Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
nils_vdg schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:59:
Ik lees hier en daar bijvoorbeeld dat een SD kaart max 100mA trekt met schrijven op 5V. Dat zou betekenen dat hij onder vollast 0,5W vraagt.. Dat is al 6 keer lager dan de gemiddelde HDD tegenwoordig IDLE verbruikt.
Echter bestaan er geen moederboards met ingebouwde cardreader, waardoor ik dus een reader in de vorm van USB3.0 of evt PCIe moet aankoppelen. En deze verbruikt zelf natuurlijk ook weer wat stroom wat ik dus bij het verbruik van de SD kaart moet optellen.
Er bestaan wel degelijk moederbordjes met een ingebouwde SD kaart lezer die ook nog eens als boot device kunnen worden gebruikt. Je hebt in je bericht niets gezegd over wat de goedkope en energiezuinige server zou moeten doen, maar hier heb je een voorbeeld van een passief gekoeld energiezuinig bordje met x86 architectuur.
Je hebt dan geen grafische kaart, maar afhankelijk voor je doeleinden zou het perfect kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 18:50
Thnx, maar mobo, geheugen en processor heb ik al besteld. Als hoofdopslag en voor de OS komt er een M.2 SSD in.

Ik wil er permanent een extra schijf bij hebben voor wat backups. Om het energieverbruik toch zo laag mogelijk te houden zat ik naar alternatieven te kijken, maar het moet wel betrouwbaar zijn. Als flash geheugen onbetrouwbaar is valt dat af.

Ik beb nu een CPU van 35 watt (Athlon 3000G) en wil totaal proberen onder de 50 watt te blijven en zonder fans te draaien. Systeem krijgt gecombineerde functie als thuis server voor data, media, en moet draaien als ftp server.

Die extra opslag die er in moet komen heeft voornamelijk een backup functie. Daarom dat verwisselbare media mij wel aan spreekt.

Externe SSD's vind ik eigenlijk ook nog wel erg duur. Als ik toch voor een externe HDD ga met USB 3.1, zal het idle verbruik dan ongeveer gelijk liggen aan een HDD over SATA?

Als ik google op het energievebruik van een externe HDD kom ik alleen het maximale energieverbruik tegen, maar niet het idle verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

GaMeOvEr

Is een hork.

@nils_vdg

Een HDD/SSD in een USB behuizing zal altijd meer verbruiken dan dezelfde HDD/SSD rechtstreeks aan SATA. Er zit tenslotte een extra actief component bij. (USB -> SATA convertor) Dit nog los van eventuele USB power-saving issues waar je tegenaan kunt lopen, wat bij SATA tamelijk robuust is.

Ik zou gewoon de Seagate Expansion route gaan. (Seagate expansion kopen, disk uit behuizing halen en vast inbouwen)

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-01-2021 23:46 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-07 23:32
Skynett schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Ik zie dat jij voor de 14TB variant heb gekozen. Ik heb een jaar geleden ong. Voor 12TB gekozen want die waren gunstiger per TB. De 12TB zijn regelmatig voor €180 te krijgen bij Amazon.de. En de 14TB had volgens mij een all-time low op 220 euro, en de all-time low voor de 12TB was €168.

Maar goed, eenmaal gekozen moet je gewoon doorgaan met hetzelfde formaat totdat je array vol zit.
Ik heb de 14TB's gekocht tijdens Black Friday voor 225 euro p.s. Destijds veruit de laagste prijs/GB. Ik sluit niet uit dat ik de array zal aanvullen met een 12TB schijf of 2... zo lang het maar geen parity schijf betreft! Heb i.e.g. voor zowel de 12 als de 14TB prijsalert aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:52
Opperpanter2 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:39:
Nee, want hij spint wel gewoon op.
Toch wel! Hij spint wel gewoon op, maar blijkbaar met onvoldoende voltage of houdt de drive zichzelf koest omdat er voltage staat op pin3. Als ik een molex naar SATA kabeltje in huis had gehad had ik het al eerder kunnen proberen, nu had ik het even geprobeerd met de voeding van de USB enclosure en dan ziet het BIOS de drive wel en werkt alles. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Opperpanter2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:36:
[...]

[...]

Toch wel! Hij spint wel gewoon op, maar blijkbaar met onvoldoende voltage of houdt de drive zichzelf koest omdat er voltage staat op pin3. Als ik een molex naar SATA kabeltje in huis had gehad had ik het al eerder kunnen proberen, nu had ik het even geprobeerd met de voeding van de USB enclosure en dan ziet het BIOS de drive wel en werkt alles. Thanks.
Fijn dat het nu werkt! Ben er zelf ook een keer tegenaan gelopen met een WD 12 TB vandaar dat er een belletje bij me ging rinkelen ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Toch bizar dat volgens dit vergelijk het goedkoper en vooral zuiniger is om 2 kleine 8 poort switches te gebruiken dan een switch met 16 poorten

Nu is dat vergelijk van 2015 dus wellicht dat de nieuwere EEE switches beter zijn.
Is er ergens een vergelijk van moderne desktop switches en dan met name meetwaardes over het werkelijke stroomverbruik ?
Ik zoek iets zoals de TP-Link TL-SG116E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Goedenmiddag,

Sinds m'n popcornhour kuren begint te vertonen met kopieren van bestanden heb ik m'n zinnen gezet op een nieuw, los systeem. Ik heb zitten twijfelen om gewoon simpel een synology oid te kopen, maar dat is me te makkelijk. Ik leer er niks van en zie zelfbouw als een mooie kans om een beetje bij te blijven.
Dan zou ik er op op korte termijn dingen als sonarr, radar en een pihole op willen draaien.

Ik heb het topic al doorgenomen en wat guides gevonden om wat met docker te kunnen gaan proberen, maar ik zit een beetje met het stukje daarvoor.

Kwa hardware zit ik momenteel hier naar te kijken:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 68,55€ 68,55
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,32€ 95,32
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 75,40€ 75,40
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,75€ 4,75
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,95€ 4,95
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 101,90€ 203,80
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,69€ 11,69
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 32,90€ 32,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 41,65€ 41,65
1Solid state drivesWD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C)€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,91

Maar goed, ik zit een beetje vast op het gedeelte na de hardware. Moet ik voor ZFS of BTRFS gaan, of wellicht zelfs Unraid? Ondanks dat ik nu 4 HDD's in het lijstje heb staan zou ik idealiter nu met 1 of 2 HDD's kunnen beginnen. En dan de opslag later uitbreiden wanneer het nodig is (scheelt nu zowel in aanschaf als verbruik). Ik meen dat je bij ZFS niet zomaar 1 extra HDD toe kan voegen zoals bij unraid dan weer wel zou kunnen.

Ik hoop dat jullie me daarbij inzicht kunnen verschaffen. _/-\o_

Edit: even de lijst aangepast met jullie suggesties :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lanfear89 op 07-01-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:49
@Lanfear89 waarom neem je niet 2 van deze: pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart
bespaar je €50,- , een paar Watt en heb je 2TB extra.
Je kan deze schijven makkelijk uit de behuizing halen, hierna heb je gewoon een SATA disk.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 09:05

Anthirian

In Trance We Trust

Heb ik inderdaad ook gedaan met mijn 2 pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart schijven. Scheelt weer een paar euro.

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
En kies geen nvme ssd met QLC geheugen, maar eentje met TLC. Kost hetzelfde, maar TLC gaat langer mee en bij extreem gebruik blijft ie sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:19

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

@Lanfear89 Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) heb je niet nodig met een Mini-box picoPSU 90, deze heeft zelf al een P4 stekker. Weer een paar euro bespaart ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Viper op 06-01-2021 14:26 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dank allen voor de suggesties en opmerkingen, dat scheelt toch weer behoorlijk wat centen (heb m'n vorige post even geupdate) :9~ . Al zit ik nog steeds met het OS/bestandsindeling. Heeft iemand daar nog suggesties voor?

[ Voor 8% gewijzigd door Lanfear89 op 06-01-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 14:49
Om even bij de vragende kant aan te sluiten. Op de website van seagate zie ik dat hun 2.5" schijven allemaal SMR zijn. Aangenomen dat dit de zelfde schijven zijn als na het shucken; is dit niet een probleem bij het gebruiken van deze schijven in een RAID opstelling zoals Lanfear dat wil doen?

Ten minste ik zie btrfs en zfs staan dus neem aan RAID1. @Lanfear89 Persoonlijk vind ik btrfs zeer prettig werken btw, geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@RlndVt

Dat hangt van je workload af. Ik heb er hier 6 in raidz2 opstelling zitten en het werkt prima. Er staat alleen maar media op zoals films, series en muziek. Ik kan me voorstellen als je het gaat gebruiken voor virtual machines dat je dat beter kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
@GioStyle De grote zorg zit hem toch vooral in het herzilveren? Dat de schijven minder (/niet?) geschickt zijn voor de schrijf belasting die dan voordoet en de kans op een tweede/derde faling sterk toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek even op mijn posts in het ZFS topic, staat een heel verhaal over ZFS icm SMR schijven.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:44
FireDrunk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:14:
Zoek even op mijn posts in het ZFS topic, staat een heel verhaal over ZFS icm SMR schijven.
En de mijne O-)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
Kwam dit tegen. leek me wel iets voor dit topic, voor wie een hele kleine NUC achtige server wil bouwen maar toch meerdere 2.5" disks wil kunnen aansluiten. Alleen nog een behuizing vinden en voeding.

M.2 PCIe 3.0 x2 > naar 4x SATA III adapter

http://sedna-shop.com/ind...ct/product&product_id=133

Afbeeldingslocatie: https://sedna-shop.com/image/cache/catalog/product%20photo/quad-ssd/61nQC825Y5L._SL1457_-500x500.jpg

V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Odroid H2+ plus bovenstaand kaartje en je hebt een leuke NAS. Alleen jammer dat je dan geen ECC geheugen kan gebruiken voor ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:44
Jazco2nd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:30:
Kwam dit tegen. leek me wel iets voor dit topic, voor wie een hele kleine NUC achtige server wil bouwen maar toch meerdere 2.5" disks wil kunnen aansluiten. Alleen nog een behuizing vinden en voeding.

M.2 PCIe 3.0 x2 > naar 4x SATA III adapter

http://sedna-shop.com/ind...ct/product&product_id=133

[Afbeelding]

V
Zonder de prijs te noemen, zeker interessant ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 10:45
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Zonder de prijs te noemen, zeker interessant ;)
https://www.aliexpress.com/item/4000544272565.html
4 port PCIe 2.0 2*

of

https://www.aliexpress.com/i/33027961275.html
5 port PCIe 3.0 2*

Ik had er ooit met SFF-8087 aansluiting gevonden, maar die vind ik niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door IceTeaGX op 07-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlndVt
FireDrunk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:14:
Oke interesting read. Ook interessant dat het onderwerp SMR in 2016 relevant was, dan in de tussen jaren twee posts, en in 2020 weer relevant.

Conclusie die ik er uit trek is dat SMR acceptabel is als je
1) Minimaal 2 schijven in parity hebt, (of mirror?)
2) 20MB/s resilvering acceptabel vind,
3) Voornamelijk met grote bestanden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
En niet te veel I/O gedurende lange tijd. Dan komen de problemen. RAID met 4TB schijven rebuilden duurt dan ineens een week of zo.

Maar ook voor een database zou ik ze niet gebruiken. Onthoud goed dat ze voor archief doeleinden zijn ontworpen. De hele schijf in één keer lineair volschrijven kan prima, maar veel meer ook niet.

Het zijn dus eigenlijk low-end schijven. Heb je een hele specifieke use-case dan kan het prima, maar weet goed waar je voor kiest.

[ Voor 18% gewijzigd door Skynett op 07-01-2021 14:51 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik heb afgelopen weken wat onderdelen verzameld voor mijn nieuwe zuinige 24/7 server.
Dit is mijn setup:

#CategoryProductPrijsBetaald
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 132,31* € 30
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 57,90* € 30
14TB 3,5" HDDWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 83,80€ 74
12x4 8GB intern geheugenCrucial CT2K4G4DFS8266€ 35,22* € 15
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 41,65* € 5
1Adapter60W 12V classV adapter€ 45* € 5
1M2 NVMe SSDWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 100,58€ 94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,-

Prijzen met een * zijn gekocht via marktplaats.

Ik heb eigenlijk alleen de opslag nieuw gekocht ivm eventuele garantie bij falen.
Zonder de opslag ben ik dus slechts 85 euro kwijt voor het complete systeem :D

Ik twijfel nu over de "behuizing" (montage) en koeling.
Ik vind het belangrijk om een zo klein mogelijke footprint te hebben, dus ik wil het moederboard verticaal hebben.

De CPU is slechts 35 watt en kan dus eventueel passief gekoeld worden.
Ik kan mij echter ook voorstellen dat hij juist minder energie vebruikt als hij goed gekoeld wordt omdat hij dan efficienter werkt (minder energie gaat verloren in warmte).

Ik zit te twijfelen aan een 3 tal opties:

1.) Montage in open case, of eigenlijk gewoon op een plaat plexiglas, met enkel passieve koeling.
2.) Montage in een open case met alleen een CPU koeler.
3.) Montage in een gesloten case met passieve CPU koeling maar met 1 casefan.

Wat zou het beste zijn voor een zo laag mogelijk energie verbruik maar voldoende betrouwbaarheid op de lange termijn?

Ik neig zelf naar optie 1 of 2 omdat dit het goedkoopste is.

Een ander nadeel van een gesloten case is dat deze meestal gemaakt zijn om een voeding in kwijt te kunnen, wat de footprint in mijn geval weer onnodig groter maakt.

Voorbeeld open case:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxlOQbjeWXdjHPekiBR3oLqtuTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlgdD0xpSMkCqAxS1058zAcX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga dan wel de 3,5 inch hdd aan de binnenzijde monteren en kleinere afstandbussen gebruiken omdat ik geen GPU heb.

Voorbeeld van de eventueel toe te passen passieve AM4 CPU koeler:
https://www.megekko.nl/pr...-Passive-Processor-Koeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_fMuyMt3wV68RcNGQQ6zinlATs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sknnnSubaQYDUcOgDrm7eNcV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
nils_vdg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:19:
Ik heb afgelopen weken wat onderdelen verzameld voor mijn nieuwe zuinige 24/7 server.
Dit is mijn setup:

#CategoryProductPrijsBetaald
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 132,31* € 30
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 57,90* € 30
14TB 3,5" HDDWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 83,80€ 74
12x4 8GB intern geheugenCrucial CT2K4G4DFS8266€ 35,22* € 15
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 41,65* € 5
1Adapter60W 12V classV adapter€ 45* € 5
1M2 NVMe SSDWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 100,58€ 94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,-

Prijzen met een * zijn gekocht via marktplaats.

Ik heb eigenlijk alleen de opslag nieuw gekocht ivm eventuele garantie bij falen.
Zonder de opslag ben ik dus slechts 85 euro kwijt voor het complete systeem :D

Ik vind het belangrijk om een zo klein mogelijke footprint te hebben, dus ik wil het moederboard verticaal hebben.

Ik kan mij echter ook voorstellen dat hij juist minder energie vebruikt als hij goed gekoeld wordt omdat hij dan efficienter werkt (minder energie gaat verloren in warmte).

1.) Montage in open case, of eigenlijk gewoon op een plaat plexiglas, met enkel passieve koeling.

Wat zou het beste zijn voor een zo laag mogelijk energie verbruik maar voldoende betrouwbaarheid op de lange termijn?

Een ander nadeel van een gesloten case is dat deze meestal gemaakt zijn om een voeding in kwijt te kunnen, wat de footprint in mijn geval weer onnodig groter maakt.

Voorbeeld open case:
[Afbeelding]
Ik ga dan wel de 3,5 inch hdd aan de binnenzijde monteren en kleinere afstandbussen gebruiken omdat ik geen GPU heb.

[Afbeelding]
Een nog kleinere footprint zou zijn plexiglas van moederbord aan de onderzijde of de bovenzijde langer te maken. En daarop de harde schijven plaatsen. En dan aan de muur hangen :)
De tweede plexiglas plaat zo dicht mogelijk bij het moederbord / harde schijven.
In het tweede plexiglas is een gat gedremeld voor de passive cooler.
Ik wacht nog de voorraad update af van de Pentium Gold G5400 en dan ga ik ook zo'n compacte footprint server bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 00:14

ST10©DE

Dus.............

Ik ben van plan onderstaand systeem aan te schaffen ter vervanging van mijn Synology DS209 en Optiplex FX160 ThinClient (met voornamelijk domoticz en pihole):

- ASRock H410M-HVS60,31 EUR
- Intel Pentium Gold G6400, 2x 4.00GHz,56,34 EUR
- DDR4RAM 8GB DDR4-2666 Crucial DIMM, CL19-19-1929.62 EUR
- 1.0 TB HDD Seagate BarraCuda Compute43,75 EUR
- 120 GB SSD Apacer Panther AS350, SATA 6Gb/s20,37 EUR
- 120W Inter-Tech Mini-ITX PSU 120W, 90° Netzteil17,51 EUR
- Totaal 227,90 EUR

Ga ik met dit systeem heel erg de mist in om bovenstaande twee systemen te vervangen, of klopt het wel in grote lijnen? (Inderdaad, opslag heb ik niet zoveel nodig)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Seagate schijf is denk ik een 2.5" model?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ST10©DE Je kunt een wenslijstje maken en kopieren ("genereer RML") vanuit je account. Dan is het duidelijker welke onderdelen je precies wilt gebruiken.

De 400 series chipset is nog niet beschikbaar in zuinige moederborden zoals die van Kontron voorheen Fujitsu D364x-H/B. Inter-tech maakt niet bijzonder zuinige voedingen en men is doorgaans negatief over de kwaliteit. Je hebt ook een (zuinige) AC/DC adapter nodig bij een DC-DC voeding zoals een PicoPSU.

@nils_vdg Welk verbruik verwacht je of heb je gemeten? Deze 3.5" hard disk alleen zal al 3,4W verbruiken volgens de spec sheet. Elke Watt kost ongeveer 2 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

FireDrunk schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:32:
Die Seagate schijf is denk ik een 2.5" model?
Ja dat is een 2.5" model. Er komen nog twee 2.5" hdd's bij die ik hier al heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:32:
@ST10©DE Je kunt een wenslijstje maken en kopieren ("genereer RML") vanuit je account. Dan is het duidelijker welke onderdelen je precies wilt gebruiken.

De 400 series chipset is nog niet beschikbaar in zuinige moederborden zoals die van Kontron voorheen Fujitsu D364x-H/B. Inter-tech maakt niet bijzonder zuinige voedingen en men is doorgaans negatief over de kwaliteit. Je hebt ook een (zuinige) adapter nodig bij een DC-DC voeding, zoals een PicoPSU.
Ja inderdaad, maar het wordt steed moeilijker om een 9e generatie CPU op de kop te tikken. Dus dacht ik aan Asrock omdat die hier ook regelmatig wordt genoemd.

Tja, die voeding is alleen bij deze winkel te koop. Moet ik kijken of ik die Pico ergens goedkoop op de kop kan tikken. Het liefst koop ik alles bij één winkel. Ik zou eerst een adapter willen proberen die ik hier nog heb liggen.

Ok, zou er dus zo uitzien:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 56,-€ 56,-
1MoederbordenASRock H410M-HVS€ 67,36€ 67,36
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 1TB€ 41,99€ 41,99
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA266€ 30,12€ 30,12
1Solid state drivesApacer AS350 Panther 120GB€ 27,29€ 27,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,76

[ Voor 59% gewijzigd door ST10©DE op 07-01-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
mrmrmr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:32:
@ST10©DE
@nils_vdg Welk verbruik verwacht je of heb je gemeten? Deze 3.5" hard disk alleen zal al 3,4W verbruiken volgens de spec sheet. Elke Watt kost ongeveer 2 euro per jaar.
Ik wacht nog op Post NL voor een paar componenten, dus ik heb het systeem nog niet gebouwd.
Maar alle HDD's met een idle vebruik onder de 1 watt worden extreem slecht gereviewd op betrouwbaarheid.
Ik heb daarom bewust voor die WD Blue gekozen.

Ook nog even naar een enterprise HDD's gekeken, maar die vebruiken helemaal veel in IDLE en zijn 2 a 3 keer zo duur per GB. Dus daarom uiteindelijk voor de WD Blue gekozen als middenweg. Deze is weer een stukje zuiniger getest dan de NAS versie (WD Red).

Ik wil gewoon zo laag mogelijk uitkomen. Heb geen specifiek target.
Ik hoop dat ik onder max load onder de 60 watt blijf omdat mijn voedingsadapter max 60 watt levert.
Ik heb wel een Pico PSU 90, dus ik heb evt nog wat reserve als ik er overheen zou gaan.
Het idle vebruikt hangt dus vooral van de efficiency van het moederboard af, maar dat kan ik dus pas meten als de boel in elkaar zit.

Dat is dus waar ik nu nog over twijfel en een oplossing voor zoek.
Open Case met passieve of actieve koeling.
Of gesloten met 1 case fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
nils_vdg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:19:

[b]Ik kan mij echter ook voorstellen dat hij juist minder energie vebruikt als hij goed gekoeld wordt omdat hij dan efficienter werkt (minder energie gaat verloren in warmte[/b]).

[Afbeelding]
Nee, het energieverbruik is niet afhankelijk van de koeling (Throttling daargelaten). Het energieverbruik is puur een gevolg van de wet van ohm. Moeten er meer transistoren schakelen per tijdseenheid (belasting van de CPU neemt toe), dan zal er dus netto meer elektronentransport plaatsvinden in de CPU en dat heeft een lineair verband met de warmteafgifte. Dus door de CPU meer te belasten, of de klokfrequentie te verhogen (waardoor dezelfde hoeveelheid elektronen die nodig zin om een transistor te laten schakelen in een kortere tijd getransporteerd moeten worden) zal de warmteafgifte toenemen.

En verder is er niks mis mee om een CPU op iets van 50 graden te laten draaien. De halfgeleider zelf kan er prima tegen, alleen componenten in de buurt die er wellicht minder goed tegen kunnen zoals condensatoren of harde schijven (spinning rust) kunnen ook opwarmen. Als dat laatste niet het geval is, kan hij ook prima passief gekoeld worden.

Het idee om het moederboard dan verticaal te plaatsen kan dan juist helpen omdat dan makkelijker een natuurlijke convectiestroom kan ontstaan en helemaal als de lamellen van het koellichaam dan verticaal staan. En dan helpt de kleur zwart ook nog eens. Een zwart koellichaam kan 30% meer warmte afgeven dan een aluminiumkleurig koellichaam.

Succes met de bouw van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primuszoon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05-2023
Momenteel ben ik in het bezit van een kleine fanless 'server' gebaseerd op een Intel® Desktop Board DN2800MT met 8GB Ram en 120GB SSD. Deze is zeer stil en zuinig, maar komt na 10 jaar toch te kort.

Een upgrade dringt zich op en ik ben op zoek naar een systeem dat me voor niet teveel energieverbruik toch virtualisatie mogelijkheden biedt (VM's/Docker, voor hobby gebruik). De server zal altijd aan staan aangezien ik er dan ook mijn HomeAssistant en wat andere prive services op wil draaien. Bulk opslag zal wel op mijn NAS blijven.

Ik ben zelf in het bezit van een Intel i7 4790k met bijhorend 16GB RAM. Het moederbord/voeding dat hierbij hoorde is echter reeds gerecycleerd. Ik kan een Dell Optiplex 9020 SFF op de kop tikken voor hier (Finland) niet al te veel geld (<200 EUR). Ik dacht deze op te waarderen en de RAM/CPU die er nu in steekt als spare parts te houden.

De specs zouden dus deze Optiplex (type komt overeen) met de hardware die ik reeds heb:
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Tray€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R€ 0,-€ 0,-
1PC'sDell Optiplex 9020 (9020-6704)< € 200 ,-< € 200 ,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal< € 200,-

Ik ben er mij van bewust dat dit iets meer geluid zal maken door de fans, en natuurlijk zal het verbruik ook hoger liggen. De vraag is eerder of ik op het einde van de rit voor eenzelfde performantie en niet al te veel duurder beter iets zuiniger aanschaf. Misschien belangerijk: electriciteitsprijzen zijn zowat gelijk aan die van Nederland (+-15cent/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Primuszoon Een i5-4790 is van de Haswell generatie. Zoals je al weet is het beter een op Skylake (of nieuwer) gebaseerd systeem te kiezen. Die is flink zuiniger. Maar dat werkt met DDR4.

De gangbare kWh-prijs in Nederland ligt in 2021 op ongeveer 22 cent. Er zijn wel goedkopere aanbieders, maar dan zijn de vaste lasten meestal hoger. Soms is er een eenmalige korting. Daarna wordt het duur, vandaar dat er ook mensen zijn die ieder jaar wisselen van aanbieder. In Belgie en Duitsland is de kWh prijs meestal iets hoger.

c't geeft aan een verbruik van 10,2W. Wat behoorlijk laag is voor Haswell. Normaal gesproken zou ik >15W verwachten voor een volledig uitgerust mATX bord met relatief weinig ondersteuning voor low power states. Dus bij een lichte belasting gaat het verbruik harder omhoog dan bij een moderner moederbord.

Vergelijk dit met een zuinig Skylake moederbord (Fujitsu D3417-B2): 3W basis idle verbruik en het kan lang onder 10W blijven, ook bij een lichte belasting.

Een dual core Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake is vergelijkbaar met een quad core Haswell qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
mrmrmr schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 03:59:
c't geeft aan een verbruik van 10,2W. Wat behoorlijk laag is voor Haswell. Normaal gesproken zou ik >15W verwachten voor een volledig uitgerust mATX bord met relatief weinig ondersteuning voor low power states. Dus bij een lichte belasting gaat het verbruik harder omhoog dan bij een moderner moederbord.
Ik zit met een Dell Optiplex 990 (met een Core i5-2500) en een PicoPSU 150XT en Leicke 120W adapter op plm 11W idle met alleen een SSD en netwerk aangesloten (Debian Buster en powertop --auto-tune). Dus die claim van C't is zeker goed mogelijk. Met een Asrock Sandy Bridge systeem haal ik ook vergelijkbare waarden. Vergeleken met de 3-4W idle van modernere systemen breekt het geen records natuurlijk, maar om iets bestaands nog een tweede leven te geven is het niet onaardig.

Voor de Optiplex heb ik overigens wel de tweede fan afgekoppeld om het verbruik nog iets te drukken en de 11W te halen. Daarvoor heb ik de tacho draad van de CPU fan gesplit om het systeem voor de gek te houden dat die tweede fan nog wel draaide (anders kreeg ik steeds foutmeldingen bij het opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Primuszoon Een i5-4790 is van de Haswell generatie. Zoals je al weet is het beter een op Skylake (of nieuwer) gebaseerd systeem te kiezen. Die is flink zuiniger. Maar dat werkt met DDR4.

De gangbare kWh-prijs in Nederland ligt in 2021 op ongeveer 22 cent. Er zijn wel goedkopere aanbieders, maar dan zijn de vaste lasten meestal hoger. Soms is er een eenmalige korting. Daarna wordt het duur, vandaar dat er ook mensen zijn die ieder jaar wisselen van aanbieder. In Belgie en Duitsland is de kWh prijs meestal iets hoger.

Vergelijk dit met een zuinig Skylake moederbord (Fujitsu D3417-B2): 3W basis idle verbruik en het kan lang onder 10W blijven, ook bij een lichte belasting.

Een dual core Skylake/Laby Lake/Coffee Lake is vergelijkbaar met een quad core Haswell qua prestaties.
Dat is wel heel kort door de bocht.
YouTube: 10 Years of Intel CPUs Benchmarked: i7-930, 2600K, 4790K, & Everythi...

Als we de architectuur (zonder aantal cores) vergelijken, en je pakt een 4790K (Haswell) vs een 6700K (Skylake). Zie je dat in blender het verschil ongeveer 10% is (44.8 vs 50.2 seconden).

Vergelijk je Haswell met nog nieuwer, bijvoorbeeld Coffee Lake (8700K), dan is het verschil groter, *maar* de 8700K is een 6-core CPU.

Ik durf toch echt wel te betwijfelen of jouw statement correct is. De year-over-year generatie verbeteringen zijn vaak ~3-7%, en de grote stappen worden vooral gemaakt door meer cores.

En de oudere CPU's mogen dan wel *iets* onzuiniger zijn, de nieuwere zijn niet altijd zoveel zuiniger dat het het verschil in prijs waar maakt. GN maakt daar wel vaker items over.

Soms kan het echt heel lucratief zijn om een iets ouder model al dan niet tweedehands te kopen, omdat je TCO / bang-for-buck gewoon beter kan zijn.

Blijft wel allemaal lastig uit te rekenen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primuszoon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05-2023
Oei, mijn bron zal dan niet correct zijn, van mijn prijs in Finland ben ik wel zeker.

Een dual core Skylake/Laby Lake/Coffee Lake is vergelijkbaar met een quad core Haswell qua prestaties.
Als ik alles bij elkaar neem en ervan uit ga dat mijn CPU 15W meer dan een nieuwere generatie zal gebruiken (10W idle vs 3W, plus hoger verbruik bij een lichte load ook nog eens een 7W) komt dit neer op een 20 EUR/jaar extra. Ik plan mijn volgende upgrade over 5 jaar, een andere, zuinigere server samen stellen voor < 300EUR zal toch een opgave zijn.
tsjoender schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:21:
Voor de Optiplex heb ik overigens wel de tweede fan afgekoppeld om het verbruik nog iets te drukken en de 11W te halen. Daarvoor heb ik de tacho draad van de CPU fan gesplit om het systeem voor de gek te houden dat die tweede fan nog wel draaide (anders kreeg ik steeds foutmeldingen bij het opstarten).
Goed om weten dat ik hier nog wat kan winnen :)
FireDrunk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:48:
En de oudere CPU's mogen dan wel *iets* onzuiniger zijn, de nieuwere zijn niet altijd zoveel zuiniger dat het het verschil in prijs waar maakt. GN maakt daar wel vaker items over.

Soms kan het echt heel lucratief zijn om een iets ouder model al dan niet tweedehands te kopen, omdat je TCO / bang-for-buck gewoon beter kan zijn.

Blijft wel allemaal lastig uit te rekenen :)
Dit bevestigt mijn buikgevoel, en het is idd lastig uit te rekenen, vandaar dat ik de vraag hier even stel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.
YouTube: 10 Years of Intel CPUs Benchmarked: i7-930, 2600K, 4790K, & Everythi...

Als we de architectuur (zonder aantal cores) vergelijken, en je pakt een 4790K (Haswell) vs een 6700K (Skylake). Zie je dat in blender het verschil ongeveer 10% is (44.8 vs 50.2 seconden).
Ik ga uit van zowel praktijkwaarden als dit soort artificiële metingen (die totaal niet overeenkomen met mijn praktijkgebruik en heftig skewed zijn door Intel's compiler), en daarin meegenomen het doel c.q. toepassing.

Van de twee extra cores merk je vrijwel niets bij "normaal gebruik" in vergelijking met 4 threads en de hogere frequentie. Die threads zijn tamelijk efficient geworden en de processor is zowel sneller per Hz als per ontwerp. Als je alle cores gaat benutten voor een lange tijd, dan kan het verhaal anders worden, maar dat was in deze context niet het geval.

Edit:
Een vergelijking tussen Haswell en Coffee Lake:
https://cpu.userbenchmark...ore-i5-4570/m484278vs2770

Zoals te zien is, is het verschil verwaarloosbaar. En er is daarmee sprake van vergelijkbaarheid. Het prijsverschil spreekt ook boekdelen.

De i5-4570 is een normale 4 core desktop processor. K versies zijn geen gewone processoren, dat zijn overklok-processoren.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahzo, dat is zeker waar.

Moderne Dual-Cores zijn in (heel) veel gevallen snel *genoeg*. Zeker gevoelsmatig.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik zit een beetje in een dubio met mijn server. Eigenlijk is alles naar wens echter vind ik het idle verbruik te hoog voor wat ik er in de praktijk mee doe. Het gaat om de volgende specs:

Supermicro X9SCL
Intel Xeon E3-1260L
32GB ECC DDR3
2x 4TB WD Red SATA HDD
1x 500GB Samsung EVO 970 SATA SSD
1x 500GB WD low power 2.5 Laptop HDD (specs even onbekend)

Daarop draait momenteel Unraid met daarop 15-tal Docker containers. Deze bestaan vooral uit HTPC containers (Plex, RTorrent, Sonarr, Radarr etc) en IOT containers (Home Assistant Core, ESPHome, Grafana etc).

Alla data afhandeling van de Docker containers wordt afgehandeld op de SSD die als cache schijf gebruikt wordt. Het low power laptop schijfje wordt gebruik voor al het torrent verkeer zodat mijn WD Red schijven niet onnodig hoeven te spinnen en deze eigenlijk alleen opstarten wanneer ik gebruik maak van Plex. Dat schijfje is ook meteen de zwakste schakel van de server. Maar het zal mij een worst wezen als die kapot gaat. Daar staat verder geen essentiele data op.

Hierdoor zit ik momenteel op ~37W idle het grootste deel van de dag. Zet ik mijn array uit dan kom ik uit op ~32W. Veel winst valt er dus qua server configuratie volgens mij niet meer te halen. Misschien nog met Powertop maar daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Dan blijft eigenlijk de laatste boosdoener over, de Intel Xeon E3-1260L. Hiervoor had ik een i3-3220 deze heb ik toen weggedaan omdat deze te zwak bleek te zijn voor Nextcloud echter draai ik dat niet meer. Ik vind het lastig te oordelen of downgraden handig is maar ik sta er voor open.

Ik heb geen idee of undervolten uberhaupt mogelijk is met die processor en/of mijn moederbord. Daarnaast ook 0 ervaring mee. Ook heb ik al zitten kijken naar een Raspberry/ODroid bordje maar ik word daar niet echt enthousiast van. Heeft iemand hier nog advies hoe ik winst kan behalen op idle verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLeN5mNNan89adpP5w7hBEjZYu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJI1muGv66tGn9QlUF2jIv6g.png?f=fotoalbum_large

De pieken zijn volgens mij voornamelijk vanuit SabNZBd wanneer hij een lomp bestand moet uitpakken. Maar het maakt mij niet uit of dat nou een paar uur langer duurt. Echter mag de rest er geen hinder van ondervinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaenir op 08-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Vaenir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:53:
Ik zit een beetje in een dubio met mijn server. Eigenlijk is alles naar wens echter vind ik het idle verbruik te hoog voor wat ik er in de praktijk mee doe. Het gaat om de volgende specs:

Supermicro X9SCL
Intel Xeon E3-1260L
32GB ECC DDR3
2x 4TB WD Red SATA HDD
1x 500GB Samsung EVO 970 SATA SSD
1x 500GB WD low power 2.5 Laptop HDD (specs even onbekend)

Daarop draait momenteel Unraid met daarop 15-tal Docker containers. Deze bestaan vooral uit HTPC containers (Plex, RTorrent, Sonarr, Radarr etc) en IOT containers (Home Assistant Core, ESPHome, Grafana etc).

Alla data afhandeling van de Docker containers wordt afgehandeld op de SSD die als cache schijf gebruikt wordt. Het low power laptop schijfje wordt gebruik voor al het torrent verkeer zodat mijn WD Red schijven niet onnodig hoeven te spinnen en deze eigenlijk alleen opstarten wanneer ik gebruik maak van Plex. Dat schijfje is ook meteen de zwakste schakel van de server. Maar het zal mij een worst wezen als die kapot gaat. Daar staat verder geen essentiele data op.

Hierdoor zit ik momenteel op ~37W idle het grootste deel van de dag. Zet ik mijn array uit dan kom ik uit op ~32W. Veel winst valt er dus qua server configuratie volgens mij niet meer te halen. Misschien nog met Powertop maar daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Dan blijft eigenlijk de laatste boosdoener over, de Intel Xeon E3-1260L. Hiervoor had ik een i3-3220 deze heb ik toen weggedaan omdat deze te zwak bleek te zijn voor Nextcloud echter draai ik dat niet meer. Ik vind het lastig te oordelen of downgraden handig is maar ik sta er voor open.

Ik heb geen idee of undervolten uberhaupt mogelijk is met die processor en/of mijn moederbord. Daarnaast ook 0 ervaring mee. Ook heb ik al zitten kijken naar een Raspberry/ODroid bordje maar ik word daar niet echt enthousiast van. Heeft iemand hier nog advies hoe ik winst kan behalen op idle verbruik?

[Afbeelding]

De pieken zijn volgens mij voornamelijk vanuit SabNZBd wanneer hij een lomp bestand moet uitpakken. Maar het maakt mij niet uit of dat nou een paar uur langer duurt. Echter mag de rest er geen hinder van ondervinden.
Zelf heb ik precies dezelfde CPU met 32GB RAM op een X9SCA-F dat is volgens mij hetzelfde bord, maar dan full ATX en met 32bit PCI sloten. Ik heb daar wel eens mee gemeten met een PicoPSU 150XT en Leicke 120W adapter en alleen een Samsung 840 Pro SSD. En dan deed het iets van 23W idle (als ik het goed herinner) met netwerk aangesloten en verder niets.

Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering, maar niet zo heel erg veel. De IPMI interface verbruikt al iets van 5-7W idle meer vergeleken met een vergelijkbare setup zonder IPMI.

Een andere CPU zal niet zo heel veel uithalen verwacht ik. Binnen dezelfde generatie CPUs is het idle verbuik vergelijkbaar.

De enige ruimte voor verbetering die ik zo zie is het aantal schijven verminderen, spindown, powertop proberen en een PicoPSU plus efficiente adapter (maar misschien heb je die al?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
tsjoender schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Zelf heb ik precies dezelfde CPU met 32GB RAM op een X9SCA-F dat is volgens mij hetzelfde bord, maar dan full ATX en met 32bit PCI sloten. Ik heb daar wel eens mee gemeten met een PicoPSU 150XT en Leicke 120W adapter en alleen een Samsung 840 Pro SSD. En dan deed het iets van 23W idle (als ik het goed herinner) met netwerk aangesloten en verder niets.

Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering, maar niet zo heel erg veel. De IPMI interface verbruikt al iets van 5-7W idle meer vergeleken met een vergelijkbare setup zonder IPMI.

Een andere CPU zal niet zo heel veel uithalen verwacht ik. Binnen dezelfde generatie CPUs is het idle verbuik vergelijkbaar.

De enige ruimte voor verbetering die ik zo zie is het aantal schijven verminderen, spindown, powertop proberen en een PicoPSU plus efficiente adapter (maar misschien heb je die al?)
Thanks voor het advies! IPMI staat ingeschakeld en wordt eigenlijk nooit gebruikt. Voordeel met deze CPU is dat er een intergrated graphics in zit. Dus voor die sporadische keer sluit ik wel een monitor aan. Dus dat is snel gewonnen.

Qua schijven draaien 95% van de tijd eigenlijk alleen de SSD en het laptop schijfje dus daar valt niet veel meer te halen ben ik bang.

Ik gebruik zelf een pricewatch: Supermicro 731I-300 behuizing met de daarbij geleverde 300W Bronze Certified voeding. Ik was al enigszins van plan om de voeding te veranderen naar iets dat minimaal gold certified is. Enig idee wat de beste optie voor mijn setup zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:15
Sinds ik mijn desktop pc een volledige upgrade heb gegeven, heb ik momenteel nog mijn oude componenten over. Voor mijn hobby wil ik graag overstappen naar een beginner servertje, om wat meer te kunnen dan dat mijn rpi3 en rpi4 leveren. (virtualisatie, meer docker containers, etc.)

De hardware die ik over heb is niet bepaald gemaakt voor een zuinige server:Kan ik het idle verbruik op wat voor manier nog verder omlaag kan krijgen? Dit is namelijk nog steeds rond de 45W in idle. Wat ik al gedaan heb is:
  • Met ubuntu draaiende het commando powertop --auto-tune gedraaid
  • In de BIOS de powersaving modus aangezet
Kan ik softwarematig nog meer doen of zal ik dan echt moeten gaan kijken naar bijvoorbeeld een zuinigere voeding/mobo?

Mocht het niet mogelijk zijn met deze hardware dan wordt het waarschijnlijk een Intel NUC, aangezien ik anders qua stroomverbruik het verschil er al in enkele jaren uit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Vaenir schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:11:
[...]

Thanks voor het advies! IPMI staat ingeschakeld en wordt eigenlijk nooit gebruikt. Voordeel met deze CPU is dat er een intergrated graphics in zit. Dus voor die sporadische keer sluit ik wel een monitor aan. Dus dat is snel gewonnen.

Qua schijven draaien 95% van de tijd eigenlijk alleen de SSD en het laptop schijfje dus daar valt niet veel meer te halen ben ik bang.

Ik gebruik zelf een pricewatch: Supermicro 731I-300 behuizing met de daarbij geleverde 300W Bronze Certified voeding. Ik was al enigszins van plan om de voeding te veranderen naar iets dat minimaal gold certified is. Enig idee wat de beste optie voor mijn setup zou zijn?
IPMI blijft 5-7W verbuiken of je het nu gebruikt of niet. Het zijn componenten op het moederbord welke stroom verbruiken als er spanning op het moederbord komt, daar is helaas verder niets op te bezuinigen. Uitzondering zijn IPMI/BMC insteekkaartjes, die zou je kunnen verwijderen als je het toch niet gebruikt, maar op dit moederbord is het volgens mij onboard (bij mij in ieder geval wel).

Alle spinning disks vervangen met een Seagate 2,5" 5TB zou nog best wel eens een besparing kunnen geven, maar of de kosten tegen de baten opwegen dat valt te bezien. Bovendien ben je dan RAID kwijt, wat misschien een hele bewuste keus is geweest met het oog op uptime/beschikbaarheid. Qua verbruik kost het altijd meer dan een enkele schijf.

Voor de voeding zou ik kijken naar een PicoPSU en goede stroom adapter. In de openingspost is daar wel een en ander over te vinden. Je kan V&A ook in de gaten houden voor een leuke deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 08:14
Arachnan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:11:
Sinds ik mijn desktop pc een volledige upgrade heb gegeven, heb ik momenteel nog mijn oude componenten over. Voor mijn hobby wil ik graag overstappen naar een beginner servertje, om wat meer te kunnen dan dat mijn rpi3 en rpi4 leveren. (virtualisatie, meer docker containers, etc.)

De hardware die ik over heb is niet bepaald gemaakt voor een zuinige server:Kan ik het idle verbruik op wat voor manier nog verder omlaag kan krijgen? Dit is namelijk nog steeds rond de 45W in idle. Wat ik al gedaan heb is:
  • Met ubuntu draaiende het commando powertop --auto-tune gedraaid
  • In de BIOS de powersaving modus aangezet
Kan ik softwarematig nog meer doen of zal ik dan echt moeten gaan kijken naar bijvoorbeeld een zuinigere voeding/mobo?

Mocht het niet mogelijk zijn met deze hardware dan wordt het waarschijnlijk een Intel NUC, aangezien ik anders qua stroomverbruik het verschil er al in enkele jaren uit heb.
Ik zou beginnen met de voeding. Ik gok dat je qua aangeraden vermogen rond de 200W uitkomt. Zware voedingen zoals die van jou zijn notoir inefficient op lage wattages. Geen idee of je dit met een huis-tuin-en-keuken opstelling kan testen.

Maar verder is het ook een overpowered moederbord, oude CPU (Sandy Bridge) en DDR3 wat op 1.5v loopt. Dus niet ideaal allemaal. Ik meen dat Intel zijn grootste power efficiency slag pas heeft gemaakt bij Kaby Lake ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:15
MatsSkoe schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Ik zou beginnen met de voeding. Ik gok dat je qua aangeraden vermogen rond de 200W uitkomt. Zware voedingen zoals die van jou zijn notoir inefficient op lage wattages.
Inderdaad, maar er zat ook een (destijds) high-end GPU in en ik gaf zo'n 8 jaar geleden nog niet zoveel om efficiëntie :+

Wat ik gezien heb is dat het hele systeem onder Prime95 belasting piekt rond de 180W.
Met die belasting haalt de PSU z'n standaard 85% efficiëntie, maar met de 45-50W idle zit dat maar rond de 70%.

Als het alleen de voeding was dan zou ik overwegen om die te vervangen, maar ik denk dat, zoals je al aangaf, ook het moederbord en CPU niet echt gemaakt zijn voor laag energieverbruik en ik beter af ben met een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 08:14
Arachnan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Inderdaad, maar er zat ook een (destijds) high-end GPU in en ik gaf zo'n 8 jaar geleden nog niet zoveel om efficiëntie :+

Wat ik gezien heb is dat het hele systeem onder Prime95 belasting piekt rond de 180W.
Met die belasting haalt de PSU z'n standaard 85% efficiëntie, maar met de 45-50W idle zit dat maar rond de 70%.

Als het alleen de voeding was dan zou ik overwegen om die te vervangen, maar ik denk dat, zoals je al aangaf, ook het moederbord en CPU niet echt gemaakt zijn voor laag energieverbruik en ik beter af ben met een nieuw systeem.
Aan de andere kant, als jij 45W meet aan het stopcontact, dan is hier de inefficiency al overheen gegaan. Dus als je uitgaat van een sterk dalende efficiency curve. Dan hebben we misschien over 27W vraag (load) met 60% efficiency = 45W. Die 45-50W met 70% die jij noemt gaat over 45-50W load en niet gemeten aan het stopcontact.

Neemt niet weg dat 27W nog aardig wat (no pun intented) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lalalampje
Even een stukje netwerken tussendoor.
Ik gebruikte een Linksys router met DDwrt voor mijn internet en WIFI

Deze is nu vervangen door een Dell Wyse 5070 met promox (pfsense, pihole) en een losse WAP.
Het verbruik is van 11 watt naar 4+3= 7 watt gezakt
Het loopt een stuk stabieler en ik heb nog een paar handige VM's draaien in Proxmox
Die Dell met een intel j4105 loopt echt veel beter dan verwacht

En ik overwoog een PoE switchje te kopen maar de injectors die ik nu gebruik zijn superzuinig
Nog geen 3 watt voor wireles AC is echt veel minder dan ik had verwacht
Dus de huidige switch die prima werkt mag blijven met 2 losse injectors

Ik heb nog een paar van die NUCjes over mocht iemand interesse hebben om ook zo'n servertje te bouwen

[ Voor 7% gewijzigd door Lalalampje op 08-01-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

ST10©DE schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:46:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 56,-€ 56,-
1MoederbordenASRock H410M-HVS€ 67,36€ 67,36
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 1TB€ 41,99€ 41,99
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA266€ 30,12€ 30,12
1Solid state drivesApacer AS350 Panther 120GB€ 27,29€ 27,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,76
Ik heb mijn bestelling gedaan, bijna zoals bovenstaand (andere SSD en ander geheugen) en ik ben toch voor een PicoPSU gegaan van Mini-box, de 120w versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel maakt rare sprongen de laatste tijd. Tekorten van processoren, prijsverhogingen, geruchten over fabrieken die niets meer produceren en naderende tekort van 400 chipset, productieproblemen en een enorm snelle opvolging naar 500 series binnenkort en LG1700/Alder Lake aan het eind van het jaar.

De 300 chipset is nog tot 21 juli te bestellen bij Intel. Dat betekent mogelijk dat de long lifetime 300 series borden van Kontron een voortijdig einde krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandsrus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
Ik volg dit topic vrij lang omdat ik op zoek ben naar een zuinige servertje:

Wat ik wil draaien is een Ubuntu met Docker waarin Home Assistant, PiHole en Samba (fileserver).

Als ik de voorgaande configuraties zie dan zit er wel wat leuks bij maar is de bereikbaarheid van de producten niet erg groot. Wat is nu een aanrader qua behuizing, moederbord en voeding enzovoorts?

Zonder computer? Kan eigenlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
brandsrus schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:40:

Wat ik wil draaien is een Ubuntu met Docker waarin Home Assistant, PiHole en Samba (fileserver).

Als ik de voorgaande configuraties zie dan zit er wel wat leuks bij maar is de bereikbaarheid van de producten niet erg groot. Wat is nu een aanrader qua behuizing, moederbord en voeding enzovoorts?
Kijk eens 3 posts terug, zeer zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
brandsrus schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:40:

Als het bij een beperkt aantal containers blijft kun je goed uit de voeten met een Nuc of Nuc look a like van Asus of Gigabyte. Zelfs tweedehands, zou voldoende moet zijn. Zo bijzonder en veeleisend zijn je containers niet. Ik vermoed zelfs dat een Raspberry 4 dit ook wel kan verstouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ST10©DE Heb je de WI versie van de PicoPSU 120W? WI betekent Wide Input, en die is bedoeld voor auto's (met 12V accu's, waarvan de spanning sterk kan variëren). De wide input is waarschijnlijk minder zuinig dan de PC versie die gewoon 12V als input neemt.

@brandsrus Onder de gepinde posts (knop rechts boven) kun je gerapporteerde systemen zien. Momenteel zijn sommige Intel processoren moeilijk verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:38:
@ST10©DE Heb je de WI versie van de PicoPSU 120W? WI betekent Wide Input, en die is bedoeld voor auto's (met 12V accu's, waarvan de spanning sterk kan variëren). De wide input is waarschijnlijk minder zuinig dan de PC versie die gewoon 12V als input neemt.
Paar jaar geleden weer dat ik een pico psu kocht, maar ik meen me te herrinneren dat het power brick meest bepalend was voor de efficientie? Voordeel van WI is dat je een willekeurige brick die je nog hebt liggen kan gebruiken. Een eventuele nieuwe verdien je niet snel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Paar jaar geleden weer dat ik een pico psu kocht, maar ik meen me te herrinneren dat het power brick meest bepalend was voor de efficientie? Voordeel van WI is dat je een willekeurige brick die je nog hebt liggen kan gebruiken. Een eventuele nieuwe verdien je niet snel terug.
De adapter en PicoPSU zijn beide belangrijk. Als de ene fout is en de andere goed dan is het resultaat niet goed. Bijvoorbeeld zo'n goedkope Chinese DC-DC ATX kloon combineren met een zuinige adapter (een dure XP Power bijvoorbeeld) levert nog steeds geen zuinige voeding op. Andersom, een heel slechte ADAC met ventilator combineren met Mini-Box PicoPSU zorgt ook voor een slecht resultaat. Net zo slecht als een gewone ATX voeding. Beide onderdelen moeten dus optimaal zijn.

Oude adapters zijn bijna altijd niet zo zuinig als nieuwe. De kosten hoeven niet hoog te zijn. Als je bijvoorbeeld toekunt met 60W, dan kost het adapter heel weinig.

Als je bedoelt 19V Level VI Dell adapter, ja die kun je wel combineren met een zuinig 19V moederbord die je toevallig nog hebt liggen. Probleem is nog wel dat dit nog een extra stap in DC-DC omzetting toevoegt, namelijk van 19V naar 12V. Dat is dus niet optimaal in ontwerp. Het beste is direct om te zetten van 230V naar 12V en daaraan 3.3V en 5V toe te voegen, wat bijvoorbeeld de PicoPSU-90 doet, gekoppeld aan een 12V AC/DC adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:57
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:36:
[...]

De adapter en PicoPSU zijn beide belangrijk. Als de ene fout is en de andere goed dan is het resultaat niet goed. Bijvoorbeeld zo'n goedkope Chinese DC-DC ATX kloon combineren met een zuinige adapter (een dure XP Power bijvoorbeeld) levert nog steeds geen zuinige voeding op. Andersom, een heel slechte ADAC met ventilator combineren met Mini-Box PicoPSU zorgt ook voor een slecht resultaat. Net zo slecht als een gewone ATX voeding. Beide onderdelen moeten dus optimaal zijn.
De praktijk hier met een Chinese kloon is nog steeds zeer zuinig en stabiel hoor
Veel goedkoper en (vrijwel) even zuinig. Echt een aanrader wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:38:

@brandsrus Onder de gepinde posts (knop rechts boven) kun je gerapporteerde systemen zien. Momenteel zijn sommige Intel processoren moeilijk verkrijgbaar.
Nee, is niet de WI versie. Die was ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski

Er is 13% (bij 7,7W) tot 25% (bij 4,8W) verschil in mijn test bij in een directe vergelijking aan een XP Power adapter (duur en zuinig). Dat is een vergelijking tussen Mini-Box PicoPSU-80 en Pico-Box Z2-ATX-200 Chinese kloon.

Uit andere tests blijkt dat klonen vaak niet stabiel zijn, niet zuinig en dat ze niet altijd voldoen aan de minimum eisen voor een ATX voeding, bijvoorbeeld het bereik van de outputspanning loopt buiten de toegestane waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie ongetwijfeld iets simpels over het hoofd. Net als velen in dit topic heb ik het volgende besteld:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 75,31€ 75,31
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,70

Diagnostics werken en herkennen alle schijven, de schijven worden allemaal herkend in de bios maar ik kan geen boot devices selecteren. Op de Kingston staat mijn huidige TrueNAS installatie maar nergens een optie vinden om te booten van die schijf. Als ik een usb stick inplug komt deze wel naar voren in het boot menu en kan ik kiezen om Truenas te installeren. Maar ook de installer vind geen schijven waar ie iets op kan installeren. Iemand een idee? Ik vermoed dat ik iets aan of uit moet zetten in de bios maar kom er niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Ja. Die kingston is gewoon een sata-drive. Ik had een Crucial MX500 m2 maar die werkt dus sowieso niet ben ik nu achter..

Ik zal eens kijken of ik een bootable usb stick kan fixen.

Edit: dat werkt. Voor mijn begrip: kan dat betekenen dat mijn oude bootdisk op bios mode staat en niet in UEFI?

[ Voor 23% gewijzigd door engessa op 09-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engessa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:28:
Ja. Die kingston is gewoon een sata-drive. Ik had een Crucial MX500 m2 maar die werkt dus sowieso niet ben ik nu achter..

Ik zal eens kijken of ik een bootable usb stick kan fixen.

Edit: dat werkt. Voor mijn begrip: kan dat betekenen dat mijn oude bootdisk op bios mode staat en niet in UEFI?
Als je die op een oude computer hebt geinstalleerd zou dat kunnen. Dan is het MBR+BIOS/CSM ipv GPT+UEFI.

Een USB stick kun je ook geforceerd als UEFI formateren/aanmaken. Bijvoorbeeld met (de laatste versie van) Rufus. Als je GPT kiest wordt UEFI geselecteerd. Als je met die stick boot zit je in een UEFI boot, en dan kun je vervolgens installeren. Standaard gaat het meestal goed. Ik weet niet of een MBR+BIOS/CSM disk is om te zetten naar UEFI na installatie. Misschien met wat gespecialiseerde tools. Herinstallatie zou mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-08 10:22
savale schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:43:
Net een d3644 bordje geïnstalleerd met de laatste 1.25 bios in een server voor een i7 8700k die ik over had. 32gb ram erbij en dat is dan een lekker rap proxmox bakje.
headless draait dat nu 12.8 watt idle.
De voeding is een sesonic platinum 400watt fanless. Er komen later nog 5 a 6 3,5 inch schijven bij te hangen. Die 12,8watt is helemaal kaal, zonder de 3,5 inch schijven, maar idle is dat natuurlijk best netjes met die voeding.

Paar dingen die ik echter "mis" in het bios: ik had wel verwacht ergens wat RAM instellingen te kunnen doen o.i.d. Het 3200Mhz Ram draait nu op 2133Mhz in plaats van de minimale 2400Mhz dus dat is wat karig. Het standaard "SPD" zal wel 2133Mhz zijn denk ik. Undervolten lijkt ook geen optie? Klopt dat of kijk ik gewoon niet goed in de bios menuutjes? :)
Het systeem draait hier super trouwens. Ik heb er nu nog 2x8gb bijgeprikt: dus in totaal 48gb RAM. De RAM frequentie limiet wel wat zonde. Enige optie is de SPD aanpassen / flashen op mijn geheugen ben ik bang? (lastige klus)

edit: Ach ook wel weer een leuk tweakers projectje:P
https://forums.evga.com/M...open-source-m3053544.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 10-01-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:50:
@Woodski

Er is 13% (bij 7,7W) tot 25% (bij 4,8W) verschil in mijn test bij in een directe vergelijking aan een XP Power adapter (duur en zuinig). Dat is een vergelijking tussen Mini-Box PicoPSU-80 en Pico-Box Z2-ATX-200 Chinese kloon.

Uit andere tests blijkt dat klonen vaak niet stabiel zijn, niet zuinig en dat ze niet altijd voldoen aan de minimum eisen voor een ATX voeding, bijvoorbeeld het bereik van de outputspanning loopt buiten de toegestane waarden.
Wellicht moet je toch eens verder kijken dan due XP power want die van RGeek is wel zuinig en stabiel.
En het was voor mij 50 euro goedkoper wat een enorm verschil is.
Zelfs als deze 0.5 watt minder zuinig zou zijn dan is het nog steeds absoluut dikke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:50:
@Woodski
Goed om te weten. Tegelijkertijd kan je voor 1.2 Watt maar ongeveer €2,40 per jaar terug verdienen, dus dat is niet veel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Opperpanter2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Goed om te weten. Tegelijkertijd kan je voor 1.2 Watt maar ongeveer €2,40 per jaar terug verdienen, dus dat is niet veel :-)
Jup jij snapt het
30 voor de Leicke + 40 voor de PicoPSU - 20 voor de RGeek = 50 euro verschil
Met jouw 1.2 watt verschil (het is veel minder) is dat een tvt van 20 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triangle123
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-07 09:28
Ik wil graag in 2e NVME SSD (ADATA XPG SX8200 Pro 1TB M.2) toevoegen aan mijn Fujitsu D3643-H. Ik dacht hiervoor de Glotrends M.2 PCIE NVME-adapterkaart PA09-HS te gebruiken. Maar ik zie dat daar 2 uitvoeringen van zijn (https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A1NC51ORMQANC2&th=1). Welke moet ik hebben (en waarom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Wellicht moet je toch eens verder kijken dan due XP power want die van RGeek is wel zuinig en stabiel.
En het was voor mij 50 euro goedkoper wat een enorm verschil is.
Zelfs als deze 0.5 watt minder zuinig zou zijn dan is het nog steeds absoluut dikke winst.
XP Power is het merk van de adapter waarmee getest is. Als voorbeeld van een zeer zuinige adapter (en die is duur). De stelling is: met zo'n adapter redt je de zuinigheid van een slechte kloon niet. Het ging uiteraard om de DC-DC voedingen en hoe die presteren. De adapter is gebruikt als constante in de vergelijking.

Je berekening van 50 euro kan ik niet volgen. Heb je een Chinese adapter gebruikt? Die zijn typisch niet zuinig, onvoldoende afgeschermd (bron van storingen) en gevaarlijk voor je apparatuur. Sommige hebben fake CE logo's. Die voldoen typisch niet aan de Amerikaanse en Europese richtlijnen voor voedingen. Feitelijk dus illegaal op de EU markt. Met een transistorradio kun je een adapter testen op storingen, als de radio stoort in de buurt van de adapter is er sprake van onvoldoende afscherming.

Edit: ik zie dat je een Level IV adapter hebt gebruikt van Lenovo uit 2009. Hoewel dat niet per se wil zeggen dat die niet zuinig is, kan een nieuwere Level VI adapter zuiniger zijn.

Rgeek koopt in bij andere fabrikanten. Ik heb eens een overzichtje gemaakt van allerlei fabrikanten. De meest veelbelovende was een Duitse fabrikant Bicker, waarschijnlijk niet goedkoper. Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij de Chinese fabrikanten er goede tussen zitten. Immers, veel bekende en gerespecteerde hardware komt uit China. Het is niet slecht omdat het Chinees is, het is slecht vanwege de mentaliteit van producenten die ondermaatse producten maken. Die zijn goed in productie- en kostenoptimalisatie, maar slecht in productverantwoordelijkheid. De kloonleveranciers die van PicoPSU en Mini-Box afgeleide namen gebruiken zijn typisch uit op naamherkenning. Vorig jaar gaf er nog een zo'n fabrikant een persbericht uit met volstrekt onverantwoorde claim dat die heel zuinig was. Hardware.info schreef de claims in het persbericht kritiekloos over. Geheel ten onrechte.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 10-01-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
triangle123 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:51:
Ik wil graag in 2e NVME SSD (ADATA XPG SX8200 Pro 1TB M.2) toevoegen aan mijn Fujitsu D3643-H. Ik dacht hiervoor de Glotrends M.2 PCIE NVME-adapterkaart PA09-HS te gebruiken. Maar ik zie dat daar 2 uitvoeringen van zijn (https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A1NC51ORMQANC2&th=1). Welke moet ik hebben (en waarom)?
Je bedoelt het verschil tussen de PA09-HS en de PA05-HS? De PA09HS heeft een bracket waarmee je die in een standaard PC case kan bevestigen. De PA05-HS heeft die niet, is lager en daarmee ook geschikt om bijvoorbeeld in rackmount server cases te gebruiken (al hebben die cases vaak met een riser ook wel mogelijkheden om een met een bracket te plaatsen). De langere PCI-e slot zorgt voor extra stevigheid in het bevestigen om het gebrek aan een bracket te compenseren, maar ik verwacht niet dat je daarmee ook meer bandbreedte naar de SSD zult hebben. Technisch zijn ze voor zover ik kan zien gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik Proxmox kan undervolten ?
Ik heb geen idee hoe ik dat package moet installeren
https://github.com/kitsunyan/intel-undervolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lalalampje Ik gebruik geen undervolting, maar het kan blijkbaar wel met een Fujitsu D3417-B21 onder Windows met behulp van Throttlestop (FIVR). CPUID HW Monitor geeft de wijziging weer.

Adaptive mode

Onder CPU Core:
Offset voltage -50,8mV resulteert in IA Offset -0,052mV.
Offset voltage -125mV resulteert in IA Offset -0,128mV.

Onder CPU Cache:
Offset voltage -125mV resulteert in LLC/Ring Offset -0,128mV

Onder Intel GPU:
Offset voltage -125mV resulteert in GT Offset -0,128mV

Onder iGPU unslice:
Offset voltage -125mV, HW Monitor geeft het niet weer.

Onder System Agent:
Offset voltage -125mV resulteert in System Agent Offset -0,128mV

Verder niet getest.

[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 10-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Inmiddels het 3200Mhz geheugen op 2400Mhz cl16 gekregen op mijn d3644 bord. Eerst liep dat dus op 2133Mhz omdat er geen SPD entry voor was en je in het bios de ram snelheid niet kunt instellen.
Ik heb er nu 2666Mhz SPD profiles in mijn RAM geflashed. Heb de profiles uit de free versie van taiphoon burner database gehaald en geflashed met i2c-tools onder linux. Geeft toch weer net wat meer bandbreedte. Voor de zekerheid maar even een paar uurtjes memtester laten lopen nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:15:
[...]

Als je die op een oude computer hebt geinstalleerd zou dat kunnen. Dan is het MBR+BIOS/CSM ipv GPT+UEFI.

Een USB stick kun je ook geforceerd als UEFI formateren/aanmaken. Bijvoorbeeld met (de laatste versie van) Rufus. Als je GPT kiest wordt UEFI geselecteerd. Als je met die stick boot zit je in een UEFI boot, en dan kun je vervolgens installeren. Standaard gaat het meestal goed. Ik weet niet of een MBR+BIOS/CSM disk is om te zetten naar UEFI na installatie. Misschien met wat gespecialiseerde tools. Herinstallatie zou mijn keuze zijn.
Dit lijkt het wel op te lossen. Ik heb nu 6 sata schijven aangesloten en in raidz2 gezet. Truenas draait nu via usb stick en zal ik, zodra dat binnen is, overzetten naar een nvme drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:01:
Inmiddels het 3200Mhz geheugen op 2400Mhz cl16 gekregen op mijn d3644 bord. Eerst liep dat dus op 2133Mhz omdat er geen SPD entry voor was en je in het bios de ram snelheid niet kunt instellen.
Ik heb er nu 2666Mhz SPD profiles in mijn RAM geflashed. Heb de profiles uit de free versie van taiphoon burner database gehaald en geflashed met i2c-tools onder linux. Geeft toch weer net wat meer bandbreedte. Voor de zekerheid maar even een paar uurtjes memtester laten lopen nu...
Interessant, ik wist niet dat dat kon voor normaal UDIMM geheugen. Heb je alleen de timings gewijzigd/toegevoegd? Of is daarmee de firmware veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
mrmrmr schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Interessant, ik wist niet dat dat kon voor normaal UDIMM geheugen. Heb je alleen de timings gewijzigd/toegevoegd? Of is daarmee de firmware veranderd?
Ja ik heb 2 setjes van 2 udimms aangepast op die manier. Je past enkel het stukje SPD eeprom op je ram dimms aan. Op mijn ryzen x570 bord werkt het flashen van de spd gewoon. Ik moest ze dus uit mijn server bord halen.
Ik heb de timings wat strakker gezet dan "normaal". Anders werd het 2666mhz cl19 terwijl de dimms gewoon cl16 @ 3200Mhz kunnen doen. Dus vandaar een profiel van 2666mhz cl17 gekozen. Beetje geklooi met de hexeditor en crc berekenen. Als je de betaalde versie van taiphoon burner pakt heb je dit gedoe allemaal niet.
Inmiddels 2 passes memtester gedaan (48gb ram..). Ik geloof het wel 8)

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 10-01-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
pcc schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:59:
Afgelopen nacht heeft er één van mijn 5 Seagate 5TB schijven de geest gegeven na amper 5 maanden. Voor de zekerheid heb ik de SMART status van de andere 4 schijven opgevraagd en allemaal geven ze SMART warnings op de Load Cycle Count, deze staan tussen de 603749 en 651859.
Voor amper 5 maanden oud te zijn, zijn deze waarden veel te hoog. Na even te luisteren hoor ik effectief op 2 seconden tijd de schijven in slaap gaan en terug opspinnen.
Volgende zaken heb ik al aangepast maar geven geen verbetering: Link State Power Management op Off gezet en Turn off hard disk after: 3 min.
De andere waarden lijken mij ook enorm hoog. Afbeelding van één schijf toegevoegd, de SMART data is bij de andere schijven zo goed als hetzelfde.

OS is Windows 10, moederbord D3644-B.

[Afbeelding]
Hey,

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik draai de schijven i.c.m. Unraid en loop nu tegen exact hetzelfde probleem aan. Ik had je verhaal al eens eerder gelezen, maar vergeten deze cijfers in de gaten te houden. Blijkt nu dat na nog geen jaar een enkele schijf al 175.000 Load Cycle Counts heeft...

Ik heb de spindown time op "Never" staan, maar desondanks 72 LCC per uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Freakster86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Hey,

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik draai de schijven i.c.m. Unraid en loop nu tegen exact hetzelfde probleem aan. Ik had je verhaal al eens eerder gelezen, maar vergeten deze cijfers in de gaten te houden. Blijkt nu dat na nog geen jaar een enkele schijf al 175.000 Load Cycle Counts heeft...

Ik heb de spindown time op "Never" staan, maar desondanks 72 LCC per uur...
Een deftige oplossing heb ik nog niet gevonden.
Ik heb nu een SSD als landing zone in gebruik en draai ieder uur HDPARM om de timeout/standby/.... in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Ja ik heb 2 setjes van 2 udimms aangepast op die manier. Je past enkel het stukje SPD eeprom op je ram dimms aan. Op mijn ryzen x570 bord werkt het flashen van de spd gewoon. Ik moest ze dus uit mijn server bord halen.
Ik heb de timings wat strakker gezet dan "normaal". Anders werd het 2666mhz cl19 terwijl de dimms gewoon cl16 @ 3200Mhz kunnen doen. Dus vandaar een profiel van 2666mhz cl17 gekozen. Beetje geklooi met de hexeditor en crc berekenen. Als je de betaalde versie van taiphoon burner pakt heb je dit gedoe allemaal niet.
Inmiddels 2 passes memtester gedaan (48gb ram..). Ik geloof het wel 8)
Wel kudo's voor het durven flashen van je RAM :+

Afbeeldingslocatie: https://i.giphy.com/media/MAWxnzv6ZGd7q/giphy.webp

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
FireDrunk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Wel kudo's voor het durven flashen van je RAM :+

[Afbeelding]
Tja heel veel kan er ook weer niet misgaan. Onder linux kun je namelijk voordat je reboot checken of de SPD "klopt" en de CRC ok is etc. Verder kun je ook prima je ram instellingen handmatig zetten in het bios op het bord waarop je flashed, dan is het niet meteen game over na een foute CRC oid. (weet ik niet 100% zeker, maar vermoed dat dit wel klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Freakster86 (en @pcc),
Loadcycles en spindown zijn verschillende dingen (@savale, inderdaad, unloaded=geparkeerd).
Wat ikzelf iig doe (met andere schijven) is "hdparm -B254", daarmee ging loadcycle timeout van 15s naar 60s.
Officieel zou "hdparm -B255" die hele functie uitzetten, maar dat werkte bij mij niet iirc.
Maar als je zegt dat je "Never" instelde, dan is er kans dat ie 255 doet, in elk geval geen 254 lijkt mij.
edit: Oh wacht, dat was de spindown die je op "Never" had gezet.
Nouja, misschien kan je ook nog 255 proberen dan.
Ik heb ook nog een scriptje beschikbaar dat elke 50s wat leest van de schijf, dan blijft ie altijd loaded.
Maar vanzelfsprekend gaat ie dan ook niet meer in spindown.
edit: Wat het Windows-equivalent is geen idee, het is iig het "APM level" dat je hiermee aanpast.

[ Voor 19% gewijzigd door N8w8 op 11-01-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
N8w8 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:39:
@Freakster86 (en @pcc),
Loadcycles en spindown zijn verschillende dingen.
Wat ikzelf iig doe (met andere schijven) is "hdparm -B254", daarmee ging loadcycle timeout van 15s naar 60s.
Officieel zou "hdparm -B255" die hele functie uitzetten, maar dat werkte bij mij niet iirc.
Maar als je zegt dat je "Never" instelde, dan is er kans dat ie 255 doet, in elk geval geen 254 lijkt mij.
Ik heb ook nog een scriptje beschikbaar dat elke 50s wat leest van de schijf, dan blijft ie altijd loaded.
Een loadcycle is een "head park" denk ik? Ik zal die eens checken, die wil je inderdaad niet onnodig vaak doen. Hier gebruik ik trouwens een spindown van 60 minuten. Eigenlijk komt het er dan op neer dat de schijven maar 1x tot 4x per dag een spindown doen. Scheelt gedurende de nacht in ieder geval wel wat stroom, maar je schijven slijten niet belachelijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
pcc schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Een deftige oplossing heb ik nog niet gevonden.
Ik heb nu een SSD als landing zone in gebruik en draai ieder uur HDPARM om de timeout/standby/.... in te stellen.
En welk hdparm commando gebruik je dan precies?
N8w8 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:39:
@Freakster86 (en @pcc),
Loadcycles en spindown zijn verschillende dingen (@savale, inderdaad, unloaded=geparkeerd).
edit: Wat het Windows-equivalent is geen idee, het is iig het "APM level" dat je hiermee aanpast.
Ik dacht juist dat ik met het uitschakelen van spindown onnodige 'head parking' zou voorkomen (en dus slijtage). Maar blijkbaar werkt dit dus anders? Of negeert de firmware de software? Eerste keer dat ik de term 'hdparm' tegenkom. Snelle google search (i.c.m. unraid) vind ik dit: https://forums.unraid.net...b=comments#comment-189752
-Z Disable Seagate auto-powersaving mode
Is dit niet de boosdoener? In plaats van -B?

En weet je misschien hoe je 'hdparm -B254' in unraid moet uitvoeren? Gok een script bij startup, maar hoe dat eruit moet zien (en of je dit commando per disk moet uitvoeren?)... Weer iets om me in te verdiepen :P
savale schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:51:
[...]

Een loadcycle is een "head park" denk ik? Ik zal die eens checken, die wil je inderdaad niet onnodig vaak doen. Hier gebruik ik trouwens een spindown van 60 minuten. Eigenlijk komt het er dan op neer dat de schijven maar 1x tot 4x per dag een spindown doen. Scheelt gedurende de nacht in ieder geval wel wat stroom, maar je schijven slijten niet belachelijk hard.
Dat was dus mijn redenatie. Geen spindown, iets meer stroomverbruik, maar minder slijtage door headparking.
Load Cycle Count is the number of times the head has been moved to the "parked" position. That typically happens when the drive is shut down or, in a laptop, it is powered down to save the battery.
Maar blijkbaar is het uitzetten van spindown in de software totaal nutteloos. De powersafe feature in de firmware blijft dus alsnog actief (de boel saboteren)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Freakster86, ja dat is dus anders, vandaar ook mn reactie :)
Het is vrij simpel; het zijn 2 verschillende manieren om energie te besparen.
Het ene regelt het draaien van de schijf, het andere het bewegen van de koppen.
Dus niet nutteloos, en ze saboteren elkaar niet, en nee de firmware negeert de software ook niet.
Het is gewoon een kwestie van het instellen zoals je wilt.

De spindown instellingen zijn om de spindown te veranderen.
Maar als je headparking wilt verminderen, dan moet je die APM instelling veranderen.
(Al is het wel zo dat er ook APM waarden zijn die spindown kunnen beinvloeden, maar met -B254/255 is dat ws niet van toepassing).

Bijv ikzelf heb de loadcycles zoveel mogelijk proberen te beperken, met "hdparm -B254" (maar soms kan je het dus ook helemaal uitzetten met -B255, maar werkt niet altijd. Het verschilt per schijf).
Maar daarnaast wil ik wel dat de schijf spindownt na n kwartier, met "hdparm -S180".
Geen idee wat -Z doet, maar het is min of meer algemeen bekend dat -B de loadcycles (headparks) regelt. Het imo meest relevante wat hij daar zegt over -Z is: "no experience in using it".

Ik weet helaas niks van Unraid. edit: Maar bij veel Linux distro's kan je opstart commando's in /etc/rc.local zetten. Desnoods voer je t handmatig uit in n terminal om te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door N8w8 op 11-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ik heb afgelopen week de laatste aanpassing aan mijn thuis servertje gedaan. Fujitsu D3643H bordje met G5400 processor, passief gekoeld, SSD voor OS en log files e.d., dikke 3.5" voor data. Voorheen draaide ik bijna 17W met een BeQuiet 350W voeding (3.5" spinning maar niet aktief). Via V&A vond ik een PicoPSU 90 met nette adapter. Nu zit ik op 12W met draaiende 3.5" disk. Geen spectaculaire verbetering, maar ik ben prima tevreden. Ten eerste omdat het systeem nu volkomen passief is. Ten tweede: de ATX voeding deed het weliswaar nog goed maar de vele jaren van 24/7 dienst beginnen te tellen en dan moet je er rekening mee houden dat hij op een gegeven moment bruut de geest geeft met eventueel verdere schade. Tevreden met de huidige status, geen verdere updates meer gepland. Voor verdere besparing zou ik naar volledig SSD of 2.5" disks moeten overstappen. SSD is te duur. Van de 2.5" zou ik er tenminste twee moeten gebruiken voor zelfde capaciteit en ik heb minder vertrouwen in de levensduur van de Seagate schijfjes. Nu is de setup simpel en degelijk en voor mij zuinig genoeg.
dabachata schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Tweedehands Premium desktop systemen van Dell, Lenovo, HP en al helemaal Fujitsu lijken mij dus echt een interessante koop. Ontworpen en uitvoerig getest voor intensief of 24/7 gebruik (iig vermeld in de omschrijving), efficiënte voedingen, met uitgebreidere chipsets maar ontworpen voor energy efficiency, bijna altijd een Intel i21x Ethernet aansluiting en afhankelijk van gewenste formaat ook 2 of 4 PCIe aansluitingen. (Lenovo heeft ook nog 1x PCIe x16 in z'n recente Tiny serie, de andere merken in Mini/Micro formaat geen PCIe aansluitingen)

Fujitsu heeft naast de Esprimo 95x lijn ook Celsius W en Celsius J5xx serie en Primergy TX1320 systemen die mogelijk interessant zijn voor gebruik als zuinige Home Server. (Celsius W blijkt héél inefficiënte voeding te hebben, Celsius J waarschijnlijk de E90+ uit de Esprimo lijn)

Extra pluspunt vind ik zelf dat de bovenvermelde systemen vanaf Haswell ook nog eens heel mooi ontworpen zijn, en daarbij ook nog eens ontworpen om heel erg stil te zijn. Ze zijn ook nog eens makkelijk tweedehands verkrijgbaar en daardoor ook makkelijk om aan reserveonderdelen te komen mocht er onverhoopt iets stuk gaan. En makkelijk te repliceren voor vrienden of lezers van dit Topic die graag tweedehands systeempje willen (Fujitsu minder goed verkrijgbaar tweedehands in NL maar in DE zijn er héél veel tweedehands te vinden)
Eens. Ik heb onlangs een gebruikte Fujitsu desktop E710 gekocht voor weinig. Het was mij om de voeding te doen. Die bleek niet standaard ATX dus uiteindelijk niet gebruikt (nu PicoPSU aangeschaft). Uit nieuwsgierigheid heb ik er een willekeurige 3.5" HDD in gehangen en Debian geinstalleerd. Het ding verbruikt na het opstarten nog maar 15W met een draaiende 3.5" disk (en nog 4x SATA vrij). Eigenlijk belachelijk zuinig, betrouwbaar en het kost geen drol. Mijn eigenbouw servertje is inmiddels nog een paar watt zuiniger. Maar achteraf bezien was ik onder de streep in TCO (aanschaf en energieverbruik) goedkoper uit geweest met een thuisservertje op basis van een standaard Fujitsu desktop systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@N8w8 Weer wat geleerd. :) Ik ga elders even advies inwinnen hoe ik dit specifiek in Unraid moet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

[quote]Freakster86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:19:
[...]

En welk hdparm commando gebruik je dan precies?

[...]

"c:\Program Files (x86)\hdparm\hdparm" -S 200 -B 129 hdc
"c:\Program Files (x86)\hdparm\hdparm" -S 200 -B 129 hdd
"c:\Program Files (x86)\hdparm\hdparm" -S 200 -B 129 hde
"c:\Program Files (x86)\hdparm\hdparm" -S 200 -B 129 hdf

En nog even ter vergelijking (het is niet dezelfde schijf maar wel 1 die gelijktijdig in gebruik is genomen en dezelfde problemen had):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK32WjOb4YQPNGo1XaR9xZrwekM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/er2FOHmp1ovDEotEZN1ae6UN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door pcc op 11-01-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@pcc, mss is er eoa reden dat die schijf "-B129" nodig heeft, maar mijn hdparm handleiding zegt iig:
"A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down)."
Dus bij 128 probeert ie (muv spindown modes) zo zuinig mogelijk te doen, dus dat betekent snel unloaden en dus veel loadcycles.
En 129 zit daar slechts eentje boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Antonius schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:42:
Eens. Ik heb onlangs een gebruikte Fujitsu desktop E710 gekocht voor weinig. Het was mij om de voeding te doen. Die bleek niet standaard ATX dus uiteindelijk niet gebruikt (nu PicoPSU aangeschaft). Uit nieuwsgierigheid heb ik er een willekeurige 3.5" HDD in gehangen en Debian geinstalleerd. Het ding verbruikt na het opstarten nog maar 15W met een draaiende 3.5" disk (en nog 4x SATA vrij). Eigenlijk belachelijk zuinig, betrouwbaar en het kost geen drol. Mijn eigenbouw servertje is inmiddels nog een paar watt zuiniger. Maar achteraf bezien was ik onder de streep in TCO (aanschaf en energieverbruik) goedkoper uit geweest met een thuisservertje op basis van een standaard Fujitsu desktop systeem.
Zit er op die E710 Desktop case ook een aluminium rechthoekige stikker met meer info over het systeem en de geïntegreerde voeding? Ben wel benieuwd welk type voeding er in zit.
De _10 en _20 lijnen hadden volgens mij optie E85+, E90+ en 0-Watt. Bij de nieuwere _5_ lijnen is de 0-Watt voeding trouwens hernoemd naar E95+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Ja er zit zo'n stikker op. Uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat er o.a. E85+ op staat, niet helemaal zeker. Ik kan er nu niet bij, zal het morgen even nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Als je zoekt op mijn naam kan je vergelijkbare resultaten vinden met een HP Deskpro 600 G2 SFF
SFF is small form factor met lage PCIe slots etc maar nog steeds groot vergeleken met de MFF
Die die was ook bijzonder zuinig met een 6de gen Intel CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fujitsu '85' is een gewone voeding (vgl met 80+ Silver/Gold), het is pas zuinig met 90+ en hoger. Die laatste zijn bij eerste aanschaf duur. Ze kunnen erg zuinig zijn, maar dat geldt voor een select groepje producten, waarbij zowel de voeding als het moederbord geoptimaliseerd is. Check de documentatie.

Je zult met desktop machines misschien nog wat BIOS aanpassingen moeten doen. Niet alles van Fujitsu is automatisch zuinig (zelfde geldt voor andere merken zoals Dell en HP).

Het voordeel van A-merken is dat ze voor bepaalde modellen of reeksen geen standaard ATX toepassen maar een 11V of 12V voeding, met on board DC-DC omzetting naar 3.3V en 5V - als daarin al voorzien is, want de uitbreidings- en aansluitmogelijkheden zijn beperkt. Het nadeel is dat zulke computers vaak een 'T' processor bevat, waardoor de performance al snel beperkt wordt door de oplopende temperatuur.

15W met 1x 3.5" disk is niet zuinig te noemen heden ten dage. Het zuinigste is 6W met Kontron D364x, of met bepaalde ASRock's 400 series 9 tot 10W (zie gepinde posts). 12W zonder disk is het normale verbruik van moederborden met 400 series met enige optimalisatie (zie tests hardware.info). Bijvoorbeeld bepaalde Gigabyte modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:01

PuijkeN

euhm ?

N8w8 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:23:
@pcc, mss is er eoa reden dat die schijf "-B129" nodig heeft, maar mijn hdparm handleiding zegt iig:
"A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down)."
Dus bij 128 probeert ie (muv spindown modes) zo zuinig mogelijk te doen, dus dat betekent snel unloaden en dus veel loadcycles.
Ik heb mijn Seagates op APM 254 staan, ze doen dan geen power saving... en dus ook geen head parking. Daarnaast draai ik -S 242 om ze na 1u in sleep te laten gaan.

Werkt tot nu toe perfect... en voor mij de ideale combo. Dus geen "interne" power savings door de schijf zelf maar wel sleep na 1u. Bij APM values lager had ik het probleem dat ze veel te vaak in STANDBY_B gingen (wat volgens mij headparking is). Ik heb schijven die 1+ jaar in gebruik zijn met een load cycle count lager dan 1000. Mijn slechtste schijf heeft 14k, sinds deze settings is dat op 9 maand ongeveer 500 omhoog gegaan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
N8w8 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:23:
Ik probeer dit te snappen, maar maakt het nou überhaupt uit welk cijfer je kiest? Ik kan niet achterhalen waar de cijfers achter het commando -B naar verwijzen, enkel dat je 1-255 kunt gebruiken.

Ik heb inmiddels een User Script gemaakt dat bij het opstarten van het array wordt gedraaid. In eerst instantie geprobeerd om -Z te gebruiken:

code:
1
2
#!/bin/bash
hdparm -Z /dev/sd*

* letter van de schijf in kwestie. Voor elke schijf dus een regel toevoegen.

Maar slechts één schijf accepteerde dit gek genoeg. De rest gaf de volgende melding:
code:
1
2
disabling Seagate auto powersaving mode
SG_IO: bad/missing sense data, sb[]: 70 00 05 00 00 00 00 0a 04 53 40 00 21 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Ik kan niet achterhalen wat hier misgaat. Iets met de controller of firmware? Geen idee. Uiteindelijk maar het script aangepast naar:
code:
1
2
#!/bin/bash
hdparm -B 255 /dev/sd*

En dat lijkt te werken :) Sinds het opstarten vanochtend zijn de LCC cijfers niet omhoog gegaan, waar dat voorheen dus ~25 of zelfs ~75 per uur was. Hopelijk hebben de schijven niet te veel geleden, al baal ik een beetje dat één schijf al de 175.000 is gepasseerd. Maar goed.

@mrmrmr Mogelijk interessant om een stukje over "hdparm" toe te voegen aan de TS? Als asterix bij het gebruiken van de 5TB Seagate schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Freakster86 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik probeer dit te snappen, maar maakt het nou überhaupt uit welk cijfer je kiest? Ik kan niet achterhalen waar de cijfers achter het commando -B naar verwijzen, enkel dat je 1-255 kunt gebruiken.
In principe staat in de post die je quote al beschreven wat verschillende waarden doen. Er zijn 2 ranges van waarden: 1-127 en 128-254. Binnen de range geldt dat een lagere waarde leidt tot agressievere energiebesparing, en een hogere waarde tot meer prestaties. In de praktijk betekent agressieve energiebesparing dat de schijf zeer snel aan head parking doet, en als je het instelt op hogere prestaties dat de leeskoppen vaker boven de schijf blijven wachten op een nieuwe opdracht. De eerste range kies je als je nog wel gebruik wil maken van spindown, de tweede als je dat uit wilt schakelen. De waarde 255 heeft niet een heel goed gedefinieerd gevolg (het zet APM uit, maar wat de disk dan doet is aan de fabrikant).

Naast -B stel ik meestal ook -M en -S in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Even een iets algemenere vraag in dit topic. Wanneer denken jullie dat het kantelpunt er aan zit te komen om van legacy HD's over te stappen naar SSD's? En dan voor grotere array's van rond de 100TB.

Iedereen denkt wel eens over zijn volgende build na, terwijl de huidige nog ruim voldoet, en daarbij kwam bij mij dus deze vraag naar boven. Wanneer gaan we voor grote storage over op SSD? Prijzen voor kleine SSD's <1TB zijn wel enorm gedaald maar de 4TB modellen blijven duur.

Evident is dat dan het energieverbruik flink zal dalen. Wel een lekker idee als je al je storage gewoon 24*7 aan kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freakster86 Er zijn in dit topic veel mensen met verschillende hdparm parameters in de loop van de jaren. Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik vooral SSD's gebruik onder Linux met eigen hardware, als iemand het grondig kan uitzoeken en onderbouwen vind ik het prima om het op te nemen of er naar te verwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
dabachata schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:06:
[...]

Zit er op die E710 Desktop case ook een aluminium rechthoekige stikker met meer info over het systeem en de geïntegreerde voeding? Ben wel benieuwd welk type voeding er in zit.
De _10 en _20 lijnen hadden volgens mij optie E85+, E90+ en 0-Watt. Bij de nieuwere _5_ lijnen is de 0-Watt voeding trouwens hernoemd naar E95+.
De sticker zegt E85+. Het BIOS heeft staggered spinup optie voor de 5 SATA kanalen. Piekstromen bij opspinnen van fysieke disks kunnen daarmee gespreid worden.
mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:23:
Fujitsu '85' is een gewone voeding (vgl met 80+ Silver/Gold), het is pas zuinig met 90+ en hoger. Die laatste zijn bij eerste aanschaf duur. Ze kunnen erg zuinig zijn, maar dat geldt voor een select groepje producten, waarbij zowel de voeding als het moederbord geoptimaliseerd is. Check de documentatie.

Je zult met desktop machines misschien nog wat BIOS aanpassingen moeten doen. Niet alles van Fujitsu is automatisch zuinig (zelfde geldt voor andere merken zoals Dell en HP).
Dat is een goed punt. Op basis van mijn ervaringen met het D3643H bordje was ik er van uit gegaan dat de standaard opties al max zuinig waren. Als ik er aan toe kom zal ik de BIOS instellingen nog eens nalopen.
Het voordeel van A-merken is dat ze voor bepaalde modellen of reeksen geen standaard ATX toepassen maar een 11V of 12V voeding, met on board DC-DC omzetting naar 3.3V en 5V - als daarin al voorzien is, want de uitbreidings- en aansluitmogelijkheden zijn beperkt. Het nadeel is dat zulke computers vaak een 'T' processor bevat, waardoor de performance al snel beperkt wordt door de oplopende temperatuur.
De voeding van max 250W heeft inderdaad twee keer 12V 15A lijnen en een keer 11V 1A. De overige voltages worden op het moederbord gemaakt. De voeding naar HDD's gaat vanaf het moederbord. De processor is geen T model, het is een gewone i3-3220. Geen snelheidsmonster maar ook niet veel trager dan de veel geprezen Pentium Gold G5400 (zelfde aantal cores, snelheidsverschil orde van grootte 20%). Mijn servertje bijvoorbeeld dient puur als fileserver. Daar is de processor met ruime marge snel zat voor. De vorige versie draaide op een mager Intel Atom bordje. Die trok de gigabit verbinding al gemakkelijk vol.
15W met 1x 3.5" disk is niet zuinig te noemen heden ten dage. Het zuinigste is 6W met Kontron D364x, of met bepaalde ASRock's 400 series 9 tot 10W (zie gepinde posts). 12W zonder disk is het normale verbruik van moederborden met 400 series met enige optimalisatie (zie tests hardware.info). Bijvoorbeeld bepaalde Gigabyte modellen.
Dat ben ik met je eens. Maar mijn punt is dat ik voor de zuiniger hardware zoveel meer betaald heb dat het zich haast niet terug verdient. Ik heb voor mijn server upgrade rond €200 uitgegeven, voor het Fujitsu D3643H moederbord, Pentium Gold 5400, passief koelblok, een reepje DDR4 en een picoPSU. De D710 kostte me ongeveer €45, een verschil van €155. Ik zie een verschil in idle stroomverbruik van 5 tot 13W afhankelijk van het geïnstalleerd OS software. Laten we eens uitgaan van 10W verschil. Dat scheelt €20 per jaar. Terugverdientijd van 155/20 is dan al bijna acht jaar. Achteraf gezien kan dat goed uit. Onder Debian Linux is het verschil nog kleiner. En dan reken ik niet mee dat ik ook nog een nette Lian Li mini tower en een werkende BeQuiet voeding had kunnen verpatsen via V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:33:
@Freakster86 Er zijn in dit topic veel mensen met verschillende hdparm parameters in de loop van de jaren. Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik vooral SSD's gebruik onder Linux met eigen hardware, als iemand het grondig kan uitzoeken en onderbouwen vind ik het prima om het op te nemen of er naar te verwijzen.
Voor nu lijkt me in ieder geval een waarschuwing / vermelding van hdparm in de TS op zijn plaats. Zeker omdat de 2,5" (5TB) schijven hier veel worden gebruikt en aangeraden. De post van pcc in "Het grote zuinige server topic - deel 2" maakt gelijk duidelijk wat er gebeurt als je niks doet. In de TS wordt de term hdparm nu geen enkele keer genoemd.

@pcc gebruikt Windows, ik gebruik Unraid. Dus ongeacht welk systeem, je _moet_ er blijkbaar iets mee doen als je deze schijven gebruikt. Een waarschuwing i.c.m. een vermelding van de zoektermen "hdparm" "load cycle count" of "lcc" lijken me voor nu een goed begin. Mogelijk dat dit dan later uitgebreid kan worden.
Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.