Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31
Torched schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:28:
Eerlijk gezegd met wat ducting en een ventilator om de lucht in de heatsink te forceren is dit ook wel dikke prima hoor.

Je kunt allicht testen, de boel sluit wel af bij 90C.

[Afbeelding]

En warme lucht stijgt op, ja maar niet bij 100w met een ventilator. Een ventilator heeft meer invloed dan het dichtheidsverschil koud/warm. Dat gaat echt pas spelen bij hogere vermogens, en zelfs dan drukt een ventilator vrij hard.

Leg maar eens een stapeltje 12cm fans op je radiator van de centrale verwarming. Dat maakt ook al een megaverschil.
Als je een paar berichten terugleest, zie je dat de airflow zoals jij die hebt getekend niet opgaat ivm de atx + ddr wat in de weg zit.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 21:22
Space21 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:53:
[...]

Als je een paar berichten terugleest, zie je dat de airflow zoals jij die hebt getekend niet opgaat ivm de atx + ddr wat in de weg zit.
Dat heb ik gezien, maar als je dat tunnelt, en naar beneden forceert zodat de enige uitweg de heatsink is is dat geen probleem.

Andere delen van het moederbord worden niet echt zo heel warm, tenzij je echt alles in een kleine dichte meterkast duwt.

Praktisch gezien zul je wat moeten testen, met wat cardboard aided design kom je al wel een eind hoor.

Maargoed, dat is ook de reden dat de enige ventilator in mijn systeem de ventilator van de stock koeler is. En ik heb onder 100% load nog geen warmte problemen gezien. (i3 9100)

[ Voor 21% gewijzigd door Torched op 12-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-10 20:34
@GaMeOvEr Had eigenlijk ook niet echt naar de TDP's gekeken, die zeggen idd hetzelfde. Merci voor de heads up! Beter de boxed dan maar pakken, heb ik ineens een koeler.

@Jazco2nd
Transmission: Op de j3455 creëerde docker redelijk wat overhead, in bridged en hostmode getest. Het is ook maar een heel lichte cpu.

Radarr/Sonarr: Ik weet dat hardlinken in docker kan. Om de een of andere reden werkte het soms, maar niet altijd. Zal wel aan mij liggen, als ik ooit eens veel tijd heb ^^

2de Jackett: cadeautje voor enkele vrienden die klaagden over piratebay etc. Die laat je liever niet op je private trackers ;-)

Mooie case! Denk zelf eerder aan de Silverstone CS380, maar ik heb iets met Silverstone... :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Tiepfoud op 12-12-2020 15:10 ]

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
@wimpie1234 In Transmission heb ik de cache op 4GB staan zodat er vrijwel altijd eerst naar RAM wordt gedownload en vervolgens in 1x naar de schijf. Voor seeden heb je hier wat minder aan natuurlijk.

Ik volgde een artikel voor het hardlinken, ging eerst ook niet lekker. Kan het helaas niet zo gauw terugvinden.

Jackett aha dat snap ik :)
Private trackers heb ik zelf niet, nooit helemaal begrepen waar je moet beginnen om dat voor elkaar te krijgen..

Silverstone heb ik ook lang gehad :) Zocht nu iets kleiners, vandaar. Maar deze Silverstone CS380 is een stuk praktischer zie ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Hallo allemaal, wat een leuk forum dit. Ik heb een beetje zitten lezen hier want mijn oude Pentium server met 4GB is wel aan vervanging toe, ik wil ook graag een snelle m2 ssd als root schijf. Voor mijn nog steeds prachtige Fractal Design Define R3 wordt dit het 3e innerlijk.

Ik zou graag eens mijn geld bij AMD uitgeven, en een Ryzen 3 4300 (gen 3 is dat geloof ik) lijkt me een goede keuze voor energie zuinigheid. Maar die is dus al amper te krijgen. De Ryzen 3 3200G is al gelijk 106 eur, is dat dan echt veel beter dan een AMD Athlon 3000G Boxed? Hebben we het dan over het verschil pentium/i3? AMD land is vrij nieuw voor mij ;) wat ik belangrijk vind ik weinig power idle maar moet wel sterk zijn als het nodig is, ik ga er met docker compose Home Assistant, NextCloud, wat MineCraft servers enz op draaien namelijk. Ik heb nu ook 4 hdds, en ik zou er wel meer willen, maar je zit toch vaak dat als je dan een m2 ssd op een mobo schuift, dan kan je gelijk 1 minder Sata hdd erbij doen.

Of moet ik toch voor intel gaan? Mijn i3 nuc met 16 GB ram en m.2 PCIe x4 ssd (NUC7i3BNB) vind ik echt bloedsnel, tdp is 15W

Wat raden jullie aan? Ik heb keuze stress..

Edit: nu even dit lezen https://tweakers.net/revi...ante-cpus-vergeleken.html

[ Voor 5% gewijzigd door teek2 op 12-12-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Thanx voor de tip @mrmrmr ! En zoiets: https://tweakers.net/pric...200g-boxed/specificaties/, acceptabele prijs, maar wat zou zo'n systeem nu gebruiken als hij constant aanstaat? Ik denk dat mijn huidige pentium (2 cores) zit aan de 65 W ofzo (met 3 hdds en 1 ssd). Zou een i3 dan idd zuiniger zijn? Scheelt dat veel?

Edit, een intel-core-i3-9100 https://tweakers.net/pric...9100-boxed/specificaties/ lijkt me toch ook wel een goed optie. Vergelijkbaar met de AMD Ryzen 3 3200G, scheelt maar 18 euro, maar de i3 is wel 40% zuiniger idd.

[ Voor 28% gewijzigd door teek2 op 12-12-2020 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst eens meten. Een energiemeter verdient zichzelf terug als je die nog niet hebt. In de topicstart staan er een paar die goed uit tests zijn gekomen.

Oudere 3.5" SATA hard disks kunnen 3 (WD) tot 8W (HGST) per stuk verbruiken als ze draaien, moderne 2.5" SATA disks zijn veel zuiniger bij dezelfde prijs. Moederborden van voor Skylake hebben vaak een hoger verbruik. En er zijn tegenwoordig zuinige moederborden zoals de D3643-H (4x SATA), dat is een Coffee Lake systeem.

De voeding speelt ook een rol in het verbruik. Omdat servers altijd aan staan en vaak niet veel doen, is het idle verbruik van belang.

Een zuinig systeem kan tegenwoordig makkelijk onder 10W scoren. In de basis zelfs 3W bij een D3643-H (dat is zonder hard disks met een SSD en een PicoPSU voeding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54
teek2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:14:
Thanx voor de tip @mrmrmr ! En zoiets: https://tweakers.net/pric...200g-boxed/specificaties/, acceptabele prijs, maar wat zou zo'n systeem nu gebruiken als hij constant aanstaat? Ik denk dat mijn huidige pentium (2 cores) zit aan de 65 W ofzo (met 3 hdds en 1 ssd). Zou een i3 dan idd zuiniger zijn? Scheelt dat veel?

Edit, een intel-core-i3-9100 https://tweakers.net/pric...9100-boxed/specificaties/ lijkt me toch ook wel een goed optie. Vergelijkbaar met de AMD Ryzen 3 3200G, scheelt maar 18 euro, maar de i3 is wel 40% zuiniger idd.
Ondanks dat ik ook supporter voor AMD is in zuinigheidsland Intel nog koning.
Die i3 die je post is een heel fijne keuze en draait hier in twee zuinige servers. Als alle disks down zijn dan verbruiken ze allebei iets van 38W maar dan staan er nog wat fans en SSD’s aan en eentje draait ESXi wat niet bepaald een zuinig OS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
HyperBart schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:02:
[...]

Ondanks dat ik ook supporter voor AMD is in zuinigheidsland Intel nog koning.
Die i3 die je post is een heel fijne keuze en draait hier in twee zuinige servers. Als alle disks down zijn dan verbruiken ze allebei iets van 38W maar dan staan er nog wat fans en SSD’s aan en eentje draait ESXi wat niet bepaald een zuinig OS is.
Thanx voor je antwoord, wat voor mobo heb jij erbij? En wat zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 00:32

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Hoi Allemaal,

Heb al een tijdje het topic door zitten lezen, moet al enige tijd mijn oude Readynas Ultra 6 vervangen.

-Netgear Debian distributie, alles werkt net iets anders dan standaard.
-Te traag aan het worden voor alles wat ik er mee wil (te veel.. )
-Slurpt stroom, daar schrok ik van, 70-75w in idle met 4 Schijven. dat is veel te veel.

Gebruik:
Diverse Downloadtools (Sonarr, Radarr, NZBget, Transmission Torrent, Jackett, NZBHydra,Bazarr, Tautulli)
Spotweb Server (Prive)
Plex Media Server (1 of 2 Transcodes tegelijk)
Unifi Controller
Home Assistant
Shinobi CCTV (4 1080p streams)
Nextcloud

Reden dus om wat nieuws te bouwen.
Onderstaand heb ik reeds aangeschaft via Marktplaats, leek me een mooie basis, en sowieso veel beter en zuiniger dan wat ik had. Geheugen is ruim, maar het was 1 pakket :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10300 Tray€ 152,90€ 152,90
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 120,67€ 120,67
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 94,91€ 94,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,33

Heb er nog een be quiet 350w voeding bij, eerst daar maar eens mee spelen en als dat allemaal een beetje draait kan ik nog wel eens kijken voor een PicoPSU of dat nut heeft.

Nu heb ik nog schijven nodig, Ik heb in de readynas 4x WD Red 3TB zitten, ik moet sowieso die schijven leeg maken voordat ik ze zou kunnen hergebruiken, dus ik dacht om ze maar te laten zitten en als combo met de readynas weg te doen als alles omgezet is.

Zou graag 2.5" Schijven gebruiken omdat ze stuk zuiniger zijn. 5TB per stuk, en dan beginnen met 2 of 3, dat is voor nu genoeg en later uit te breiden. Hebben jullie suggesties welke Externe HDD's open te maken zijn? zie er genoeg van Seagate bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pric...table-sthp-5tb-zwart.html
Maar hoe weet ik of dit soort schijven open te maken en los te gebruiken zijn?

Wil als OS/Apps schijf gewoon een willekeurige m2 nvme ssd gebruiken, 256gb heb je voor 50 euro, dus dat zijn de kosten niet, en ruim voldoende denk ik.

De readynas heeft een soort Raid1, en afgezien van mijn media collectie staat ook de fotocollectie en andere belangrijke data er op. alle media die ik verzamel is geen must om parity op te hebben, maar als het zonder te veel nadelen kan wel fijn. Is dat te doen, of moet ik gewoon maar een wekelijkse backup van de fotos en belangrijke data maken?

Besturingsysteem ben ik nog niet helemaal over uit, hebben jullie daar ideeen over?
Ik neig naar Debian, of OpenMediaVault, met Docker. omdat ik enigzins basiskennis heb van Debian. maar geen idee of er betere opties zijn.

Alvast bedankt voor eventuele tips en ideeen!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31
mrmrmr schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:46:
[...]

In eerste instantie zonder gat is denk ik het proberen waard. Je hebt misschien nog een ventilator liggen uit een oud systeem, dan kan je het testen.
Wat zou een goede idle temperatuur moeten zijn?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Hoe testen jullie de gezondheid van de Seagate schijfjes? Ik heb er nu een proberen te testen onder Debian, met

code:
1
sudo badblocks -v /dev/sda10 > badsectors.txt

Maar dat levert een file op van 10gb. Toen bedacht ik me dat de schijf mss nog geformatteerd moest worden, dus de partities weggegooid, 1 nieuwe gemaakt en ext4 geformateerd, en nog eens gecheckt. Dat gaf een file van 5gb.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel bad sectors zouden zijn.

Smartmontools zegt dat de drive gezond is, maar tegelijk dat smart niet geactiveerd is (kan dat überhaupt wel zolang een schijf via usb is aangesloten?), dus wat ik daarvan moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Space21 schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:12:
Wat zou een goede idle temperatuur moeten zijn?
30 graden bij een passieve koeler bij een omgevingstemperatuur 18 graden.

Bij een belasting van ~10% (afspelen npo), is de belasting 35 graden (dual core 4.2 GHz Skylake, kloksnelheid 1 GHz).

Maar het gaat meer over de maximum temperatuur. Bij 100 graden schakelen Intel desktop processoren terug, en als je daar vaak bij in de buurt komt dan:
- heb je eigenlijk al een probleem met de belasting, kijk of je efficiëntere software kunt gebruiken;
en/of
- moet je zorgen dat de koeling beter wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door mrmrmr op 13-12-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DappereDodo schreef op zondag 13 december 2020 @ 06:32:
Smartmontools zegt dat de drive gezond is, maar tegelijk dat smart niet geactiveerd is (kan dat überhaupt wel zolang een schijf via usb is aangesloten?), dus wat ik daarvan moet maken...
Dat ligt aan de controller. De controller die Seagate gebruikt ondersteund alleen de USB storage standaard en is daarmee gelijk aan een domme USB stick. Je hebt ook het UASP protocol waarbij SATA commando's over USB verstuurd kunnen worden. En SMART werkt dus alleen bij UASP (en zo zijn er meer dingen die alleen werken bij een UASP controller, zoals TRIM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
teek2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:38:
[...]
Thanx voor je antwoord, wat voor mobo heb jij erbij? En wat zou je aanraden?
Ik heb in beide machines een Fujitsu bord: pricewatch: Fujitsu D3644-B en ben daar zéér tevreden van. Een heel fijn, zuinig en no nonsense bordje met voldoende aansluitingen voor 99% van de usecases.
Night89 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:02:

Zou graag 2.5" Schijven gebruiken omdat ze stuk zuiniger zijn. 5TB per stuk, en dan beginnen met 2 of 3, dat is voor nu genoeg en later uit te breiden. Hebben jullie suggesties welke Externe HDD's open te maken zijn? zie er genoeg van Seagate bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pric...table-sthp-5tb-zwart.html
Maar hoe weet ik of dit soort schijven open te maken en los te gebruiken zijn?
Je kan best eens zoeken op "type van schijf" en dan "shucking" er bij. Dat gaat je al een goed beeld geven. Met 2.5 inch heb ik vroeger wel eens gemerkt dat ze sommige fabrikanten de USB controller op het controller board van de schijf zelf zetten. Ik denk dat die praktijk nu veel minder is maar dat ga je even moeten Google'en.
Wil als OS/Apps schijf gewoon een willekeurige m2 nvme ssd gebruiken, 256gb heb je voor 50 euro, dus dat zijn de kosten niet, en ruim voldoende denk ik.

De readynas heeft een soort Raid1, en afgezien van mijn media collectie staat ook de fotocollectie en andere belangrijke data er op. alle media die ik verzamel is geen must om parity op te hebben, maar als het zonder te veel nadelen kan wel fijn. Is dat te doen, of moet ik gewoon maar een wekelijkse backup van de fotos en belangrijke data maken?
Je moet sowieso altijd backups maken van data die belangrijk is, wat je er ook onder steekt van pariteit. ;) . Om niet op backup te moeten rekenen voor grote datasets die ik kan verliezen gebruik ik wel pariteit, maar mijn eigen data staat veilig en encrypted in een backup op een remote locatie.
Besturingsysteem ben ik nog niet helemaal over uit, hebben jullie daar ideeen over?
Ik neig naar Debian, of OpenMediaVault, met Docker. omdat ik enigzins basiskennis heb van Debian. maar geen idee of er betere opties zijn.

Alvast bedankt voor eventuele tips en ideeen!
Ik draai Ubuntu en ben er heel tevreden over, 't is maar wat je leuk vind en voldoende biedt voor wat je wil qua software.
DappereDodo schreef op zondag 13 december 2020 @ 06:32:
Hoe testen jullie de gezondheid van de Seagate schijfjes? Ik heb er nu een proberen te testen onder Debian, met

code:
1
sudo badblocks -v /dev/sda10 > badsectors.txt

Maar dat levert een file op van 10gb. Toen bedacht ik me dat de schijf mss nog geformatteerd moest worden, dus de partities weggegooid, 1 nieuwe gemaakt en ext4 geformateerd, en nog eens gecheckt. Dat gaf een file van 5gb.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel bad sectors zouden zijn.

Ik heb nu een aantal WD's via USB aangesloten en die deden zogezegd ook geen SMART. Dankzij @FireDrunk kan ik ze wel uitlezen want die wees me op een "-d sat" parameter voor smartctl waarmee je SATA forceert. Dat kan je eens proberen.
RobertMe schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:46:
[...]

Dat ligt aan de controller. De controller die Seagate gebruikt ondersteund alleen de USB storage standaard en is daarmee gelijk aan een domme USB stick. Je hebt ook het UASP protocol waarbij SATA commando's over USB verstuurd kunnen worden. En SMART werkt dus alleen bij UASP (en zo zijn er meer dingen die alleen werken bij een UASP controller, zoals TRIM).
Ik gebruik geen UASP voor die WD's die ik nu aan het inrijden ben en kan mijn disks wel query'en met "-d sat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:32:
[...]

Ik gebruik geen UASP voor die WD's die ik nu aan het inrijden ben en kan mijn disks wel query'en met "-d sat".
Getest en werkt inderdaad. In mijn geval met de bekende Seagate schijf. Tijd terug nog van alles daarop gegoogled en niks kunnen vinden, maar blijkbaar kan het dus wel.

Nu nog kijken of dit ook te gebruiken is met smartd, die dan periodieke check doet en mail stuurt bij (nieuwe) failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
RobertMe schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:17:
[...]

Getest en werkt inderdaad. In mijn geval met de bekende Seagate schijf. Tijd terug nog van alles daarop gegoogled en niks kunnen vinden, maar blijkbaar kan het dus wel.

Nu nog kijken of dit ook te gebruiken is met smartd, die dan periodieke check doet en mail stuurt bij (nieuwe) failure.
De bekende Seagate schijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die externe 2,5" Seagate van 4 of 5TB. In mijn geval de Amazon Special Edition. Maar dezelfde (interne) schijf wordt gebruikt in verschillende externe Seagate HDDs / behuizingen. Gaat in het algemeen dus om deze: https://tweakers.net/exte...zkLKyxBygNUqGFoZGSrG1tbUA De Backup Plus Portable of Expansion Portable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

RobertMe schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:48:
[...]

Die externe 2,5" Seagate van 4 of 5TB. In mijn geval de Amazon Special Edition. Maar dezelfde (interne) schijf wordt gebruikt in verschillende externe Seagate HDDs / behuizingen. Gaat in het algemeen dus om deze: https://tweakers.net/exte...zkLKyxBygNUqGFoZGSrG1tbUA De Backup Plus Portable of Expansion Portable.
Bedankt! Ga er daar maar eens 2 van bestellen.. eerst controleren wat er in zit. En daar na open maken? Of vergeet ik nog een stap ?

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 16:25

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik loop tegen het volgende aan, ik had een ZFS setup van 6*ST2000LM003 icm een 100watt picopsu en een externe 12v/6.6A powerbrik. Vanwege storage uitbreiding eerst overgegaan naar 2 (scrub slaagde zonder issues) en toen resp 4*st5000lm000 icm 2* st2000lm003. Opstarten en normaal functioneren van de server gingen goed, echter vannacht ging er automatisch een Scrub van start en sinds dat moment reboot de server om de 20 min, precies op het moment dat de schijven stroom vragen. Dit reboot gedrag is van toepasssing sinds de overgang van 2 naar 4* ST5000LM000 hdd's.
Ik heb nu de scrub stop gezet en de server draait verder zonder issues. De aanname is dat de picopsu voeding het vermogen niet kan leveren hetgeen gevraagd wordt tijdens een scrub.
In de specificaties van de ST5000LM000 las is dat de startup current max 1.2A is.

Wat trekt zo'n st5000LM000 tijdens een scrub aan vermogen, komt dat in de buurt van de startup max current?

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 13-12-2020 12:26 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je zou verwachten dat dat iets minder is. Verschil tijdens boot zal vooral ook wat CPU load zijn. Scrubben kost ook wat CPU power. Niet veel, maar het kan net genoeg zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
HyperBart schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:32:
Ik heb nu een aantal WD's via USB aangesloten en die deden zogezegd ook geen SMART. Dankzij @FireDrunk kan ik ze wel uitlezen want die wees me op een "-d sat" parameter voor smartctl waarmee je SATA forceert. Dat kan je eens proberen.

[...]

Dank, maar helaas, sudo smartctl -a -d sat /dev/sdb1 geeft Read Device Identity failed: scsi error unsupported field in scsi command.

Ik ben nu een van de schijven met m'n windows pc aan het testen, maar die heeft geen USB3. Hddscan loopt sinds 7 uur vanochtend en is maar liefst al op 23% |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WeaZuL Afgaand op je post uit 2016 denk ik dat je een DC-DC voeding hebt van Iaospow/Dongguan AOKPOWER Electronics Co., Ltd. Het lijkt op een 84W model. Bij dat model is er volgens de fabrikant 3A maximaal beschikbaar op 12V (36W) en 5A op 5V (25W).

Sommige verkopers uit China gaan hun boekje te buiten met de specificaties. Het kan dus zijn dat de specificaties die je hebt gekregen te hoog en niet juist zijn, of alleen van toepassing zijn bij kortdurende piekbelasting in plaats van, zoals het hoort, nominale belastingswaarden waarop het systeem continu moet kunnen blijven draaien.

De door Seagate opgegeven 5V aansluitwaarden zijn nogal ruim. 1.2A bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld niet eens via USB2 worden geleverd en toch worden ze als externe drive verkocht. Uit een rapport van Seagate zelf blijkt de 4TB en 5TB maximaal 3,75W te vragen.

Zelf zou ik de voeding te vervangen door een Mini-Box PicoPSU-90 met 120W Leicke adapter (beide bestelbaar via amazon.de/amazon.nl). Dat is als er niets anders in je systeem veel vermogen vraagt, zoals een quad netwerkkaart, grafische kaart of host controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

FireDrunk schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:51:
Je zou verwachten dat dat iets minder is. Verschil tijdens boot zal vooral ook wat CPU load zijn. Scrubben kost ook wat CPU power. Niet veel, maar het kan net genoeg zijn...
Dat lijkt het geval te zijn. Het is mooi geweest, tijd om de bullet te bijten ...
mrmrmr schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:01:
@WeaZuL Afgaand op je post uit 2016 denk ik dat je een DC-DC voeding hebt van Iaospow/Dongguan AOKPOWER Electronics Co., Ltd. Het lijkt op een 84W model. Bij dat model is er volgens de fabrikant 3A maximaal beschikbaar op 12V (36W) en 5A op 5V (25W).
Pff 4 jaar geleden alweer. Het gesprek ging toen over de "kwaliteit" van de unit. @FireDrunk
was daar duidelijk over, echter stond ik in de "challenge accepted" modus. Ondertussen heb ik de voeding een aantal keren vervangen, zeg maar een vioeding per jaar was de stelregel 8)7
Sommige verkopers uit China gaan hun boekje te buiten met de specificaties. Het kan dus zijn dat de specificaties die je hebt gekregen te hoog en niet juist zijn, of alleen van toepassing zijn bij kortdurende piekbelasting in plaats van, zoals het hoort, nominale belastingswaarden waarop het systeem continu moet kunnen blijven draaien.
Klopt en duidelijk. Tijd voor de volgende stap!
De door Seagate opgegeven 5V aansluitwaarden zijn nogal ruim. 1.2A bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld niet eens via USB2 worden geleverd en toch worden ze als externe drive verkocht. Uit een rapport van Seagate zelf blijkt de 4TB en 5TB maximaal 3,75W te vragen.

Zelf zou ik de voeding te vervangen door een Mini-Box PicoPSU-90 met 120W Leicke adapter (beide bestelbaar via amazon.de/amazon.nl). Dat is als er niets anders in je systeem veel vermogen vraagt, zoals een quad netwerkkaart, grafische kaart of host controller.
Gaan we gelijk bestellen Besteld en vervolgens kijken of de scrub dan wel succesvol afgerond kan worden!

Dank voor het meedenken @mrmrmr @FireDrunk ! _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door WeaZuL op 13-12-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wie nog een kleine en zuinige switch zoekt die 'Plug & Play' werkt, de Netgear uit dit lijstje:
https://tweakers.net/pric...1;1237507;386129;1395602/

Heb deze reeds 2.5jr in mijn tv meubel staan. Minimale ventilatie. 1x aangesloten en 1x in de webinterface geweest daarna nooit meer. Draait sindsdien probleemloos.

Ik overweeg nu een 2e aan te schaffen zodat niet alleen de server maar ook 2 werkplekken die nu via Wifi online zijn, van LAN te voorzien. Het WiFi AP staat op ruim 7 meter, een gipsmuur op de 5e meter en tafel met zware stalen poot en 6 stoelen met metalen poten vlak ervoor. Het werkt maar is niet ideaal.

Ik heb nooit het werkelijke verbruik gemeten, maar volgens deze tabel zou de Netgear (binnen deze prijsklasse met een PoE-in af/at) de zuinigste moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 14 december 2020 @ 01:31:
Ik heb nooit het werkelijke verbruik gemeten, maar volgens deze tabel zou de Netgear (binnen deze prijsklasse met een PoE-in af/at) de zuinigste moeten zijn.
De 4W waarde heb ik niet teruggevonden bij Netgear.

De huidige spec sheet geeft aan 22W maximaal verbruik met POE pass-through. Zonder het POE deel is het 7,9W vanaf de voedingsbron. Met de overhead van de voedingsbron is dat meer dan 10W.

Varianten met een AC/DC adapter zijn waarschijnlijk zuiniger, de NetGear GS105Ev2 is bijvoorbeeld gespecificeerd op maximaal 2,6W, die heeft geen POE.

Verbuikscijfers in Pricewatch zijn niet betrouwbaar omdat er een mix wordt gegeven van diverse soorten cijfers: maximum verbruik, met POE, ongespecificeerd "typisch verbruik", kaal verbruik zonder netwerkaansluitingen. Ze zijn allemaal niet voldoende om te bepalen welke nu echt zuinig zijn. Het zou beter zijn als fabrikanten het verbruik rapporteren van 1 tot n Gbit EEE verbindingen van een standaard kabellengte.

De meeste fabrikanten rapporteren het maximum verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FireDrunk schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:51:
About that, ik vind scrub best "cpu intensief" om eerlijk te zijn :/ met een scrub actief hier tik ik toch continu de 50 à 60% aan (en dat dan op mijn i3 9300, toch ook geen traag ding).

Ik moet nu wel bekennen dat er blijkbaar 2 aan het lopen zijn, goed voor een 1GB/s aan verkeer maar ik ga die niet onderbreken, is de wekelijkse scrub.

Heb de USB pool wel even gestopt (die had ik namelijk manueel gestart) en als die uit is dan is CPU usage toch nog flipperend 32% à 50%.
Je weet/bent op de hoogte dat TDP op zich héél weinig zegt over verbruik?
TDP is een getal wat aangeeft hoeveel warmte een CPU maximaal kan afgeven. Het is dus eerder een getalletje wat je kan gebruiken om je koeling mee te dimensioneren dan dat het een getal is van verbruik op zich.

[ Voor 50% gewijzigd door HyperBart op 14-12-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selem87
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi allemaal,

Ik volg al even dit topic en wil nu echt in de kerstvakantie eens werk maken van een home servertje.
Momenteel heb ik een DS414 die als media/backup wel voldoet en draait er een RPi met Home Assistant die absoluut niet meer voldoet. Idealiter kan ik alles nu in 1 server krijgen.
Binnenkort verbouwen we, leg ik overal netwerkkabels en komt er een 19' serverrack in de garage met patch panel, switches, ... dus wil ik wel alles daarin integreren.
Ik ga waarschijnlijk Proxmox draaien met wat VM's voor Home assistant, Software development(database, web hosting, ...) en nog wat zaken. Ik denk 2 HDD's nodig te hebben in RAID voor media/backup. 1 SSD(SATA) waarop proxmox kan draaien. Daarnaast heb ik nog een Samsung M.2 SSD liggen waarop dan alle VM's, kunnen draaien.

Ik twijfel tussen 2 opties:
Optie 1 Intel NUCI5BEH
Ik kan via een simpele rack shelf of zelf de duurdere en fancy optie deze uiteraard perfect in m'n rack plaatsen. Ik lees hier heel wat goede zaken over idle verbuik en zou voor mijn noden qua performance wel voldoende moeten zijn.
Samen met deze cases die iemand in dit topic aanraadde heb ik net de ruimte voor alle schijven die ik denk nodig te hebben.
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 239,90€ 239,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS824A€ 56,86€ 56,86
1Solid state drivesCrucial BX500 120GB€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,61

Optie 2 Rack case server
Een build zoals er hier veel rondgaan met Fujitsu Mobo, I3 8100, PicoPSU, ... maar in een server rack case. Paar posts geleden lees ik wat moeilijkheden met het koelen van een rack case met zo'n build dus daar moet ik zeker nog eens goed over nadenken.
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,35€ 98,35
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SK€ 72,52€ 72,52
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,30€ 4,30
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 11 Passive€ 15,84€ 15,84
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS824A€ 56,86€ 56,86
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,71

Tenzij ik iets mis komt de NUC optie wat goedkoper uit (in de NUC build komt er nog 60 euro bij voor de 2 HDD cases maar in de rack build ga ik de koeling waarschijnlijk nog moeten upgraden).

Ik weet dat ik met een volledig eigen build meer mogelijkheden heb rond oa uitbreiding/upgrade in de toekomst, misschien wat meer performance, plezier van zelfbouw :) , ... Vraag me alleen af als dat de meerprijs waard is. Misschien zie ik iets over het hoofd. Wat maakt in jullie mening dat een eigen build het prijsverschil wel/niet waard is?
Alle advies en meningen, ook over de gekozen onderdelen en dergelijke zijn meer dan welkom! :)
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 18:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Ga je dan met die NUC die disken aan USB hangen? Zelf denk ik dat een NUC een mooie optie is, als je niet meer nodig hebt dan je intern kunt inbouwen.

Op het moment dat je je storage disken aan USB moet gaan hangen met losse behuizingen en dergelijke.. Daar zou ik persoonlijk geen fan van zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-12-2020 14:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selem87
Ja is inderdaad de bedoeling om ze aan USB te hangen indien ik voor de NUC optie ga, denk niet dat ik daar veel andere opties heb.
Is er een reden waarom je daar niet direct fan van bent? Als ik goed herinner dacht ik hier eens te lezen dat USB wel wat meer gaat verbruiken dan SATA maar ben ik niet meer zeker.
Of zijn er andere nadelen naast verbuik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

selem87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:33:
Ja is inderdaad de bedoeling om ze aan USB te hangen indien ik voor de NUC optie ga, denk niet dat ik daar veel andere opties heb.
Is er een reden waarom je daar niet direct fan van bent? Als ik goed herinner dacht ik hier eens te lezen dat USB wel wat meer gaat verbruiken dan SATA maar ben ik niet meer zeker.
Of zijn er andere nadelen naast verbuik?
Een aantal punten daarvoor, sommige misschien wat overtrokken in de mening van anderen:

- Extra behuizing, met buitenliggende kabel
- Geen native SATA, maar een USB naar SATA adapter
- Extra stroomverbruik door USB - SATA adapter
- Meer CPU verbruik door USB transfers ipv native Sata
- Potentieel extra issues met spindown (als van toepassing) bij USB disks

Waarbij ik voornamelijk de introductie van de extra USB adapters per disk een issue zou vinden, qua uitval of troubleshooten. (Nog nooit een stukke SATA poort gehad, wel een aantal keer defecte USB <-> SATA adapters)

Ik heb zelf ook een USB disk aan mijn systeem, maar dat is alleen voor backup. Ik zou voor primaire storage niet graag met adapters werken. Maar goed, zoals gezegd misschien ben ik daar wel te terughoudend in. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-12-2020 10:25 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
selem87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:23:
Hoi allemaal,

Ik volg al even dit topic en wil nu echt in de kerstvakantie eens werk maken van een home servertje.
Momenteel heb ik een DS414 die als media/backup wel voldoet en draait er een RPi met Home Assistant die absoluut niet meer voldoet. Idealiter kan ik alles nu in 1 server krijgen.
Binnenkort verbouwen we, leg ik overal netwerkkabels en komt er een 19' serverrack in de garage met patch panel, switches, ... dus wil ik wel alles daarin integreren.
Ik ga waarschijnlijk Proxmox draaien met wat VM's voor Home assistant, Software development(database, web hosting, ...) en nog wat zaken. Ik denk 2 HDD's nodig te hebben in RAID voor media/backup. 1 SSD(SATA) waarop proxmox kan draaien. Daarnaast heb ik nog een Samsung M.2 SSD liggen waarop dan alle VM's, kunnen draaien.

Ik twijfel tussen 2 opties:
Optie 1 Intel NUCI5BEH
Ik kan via een simpele rack shelf of zelf de duurdere en fancy optie deze uiteraard perfect in m'n rack plaatsen. Ik lees hier heel wat goede zaken over idle verbuik en zou voor mijn noden qua performance wel voldoende moeten zijn.
Samen met deze cases die iemand in dit topic aanraadde heb ik net de ruimte voor alle schijven die ik denk nodig te hebben.
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 239,90€ 239,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS824A€ 56,86€ 56,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,61

Optie 2 Rack case server
Een build zoals er hier veel rondgaan met Fujitsu Mobo, I3 8100, PicoPSU, ... maar in een server rack case. Paar posts geleden lees ik wat moeilijkheden met het koelen van een rack case met zo'n build dus daar moet ik zeker nog eens goed over nadenken.
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SK€ 72,52€ 72,52
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,30€ 4,30
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 11 Passive€ 15,84€ 15,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,71

Tenzij ik iets mis komt de NUC optie wat goedkoper uit (in de NUC build komt er nog 60 euro bij voor de 2 HDD cases maar in de rack build ga ik de koeling waarschijnlijk nog moeten upgraden).

Ik weet dat ik met een volledig eigen build meer mogelijkheden heb rond oa uitbreiding/upgrade in de toekomst, misschien wat meer performance, plezier van zelfbouw :) , ... Vraag me alleen af als dat de meerprijs waard is. Misschien zie ik iets over het hoofd. Wat maakt in jullie mening dat een eigen build het prijsverschil wel/niet waard is?
Alle advies en meningen, ook over de gekozen onderdelen en dergelijke zijn meer dan welkom! :)
Tnx!
Ik weet niet hoeveel schijven en netto storage je toe wilt voegen, maar zelf heb ik deze Nuc: pricewatch: Intel NUC Kit NUC7i5DNH2E (met EU stroomkabel) en heb daar met wat puzzelen en aanpassen van de meegeleverde bracket een pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB in weten te passen. Het moederbord komt daarmee iets omhoog (1mm?) aan de voorkant waardoor de USB poorten iets minder uitlijnen met de openingen in de behuizing, maar ze zijn nog goed toegankelijk. De constructie intern is zo dat het moederbord een klein beetje mee kan veren naar boven, dus echt kracht is er niet op uitgeoefend (dan had ik het ook niet geprobeerd). Door de sata connector nog iets vlakker te maken zou dat misschien verholpen kunnen worden, maar dan loop ik het risico dat de aders van de haakse connector bloot komen te liggen. Dat kan ik eerst eens op een los kabeltje proberen om te zien hoe diep die aders doorgaans liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@selem87 Een 19" rack is meestal niet zuinig als je oude tweedehands spullen gebruikt zoals grootverbruikende switches en dergelijke. Ik zou de 19" kast vervangen door een tower kast waarbij de lucht boven eruit kan.

Passieve koeling past niet goed bij een i3 processor als je die zwaar gaat belasten. Als je die niet zwaar gaat belasten zou ik gewoon een 2 core/4 thread G5400 kiezen en dan is een Arctic Alpine 12 Passive van toepassing. De '11' is opgevolgd door '12'. Bij amazon.de kun je de PicoPSU aanschaffen voor een 10 euro lagere prijs. Bij passieve koeling heb je normaal gesproken een kast nodig met een airflow. Er zijn kasten waarbij de behuizing zelf de passieve koeler is, maar toch lijkt mij een tower kast de meest voor de hand liggende keuze.

Zonder RAID is het verbruik gunstiger. Backup via USB3 is een zuinige manier, zodoende hoef je de disk niet continu aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met die Akasa Galileo/Euler behuizingen schijn je nog wel een heel eind te komen, een Core i3 passief koelen. Maar idd, je kan voor een servertje net zo goed een Pentium pakken, erg veel heb je niet aan die twee extra cores.

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 14-12-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
[quote]HyperBart schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb in beide machines een Fujitsu bord: pricewatch: Fujitsu D3644-B en ben daar zéér tevreden van. Een heel fijn, zuinig en no nonsense bordje met voldoende aansluitingen voor 99% van de usecases.

[...]

Thanx, ik neig idd naar die CPU, 1 vraag voor je nog dan, ik denk dat ik idd ook jouw bord neem (zuinig en 6 sata aansluitingen, biedt ruimte), en dan 16GB ram er in (misschien 32) en dan nog een Samsung 970 EVO 1TB m2. Ik heb nu 3 HDDs en een 300 W voeding (Be Quiet! Pure Power L7 300W | BN103), lijkt me wel genoeg dan toch? Nogmaals bedankt!

Oh en nog tips voor RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teek2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:59:
[quote]HyperBart schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:32:
[...]

[...]

Thanx, ik neig idd naar die CPU, 1 vraag voor je nog dan, ik denk dat ik idd ook jouw bord neem (zuinig en 6 sata aansluitingen, biedt ruimte), en dan 16GB ram er in (misschien 32) en dan nog een Samsung 970 EVO 1TB m2. Ik heb nu 3 HDDs en een 300 W voeding (Be Quiet! Pure Power L7 300W | BN103), lijkt me wel genoeg dan toch? Nogmaals bedankt!

Oh en nog tips voor RAM?
Die BQ voeding, is dat een oude? Die heb ik ook nog gehad maar vandaag de dag zijn er kwalitatievere... die van mij is er stilletjes tussen uit geklapt maar dat had veel erger kunnen zijn 😐. Best even gaan horen in het voedingen topic of hier eens wat zoeken. Als iets 24/7 draait wil ik wel dat het goed is.

RAM kan je even nakijken in de PDF van het moederbord of je kijkt bij mijn inventaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
HyperBart schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:10:
[...]

Die BQ voeding, is dat een oude? Die heb ik ook nog gehad maar vandaag de dag zijn er kwalitatievere... die van mij is er stilletjes tussen uit geklapt maar dat had veel erger kunnen zijn 😐. Best even gaan horen in het voedingen topic of hier eens wat zoeken. Als iets 24/7 draait wil ik wel dat het goed is.

RAM kan je even nakijken in de PDF van het moederbord of je kijkt bij mijn inventaris.
Ok, thanx ik zal een kijken, t loopt wel op qua prijs zo haha :)

Edit, inmiddels advies uit het voedingsforum _/-\o_

Dit lijkt hem te gaan worden:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 122,85€ 122,85
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1KabelsStartech.com 15cm 4-pins Molex naar SATA Voedingskabel Adapter Multi-color€ 2,81€ 2,81
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 53,91€ 53,91
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,93

Ik zag trouwens dat mijn voeding idd 10 jaar oud wordt volgende week :)
De 2 HDDs ook (1 is al een tijdje geleden overleden, Samsung EcoGreen F4EG. 2TB, destijd 76 eur per stuk, dat wordt ook niet echt meer goedkoper zeg.)

[ Voor 68% gewijzigd door teek2 op 14-12-2020 23:09 . Reden: Details toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
teek2 schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:13:
[...]

Ok, thanx ik zal een kijken, t loopt wel op qua prijs zo haha :)

Edit, inmiddels advies uit het voedingsforum _/-\o_

Dit lijkt hem te gaan worden:

1KabelsStartech.com 15cm 4-pins Molex naar SATA Voedingskabel Adapter Multi-color€ 2,81€ 2,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,93

Ik zag trouwens dat mijn voeding idd 10 jaar oud wordt volgende week :)
Mja, ik heb die voeding zelf ook gehad. In jouw geval: voeding 10 jaar oud en met mijn verhaal erbij, dan is vervanging misschien niet slecht.

Ik heb het persoonlijk niet zo op die molex to SATA converter'tjes. Ik ben misschien wat biased doordat ik altijd moet terugdenken aan de slechte kwaliteit van sommige exemplaren wat geleid heeft tot dit verhaal. Als ik ze dus kan vermijden en alle twijfel over slechte kwaliteit kan wegnemen door een voeding te nemen die rechtstreeks SATA kan voeden dan geniet dat mijn persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
mrmrmr schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:23:
@teek2 Standaard ATX voedingen verbruiken veel meer dan nodig, ze zijn niet gericht op zuinige systemen.

Gebruik beter een Mini-Box PicoPSU-90 met een Leicke 120W 12V voeding, die kun je beide bestellen via amazon.de.
Maar denk je dat 120W genoeg is voor het systeem dat ik postte + 3-5 HHds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@teek2

3 tot 5 2.5" schijven of 3.5" schijven? Als je kiest voor 3.5" schijven, dan zit je sowieso vast aan een ATX voeding in verband met de benodige opstartvermogen de de schijven vereisen. Met 2.5" schijfjes kom je wel weg met PicoPSU 90W + bijbehorende adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
GioStyle schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:51:
@teek2

3 tot 5 2.5" schijven of 3.5" schijven? Als je kiest voor 3.5" schijven, dan zit je sowieso vast aan een ATX voeding in verband met de benodige opstartvermogen de de schijven vereisen. Met 2.5" schijfjes kom je wel weg met PicoPSU 90W + bijbehorende adapter.
Het zijn 3.5" schijven dus het wordt wel een ATX voeding, bedankt, ik leer hier veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
HyperBart schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:31:
[...]

Mja, ik heb die voeding zelf ook gehad. In jouw geval: voeding 10 jaar oud en met mijn verhaal erbij, dan is vervanging misschien niet slecht.

Ik heb het persoonlijk niet zo op die molex to SATA converter'tjes. Ik ben misschien wat biased doordat ik altijd moet terugdenken aan de slechte kwaliteit van sommige exemplaren wat geleid heeft tot dit verhaal. Als ik ze dus kan vermijden en alle twijfel over slechte kwaliteit kan wegnemen door een voeding te nemen die rechtstreeks SATA kan voeden dan geniet dat mijn persoonlijke voorkeur.
Haha, onder dat filmpje: "Molex to SATA, lose all your data."
:D goed, voorlopig is 5 wel genoeg, misschien haal ik de 6 wel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selem87
tsjoender schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet hoeveel schijven en netto storage je toe wilt voegen, maar zelf heb ik deze Nuc: pricewatch: Intel NUC Kit NUC7i5DNH2E (met EU stroomkabel) en heb daar met wat puzzelen en aanpassen van de meegeleverde bracket een pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB in weten te passen. Het moederbord komt daarmee iets omhoog (1mm?) aan de voorkant waardoor de USB poorten iets minder uitlijnen met de openingen in de behuizing, maar ze zijn nog goed toegankelijk. De constructie intern is zo dat het moederbord een klein beetje mee kan veren naar boven, dus echt kracht is er niet op uitgeoefend (dan had ik het ook niet geprobeerd). Door de sata connector nog iets vlakker te maken zou dat misschien verholpen kunnen worden, maar dan loop ik het risico dat de aders van de haakse connector bloot komen te liggen. Dat kan ik eerst eens op een los kabeltje proberen om te zien hoe diep die aders doorgaans liggen.
Goed om te weten, tnx! Ik ging ervan uit dat ik max tot 9mm hoogte ging kunnen gaan. Maar misschien is een iets hogere schijf wel het proberen waard moest dit nodig zijn.
mrmrmr schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:59:
@selem87 Een 19" rack is meestal niet zuinig als je oude tweedehands spullen gebruikt zoals grootverbruikende switches en dergelijke. Ik zou de 19" kast vervangen door een tower kast waarbij de lucht boven eruit kan.

Passieve koeling past niet goed bij een i3 processor als je die zwaar gaat belasten. Als je die niet zwaar gaat belasten zou ik gewoon een 2 core/4 thread G5400 kiezen en dan is een Arctic Alpine 12 Passive van toepassing. De '11' is opgevolgd door '12'. Bij amazon.de kun je de PicoPSU aanschaffen voor een 10 euro lagere prijs. Bij passieve koeling heb je normaal gesproken een kast nodig met een airflow. Er zijn kasten waarbij de behuizing zelf de passieve koeler is, maar toch lijkt mij een tower kast de meest voor de hand liggende keuze.

Zonder RAID is het verbruik gunstiger. Backup via USB3 is een zuinige manier, zodoende hoef je de disk niet continu aan te hebben.
Bedankt voor de info! Ik zou zeker niet werken met oudere tweedehands gear in de kast maar ik weet dat m'n netwerk gear zeer waarschijnlijk meer zal verbruiken dan m'n server, zeker met PoE voor camera's en dergelijke. Het lijkt me gewoon echt handig om deze te hebben en met een patch panel flexibel alles te kunnen aanpassen eenmaal over kabel in huis ligt..
En daarnaast ook telenet modem, hue bridge, zonnepanelen bridge, ... en al die brol daar in weg te moffelen. :) Die komt er dus wel sowieso maar misschien moet ik toch eens herdenken als ik daarom per se m'n server ook in die kast wil...

G5400 is ook wel overwegen waard inderdaad, ik weet alleen niet goed hoe in te schatten als deze zal voldoen voor wat ik nodig heb. Als ik zeker zou zijn dat een I3 niet hoeft dan is de keuze voor de G5400 snel gemaakt natuurlijk.. Wenslijstje in ieder geval al aangepast naar Arctic Alpine 12 Passive. Indien het I3 wordt ga ik zeker kijken voor actieve koeling, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
uit de 1st post:
Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?
Bij een Pentium 5400 Gold processor met een SSD drive:
Een PicoPSU-80 + 60W kit ondersteunt minimaal 6x zuinige 2,5" 4TB-5TB disks of maximaal 1x 3.5" hard disk.
Een PicoPSU-90 + 120W Leicke ondersteunt minimaal 6x zuinige 2,5" 4TB-5TB disks of maximaal 2x 3.5" hard disks.
Een PicoPSU-160-XT + 120W Leicke ondersteunt minimaal 6x zuinige 2,5" 4TB-5TB disks of 4 stuks 3.5" hard disks.
Een Core i3-9100 (of 8100) icm 5x zuinige (Seagate 2.5") 5TB schijven en 2 NVME SSDs (1x M.2, 1x via adapter in het x4 PCIe slot) moet dan toch goed gaan icm Fujitsu D3644-B en PicoPSU-90 + 120w Leike voeding?

Ik vraag me af of het mogelijk is om ook nog eens via USB af en toe een 3.5" drive aan te sluiten, als backup. Dan gaan wel alle schrijven draaien om hun data te kopieren, dus het wordt een maximaal verbruik moment. Of is het beter om gewoon een 2.5" USB hdd te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een 3.5" externe HDD komt zo goed als altijd met een eigen voeding, dus zou daarmee juist minder vragen van de voeding van de pc vergeleken met een externe 2.5" HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Nou allemaal, bedankt, dit is hem geworden (zojuist besteld bij SIComputers):

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,12

Met deze voeding dus wat ruimte voor groei en vele 3.5 inch schijven. Ik zal de boel eens doormeten met mijn TPlink hs110 als hij helemaal draait en rapporteren wat hij verbruikt. Op het moment heb ik 2 4 TB schijven en 1 stokoude 2 TB schijf (10 jaar), allemaal 3.5 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:34:
Een Core i3-9100 (of 8100) icm 5x zuinige (Seagate 2.5") 5TB schijven en 2 NVME SSDs (1x M.2, 1x via adapter in het x4 PCIe slot) moet dan toch goed gaan icm Fujitsu D3644-B en PicoPSU-90 + 120w Leike voeding?
Ik denk het wel. Sommige NVMe eisen veel meer energie dan 2.5" SATA, met name als ze worden gebruikt voor operaties. Ik ga ervan uit dat de NVMe adapter niet te veel overhead creëert. De 5x 2.5" disks hebben een maximum piekverbruik van 18,75W op 5V.
Ik vraag me af of het mogelijk is om ook nog eens via USB af en toe een 3.5" drive aan te sluiten, als backup. Dan gaan wel alle schrijven draaien om hun data te kopieren, dus het wordt een maximaal verbruik moment. Of is het beter om gewoon een 2.5" USB hdd te gebruiken?
Dat kan via een externe behuizing of schijfhouder (Sharkoon Quickport) met eigen voeding. 3.5" heeft een te hoge vermogenseis (19-24W, 12V * ~2A) om rechtstreeks via USB3 aan te sluiten. Door de adapter los te koppelen na elk verbruik of een schakelaar om te zetten op de verdeeldoos kun je het verbruik beperken.

2.5" is wel het zuinigste ook bij extern. Meestal zeg ik dat je oude 3.5" disks nog kunt benutten als backup medium, maar als je nieuw 4/5TB koopt zou ik 3.5" niet meer toepassen, en alleen nog 2.5" extern kiezen. Die kun je wel rechtstreeks aansluiten via USB3. Die zijn niet duurder, dus het is ook economisch een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 23:35
Ik heb hier Proxmox als router draaien op een Samsung EVO 850 SATA 250GB via een USB3 adaptertje
Deze heb ik net vervangen door een oude Micro M.2 sata SSD van 512GB (direct onboard)

Nu heb ik morgen pas goede meetwaardes maar zonder de USB adapter is het verbruik 1.5 tot 2 watt minder.
Voor pfsense, pihole, xampp, unifi controller is het verbruik nu ongeveer 5.5watt
Dat is in redelijke rust en loopt natuurlijk op als er wat meer internet verkeer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
Mijn RP3 begint het toch wel zwaar te krijgen, dus ik ga ook maar eens iets beters neerzetten :).

Ik zit nu alleen te twijfelen tussen de I3 9vs10th Gen.
In veel lijstjes zie ik de 9de generatie, waarom?

Dus de Asus + 10th Gen, of the Fuijtsu + 9th Gen? :)

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 106,27€ 106,27
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
pk128934 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:05:
Vandaag de meeste onderdelen binnengekregen voor mijn nieuwe Nextcloud/Gitea build.
Het servertje gaat enkel Nextcloud en Gitea draaien en sporadisch wat CI/CD werk. Vandaar ook wat extra geheugen.
Ik zit nog op 1 SSD (de 870) te wachten, en dan kan ik hem afmaken. De storage had ik allemaal al op de plank liggen muv de 870. Ik heb nog geen meting gedaan van het wattage maar ik ben erg benieuwd.
De kast komt van OnLogic. Mooi compact en ruimte voor de SSDs. Tot 12 als je echt moeite doet. Ik houd het bij 4 ;) Erg blij mee.

Wat is volgens jullie de meest zuinige 12V power adapter icm een picoPSU? Ik heb er nu een Seasonic SSA-0601HE-12 bijgekregen. Geen idee of die bij de top hoort of dat het maar een matig dingetje is.

1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 146,38€ 146,38
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-16GRS€ 63,05€ 63,05
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 27,19€ 27,19
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 317,02€ 634,04
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 102,53€ 102,53
1BehuizingOnLogic MC610€ 107,69€ 107,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,89
Het systeem is nu helemaal up and running. De specs zoals hierboven. Draait nu een Nextcloud, Gitea en PostgreSQL instance. 1 systeemschijf van 240GB, 2 1 TB SSDs in RAID1 (Linux RAID) en 1 1TB SSD in zijn eentje. Dit alles op Debian 10.7. In totaal 6.3 Watt idle tov 27 Watt in mijn oude setup. :)
Ik denk dat er nog een beetje af kan als ik een nog betere poweradapter weet te scoren. Het verlies in de poweradapter zonder load is ca 0.7 Watt. Onder load zal het nog wel wat meer zijn.
Toch al super blij met de huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Bart0n schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:27:

Gelukkig zelf al het antwoord op je eigen vraag :)
Inderdaad Fujitsu is bewezen zuinig en betrouwbaar en nog niet te koop voor 10th gen

Ook ik ben een tevreden Fujitsu D3643-H gebruiker
Draait hier zeer zuinig met een 19 volt rgeek pico PSU adaptertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat de Fujitsu met 9th gen bekend is om de (extreme) zuinigheid. De 10th gen CPUs heeft enerzijds Fujitsu nog geen moederborden voor dus moet je naar een mogelijk / waarschijnlijk onzuiniger moederbord overstappen. Naast dat 10th gen wellicht überhaupt net iets onzuiniger is? (Geen idee, ik roep maar wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
RobertMe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:34:
[...]

Omdat de Fujitsu met 9th gen bekend is om de (extreme) zuinigheid. De 10th gen CPUs heeft enerzijds Fujitsu nog geen moederborden voor dus moet je naar een mogelijk / waarschijnlijk onzuiniger moederbord overstappen. Naast dat 10th gen wellicht überhaupt net iets onzuiniger is? (Geen idee, ik roep maar wat).
Daarnaast heeft de i3-10100 volgens mij geen ECC support, i.t.t. de i3-9100. Dit kan voor sommigen belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
Thanks voor de snelle reply's. Vanavond maar dan even een Fuijsu met I3-9th Gen + M2 SSD in het winkelwagentje stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Mijn RP3 begint het toch wel zwaar te krijgen, dus ik ga ook maar eens iets beters neerzetten :).

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 106,27€ 106,27
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,46
Ik heb een i3 10300 draaien. En gisteravond onder idle even gauw gekeken. Heel ruw. Niks aangepast of drivers. Alleen proxmox geïnstalleerd. Kwam uit op 17w.

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:26

Quad

Doof

Ik gebruik de i3-10100 vanwege HT. Nu is dat wellicht niet direct nodig maar ESX vindt het wel fijn dat er voldoende cores zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Woodski schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:23:
Ik heb hier Proxmox als router draaien op een Samsung EVO 850 SATA 250GB via een USB3 adaptertje
Deze heb ik net vervangen door een oude Micro M.2 sata SSD van 512GB (direct onboard)

Nu heb ik morgen pas goede meetwaardes maar zonder de USB adapter is het verbruik 1.5 tot 2 watt minder.
Voor pfsense, pihole, xampp, unifi controller is het verbruik nu ongeveer 5.5watt
Dat is in redelijke rust en loopt natuurlijk op als er wat meer internet verkeer is
Ik zit heel enthousiast naar de meetwaardes te kijken die alleen maar zakken.
Het is nu ruim onder de 5 watt gedoken.
Wellicht dat het verwijderen van de DP videokabel ook iets zal schelen of anders toch powertop
Hoe dan ook weer een succesverhaaltje met een 19 volt zelfbouw micro servertje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 21:22
RobertMe schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:34:
[...]

Komt omdat Intel voor 9th & 10th 'alleen' maar de max klok omhoog gegooid heeft (met navenant stroomverbruik)
Geloof dat de 8th gen i3 nog iets zuiniger is. Resultaten staan iig wel ergens in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

WeaZuL schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:01:

[...]

Gaan we gelijk bestellen Besteld en vervolgens kijken of de scrub dan wel succesvol afgerond kan worden!

Dank voor het meedenken @mrmrmr @FireDrunk ! _/-\o_
Nou vandaag post uit DE van Amazon, PicoPSU90 en een Leicke120 power brick. Eerst de Leicke 10A powerbrick uitgewisseld met die 6A adapter Aliexpress PicoPSU clone, dat bracht geen oplossing. Het issue zat hem daadwerkelijk in de Aliexpress picopsu clone. Op het moment dat het verbruik boven de 50 watt uit kwam afgelezen van de APC, volgde direct een reboot. Toen de PicoPSU90 erbij gepakt. Bleek dat ik al een PicoPSU90 had liggen |:( . Echter dacht ik omdat ik wat pinnen te kort kwam op de connector dat ik ooit een verkeerde versie had gekocht. Maar schijnbaar werkt het ook met een paar pinnen minder op de ATX connector :?
Anyway, Poweron, scrub gestart en ik zie pieken voorbij komen van 56 watt tijdens het scubben en geen reboot meer *O*
Schot in de roos dus!

Iemand nog een picopsu90 nodig 8)7

edit:
Ondertussen de scrub succesvol geslaagd:
[cmd]zpool status
pool: tank1
state: ONLINE
scan: scrub repaired 0B in 0 days 16:32:32 with 0 errors on Thu Dec 17 13:03:44 2020[/cmd]

[ Voor 9% gewijzigd door WeaZuL op 17-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47
*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Intergalactic op 11-03-2021 08:46 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:17
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:36:
[...]

WKOA? Levert je waarschijnlijk meer geld op dan tweede hands verkopen.
Uit interesse: wat betekent WKOA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sgraaf schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:38:
[...]

Uit interesse: wat betekent WKOA?
Wet koop op afstand. Oftewel, het binnen twee weken mogen terugsturen (na beetje uitproberen) zonder opgegeven reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:41:
[...]

Wet koop op afstand. Oftewel, het binnen twee weken mogen terugsturen (na beetje uitproberen) zonder opgegeven reden.
offtopic:
Ook op aankopen van amazon.de?

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 16-12-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
WeaZuL schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:41:
[...]

Ik zou het gewoon even aan ze vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

WeaZuL schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:41:
[...]

offtopic:
Zeer zeker, als je in deze periode koopt mag je zelfs gratis terugsturen tot eind januari.

• Woodski
Woodski schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:23:

Het verschil is groter dan ik dacht, bijna 3 watt verlies door die SATA naar USB3 adapter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dfjcuwpmDQVT92OiSpqJkb21r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPbWDzpucloprs6qsfQiw8sT.png?f=fotoalbum_large

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
*knip* voegt niks toe

[ Voor 88% gewijzigd door Intergalactic op 11-03-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
De Intel G5400 is moeilijk te verkrijgen. Iemand een idee of ik in de plaats ook een G6400 kan nemen op een Fujitu moederbord. Op basis van het voorgaande zou het niet kunnen. Maar ik vraag het voor de zekerheid.

Heeft te maken omdat de G6400 een 10e generatie cpu is. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:26

Quad

Doof

Mezkeijou schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:27:
De Intel G5400 is moeilijk te verkrijgen. Iemand een idee of ik in de plaats ook een G6400 kan nemen op een Fujitu moederbord. Op basis van het voorgaande zou het niet kunnen. Maar ik vraag het voor de zekerheid.

Heeft te maken omdat de G6400 een 10e generatie cpu is. Denk ik.
Past niet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mezkeijou
Bij een tekort is rond kerst kopen niet handig. Wachten tot de voorraden weer aangevuld zijn. Ik zou zeker niet tegen die hoge prijzen bestellen, Onder de 60 euro is de normale prijs.

Het moederbord kan alleen 8e en 9e generatie processoren aan, het heeft een 300 series chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zo te zien is Proxmox VE ook best zuinig als "OS". Binnenkort maar eens uitproberen. Misschien stap ik wel over van Windows Server 2019 met Hyper-V naar Proxmox VE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
mrmrmr schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:01:
@Mezkeijou
Bij een tekort is rond kerst kopen niet handig. Wachten tot de voorraden weer aangevuld zijn. Ik zou zeker niet tegen die hoge prijzen bestellen, Onder de 60 euro is de normale prijs.

Het moederbord kan alleen 8e en 9e generatie processoren aan, het heeft een 300 series chipset.
Ja ik heb de aanschaf beetje voor me uitgeschoven. En nu tijdens het kerstreces wilde ik gister gaan bestellen. Maar zag dat die nergens meer op voorraad was en dat het onduidelijk was wanneer er weer voorraad zal zijn.
Toen dacht ik dat deze cpu misschien end of life is. Omdat deze al zo lang is geintroduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Nou ik heb mijn Windows server aangepast
Een SATA EVO van 250GB (OS) en een Hynix NVMe van 512GB (download) er uit
En daarvoor in de plaats een enkele Adata pro van 1TB

Ik was bang dat het OS last zou hebben als de SSD druk was met andere zaken zoals eerder bij een Intel NVMe
Maar ik gebruik dit nu 2 dagen en merk er niets van. Alles loopt heerlijk soepel.
Alleen is de winst in verbruik nauwelijks meetbaar. Misschien iets van 1 watt en echt niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Mezkeijou schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:15:
[...]

Ja ik heb de aanschaf beetje voor me uitgeschoven. En nu tijdens het kerstreces wilde ik gister gaan bestellen. Maar zag dat die nergens meer op voorraad was en dat het onduidelijk was wanneer er weer voorraad zal zijn.
Toen dacht ik dat deze cpu misschien end of life is. Omdat deze al zo lang is geintroduceerd.
Ik heb twee weken geleden een G5420 gekocht voor zo'n 65 euro omdat de G5400 idd lastig te verkrijgen was. Prima alternatief en nog een stukkie sneller ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
Net een d3644 bordje geïnstalleerd met de laatste 1.25 bios in een server voor een i7 8700k die ik over had. 32gb ram erbij en dat is dan een lekker rap proxmox bakje.
headless draait dat nu 12.8 watt idle.
De voeding is een sesonic platinum 400watt fanless. Er komen later nog 5 a 6 3,5 inch schijven bij te hangen. Die 12,8watt is helemaal kaal, zonder de 3,5 inch schijven, maar idle is dat natuurlijk best netjes met die voeding.

Paar dingen die ik echter "mis" in het bios: ik had wel verwacht ergens wat RAM instellingen te kunnen doen o.i.d. Het 3200Mhz Ram draait nu op 2133Mhz in plaats van de minimale 2400Mhz dus dat is wat karig. Het standaard "SPD" zal wel 2133Mhz zijn denk ik. Undervolten lijkt ook geen optie? Klopt dat of kijk ik gewoon niet goed in de bios menuutjes? :)

[ Voor 43% gewijzigd door savale op 20-12-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hoe laat ik powertop automatisch starten na een herstart met Ubuntu 20.04 ?

Ik had dit hieronder gedaan maar dat lijkt niet te werken
dwz als ik het een dag later met de hand start zie ik alsnog een verbetering

nano /etc/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=Powertop tunings
[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/usr/bin/powertop --auto-tune
[Install]
WantedBy=multi-user.target[/i]

Is het handig om het als een cronjob te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik doe dat altijd in mijn /etc/rc.local
Doe altijd eerst voor de zekerheid een sleep van 10 seconden en dan het powertop commando.
/etx/rc.local moet je nog wel even aanmaken en een systemd file voor aanmaken.
https://linuxmedium.com/h...-systemd-on-ubuntu-20-04/

[ Voor 18% gewijzigd door savale op 20-12-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Woodski schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:55:
Wat maakt dat uit? Als het werk, dan werkt het toch? Cronjob manier:
CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Woodski schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:55:
Hoe laat ik powertop automatisch starten na een herstart met Ubuntu 20.04 ?

Ik had dit hieronder gedaan maar dat lijkt niet te werken
dwz als ik het een dag later met de hand start zie ik alsnog een verbetering

nano /etc/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=Powertop tunings
[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/usr/bin/powertop --auto-tune
[Install]
WantedBy=multi-user.target[/i]

Misschien een domme vraag, maar ik zie je niks er over schrijven. Je hebt de unit ook geactiveerd? systemctl enable --now powertop.service (--now is optioneel en zorgt ervoor dat de service ook nu wordt gestart i.p.v. alleen bij reboot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
RobertMe schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:21:
[...]

Misschien een domme vraag, maar ik zie je niks er over schrijven. Je hebt de unit ook geactiveerd? systemctl enable --now powertop.service (--now is optioneel en zorgt ervoor dat de service ook nu wordt gestart i.p.v. alleen bij reboot)
Niet zo heel dom hoor.. Dat lijkt me het probleem :)
Senks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipje
  • Laatst online: 02-10 23:22
Goedemiddag,

Ik heb dit topic de afgelopen tijd een beetje gevolgd en ben op de volgende configuratie gekomen:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 124,90€ 124,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,36€ 31,36
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD832A€ 118,35€ 118,35
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 105,95€ 105,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,91

Het doel van mijn server zal zijn:
  • NAS-functionaliteit (openmediavault)
  • Nextcloud
  • Home Assistant
  • Build-straat voor applicaties (Jenkins)
  • Kleine applicaties (in Docker/Kubernetes)
  • Een webshop (weinig verkeer)
Het is voor mij dus enerzijds een speeltuin voor development-werk en anderzijds een server bestemd voor het hosten van NAS-functionaliteiten en een webshop.

Ik heb nog een Seagate Expansion Portable 5TB liggen die ik in wil gaan bouwen.
  • Is mijn systeem zo compleet? (op behuizing en sata-kabels na, die heb ik nog)
  • Is dit geheugen goed voor dit systeem of kan ik beter bijvoorbeeld 1 strip van 32GB nemen?
  • Nog andere opmerkingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lento Tentó
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 22:11
Misschien dat in topic iemand me op weg kan helpen. Ik heb een Fujitsu D3644-B moederbord gekocht bij Azerty, maar ik moet nog een nieuwe processor. Ik twijfel tussen een i3-8100 en i3-9100. De i3-7100 die ik heb, blijkt niet compatibel met dit moederbord.

Wat is de kans dat dit moederbord gewoon werkt met een 9th gen processor? Ik lees her en der dat het soms voorkomt dat vanuit je verkoper de bios niet altijd geupdate is, en ik heb geen 8th gen processor bij de hand om evt een bios update uit te voeren. Dan koop ik liever gewoon een 8100 in plaats van moeilijk te doen.

Verder zie ik echt ook maar minieme verschillen tussen de 8100 en 9100, dus misschien is het dan sowieso verstandig de 'goedkopere' te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lento Tentó schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:23:
Misschien dat in topic iemand me op weg kan helpen. Ik heb een Fujitsu D3644-B moederbord gekocht bij Azerty, maar ik moet nog een nieuwe processor. Ik twijfel tussen een i3-8100 en i3-9100. De i3-7100 die ik heb, blijkt niet compatibel met dit moederbord.

Wat is de kans dat dit moederbord gewoon werkt met een 9th gen processor? Ik lees her en der dat het soms voorkomt dat vanuit je verkoper de bios niet altijd geupdate is, en ik heb geen 8th gen processor bij de hand om evt een bios update uit te voeren. Dan koop ik liever gewoon een 8100 in plaats van moeilijk te doen.

Verder zie ik echt ook maar minieme verschillen tussen de 8100 en 9100, dus misschien is het dan sowieso verstandig de 'goedkopere' te kopen.
Heb je het moederbord nu gekocht? Dan zal de 9th gen gewoon werken. Mijne is van januari (ook van Azerty) en de i3-9100 werkte out of the box. En ergens november, december vorig jaar was volgens mij dit moederbord nog helemaal uitverkocht, dus de nieuwe batches zullen ook wel allemaal met een up-to-date firmware zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lento Tentó
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 22:11
RobertMe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:52:
[...]

Heb je het moederbord nu gekocht? Dan zal de 9th gen gewoon werken. Mijne is van januari (ook van Azerty) en de i3-9100 werkte out of the box. En ergens november, december vorig jaar was volgens mij dit moederbord nog helemaal uitverkocht, dus de nieuwe batches zullen ook wel allemaal met een up-to-date firmware zijn.
Top, ja vorige week. Dus dat zit dan waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is er een kabel te koop die je in de PicoPSU90 kan steken en die dan alleen SATA aansluitingen heeft ipv molex + SATA?

Ik heb een erg kleine kast dus zocht dit, zodat ik geen overbodige molex in de kast heb hangen.

Dacht dat ik de juiste had gevonden: Delock 85248, de pinnen staan ook op de juiste afstand maar de stekker zelf gaat nooit in de PicoPSU passen helaas:

Delock 85248:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Y7RLBZ/IMG-20201222-174550.jpg

De originele die bij de PicoPSU90 zit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FHsfB7R/IMG-20201222-174517.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Jazco2nd op 23-12-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazco2nd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:44:
Is er een kabel te koop die je in de PicoPSU90 kan steken en die dan alleen SATA aansluitingen heeft ipv molex + SATA?

Ik heb een erg kleine kast dus zocht dit, zodat ik geen overbodige molex in de kast heb hangen.

Dacht dat ik de juiste had gevonden: Delock 85248, de pinnen staan ook op de juiste afstand maar de stekker zelf gaat nooit in de PicoPSU passen helaas:

Delock 85248:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik dan zou doen is een paar SATA connectoren recycleren van een voeding of van die multiplier kabeltjes (zie mijn inventaris) en die op die kabel duwen en die molex weg doen 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
Jazco2nd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:44:

Delock 85248:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of het op een PicoPSU90 ook werkt, maar voor een 150XT heb ik een kabeltje gemaakt door van een defecte Dell voeding de SATA kabel af te knippen en er een JST XH connector aan te zetten. Ik moest een klein plastic randje wegsnijden van de plastic houder van de JST connector en dan sloot die perfect aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsl4Y0UPbJTxoslK2amZ063q9GY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWnFOFZd2YzXQptZ8JWqrE3P.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WejjRtnQSCNW19BUS8mHmeoThCQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVNJlSy2ylGwMNMkT9LaJ5QB.jpg?f=fotoalbum_medium

Met de standaard verloopjes wilde de kast van een Optiplex 990 niet dicht omdat de schijven dwars in de kast zitten. Met deze plattere haakse past het nu mooi.

[ Voor 12% gewijzigd door tsjoender op 23-12-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@HyperBart @tsjoender er wordt hier meer geknutseld dan ik dacht :D Wat goed zeg. Ik kan ook gewoon de overbodige stukjes plastic wegsnijden. Of de Molex draadjes uit de originele halen.

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:45
Ik was even benieuwd of iemand mij kan vertellen wat ik fout gedaan heb ;-) Ik heb veel gelezen en de volgende onderdelen besteld:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 68,95€ 68,95
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 502L-200B€ 74,33€ 74,33
2Externe harde schijvenMaxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 35,-€ 35,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 57,18€ 57,18
1VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E€ 14,50€ 14,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,31

De case is misschien niet de beste qua koeling maar ik heb een 19 rack in de meterkast hangen en moest dus een ondiepe case hebben. Het idee is dat ik later de voeding nog kan vervangen door een pico PSU,

Ik heb gelezen dat ik een apart kabeltje moet kopen voor het frontpanel maar ik heb nergens gelezen dat micro ATX van supermicro niet het zelfde is als micro ATX van fujitsu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e-2BZhKjZAkt_EkjGSyC1u-eCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWgUoijED2pn2WeykkerKynh.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een bekend probleem bij supermicro en had ik beter moeten opletten? kan ik beter op zoek naar een case die gewoon een open gat heeft? Of gewoon de slijpschijf er in zetten? (Ik had me verheugd om met de kerst lekker bezig te zijn :'( )

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

SteveH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:13:
Ik was even benieuwd of iemand mij kan vertellen wat ik fout gedaan heb ;-) Ik heb veel gelezen en de volgende onderdelen besteld:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 68,95€ 68,95
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 502L-200B€ 74,33€ 74,33
2Externe harde schijvenMaxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 35,-€ 35,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 57,18€ 57,18
1VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E€ 14,50€ 14,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,31

De case is misschien niet de beste qua koeling maar ik heb een 19 rack in de meterkast hangen en moest dus een ondiepe case hebben. Het idee is dat ik later de voeding nog kan vervangen door een pico PSU,

Ik heb gelezen dat ik een apart kabeltje moet kopen voor het frontpanel maar ik heb nergens gelezen dat micro ATX van supermicro niet het zelfde is als micro ATX van fujitsu:
[Afbeelding]

Is dit een bekend probleem bij supermicro en had ik beter moeten opletten? kan ik beter op zoek naar een case die gewoon een open gat heeft? Of gewoon de slijpschijf er in zetten? (Ik had me verheugd om met de kerst lekker bezig te zijn :'( )
Supermicro heeft, afhankelijk van het chassis, soms chassis die specifiek voor bepaalde Supermicro borden zijn (zoals deze blijkbaar) en chassis die "universeel" zijn, waar je dus je mobo met je eigen ATX shield in kunt plaatsen. Deze kast heeft overigens wel default spacing, maar verwacht wel specifieke poorten op een bepaalde plek. Dus er zijn vast moederborden van andere fabrikanten die hier inpassen, maar dan moet wel de poort layout overeenkomen.

Dus ik zou kijken of er een alternatief chassis is, die met een default ATX shield werkt, maar voor de rest vergelijkbaar is met het huidige chassis.

Bij de plaatjes op de website is ook te zien dat er geen default ATX shield gebruikt wordt.

Dus als er geen alternatief is en jij kunt goed slijptollen, kun je er ook voor kiezen om te kijken of je skills zo goed zijn als je hoopt. :+

Als ik overigens zo naar de hoogte kijk, vraag ik me af of er überhaupt genoeg ruimte is voor een ATX shield.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-12-2020 13:29 ]

Aannames zijn fataal.

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:45
@GaMeOvEr Dank voor je snelle antwoord. Ik heb inderdaad niet goed op die foto's gelet. Was ook niet bewust dat dat belangrijk was (2e pc die ik ga bouwen in 10 jaar ;) )

ATX shield gaat inderdaad niet passen zou dan gewoon een opening worden.

Geloof dat ik dan toch eerst maar even opzoek ga naar een andere case voor dat ik mijn skills ga testen

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

SteveH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:38:
@GaMeOvEr Dank voor je snelle antwoord. Ik heb inderdaad niet goed op die foto's gelet. Was ook niet bewust dat dat belangrijk was (2e pc die ik ga bouwen in 10 jaar ;) )

ATX shield gaat inderdaad niet passen zou dan gewoon een opening worden.

Geloof dat ik dan toch eerst maar even opzoek ga naar een andere case voor dat ik mijn skills ga testen
Ik denk dat je meer kans hebt op "default" ATX shield zaken als je naar een 2U kast toe gaat, omdat er dan stomweg meer ruimte is aan de achterkant voor een ATX shield. Die zijn ook vast wel te vinden in een korte uitvoering. Ik weet alleen niet of de groei van 1U naar 2U een probleem is. Voor algemene koelings toepassingen kun je met 2U ook beter uit de voeten, als later blijkt dat actieve koeling toch nodig is in de meterkast.

Aannames zijn fataal.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:38
Een topic over grote zuinige servers, dan stel ik hier mijn vraag maar even. Ik ben op zoek naar een zuinige micro ATX voeding, een ATX voeding is namelijk te groot. Ik heb al gezocht, maar over micro ATX voedingen niks kunnen vinden. En een 90W pico PSU is gewoon te klein.

Wat zit er in mijn server:

MB: GIGABYTE Z390 AORUS PRO-CF
CPU: Intel Core i5-9600K
RAM: 32GB Corsair DDR4 (2*16GB modules)
Bootdrive: 512GB Phison Electronics PS5012 PCIe 3.0 x4 NVMe SSD Controller
RAID controller: AVAGO SMC3108
Opslag: 8*12TB WDCWD120EMFZ11
NIC: HPE Ethernet 10Gb 2-port 560SFP+ Adapter
5 noctua fans
voeding: Kolink SFX-450

Gevoed door een UPS: Eaton 5p 850

De UPS geeft aan dat het systeem in rust zo'n 78W/115VA gebruikt. Die 78W is niet eens zo verkeerd, maar hier is ook gelijk nog een reden om de voeding te vervangen te zien. De Cos φ, ook wel power factor genoemd, is gewoon slecht. Dus die voeding is niet zo geweldig.

De voeding zal iets van 200W moeten kunnen leveren om tijdens de HD spinup en belasting van het systeem voldoende vermogen te kunnen leveren. Formaat is dus micro ATX ook wel SFX genoemd omdat die in mijn 3U supermicro behuizing past. Iemand die daar een goed advies voor heeft? Met Power factor corrector zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Adviezen en ervaringen zijn meer dan welkom.

Hier nog wat plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8bmS4rO1DzuXipUikPV3isWGKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1RoNg0EKmjPLXTlq4FoW1Td.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2MhH89Zzn6u5L5ETbvKPSZKXPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUyMbiKMUkRQwxZzGFFW33AI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln_EOfEnnFQ_fUyL1HdgRIoLX9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMKFMMrgTaaaCq8ItUpL4TLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7RTJ-90H2Kg_AnMf0CIrcb81PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvHvd0lYxeTUm7ms9ljU5TdO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Woodski
SteveH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:13:
Die Intell 660p liep bij mij niet fijn, hij zakt nogal in onder load
Inmiddels heb ik een Adata/XPG SX8200 Pro die daar geen (veel minder) last van heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Skynett schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:46:
Een topic over grote zuinige servers, dan stel ik hier mijn vraag maar even. Ik ben op zoek naar een zuinige micro ATX voeding, een ATX voeding is namelijk te groot. Ik heb al gezocht, maar over micro ATX voedingen niks kunnen vinden. En een 90W pico PSU is gewoon te klein.

Wat zit er in mijn server:

MB: GIGABYTE Z390 AORUS PRO-CF
CPU: Intel Core i5-9600K
RAM: 32GB Corsair DDR4 (2*16GB modules)
Bootdrive: 512GB Phison Electronics PS5012 PCIe 3.0 x4 NVMe SSD Controller
RAID controller: AVAGO SMC3108
Opslag: 8*12TB WDCWD120EMFZ11
NIC: HPE Ethernet 10Gb 2-port 560SFP+ Adapter
5 noctua fans
voeding: Kolink SFX-450

Gevoed door een UPS: Eaton 5p 850

De UPS geeft aan dat het systeem in rust zo'n 78W/115VA gebruikt. Die 78W is niet eens zo verkeerd, maar hier is ook gelijk nog een reden om de voeding te vervangen te zien. De Cos φ, ook wel power factor genoemd, is gewoon slecht. Dus die voeding is niet zo geweldig.

De voeding zal iets van 200W moeten kunnen leveren om tijdens de HD spinup en belasting van het systeem voldoende vermogen te kunnen leveren. Formaat is dus micro ATX ook wel SFX genoemd omdat die in mijn 3U supermicro behuizing past. Iemand die daar een goed advies voor heeft? Met Power factor corrector zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Adviezen en ervaringen zijn meer dan welkom.

Hier nog wat plaatjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best even in het voedingen topic gaan kijken. Zoek in dat topic maar eens op SFX, komen heel wat interessante posts voorbij waar ongetwijfeld een kort lijstje uit voortkomt wat je daar kan voorleggen (beetje vooronderzoeken ;) )
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 24-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Skynett, ik weet iig dat ze hier voedingen testen op lage belasting (vanaf 5W). Dit is de zuinigste SFX die ik daar zo snel zie.
Er is ook de Seasonic SSP-300SFG, die is 77,9% efficient bij 22,5W volgens dit. Dus die lijkt beter, maar die is weer niet getest bij lagere belasting.
Hier heb je er nog een, die is 80% efficient bij 22,5W, maar die zal wel duur zijn (passieve voeding).
Tomshardware test ook op lage loads (2%/10W), bijv deze is 60,8% bij 10W. Dus wat minder dan die eerste.
Tot zover mn aantekeningen, succes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Skynett Je kan het beste meten met en zonder UPS met een losse energiemeter, er staan er een paar in de topic start. Aanschaf kan in huis nogal wat energie besparen, dus altijd handig om te hebben.

Een UPS kan op bepaalde momenten nogal veel verbruiken (bij opladen). Oudere typen zijn bovendien erg onzuinig. Daarnaast vind degradatie plaats en gaat het laden niet meer optimaal. Heb je echt een UPS nodig? Het ligt voor de hand in het kader van het beperken van het verbruik de UPS weg te laten.

De meeste moderne middenklasse ATX voedingen (ook SFX) vanaf de 80+ Gold klassificatie zijn redelijk zuinig bij een belasting van meer dan 50W. Het lijkt me daarom niet dat daar een probleem zit. Een voeding met PFC (power factor correctie) is meestal iets minder zuinig, omdat de PFC correctie zelf ook een beetje energie kost. De PFC zou 0,9 moeten zijn volgens de specificaties. Bereik van PFC: 0 tot 1. Het zou kunnen dat de PFC correctie op sommige spanningslijnen lager is.

Naast de harde schijven verbruiken de volgende losse onderdelen:
• 10Gbit netwerkkaart, soms kun je nog iets winnen met de SFP+ adapter. 1Gbit of 2x 1Gbit is zuiniger.
• De AVAGO SMC3108 controller verbruikt volgens Supermicro 23W. Er staat niet bij of dat het normale verbruik is of het piekverbruik.
• De SSD verbruikt onder idle relatief veel (L.2 idle 900mW), maar in het totaal valt het weg.

De harde schijven zijn mogelijk afgeleid van HGST WD Ultrastar DC HC520. Dat is een 7200rpm drive en die verbruiken traditioneel veel: 6,9W per stuk actief en 5W idle. Met 8 disks zit je aan 40W continu idle verbruik.

Je hebt een dorstig systeem, maar er zijn naast de UPS geen eenvoudige opties om het verbruik flink te verlagen. Met 2.5" disks zou je het verbruik drastisch omlaag kunnen brengen. Daarvoor heb je dan 19 * 2.5" 5TB disks nodig. Die verbruiken ieder 0,85W in idle, in totaal 16,15W. Dus een besparing van 60% op het verbruik van disks. Natuurlijk zijn de kosten van zo'n operatie, zelfs als ze worden gekocht bij een actieprijs van 90 euro, niet aantrekkelijk: € 1710. De andere disks zou je wel kunnen verkopen, je huidige voeding kan volgens de specificaties de benodigde 71,25W (110W) leveren op de 5V lijn. Een andere/extra behuizing is dan ook nodig.

Je kan proberen disks in spindown zetten, maar de vraag is hoe dit type disks daarop reageert. Daar zullen ze niet op gebouwd zijn vermoed ik. RAID zorgt daarbij ook voor complicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Skynett schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:46:
En een 90W pico PSU is gewoon te klein.
Gek idee, zou je een aantal PicoPSU's kunnen combineren? Als het maar 200W piek is, dan is dat wel te doen. Heb je alleen een flinke 12V voeding nodig, die zijn wel te vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.