erg mee kunnen vallen. Of niet.
Een 'generieke' driver heb ik voor de Dell niet kunnen vinden. Op Linux is er wel goede support voor APC. De basis modellen van APC hebben echter niet standaard support voor graceful shutdown.GaMeOvEr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Ik draai Windows Server 2019. Met de Eaton IPP software werkt dit goed. Hij wordt aangesloten over USB, dus ik weet niet of er voor USB een soort "generieke UPS driver" is die bijvoorbeeld door ESXi of proxmox ofzo gebruikt kan worden.
Je zou eens kunnen zoeken of er ook Eaton support is, is toch een behoorlijke naam in de UPS wereld. Of misschien is het wel "APC compatible" ofzo.HyperH schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:00:
[...]
Een 'generieke' driver heb ik voor de Dell niet kunnen vinden. Op Linux is er wel goede support voor APC. De basis modellen van APC hebben echter niet standaard support voor graceful shutdown.
/edit:
Zo identificeert hij zich onder Windows:
:fill(white):strip_exif()/f/image/W05bPhiWTzHRAc2eBYAsFqjv.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-01-2021 16:08 ]
Aannames zijn fataal.
Nu het UPS verhaal weer langs komt. Mijne heeft me afgelopen week (weer) "gered" nadat bij een storing bij Enexis een kleine 30.000 huishoudens zonder stroom kwamen. Hoeveel efficiënter zou een UPS kunnen zijn als die niet weer 230V AC output? Nu heb ik zelf wel nog een gewone ATX voeding in de server, maar als je een UPS hebt met een 12V DC accu die je rechtstreeks kunt gebruiken zou je toch verwachten dat dat vele malen efficiënter is dan eerst weer van accu naar 230V AC waarbij vervolgens de PC voeding weer van 230V AC terug naar 12V DC, dus hetgeen wat ook al uit de accu kwam.
En bestaan er wellicht zelfs van dit soort oplossingen? Dus effectief een 12V accu / UPS die je tussen bv een adapter en de PicoPSU kunt plaatsen.
En bestaan er wellicht zelfs van dit soort oplossingen? Dus effectief een 12V accu / UPS die je tussen bv een adapter en de PicoPSU kunt plaatsen.
Ik geloof dat er dat soort dingen van PicoPSU zijn, wel behoorlijk duur voor wat je krijgt.RobertMe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:05:
Nu het UPS verhaal weer langs komt. Mijne heeft me afgelopen week (weer) "gered" nadat bij een storing bij Enexis een kleine 30.000 huishoudens zonder stroom kwamen. Hoeveel efficiënter zou een UPS kunnen zijn als die niet weer 230V AC output? Nu heb ik zelf wel nog een gewone ATX voeding in de server, maar als je een UPS hebt met een 12V DC accu die je rechtstreeks kunt gebruiken zou je toch verwachten dat dat vele malen efficiënter is dan eerst weer van accu naar 230V AC waarbij vervolgens de PC voeding weer van 230V AC terug naar 12V DC, dus hetgeen wat ook al uit de accu kwam.
Aannames zijn fataal.
Het gross van de goedkopere UPSen is "offline". Op het moment dat er netspanning aanwezig is, wordt de ingang gewoon rechtstreeks doorgeschakeld naar de uitgang. De UPS vormt dan dus helemaal niets om van 12VDC naar 230VAC.RobertMe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:05:
Hoeveel efficiënter zou een UPS kunnen zijn als die niet weer 230V AC output? Nu heb ik zelf wel nog een gewone ATX voeding in de server, maar als je een UPS hebt met een 12V DC accu die je rechtstreeks kunt gebruiken zou je toch verwachten dat dat vele malen efficiënter is dan eerst weer van accu naar 230V AC waarbij vervolgens de PC voeding weer van 230V AC terug naar 12V DC, dus hetgeen wat ook al uit de accu kwam.
Dit doet hij alleen bij spanningsuitval, heel sporadisch als het goed is. Ik denk niet dat het veel loont om dat stukje efficiënter te maken.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik doelde juist als die niet op netspanning werktXander schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Het gross van de goedkopere UPSen is "offline". Op het moment dat er netspanning aanwezig is, wordt de ingang gewoon rechtstreeks doorgeschakeld naar de uitgang. De UPS vormt dan dus helemaal niets om van 12VDC naar 230VAC.
Dit doet hij alleen bij spanningsuitval, heel sporadisch als het goed is. Ik denk niet dat het veel loont om dat stukje efficiënter te maken.
Overigens is volgens de Pricewatch mij APC BX950 volgens "line-interactive". Maar geen idee of dat bij verbruik van netspanning dan efficiënter is. Overigens heb ik ook nog zo'n APC stekkerblok geval, die zag ik net wel als "offline" omschreven. Overigens heb ik hier meen ik een hele tijd terug ook iets gelezen over een variant / oplossing die niet werkt bij een defecte accu (als in: als de accu defect is werkt de UPS helemaal niet meer, ook niet als dom stekkerblok, waarbij je weeer juist uitval krijgt i.p.v. beschermd bent tegen uitval). Welke variant was dat dan? Want als de offline variant domweg een switch om zet (en accu dus buiten circuit valt als die op netspanning draait) zal het die wel niet zijn?
Dit topic is gesloten.