Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 10:56
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 5,36
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 201,80
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,85€ 21,85
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,18€ 55,18
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 63,74€ 127,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,03

@mrmrmr Wat denk jij? Voldoende aan een Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit of toch nog iets groter? Komt alleen een extra Conbee 2 aan te hangen voor mijn Zigbee netwerk. De SSDs zijn voor de vms en proxmox, en de 5TBs voor pure storage voor fotos/media/plex etc.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Ik zou een PicoPSU 90W met 90W adapter adviseren. Dan heb je altijd nog speling als je wil uitbreiden met meer hardeschijven, of insteekkaarten etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:36

GaMeOvEr

Is een hork.

GioStyle schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:10:
Ik zou een PicoPSU 90W met 90W adapter adviseren. Dan heb je altijd nog speling als je wil uitbreiden met meer hardeschijven, of insteekkaarten etc..
Ja, beetje overhead kan geen kwaad. Vooral omdat het verbruiksverschil tussen zeg een 80/60 of een 160/152 combinatie niet veel verder komt dan een Watt of 1,5.

Wat je dan meer betaald jaarlijks aan "sluipverbruik" betaal je echt heel veel meer voor als achteraf blijkt dat je je PicoPSU of Leicke adapter moet vervangen door iets zwaarders.

Zelf heb ik voor mijn toepassing de overbemeten 160/152 combinatie in gebruik (mijn hoogst gemeten verbruik is 90 Watt met stresstesten me mijn huidige setup) maar ik heb nog ruimte voor extra SATA disken en een nVME drive over, en zo kan ik ook nog eens voor de een of ander backup toepassing er een 3,5" disk insteken zonder mij zorgen te maken of mijn voeding dat wel trekt.

Een stukje flexibiliteit mag ook wat kosten. :)

[ Voor 27% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-11-2020 15:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:17
Vraag: overal in dit topic zie ik dat mensen PicoPSU's van Mini-box aanraden. Na wat speuren in de PW zie ik ook vergelijkbare modellen van Inter-Tech. Wat is het (kwalitatieve) verschil tussen beide merken?

Edit:
Also, waar dient de "Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)" voor?

[ Voor 29% gewijzigd door sgraaf op 17-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

sgraaf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:57:
Vraag: overal in dit topic zie ik dat mensen PicoPSU's van Mini-box aanraden. Na wat speuren in de PW zie ik ook vergelijkbare modellen van Inter-Tech. Wat is het (kwalitatieve) verschil tussen beide merken?

Edit:
Also, waar dient de "Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)" voor?
In het verleden waren er erg veel rommel-producten op de markt die zich ook PicoPSU noemen, maar erg onbetrouwbaar waren. Daarbij waren de prijsverschillen minimaal, dus waarom een potentieel onbetrouwbare variant kopen.

Die convertor ziet eruit om een PicoPSU die geen eigen P4 aansluiting heeft middels een molex connector hiervan te voorzien.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
GaMeOvEr schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:13:
[...]

In het verleden waren er erg veel rommel-producten op de markt die zich ook PicoPSU noemen, maar erg onbetrouwbaar waren. Daarbij waren de prijsverschillen minimaal, dus waarom een potentieel onbetrouwbare variant kopen.

Die convertor ziet eruit om een PicoPSU die geen eigen P4 aansluiting heeft middels een molex connector hiervan te voorzien.
Dank voor de reactie! Wat betreft de P4-convertercable had ik mijn vraag iets anders moeten stellen: waarvoor heb je een P4-connector nodig bij een set-up zoals omschreven door @Space21 hierboven? Wellicht zie ik iets grandioos over het hoofd, maar ik zie niet zo vlug iets dat een P4-connector behoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

sgraaf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:19:
[...]

Dank voor de reactie! Wat betreft de P4-convertercable had ik mijn vraag iets anders moeten stellen: waarvoor heb je een P4-connector nodig bij een set-up zoals omschreven door @Space21 hierboven? Wellicht zie ik iets grandioos over het hoofd, maar ik zie niet zo vlug iets dat een P4-connector behoeft.
Ik weet niet zeker of dat Fujitsu moederbord goed werkt zonder power op de P4 connector. Ik weet dat hij met een 20pins ATX voeding uit de voeten kan, ipv een 24 pins, maar of hij ook zonder P4 plug kan weet ik niet.

Zelf zou ik dan gewoon een PicoPSU 90 kopen, daar zit al wel een P4 connector op. Ik haat onnodige adapterkabeltjes (potentiele storingsbron) en de 90 ipv 80 Watt zal ook het verschil niet maken in verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-11-2020 17:26 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37
Heeft iemand het verschil wel eens gemeten op zeg 15-20w met bv een bequiet 300w atx voeding? Ik vraag me af wanneer je het verschil er echt uit gaat halen als dat bv 4/5w scheelt. Ben zelf nog een beetje aan het twijfelen tussen atx/picopsu. Een setje 160/120 is toch al gauw 50 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
Pauwl schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:41:
Heeft iemand het verschil wel eens gemeten op zeg 15-20w met bv een bequiet 300w atx voeding? Ik vraag me af wanneer je het verschil er echt uit gaat halen als dat bv 4/5w scheelt. Ben zelf nog een beetje aan het twijfelen tussen atx/picopsu. Een setje 160/120 is toch al gauw 50 euro duurder.
Wauw, ik deel exact dezelfde twijfel (ook met een 300W voeding van be Quiet!). Zodoende ook erg benieuwd naar uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Als het 5W scheelt, dan is de ATX per jaar ongeveer een tientje duurder aan het stopcontact. Terugverdientijd ongeveer 5 jaar. Economisch kan dat uit.

Ik weet van mijn eigen servertje (BeQuiet 350W ATX) niet hoeveel zuiniger het zou zijn met een PicoPSU, daarom weet ik niet of het bij mij uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sgraaf
Een PicoPSU-80 heeft een P4 kabel nodig. Zonder zal een micro-ATX moederbord zelden werken. Een PicoPSU-90 en PicoPSU-160-XT heeft die standaard al. De reden voor het ontbreken van die kabel is dat het ontwerp uit een tijd stamt toen deze voeding nog op kleinere bordjes werd toegepast. Tegenwoordig is het landschap verandert.

@Space21
Bij een 4 core processor hoort een PicoPSU-90. Bij een 2 core processor (Pentium, 4 threads) volstaat een PicoPSU-80/60 kit. Onder het voorbehoud van zuinige 2.5" disks, zie de onder aan de topic start voor details. Bij 3.5" disks wordt alles anders zoals je daar kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
mrmrmr schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:35:
[...]
@Space21
Bij een 4 core processor hoort een PicoPSU-90. Bij een 2 core processor (Pentium, 4 threads) volstaat een PicoPSU-80/60 kit. Onder het voorbehoud van zuinige 2.5" disks, zie de onder aan de topic start voor details. Bij 3.5" disks wordt alles anders zoals je daar kunt lezen.
@mrmrmr @GioStyle Check. Thanks! Dat zou deze dus zijn: pricewatch: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De adapter bepaalt de maximale belasting op 12V, ik zou gaan voor minstens 90W. Een Leicke 120W 12V adapter als die beschikbaar is. De Fortron/FSP 84W is overigens niet slecht, maar het geeft niet voldoende vermogen bij hoge belasting en de grotere FSP's zijn minder zuinig bij lage belasting. Helaas is de FSP 96W versie niet beschikbaar, want die is volgens de labtest van HP zeer zuinig. Misschien is het destijds speciaal gemaakt voor HP.

Het label op de adapter geeft het nominale vermogen, je mag kortdurend daar over heen gaan met ongeveer 10%, maar het is niet de bedoeling om langer dan enkele minuten er overheen te gaan. Als adapters te warm worden kunnen ze minder leveren en dan krijg je instabiliteit. Het labelvermogen geeft aan wat ze kunnen blijven leveren bij kamertemperatuur. Het is niet nodig teveel vermogen te kiezen, maar ook niet te weinig. Bij te grote adapters is het verbruik bij lage belasting vaak hoger. De Leicke 120W 12V heeft dat nadeel niet.

Bij amazon.nl/amazon.de kun je ook PicoPSU's bestellen. De PicoPSU-90 is daar een tientje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
@mrmrmr Top; bestellen maar :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dxIHbmJlNLjRfyQecfB5AoYzU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4wmLD51pIav8Ci15NPV3MOp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Al een paar jaar gebruik ik een oude pc als media server waarvan ik nu wat beter de stroomkosten onder controle wil hebben. Wat denken jullie wat realistisch is met mijn huidige configuratie?

1ProcessorsIntel Core i5 3450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H77 Pro4/MVP€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda ST1000DM005, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 98,91
1Geheugen internCorsair CMV8GX3M2A1333C9€ 33,49€ 33,49
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,40

Het is een beetje een rommelige setup. Warboel van harde schijven en geen echte efficiënte voeding volgens mij. Op de CPU zit een groot koelblok zonder fan, een casefan aan de achterkant zorgt ervoor dat het allemaal niet te warm wordt.

Hierbij wat metingen: (gedaan met de Brennenstuhl PM 231 E)
Server belast: 65watt
Server onbelast 48watt (met alle 3,5 schijven)
Server onbelast zonder 3,5" schijven: 29watt

Daarna de schijven gemeten hoeveel watt die toevoegen
-4tb: +4watt
-2tb +3watt
-1tb +5.5watt
-1tb +5,5watt

Ik wil de 1 en 2tb schijven vervangen voor slechts een 4tb schijf, dit zou zo'n 10 watt schelen.
Daarmee kom ik onbelast op 38watt.

Zou een picopsu passen i.c.m. een sata splitter met de 3,5 inch schijven en tot hoeveel schijven zou ik dan kunnen gaan?
Tijdens het opstarten van de server trekt hij nog wel eens 100watt, dit kan misschien ook voor problemen zorgen?
Ik vind het wel van belang dat de voeding daar goed tegen kan. Omdat ik de server als mediaserver gebruik heb ik een tijdklok ingesteld, waardoor hij gemiddeld +- 50% van de tijd uit staat.

Ik heb niet het doel om echt onbelast rond de 10watt uit te komen, dat zal waarschijnlijk nooit lukken met mijn huidige mobo / cpu. Maar rond de 30watt is misschien haalbaar?

Investeren in een zuiniger moederbord met 1151 socket + cpu zou misschien het mooist zijn, maar dan ben ik ook zo €150 verder en zit ik misschien maximaal 20watt lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

user_tweakers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:20:
Al een paar jaar gebruik ik een oude pc als media server waarvan ik nu wat beter de stroomkosten onder controle wil hebben. Wat denken jullie wat realistisch is met mijn huidige configuratie?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,40

Het is een beetje een rommelige setup. Warboel van harde schijven en geen echte efficiënte voeding volgens mij. Op de CPU zit een groot koelblok zonder fan, een casefan aan de achterkant zorgt ervoor dat het allemaal niet te warm wordt.

-2tb +3watt
-1tb +5.5watt
-1tb +5,5watt

Ik wil de 1 en 2tb schijven vervangen voor slechts een 4tb schijf, dit zou zo'n 10 watt schelen.

Zou een picopsu passen i.c.m. een sata splitter met de 3,5 inch schijven en tot hoeveel schijven zou ik dan kunnen gaan?
Tijdens het opstarten van de server trekt hij nog wel eens 100watt, dit kan misschien ook voor problemen zorgen?
Ik vind het wel van belang dat de voeding daar goed tegen kan. Omdat ik de server als mediaserver gebruik heb ik een tijdklok ingesteld, waardoor hij gemiddeld +- 50% van de tijd uit staat.

Ik heb niet het doel om echt onbelast rond de 10watt uit te komen, dat zal waarschijnlijk nooit lukken met mijn huidige mobo / cpu. Maar rond de 30watt is misschien haalbaar?

Investeren in een zuiniger moederbord met 1151 socket + cpu zou misschien het mooist zijn, maar dan ben ik ook zo €150 verder en zit ik misschien maximaal 20watt lager.
Als je uiteindelijk terug gaat van vier naar twee 3,5" schijven, scheelt dat nogal in de opstartbelasting. Dus met een PicoPSU 120+ Leicke 120 Watt zou dat moeten lukken. Wil je iets meer zekerheid/opties voor de toekomst, pak je een PicoPSU 160XT + Leicke 156 Watt adapter. Het voordeel van de PicoPSU XT varianten is dat je daarvoor een extension cable kunt krijgen voor Sata/molex drives die je rechtstreeks op de PicoPSU prikt, dus dan hoeft je potentieel niet met adapters te werken en in ieder geval tap je dan niet direct af van andere voedingslijnen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@user_tweakers Goed dat je precies hebt gemeten waar het probleem zit. Ik zou alle 3.5" disks met pensioen sturen of inzetten voor backups, via USB (uitzetten wanneer niet nodig). Dat kan bijvoorbeeld via een Sharkoon Quickport Pro, of externe disk behuizingen. Mechanische disks zijn verbruiksartikelen en zouden sowieso op tijd vervangen moeten worden. Een 2.5" 5TB disk (extern, met intern SATA) is soms in de aanbieding voor 90 euro, het is dus niet duurder dan een 3.5" disk. Het verbruik van disks daalt dan naar 0,85W idle (0,18W in spindown) en 3,75W tijdens opstarten.

Het moederbord+processor+geheugen heeft ook een grote invloed. Zo'n oude Haswell i3 kun je makkelijk vervangen door een moderne Pentium, het hoeft daarom niet heel erg duur te zijn.

In de topic start staan diverse tips waarmee je gebruik omlaag kunt brengen (besturingssysteem, drivers en BIOS), maar het zet waarschijnlijk pas echt zoden aan de dijk als je de oude hardware gaat vervangen. Nieuwere hardware heeft (betere) low power modes.

Een PicoPSU voegt in jouw geval niet veel toe omdat je idle verbruik nog te hoog is. Rondom 40W kan een PicoPSU-160-XT nog hetzelfde presteren als een zuinige ATX voeding, maar bij lagere belasting gaat het snel bergafwaarts met ATX voedingen. Ik weet niet of je huidige voeding zuinig is bij lage belasting, ik zag geen test bij hardeware.info bij 50W of lager. Ik zou ernaar neigen te wachten met het vervangen van de voeding totdat je systeem geen hoge piekbelasting meer heeft. Dat wil zeggen: onder 90W. Het systeem dat je nu hebt eist meer. Vooral tijdens opstarten (reken 25W per disk + een hoog processorverbruik) en bij zware processorbelasting als hij eenmaal draait. Met een PicoPSU-160-XT heb je een grotere adapter nodig dan 120W.

De tijdklok is een goede mogelijkheid energie te besparen. Misschien kun je de server op afstand wekken via een magic packet (Wake-on-LAN) en zodoende nog meer besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Bedankt voor de reacties!

Als ik nu met 2x Sata 3,5" blijf draaien zit ik op 37w.
De WD Red Plus 4tb is net een weekje oud, dus ik vind het zonde om deze gelijk weer weg te doen of om niet te gebruiken. Eigenlijk vreemd dat (zover ik weet) bijna alle synology's gevuld worden met 3,5 schijven i.p.v. 2,5?

Ik heb nog een keer gerekend:
bij 24/7 kom ik uit op €75 aan stroomkosten per jaar.
Met huidige tijdklok draai ik ongeveer 1/3. €26,75 per jaar.

Investering van moederbord+processor+geheugen+voeding+2,5" zich niet snel terug verdienen.
Bij een halvering van wattage bespaar ik dan net iets meer dan een tientje.

Een ding is wel duidelijk, in de toekomst 2,5" schijven aanschaffen. Over 1,5 jaar ga ik verhuizen en zal ik nog eens bekijken of ik de oude samenstelling mee verhuis of voor iets kleins en zuiniger gaat.

Mocht in de tussentijd de voeding of andere cruciale delen kapot gaan is de keuze snel gemaakt om in een nieuw systeem te investeren.

Wake-on-lan heb ik al ingesteld, ik had eerst het idee om de server automatisch af te laten sluiten en dan alleen op WOL te starten. In de bios alles goed ingesteld, maar wanneer de pc wat langer uitstaat krijg ik hem niet meer aan via WOL. Net na het afsluiten lukt het nog wel. Wellicht nog even deze stappen doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
user_tweakers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:20:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,40

-2tb +3watt
-1tb +5.5watt
-1tb +5,5watt

Met wat tuning is er nog wel wat te winnen volgens mij. Ik heb met een Asrock H61DE/S3 moederbord met een G860 CPU, Samsung 840 Pro SSD en een Cooler Master Real Power Pro 360 voeding iets van 15-16W idle gemeten (gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000). Daarbij heb ik in de BIOS C6 aangezet en er waren volgens mij wat CPU/geheugen voltage settings welke ik iets naar beneden bij kon stellen. Verder Debian 10 Buster en powertop met auto-tune. Ik zou verwachten dat dit met een H77 moederbord ook haalbaar moet zijn of in ieder geval onder de 20W idle.

Met een PicoPSU 150XT en een Leicke 120W stroomadapter was het verbruik van diezelfde setup 10,6W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af of die voeding onder de 20W gaat komen. XFX is in mijn herinnering niet een topper op dit gebied.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapvisser
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-01-2021
Beste Tweakers,

Mijn QNAP TS-219P NAS (2 x raid 1: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ -> 1TB) is aan vervanging toe. Ik draai hierop Debian ARM: https://www.cyrius.com/debian/kirkwood/qnap/ts-219/ zonder QNAP software.

In principe werkt de TS-219P nog goed, na 10 jaar 24/7 trouwe dienst is het wel tijd voor iets nieuws en krachtigers.
Beperkingen rondom RAM, CPU kracht en een standaard NAS besturingssysteem zijn de reden om af te zien van een kant-en-klare NAS.

Dit topic heeft geholpen om mijn gedachten te ordenen en inzicht te krijgen in gebruiksmogelijkheden en zuinigheid, maar ben er nog niet helemaal, kan dan ook wat feedback gebruiken van andere Tweakers.

# Primaire en secundaire taken:

Het zou leuk zijn als ik op het nieuwe systeem Linux Containers kan draaien om het ontwikkelen en testen van webapplicaties (geen productie werk) makkelijker te maken.

* Primaire taken:
- Samba fileserver
- Pi-hole
- Git(Lab) version control server
- Webdevelopment "test/dev": Webserver, NodeJS/Python/PHP, MySQL, Postgress
- Linux containers (LXC of Docker)

* Secundaire taken:
- Linux containers voor plezier en hobby (LXC of Docker)
- Indien mogelijk: KVM als host voor 1 virtuele desktop(GUI) machine (vnc-enabled) met mediaspeler die naar een Google Chrome Cast streamt, hoeft niet altijd aan te staan.

# Ubuntu LTS of Debian server of Proxmox?

Ik neig er naar om een standaard Ubuntu LTS of Debian server te installeren. Voor mijn primaire taken zijn LXC of Docker containers beheerd vanuit een shell toereikend. Proxmox met zowel LXC als KVM in 1 distro klinkt aantrekkelijk maar ik weet niet of een GUI gaat helpen of irriteren.

Om het energie verbruik op mijn toekomstige systeem laag te houden ga ik geen raid 1 meer draaien. Voor mijn primaire taken zal ik geen virtualisatie machines laten draaien alleen containers.

Geautomatiseerde backups doe ik op een andere machine en via cold-storage. De hoeveelheid RAM geheugen houd ik voorlopig op 8GB, het aantal hardisks zal beperkt blijven tot 1, maximaal 2 zuinige harddisks van 2TB (SATA-600), WD of Seagate en een M.2 voor het besturingssysteem.

# Barebone of zelfbouw?

Qua aanschaf twijfel ik nog tussen een 1) ASRock DeskMini 310 (intel 8th / 9th gen), 2) ASRock DeskMini h470 (intel 10th gen) barebone of 3) een Fujitsu, picoPSU configuratie.

De DeskMini 310 1) is de meest veilige keuze. Beide DeskMini's 1/2) hebben beperkingen in harddisk keuze (beperkte hoogte van case mount) en toekomstige uitbreidbaarheid. Wel snel samengesteld en eenvoudig in elkaar te zetten. Het verschil tussen een 8-9th of 10th gen is qua prijs niet zo groot. Qua verbruik weet ik het niet.

Ik verwacht dat een Fujitsu, picoPSU 3) configuratie zuiniger en beter uitbreidbaar zal zijn. Ik vind het bij deze configuratie lastig om een geschikte kast en zuinige casefan te vinden. Ik weet niet of een casefan nodig is. Heb begrepen dat een iets hogere kast en luchtstroom kan helpen. Voor de PSU adapter voeding heb ik een PCI Bracket gezien maar een afdekplaatje voor het normale voedingsgat heb ik nog niet gevonden een 3D-printer heb ik ook niet.

# Configuraties 1/2/3)

CPU: Pentium Gold 2 cores / RAM: 8GB / M.2: 250GB of 500GB / HD: SATA-600 1 x 2TB hooguit 2 x 2TB

1) AsRock DeskMini 310

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 62,92€ 62,92
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 139,56€ 139,56
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT2K4G4SFS824A€ 32,33€ 32,33
1Solid state drivesIntel 660p 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,76

2) AsRock DeskMini h470

Update:
Ik zie af van een Intel 10th gen processor, buiten de socket lijken de verschillen met een 9th gen processor niet zo heel groot.

De DeskMini h470 is als klein desktop systeem wel interessant vergeleken met de DeskMini 310 heeft deze veel aansluitmogelijkheden ( four rear USB3.2 Gen1 Type-A ports, and a DisplayPort/USB-C combo port). Voor een server zijn deze niet nodig. Een AMD gebasseerde DeskMini X300 is ook het bekijken waard als je opzoek bent naar een desktop barebone.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 57,70€ 57,70
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 167,50€ 167,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 30,57€ 30,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,72

3) Fujitsu, picoPSU

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 62,92€ 62,92
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,35€ 98,35
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 47,80€ 47,80
2KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,60€ 9,20
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1KabelsStartech.com SATA Power Y Splitter Multi-color, Zwart€ 3,-€ 3,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,75€ 9,75
1VentilatorenArctic BioniX F120 Wit, 120mm€ 9,75€ 9,75
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 32,95€ 32,95
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,78

# Vragen aan tweakers?
- Is het mogelijk om een virtuele desktop(GUI) machine (vnc-enabled) vanuit een headless server te draaien? Kan dit met container technology LXC / Docker of via virtualisatie KVM of helemaal niet?
- Zijn er in mijn lijstjes verbeteringen te maken, qua budget, onderdelen die niet bij elkaar passen of zuinigheid?
- Hebben jullie nog andere tips of aanbevelingen?

DeskMini 1/2) Configuratie?
- Heeft iemand een idee of de DeskMini 310 of h470 grote verschillen hebben in energie verbruik?

picoPSU 3) configuratie?
- Wat zou een geschikte kast zijn?
- Zou een picoPSU 80 met passieve koeling bij inzet van een Intel Pentium Gold, 1 a 2 zuinige SATA-600 en een M.2 drive voldoende zijn?
- Is een casefan voor de warme zomerdagen of bij intensief gebruik noodzakelijk of overkill?

[ Voor 4% gewijzigd door jaapvisser op 19-11-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgraaf
jaapvisser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:16:
[...]
# Vragen aan tweakers?
- Is het mogelijk om een virtuele desktop(GUI) machine (vnc-enabled) vanuit een headless server te draaien? Kan dit met container technology LXC / Docker of via virtualisatie KVM of helemaal niet?
- Zijn er in mijn lijstjes verbeteringen te maken, qua budget, onderdelen die niet bij elkaar passen of zuinigheid?
Heb je ook Unraid overwogen? Alhoewel het betaald is (60 USD voor een "Personal" licentie voor t/m 6 schijven) biedt het mijn inziens alles wat je zoekt: NAS + VM's + Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapvisser
sgraaf schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:43:
[...]

Heb je ook Unraid overwogen? Alhoewel het betaald is (60 USD voor een "Personal" licentie voor t/m 6 schijven) biedt het mijn inziens alles wat je zoekt: NAS + VM's + Docker.
Nee, ik heb Unraid nog niet overwogen, net als Proxmox ken ik het alleen van naam.
Ik ga maximaal 2 schijven gebruiken maar zal beginnen met 1.

Met een normale Ubuntu of Debian server kan ik al mijn gewenste NAS taken -> Samba filesharing uitvoeren. Ik had een NAS maar die heb ik ook vanaf dag 1 ontdaan van standaard software. Ik ga hooguit 1 VM draaien en het spinnen en configureren van van een paar containers is ook niet zo moeilijk vanuit een shell.

60 Euro is geen idioot bedrag maar vrij verkrijgbare open source heeft wel mijn voorkeur, tenzij een commercieel pakket heel veel voordelen biedt. Een GUI zie ik wellicht door mijn onbekendheid niet als voordeel. Ga me wel inlezen op Proxmox neem Unraid dan mee, bedankt voor de tip.

Update:

Ik zie af van virtualisatie en uitgebreide NAS taken. Zal mijn setup volledig op Linux containers baseren hoogst waarschijnlijk via een Debian server installatie met Docker of LXC zonder control panels.

[ Voor 19% gewijzigd door jaapvisser op 19-11-2020 14:30 ]

jaapvisser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:16:
# Vragen aan tweakers?
- Is het mogelijk om een virtuele desktop(GUI) machine (vnc-enabled) vanuit een headless server te draaien?
De grafische kaart is alleen nodig om een beeldscherm aan te sturen, het beeld zelf wordt gemaakt door de software.

Ook al heb je geen monitor aangesloten, het is raadzaam de monitor in slaapstand te zetten, want dat bespaart flink energie.
Kan dit met container technology LXC / Docker of via virtualisatie KVM of helemaal niet?
Weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Zelf werk ik op de command line via SSH2 met Linux.
Zijn er in mijn lijstjes verbeteringen te maken, qua budget, onderdelen die niet bij elkaar passen of zuinigheid?
Als je meer dan 2x SATA nodig hebt, zou ik een Fujitsu D3643-H, D3643-B of D35644-B kiezen. De mATX moederborden van ASRock zijn veel minder zuinig.

Als je genoeg hebt aan 2x SATA is MiniBox ook een optie, die is iets minder zuinig dan deze Fujitu's.
Linux (Debian doet het goed) of Windows is aan te bevelen. Werk bij voorkeur met containers in plaats van met echte VM's. VM's stapelen een besturingssystemen en dat zorgt doorgaans voor een flinke overhead. Het beste is als de gastheer alle powermanagement doet. Zie verder bij gepinde posts voor meetwaarden bij diverse soorten virtualisatie.

Zelf kies ik voor consolidatie, alle taken binnen een besturingssysteem.
DeskMini 1/2) Configuratie?
- Heeft iemand een idee of de DeskMini 310 of h470 grote verschillen hebben in energie verbruik?
Ik denk/schat in dat het basisverbruik bijna dubbel zo groot is voor de 400 series mATX borden van ASRock.
picoPSU 3) configuratie?
- Wat zou een geschikte kast zijn?
Een rechtopstaande mATX tower kast met opening bovenin met zo weinig mogelijk compartimentering of andere obstakels. Dat faciliteert namelijk het schoortsteeneffect, waardoor de stijgende warme lucht automatisch wordt afgevoerd. Dat kost geen extra energie. Naast schoorstenen zijn ook mierenhopen en wolkenkrabbers op dit natuurkundig principe gebaseerd.

Ik heb deze kast. Luchtig, goedkoop. Maar de plaatsing van de USB aansluitingen is niet zo goed, want dat panel buigt door.
- Zou een picoPSU 80 met passieve koeling bij inzet van een Intel Pentium Gold, 1 a 2 zuinige SATA-600 en een M.2 drive voldoende zijn?
Ja, een PicoPSU-80/60 kit is voldoende met een dual core Pentium die niet langdurig zwaar wordt belast. Je kunt daarmee 6x zuinige 2.5" drives aansluiten. De Pentium heeft een veel lager maximum verbruik dan een 4 of 6 core en de drives verbruiken ieder slechts 0,85W (Seagate 4TB/5TB) als ze draaien.

De PCI bracket is niet toepasbaar bij de PicoPSU-80 omdat de DC kabel te kort is. Dit los ik op door de connectoren te omwikkelen met tape. Zodoende is er geen ongewenst elektrisch contact.
- Is een casefan voor de warme zomerdagen of bij intensief gebruik noodzakelijk of overkill?
Ventilatoren heb ik deze zomer niet aangehad. Gegeven een keuze zou ik zeggen overkill. Bij de meeste kasten worden ventilatoren meegeleverd, je kunt ze gewoon laten zitten zonder aan te sluiten. Als het bij een hittegolf nodig is sluit je ze tijdelijk aan.

Dus je kunt die extra ventilator voor een kast laten vervallen.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik heb mijn windows servertje ook maar eens een update gegeven (vervangen), omdat ik naast mijn NAS en LXC's wat dingen nu eenmaal op Windows moet draaien.
Omdat ik wel tevreden ben met mijn NUC heb ik maar een nuc8i3beh gekocht. Las al eens dat die dingen best zuinig zijn en dat blijkt dan ook.
Er draait ook niet zoveel op dit moment; alleen de NVR software voor mijn camera's

Ik heb er een m.2 SSD en een 1TB Samsung disk in zitten en het verbruik staat nu op 4W, zonder al te veel moeite.

Eigenlijk wil ik die 2.5" nog eens vervangen door een zuinige SSD, want op 4W is 2.5W toch best veel.
Ik ben dus op zoek naar een zuinige 2.5 SSD, maar kan eigenlijk alleen de Kingston A400 vinden. Anderen zijn dan aardig aan de prijs.

• sgraaf
rinkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:17:
Ik heb mijn windows servertje ook maar eens een update gegeven (vervangen), omdat ik naast mijn NAS en LXC's wat dingen nu eenmaal op Windows moet draaien.
Omdat ik wel tevreden ben met mijn NUC heb ik maar een nuc8i3beh gekocht. Las al eens dat die dingen best zuinig zijn en dat blijkt dan ook.
Er draait ook niet zoveel op dit moment; alleen de NVR software voor mijn camera's

Ik heb er een m.2 SSD en een 1TB Samsung disk in zitten en het verbruik staat nu op 4W, zonder al te veel moeite.

Eigenlijk wil ik die 2.5" nog eens vervangen door een zuinige SSD, want op 4W is 2.5W toch best veel.
Ik ben dus op zoek naar een zuinige 2.5 SSD, maar kan eigenlijk alleen de Kingston A400 vinden. Anderen zijn dan aardig aan de prijs.
De Intel 660p is (volgens de specificaties) erg zuinig: idle 0,04W, read/write 0,1W, maar wel M.2.

Edit: Wat betreft 2.5" SSD's kun je hier kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door sgraaf op 19-11-2020 13:33 ]

• rinkel
sgraaf schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:28:
[...]

De Intel 660p is (volgens de specificaties) erg zuinig: idle 0,04W, read/write 0,1W, maar wel M.2.

Dat is idd wel heel zuinig ja, alleen zoek ik dan de 2.5" variant.

• tsjoender
rinkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:17:

Hier ook met een Nuc bezig. Erg leuk platform en erg zuinig inderdaad.

Je verwacht het idle verbruik van deze setup met nog eens 2,5W te verlagen door het vervangen van de 1TB 2,5" disk? Dat lijkt me hoog (of juist te laag :) ) gegrepen. Ik denk dat die 2,5W het verbruik is tijdens lezen/schrijven. Idle zal die disk eerder iets van 1W max doen (is in deze context nog steeds 20-25W). Je kan ook kijken of de schijf in spindown kan.

• Space21
sgraaf schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:28:
[...]

Jammer dat die 2.5 inches zo veel duurder zijn dan die 660p. De D3644-B heeft maar 1x m2 dacht ik. Dus die kan je dan niet echt in mirror draaien.

• rinkel
tsjoender schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:00:
[...]

Hier ook met een Nuc bezig. Erg leuk platform en erg zuinig inderdaad.

Je verwacht het idle verbruik van deze setup met nog eens 2,5W te verlagen door het vervangen van de 1TB 2,5" disk? Dat lijkt me hoog (of juist te laag :) ) gegrepen. Ik denk dat die 2,5W het verbruik is tijdens lezen/schrijven. Idle zal die disk eerder iets van 1W max doen (is in deze context nog steeds 20-25W). Je kan ook kijken of de schijf in spindown kan.
Die verwachting is inderdaad wat hoog ja :D
Maar nu ik toch bezig ben om de boel zuinig te maken wil ik dit nog wel proberen. Ik moet toch wel een 2.5" ssd kunnen vinden die zuiniger is dan een mechanisch ding?

Ik kan m niet op spindown zetten omdat mijn NVR de disk elk moment nodig kan hebben. De beelden moeten bij beweging worden opgeslagen.

• tsjoender
rinkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:44:
[...]

Die verwachting is inderdaad wat hoog ja :D
Maar nu ik toch bezig ben om de boel zuinig te maken wil ik dit nog wel proberen. Ik moet toch wel een 2.5" ssd kunnen vinden die zuiniger is dan een mechanisch ding?

Ik kan m niet op spindown zetten omdat mijn NVR de disk elk moment nodig kan hebben. De beelden moeten bij beweging worden opgeslagen.
Je kan eens kijken naar de Samsung EVO of PRO SSDs. Komen ook regelmatig in V&A voorbij waarmee de aanschafprijs wellicht gunstiger is wat misschien helpt in de business case.

• jaapvisser
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.
De grafische kaart is alleen nodig om een beeldscherm aan te sturen, het beeld zelf wordt gemaakt door de software.

Ook al heb je geen monitor aangesloten, het is raadzaam de monitor in slaapstand te zetten, want dat bespaart flink energie.
Ik zal alleen tijdens het installeren of trouble shooten een beeldscherm aansluiten.
Weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Zelf werk ik op de command line via SSH2 met Linux.
Dagelijks gebruik zal ook via SSH gaan. Ik twijfelde nog even of ik een desktop GUI zou installeren hier zie ik helemaal vanaf.
Als je meer dan 2x SATA nodig hebt, zou ik een Fujitsu D3643-H, D3643-B of D35644-B kiezen. De mATX moederborden van ASRock zijn veel minder zuinig.

Als je genoeg hebt aan 2x SATA is MiniBox ook een optie, die is iets minder zuinig dan deze Fujitu's.
De AsRock DeskMini h470 neem ik niet meer mee in mijn overweging. Alleen nog de DeskMini 310 en een D3643-H. Hoewel ik maar 1 of 2 schijven nodig heb zit extra ruimte ook niet in de weg.
Linux (Debian doet het goed) of Windows is aan te bevelen. Werk bij voorkeur met containers in plaats van met echte VM's. VM's stapelen een besturingssystemen en dat zorgt doorgaans voor een flinke overhead. Het beste is als de gastheer alle powermanagement doet. Zie verder bij gepinde posts voor meetwaarden bij diverse soorten virtualisatie.

Zelf kies ik voor consolidatie, alle taken binnen een besturingssysteem.
Super, mijn voorkeur gaat dan uit naar Debian.
Ik denk/schat in dat het basisverbruik bijna dubbel zo groot is voor de 400 series mATX borden van ASRock.
Een extra + voor de Fujitsu D3643-H
Een rechtopstaande mATX tower kast met opening bovenin met zo weinig mogelijk compartimentering of andere obstakels. Dat faciliteert namelijk het schoortsteeneffect, waardoor de stijgende warme lucht automatisch wordt afgevoerd. Dat kost geen extra energie. Naast schoorstenen zijn ook mierenhopen en wolkenkrabbers op dit natuurkundig principe gebaseerd.

Ik heb deze kast. Luchtig, goedkoop. Maar de plaatsing van de USB aansluitingen is niet zo goed, want dat panel buigt door.
Check, in dergelijke kasten is genoeg keuze. Zal eens kijken wat gangbaar is. USB aansluitingen op de kast zelf boeien me niet veel.
Ja, een PicoPSU-80/60 kit is voldoende met een dual core Pentium die niet langdurig zwaar wordt belast. Je kunt daarmee 6x zuinige 2.5" drives aansluiten. De Pentium heeft een veel lager maximum verbruik dan een 4 of 6 core en de drives verbruiken ieder slechts 0,85W (Seagate 4TB/5TB) als ze draaien.

De PCI bracket is niet toepasbaar bij de PicoPSU-80 omdat de DC kabel te kort is. Dit los ik op door de connectoren te omwikkelen met tape. Zodoende is er geen ongewenst elektrisch contact.
Ik zag dat er PicoPSU-80 adapters zijn die achter de connector een blokje hebben, dit kan een belemmering zijn. Mogelijk ga ik voor een picoPSU-90, overkill maar misschien wat minder houtje-touwtje dan tape.
Ventilatoren heb ik deze zomer niet aangehad. Gegeven een keuze zou ik zeggen overkill. Bij de meeste kasten worden ventilatoren meegeleverd, je kunt ze gewoon laten zitten zonder aan te sluiten. Als het bij een hittegolf nodig is sluit je ze tijdelijk aan.

Dus je kunt die extra ventilator voor een kast laten vervallen.
Bedankt voor deze suggestie.

Ik ga nog wat oude posts doorlezen, gebruiksgegevens en kasten die andere Tweakers hebben gebruikt bekijken hier en daar een paar tientjes meer of minder zal ik niet merken op een servertje die hopelijk weer 10 jaar meegaat.

In mijn originele post heb ik wat strepen gezet, in mijn boodschappen lijstje zal ik een energiemeter plaatsen en mijn finale lijst posten voordat ik tot aanschaf over ga.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapvisser op 19-11-2020 15:10 ]

• rinkel
tsjoender schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:48:
[...]

Je kan eens kijken naar de Samsung EVO of PRO SSDs. Komen ook regelmatig in V&A voorbij waarmee de aanschafprijs wellicht gunstiger is wat misschien helpt in de business case.
Dank voor de tip. Ik kijk daar idd af en toe, maar heb eigenlijk niet erg goede ervaringen met 2e hands disks (WD red) dus wil eigenlijk een nieuwe, maar wel betaalbare; 100 euro voor 500GB is wel het absolute max.

Ik zal nog eens die zoekfunctie wat beter bekijken.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam een wellicht leuke 12V 100W closed-frame voeding tegen: Mean Well LRS-100-12.
Volgens het "report", is ie 87% efficient bij 10W.
Hij kost slechts €17 op Amazon.
Zou zoiets geschikt zijn voor een PicoPSU? (qua ripple/noise of weet ik veel).

edit: hmm, wat ik mis in de datasheet is powerfactor, en de "VOLTAGE ADJ. RANGE" is ook nogal groot, ik heb zo'n gevoel dat dit m niet is he?
Ik zoek nog even verder; op smallformfactor.net werd Mean Well EPP al genoemd.
EPP-120S-12 is 88% bij 12W bijvoorbeeld, Conrad heeft m voor €32.
(Voor wie t interesseert :P)

- - -

@mrmrmr , wbt je post hier; die 64% efficientie is van de RM650, de RM750 (waar ik t over had) staat in t kleinere grafiekje eronder en is 66% :)

- - -

@jaapvisser, als ik je wensen zo zie, zou ikzelf ook Atom-achtige oplossingen overwegen.
Dat is iig een pak goedkoper en mss ook al snel zat.
"Containers/VMs" hebben op zich nauwelijks CPU nodig, hooguit wat meer RAM.
Hoeveel CPU ze vereisen ligt helemaal aan wat die containers/VMs _doen_, net als bij gewone baremetal apps, lijkt mij.

Enige waar ik over twijfel is het "streamen naar Chromecast"; als dat betekent dat je ook realtime wil transcoden, is dat met n Atom mss lastiger.
In dat geval kan je nog de Chromecast vervangen door bijv een Xiaomi Box, die alles zonder transcoden kan afspelen via Kodi ofzo (en ook n ingebouwde Chromecast receiver heeft trouwens).
Ja je had dit al doorgestreept maar goed, wellicht een idee/oplossing voor later.

Ik ben iig zeer tevreden over mijn "Atom" server.
Maar die is niet meer te koop helaas; hopelijk brengen ze ook ns wat nieuws op de markt (met de nieuwe Tremont cores bijvoorbeeld).
Mijn vorige "server" was trouwens ook een Kirkwood NAS (Synology DS212J). Zo'n Atom is al zo enorm veel sneller dan dat; de Atoms van tegenwoordig zijn niet zo slecht meer als die in-order dingen van vroeger.
Nouja ik ben hiermee ws in de minderheid, maar dat is iig wat ik zou doen, cq heb gedaan.

- - -

Ik had hier eerder gezegd (oa tegen @idef1x/@xces maar goed) dat Restic superveel RAM gebruikt.
Maar dat lijkt te zijn verbeterd, zie oa hier.
Maar nu gratis TransIP Stack stopt, heb ik helemaal geen Rclone/Restic meer nodig (doe ik gewoon borgbackup naar eigen machines).

[ Voor 9% gewijzigd door N8w8 op 19-11-2020 22:25 ]

N8w8 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:07:
Ik kwam een wellicht leuke 12V 100W closed-frame voeding tegen: Mean Well LRS-100-12.
Volgens het "report", is ie 87% efficient bij 10W.
Hij kost slechts €17 op Amazon.
Zou zoiets geschikt zijn voor een PicoPSU? (qua ripple/noise of weet ik veel).
De moderne CoC V5 (Tier 2) is ≥89% efficiënt. 86,8% op 10W en een scherp dalende lijn is niet goed voor systemen met lage idle. Dit is overigens een voorbeeld van een voeding waarbij 230V minder efficient is dan 115V bij lage belasting.

Ter vergelijking: een FSP096-AHAN3 levert 92,4% op 10W (HP labtest) dat is de beste die ik heb gezien.

Veel spec sheets herhalen gewoon standaarden, afgezien van het voldoen aan de betreffende standaard is het waardeloos als je wilt vergelijken. Een testrapport is wel bruikbaar, maar je moet er meestal naar vragen.
wbt je post hier; die 64% efficientie is van de RM650, de RM750 (waar ik t over had) staat in t kleinere grafiekje eronder en is 66% :)
Ok, maar die is ook duur en niet zuinig.

• jaapvisser

@jaapvisser, als ik je wensen zo zie, zou ikzelf ook Atom-achtige oplossingen overwegen.
Dat is iig een pak goedkoper en mss ook al snel zat.
"Containers/VMs" hebben op zich nauwelijks CPU nodig, hooguit wat meer RAM.
Hoeveel CPU ze vereisen ligt helemaal aan wat die containers/VMs _doen_, net als bij gewone baremetal apps, lijkt mij.

Enige waar ik over twijfel is het "streamen naar Chromecast"; als dat betekent dat je ook realtime wil transcoden, is dat met n Atom mss lastiger.
In dat geval kan je nog de Chromecast vervangen door bijv een Xiaomi Box, die alles zonder transcoden kan afspelen via Kodi ofzo (en ook n ingebouwde Chromecast receiver heeft trouwens).
Ja je had dit al doorgestreept maar goed, wellicht een idee/oplossing voor later.

Ik ben iig zeer tevreden over mijn "Atom" server.
Maar die is niet meer te koop helaas; hopelijk brengen ze ook ns wat nieuws op de markt (met de nieuwe Tremont cores bijvoorbeeld).
Mijn vorige "server" was trouwens ook een Kirkwood NAS (Synology DS212J). Zo'n Atom is al zo enorm veel sneller dan dat; de Atoms van tegenwoordig zijn niet zo slecht meer als die in-order dingen van vroeger.
Nouja ik ben hiermee ws in de minderheid, maar dat is iig wat ik zou doen, cq heb gedaan.
Bedoel je Intel Celeron in plaats van Atom?

De Intel Celeron G4930 is idd niet zo duur. Een Intel Atom als C3338 zie je bijvoorbeeld in een Synology NAS, maar daar kan ik geen consumenten bordjes voor vinden.

1ProcessorsIntel Celeron G4930 Boxed€ 41,05€ 41,05
1ProcessorsIntel Celeron G4950 Boxed€ 72,16€ 72,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@jaapvisser, ja het is maar hoe je het allemaal wilt noemen. Maar Intel maakt grofweg 2 soorten cores, snelle en langzame/zuinige. Met "Atom" bedoelde ik de langzame.
Celerons (en Pentiums) zijn er met zowel snelle als langzame cores.
Die G49xx is een snelle en verbruikt 54W. Bijv de Celeron J4005 is een langzame en verbruikt 10W.

Die langzame zuinige, zitten altijd vastgesoldeerd op een moederbord.
Bijvoorbeeld hier heb je zo'n "Atom"+moederbord+koeler, voor €84 totaal.
Of je dat verder n goed idee vindt moet je zelf bekijken natuurlijk, want je levert wel in qua snelheid, en stroomverbruik is ws ook niet (veel) beter. Maar voordeel ervan is iig de prijs.

@mrmrmr, bedankt voor het meedenken; ja voor de Ultieme zuinige server zijn er idd efficientere, alleen vond ik deze vooral qua prijs en formfactor wel aantrekkelijk.
Maar goed, deze is dus toch niet zo interessant begrijp ik, ik zag later ook pas dat ie oa geen PFC heeft.
Nouja ik denk er nog even over na, desnoods monteer ik zo'n externe adapter binnenin de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn huidige server, oftewel mijn afgedankte game pc, draait nu al voor de laatste 4 jaar zo'n 24/7 en ik denk dat het toch een keer tijd wordt om eens te upgraden naar een wat zuiniger systeem.

Op het systeem draai ik op het moment TrueNAS Core 12 met een aantal services:
- Pi-Hole (Ubuntu VM)
- Wireguard VPN server
- Home Assistant
- InfluxDB
- Grafana

Dit alles met een storage pool van de 5 disks in raidz. De twee WD Red Plus, 3TB schijven wil ik samen met 2 andere WD Red Plus, 3TB schijven in het nieuwe systeem zetten in een storage pool met 2 mirrored vdev's.

Wat ik nu heb draaien

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5 3570K Boxed
1MoederbordenAsus P8Z77-M PRO
1Interne harde schijvenWD Green WD20EARS, 2TB
1Interne harde schijvenWD Green WD20EARX, 2TB
1Interne harde schijvenWD Green WD20EZRX, 2TB
2Interne harde schijvenWD Red Plus WD30EFRX, 3TB
1BehuizingenSilverstone Temjin TJ08B-E
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
1VoedingenCorsair RM550x
Bekijk collectie
Importeer producten

Wat ik wil aanschaffen

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 67,09€ 67,09
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,71€ 95,71
1BehuizingenCooler Master N300 (Closed)€ 45,66€ 45,66
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 5,36
2Usb-sticksSandisk Cruzer Fit (G35) 16GB Zilver€ 5,21€ 10,42
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,75€ 9,75
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 109,42€ 109,42
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,11

Mee te nemen naar het nieuwe systeem

4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,99€ 395,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,96

Graag hoor ik van jullie of dit een goed plan is qua performance en samenstelling van de onderdelen. Ook wil ik graag weten of de voeding te krachtig is of niet krachtig genoeg. Ik vind het moeilijk inschatten of de piekbelasting van de schijven te veel vragen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

...
...
Ik zit hier ook te kijken naar zo'n atom achtig servertje. M'n huidige server is inmiddels al ~10 jaar oud, een compleet passieve n270 Atom op een MSI IM-945GSE-A bord in een Chenbro ES34069 kastje. Dat is een single core CPU, en kwam er pas achter dat die CPU - omdat ie geen AES-NI ondersteunt - nu de bottleneck is bij downloaden van nieuwsgroepen met TLS aan. Haalt dan maar zo'n 5 MB/s. Laatste stabiele Debian kan ik ook niet draaien, liep er met LogitechMediaServer (voor m'n squeezeboxen, ook al zoiets van 10 jaar terug) tegen aan dat ie met Perl er geen 32 bits CPU ondersteuning is... Toch maar eens tijd voor een vervanging.

Zit nu te kijken aar zo'n Asrock ITX bordje met j5005 of j5040 CPU, of wacht nog ff op de Jasper lake generatie die volgend jaar zou moeten komen.
FF dit topic maar weer in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapvisser
pelican schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:36:
[...]

Ik zit hier ook te kijken naar zo'n atom achtig servertje. M'n huidige server is inmiddels al ~10 jaar oud, een compleet passieve n270 Atom op een MSI IM-945GSE-A bord in een Chenbro ES34069 kastje. Dat is een single core CPU, en kwam er pas achter dat die CPU - omdat ie geen AES-NI ondersteunt - nu de bottleneck is bij downloaden van nieuwsgroepen met TLS aan. Haalt dan maar zo'n 5 MB/s. Laatste stabiele Debian kan ik ook niet draaien, liep er met LogitechMediaServer (voor m'n squeezeboxen, ook al zoiets van 10 jaar terug) tegen aan dat ie met Perl er geen 32 bits CPU ondersteuning is... Toch maar eens tijd voor een vervanging.

Zit nu te kijken aar zo'n Asrock ITX bordje met j5005 of j5040 CPU, of wacht nog ff op de Jasper lake generatie die volgend jaar zou moeten komen.
Deze heeft ook een j5005, oeps j4005 (wel AES) Intel NUC Kit NUC7CJYH (met EU-stekker), geen M.1 slot kan maar 1 SDD of HD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
pelican schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:36:
[...]

Die is idd wel aan vervanging toe.

Ik zou dan lekker een Asus H410T bordje met een losse (socket 1200) Celeron/Pentium pakken, niet veel duurder of onzuiniger, en de performance is echt stukken beter. Je houdt dan ook de optie om er in een later stadium een Core i5 in te duwen.

Goedkoper alternatief is een Dell Wyse 5020 of HP T620 thin client oppikken op marktplaats/ebay, die zijn volledig passief gekoeld/stil, nog redelijk performant met hun quadcore AMD chips (incl AES/NI, Gbit ethernet, 4 GB RAM, USB3) en je hebt ze voor circa 50 euro. Ik heb er al eentje draaien als Plex server, en net een tweede gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 21-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eXtink schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:00:
Graag hoor ik van jullie of dit een goed plan is qua performance en samenstelling van de onderdelen. Ook wil ik graag weten of de voeding te krachtig is of niet krachtig genoeg. Ik vind het moeilijk inschatten of de piekbelasting van de schijven te veel vragen of niet.
In de spec sheet van WD20EARS kun je terugvinden dat het (piek-)verbruik op 12V 1,75A is. Dat is dus 12V * 1,75A = 21W. Voor WD30EFRX is het 1,73A, en dat komt op 20,76W. In totaal is het 83,86W. Dat is een theoretisch totaal, want dit geldt als het piekvermogen exact samenvalt. In de praktijk gebeurt dat niet vaak, maar je moet er toch wel rekening mee houden.

Ik lees dat je 4x WD30EFRX wil meenemen, maar je hebt er nu maar 2, klopt dat? Ik raad aan om 2.5" disks te gebruiken omdat die veel zuiniger zijn tijdens opstarten (maximum verbruik) en als het systeem draait. Een 4 of 5TB disk Seagate 2.5" verbruikt 3,75W tijdens opstarten.

Bij amazon.nl of amazon.de kun je een PicoPSU-160-XT aanschaffen met een Leicke 12V 120W. Als processor zou ik een Pentium G5400 en DDR4 2400 kiezen die past bij het moederbord. Je hebt dan ongeveer 35W over voor de processor. Voor even (tijdens opstarten, in de BIOS) kun je als het zo uitkomt wat meer verbruiken als de nameplate van de voeding aangeeft.
Een dual core/4 threads Pentium processor is ruim voldoende voor de meeste taken op een server, tenzij je echt heel zwaar werk gaat doen. Pentium draait op dezelfde frequentie als een i3. Afgezien van een paar verschillen, en als alle cores zwaar worden benut zal de snelheid hetzelfde aanvoelen.

Als je bijvoorbeeld altijds 2x USB keys aanssluit dan zal dat het verbruik doen toenemen met enkele Watts. 3.5" disks verbruiken als ze draaien elk rondom 3W, dus ~12W in totaal. 4 stuks 2,5" disks daarentegen verbruiken net iets meer dan 1x 3.5" disk. 0,85W per stuk en 0,18W in idle voor 2.5" disks (Seagate 4TB/5TB).

Denk ook aan de verdere inrichting van het systeem. Hardware is de basis, maar winst komt ook van de software en instellingen kant. Probeer de belasting op de processor te verlagen door zoveel mogelijk op 1 systeem in te richten, indien nodig te kiezen voor containers in plaats van VM's. VM's vormen een stapeling van besturingssystemen met de daarbij gepaard gaande overhead. Afzien van RAID en eventueel overstappen op echte backup is ook aan te bevelen vanuit het oogpunt van zuinigheid. Backup disks kunnen tijdelijk worden aangesloten via USB3, de stekker kan eruit als de backup klaar is (bv.: zet er een timer op).

Linux (Debian) en Windows zijn twee zuinige besturingssystemen. BSD's missen vergelijkbare power regulatie, dat geldt ook voor TrueNAS wat denk ik gebaseerd is op FreeBSD. Er is wel een Linux (Debian) versie in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Even een tussen update voor tweakers die een 10th-gen Intel CPU i.c.m. Asrock B460M ITX/AC moederbord overwegen. Het geheel werkt met MiniBox picoPSU 160W-XT en Lecke 120W voeding. Onderstaande componenten heb ik besteld en inmiddels ingebouwd:

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 167,95€ 167,95
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 101,25€ 101,25
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 67,94€ 67,94
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 109,42€ 109,42
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 122,99€ 122,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,65

Een van de eerste dingen die ik altijd doe bij het bouwen van een nieuw systeem of upgraden van componenten is het draaien van memtest.
Als er geheugen defecten zijn heeft het namelijk geen zin om verder te gaan met het installeren van een operating system.

Voor het draaien van memtest86+ moet het bios naar legacy mode worden gezet. Deze optie kon ik niet vinden, maar na wat googlen las ik dat het tegenwordig CSM (Compatibility Support Module) wordt genoemd.

Het activeren van CSM is echter problematisch, omdat er dan geen video-output meer is tijdens de boot. Ik had geen idee of memtest86+ überhaupt werd gestart. Na een reboot kon ik ook geen toegang meer krijgen tot het bios, omdat je simpelweg niets op het beeldscherm ziet.
De enige remedie om het bios naar de oorspronkelijke settings te resetten door een 'clear cmos' actie uit te voeren: een jumpertje plaatsen op het moederbord (wat niet is meegeleverd) en de batterij enkele minuten loskoppelen van het moederbord.

Na een reset werkte het moederbord weer en kon ik weer in het bios geraken en settings aanpassen. Ik heb echter geen CSM setting kunnen vinden waarbij de video-output bleef werken.
Uiteindelijk heb ik maar eieren voor mijn geld gekozen en Memtest86 gebruikt dat wel met EUFI overweg kan.

Geheugen is OK, maar ik heb nog geen OS kunnen installeren. De metingen die ik tot nog toe heb gezien:

Idle in bios: 22,7W
Memtest86: 32,9W (een van de tests) 72W-77W (een test die zwaarder was voor de CPU?)

Dit zijn de resultaten van idlen in het bios en metingen tijdens verschillende tests uit memtest86. Het zegt nog niets over de resultaten in de praktijk, maar ik hoop natuurlijk wel dat die nog wel iets gunstiger gaan worden.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperH Kennelijk wordt de cpu al gereguleerd in de BIOS, anders heb je niet zo'n relatief laag idle verbruik in de BIOS. Kun je zien of er een verloop in zit?

De processor staat het grootste deel van de tijd (letterlijk) te wachten op data. Om de processor (het cpu deel) maximaal te belasten zal de data in de registers en L1 cache aanwezig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
@mrmrmr Wat bedoel je precies met zien of er een verloop in zit?

Ik zal binnenkort meer updates plaatsen met metingen vanuit het OS dat ik nog moet gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trancicted
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-10 17:03
@HyperH ik ben van plan binnenkort een soortgelijke build te maken. Deel zeker je ervaringen en bevindingen, ben er erg benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperH schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:44:
@mrmrmr Wat bedoel je precies met zien of er een verloop in zit?
Bijvoorbeeld of het verbruik hoog begint en daarna lager wordt.
Ik zal binnenkort meer updates plaatsen met metingen vanuit het OS dat ik nog moet gaan installeren.
Mooi! Er kan een pinned post van worden gemaakt als de cijfers goed vergelijkbaar zijn.

De standaard (basis)meting is: Windows of Debian, monitor in slaapstand, USB muis, USB toetsenbord, SSD, geen disks, niet meer dan de processorventilator. Zonder verbruikers zoals USB keys, diskcontrollers, netwerkkaarten, fancontrollers, draadloze randapparaten, extra ventilatoren, e.d. Daarnaast kun je nog allerlei andere nuttige metingen doen, maar de standaardconfiguratie maakt het vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ik heb een zelfbouw NAS/Server met Xpenology (DSM) en ik draai o.a. (in docker):
- NZBGet
- Medusa
- Radarr
- Plex
- Bitwarden
- Bazarr
- Tautulli

Nu merk ik vaker met name bij streaming toch wel wat performance problemen. Dit is mijn setup:
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 62,-€ 62,-
1MoederbordenASRock B250M Pro4€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 88,90€ 177,80
1BehuizingenBitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 0,-€ 0,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,-€ 4,-
1Usb-sticksLexar Jumpdrive S45 64GB Zilver€ 0,-€ 0,-
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver€ 141,10€ 282,20
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 11 Passive€ 15,83€ 15,83
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,02

Ik zit zelf aan twee upgrades te denken:
Nieuwe processor: pricewatch: Intel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed
RAM geheugen vervangen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Welke van deze twee upgrades zal het meeste effect hebben? En wat raden jullie aan?

Daarnaast de vraag, kan ik mijn processor vervangen zonder data verlies/herinstallatie van DSM?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

miicker schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:43:
Vraagje, ik heb een zelfbouw NAS/Server met Xpenology (DSM) en ik draai o.a. (in docker):
- NZBGet
- Medusa
- Radarr
- Plex
- Bitwarden
- Bazarr
- Tautulli

Nu merk ik vaker met name bij streaming toch wel wat performance problemen. Dit is mijn setup:
2Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver€ 141,10€ 282,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,02

Welke van deze twee upgrades zal het meeste effect hebben? En wat raden jullie aan?

Daarnaast de vraag, kan ik mijn processor vervangen zonder data verlies/herinstallatie van DSM?
Kun je niet ergens in een resource monitor zien wat er verbruikt wordt? Ik kan me zo maar voorstellen dat je beide (dus zowel snellere CPU met meer cores, als ook meer memory) nodig hebt in jouw scenario.

Je vraag of dat kan zonder dataverlies kan ik niet beantwoorden, maar het zou mij nogal onlogisch lijken, als je door een snellere CPU of/en meer memory opeens je systeem opnieuw zou moeten installeren.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
miicker schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:43:
- NZBGet
- Medusa
- Radarr
- Plex
- Bitwarden
- Bazarr
- Tautulli

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,02

Doet Plex streamen met transcoding? Want dan ligt daar het probleem lijkt mij. Ik heb geen ervaring met Plex verder, maar weet wel dat transcoding echt lang niet altijd nodig is, dus daar zou ik eerst naar kijken.

Daarnaast is de processor die je benoemd een F model, oftewel, zonder GPU. Dat zou kunnen werken (geen idee), maar wederom, als Plex doet transcoden lijkt een GPU mij daar veel beter in, ook al is het maar een iGPU. Dus die processor zou ik om die reden al niet nemen en voor het niet-F model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:48:
[...]

Kun je niet ergens in een resource monitor zien wat er verbruikt wordt? Ik kan me zo maar voorstellen dat je beide (dus zowel snellere CPU met meer cores, als ook meer memory) nodig hebt in jouw scenario.

Je vraag of dat kan zonder dataverlies kan ik niet beantwoorden, maar het zou mij nogal onlogisch lijken, als je door een snellere CPU of/en meer memory opeens je systeem opnieuw zou moeten installeren.
Om het te testen ben ik even wat media in Plex gaan optimaliseren, ik zie dat mijn CPU rond de 95-99% zit en mijn RAM rond de 35%. Denk dus dat op het gebied van CPU de meeste winst te behalen valt.
Wat denken jullie is een i3 9100f een goede vervanger voor de G4560? Of kan ik beter naar een i5 kijken?
Ik wil namelijk geen nieuwe moederbord, dus het moet een 1151 processor moeten zijn.
RobertMe schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:03:
[...]

Doet Plex streamen met transcoding? Want dan ligt daar het probleem lijkt mij. Ik heb geen ervaring met Plex verder, maar weet wel dat transcoding echt lang niet altijd nodig is, dus daar zou ik eerst naar kijken.

Daarnaast is de processor die je benoemd een F model, oftewel, zonder GPU. Dat zou kunnen werken (geen idee), maar wederom, als Plex doet transcoden lijkt een GPU mij daar veel beter in, ook al is het maar een iGPU. Dus die processor zou ik om die reden al niet nemen en voor het niet-F model gaan.
Ik vraag me af of Xpenology (DSM) überhaupt de iGPU kan benutten.

Misschien een noob vraag, maar ik start DSM d.m.v. een USB stick en in een heel enkel geval moet ik een monitor aansluiten om te zien wat de status van DSM is, werkt dat überhaupt als ik een CPU neem zonder ingebouwde graphics? Of moet ik dan echt een grafische kaart/iGPU hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

miicker schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:06:
Om het te testen ben ik even wat media in Plex gaan optimaliseren, ik zie dat mijn CPU rond de 95-99% zit en mijn RAM rond de 35%. Denk dus dat op het gebied van CPU de meeste winst te behalen valt.
Wat denken jullie is een i3 9100f een goede vervanger voor de G4560? Of kan ik beter naar een i5 kijken?
Ik wil namelijk geen nieuwe moederbord, dus het moet een 1151 processor moeten zijn.
Dan lijkt mij dat je er met een nieuwe CPU voor nu wel bent. Meer memory kan dan altijd nog als het nodig is. Let wel dat een core i3-9100 al zo'n 2X sneller is als een G4560. De single cores van de i3 zijn sneller als die van de G4560 en je hebt er ook nog eens 4 van, ipv 2 met Hyperthreading.

Misschien een noob vraag, maar ik start DSM d.m.v. een USB stick en in een heel enkel geval moet ik een monitor aansluiten om te zien wat de status van DSM is, werkt dat überhaupt als ik een GPU neem zonder ingebouwde graphics? Of moet ik dan echt een grafische kaart/iGPU hebben?
Ja, als je een monitor aan wilt kunnen sluiten, heb je die iGPU nodig. Anders heb je dus ook echt geen beeld op je monitor, omdat je geen videokaart in je systeem hebt. Je moederbord heeft geen onboard graphics, dus de VGA uitgang wordt als het ware doorgelust naar de iGPU in je CPU. :)

Kortom, als je een i3-9100f neemt, moet je een losse videokaart inbouwen als je een monitor wilt kunnen aansluiten. Als je een i3-9100 neemt, hoeft dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-11-2020 16:24 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:43

Quad

Doof

Voor het verbruik hoef je het niet te laten, dat is nihil.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
De Intel 660p wordt hier meestal aangeraden (zuinig) maar deze kan ook best warm worden.
Hij komt zonder koeler. Hier lees ik dat een koeler zeker effect heeft op een SSD. Zijn hier mensen die een koelplaatje op hun SSD hebben geplakt? Ben wel benieuwd welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwbogaart
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Vraagje over apple Time Machine.

Ik overweeg een zelfbouw NAS / fileserver (ITX; G5400; 2x 5TB 2.5" hdd) die onder ubuntu of openmediavault ofzo gaat draaien. Cruciaal daarbij is echter dat ik twee macbooks wil backupen. Dat doe ik nu met Time Machine naar een losse hdd via usb. Maar daar wil ik dus vanaf.

Ik lees echter wisselende verhalen over Time Machine backups naar linux etc. netatalk/AFP lijkt te gaan verdwijnen; en SMB shares schijnen niet altijd te worden gezien door de macs. Ook lees ik dat de time machine backups nogal eens corrupt raken (als de verbinding uitvalt). In ieder geval lees ik nergens dat het gegarandeerd goed gaat.

Iemand hier ervaring mee? Wat is de kans dat ik dit goed aan de praat krijg? Of kan ik als ik per se time machine wil gebruiken toch beter naar een Synology uitwijken?

Liever even eigen topic aanmaken hierover. Dit gaat niet over het 'zunige server' aspect, maar over functionaliteit van het OS en/of integratie met andere platformen

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 26-11-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Om het te testen ben ik even wat media in Plex gaan optimaliseren, ik zie dat mijn CPU rond de 95-99% zit en mijn RAM rond de 35%.
Kijk eens of je gebruik maakt van Intel Quick Sync. Met videobewerking kun je een willekeurige desktop processor volledig bezighouden, vooral als het geen hardwarefuncties gebruikt, maar is het ook een reële workload? Met name als je in realtime een bewerking wil doen is het van belang dat de processor het aankan. In andere gevallen is het als het geen onredelijke tijd duurt voldoende snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Laatst online: 02-10 15:16
@Jazco2nd
Ik gebruik een goedkope no name uit China. De temperatuur bij idle zit op ca 1 graad hoger dan de omgevingssensor van het moederbord.
bij veel schrijfacties zie ik soms een temperatuur piek die ca 10 graden hoger ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 14:25
In aanloop naar aanschaf van een zuinige server rond black friday lees ik met veel plezier dit topic. Dank voor alle nuttige posts!. Hoop met deze post ook iets bij te dragen. Deze week heb ik voor een zeer mooie prijs meerder schijven van de in dit forum populaire “Seagate Expansion Portable 5TB” (Amazon Exclusive) gekocht. Mijn plan was deze in te zetten in een ZFS mirror. Gelukkig heb ik eerst een van de schijven getest alvorens deze uit elkaar te halen voor installatie in de zuinige server. De schijf is namelijk zeer waarschijnlijk van het type SMR. Na ruim een half uur random writes zakt de performance helemaal weg. Van 60MiB/s naar 0 MiB/s (getest met fio). Let dus op als je van plan bent deze schijf aan te schaffen. Zoals bekend is SMR niet geschikt voor bepaalde RAID / ZFS setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:29:
In aanloop naar aanschaf van een zuinige server rond black friday lees ik met veel plezier dit topic. Dank voor alle nuttige posts!.
Goed dat je zelf inderdaad goed onderzoek doet en daar aan wil bijdragen Het onderzoek mag wel nog iets beter. Deze informatie is namelijk eerder al uitgebreid bediscussieerd :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgraaf
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:31:
[...]

Goed dat je zelf inderdaad goed onderzoek doet en daar aan wil bijdragen Het onderzoek mag wel nog iets beter. Deze informatie is namelijk eerder al uitgebreid bediscussieerd :)
Als relatief nieuwe lezer van dit forum topic vind ik deze bijdrage juist wel waardevol... het is onbegonnen werk om ruim 300 pagina's aan forum posts te doorgronden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sgraaf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:33:
[...]

Als relatief nieuwe lezer van dit forum topic vind ik deze bijdrage juist wel waardevol... het is onbegonnen werk om ruim 300 pagina's aan forum posts te doorgronden!
Zie Het grote zuinige server topic - deel 2 en je vind alle (relevante) reacties hierover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
In aanloop naar aanschaf van een zuinige server rond black friday lees ik met veel plezier dit topic. Dank voor alle nuttige posts!. Hoop met deze post ook iets bij te dragen. Deze week heb ik voor een zeer mooie prijs meerder schijven van de in dit forum populaire “Seagate Expansion Portable 5TB” (Amazon Exclusive) gekocht. Mijn plan was deze in te zetten in een ZFS mirror. Gelukkig heb ik eerst een van de schijven getest alvorens deze uit elkaar te halen voor installatie in de zuinige server. De schijf is namelijk zeer waarschijnlijk van het type SMR. Na ruim een half uur random writes zakt de performance helemaal weg. Van 60MiB/s naar 0 MiB/s (getest met fio). Let dus op als je van plan bent deze schijf aan te schaffen. Zoals bekend is SMR niet geschikt voor bepaalde RAID / ZFS setups.
Goed punt. Ik heb er ook 2 gehaald. Ook even testen dus :-)

Geen ZFS dus? Wat is je alternatief? @Wennekes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
sgraaf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:33:
[...]

Inderdaad ;) Had wel gezien dat 2TB versies van het type SMR kunnen zijn. Voor 5 TB had ik dit nog niet gezien (anders had ik de schijven natuurlijk niet gekocht). Zal beter door het topic zoeken volgende keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:39:
[...]

Goed punt. Ik heb er ook 2 gehaald. Ook even testen dus :-)

Geen ZFS dus? Wat is je alternatief? @Wennekes
Ben groot Fan van ZFS. Dus deze schijven gaan retour en ik zal opzoek gaan naar alternatieve >5TB 2.5 schijven geschikt voor ZFS. Heeft iemand nog een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:49:
[...]

Ben groot Fan van ZFS. Dus deze schijven gaan retour en ik zal opzoek gaan naar alternatieve >5TB 2.5 schijven geschikt voor ZFS. Heeft iemand nog een goede tip?
Zoals je in dit topic had kunnen lezen bestaan die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:52:
[...]

Zoals je in dit topic had kunnen lezen bestaan die niet.
Hoor net dat het meerdere kleinere schijven worden :'( . Zal minder posten en meer lezen. Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:55:
[...]

Hoor net dat het meerdere kleinere schijven worden :'( . Zal minder posten en meer lezen. Dank voor je reactie.
Of nog meer lezen en ervaringen van andere tweakers met deze schijven meenemen in je overweging. Er zijn er namelijk genoeg die ze i.c.m. ZFS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

[...]
[...]
Niet voor Plex. Daarvoor heb je een origineel serienummer van een DS918+ nodig, inclusief installatie van de betreffende .pat. Heb je een DS3615 gebruikt, dan kan je het wel vergeten.
Ik draai(de) Plex op een 4core/8thread Xeon E3-1265L v2 en zelfs dan trekt Plex de cpu vol met een paar streams. Overgestapt naar een Windows 10 + i5-9600K en de iGPU daarvan kan dat prima hardwarematig transcoderen. Absoluut niet zuinig, maar dat is een keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door xAn52 op 25-11-2020 11:02 . Reden: cpu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
xAn52 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:01:
[...]

Niet voor Plex. Daarvoor heb je een origineel serienummer van een DS918+ nodig, inclusief installatie van de betreffende .pat. Heb je een DS3615 gebruikt, dan kan je het wel vergeten.
Ik draai(de) Plex op een 4core/8thread Xeon E3-1265L v2 en zelfs dan trekt Plex de cpu vol met een paar streams. Overgestapt naar een Windows 10 + i5-9600K en de iGPU daarvan kan dat prima hardwarematig transcoderen. Absoluut niet zuinig, maar dat is een keuze.
Ik heb een serienummer. Ik kan ook de zaken gebruiken op de NAS waarvoor je een serienummer hebt. Ik heb hem als 918+ draaien. Zou het dan moeten werken? En wat voor instellingen moet je aanpassen om het te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier was ik ook voor gevallen, vorig jaar, dus nog voor de grote SMR show.

Schijven an zich zijn niks mis mee, ook niet perse in combinatie met ZFS. Het grote issue is gewoon SMR en dat het de use cases beperkt. Als je een ZFS pool maakt om alleen maar media en Linux ISOs op te zetten is daar absoluut niks mis mee en ga je geen echte last hebben van de performance impact. Hoogstens als je een schijf moet resilveren dat het lang duurt, maar met recentere aanpassingen in ZFS, waardoor die o.a. sequentieel doet schrijven i.p.v. random, gaat dat ook alweer een stuk beter. @FireDrunk heeft hier een aantal maanden terug nog ervaring mee op gedaan toen die een van deze Seagate schijven moest vervangen (alhoewel het toen IIRC om de 2TB varianyging, maar ook SMR dus).
Maar als je deze schijven gaat gebruiken voor opslag van vaak wijzigende data in de zin van een database, of wellicht ook al als je ze als bootdisk in zet, dan ga je wel serieuze performance issues merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
RobertMe schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:06:
[...]

Hier was ik ook voor gevallen, vorig jaar, dus nog voor de grote SMR show.

Schijven an zich zijn niks mis mee, ook niet perse in combinatie met ZFS. Het grote issue is gewoon SMR en dat het de use cases beperkt. Als je een ZFS pool maakt om alleen maar media en Linux ISOs op te zetten is daar absoluut niks mis mee en ga je geen echte last hebben van de performance impact. Hoogstens als je een schijf moet resilveren dat het lang duurt, maar met recentere aanpassingen in ZFS, waardoor die o.a. sequentieel doet schrijven i.p.v. random, gaat dat ook alweer een stuk beter. @FireDrunk heeft hier een aantal maanden terug nog ervaring mee op gedaan toen die een van deze Seagate schijven moest vervangen (alhoewel het toen IIRC om de 2TB varianyging, maar ook SMR dus).
Maar als je deze schijven gaat gebruiken voor opslag van vaak wijzigende data in de zin van een database, of wellicht ook al als je ze als bootdisk in zet, dan ga je wel serieuze performance issues merken.
Het gaat om NVR data (drie camera's), Iso’s en Database backups. Wellicht dat een zfs mirror ook beter werkt met SMR? Rebuilden zou in dit geval een stuk makkelijker moeten zijn. De NVR data wijzigt zeer frequent en zorgt bijna continu voor disk writes (sequentieel). Ook heeft Toshiba SMR disks voor NVR (S300). Het kan dus wel. Toch krijg ik er (nog) geen warm gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:56:
[...]
De NVR data wijzigt zeer frequent en zorgt bijna continu voor disk writes (sequentieel)
Ik zou hier een tweetrapsraket kiezen. Alle writes naar een SSD. Daarna oudere bestanden verplaatsen naar een SMR HDD's als archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

miicker schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:21:
[...]
En wat voor instellingen moet je aanpassen om het te laten werken?
We gaan even off topic, maar je hebt een Plex Pass nodig voor hardware transcoding op een intel CPU met een iGPU. Het zo simpel als een vinkje bij de serverinstellingen. Een F variant van intel gaat je dus niet helpen, want geen iGPU. Zoek maar op DS918+ op de Plex forums voor Plex settings. Voor xpenology is er veel over te vinden in de desbetreffende fora. keyword is /dev/dri of zoeken op "xpenology 28321 forum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:55:
[...]

Ik moet zeggen dat het altijd even duidelijk is hoor. Zijn vooral op internet een hoop vragen over.
Onduidelijk wat momenteel de 'grootste' non-smr 2.5 inch schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:35:
[...]

Ik moet zeggen dat het altijd even duidelijk is hoor. Zijn vooral op internet een hoop vragen over.
Onduidelijk wat momenteel de 'grootste' non-smr 2.5 inch schijf is.
Inderdaad interessant. Seagate Barracuda Compute lijken allemaal SMR tegenwoordig. Dus 2.5 inch sata non-smr. Als ik even snel kijk komen dit soort schijven al erg dicht bij instap SSD's (Western digital blue 2TB voor 166,- bij Amazon op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:56:
[...]

Inderdaad interessant. Seagate Barracuda Compute lijken allemaal SMR tegenwoordig. Dus 2.5 inch sata non-smr. Als ik even snel kijk komen dit soort schijven al erg dicht bij instap SSD's (Western digital blue 2TB voor 166,- bij Amazon op dit moment).
Hebben hier mensen die Seagate 5TBs (Backup portable) in ZFS draaien toevallig? Die barracuda is ook mooi spul maar bijna een stuk duurder.

@Wennekes Andere optie zou zijn om niet in ZFS te draaien, en gewoon nachterlijk een 1-op-1 backup te maken ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Space21 op 25-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:46:
[...]

Hebben hier mensen die Seagate 5TBs (Backup portable) in ZFS draaien toevallig? Die barracuda is ook mooi spul maar bijna een stuk duurder.

@Wennekes Andere optie zou zijn om niet in ZFS te draaien, en gewoon nachterlijk een 1-op-1 backup te maken ofzo.
Ik heb er 2, die onderdeel maken van een raidz1 volume, samen met 2x 4TB, draait nu een jaartje ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
borft schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:59:
[...]

Ik heb er 2, die onderdeel maken van een raidz1 volume, samen met 2x 4TB, draait nu een jaartje ofzo
En ondervindt je daar problemen / performance issues mee? Ben je blij met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:00:
[...]

En ondervindt je daar problemen / performance issues mee? Ben je blij met deze setup?
Ja, werkt best prima hier eigenlijk. Ik draai met zfsonlinux, met encryptie. Performance is natuurlijk niet fantastisch, maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Het is stabiel, en tot nu toe (klopt af op een stuk hout) geen problemen eigenlijk. Ik heb ze trouwens wel aan een sata controller hangen en niet via USB aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:46:
[...]

Die Barracude 2,5" is exact dezelfde schijf als in de Seagate expansion zit.

Als je zuinige 2,5" schijven wilt met een beetje opslagcapaciteit, ontkom je niet aan SMR. Dus andere manier van data-opslag plannen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik ben ook van plan om een aantal van die Seagate's te draaien op een (virtuele) nas.
Maar ik gebruik die dan ook alleen voor statische data (foto's, mp3, iso e.d.) en daar verwacht ik niet echt problemen mee.
Ik was van plan om er 2 in een raid1 zfs pool te gaan draaien (ivm o.a. snapshots) en 1 losse voor wat minder belangrijke data (iso, films e.d.). En dan natuurlijk wel nog een losse backup schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:56:
[...]

Bwah. 5TB draaiende storage voor rond de 90 versus 2TB SSD voor 166 is toch bijna een factor 10 verschil.... Dat noem ik niet "dichtbij komen".

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
GaMeOvEr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:39:
[...]

Bwah. 5TB draaiende storage voor rond de 90 versus 2TB SSD voor 166 is toch bijna een factor 10 verschil.... Dat noem ik niet "dichtbij komen".
Vergelijking is tussen een CMR disk en SSD. De 5TB is SMR zoals de meeste goedkope sata 2.5 disks in de pricewatch. Ben trouwens nog steeds opzoek naar goedkope sata 2.5 CMR disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:55:
[...]

Vergelijking is tussen een CMR disk en SSD. De 5TB is SMR zoals de meeste goedkope sata 2.5 disks in de pricewatch. Ben trouwens nog steeds opzoek naar goedkope sata 2.5 CMR disks.
Er zijn geen grote (>2TB) 2,5" disks die niet SMR zijn. Alle Seagates vanaf 2TB zijn SMR, niet CMR. Dan blijft er voor de rest weinig over.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wennekes
Pauwl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:33:
Ik ben ook van plan om een aantal van die Seagate's te draaien op een (virtuele) nas.
Maar ik gebruik die dan ook alleen voor statische data (foto's, mp3, iso e.d.) en daar verwacht ik niet echt problemen mee.
Ik was van plan om er 2 in een raid1 zfs pool te gaan draaien (ivm o.a. snapshots) en 1 losse voor wat minder belangrijke data (iso, films e.d.). En dan natuurlijk wel nog een losse backup schijf :)
Wellicht dat ik eieren voor mijn geld kies en toch SMR ga proberen. SSD heeft zo zijn voordelen maar het prijsverschil tussen SMR en SSD is idd belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wennekes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:55:
[...]

Ter aanvulling op de post van @GaMeOvEr. 2,5" CMR schijven die meer opslagruimte bieden kunnen simpelweg niet gemaakt worden. Het is schijnbaar onmogelijk om de schrijfkop kleiner te maken dan dat deze nu al is. Oftewel de lijntjes kunnen niet smaller worden worden. Er zijn dus maar twee manieren om meer opslagruimte te krijgen: 1. Meer platters gebruiken, wat deze schijven al doen want ze zijn dikker dan "oude" 2,5" schijven en passen daardoor ook niet zomaar in elke behuizing. 2. Technieken als SMR gebruiken waarbij de lijntjes dus gedeeltelijk weer overschreven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor iedereen die niet wil lezen over de best practices met SMR hier een samenvatting van een aantal woorden:
- Voor slow storage is SMR prima. Media collecties, archieven, e.d. (ook met ZFS).
- Voor fast storage zet je een SSD in. Zoals software compilatie, NVR, virtualisatie e.d.

Maak een combinatie van beide en je bent koning. Naast natuurlijk je backup. Aangezien je fast storage spullenboel lang niet zo omvangrijk voldoet een relatief kleine SSD prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:22:
Voor iedereen die niet wil lezen over de best practices met SMR hier een samenvatting van een aantal woorden:
- Voor slow storage is SMR prima. Media collecties, archieven, e.d. (ook met ZFS).
- Voor fast storage zet je een SSD in. Zoals software compilatie, NVR, virtualisatie e.d.

Maak een combinatie van beide en je bent koning. Naast natuurlijk je backup. Aangezien je fast storage spullenboel lang niet zo omvangrijk voldoet een relatief kleine SSD prima.
En leessnelheid voor bijv plex? Dat moet kunnen met smr lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Space21 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:01:
[...]

En leessnelheid voor bijv plex? Dat moet kunnen met smr lijkt me
Klopt, maar niet tegelijk iets schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hoe kan je eigenlijk achterhalen hoeveel % van de tijd je SSD daadwerkelijk idle was, op Ubuntu Server?

Ik vermoed namelijk dat mijn SSD helemaal niet het gros van de tijd idle is.

En dan is een Intel 660p of 760p ineens geen logische keuze meer. Volgens de laatste test van Tweakers/Hardware.info zijn er een boel SSDs die een stukje zuiniger zijn wanneer ze actief zijn. Bijvoorbeeld de WD Blue SN550 lijkt me dan juist beter passen bij een zuinige server.

reviews: Vijftig NVMe-ssd's - Groter, sneller, goedkoper

Enkele voorbeelden waarom ik denk dat mijn SSD vaker actief is dan idle:
1) Wordt gebruikt als media server en bijv torrents seeden om het eerlijk te houden (ik heb in Transmission de cache (RAM) wel op 3GB ingesteld, maar dat is natuurlijk alleen tijdens downloaden in gebruik).
2) Adguard Home is de DNS server voor al mijn apparaten, via Wireguard VPN ook buitenshuis.
3) Unifi Wifi Controller.
4) Firefox Sync Server, oftewel alle devices syncen browser history etc via de server naar andere devices (telefoon naar laptop bijvoorbeeld, maar ook naar de server zelf want daar zit ik ook weleens achter).

Een map op mijn SSD (die ook als OS/systeemschijf dient) bevind zich in de MergerFS pool, voor Tiered Caching. Oftewel nieuwe (= ook gewijzigde) bestanden worden standaard naar de SSD geschreven, ipv direct naar de harde schijven in de pool.
Een nachtelijke actie zorgt ervoor dat oude bestanden (>30 dagen niet geopend) en reeds bekeken media naar de HDD-only pool gaan.

[ Voor 61% gewijzigd door Jazco2nd op 25-11-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind NVMe SSD's overkill voor gewone thuisservers. Die extra bandbreedte heeft altijd een prijs terwijl het de vraag is of je echt iets mee wint, omdat bijvoorbeeld het netwerk vele malen trager is. Een SATA SSD kan veel zuiniger zijn, hoewel veel leveranciers er tegenwoordig minder moeite voor lijken te doen in de laatste generaties. Een Samsung 840 of 850 bijvoorbeeld was serieus zuinig.

Bij een laag gebruik kan ook een NVMe wel zuinig zijn. Maar als je 1000 keer per minuut aan het loggen bent (waarom?!) of videostreams van camera's wegschrijft moet je niet verwachten dat het gebruik laag zal zijn met een NVMe. De SSD moet de tijd en dus de gelegenheid krijgen in de slaapstand te gaan. Dat is de latency. Een lange latency is prima onder een lage belasting, maar niet prima bij een te hoge belasting.

Zelf gebruik ik vooral SATA SSD's. Met name Samsung EVO/QVO.

Er zijn SATA SSD's met laag verbruik. Voldoende voor opslag van streams en dergelijke, maar niet aan de top van het spectrum qua doorvoer. Maar zoals gezegd: doet dat er wel toe? SATA doorvoer is sowieso beperkt. Dat soort dingen zijn vooral van belang bij (database-)servers met veel users waardoor queues kunnen ontstaan. Daar komen NVMe's tot hun recht, maar ik denk niet dat er thuis veel van dergelijke servers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Snelheid zal me inderdaad een worst wezen.
Maar dat SATA ssds zuiniger kunnen zijn maakt toch niet meer uit nu de genoemde NVME SSDs (WD SN550, Intel 760p) juist zuiniger zijn, zowel in idle én actieve toestand dan een 1TB Samsung 840 EVO :?

En het eerste punt wat ik eigenlijk ter discussie stel is dat voor het bouwen van een zuinige server, het advies nu is om van idle SSD verbruik uit te gaan. Echter de 4 voorbeelden die ik noem zorgen ervoor dat je SSD vaker actief zal zijn.

Mijn 2e punt is dat de hier aangeraden Intel 660p/760p dan onderdoet voor de WD SN550)..

Maar misschien zie ik beide verkeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 25-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:22:

Yup. Zo zet ik het ook in in mijn server.

Meerdere 5TB Seagates, onder andere in gebruik voor de "My documents" shares van mijn gebruikers, films en series en als backup-bestemming.

nVME SSD als bootdisk en waar mijn VM's actief zijn. Backup van deze partities en VM's dan weer naar een 5TB Seagate toe, en belangrijke data (userdata, mail) nog een keer extra naar een externe USB schijf.

In mijn situatie heb ik ook nog mijn oude server her-ingericht als "cold storage" bak, die wordt iedere woensdag automatisch opgestart en trekt nog een keer een backup van alle data van mijn nieuwe server, waarna hij weer uit gaat. (Ik heb in mijn oude server ook nog 10TB aan storage zitten, maar dit waren oude 2TB 3,5" schijven, dus die heb ik niet meegenomen naar mijn nieuwe server)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd

WD heeft inderdaad zuinige SSD's.

Een manier is het voorkomen dat bepaalde applicatie onnodig diskactiviteit vertoont. Gebruik eventueel een memorydisk als het niet anders kan. Dat doe ik met een temp directory.

Applicaties van tegenwoordig worden soms achteloos en onzorgvuldig ontworpen. De programmeurs houden te weinig rekening met de systeembelasting. Ze hebben de tijd niet meegemaakt dat er geen overvloedig geheugen was en geen overvloedige rekenkracht. Ik heb code geschreven die miljoenen keren per dag uitgevoerd wordt. Zo leer je wel zuinig om te gaan met resources en ook hoe je moet optimaliseren op micro/nano niveau.
In de vorige eeuw, toen er nog geen disk caching was, bufferden programma's schrijfacties. Want de disks waren ontzettend traag en het was blocking. Dat zouden ze maar weer eens moeten toepassen voor onbelangrijke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:58:
@Jazco2nd

WD heeft inderdaad zuinige SSD's.

Een manier is het voorkomen dat bepaalde applicatie onnodig diskactiviteit vertoont. Gebruik eventueel een memorydisk als het niet anders kan. Dat doe ik met een temp directory.

Applicaties van tegenwoordig worden soms achteloos en onzorgvuldig ontworpen. De programmeurs houden te weinig rekening met de systeembelasting. Ze hebben de tijd niet meegemaakt dat er geen overvloedig geheugen was en geen overvloedige rekenkracht. Ik heb code geschreven die miljoenen keren per dag uitgevoerd wordt. Zo leer je wel zuinig om te gaan met resources en ook hoe je moet optimaliseren op micro/nano niveau.
In de vorige eeuw, toen er nog geen disk caching was, bufferden programma's schrijfacties. Want de disks waren ontzettend traag en het was blocking. Dat zouden ze maar weer eens moeten toepassen voor onbelangrijke data.
Ja dat geloof ik meteen.
Voor Unifi Controller is een ramdisk volgens mij wel in te regelen.. voor Firefox Sync volgens mij niet. Beide draaien in Docker. AdGuard Home (bare, buiten Docker om) weet ik niet.

Hier ff door de power consumption metingen gedoken en vergeleken. Beetje lastig maar de Intel 660p is idle zuiniger dan de WD SN550. Deze laatste is volgens mij bij activiteit wel zuiniger en daardoor in deze testen meer efficiënt.

https://www.tomshardware....w-best-dramless-ssd-yet/2

https://www.tomshardware....660p-qlc-nvme,5719-2.html

De efficiency verschillen zijn niet mega. Idle verschillen wel. Blijft een lastige keuze dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Space21/@Wennekes, vziw de grootste 2,5" CMR schijf die nog wordt gemaakt is 1TB, de Toshiba L200 9,5mm (HDWJ110UZSVA), maar is ook niet veel goedkoper dan SSD.
(Seagate(?) maakt nog wel dure 2,4TB 10K RPM schijven, maar die zijn duur, en daarnaast ook duur).

Grootste 2,5" CMR schijven waren 3TB, maar die worden dus niet meer gemaakt, en zijn daarom nauwelijks te vinden en duur (€150 ofzo tweedehands ebay).
Dat waren de Toshiba MQ03ABB300, WD Blue WD30NPVX/WD30NPRZ.

2TB zelfde verhaal dus, maar die kom je nog wat vaker tegen, ook nieuw (maar nog steeds te duur).
Toshiba MQ01ABB200/MQ03ABB200, WD WD20NPVZ/WD20NPVX/WD20NPVT,
Samsung HN-M201RAD, Seagate ST2000LM003/4/5/6.

Ik vind dit trouwens wel een handige bron om te kijken of iets SMR of CMR is.
Vaak kan je t ook wel aan de cache zien; 8MB is CMR, 128MB is SMR, vlgs mij.

[ Voor 8% gewijzigd door N8w8 op 26-11-2020 16:30 ]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:54

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:10:
[...]

Klopt, maar niet tegelijk iets schrijven.
Ik heb momenteel 6 SMR schijven (4x2TB en 2x5TB) in mirror, ik gebruik ze voor cold storage. Ze zijn niet snel maar voor trage storage top. Ik gebruik een nvme als bootdisk en tevens draai ik containers op diezelde bootdisk. Data store voor die containers is de cold storage (ZFS), geen issues mee tot op heden.

Qua activiteiten houd ik er rekening mee dat als er gelezen word dat er niet ook (net zoveel of meer) geschreven wordt en vise versa.

[ Voor 12% gewijzigd door WeaZuL op 26-11-2020 08:12 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hebben jullie het nu over de volgende schijf? (STGX5000400)
https://www.amazon.nl/Sea...e-Exclusive/dp/B07VS8QCXC
of over deze? (STEA5000402)
pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart

Het verschil is toch weer €10,-

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 12:33

n0ss

⭐⭐⭐

Zien jullie nog veel voordeel om een thuisserver nu aan te schaffen ivm Black Friday?
Ik ben me nog aan het inlezen in dit topic en moet nog het e.e.a uitzoeken maar mocht Black Friday veel geld besparen zou ik me even moeten haasten, als dat het geval is zal ik hier mijn wensenlijst even posten en wat ik zelf al gevonden hebt.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:46
Heb al jaren SMR drives in een synology en voor een dagelijkse backup is schrijven goed zat. Lezen heb je geen last van bij SMR.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.