Hoi Allemaal,
Heb al een tijdje het topic door zitten lezen, moet al enige tijd mijn oude Readynas Ultra 6 vervangen.
-Netgear Debian distributie, alles werkt net iets anders dan standaard.
-Te traag aan het worden voor alles wat ik er mee wil (te veel.. )
-Slurpt stroom, daar schrok ik van, 70-75w in idle met 4 Schijven. dat is veel te veel.
Gebruik:
Diverse Downloadtools (Sonarr, Radarr, NZBget, Transmission Torrent, Jackett, NZBHydra,Bazarr, Tautulli)
Spotweb Server (Prive)
Plex Media Server (1 of 2 Transcodes tegelijk)
Unifi Controller
Home Assistant
Shinobi CCTV (4 1080p streams)
Nextcloud
Reden dus om wat nieuws te bouwen.
Onderstaand heb ik reeds aangeschaft via Marktplaats, leek me een mooie basis, en sowieso veel beter en zuiniger dan wat ik had. Geheugen is ruim, maar het was 1 pakket
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-10300 Tray | € 152,90 | € 152,90 |
1 | Moederborden | ASRock H470M-ITX/ac | € 120,67 | € 120,67 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Wit | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT32G4DFD8266 | € 94,91 | € 94,91 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 480,33 |
Heb er nog een be quiet 350w voeding bij, eerst daar maar eens mee spelen en als dat allemaal een beetje draait kan ik nog wel eens kijken voor een PicoPSU of dat nut heeft.
Nu heb ik nog schijven nodig, Ik heb in de readynas 4x WD Red 3TB zitten, ik moet sowieso die schijven leeg maken voordat ik ze zou kunnen hergebruiken, dus ik dacht om ze maar te laten zitten en als combo met de readynas weg te doen als alles omgezet is.
Zou graag 2.5" Schijven gebruiken omdat ze stuk zuiniger zijn. 5TB per stuk, en dan beginnen met 2 of 3, dat is voor nu genoeg en later uit te breiden. Hebben jullie suggesties welke Externe HDD's open te maken zijn? zie er genoeg van Seagate bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pric...table-sthp-5tb-zwart.html
Maar hoe weet ik of dit soort schijven open te maken en los te gebruiken zijn?
Wil als OS/Apps schijf gewoon een willekeurige m2 nvme ssd gebruiken, 256gb heb je voor 50 euro, dus dat zijn de kosten niet, en ruim voldoende denk ik.
De readynas heeft een soort Raid1, en afgezien van mijn media collectie staat ook de fotocollectie en andere belangrijke data er op. alle media die ik verzamel is geen must om parity op te hebben, maar als het zonder te veel nadelen kan wel fijn. Is dat te doen, of moet ik gewoon maar een wekelijkse backup van de fotos en belangrijke data maken?
Besturingsysteem ben ik nog niet helemaal over uit, hebben jullie daar ideeen over?
Ik neig naar Debian, of OpenMediaVault, met Docker. omdat ik enigzins basiskennis heb van Debian. maar geen idee of er betere opties zijn.
Alvast bedankt voor eventuele tips en ideeen!