Seagate maakt maar één 5TB 2,5" HDD. Als je de HDD uit het doosje haalt tref je dus dezelfde schijf aan. Die "Amazon Exclusive Edition" moet je in zoverre ook zeker niet als exclusief zienMr.Viper schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:51:
Hebben jullie het nu over de volgende schijf? (STGX5000400)
https://www.amazon.nl/Sea...e-Exclusive/dp/B07VS8QCXC
of over deze? (STEA5000402)
pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart
Het verschil is toch weer €10,-
Bedankt voor de info. Als er toch maar één 5TB 2,5" HDD is van Seagate dan maakt het niet uit in welke behuizing omdat deze er dan toch af gaatRobertMe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:19:
[...]
Seagate maakt maar één 5TB 2,5" HDD. Als je de HDD uit het doosje haalt tref je dus dezelfde schijf aan. Die "Amazon Exclusive Edition" moet je in zoverre ook zeker niet als exclusief zienWordt geleverd in een standaard kartonnen doos met de HDD net in wat plastic, niks "super fancy exclusief" aan.
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Dat zijn intern allemaal dezelfde schijven. Seagate maakt maar één model 2,5" disk in meerdere groottes, dus als 2TB, 3TB, 4TB en 5TB. Die worden als losse schijf als "Barracuda compute" verkocht en in de diverse soorten "expansion".Mr.Viper schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:51:
Hebben jullie het nu over de volgende schijf? (STGX5000400)
https://www.amazon.nl/Sea...e-Exclusive/dp/B07VS8QCXC
of over deze? (STEA5000402)
Het verschil is toch weer €10,-
Waarbij het verschil is dat in ieder geval de 4 en 5TB varianten 15mm dik zijn, ivm meer platters. De 2TB variant is 9mm, de 3TB weet ik zo even niet.
Aannames zijn fataal.
HDDs zit nu in ieder geval hier en daar redelijk wat korting op. Die nu kopen kan dus zeker tientallen euro's besparing opleveren. Voor SSDs geldt volgens mij hetzelfde. Of er ook goede deals zijn op overige componenten (moederbord, CPU, ram etc) durf ik niet te zeggen. En HDDs kun je waarschijnlijk toch het makkelijkst zonder onderzoek kopen.n0ss schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:08:
Zien jullie nog veel voordeel om een thuisserver nu aan te schaffen ivm Black Friday?
Ik ben me nog aan het inlezen in dit topic en moet nog het e.e.a uitzoeken maar mocht Black Friday veel geld besparen zou ik me even moeten haasten, als dat het geval is zal ik hier mijn wensenlijst even posten en wat ik zelf al gevonden hebt.
Wil je 2,5"? => Seagate externe HDD, maar wel rekening houden met dat het SMR schijven zijn.
3,5"? WD Elements of MyBook, of Seagate externe HDD. Bij WD is er wat willekeur in specifieke modellen die ze er in stoppen, maar over het algemeen maakt Elements vs MyBook niet uit. Bij HDDs die groter zijn dan 8TB is het volgens mij helium gevuld (en daardoor koeler en iets stiller), t/m 8TB is over het algemeen lucht gevuld (vorig jaar was 8TB nog helium). Daarnaast zijn de kleinere modellen waarschijnlijk ook SMR (t/m 6TB IIRC). Spec wise komen ze allemaal verder min of meer overeen met WD Red (Plus). Seagate weet ik minder van, maar zit er meestal een Exos of IronWolf in, AFAIK ook beetje afhankelijk van capaciteit.
Mijn plan is om ze in deze behuizing pricewatch: Silverstone Sugo SST-SG11B te plaatsen en dan kunnen er denk ik wel 3 of 4 naast elkaar hangen.GaMeOvEr schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:22:
[...]
Dat zijn intern allemaal dezelfde schijven. Seagate maakt maar één model 2,5" disk in meerdere groottes, dus als 2TB, 3TB, 4TB en 5TB. Die worden als losse schijf als "Barracuda compute" verkocht en in de diverse soorten "expansion".
Waarbij het verschil is dat in ieder geval de 4 en 5TB varianten 15mm dik zijn, ivm meer platters. De 2TB variant is 7mm, de 3TB weet ik zo even niet.
Ik heb zelf voor het e.e.a. prijs alerts aangezet hier in Tweakers. Tot op heden enkel nog interessante aanbiedingen voorbij zien komen voor externe HDD's, maar niet voor hier populaire CPU's, MoBo's, etc.n0ss schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:08:
Zien jullie nog veel voordeel om een thuisserver nu aan te schaffen ivm Black Friday?
Ik ben me nog aan het inlezen in dit topic en moet nog het e.e.a uitzoeken maar mocht Black Friday veel geld besparen zou ik me even moeten haasten, als dat het geval is zal ik hier mijn wensenlijst even posten en wat ik zelf al gevonden hebt.
Ah oke bedankt. Ik heb in iedergeval 3x deze disks in mijn lijst gezet:sgraaf schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:13:
[...]
Ik heb zelf voor het e.e.a. prijs alerts aangezet hier in Tweakers. Tot op heden enkel nog interessante aanbiedingen voorbij zien komen voor externe HDD's, maar niet voor hier populaire CPU's, MoBo's, etc.
2x voor intern en 1x extern via USB.
overige van het systeem meldt ik me later vandaag/morgen weer voor hier.
Ben namelijk op zoek naar een zuinige fileserver/nas maar wil ook graag op promox het e.e.a draaien (Home Assistant, Motion Eye, PiHole, VPN, eventueel minecraft server)
Lijkt me overbodig om een Nuc aan te schaffen voor Promox en een losse Nas, dus vandaar dat ik zelf iets wil gaan bouwen.
Ikzelf ben meer van de /r/datahoarder-club en heb zodoende vorige week 2x WD Elements Desktop Storage 14TB gekocht (ondanks het hogere energieverbruik t.o.v. 2.5" HDD's).n0ss schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:20:
[...]
Ah oke bedankt. Ik heb in iedergeval 3x deze disks in mijn lijst gezet:
2x voor intern en 1x extern via USB.
overige van het systeem meldt ik me later vandaag/morgen weer voor hier.
Ben namelijk op zoek naar een zuinige fileserver/nas maar wil ook graag op promox het e.e.a draaien (Home Assistant, Motion Eye, PiHole, VPN, eventueel minecraft server)
Lijkt me overbodig om een Nuc aan te schaffen voor Promox en een losse Nas, dus vandaar dat ik zelf iets wil gaan bouwen.
Wat betreft jouw doeleisen wat betreft gebruik, bekijk ook eens Unraid! Het is betaald (60 USD voor tot max. 6 schijven) en biedt out-of-the-box NAS, applicaties (lees: Docker) en VM.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Kontron D3674-B
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
@Jazco2nd
Het is een volkomen terecht punt over de toepassing. Ik zal hierover wat meer uitleg toevoegen in de volgende topic start. Nog meer voorbeelden onzuinige applicaties en ervaringen met wel of niet zuinige SSD's zijn welkom.
Het is een volkomen terecht punt over de toepassing. Ik zal hierover wat meer uitleg toevoegen in de volgende topic start. Nog meer voorbeelden onzuinige applicaties en ervaringen met wel of niet zuinige SSD's zijn welkom.
Offtopicn0ss schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:20:
[...]
Ah oke bedankt. Ik heb in iedergeval 3x deze disks in mijn lijst gezet:
Bij amazon.nl is de Amazon edition van deze schijven nu 89,99. Weet alleen niet of dezelfde schijven erin zitten.
Spuit11 mode:
Was al gepost,.
[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 26-11-2020 13:47 ]
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Waar zie jij die? Tweakers verwijst mij naar onderstaand, deze is gewoon 100 euro.insomniac schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:44:
[...]
Offtopic
Bij amazon.nl is de Amazon edition van deze schijven nu 89,99. Weet alleen niet of dezelfde schijven erin zitten.
Spuit11 mode:
Was al gepost,.
https://www.amazon.nl/dp/...N=B07TNVBLNT&linkCode=asn
https://www.amazon.nl/Sea...e-Exclusive/dp/B07VS8QCXCn0ss schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:50:
[...]
Waar zie jij die? Tweakers verwijst mij naar onderstaand, deze is gewoon 100 euro.
https://www.amazon.nl/dp/...N=B07TNVBLNT&linkCode=asn
zie ook het linkje van @Mr.Viper
Mr.Viper in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
En koop dan niet per ongeluk de Seagate backup plus versie want die is heel lastig open te maken zonder zichtbare schade 
Vraag ivm de black friday gekte. Mijn servertje draait heel stabiel en zuinig.
Voor opstarten een oude 850 Evo SATA en een goedkope Hynix 500GB NVME ernaast voor downloaden.
Ik heb die 2 ooit eens vervangen door een enkele Intel 660p NVME
Dan begon het Windows server OS te haperen als ik met grote bestanden bezig was op de download partitie waardoor de cache volliep. Zijn er NVME's die hier minder last van hebben of moet ik heb bij 2 HD's houden ?
Voor opstarten een oude 850 Evo SATA en een goedkope Hynix 500GB NVME ernaast voor downloaden.
Dan begon het Windows server OS te haperen als ik met grote bestanden bezig was op de download partitie waardoor de cache volliep. Zijn er NVME's die hier minder last van hebben of moet ik heb bij 2 HD's houden ?
Wegens het risico van inkakkende performance van de intel 660p heb ik zelf een Adata/XPG SX8200 Pro 1TB gekocht. Bijna net zo zuinig, aanzienlijk sneller, wel consistente performance en aanzienlijk hogere lifetime writes.Woodski schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:15:
En koop dan niet per ongeluk de Seagate backup plus versie want die is heel lastig open te maken zonder zichtbare schade
Deze draait mijn Server 2019 OS als bootdisk, op een andere partitie 3 VM's, waaronder een download + uitpak VM en mijn mailstore. Nergens last van qua performance degradatie.
Aannames zijn fataal.
De Adata is goed ja. Samsung 970 EVO is nu ook goed geprijsd, maar die is stuk onzuiniger.
De Intel 660p is een SSD op basis van QLC technologie. Dit houdt in dat er per cel 4 bits worden opgeslagen en kan inderdaad wat quirks opleveren doordat meer data herschreven moet worden (beetje vergelijkbaar met SMR HDDs die ook meer moeten herschrijven en daardoor minder performen onder bepaalde workloads). De meeste SSDs werken momenteel echter nog met TLC geheugen, waarbij er drie bits per cel worden opgeslagen, en deze problemen spelen theoretisch daarbij dan ook minder.Woodski schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:15:
Nou dat is duidelijk, koop de Adata.
Morgen maar eens kijken of Amazon (de) nog meer zakt met de prijs
Morgen maar eens kijken of Amazon (de) nog meer zakt met de prijs
Lichtelijk offtopic, zo nu en dan komt hier langs om (oude) 3,5" schijven te gebruiken met een USB "dock" voor backup doeleinden (en dus alleen aan zetten als backup wordt gemaakt), dit voornamelijk aangedragen door @mrmrmr. Maar hoe doen jullie deze HDD(s) de rest van de tijd opslaan? Op Amazon zie ik bv dit langs komen: https://www.amazon.nl/ORI...g-geschikt/dp/B01JOCHO80/ . Is dat iets? Of zijn er betere opties?
Ik heb mijn 3.5" gewoon in een externe behuizing zitten die ik aan en uit zet met een slimme schakelaar met daaromheen natuurlijk een nette zfs import ... zfs export. Die schijf is dus altijd aangesloten.RobertMe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:23:
Lichtelijk offtopic, zo nu en dan komt hier langs om (oude) 3,5" schijven te gebruiken met een USB "dock" voor backup doeleinden (en dus alleen aan zetten als backup wordt gemaakt), dit voornamelijk aangedragen door @mrmrmr. Maar hoe doen jullie deze HDD(s) de rest van de tijd opslaan? Op Amazon zie ik bv dit langs komen: https://www.amazon.nl/ORI...g-geschikt/dp/B01JOCHO80/ . Is dat iets? Of zijn er betere opties?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ook dat is natuurlijk een optie. Ga nu zelf de eerste shucked 8TB rouleren (meteen naar een 14TBCurlyMo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:26:
[...]
Ik heb mijn 3.5" gewoon in een externe behuizing zitten die ik aan en uit zet met een slimme schakelaar met daaromheen natuurlijk een nette zfs import ... zfs export. Die schijf is dus altijd aangesloten.
Daar heb ik er inderdaad ook twee vanRobertMe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:32:
[...]
En zo nu en dan een offline, offsite backup hebben is wellicht ook niet onverstandig.
Dankje, dacht dat ik klaar was met vergelijken 😂 nu ben ik benieuwd hoe deze Adata zich dan verhoudt ten opzichte van de WD Blue SN550.GaMeOvEr schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:23:
[...]
Wegens het risico van inkakkende performance van de intel 660p heb ik zelf een Adata/XPG SX8200 Pro 1TB gekocht. Bijna net zo zuinig, aanzienlijk sneller, wel consistente performance en aanzienlijk hogere lifetime writes.
Deze draait mijn Server 2019 OS als bootdisk, op een andere partitie 3 VM's, waaronder een download + uitpak VM en mijn mailstore. Nergens last van qua performance degradatie.
En dat is dan ook een complete externe HDD? (of op z'n minst HDD in (zijn originele) externe behuizing) Of ook meer zo'n storage box waar je een "interne" HDD in kunt doen?
Yup, hier ook. Gewoon wat universele USB behuizingen gekocht. Ik heb het echt maar heel sporadisch nodig, dus heb ik geen dock staan waar ik snel een disk in kan prikken. Gewoon diverse losse behuizingen.CurlyMo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:26:
[...]
Ik heb mijn 3.5" gewoon in een externe behuizing zitten die ik aan en uit zet met een slimme schakelaar met daaromheen natuurlijk een nette zfs import ... zfs export. Die schijf is dus altijd aangesloten.
Momenteel gebruik ik ze helemaal niet meer voor mijn server, omdat ik mijn oude server met disken (allemaal 3,5") heb her-ingericht als cold storage bak die 1x per week aan gaat (bios op power on na power fail, vervolgens met een smart plug shelly S een timer eraan die 1x per week de spanning erop zet en na een paar uur weer uit) een backup maakt van mijn server en na het uitvoeren van de backup een shutdown doet.
Check even of Anandtech er een review van heeft, die doet altijd erg goede in-depth tests en de Adata scoort daar altijd erg goed. (Niet altijd bovenaan, maar wel altijd in de top5 zo'n beetje, voor een acceptabele prijs)Jazco2nd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:24:
Dankje, dacht dat ik klaar was met vergelijken 😂 nu ben ik benieuwd hoe deze Adata zich dan verhoudt ten opzichte van de WD Blue SN550.
[ Voor 19% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2020 00:07 ]
Aannames zijn fataal.
Komtie. Allereerst de Intel 665p is zuiniger dan de 660p. De 760p is juist minder zuinig.
Idle met APM/LPM (diepste idle state, duurt langer voordat de SSD daaruit komt. Je OS instellingen bepalen wanneer de SSD in deze state gaat. In Ubuntu kan je dit handig met een slider van 0-255 beinvloeden, bij 255 is het disabled, dus max performance. Default bij laptop op accu in Ubuntu is 128, op voeding 254. Het effect is zeker merkbaar vooral leessnelheid):

Idle zonder APM (de SSD is onmiddellijk klaar om weer iets te doen):

Gemiddeld verbruik, volgens mij wel nuttig:

Efficiency, volgens mij niet zo een nuttige test als je m als OS disk gebruikt.. misschien wel als je m daarnaast ook als cache/opslag gebruikt:

Max verbruik. Volgens mij kan je dit het beste negeren bij je keuze:

Nu ik dit zo bekijk is de 665p de beste keuze, zelfs als je SSD erg vaak actief is.
Eerste alternatief is de Crucial P1. In beide idle states zelfde als de 665p, average scoort hij slechts iets lager.
De A2000 is ook prima als je SSD echt vooral idle is. Actief is deze stuk minder zuiniger, maar nog steeds zuinig.
Edit: de Crucial P1 is QLC net als de 66xP. De A2000 kan crashen. De WD SN550 is dan het beste alternatief.
Idle met APM/LPM (diepste idle state, duurt langer voordat de SSD daaruit komt. Je OS instellingen bepalen wanneer de SSD in deze state gaat. In Ubuntu kan je dit handig met een slider van 0-255 beinvloeden, bij 255 is het disabled, dus max performance. Default bij laptop op accu in Ubuntu is 128, op voeding 254. Het effect is zeker merkbaar vooral leessnelheid):

Efficiency, volgens mij niet zo een nuttige test als je m als OS disk gebruikt.. misschien wel als je m daarnaast ook als cache/opslag gebruikt:

Nu ik dit zo bekijk is de 665p de beste keuze, zelfs als je SSD erg vaak actief is.
Eerste alternatief is de Crucial P1. In beide idle states zelfde als de 665p, average scoort hij slechts iets lager.
De A2000 is ook prima als je SSD echt vooral idle is. Actief is deze stuk minder zuiniger, maar nog steeds zuinig.
Edit: de Crucial P1 is QLC net als de 66xP. De A2000 kan crashen. De WD SN550 is dan het beste alternatief.
[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 01-12-2020 22:03 ]
Twee keer een NAS bij familie elders in het land.RobertMe schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:28:
[...]
En dat is dan ook een complete externe HDD? (of op z'n minst HDD in (zijn originele) externe behuizing) Of ook meer zo'n storage box waar je een "interne" HDD in kunt doen?
Let wel, je hebt hier alleen de focus op energie-zuinigheid, niet alle overige eigenschappen van een SSD, zoals performance, consistency en lifetime writes.Jazco2nd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:45:
Komtie. Allereerst de Intel 665p is zuiniger dan de 660p. De 760p is juist minder zuinig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik geen SSD keuze maken puur gebaseerd op zuinigheid, behalve als je zeker weet dat je er niet veel mee gaat doen, behalve opslag.
Met de A2000 zijn overigens hier regelmatig issues gemeld.
Aannames zijn fataal.
Als je voor het eerst via de app besteld kan je via onderstaande instructies nog eens €10,- korting krijgen
https://www.amazon.nl/b/r...4a6a2&pf_rd_i=blackfriday
Ik heb dus net besteld en voor € 79.99 een 2.5" 5TB schijfje besteld
[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Viper op 27-11-2020 09:36 ]
Alle overige eigenschappen heb ik juist wel bekeken, ben niet alles aan het voorkauwen hierGaMeOvEr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:04:
[...]
Let wel, je hebt hier alleen de focus op energie-zuinigheid, niet alle overige eigenschappen van een SSD, zoals performance, consistency en lifetime writes.
Persoonlijk zou ik geen SSD keuze maken puur gebaseerd op zuinigheid, behalve als je zeker weet dat je er niet veel mee gaat doen, behalve opslag.
Met de A2000 zijn overigens hier regelmatig issues gemeld.
https://www.tomshardware....el-ssd-665p-m2-nvme-ssd/3
Op alle vlakken is de 665p iets sneller of even snel (wat totaal niet boeit want elke SSD die je koopt is echt snel zat als systeem schijf) én heeft betere endurance dan de veel geprezen 660p.
Nu €96 dus een makkelijke vervanger voor mijn 660p die kuren vertoond. Helaas kan ik m wel RMA sturen, maar dan heb ik weken geen server meer. Dus moet wel nieuwe kopen..
Ik heb al een tijdje een nieuwe lichtgewicht server op het oog om mijn energie slurpende C2D E7500 te vervangen. De server wordt gebruikt voor voornamelijk gebruikt met VPN, Torrent en SMB server + aantal lichte webservices. Belangrijk vind ik stilte en betrouwbaarheid. Liefst zo goedkoop mogelijk (zowel in aanschaf als energieverbruik), dus niet zomaar de goedkoopste componenten erin mikken.
Ben op het volgende uitgekomen:
Ben op Thin Mini-ITX uitgekomen vanwege de zuinigheid en de mogelijkheid om volledig passief te gaan zonder significante meerprijs. Een PicoPSU + adapter + kast komt samen toch iets meer dan €100 euro. Voor die prijs kan ik een passief gekoelde Euler halen met 120W adapter erbij.
Er zijn twee componenten waar ik een beetje mijn vraagtekens bij heb. Dat zijn de Fujitsu D3674-B en de Seagate Barracuda Compute 2,5" 4TB.
De D3674-B en de Pentium Gold G5400 zijn plots erg slecht leverbaar sinds een week. Het moederbord staat nog wel iets duurder bij Max-ICT. De D3674-B wordt aangeprezen om zijn zuinigheid en heeft ook een 24/7 rating. Heeft dit nog meerwaarde tegenover andere borden zoals de Asus Prime H310T R2.0?
Toch zo'n 30 euro goedkoper, ook 24/7 rating en met 80 mm M.2 slot. Zelfde chipset als de Fujitsu. Of is de Fujitsu uiteindelijk beter qua betrouwbaarheid en efficiëntie over een periode van ongeveer 5 jaar?
Ten tweede zie ik dat hier veelal met 2.5" HDDs worden gebruikt. Nu ben ik echt geen fan van consumer HDDs in een NAS systeem. Minimaal prosumer niveau ala WD Reds of IronWolfs. Teveel HDDs die vroegtijdig zijn overleden. Echter voor energie efficiënte schijven moet je bij 2.5" zijn en die prosumer schijven gaan alleen tot 1 TB. Daarom maar is gekeken naar de Barracuda. Wat zijn jullie ervaringen de Barracuda als NAS schijf?
Ik heb in ieder geval voor een configuratie gekozen met een M.2 SSD erin. Niet dat ik voor mijn toepassing SATA SSD snelheden nodig heb, maar zo kan ik veel gebruikte bestanden daarop kwijt. De Barracuda speelt dan meer als archief. De schijf kan daardoor lekker lang in slaap blijven zonder veel ontwaakt te worden gedurende de dag. In hoop dat ik de levensduur daarmee kan verlengen.
Als M.2 schijf heb ik gewoon een SATA M.2 genomen. De goedkoopste zou A2000 zijn maar ik lees hier dat daar hier en daar problemen mee zijn. Voor een paar eurotjes meer kun je ook een WD Red halen met TLC geheugen. Ben fan van mechanische WD Red schijven, maar vraag me af die labeling onzin is i.c.m. solid state opslag. Maar voor die paar euro zie ik geen reden om niet alsnog voor de WD Red SSD te gaan.
Heb overigens geen extra uitbreidingen nodig (SATA poorten / bays in behuizing). Mijn huidige server heeft een 4TB WD RED en die heeft na 5 jaar nog steeds niet de 2 TB voorbij. Belangrijke bestanden worden sowieso wekelijks met de cloud gesynced.
Als iemand nog advies of opmerkingen heeft rondom mijn bovenstaande zorgen of om de build nog beter te maken, ik hoor het graag
.
Ben op het volgende uitgekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 62,92 | € 62,92 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3674-B | € 128,53 | € 128,53 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB | € 118,80 | € 118,80 |
1 | Behuizingen | Akasa Euler incl. 120W Power Adapter | € 107,77 | € 107,77 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K4G4SFS824A | € 32,95 | € 32,95 |
1 | Solid state drives | WD Red SA500 M.2 500GB | € 63,90 | € 63,90 |
Totaal | € 514,87 |
Ben op Thin Mini-ITX uitgekomen vanwege de zuinigheid en de mogelijkheid om volledig passief te gaan zonder significante meerprijs. Een PicoPSU + adapter + kast komt samen toch iets meer dan €100 euro. Voor die prijs kan ik een passief gekoelde Euler halen met 120W adapter erbij.
Er zijn twee componenten waar ik een beetje mijn vraagtekens bij heb. Dat zijn de Fujitsu D3674-B en de Seagate Barracuda Compute 2,5" 4TB.
De D3674-B en de Pentium Gold G5400 zijn plots erg slecht leverbaar sinds een week. Het moederbord staat nog wel iets duurder bij Max-ICT. De D3674-B wordt aangeprezen om zijn zuinigheid en heeft ook een 24/7 rating. Heeft dit nog meerwaarde tegenover andere borden zoals de Asus Prime H310T R2.0?
1 | Moederborden | Asus Prime H310T R2.0 | € 95,35 | € 95,35 |
Totaal | € 95,35 |
Toch zo'n 30 euro goedkoper, ook 24/7 rating en met 80 mm M.2 slot. Zelfde chipset als de Fujitsu. Of is de Fujitsu uiteindelijk beter qua betrouwbaarheid en efficiëntie over een periode van ongeveer 5 jaar?
Ten tweede zie ik dat hier veelal met 2.5" HDDs worden gebruikt. Nu ben ik echt geen fan van consumer HDDs in een NAS systeem. Minimaal prosumer niveau ala WD Reds of IronWolfs. Teveel HDDs die vroegtijdig zijn overleden. Echter voor energie efficiënte schijven moet je bij 2.5" zijn en die prosumer schijven gaan alleen tot 1 TB. Daarom maar is gekeken naar de Barracuda. Wat zijn jullie ervaringen de Barracuda als NAS schijf?
Ik heb in ieder geval voor een configuratie gekozen met een M.2 SSD erin. Niet dat ik voor mijn toepassing SATA SSD snelheden nodig heb, maar zo kan ik veel gebruikte bestanden daarop kwijt. De Barracuda speelt dan meer als archief. De schijf kan daardoor lekker lang in slaap blijven zonder veel ontwaakt te worden gedurende de dag. In hoop dat ik de levensduur daarmee kan verlengen.
Als M.2 schijf heb ik gewoon een SATA M.2 genomen. De goedkoopste zou A2000 zijn maar ik lees hier dat daar hier en daar problemen mee zijn. Voor een paar eurotjes meer kun je ook een WD Red halen met TLC geheugen. Ben fan van mechanische WD Red schijven, maar vraag me af die labeling onzin is i.c.m. solid state opslag. Maar voor die paar euro zie ik geen reden om niet alsnog voor de WD Red SSD te gaan.
Heb overigens geen extra uitbreidingen nodig (SATA poorten / bays in behuizing). Mijn huidige server heeft een 4TB WD RED en die heeft na 5 jaar nog steeds niet de 2 TB voorbij. Belangrijke bestanden worden sowieso wekelijks met de cloud gesynced.
Als iemand nog advies of opmerkingen heeft rondom mijn bovenstaande zorgen of om de build nog beter te maken, ik hoor het graag
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Desktop mATX is momenteel beter (o.a. Intel NIC) en zuiniger dan mini-ITX. Er zijn wel mini-ITX borden met minder processorkracht, zie de gepinde posts. Een alternatief zoals een Deskmini heeft te weinig ruimte voor de dikke 2.5" hard disk.
Je zult toch moeten wachten op bepaalde onderdelen, want ze zijn blijkbaar op. Veel teveel geld betalen en niet snel geleverd krijgen is geen gunstige optie denk ik. Bij amazon kun je voor 60 euro een G5400 bestellen.
De 2.5" SATA hard disk zit in een externe behuizing, dat is flink goedkoper. Zo nu en dan is het in de aanbieding op amazon.de. Soms bij mediamarkt en coolblue.
De behuizing is geen aanbeveling, het dient als voorbeeld. Lees mijn review voor je overgaat tot aanschaf.
Een SATA SSD kan gunstiger uitpakken in het maximum verbruik. SSD's moeten in een low idle stand kunnen staan om echt te besparen.
Je zult toch moeten wachten op bepaalde onderdelen, want ze zijn blijkbaar op. Veel teveel geld betalen en niet snel geleverd krijgen is geen gunstige optie denk ik. Bij amazon kun je voor 60 euro een G5400 bestellen.
De 2.5" SATA hard disk zit in een externe behuizing, dat is flink goedkoper. Zo nu en dan is het in de aanbieding op amazon.de. Soms bij mediamarkt en coolblue.
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,71 | € 95,71 |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Q300L | € 39,- | € 39,- |
1 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 4TB Zwart | € 89,- | € 89,- |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0601HE-12 | € 20,73 | € 20,73 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 9,75 | € 9,75 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT4G4DFS824A | € 16,48 | € 16,48 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 309,67 |
De behuizing is geen aanbeveling, het dient als voorbeeld. Lees mijn review voor je overgaat tot aanschaf.
Een SATA SSD kan gunstiger uitpakken in het maximum verbruik. SSD's moeten in een low idle stand kunnen staan om echt te besparen.
Die HDD past niet in de Akasa Euler. Max. hoogte is 12mm, die 4TB schijven zijn 15mm.snoopdoge90 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:51:
Als iemand nog advies of opmerkingen heeft rondom mijn bovenstaande zorgen of om de build nog beter te maken, ik hoor het graag.
Dus ze hebben bij de 665p ook de performance hit qua consistency opgelost waar de 660p last van had? Voornamelijk voor mensen die de SSD niet alleen gebruiken als bootdisk, maar ook hun VM's/dockers hier vanaf draaien.Jazco2nd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:18:
[...]
Alle overige eigenschappen heb ik juist wel bekeken, ben niet alles aan het voorkauwen hier![]()
https://www.tomshardware....el-ssd-665p-m2-nvme-ssd/3
Op alle vlakken is de 665p iets sneller of even snel (wat totaal niet boeit want elke SSD die je koopt is echt snel zat als systeem schijf) én heeft betere endurance dan de veel geprezen 660p.
Nu €96 dus een makkelijke vervanger voor mijn 660p die kuren vertoond. Helaas kan ik m wel RMA sturen, maar dan heb ik weken geen server meer. Dus moet wel nieuwe kopen..
Voor mij kwam de 660p niet in aanmerking wegens die consistency issues en de lifetime writes. Als ze dat bij de 665p gefixed hebben, is die een stuk interessanter.
[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2020 12:29 ]
Aannames zijn fataal.
Op het moment heb ik een Synology DS209 en een Dell Optiflex FX160 Thin Client als servers draaien thuis. De Syno voornamelijk als basic opslag. Op de Dell draaien Domoticz, Unifi Controller, ZoneMinder surveillance software en Pi-Hole.
Deze twee wil ik graag vervangen door één apparaat waarbij ik niet meer stroom wil verbruiken tegen een zo'n laag mogelijk bedrag.
De harde schijven uit de Syno wil ik hergebruiken. En het idee is om het systeem in te bouwen in de kast van de Dell (evt mbv een Dremel
)
Nu kwam ik op de volgende onderdelen:
Is dit een beetje een zuinig systeem wat kan doen wat ik wil?
Deze twee wil ik graag vervangen door één apparaat waarbij ik niet meer stroom wil verbruiken tegen een zo'n laag mogelijk bedrag.

Nu kwam ik op de volgende onderdelen:
1 | Moederborden | Asus Prime J4005I-C | € 82,73 | € 82,73 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFRA266 | € 22,94 | € 22,94 |
1 | Solid state drives | Intenso Top Performance M.2 128GB | € 19,29 | € 19,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 124,96 |
Is dit een beetje een zuinig systeem wat kan doen wat ik wil?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ik ben me ook aan het oriënteren op een nieuwe server
Mijn gebruik is:
Ik heb eerst naar een mini ITX systeem zitten kijken, een ook een HPE Microserver gen 10 overwogen. Maar voor ITX vond ik maar weinig moederborden die voldoende SATA aansluitingen hadden, en bij de HPE microserver liep er tegenaan dat daar maar 4 drives in kunnen, dus dat ik geen SSD voor het OS meer kan installeren.
Ik heb nu dit lijstje, waar ik graag nog wat adviezen op zou ontvangen ter verbetering
Edit:
Even wat specifieke vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom:
Mijn gebruik is:
- Home Assistant
- Webservertje (geen grote websites, beetje portfolio van mijn vriendin en wat reverse proxies voor bijvoorbeeld Home Assistant)
- Sonarr/Radarr/Bazarr/SabNZBD
- Emby met hardware transcoding (met regelmatig meerdere streams tegelijk)
- Opslag van foto's en documenten die beschikbaar moeten zijn voor de computers in huis
Ik heb eerst naar een mini ITX systeem zitten kijken, een ook een HPE Microserver gen 10 overwogen. Maar voor ITX vond ik maar weinig moederborden die voldoende SATA aansluitingen hadden, en bij de HPE microserver liep er tegenaan dat daar maar 4 drives in kunnen, dus dat ik geen SSD voor het OS meer kan installeren.
Ik heb nu dit lijstje, waar ik graag nog wat adviezen op zou ontvangen ter verbetering
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 122,40 | € 122,40 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 152,50 | € 152,50 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 600 Zwart | € 74,64 | € 74,64 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S chromax.black | € 67,94 | € 67,94 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM26ED8/32ME | € 133,- | € 133,- |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 | € 46,- | € 46,- |
1 | Solid state drives | Crucial BX500 480GB | € 49,85 | € 49,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 646,33 |
Edit:
Even wat specifieke vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom:
- Hoeveel voeding heb ik nodig voor dit gebruik, moet ik wel aan 450W denken, of zou ik ook met bijvoorbeeld 120W afkunnen zoals Viper hieronder
- Kan ik beter 1 reepje van 32GB nemen, of 2x16 ivm dual channel. Of is 32 GB overkill
- Moet ik voor dit moederbord gaan, of kan ik beter voor de Fujitsu D3643-H gaan (en dan uiteraard ook non ECC geheugen)
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 27-11-2020 14:12 ]
Je gekozen moederbord heeft een M.2 slot voor een SSD dus dat scheelt weer een SATA-poortje maar ook ECC ondersteuning, is dat nodig je hebt het geheugen er wel op uitgekozen zie ik? Zo nee, dan kan het nog wel wat goedkoper.
Echt nodig is het denk ik niet, ik neem aan dat de besparing dan in het geheugen zal zitten.Mr.Viper schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
[...]
Je gekozen moederbord heeft een M.2 slot voor een SSD dus dat scheelt weer een SATA-poortje maar ook ECC ondersteuning, is dat nodig je hebt het geheugen er wel op uitgekozen zie ik? Zo nee, dan kan het nog wel wat goedkoper.
Wat zou je dan adviseren? Ik heb dit nu een beetje bij elkaar geklikt op basis van de eerder gegeven adviezen en lijstjes uit dit topic.
Maar de laatste PC die ik in elkaar gezet heb is al weer een jaar of 7 a 8 oud, en ik moet zeggen dat ik soms door de bomen het bos ook niet helemaal zie.
Let op, ik ben geen expert en ben ook bezig met uitzoeken en samenstellenTheFes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:59:
[...]
Echt nodig is het denk ik niet, ik neem aan dat de besparing dan in het geheugen zal zitten.
Wat zou je dan adviseren? Ik heb dit nu een beetje bij elkaar geklikt op basis van de eerder gegeven adviezen en lijstjes uit dit topic.
Maar de laatste PC die ik in elkaar gezet heb is al weer een jaar of 7 a 8 oud, en ik moet zeggen dat ik soms door de bomen het bos ook niet helemaal zie.
6x sata en geen ECC: pricewatch: Fujitsu D3642-B => €140
4x sata en geen ECC: pricewatch: Fujitsu D3643-H => €100
Voor de volledigheid ook nog mijn wensenlijstje:
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,71 | € 95,71 |
1 | Behuizingen | Silverstone Sugo SST-SG11B | € 73,13 | € 73,13 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT | € 59,45 | € 59,45 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 96,- | € 96,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 517,68 |
Misschien dat anderen daar nog opmerkingen op hebben
[ Voor 59% gewijzigd door Mr.Viper op 27-11-2020 14:06 ]
Hoe rekenen jullie precies uit qua hardware? IK weet wel wat ik wil ga doen en wat ik ongeveer wil gaan uitgeven maar is lastig om daarbij een lijstje te krijgen. Als ik mijn requirements neerzet zou iemand dan advies kunnen geven?Mr.Viper schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:02:
[...]
Let op, ik ben geen expert en ben ook bezig met uitzoeken en samenstellen![]()
6x sata en geen ECC: pricewatch: Fujitsu D3642-B => €140
4x sata en geen ECC: pricewatch: Fujitsu D3643-H => €100
Voor de volledigheid ook nog mijn wensenlijstje:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 122,40 € 122,40 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 95,71 € 95,71 1 Behuizingen Silverstone Sugo SST-SG11B € 73,13 € 73,13 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 31,99 € 31,99 1 Geheugen intern G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT € 59,45 € 59,45 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 39,- € 39,- 1 Solid state drives WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) € 96,- € 96,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 517,68
Misschien dat anderen daar nog opmerkingen op hebben
Maak een wenslijst in je profiel en kies vervolgens voor genereer RML, de code plaats je hier neer.n0ss schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:30:
[...]
Hoe rekenen jullie precies uit qua hardware? IK weet wel wat ik wil ga doen en wat ik ongeveer wil gaan uitgeven maar is lastig om daarbij een lijstje te krijgen. Als ik mijn requirements neerzet zou iemand dan advies kunnen geven?
En met bestelkosten berekenen kan je zien hoeveel je totaal kwijt bent aan de shops.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb vooral de tweakblog van @mrmrmr hiervoor als basis gebruikt:n0ss schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:30:
[...]
Hoe rekenen jullie precies uit qua hardware? IK weet wel wat ik wil ga doen en wat ik ongeveer wil gaan uitgeven maar is lastig om daarbij een lijstje te krijgen. Als ik mijn requirements neerzet zou iemand dan advies kunnen geven?
random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server
Daarnaast deze topics doorgespit inclusief de pinned-posts:
Het grote zuinige server topic - deel 2
Performance hit.. geen idee.. maar merk je daar iets van? Zelfs al daalt de performance, een SSD is van nature toch al snel zat?GaMeOvEr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:27:
[...]
Dus ze hebben bij de 665p ook de performance hit qua consistency opgelost waar de 660p last van had? Voornamelijk voor mensen die de SSD niet alleen gebruiken als bootdisk, maar ook hun VM's/dockers hier vanaf draaien.
Voor mij kwam de 660p niet in aanmerking wegens die consistency issues en de lifetime writes. Als ze dat bij de 665p gefixed hebben, is die een stuk interessanter.
Consistency issues en lifetime writes zegt mij ook niks. Klinkt wel eng want:
Ik draai mijn dockers (22 containers) ook hierop, met os (Ubuntu) en file cache (MergerFS tiered caching) voordat iets naar mijn HDDs gaat. Maar heb geen idee wat je bedoelt, sorry.
De review is wel vrij uitgebreid dus misschien vind je het?
https://www.tomshardware....tel-ssd-665p-m2-nvme-ssd/
De ADATA die jij noemde is trouwens (helaas) geen optie meer, je weet niet meer wat je krijgt. Controller kan anders zijn, geheugenchips ook:
https://www.tomshardware....200-pro-controller-change
[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 27-11-2020 15:11 ]
Ik heb met een account die 2 weken geleden is aangemaakt dit geprobeerd, de app niet eerder geïnstalleerd. Toch werkt de code nietMr.Viper schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:35:
[...]
Als je voor het eerst via de app besteld kan je via onderstaande instructies nog eens €10,- korting krijgen
Nieuw accountje aanmaken?Jazco2nd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:46:
[...]
Ik heb met een account die 2 weken geleden is aangemaakt dit geprobeerd, de app niet eerder geïnstalleerd. Toch werkt de code nietde promotie code kan niet worden toegepast.
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
*knip* Offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Intergalactic op 11-03-2021 08:46 ]
+1 tnx voor de tip, lukte met mijn verse account niet wel met het account van mijn vrouw.Mr.Viper schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:35:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door jaapvisser op 27-11-2020 16:49 ]
@ST10©DE, qua CPU kracht is die n stuk sneller dan je nu hebt, dus als je dezelfde dingen wilt blijven draaien als nu lijkt me dat ruim voldoende.
Wel heeft dat moederbord ATX voeding nodig, die zie ik niet in je lijst, en die Dell heeft alleen een 12V voeding lijkt het?
Dan zou je een PicoPSU in het moederbord kunnen prikken, en die op zijn beurt weer voeden met de Dell voeding*.
Je kan ook n moederbord nemen dat alleen 12V nodig heeft (pricewatch filter "DC voedingsconnector"), dan kan je de Dell voeding er wel rechtstreeks* aan hangen.
Helaas heb je op dat vlak minder keus.
Is iets ouder/langzamer ook goed, dan is Asus N3050T misschien iets. Grofweg even duur, maar dan ben je goedkoper uit omdat je geen PicoPSU erbij hoeft te nemen.
Misschien is die ook wat zuiniger (6W ipv 10W CPU, SODIMM ipv gewone DIMM).
(Mijn moederbord is vergelijkbaar en iig wel erg zuinig, maar helaas niet meer te krijgen).
Ik weet niet wat voor schijven je hebt, maar als dat twee 3,5" schijven zijn (25W per stuk piek ofzo?), wordt dat alles bij mekaar misschien teveel voor die (50W?) Dell voeding, maar weet ik niet zeker.
* mss moet je wat aan mekaar solderen of adapter gebruiken oid, maar iig past het qua spanning/vermogen wel.
Wel heeft dat moederbord ATX voeding nodig, die zie ik niet in je lijst, en die Dell heeft alleen een 12V voeding lijkt het?
Dan zou je een PicoPSU in het moederbord kunnen prikken, en die op zijn beurt weer voeden met de Dell voeding*.
Je kan ook n moederbord nemen dat alleen 12V nodig heeft (pricewatch filter "DC voedingsconnector"), dan kan je de Dell voeding er wel rechtstreeks* aan hangen.
Helaas heb je op dat vlak minder keus.
Is iets ouder/langzamer ook goed, dan is Asus N3050T misschien iets. Grofweg even duur, maar dan ben je goedkoper uit omdat je geen PicoPSU erbij hoeft te nemen.
Misschien is die ook wat zuiniger (6W ipv 10W CPU, SODIMM ipv gewone DIMM).
(Mijn moederbord is vergelijkbaar en iig wel erg zuinig, maar helaas niet meer te krijgen).
Ik weet niet wat voor schijven je hebt, maar als dat twee 3,5" schijven zijn (25W per stuk piek ofzo?), wordt dat alles bij mekaar misschien teveel voor die (50W?) Dell voeding, maar weet ik niet zeker.
* mss moet je wat aan mekaar solderen of adapter gebruiken oid, maar iig past het qua spanning/vermogen wel.
Die Dell voeding zal wel 19 volt zijn.ST10©DE schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:54:
Op het moment heb ik een Synology DS209 en een Dell Optiflex FX160 Thin Client als servers draaien thuis. De Syno voornamelijk als basic opslag. Op de Dell draaien Domoticz, Unifi Controller, ZoneMinder surveillance software en Pi-Hole.
Kan je een foto maken van de sticker en die posten ?
Ik ben een tevreden gebruiker van een 19 volt Dell voeding met een rGeek adapter
Zoek hier maar op rGeek.. Is ook veel goedkoper dan de pico psu / Leicke combo
De voeding zit in de kast : Netzteil: Integriertes Netzteil mit 50 W und 87 % Effizienz, ENERGY STAR 4.0 kompatibel, weit reichendes Active PFCWoodski schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:48:
[...]
Die Dell voeding zal wel 19 volt zijn.
Kan je een foto maken van de sticker en die posten ?
Ik ben een tevreden gebruiker van een 19 volt Dell voeding met een rGeek adapter
Zoek hier maar op rGeek.. Is ook veel goedkoper dan de pico psu / Leicke combo
Maar misschien de voeding van de Syno?
Die rGeek lijkt op de voeding van Reichelt
[ Voor 11% gewijzigd door ST10©DE op 28-11-2020 10:36 ]
Vandaag eens gemeten met mijn nieuwe server to be:
OS is Debian Buster met powertop --autotune en de optie "consoleblank=5" toegevoegd aan de kernel commandline. Zonder die optie leek de monitor niet in slaap te gaan (of ik had niet voldoende geduld). Metingen zijn gedaan met een Voltcraft Energy Logger 4000.
Idle met HDMI scherm en toetsenbord aangesloten zonder netwerk: 3,6W
Idle met HDMI scherm en toetsenbord aangesloten met 1Gbit netwerk: 4,9W
Idle met 1Gbit netwerk en zonder scherm en toetsenbord: 3,4W
Zeer content met deze waarden!
# | Category | Product |
1 | Barebones | Intel NUC Kit NUC7i5DNH2E (met EU stroomkabel) |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W |
2 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS824A |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) |
OS is Debian Buster met powertop --autotune en de optie "consoleblank=5" toegevoegd aan de kernel commandline. Zonder die optie leek de monitor niet in slaap te gaan (of ik had niet voldoende geduld). Metingen zijn gedaan met een Voltcraft Energy Logger 4000.
Ik heb ook de nuc8 als servertje, maar dan de i3. Verbruik is rond de 4W, maar heb er dan nog wel een 2e HD in.tsjoender schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:30:
Vandaag eens gemeten met mijn nieuwe server to be:
# Category Product 1 Barebones Intel NUC Kit NUC7i5DNH2E (met EU stroomkabel) 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W 2 Geheugen intern Crucial CT8G4SFS824A 1 Solid state drives WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
Heeft die Leicke nog een meerwaarde tov de standaard adapter? Past ie meteen zonder verloop?
Thanks @mrmrmr en @Raydo88 voor de feedback. Ik heb de build nog iets aangepast n.a.v. jullie feedback.
Dit zou de effectieve build zijn waarmee ik ga starten. Heb nog een G5400 kunnen regelen voor 30 euro op Marktplaats. Twee maanden in gebruik geweest. Dus dat is al een mooi voordeeltje.
De WD Red heb neem ik over van mijn oude server. Dit is een relatief zuinige drive voor 3.5" maar lang niet zo zuinig als een 2.5" model. Normale schijven gaan zo snel stuk bij mij in een server, vooral bij 24/7 torrent of NVR opnames.
Met een WD Red heb ik ook geen extra SSD ruimte nodig om HDD gebruik te minimaliseren. Dus deze heb ik gedowngrade naar een 256GB M.2 SATA SSD voor het OS + de applicaties. De D3643-H heeft geen SATA interface op de 80mm M.2 poort. Dus M.2 SATA SSD vervangen door een M.2 NVMe, aangezien ik mijn bays wil bewaren voor uitbreidingen. Ondanks de iets hogere stroomverbruik t.o.v. SATA schijnt de Intel 660P hier een populaire keuze te zijn.
Vanwege de 3.5" mechanische hardeschijven heb de voeding ook maar geupgrade naar een PicoPSU 150W + 120W Leicke combinatie. Zo is er nog altijd ruimte voor uitbreidingen (wellicht een 2e 3.5" schijf, passieve transcoding kaart, of 2.5GBASE-T kaart).
). T.o.v. een tower kan ik deze vrijwel overal netjes wegwerken.
Aansluitmogelijkheden zijn een beetje onduidelijk, dat is afhankelijk van de configuratie. Zonder SFX voeding en 5.25" externe drive kun je er volgens 4 schijven in kwijt (2x 3.5" + 2x 2.5"). Dikkere schijven lijken geen probleem te zijn. Plaats voor de SFX voeding ligt dieper in de kast en de stroomaansluiting gaat via een interne C14-C13 verlengkabel. Ideaal voor de PicoPSU. Ik zou de verlengkabel kunnen verwijderen en een C14 cover plaat kunnen maken met een gat erin voor de DC input van de PicoPSU. Hoef je niet in de kast te boren.
Aangezien dit geen passieve kast is een case fan ook wel gewenst. Deze kast komt standaard met een 80mm fan en heb deze vervangen door een stillere Noctoa variant. De plaatsing is ideaal i.c.m. een Arctic Alpine 12 passieve CPU koelingsblok. Een enkele fan zou als out-take fan verse lucht kunnen trekken over de koelingsblok.
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,64 | € 95,64 |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Behuizingen | Aerocool Playa Slim | € 39,97 | € 39,97 |
1 | Ventilatoren | Noctua NF-A8 PWM, 80mm | € 15,52 | € 15,52 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 493,15 |
Dit zou de effectieve build zijn waarmee ik ga starten. Heb nog een G5400 kunnen regelen voor 30 euro op Marktplaats. Twee maanden in gebruik geweest. Dus dat is al een mooi voordeeltje.
De WD Red heb neem ik over van mijn oude server. Dit is een relatief zuinige drive voor 3.5" maar lang niet zo zuinig als een 2.5" model. Normale schijven gaan zo snel stuk bij mij in een server, vooral bij 24/7 torrent of NVR opnames.
Wil later zeker nog wel is experimenteren met de aangehaalde externe externe Seagate Barracuda. Ik neem aan dat jullie deze niet via USB aansluiten maar gewoon uit de externe behuizing halen en intern via SATA aansluiten?mrmrmr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Met een WD Red heb ik ook geen extra SSD ruimte nodig om HDD gebruik te minimaliseren. Dus deze heb ik gedowngrade naar een 256GB M.2 SATA SSD voor het OS + de applicaties. De D3643-H heeft geen SATA interface op de 80mm M.2 poort. Dus M.2 SATA SSD vervangen door een M.2 NVMe, aangezien ik mijn bays wil bewaren voor uitbreidingen. Ondanks de iets hogere stroomverbruik t.o.v. SATA schijnt de Intel 660P hier een populaire keuze te zijn.
Is dit alleen van toepassing op de traditionele SATA schijven? M.a.w. is een low idle stand ook mogelijk met SATA M.2? Heb sowieso NVMe M.2 vermeden vanwege de hogere verbruik en temperatuur. De extra performance heb ik niet nodig.mrmrmr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Vanwege de 3.5" mechanische hardeschijven heb de voeding ook maar geupgrade naar een PicoPSU 150W + 120W Leicke combinatie. Zo is er nog altijd ruimte voor uitbreidingen (wellicht een 2e 3.5" schijf, passieve transcoding kaart, of 2.5GBASE-T kaart).
Ik heb de Aerocool Playa Slim gevonden voor 40 euro! Dit lijkt mij de ideale kast. Het is kleine en compacte microATX kast welke zowel staand of liggend kan worden geplaatst. Vind het ook een erg mooie kast, en het plaatje op de Pricewatch doet daar geen recht aan imho (RGB laten we wel uitmrmrmr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Aansluitmogelijkheden zijn een beetje onduidelijk, dat is afhankelijk van de configuratie. Zonder SFX voeding en 5.25" externe drive kun je er volgens 4 schijven in kwijt (2x 3.5" + 2x 2.5"). Dikkere schijven lijken geen probleem te zijn. Plaats voor de SFX voeding ligt dieper in de kast en de stroomaansluiting gaat via een interne C14-C13 verlengkabel. Ideaal voor de PicoPSU. Ik zou de verlengkabel kunnen verwijderen en een C14 cover plaat kunnen maken met een gat erin voor de DC input van de PicoPSU. Hoef je niet in de kast te boren.
Aangezien dit geen passieve kast is een case fan ook wel gewenst. Deze kast komt standaard met een 80mm fan en heb deze vervangen door een stillere Noctoa variant. De plaatsing is ideaal i.c.m. een Arctic Alpine 12 passieve CPU koelingsblok. Een enkele fan zou als out-take fan verse lucht kunnen trekken over de koelingsblok.
[ Voor 19% gewijzigd door snoopdoge90 op 28-11-2020 13:03 ]
Pin me er niet op vast, maar volgens mij ondersteunen de Fujitsu borden geen M.2 SATA SSDs. Als je dan dus een SATA SSD wilt gebruiken moet deze ook via een SATA aansluiting worden ontsloten.snoopdoge90 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:06:
[...]
Is dit alleen van toepassing op de traditionele SATA schijven? M.a.w. is een low idle stand ook mogelijk met SATA M.2? Heb sowieso NVMe M.2 vermeden vanwege de hogere verbruik en temperatuur. De extra performance heb ik niet nodig.
Inderdaad dank je, de datasheet vermeld alleen M.2 NVMe. Zal de build aanpassen.RobertMe schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:26:
[...]
Pin me er niet op vast, maar volgens mij ondersteunen de Fujitsu borden geen M.2 SATA SSDs. Als je dan dus een SATA SSD wilt gebruiken moet deze ook via een SATA aansluiting worden ontsloten.
Ik heb de Nuc via V&A gekocht en de originele adapter zat er niet meer bij. Wel een generieke, maar die heb ik niet geprobeerd ter vergelijk. De Leicke adapter heeft ook een 5,5mm x 2,5mm plug waarmee die matcht met de plug van de Nuc. Als ik de Leicke vergelijk met andere 12V adapters die ik heb liggen, is de Leicke steeds de meest efficiente, maar die andere adapters zijn ook wel een aantal jaren oud.rinkel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:43:
[...]
Ik heb ook de nuc8 als servertje, maar dan de i3. Verbruik is rond de 4W, maar heb er dan nog wel een 2e HD in.
Heeft die Leicke nog een meerwaarde tov de standaard adapter? Past ie meteen zonder verloop?
"Omdat het kan" heb ik nog snel een oudere Nuc op dezelfde manier getest:
# | Category | Product |
1 | Barebones | Intel NUC Kit DE3815TYKHE |
1 | Interne harde schijven | WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W |
Deze heeft ook een ingebouwde SATA schijf en ik was te lui om die uit te bouwen. dus de metingen zijn allemaal met die extra schijf (OS staat op eMMC geheugen). Daarbij ook gekeken wat het verbruik dan is met de schijf in sleep (hdparm -Y):
Idle met HDMI scherm en toetsenbord aangesloten zonder netwerk: 6,2W -> spindown 5,7W
Idle met HDMI scherm en toetsenbord aangesloten met 1Gbit netwerk: 7,0W -> spindown 6,2W
Idle met 1Gbit netwerk en zonder scherm en toetsenbord: 4,6W -> spindown 3,9W
Deze komt binnenkort bij mijn ouders te staan. Dan kan ik zo offsite de belangrijkste zaken van mijn server in een backup bewaren.
[ Voor 61% gewijzigd door tsjoender op 28-11-2020 13:11 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De FSP096-AHAN3 96W 12V adapter besproken hieronder is inmiddels verkrijgbaar. Het is inderdaad een zuinige adapter en zuiniger dan een Leicke 120W 12V op ~3W belasting. Als je systeem op ongeveer 9,6W idle draait zou dit de beste keuze zijn met de zeer hoge efficientie van 92,4%. De bouwkwaliteit is uiterlijk duidelijk beter dan die van Leicke, dus ik denk dat het wel zijn geld waard is, ondanks de hogere aanschafprijs.
mrmrmr schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:56:
TL;DR een zuinige adapter
Bij wat research naar zuinige adapters kwam ik de FSP096-AHAN3 tegen. Dat is een 12V adapter die 96W levert en voldoet aan de eisen van CoC v5 Tier 2 van de EU. Dat wil zeggen dat de adapter gemiddeld over 4 punten (25%,50%,75% en 100%) minstens 89% efficient moet zijn. Dat is nog 1% efficienter dan DOE level VI. De adapter moet volgens CoC v5 Tier 2 ook minstens 79% leveren op 10% belasting. Dat is hier dus 9,6W.
Kijk eens naar deze test die ik tegenkwam in een conformiteitsverklaring van HP (HPE P/N: P08014-001):
[Afbeelding]
Voldoet mooi aan de eisen dus, maar wat mij in het bijzonder opviel was de efficientie bij 10% belasting. Dat is volgens deze verklaring 92,4%!![]()
![]()
Dat vind ik nou een interessant gegeven, want dat is de 12V lijn die de processor gebruikt en die ook wordt gebruikt door de PicoPSU op 3,3V en 5V te leveren. Het heeft de belangrijkste invloed op de gehele efficiëntie.
Ook opvallend is het lage standby verbruik van 0,08W.
Spec sheet van de Taiwanese fabrikant FSP:
https://www.fsp-group.com...apter/1489739263-466.html
Andere fabrikanten gebruiken deze aanduidingen voor waarschijnlijk deze adapter:
HP: External Power Supply HPE P/N: P08014-001
IEI: 63040-010096-200-RS (ook via mouser)
AAEON: 1255300960
Verkrijgbaarheid is altijd moeilijk bij adapters omdat die vooral in bulk worden verkocht aan OEM's.
Leveranciers die ik kon vinden:
http://www.sparklepower.com/proAdaptor.html
https://www.shop-fsp.de/e...984636&PageSize=30&Page=2
http://www.computer-hardw...ith-3-years-warranty.html
Geen idee hoe zuinig deze adapter is in vergelijking met de Leicke 120W 12V adapter, maar dit heeft in ieder geval wel mijn interesse gewekt. De prijs is natuurlijk niet vergelijkbaar, dit is vooral voor de die hards onder ons.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, dat is het gunstigste. USB op zich is niet zo zuinig als SATA.snoopdoge90 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:06:
Wil later zeker nog wel is experimenteren met de aangehaalde externe externe Seagate Barracuda. Ik neem aan dat jullie deze niet via USB aansluiten maar gewoon uit de externe behuizing halen en intern via SATA aansluiten?
Het is niet vanzelfsprekend dat M.2 SATA nog aanwezig is in nieuwere systemen. Ik denk dat het niet werkt bij een D364x. Bij een ouder model misschien wel, dat weet ik niet uit mijn hoofd.Is dit alleen van toepassing op de traditionele SATA schijven? M.a.w. is een low idle stand ook mogelijk met SATA M.2? Heb sowieso NVMe M.2 vermeden vanwege de hogere verbruik en temperatuur. De extra performance heb ik niet nodig.
Dat zou afbreuk doen aan het verbruik. 2.5GB is zelden nodig voor video, mainstream 4k tv's van de laatste jaren hebben nog 100Mbps.Vanwege de 3.5" mechanische hardeschijven heb de voeding ook maar geupgrade naar een PicoPSU 150W + 120W Leicke combinatie. Zo is er nog altijd ruimte voor uitbreidingen (wellicht een 2e 3.5" schijf, passieve transcoding kaart, of 2.5GBASE-T kaart).
Snelheid heeft typisch een nadelig effect op het verbruik, tenzij er een acceleratiemechanisme is ingebouwd, zoals bij een desktop Intel processor.
Als ik functioneel naar een kast kijk met het oog op zuinigheid, moet het een towerkast zijn, waarbij er aan de bovenzijde een opening is. Dat levert namelijk een schoorsteen effect op, er ontstaat een trek waarbij de warme lucht omhoog wordt afgevoerd, zonder ventilatoren of extra energieverbruik. Ventilatoren kosten energie en ze maken lawaai tenzij je grote fans gebruikt op een laag toerental. Of je een ventilator nodig hebt hangt vooral af van de duur of de intensiteit waarop een processor op vol vermogen draait. Er is verschil tussen 100% cpu en bijna 100% cpu. Dat wil zeggen als een processor zonder te hoeven wachten op data door kan werken, dan is de intensiteit hoger, ook al zie je dat niet bij metingen met een relatief lage sampling rate.Ik heb de Aerocool Playa Slim gevonden voor 40 euro! Dit lijkt mij de ideale kast. Het is kleine en compacte microATX kast welke zowel staand of liggend kan worden geplaatst. Vind het ook een erg mooie kast, en het plaatje op de Pricewatch doet daar geen recht aan imho (RGB laten we wel uit). T.o.v. een tower kan ik deze vrijwel overal netjes wegwerken.
Dank, je input is zeer gewaardeerd.mrmrmr schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:51:
[...]
Ja, dat is het gunstigste. USB op zich is niet zo zuinig als SATA.
[...]
Het is niet vanzelfsprekend dat M.2 SATA nog aanwezig is in nieuwere systemen. Ik denk dat het niet werkt bij een D364x. Bij een ouder model misschien wel, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
[...]
Dat zou afbreuk doen aan het verbruik. 2.5GB is zelden nodig voor video, mainstream 4k tv's van de laatste jaren hebben nog 100Mbps.
Snelheid heeft typisch een nadelig effect op het verbruik, tenzij er een acceleratiemechanisme is ingebouwd, zoals bij een desktop Intel processor.
[...]
Als ik functioneel naar een kast kijk met het oog op zuinigheid, moet het een towerkast zijn, waarbij er aan de bovenzijde een opening is. Dat levert namelijk een schoorsteen effect op, er ontstaat een trek waarbij de warme lucht omhoog wordt afgevoerd, zonder ventilatoren of extra energieverbruik. Ventilatoren kosten energie en ze maken lawaai tenzij je grote fans gebruikt op een laag toerental. Of je een ventilator nodig hebt hangt vooral af van de duur of de intensiteit waarop een processor op vol vermogen draait. Er is verschil tussen 100% cpu en bijna 100% cpu. Dat wil zeggen als een processor zonder te hoeven wachten op data door kan werken, dan is de intensiteit hoger, ook al zie je dat niet bij metingen met een relatief lage sampling rate.
Wat betreft ethernet is 2.5 gigabit wellicht iets voor in de toekomst. Voor video inderdaad niet nodig, maar voor file transfers ben ik soms nog wel ongeduldig. Je typische 2.5 gigabit consumentenkaartjes hebben ongeveer een verbruik van ~2W volgens ServeTheHome. Dat lijkt me een redelijke trade-off voor performance.
De kast heeft zelf meerdere opening. Liggend heeft de kast een breed rooster aan de bovenkant. Staand heeft de kast een 80 mm rooster aan de bovenkant. Ondanks dat er ongeacht de oriëntatie altijd een ventilatierooster aan de bovenkant aanwezig is, twijfel ik nog of het adequaat genoeg is. Ergens vrij in de huiskamer zou wel volledig passief kunnen gaan, maar heb mijn twijfels als de kast weggewerkt is of op een hete kamer staat ergens in de zomer. De case fan is dus meer fallback als koeling toch nodig blijkt te zijn. Ik hoop dat middels PWM de fan helemaal kan uitschakelen tot een bepaalde temperatuur met deze moederbord. Sowieso gelijk voor een Noctua gegaan omdat ik geen vertrouwen heb de bijgeleverde no-name (?) 80mm case fan qua geluid.
Edit: zeer interessante adapter die FSP. 96 watt zou genoeg voor worst case scenario met 2x 3.5" denk ik. De meerprijs is acceptabel maar door de verzendkosten begin heb ik een beetje mijn twijfels. Het blijft wel een hebben dingetje. Denk dat ik het in eerste instantie bij de Leicke blijf, en als Corona voorbij is en ik weer is wat Duitse vrienden bezoek dat de Leicke dan vervangen wordt met een exemplaar van shop-fsp.de
[ Voor 9% gewijzigd door snoopdoge90 op 28-11-2020 15:02 ]
Ik heb op het moment twee Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB schijven. Schijnen idle 7,6 watt te verbruiken.....N8w8 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:47:
@ST10©DE,
Misschien toch maar twee 2,5" schijven er bij kopen en de Synology gaan gebruiken als backup bij iemand anders. Ik denk dat dat behoorlijk zal schelen? Wat zijn betrouwbare schijven ? Ik zag de WD Travelstar voor een mooi prijsje , is dat wat? ( 30 EUR voor 500GB)
Yes, kan de officiele spec niet vinden maar op verschillinde websites voor de 1TB variant vind ikST10©DE schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:23:
[...]
Ik heb op het moment twee Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB schijven. Schijnen idle 7,6 watt te verbruiken.....
Misschien toch maar twee 2,5" schijven er bij kopen en de Synology gaan gebruiken als backup bij iemand anders. Ik denk dat dat behoorlijk zal schelen? Wat zijn betrouwbare schijven ? Ik zag de WD Travelstar voor een mooi prijsje , is dat wat? ( 30 EUR voor 500GB)
Dus dat is 24*2 = kort 48W als de hardeschijven aangaan.Startup current (typical) 12V (peak): 2.0 amps
Bij HWi nu ook nieuws over een nieuwe dc/dc 120w voeding van Silverstone: https://nl.hardware.info/...c-pico-psu-biedt-120-watt.
Het lijkt mij voor de kleine systemen een mogelijk handige keuze doordat de kabels al meegeleverd zijn, nadeel is dat het 1 kabel is en maar beperkt lang...
Efficiëntie heb ik nog niet echt veel over gevonden, maar ik heb de losse documentatie ook nog niet doorgelezen.
Het lijkt mij voor de kleine systemen een mogelijk handige keuze doordat de kabels al meegeleverd zijn, nadeel is dat het 1 kabel is en maar beperkt lang...
Efficiëntie heb ik nog niet echt veel over gevonden, maar ik heb de losse documentatie ook nog niet doorgelezen.
@Woodski, als ik rondzoek lijkt het een 12V voeding te zijn, bijv zie hier.
@ST10©DE, ja dan zijn die schijven wel n beetje veel qua vermogen, ik weet niet of die Dell voeding dat aankan (mss ook wel hoor, als t maar even is, ik weet t gewoon niet).
Heb je daadwerkelijk genoeg aan 500GB schijven, dat is leuk want de 2,5" modellen zijn bijna allemaal CMR/PMR (niet SMR), en single platter (dus minder onderdelen die stuk kunnen).
Om die reden gebruik ikzelf ook 500GB schijven.
Is prijs belangrijk, nou ze zaten ook vaak in laptops, dus kan je ook vaak tweedehands licht gebruikte krijgen, als iemand die vervangt voor een SSD, voor €10 ofzo.
Welke dan betrouwbaar is, ikzelf ben wel blij met Toshiba schijven iig.
Vooral de MQ01ABD050 is ook extra stil (17dB), maar die is alweer wat ouder en dikker (9,5mm).
Daar kwam ik trouwens op omdat ik ook n Synology had, en Toshiba's waren door hun gecertificeerd.
(edit: de WD WD5000LPCX is trouwens ook 17dB, de meeste schijven zijn 19dB)
Van WD schijven staat me bij dat die wel eens kunnen liegen over hun write cache (dan zeggen ze tegen het OS dat ze de cache hebben weggeschreven, terwijl ze dat nog niet hadden gedaan).
Ook zijn ze niet allemaal even fijn om in een RAID te draaien vanwege gebrek aan "TLER".
Maar dat kan per model verschillen, misschien is die WD die je noemt wel prima wat dat betreft. En je kan write cache altijd gewoon uitzetten (maakt niet zoveel uit, je OS zelf doet ook write cache).
Oude Hitachi/HGST (Z)5K500 zou ook goed zijn, maar toen zijn ze overgenomen door WD en gingen ze slechtere schijven maken (Z5K500B).
Nouja ik weet er ook niet alles van hoor, en betrouwbaarheid is meestal ook maar afwachten. Maar dat was iig mijn indruk/overweging.
edit: Als je maar 500GB nodig hebt, wil men hier nog wel eens een SSD aanraden, die zijn doorgaans betrouwbaarder zodat je aan 1 stuk mss genoeg hebt (als je maar goeie backups hebt), en dat is ook weer wat zuiniger. En niet veel duurder.
@ST10©DE, ja dan zijn die schijven wel n beetje veel qua vermogen, ik weet niet of die Dell voeding dat aankan (mss ook wel hoor, als t maar even is, ik weet t gewoon niet).
Heb je daadwerkelijk genoeg aan 500GB schijven, dat is leuk want de 2,5" modellen zijn bijna allemaal CMR/PMR (niet SMR), en single platter (dus minder onderdelen die stuk kunnen).
Om die reden gebruik ikzelf ook 500GB schijven.
Is prijs belangrijk, nou ze zaten ook vaak in laptops, dus kan je ook vaak tweedehands licht gebruikte krijgen, als iemand die vervangt voor een SSD, voor €10 ofzo.
Welke dan betrouwbaar is, ikzelf ben wel blij met Toshiba schijven iig.
Vooral de MQ01ABD050 is ook extra stil (17dB), maar die is alweer wat ouder en dikker (9,5mm).
Daar kwam ik trouwens op omdat ik ook n Synology had, en Toshiba's waren door hun gecertificeerd.
(edit: de WD WD5000LPCX is trouwens ook 17dB, de meeste schijven zijn 19dB)
Van WD schijven staat me bij dat die wel eens kunnen liegen over hun write cache (dan zeggen ze tegen het OS dat ze de cache hebben weggeschreven, terwijl ze dat nog niet hadden gedaan).
Ook zijn ze niet allemaal even fijn om in een RAID te draaien vanwege gebrek aan "TLER".
Maar dat kan per model verschillen, misschien is die WD die je noemt wel prima wat dat betreft. En je kan write cache altijd gewoon uitzetten (maakt niet zoveel uit, je OS zelf doet ook write cache).
Oude Hitachi/HGST (Z)5K500 zou ook goed zijn, maar toen zijn ze overgenomen door WD en gingen ze slechtere schijven maken (Z5K500B).
Nouja ik weet er ook niet alles van hoor, en betrouwbaarheid is meestal ook maar afwachten. Maar dat was iig mijn indruk/overweging.
edit: Als je maar 500GB nodig hebt, wil men hier nog wel eens een SSD aanraden, die zijn doorgaans betrouwbaarder zodat je aan 1 stuk mss genoeg hebt (als je maar goeie backups hebt), en dat is ook weer wat zuiniger. En niet veel duurder.
[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 28-11-2020 18:15 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Geen pico PSU, maar een DC-DC ATX board met adapter. De handleiding is niet erg duidelijk: er wordt 90% efficient geclaimd bij "full load", maar niemand gebruikt een voeding op full load. Zegt dus niet veel over verbruik bij lage belasting.ribe schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:21:
Bij HWi nu ook nieuws over een nieuwe dc/dc 120w voeding van Silverstone: https://nl.hardware.info/...c-pico-psu-biedt-120-watt.
De ripple is beperkt tot 50mV bij 3.3V en 5V, en 120mV op 12V.
De DC-DC printplaat heeft de aanduiding CDP2-200ITX en het is in mei 2020 ontworpen. CapXon condensatoren. Chieftec verkoopt CDP-085ITX, CDP-090ITX en CDP-120ITX modellen. De OEM is mogelijk Channel Well Technology (CWT) uit Taiwan/China.
Domme vraag waarschijnlijk, maar: ondersteunt de Core i3-8100 Tray wel of geen ECC? Volgens de specs vergelijker niet. Ik dacht altijd dat een "Tray" CPU niks anders was dan de "Boxed" CPU sans standaard CPU koeler, maar klopt dit in dezen?
Ik zou altijd de ARK erop naslaan:sgraaf schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:19:
Domme vraag waarschijnlijk, maar: ondersteunt de Core i3-8100 Tray wel of geen ECC? Volgens de specs vergelijker niet. Ik dacht altijd dat een "Tray" CPU niks anders was dan de "Boxed" CPU sans standaard CPU koeler, maar klopt dit in dezen?
https://ark.intel.com/con...or-6m-cache-3-60-ghz.html
Die zegt dus van wel en differentieert ook niet tussen Boxed en Tray. Alleen de i3-8100B ondersteund geen ECC.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 29-11-2020 23:44 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@sgraaf Dat komt doordat de specificaties niet volledig ingevuld zijn voor de tray versie in Pricewatch. Helaas heeft het zoeksysteem geen instelling daarvoor, daardoor worden onjuiste resultaten gegeven bij zoekacties op features die niet zijn ingevuld. Het beste is uit te gaan van Intel's spec sheet.
Ik heb wat ontbrekende gegevens in Pricewatch aangevuld.
Ik heb wat ontbrekende gegevens in Pricewatch aangevuld.
Ik heb nog een Lenovo y500 laptop liggen alleen verbruikt deze teveel stroom (80w heb ik me laten vertellen) om 24/7 te laten draaien, daardoor ben ik op zoek naar een zuinige maar wel met enige performance voor een Nas/promox opstelling.
Waar wil ik het voor gebruiken?
Op dit moment draai ik Home assistant op een Pi 4 met 4 (RTSP) camera's en merk dat ik hier al snel uitgroei, en aangezien deze camera's op dit moment naar interne SD kaartjes schrijven wil ik deze laten wegschrijven via RTSP naar mijn nieuwe server.
Dus in concreet:
Hyper visor - Promox
Home assistant (HAssOS)
Fileserver en nas achtig iets (of ZFS via promox)
Motion eye (4x RTSP feed opnemen
evt wat voor de hobby denkende aan: Minecraft server (klein) en wat andere kleine tooltjes.
Ik snap dat dit een verslavende hobby is dus er zal vast wat bijkomen.
Heb onderstaande lijst samen gesteld door hier en daar wat de lenen uit andere lijstjes, heb het nagekeken en ben eigenlijk bijna zeker dat het goed is m.u.v de powersupply. De hardeschijven ga ik shucken, want dat schijnt goedkoper te zijn dat losse 5TB schijven.
Mijn vragen:
Mocht ik wat vergeten zijn of helemaal de verkeerde richting indenken let me know! Heb ervaring met mijn eigen build alleen zijn er altijd meer mensen met meer ervaring en hoor ik graag jullie kant van het verhaal.
Op dit moment draai ik Home assistant op een Pi 4 met 4 (RTSP) camera's en merk dat ik hier al snel uitgroei, en aangezien deze camera's op dit moment naar interne SD kaartjes schrijven wil ik deze laten wegschrijven via RTSP naar mijn nieuwe server.
Dus in concreet:
Hyper visor - Promox
Home assistant (HAssOS)
evt wat voor de hobby denkende aan: Minecraft server (klein) en wat andere kleine tooltjes.
Heb onderstaande lijst samen gesteld door hier en daar wat de lenen uit andere lijstjes, heb het nagekeken en ben eigenlijk bijna zeker dat het goed is m.u.v de powersupply. De hardeschijven ga ik shucken, want dat schijnt goedkoper te zijn dat losse 5TB schijven.
Mijn vragen:
- 1. Wat vinden jullie van deze lijst? zijn er verbeter punten?
- 2. Is deze I3 goed voor meerdere taken?
- 3. Wil nu 16GB ram maar evt later uitbreiden indien nodig (Is 1 stick OK of kan ik beter 2x8 en deze verkopen wanneer ik naar 32 wil?
- 4. Deze server moet zuinig zijn maar ook kunnen performen, ik zoek hierin dus een middenweg.
- 5. Hoe hanteren jullie je backup? ik merk dat jullie voor de zuinigheid kiezen voor geen raid aangezien de disken dan niet spinnen. Maar hoe zorgen jullie voor de veiligheid van je data? Kopieer je de belangrijke data via scheduled task naar een externe locatie? (daar ben ik vanuit gegaan, vandaar 3x HDD, wil 2 in het systeem zetten en 1x als externe USB drive)
- 6. 4 Kabels zijn bewust gekozen, dat heb ik die alvast inhuis mocht ik er een 4e disk aan willen koppelen. (kan dit? met de power supply?)
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,35 | € 98,35 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 59,90 | € 59,90 |
4 | Kabels | Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw | € 4,75 | € 19,- |
1 | Kabels | Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) | € 5,85 | € 5,85 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 4,- | € 4,- |
3 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 5TB Zwart | € 100,90 | € 302,70 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 10,90 | € 10,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD824A | € 57,51 | € 57,51 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 52,01 | € 52,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 790,62 |
Mocht ik wat vergeten zijn of helemaal de verkeerde richting indenken let me know! Heb ervaring met mijn eigen build alleen zijn er altijd meer mensen met meer ervaring en hoor ik graag jullie kant van het verhaal.
Wat mij meteen opvalt is dat je een Micro-ATX in een Mini-ITX behuizing wilt stoppen.n0ss schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:14:
Ik heb nog een Lenovo y500 laptop liggen alleen verbruikt deze teveel stroom (80w heb ik me laten vertellen) om 24/7 te laten draaien, daardoor ben ik op zoek naar een zuinige maar wel met enige performance voor een Nas/promox opstelling.
Dus in concreet:
Hyper visor - Promox
Home assistant (HAssOS)
Fileserver (of ZFS via promox)
Mijn vragen:
- 3. Wil nu 16GB ram maar evt later uitbreiden indien nodig (Is 1 stick OK of kan ik beter 2x8 en deze verkopen wanneer ik naar 32 wil?
- 4. Deze server moet zuinig zijn maar ook kunnen performen, ik zoek hierin dus een middenweg.
- 5. Hoe hanteren jullie je backup? ik merk dat jullie voor de zuinigheid kiezen voor geen raid aangezien de disken dan niet spinnen. Maar hoe zorgen jullie voor de veiligheid van je data? Kopieer je de belangrijke data via scheduled task naar een externe locatie? (daar ben ik vanuit gegaan, vandaar 3x HDD, wil 2 in het systeem zetten en 1x als externe USB drive)
- 6. 4 Kabels zijn bewust gekozen, dat heb ik die alvast inhuis mocht ik er een 4e disk aan willen koppelen. (kan dit? met de power supply?)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 122,40 € 122,40 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,35 € 98,35 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 59,90 € 59,90 4 Kabels Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw € 4,75 € 19,- 1 Kabels Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 5,85 € 5,85 1 Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart € 4,- € 4,- 3 Externe harde schijven Seagate Expansion Portable 5TB Zwart € 100,90 € 302,70 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 Passive € 10,90 € 10,90 1 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD824A € 57,51 € 57,51 1 Voedingen Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit € 52,01 € 52,01 1 Solid state drives Intel 660p 512GB € 58,- € 58,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 790,62
Everything that has a beginning has a end
Scherp! heb ik die verkeerd overgenomen.,Rommel schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:22:
[...]
Wat mij meteen opvalt is dat je een Micro-ATX in een Mini-ITX behuizing wilt stoppen.
Kan de case nog vervangen voor zoiets:
pricewatch: Thermaltake Core V21
Ja, die kan. Volgens de handleiding van het moederbord is hij 243.8 x 243.8 mm / 9.6" x 9.6" dus dat gaat passen.n0ss schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:46:
[...]
Scherp! heb ik die verkeerd overgenomen.,
Kan de case nog vervangen voor zoiets:
pricewatch: Thermaltake Core V21
Everything that has a beginning has a end
Ik ben benieuwd welke bron je heeft verteld dat die laptop continu 80W nodig heeft. De meest zuinige laptop zal het wel niet zijn, maar 80W is wel erg veel. Zeker op momenten dat een laptop weinig te doen heeft, zou je al snel op 15W of minder moeten zitten.n0ss schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:14:
Je zou nog kunnen nadenken over ECC geheugen?n0ss schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:14:
Dus in concreet:
Hyper visor - Promox
Home assistant (HAssOS)
Mijn vragen:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 122,40 € 122,40 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,35 € 98,35 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 59,90 € 59,90 4 Kabels Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw € 4,75 € 19,- 1 Kabels Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 5,85 € 5,85 1 Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart € 4,- € 4,- 3 Externe harde schijven Seagate Expansion Portable 5TB Zwart € 100,90 € 302,70 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 Passive € 10,90 € 10,90 1 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD824A € 57,51 € 57,51 1 Voedingen Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit € 52,01 € 52,01 1 Solid state drives Intel 660p 512GB € 58,- € 58,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 790,62
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@n0ss Weet je wat het verbruik zal zijn met jouw plannen? Vooral continue streams die geprocessed worden op beweging kunnen veel energie vragen. Dan zou de server niet langdurig (langer dan een kleine tijdseenheid) idle kunnen zijn. Het kan voordeliger zijn in het verbruik dat over te laten aan een zuinig NVR kastje.
Over het systeem: PicoPSU-80/60 kit zal te weinig zijn voor de gekozen processor en taken. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de/amazon.nl). De losse P4 kabel vervalt dan.
Een 16GB module is theoretisch beter voor het verbruik dan 2 keer 8GB. Later kun je er nog 1 bijplaatsen. Kies dan wel een module die een lange beschikbaarheid heeft en overal verkrijgbaar is, zoals je precies dezelfde kan aanschaffen en dual channel kan draaien. Ik denk dat je dat al hebt gedaan.
Een mogelijk probleem is dat je ook hier een continue belasting krijgt waardoor, afhankelijk van de software, de idle periodes korter worden. Deze SSD heeft een lange wakeup latency van ~56ms (milliseconden). Dat betekent dat een access frequentie van 20 keer per seconde leidt tot een situatie zonder slaapstand. Dat is dan bij een gelijkmatige verdeling en de entry latency is niet meegeteld. Het maximum verbruik van NVMe SSD's (als opgegeven door de SSD als PS0 waarde, power state 0) is de laatste jaren gestegen. In het algemeen moet je niet zoeken naar NVMe met de hoogste doorvoersnelheid, maar naar de drive die het beste omgaat met energieverbruik onder de omstandigheden waaronder je het gaat gebruiken.
Een SATA SSD disk is een alternatief omdat die minder zouden kunnen verbruiken bij activiteit.
Anandtech besteed aandacht aan de latency en slaapstanden. Samsung 850 en 860 EVO zijn snel met het wisselen van power states. Ik gebruik zelf Samsung 840, 850 en 860 EVO/QVO SATA drives. Geen Pro's.
De nieuw verschenen SK Hynix Gold P31 1TB lijkt ook goede zuinigheidstestresultaten te hebben zowel in idle (slaapstand) als in gebruik, maar dat merk is moeilijk verkrijgbaar in de EU.
Sommige SSD's hebben een probleem met het in een bepaalde slaapstand komen. Die moet je vermijden. De Kingston A2000 heeft mogelijk dergelijke problemen waardoor het crasht. De workaround is low power uitschakelen, maar dat is precies wat je niet wil in een zuinig systeem.
Links:
https://www.anandtech.com...nix-gold-p31-ssd-review/7
https://www.anandtech.com...0-pro-pcie-4-ssd-review/8
https://www.anandtech.com...sd-review-qlc-refreshed/5
https://www.anandtech.com...al-mx500-1tb-ssd-review/7
https://www.anandtech.com...te-su750-1tb-ssd-review/9
https://www.anandtech.com...6000-pro-1tb-ssd-review/9
Over het systeem: PicoPSU-80/60 kit zal te weinig zijn voor de gekozen processor en taken. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de/amazon.nl). De losse P4 kabel vervalt dan.
Een 16GB module is theoretisch beter voor het verbruik dan 2 keer 8GB. Later kun je er nog 1 bijplaatsen. Kies dan wel een module die een lange beschikbaarheid heeft en overal verkrijgbaar is, zoals je precies dezelfde kan aanschaffen en dual channel kan draaien. Ik denk dat je dat al hebt gedaan.
Een mogelijk probleem is dat je ook hier een continue belasting krijgt waardoor, afhankelijk van de software, de idle periodes korter worden. Deze SSD heeft een lange wakeup latency van ~56ms (milliseconden). Dat betekent dat een access frequentie van 20 keer per seconde leidt tot een situatie zonder slaapstand. Dat is dan bij een gelijkmatige verdeling en de entry latency is niet meegeteld. Het maximum verbruik van NVMe SSD's (als opgegeven door de SSD als PS0 waarde, power state 0) is de laatste jaren gestegen. In het algemeen moet je niet zoeken naar NVMe met de hoogste doorvoersnelheid, maar naar de drive die het beste omgaat met energieverbruik onder de omstandigheden waaronder je het gaat gebruiken.
Een SATA SSD disk is een alternatief omdat die minder zouden kunnen verbruiken bij activiteit.
Anandtech besteed aandacht aan de latency en slaapstanden. Samsung 850 en 860 EVO zijn snel met het wisselen van power states. Ik gebruik zelf Samsung 840, 850 en 860 EVO/QVO SATA drives. Geen Pro's.
De nieuw verschenen SK Hynix Gold P31 1TB lijkt ook goede zuinigheidstestresultaten te hebben zowel in idle (slaapstand) als in gebruik, maar dat merk is moeilijk verkrijgbaar in de EU.
Sommige SSD's hebben een probleem met het in een bepaalde slaapstand komen. Die moet je vermijden. De Kingston A2000 heeft mogelijk dergelijke problemen waardoor het crasht. De workaround is low power uitschakelen, maar dat is precies wat je niet wil in een zuinig systeem.
Links:
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 01-12-2020 03:05 ]
Dat issue is bij de A2000 al tig firmware versies geleden gefixt, en zou geen issue meer moeten zijn.
Even niets...
Enig idee sinds wanneer? Gezien ik daar toentertijd problemen mee had: Proxmox lockups door NVME drive? En ik heb toen op gegeven moment (maart? april?) nog op firmware updates gecontroleerd. En op mijn review recentelijk nog een reactie is geplaatst dat Kingston nu blijkbaar zelf verwijst naar uitschakelen bepaalde opties: babananana in 'productreview: Kingston A2000 500GB review door RobertMe'FireDrunk schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:31:
Dat issue is bij de A2000 al tig firmware versies geleden gefixt, en zou geen issue meer moeten zijn.
Ik heb de drive namelijk nog liggen. En als ik 100% zeker weet dat die (weer) goed werkt kan ik hem best in mijn PC inbouwen (zou dan een 256GB => 500GB upgrade zijn).
Het is in de BBG's dacht ik een keer langsgekomen, ik ga even voor je zoeken.
Hmm, kan het niet meer vinden. Ik zie ook in de release notes niets over een fix...
Misschien ben ik in de war met een andere SSD...
Hmm, kan het niet meer vinden. Ik zie ook in de release notes niets over een fix...
Misschien ben ik in de war met een andere SSD...
[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 01-12-2020 11:03 ]
Even niets...
Kan het topic niet meer zo snel terug vinden maar is mij verteld dat die Lenovo y500 zeer niet zuinig is en dat het dan beter is om de kosten te maken en een nieuwer + zuiniger systeem te bouwen.dcm360 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:12:
[...]
Ik ben benieuwd welke bron je heeft verteld dat die laptop continu 80W nodig heeft. De meest zuinige laptop zal het wel niet zijn, maar 80W is wel erg veel. Zeker op momenten dat een laptop weinig te doen heeft, zou je al snel op 15W of minder moeten zitten.
Deze Lenovo is al ruim 8 jaar oud dus qua techniek ook waarschijnlijk niet meer de zuinigste.
Bedankt voor je zeer uitgebreidde antwoord, ik heb je antwoorden even genummerd zodat het voor mij wat makkelijker is op hierop per nummer te reageren.mrmrmr schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:56:
@n0ss 1. Weet je wat het verbruik zal zijn met jouw plannen? Vooral continue streams die geprocessed worden op beweging kunnen veel energie vragen. Dan zou de server niet langdurig (langer dan een kleine tijdseenheid) idle kunnen zijn. Het kan voordeliger zijn in het verbruik dat over te laten aan een zuinig NVR kastje.
2. Over het systeem: PicoPSU-80/60 kit zal te weinig zijn voor de gekozen processor en taken. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de/amazon.nl). De losse P4 kabel vervalt dan.
3. Een 16GB module is theoretisch beter voor het verbruik dan 2 keer 8GB. Later kun je er nog 1 bijplaatsen. Kies dan wel een module die een lange beschikbaarheid heeft en overal verkrijgbaar is, zoals je precies dezelfde kan aanschaffen en dual channel kan draaien. Ik denk dat je dat al hebt gedaan.
4. Een mogelijk probleem is dat je ook hier een continue belasting krijgt waardoor, afhankelijk van de software, de idle periodes korter worden. Deze SSD heeft een lange wakeup latency van ~56ms (milliseconden). Dat betekent dat een access frequentie van 20 keer per seconde leidt tot een situatie zonder slaapstand. Dat is dan bij een gelijkmatige verdeling en de entry latency is niet meegeteld. Het maximum verbruik van NVMe SSD's (als opgegeven door de SSD als PS0 waarde, power state 0) is de laatste jaren gestegen. In het algemeen moet je niet zoeken naar NVMe met de hoogste doorvoersnelheid, maar naar de drive die het beste omgaat met energieverbruik onder de omstandigheden waaronder je het gaat gebruiken.
5. Een SATA SSD disk is een alternatief omdat die minder zouden kunnen verbruiken bij activiteit.
6. De nieuw verschenen SK Hynix Gold P31 1TB lijkt ook goede zuinigheidstestresultaten te hebben zowel in idle (slaapstand) als in gebruik, maar dat merk is moeilijk verkrijgbaar in de EU.
7. Sommige SSD's hebben een probleem met het in een bepaalde slaapstand komen. Die moet je vermijden. De Kingston A2000 heeft mogelijk dergelijke problemen waardoor het crasht. De workaround is low power uitschakelen, maar dat is precies wat je niet wil in een zuinig systeem.
Links:
1. Verbruik weet ik niet, dit is dan ook de reden dat ik hier aan klop.
Is voor mij op dit moment lastig meten aangezien ik van een Raspberri Pi 4 met Home assistant en Motion eye inclusief 1 camera kom en dit wil uitbreiden.
Qua Stream ga ik deze alleen opnemen (vandaar NAS requirement) ik wou eerst een losse nas aanschaffen maar daar betaal je dan ook ruim voor. Het bewerken van motion en de bijbehorende alerts wordt gedaan door de camera zelf, bedoeling van de server is alleen dat de stream wordt toegevoegd in mijn home assistant en de motion eye die het dan opneemt naar een van de disken.
2. Ik heb het lijstje hierop aangepast.
3. Wat ik zo kan zien lijkt de beschikbaarheid voor deze 1x16GB stick prima te zijn, ik kan eventueel voor de zekerheid ook gelijk die andere 16GB stick erbij aanschaffen.
4. Ik denk ook dat de belasting redelijk aanwezig is, dan geldt dit alleen door het opnemen van de camera beelden, vaak doet mijn Home assistant niets meer dan loggen. De automations hiervoor zijn nog niet constant de gehele dag aan het draaien. Echter denk ik zelf dat dit wel goedkoper is dan een losse nas hiervoor aan te schaffen aangezien deze dan ook 24/7 draait?
5. Dit zou een optie zijn, zit dan alleen wel gelijk aan het limiet van mijn SATA Poorten, of ik moet voor de 6 poorts Fujitsu moederbord gaan of genoegen nemen met 4x sata (1x SSD 3x HDD)
6. Dankje, ga ik mijzelf in verdiepen!
7. Ga mij even inlezen, maar zie hierboven mij dat het al is gefixed?
Ik zou even een meet stekker kunnen regelen en proberen het systeem en mijn wensen te laten draaien op mijn laptop om zo te kijken wat het totale verbruik is per dag.
Werkt een Shelly plug hier goed voor?
@ alle tweakers, bedankt voor alle responses tot nu toe!
Even terugkomend op de discussie over SSDs, naast zuinigheid ontdek ik nu een paar andere zaken (let op, ik gebruik Ubuntu):
1. swapping
Zelfs met swappiness=0 blijft Ubuntu een swapfile van 2GB aanhouden en zeer vaak hier naar toe schrijven. De swap is tussen de 1600-1900 MB in gebruik. Dit met 32GB RAM waarvan 9GB in gebruik.
2. RAM free vs cache/buffer
Het gros van de overige 23GB is bezet door buffer/cache. Hierdoor is nog geen 500MB van mijn RAM daadwerkelijk marked als "free".
Nu zie je hier online een hoop discussie over en lijken de experts het erover eens dat de Linux kernel graag zaken in je RAM houdt (cache/buffer), bijvoorbeeld de inode van bestanden etc.
Maar dit zou geen enkel probleem zijn want als een proces RAM nodig heeft, wordt de buffer/cache gewoon een beetje opgeschoond.
3. Dit is dus ECHT niet zo. Of het gebeurd gewoon niet goed, de kernel is zelfs met swappiness=0 nog lekker bezig je cache/buffer voorrang te geven. Het "algoritme" gaat hier niet goed om met het RAM en duwt gewoon alles in je swapfile ondanks dat je zou verwachten dat de GBs aan cache/buffer beschikbaar moeten worden gemaakt. Gevolg: je SSD draait overuren.
4. Door brutaal sudo swapoff -a uit te voeren, schakel je je swap volledig uit. In mijn geval zie ik direct dat er 11GB ipv 9GB in gebruik is. Op dit moment is het 7GB en buff/cache is nog steeds zo groot als bijna alle vrije RAM ruimte (24GB). Mijn SSD draait een stuk rustiger, maar belangrijker nog: het hele systeem (ik gebruik m ook als vaste pc om te klooien en foto's te sorteren) is heel duidelijk sneller/snappier!
5. Ik heb nu ook Timeshift draaien om wekelijks een snapshot van mijn systeem (SSD) te maken, exclusief persoonlijke bestanden, $HOME/.cache, /root, /mnt, /srv. Raad eens hoeveel data dat is: 16.2GB. Dit is dus inclusief alle Docker bestanden (en ik heb 22 containers draaien).
>>> Waarom kopen we dan allemaal 1TB SSDs als systeemschijf, als hier slechts een kleine fractie van wordt gebruikt?
Ik weet dat een 1TB SSD sneller is dan een 128GB SSD. Maar je kan dus prima voor een 256 of hooguit 512MB SSD gaan.
In mijn geval gebruik ik de SSD (/mnt/data/cache mapje) ook als tiered cache voor mijn drive pool. Hierdoor is hij meestal max half vol. Maar ik overweeg om een 2e (kleine!) SSD te plaatsen voor het systeem en de huidige 1TB SSD volledig als cache drive te gebruiken.
1. swapping
Zelfs met swappiness=0 blijft Ubuntu een swapfile van 2GB aanhouden en zeer vaak hier naar toe schrijven. De swap is tussen de 1600-1900 MB in gebruik. Dit met 32GB RAM waarvan 9GB in gebruik.
2. RAM free vs cache/buffer
Het gros van de overige 23GB is bezet door buffer/cache. Hierdoor is nog geen 500MB van mijn RAM daadwerkelijk marked als "free".
Nu zie je hier online een hoop discussie over en lijken de experts het erover eens dat de Linux kernel graag zaken in je RAM houdt (cache/buffer), bijvoorbeeld de inode van bestanden etc.
Maar dit zou geen enkel probleem zijn want als een proces RAM nodig heeft, wordt de buffer/cache gewoon een beetje opgeschoond.
3. Dit is dus ECHT niet zo. Of het gebeurd gewoon niet goed, de kernel is zelfs met swappiness=0 nog lekker bezig je cache/buffer voorrang te geven. Het "algoritme" gaat hier niet goed om met het RAM en duwt gewoon alles in je swapfile ondanks dat je zou verwachten dat de GBs aan cache/buffer beschikbaar moeten worden gemaakt. Gevolg: je SSD draait overuren.
4. Door brutaal sudo swapoff -a uit te voeren, schakel je je swap volledig uit. In mijn geval zie ik direct dat er 11GB ipv 9GB in gebruik is. Op dit moment is het 7GB en buff/cache is nog steeds zo groot als bijna alle vrije RAM ruimte (24GB). Mijn SSD draait een stuk rustiger, maar belangrijker nog: het hele systeem (ik gebruik m ook als vaste pc om te klooien en foto's te sorteren) is heel duidelijk sneller/snappier!
5. Ik heb nu ook Timeshift draaien om wekelijks een snapshot van mijn systeem (SSD) te maken, exclusief persoonlijke bestanden, $HOME/.cache, /root, /mnt, /srv. Raad eens hoeveel data dat is: 16.2GB. Dit is dus inclusief alle Docker bestanden (en ik heb 22 containers draaien).
>>> Waarom kopen we dan allemaal 1TB SSDs als systeemschijf, als hier slechts een kleine fractie van wordt gebruikt?
Ik weet dat een 1TB SSD sneller is dan een 128GB SSD. Maar je kan dus prima voor een 256 of hooguit 512MB SSD gaan.
In mijn geval gebruik ik de SSD (/mnt/data/cache mapje) ook als tiered cache voor mijn drive pool. Hierdoor is hij meestal max half vol. Maar ik overweeg om een 2e (kleine!) SSD te plaatsen voor het systeem en de huidige 1TB SSD volledig als cache drive te gebruiken.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@n0ss Als er geen processing van beelden plaatsvindt zal de processorbelasting flink lager zijn.
De topic start bevat een paar aanbevelingen voor energiemeters op grond van gepubliceerde tests. Het daar genoemde model van Brennenstuhl is goedkoop verkrijgbaar via amazon.
De hard disks hebben een flinke cache, maar ik weet niet hoe goed het werkt als je 2 of meer streams tegelijkertijd - en voortdurend - op 1 disk zet. Misschien kun je dat eens uitproberen en zien of de disk het goed bijhoudt. In theorie zou het het beste zijn om elke stream een eigen hard disk te geven, of te cachen op een zuinige SSD en vervolgens te verplaatsen. De koppen kunnen dan zoveel mogelijk op dezelfde plaats blijven. Het kan zijn dat de firmware zelf al een herordening doet.
In de praktijk heb ik bij meerdere downloads geen problemen, maar dat zijn geen streams.
Als je streams wegschrijft op de SSD heb je een type nodig die tijdens bewerking een laag verbruik heeft en die vlot in en uit de slaapstand kan komen.
Het is raadzaam voor je een SSD koopt onderzoek te doen of alle power states goed worden ondersteund en of er bekende problemen zijn. De reviews van Anandtech geven de ondersteuning van powerstates aan en ook hoe snel een disk uit de slaapstand kan komen.
Wat betreft de A2000: het probleem wijst er op dat ze onvoldoende hebben getest. Dat levert bij mij een deuk op in het vertrouwen.
Een losse NAS zal in verbruik niet goedkoper zijn omdat het systeem dat je hebt al erg zuinig is.
De topic start bevat een paar aanbevelingen voor energiemeters op grond van gepubliceerde tests. Het daar genoemde model van Brennenstuhl is goedkoop verkrijgbaar via amazon.
De hard disks hebben een flinke cache, maar ik weet niet hoe goed het werkt als je 2 of meer streams tegelijkertijd - en voortdurend - op 1 disk zet. Misschien kun je dat eens uitproberen en zien of de disk het goed bijhoudt. In theorie zou het het beste zijn om elke stream een eigen hard disk te geven, of te cachen op een zuinige SSD en vervolgens te verplaatsen. De koppen kunnen dan zoveel mogelijk op dezelfde plaats blijven. Het kan zijn dat de firmware zelf al een herordening doet.
In de praktijk heb ik bij meerdere downloads geen problemen, maar dat zijn geen streams.
Als je streams wegschrijft op de SSD heb je een type nodig die tijdens bewerking een laag verbruik heeft en die vlot in en uit de slaapstand kan komen.
Het is raadzaam voor je een SSD koopt onderzoek te doen of alle power states goed worden ondersteund en of er bekende problemen zijn. De reviews van Anandtech geven de ondersteuning van powerstates aan en ook hoe snel een disk uit de slaapstand kan komen.
Wat betreft de A2000: het probleem wijst er op dat ze onvoldoende hebben getest. Dat levert bij mij een deuk op in het vertrouwen.
Een losse NAS zal in verbruik niet goedkoper zijn omdat het systeem dat je hebt al erg zuinig is.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Jazco2nd Interessante info. Welke Linux distributie gebruik je?
Het valt denk ik ook niet mee metingen te doen zonder het te meten onderwerp te beinvloeden.
Het valt denk ik ook niet mee metingen te doen zonder het te meten onderwerp te beinvloeden.
Ik draai Ubuntu Budgie 20.04 LTS.
Budgie omdat deze een stukje sneller aanvoelt dan standaard Ubuntu, tenminste als desktop gebruiker.
Maar als je zoekt op termen als "swappiness Ubuntu swap file available RAM" etc vind je een hoop discussies online over het gebruik van swap.
Ubuntu Server heeft volgens mijn swappiness=0 by default (bij mij stond het wat hoger), dus dan is je swapfile als het goed is max 2GB en in theorie wordt het alleen gebruikt als je RAM vol is.
In werkelijkheid denk ik dat de makers van de Linux Kernel echt wel hebben nagedacht hierover en bepaalde zaken (zelfs of juist bij swappiness=0) liever in de swap file zetten (of verplaatsen) dan in het RAM.
Merk op dat in oudere kernels, swappiness=0 hetzelfde effect had sudo swapoff -a.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat als er een programma toch ineens je RAM laat vollopen, dat de OOM Killer actief wordt en dingen uit je RAM gooit. Dit om te voorkomen dat je een Out Of Memory error krijgt. Dat de OOM Killer bestaat in Linux, is juist waarom ik denk dat het veilig is bij veel RAM je swap uit te schakelen. Die 2 GB zal echt niet het verschil maken als een programma je RAM laat vollopen. Bovendien is de oplossing naar mijn mening dan niet om keihard te swappen, maar om de veroorzaker uit te vinden en uit te schakelen.
Budgie omdat deze een stukje sneller aanvoelt dan standaard Ubuntu, tenminste als desktop gebruiker.
Maar als je zoekt op termen als "swappiness Ubuntu swap file available RAM" etc vind je een hoop discussies online over het gebruik van swap.
Ubuntu Server heeft volgens mijn swappiness=0 by default (bij mij stond het wat hoger), dus dan is je swapfile als het goed is max 2GB en in theorie wordt het alleen gebruikt als je RAM vol is.
In werkelijkheid denk ik dat de makers van de Linux Kernel echt wel hebben nagedacht hierover en bepaalde zaken (zelfs of juist bij swappiness=0) liever in de swap file zetten (of verplaatsen) dan in het RAM.
Merk op dat in oudere kernels, swappiness=0 hetzelfde effect had sudo swapoff -a.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat als er een programma toch ineens je RAM laat vollopen, dat de OOM Killer actief wordt en dingen uit je RAM gooit. Dit om te voorkomen dat je een Out Of Memory error krijgt. Dat de OOM Killer bestaat in Linux, is juist waarom ik denk dat het veilig is bij veel RAM je swap uit te schakelen. Die 2 GB zal echt niet het verschil maken als een programma je RAM laat vollopen. Bovendien is de oplossing naar mijn mening dan niet om keihard te swappen, maar om de veroorzaker uit te vinden en uit te schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 01-12-2020 17:12 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
FYI bij een up to date Debian 10 installatie in gebruik als server die bijna niets doet is er geen swap in gebruik.
Bij diverse servers met weinig RAM, met servertaken, zie ik een tamelijk lage swap use van minder dan 80kB. Die zijn allemaal zonder GUI.
Bij een GUI werkstation of bepaalde bezige servers verwacht ik een hoger swapverbruik, zoals je aangeeft.
# free -m total used free shared buff/cache available Mem: 7803 121 7342 8 339 7434 Swap: 7968 0 7968
# cat /proc/sys/vm/swappiness 60
Bij diverse servers met weinig RAM, met servertaken, zie ik een tamelijk lage swap use van minder dan 80kB. Die zijn allemaal zonder GUI.
Bij een GUI werkstation of bepaalde bezige servers verwacht ik een hoger swapverbruik, zoals je aangeeft.
@mrmrmr Oh dit is wel een interessant verschil!
Ik heb eergisteren getest door mijn server opnieuw op te starten en de desktop verder niet te gebruiken, maar de GUI draait dus wel (monitor wel aangesloten maar staat uit) en via SSH in te loggen. Swap zat toen op ~1.4GB. swappiness stond toen nog op 60.
Ik heb eergisteren getest door mijn server opnieuw op te starten en de desktop verder niet te gebruiken, maar de GUI draait dus wel (monitor wel aangesloten maar staat uit) en via SSH in te loggen. Swap zat toen op ~1.4GB. swappiness stond toen nog op 60.
Even wat achtergrondinformatie:
Ik was al een (lange) tijd op zoek naar een zuinige, compacte server die kan dienen als back-up server. Ik draai al jarenlang een thuisserver en maak elke maand handmatig (externe schijf op de server aansluiten) back-ups. Ik wil dat gaan automatiseren op een aparte server, mijn back-up server. Derde eis was dat het een beetje betaalbaar bleef.
Ik heb onlangs bijvoorbeeld een Synology DS220j in mijn bezit gehad. Leuk ding, ziet er goed uit en is best zuinig, maar nogal beperkt. Ik merkte dat ik graag zelf een OS wil kiezen zodat ik kan bepalen welke services er worden gedraaid en welk OS het best bij mijn wensen past.
Ook heb ik een mATX build overwogen. Eigenlijk een 1:1 kopie van mijn huidige server, maar ik heb weinig ruimte over in de meterkast en het werd al snel prijzig, dus dat viel snel af.
Een Asrock Deskmini leek mij een ideale kandidaat; zuinig en compact, maar ik heb een 2.5" 5TB schijf van 15mm, die past dus niet in de kast. Dat ging hem dus ook niet worden.
Uiteindelijk kwam ik weer uit op een Odroid H2+. Ik heb deze ook al eerder overwogen, maar vond het eigenlijk te prijzig en er waren geen echte behuizingen beschikbaar. Uiteindelijk toch voor een Odroid H2+ gekozen en ik heb tot heden geen spijt. Behuizing is nog onderweg, maar ik heb gekozen voor een KKSB Odroid behuizing.
Mijn setup is als volgt:
Moederbord: Odroid H2+
Geheugen: Crucial CT16G4SFD824A (16GB)
SSD: Samsung 840 (120GB)
Voeding: Leicke 12V/5A adapter
Odroid H2+ met 1 reepje 16GB geheugen, Samsung 840 EVO 120GB en Leicke 12V/5A adapter doet onder Windows 10 (clean install, met alleen grafische drivers geïnstalleerd) met scherm uit en 1 lan verbinding aan, gemeten met een Energy Logger 4000: 2,9W. Met af en toe uitschieters naar 6W, waarschijnlijk nog op de achtergrond aan het indexeren.
Ik wil graag Debian 10 draaien met eventueel Docker, maar het bordje heeft 2x 2.5Gbit wat niet out-of-the-box wordt ondersteund door Debian 10. Updaten kan, maar dan heb je een werkende internetverbinding nodig. Maar je moet wel een werkende netwerkverbinding hebben wil je de installatie willen voltooien.. Het is een beetje kip/ei verhaal.
EDIT:
Heb vandaag door middel van een usb naar utp adapter de drivers van de netwerkkaarten kunnen installeren.
Een schone install van Debian 10 met powertop --auto tune en 1 onboard netwerkkaart aangesloten doet deze setup 2,3W.
Yep, ik bedoel echt: 2,3W. Om het even in perspectief te zetten: mijn Connectbox van Ziggo doet 12W. Ik kan gewoon een freckin cluster bouwen die nog minder verbruikt dan de modem-router van mijn provider.
EDIT2:
Ik had van de week een setje Crucial CT2K16G4SFRA266 (32GB) geheugen gekocht, maar helaas wordt deze set niet ondersteund. Het setje is 2666Mhz, terwijl het bord en processor slecht tot 2400Mhz ondersteunen. Gevolg is dat het bordje niet wil booten. Wel heb ik bij toeval een verschil ontdekt: als je 1 reepje geheugen hebt, dan maakt het qua stroomverbruik iets uit of je het in slot a of b doet. Met bovenstaande meting heb ik het geheugenreepje in slot b gedaan. Als ik dat reepje niet in slot b, maar in slot a doe dan daalt het verbruik naar 1,7W.
Qua snelheid is dit beestje natuurlijk niet te vergelijken met een i3 8100 die in mijn server zit, maar traag zou ik hem niet willen noemen. Binnenkort even lekker een paar containers erop knallen en kijken hoe dat gaat. Deze setup alleen gebruiken voor back-ups is nogal... zonde..
Ik heb even de kosten bij elkaar opgeteld: ik ben €273,50 kwijt exclusief de ssd, die had ik namelijk nog liggen.
Ik was al een (lange) tijd op zoek naar een zuinige, compacte server die kan dienen als back-up server. Ik draai al jarenlang een thuisserver en maak elke maand handmatig (externe schijf op de server aansluiten) back-ups. Ik wil dat gaan automatiseren op een aparte server, mijn back-up server. Derde eis was dat het een beetje betaalbaar bleef.
Ik heb onlangs bijvoorbeeld een Synology DS220j in mijn bezit gehad. Leuk ding, ziet er goed uit en is best zuinig, maar nogal beperkt. Ik merkte dat ik graag zelf een OS wil kiezen zodat ik kan bepalen welke services er worden gedraaid en welk OS het best bij mijn wensen past.
Ook heb ik een mATX build overwogen. Eigenlijk een 1:1 kopie van mijn huidige server, maar ik heb weinig ruimte over in de meterkast en het werd al snel prijzig, dus dat viel snel af.
Een Asrock Deskmini leek mij een ideale kandidaat; zuinig en compact, maar ik heb een 2.5" 5TB schijf van 15mm, die past dus niet in de kast. Dat ging hem dus ook niet worden.
Uiteindelijk kwam ik weer uit op een Odroid H2+. Ik heb deze ook al eerder overwogen, maar vond het eigenlijk te prijzig en er waren geen echte behuizingen beschikbaar. Uiteindelijk toch voor een Odroid H2+ gekozen en ik heb tot heden geen spijt. Behuizing is nog onderweg, maar ik heb gekozen voor een KKSB Odroid behuizing.
Mijn setup is als volgt:
Odroid H2+ met 1 reepje 16GB geheugen, Samsung 840 EVO 120GB en Leicke 12V/5A adapter doet onder Windows 10 (clean install, met alleen grafische drivers geïnstalleerd) met scherm uit en 1 lan verbinding aan, gemeten met een Energy Logger 4000: 2,9W. Met af en toe uitschieters naar 6W, waarschijnlijk nog op de achtergrond aan het indexeren.
Ik wil graag Debian 10 draaien met eventueel Docker, maar het bordje heeft 2x 2.5Gbit wat niet out-of-the-box wordt ondersteund door Debian 10. Updaten kan, maar dan heb je een werkende internetverbinding nodig. Maar je moet wel een werkende netwerkverbinding hebben wil je de installatie willen voltooien.. Het is een beetje kip/ei verhaal.
EDIT:
Heb vandaag door middel van een usb naar utp adapter de drivers van de netwerkkaarten kunnen installeren.
Een schone install van Debian 10 met powertop --auto tune en 1 onboard netwerkkaart aangesloten doet deze setup 2,3W.
Yep, ik bedoel echt: 2,3W. Om het even in perspectief te zetten: mijn Connectbox van Ziggo doet 12W. Ik kan gewoon een freckin cluster bouwen die nog minder verbruikt dan de modem-router van mijn provider.
EDIT2:
Ik had van de week een setje Crucial CT2K16G4SFRA266 (32GB) geheugen gekocht, maar helaas wordt deze set niet ondersteund. Het setje is 2666Mhz, terwijl het bord en processor slecht tot 2400Mhz ondersteunen. Gevolg is dat het bordje niet wil booten. Wel heb ik bij toeval een verschil ontdekt: als je 1 reepje geheugen hebt, dan maakt het qua stroomverbruik iets uit of je het in slot a of b doet. Met bovenstaande meting heb ik het geheugenreepje in slot b gedaan. Als ik dat reepje niet in slot b, maar in slot a doe dan daalt het verbruik naar 1,7W.
Qua snelheid is dit beestje natuurlijk niet te vergelijken met een i3 8100 die in mijn server zit, maar traag zou ik hem niet willen noemen. Binnenkort even lekker een paar containers erop knallen en kijken hoe dat gaat. Deze setup alleen gebruiken voor back-ups is nogal... zonde..
Ik heb even de kosten bij elkaar opgeteld: ik ben €273,50 kwijt exclusief de ssd, die had ik namelijk nog liggen.
[ Voor 72% gewijzigd door GioStyle op 07-12-2020 22:10 ]
@Quad
Ik ga morgen kijken of ik tijdelijk mijn telefoon als hotspot kan instellen en dan zo even de boel kan installeren.
Ik ga morgen kijken of ik tijdelijk mijn telefoon als hotspot kan instellen en dan zo even de boel kan installeren.
Ik begrijp dat de Odroid je enige systeem is? Via een ander systeem (Windows op je Odroid?) kan je evt de packages binnen halen, op een usb zetten en gaan?GioStyle schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:17:
@Quad
⏩ PVOutput☀️
@Quad :
Nee, de Odroid H2+ is zeker niet mijn enige systeem, maar ik heb nog nooit een Debian systeem gedraaid zonder netwerkverbinding. Probleem op dit moment is eigenlijk dat ik allerlei packages moet gaan binnenhalen om alleen maar de Realteks aan het werk te krijgen. Dat is op zich geen probleem, maar elke keer als ik een package wil installeren, dan vraagt ie ook om andere packages, omdat ie dan weer daar van afhankelijk is. Zo blijf ik aan de gang? Is er geen snellere manier?
Nee, de Odroid H2+ is zeker niet mijn enige systeem, maar ik heb nog nooit een Debian systeem gedraaid zonder netwerkverbinding. Probleem op dit moment is eigenlijk dat ik allerlei packages moet gaan binnenhalen om alleen maar de Realteks aan het werk te krijgen. Dat is op zich geen probleem, maar elke keer als ik een package wil installeren, dan vraagt ie ook om andere packages, omdat ie dan weer daar van afhankelijk is. Zo blijf ik aan de gang? Is er geen snellere manier?
Tijdelijk een extra (tragere/wifi) kaart/dongle bijprikken waarvoor de driver wel beschikbaar is geen optie? Dan kan je alles installeren via die extra. En dan overschakelen op je 2.5G verbinding.GioStyle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:39:
@Quad :
Kom er net achter dat powertop gedraaid kan worden op unraid; te installeren via nerdpack. Dat kon eerder niet volgens mij.
Gelijk maar gedaan; en enkele zaken konden worden uitgeschakeld. Nu draait m'n machientje zo rond de 14 watt met 2 actieve SSD, 2x3.5" WD Red 4TB (idle) en een Seagate Compute 2,5" 5TB (idle). Wellicht nog wat minder, want er zit gewoon een Gosund ESP8266 smartsocket tussen die niet echt geijkt is.
Moet je powertop overigens bij elke reboot draaien?
Gelijk maar gedaan; en enkele zaken konden worden uitgeschakeld. Nu draait m'n machientje zo rond de 14 watt met 2 actieve SSD, 2x3.5" WD Red 4TB (idle) en een Seagate Compute 2,5" 5TB (idle). Wellicht nog wat minder, want er zit gewoon een Gosund ESP8266 smartsocket tussen die niet echt geijkt is.
Powertop moet je bij elke reboot draaien inderdaad ...
Wat was het verbruik hiervoor? Ik ben weggegaan bij Unraid omdat powertop ontbrak, scheelde bij mij een 5-7 Watt geloof ik tussen Unraid en Debian. Het hoge gebruiksgemak van Unraid was wel fijn!
Wat was het verbruik hiervoor? Ik ben weggegaan bij Unraid omdat powertop ontbrak, scheelde bij mij een 5-7 Watt geloof ik tussen Unraid en Debian. Het hoge gebruiksgemak van Unraid was wel fijn!
Ik denk dat dat de makkelijkste oplossing is.Mschamp schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:52:
[...]
Tijdelijk een extra (tragere/wifi) kaart/dongle bijprikken waarvoor de driver wel beschikbaar is geen optie? Dan kan je alles installeren via die extra. En dan overschakelen op je 2.5G verbinding.
Debian 10 zonder werkende netwerkkaarten doet 4,2W op een Odroid H2+
Ik had daar een mooi linkje voor eerder in deze thread gezet, maar die blijkt niet meer te werken. Hier is nog wel te vinden hoe je powertop bij boot uitvoert:Krypt schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:50:
Kom er net achter dat powertop gedraaid kan worden op unraid; te installeren via nerdpack. Dat kon eerder niet volgens mij.
https://askubuntu.com/que...owertop-changes-permanent
Ik zat zo rond 18 watt met draaiende 2,5" Seagate compute. Maar dat scheelde niet echt veel of ie nu aan of uit stond.PuijkeN schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:55:
Powertop moet je bij elke reboot draaien inderdaad ...
Dus denk dat het ongeveer een watt of 3 zal schelen.
Thanks. Ik denk dat ik gewoon de auto-tune commando via user scripts kan laten draaien bij reboot.Kek schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:00:
[...]
Ik had daar een mooi linkje voor eerder in deze thread gezet, maar die blijkt niet meer te werken. Hier is nog wel te vinden hoe je powertop bij boot uitvoert:
Véél te complexKek schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:00:
[...]
Ik had daar een mooi linkje voor eerder in deze thread gezet, maar die blijkt niet meer te werken. Hier is nog wel te vinden hoe je powertop bij boot uitvoert:
code:
1
| @reboot /usr/sbin/powertop --auto-tune |
In je crontab is genoeg
Eventueel aangevuld met:
code:
1
2
3
| @reboot echo powersave | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor @reboot echo power | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/energy_performance_preference @reboot echo 3700000 | tee /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy*/scaling_max_freq |
Mijn setup is als volgt:
Mijn setup is als volgt:
Lijkt wel zuiniger dan een Raspberry Pi4?
⏩ PVOutput☀️
Blij dat ik met glasvezel mijn gehele netwerk naar mijn wens heb kunnen inrichten i.p.v. dit soort energie slurpende spul.GioStyle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:45:
Om het even in perspectief te zetten: mijn Connectbox van Ziggo doet 12W.
Paar dagen geleden advies gevraagd over deze setup, en heb inmiddels alles binnen en het systeem kunnen bouwen.
Vermogen gemeten met een PM231 en ik kom uit op 7,5 W. Kan ik een nette
aan hangen
.
Ik heb een PM231 als energiemeter gebruikt. Vermogen is gemeten 15 minuten idlen na boot en met 'powertop - - auto-tune'. Bios is bijgewerkt en heeft de standaard instellingen op een ingeschakelde WOL na.
Heb gemeten op zowel op een schone en bijgewerkte minimal / server Debian 10 en Ubuntu 20.04 LTS installatie. Het verbruik is identiek. Debian is schijnbaar meer gaan verbruiken of Ubuntu is zuiniger geworden. Heb geen scherm, toetsenbord, muis of andere randapparatuur aangesloten, op een gigabit ethernet verbinding na.
Met de kast ben ik ook erg tevreden. Genoeg roosters voor passieve koeling. Liggende stand mogelijk, compact, low profile en ruimte voor meerdere 2,5" en 3,5" hardeschijven. Kabelmanagement aan de achterzijde is mogelijk. Met een ijzerplaatje en wat knip, boor en schuurwerk de ATX voedingsconnecter om kunnen bouwen naar een nette DC jack in voor de PicoPSU. Geen grote lege vak door het gemis van een ATX voeding, wel een kleine SFX formaat ruimte om de kabelboom in kwijt te kunnen. Niet mis voor 40 euro. Je krijgt er zelfs RGB bij in ruil voor 2 W vermogen, maar deze kan gelukkig uit.
De 80 mm Noctua fan is lekker stil, vooral vergeleken met de standaard meegeleverde 80 mm case fan. Het systeem kan onder normale workloads zeker volledig passief draaien. Onder langdurige intensieve workloads kan het aardig warm worden. Uiteindelijk verbruikt de Noctoa 0,2 W op standaard bios fancontrol instellingen @ 20 graden kamertemperatuur.
Ga in het weekend nog wel wat meten en experimenteren. Sowieso ben ik al heel blij met het lage vermogen ondanks de case fan, mechanische 3.5" schijf, en Nvme SSD. Mijn vorige systeem draaide 40 W idle. Even kijken of met de huidige setup het systeem nog in de A++ klasse krijg.
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 95,64 | € 95,64 |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Behuizingen | Aerocool Playa Slim | € 39,97 | € 39,97 |
1 | Ventilatoren | Noctua NF-A8 PWM, 80mm | € 15,52 | € 15,52 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 493,15 |
Vermogen gemeten met een PM231 en ik kom uit op 7,5 W. Kan ik een nette
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywAeftad6CEn1gRrr6K9jF6O.jpg?f=user_large)
Ik heb een PM231 als energiemeter gebruikt. Vermogen is gemeten 15 minuten idlen na boot en met 'powertop - - auto-tune'. Bios is bijgewerkt en heeft de standaard instellingen op een ingeschakelde WOL na.
Heb gemeten op zowel op een schone en bijgewerkte minimal / server Debian 10 en Ubuntu 20.04 LTS installatie. Het verbruik is identiek. Debian is schijnbaar meer gaan verbruiken of Ubuntu is zuiniger geworden. Heb geen scherm, toetsenbord, muis of andere randapparatuur aangesloten, op een gigabit ethernet verbinding na.
Met de kast ben ik ook erg tevreden. Genoeg roosters voor passieve koeling. Liggende stand mogelijk, compact, low profile en ruimte voor meerdere 2,5" en 3,5" hardeschijven. Kabelmanagement aan de achterzijde is mogelijk. Met een ijzerplaatje en wat knip, boor en schuurwerk de ATX voedingsconnecter om kunnen bouwen naar een nette DC jack in voor de PicoPSU. Geen grote lege vak door het gemis van een ATX voeding, wel een kleine SFX formaat ruimte om de kabelboom in kwijt te kunnen. Niet mis voor 40 euro. Je krijgt er zelfs RGB bij in ruil voor 2 W vermogen, maar deze kan gelukkig uit.
De 80 mm Noctua fan is lekker stil, vooral vergeleken met de standaard meegeleverde 80 mm case fan. Het systeem kan onder normale workloads zeker volledig passief draaien. Onder langdurige intensieve workloads kan het aardig warm worden. Uiteindelijk verbruikt de Noctoa 0,2 W op standaard bios fancontrol instellingen @ 20 graden kamertemperatuur.
Ga in het weekend nog wel wat meten en experimenteren. Sowieso ben ik al heel blij met het lage vermogen ondanks de case fan, mechanische 3.5" schijf, en Nvme SSD. Mijn vorige systeem draaide 40 W idle. Even kijken of met de huidige setup het systeem nog in de A++ klasse krijg.
[ Voor 10% gewijzigd door snoopdoge90 op 04-12-2020 04:07 ]
Dit topic is gesloten.