Ah top! Ik wil hem ook zo neer gaan zetten! Top! Thx!flowergirl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:01:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je hier wat aan?
Heb jij er meer dan 2 drives in gekregen?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
2 * 2,5"hdd 5 TB
1 * ssd 1 TB
Er is wel voldoende ruimte (ik heb de voeding/adapter buiten de kast, zie foto 3, heb ik hem er even bijgelegd) maar het bevestigen van meer dan 2 disken is wel lastig / moet je zelf wat handigheid in stoppen. Ik kan er nog wel een hdd extra in kwijt als het moet.
[ Voor 7% gewijzigd door flowergirl op 06-11-2020 13:01 ]
# | Category | Product |
1 | Moederborden | Asus AT5NM10-I |
2 | Interne harde schijven | WD Green SATA 3 Gb/s WD10EARS, 1TB |
1 | Interne harde schijven | WD Green WD30EZRSDTL, 3TB |
1 | Controllers | Promise FastTrak SATA 300 TX4 |
1 | Behuizingen | Chenbro ES34169-4T120 |
1 | Casemodding | Risercard |
2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G |
1 | Optische drives | Sony NEC Optiarc AD-7700S |
Bekijk collectie Importeer producten |
Het liefst zou ik de behuizing willen behouden omdat ik het een hele fijne vind. Vooral qua harddisken super handig natuurlijk. Al heb ik maar een enkele keer problemen gehad. Eerst had ik software RAID 1 met twee disks en een derde disk als hotstandby. Totaal 3 disks er in dus, nu is dat twee. De 1 TB HDD is extern voor (rsnapshot) backups.
Verder draait de server het standaard gebeuren mbt usenet gerelateerde python tooling. Een java based wiki (die is best zwaar voor de huidige setup). Wat backup tooling ed. En gebruik ik het veel als thuislab. Ik wil al deze services in Docker containers onderbrengen, daar ben ik langzaam mee bezig. Dat maakt het verhuizen straks ook eenvoudiger.
Qua behuizing zou ik eventueel de voeding (120w) willen vervangen voor een zuinigere. De nieuwe mini-ITX mobo bij voorkeur met twee NIC's zodat ik ook iets in de richting van PFsense/OPNsense kan draaien. De storage backplane heeft wel een max van 3 GB/s. Omdat de huidige mobo gelimiteert is in het aantal sata poorten heb ik de Promise controler erbij gekocht. De harddisks mogen ook wel een keer vervangen worden. WD Green ben ik wel erg over te spreken.
Zoals gezegd ben ik nog maar aan het rondkijken maar ik kan wel wat tips gebruiken mbt behoud van de behuizing, indien mogelijk, vervangen van de voeding en backplane. Maar primaire zoek ik wat advies qua mobo.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Zo ja, dan zijn de volgende punten van belang:
• mini-ITX is doorgaans minder zuinig voor desktop processoren (Pentium/i3) dan micro-ATX
• 3.5" hard disks verbruiken veel meer dan 2.5" disks, dus gebruik beter 2.5" disks
• 3.5" hard disks kan je gebruiken voor backup via USB (externe behuizing of Quickport), energiezuinig doordat de disk (eigenlijk: de adapter) alleen tijdens gebruik aan hoeft.
• een 19V of 12V + PicoPSU voeding is zuinig, ATX is dan niet onder 40W. Bij een 10W systeem kan het verbruik oplopen tot 20W.
• BSD heeft relatief weinig ondersteuning voor power saving modes, beter is een Linux of Windows als primair besturingssysteem.
• consolidatie (d.w.z. geen VM's) is het zuinigst
• Een extra netwerkkaart met Intel I210 of I211 netwerkchip is meestal zuiniger dan een bord met 2 on board aansluitingen. Intel is waarschijnlijk zuiniger.
• Externe SATA controllers kosten extra energie, beter is de aansluitingen op het moederbord te gebruiken
• Software is ook een belangrijke verbruiksveroorzaker, simpelweg door clockcycles te verspillen. Bijvoorbeeld efficienter is waarschijnlijk een php gebaseerde wiki.
Wat betreft de backplane: bedenk hoe vaak je hard disks wisselt en of het wel echt nuttig is. Sommige backplanes hebben extra electronica wat het verbruik weer wat meer belast.
mini-ITX heeft (vooralsnog) de volgende problemen:
• stuk minder zuinig of minder krachtig
• meestal geen Intel netwerkchip
Zuinigste en redelijk krachtig (~4,3W) is een D3643-H systeem met extra netwerkkaart en PicoPSU+zuinige 12V adapter. Zie topic start en gepinde posts.
Er is nog geen 10th(+) gen bord bekend die dit haalt, en die wordt pas in 2022 verwacht van Kontron, ontwikkeld door voormalige Fujitsu engineers. 10th gen van ASRock verdubbelt (appels met appels vergeleken) ongeveer het basisverbruik voor zover we metingen hebben gezien.
Elke Watt kost per jaar ongeveer 2 euro aan energiekosten. Als je bijvoorbeeld van 30W naar 5W zou gaan bespaar je over 5 jaar tijd 5 * 25 * € 2 = € 250. Je verdient er dus niet een compleet systeem mee terug, maar als je oude systeem aan vervanging toe is, is het uiteraard wel mooi meegenomen.
Ik had de TS al doorgelezen maar zal de specifieke punten die je aangeeft doornemen (oa pinnned posts ed). De Asrock Deskmini 310 lijkt me ook wel wat maar uitbreiden naar twee NIC's is wat lastiger. Misschien met een USB NIC maar weet niet hoe zuinig dat is. En ik zou het liefst 2 SSD (raid1) voor OS en 2 HDD (raid1) hebben. De D3643-H en PicoPSU zal ik verder induiken.
De huidige server draait overigens Debian Stretch.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Vanwaar RAID? Mag de server absoluut niet down gaan? Backups zijn aan te raden als de data bewaard moet worden. Disks voor backup hoeven niet altijd mee te draaien en kosten daarmee geen energie. RAID op zich voegt niet veel toe. Het veroorzaak wel een bepaalde mate van schijnveiligheid, complexiteit en instabiliteit. Bij mirroring valt het stabiliteitsprobleem wel mee, maar het beschermt niet tegen "softe" fouten, zoals fouten door het besturingssysteem of door de operator. De kans op hardware problemen is klein. Risicomanagement zegt dat het risico bij een thuisserver niet hoeft te worden gemitigeerd. Immers, je bent zelf de gebruiker, jouw uren hebben geen prijs en de data is meestal niet time-critical en kostbaar, zoals een order-database dat wel is.
Als je vier disks laat draaien kost dat veel energie. Ik gebruik zelf in mijn eigen servers geen RAID, maar ik maak wel backups.
Debian is een van de zuinigste Linux distributies. Het is aan te raden een SSD te gebruiken voor het besturingssysteem en een data disk voor data. SSD's hebben geen bewegende delen en ze kunnen in een diepe slaapstand worden gezet (<50mA). Meestal raad ik een Samsung 860 EVO of QVO aan, of als je die nog hebt liggen een Samsing 840/850 EVO, die zijn nog zuiniger. Als je bijvoorbeeld download naar een SSD en na x aantal uur de data naar de disk schrijft, kan de disk het grootste deel van de tijd in spin down stand staan.
Ik ken geen echt zuinig mini-ITX moederbord. Deskmini is mini-STX en wel zuinig, maar het heeft geen normale PCIe slots. Ik heb een USB Gbit adapter, maar dat is lang niet zo zuinig als een PCIe kaart. Een aantal jaren terug heb ik het ook gebruikt met een zuinige laptop (met een AMD processor) als gateway. Dat leverde ook problemen op met stabiliteit en onder BSD met drivers. Het vervangende systeem is een D3643-H met een insteekkaart. Die verbruikt minder en is véél sneller met een Pentium G5400.
Een jaar of 10 terug was mini-ITX nog redelijk kaal uitgevoerd en gericht op zuinigheid, maar tegenwoordig worden ze gemaakt als feature-packed moederborden. Veel features op borden van merken als ASRock verbruiken typisch meer. Vooral als ze ook voor gamers ontworpen zijn. Je kan wel WiFi en Buetooth eruit halen, maar dat maakt het nog niet zo competitief als bijvoorbeeld een Deskmini.
Ik zie dat Tomshardware sinds juli ook voedingen test op efficientie bij 2%/10W belasting.
Want dat is een nieuwe "CEC Computers Standard" zeggen ze.
Intel houdt ook n lijstje bij van voedingen die daaraan voldoen.
Zie hier, en dan de bovenste "Power Supply Selector Spread Sheet".
Wellicht leuke voedingen uit die lijst (efficientie % bij output W):
77% bij 15W: Corsair RM750, €108
76% bij 13W: Corsair RM650, €94
63% bij 10W: Be Quiet E11-650W, €109
Omdat ze (ietsje) goedkoper zijn, hier ook nog n paar die Tomshardware getest heeft:
63% bij 13W: Corsair CX650, €82 (bron) (maar meerprijs voor RM650 verdien je terug in 2 jaar 24/7)
62% bij 11W: Be Quiet Straight Power 11 550, €98 (bron)
61% bij 10W: Fractal Design Ion SFX 500, €93 (bron) (meerprijs voor E11-650W verdien je terug in 16 jaar)
Ik heb ze allemaal al bekeken; er zitten iig geen efficientere bij, hooguit gelijkwaardig (en duurder).
De >1000W voedingen, waarbij 2% dus >20W is, heb ik wel genegeerd. En ATX12VO.
NB, deze tests zijn allemaal op 115V (want die eis is ook Amerikaans).
Maar ik dacht dat efficientie op 230V altijd beter was?
[ Voor 17% gewijzigd door N8w8 op 07-11-2020 18:45 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat ligt aan het ontwerp (met name de spanningsregulator). En in theorie kunnen ze het "opvijzelen" alleen doen op 110V. De CEC is de Californian Energy Commission, een vooruitstrevend instituut. Department of Energy (DOE) regels zijn door een van Trump's klimaatontkenners waar hij kon afgebroken, daardoor is de CEC als grootste staat in de VS leidend, maar niets verplicht fabrikanten dat ook te doen in andere regio's in de wereld. Bij auto's werden bijvoorbeeld compliance cars gemaakt alleen voor Californië zoals een elektrische Toyota Rav4. De CoC (Code of Conduct) regels in de EU zijn niet de nieuwe standaard geworden. Als ze nu die kosten voor lobbyisten eens zouden steken in productinnovatie...N8w8 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 06:26:
Maar ik dacht dat efficientie op 230V altijd beter was?
Het is goed dat er op 10% getest wordt. Het is slecht dat er alleen rekening is gehouden met Noord-Amerikanen. Als tester zou ik ook gewoon op 230V testen en ook per spanning op lagere belastingen. Dan wordt duidelijk wat de fabrikanten doen. Maar dan gaan de voedingfabrikanten (onterecht) klagen bij de tester.
Je hebt als zuinige server bouwer veel meer aan testwaarden per spanning. Dan kun je zelf kijken naar je eigen verdeling over de 3 spanningen. Als je bijvoorbeeld weinig 12V belasting (processor) hebt en veel op 5V (2.5" hard disks), dan is mogelijk 5V van groter belang dan 12V.
Een alternatief is testen zoals wij doen, met een standaard configuratie aan de stekker, waardoor alle aspecten worden meegenomen en de meting real world is in plaats van een labtest. Nadeel is dat het niet heel nauwkeurig is, maar ik denk dat het wel voldoende nauwkeurig is als een goede meter is gebruikt.
Huidige situatie
Draai momenteel nog Hass.io (met: Home Assistant, Unifi, MQTT broker) op mijn Pi 3B in de meterkast.
Doel
Ik wil toch meer met een eigen servertje gaan doen, bijvoorbeeld mijn huidige setup om klussen naar Docker of K3S incl een GitHub actions runner voor automatische deployments en evt wat ander build-werk.
Hoeft daarom geen bakbeest te zijn, maar het moet toch wel een beetje toekomstbestendig zijn (liever nu iets meer investeren in een i3 dan voor een Pentium, wellicht ook een beetje vooroordeel). Ben altijd wel fan van "nieuwe dingen", dus heb daarom mijn zinnen gezet op de i3-10100, aangezien een i3-9100 met Fujitsu bord momenteel ook wat duurder uitpakt. Ik gok er daarbij een beetje op dat de issues met de Intel drivers opgelost gaan worden en hij misschien zelfs wel verrassend zuinig uit zou kunnen vallen
Voorlopig lijstje
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-10100 Boxed | € 111,49 | € 111,49 |
1 | Moederborden | ASRock B460M-ITX/ac | € 96,46 | € 96,46 |
1 | Behuizingen | Chieftec CI-01B-OP | € 47,80 | € 47,80 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 110 | € 41,03 | € 41,03 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 9,75 | € 9,75 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 114,90 | € 114,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 498,38 |
- 3 behuizingen? Klopt, ben er nog niet helemaal uit welke ik wil
- Geheugen heb ik nog liggen, na upgrade van geheugen in mijn game PC. Lijkt me voor wat ik wil voorlopig nog wel voldoende.
- Leicke adapters zijn momenteel lastig te krijgen...hopen dat ze weer ergens op voorraad komen
Zag voor de i3-10100 meerdere keren dit moederbord voorbij komen met redelijke resultaten, geeft ook direct de mogelijkheid voor een compacte behuizing die ik makkelijk kwijt kan in de meterkast.
Zit ik zo een beetje op het juiste spoor?
[ Voor 6% gewijzigd door MiNi1993_NL op 07-11-2020 13:29 . Reden: Kleine finetuning van situatie en wensenlijstje ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een i3-9100 kost evenveel als de i3-10100. Een D3642-B met i3-9100 zijn dus 40 euro duurder dan de keuze die je nu hebt.
Het meest geschikte geheugen is standaard JEDEC DDR4-2666 geheugen i.p.v. XMP, overclocking of gaming geheugen. Jouw specifieke geheugen is bedoeld voor overclocking, dat kan in theorie een probleem veroorzaken, maar het kan ook gewoon werken mits de JEDEC instellingen goed afgestemd zijn.
De Leicke 120W 10A wordt nog aangeboden door Leicke Nederland via bol.com voor 32 euro. De Leicke 120W 10A (NT3015) kun je ook bestellen via amazon.de, maar de verzendkosten zijn nogal hoog. Je kunt eventueel ook kijken naar een 90W adapter voor 25 euro van Leicke op amazon.nl. Maar dan moet het systeem niet te lang maximaal draaien. 150W is ook een mogelijkheid, maar ik weet niet hoe efficient die is bij lage belasting. De bestelpagina van Leicke op amazon.de is een rommeltje trouwens, er klopt niet veel van.
Ik heb zelf een Pico 160XT + Leicke 156 Watt in gebruik in mijn build: GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"mrmrmr schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
@MiNi1993_NL Een Fujitsu D3644 kost normaal 150 euro. Het is veruit het goedkoopste ECC C426 bord. Een alternatief is D3642-B (ongeveer 135 euro), die is grotendeels gelijk maar heeft geen ECC ondersteuning.
Een i3-9100 kost evenveel als de i3-10100. Een D3642-B met i3-9100 zijn dus 40 euro duurder dan de keuze die je nu hebt.
Het meest geschikte geheugen is standaard JEDEC DDR4-2666 geheugen i.p.v. XMP, overclocking of gaming geheugen. Jouw specifieke geheugen is bedoeld voor overclocking, dat kan in theorie een probleem veroorzaken, maar het kan ook gewoon werken mits de JEDEC instellingen goed afgestemd zijn.
De Leicke 120W 10A wordt nog aangeboden door Leicke Nederland via bol.com voor 32 euro. De Leicke 120W 10A (NT3015) kun je ook bestellen via amazon.de, maar de verzendkosten zijn nogal hoog. Je kunt eventueel ook kijken naar een 90W adapter voor 25 euro van Leicke op amazon.nl. Maar dan moet het systeem niet te lang maximaal draaien. 150W is ook een mogelijkheid, maar ik weet niet hoe efficient die is bij lage belasting. De bestelpagina van Leicke op amazon.de is een rommeltje trouwens, er klopt niet veel van.
Het e.e.a is misschien een watt minder zuinig dan een Pico 90 Watt + Leicke 120 Watt schat ik zo in, gezien mijn systeem eigenschappen en gebruik.
Aannames zijn fataal.
Zat inderdaad ook te denken over ECC, vraag mij alleen af of ik dit echt nodig ga hebben. Anderzijds, heb ik een keer shit...dan trek ik m'n haren uit m'n kop als een memory issue de oorzaak was... ECC memory maakt het dan wel weer 70 euro duurder als ik er ook meteen 16GB in druk (wat ik eigenlijk wel zou doen als ik nu tóch nieuw geheugen aanschaf). De weg open houden om evt later nog over te stappen op ECC memory, door nu alvast voor 9100+ D3644 te gaan, is anderzijds ook nog wel het overwegen waard.mrmrmr schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
@MiNi1993_NL Een Fujitsu D3644 kost normaal 150 euro. Het is veruit het goedkoopste ECC C426 bord. Een alternatief is D3642-B (ongeveer 135 euro), die is grotendeels gelijk maar heeft geen ECC ondersteuning.
Je slaat wel vrij snel de weg van de 9100 in, is dat puur vanwege de ECC ondersteuning of zijn er nog meer zaken waarmee je me over zou kunnen halen?

Ah thanks! Die had ik over het hoofd gezien.De Leicke 120W 10A wordt nog aangeboden door Leicke Nederland via bol.com voor 32 euro. De Leicke 120W 10A (NT3015) kun je ook bestellen via amazon.de, maar de verzendkosten zijn nogal hoog. Je kunt eventueel ook kijken naar een 90W adapter voor 25 euro van Leicke op amazon.nl. Maar dan moet het systeem niet te lang maximaal draaien. 150W is ook een mogelijkheid, maar ik weet niet hoe efficient die is bij lage belasting. De bestelpagina van Leicke op amazon.de is een rommeltje trouwens, er klopt niet veel van.
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 111,05 | € 111,05 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3644-B | € 152,50 | € 152,50 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS8266 | € 26,07 | € 26,07 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C) | € 48,54 | € 48,54 |
Totaal | € 338,16 |
Dit is ICM 2 geschuckte drives van amazon van 2,5 en 2 oude WD red 3,5 3TB schijven die ik nog had.
Met de schijven in spindown kom ik op 6W uit in idle onder w10.
Ik heb de CPU niet passief maar de stock cooler gemonteerd. Dit laat de kast en locatie icm toekomstige schijven niet echt toe.
Dit is Pico 160XT met 120w leicke.
In de toekomst gaan de 3,5 eruit voor meer 2,5 schijven.
Ik wacht ff op de blackfriday en kerst deals.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het gaat mij puur om de zuinigheid van het moederbord en dat komt vooralsnog met een 9th gen processor.MiNi1993_NL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:54:
Je slaat wel vrij snel de weg van de 9100 in, is dat puur vanwege de ECC ondersteuning of zijn er nog meer zaken waarmee je me over zou kunnen halen?
De D3642-B is wat betreft zuinigheid net zo goed als de D3644-B.
Ik gebruik ECC zelf helemaal niet in mijn eigen apparatuur. Ik heb Fujitsu borden die ECC kunnen ondersteunen gecombineerd met non-ECC geheugen. Destijds was het te duur om voor ECC modulen te kiezen (nu niet meer). De data waar ik mee werk is niet zo belangrijk dat er absoluut geen fout in mag staan. De meeste fouten ontstaan door software en gebruikersfouten. Excel bijvoorbeeld heeft meer dan eens mijn spreadsheets vernaggeld, zelfde geldt voor de editor waar ik mee werk. Als je een financiele instelling of midden-of-grootbedrijf bent wil je absoluut wel ECC.
Wat dacht je van de Pentium Gold 5400? Ook stukje zuiniger! En goedkoper!Torched schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:01:
Heb nu zelf hier mijn setup van
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 111,05 € 111,05 1 Moederborden Fujitsu D3644-B € 152,50 € 152,50 1 Geheugen intern Crucial CT8G4DFS8266 € 26,07 € 26,07 1 Solid state drives WD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C) € 48,54 € 48,54
Totaal € 338,16
Dit is ICM 2 geschuckte drives van amazon van 2,5 en 2 oude WD red 3,5 3TB schijven die ik nog had.
Met de schijven in spindown kom ik op 6W uit in idle onder w10.
Ik heb de CPU niet passief maar de stock cooler gemonteerd. Dit laat de kast en locatie icm toekomstige schijven niet echt toe.
Dit is Pico 160XT met 120w leicke.
In de toekomst gaan de 3,5 eruit voor meer 2,5 schijven.
Ik wacht ff op de blackfriday en kerst deals.
Gewoon een tweedehandse i3 8100 nemen. Staan er paar op V&A.Space21 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:31:
[...]
Wat dacht je van de Pentium Gold 5400? Ook stukje zuiniger! En goedkoper!
Zelfde prijs dan inderdaad. Maar die 5400 is zuiniger denk ik @mrmrmr ?GioStyle schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:09:
[...]
Gewoon een tweedehandse i3 8100 nemen. Staan er paar op V&A.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het voordeel is vooral dat het maximale energieverbruik binnen de perken blijft, waardoor je met een kleinezuinige voeding kan werken, bijvoorbeeld de PicoPSU-80/60 kit. Er zijn diverse tests van het idle verbruik van de processor via de 12V voeding van hardware.info en van c't waaruit je zou kunnen afleiden dat een i3-8100/i3-9100 zuiniger is dan een G5400.Space21 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:28:
Zelfde prijs dan inderdaad. Maar die 5400 is zuiniger denk ik @mrmrmr ?
Maar in de praktijk zie ik dat verschil niet in de meetwaarden onder de gepinde posts. Met minder cores zou je verwachten dat het minimum verbruik lager is, maar dat is ook niet te zien. Ik denk zelf dat verschillen bij de tests van hardware.info meer te wijten is aan Windows dan aan de processor.
Ik heb zelf alleen dual core processoren (4 threads), gewoon omdat het ruim voldoende is. Ik heb zelf geen directe vergelijking gedaan. Misschien wel aardig als iemand dat zou kunnen meten. Bijvoorbeeld onder Debian, om de invloed van Windows uit te schakelen. Het zou wel kunnen dat Windows betere ondersteuning heeft voor de nieuwere features omdat Intel's patches niet altijd snel worden doorgevoerd in de Linux kernel. Het is ook zo dat onder Debian de frequentie aansturing deels wordt gedaan door de processor zelf en dat Windows dat zelf regelt. Misschien heeft dat ook invloed op de metingen.
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 07-11-2020 17:07 ]
Hier zie je dat die genoemde Corsair RM750, inderdaad efficienter is op 230V dan op 115V.
En bij 5W 66% efficient is, voor zo'n dikke ATX is dat best goed.
De PSUs komen nu even mn neus uit dus ga even niet verder kijken, maar dat TweakPC ook op 5W test is iig goed om te weten.
@mrmrmr
Ja, zo interpreteerde ik het ook. Maar dat zijn de cijfers van RM650Als ik het goed begrijp wordt in de grafiek weergegeven met Verlustleistung het verlies in vermogen. 5W + 2,81W = 7,81W aan de stekker. De efficientië is dan 64%.
Doe je dat op dezelfde manier bij RM750 (kleinere grafiekje vlak daaronder), kom je op 66%.
[ Voor 26% gewijzigd door N8w8 op 07-11-2020 23:39 ]
Volgens mijn Cresta meter heb ik bij idle (0.3 load) 22 watt @ 0.71 power factor.Welke voeding heb je nu? Kun je aangeven wat het verbruik is van het systeem?
De voeding is de standaard voeding die bij de Chenbro ES34169-4T120 zit, geen echte info zonder de case open te maken behalve "120W Open Frame"
Geen downtime vind ik erg prettig eerlijk gezegd. Misschien is het een oud sysadmin dingetje. Ik heb geen slechte ervaringen met Linux software RAID. Al heb je zeker een punt. De setup draait zoals gezegd zo'n 10 jaar zonder echte problemen behalve 1 disk fail. Qua backup gebruik ik een externe 1.5 TB disk met rsnapshot die 3 maanden terug gaat. Rsnapshot ben ik wel erg fan van overigens.Vanwaar RAID? Mag de server absoluut niet down gaan? Backups zijn aan te raden als de data bewaard moet worden. Disks voor backup hoeven niet altijd mee te draaien en kosten daarmee geen energie. RAID op zich voegt niet veel toe.
Ik ben wel benieuwd hoeveel meer energie het zou verbruiken. Een goede middenweg voor mij zou 2 SSD's zijn in RAID 1 voor OS en dan maar 1 HDD voor data.
Zou ook wel voorkeur hebben voor PCIe, geeft ook wat meer opties dan een USB NIC. Zeker een Intel kaart.Ik ken geen echt zuinig mini-ITX moederbord. Deskmini is mini-STX en wel zuinig, maar het heeft geen normale PCIe slots. Ik heb een USB Gbit adapter, maar dat is lang niet zo zuinig als een PCIe kaart.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
TweakPC heeft inderdaad resultaten op 5W, goed om te weten! Ze zouden ook eens PicoPSU moeten testen ter vergelijking.
Als ik het goed begrijp wordt in de grafiek weergegeven met Verlustleistung het verlies in vermogen. 5W + 2,81W = 7,81W aan de stekker. De efficientië is dan 64%.
Cruciaal is hoe de belasting is verdeeld* over 12V, 5V en 3.3V en -12V in de test. Op 12V kun je veel makkelijker een hoge efficientie halen dan op 5V of 3.3V. 5VSB (SB=standby) en -12V is voor ons doel niet van belang.
PicoPSU is zowel qua prijs als zuinigheid beter dan dergelijke dure ATX voedingen. De zuinigheid van veel ATX voedingen is getest op 22,5W door hardware.info en op dat punt is er al 3% verschil in efficientiepercentagepunten in het voordeel van PicoPSU-80 en PicoPSU-90. Dat verschil neemt doorgaans toe naarmate de belasting lager wordt.
* Dabei greifen wir auf eine Lastverteilung zurück, die einer tatsächlichen Belastung eines PC im Idle-Betrieb entspricht.
Ik heb nog niet terug gevonden wat dat precies inhoudt. Hardware.info doet iets soortgelijks, maar aangezien de verdelingen zullen verschillen, zullen ook de resultaten verschillen.
@Graham Misschien zie je op de adapter een zuinigheidscategorie staan, zoals "IV" of "V". Als het ouder is dan 10 jaar is de adapter misschien niet zo zuinig. Open frame wil zeggen dat het niet de gebruikelijke gesloten plastic verpakking heeft van de desktop adapters, maar meestal een rooster als deksel. Het zegt weinig over de efficiëntie.
1 | Processors | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 161,01 | € 161,01 |
1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 71,93 | € 71,93 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 91,50 | € 91,50 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 33 | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16S-16GISB | € 51,- | € 51,- |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 250GB | € 70,- | € 70,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 445,44 |
De server draait Ubuntu 20.10 LTS, gnome en dergelijke zijn uitgeschakeld.
Op de allereerste plaats draait nog steeds Plex (niet virtueel), Transmission, Pihole en Couchpotato waarbij de laatste drie in Docker containers.
Ondertussen werden deze Docker containers toegevoegd:
- Jackett
- Home Assistant om o.a. de zonnepanelen, stroomverbruik en de temperatuur/vochtigheidsgraad in huis te monitoren.
- Portainer om de Docker containers te managen
- Transmission werd uitgebreid met OpenVPN
- Sabnzbd
- MariaDB voor Home Assistant
- Tautulli om de Plex server te monitoren
- Grafana
- Heimdall
- PhpMyAdmin om de diverse db's te queryen
- InfluxDB voor ntopng
Niet gevirtualiseerd draait tenslotte dit nog:
- Ntopng om het netwerk- en internetverkeer te monitoren (hier in België hebben we nog steeds een 750Gb limiet elke maand)
- BORG backup (draait elke nacht om backups te maken van de server
- Roon Core met diverse endpoints
Alles draaide min of meer goed. CPU verbruik is hoog als je simultaan Roon en Plex gebruikt. Vanaf twee films gelijkertijd afspelen, wordt het al wat lastiger en kan je Roon vergeten.
Gisteren vroegen de kinderen of ik een Minecraft server voor hun wilde installeren. Dit is ook gelukt en Minecraft server draait in een Docker container en kan ik deze wanneer nodig uitschakelen.
Echter nu komen de problemen. Gisteren bij het bekijken van een film in Plex op AppleTV (en de kids speelden op de server), begon deze laatste te haperen en kreeg ik streaming fouten. Via HTOP gekeken en de processor tikte regelmatig tot 94% aan. Muziek via Roon starten ging nog, maar af en toe gaven sommige endpoints dat de core onbereikbaar was.
Hoe dit op korte termijn op te lossen? Een zwaardere AMD processor? Het hoogst zonder grafische kaart is een Ryzen 5 3400G en krijg ik er 4 threads bij. Ofwel uitkijken naar een zwaardere Ryzen chip en een discrete GPU erbij?
Graag jullie advies.
Vooropgesteld dat ik Plex niet gebruik, maar ik vraag me al langer af waarom Plex-gebruikers altijd druk in de weer lijken met het transcoden van media.HomeLate schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:14:
Hoe dit op korte termijn op te lossen? Een zwaardere AMD processor? Het hoogst zonder grafische kaart is een Ryzen 5 3400G en krijg ik er 4 threads bij. Ofwel uitkijken naar een zwaardere Ryzen chip en een discrete GPU erbij?
Graag jullie advies.
In 2020 speelt alles zo ongeveer H.264 op gangbare profiles af. Waarom zou je dan moeten transcoden? Als het H.265 is en je dat niet kunt afspelen: waarom heb je H.265 media maar geen compatible player?
Als je dan toch moet encoden, zorg dan dat de hardware encoders van je CPU/GPU worden gebruikt. Voor Intel heb je Intel QuickSync. Daarmee kun je met een minimaal aantal CPU cycles H.264 encoderen - je CPU haalt er in ieder geval geen 95% mee, dus dat lijk je nu wellicht niet te gebruiken..
Telefoons doen wel x264, maar lang niet altijd mkv.
Bovendien moet je bijna altijd transcoden voor bijvoorbeeld ondertiteling.
Even niets...
V.w.b. mkv, h.264 kun je één-op-één kopiëren / transcoden van mkv naar mp4. In ffmpeg termen kun je de video codec / transcoder vletterlijk op copy zetten. Een (eigen) FHD video van een aantal uur kon ik op die manier dan ook binnen enkele seconden omzetten van mkv naar mp4. Dat zou dus geen (CPU) belasting mogen geven. Immers is het ook alleen een ander container formaat, maar de inhoud blijft bit voor bit hetzelfde.FireDrunk schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:41:
Was het maar zo makkelijk
Telefoons doen wel x264, maar lang niet altijd mkv.
Bovendien moet je bijna altijd transcoden voor bijvoorbeeld ondertiteling.
Overigens gebruik ik geen Plex, dus verder geen idee hoe slim die daar mee om gaat.
Bij mij speelt een Apple TV icm een app alles af wat ik aan spul op mijn server heb staan, geen transcoderen nodig. Dus waarom gaat Plex lopen transcoderen bij jou? Heb jij zulke vreemde formaten?HomeLate schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:14:
Echter nu komen de problemen. Gisteren bij het bekijken van een film in Plex op AppleTV (en de kids speelden op de server), begon deze laatste te haperen en kreeg ik streaming fouten. Via HTOP gekeken en de processor tikte regelmatig tot 94% aan. Muziek via Roon starten ging nog, maar af en toe gaven sommige endpoints dat de core onbereikbaar was.
Ik gebruik Infuse:
Met Infuse kun je bestanden op de Apple TV die worden bewaard op verschillende locaties, denk hierbij aan je NAS, Mac, PC, FTP, externe harde schijf (Time Capsule), server, etc. Daarnaast kunnen ook diensten als Plex Server, Kodi of Serviio gebruikt worden om bestanden af te spelen op de Apple TV.
Infuse koppelt bij mij aan mijn een Windows share, dus dat geeft feitelijk 0 load (behalve de bestandsoverdracht over het netwerk natuurlijk)...
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 08-11-2020 18:31 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Daar kan je de (refind/grub/linux) console op zetten, en heb je iig daarvoor geen IGP meer nodig.
Die kan je dan via zo'n header kabeltje en serieel-usb adapter, aan n laptop ofzo hangen, als je iets op de console moet doen.
Maar voor het geval er iets stuk gaat aan grub/refind, of je moet iets in de BIOS doen, wil je dan nog steeds wel n videokaart hebben liggen voor onderhoud.
Gedoe, maar dan kan je wel n veel snellere CPU zonder IGP gebruiken.
Die 3400G is "maar" 40% sneller (volgens cpubenchmark.net), dat is mss nu net genoeg.
Maar je wil mss ook wat groei ruimte hebben, anders moet je binnenkort opnieuw upgraden.
Weet ik niet hoor, alleen jijzelf kan dat natuurlijk inschatten.
Ik weet niks van docker of Minecraft, maar misschien kan je daarbij nog de prioriteiten tweaken.
Dat als de CPU te vol is, Minecraft geen CPU tijd krijgt.
Wat ik zo snel zie heeft Minecraft ook helemaal niet zoveel nodig?
Misschien gebruikt het gewoon wat het krijgen kan, maar werkt het met veel minder CPU tijd ook nog prima.
Of mss kan je die Minecraft server verplaatsen naar een gehuurde VPS.
Gedoe/kosten natuurlijk, maar dat is iig wel een zeer korte termijn oplossing.
Sommige kan je ook per uur betalen, als ie uit staat betaal je dan alleen n beetje opslagruimte.
Bijv deze/deze konden dat geloof ik, en waren vlgs mij wel ok en niet te duur.
Ik gebruik ook Infuse, eigenlijk het enige programma dat fatsoenlijk werkt op aTV, afgezien van Plex.Mars Warrior schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:29:
[...]
Bij mij speelt een Apple TV icm een app alles af wat ik aan spul op mijn server heb staan, geen transcoderen nodig. Dus waarom gaat Plex lopen transcoderen bij jou? Heb jij zulke vreemde formaten?
Ik gebruik Infuse:
Met Infuse kun je bestanden op de Apple TV die worden bewaard op verschillende locaties, denk hierbij aan je NAS, Mac, PC, FTP, externe harde schijf (Time Capsule), server, etc. Daarnaast kunnen ook diensten als Plex Server, Kodi of Serviio gebruikt worden om bestanden af te spelen op de Apple TV.
Infuse koppelt bij mij aan mijn een Windows share, dus dat geeft feitelijk 0 load (behalve de bestandsoverdracht over het netwerk natuurlijk)...
Ik heb menig ander geprobeerd, maar kom eigenlijk altijd weer terug bij Infuse; werkt gewoon goed.
Enige nadeel is het prijskaartje. Maar na veel andere prgramma's te hebben geprobeerd het ik het maar gewoon gekocht.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 08-11-2020 21:01 ]
Zodra er subs aan worden gezet met Plex, dan grote kans dat ie sowieso gaat transcoden om de subs erin te bakken (behalve met de native apps volgens mij).
Ik heb Plex met Plex pass en m'n quick sync geforward naar de Plex docker.
Heb wel eens 2 streams gehad en ondertussen de Minecraft server met mods (blijkbaar zware mod) met 3 man. En heb toen geen klachten gehoord.
Maar zodra hardware transcoding niet aan staan kan ik me voorstellen dat het moeilijk wordt.
Mocht je geen Plex pass willen (soms zijn er lifetime subs in de aanbieding, zoals laatst van iets van 60 euro), dan kun je eens naar jellyfin kijken.
Bedankt voor je tip wat Minecraft en cpu tijd betreft, dit ga ik nakijken!
@Krypt , @RobertMe , ...: Ik heb inderdaad een Plex pass omdat, als we in het buitenland zijn, ook films streamen. Als we kijken, zijn er inderdaad subs en gaat Plex transcoderen.
@rinkel , @Mars Warrior : Infuse heb ik een tijdje gehad, maar toen Plex de mogelijkheid gaf om ondertiteling met de audio te syncen, ben ik afgehaakt. Nu heb ik gelezen dat de Plex client op AppleTV behoorlijk ruk kan zijn, dus misschien toch weer Infuse bekijken.
/f/image/fWpuW11ZveJJkv8UEVSZX5wR.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/C2VundQiTGsMv61cjszZZxpe.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Krypt op 09-11-2020 10:16 ]
Ik zal denk ik geen windows VM's gaan draaien maar wil de mogelijkheid wel open houden.
Verder wil ik kunnen testen met EVE-NG (dat wordt dan dus virtualisatie in virtualisatie) maar dat zal niet continu open staan. Ik zal ook nog een aantal vm's of containers gaan aanmaken voor oa ldap/freeradius/syslog. Ook om mijn Linux kennis verder op te krikken.
na had ik het volgende basis systeem in gedachte:
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 111,05 | € 111,05 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,18 | € 98,18 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 73,89 | € 73,89 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFD8266 | € 111,51 | € 111,51 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 | € 45,04 | € 45,04 |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 124,94 | € 124,94 |
Ik zit alleen nog te twijfelen wat ik met de storage aanmoet. Als het ESXi wordt dan installeer ik ESXi op een USB stick. De VM's komen op een SSD te draaien. Ik denk als het proxmox wordt dat ik het installeer op dezelfde SSD samen met de VM datastore. Wellicht niet de meest ideale situatie maar ik zie er weinig voor om nog een extra SSD aan te moeten schaffen alleen voor Proxmox. Ik wil ook de sata poorten doorsturen naar de virtuele NAS dus dat maakt het wat lastiger.
Dan de schijven voor de NAS VM. Ik had eerst in gedacht om 2 x een RED plus (6TB, cmr) in een mirror te plaatsen voor de wat belangrijkere data. Deze zijn relatief zuinig en heb ik voorlopig weer genoeg ruimte. Daarnaast zou ik dan nog een enkele zuinige goedkope disk plaatsen voor minder belangrijke data (films, iso's etc). Dit kan een seagate 5tb externe schijf zijn die ik al dan niet extern houdt en via USB3 aanstuur. open maken en intern plaatsen is ook een optie maar wat mij betreft geen must.
Ik ben alleen gaan twijfelen naarmate ik het topic doornam of het niet verstandiger is om alleen maar 2.5" schijven te nemen. Dan weer de seagate's en dan wel open maken. Dit heeft wmb een aantal voor- en nadelen:
- SMR vs CMR (hoe relevant is dit bij enkel data opslag).
- Wel of geen RAID(1). Het gebruik van RAID wordt eigenlijk in dit topic veelal afgeraden, je hebt extra disks nodig en het houdt de schijven meer actief.
- Losse schijven dus je zal wat slimmer moeten bedenken wat je op welke schijf opslaat ipv 1 groot logisch volume.
- Bij disk falen zit je langere tijd zonder je data. Backups heb je natuurlijk wel maar ideaal is het niet.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zonde! Ik zit met smacht te wachten op de nieuwe Intel CPUs die in Q1 komen want die gaan eindelijk AVX-512 naar de desktop processors brengen. Ideaaliter zou ik dat in een bak stoppen die zuinig is en 24/7 aan kan staan, maar die ook af en toe lekker kan numbercrunchenmrmrmr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:32:
Ook al maken ze voor ons geschikte moederborden, Fujitsu/Kontron is primair geen consumentenleverancier. Het is bekend dat (voorheen) Fujitsu niet snel is met ontwikkeling, maar ze besteden wel tijd aan kwaliteit en inhoud, anders waren die moederborden niet zo zuinig in vergelijking met andere merken. Intel is traag met het onwikkelen op een betere schaalgrootte en de processoren lijken minder zuinig te worden gezien de metingen van hardware.info.
Wachten hoeft niet want er zijn weinig voordelen in 10th gen ten opzichte van 9th gen voor de meeste toepassingen. Als ik nu iets zou moeten aanschaffen, zou het 9th gen zijn. Feitelijk zaten de verbeteringen in Fujitsu's 9th gen niet zozeer in de processor maar in de chipset, BIOS en drivers, met name USB low power aansturing werd beter. Dat heb ik zelf ervaren, want ik heb zowel D3417-B2 (Kaby Lake) als D3643-H (Coffee Lake) moederborden die ik in gebruik heb getest. Ze presteren 'kaal' precies gelijk. De processoren waren al zuinig en daar zit weinig ruimte voor verbetering meer in. Ik denk dat het niet veel zuiniger kan worden dan dat het nu is.
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur ook uit naar het allernieuwste, maar mijn verstand laat me weten dat het rationeel gezien niet de beste keuze is op dit moment.
Volgens mij is er eigenlijk sowieso niks behalve 10nm laptops met AVX-512 dat ook maar een heel klein beetje zuinig (< 30w idle ofzo) is?
Volgens mij is het juist AVX512 wat veel stroom trekt (hoge transistor count ook).StM schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:29:
[...]
Volgens mij is er eigenlijk sowieso niks behalve 10nm laptops met AVX-512 dat ook maar een heel klein beetje zuinig (< 30w idle ofzo) is?
https://www.realworldtech...d=193189&curpostid=193190
I want my power limits to be reached with regular integer code, not with some AVX512 power virus that takes away top frequency (because people ended up using it for memcpy!) and takes away cores (because those useless garbage units take up space).
Wat voor number crunching doe je ermee?“I hope AVX512 dies a painful death, and that Intel starts fixing real problems instead of trying to create magic instructions to then create benchmarks that they can look good on,”
Flinke powersupply voor een 'energiezuinige' server. PicPSU niet iets?Pauwl schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:08:
Ik volg dit topic ook al een tijdje. Ik heb een oude QNAP NAS staan die ik wil vervangen. 1 van de schijven in RAID1 is al een tijdje kapot en ik zit wat aan te modderen met extra externe schijven. Mijn idee is om een ESXi of Proxmox gebaseerd systeem te bouwen die relatief energie zuinig is, maar waar ik wat meer mogelijkheden heb mbt het kunnen aanmaken van extra VM's. Ik wil beginnen met een virtuele NAS (freenas of OMV), waarbij ik de mogelijkheden van FreeNAS/ZFS wel fijn vind om bv file based snapshots te kunnen maken van mijn data. Daarnaast ben ik ook mijn netwerk aan het optimaliseren waarbij ik mijn router wil gaan vervangen voor een virtule Sophos XG of UTM editie.
Ik zal denk ik geen windows VM's gaan draaien maar wil de mogelijkheid wel open houden.
Verder wil ik kunnen testen met EVE-NG (dat wordt dan dus virtualisatie in virtualisatie) maar dat zal niet continu open staan. Ik zal ook nog een aantal vm's of containers gaan aanmaken voor oa ldap/freeradius/syslog. Ook om mijn Linux kennis verder op te krikken.
na had ik het volgende basis systeem in gedachte:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 111,05 € 111,05 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,18 € 98,18 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 73,89 € 73,89 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G4DFD8266 € 111,51 € 111,51 1 Voedingen Cooler Master MWE Bronze 450W V2 € 45,04 € 45,04 1 Solid state drives XPG SX8200 Pro 1TB € 124,94 € 124,94
Ik zit alleen nog te twijfelen wat ik met de storage aanmoet. Als het ESXi wordt dan installeer ik ESXi op een USB stick. De VM's komen op een SSD te draaien. Ik denk als het proxmox wordt dat ik het installeer op dezelfde SSD samen met de VM datastore. Wellicht niet de meest ideale situatie maar ik zie er weinig voor om nog een extra SSD aan te moeten schaffen alleen voor Proxmox. Ik wil ook de sata poorten doorsturen naar de virtuele NAS dus dat maakt het wat lastiger.
Dan de schijven voor de NAS VM. Ik had eerst in gedacht om 2 x een RED plus (6TB, cmr) in een mirror te plaatsen voor de wat belangrijkere data. Deze zijn relatief zuinig en heb ik voorlopig weer genoeg ruimte. Daarnaast zou ik dan nog een enkele zuinige goedkope disk plaatsen voor minder belangrijke data (films, iso's etc). Dit kan een seagate 5tb externe schijf zijn die ik al dan niet extern houdt en via USB3 aanstuur. open maken en intern plaatsen is ook een optie maar wat mij betreft geen must.
Ik ben alleen gaan twijfelen naarmate ik het topic doornam of het niet verstandiger is om alleen maar 2.5" schijven te nemen. Dan weer de seagate's en dan wel open maken. Dit heeft wmb een aantal voor- en nadelen:
- SMR vs CMR (hoe relevant is dit bij enkel data opslag).
- Wel of geen RAID(1). Het gebruik van RAID wordt eigenlijk in dit topic veelal afgeraden, je hebt extra disks nodig en het houdt de schijven meer actief.
- Losse schijven dus je zal wat slimmer moeten bedenken wat je op welke schijf opslaat ipv 1 groot logisch volume.
- Bij disk falen zit je langere tijd zonder je data. Backups heb je natuurlijk wel maar ideaal is het niet.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk ook dat de CPU flink is waarvoor je het gaat gebruiken. Kijk eens bij vraag&aanbod i3-8100 voor 50Euro.
Ik zou die reds links laten liggen en portable seagate shucken. Raid1 kan, maar zorg altijd voor een goede offsite backup. Dagelijkse rsync bij een andere nas bij je schoonmoeder bijvoorbeeld
Ik zal 2e hands eens kijken.
Die voeding had ik geselecteerd omdat deze ook in de BBG stond als redelijk zuinig, en dat je dan wat speelruimte hebt met 3,5" disks.
Als ik volledig over zou stappen op 2,5" disks dan is dat wel een goed alternatief.
Ik maak sowieso nog losse backups naar een aparte externe schijf die gekoppeld zit aan een andere pc.
Ow zeker, dat is ook niet zo erg. Alleen het zou fijn zijn als het idle gebruik niet zo hoog zou zijnbase_ schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:51:
[...]
Volgens mij is het juist AVX512 wat veel stroom trekt (hoge transistor count ook).
https://www.realworldtech...d=193189&curpostid=193190
Ik wil gaan experimenteren met vectorized emulation. Iemand heeft een JIT geschreven die het mogelijk maakt om 8 threads tegelijk vanaf het zelfde startpunt door te rekenen door iedere thread als vector te modelleren. En AVX2 mist de benodigde masks om een vector lane uit te kunnen sluiten van een instructie.
[ Voor 5% gewijzigd door StM op 09-11-2020 14:25 ]
Jammer genoeg is er voor hardware transcoding nog geen ondersteuning voor AMD APU's & Linux in Plex. Hardware transcoding staat wel degelijk aan, maar het maakt geen verschil. Daarstraks nog een 1080P film in 720P met ondertiteling afgespeeld op mijn smartphone en de cpu werd tot 90% belast.Krypt schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:12:
@HomeLate dan toch maar eens kijken of je hardware transcoding aan hebt staan. Start een video en kijk in dashboard of er '(hw)' bij transcoding hebt staan. Ik heb ik 6 streams aan staan, allemaal transcoding naar 2Mbps. Ding staat eigenlijk best wel uit z'n neus te eten. Ook als overigens Apply TV app wordt gebruikt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De beste oplossing lijkt me een Nvidia 1050/1060 GPU bij te plaatsen om de profiteren van hardware transcoding. Op termijn dan ook een snellere AM4 CPU zonder iGPU plaatsen voor meer core's threads.
Bedankt voor het meedenken!

Met 2 van die dingen, heb je in totaal 3 harde schrijven (1 in de NUC). Dat is wat mij betreft de sweet spot:
1 data disk
1 parity disk
1 backup disk
Kost je dan wel 2 USB poorten, maar met de NUC heb je toch zat poorten (4x USB-A achter). En USB 5gb/s is vrijwel geen bottleneck.
Door bijvoorbeeld nachtelijk je parity (SnapRAID) en backup taken uit te voeren, kan je de drives unmounted laten. Dan mount en unmount je voor/nadat je script draait. USB verbruikt vast iets meer dan SATA maar op deze manier heb je daar vrijwel geen last van.
Ik denk dat deze accessoire met de NUC mijn 2e "server" zal worden (bij ouders ofzo), die dan evt als offsite backup kan dienen voor de meest waardevolle data, verder geen andere taken want heb geen zin in ingewikkelde load balancing toestanden. Maar die NUC is krachtig genoeg om dan gelijk de PC te vervangen (alleen ff voorkomen dat iemand m per ongeluk uitzet).
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 10-11-2020 12:49 ]
Alleen gezien de afmetingen, 12.2 x 10.8 x 1.5 cm, passen hier geen 15mm hdd's in, dus die 4 en 5TB schijven kun je dan niet gebruikenJazco2nd schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:46:
Voor wie een zo klein mogelijke zuinige server wil, op basis van de Intel NUC8i5BEH die lekker zuinig kan draaien, vind ik net een hele mooie 2.5" hdd case! Past perfect bij je NUC. Hier te koop.
[Afbeelding]
Met 2 van die dingen, heb je in totaal 3 harde schrijven (1 in de NUC). Dat is wat mij betreft de sweet spot:
1 data disk
1 parity disk
1 backup disk
Kost je dan wel 2 USB poorten, maar met de NUC heb je toch zat poorten (4x USB-A achter). En USB 5gb/s is vrijwel geen bottleneck.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Vind het zo jammer dat bijvoorbeeld een Asrock Desmini niet even een paar millimeter breder is gemaakt zodat er 15mm schijven in hadden gepast.. Anders had ik die mooi als back-upserver gebruikt.
[ Voor 57% gewijzigd door GioStyle op 10-11-2020 13:47 ]
Doel:
- mediabestandjes streamen van/naar diverse devices
- generieke opslag voor eigen documentjes (laptop met kleine SSD)
- backup-tussenstap voor telefoons
- data via CF en SD kaartjes heen en weer brengen naar metro-computers
- IDE schijven snel partitioneren (via USB enclosure)
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 55,55 | € 55,55 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 98,18 | € 98,18 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB | € 143,76 | € 143,76 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 4,- | € 4,- |
1 | Casemodding | Gembird MF-321 Metal Mounting frame for 2.5" SSD/HDD to 3.5" bay | € 1,11 | € 1,11 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB | € 28,90 | € 28,90 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 52,01 | € 52,01 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 451,26 |
Niet in deze lijst staan:
- een Molex naar P4 kabel, want die ontbreekt op de Pico-PSU
- een 80mm ventilator van BeQuiet
- een DVD-writer. Frontje is gewisseld met een oudere witte DVD-ROM drive.
- een multi-cardreader
:strip_exif()/f/image/QlsZWclf5Z1FtnmPxLpVWzit.jpg?f=fotoalbum_medium)
Om in stijl te blijven met mijn retro-verzameling heb ik een witte full ATX behuizing gebruikt. De zwarte cardreader is een doorn in mijn oog, maar de witte die ik nog heb liggen is niet geschikt: die leest geen SDHC. Frontjes passen niet helaas.
:strip_exif()/f/image/SY4lsHila7UCcyUd8X6zE7cX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het bouwen ging als vanzelf: CPU er in, koeler monteren en inbouwen. De koeler is passief en voor 47W geschikt: dat ding is _KOLOSSAAL!_ Bij het aandraaien van schroefjes ben ik maar gestopt: het bord leek een beetje krom te willen gaan trekken. Mager dus qua design
:strip_exif()/f/image/Bbb1iYAyTs8ow3wBjo7hTk8U.jpg?f=fotoalbum_medium)
Met geheugenmodules kan alles maar nèt. Ik heb er maar 1 geplaatst (van 8GB) maar wie er 4 wilt: het kan.
:strip_exif()/f/image/Fk1NGGhOhkfIylW845LaOWdi.jpg?f=fotoalbum_medium)
Waar kom je nog een slede tegen om het moederbord in de kast te schuiven na montage?
:strip_exif()/f/image/9gUBh6210Xah7ZNV342C5nzc.jpg?f=fotoalbum_medium)
En het past! De 80mm fan heb ik onder de fan guard van de Fatal1ty behuizing geplaatst. Zo blijft er toch wat luchtstroom bij de CPU koeler. Eerst had ik onderin de kast een tweede fan gemonteerd, maar die heb ik weer weggehaald: het bleek overkill. Het verbruik ging 1W naar beneden.
:strip_exif()/f/image/bvtrBNz1isEjgskmr7EpVSCK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze dikke Fatal1ty voeding heeft ook een eigen verhaal trouwens. Deze heeft een paar jaar terug zijn magic smoke met de wereld gedeeld.
De PicoPSU doet zijn werk, maar de voedingskabel is te kort om naar een backplate toe te gaan. De bijbestelde backplate heb k dus geen ** aan.
Je bent tweaker of niet; ik zag mogelijkheden:
:strip_exif()/f/image/10TmQELmfpjxA60Q4Zs2m92b.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/mZxT0DCdb3mMinlAjPcH11Sn.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0K353sv5qor1s2jUkQCdSQcv.jpg?f=fotoalbum_medium)
De computer is geinstalleerd met Windows 10 Pro.
De diverse aanraders voor energiebeheer uit de eerste post heb ik doorgevoerd, verder geen bijzondere dingen gedaan.
De 80mm fan gebruikt ca. 1W constant. Deze zit met de 3 aderige stekker aangesloten op het 4 aderige contact van de CPU koeler en draait constant op 2000rpm. Deze ga ik waarschijnlijk nog op 7v zetten met een Molex verloop (ik hoor hem nog als het muisstil is).
USB dongle voor KB/muis is aangesloten en LAN verbonden.
Al met al heb ik met een "Profile" stroommeter wat metingen gedaan.
- boot, bij spinup: 27W
- binnen BIOS: 24W
- tijdens starten Windows:26W
- net na starten Windows: 8W
- tijdens shutdown: 15W
- Bij de CPU goed belasten (2x ZIP inpakken tegelijk op alle threads): 35W
- bij spindown harde schijf: schommelt tussen 6 en 7 watt.
- bestanden kopieren van DVD naar HDD en vice versa: niet gemeten. Ik durf te gokken dat ik rond de 40-50W zou komen met wat ik nu weet.
Conclusie die ik mag trekken m.b.t. de 60W adapter met 80W PicoPSU: ruimschoots voldoende.
Bji het inpakken van de ZIP bestanden (ca. 45 minuten) kwam de CPU niet boven de 58°c, gemeten met CPUID Hardwaremonitor (en 22°c omgevingstemperatuur). De dikke koeler + 80mm fan zijn dus ruim voldoende voor mijn setup.
Mooie bak toch?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een CD/DVD speler/brander kan voor een relatief groot meerverbruik zorgen. Misschien is vervangen door een USB exemplaar een optie. Die kun je dan alleen aansluiten als je hem nodig hebt.
Drivers zijn ook belangrijk bij Windows, ook nog steeds bij Windows 10. Ik heb daar wat over geschreven in een NAS blogpost. Daar staan ook andere tips om het verbruik te verlagen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dit is wel offtopic hier, het kan beter in een ander topic worden besproken.
Het Cd/dvd station heb ik puur voor mij legacy meuk er in gezet, maar een losse kan ik inderdaad overwegen. Of zelfs deze interne met een usb- verbinding aansluiten (en extra adapter, met los aan/uit knopje). Scheelt dat ook bij idle al zo veel? Ik ga het testen een dezer dagen.mrmrmr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:25:
@Waterbeesje Zeker mooi zo'n kast. De kwaliteit van kasten was vroeger veel beter dan nu en de prijzen veel lager. Goede kasten werden op een bepaald moment jaren terug ineens duur.
Een CD/DVD speler/brander kan voor een relatief groot meerverbruik zorgen. Misschien is vervangen door een USB exemplaar een optie. Die kun je dan alleen aansluiten als je hem nodig hebt.
Drivers zijn ook belangrijk bij Windows, ook nog steeds bij Windows 10. Ik heb daar wat over geschreven in een NAS blogpost. Daar staan ook andere tips om het verbruik te verlagen.
De kast niet toch nog open om een extra SSD te plaatsen (heb geen idee hoe zuinig m'n ouwe 180GB Intel 330 is).
Jouw blog zal ik ook nog een keer doorheen gaan
Kort antwoord: het kan makkelijk voor enkel de computer, maar ik ken niemand die dit doet. Wel weer ik dat dit het principe is dat op pleziervaart wordt gebruikt op langere reizen.Q schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:32:
@mrmrmr ik ben eigenlijk benieuwd, ik volg dit topic niet zo, maar veel builds zijn zo zuinig, zijn er mensen in dit topic die zelfs gewoon 'off-grid' kunnen draaien met solar en battery power?
Met een verbruik van 10W even terugrekenen.
10W x 24 uur = 240Wh per dag nodig.
Een auto accu (van ca 90Ah reken ik mee) kun je voor ca. 50% leeg trekken zonder de boel kapot te maken, dus 45Ah beschikbaar.
45 Ah x12v = 540Wh beschikbaar op een dag. Ruim voldoende om af en toe wat meer te verstoken dan enkel idle draaien.
Om veilig te zitten wil ik de volle 540Wh per dag bijladen, met het oog op minder goede dagen. Met 10% laadverlies wil ik 600Wh toevoer hebben.
Gouden regel is 3x zonnepaneel vermogen = dagopbrengst. Dus 600 / 3 = 200Wp aan zonnepanelen (of 1st). Die voor een camper/boot, met bijpassende omvormer/acculader bijvoorbeeld.
Wel ga je in de zomer een mooi overschot hebben, dat wil je niet verspillen... Hoe ga je daar mee om?
Als je echt off grid gaat, ga je de computers ook helemaal uitzetten, incl standby killer oid. Dan is iedere bespaarde Wh er een
En normaal huishouden offgrid kan wel, maar dan ga je echt een heel andere kant op qua apparatuur in de rest van je huis. Het is ook te duur om interessant te zijn.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ok helder.mrmrmr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:16:
@Q Geheel off-grid draaien kan tegenwoordig mits de juiste voorzieningen hebt, maar praktisch is het nog niet. Je hebt een BEV (Battery Electric Vehicle) nodig en een elektriciteitmanagementsysteem die zonneenergie of de batterijen van de EV kan gebruiken. Laden moet je dan elders doen, want een normale hoeveelheid zonnepanelen is onvoldoende voor opwek van oktober tot en met februari. De invloed van een zuinige computer is niet doorslaggevend, het zijn vooral de andere apparaten in huis die een veel groter beslag leggen op verbruik.
Maar ik vraag me af wat een zuinig alternatief zou zijn voor een UPS-setup met deze machines. Mijn APC UPS-sen verbruiken al zonder enige last meerdere keren het vermogen van één zuinige server.
Waarom pak je geen formaat bronbestand dat gewoon 1080p in direct play afgespeeld kan worden op de clients? Ik heb laatst getest wat je met ultra low resources kon bereiken: Mijn Raspberry Pi (4) plex testservertje kon zo 4/5 streams in 1080p direct play versturen (ook remote naar telefoons op 3g/4g). Zo’n raspberry is echt een zwak dingetje.. dus als het daarmee kanHomeLate schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:27:
[...]
Jammer genoeg is er voor hardware transcoding nog geen ondersteuning voor AMD APU's & Linux in Plex. Hardware transcoding staat wel degelijk aan, maar het maakt geen verschil. Daarstraks nog een 1080P film in 720P met ondertiteling afgespeeld op mijn smartphone en de cpu werd tot 90% belast.
De beste oplossing lijkt me een Nvidia 1050/1060 GPU bij te plaatsen om de profiteren van hardware transcoding. Op termijn dan ook een snellere AM4 CPU zonder iGPU plaatsen voor meer core's threads.
Bedankt voor het meedenken!
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Mee eens. Een UPS verbruikt als zowel bij laden als aanstaan nogal veel. Met name een oudere UPS kan veel verbruiken.Q schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:36:
Maar ik vraag me af wat een zuinig alternatief zou zijn voor een UPS-setup met deze machines. Mijn APC UPS-sen verbruiken al zonder enige last meerdere keren het vermogen van één zuinige server.
Als je computer uptime nodig heeft kun je een zuinige laptop gebruiken. Die is geoptimaliseerd op verbruik. Maar het is wel de vraag wat je er aan hebt. Bijvoorbeeld als alleen een file server of gateway blijft draaien terwijl je geen internet meer hebt, geen switch, geen tv, geen licht, etc.
Een EV is als backupvoorziening is natuurlijk ook handig, al staat dat nog in de kinderschoenen.
Ingebouwde UPS, en die verbruiken ook weinig. Alleen krijg je daar moeilijker veel schijven in.
In de Zbook 17G1 van mn pa past 3x 2,5" en 1x mSATA, en Expresscard voor nog eens 2x eSATA.
Ja en Thunderbolt, maar weet niet hoe dat zit qua drives en zuinig.
Mss kan je vanaf de interne ports nog verlengsnoeren maken naar n externe enclosure waar 15mm schijven in passen.
Dan diy je een (DC) UPS zoals ik, heb je dat probleem nietQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:36:
[...]
Ok helder.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kun je de details delen (liefst met verbruiks metingen van setup met UPS en zonder UPS)? Ik zou graag wel iets van een UPS willen, maar liever niet teveel extra stroomverbruik.Raven schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:03:
[...]
Dan diy je een (DC) UPS zoals ik, heb je dat probleem niet
Interessant. Heb je daar meer info over? Kan mij zomaar indenken dat een 12V accu laden en "doorlussen" een stuk efficiënter is dan weer 230V uit de stekker krijgen om vervolgens een voeding de boel naar 12V (& 5V & 3.3V) om te laten zetten.Raven schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:03:
[...]
Dan diy je een (DC) UPS zoals ik, heb je dat probleem niet
Neem aan dat je dan ook uit komt op een soort van PicoPSU oplossing? Met accu tussen adapter en de PicoPSU.
Je hebt dan een UPS, server, HA/Dz, smartplug, integratie met slimmemeter en iets wat je UPS vermogen kan uitlezen (APC smart UPS icm HA kan) nodig.
Daar ga je dan de boel mee automatiseren waarbij je dus zo probeert te regelen dat de UPS bij zonneergie wordt opgeladen maar bij geen energie de stroom wordt onderbroken, zodra het niveau van de UPS onder bepaald percentage of runtime komt ga je de onderbreking met de smartplug weer ongedaan maken.
Maar goed, dergelijke investeringen zijn niet terug te verdienen en schieten het doel een beetje voorbij.
[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 11-11-2020 10:20 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
pricewatch: Cyberpower VP700EILCD
Sinus. Display met stats, uitleesbaar.
Display gaat uit na verloop van tijd. Via de HS110 zie ik dat m'n hele meterkast 32 watt gebruikt. Als ik alles bij elkaar optel kom ik tot een vermoeden dat de UPS zo'n 5 watt gebruikt maar ik zal het voor de grap eens meten (alles uitzetten en dan kijken wat de UPS nog trekt... of nog een HS110 na de UPS zetten en de twee waardes van elkaar aftrekken.
UNOX: The worst operating system
zakte het idle verbruik van de gehele woning merkbaar (al is het zo lang geleden dat ik niet meer weet hoeveel), met name doordat die APC UPS het woord efficiënt niet kent.Raven schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:59:
[...]
Mijn oplossing bestaat uit http://www.mini-box.com/Y...p-Load-Sharing-Controller met op de primaire input een 19V-DC adapter en op de andere input een programmeerbare DCDC-converter (150W versie) waarvan de uitgangsspanning net iets lager is ingesteld dan de adapter (dan wisselt de load sharing controller tussen inputs i.p.v. de load te sharen). Achter de DCDC-converter zit een 26Ah 12V loodaccu met bijpassende lader.
Geen PicoPSU's in gebruik op dit moment, beide systemen die aan de diy UPS hangen hebben een 19V DC input ingebakken op het moederbord. Gaat het om systemen met een wide-input, dan is https://www.mini-box.com/...-micro-UPS-battery-backup de meest makkelijke oplossing.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb zelf deze UPS in gebruik: Eaton 3S 700mrmrmr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 01:20:
[...]
Mee eens. Een UPS verbruikt als zowel bij laden als aanstaan nogal veel. Met name een oudere UPS kan veel verbruiken.
Als je computer uptime nodig heeft kun je een zuinige laptop gebruiken. Die is geoptimaliseerd op verbruik. Maar het is wel de vraag wat je er aan hebt. Bijvoorbeeld als alleen een file server of gateway blijft draaien terwijl je geen internet meer hebt, geen switch, geen tv, geen licht, etc.
Een EV is als backupvoorziening is natuurlijk ook handig, al staat dat nog in de kinderschoenen.
Die pakt ongeveer een Watt of 6 in geladen, standby toestand.
Tenminste, mijn hele 19" rack draait gemiddeld op 35 Watt. En dat verdeeld zich dan als volgt:
- Server ongeveer 20 watt
- 2x Shelly Plug S, ongeveer 1 Watt per plug, dus 2 Watt.
- 24 poorts Gigabit switch, 7 Watt
- UPS, 6 Watt.
(19" rack wordt gevoed door UPS, meetstekker zit voor de UPS, in het rack zitten nog eens 2x meet/schakelpluggen)
Nu woon ik Duitsland op het platteland en hebben we hier nog wel eens een stroomstoring, wegens bovenleidingen en dergelijke.
[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-11-2020 11:20 ]
Aannames zijn fataal.
Het ging mij in deze ‘nieuwe’ context puur om een clean shutdown zodat je geen risico loopt op corrupte storage en ook beetje hw bescherming.mrmrmr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 01:20:
[...]
Mee eens. Een UPS verbruikt als zowel bij laden als aanstaan nogal veel. Met name een oudere UPS kan veel verbruiken.
Het ging mij nu niet meer in off-grid toepassing.
Ik heb vroeger jaren een laptop als router laten draaien maar zo’n ding is niet ideaal als NAS.
Ook vind ik 24x7 draaien van laptops - ook al ging het goed - geen super idee.
Algemene opmerking:
Ik vind wel dat een UPS een must is voor een NAS. Je kunt risico’s bagataliseren wat je wilt, totdat je dataverlies hebt door een unclean shutdown. Dat gaat tegen het extreem zuinig draaien van servers, maar de vraag is een beetje wat je doel is.
Een UPS die stand-by 5 watt pakt zou voor mij acceptabel zijn, al een heel stuk beter dan het oudere APC spul.
Ik lees hier wel wat opties over UPS gear ik ga het eens verder verkennen, bedankt voor de tips allen.
Edit:
Wat beter is, hangt vooral af waar je prioriteiten liggen.GioStyle schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:31:
Ik snap die affectie met UPS'en niet zo in een thuisomgeving. We hebben in Nederland een enorm betrouwbaar elektriciteitsnetwerk. De keren dat het net bij ons is uitgevallen afgelopen 10 jaar kan ik op 1 hand tellen. De aanschaf en het extra verbruik van een UPS biedt in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Als je bang bent voor corruptie doordat je server plotseling uitvalt kan je beter je back-upstrategie zo aanpassen dat je snel en recent kan restoren.
Ik heb erg veel data waarvan ik geen backup van kan maken want dat is voor mij niet te betalen qua opslag. Dat is een bewust risico wat ik neem. Daarom is een UPS binnen die context wel zo fijn, om het risico van schade door stroomuitval of net fluctuaties (om wat voor reden dan ook) af te vangen.
Verder is de aanschafprijs en running-cost van een UPS ook relevant als je graag beschikbaarheid ambieert.
Leuk dat je een backup hebt, maar dit soort incidenten komen altijd ongelegen. Mag je weer tijd besteden om de boel te herstellen. Dus de vraag is ook wat je (vrije) tijd waard is per uur.
[ Voor 29% gewijzigd door Q op 12-11-2020 00:01 ]
Ik heb ook nog een pricewatch: Eaton Ellipse PRO 1600 DIN wat een leuk apparaat is maar met 15w standby kan ik het niet verantwoorden om 24/7 te draaien.
Dit is al allemaal vervanging van; begonnen met 2U Eaton toen en 1U Eaton en nu deze dingen. Rack wordt steeds kleiner.
15w = 30 eur op jaar basis? of maak ik nu een reken fout.chaoscontrol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:24:
pricewatch: Eaton Ellipse ECO 500 DIN doet ongeveer 4w geladen standby. Gebruik zelf een ECO 1000 welke rond 6w doet. Heb de power niet nodig maar die heeft USB en mijn ECO 500 niet.
Ik heb ook nog een pricewatch: Eaton Ellipse PRO 1600 DIN wat een leuk apparaat is maar met 15w standby kan ik het niet verantwoorden om 24/7 te draaien.
Dit is al allemaal vervanging van; begonnen met 2U Eaton toen en 1U Eaton en nu deze dingen. Rack wordt steeds kleiner.
50+TB in mijn geval.GioStyle schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:17:
En uit nieuwsgierigheid: wat is heel veel data? 100TB?
Maar dat ding staat meestal uit, dus dan gaat het verbruik van een UPS wel meetellen. Ik vrees echter dat er geen zuinige UPS valt te vinden die ook serieus vermogen kan leveren.
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 12-11-2020 14:20 ]
Alle harde schijven zijn spinned down. Ik open een browser, laad een site en hoppa (zou verwachten dat de SSD niet direct wordt aangesproken, maar het RAM, waar 21GB vrij is ("cache 21 GB" in Ubuntu System Monitor).
Ik zal het morgen eens opnemen. Ik had in het begin erg last van coil whine achtige geluiden die veranderde (niet wegging) bij activiteit. Dat is vrijwel weg, dit is ervoor in de plaats.
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 97,- | € 97,- |
1 | Kabels | Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) | € 5,85 | € 5,85 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 5,36 | € 5,36 |
2 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 5TB Zwart | € 100,90 | € 201,80 |
1 | Processorkoeling | Supermicro SNK-P0046P | € 21,85 | € 21,85 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD8266 | € 56,22 | € 56,22 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 52,01 | € 52,01 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 650,59 |
Ik heb nog een WD BLUE 2.5 inch liggen uit een oude laptop waar ik Proxmox zelf op wil installeren. Op de nvme komen de vms te staan.
Ik wacht eind deze maand nog even af; wellicht nog leuke Cyber Monday / Black Friday aanbiedingen.
Ik wil deze kleine server in mijn meterkast plaatsten, waar weinig ruimte is. Ik kan NET aan een 19inch 6u rack 304mm diep kwijt. Na lang zoeken kwam ik op xcase.co.uk uit. Een plek waar ze racks verkopen die 'Ultra short' zijn. Helaas was het rack dat ik wilde uitverkocht en zou ik tot eind december moeten wachten. En 80 pond incl verzenden moeten betalen.
Een kleine Google Image search op basis van het rack wat ik wilde op xcase; kwam ik 'jawel jawel' op alibaba uit. 20 euro excl verzendkosten. Zelfde rack, zelfde aansluitingen alles.
https://www.alibaba.com/p...-chassis_62250136891.html
Die maar besteld en als het goed is die er volgende week al :-) En 2x zo goedkoop!
https://www.amazon.nl/Sea...thp5000402/dp/B07MH5WVX4/
Nu kopen, even BF afwachten en dan houden/retourneren
[ Voor 21% gewijzigd door Freakster86 op 14-11-2020 18:42 ]
Nice case! Voor €70 nog wel te doen. Hoop voor je dat je geen invoerrechten hoef te betalen. Kan je als je hem in huis hebt even je bevindingen delen? Misschien dat ik mijn server hier in wil bouwen.
Zet je volume hoog, negeer de white noise, die komt standaard bij mijn telefoon als ik iets opneem. Maar je hoort het goed genoeg:
https://cdn.sndup.net/594...p+1TB+sounds+like+HDD.mp3
Dit is toch bizar?
2e vraag ( @mrmrmr )Jazco2nd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:37:
Hebben anderen met de 1TB Intel 660p ook dat deze zacht ratelend geluid maakt, net een harde schijf? En alleen als je iets schrijft erop?
Alle harde schijven zijn spinned down. Ik open een browser, laad een site en hoppa (zou verwachten dat de SSD niet direct wordt aangesproken, maar het RAM, waar 21GB vrij is ("cache 21 GB" in Ubuntu System Monitor).
Ik zal het morgen eens opnemen. Ik had in het begin erg last van coil whine achtige geluiden die veranderde (niet wegging) bij activiteit. Dat is vrijwel weg, dit is ervoor in de plaats.
Weet je misschien of je in de 2e M.2 (M.2 2230 key-E) poort op de Fujitsu/Kontron D-3644 ook een SSD kan steken?
Ik lees in de datasheet dat het om een M.2 key-E gaat.
Hier lees ik wat key-E betekend: dit is PCIe x2 en USB:
https://www.delock.de/infothek/M.2/M.2_e.html
Dan zou je dus elke 2230 SSD (zie overzicht in Pricewatch) die van de PCIe x2 verbinding gebruik maakt erin kunnen steken? De Kioxia modellen hebben allemaal slechts 5 mW idle verbruik in L1.2 mode. Dat is veel minder dan de zuinige 660p.
Reden dat ik dit vraag: Als mijn 1TB Intel SSD een RMA wordt, zit ik met een probleem waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan. Doordat ik nog binnen de garantietermijn zit, moet ik hem opsturen en krijg ik na bevestiging van het defect pas een nieuwe. Dan is mijn server (dit is de OS schrijf) dus ruim een week of 2 offline. Dat is zeer ongewenst.
Als ik buiten de garantie zat, kocht ik een nieuwe, kon ik de inhoud kopieren naar de nieuwe en daarvanaf booten.
Maar in beide gevallen zit ik met het probleem dat ik maar 1 enkele 2280 SSD kan aansluiten.. Volgens mij heeft iedereen hier wel dit probleem wanneer je OS SSD stuk dreigt te gaan?
Door dus gebruik te maken van de 2230 aansluiting, kan ik alles daarop kopieren. Als dat werkt tenminste.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 14-11-2020 20:45 ]
In principe kan ik dus mijn SSD vervangen door een andere en dan de boel terugzetten. Dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat ik die andere eerst zou moeten kopen.
Then again, die SSD kan ik later wel weer in een ander systeem kwijt.
Sowieso zou ik niet direct jouw probleem hebben, op mijn moederbord kan ik twee nVME SSD's kwijt. Maar als je dat niet kunt moet je dus met backup/restore aan de gang.
Aannames zijn fataal.
Inderdaad. Ik zie het wel. Inprenciepe is Alibaba alleen B2B dus heb bij 'Company name' maar mn naam op geschreven. We zullen het zien. Product is gisteren opgestuurd. Ik verwacht het eind volgende week.GioStyle schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:21:
@Space21
Nice case! Voor €70 nog wel te doen. Hoop voor je dat je geen invoerrechten hoef te betalen. Kan je als je hem in huis hebt even je bevindingen delen? Misschien dat ik mijn server hier in wil bouwen.
Ah nice! Dat had ik nog niet gezien. Even bestellen dus :-)5TB voor 85,99 op Amazon.nl
https://www.amazon.nl/Sea...thp5000402/dp/B07MH5WVX4/
Nu kopen, even BF afwachten en dan houden/retourneren
Weet iemand hier wellicht of dat gebruikelijk is voor Fujitsu Esprimo systemen? Dan kan ik stoppen met daar naar uit te zien, en in plaats daarvan misschien een Lenovo, Dell of HP systeempje kanibaliseren.
Ik heb het idee om het als:
- een file server te gebruiken, videobanden VHS/V8 +analoge foto’s digitaliseren
- webserver, voor ontwikkeling, Apache, MariaDB,PHP
- NAS, Freenas
- ervaring op doen met een server inrichten, misschien docker, virtualisatie
Nu ben ik nog wel enigszins bekend met i3, i5 of i7 processoren. Als ik nu kijk mbt server bordjes lees ik heel andere processoren types en ik nog geen beeld waar ik die tov. van bv een i5 of i7 moet positioneren. Zijn die meer geschikt om die voor een server in te zetten.
Wat ik ook niet onbelangrijk vindt enerzuinig.
Maakt mij niet uit of het 2e hands, als het doet, doet het.
Ik kijk hier op tweakers en hardwareinfo om een overzicht te krijgen, dit lukt mij nog niet.
Ik krijg het nog niet voor elkaar waar ik de moederborden moet positioneren.
Ik heb ook het oktobernummer van C’t aangeschaft, daar beschrijven ze X470D4U en de duurdere variant D4U2-2T. Zijn dit geschikte bordjes met wat ik er mee wil?
Het belangrijkste om je te realiseren, is dat "server" CPU's (Zoals Xeon processoren) niet noemenswaardig afwijken van "consumenten" CPU's.
Het verschil zit hem voornamelijk in het feit hoeveel cores op welke snelheid een CPU heeft en het feit dat je bij server CPU's vanaf bepaalde series er meerdere op één moederbord kunt combineren, wat je met consumenten CPU's niet kan.
Dus bijvoorbeeld een i3 met 4 cores op 3.6Ghz is niet langzamer dan een Xeon met 4 cores op 3.6Ghz, (mits dezelfde generatie!) de daadwerkelijke cores van de verschillende processoren zijn niet afwijkend.
En gebruikt iets zuinigs vinden lijkt mij lastig, de gemiddelde serverbouwer heeft niet echt zuinigheid als prioriteit, vandaar dat hier specifieke consumentenproducten gecombineerd worden om zo tot een zuinig "server" resultaat te komen.
Je zult eerst zelf grofweg een behoefte voor jezelf moeten bepalen wat je nodig denkt te hebben aan CPU power, geheugen en opslag.
Zelf vermoed ik met jouw lijstje dat je met een 4 core i3 en 32GB geheugen al een heel end komt. In het kader van digitalisering zul je ook de nodige storage nodig hebben lijkt mij.
AMD varianten zijn onder lage load aanzienlijk minder energiezuinig dan hun intel tegenhangers.
Een voorbeeld van een "server" achtige build is mijn eigen build. Moederbord met veel aansluitingen, IPMI en geen video-uitgang en rackmounted.
Verder vind je onder pinned posts in dit topic ook heel veel andere builds die nog aanzienlijk zuiniger zijn en compacter. (en ook voordeliger)
Overigens lijkt mij dat je het digitaliseren op je werkstation/PC doet en vervolgens opslaat op je server en niet de digitalisering op de server zelf doorvoert.
Om je een idee te geven van belasting, onderstaande grafiek is de belasting de laatste 7 dagen van mijn server, met een i3-9100f erin. (4 cores)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z13Wo4BmqmpwevhsoxACSNC2.png?f=user_large)
Dit is dus met de volgende taken:
- Fileserver
- Mailserver
- Domeinserver voor rechten, DHCP, DNS, etc.
- Diverse geplande backups (dagelijks) voor data naar interne disks en externe USB disk
- Bewakingssoftware voor devices en servers en services (PRTG, heeft deze grafiek gemaakt)
- Homeassistant VM
- Windows 10VM met Sabnzbd, Sonarr en Radarr (downloads)
De piek die je ziet is een update en opschoonronde geweest van de Windows 10 VM. Zoals je ziet is het ding voornamelijk bezig met niet druk zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-11-2020 00:32 ]
Aannames zijn fataal.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Kortom, alleen geschikt voor een WiFi/Bluetooth kaartje, niet voor een SSD.mrmrmr schreef op zondag 15 november 2020 @ 00:49:
@Jazco2nd De handleiding heeft het over M.2 2230 WLAN, Bluetooth® Connector
Uit de technotes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staat verder geen toelichting.
De documentatie staat hier. De technotes zijn helaas voorzien van een wachtwoord.
Aannames zijn fataal.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Computers van A-merken zoals Dell, HP en Fujitsu hebben meestal een eigen ontwerp voeding en moederbord. Zodoende kunnen ze een systeem bouwen waar het DC-DC deel voor 3.3V en 5V op het moederbord zit of op een aparte DC-DC kaart. Dat is niet compatible met een standaard moederbord.Antonius schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:55:
Ik heb een tijdje terug mijn fileservertje een flinke upgrade gegeven naar het bekende Fujitsu D3643H bordje en G5400 processor. Dat werkt uitstekend. De 350W ATX voeding mag nog vervangen worden door een kleinere voeding uit een goede kleine desktop PC. Die draait minder ver onder zijn nominale belasting, dus zou het naar mijn idee nog efficiënter moeten doen. Ik kon recent een mooi Fujitsu pc-tje overnemen, dat leek me een prima match. Maar de voeding hiervan lijkt iets speciaals, geen standaard ATX 24+4. De voeding heeft enkel een 16-pins stekker. De hdd/dvd voedingen worden doorgelust vanaf het moederbordje van deze pc, aansluitingen daarvoor zitten niet aan de netvoeding.
Weet iemand hier wellicht of dat gebruikelijk is voor Fujitsu Esprimo systemen? Dan kan ik stoppen met daar naar uit te zien, en in plaats daarvan misschien een Lenovo, Dell of HP systeempje kanibaliseren.
De ssd in mijn hp elitebook laptop klinkt ook zo. Geen idee of dat normaal is.Jazco2nd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:40:
Hier een geluidsopname van mijn SSD (Intel 660p) die nu exact als een HDD klinkt.
Zet je volume hoog, negeer de white noise, die komt standaard bij mijn telefoon als ik iets opneem. Maar je hoort het goed genoeg:
https://cdn.sndup.net/594...p+1TB+sounds+like+HDD.mp3
Dit is toch bizar?
Q schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:32:
@mrmrmr ik ben eigenlijk benieuwd, ik volg dit topic niet zo, maar veel builds zijn zo zuinig, zijn er mensen in dit topic die zelfs gewoon 'off-grid' kunnen draaien met solar en battery power?
Ik heb het hier eens zitten bekijken, te meer ook omdat we binnenkort afgerekend worden op het vermogen wat je opneemt gemiddeld per 15min in België. Off grid gaan is zga onhaalbaar met PV zoals @mrmrmr aangaf. Wel reuze interessant.mrmrmr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:16:
@Q Geheel off-grid draaien kan tegenwoordig mits de juiste voorzieningen hebt, maar praktisch is het nog niet. Je hebt een BEV (Battery Electric Vehicle) nodig en een elektriciteitmanagementsysteem die zonneenergie of de batterijen van de EV kan gebruiken. Laden moet je dan elders doen, want een normale hoeveelheid zonnepanelen is onvoldoende voor opwek van oktober tot en met februari. De invloed van een zuinige computer is niet doorslaggevend, het zijn vooral de andere apparaten in huis die een veel groter beslag leggen op verbruik.
Ik zit al een paar jaar te wachten op @mux zijn PicoUPS, dat is helaas een stille dood gestorven vrees ik?mrmrmr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 01:20:
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 15-11-2020 11:51 ]
Volgens SiComputers (waar ik m had gekocht) is de SSD defect en kan deze het elk moment begeven. Ik vroeg nieteens een RMA aan, maar ze hebben wel direct een RMA aangemaakt.DappereDodo schreef op zondag 15 november 2020 @ 06:11:
[...]
De ssd in mijn hp elitebook laptop klinkt ook zo. Geen idee of dat normaal is.
Duidelijk, ik moet ook gewoon een 2e M.2 poort hebben. Ik ga deze aanschaffen deze met koelelement lijkt me veiliger, de D3644-B heeft immers een x16 poort met 4 lanes. Daar kan die dan netjes in. Hoewel de x1 sloten (max 985 MB/s theoretisch) op zich snel genoeg zijn voor de Intel 660p.GaMeOvEr schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:28:
@Jazco2nd : Ik maak een full-disk backup van mijn bootpartitie. Dus ik dan gewoon mijn OS terug zetten. Voor de rest heb ik VM's op mijn SSD staan, en daar doe ik dan losse VM backups van.
In principe kan ik dus mijn SSD vervangen door een andere en dan de boel terugzetten. Dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat ik die andere eerst zou moeten kopen.
Then again, die SSD kan ik later wel weer in een ander systeem kwijt.
Sowieso zou ik niet direct jouw probleem hebben, op mijn moederbord kan ik twee nVME SSD's kwijt. Maar als je dat niet kunt moet je dus met backup/restore aan de gang.
Gaat de nieuwe SSD daarin, de boel kopieren en de oude SSD kan RMA. Mocht het weer gebeuren, kan een nieuwe in de M.2, kopieren, enzovoorts.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 15-11-2020 18:01 ]
- Xeon E5 2650v2 - 8c/16t 2.6GHz
- 64GB DDR3 1333MHz ECC Registered
- Generiek socket 2011 moederbord
- Nvidia Quadro 4000 2GB videokaart
- 512GB Crucial M550 SSD
- BeQuiet 400W Gold voeding (paar maanden oud)
- Nanoxia mATX behuizing
...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Oke bedankt, dus in principe zou het moderner moeten om zuinig te zijn. De server die ik nu gebruik lijkt mij ook niet zuinig met de i5 2500. Dat is meer een workstation.mrmrmr schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:01:
@Luxicon Dat is een onzuinige server. Zulke (rack-)servers werden de laatste jaren voor een appel en ei gedumpt, maar je gaat je daarmee wel blauw betalen aan energiekosten. Beter is een moderne server of met een Pentium/i3 (of Xeon equivalent) vanaf Skylake.
...
Ik heb een PC staan met een dergelijke i5, in idle zo'n 40W minimaal. Niet super relaxed.Luxicon schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:07:
[...]
Oke bedankt, dus in principe zou het moderner moeten om zuinig te zijn. De server die ik nu gebruik lijkt mij ook niet zuinig met de i5 2500. Dat is meer een workstation.
Met een i5 van 9e of 10e generatie kan je in idle richting <15W.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Duidelijk dat het iets in die richting mag gaan worden. Ik zag gister een i5 10400 en Ryzen 3300. Dat lijken mij prima kandidaten. Al zou het teveel power zijn voor wat ik momenteel doe met mijn server. Ik ga het topic doorlezen om ideeën op te doen.Quad schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:09:
[...]
Ik heb een PC staan met een dergelijke i5, in idle zo'n 40W minimaal. Niet super relaxed.
Met een i5 van 9e of 10e generatie kan je in idle richting <15W.
...
Experimenteren met VM's / OS (of andere applicaties m.b.t. het netwerk) en NAS / ZFS pool als basis.Quad schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:20:
@Luxicon Wat zijn je doelen met je server en welk OS wil je draaien?
PS. dat klinkt heel algemeen. Het komt erop neer dat ik in de basis de NAS gebruik, dat is de hoofdzaak. Dat wil prima met de i5 2500.
In de kast passen echter maar 2 x 3,5" schijven en vind de ventilator aardig luid klinken. Netwerk monitoring zou ik graag toepassen, en zo kan er nog meer aan de orde komen, gericht op productie (niet op entertainment). Dat alles is puur practice / ervaring opdoen. Niet zozeer een hoofdzakelijk doel op dit moment.
Ik heb ESXI geprobeerd en dat werkte fijn. Momenteel gebruik ik Proxmox als basis.
[ Voor 50% gewijzigd door Luxicon op 15-11-2020 23:37 ]
...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Maar desondanks is circa 40W is toch nog meermalen zuiniger dan een systeem dat grof geschat 150W doet. Als je rekent met 2 euro per Watt per jaar komt dat op 300 euro per jaar ofwel € 1500 over een periode van 5 jaar, de economische levensduur van een systeem. Vergelijk dat met € 400 voor een 40W systeem.Luxicon schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:07:
Oke bedankt, dus in principe zou het moderner moeten om zuinig te zijn. De server die ik nu gebruik lijkt mij ook niet zuinig met de i5 2500. Dat is meer een workstation.
Ik had ook een i5 2500 vroeger, die is destijds vervangen door een zuinige Skylake (Fujitsu D3417-B2, nu opgevolgd door Fujitsu/Kontron D3644-B). Daarmee draai ik tussen 7 en 8W pseudo-idle (er draait wel wat) in de praktijk. Daarin kun je ECC toepassen. Het is naast zuinigste in de klasse ook het goedkoopste bord dat ECC daadwerkelijk ondersteund.
Dat scheelt nogal! Onderstaande zal vast niet helemaal compatible zijn, maar was benieuwd hoe zoiets eruit komt te zien als geheel.mrmrmr schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:08:
[...]
Maar desondanks is circa 40W is toch nog meermalen zuiniger dan een systeem dat grof geschat 150W doet. Als je rekent met 2 euro per Watt per jaar komt dat op 300 euro per jaar ofwel € 1500 over een periode van 5 jaar, de economische levensduur van een systeem. Vergelijk dat met € 400 voor een 40W systeem.
Ik had ook een i5 2500 vroeger, die is destijds vervangen door een zuinige Skylake (Fujitsu D3417-B2, nu opgevolgd door Fujitsu/Kontron D3644-B). Daarmee draai ik tussen 7 en 8W pseudo-idle (er draait wel wat) in de praktijk. Daarin kun je ECC toepassen. Het is naast zuinigste in de klasse ook het goedkoopste bord dat ECC daadwerkelijk ondersteund.
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 115,- | € 115,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Wit | € 72,91 | € 72,91 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 31,99 | € 31,99 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD8266 | € 55,18 | € 110,36 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 61,90 | € 61,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 544,66 |
...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb geen beoordeling voor de behuizing. Kijk vooral of het formaat van het micro-ATX (niet mini-ITX) moederbord past.
Onder de knop gepinde posts (rechtsboven) kun je van diverse systemen met metingen vinden.
Kijk voor koeling eens naar de Supermicro SNK-P0046P of Arctic Alpine 12 Passive. Toevallig vorige week 2x 5TB seagate gekocht voor 170 euro.Luxicon schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:50:
[...]
Dat scheelt nogal! Onderstaande zal vast niet helemaal compatible zijn, maar was benieuwd hoe zoiets eruit komt te zien als geheel.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 115,- € 115,- 1 Moederborden Fujitsu D3644-B € 152,50 € 152,50 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Wit € 72,91 € 72,91 1 Processorkoeling Cooler Master Hyper 212 Black Edition € 31,99 € 31,99 2 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD8266 € 55,18 € 110,36 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 400W CM € 61,90 € 61,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 544,66
Qua geheugen; ik denk beter dat je 1 bankje kunt gebruiken in plaats van 2? @mrmrmr
Maar dan gebruik je dus ook gelijk maar single channel ipv dual channel memory access.Space21 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:29:
[...]
Kijk voor koeling eens naar de Supermicro SNK-P0046P of Arctic Alpine 12 Passive. Toevallig vorige week 2x 5TB seagate gekocht voor 170 euro.
Qua geheugen; ik denk beter dat je 1 bankje kunt gebruiken in plaats van 2? @mrmrmr
Aannames zijn fataal.
Yep, ik merk het. Eerder had ik in een Lenovo systeempje wel een kleine netvoeding met standaard aansluitingen. Jammer, want het is verder een nette Fujitsu voeding. Ik verwacht dat die zuinig en betrouwbaar is.mrmrmr schreef op zondag 15 november 2020 @ 00:55:
[...]
Computers van A-merken zoals Dell, HP en Fujitsu hebben meestal een eigen ontwerp voeding en moederbord. Zodoende kunnen ze een systeem bouwen waar het DC-DC deel voor 3.3V en 5V op het moederbord zit of op een aparte DC-DC kaart. Dat is niet compatible met een standaard moederbord.
@Luxicon
ECC lijkt me niet noodzakelijk voor wat je wilt.
Dual channel geheugen geeft in de meeste thuisserver toepassingen niet veel performance winst.
Ik heb een vrekkig zuinig Fujitsu desktop systeempje over waaruit ik de voeding wilde kannibaliseren. Dat gaat niet door zoals je hierboven kunt lezen. Je kunt deze overnemen voor wat ik ervoor betaald heb. 5x SATA onboard, i3-3220, 4GB RAM. Idle met ouderwetse draaiende schijf blijft deze nog onder 20W. Het is niet de heilige graal voor de ultiem zuinige thuis server, maar het kost ook geen drol. Als je belangstelling hebt kun je me een DM sturen, ik wil hier verder niet handelen want daar is het topic niet voor.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik kies als het kan 1, ook al is single channel, ik denk niet dat je het zal merken op een doorsnee server. @mux heeft het verschil in verbruik eens gemeten en dat bleek niet zo groot.Space21 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:29:
[...]
Kijk voor koeling eens naar de Supermicro SNK-P0046P of Arctic Alpine 12 Passive. Toevallig vorige week 2x 5TB seagate gekocht voor 170 euro.
Intel geeft in powertop ongeveer 500mW aan voor het energiegebruik van het geheugen.
Ik heb een voorganger (Artic Alpine 11 Passive) van de koeler in gebruik op mijn systemen. De opvolger '12" is een halve kilo zwaar. Waarschijnlijk kan die beter koelen.
Dat geheugen heeft, in tegenstelling tot wat de PW laat zien, geen ECC.Luxicon schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:50:
[...]
Dat scheelt nogal! Onderstaande zal vast niet helemaal compatible zijn, maar was benieuwd hoe zoiets eruit komt te zien als geheel.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Boxed € 115,- € 115,- 1 Moederborden Fujitsu D3644-B € 152,50 € 152,50 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Wit € 72,91 € 72,91 1 Processorkoeling Cooler Master Hyper 212 Black Edition € 31,99 € 31,99 2 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD8266 € 55,18 € 110,36 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 400W CM € 61,90 € 61,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 544,66
De processor heb ik al via marktplaats op de kop kunnen tikken dus die heb ik al.Pauwl schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:08:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-8100 Boxed € 97,- € 97,- 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 98,35 € 98,35 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 73,89 € 73,89 4 Externe harde schijven Seagate Expansion Portable 5TB Zwart € 100,90 € 403,60 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 CO € 8,30 € 8,30 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G4DFD8266 € 111,51 € 111,51 1 Solid state drives XPG SX8200 Pro 1TB € 127,20 € 127,20 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 617,15
Ik zit nu te overwegen om 2 van de seagates toch in raid 1 te plaatsen, en nog 1 losse voor de wat minder kritische data. De 4e wil ik gebruiken als extra backup, die ik er af en toe aan zal hangen, of via een andere computer. In totaal hebben we het dus over 1 x ssd, 3 x 2,5 inch hdd en 1 x 2,5 inch hdd extern.
Nu twijfel ik alleen nog over de PSU. Ik kan voor een relatief zuinige ATX voeding gaan, of toch voor een picoPSU. Met deze lijst, zou ik dan uitkomen met een 90w pico met een 90w adapter? Of wordt dat krap?
Bedankt voor alle tips! Ik heb daarop de lijst aangepast. Volgens mij zou de behuizing inderdaad niet voldoen en had al enige twijfel over de voeding. Er zijn niet veel 'standaard' voedingen te vinden onder de 300W. De 2 reepjes geheugen heb ik inderdaad gekozen i.v.m. dual channel en omdat het moederbord 4 geheugenslots heeft, en 64GB uiteindelijk de wens is. Als passieve koeling voldoet, zou dat super zijn!
Eigenlijk ben ik nog niet van plan direct een server te kopen, maar aan het oriënteren wat een duurzame, maar ook krachtige server zou zijn.
@Antonius Misschien is het iets, al is het niet veel moderner dan ik nu heb. Het is mij vooral te doen over de gelimiteerde ruimte om 3,5" schijven kwijt te kunnen.
@juptache Bedankt voor het melden, het geheugen is aangepast.
Overigens komt mijn 3,5" schijf voor in de openingspost. De WD RED 4TB. Overstappen op 2,5" is daardoor niet direct een wens.
Dit is de aangepaste lijst. Overigens wordt bij het moederbord @ Pricewatch vermeldt dat enkel Xeon en i3 8xxx ECC ondersteunden.
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 115,- | € 115,- |
1 | Behuizingen | Thermaltake Core V21 | € 65,- | € 65,- |
2 | Geheugen intern | Kingston KSM26ES8/16ME | € 61,71 | € 123,42 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 51,50 | € 51,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 517,17 |
...
Ik loop tegen hetzelfde aan als jij met de voeding. Mijn huidige PSU is een BeQuiet van 350W. Die doet het vergeleken met andere standaard ATX modellen goed bij lage belasting, maar het blijft het punt waarop ik de grootste vooruitgang zou kunnen boeken.Luxicon schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:18:
@mrmrmr @Space21 @GaMeOvEr
Bedankt voor alle tips! Ik heb daarop de lijst aangepast. Volgens mij zou de behuizing inderdaad niet voldoen en had al enige twijfel over de voeding. Er zijn niet veel 'standaard' voedingen te vinden onder de 300W. De 2 reepjes geheugen heb ik inderdaad gekozen i.v.m. dual channel en omdat het moederbord 4 geheugenslots heeft, en 64GB uiteindelijk de wens is. Als passieve koeling voldoet, zou dat super zijn!
Good point, well made. Ik had niet helemaal goed gelezen en had de Xeon nog in mijn hoofd die je noemde. Die is wel heeeeel erg onzuinig zoals mrmrmr al opmerkte. In deze desktop zit een standaard slot voor 3.5" schijf. Er zou er nog gemakkelijk eentje in de 5.25" drive bay passen en met wat gerommel waarschijnlijk ook nog wel een derde op de plaats van de floppy/card reader en dan houdt het wel op. Het is vooral persoonlijke voorkeur of zoiets acceptabel is. Ik ben nu tevreden met mijn servertje uit losse componenten, maar als ik met een schone lei zou moeten beginnen dan was een zuinige standaard desktop voor mij een goede en goedkope basis geweest.@Antonius Misschien is het iets, al is het niet veel moderner dan ik nu heb. Het is mij vooral te doen over de gelimiteerde ruimte om 3,5" schijven kwijt te kunnen.
Overigens zijn 3.5" schijven behoorlijke stroomverbruikers in een zuinige server. Veel regulars in dit topic kiezen voor 2.5". Zelf heb ik vooralsnog meer vertrouwen in een degelijke 3.5" voor mijn data maar ik vermijd het gebruik van meerdere stuks, juist vanwege het verbruik. Voor backup komt er bij mij soms een tweede schijf aan, maar dat gaat via USB zodat ik de backup schijf gemakkelijk kan aan en afkoppelen en bij dagelijks gebruik profiteer van het lage verbruik van een enkele schijf. Om de dikke draaiende disk zoveel mogelijk te ontzien, draait het OS vanaf een zuinige SSD. Ook log files e.d. komen op de SSD. Wat ik met zoveel woorden probeer te zeggen is eigenlijk: meerdere 3.5" schijven is niet zuinig qua verbruik, alleen doen als je heeeeel veel ruimte continu online wilt hebben. Sommige tweakertjes hebben 50TB aan staan. Voor mij is dat too much.
Ik had een middagje vrij en was wel nieuwsgierig. Daarom heb ik zojuist een willekeurige SATA schijf in de Fujitsu geschoven (500GB uit 2011) en standaard Debian geinstalleerd. Tijdens installeren is het verbruik 30W. Na de eerste reboot doet hij 20W. Powertop command line tool om het verbruik nog wat beter te regelen. Na uitvoeren van een autotune doet hij 18W idle. Dat is met een draaiende 3.5" disk uit de jaren stillekes. Performance van een moderne zuinige Pentium G5400 of i3-8100 is nog wat hoger, maar die zijn niet zoveel zuiniger dat de extra kosten van aanschaf zich terug verdienen.
20 a 30W klinkt niet zuinig inderdaad! Het voordeel van een ATX vind ik dat de voeding intern is, net zo voor de interne schijven. Het is qua voeding ook nog opletten of er genoeg SATA connectoren aanwezig zijn.Antonius schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:15:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde aan als jij met de voeding. Mijn huidige PSU is een BeQuiet van 350W. Die doet het vergeleken met andere standaard ATX modellen goed bij lage belasting, maar het blijft het punt waarop ik de grootste vooruitgang zou kunnen boeken.
[...]
Good point, well made. Ik had niet helemaal goed gelezen en had de Xeon nog in mijn hoofd die je noemde. Die is wel heeeeel erg onzuinig zoals mrmrmr al opmerkte. In deze desktop zit een standaard slot voor 3.5" schijf. Er zou er nog gemakkelijk eentje in de 5.25" drive bay passen en met wat gerommel waarschijnlijk ook nog wel een derde op de plaats van de floppy/card reader en dan houdt het wel op. Het is vooral persoonlijke voorkeur of zoiets acceptabel is. Ik ben nu tevreden met mijn servertje uit losse componenten, maar als ik met een schone lei zou moeten beginnen dan was een zuinige standaard desktop voor mij een goede en goedkope basis geweest.
Overigens zijn 3.5" schijven behoorlijke stroomverbruikers in een zuinige server. Veel regulars in dit topic kiezen voor 2.5". Zelf heb ik vooralsnog meer vertrouwen in een degelijke 3.5" voor mijn data maar ik vermijd het gebruik van meerdere stuks, juist vanwege het verbruik. Voor backup komt er bij mij soms een tweede schijf aan, maar dat gaat via USB zodat ik de backup schijf gemakkelijk kan aan en afkoppelen en bij dagelijks gebruik profiteer van het lage verbruik van een enkele schijf. Om de dikke draaiende disk zoveel mogelijk te ontzien, draait het OS vanaf een zuinige SSD. Ook log files e.d. komen op de SSD. Wat ik met zoveel woorden probeer te zeggen is eigenlijk: meerdere 3.5" schijven is niet zuinig qua verbruik, alleen doen als je heeeeel veel ruimte continu online wilt hebben. Sommige tweakertjes hebben 50TB aan staan. Voor mij is dat too much.
Ik had een middagje vrij en was wel nieuwsgierig. Daarom heb ik zojuist een willekeurige SATA schijf in de Fujitsu geschoven (500GB uit 2011) en standaard Debian geinstalleerd. Tijdens installeren is het verbruik 30W. Na de eerste reboot doet hij 20W. Powertop command line tool om het verbruik nog wat beter te regelen. Na uitvoeren van een autotune doet hij 18W idle. Dat is met een draaiende 3.5" disk uit de jaren stillekes. Performance van een moderne zuinige Pentium G5400 of i3-8100 is nog wat hoger, maar die zijn niet zoveel zuiniger dat de extra kosten van aanschaf zich terug verdienen.
De NAS schijf die ik gebruik (WD Red) verbruikt volgens de specificaties idle 3,3W en under load 4,5W. Dat lijkt mij best zuinig.
De reden dat ik vroeg naar een systeem, is omdat ik een leuke deal tegen kwam, maar niet zuinig blijkt. Zodoende ben ik nu wel voorbereid voor als ik een server aan ga kopen. Ik heb nog een tijdje, het heeft geen haast.
...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het idee bij zuinige schijven is het reduceren van de idle belasting. 3W driaaiend is ruim 3 keer meer dan een 2.5" 4 of 5TB SATA disk die genoeg heeft aan 0,85W.Luxicon schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:18:
Overigens komt mijn 3,5" schijf voor in de openingspost. De WD RED 4TB. Overstappen op 2,5" is daardoor niet direct een wens.
Een groot nadeel van 3.5" disks is dat ze bij opstarten veel vermogen eisen, meestal tussen 19W en 24W. Dat stelt daardoor hoge eisen aan de voeding, terwijl dat niet nodig is met 2.5" disks. Die (4 of 5 TB) draaien idle op 0,85W en tijdens opstarten verbruiken ze slechts 3,75W per disk.
Bij een PicoPSU voeding zijn er twee of meer onderdelen. Bijvoorbeeld een PicoPSU-90 met zuinige 120W 12V adapter zou met 2.5" disks prima geschikt zijn. Een PicoPSU-160-XT met zuinige 120W 12V adapter is nodig tot 4 stuks 3.5" disks. Een PicoPSU-160-XT is minder zuinig dan bijvoorbeeld een PicoPSU-80.
Met een Pentium kun je een PicoPSU-80/60 kit toepassen met 6x 2.5" disks. Je ziet dat je met 2 cores een stuk minder vermogen nodig hebt. Dat past ook prima bij een passieve koeling.
Onder de topic start staan tips over de voedingskeuze en hier kun je een beschrijving vinden van een file server.
Dat komt uit de oorsprongelijke technotes. Ik denk dat Pentium ook ECC ondersteunt. Als je geen ECC nodig hebt is een Fujitsu D3642-B ook een optie. Als je maximaal 4 SATA disks nodig hebt kun je ook de D3643-H toepassen, die is een stuk goedkoper.Dit is de aangepaste lijst. Overigens wordt bij het moederbord @ Pricewatch vermeldt dat enkel Xeon en i3 8xxx ECC ondersteunden.
Dit topic is gesloten.