Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:26
Allen hartelijk bedankt voor de adviezen! Zo blijkt toch maar weer hoe geweldig dit forum is. Ik heb nu met de kerst even niet de gelegenheid om op alles te reageren. Ik ga eerst even flink wat lezen en kom daarom later met een reactie op alle tips en adviezen.

Alle reacties worden in ieder geval zeer gewaardeerd!

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 25-12-2020 16:20 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Ik heb zojuist gezocht op Serve The Home STH en TinyMiniMicro maar volgens mij heeft nog niemand over dit project gepost:

https://www.servethehome....icro-home-lab-revolution/

YouTube: STH Project TinyMiniMicro Home Lab Revolution Introduction

Idle 9W-12W verbruiken ze volgens de metingen die ze hebben uitgevoerd.

EliteDesk ProDesk ThinkCentre OptiPlex NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Vanaf welke generatie/welk jaar heb je eigenlijk bij Intel processoren die echt weinig gebruiken in Idle, bij Intel Core i3 i5 i7 voor bovenstaande oplossingen? En bij Intel Celeron en Pentium voor die tweedehands NUC's Zbox BeeBox Cubi GigaByte GB Brix etcetera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:23
Mijn 6de gen i7 was al behoorlijk zuinig bij idle.
Verder terug weet ik niet uit ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dabachata
Haswell was op weg, maar nog lang niet voldoende. Dat lag meer aan de moederborden en chipsets dan aan de processoren. Vanaf 7th gen (Skylake) zijn borden op het huidige zuinigheidsniveau (referentiebord: Fujitsu D3417-B), maar moederborden van andere merken hebben pas bij de laatste 9th en 10th gen processoren meer zuinigheid gevonden, op een aantal basic moederborden. Het zuinigste op dit moment is Kontron Fujitsu D3643-H, D3642-B en D3644-B familie. Die kunnen 1151 processoren aan tot en met Coffee Lake en ze zijn 3W of 50% zuiniger. Er zijn nog geen 10th gen desktop borden bekend die dat kunnen evenaren of erbij in de buurt komen.

Er is een variatie in het verbruik bij Intel NUC's. NUC's bevatten een brede variatie aan processoren, maar ook bijvoorbeeld in opslag (MMC, SSD) en wel of niet zuinig.

i7 is meestal zwaar overkill voor een server tenzij je specifieke zware processen gaat doen zoals video rendering, conversie. Een Pentium kun je vergelijken met een 4 core Haswell.

9-12W is hetzelfde als een wel tot niet geoptimaliseerd doorsnee Skylake bord. Het formaat zegt niet veel over zuinigheid. Veel A-merken brengen de "nodes" uit met 'T' processoren. Dat doen ze omdat die kleine formaten ondermaatse koeling hebben, waardoor je zulke processoren niet lang op topsnelheid zal zien draaien, omdat ze automatisch terugschakelen. Dat is dus niet zo handig/verstandig. Wat wel goed is, is dat de voeding van dergelijke systemen vaak een 12V of 19V adapter is in combinatie met een on board of aparte DC-DC voeding. Dat scheelt in de hoge overhead die ATX voedingen hebben bij lage belastingen. Maar toch is 9W niet bijzonder als de mATX concurrentie 3W lager haalt en zelfs 6W lager bij die zuinige Fujitsu's in basisconfiguratie. Het verbruik hangt sterk af van wat er precies getest is. Bijvoorbeeld met of zonder hard disk.

Over het algemeen zijn mATX systemen het aantrekkelijkst qua verbruik. Desnoods een mini-ITX Coffee Lake of 10th gen met een wat hoger verbruik, maar nog wel omstreeks 3W minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
dabachata schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:56:
Ik heb zojuist gezocht op Serve The Home STH en TinyMiniMicro maar volgens mij heeft nog niemand over dit project gepost:

https://www.servethehome....icro-home-lab-revolution/

YouTube: STH Project TinyMiniMicro Home Lab Revolution Introduction

Idle 9W-12W verbruiken ze volgens de metingen die ze hebben uitgevoerd.

EliteDesk ProDesk ThinkCentre OptiPlex NUC
Ik ben/was er mee bekend. Voor een ESXi machine’tje was het handig geweest.

Het zijn leuke thuisserver bakjes maar als je een beetje storage er aan wilt vind ik ze niet zo praktisch.

Al besef ik hier steeds meer en meer dat door het gebruik van docker en andere software pakketten de nood voor een ESXi nihil aan het worden is en ik alles op mijn NAS-server kan draaien.

OpenHAB moet hier nog uit (stabiel maar gigantisch *** om te onderhouden en interfacen) en InfluxDB en Grafana nog omgooien en dan ben ik er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Dank voor alle reacties! @HyperBart Ik zal even proberen toe te lichten waarom ik een 'server' wil, wat voor mij wel en niet belangrijk is.

Voor mij wordt het voornamelijk Home Assistant, gerelateerde programma's, PfSense, Pi Hole, misschien VPN, misschien Windows 10 dat ik op het systeem wil gaan draaien ; geen Plex/Mediaserver, geen Surveillance Cams, geen NAS/FileServer/HDD . Een TinyMiniMicro/NUC-achtig systeem met een recente Intel Celeron, Pentium of Core i3 processor zou dus moeten voldoen.
Ik heb ook gekeken naar tweedehands purpose-build servers formaat 1U of TinyMiniMicro maar die lijken allemaal veel meer stroom te verbruiken. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het graag :) (Stijl SuperMicro E200, Fujitsu Primergy TX1320, 1U)
mrmrmr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:52:
@dabachata
9-12W is hetzelfde als een wel tot niet geoptimaliseerd doorsnee Skylake bord. Het formaat zegt niet veel over zuinigheid. Veel A-merken brengen de "nodes" uit met 'T' processoren. Dat doen ze omdat die kleine formaten ondermaatse koeling hebben, waardoor je zulke processoren niet lang op topsnelheid zal zien draaien, omdat ze automatisch terugschakelen. Dat is dus niet zo handig/verstandig. Wat wel goed is, is dat de voeding van dergelijke systemen vaak een 12V of 19V adapter is in combinatie met een on board of aparte DC-DC voeding. Dat scheelt in de hoge overhead die ATX voedingen hebben bij lage belastingen. Maar toch is 9W niet bijzonder als de mATX concurrentie 3W lager haalt en zelfs 6W lager bij die zuinige Fujitsu's in basisconfiguratie. Het verbruik hangt sterk af van wat er precies getest is. Bijvoorbeeld met of zonder hard disk.

Over het algemeen zijn mATX systemen het aantrekkelijkst qua verbruik. Desnoods een mini-ITX Coffee Lake of 10th gen met een wat hoger verbruik, maar nog wel omstreeks 3W minder.
@mrmrmr Dank voor je reactie! Dank ook voor de zeer bruikbare topicstarter!!!
De 9W-12W die ik noemde heb ik uit het gelinkte artikel TinyMiniMicro gehaald. Volgens mij is dat Idle verbruik gemeten bij stopcontact, dus hele systeem met OS op SSD geïnstalleerd, zonder HDD aangesloten.
Ik begrijp uit je reactie niet of de 12W 9W 6W 3W (lager) verbruik nu betrekking heeft op enkel het moederbord of het hele systeem. Zou je dit kunnen specificeren?

Wat verbruikt een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Mini-ITX met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact?
En hoeveel zuiniger is een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Micro-ATX (µATX) met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact? (Enige verschil Micro-ATX ipv Mini-ITX, maar verder zelfde setup, muv waarschijnlijk de PicoPSU ipv externe 12V/19V voeding)

Skylake 7th Gen zijn dus ook de eerste processoren die LGA 1151 socket moederbord gebruiken en AES NI New Instructions ondersteunen bij de Celeron en Pentium processoren.

@mrmrmr Misschien even in de topicstarten bij moederbord/processor benoemen dat van de Comet Lake 10th generatie met LGA 1200 socket nog geen moederborden (bekend) zijn die qua stroomverbruik in de buurt komen van de LGA 1151 Skylake Kaby Lake Coffee Lake zuinige moederborden, en dat qua processoren de G6400 Comet Lake niet significant beter is dan de G4560 Skylake (enige verschil lijkt iets hogere klokfrequentie en iets grotere memory bandwidth)

Behoefte komt voornamelijk vanuit de wens om Home Automation via Home Assistant te gaan regelen. Ik wou daartoe een Raspberry Pi 3B tweedehands aanschaffen maar na veel lezen op Home Assistant forum hier op Tweakers en op Home Assistant website werd het me steeds duidelijker dat heel veel/de meeste Home Assistant gebruikers overstappen op/altijd al gebruik maken van een NUC, server of ander Intel based systeem, met daarbij Home Assistant in Docker of in Proxmox/ESXi. Naast Home Assistant draaien ze dan op hetzelfde systeem vaak andere programma's erbij: Zigbee2mqtt, PfSense, Pi Hole, Grafana, InfluxDB, Node-Red meer gerelateerd aan Home Assistant, en vaak nog andere zaken naar persoonlijke behoefte. Raspberry Pi had vaak niet genoeg processing power en geeft vaak problemen met SD kaart. Reden voor mij om naar alternatief voor Pi 3B te kijken, welke niet te veel kost in aanschaf (max €250) en zuinig is in gebruik (<15W idle) Tweedehands voor mij geen enkel issue, zo lang ze maar in goede staat zijn en zuinig in gebruik (Ik gebruik nu al jaren een tweedehands HP EliteBook 810 G3 en ben er extreem blij mee)

[ Voor 23% gewijzigd door dabachata op 27-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dabachata Het gaat om het basisverbruik, dat is het verbruik zonder hard disks, met een SSD (bijvoorbeeld een Samsung 840 EVO, die hebben een zeer laag idle verbruik), een monitor in slaapstand en toetsenbord en muis aangesloten. Dat is een wisselstroommeting inclusief voeding, dus aan de stekker, gemeten met een redelijk nauwkeurige energiemeter.

Het laagste verbruik van een compleet desktop systeem zoals de genoemde Fujitsu moederborden is 3W. Dat loopt dat op naarmate je componenten toevoegt. Een 3.5" hard disk bijvoorbeeld kan al minstens evenveel verbruiken als de rest van het systeem. Het is vooral de idle low power modes van subsystemen zoals SATA, USB, PCIe die zorgen voor een laag verbruik. Daarnaast moet het moederbord het ook ondersteunen. Sommige moederborden doen alleen het minimale. Naast de BIOS ondersteuning moet het moederbord ook daadwerkelijk actie ondernemen om het verbruik terug te schroeven in idle of low power modes.

In deel 3 komt een nieuwe topic start. Zodoende blijft de huidige (deels uit 2016) staan en kan die nog worden gebruikt om dingen terug te zoeken. We maken gebruik van de pinned posts, dat zijn vooral posts waarin metingen worden vermeld die zijn gedaan door tweakers, ook van 10th gen. Daardoor is de topic altijd up to date en kun je sneller gegevens terugvinden van bepaalde zuinige systemen.

Ik heb nog geen bruikbare meting gezien van de G6400 en de opvolger van de D36x serie verwacht ik niet binnen 12 maanden (misschien begin 2022).

De DC processormetingen van hardware.info komen op mij niet erg betrouwbaar over omdat ik vermoed dat er sprake is van onnauwkeurigheid door de variërende belasting van het besturingssysteem Windows en omdat BIOS instellingen niet tevoren worden geoptimaliseerd. Dat kan zoveel invloed hebben dat de meting niet geschikt is voor vergelijkingen. Ook het gebruik van drivers heeft invloed. Om de invloed van dergelijke variabelen te beperken pas ik Windows aan zoals hier beschreven: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
mrmrmr schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:46:
@dabachata Het gaat om het basisverbruik, dat is het verbruik zonder hard disks, met een SSD (bijvoorbeeld een Samsung 840 EVO, die hebben een zeer laag idle verbruik), een monitor in slaapstand en toetsenbord en muis aangesloten. Dat is een wisselstroommeting inclusief voeding, dus aan de stekker, gemeten met een redelijk nauwkeurige energiemeter.

Het laagste verbruik van een compleet desktop systeem zoals de genoemde Fujitsu moederborden is 3W.
Wauw OK dat is véél zuiniger dan ik uit het me inlezen op dit forum en wat zoeken online had voorgesteld. Ik had begrepen dat een Raspberry Pi 3B iets van 5W à 6W verbruikt in Idle en dat als ik voor een Intel systeem zou kiezen rond de 10W in Idle erg zuinig zou zijn! Maar 3W is geniaal! _/-\o_

Heel duidelijk ook de uitleg over hoe ultra-zuinige moederborden werken, en elders in het topic dat je je ervan van moet vergewissen dat alle onderdelen van het systeem specifiek gekozen moeten worden op ondersteuning low power mode, EEE

Ik ga zeker die pinned posts lezen! Had er één voorbij zien komen en vond t al erg interessant overzicht van gemeten stroomverbruik en ben er nu net achter hoe ik weergave van Pinned Posts kan selecteren :) Zag ook na opnieuw lezen topic starter dat je Pinned Posts daarin vermeld maar in een groen balkje en had daar over heen gelezen ... Dus ook weer opnieuw de Topic Starter aandachtig lezen..

@mrmrmr Dank voor al je bijdragen aan dit topic!!! Las net ook weer aantal posts van je over PCI-e NIC's en stroomverbruik in dit topic, na proberen uit te vogelen waar EEE nou weer voor staat ... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35

GaMeOvEr

Is een hork.

dabachata schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:24:
[...]

Wauw OK dat is véél zuiniger dan ik uit het me inlezen op dit forum en wat zoeken online had voorgesteld. Ik had begrepen dat een Raspberry Pi 3B iets van 5W à 6W verbruikt in Idle en dat als ik voor een Intel systeem zou kiezen rond de 10W in Idle erg zuinig zou zijn! Maar 3W is geniaal! _/-\o_
Let wel, die 3 Watt is onder super-optimale omstandigheden, met niet veel disken/SSDs, een dual-core CPU, monitor, toetsenbord en muis losgekoppeld etc.

Echter, er zijn genoeg mensen die hier zonder problemen tussen de 5-7 Watt draaien, dus vergelijkbaar met een Pi, echter veel meer performance beschikbaar als het nodig is.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
[b]GaMeOvEr schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:30:[
Let wel, die 3 Watt is onder super-optimale omstandigheden, met niet veel disken/SSDs, een dual-core CPU, monitor, toetsenbord en muis losgekoppeld etc.
@mrmrmr schreef nu juist
Het gaat om het basisverbruik, dat is het verbruik zonder hard disks, met een SSD (bijvoorbeeld een Samsung 840 EVO, die hebben een zeer laag idle verbruik), een monitor in slaapstand en toetsenbord en muis aangesloten. Dat is een wisselstroommeting inclusief voeding, dus aan de stekker, gemeten met een redelijk nauwkeurige energiemeter.
Niet dat ik 24/7 een monitor in slaapstand, toetsenbord en muis aangesloten wil hebben op zo'n home server maar jullie lijken elkaar wel tegen te spreken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dabachata schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:35:
[...]

@mrmrmr schreef nu juist
[...]

Niet dat ik 24/7 een monitor in slaapstand, toetsenbord en muis aangesloten wil hebben op zo'n home server maar jullie lijken elkaar wel tegen te spreken ...
Misschien een formuleringsdingetje. Echter van de posts die ik in dit topic zie langskomen zie ik mensen die rond de 3 Watt uitkomen niet heel vaak. Tussen de 5 en 7 Watt zie ik met grote regelmaat. Hangt natuurlijk van specifieke situaties en configuraties af, (gebruikte CPU, mobo, OS, 1x SSD of meerdere disks/SSDs, etc) maar dat zie je dan wel langskomen bij de pinned posts. :)

[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-12-2020 11:46 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dabachata schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:35:
Het basisverbruik onder idle is inderdaad met muis en toetsenbord aangekoppeld. De truuk is dat die (lees USB) ook in low power stand worden gezet. Maar dat lukt niet altijd, het hangt af van de ondersteuning van moederbord en besturingssysteem. De Fujitsu D3643-B (Coffee Lake) kan dat. Met andere woorden, loskoppelen van het toestenbord en de muis levert geen meetbare winst op. Voorheen, bij een Skylake platform, kon dat nog niet.

Voor de vergelijkingswaarde gaat om die testomstandigheden. Bijkomende soft- en hardware zorgen voor een hoger verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 28-12-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Het blijft toch een nadeel van Fujitsu moederborden dat ze heel moeilijk opstarten via USB stick. Dezelfde sticks die in het verleden uiteindelijk werkte doen dat nu ook niet meer (een laptop werkt daar wel mee).

Ik heb nu geen sticks meer om te proberen. Valt er nog iets aan/uit te zetten in de bios? Zelfs in de bios zie ik niet dat ze sticks zijn herkend.

edit: power kabel voor de harde schijven disconnected. Nu herkent het wel usb sticks!
Ontdekt omdat ik het vervelend vond dat bij elke gefaalde poging een reboot stroom van de schijven haalt, die juist net zijn gaan spinnen. Dan hoor je zo een scherp geluidje van de schijven.

[ Voor 28% gewijzigd door Jazco2nd op 28-12-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jazco2nd schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:02:
Het blijft toch een nadeel van Fujitsu moederborden dat ze heel moeilijk opstarten via USB stick. Dezelfde sticks die in het verleden uiteindelijk werkte doen dat nu ook niet meer (een laptop werkt daar wel mee).

Ik heb nu geen sticks meer om te proberen. Valt er nog iets aan/uit te zetten in de bios? Zelfs in de bios zie ik niet dat ze sticks zijn herkend.
Hier geen probleem? Moet voor m'n unraid boot wel uefi modus aanvinken, anders boot hij niet van stick..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:12
Had het hier ook al eens gepost, mbt verbruik.
Ik heb een nuc8i3 met Windows 10 die met 1 ssd en 1 sata disk een verbruik heeft van 4W.
Enige proces dat er nu nog op draait is NVR software voor ip-camera’s, bijna idle dus.

Nu heb ik dit gemeten met een cresta meter, geen flauw idee of die betrouwbaar is.

Ik heb hiervoor echt heel weinig moeite gedaan, alleen wat services uitgezet.

Ik wil m’n 2.5” nog vervangen door een zuinige ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
Mars Warrior schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:04:
[...]

Dat is wel heel mooi. Die 40% is op 4 cores, dus voor 1 core is het 10%. Linux rekent vreemd wat dat aangaat.

Kun je aangeven wat je draait dan, versie k3s, aantal nodes, etc.?

Bij mij is k3s server het probleem proces, en daar ben ik niet de enige in, dus ben wel benieuwd naar jou config. Zo zuinig als een Docker Swarm zal het nooit worden, maar die load van jou is gewoon netjes voor een zuinige server _/-\o_
Dan nu eindelijk eens een post met het verbruik van beide servers:

Kubernetes host
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Zwart€ 120,46€ 120,46
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,69€ 11,69
2VentilatorenNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,90€ 29,80
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 56,22€ 56,22
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,43

Interval per uur, afgelopen 7 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9UlKgdEN71Lg2k-3hpxYSh48og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnDu4i1ZAegchwGRH7alpqCD.png?f=fotoalbum_large

Schommelt tussen de 20 en 25 Watt.
Er draaien aardig wat containers op deze single-node k8s host, dus alsnog erg blij met deze waardes.

Storage server
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,-€ 4,-
4Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 403,60
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,36€ 31,36
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 75,31€ 75,31
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,82

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5qhL9PcH7QyjLM9AClLC8vmDXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JiD1YVQPPzQcrppKDoCKfZhT.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk blijft hij altijd onder de 12 Watt. Niet raar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jipje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52
Kaspers schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:14:
[...]

Dan nu eindelijk eens een post met het verbruik van beide servers:

Kubernetes host
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
2VentilatorenNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,90€ 29,80
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 56,22€ 56,22
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,43

[Afbeelding]

Schommelt tussen de 20 en 25 Watt.
Er draaien aardig wat containers op deze single-node k8s host, dus alsnog erg blij met deze waardes.

Storage server
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,-€ 4,-
4Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 403,60
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,36€ 31,36
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 75,31€ 75,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,82

[Afbeelding]

Eigenlijk blijft hij altijd onder de 12 Watt. Niet raar!
Supermooie setup en metingen :)
Ik heb je posts teruggelezen, maar ik kon het niet echt vinden. Waarom heb je twee aparte servers? Zou het qua load niet op 1 machine kunnen draaien of wil je graag je Kubernetes workloads gescheiden houden van je file-server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
jipje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:28:
Supermooie setup en metingen :)
Ik heb je posts teruggelezen, maar ik kon het niet echt vinden. Waarom heb je twee aparte servers? Zou het qua load niet op 1 machine kunnen draaien of wil je graag je Kubernetes workloads gescheiden houden van je file-server?
Dank en goeie vraag (y).

Qua load zou het absoluut allemaal op 1 machine kunnen.
Sterker nog: het zou de performance vast ten goede komen, want ik heb wel een paar NFS mounts gemaakt tussen de ZFS filesystems op de storage machine (die ik toegangkelijk maak via NFS) en de pods op de k8s host, zoals Plex (media mounts), SABnzbd (downloads target), en een paar webdav services voor familieleden die 't voor hun als cloudopslag gebruiken.

Omdat de k8s machine erg essentieel begint te worden, gezien ik er onder meer op draai:
- aansturen verlichting
- aansturen mechanische ventilatie (essentieel is overigens de vraag)
- aansturen verwarming
- bitwarden vault (ook familieleden)
- hosting tweetal websites
- software voor cloud-gebruik (filerun, tip)
- dns-over-https

waardoor ik het een geruststellende gedachte vind, dat ik binnen een vrij kort tijdsbestek de gehele k8s-configuratie draaiende heb op de storage machine (doordat ik dagelijks een backup maak van de k8s-configuratie) en er daardoor weinig downtime is.

Ik heb overigens ook een high-availability k8s cluster configuratie, met twee nodes (deze 2 machines) overwogen, maar dan moet er nog een loadbalancer voor. En zo high-available hoeft het nou allemaal ook niet te zijn. Onderhoudsgemak is niet onbelangrijk, en dit is allemaal goed te overzien. Kubernetes maakt het voor mij onderhoudsvriendelijker, dan alles in losse docker containers op een enkele ubuntu machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:45
SteveH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:38:
Geloof dat ik dan toch eerst maar even opzoek ga naar een andere case voor dat ik mijn skills ga testen
Uiteindelijk toch gewoon de slijfschijf erin gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rmdui0tKVLlHXI63qGLzKkPhZoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COd962LYMCoI2r0Ngliy7Umf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu komt het volgende probleem. Probeer het frontpanel aan te sluiten van de Fujitsu Fujitsu D3643-H en heb het verloop kabeltje van supermicro. Kan echter alleen het volgende plaatje vinden in de documentatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7mA2kOdWnDNERGtOKsXVwTYAZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ed6NSHpl10ZmMod2UdsiaaaP.png?f=user_large

In dit forum wordt wel verschillende documentatie genoemd maar de ftp site van Fujitsu bestaat niet meer en dit is alles wat ik kan vinden bij kontron. Is dit het? Ik heb bijv op het verloop kabeltje voor de power led een 3 voudige jumper zitten. Ook zitten er aansluitingen voor de netwerk ledjes (2x), en voor de powerfail, maar ik heb geen flauw idee hoe en waar ik dat moet aansluiten. Iemand wat betere documentatie of beschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SteveH Het plaatje van de front panel is ondersteboven, als je het omdraait komt het overeen met het plaatje van het moederbord. Dat het ondersteboven is kun je zien aan de plaats van de jumper (brugaansluiting).

LED's zijn richtinggevoelig, het werkt alleen als je de + en - goed aansluit. De pijl wijst naar de - aansluiting. Alle aansluitingen zijn horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@SteveH : Die netwerkledjes en fault ledjes kun je niet aansluiten, jouw moederbord heeft daar geen aansluitingen voor. Dus je komt niet verder dan power button, reset button, power LED en HDD LED. :)

Zelf heb ik wel een SuperMicro moederbord en daar zitten inderdaad specifieke aansluitingen op voor de netwerk 1/2 LEDjes en het Fault LEDje. (Die ik gelukkig ook op mijn kast heb)

Wat betreft de Power LED van de kast, is het een 3 voudige jumper die ook 3 voudig bekabeld is, of zit er alleen een loze pin tussen? Want als er een loze pin tussen zit kun je hem gewoon doorknippen met een zijkniptang.

[ Voor 24% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-12-2020 17:07 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 12:52
Welke CPU raden jullie aan ? (en bijhorend moederbord)
Zelf aan het twijfelen tussen de G6600 of een i3.
Zal voornamelijk gebruikt worden als fileserver, wie weet ooit eens een rust servertje ofzo (voor mezelf en een paar vrienden)
Heb hier zelf nog 16gb ddr4 2400 liggen alsook een HAF 922 die desnoods tijdelijk gebruikt kan worden.
Goedkope voeding voldoende ?

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
FragDAnvers schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:17:
Welke CPU raden jullie aan ? (en bijhorend moederbord)
Zelf aan het twijfelen tussen de G6600 of een i3.
Zal voornamelijk gebruikt worden als fileserver, wie weet ooit eens een rust servertje ofzo (voor mezelf en een paar vrienden)
Heb hier zelf nog 16gb ddr4 2400 liggen alsook een HAF 922 die desnoods tijdelijk gebruikt kan worden.
Goedkope voeding voldoende ?
Als je puur voor een fileserver gaat, is volgens mij een G6600 de beste optie als het om zuinigheid gaat. Ik gebruik zelf de G6400 voor een fileserver en een aantal Docker containers (o.a. Pi-Hole). Ik heb weliswaar nog niets gemeten, maar gevoelsmatig werkt het behoorlijk snel.

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
@GaMeOvEr @mrmrmr Dank voor jullie aanwijzingen en adviezen. Probleem is dat hij niet wil opstarten. Je zou toch minimaal een bios moeten zien verschijnen?
@mrmrmr zou het bord moeten piepen als hij opstart of zit er geen speaker op?
Er zit een 20 pins voeding in en een 24 pins connector op het mobo. Dat zou toch geen probleem moeten zijn? hdd hoor ik opstarten. Ik heb het geprobeerd met de voeding van een andere PC die wel 24 pins was maar ook dan gebeurt er niets.
Is het nog van belang welke video uitgang standaard wordt uitgestuurd? Ik heb nu dvi -> hdmi aangesloten.
Andere suggesties voor test? is er iets om te kijken of je mobo echt kapot is? Ik heb al het geheugen eruit gehaald maar dan veranderd er niets. Je zou in normale gevallen dan flink wat piepen moeten horen maar dit is natuurlijk een apart bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:34:
@GaMeOvEr @mrmrmr Dank voor jullie aanwijzingen en adviezen. Probleem is dat hij niet wil opstarten. Je zou toch minimaal een bios moeten zien verschijnen?
@mrmrmr zou het bord moeten piepen als hij opstart of zit er geen speaker op?
Er zit een 20 pins voeding in en een 24 pins connector op het mobo. Dat zou toch geen probleem moeten zijn? hdd hoor ik opstarten. Ik heb het geprobeerd met de voeding van een andere PC die wel 24 pins was maar ook dan gebeurt er niets.
Is het nog van belang welke video uitgang standaard wordt uitgestuurd? Ik heb nu dvi -> hdmi aangesloten.
Andere suggesties voor test? is er iets om te kijken of je mobo echt kapot is? Ik heb al het geheugen eruit gehaald maar dan veranderd er niets. Je zou in normale gevallen dan flink wat piepen moeten horen maar dit is natuurlijk een apart bordje.
Kan je het moederbord eens uit de case halen en dan proberen? Als ik de foto's zie dan lijkt het alsof er geen gebruik gemaakt is van voetjes onder het moederbord.
Als het moederbord uit de case is, enkele voeding en interne speaker aansluiten. Om het toestel aan te zetten, sluit je de 2 pinnetjes van power even kort.

[ Voor 6% gewijzigd door pcc op 29-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
pcc schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:39:
[...]

Kan je het moederbord eens uit de case halen en dan proberen? Als ik de foto's zie dan lijkt het alsof er geen gebruik gemaakt is van voetjes onder het moederbord.
Als het moederbord uit de case is, enkele voeding en interne speaker aansluiten. Om het toestel aan te zetten, sluit je de 2 pinnetjes van power even kort.
Hoi @pcc ik had wel voetjes gebruikt maar heb je test uitgevoerd en er 2 voetjes bijgeplaatst ivm stabiliteit bij het indrukken van geheugen. Daarnaast heb ik een meegeleverd isolatie vel eronder liggen in de kast. Maar maakt geen verschil. Ik hoor of zie niets (alleen de fan in de voeding hoor je)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqGOudXmKEcwkXS9MSi8syb9ls4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asQTqG8JIIwltAVOII39OJFa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:04:
[...]

Hoi @pcc ik had wel voetjes gebruikt maar heb je test uitgevoerd en er 2 voetjes bijgeplaatst ivm stabiliteit bij het indrukken van geheugen. Daarnaast heb ik een meegeleverd isolatie vel eronder liggen in de kast. Maar maakt geen verschil. Ik hoor of zie niets (alleen de fan in de voeding hoor je)
[Afbeelding]
Waarom staat er een jumper op de pinnen van het frontpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
pcc schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:12:
[...]

Waarom staat er een jumper op de pinnen van het frontpaneel?
Dat is geen jumper maar de connector van de aan/uit switch op de kast. Als je goed kijkt zie je groen/zwarte draadje lopen van de connector links boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wopie
  • Laatst online: 07-06 20:08
SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je het zo probeert zoals het nu op de foto erbij ligt, ik mis in ieder geval de P4 stekker waar de CPU door gevoed moet gaan worden op het moederbord (die witte aansluiting met de 4 pennen boven de CPU). Zonder die P4 plug start het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:17:
[...]

Dat is geen jumper maar de connector van de aan/uit switch op de kast. Als je goed kijkt zie je groen/zwarte draadje lopen van de connector links boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJcj1s4z0GhpVxmiFIztInqCEaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TE78rhiAHlebXF7EnlWA2z4q.png?f=fotoalbum_large
De jumper bij cijfertje 1.

Kan je ook de speaker aansluiten (2) anders ga je niet veel horen.
Welk geheugen gebruik je?

Maar zoals Wopie ook al aangaf: zonder de 4 pin boven de CPU gaat het niet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door pcc op 29-12-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
wopie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:18:
[...]

Ik weet niet of je het zo probeert zoals het nu op de foto erbij ligt, ik mis in ieder geval de P4 stekker waar de CPU door gevoed moet gaan worden op het moederbord (die witte aansluiting met de 4 pennen boven de CPU). Zonder die P4 plug start het volgens mij niet.
@wopie Ok dit is misschien wel een ding. Ik heb geen P4 stekker op de voeding wel een P2 die er ook op past dat moet ook voldoende zijn toch?

@pcc Er zit geen speaker bij maar ik heb nog een losse liggen die kan ik daar op doen maar volgens de tekening is dat niet de plek van de speaker. Die jumper rechts zat er op vanuit de fabriek en staat ook op de schets in de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSNbgTEq8kLEr54Z_V2bAPQM9sI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4XaHnukBjgp4WlwMht0fsUqk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:27:
[...]

@wopie Ok dit is misschien wel een ding. Ik heb geen P4 stekker op de voeding wel een P2 die er ook op past dat moet ook voldoende zijn toch?

@pcc Er zit geen speaker bij maar ik heb nog een losse liggen die kan ik daar op doen maar volgens de tekening is dat niet de plek van de speaker. Die jumper rechts zat er op vanuit de fabriek en staat ook op de schets in de manual:
[Afbeelding]
Ai... Die P4 connector ga je wel nodig hebben... Ik ben bang dat deze case toch echt te specifiek op bepaalde Supermicro borden is gericht die geen P4 connector nodig hebben.

Ik zit me even af te vragen of er Molex -> P4 verloopjes zijn die je zou kunnen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-12-2020 21:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

[...]

[Afbeelding]
Ik zie nochtans een speaker op tafel liggen... en inderdaad, de speaker moet op de onderste rij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dl1G-hBlfJrk8jrsgVBuNBaESI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9my5ocqMSv9LXoe2lthmEk3N.png?f=user_large

De jumper moet je eraf halen, als die erop staat start het systeem via een USB voor BIOS recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Laatst online: 07-06 20:08
[...]

[Afbeelding]
Het gaat erom dat je cpu 12V krijgt, op basis van je foto kon ik je voeding duckducken:
The Supermicro PWS-202-1H is capable of 200W output power at 82% efficiency. Enjoy the simplicity of active power factor correction (PFC) and automatically correct AC input for a full range of voltages and a quiet fan to keep it cool under heavy loads. This power supply is designed to not only provide you reliable power to your Supermicro 1U server but also protects it from over voltage, over current and short circuiting via protective circuitry embedded into the unit. All materials contained comply with RoHS requirements and are certified by Supermicro.

Cables Included:

1x 20 Pin ATX (Motherboard)
1x 8 Pin 12V (CPU)
2x 4 Pin Legacy HDD
2x SATA Power Connectors
Zo te lezen heb je dus een 8-pins die erop zou moeten kunnen (ja dan steken er 4 pinnen over, maar dat is geen issue, die heeft jouw moederbord niet nodig qua vermogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SteveH
@wopie @pcc @GaMeOvEr TOP!! Hij is gestart. Super bedankt voor alle snelle reacties en een hoop geleerd vanavond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
Ik heb in dit topic gezocht op 'RAM' en 'Geheugen' na lezen Topicstarter en kwam een paar interessante posts tegen. De meeste berichten echter in dit topic betreffende RAM gaan over
1. 4GB of 8GB of 16GB of 32GB of 64GB
2. Single of Dual Channel
3. Wel of geen ECC

Slechts één maal las ik een post van iemand die zich af vroeg of er veel verschil is in stroomverbruik van RAM van hetzelfde formaat (8GB vs 8GB)

@N8w8 en @mrmrmr hadden een korte conversatie over een spec list die N8w8 had gepost:
N8w8 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:54:
...
Ik weet niet wat t allemaal betekent, maar je kan zo al zien dat 16GB op alle vlakken/posten een stuk meer gebruikt dan 8GB, en 8GB een stuk meer dan 4GB.
...
Bij de Duitse buren van Computerbase echter kwam ik de volgende reactie tegen: https://www.computerbase....er.1464569/#post-17274920
I can give you a few values from the server area here. All Samsung modules and Samsung chips.
All values at full load and they do NOT take into account the additional consumption of the storage controller at higher load:

---------------------------------- -----

8GB single rank ECC reg 1600 1.35V (18x 1Gx4 20nm D-Die): 3.8W
16GB dual rank ECC reg 1600 1.35V (36x 1Gx4 20nm D-Die): 4.1W

for the 16GB Modules are simply built in 36 instead of 18 chips.
Double the number of memory chips on the 16GB module is only 0.3 W.

---------------------------------------

8GB dual rank ECC reg 1866 1.5V (18x 512Mx8 20nm D-Die): 3.1W
16GB dual rank ECC reg 1866 1.5V (36x 1Gx4 20nm D-Die): 5.2W

Different chip organizations are installed here. The 8 GB module consists of 18 chips with 512Mx8 org., The 16GB uses the same die as the 1Gx4, but 36 of these chips.
The double number of memory chips on the 16GB module is 2.1W, but this is mainly due to the x4 organization, as you can see in the next example.

8GB dual rank ECC reg 1866 1.5V (18x 512Mx8 20nm D-Die): 3.1W
8GB single rank ECC reg 1600 1.35V (18x 1Gx4 20nm D-Die): 3.8W

Here you can see that the x8 module is more economical than the x4 module despite twice the number of ranks, higher voltage and higher clock rate. Both use the same die 18x in different organizations. x8 is the usual organization for normal UDIMMs as they are used in PCs and notebooks.

8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1.35V (18x 512Mx8 30nm B-Die ): 2.7W
8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1.35V (18x 512Mx8 30nm Q-Die ): 2.4W

These two values can best be compared with an 8GB consumer RAM. A non-ECC UDIMM would only have 16 instead of 18 chips. It is interesting here that the newer Q-Die is much more efficient despite the same structure width.

8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1.35V (18x 512Mx8 30nm B-Die ) @ idle: 1.1W
8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1.35V (18x 512Mx8 30nm Q-Die ) @ idle: 0.4W

The same modules as directly above, but this time idle values . Here, too, you can see a significant improvement over the older B-Die.

16GB dual rank ECC reg 1600 1.35V (36x 1Gx4 30nm B-Die): 5.4W

The 20nm shrink brings a lot more efficiency. The step is a small world compared to the example above.

16GB dual rank ECC reg 1866 1.5V (36x 1Gx4 20nm D-Die): 5.2W
16GB dual rank ECC reg 2133 1.2V (36x 1Gx4 20nm D-Die): 4 , 8W (DDR4)

While the DDR3 increased by 1.1W from 1600 to 1866, the DDR4 can reduce consumption by 0.4 watts despite a further 15% more clock rate. Note: The DDR4 D-Die and the DDR3 D-Die are completely different chips. D just means that it is the fifth generation.
Bericht is helaas van 2015 en heeft vooral betrekking op DDR3 geheugen maar het lijkt er op dat er wel degelijk verschil is in stroomverbruik tussen reepjes RAM van dezelfde grootte. Ik snap zelf echter te weinig van geheugen om te snappen wat je van bovenstaande bericht kan opsteken maar nu 7W of lager stroomverbruik in Idle steeds makkelijker haalbaar is is het misschien interessant om te kijken of er qua specifiek RAM geheugen nog 1 of 2 Watt te besparen valt :)

Nog even overzichtelijk de antwoorden die ik kon destilleren uit de meest gestelde vragen aangaande RAM:

1. 4GB of 8GB of 16GB of 32GB of 64GB . De reacties op vragen over hoeveel RAM lezende lijkt t er op dat je prima uit kan met 8GB of minder als je alles in containers runt middels Docker. Alleen als je veel VM's hebt/wilt verwachten mensen meer dan 8GB nodig te hebben, meestal 32GB, soms 16GB. 64GB enkel interessant bij de meest recente processoren met 8 threads. Zoek op posts van @Mars Warrior in dit topic dan kan je veel teruglezen mbt Docker, VM's en besparingen (Je kan tegenwoordig uit met veel minder RAM, en ook je stroomverbruik verminderd als je veel processen over zet van VM's naar Containers in Docker, voor zover ik heb begrepen)
2. Single of Dual Channel . Meest gelezen reactie: Single Channel 8GB is wat zuiniger als 2×4GB, Dual Channel voegt weinig toe.
3. Wel of geen ECC . Sommige mensen lijken te denken dat ze het echt nodig hebben maar worden vaak tegengesproken. Het lijkt erop dat je prima met non ECC UDIMM uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
mrmrmr schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:25:
[...]
... I211 is een van de recentste, I217, I218 en I219 zijn nieuwer. Recent betekent meestal dat ze (soms flink) zuiniger zijn.
...
Ik had alleen nog maar gelezen over de i210, i211 en i219lm maar er blijken dus ook i217lm en i218lm NIC's te zijn. Nooit van gehoord.
De i219lm ondersteund Intel vPro en de i217lm en i218lm ondersteunen dat ook.

Zoekend op 'i217lm OR i218lm Dual OR Quad' kwam ik opeens een enorme hoeveelheid aan specialistische moederborden tegen met Dual NIC die ontworpen lijken te zijn voor 24/7 gebruik in commerciële omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dabachata Dat is ook een interessante vondst. De ECC reg waarden laat ik even links liggen, want dat is servergeheugen. Van belang zijn vooral de UDIMM waarden:

8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1,35V (18x 512Mx8 30nm B-Die): 2,7W
8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1,35V (18x 512Mx8 30nm Q-Die): 2,4W

Diese zwei Werte sind am ehesten mit einem 8GB Consumer RAM zu vergleichen. Ein non-ECC UDIMM hätte allerdings nur 16 statt 18 Chips. Interessant ist hier, dass das der neuere Q-Die trotz gleicher Strukturbreite wesentlich effizienter ist.

8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1,35V (18x 512Mx8 30nm B-Die) @ idle: 1,1W
8GB dual rank ECC UDIMM 1600 1,35V (18x 512Mx8 30nm Q-Die) @ idle: 0,4W

Die selben Module wie direkt darüber, diesmal aber idle Werte. Auch hier sieht man eine deutliche Verbesserung gegenüber dem älteren B-Die.

Bron

Er staat niet wat voor geheugen het precies is. Het zou DDR3L-1600 of DDR3-1600 SODIMM geheugen kunnen zijn, dat is namelijk geheugen dat op 1,35V draait. Voor desktop DDR4 is 1,35V standaard.

Wat ik interessant vind is dat er kennelijk een groot verschil zit in deze oudere generaties van geheugenchips van Samsung.

Oldschool serverborden (met reg geheugen) zijn meestal notoir onzuinig. Serverborden met desktop (met UDIMM) geheugen zijn meestal zuiniger, maar komen nog niet in de buurt bij zuinige desktop borden.

Van de I219LM weet ik dat die redelijk zuinig is, die zit op de zuinige D364x borden. Maar die kom je bijna niet tegen op losse netwerkkaarten, I210 en I211 kom je nog wel tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

pcc schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:36:
[...]

Ik zie nochtans een speaker op tafel liggen... en inderdaad, de speaker moet op de onderste rij.
[Afbeelding]

De jumper moet je eraf halen, als die erop staat start het systeem via een USB voor BIOS recovery.
Dat is niet hoe die jumper werkt. Als de jumper helemaal aan de zijkant staat is de BIOS recovery actief, maar met een positie opzij staat de jumper 'geparkeerd' en zal niets doen. Op de foto's staat de jumper zo te zien dus niet op de actieve positie maar ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Niet online

pcc

dcm360 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:38:
[...]

Dat is niet hoe die jumper werkt. Als de jumper helemaal aan de zijkant staat is de BIOS recovery actief, maar met een positie opzij staat de jumper 'geparkeerd' en zal niets doen. Op de foto's staat de jumper zo te zien dus niet op de actieve positie maar ernaast.
Inderdaad, ik had het foutief gezien op de foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 11:31
SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:51:
[...]

Uiteindelijk toch gewoon de slijfschijf erin gezet:
[Afbeelding]

Maar nu komt het volgende probleem. Probeer het frontpanel aan te sluiten van de Fujitsu Fujitsu D3643-H en heb het verloop kabeltje van supermicro. Kan echter alleen het volgende plaatje vinden in de documentatie:
[Afbeelding]

In dit forum wordt wel verschillende documentatie genoemd maar de ftp site van Fujitsu bestaat niet meer en dit is alles wat ik kan vinden bij kontron. Is dit het? Ik heb bijv op het verloop kabeltje voor de power led een 3 voudige jumper zitten. Ook zitten er aansluitingen voor de netwerk ledjes (2x), en voor de powerfail, maar ik heb geen flauw idee hoe en waar ik dat moet aansluiten. Iemand wat betere documentatie of beschrijving?
ftp://ftp.kontron.com/Pro...boards/ExtendedLifeCycle/

En ja het plaatje ziet er goed uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Na lang lezen in dit Topic heb ik ook de knoop doorgehakt.
Ik heb een Fujitsu D3643-H Intel B360 + Intel Core i3-9100 CPU met aanverwante producten besteld.

Wat ik mij nog afvroeg is het mogelijk om een management (ILO/IPMI/DRAC) kaart voor een dergelijke setup te kopen?

De server gaat headless draaien op een wat ontoegankelijke plek dus het zou wel handig zijn om in noodgevallen een management kaart ter beschikking te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door blaataap172 op 31-12-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:59
Voor de mensen die proxmox draaien. Draaien jullie `/usr/sbin/powertop --auto-tune` alleen in proxmox zelf? Of ook in de losse VMs?

[ Voor 4% gewijzigd door Space21 op 01-01-2021 22:53 ]

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blaataap172 Dergelijke remote controller hardware vormen vaak een computer in een computer en staan altijd aan, en daardoor zijn ze niet zuinig. Er zijn diverse mogelijkheden om op afstand te beheren. Bijvoorbeeld via SSH2. Als er een probleem is en je kunt niet meer op de computer komen of je wil iets aanpassen in de BIOS, dan kun je nog Intel AMT gebruiken. Maar het lijkt beter om tijdelijk een monitor en toetsenbord aan te sluiten. Zodoende is er geen verbruik. Zo vaak zal het waarschijnlijk niet voorkomen dat je iets wil doen wat niet kan via SSH2. Een ouder alternatief is een console verbinding via de serial port (als karakter georienteerde terminal).

@Space21 Hopelijk reageert er iemand die dit heeft getest. Ik heb namelijk geen idee hoe het werkt bij Proxmox, maar het kan theoretisch wel dat een low power stand wordt gebruikt in de virtual machine en dat de host dat meeneemt in het bepalen of een apparaat in low power stand kan.
Het is denk ik het proberen waard een apparaat in low powerstand te zetten in de virtual machine, maar de host kan dat negeren. De host is de baas over het apparaat en in principe moeten uiteindelijk de power standen daar worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld bij Linux. Sommige Hypervisors doen niet of weinig aan low power voor allerlei soorten onderdelen, bijvoorbeeld ESXi.

Als het beheer van een apparaat (device) is doorgegeven aan de virtual machine kan er daar een low power stand worden ingesteld. Het is dan wel zo dat dit apparaat niet voor de host of voor andere virtual machines beschikbaar is. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij diverse VMWare software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
necessaryevil schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:32:
Ik heb hier twee Dell voedingen liggen om mee te experimenteren. Dell heeft een aantal heel zuinige voedingen, die helaas niet allemaal een ATX connector hebbben. Gelukkig is daar een oplossing voor:
[Afbeelding]

De gemodificeerde voedinng is een Dell L235P-01 (R224M), ik kan hier geen 80+ label van vinden. Ik heb ook nog een Dell H235E-00 liggen (HP-D2351AO) die op een modificatie zit te wachten. Dit ding heeft een 80+ silver label.

Ik wil wat load-tests doen, ik ben benieuwd of ze ook zuiniger zijn dan een picopsu (zie in de links). Daarna moet ik nog even een toepassing verzinnen voor de voedingen :P
Ik heb die Plug Load Solutions lijst bekeken. Wat opvalt is dat heel veel van de <800W voedingen met hoge efficiëntie bij 10% voedingen van Dell, HP, LENOVO, Fujitsu etcetera zijn. Nog meer het geval bij <550W voedingen. Fujitsu voedingen lijken steeds het meest efficiënt (2%à 4% betere efficiëntie bij 10% load in dezelfde klasse (+/-300W, 450W, 550W, 750W, 800W etcetera)
Fujitsu heeft voor de Esprimo desktop lijn E90+ 280W en E94+ 280W en E85+ 210W voedingen die ik niet in dit lijstje terug vind. Op Fujitsu's eigen Data Sheets is zichtbaar dat ze nog efficiënter zijn dan de voedingen in het Plug Load Solutions overzicht van rond de 280W. Fujitsu heeft bij de Q956 Q957 Q958 lijn zelfs een vermelding van efficiëntie bij 2W load in de Data Sheet vermeld: 84%. @mrmrmr had eerder al een link naar een Energy Consumption White Paper gepost waaruit blijkt dat de q95x serie een langdurig idle verbruik heeft van minder dan 3W.

Tweedehands Premium desktop systemen van Dell, Lenovo, HP en al helemaal Fujitsu lijken mij dus echt een interessante koop. Ontworpen en uitvoerig getest voor intensief of 24/7 gebruik (iig vermeld in de omschrijving), efficiënte voedingen, met uitgebreidere chipsets maar ontworpen voor energy efficiency, bijna altijd een Intel i21x Ethernet aansluiting en afhankelijk van gewenste formaat ook 2 of 4 PCIe aansluitingen. (Lenovo heeft ook nog 1x PCIe x16 in z'n recente Tiny serie, de andere merken in Mini/Micro formaat geen PCIe aansluitingen)

Fujitsu heeft naast de Esprimo 95x lijn ook Celsius W en Celsius J5xx serie en Primergy TX1320 systemen die mogelijk interessant zijn voor gebruik als zuinige Home Server. (Celsius W blijkt héél inefficiënte voeding te hebben, Celsius J waarschijnlijk de E90+ uit de Esprimo lijn)

Extra pluspunt vind ik zelf dat de bovenvermelde systemen vanaf Haswell ook nog eens heel mooi ontworpen zijn, en daarbij ook nog eens ontworpen om heel erg stil te zijn. Ze zijn ook nog eens makkelijk tweedehands verkrijgbaar en daardoor ook makkelijk om aan reserveonderdelen te komen mocht er onverhoopt iets stuk gaan. En makkelijk te repliceren voor vrienden of lezers van dit Topic die graag tweedehands systeempje willen (Fujitsu minder goed verkrijgbaar tweedehands in NL maar in DE zijn er héél veel tweedehands te vinden)

Ik heb net ook nog een Energy Consumption White Paper gevonden voor de D957 E94+ met SSD: langdurig idle verbruik 4W. De P957 heeft volgens mij heel vergelijkbare specs (zelfde chipset, ander moederbord) maar groter formaat behuizing en wat meer aansluitingen. Voor de P957 E94+ met HDD is geen vergelijkbare PDF te vinden, voor de P957 E85+ wel: langdurig idle verbruik 12W met HDD, waarbij de D957 E85+ met HDD ook langdurig idle verbruik 12w heeft.

Als ik weer achter laptop zit voeg ik de links naar White Papers toe. Lukt nu niet op Smartphone.

[ Voor 8% gewijzigd door dabachata op 02-01-2021 12:11 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Deze Fujitsu G558 Energy Consumption White Paper net ook gevonden. Daarin kan je t verschil zien tussen verbruik van M.2 SSD t.o.v. 2,5" HDD bij gelijke specs: 2.57W vs 3.43W bij langdurig idle . Link gevonden in de Fujitsu G558 Data Sheet :)

[ Voor 3% gewijzigd door dabachata op 02-01-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Space21 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:53:
Voor de mensen die proxmox draaien. Draaien jullie `/usr/sbin/powertop --auto-tune` alleen in proxmox zelf? Of ook in de losse VMs?
Ik draai ze ook in de losse VM's en containers. Het scheelt een klein beetje en alle beetjes helpen.
Alleen in pfsense (FreeBSD) is het me nog niet gelukt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
mrmrmr schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:02:
Mooi! Er kan een pinned post van worden gemaakt als de cijfers goed vergelijkbaar zijn.

De standaard (basis)meting is: Windows of Debian, monitor in slaapstand, USB muis, USB toetsenbord, SSD, geen disks, niet meer dan de processorventilator. Zonder verbruikers zoals USB keys, diskcontrollers, netwerkkaarten, fancontrollers, draadloze randapparaten, extra ventilatoren, e.d. Daarnaast kun je nog allerlei andere nuttige metingen doen, maar de standaardconfiguratie maakt het vergelijkbaar.
Het heeft even op zich laten wachten maar ik heb inmiddels een aantal metingen kunnen doen. Er zullen nog metingen gaan volgen zodra ik het systeem naar wens heb geconfigureerd.

Het Intel 10th-gen i5 systeem:
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 167,95€ 167,95
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 62,05€ 62,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 115,37€ 115,37
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 121,25€ 121,25
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,62

Testopstelling met monitor, usb keyboard, usb muis en gbit netwerk aangesloten. Onderstaande metingen zijn zonder enige optimalisatie of tweaks en default BIOS instellingen. Het is met een standaard installatie van Ubuntu 20.04LTS desktop getest.
StateIdlePeakMean
Cold boot into BIOS23W23W
Installing OS13W61W28W
Installing updates41W36W
X Logon (GUI)11,7W ~ 12,5W60W12,7W

Meting met het uitschakelen van wireless adapter in bios en afkoppelen van randapparatuur.
StateMean
X Logon (GUI)12,7W
X Logon (GUI) with WiFi and BT turned off12,1W
X Logon (GUI) with WiFi, BT turned off and monitor standby10,7W

Dit is uiteraard geen compleet overzicht maar ik wilde deze metingen alvast delen voor de geïnteresseerden die een Intel 10th-gen systeem overwegen dat niet op een Fujitu moederbord gebaseerd is.

Ik ga dit systeem gebruiken i.c.m. Proxmox. Er kan nog genoeg getuned worden, o.a.:
  • Persistent maken van powertop --auto-tune
  • De CPU en case fan optimaliseren
  • BIOS instellingen optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Aangezien dit moederbord hier veel voorbij komt (en ik hem om die reden destijds ook heb aangeschaft):

AsRock B360M-HDV

Is er iemand die met succes wat grotere schijven heeft aangesloten op dit bordje? Tot nu werken alle 5400/5900rpm 3.5 inch schijven van WDC/Seagate die ik er in heb gezet goed (1TB, 1.5TB, 3TB, 6TB, 8TB).
Deze week een pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB geplaatst en deze wordt niet herkend door het BIOS.
Wordt wel gewoon herkend door een 3.5inch USB HDD enclosure (echter slechts als 750GB schijf ivm verouderde enclosure vermoed ik).
Ik houd het niet zo bij, maar normaliter verwacht je eigenlijk geen problemen met een SATA disk op een redelijk modern bordje? Of is er toch een max size wat de B360 chipset aan kan?

Alle standaard dingen geprobeerd:
- BIOS update
- Werkende kabels van andere schijven geprobeerd (power & SATA)
- Alle andere schijven los en de toshiba als enige connecten
- Alle SATA poortjes geprobeerd

De schijf spint wel hoorbaar en voelbaar op.

Iemad nog ideëen? Ik kan hem terugsturen uiteraard, maar de vraag is dan wat koop ik als alternatief wat wel gaat werken :-)

Wie heeft tips?

[ Voor 0% gewijzigd door Opperpanter2 op 03-01-2021 13:41 . Reden: moederbord vergeten te benoemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Opperpanter2 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:14:
Aangezien dit moederbord hier veel voorbij komt (en ik hem om die reden destijds ook heb aangeschaft): Is er iemand die met succes wat grotere schijven heeft aangesloten op dit bordje?
Welk moederbord betreft het? (je hebt het niet benoemd in je vraag, alleen een chipset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
HyperH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Welk moederbord betreft het? (je hebt het niet benoemd in je vraag, alleen een chipset)
Oops, thanks. Aangepast (AsRock B360M-HDV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-10 09:36
snoopdoge90 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:30:
[...]
De hardware in mijn build wordt gevoed door een PicoPSU-150-XT. De DC in en 4 pin ATX12V kabels zijn net lang genoeg om de aansluitpunten te bereiken (4 pin ATX12V aansluiting op moederbord en achterzijde kast waar de C14 aansluiting zit). Echter lopen de kabels dan tussen de CPU koelblok en case fan door. Deze twee kabels zijn te verlengen met een 4 pin ATX12V verlengkabel (30 cm). Kon deze echter niet zo snel in de regio vinden, en met de vertragingen van PostNL heb ik maar besloten om aan de slag te gaan met een soldeerbout, flux en krimpkousen.
In het kader beter goed gejat dan slecht bedacht heb ik jouw build bijna volledig overgenomen alleen dan met picoPSU 90, M.2 SSD en net wat ander geheugen. Zodra die binnen is (kan nog wel even duren), zal ik de resultaten posten. Maar nu vroeg ik mij af naar aanleiding van bovenstaande of de CPU ook werkt zonder P4-kabel. Heb gelezen dat zonder hoge TPD en/of overclocking de CPU helemaal geen vermogen van de P4 nodig heeft maar gewoon uit de ATX haalt.
snoopdoge90 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:30:
[...]

Heb verder nog het verbruik in de gaten gehouden. Heb het verbruik gemeten met een PM321. BIOS versie en OS zijn up to date. De BIOS instellingen van D3643-H zijn standaard gelaten op het inschakelen van WOL na. Ik heb geen scherm, toetsenbord of muis aangesloten. Enkel een netwerkkabeltje. Het gemeten vermogen is inclusief de Noctoa casefan die draait (ongeveer 0,2 W).
Verder hoe heb je het vermogen gemeten? Ik heb hier enkel een Eve Energy liggen die ook lage wattage claimt te kunnen meten (RPi 3B: 3.6 W idle bijv) maar ik heb mijn twijfels over de nauwkeurigheid van dit apparaat in die lage range. Ben benieuwd of de lichtere voeding, standaard case fan of SSD nog verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area1
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 19:26
Hallo allemaal,

Ik wil graag een energiezuinige Xpenology nas gaan bouwen. Ik heb nu een DS216play en wil iets meer mogelijkheden hebben, zoals met docker dingen als Home assistent draaien, etc.

Ik heb al het een en ander gelezen, maar de systemen in de eerste post zijn in ieder geval allemaal van voor 2019, ik kan me voorstellen dat er weer nieuwe ontwikkelingen zijn. Kan iemand mij advies geven over de te gebruiken hardware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Area1 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:19:
Hallo allemaal,

Ik wil graag een energiezuinige Xpenology nas gaan bouwen. Ik heb nu een DS216play en wil iets meer mogelijkheden hebben, zoals met docker dingen als Home assistent draaien, etc.

Ik heb al het een en ander gelezen, maar de systemen in de eerste post zijn in ieder geval allemaal van voor 2019, ik kan me voorstellen dat er weer nieuwe ontwikkelingen zijn. Kan iemand mij advies geven over de te gebruiken hardware?
Onder de pinned posts vindt je ook recentere systemen met bijbehorende verbruik. Momenteel het meest voorkomende zijn nog steeds de Kontron / Fujitsu moederborden, met bv een Pentium G5400 (uit mijn hoofd) of i3 9100. 10th gen Intel heeft Kontron ook nog geen moederborden voor uitgebracht. Maar er zijn hier wel al een aantal 10th gen systemen langs gekomen dus die vindt je waarschijnlijk onder de gepinde posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
HyperH schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Het heeft even op zich laten wachten maar ik heb inmiddels een aantal metingen kunnen doen. Er zullen nog metingen gaan volgen zodra ik het systeem naar wens heb geconfigureerd.

Het Intel 10th-gen i5 systeem:
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 62,05€ 62,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 115,37€ 115,37
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 121,25€ 121,25
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,62

Testopstelling met monitor, usb keyboard, usb muis en gbit netwerk aangesloten. Onderstaande metingen zijn zonder enige optimalisatie of tweaks en default BIOS instellingen. Het is met een standaard installatie van Ubuntu 20.04LTS desktop getest.
StateIdlePeakMean
Cold boot into BIOS23W23W
Installing OS13W61W28W
Installing updates41W36W
X Logon (GUI)11,7W ~ 12,5W60W12,7W

Meting met het uitschakelen van wireless adapter in bios en afkoppelen van randapparatuur.
StateMean
X Logon (GUI)12,7W
X Logon (GUI) with WiFi and BT turned off12,1W
X Logon (GUI) with WiFi, BT turned off and monitor standby10,7W

Dit is uiteraard geen compleet overzicht maar ik wilde deze metingen alvast delen voor de geïnteresseerden die een Intel 10th-gen systeem overwegen dat niet op een Fujitu moederbord gebaseerd is.

Ik ga dit systeem gebruiken i.c.m. Proxmox. Er kan nog genoeg getuned worden, o.a.:
  • Persistent maken van powertop --auto-tune
  • De CPU en case fan optimaliseren
  • BIOS instellingen optimaliseren
Wat heb jij gebruikt om het stroomverbruik te meten? Ik zag wel wat in de topic start uiteraard. Ik heb namelijk ook een Asrock-bordje met de G6400 en verder redelijk identiek. Misschien wel interessant om met dezelfde meetapparatuur te vergelijken. De powertop kende ik nog niet, maar ga ik zeker installeren. Dan kan ik wel mooi meten zonder en met powertop. En anders voor iemand anders ook interessant.

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
henkbiertank schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:26:
Wat heb jij gebruikt om het stroomverbruik te meten?
Ik heb al enkele jaren een Brennenstuhl PM 231E. Het is een simpele en betaalbare verbruiksmeter die zijn geld inmiddels wel opgebracht heeft.
Hoewel ik hem wel een beetje 'lomp' vind en het display soms moeilijk is af te lezen meet hij redelijk nauwkeurig. De prijs / kwaliteits-verhouding is gewoon super.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Metingen zijn altijd welkom. Als een meting toevoegt aan de bestaande kennis wordt die opgenomen in de pinned posts. Wel graag gebruik maken van een betrouwbare energiemeter, er staan er een paar in de topic start. Om de vergelijkbaarheid te verbeteren is het aan te raden ten minste één standaardtest op te nemen met Windows of Debian (of distributies die dezelfde basis delen) als besturingssysteem met de volgende configuratie: monitor in slaapstand (via het besturingssysteem), 1x SSD, USB toetsenbord, USB muis en na optimalisatie zoals powertop --auto-tune, geen hard disks, geen actieve applicaties. Als je al een systeem hebt ingericht, kun je een image backup maken of een andere SSD voor de testmeting gebruiken.

Optimalisaties voor Windows kun je hier vinden: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

Voor systeembouwers: de pinned posts vormen een bron van informatie, maar het is niet per se een lijst aangeraden systemen. Een interpretatie/afweging kun je zelf maken of je kunt vragen om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Opperpanter2 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:14:
Is er iemand die met succes wat grotere schijven heeft aangesloten op dit bordje? Tot nu werken alle 5400/5900rpm 3.5 inch schijven van WDC/Seagate die ik er in heb gezet goed (1TB, 1.5TB, 3TB, 6TB, 8TB).
Deze week een pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB geplaatst en deze wordt niet herkend door het BIOS.
Geen ervaring met dergelijk grote HDD's op mijn ASRock B460M-ITX/ac. Toch lijkt het mij vreemd dat er hier sprake zal zijn van een BIOS-limitatie.
Er van uitgaande dat je een UEFI 'BIOS' gebruikt en geen 'legacy' mode o.i.d. hebt geactiveerd zou een HDD van 14TB geen probleem moeten zijn. Een GUID Partition Table (GPT) is 64 bit en kan veel grotere partities aan.
Wordt wel gewoon herkend door een 3.5inch USB HDD enclosure (echter slechts als 750GB schijf ivm verouderde enclosure vermoed ik).
Ik heb geen idee wat voor enclosure je gebruikt maar ik vind het wel opmerkelijk dat de HDD dan wel wordt herkend met een kleinere capaciteit.
Wordt deze capaciteit in het EUFI weergegeven of door je bootloader / besturingssysteem? Kan het zijn dat er een kleinere partitie op staat die je ziet?
Welk besturingssysteem gebruik je eigenlijk?
Ik houd het niet zo bij, maar normaliter verwacht je eigenlijk geen problemen met een SATA disk op een redelijk modern bordje? Of is er toch een max size wat de B360 chipset aan kan?
Ik zou ook geen problemen verwachten met de chipset. Gezien het feit dat de HDD het in een externe behuizing wel lijkt te doen zou ik eerder in de richting denken van een defect kabeltje of een voeding die het misschien niet aankan?
Alle standaard dingen geprobeerd:
- BIOS update
- Werkende kabels van andere schijven geprobeerd (power & SATA)
- Alle andere schijven los en de toshiba als enige connecten
- Alle SATA poortjes geprobeerd

De schijf spint wel hoorbaar en voelbaar op.

Iemad nog ideëen? Ik kan hem terugsturen uiteraard, maar de vraag is dan wat koop ik als alternatief wat wel gaat werken :-)

Wie heeft tips?
Je hebt al wel een aantal zaken uitgesloten zie ik. Zou je de HDD ook op een andere computer kunnen proberen?
Er kan natuurlijk altijd iets stuk zijn. Ik zou eerder de HDD verdenken dan je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Heb hier al veel gelezen, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Zou iemand mij wat kunnen verder helpen aub ?
Ik ben op zoek naar een CPU, Moederbord en PSU (mogelijks ook een case) voor een homeservertje.
Wat ga ik ermee doen ?
- Voornamelijk fileserver
- Mogelijks eens een gameserver (enkel voor wat vrienden)
- Mogelijks ook een VM of 2 om wat dingen te testen (werkgerelateerd)

Ik heb nog ergens 16GB 2400mhz en een HAF 922 die ik kan gebruiken (case sowieso maar voorlopig)

Ik was zelf aan een i5-10400 aan het denken, of is dit overkill ?
Qua sata aansluitingen dacht ik aan een stuk of 6 en dan 1 m2 slot.

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
FragDAnvers schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:57:
Heb hier al veel gelezen, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Zou iemand mij wat kunnen verder helpen aub ?
Ik ben op zoek naar een CPU, Moederbord en PSU (mogelijks ook een case) voor een homeservertje.
Wat ga ik ermee doen ?
- Voornamelijk fileserver
- Mogelijks eens een gameserver (enkel voor wat vrienden)
- Mogelijks ook een VM of 2 om wat dingen te testen (werkgerelateerd)

Ik heb nog ergens 16GB 2400mhz en een HAF 922 die ik kan gebruiken (case sowieso maar voorlopig)

Ik was zelf aan een i5-10400 aan het denken, of is dit overkill ?
Qua sata aansluitingen dacht ik aan een stuk of 6 en dan 1 m2 slot.

Alvast hartelijk dank.
Als je de openingspost van dit topic doorleest, dan vind je genoeg voorbeelden voor jouw usecase en een motivatie waarom wel of niet bepaalde keuzes te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:56:
Om de vergelijkbaarheid te verbeteren is het aan te raden ten minste één standaardtest op te nemen met Windows of Debian (of daarvan afgeleide distributies) als besturingssysteem
Volgens mij is hier al vaker langs gekomen dat er verschillen van enkele watts kunnen zitten tussen bv Debian, Ubuntu en Proxmox? (Dus verschillende tests op dezelfde hardware met ander OS). Die laatste twee zijn dan Debian afgeleiden, maar zeggen dus eigenlijk vrij weinig over wat Debian doet. Of andersom zegt een meting onder Debian niks over wat Ubuntu doet. Waarbij het volgens mij meestal neer kwam op Ubuntu < Debian < Proxmox. Als persoon A dan een meting doet onder Ubuntu en op bv 7W uit komt en B met een ander systeem onder Proxmox op 9W dan lijkt systeem B (flink) onzuiniger, terwijl het verschil ook door Ubuntu vs Proxmox verklaart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
MatsSkoe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:13:
[...]

In het kader beter goed gejat dan slecht bedacht heb ik jouw build bijna volledig overgenomen alleen dan met picoPSU 90, M.2 SSD en net wat ander geheugen. Zodra die binnen is (kan nog wel even duren), zal ik de resultaten posten. Maar nu vroeg ik mij af naar aanleiding van bovenstaande of de CPU ook werkt zonder P4-kabel. Heb gelezen dat zonder hoge TPD en/of overclocking de CPU helemaal geen vermogen van de P4 nodig heeft maar gewoon uit de ATX haalt.

[...]

Verder hoe heb je het vermogen gemeten? Ik heb hier enkel een Eve Energy liggen die ook lage wattage claimt te kunnen meten (RPi 3B: 3.6 W idle bijv) maar ik heb mijn twijfels over de nauwkeurigheid van dit apparaat in die lage range. Ben benieuwd of de lichtere voeding, standaard case fan of SSD nog verschil gaan maken.
Leuk! Ik ben nog steeds tevreden. De case fan is eigenlijk tot nu toe zelfs overbodig bij. Voor nu nog aanwezig als back-up bij misschien langdurige hoge load of een warme zomerdag?

Ik het vermogen gemeten met de PM231 die ook in de OP werd aangeraden. De PM231 datasheet vermeldt een nauwkeurigheid van +-1%. Goedkopere 15 euro meters zitten zo rond de 2-3%. Op bijv. 6W praten we over een tiende watt afwijking met de goedkoopste meters. Eve ziet wat dat betreft zeker niet budget uit, maar ik kan zo snel geen specsheets vinden. Denk dat je wel goed zit.

De picoPSU 90W is volgens mij wel (verwaarloosbaar) efficiënter t.o.v. de 150W variant. De gebruikte voedingsblok zal de doorslag geven. Als jij dezelfde setup als mij hebt zonder de 3.5" HDD met standaard case fan denk ik wel dat je een 4W idle systeem kunt bouwen (headless, zonder randapparatuur aangesloten). Is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte software. Ik zit overigens op 6,0W met Ubuntu en een extra 3.5" HDD naast een M.2 SATA SSD.

Zal zo straks wel is proberen te booten zonder de P4 voor je. In een ver verleden ben ik ze wel is tegen gekomen maar denk dat hedendaagse moederborden altijd de CPU voeden via een P4/8 kabel.

@MatsSkoe Helaas, zoals verwacht geen post. P4 kabel is vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Oke Zou dit wat zijn ? Geheugen (16GB 2400) en case heb ik momenteel nog.

Is dus als fileserver, gameserver (occasioneel) en een VM of 2.

1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 97,41€ 97,41
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 53,91€ 53,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,27

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:21:
Volgens mij is hier al vaker langs gekomen dat er verschillen van enkele watts kunnen zitten tussen bv Debian, Ubuntu en Proxmox? (Dus verschillende tests op dezelfde hardware met ander OS). Die laatste twee zijn dan Debian afgeleiden, maar zeggen dus eigenlijk vrij weinig over wat Debian doet. Of andersom zegt een meting onder Debian niks over wat Ubuntu doet. Waarbij het volgens mij meestal neer kwam op Ubuntu < Debian < Proxmox. Als persoon A dan een meting doet onder Ubuntu en op bv 7W uit komt en B met een ander systeem onder Proxmox op 9W dan lijkt systeem B (flink) onzuiniger, terwijl het verschil ook door Ubuntu vs Proxmox verklaart kan worden.
Ik heb het nu iets anders verwoord.

De basisverbruikswaarden van Windows en Debian lijken op elkaar. Ubuntu zit dicht tegen Debian aan, hoewel er verschillen zijn in de ontwikkeling. Van Proxmox weet ik niet of die vergelijkbaar is, daarom zou ik die niet gebruiken voor een vergelijking. Distributies die 'ooit' van een oude Debian versie zijn afgeleid zijn niet aan te raden, ze moeten hetzelfde besturingssysteem hebben en niet negatief zijn aangepast. Windows 10, Debian en Ubuntu staan qua ontwikkeling niet stil. Het kan dus zo zijn dat een nieuwere meting betere resultaten geeft dan een oude meting. Het meest recent is de verbetering in USB ondersteuning in Debian en Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FragDAnvers schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:25:
Oke Zou dit wat zijn ? Geheugen (16GB 2400) en case heb ik momenteel nog.

Is dus als fileserver, gameserver (occasioneel) en een VM of 2.
Als de gaming niet zwaar is en je 2.5" hard disks gaat gebruiken kan dit voldoende zijn:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 90,95€ 90,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,35€ 98,35
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 20,63€ 20,63
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 94,15€ 94,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,77

Helaas zijn processoren momenteel te duur door tekorten. Als je een i3-9100 kiest heb je een zwaardere adapter nodig, bijvoorbeeld een Leicke 120W 12V (samen met PicoPSU verkrijgbaar via amazon.de/amazon.nl). En de passieve koeler kan vervallen als je regelmatig zwaar belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als je graag voor zuinig wilt gaan, is Proxmox niet de beste keuze. Proxmox is out-of-the-box geoptimaliseerd voor prestatie, en het vereist dus wat werk om het energieverbruik omlaag te krijgen. Dat betekent nog niet dat Proxmox niet zuinig te krijgen is, het is bij mij wel aardig gelukt (maar ik zou wel graag eens een kernel >=5.8 hebben, dat zou nog wat besparing moeten opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
HyperH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:51:
Ik heb geen idee wat voor enclosure je gebruikt maar ik vind het wel opmerkelijk dat de HDD dan wel wordt herkend met een kleinere capaciteit.
Wordt deze capaciteit in het EUFI weergegeven of door je bootloader / besturingssysteem? Kan het zijn dat er een kleinere partitie op staat die je ziet?
Welk besturingssysteem gebruik je eigenlijk?
Die USB enclosure heb ik op mijn laptop aangesloten, Windows 10 Pro. De NAS zelf draait ubuntu, maar aangezien het BIOS de disk al niet herkent is dat verder (nog) niet relevant.
Ik zou ook geen problemen verwachten met de chipset. Gezien het feit dat de HDD het in een externe behuizing wel lijkt te doen zou ik eerder in de richting denken van een defect kabeltje of een voeding die het misschien niet aankan?
Dat is uitgesloten, al die componenten werken prima met mijn 5 andere harde schijven en enkel deze Toshiba aansluiten lost het probleem niet op, dus het is niet de voeding. Zelfs een nieuwe SATA3 kabel gekocht.
Je hebt al wel een aantal zaken uitgesloten zie ik. Zou je de HDD ook op een andere computer kunnen proberen?
Er kan natuurlijk altijd iets stuk zijn. Ik zou eerder de HDD verdenken dan je moederbord.
Het lijkt in mijn ogen nu op een moederbord dat niet overweg kan met deze disk. De disk is nieuw en heeft nog geen partities, zelfs geen MBR / partitietabel. Windows ziet hem gewoon als een lege disk van ongeveer 700GB. Ik heb gelezen dat oudere enclosures werken met 32bit addressering waardoor je "onvoorspelbare" resultaten krijgt.

Donderdag komt er een nieuwe HDD dock en dan gaan we het zien. Ik verwacht dat de disk het daarin gewoon prima gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@Opperpanter2
Je hebt in het BIOS ook daadwerkelijk de boel volledig op UEFI staan en geen legacy boot modes/CSM achtige dingen enabled staan?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

ST10©DE

Dus.............

In mijn zoektocht naar een goedkope en zuinige oplossing kwam ik de https://www.fujitsu.com/g...ts/futro-s9010/index.html tegen.

Deze heeft een D3543-A2 moederbord maar ik kan nergens de spec's van dit moederbord vinden (ik ben dan met name opzoek of deze SATA aansluitingen heeft en hoeveel en/of M.2 SSD)

Mijn google skills laten mij in de steek, ik kan alleen de spec's vinden van een D3543-S moederbord. Weet iemand welke interne aansluitingen deze thin client heeft?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ST10©DE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:42:
In mijn zoektocht naar een goedkope en zuinige oplossing kwam ik de https://www.fujitsu.com/g...ts/futro-s9010/index.html tegen.

Deze heeft een D3543-A2 moederbord maar ik kan nergens de spec's van dit moederbord vinden (ik ben dan met name opzoek of deze SATA aansluitingen heeft en hoeveel en/of M.2 SSD)

Mijn google skills laten mij in de steek, ik kan alleen de spec's vinden van een D3543-S moederbord. Weet iemand welke interne aansluitingen deze thin client heeft?
De specs staan toch gewoon in de link? Oa 2x m2 sata als ik goed kijk...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Mars Warrior schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:46:
[...]

De specs staan toch gewoon in de link? Oa 2x m2 sata als ik goed kijk...
Nee, dat betekent alleen dat die met of een 64GB M.2 SATA SSD of een 128GB M.2 SATA SSD geleverd wordt. Wat er dus op duidt dat er minimaal één M.2 aansluiting op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
Lastig te zeggen met al die optionals, gezien de WiFi zou ik zeggen dus maar 1 M.2. Op http://ftp.kontron.com (login: anonymous, ww: (leeg)) staat heel veel informatie op over de D3543. Je kan ook zoeken op die ftp. Maar zoeken op "s9010" levert dusver niets op (want traaaag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wszblJPGXew1kf6rG8XXpIm1iRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tggm5w9EPqmQrkySGLkDba4i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata

Die Futro Thin Client serie heeft geen extra aansluitingen. Info erover kan je vinden dor te zoeken op Futro S9010 Data Sheet.

De Fujitsu G-serie en Q-serie hebben volgens mij meer uitbreidingsopties. Die zijn voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen uiterst zuinig.

https://www.fujitsu.com/g...esktops/datasheet-finder/

[ Voor 4% gewijzigd door dabachata op 04-01-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

MatsSkoe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Lastig te zeggen met al die optionals, gezien de WiFi zou ik zeggen dus maar 1 M.2. Op http://ftp.kontron.com (login: anonymous, ww: (leeg)) staat heel veel informatie op over de D3543. Je kan ook zoeken op die ftp. Maar zoeken op "s9010" levert dusver niets op (want traaaag).

[Afbeelding]
Bedankt voor deze nuttige info! Ik heb gevonden wat ik wilde weten, geen sata poorten op de -a versie van dit moederbord. Zoektocht gaat verder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
snoopdoge90 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:05:
[...]
@MatsSkoe Helaas, zoals verwacht geen post. P4 kabel is vereist.
Dank voor het proberen. Dan ga ik kijken of ik die P4 bij mij past en anders ook de soldeerbout maar eens opwarmen als alles binnen is. Heb ook nog allemaal ongebruikte kabels liggen van een modulaire Corsair RM550x, misschien kan ik daar nog wat mee.

Verder vooruitlopend op wat metingen. Ik kon nog niet echt vinden wat nu (voor dit topic) de meest nuttige configuraties zijn op te meten. Denk dat het wordt na BIOS, met Ubuntu en met Proxmox en dan allemaal zonder monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

dabachata schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Die Futro Thin Client serie heeft geen extra aansluitingen. Info erover kan je vinden dor te zoeken op Futro S9010 Data Sheet.

De Fujitsu G-serie en Q-serie hebben volgens mij meer uitbreidingsopties. Die zijn voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen uiterst zuinig.

https://www.fujitsu.com/g...esktops/datasheet-finder/
Goeie tip, kwam nu deze tegen: Esprimo

1 x M.2 en 1 x SATA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
ST10©DE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Goeie tip, kwam nu deze tegen: Esprimo

1 x M.2 en 1 x SATA
De Q557 en Q556/2 zijn nog zuiniger dan deze nieuwere Q558 voor zover ik heb kunnen achterhalen als je in de White Papers en andere data over Idle verbruik duikt.
https://www.fujitsu.com/p...esktops/datasheet-finder/
De testmethode (Energy Star) is wel veranderd in 2018. Version 8.0 nu. Dus ik weet niet 100% zeker of Q556/2 en Q557 echt zuiniger zijn maar verbruik ligt al extreem laag.

Version 8.0 systemen vind je hier: https://www.energystar.go...&page_number=0&lastpage=0
Version 6.1 + 7.0 systemen staan in dit Excel bestand: https://ec.europa.eu/ener...puters_61_-_20180220.xlsx

Fujitsu Q serie en alle systemen met Embedded Celeron, Pentium of Core xxxxU processoren blijken uit die gegevens uiterst zuinig in Idle.

De D738 SFF is de zuinigste Desktop die ik heb kunnen vinden meer meerdere PCIe sloten.

[ Voor 40% gewijzigd door dabachata op 04-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
MatsSkoe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Dank voor het proberen. Dan ga ik kijken of ik die P4 bij mij past en anders ook de soldeerbout maar eens opwarmen als alles binnen is. Heb ook nog allemaal ongebruikte kabels liggen van een modulaire Corsair RM550x, misschien kan ik daar nog wat mee.

Verder vooruitlopend op wat metingen. Ik kon nog niet echt vinden wat nu (voor dit topic) de meest nuttige configuraties zijn op te meten. Denk dat het wordt na BIOS, met Ubuntu en met Proxmox en dan allemaal zonder monitor.
Geen probleem! Uit gemak zou ik zelf alvast wat verlengkabels kopen of inderdaad solderen. De PicoPSU 90 heeft volgens mij kortere kabels dan de PicoPSU 150. De kabels van de 150 paste allemaal net bij mij, maar voor kabelmanagement achter het moederbord door moest ik toch even solderen.

MatsSkoe klinkt ervaren met solderen, maar voor iedereen die er geen ervaring mee heeft zou ik verlengkabels aanraden. Als je toch cheap wilt gaan kom je misschien aardig weg met alleen tin lood + harskern soldeerdraad en isolatietape, maar flux en krimpkousen zijn essentiële hulpmiddelen imho.

Isolatietape heeft namelijk de neiging om los te laten bij warme temperaturen. Krimpkousen zijn hier dan een nettere en betrouwbaardere keuze. Flux eet de oxidatielaag weg op het metaal zodat het soldeersel beter gaat vloeien tussen de koperaders voor de meest optimale verbinding. Zonder flux moet je de verbinding echt lang verwarmen, vooral als je loodvrij soldeert en/of het überhaupt goed gaat vloeien. En blijf weg van flux zoals S-39 die je in de bouwmarkt kan halen. Dit is loodgieters flux en je verbinding zal binnen een aantal jaar corroderen en breken. Een no-clean SMD flux is de ideale flux voor dit soort dingen.

Even schaamteloos van Google afgehaald, ondanks dat ik de soldeerverbinding met flux nog steeds slecht vind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDK2bELjY-iHdIECk1gm0iB2_Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpXQcHtRvdsZNCLRnvl3SUBn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 20:59
Ik geef de voorkeur aan krimpverbindingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.turbokeu.com/myfishtank/tl/crimp%20connector.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
snoopdoge90 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Geen probleem! Uit gemak zou ik zelf alvast wat verlengkabels kopen of inderdaad solderen. De PicoPSU 90 heeft volgens mij kortere kabels dan de PicoPSU 150. De kabels van de 150 paste allemaal net bij mij, maar voor kabelmanagement achter het moederbord door moest ik toch even solderen.

MatsSkoe klinkt ervaren met solderen, maar voor iedereen die er geen ervaring mee heeft zou ik verlengkabels aanraden. Als je toch cheap wilt gaan kom je misschien aardig weg met alleen tin lood + harskern soldeerdraad en isolatietape, maar flux en krimpkousen zijn essentiële hulpmiddelen imho.

Isolatietape heeft namelijk de neiging om los te laten bij warme temperaturen. Krimpkousen zijn hier dan een nettere en betrouwbaardere keuze. Flux eet de oxidatielaag weg op het metaal zodat het soldeersel beter gaat vloeien tussen de koperaders voor de meest optimale verbinding. Zonder flux moet je de verbinding echt lang verwarmen, vooral als je loodvrij soldeert en/of het überhaupt goed gaat vloeien. En blijf weg van flux zoals S-39 die je in de bouwmarkt kan halen. Dit is loodgieters flux en je verbinding zal binnen een aantal jaar corroderen en breken. Een no-clean SMD flux is de ideale flux voor dit soort dingen.

Even schaamteloos van Google afgehaald, ondanks dat ik de soldeerverbinding met flux nog steeds slecht vind:

[Afbeelding]
Als je isolatietape er zo los opplakt laat het idd los ja.
Als je het een beetje onder spanning wikkelt is het prima ( en met dit soort stroomkabels is dat redelijk makkelijk, bij data draadjes is het een crime)

Het laatste stukje doe ik meestal wel een stripje ducttape overheen ja. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:42

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Opperpanter2 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:47:
[...]

Die USB enclosure heb ik op mijn laptop aangesloten, Windows 10 Pro. De NAS zelf draait ubuntu, maar aangezien het BIOS de disk al niet herkent is dat verder (nog) niet relevant.

[...]

Dat is uitgesloten, al die componenten werken prima met mijn 5 andere harde schijven en enkel deze Toshiba aansluiten lost het probleem niet op, dus het is niet de voeding. Zelfs een nieuwe SATA3 kabel gekocht.

[...]

Het lijkt in mijn ogen nu op een moederbord dat niet overweg kan met deze disk. De disk is nieuw en heeft nog geen partities, zelfs geen MBR / partitietabel. Windows ziet hem gewoon als een lege disk van ongeveer 700GB. Ik heb gelezen dat oudere enclosures werken met 32bit addressering waardoor je "onvoorspelbare" resultaten krijgt.

Donderdag komt er een nieuwe HDD dock en dan gaan we het zien. Ik verwacht dat de disk het daarin gewoon prima gaat doen.
Je hebt niet toevallig last van het SATA Pin3 Syndrome?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Tomba schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Je hebt niet toevallig last van het SATA Pin3 Syndrome?
Nee, want hij spint wel gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Torched schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Als je het een beetje onder spanning wikkelt is het prima ( en met dit soort stroomkabels is dat redelijk makkelijk, bij data draadjes is het een crime)

Je zult versteld staan hoeveel mensen Action-like isolatietape in huis hebben. Die laten per definitie los onder elke omstandigheid :P.

Overigens is de oplossing van @FrankHe ook een goeie. Verwaarloosbaar verschil qua conductiviteit, alleen iets meer bulkier dan solderen met oogpunt op kabelmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Met krimpen heb je snel een betrouwbare verbinding. Geen gehannes met soldeerbout en stukjes tape. Mocht je toch op zoek zijn naar een ruimtebesparende oplossing hanteer dan wel de soldeerbout maar blijf weg bij tape en gebruik in plaats daarvan een stuk krimpkous (heat shrink) om de boel te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/402541/Heat_Shrink.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Torched schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Daar heb je toch krimpkous voor?
Solderen is overigens altijd beter dan krimpen.

Edit
Zoals @FrankHe al zegt dus (pagina niet ververst)

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 04-01-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Solderen is niet 'per definitie' beter dan krimpen of andersom. Dat hangt af van de kwaliteit van het soldeerwerk of hoe netjes een krimpverbinding is gemaakt. Soldeer dat onvoldoende is doorgevloeid of een krimpverbinding met verkeerde diameter of een krimp die met de weinig of te veel kracht is aangebracht waardoor de verbinding los zit of aders zijn beschadigd. Het kan allemaal. Het hangt helemaal af van de toepassing en hoe snel je wilt werken. Solderen is doorgaans lastiger en tijdrovender. Krimpen is bijna altijd sneller, niet in de eerste plaats omdat de isolatie reeds aanwezig is en niet apart hoeft te worden aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik kom wel eens draden uit SATA power kabels tegen die je niet kan solderen.
Geen idee wat voor metaal het is maar het pakt gewoon niet.
Verder altijd solderen met krimpkous eromheen voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:17
Na een tijdje dit forum te hebben gelezen sta ik op het punt om de laatste onderdelen voor mijn a.s. storage server bestellen!

I.v.m. de vraag naar hogere opslagcapaciteit gebruik ik 3.5" HDD's i.p.v. 2.5" HDD's. Ik begin nu met 2 (of mogelijk 3) 3.5" HDD's, met plannen om dit jaar nog uit te breiden tot 4 (of mogelijk 5) x 3.5". Zodoende lijkt een picoPSU me niet toereikend. Hierom heb ik gekozen voor een 300W PSU van be quiet!-huize.

De CPU, Case en HDD's heb ik reeds in huis en wil dus nu het MoBo, RAM, PSU, koeler en USB bestellen (USB is voor de OS -- unRAID). Mochten jullie n.a.v. onderstaande lijst nog feedback voor mij hebben, hoor ik het graag! :)

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 117,50€ 117,50
1BehuizingenFractal Design Define Mini€ 0,-€ 0,-
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart€ 5,97€ 5,97
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 14TB Zwart€ 270,76€ 541,52
1Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 40,79€ 40,79
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 35,25€ 35,25
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,12

[ Voor 3% gewijzigd door sgraaf op 05-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Tussen al dit servergeweld, waar ikzelf ook aan meedoe, heb ik mijn RaspberryPi 4 maar eens uit de kast getrokken. Een SSD eraan gehangen en Ubuntu erop geïnstalleerd.
Een beetje aan het experimenteren met LXC en LXDui. Moet zeggen dat dit ook best aardig werkt. Ik heb er nu 4 LXC containers op draaien en deze werken wel prima eigenlijk. En dat bij 4-5 Watt. Al moet ik zeggen dat mijn Nuc-server net zo zuinig is (lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 22:25
sgraaf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:01:
Na een tijdje dit forum te hebben gelezen sta ik op het punt om de laatste onderdelen voor mijn a.s. storage server bestellen!

I.v.m. de vraag naar hogere opslagcapaciteit gebruik ik 3.5" HDD's i.p.v. 2.5" HDD's. Ik begin nu met 2 (of mogelijk 3) 3.5" HDD's, met plannen om dit jaar nog uit te breiden tot 4 (of mogelijk 5) x 3.5". Zodoende lijkt een picoPSU me niet toereikend. Hierom heb ik gekozen voor een 300W PSU van be quiet!-huize.

De CPU, Case en HDD's heb ik reeds in huis en wil dus nu het MoBo, RAM, PSU, koeler en USB bestellen (USB is voor de OS -- unRAID). Mochten jullie n.a.v. onderstaande lijst nog feedback voor mij hebben, hoor ik het graag! :)

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 127,05€ 127,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 914,77
Vwb de usb stick voor unraid, spaceinvader heeft er dit jaar een hoop gecontroleerd: YouTube: Testing to find the best USB flash drive to boot an OS like Unraid
De i3 9100 is volgens mij een 10tje goedkoper en zover ik weet ook compatible met de huidige bios versie (correct me if i'm wrong).

Daarnaast zou ik een Caching SSD voor unraid zeker overwegen ivm het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:17
ribe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Vwb de usb stick voor unraid, spaceinvader heeft er dit jaar een hoop gecontroleerd: YouTube: Testing to find the best USB flash drive to boot an OS like Unraid
De i3 9100 is volgens mij een 10tje goedkoper en zover ik weet ook compatible met de huidige bios versie (correct me if i'm wrong).

Daarnaast zou ik een Caching SSD voor unraid zeker overwegen ivm het energieverbruik.
Dank voor de reactie! De USB ga ik zeker nog even nakijken! De CPU heb ik reeds in huis (de i3-8100 dan wel) en een caching SSD ook (vergeten toe te voegen aan het overzicht)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Skynett schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:46:
De voeding zal iets van 200W moeten kunnen leveren om tijdens de HD spinup en belasting van het systeem voldoende vermogen te kunnen leveren.
Waar is die 200W op gebaseerd? Heb je een spinup delay geconfigureerd op je controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
pimlie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Waar is die 200W op gebaseerd? Heb je een spinup delay geconfigureerd op je controller?
Gewoon even op het schermpje van de UPS gekeken tijdens power-up, die laat dat netjes zien. Het vermogen komt zelfs boven de 200W uit, en blijft wel iets van 20sec boven de 150W.

Staggered spin-up is geconfigureerd. Je kan instellen hoeveel schijven er tegelijk mogen upspinnen en hoe lang er gewacht moet worden totdat de volgende batch up mag spinnen. Exacte details weet ik niet meer, dan moet ik in de bios kijken maar er zit geen scherm aan.

Ik weet wel dat ik ze niet per stuk heb laten upspinnen, dan duurt dat ook weer zo lang met 8 stuks.

Ik zal er nog eens naar kijken, misschien is het nog wat te tweaken, per 2 up laten spinnen oid.

Schijven zijn wel zo'n beetje de zuinigste die er zijn en geen enterprise spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20
@Skynett

Wat verbruikt zo'n 12TB schijf dan in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik ben bezig om een zo goedkoop en zuinig mogelijke server te bouwen. De basis componenten ben ik al wel uit, alleen de opslag twijfel ik nog over. Ik zit nu te kijken naar opslag oplossingen op Flash (SD) of USB sticks. Ik kan alleen niet terugvinden wat zuiniger is in IDLE en hoe dit presteert qua stroomverbruik tov een conventionele HDD of SSD.

Ik lees hier en daar bijvoorbeeld dat een SD kaart max 100mA trekt met schrijven op 5V. Dat zou betekenen dat hij onder vollast 0,5W vraagt.. Dat is al 6 keer lager dan de gemiddelde HDD tegenwoordig IDLE verbruikt.
Echter bestaan er geen moederboards met ingebouwde cardreader, waardoor ik dus een reader in de vorm van USB3.0 of evt PCIe moet aankoppelen. En deze verbruikt zelf natuurlijk ook weer wat stroom wat ik dus bij het verbruik van de SD kaart moet optellen.

Zelfde geldt natuurlijk voor een thumbdrive wat immers ook niks anders is al een flashreader met ingebouwde flashdrive. Weet iemand wat deze IDLE in het verbruik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nils_vdg 2.5" hard disks van Seagate (4TB/5TB) verbruiken 0,85W draaiend en 0,18W als ze stil staan (spindown). Kleinere capaciteiten zijn nog zuiniger (zie topic start).

Het zuinigst is een SSD. Die zijn tegenwoordig niet meer duur, bijvoorbeeld een WD Green (niet snel, maar wel zuinig). Een alternatief is MMC, NUC's met dergelijke opslag kunnen zuinig zijn. Geen idee hoeveel het precies verbruikt. MMC heeft net als SD problemen met capaciteit: het aantal schrijfacties is beperkt.

USB2 (tbv stick) is flink zuiniger dan USB3, maar komt niet in de buurt van SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
GioStyle schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:24:
@Skynett

Wat verbruikt zo'n 12TB schijf dan in idle?
Dat heb ik niet gemeten, maar als hij een tijdje aan staat en los op het buro ligt is hij nauwelijks handwarm. Ik heb nog wat oude 8TB schijven en die worden gewoon loeiheet.
Mocht ik een keertje echt zin hebben, kan ik er een amperemeter tussen zetten. Ik heb helaas geen stroomtang.

Zelfs in de behuizing waarin de 12TB schijven nu zitten komen ze niet boven de 36 graden bij langdurig actief gebruik. Bij idle (geen spin-down!) zitten ze rond de 30 graden. En de server is dan goed stil. Hij staat dan ook niet in een warme meterkast of zo, maar gewoon in een kamer.

En de schijven zelf zijn ook heel stil. Spinup hoor je nauwelijks, je moet je oor er tegenaan leggen om dat te horen. En ook zoeken hoor je niet. Echt uitstekend spul voor thuisgebruik.

Doorvoersnelheid per schijf ligt tussen de 150-200MB/sec per schijf, afhankelijk van waar je op de schijf bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
sgraaf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:01:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 117,50€ 117,50
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,12
Ik zie dat jij voor de 14TB variant heb gekozen. Ik heb een jaar geleden ong. Voor 12TB gekozen want die waren gunstiger per TB. De 12TB zijn regelmatig voor €180 te krijgen bij Amazon.de. En de 14TB had volgens mij een all-time low op 220 euro, en de all-time low voor de 12TB was €168.

Maar goed, eenmaal gekozen moet je gewoon doorgaan met hetzelfde formaat totdat je array vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

nils_vdg schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:59:
Ik ben bezig om een zo goedkoop en zuinig mogelijke server te bouwen. De basis componenten ben ik al wel uit, alleen de opslag twijfel ik nog over. Ik zit nu te kijken naar opslag oplossingen op Flash (SD) of USB sticks. Ik kan alleen niet terugvinden wat zuiniger is in IDLE en hoe dit presteert qua stroomverbruik tov een conventionele HDD of SSD.

Ik lees hier en daar bijvoorbeeld dat een SD kaart max 100mA trekt met schrijven op 5V. Dat zou betekenen dat hij onder vollast 0,5W vraagt.. Dat is al 6 keer lager dan de gemiddelde HDD tegenwoordig IDLE verbruikt.
Echter bestaan er geen moederboards met ingebouwde cardreader, waardoor ik dus een reader in de vorm van USB3.0 of evt PCIe moet aankoppelen. En deze verbruikt zelf natuurlijk ook weer wat stroom wat ik dus bij het verbruik van de SD kaart moet optellen.

Zelfde geldt natuurlijk voor een thumbdrive wat immers ook niks anders is al een flashreader met ingebouwde flashdrive. Weet iemand wat deze IDLE in het verbruik doen?
En hoe betrouwbaar moet die opslag zijn? SD kaartjes zijn notoir in opeens volledig onherstelbaar stuk gaan. Dat spul zou ik niet als storage in mijn server willen hebben.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1 ... 87 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.