Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05
snoopdoge90 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 03:50:
Paar dagen geleden advies gevraagd over deze setup, en heb inmiddels alles binnen en het systeem kunnen bouwen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 62,92€ 62,92
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,64€ 95,64
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 98,91
1BehuizingenAerocool Playa Slim€ 39,97€ 39,97
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,75€ 9,75
1VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,52€ 15,52
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 28,95€ 28,95
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,15

Vermogen gemeten met een PM231 en ik kom uit op 7,5 W. Kan ik een nette [Afbeelding] aan hangen :).

Ik heb een PM231 als energiemeter gebruikt. Vermogen is gemeten 15 minuten idlen na boot en met 'powertop - - auto-tune'. Bios is bijgewerkt en heeft de standaard instellingen op een ingeschakelde WOL na.

Heb gemeten op zowel op een schone en bijgewerkte minimal / server Debian 10 en Ubuntu 20.04 LTS installatie. Het verbruik is identiek. Debian is schijnbaar meer gaan verbruiken of Ubuntu is zuiniger geworden. Heb geen scherm, toetsenbord, muis of andere randapparatuur aangesloten, op een gigabit ethernet verbinding na.

Met de kast ben ik ook erg tevreden. Genoeg roosters voor passieve koeling. Liggende stand mogelijk, compact, low profile en ruimte voor meerdere 2,5" en 3,5" hardeschijven. Kabelmanagement aan de achterzijde is mogelijk. Met een ijzerplaatje en wat knip, boor en schuurwerk de ATX voedingsconnecter om kunnen bouwen naar een nette DC jack in voor de PicoPSU. Geen grote lege vak door het gemis van een ATX voeding, wel een kleine SFX formaat ruimte om de kabelboom in kwijt te kunnen. Niet mis voor 40 euro. Je krijgt er zelfs RGB bij in ruil voor 2 W vermogen, maar deze kan gelukkig uit.

De 80 mm Noctua fan is lekker stil, vooral vergeleken met de standaard meegeleverde 80 mm case fan. Het systeem kan onder normale workloads zeker volledig passief draaien. Onder langdurige intensieve workloads kan het aardig warm worden. Uiteindelijk verbruikt de Noctoa 0,2 W op standaard bios fancontrol instellingen @ 20 graden kamertemperatuur.

Ga in het weekend nog wel wat meten en experimenteren. Sowieso ben ik al heel blij met het lage vermogen ondanks de case fan, mechanische 3.5" schijf, en Nvme SSD. Mijn vorige systeem draaide 40 W idle. Even kijken of met de huidige setup het systeem nog in de A++ klasse krijg.
Mooi spul! Heb je wat foto's?
Hoeveel 3.5" disks passen er in die kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 11:05

PuijkeN

euhm ?

Krypt schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:52:
[...]

Ik zat zo rond 18 watt met draaiende 2,5" Seagate compute. Maar dat scheelde niet echt veel of ie nu aan of uit stond.
Dus denk dat het ongeveer een watt of 3 zal schelen.
Ok bedankt om even te laten weten :) al bij al toch een mooie gratis winst ! Ik denk dat het ongeveer moet kloppen, 3-4 Watt door powertop en ik vermoed nog 1 à 2 Watt door het uitgeschakeld kunnen hebben van de USB-controller.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 11:31
DRAFTER86 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 05:11:
[...]

Bedankt! Jaa ik was van plan om nog wat foto's te maken en het e.e.a. te meten als het weekend begint :). Zag dat het idle verbruik zelfs daalde naar 6,9 - 7,0 W vanochtend.

Wat erin past ligt aan je opstelling. Deze drie opstellingen zijn mogelijk (de lijst is dus OF en niet EN):
  • 2x 2.5"
  • 2x 3.5"
  • 1x 5.25", 1x 3.5" en 1x 2.5"
Door het gemis van een ATX voeding zou je zelfs eenvoudig een 3x een 3.5" erin kunnen hangen met wat boren. De handleiding geeft wel soort van duidelijk beeld wat er allemaal mogelijk is.

Een algemenere vraag aan alle mensen hier, kan iemand mijn bevindingen bevestigen dat een schone default Ubuntu Server 20.04 LTS en Debian 10 (minimal) installatie met PowerTop tegenwoordig hetzelfde verbruiken? Vroeger verbruikte Debian zeker zo'n 2-3 W minder t.o.v. Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedemiddag,

Ik weet niet of dit in het juiste topic wordt geplaatst, anders hoor ik het graag!

Ik wil een overkill nas met alleen SSD's gaan maken. Zuinigheid maakt mij niet zo zeer uit.

Ik hoor graag jullie mening over de onderstaande build:

1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 367,90€ 367,90
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 121,45€ 121,45
1ControllersAsus HYPER M.2 X16 CARD V2€ 36,51€ 36,51
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S chromax.black€ 60,95€ 60,95
2Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 108,16€ 216,32
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,55€ 91,55
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 63,75€ 127,50
4Solid state drivesSeagate IronWolf 125 SSD 4TB€ 578,-€ 2.312,-
2Solid state drivesSeagate IronWolf 510 1,92TB€ 374,47€ 748,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.158,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:31

Quad

Doof

@chadly ik zou een eigen topic aanmaken. Ik zou niet weten wat ik hierover moet zeggen binnen dit topic behalve dat het niet zuinig, onlogisch en ernstig veel geld kost voor enkel NAS toepassing.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:17
Vind het zelf wel een bijzondere zet om naar meningen te vragen in "Het grote zuinige server topic" als "Zuinigheid maakt mij niet zo zeer uit"... Does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, anders krijg je die 10Gbit link vanuit je PC naar je NAS nooit volgepompt natuurlijk. :+

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
Quad schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:59:
@chadly ik zou een eigen topic aanmaken. Ik zou niet weten wat ik hierover moet zeggen binnen dit topic behalve dat het niet zuinig, onlogisch en ernstig veel geld kost voor enkel NAS toepassing.
Ik ben het met je eens dat een eigen topic in aankoopadvies beter is, zeker als zuinigheid je niet uitmaakt.

Los daarvan is het niet eens een hele slechte, qua verbruik: die processor en moederbord zijn zeker wel zuinig. SSD's als opslag - prijzig, maar wel zuiniger dan de harddiskvariant, dus als je de opslag nodig hebt, het geld hebt... waarom ook niet?

Dan heb ik eigenlijk vooral bedenkingen bij de voeding. Dit zou volgens mij prima met een PicoPSU moeten kunnen en dan heb je denk ik best een zuinige NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

vanaalten schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:04:
[...]

Ik ben het met je eens dat een eigen topic in aankoopadvies beter is, zeker als zuinigheid je niet uitmaakt.

Los daarvan is het niet eens een hele slechte, qua verbruik: die processor en moederbord zijn zeker wel zuinig. SSD's als opslag - prijzig, maar wel zuiniger dan de harddiskvariant, dus als je de opslag nodig hebt, het geld hebt... waarom ook niet?

Dan heb ik eigenlijk vooral bedenkingen bij de voeding. Dit zou volgens mij prima met een PicoPSU moeten kunnen en dan heb je denk ik best een zuinige NAS.
Maar alsnog zijn er dan rare keuzes. Waarom zou een NAS in vredesnaam een i7-10700k nodig hebben? Behalve als het ding ook dockers enzo gaat draaien, maar dan is het niet echt een NAS meer, maar een server. Wat zijn de overwegingen geweest waardoor de conclusie is getrokken dat alles SSD moet zijn?

Kortom, een eigen topic waard lijkt mij, zeker aangezien de focus niet op zuinigheid ligt.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 08:17
GaMeOvEr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:12:
[...]

Maar alsnog zijn er dan rare keuzes. Waarom zou een NAS in vredesnaam een i7-10700k nodig hebben? Behalve als het ding ook dockers enzo gaat draaien, maar dan is het niet echt een NAS meer, maar een server. Wat zijn de overwegingen geweest waardoor de conclusie is getrokken dat alles SSD moet zijn?

Kortom, een eigen topic waard lijkt mij, zeker aangezien de focus niet op zuinigheid ligt.
Een NAS is toch tegenwoordig toch eigenlijk wel een server?
Ik heb er 5 dockers op draaien en 4 LXC Ubuntu servers.
Mijn NAS heeft een wat oudere celeron (3xxx) dat had wat mij betreft wel een i3 mogen zijn, ik ben verbaasd hoe goed en zuinig mijn i3 nuc draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

rinkel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:50:
[...]

Een NAS is toch tegenwoordig toch eigenlijk wel een server?
Ik heb er 5 dockers op draaien en 4 LXC Ubuntu servers.
Mijn NAS heeft een wat oudere celeron (3xxx) dat had wat mij betreft wel een i3 mogen zijn, ik ben verbaasd hoe goed en zuinig mijn i3 nuc draait.
Mja, dat is eigenlijk meer "feature creep" dat een NAS steeds meer server-achtige taken gaat doen. Oorspronkelijk (Network Attached Storage) was het pure gecentraliseerde opslag in je netwerk.

Dus ja, moderne NAS systemen bieden meer functies dan alleen opslag aanbieden, maar als je zo'n ding zelf bouwt en niet iets kant en klaars van Synology of vergelijkbaar koopt, zou ik het persoonlijk eerder een "server" noeman dan een NAS.

Maar goed, dat is steggelen over naampjes. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
Hallo mede-tweakers,

Ik ben aan het kijken naar een eigen thuisserver die uiteraard zuinig is, maar ook geluidsarm vind ik ook enigszins belangrijk. Ik ben al veel aan het lezen het forum (ook in het grote voeding topic). Met name de adviezen van @mrmrmr zijn interessant om te lezen :) Dank daarvoor!

Wat wil ik er mee gaan doen? Het wordt een Ubuntu Server 20.04 LTS bak voor de volgende taken:
  • Netwerkschijf (in Raid 1-modus)
  • Docker server voor o.a. Pi-Hole en nog een paar containers (die niet al te veel gaan doen).
Dus niet veel bijzonders volgens mij. Ik heb op dit moment het volgende al in huis:
  • Geheugen (1 x 16GB DDR4)
  • Harde schijven (2 x 2TB SSD)
Dit is de lijst aan producten wat ik voor ogen heb:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 59,90€ 59,90
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 124,05€ 124,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 95,37€ 95,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,11

Waar ik nog over twijfel, is het volgende:
  1. Voeding: de Seasonic Prime Fanless 450W of een MiniBox PicoPSU (maar welke dan?)
  2. Processor: misschien toch een i3? De i3 is iets minder zuinig volgens mij, maar wel meer cores uiteraard.
  3. Processorkoeling: is passieve koeling een optie? De case-fans doen al redelijk wat werk.
Wat denken jullie?

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snoopdoge90
DRAFTER86 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 05:11:
[...]

Hier zijn wat foto's die ik gisterenavond even snel met mijn crappy mobiel heb geschoten. Voor de volledigheid nogmaals mijn build:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 62,92€ 62,92
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,64€ 95,64
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 98,91
1BehuizingenAerocool Playa Slim€ 39,97€ 39,97
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,75€ 9,75
1VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,52€ 15,52
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 28,95€ 28,95
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,15

Bij het bouwen heb ik nog de volgende spullen uit mijn eigen assortiment moeten trekken om het systeem af te ronden.

#CategoryProduct
1KabelsSharkoon SATA 3 30cm recht Rood Rood, Zwart
1OverclockingThermal Grizzly M.2 SSD Cooler
1OverclockingNoctua NT-H2 3,5 gram
1KabelsMolex naar 2x SATA power splitter van Seasonic
1KabelsWat 0.75mm2 kabels en krimpkousen voor verlengen PicoPSU kabels

Zoals eerder verteld vind ik het een erg mooie low-profile kast voor de prijs. Deze doet het goed op gebied van stevigheid en design t.o.v. andere kasten rond de €40 euro. De kast kan zowel staand als liggend. Daarvoor worden zowel staanvoetjes als schuimvoetjes geleverd. Verder komt de kast een ingebouwde 80 mm fan, non-addressable RGB met verschillende presets, en kwalitatief goede schroevenset die je bij een kast mag verwachten. De kast kan voldoende ademen door de aanwezigheid van roosters. Vanuit een liggende positie is er een breed rooster op het bovenpaneel, hebben de zijpanelen allebei een 80 mm rooster waarin een case gemonteerd kan worden, en heeft de onderzijde nog een klein roostertje voor een SFX voeding. RGB en een SFX voeding ga ik overigens niet gebruiken in deze build. In het zuinige server topic gaat RGB uit wordt de SFX een PicoPSU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3SvohNDiivUX1gFEap1y2ZqxpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfNTcD3fKlJwtRMdQ3hTp8ru.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdVDthcWJ7kk-D6mKCWHtrkoxb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpKMcBvqpya6bfMUbM7Cg3Ay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXq9SrRxezfBPB2Z-IU0TPdOGtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsmkIAUMq35m1mYDOIxiMBn2.jpg?f=fotoalbum_tile

De basis van de kast dus uitstekend, maar voor deze prijs moet er ook ergens op bezuinigd zijn. De staanvoetjes en schuimvoetjes komen goedkoop over mijn zijn functioneel. De externe 5.25" bay heeft een wat gammele eject knop en openingsmechanisme met een veertje. De plastic voorzijde van de kast sluit niet strak aan het metalen gedeelte van de kast, maar dat betekend niet dat de kast niet goed afgewerkt is of alles schuin gemonteerd is. Het is gewoon prima afgewerkt en alles is recht. Het is gewoon een bewuste besparingskeuze in het ontwerp / montage proces. De meegeleverde 80 mm case fan is zoals je mag verwachten van een goedkope kast. Verder houdt de metalen lak en plastic voorzijde erg veel van handsmeer. Vetvlekken zijn dus snel zichtbaar. Kwaliteit van lak schijnt wel prima te zijn (wat op eventuele schade lijkt op de foto's komt door mijn belichting en camera). Ik ga er zuinig mee om dus kan geen uitspraak doen, maar tot zover heb ik geen beschadigingen opgelopen door het verwijderen van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJV3WpxVyqj-rE8ZammECSpqhoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S3cuHZ7eMiimDKTmC16g4Ms.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI_DzvKroqo9jO1htoWvrEg05vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3j3n0VGPfckHkKnP6ShOjV7m.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua ruimte voor je 2.5" / 3.5" / 5.25" apparaten heb je ruimte voor 1x een 3.5" inch HDD op de moederbord backplate van de kast. Verder bevat de kast ook een verwijderbare tray met nog meer ruimte. De volgende configuraties zijn mogelijk met de tray:
  • 2x een 2.5" HDD (+ 1x een 3.5" HDD op backplate)
  • 1x een 2.5" HDD + 5.25" ODD (+ 1x een 3.5" HDD op backplate)
  • 1x een 3.5" HDD + 1x een 2.5" HDD (+1x een3.5" HDD op backplate)
Van voren gezien kun je de rechter 2.5" montageplek op de tray ombouwen naar een 3.5" montageplek als je geen SFX voeding gebruikt. Zo is er met wat knutselen en boren ook een configuratie mogelijk met 3x een 3.5" HDD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8H9tLPuvOn8Scbezr0a8Gjc48I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l3Ye9VUgE5FarfLb2zx27Ek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaGzPnVRI3LQYHgJ14yKWQsoKb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFHNqP8cW3dl7E7d6IQAL2wh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpSzTNdrI2knTsfCHfVf0JBR4PA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqnyyrgxYrR9TSTSPz8s6aha.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua kabels in de kast komt de kast met een C13-C14 verlengkabel voor het door lussen van de stroomkabel van de achterzijde naar de SFX voeding, een USB3.0 FP kabel, HDD LED + PWR SWITCH kabel, FP audio, en SATA power kabel voor de RGB. Je krijgt in de zak ook een USB3.0 FP naar USB 2.0 pin header adapter kabel en een interne (piezo) PC speaker.

De hardware in mijn build wordt gevoed door een PicoPSU-150-XT. De DC in en 4 pin ATX12V kabels zijn net lang genoeg om de aansluitpunten te bereiken (4 pin ATX12V aansluiting op moederbord en achterzijde kast waar de C14 aansluiting zit). Echter lopen de kabels dan tussen de CPU koelblok en case fan door. Deze twee kabels zijn te verlengen met een 4 pin ATX12V verlengkabel (30 cm). Kon deze echter niet zo snel in de regio vinden, en met de vertragingen van PostNL heb ik maar besloten om aan de slag te gaan met een soldeerbout, flux en krimpkousen. Heb zelf 0.75 mm2 draad gebruikt maar PicoPSU-150-XT gebruikt zelf dunnere kabels. Ik gok 19 of 20 AWG. De DC jack heb ik gemonteerd op de plek waar de C14 aansluiting zit. Heb hiervoor de achterzijde van de C14 kant van de verlengkabel doorgezaagd en plat geschuurd. Deze heb ik vervolgens gebruikt als template om een ijzerplaatje te knippen waaraan ik de DC jack bevestigd heb. Het verlengen van de kabels en de DC aansluiting montage heeft mij in totaal 45 minuten gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57aooGdNitjQ6KHcWeeO_M-JYzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph1pTuMs15cpuWsnOmd5O2sn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNcbhJy4rorZa3RwIa_05SWoEA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGYMSTeCfF6hGiFv2a4QpCBq.jpg?f=fotoalbum_tile

Moederbord en CPU keuze zijn de Fujitsu D3643-H en Intel Pentium Gold G5400. Daarover vind je hier genoeg informatie terug. De BIOS heeft alle standaard features die je van een standaard BIOS mag verwachten en wat opties die je meestal terug vind in industriële en kantoortoepassingen. Het moederbord is verder een OEM product dus verwacht geen extra accessoires zoals schroeven en SATA kabels. Je krijgt er wel een backplate bij en het M.2 schroefje zit al op het moederbord. Verder was ik vooral benieuwd naar de fan control opties. Echter zijn hier helaas maar drie vooraf gedefinieerde presets mogelijk. Dat wordt wellicht in de toekomst even met een software oplossing spelen.

Wat betreft temperaturen doen de passieve Arctic Alpine 12 Passive en de ventilatieroosters het prima. Het blok is vierkant dus je kunt hem in twee oriëntaties monteren zodat het aansluit bij de airflow van de kast. Montage is makkelijk, maar het is geen intuïtief montagesysteem. Je krijgt vier schroeven met een veer. De mounting pressure moet je verzorgen door de kracht evenredig te verdelen over de vier schroeven. Let er dus op dat het niet te los of te strak zit. Mocht het gevoel ontbreken, dan kun je het best de aantal omwentelingen per schroef bijhouden. Heb overigens de meegeleverde pasta op het blok gelijk eraf gehaald en vervangen met wat Noctua NT-H2 koelpasta. Bij normale gebruik blijft het blok altijd koud aanvoelen. Pas bij synthetische benchmarks wordt het blok warm. Samen met de case fan blijft de temperatuur binnen acceptabele waarden. Heb dus verder niet de moeite genomen om temperaturen te meten onder langdurige load en vertrouw op de positieve ervaringen die hier in dit topic gemeld zijn. Mocht het toch allemaal te heet worden onder intensieve loads, dan is er nog altijd de optie op de een TDP limiet in te stellen via de BIOS. Hier zijn in ieder geval mijn idle tempraturen (idle, gemiddelde van 10 meetpunten over 5 minuten zoals geraporteerd door lm-sensors):

SensorWaardeEenheid
Omgeving19°C
fan1759RPM
CPUTIN20,5°C
AUXTIN023,0°C
PECI Agent 022,0°C
temp124,0°C
Package id 022,0°C
Core 021,0°C
Core 120,0°C

Geluidsproductie is helemaal top. Er is geen CPU fan dus die hoor je niet. De Noctua 80 mm case fan is ook bijzonder stil. Was ik bijzonder verrast door. Heb zelf nog nooit eerder de 80 mm variant gehad van Noctua. Ik hoor hem in ieder geval niet, want de WD Red Plus 4 TB maakt meer lawaai.

Heb verder nog het verbruik in de gaten gehouden. Heb het verbruik gemeten met een PM321. BIOS versie en OS zijn up to date. De BIOS instellingen van D3643-H zijn standaard gelaten op het inschakelen van WOL na. Ik heb geen scherm, toetsenbord of muis aangesloten. Enkel een netwerkkabeltje. Het gemeten vermogen is inclusief de Noctoa casefan die draait (ongeveer 0,2 W).

OpnameomstandighedenSchone Debian 10 minimalSchone Ubuntu Server 20.04 LTS
Idle 10 minuten na boot met PowerTop --auto-tune7.5 W7.5 W
Idle 30 minuten na boot met PowerTop --auto-tuneniet getest6.0 W

Heb vermogen direct na boot zonder PowerTop ben ik kwijt, maar deze waren ook gelijk tussen Ubuntu en Debian. Achteraf vind het jammer dat ik het verbruik in Debian niet heb gemeten na 30 minuten idle. Ik ging er van uit dat het vermogen hetzelfde zou zijn, wie weet gaat Debian beter om met energiebesparing. Dit was vroeger wel het geval en ik zou het fijn vinden als iemand kan bevestigen of mijn aanname juist is. Hoe dan ook ben ik verder gegaan met Ubuntu Server omdat dit mijn server OS naar voorkeur is voor thuisgebruik.

Na het installeren van wat services (OpenVPN, Transmission, SMB, UniFi Controller, NGINX) is het idle verbruik met ongeveer 0.7W toegenomen

Wat ik verder nog wil tweaken aan het verbruik is dus fan control en het verbruik van de WD Reds. De case fan wil ik eigenlijk uitschakelen tot een bepaalde temperatuur. De WD Reds blijven draaien, ook met na langdurig idlen. Ik weet echter niet of het de moeite waard is, en of vele spin-down en up cycles de levensduur doet beïnvloeden. Mijn 2 jaar oude WD Reds (zonder agressieve besparingsopties) zien er in de SMART data nog als gloednieuw en ongebruikt uit, op de vermelding van "Powered on: 1.9 years" na.

Edit: De WD Red Plus vermeld 600.000 load/unload cycles. Over 10 jaar zou je dus 600.000/(365*10) = 164,38 load/unload cycles kunnen doen. Op het internet wordt veelal gezegd: WD Reds zijn voor 24/7 gebouwd gewoon altijd aan laten staan, anders gaat de levensduur achteruit. Maar ja, de specificaties zeggen wel dat het mogelijk is en denk dat het meer onderbuik uitspraken zijn van mensen die geen praktijk ervaring hebben. Wellicht kan er nu 2,0 W eraf extra door spin down? Dat zou dan misschien een sub 5W idle systeem kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door snoopdoge90 op 07-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@henkbiertank
Met dit moederbord zou ik geen risico nemen en kiezen voor een PicoPSU-90 met 120W Leicke voeding. Er is een zuinigere voeding, maar die kost meer (FSP096-AHAN3 96W 12V). PicoPSU en Leicke kun je aanschaffen via amazon.nl of amazon.de.

Als je een Fujitsu D3643-H met G5400 moederbord kiest, dan kun je volstaan met een PicoPSU-80/60 kit + P4 kabel. Daarin zit een adapter die vooral bij zeer laag verbruik (3-4W) nog zuinig is. De FSP096 is rond 5-10W (flink) zuiniger.

Als je niets speciaals gaat doen (daar lijkt het op) dan is actieve koeling niet nodig. Dan kun je een Arctic Passive 12 toepassen. Een i3 is zwaar overkill, een G6400 is feitelijk ook ruim over wat je nodig gaat hebben.

Het nadeel van een i3 is vooral het maximumverbruik door met name de processor, waardoor je geen PicoPSU-80/60 kit met vertrouwen kan toepassen.

Ik neem bij bovenstaande aan dat je geen 3.5" disks gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Quad schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:56:
Lijkt wel zuiniger dan een Raspberry Pi4?
Ja, lijkt me wel. Als je even de aanschafprijs buiten beschouwing laat, dan is het Odroid bordje in vele opzichten beter dan een Raspberry Pi.
CurlyMo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:33:
[...]

Blij dat ik met glasvezel mijn gehele netwerk naar mijn wens heb kunnen inrichten i.p.v. dit soort energie slurpende spul.
Hier wordt binnen 3 jaar glasvezel aangelegd, dus ik moet nog even volhouden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
mrmrmr schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:08:
@henkbiertank
Met dit moederbord zou ik geen risico nemen en kiezen voor een PicoPSU-90 met 120W Leicke voeding. Er is een zuinigere voeding, maar die kost meer (FSP096-AHAN3 96W 12V). PicoPSU en Leicke kun je aanschaffen via amazon.nl of amazon.de.

Als je een Fujitsu D3643-H met G5400 moederbord kiest, dan kun je volstaan met een PicoPSU-80/60 kit + P4 kabel. Daarin zit een adapter die vooral bij zeer laag verbruik (3-4W) nog zuinig is. De FSP096 is rond 5-10W (flink) zuiniger.

Als je niets speciaals gaat doen (daar lijkt het op) dan is actieve koeling niet nodig. Dan kun je een Arctic Passive 12 toepassen. Een i3 is zwaar overkill, een G6400 is feitelijk ook ruim over wat je nodig gaat hebben.

Het nadeel van een i3 is vooral het maximumverbruik door met name de processor, waardoor je geen PicoPSU-80/60 kit met vertrouwen kan toepassen.

Ik neem bij bovenstaande aan dat je geen 3.5" disks gaat toepassen.
Dank je wel! Klopt, ik ga geen 3.5" disks gebruiken inderdaad. Ik had de Artic Passive 12 wel al gezien, dus die gaat op de bestellijst. De Fujitsu-bordjes heb ik ook aan gedacht, maar ben best gecharmeerd door de Fractal Design Node 304. En daar gaan alleen mini-ITX bordjes in.

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Ik heb nog een interessante SSD gevonden voor je zuinige server :)

De Samsung PM981a (512GB / 1TB)
(SAMSUNG MZVLB512HBJQ)
https://www.samsung.com/s...sd/MZVLB512HBJQ-00000-07/

Deze wordt exclusief aan OEMs geleverd voor laptops en vind je dus terug in een (recent aangeschafte) laptop. Haal hem eruit, stop er een andere in en gebruik de Samsung in je server als systeem schijf.
Hier vind je (onderaan) de lange lijst laptops waarin deze voorkomt:
https://www.notebookcheck...-Benchmarks.459835.0.html

Het heeft minder geheugenchips dan vergelijkbare Samsungs en is geoptimaliseerd om zuinig te werken (deze testen gaan over de vorige revisie PM981):

https://www.tomshardware....-980-nvme-ssd,5323-3.html
En hier verschijnt hij in de Power Consumption overzichten (idle LPM enabled en disabled):
https://www.anandtech.com...sung-970-evo-ssd-review/8

Ik ontdek net dat deze (512GB versie) in mijn laptop zit, die ga ik verwisselen voor de 1TB Intel 660p in mijn server (mooie opslag upgrade voor de laptop) waar nu alles op is geinstalleerd. Mooie klus weer.

In mijn server komt dan de WD SN550 1TB als MergerFS tiered cache drive.

Nu ik toch alles weer omgooi komt de vraag weer of overstappen van EXT4 op BTRFS verstandig is voor alle drives:
  • data disks (HDDs): EXT4 of BTRFS. Uit reviews haal ik dat BTRFS echt traag kan zijn op HDDs (versus SSDs). Dit kan ik opvangen met de cache drive..
  • data disk cache drive (SSD2): BTRFS is hier logisch, sequential write is BTRFS sneller dan EXT4. sequental read is ook prima.
  • OS disk (SSD1): BTRFS want hoewel trager (random) write impact kan hebben, is het wel veiliger en makkelijker met snapshots maken. Bovendien zal dit met een voldoende snelle SSD hopelijk meevallen.
Ben benieuwd of men hier tips heeft (vooral mbt mount opties). Ik vermoed dat BTRFS stroom kan besparen omdat het een hoop RSYNC snapshot acties voorkomt.

[ Voor 36% gewijzigd door Jazco2nd op 05-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Nu ik begonnen ben met Proxmox en pfsense ben ik op zoek naar een managed switch
Ik kan niet heel veel terug vinden over zuinige switches hier.
Zijn er aanraders die ook nog te doen zijn voor beginners ?

Ik heb de TP-Link TL-SG108E gevonden met maar 3.55 watt alleen is 8 poorten niet voldoende voor mij
Er is ook de TP-Link TL-SG116E met ineens 9.watt en een slechte review
Waarom is 5 poorts 3 watt, 8 poorts 3.5 watt en hetzelfde ding met 16 poorten iseens 9 watt

Leuker is dan de TP-Link TL-SG1016PE met 8watt en PoE

Ik zou best Ubiquiti willen, zoals de Ubiquiti EdgeSwitch 10XP (8watt)
Maar eigenlijk alleen maar omdat ik al Ubiquiti WAP's heb

[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 03-05-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@Woodski

Ik heb hier een UniFi switch: USW-24-POE Gen2. Een 24 poort switch, waarvan de eerste 16 met PoE, deze switch doet 9,4W.

Misschien kan je kijken naar de Lite switches of naar Flex Mini? De Flex doet 2,5W volgens de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Woodski schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:00:
Ik zou best Ubiquiti willen, zoals de Ubiquiti EdgeSwitch 10XP (8watt)
Maar eigenlijk alleen maar omdat ik al Ubiquiti WAP's heb
offtopic:
Ubiquiti APs vallen onder de UniFi lijn en doe je centraal beheren via de UniFi Controller. EdgeSwitches vallen onder de EdgeMax lijn en kun je niet beheren via de UniFi Controller. Ik zou dus óf een UniFi Switch nemen die je dan ook centraal kunt beheren, óf gewoon een willekeurige switch en centraal beheer opgeven. Ik verwacht dat een EdgeSwitch je weinig brengt "omdat die ook van Ubiquiti is" ten opzichte van een TP-Link / Netgear / Cisco / ..., juist omdat je geen van allen centraal kunt beheren via dezelfde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Ik gebruik een pricewatch: ZyXEL GS1900-24HP v1. Volgens is deze switch ook zo'n 10W idle.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb deze in gebruik: pricewatch: Netgear Prosafe GS724T

En met een poort of 10-12 actief verbruikt deze tussen de 6 a 7 watt. Passief gekoeld, geen fans, geen herrie. (Al een paar jaar in gebruik, is dus niet het nieuwste van het nieuwste, nog wel actueel qua firmware updates)

[ Voor 18% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-12-2020 12:12 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GaMeOvEr schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:55:
Ik heb deze in gebruik: pricewatch: Netgear Prosafe GS724T

En met een poort of 10-12 actief verbruikt deze tussen de 6 a 7 watt. Passief gekoeld, geen fans, geen herrie. (Al een paar jaar in gebruik, is dus niet het nieuwste van het nieuwste, nog wel actueel qua firmware updates)
Het ging om een POE switch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:35:
[...]

Het ging om een POE switch ;)
Ah. Oeps. :P

/edit

Een aantal voorbeelden die de poster aangeeft zijn helemaal geen POE switches?

[ Voor 21% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-12-2020 14:22 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het maximum verbruik van een switch wordt meestal opgegeven. Dat is hoog omdat het waarschijnlijk het verbruik zonder EEE (Energy Efficient Ethernet, 802.3az) onder maximale belasting. In de praktijk zul je EEE hopelijk aan hebben staan op je netwerkkaart en dan is het idle verbruik (actief, maar geen verkeer) per poort tamelijk laag, vooral als alle poorten bezet zijn. Sommige fabrikanten zoals D-Link geven ook het idle verbruik weer.

Vergelijking tussen EEE uitgeschakeld (boven) en EEE ingeschakeld (onder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYxiYwxxPhR9N92bGv1MeeLTGAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9aL4PJae6rj9XKgkCZv0JXFn.png?f=user_large
Bron: An Energy Consumption Model for Energy Efficient Ethernet Switches, 2012

POE kan een nadeel betekenen omdat daarvoor een grotere voeding is benodigd, waardoor het bij laag verbruik niet zo efficient is.

De laatste uitgebreide switches test van hardware.info is al weer van 5 jaar geleden. Misschien zijn er al weer zuinigere modellen op de markt die onder 3W beginnen voor 16 poorten.

Edit:
TrendNet TEG-S16D verbruikt maximaal 7W volgens de spec sheet.

Linksys LGS116 verbruikt volgens de specsheet uit 2018 2.36W in idle en 8,01W maximaal (in 2014: 2,66W/9,32W). Nikktech test.

Edimax GS-1016 verbruikt volgens de specs maximaal 6.21W. Test hardware.info geeft aan 2,9W idle zonder clients en 6W idle met 14 clients, 8W bij 14 clients volledig belast.

Netgear GS316 verbruikt in "standby" 1,83W en maximaal 8,4W.

TP Link TL-SG116 verbruikt maximaal 10W volgens de spec sheet.

HPE Officeconnect 1420 16G Switch (JH016A) verbruikt maximaal 12W volgens de spec sheet.

Allied Telesis GS910/16 verbruikt volgens de spec sheet maximaal 12W.

D-Link GO‑SW‑16G verbruikt volgens de spec sheet in standby 4.1 W en maximaal 11.7W.

Cisco CBS110-16T verbruikt waarschijnlijk meer dan 30W maximaal.

Ubiquiti heeft geen zuinige 16 port gigabit only switches.

[ Voor 58% gewijzigd door mrmrmr op 06-12-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:32:
POE kan een nadeel betekenen omdat daarvoor een grotere voeding is benodigd, waardoor het bij laag verbruik niet zo efficient is.
Dat is natuurlijk wel een beetje schuiven. Zou me in die zin niks verbazen dat een PoE switch met een groot PoE budget alsnog zuiniger is als een non-PoE switch in combinatie met een PoE injector / losse adapter voor een AP. Ik verwacht in ieder geval dat 1x de 230V naar (bv) 48V omzetting een stuk efficiënter zal zijn dan 2x 230V naar 48V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is meestal beter om een apparaat direct aan te sluiten en niet via POE omdat die dan meteen een adapter van het juiste vermogen krijgt, niet 100W teveel zoals bij POE kan voorkomen.

Slim samenvoegen van adapters van onderdelen die altijd aan staan kan wel voordelig zijn. Dat heeft @mux gedaan in de 3e post. Meestal komt het niet zo netjes uit omdat er verschillende spanningen zijn voor allerlei randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:47:
Het is meestal beter om een apparaat direct aan te sluiten en niet via POE omdat die dan meteen een adapter van het juiste vermogen krijgt, niet 100W teveel zoals bij POE kan voorkomen.
Kan voorkomen ja. Bij bv de nieuwe Ubiquiti switches (Gen 2 en Lite) zit een adapter / voeding van om en nabij de 60W. Dus "100W" teveel heb je dan sowieso niet. Daarom dat ik mij eerlijk gezegd ook niet kan indenken dat bv zo'n USW 8-Lite, USW 16-Lite of USW 16 Gen 2 met een totaal PoE budget van rond de 40W (en dan een 60W voeding / adapter) zoveel onzuiniger zal zijn dan een "voeding op maat" in combinatie met een 15W PoE injector voor een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Jazco2nd, ik gebruik overal btrfs omdat ik de features prettig vind. Dan zou ext4 hier en daar mss sneller zijn, maar daar denk ik niet eens meer over na, het is allemaal toch wel snel genoeg.
Hangt natuurlijk van je eigen toepassing/eisen af maar goed, wellicht een ander perspectief erop.

Ik heb de opties allemaal wel ns bekeken, vergeten maar volgens mij waren de defaults prima.
Zo te zien staat bij mij "extref" en "skinny-metadata" aan, maar dat kan je ook achteraf aanzetten met btrfstune.
Als mount opties heb ik nog wel "space_cache=v2,compress=zstd" staan.
Weet niet of je zstd kent, maar dat is best wel erg goed (zie elders).

Je kan compressie type ook per directory regelen met "btrfs property set"; wat je daardoor ook kan doen is in het root volume een subvolume maken, dan op die subvolume directory, zstd aanzetten (of iets anders), dan heb je geen mount optie meer nodig.
Je kan dat ook achteraf nog doen, en dan defraggen, dan comprimeert ie de boel opnieuw.

Onze server maakt automatisch snapshots met Snapper, en stelt die ook beschikbaar aan users via Samba, dat werkt best wel vet. Maar daarvoor moet elke share zn eigen subvolume hebben.
Kan je ook achteraf nog overkopieren oid, maar is handig meteen te doen als je toch al weet dat je dat wilt.

Nog wat btrfs nadelen:

De RAID functie van btrfs vertrouw ik niet, ook kan btrfs niet omgaan met badblocks, en ook geen swapfiles dacht ik. Daarom draai ik het op LVM die dat allemaal wel goed kan.

Hier nog n overzicht met btrfs bugs, kan ook nog meespelen in de beslissing? Zelf nooit last van gehad, maar het geeft toch wel weer aan dat het wat minder volwassen is dan ext4. Maar ik draai gewoon niet de nieuwste kernels en hoop dat ze de ergste bugs oplossen voordat het in Debian stable belandt.

edit: @Jazco2nd, waar ik trouwens nog tegenaan liep was dat Grub geen zstd ondersteunde, daarom moest ik voor /boot de compressie op iets anders zetten (met property set + defrag dus).

[ Voor 4% gewijzigd door N8w8 op 06-12-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@N8w8 dank! Dat geeft richting zodat ik me verder kan verdiepen in BTRFS.

Ik wil wel graag MergerFS blijven gebruiken ipv LVM. Dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Raid wil ik alleen via Snapraid doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Jazco2nd op 06-12-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe
Ook in dat geval kan het een nadeel opleveren. De switch weet vermoedelijk niet hoeveel vermogen er gevraagd wordt (geen vermogensregulatie), en er wordt vermogen opgewekt ook al heb je er niets of weinig aangesloten, dat zorgt voor een overhead. Laag vermogen adapters kunnen flink zuiniger zijn dan hoog vermogen adapters. Twee keer minder dan 15W kan zuiniger zijn dan een keer 30W. Kleinere adapters hoeven niet te voldoen aan allerlei regels. Dat kan zowel gunstig als ongunstig zijn. Ongunstig als de fabrikant iets van lage kwaliteit maakt of gunstig als correctie- en beveiligingsmaatregelen niet verplicht zijn en geen overhead meer genereren.

Het vergt dus wat uitzoekwerk voordat je weet wat zuiniger is. Er zijn veel variabelen. Zonder dat uitzoekwerk, a priori, zou ik POE niet doen tenzij het echt nodig is omdat er bijvoorbeeld te weinig ruimte is in een buis voor een aparte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Iemand hier verder nog ervaringen ideale spindown configuraties voor mechanische hardeschrijven en de impact op de levensduur van een schijf?

Ik heb zelf een een WD Red (CMR varianten, die zijn nu geloof ik WD Red Plus). Die staan altijd aan en zien er volgens de SMART data allemaal gloed nieuw uit behalve dat de schrijven een aantal jaar hebben aangestaan. Daarmee geloof ik wel dat ze lang meegaan. Maar zou graag sub 5W met mijn systeem willen gaan ondanks de 3.5" schijf. Dit zou mogelijk moeten zijn met HDD spindown.

De WD Red Plus vermeld 600.000 load/unload cycles. Over 10 jaar zou je dus 600.000/(365*10) = 164,38 load/unload cycles per dag kunnen doen. Op het internet wordt veelal gezegd: WD Reds zijn voor 24/7 gebouwd gewoon altijd aan laten staan, anders gaat de levensduur achteruit. Maar ja, de specificaties zeggen wel dat het mogelijk is en denk dat het meer onderbuik uitspraken zijn van mensen die geen praktijk ervaring hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Mijn WD 3.5" schijven gingen allemaal stuk na 2 jaar gebruik met spindown.
Ik kon het bijna op de kalander aankruisen wanneer het einde er aan kwam.
De 2.5" Seagates lijken er beter tegen te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een keer per kwartier is meestal genoeg. Het hangt natuurlijk af van het gebruik.

Als je het op 1 minuut zet gebeurt het in mijn ervaring wel eens dat een schijf meerdere keren achter elkaar down/upspint. Ik vraag me af of dat gebeurt omdat een downspin wordt onderbroken door een toegangsvraag en dat de schijf het opnieuw probeert.

2.5" disks zijn van origine ontworpen voor laptop gebruik en in die omgeving is downspinnen een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Dank @Woodski en @mrmrmr. Het blijft vrij lastig, de ervaringen lopen nogal door elkaar. Natuurlijk is daar ook bias want negatieve ervaringen komen sneller op het internet.

Hoewel ik mrmrmr zeker vertrouw op zijn expertise (heb met plezier je blogs en artikelen gelezen voor mijn build), ga ik toch voor het onzekere. Die <4 euro per jaar op 2W besparing met spin down is het mij niet waard. Heb namelijk al voor de goedkoopste manier van back-ups gekozen (alleen belangrijke documenten en afbeeldingen naar de cloud). Andere data dat verloren kan ik opnieuw verkrijgen maar kost alleen tijd. Dat is het risico dat ik probeer te verkomen.
2.5" disks zijn van origine ontworpen voor laptop gebruik en in die omgeving is downspinnen een vereiste.
Dit zou dan grotendeels het e.e.a. verklaren. De 4TB 2.5" WD staat al op mijn wenslijst, wellicht iets voor in de kerstvakantie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Laatst online: 02-10 20:13
Dreamvoid schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:31:
[...]
Goedkoper alternatief is een Dell Wyse 5020 of HP T620 thin client oppikken op marktplaats/ebay, die zijn volledig passief gekoeld/stil, nog redelijk performant met hun quadcore AMD chips (incl AES/NI, Gbit ethernet, 4 GB RAM, USB3) en je hebt ze voor circa 50 euro. Ik heb er al eentje draaien als Plex server, en net een tweede gekocht.
Dankjewel voor de tip.

Ik heb een HP T620 op de kop getikt voor €24,95. Volgens de webwinkel was het de dualcore versie met een 8 GB SSD maar ik heb de quadcore ontvangen met een 16 GB SDD.

Ik heb Openmediavault erop geïnstalleerd en een 4 TB extern harde schijf aangesloten op een USB3 poort. Het kastje gaat dienst doen als download bak en serveert media aan een kodi speler.

Indien iemand anders is geïnteresseerd: https://www.salemedia.nl/...e-series-thin-client.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
D.I.N.G schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:19:
[...]
Ik heb een HP T620 op de kop getikt voor €24,95. Volgens de webwinkel was het de dualcore versie met een 8 GB SSD maar ik heb de quadcore ontvangen met een 16 GB SDD.

Ik heb Openmediavault erop geïnstalleerd en een 4 TB extern harde schijf aangesloten op een USB3 poort. Het kastje gaat dienst doen als download bak en serveert media aan een kodi speler.
Leuke dingetjes he :) Ik heb bij mijn T620 een 120GB M.2 SSD erin gestoken. Handige is ook dat het allemaal standaard hardware is, een extra 4 GB DDR3 SODIMM uit een oude laptop is er zo ingeprikt bijvoorbeeld. Zelfs Windows 10 draait er nog verbazend lekker op, al draai ik nu Ubuntu server.

Raar genoeg weigerde Debian 10 overigens te booten na installatie, een tijdje mee zitten prutsen (zelfs andere bootloaders, honderd verschillende BIOS settings), maar Ubuntu installeerde probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
[...]

Dankjewel voor de tip.

Indien iemand anders is geïnteresseerd: https://www.salemedia.nl/...e-series-thin-client.html
Mooie vondst, heb je hier ook een adapter bij gekregen?
Dreamvoid schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:28:
[...]

Leuke dingetjes he :) Ik heb bij mijn T620 een 120GB M.2 SSD erin gestoken. Handige is ook dat het allemaal standaard hardware is, een extra 4 GB DDR3 SODIMM uit een oude laptop is er zo ingeprikt bijvoorbeeld. Zelfs Windows 10 draait er nog verbazend lekker op, al draai ik nu Ubuntu server.

Raar genoeg weigerde Debian 10 overigens te booten na installatie, een tijdje mee zitten prutsen (zelfs andere bootloaders, honderd verschillende BIOS settings), maar Ubuntu installeerde probleemloos.
Kan er zelf even weinig over vinden.. Hier past gewoon een 80 mm SATA M.2 in? Werkt NVMe ook?

Edit: Yes schijnt alleen SATA interface te ondersteunen volgens HP forum. Er zijn geen vermeldingen van NVMe in de datasheets.

[ Voor 38% gewijzigd door snoopdoge90 op 07-12-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.I.N.G
[...]
Zeker een leuk ding. ;)

Openmediavault heeft aan de 16 GB SDD genoeg als bootdrive dus zolang die blijft werken vervang ik de SSD niet. Extra geheugen had ik ook nog liggen dus er zit nu 8 GB geheugen in.
[...]
Dat debian/Openmediavault weigerde te booten heb ik overigens ook last van gehad bij de eerste installatie poging. Na het uitschakelen van de UEFI boot opties is het me wel gelukt.

Een ander klein probleem was dat ik de netwerkkabel eruit moest halen en handmatig het IP adres in moest instellen omdat die anders daarna niet meer verder ging met de installatie. Dat heb ik ook bij andere computers gehad dus dat ligt waarschijnlijk niet aan het kastje.
snoopdoge90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:43:
[...]

Mooie vondst, heb je hier ook een adapter bij gekregen?
Ja, een adapter zat erbij en ook de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
snoopdoge90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:43:
Kan er zelf even weinig over vinden.. Hier past gewoon een 80 mm SATA M.2 in? Werkt NVMe ook?
Idd, alleen SATA, dit is een ontwerp uit 2012-2013, zo ver waren ze toen nog niet :) Maar dat maakt m wel weer mooi om je oude M.2 SSD's in te recyclen. Er zit ook een Mini-PCIe slot, daarvoor zijn adapters naar M.2 NVMe te koop als je er met alle geweld NVMe in wil duwen.

Je schijnt er ook een normale SATA kabel in te kunnen solderen: https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t620/mods.shtml maar goed, als je dat doet kan je net zo goed voor drie euro ofzo een M.2-naar-SATA adaptertje bestellen.

Mijn andere thin client, een Dell Wyse 5020, heeft wel een SATA poort, daar heb ik een HDD in geschroefd (intern dus), naast de 16 GB SSD. Leuke doosjes om mee te hobbyen, en door de standaard PC hardware ook veelzijdiger dan een Raspberry Pi.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
D.I.N.G schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:52:
[...]

Zeker een leuk ding. ;)

Openmediavault heeft aan de 16 GB SDD genoeg als bootdrive dus zolang die blijft werken vervang ik de SSD niet. Extra geheugen had ik ook nog liggen dus er zit nu 8 GB geheugen in.

[...]

Dat debian/Openmediavault weigerde te booten heb ik overigens ook last van gehad bij de eerste installatie poging. Na het uitschakelen van de UEFI boot opties is het me wel gelukt.

Een ander klein probleem was dat ik de netwerkkabel eruit moest halen en handmatig het IP adres in moest instellen omdat die anders daarna niet meer verder ging met de installatie. Dat heb ik ook bij andere computers gehad dus dat ligt waarschijnlijk niet aan het kastje.

[...]

Ja, een adapter zat erbij en ook de voet.
Nice, heb er gelijk twee besteld.
Dreamvoid schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:20:
[...]

Idd, alleen SATA, dit is een ontwerp uit 2012-2013, zo ver waren ze toen nog niet :) Maar dat maakt m wel weer mooi om je oude M.2 SSD's in te recyclen. Er zit ook een Mini-PCIe slot, daarvoor zijn adapters naar M.2 NVMe te koop als je er met alle geweld NVMe in wil duwen.

Je schijnt er ook een normale SATA kabel in te kunnen solderen: https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t620/mods.shtml maar goed, als je dat doet kan je net zo goed voor drie euro ofzo een M.2-naar-SATA adaptertje bestellen.

Mijn andere thin client, een Dell Wyse 5020, heeft wel een SATA poort, daar heb ik een HDD in geschroefd (intern dus), naast de 16 GB SSD. Leuke doosjes om mee te hobbyen, en door de standaard PC hardware ook veelzijdiger dan een Raspberry Pi.
Leuke mod, als ik het goed begrijp zijn er meerdere revisies van de T620? Eentje met 1x M.2 en 1x mSATA slot en de laatste alleen met 1x M.2 (en 1x mSATA soldeer mod)? Zou wel leuk zijn, kleine bootdisk SSD vervangen door 120GB SSD en de mod voor een 2.5" HDD voor dataopslag. Daar kan mooi die Seagate Expansion Portable 4TB in :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met zo'n ding als deze hoef je niet te solderen. Al moet je wel nog ergens 5V vandaan toveren voor de stroom.

Maar daarom heb ik ook een Dell Wyse 5020 opgepikt voor de HDD inbouw, die heeft al een SATA poort, en een header op het bord voor de 5V (ik moet even opzoeken waar ik dat voedingskabeltje vandaan haalde, ik geloof dat het dezelfde is als voor NUC's).

[ Voor 61% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Dreamvoid schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:18:
Met zo'n ding als deze hoef je niet te solderen. Al moet je wel nog ergens 5V vandaan toveren voor de stroom.
Die mini slot ga ik bewaren voor een oude Wi-Fi kaart mocht een ethernet verbinding niet beschikbaar zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Of een M2-naar-SATA adaptertje, die heb je voor drie euro op Ebay/Aliexpress.

Overigens, de HP T620 heeft ook twee volwaardige USB-A poorten binnenin de behuizing, voor eventueel booten van USB sticks, maar dan zonder dat de gebruiker erbij kan.

Je kan die externe 4 TB drive na het kraken weer aan zijn USB-naar-SATA convertertje hangen, en dan via die interne USB poort aansluiten. Geen native SATA, maar wel binnen de behuizing, en geen soldeerwerk nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@snoopdoge90, loadcycles gaat niet over spinup-/down van de schijf, maar over de koppen.
Loaded = actief boven de schijf, unloaded = geparkeerd in de landing zone.
Geparkeerd is trouwens ook wat zuiniger, maar dan draait de schijf dus nog steeds (meestal).
Dat parkeren kan je trouwens ook (soms) horen, na wat inactiviteit (5-60s?) hoor je dan n tikje oid.
Vlgs mij had ik t zo ingesteld dat ie na 1 min unloadt (iig, t maximum), en na 15min spindownt. Met laptopschijven overigens.
Schijven kunnen doorgaans veel meer loadcycles dan spinupdowns.

[ Voor 43% gewijzigd door N8w8 op 07-12-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
GioStyle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:45:
Heb vandaag door middel van een usb naar utp adapter de drivers van de netwerkkaarten kunnen installeren.

Mijn setup is als volgt:

Moederbord: Odroid H2+
Geheugen: Crucial CT16G4SFD824A (16GB)
SSD: Samsung 840 (120GB)
Voeding: Leicke 12V/5A adapter

Een schone install van Debian 10 met powertop --auto tune en 1 onboard netwerkkaart aangesloten doet deze setup 2,3W.

Yep, ik bedoel echt: 2,3W. Om het even in perspectief te zetten: mijn Connectbox van Ziggo doet 12W. Ik kan gewoon een freckin cluster bouwen die nog minder verbruikt dan de modem-router van mijn provider. :D
Ik had van de week een setje Crucial CT2K16G4SFRA266 (32GB) geheugen gekocht, maar helaas wordt deze set niet ondersteund. Het setje is 2666Mhz, terwijl het bord en processor slecht tot 2400Mhz ondersteunen. Gevolg is dat het bordje niet wil booten. Wel heb ik bij toeval een verschil ontdekt: als je 1 reepje geheugen hebt, dan maakt het qua stroomverbruik iets uit of je het in slot a of b doet. Met bovenstaande meting heb ik het geheugenreepje in slot b gedaan. Als ik dat reepje niet in slot b, maar in slot a doe dan daalt het verbruik naar 1,7W. _/-\o_

Qua snelheid is dit beestje natuurlijk niet te vergelijken met een i3 8100 die in mijn server zit, maar traag zou ik hem niet willen noemen. Binnenkort even lekker een paar containers erop knallen en kijken hoe dat gaat. Deze setup alleen gebruiken voor back-ups is nogal... zonde.. :D

Ik heb even de kosten bij elkaar opgeteld: ik ben €273,50 kwijt exclusief de ssd, die had ik namelijk nog liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 07-12-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 15:29
GioStyle schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:56:
[...]

Ik had van de week een setje Crucial CT2K16G4SFRA266 (32GB) geheugen gekocht, maar helaas wordt deze set niet ondersteund. Het setje is 2666Mhz, terwijl het bord en processor slecht tot 2400Mhz ondersteunen. Gevolg is dat het bordje niet wil booten.
Die snap ik niet. Geheugen van 2666MHz houdt in dat de maximale snelheid die die ondersteund 2666MHz is, maar alles langzamer zou in principe ook gewoon moeten werken. Het geheugen bepaald niet de snelheid van de communicatie - enkel heeft die een maximum wat 'ie nog aan kan. Net zoals een auto een maximale snelheid heeft die die kan rijden, maar langzamer kan 'ie ook.

Dus kan best zijn dat het geheugen kapot is, of het moederbord/processor, of dat er gewoon iets anders niet compatibel is, maar aan de snelheid van het geheugen ligt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GioStyle Ik heb deze kit in mijn ODROID H2, en werkt prima: pricewatch: Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16

Ik kan me net als @vanaalten slecht voorstellen dat de snelheid het verschil zou maken. Dat geheugen zou ook prima langzamer moeten kunnen lopen...

Heb je de BIOS al geupdate?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

GioStyle schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:56:
[...]

Ik had van de week een setje Crucial CT2K16G4SFRA266 (32GB) geheugen gekocht, maar helaas wordt deze set niet ondersteund. Het setje is 2666Mhz, terwijl het bord en processor slecht tot 2400Mhz ondersteunen. Gevolg is dat het bordje niet wil booten. Wel heb ik bij toeval een verschil ontdekt: als je 1 reepje geheugen hebt, dan maakt het qua stroomverbruik iets uit of je het in slot a of b doet. Met bovenstaande meting heb ik het geheugenreepje in slot b gedaan. Als ik dat reepje niet in slot b, maar in slot a doe dan daalt het verbruik naar 1,7W. _/-\o_

Qua snelheid is dit beestje natuurlijk niet te vergelijken met een i3 8100 die in mijn server zit, maar traag zou ik hem niet willen noemen. Binnenkort even lekker een paar containers erop knallen en kijken hoe dat gaat. Deze setup alleen gebruiken voor back-ups is nogal... zonde.. :D

Ik heb even de kosten bij elkaar opgeteld: ik ben €273,50 kwijt exclusief de ssd, die had ik namelijk nog liggen.
De Odroid H2 is nogal kritisch wat betreft geheugen. Ik heb twee H2's en daar zitten Aliexpress reepjes in (2x 16GB/2400mhz) die, ondanks dat ze niet op de compatibility list staan, top werken. Verder ben ik erg Content over de H2, zit te denken aan een derde voor een kubernetes test cluster. Kan ook virtueel maar dat is minder leuk 8)7. Momenteel draait er Proxmox op en dat werkt ook naar wens.
FireDrunk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:43:
@GioStyle Ik heb deze kit in mijn ODROID H2, en werkt prima: pricewatch: Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16

Ik kan me net als @vanaalten slecht voorstellen dat de snelheid het verschil zou maken. Dat geheugen zou ook prima langzamer moeten kunnen lopen...

Heb je de BIOS al geupdate?
Klopt, er zijn flink wat bios updates uitgevoerd uitgebracht sinds dat de H2 beschikbaar is. Er is o.a. een update beschikbaar die te maken heeft met geheugen compatibiliteit/timing. Bios updates gaan middels een USB key, dus niet online.

Bijv:
GLK-SF 1.03

Project Version: GLK-SF 1.03
Build Date and Time:12/19/2018 17:41:38

Changes

Add a feature to override out-of-spec timing of the DDR4 interface to improve the memory module compatibility.

[ Voor 29% gewijzigd door WeaZuL op 08-12-2020 10:24 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@vanaalten @FireDrunk @WeaZuL

Zoals WeaZul al aangaf zijn de Odroid H2 en H2+ nogal picky wat betreft geheugen. Ik had een reepje geheugen gekocht waarvan ik 100% wist dat ie het deed, had het opgezocht op de compatibility list van HardKernel. Overigens is mijn H2+ al fabriekaf voorzien van de laatste biosupdate, versie 1.05 uit mijn hoofd.

Het tweede setje kwam ik later tegen op Amazon voor €92. Dat vond ik wel het proberen waard om mijn H2+ te 'maxxen'. Als ik de nieuwe set gebruik (of 1 reepje daarvan) dan boot mijn H2+ helemaal niet. Er valt dan verder weinig te troubleshooten. Voor mijn gevoel heeft het te maken met de snelheid van de reepjes. Wat ook kan is: mijn eerste reepje geheugen is double sided en voorzien van 16 chips van 1GB, terwijl het nieuwe setje 'single sided' is en voorzien van 8 chips van 2GB.

Achja, 16GB is natuurlijk al zat, 32GB lichtelijk overkill, maar wel nice to have, laat ik maar zeggen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je in het BIOS de geheugen snelheid forceren? Anders zou je met je werkende reepje, de snelheid kunnen forceren, en dan de andere reepjes plaatsen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
[...]

Dankjewel voor de tip.

Heb ze binnen. Het betreft hier 2x een T620 in erg goed staat, behalve dat ze stoffig zijn. Vrijwel geen gebruikssporen op de thin-client en de meegeleverde adapters.

Heb ook 2x een quadcore gekregen in plaats van de dual core die op de website vermeld worden. Nog steeds geen garantie, neem het risico of vraag het na bij de shop als je de link @D.I.N.G gebruikt.

Het schijnen een van de eerdere revisies te zijn. Het moederbord heeft een mSATA, mPCIe en een SATA M.2 interface. De mSATA interface ontbreekt blijkbaar op de latere revisies (maar er kan nog altijd iets op worden gesoldeerd).

Heb dus ook dus 16GB opslag gekregen in plaats van de aangegeven 8GB. In één systeem heb ik 16GB via de mSATA (een M.2 slot aanwezig maar leeg, bevestigingspoot en schroef ontbreekt), het andere systeem heeft de 16GB via de SATA M.2 interface (mSATA slot is aanwezig maar leeg).

ManufacturerHewlett-Packard
Product NameHP t620 Quard Core TC
SKU NumberG6F35AT#ABB
System Board ID21B4
BIOS RevisionL40 v02.05
BIOS Date06/16/2014
Processor TypeAMD GX-415GA SOC with Radeon(tm) HD Graphics
Processor Speed15000 MHz
Memory Size4096 MB DDR3 / 1600 MT/s / Single Channel

Voor de rest wordt de kast geleverd met 1x 4 GB DDR3L 1600 M/Ts CL11 van Samsung, typenummer M471B5173DB0-YK0.

Edit: Nog een tip, weet niet of deze uitspraak waar is maar meestal ondersteunen de HP tools geen BIOS upgrade in Linux. De geleverde T620 via SaleMedia komt met Windows Embedded Standard 7, dus doe daar je plezier mee als je de BIOS wilt upgraden. Momenteel is 00.02.19 Rev.A van 5 maart 2019 de meest recente BIOS.

Edit 2: Het internet beweerd dat de T620 geen normale SODIMM DDR3 ondersteund, alleen DDR3L 1600 CL11. Dit is echter niet juist. De T620 doet het prima met 2x 4GB DDR3 1300 CL11. Doet alleen geen dual channel, zoals beschreven in de handleiding. Dus ook de meegeleverde Samsung 4 GB DDR3L 1600 CL11 x 2 doet geen dual channel.

[ Voor 11% gewijzigd door snoopdoge90 op 08-12-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb voor de bios updates een USB stickje met deze Windows rescue versie. Maar er is ook een Linux bios update tooltje bij HP.

mSATA is wel handig, hoef je niet eens te solderen, enkel een mSATA-naar-SATA adaptertje te kopen, en daarop je HDD aansluiten.

Ik moet wel zeggen, ik nog geen zuinigheidsmetingen gedaan - aangezien we in het topic "zuinige servers" zitten zou ik dat eigenlijk wel even moeten doen. Ik vermoed dat het geen zuinigheidskampioen in idle is, we hebben het over een AMD chip, en een oude ook nog :)

[ Voor 89% gewijzigd door Dreamvoid op 08-12-2020 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
Dreamvoid schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:14:
Ik heb voor de bios updates een USB stickje met deze Windows rescue versie. Maar er is ook een Linux bios update tooltje bij HP.
Ja je hebt gelijk - mijn fout. Veel informatie in mijn vooronderzoek gisteren is gewoon onjuist of gedateerd. HP heeft inderdaad Linux, Windows en UEFI flashmethoden voor dit systeem! Laatste heeft altijd mijn voorkeur. Hoef het niet tegen jou te vertellen, maar deel toch even de informatie want sharing is caring :).
  1. Download de laatste BIOS van de HP site. Op het moment van schrijven is 00.02.19 Rev.A de nieuwste.
  2. Voer het bestand uit, deze zal wat bestanden uitpakken in C:\SWSETUP\SP95251 (kan een ander nummertje zijn bij andere versies).
  3. Formatteer een USB stickje naar FAT32.
  4. Kopieer C:\SWSETUP\SP95251\Uefi\L40_0219_uefiX64.efi naar de root van je USB stick
  5. Download een UEFI shell, ik gebruik altijd deze van het EDK II project.
  6. Maak een map genaamd "EFI" op de USB stick met daarin nog een map genaamd "Boot".
  7. In het zipje vind je het bestand ShellBinPkg.zip\ShellBinPkg\UefiShell\X64\Shell.efi. Dit is de UEFI shell. Kopieer deze naar je de EFI\Boot map van je USB stick, en hernoem het bestand naar "bootx64.efi".
  8. Je USB stick heeft nu de volgende inhoud:
    • \EFI\Boot\bootx64.efi
    • \L40_0219_uefiX64.efi
  9. Plug de USB stick in de T620, start de T620 op en ram op F9 om in het boot menu te komen. Kies de USB stick. De UEFI shell wordt nu geladen.
  10. Voer de BIOS update uit door "L40_0219_uefiX64.efi" te typen in de shell.
Precies delfde methode als hoe ik mijn Fujitsu D3643-H heb geflashed, alleen dan met een andere *.efi bestand in de root voor de BIOS update. Je hebt overigens die ShellBinPkg / bootx64.efi niet nodig als je moederbord zelf met een UEFI shell komt. De T620 heeft dit niet standaard aan boord, dus deze stappen moet je allemaal uitvoeren.
mSATA is wel handig, hoef je niet eens te solderen, enkel een mSATA-naar-SATA adaptertje te kopen, en daarop je HDD aansluiten.
Yes, heb al wat onderdelen onderweg. De Delock 95240 en 84790. Eerste is een mSATA naar SATA, de tweede is een 50cm 22 pin SATA (HDD zijde) naar SATA 7 pin (mSATA adapter) + Molex (+5V en GND van USB / fan header). Die Molex gaat er natuurlijk af. Wellicht soldeer ik een header op de plek waar normaal een fan header moet zitten om daar stroom vanaf te tappen. Toch nog wat solderen maar dat vind ik niet erg. Kan daar vervolgens een 2.5" HDD mee voeden, wat precies in de behuizing past met een geCNC'de beugel. Zie ook de link die @Dreamvoid gepost heeft. Overigens gaat dat soldeerwerk op die mod pagina er bij mij niet in, dat ziet er slecht uit zeg :P.
Ik moet wel zeggen, ik nog geen zuinigheidsmetingen gedaan - aangezien we in het topic "zuinige servers" zitten zou ik dat eigenlijk wel even moeten doen. Ik vermoed dat het geen zuinigheidskampioen in idle is, we hebben het over een AMD chip, en een oude ook nog :)
Haha inderdaad. Dat kan ik wel even doen. Heb net Ubuntu Server 20.04 LTS geïnstalleerd. Zal ook weer niet dat de (Subiquity) installer weer crashed met partitionering. Dat ben ik al vaak zat tegen gekomen met andere hardware, en dit probleem wordt ook gerapporteerd op het internet i.c.m de T620. Zelfs met de nieuwste Ubuntu Server. Veel mensen gebruiken dan de normale installer en gaan headless verder. Dat laatste is zeker niet nodig als je een beetje je weg weet te vinden de CLI. Je moet gewoon manueel partitioneren met bijv. parted. Je kan tijdens de installatie gewoon in de Ubuntu shell komen door rechtsboven het help menu te openen. Een simpele partitionering zonder LVM oid is bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
# parted /dev/sdx
(parted) mklabel gpt
(parted) mkpart "EFI" fat32 1MiB 513MiB
(parted) set 1 esp on
(parted) mkpart "OS" ext4 513MiB 100%
(parted) quit

Vervolgens terug naar de installer en de EFI partitie selecteren als boot device en de OS partitie mounten op "/" geformatteerd als EXT4.

Dus met de BIOS up-to-date + BIOS reset, Ubuntu Server LTS 20.04 up-to-date en met powertop --auto-tune krijg ik stabiel 4.8W op mijn PM231! Dit is gemeten 5 minuten na boot met eenT620 die 16GB mSATA opslag heeft (en niet M.2 16GB) en verder nog 1 extra reepje DDR3L heeft (2x4GB). Geen randapparatuur aangesloten, alleen een internetkabel @ gigabit snelheid.

Not bad voor zo'n oude generatie AMD SOC! Ik heb overigens echt minder dan 1 week geleden al een andere zuinige server gekocht met de Pentium G5400, dus ik denk dat Ubuntu Server er hier weer af gaat in ruil voor LibreElec. Wat ik heb gelezen, is dat de GPU niet lekker speelt met Ubuntu + Desktop Environment, en dat de open-source AMD driveres crappy zijn. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Echter waren er wel hele goede resultaten gemeld met LibreElec. Of de open-source AMD drivers zijn beter geworden, of LibreElec heeft het beter voor elkaar qua drivers (wat zeker vaak ook het geval is t.o.v. generieke images en exotische hardware).

[ Voor 10% gewijzigd door snoopdoge90 op 08-12-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Iemand ideeen? Heb alle spullen binnen; nu aansluiten maar. 1 ding snap ik niet. De kabels uit de case (zie foto). De reset switch en power switch zijn beide twee pinnetjes. Op het mobo (fujitsu 3644b) zit maar plek voor 1 pin. Tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBegFSE869jD2q09nYEHIqVf0-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0fpb6nM2XPqd4q0NC7Casv5.jpg?f=fotoalbum_large

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:31

Quad

Doof

@Space21 op frontpanel pin layout is volgens mij de blauwe reset en zwarte de power.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoopdoge90
Space21 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:42:
Iemand ideeen? Heb alle spullen binnen; nu aansluiten maar. 1 ding snap ik niet. De kabels uit de case (zie foto). De reset switch en power switch zijn beide twee pinnetjes. Op het mobo (fujitsu 3644b) zit maar plek voor 1 pin. Tips?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI73XCu16Hsr_kBCOCkA01rNnpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nOxsOCBcqwsYnYh9R8cHSmS3.png?f=user_large

ftp://ftp.kontron.com/Pro...entation/Manual_D364x.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
@snoopdoge90 Thx! Werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
Space21 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:36:
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel nog een Synology DS414j draaien, met 2x 3TB WD Red.
Deze NAS is inmiddels al een beetje oud en word erg traag. Daarnaast heb ik momenteel een Pi4 draaien met Home Assistant erop. Net als vele wil ik af van deze twee losse systemen en wil één systeem maken. Ik heb onderstaande configuratie al vaker voorbij zien komen, maar is dit iets wat momenteel (a 2020) nog steeds hout snijdt? Ik wil hier uiteindelijk Proxmox op draaien...
Inmiddels is het systeem binnen; en klaar. Nu alleen nog even ophangen :-)
Configuratie is iets aangepast. De case (max 304mm 2u) was vooral even lang zoeken; uiteindelijk via alibaba op deze rack case (300m diep) uitgekomen wat precies past in mijn meterkast. De casefan die komt met deze rack is wel echt heel erg noisy; dus waarschijnlijk heb ik deze uberhaupt niet nodig.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1KabelsSharkoon SATA 3 60cm recht Rood Rood, Zwart€ 4,60€ 4,60
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,-€ 4,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 201,80
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,37€ 21,37
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 76,31€ 76,31
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,57

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzsJKuoM3YQBI7vnaKD3NKDGXxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqe12bvGLku6HetgP7LNebRH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGKhwO1Pgcm8_sVdLCgGohWVI-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NDp6ozidLSQSYrSVtzm4Wk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaO5ooUlPU_xR4IEtmtCrGDMYM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1RLehYUm7byeH1M7A1ED4hS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYzvs-udjVfJKlJdoVJy2BqMmlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0jK5y7qlKx8y1AjSKzU5bxT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
snoopdoge90 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:31:
[...]

Heb ze binnen. Het betreft hier 2x een T620 in erg goed staat, behalve dat ze stoffig zijn. Vrijwel geen gebruikssporen op de thin-client en de meegeleverde adapters.

Heb ook 2x een quadcore gekregen in plaats van de dual core die op de website vermeld worden. Nog steeds geen garantie, neem het risico of vraag het na bij de shop als je de link @D.I.N.G gebruikt.
De webwinkel heeft hun fout ontdekt, ze hebben het type aangepast en de prijs verhoogd naar €50,-.

De voorraad toen ik hem kocht stond op 68 stuks en nu maar 20 dus ik denk dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van de lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Space21 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:44:
[...]

Inmiddels is het systeem binnen; en klaar. Nu alleen nog even ophangen :-)
Configuratie is iets aangepast. De case (max 304mm 2u) was vooral even lang zoeken; uiteindelijk via alibaba op deze rack case (300m diep) uitgekomen wat precies past in mijn meterkast. De casefan die komt met deze rack is wel echt heel erg noisy; dus waarschijnlijk heb ik deze uberhaupt niet nodig.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1KabelsSharkoon SATA 3 60cm recht Rood Rood, Zwart€ 4,60€ 4,60
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,-€ 4,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 201,80
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,37€ 21,37
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 76,31€ 76,31
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 665p 1TB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was ik ook bang voor bij mijn case, had gelijk een 80mm Noctoa besteld. Deze hoor ik niet boven de harde schijven uit :P. Maar moet nog even met fan control spelen, want die fan kan eigenlijk gewoon uit bij geen load.

Welke AliBaba seller heb je gebruikt? Zocht in eerste instantie ook naar een rackmount kast, alleen was niet tevreden met het aanbod in de pricewatch. Of de prijs is te hoog, of niet de mounting mogelijkheden die ik wil, of form factor veels te groot. Heb zelf op AliExpress rond gekeken en daar wel mooie rackmounts gezien. De eventuele importkosten en onduidelijkheid rondom kwaliteit deed me terughouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
snoopdoge90 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:06:
[...]

Was ik ook bang voor bij mijn case, had gelijk een 80mm Noctoa besteld. Deze hoor ik niet boven de harde schijven uit :P. Maar moet nog even met fan control spelen, want die fan kan eigenlijk gewoon uit bij geen load.

Welke AliBaba seller heb je gebruikt? Zocht in eerste instantie ook naar een rackmount kast, alleen was niet tevreden met het aanbod in de pricewatch. Of de prijs is te hoog, of niet de mounting mogelijkheden die ik wil, of form factor veels te groot. Heb zelf op AliExpress rond gekeken en daar wel mooie rackmounts gezien. De eventuele importkosten en onduidelijkheid rondom kwaliteit deed me terughouden.
Ik heb deze gekocht: https://www.alibaba.com/p...-chassis_62250136891.html

Verzendkosten waren veel duurder dan de case zelf, maar er zijn gewoon geen andere korte racks te vinden.
Ik heb geen importkosten betaald; ik had bij de opmerking 'Please send as a gift' gezet en dat heeft blijkbaar gewerkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
Is er nog een groot verschil tussen de Fujitsu d3634-h en Asus Prime B360M-C?

ik zie in de vergelijk weinig verschillen (Intel I219LM vs Intel I219V), en de asus is 20 euro goedkoper, beter verkrijgbaar en zou ook een zakelijk bord moeten zijn (aldus wc eend uiteraard). Is alleen weinig te vinden over het verbruik, zoals dat bijna bij geen enkel bord te vinden is. Zou het niet ongeveer even zuinig moeten zijn als de specs grofweg overeenkomen of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Pauwl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:34:
Is er nog een groot verschil tussen de Fujitsu d3634-h en Asus Prime B360M-C?

ik zie in de vergelijk weinig verschillen (Intel I219LM vs Intel I219V), en de asus is 20 euro goedkoper, beter verkrijgbaar en zou ook een zakelijk bord moeten zijn (aldus wc eend uiteraard). Is alleen weinig te vinden over het verbruik, zoals dat bijna bij geen enkel bord te vinden is. Zou het niet ongeveer even zuinig moeten zijn als de specs grofweg overeenkomen of zie ik dan iets over het hoofd?
Van de Fujitsu's is bekend dat ze specifiek op zuinigheid gericht zijn, ook qua diverse bios standaard instellingen.

En misschien door de focus op zuinigheid, ook de rest van het design van het moederbord en de componenten daarop, zoals condensatoren en VRM's en dergelijke.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
ok. er valt namelijk in zijn algemeenheid erg weinig over te vinden. Dan speel ik toch maar op safe door voor het Fujitsu bord te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Vandaag de meeste onderdelen binnengekregen voor mijn nieuwe Nextcloud/Gitea build.
Het servertje gaat enkel Nextcloud en Gitea draaien en sporadisch wat CI/CD werk. Vandaar ook wat extra geheugen.
Ik zit nog op 1 SSD (de 870) te wachten, en dan kan ik hem afmaken. De storage had ik allemaal al op de plank liggen muv de 870. Ik heb nog geen meting gedaan van het wattage maar ik ben erg benieuwd.
De kast komt van OnLogic. Mooi compact en ruimte voor de SSDs. Tot 12 als je echt moeite doet. Ik houd het bij 4 ;) Erg blij mee.

Wat is volgens jullie de meest zuinige 12V power adapter icm een picoPSU? Ik heb er nu een Seasonic SSA-0601HE-12 bijgekregen. Geen idee of die bij de top hoort of dat het maar een matig dingetje is.

1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 146,38€ 146,38
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-16GRS€ 63,05€ 63,05
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 27,19€ 27,19
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 317,02€ 634,04
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 102,53€ 102,53
1BehuizingOnLogic MC610€ 107,69€ 107,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@pk128934, de efficientste die ik hier heb gezien is de FSP096-AHAN3, die is 92,4% efficient bij 9,6W en kost hier €48.

Ikzelf heb ook zo'n "atom" mobo met laag piekverbruik, en kwam daarvoor uit op de Mean Well GST (niet GS) serie. Maar ik gaf niet alleen om de efficientie (al is die niet verkeerd) maar ook de prijs.
Ik heb de GST25E12, maar die is met 25W mss te krap voor jou?
Bijv deze zou 84,5% efficient zijn bij 4W en kost €16.
Mss past die barrel plug niet op de picopsu, ikzelf had die bij Reichelt meebesteld en erop gesoldeerd.
PS: GSTxxA12 = tafelvoeding, GSTxxE12 = stekkervoeding, xx=Watt
@pk128934 Een Seasonic HE 60W 12V is prima geschikt voor een zuinig systeem. Als je geen hard disks of andere verbruikers aansluit e.d. zou het idle verbruik binnen 3W kunnen blijven.

Bij een systeem dat meer verbruikt, vanaf 5W idle, is de FSP096-AHAN3 aanmerkelijk zuiniger dan andere adapters zoals een Leicke 120W 12V. Maar dat is voor zwaardere systemen.

• pk128934
@N8w8 @mrmrmr Thanks voor de adviezen. Het verschil in stroomkosten zal misschien nooit terugverdiend gaan worden, maar ik vind dat:
  1. Het gewoon interessant is om het verschil te zien
  2. Ieder beetje helpt voor een betere wereld en dat mij als gebruiker best wat mag kosten
Ik ga even kijken wat ik vanavond verbruik als alles eraan hangt.

[ Voor 24% gewijzigd door pk128934 op 10-12-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
Mannen (of vrouwen natuurlijk),
Ik heb toch nog een aanvullende advies vraag.
Afgelopen week mijn 2U rack gevuld met mooie componenten en het werkt.
Ik ben alleen niet tevreden met de temperatuur van de CPU. Idle zit die toch echt rond de 40 graden op basis van de Supermicro SNK-P0046P; zonder case fans. Een stresstest heb ik nog niet gedaan, maar alleen een ubuntu install was al 61 graden. Koelblok was ook goed heet. CPU is een i3-8100.

Misschien is de installatie van casefans een goed idee? Wat denken jullie?
Zie onderstaande foto voor de airintake waar ik dus 2 80mm fans kwijt kan.
Moet ik misschien alleen iet met die PicoPSU; die houd nu wel een beetje de airflow tegen denk ik?
Ook het geheugen zit dicht tegen het koelblok aan dus ook daar word lucht een beetje geblokkeerd.

Laatste vraag! Omdat ik PicoPSU gebruik; maar in de case wel ruimte is voor een ATX voeding heb ik nog een open gat. Wat denken jullie? Dichtmaken voor de airflow? Of juist open laten?

Ik heb overigens deze case: https://www.xcase.co.uk/c...th?variant=31515632893998

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvoRBJrcxxrOW6YaofWqgiZWevs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyxXirdLGfikKUOuD83WRJCx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Space21 op 11-12-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@Space21

Hm, dit is verre van optimaal. De casefans kun je niet over je koelblok laten blazen, want je ATX connector (en dus PicoPSU) zitten in de weg, daarna je RAM en je heatsink heeft ook de vinnen de verkeerde kant op staan, dus dit blokkeert allemaal je airflow voor de heatsink.

Ik zou een outtake fan monteren en een andere koeler zoeken, met een PWM fan erop, die plat/laag genoeg is om in je kast te passen en met voorkeur de vinnen van de heatsink open richting de casefans.

Of eventueel een fan die je op je huidige koelblok monteren, die in ieder geval de warmte tussen de vinnen vandaan blaast, en dat je casefans dan vervolgens de verspreide warmte kunnen afvoeren, want ook met een 90 graden gedraaid koelblok blijf je obstructies houden naar de locatie van je outtake fans.

[ Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-12-2020 11:36 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:32:
Idle zit die toch echt rond de 40 graden op basis van de Supermicro SNK-P0046P; zonder case fans. Een stresstest heb ik nog niet gedaan, maar alleen een ubuntu install was al 61 graden. Koelblok was ook goed heet. CPU is een i3-8100.

Je gaat zeer zeker je CPU niet onder controle houden met deze passieve koeler zonder case fans. Zie ook mijn ervaringen daaromtrent. Dat was ook nog op basis van een G5400, die minder krachtig is als jouw 8100. Ik heb hem uiteindelijk vervangen door een actieve CPU koeler.
Ook het geheugen zit dicht tegen het koelblok aan dus ook daar word lucht een beetje geblokkeerd.
Klopt, je zal de stroming dan moeten begeleiden door de koeler heen. Zie ook mijn eerdere berichten hoe ik dat ooit had, maar dus vanaf ben gestapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:32:
Mannen (of vrouwen natuurlijk),
Ik heb toch nog een aanvullende advies vraag.
Afgelopen week mijn 2U rack gevuld met mooie componenten en het werkt.
Ik ben alleen niet tevreden met de temperatuur van de CPU. Idle zit die toch echt rond de 40 graden op basis van de Supermicro SNK-P0046P; zonder case fans. Een stresstest heb ik nog niet gedaan, maar alleen een ubuntu install was al 61 graden. Koelblok was ook goed heet. CPU is een i3-8100.

Zie onderstaande foto voor de airintake waar ik dus 2 80mm fans kwijt kan.
Moet ik misschien alleen iet met die PicoPSU; die houd nu wel een beetje de airflow tegen denk ik?

Laatste vraag! Omdat ik PicoPSU gebruik; maar in de case wel ruimte is voor een ATX voeding heb ik nog een open gat. Wat denken jullie? Dichtmaken voor de airflow? Of juist open laten?

Ik heb overigens deze case: https://www.xcase.co.uk/c...th?variant=31515632893998

Bedankt!

[Afbeelding]
Een compacte Noctua een idee? Heb zelf de Noctua NH-L9x65 in mijn 2U server zitten, past net. Weet een Xeon 1271 v3 (jaja niet heel zuinig :+ ) koel genoeg te houden onder volle belasting. Bij normaal bedrijf praktisch onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
Kaalus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:46:
[...]

Een compacte Noctua een idee? Heb zelf de Noctua NH-L9x65 in mijn 2U server zitten, past net. Weet een Xeon 1271 v3 (jaja niet heel zuinig :+ ) koel genoeg te houden onder volle belasting. Bij normaal bedrijf praktisch onhoorbaar.
Niet goedkoop; maar goede airflow is belangrijk. Gebruik jij zelf ook nog en losse casefan? Of alleen deze?
Naar aanleiding van de posts zal passief niet voor mij bestemd zijn ivm het ontwerp van de rackcase.
DIe Noctua NH-L9x65 zou iniedergeval moeten passen.

Iemand anders nog aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:59:
[...]

Niet goedkoop; maar goede airflow is belangrijk. Gebruik jij zelf ook nog en losse casefan? Of alleen deze?
Naar aanleiding van de posts zal passief niet voor mij bestemd zijn ivm het ontwerp van de rackcase.

Als je de rack aan de muurplaats zodanig dat er wel een stijgende airflow is kan je nml een outtake aan de zijkant plaatsen. Waardoor toch een natuurlijke airflow naar boven gaat. Warmte gaat immers omhoog. Tenminste dat heb ik tijdens biologie mij laten vertellen.

Je kan deze muurbeugels nemen en vertikaal je systeem plaatsen. beugel

[ Voor 10% gewijzigd door Mezkeijou op 11-12-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
[...]

Ja, er zit achterin nog een Noctua 80mm fan, al heb ik het idee dat deze niet heel erg veel bijdraagt voor de CPU temperatuur. Is meer om de flow in de kast te houden voor de voeding en de schijven.
Een soort gelijk model wat goedkoper is kan natuurlijk ook, het hoeft niet per se Noctua te zijn.
Je kan natuurlijk ook een fan op je huidige blok zetten, die heb je ten slotte toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Had prima gekund als je een server MB had gebruikt. Waarbij dus het geheugen de airflow niet blokkeert.
Kijk eens naar systemen van andere tweakers in 1U en 2U cases o.a. die van mij. Dan vind je genoeg inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
En de duct zou zo kunnen zijn denk ik dan. Met 2x 80 mm van aan de voorkant; en een verandering van processor koeler naar bijv de Noctua NH-L9x65.

Zoiets? Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aArCrYLiZjCQyiOYRAki52q1yJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCRdYttUJ9L13yUBTy2L1dsD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kan je niet een ventilator op je foto boven (boven de connectoren) en onder plaatsen zodat er eigenlijk een airflow ontstaat over je koeler en geheugen heen. Dan heb je dan wel geen direct airflow tussen je vinnen, maar je trekt wel de warmte die opstijgt je kast uit.

Eventueel kan je dat idee doen met een passieve koeler, maar eentje die hoger is. Zodat je wel airflow tussen de vinnen door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:40:
[...]

En de duct zou zo kunnen zijn denk ik dan. Met 2x 80 mm van aan de voorkant; en een verandering van processor koeler naar bijv de Noctua NH-L9x65.

Zoiets? Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Poeh, die 90 graden hoek kan schuin, maarde flow weer terug laten gaan is niet ideaal, net als het verliezen van je PCIe.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:20:
[...]

Kan je niet een ventilator op je foto boven (boven de connectoren) en onder plaatsen zodat er eigenlijk een airflow ontstaat over je koeler en geheugen heen. Dan heb je dan wel geen direct airflow tussen je vinnen, maar je trekt wel de warmte die opstijgt je kast uit.
Ik snap niet echt wat je bedoeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:09:
[...]

Had prima gekund als je een server MB had gebruikt. Waarbij dus het geheugen de airflow niet blokkeert.

[...]

Kijk eens naar systemen van andere tweakers in 1U en 2U cases o.a. die van mij. Dan vind je genoeg inspiratie.
Ik had juist de Fujitsu D3644-B gekozen vanwege de energiezuinigheid en de positieve reacties over dit MB in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:09:
Ik had juist de Fujitsu D3644-B gekozen vanwege de energiezuinigheid en de positieve reacties over dit MB in dit topic.
Het moederbord is ook prima, echter je moet er wel een beetje rekening mee houden met de rest van je build, hoe je zaken als airflow en dergelijke op orde kunt houden. De combinatie van dit moederbord (en eigenlijk bijna alle moederborden die niet specifiek server-moederborden zijn) met de airflow mogelijkheden in deze behuizing is niet optimaal.

Server borden hebben meestal geen obstructies tussen de CPU en de rest van het moederbord, qua airflow van voor naar achter. Dan kom je echter ook wel weer in een andere prijsklasse uit en minder zuinig.

Dit is bijvoorbeeld mijn moederbord in de behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD0LvHaorx5w06kVAeVLb5-DNP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4dvklCcQVkuhnRJ72hEbgQb.jpg?f=user_large

Zoals je ziet zijn de geheugenslots en de ATX connector zo geplaatst dat ze geen voor-naar-achter airflow belemmering hebben. Zelf heb ik verder voor een 4U 19" case gekozen (je moet het wel kwijt kunnen natuurlijk, maar gelukkig kan ik dat) zodat ik een grote heatpipe-koeler kan plaatsen met een op 400RPM draaiende 120mm ventilator.

De meeste gangbare moederborden hebben juist hun geheugenslots en ATX connector voor de CPU zitten, zoals jij dat ook hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-12-2020 22:57 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:06:
[...]

Ik snap niet echt wat je bedoeld :X
Een beetje wat je bij @GaMeOvEr ziet. Een push / pull over je moederbord heen van voren naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:47:
[...]

Een beetje wat je bij @GaMeOvEr ziet. Een push / pull over je moederbord heen van voren naar achteren.
Ja ik snap het. Ik heb deze case gekocht omdat het een server formaat is; plus dat dit dan in de meterkast kan.
Ik denk dat ik toch moet kijken naar een ander CPU koeler incl fan.

Airflow is zeker niet optimaal; echter had ik qua case weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ja ik snap het. Ik heb deze case gekocht omdat het een server formaat is; plus dat dit dan in de meterkast kan.
Ik denk dat ik toch moet kijken naar een ander CPU koeler incl fan.

Airflow is zeker niet optimaal; echter had ik qua case weinig keus.
@mrmrmr is best fan van de pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive die zou nét moeten passen waardoor je boven het geheugen langs airflow door de vinnen zou kunnen forceren.

Met een pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 kan je ook nooit de mist mee in gaan, maar dan zit je al snel richting de prijs van de Noctua's zoals pricewatch: Noctua NH-L9x65

Dit zal ook best voldoen pricewatch: Gelid Solutions Siberian mits je geen hele zware dingen doet en is lekker goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:08:
[...]

@mrmrmr is best fan van de pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive die zou nét moeten passen waardoor je boven het geheugen langs airflow door de vinnen zou kunnen forceren.

Met een pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 kan je ook nooit de mist mee in gaan, maar dan zit je al snel richting de prijs van de Noctua's zoals pricewatch: Noctua NH-L9x65

Dit zal ook best voldoen pricewatch: Gelid Solutions Siberian mits je geen hele zware dingen doet en is lekker goedkoop.
Ik had al eerder gekeken naar de Artic 12; alleen uiteindelijk daar niet voor gekozen omdat de TDP niet toereikend is. Desalniettemin kan ik het voor die 10EUR wel proberen natuurlijk.

Een ander ideetje wat ik ik had om in de case links en rechts twee extra gaten te maken, en daar een in/out take fan te plaatsen misschien i.c.m de Artic en een duct.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxkPShL4tUPby2kTBVnFRAn45b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZhc2kSZDsJnfXBaSz0sU9lu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Bevalt de case voor de rest prima? Nog extra kosten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Space21 Links / rechts gaat denk ik ook wel werken op je huidige koeler. Zolang de push fan maar een hoge static pressure heeft.

Pcie kaarten zijn dan alleen ook geen optie meer.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:48
Hallo allen, ik volg dit topic al een tijdje, maar ben nu echt dringend toe aan een nieuwe server. Dus had ik toch graag eens jullie advies gehad.

De huidige situatie:
Nu draait alles op een J3455-itx, na een 3-4 jaar trouwe dienst, loopt hij de laatste maanden echter tegen zijn limieten. De 15min load zit altijd tussen minimum 1.5 en soms meer dan 8 8)7

HW:
- Asrock J3455-itx, 16GB Ram
- 4x Ultrastar He10 8TB op raidz1 ( 1 disk op pci-x x1 4x sata expansion )
- 1TB SSD voor sys/mariadb/fast storage

SW: Debian 10
On Metal:
- Mariadb, 6 DB's
- Transmission (non-docker ivm hoge overhead en hardlinks)
- Plex ( 5 users , 2 transcoding users, 4k(hdr) -> 1080/720p transcoding moet mogelijk zijn)
- sonarr/radarr (hardlinks)
- Nginx reverse proxy voor alles

Docker:
- homeassistant supervised + 5 tal support containers
- wireguard
- 2 x jackett
- bitwardenRS (5-tal users)
- nextcloud (5-tal users/ 10-tal clients)
- pihole
- bazarr
- collabora

Is onderstaande voldoende is voor een 3-tal jaar future proofing?
Kan de intel uhd630 4k->1080p transcoding aan? De j3455/hd 500 kan dit (op papier), maar heeft niet genoeg kracht om ook nog te reencoden erbij, wat zich vertaalt in bufferen om de 10 seconden :-(

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 119,95€ 119,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,90€ 10,90
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 74,90€ 149,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,15

Tell me I made a Tiepfoud, I dare ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Space21

Meestal adviseer ik een tower kast met een passieve koeling zoals de Arctic Passive 12. Lucht stijgt vanzelf door de natuurwetten, als de kast boven de processor open is zal er een luchtstroom ontstaan vanaf de processor naar boven en buiten de kast. Dat is zoals een radiator of schoorsteen werkt.

Een passieve koeler is meestal geen voor de hand liggende optie in een 19" kast bij een desktop processor op ~4 GHz omdat de warme lucht niet weg kan.

Je hebt een compacte 1U koeler in een 2U kast, dat zal niet optimaal werken, want deze koelers hebben een vrijwel luchtdichte tunnel nodig om door ventilatoren geforceert lucht door te voeren.

Een aantal opties:
• ventilator op de koeler plaatsen om lucht door de vinnen te trekken (ventilator blaast naar boven)
• idem, met afvoer door de deksel van de kast, met tunnel.
• lage processorkoeler gebruiken die van links lucht door de vinnen stuurt, de lucht kan naar buiten via het gat van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@wimpie1234

Ik zou een i3 niet met passieve koeling combineren. Verder, bij de i3 even opletten, soms is de boxed variant voordeliger dan de tray variant. Nu even niet, maar daar dus niet denken dat tray altijd voordeliger is dan boxed.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@wimpie1234 wellicht ietwat offtopic, maar Transmission draait hier prima in Docker container, met hardlinks die door bijv Sonarr worden gemaakt. Gewoon 1 map mounten, dezelfde voor alle gerelateerde containers.

En waarom 2x Jackett?

Ik heb in totaal 22 containers draaien (AdGuard Home en Syncthing bare omdat deze programma's elk uit een enkele binary bestaan en een config file met vrijwel geen dependencies).

i3-9100, passief gekoeld in een systeem waarbij de hele case een koelblok is:
https://streacom.com/products/fc9-alpha-fanless-chassis/
Tweedehands met veel geduld voor een mooi prijsje kunnen scoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Jazco2nd op 12-12-2020 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:39:
@Space21

Meestal adviseer ik een tower kast met een passieve koeling zoals de Arctic Passive 12. Lucht stijgt vanzelf door de natuurwetten, als de kast boven de processor open is zal er een luchtstroom ontstaan vanaf de processor naar boven en buiten de kast. Dat is zoals een radiator of schoorsteen werkt.

Een passieve koeler is meestal geen voor de hand liggende optie in een 19" kast bij een desktop processor op ~4 GHz omdat de warme lucht niet weg kan.

Je hebt een compacte 1U koeler in een 2U kast, dat zal niet optimaal werken, want deze koelers hebben een vrijwel luchtdichte tunnel nodig om door ventilatoren geforceert lucht door te voeren.

Een aantal opties:
• ventilator op de koeler plaatsen om lucht door de vinnen te trekken (ventilator blaast naar boven)
• idem, met afvoer door de deksel van de kast, met tunnel.
• lage processorkoeler gebruiken die van links lucht door de vinnen stuurt, de lucht kan naar buiten via het gat van de voeding.
Bedankt! Welke van de drie opties zou jij adviseren?
Ik kan misschien een gat in de bovenkant van de kast maken en dan voor optie 1 gaan. Dat is denk ook het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Nu online
GioStyle schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:20:
Bevalt de case voor de rest prima? Nog extra kosten gehad?
Case bevalt verder top; los van dit airflow probleem...
Geen extra kosten gehad bij de import!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
@Space21 Vind het leuk om te lezen dat er wordt gekeken naar ducts en airflow, maar is dit allemaal niet een beetje overkill? Het geen G5400 maar ook geen Xeon of Threadripper. Zou een CPU fan + case fan niet voldoende zijn? Een CPU fan om de warmte uit het koelblok te halen en een outtake case fan om de warme luch eruit te zuigen d.m.v. negatieve druk? Is wel jammer van de energiebesparing maar met fan control zou het extra verbruik bij idle <1W moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Space21 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:25:
[...]

Bedankt! Welke van de drie opties zou jij adviseren?
Ik kan misschien een gat in de bovenkant van de kast maken en dan voor optie 1 gaan. Dat is denk ook het makkelijkste.
In eerste instantie zonder gat is denk ik het proberen waard. Je hebt misschien nog een ventilator liggen uit een oud systeem, dan kan je het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Eerlijk gezegd met wat ducting en een ventilator om de lucht in de heatsink te forceren is dit ook wel dikke prima hoor.

Je kunt allicht testen, de boel sluit wel af bij 90C.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hbha3sc.jpg

En warme lucht stijgt op, ja maar niet bij 100w met een ventilator. Een ventilator heeft meer invloed dan het dichtheidsverschil koud/warm. Dat gaat echt pas spelen bij hogere vermogens, en zelfs dan drukt een ventilator vrij hard.

Leg maar eens een stapeltje 12cm fans op je radiator van de centrale verwarming. Dat maakt ook al een megaverschil.

[ Voor 43% gewijzigd door Torched op 12-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
pk128934 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:28:
@N8w8 @mrmrmr Thanks voor de adviezen. Het verschil in stroomkosten zal misschien nooit terugverdiend gaan worden, maar ik vind dat:
  1. Het gewoon interessant is om het verschil te zien
  2. Ieder beetje helpt voor een betere wereld en dat mij als gebruiker best wat mag kosten
Ik ga even kijken wat ik vanavond verbruik als alles eraan hangt.
Megekko was wat laat met de levering. Vanochtend alles ingebouwd volgens het eerder geposte lijstje.
Debian 10.7 zonder TLP ongeveer 7.2 Watt idle. Met TLP enabled idle tussen de 6.1 en 6.0 Watt. Niet verkeerd! Heb hem ook nog ff gestressed op de CPU en gelijktijdig op de SSDs dan is de piek 22.3 Watt.
Het idle verbruik van mijn oude Nextcloud en Git setup zit op de 27 Watt. Ben er dus echt mega blij mee.

Vanavond de apps er op, en dan eens kijken of het ook een beetje performed in de echte wereld.
Pagina: 1 ... 85 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.