Hier zijn wat foto's die ik gisterenavond even snel met mijn crappy mobiel heb geschoten. Voor de volledigheid nogmaals mijn build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 62,92 | € 62,92 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,64 | € 95,64 |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Behuizingen | Aerocool Playa Slim | € 39,97 | € 39,97 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 9,75 | € 9,75 |
1 | Ventilatoren | Noctua NF-A8 PWM, 80mm | € 15,52 | € 15,52 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 493,15 |
Bij het bouwen heb ik nog de volgende spullen uit mijn eigen assortiment moeten trekken om het systeem af te ronden.
Zoals eerder verteld vind ik het een erg mooie low-profile kast voor de prijs. Deze doet het goed op gebied van stevigheid en design t.o.v. andere kasten rond de €40 euro. De kast kan zowel staand als liggend. Daarvoor worden zowel staanvoetjes als schuimvoetjes geleverd. Verder komt de kast een ingebouwde 80 mm fan, non-addressable RGB met verschillende presets, en kwalitatief goede schroevenset die je bij een kast mag verwachten. De kast kan voldoende ademen door de aanwezigheid van roosters. Vanuit een liggende positie is er een breed rooster op het bovenpaneel, hebben de zijpanelen allebei een 80 mm rooster waarin een case gemonteerd kan worden, en heeft de onderzijde nog een klein roostertje voor een SFX voeding. RGB en een SFX voeding ga ik overigens niet gebruiken in deze build. In het zuinige server topic gaat RGB uit wordt de SFX een PicoPSU.
De basis van de kast dus uitstekend, maar voor deze prijs moet er ook ergens op bezuinigd zijn. De staanvoetjes en schuimvoetjes komen goedkoop over mijn zijn functioneel. De externe 5.25" bay heeft een wat gammele eject knop en openingsmechanisme met een veertje. De plastic voorzijde van de kast sluit niet strak aan het metalen gedeelte van de kast, maar dat betekend niet dat de kast niet goed afgewerkt is of alles schuin gemonteerd is. Het is gewoon prima afgewerkt en alles is recht. Het is gewoon een bewuste besparingskeuze in het ontwerp / montage proces. De meegeleverde 80 mm case fan is zoals je mag verwachten van een goedkope kast. Verder houdt de metalen lak en plastic voorzijde erg veel van handsmeer. Vetvlekken zijn dus snel zichtbaar. Kwaliteit van lak schijnt wel prima te zijn (wat op eventuele schade lijkt op de foto's komt door mijn belichting en camera). Ik ga er zuinig mee om dus kan geen uitspraak doen, maar tot zover heb ik geen beschadigingen opgelopen door het verwijderen van de panelen.
:strip_exif()/f/image/1S3cuHZ7eMiimDKTmC16g4Ms.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/3j3n0VGPfckHkKnP6ShOjV7m.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Qua ruimte voor je 2.5" / 3.5" / 5.25" apparaten heb je ruimte voor 1x een 3.5" inch HDD op de moederbord backplate van de kast. Verder bevat de kast ook een verwijderbare tray met nog meer ruimte. De volgende configuraties zijn mogelijk met de tray:
- 2x een 2.5" HDD (+ 1x een 3.5" HDD op backplate)
- 1x een 2.5" HDD + 5.25" ODD (+ 1x een 3.5" HDD op backplate)
- 1x een 3.5" HDD + 1x een 2.5" HDD (+1x een3.5" HDD op backplate)
Van voren gezien kun je de rechter 2.5" montageplek op de tray ombouwen naar een 3.5" montageplek als je geen SFX voeding gebruikt. Zo is er met wat knutselen en boren ook een configuratie mogelijk met 3x een 3.5" HDD.
Qua kabels in de kast komt de kast met een C13-C14 verlengkabel voor het door lussen van de stroomkabel van de achterzijde naar de SFX voeding, een USB3.0 FP kabel, HDD LED + PWR SWITCH kabel, FP audio, en SATA power kabel voor de RGB. Je krijgt in de zak ook een USB3.0 FP naar USB 2.0 pin header adapter kabel en een interne (piezo) PC speaker.
De hardware in mijn build wordt gevoed door een PicoPSU-150-XT. De DC in en 4 pin ATX12V kabels zijn net lang genoeg om de aansluitpunten te bereiken (4 pin ATX12V aansluiting op moederbord en achterzijde kast waar de C14 aansluiting zit). Echter lopen de kabels dan tussen de CPU koelblok en case fan door. Deze twee kabels zijn te verlengen met een 4 pin ATX12V verlengkabel (30 cm). Kon deze echter niet zo snel in de regio vinden, en met de vertragingen van PostNL heb ik maar besloten om aan de slag te gaan met een soldeerbout, flux en krimpkousen. Heb zelf 0.75 mm
2 draad gebruikt maar PicoPSU-150-XT gebruikt zelf dunnere kabels. Ik gok 19 of 20 AWG. De DC jack heb ik gemonteerd op de plek waar de C14 aansluiting zit. Heb hiervoor de achterzijde van de C14 kant van de verlengkabel doorgezaagd en plat geschuurd. Deze heb ik vervolgens gebruikt als template om een ijzerplaatje te knippen waaraan ik de DC jack bevestigd heb. Het verlengen van de kabels en de DC aansluiting montage heeft mij in totaal 45 minuten gekost.
:strip_exif()/f/image/ph1pTuMs15cpuWsnOmd5O2sn.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/RGYMSTeCfF6hGiFv2a4QpCBq.jpg?f=fotoalbum_tile) |
Moederbord en CPU keuze zijn de Fujitsu D3643-H en Intel Pentium Gold G5400. Daarover vind je hier genoeg informatie terug. De BIOS heeft alle standaard features die je van een standaard BIOS mag verwachten en wat opties die je meestal terug vind in industriële en kantoortoepassingen. Het moederbord is verder een OEM product dus verwacht geen extra accessoires zoals schroeven en SATA kabels. Je krijgt er wel een backplate bij en het M.2 schroefje zit al op het moederbord. Verder was ik vooral benieuwd naar de fan control opties. Echter zijn hier helaas maar drie vooraf gedefinieerde presets mogelijk. Dat wordt wellicht in de toekomst even met een software oplossing spelen.
Wat betreft temperaturen doen de passieve Arctic Alpine 12 Passive en de ventilatieroosters het prima. Het blok is vierkant dus je kunt hem in twee oriëntaties monteren zodat het aansluit bij de airflow van de kast. Montage is makkelijk, maar het is geen intuïtief montagesysteem. Je krijgt vier schroeven met een veer. De mounting pressure moet je verzorgen door de kracht evenredig te verdelen over de vier schroeven. Let er dus op dat het niet te los of te strak zit. Mocht het gevoel ontbreken, dan kun je het best de aantal omwentelingen per schroef bijhouden. Heb overigens de meegeleverde pasta op het blok gelijk eraf gehaald en vervangen met wat Noctua NT-H2 koelpasta. Bij normale gebruik blijft het blok altijd koud aanvoelen. Pas bij synthetische benchmarks wordt het blok warm. Samen met de case fan blijft de temperatuur binnen acceptabele waarden. Heb dus verder niet de moeite genomen om temperaturen te meten onder langdurige load en vertrouw op de positieve ervaringen die hier in dit topic gemeld zijn. Mocht het toch allemaal te heet worden onder intensieve loads, dan is er nog altijd de optie op de een TDP limiet in te stellen via de BIOS. Hier zijn in ieder geval mijn idle tempraturen (idle, gemiddelde van 10 meetpunten over 5 minuten zoals geraporteerd door lm-sensors):
Sensor | Waarde | Eenheid |
Omgeving | 19 | °C |
fan1 | 759 | RPM |
CPUTIN | 20,5 | °C |
AUXTIN0 | 23,0 | °C |
PECI Agent 0 | 22,0 | °C |
temp1 | 24,0 | °C |
Package id 0 | 22,0 | °C |
Core 0 | 21,0 | °C |
Core 1 | 20,0 | °C |
Geluidsproductie is helemaal top. Er is geen CPU fan dus die hoor je niet. De Noctua 80 mm case fan is ook bijzonder stil. Was ik bijzonder verrast door. Heb zelf nog nooit eerder de 80 mm variant gehad van Noctua. Ik hoor hem in ieder geval niet, want de WD Red Plus 4 TB maakt meer lawaai.
Heb verder nog het verbruik in de gaten gehouden. Heb het verbruik gemeten met een PM321. BIOS versie en OS zijn up to date. De BIOS instellingen van D3643-H zijn standaard gelaten op het inschakelen van WOL na. Ik heb geen scherm, toetsenbord of muis aangesloten. Enkel een netwerkkabeltje. Het gemeten vermogen is inclusief de Noctoa casefan die draait (ongeveer 0,2 W).
Opnameomstandigheden | Schone Debian 10 minimal | Schone Ubuntu Server 20.04 LTS |
Idle 10 minuten na boot met PowerTop --auto-tune | 7.5 W | 7.5 W |
Idle 30 minuten na boot met PowerTop --auto-tune | niet getest | 6.0 W |
Heb vermogen direct na boot zonder PowerTop ben ik kwijt, maar deze waren ook gelijk tussen Ubuntu en Debian. Achteraf vind het jammer dat ik het verbruik in Debian niet heb gemeten na 30 minuten idle. Ik ging er van uit dat het vermogen hetzelfde zou zijn, wie weet gaat Debian beter om met energiebesparing. Dit was vroeger wel het geval en ik zou het fijn vinden als iemand kan bevestigen of mijn aanname juist is. Hoe dan ook ben ik verder gegaan met Ubuntu Server omdat dit mijn server OS naar voorkeur is voor thuisgebruik.
Na het installeren van wat services (OpenVPN, Transmission, SMB, UniFi Controller, NGINX) is het idle verbruik met ongeveer 0.7W toegenomen
Wat ik verder nog wil tweaken aan het verbruik is dus fan control en het verbruik van de WD Reds. De case fan wil ik eigenlijk uitschakelen tot een bepaalde temperatuur. De WD Reds blijven draaien, ook met na langdurig idlen. Ik weet echter niet of het de moeite waard is, en of vele spin-down en up cycles de levensduur doet beïnvloeden. Mijn 2 jaar oude WD Reds (zonder agressieve besparingsopties) zien er in de SMART data nog als gloednieuw en ongebruikt uit, op de vermelding van "Powered on: 1.9 years" na.
Edit: De WD Red Plus vermeld 600.000 load/unload cycles. Over 10 jaar zou je dus 600.000/(365*10) = 164,38 load/unload cycles kunnen doen. Op het internet wordt veelal gezegd: WD Reds zijn voor 24/7 gebouwd gewoon altijd aan laten staan, anders gaat de levensduur achteruit. Maar ja, de specificaties zeggen wel dat het mogelijk is en denk dat het meer onderbuik uitspraken zijn van mensen die geen praktijk ervaring hebben. Wellicht kan er nu 2,0 W eraf extra door spin down? Dat zou dan misschien een sub 5W idle systeem kunnen worden.
[
Voor 13% gewijzigd door
snoopdoge90 op 07-12-2020 13:09
]