Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kdw2060 Bedankt voor het inzicht. Het totaalverbruik van je systeem met een zuinige voeding zal ruim onder de 10W blijven. Helaas voorspellen series voedingen onderling weinig over de efficientie bij een vast verbruik (feste lasten in het artikel, dat niet lager test dan 35W). In jouw geval zou een PicoPSU-80/60 kit met P4 kabel de beste optie zijn. Zonder hard disks (en de Zigbee zender) zou je met een PicoPSU een idle verbruik tussen 2 tot 5W moeten kunnen halen. Er staan soortgelijke systemen onder de knop "gepinde posts" rechtsboven.
Een draaiende 3.5" hard disk is een relatieve grootverbruiker in dit systeem. De USB Zigbee zender voegt ook verbruik toe als het aanstaat. De standaardvergelijking is idle, monitor in slaapstand, USB toetsenbord, USB muis, netwerkkabel aangesloten, SSD, geen andere onderdelen. Zodoende is het mogelijk te vergelijken met andere systemen.

@AndredB AMD heeft een veel hoger idle verbruik vergeleken met Intel. Dat scheelt ongeveer de helft. Bijvoorbeeld een Deskmini draait op 3,8W onder Intel (cijfer c't) en ruwweg het dubbele in de AMD variant (zie gepinde posts).

We denken na over deel 3. Systemen verouderen natuurlijk, op dit punt hebben we nog geen goed inzicht van de zuinigheid van Intel 10th gen, het lijkt erop dat het momenteel nog geen voordeel brengt op dit punt. 9th gen Coffee Lake is momenteel zuiniger, mede doordat daar zuinige moederborden voor zijn. We gebruiken de gepinde posts om een overzicht te geven van idle metingen van zuinige systemen van allerlei pluimage. Voedingen en hard disks zijn up to date in de topic start. ATX12VO is vooralsnog geen alternatief voor bijvoorbeeld PicoPSU. We wachten op zuinige voedingen en zuinige moederborden. Er is momenteel nog maar 1 voeding en moederbord getest door media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Ik heb mijn zuinige file servertje (Fujitsu bordje, Pentium Gold processor) nog altijd op een BeQuiet voeding draaien. Die doet het prima, is heel betrouwbaar gebleken, maar het is nu qua energieverbruik wel de grootste bottleneck in het systeem. Volledig nieuw zou ik voor een pico psu kiezen. Echter zuiver economisch beschouwd verdient die investering zich moeilijk of niet terug. Zijn de netvoedingen van relatief kleine en zuinige desktop systemen geschikt, wordt dat merkbaar zuiniger dan een standaard BeQuiet voeding (ook al een aantal jaar oud)? Mijn gedachte is dat de voedingen die je los koopt enorm oversized zijn voor een zuinig servertje. De netvoedingen in een compleet desktop systeem zijn veel bescheidener opgezet. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat een "standaard" voeding die in een klein desktopje zo'n 100W kan leveren, het in mijn servertje veel beter doet dan de 350W BeQuiet. Ik heb nog een compact C2D Lenovo systeempje staan met defecte systeem fan. Zoiets levert niets meer op. Zou die voeding het doen op mijn Fujitsu bordje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 11:21
mrmrmr schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:44:
We denken na over deel 3. Systemen verouderen natuurlijk, op dit punt hebben we nog geen goed inzicht van de zuinigheid van Intel 10th gen, het lijkt erop dat het momenteel nog geen voordeel brengt op dit punt. 9th gen Coffee Lake is momenteel zuiniger, mede doordat daar zuinige moederborden voor zijn.
Ik heb zojuist een ASRock H470M-ITX/ac moederbord gekocht i.c.m. de Intel Pentium Gold G6400, de be quiet! System Power B9 300W en voor stroommeting een Brennenstuhl PM 231 E. Kan ik een zinnige bijdrage doen op het gebied van metingen voor de Intel 10e generatie? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle metingen zijn welkom. Voor de vergelijkbaarheid is de "standaardmeting" het uitgangspunt, maar daarnaast kun je gerust andere metingen vermelden, bijvoorbeeld met jouw keuze van het besturingssysteem en services. Of extra metingen zonder moederbord/muis/monitor, of met een, twee disks, etc. Dat geeft veel meer inzicht voor mensen die hetzelfde van plan zijn en ook wat het verbruik is van bepaalde onderdelen zoals een muis of toetsenbord.

Bij ASRock is het van belang om de juiste BIOS instellingen te vinden en voor de vergelijkbaarheid onder Windows of Debian te meten. Daarvoor heb je onder Windows ook de Intel drivers nodig. De meeste moederborden, uitgezonderd de Fujitsu/Kontron D364x serie, zijn met default settings niet geoptimaliseerd voor verbruik.

Bij jouw systeem verwacht ik dat de relatief minder zuinige voeding meer Watts vraagt. Met een PicoPSU zou je een stuk lager uitkomen. Maar ook metingen met een minder zuinige voeding zijn nuttig voor een vergelijking. Helaas zegt het dan niet zoveel over de capaciteit van 10th gen.

Ik hoop dat er een 10th gen moederbord komt dat de D364x evenaart. Voor zover bekend is 9th gen (D364x serie) flink zuiniger in de categorie desktop processoren. ASRock lijkt me wel een voor de hand liggende keuze als 10th gen een gegeven is, maar goede resultaten zijn niet gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Chiwn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb zojuist een ASRock H470M-ITX/ac moederbord gekocht i.c.m. de Intel Pentium Gold G6400, de be quiet! System Power B9 300W en voor stroommeting een Brennenstuhl PM 231 E. Kan ik een zinnige bijdrage doen op het gebied van metingen voor de Intel 10e generatie? Zo ja, hoe?
Altijd interessant om te weten. Vziw nog geen andere Tweaker die dit mobo icm een Pentium Gold CPU gebruik, wel een i3 (ondergetekende) en een i5.

Ik zit nu op 18W met ESXi, wat Windows VM (3), vcenter server, Homeassistant, 32GB RAM, nvme SSD, interne HDD (2.5") en USB HDD en USB Conbee II stick.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Antonius Ja, we wachten al 10 jaar op een goede kleine voedingen. Ze worden nauwelijkst op de markt gebracht voor consumenten. En als ze er wel zijn, komt het soms van minder betrouwbare voedingmerken. PicoPSU is nog steeds het beste voor zover bekend. Het zou wel leuk zijn als er meer concurrentie kwam, maar dat verkoopt kennelijk slecht. Argeloze kopers weten niet dat de oversized voedingen die ze aanschaffen in idle niet werkelijk zo zuinig zijn in moderne systemen.

Misschien verandert ATX12VO op de lange duur het voedingenlandschap. Ik denk dat dit wel een aantal jaren kan kosten. Ik zie nog geen tekenen dat Kontron met ATX12VO of 10th gen moederborden komt op basis van de D3643 serie, maar ik kan me niet indenken dat die niet zullen komen.

Sommige voedingen bij merken als Dell, HP, Fujitsu zijn ook 11V/12V only voedingen. Om te controleren of een voeding ATX is, kan meten aan de stekker met de paperclip trick kan meer duidelijkheid verschaffen. Of zoek naar het typenummer op Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
Oei nu twijfel ik een beetje aan m'n aankoop! Ik zat dus te twijfelen tussen de ASRock H470M-ITX/ac die ik dus gekocht heb en de Fujitsu D3643-H of de ASRock H370M-ITX/ac. Die laatste twee heb ik maar niet gedaan omdat het me niet verstandig leek een verouderd moederbord nu nog 1e hands nieuw aan te schaffen (kreeg ze niet 2e hands gevonden).

Ik wil er Proxmox op gaan draaien met in ieder geval Home Assistant en een NAS (heb nog geen keuze gemaakt welke precies). Lijkt me leuk niet al direct tegen de grenzen aan te zitten qua hardware en dus de mogelijkheid hebben VMs toe te voegen (Plex wellicht bijvoorbeeld).

Verder wil ik ervaring opdoen met ZFS en heb dan meteen 3,5 inch voor NAS geschikte schijven gekocht. Heb daarnaast ook nog 1 3,5 inch schijf meer liggen die ik heel af en toe wil gebruiken, zal voornamelijk in sleep staan. Maar goed, totaal kwam ik wel op een piekvermogen van 128 Watt uit, en verwacht ik rond de 20 W gemiddeld te gaan zitten.

1) Moet ik m'n moederbord keuze dan toch heroverwegen?

2) Moet ik m'n voeding keuze heroverwegen? Ik dacht dat er geen complete systemen waren boven de 120W van PicoPSU, klopt dat?

3) Nu ik toch met het vragenuurtje begonnen ben, heb ik het goed begrepen dat de Fujitsu MOBOs niet vanuit je OS de ventilatoren laat aansturen zoals dat bij ASRock wel kan? (Ik heb met beide nog geen persoonlijke ervaring)

[ Voor 8% gewijzigd door Chiwn op 19-10-2020 15:47 . Reden: puntje vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chiwn Een PicoPSU-160-XT kun je bestellen bij amazon.de. De adapter is bepalend voor het daadwerkelijk maximum verbruik, meestal is een 120W Leicke 12V adapter voldoende (ook via amazon.de). Er zijn ook grotere voedingen, maar kortdurend 128W piekvermogen valt binnen de specificaties. Het is niet de bedoeling om langdurig (zeg >10 minuten) meer dan 120W te belasten. Leicke heeft ook grotere voedingen.

Een NAS met 3.5" disks heeft een bepaalde overhead. Zie de topic start over wat PicoPSU's ondersteunen. Het beste is 3.5" disks via USB incidenteel aan te sluiten in een externe behuizing. Bijvoorbeeld voor backup of archiefdoeleinden.

Het verschil tussen de beste 9th gen en 10th gen voor zover nu bekend is enkele Watts. Als je systeem 20W idle gaat draaien is dat misschien niet doorslaggevend. Wel als je een heel zuinig systeem wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
@mrmrmr Kan je de suggestie om 3.5" disks via USB aan te sluiten toelichten? Ik begrijp niet helemaal wat daar de meerwaarde van is. Met incidenteel gebruik heb ik in gedachte dat ik er wel altijd bij kan, bijvoorbeeld wanneer ik een nieuwe VM wil opzetten oid maar wel zonder dat ik dan een USB schijf moet aansluiten. Leek me wel makkelijk dat remote te kunnen doen juist, en hem de rest van de tijd in sleep te zetten.

Ik zie je topic start over PicoPSU en de efficiëntie vergeleken met andere voedingen. Daar zie ik dat je PicoPSU aanraadt voor systemen onder 10W en ATX voedingen voor systemen boven 40W. Heb je wellicht enig idee wat ik kan verwachten qua verschillen in gemiddeld gebruik?

Ik meen te herinneren dat een andere Tweaker van dezelfde BeQuiet als ik die ik gekocht heb naar een PicoPSU 120W gegaan was, en dat zo'n 4W scheelde in gemiddeld gebruik. Als ik het goed begreep was de PIcoPSU 160W minder efficiënt dus mijn gok was dat het verschil de moeite niet waard zou zijn tussen een PicoPSU 160W met Leicke voeding vergeleken met de be quiet! System Power B9 300W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Chiwn schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:43:
2) Moet ik m'n voeding keuze heroverwegen? Ik dacht dat er geen complete systemen waren boven de 120W van PicoPSU, klopt dat?
Ik heb de 160watt picopsu, en de 156Watt Leicke voeding

Maar ik vraag me altijd af hoe je ooit 13A door zo'n jackplug kan jagen maargoed. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Chiwn
Ik adviseer vaak 3.5" disks in te zetten als backup disk. Die hoeven dan niet altijd aan te staan. Via een externe behuizing of een apparaat zoals Sharkoon Quickport via USB3 kan dat. Die werkt niet met een voeding van het systeem maar met een adapter. Die kun je insteken zodra het nodig is en er weer uithalen, of in/uitschakelen via een schakelaar op de verdeeldoos. Er is geen reboot nodig met USB3, altijd aan of in idle/spindown is zodoende niet nodig.

Een paar jaar geleden heb ik een aantal ATX voedingen vergeleken met een PicoPSU in deze post. Zodoende kun je zien wat het je oplevert bij diverse belastingen onder 10W. Bepaalde Be Quiet's zijn relatief zuinig ten opzicht van andere ATX voedingen.

PicoPSU-160-XT heeft ook een grotere overhead dan een PicoPSU-80. Die twee heb ik ook onderling vergeleken, het blijkt dat de PicoPSU-80 duidelijk zuiniger is. Vanzelfsprekend is het niet altijd een optie. Verschillende adapters zijn ook vergeleken. Let wel dat de Leicke waar ik destijds mee testte is vervangen door een nieuwere versie, die waarschijnlijk iets minder zuinig is, maar nog steeds wel een goede keuze.

Ik denk dat je het beeld al aardig compleet hebt.

@Dacuuu Je hebt gelijk dat 13A aan de hoge kant is, maar zo belast je waarschijnlijk in de praktijk niet of nauwelijks. Er zijn wel meer onderdelen waar een hoge stroom doorheen gaat, bijvoorbeeld Molex connectoren en de sporen/kabels naar de processor. Die worden bij zware belasting warm. Goed sluitend materiaal is essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
@mrmrmr Helder over USB 3 extern houden! Ga ik als optie in gedachten houden mocht ik die schijf infrequent genoeg gebruiken.

Bedankt voor je verdere toelichting op de efficiëntie van voedingen. Aangezien je aangeeft dat er ook nog een verschil tussen PicoPSU-80 en de PicoPSU-160 zit, in combinatie met de metingen van @psy (zie hieronder), gok ik dat het prijsverschil van de Be Quiet! B9 300W en de PicoPSU-160-XT niet de moeite waard gaat zijn voor mijn 20W server. Als ik dat niet goed heb begrepen hoor ik dat graag :)
psy schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:22:
[...]
De BeQuiet System Power B9 300Watt kwam uit op 11,5 Watt.

Ik heb nu bij amazon de combi besteld:
- PicoPsu 80W Link
- Leicke NT03012 60W Link

Met deze combi kom ik met dit dual NIC bordje uit op 7,1 Watt.
LAN actief
Monitor aangesloten maar "uit" via Windows

Besparing ongeveer 4,5 Watt.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 22:23
[b]mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
>@AndredB AMD heeft een veel hoger idle verbruik vergeleken met Intel. Dat scheelt ongeveer de helft. Bijvoorbeeld een Deskmini draait op 3,8W onder Intel (cijfer c't) en ruwweg het dubbele in de AMD variant (zie gepinde posts).
Werkzaak in de energietransitie houdt het onderwerp "energie" me bovengemiddeld bezig en ik denk een groen hart te hebben. Desondanks wil ik even de aandacht op de redeneerwijze te richten: De helft van weinig is niet zo veel. Of mijn systeem idle nou 5 of 10 watt gebruikt... het gaat daar om de laatste 'watts' en dat zijn er niet zoveel. Terwijl we gauw genegen zijn twee140 en 170 watt gamecomputers in gedachten over één kam te scheren. De verwarming van de kamer waarin je werkt een graadje lager zetten reduceert het vermogen van je radiator al gauw van 1000 naar 950 watt. Allemaal zaken met meer impact dan die laatste 5 watt.
> We denken na over deel 3.
Fijn! Ik ben benieuwd! En in de tussentijd een bedankje voor het regiewerk kan geen kwaad. Bij deze!

Neemt (voor iedereen) nog altijd niet weg dat ik benieuwd ben naar suggesties voor een zuinige AM4moederbord. microATX met minimaal 4x SATA.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kontron heeft iets laten weten over de toekomstplannen met de in september 2019 overgenomen Fujitsu moederborden (FTS). In het derde kwartaal van 2021 komt er nog een STX bord. De long lifecycle bords (waaronder de "designed by Fujitsu" zuinige borden D3643-H, D3642-B en D3644-B) blijven beschikbaar tot en met 2023. In het eerste kwartaal van 2022 verschijnen opvolgers ("next gen") van deze borden.

De productie en de apparatuur van Fujitsu van de moederborden is overgeheveld van Augsburg naar Katek uit Mauerstetten, een electronica bedrijf. De productielijn is geautomatiseerd van productie tot testen.

20 experts zijn overgekomen van Fujitsu. Ze beloven dat de prijzen competitief en dat de support door R&D medewerkers zullen blijven. De support blijft doorgaan met o.a. beveiligingspatches, ook na EOL.

Presentatiefilmpje (54MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oeh, dat klinkt best goed!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:14:
De long lifecycle bords (waaronder de "designed by Fujitsu" zuinige borden D3643-H, D3642-B en D3644-B) blijven beschikbaar tot en met 2023. In het eerste kwartaal van 2022 verschijnen opvolgers ("next gen") van deze borden.
Even voor mijn beeldvorming. Intel gen 10 komt dan dus pas over ruim een jaar (als 11th gen wellicht ook al uit is)? Nu heb ik net een nieuw systeem dus voor mij niet zo relevant. Maar is dan dus nog wel even voordat de "wachters" aan de slag kunnen (en waarschijnlijk dus eerder naar de concurrent gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook al maken ze voor ons geschikte moederborden, Fujitsu/Kontron is primair geen consumentenleverancier. Het is bekend dat (voorheen) Fujitsu niet snel is met ontwikkeling, maar ze besteden wel tijd aan kwaliteit en inhoud, anders waren die moederborden niet zo zuinig in vergelijking met andere merken. Intel is traag met het onwikkelen op een betere schaalgrootte en de processoren lijken minder zuinig te worden gezien de metingen van hardware.info.

Wachten hoeft niet want er zijn weinig voordelen in 10th gen ten opzichte van 9th gen voor de meeste toepassingen. Als ik nu iets zou moeten aanschaffen, zou het 9th gen zijn. Feitelijk zaten de verbeteringen in Fujitsu's 9th gen niet zozeer in de processor maar in de chipset, BIOS en drivers, met name USB low power aansturing werd beter. Dat heb ik zelf ervaren, want ik heb zowel D3417-B2 (Kaby Lake) als D3643-H (Coffee Lake) moederborden die ik in gebruik heb getest. Ze presteren 'kaal' precies gelijk. De processoren waren al zuinig en daar zit weinig ruimte voor verbetering meer in. Ik denk dat het niet veel zuiniger kan worden dan dat het nu is.

Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur ook uit naar het allernieuwste, maar mijn verstand laat me weten dat het rationeel gezien niet de beste keuze is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:32:
Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur ook uit naar het allernieuwste, maar mijn verstand laat me weten dat het rationeel gezien niet de beste keuze is op dit moment.
Rationeel is het wellicht beter om nu 9th gen te kopen. Maar 2022 is natuurlijk ook nog een heel eind weg. En ik vraag mij ook af of je bv begin 2022 nog steeds 9th gen processoren kunt kopen.

Verder eens met je verhaal. En dat Fujitsi / Kontron deze borden niet voor consumenten maakt en de "drang" naar het nieuwste van het nieuwste daardoor minder is spreekt natuurlijk ook voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@AndredB, t is niet veel maar eerder had ik t hier over zuinige AMD met wat mensen. Men zei:

"Het idle verbruik is een stuk verbeterd met AGESA 1.0.0.4 en je kan de ongebruikte chipset pcie lanes in sleep mode L1 zetten in de Windows power settings. Dan wordt het verbruik even veel als bij zen +.
De intels zijn dan alsnog zuiniger in idle maar het verschil tussen beide is dan niet zo groot meer."

"Vooral A320 is simpel en efficiënt, als je daarvan een bordje met recente bios update pakt en een Zen2 erop zet, heb je denk ik wel aardig wat je omschrijft."

En ja 5W is in absolute zin weinig, maar mbt mijn eigen eisen krijg ik daar bij AMD ook weinig voor terug, dan heb ik liever 5W minder. Maar als je andere eisen hebt kan dat idd anders uitvallen.

edit: Trouwens, wat betreft Intel/AMD verbruik onder load (althans je had t over gaming), daarvoor had ik in diezelfde thread ook eea uitgerekend hier (1e alinea kan je negeren).
Want _als_ je om verbruik geeft, moet je dat idd ook niet negeren.
Nouja dat was dan wel n slecht voorbeeld dus, maar laat iig zien hoe idle en load bijdragen aan het totale verbruik, en dat idle mss wel n groter aandeel daarin heeft dan men denkt.

[ Voor 27% gewijzigd door N8w8 op 20-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Binnenkort ga ik verhuizen, en dan komt er eindelijk een snelle glasvezelaansluiting. Tijd dus om mijn 10 jaar oude Netgear router met OpenWRT te vervangen. Omdat het apparaat natuurlijk 24/7 aanstaat, ben ik op zoek naar iets zuinigs. Eisen zijn eigenlijk vrij weinig:
- minimaal 2x Gbps interfaces (lichte voorkeur voor Intel chips, maar eigenlijk is Realtek ook wel prima)
- minimaal 1 sata / nvme interface
- bij voorkeur support voor AES acceleratie (aes-ni bij Intel), ivm VPN
- energiezuinig
- x86 mag, hoeft niet, iig genoeg CPU power voor line speed NAT
- gpu is niet nodig, headless is prima, of evt serial console

Ga er naar alle waarschijnlijkheid Debian of OpenWRT op draaien.

Wat heb ik tot nu toe gevonden? kant-en-klare oplossingen van bv Qotom of Protectli. Die bieden NUC achtige doosjes, met 2 of meer netwerk interfaces. Echter, die hebben veel al verouderde CPU's die geen aes ondersteuning hebben, en/of bv 6 network interfaces hebben, wat dan weer meer stroom verbruikt.

Beste kandidaat op mijn lijstje nu, is een Zotac CI329, die heeft 2 Gbps realtek interfaces, en een relatief zuinige Intel CPU.

Zelf bouwen is natuurlijk leuker, maar zijn er eigenlijk energie zuinige bordjes met 2 nics te vinden? het idee is natuurlijk om ruim onder de 10W uit te komen (meer 5W oid). Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:14:
Binnenkort ga ik verhuizen, en dan komt er eindelijk een snelle glasvezelaansluiting. Tijd dus om mijn 10 jaar oude Netgear router met OpenWRT te vervangen. Omdat het apparaat natuurlijk 24/7 aanstaat, ben ik op zoek naar iets zuinigs. Eisen zijn eigenlijk vrij weinig:
- minimaal 2x Gbps interfaces (lichte voorkeur voor Intel chips, maar eigenlijk is Realtek ook wel prima)
- energiezuinig

Wat heb ik tot nu toe gevonden? kant-en-klare oplossingen van bv Qotom of Protectli. Die bieden NUC achtige doosjes, met 2 of meer netwerk interfaces. Echter, die hebben veel al verouderde CPU's die geen aes ondersteuning hebben, en/of bv 6 network interfaces hebben, wat dan weer meer stroom verbruikt.

Beste kandidaat op mijn lijstje nu, is een Zotac CI329, die heeft 2 Gbps realtek interfaces, en een relatief zuinige Intel CPU.

Zelf bouwen is natuurlijk leuker, maar zijn er eigenlijk energie zuinige bordjes met 2 nics te vinden? het idee is natuurlijk om ruim onder de 10W uit te komen (meer 5W oid). Iemand een gouden tip?
Je kunt natuurlijk ook een NIC bij plaatsen. Zal wel iets extra stroom verbruiken, maar zo veel is dat ook weer niet. @mrmrmr heeft daar IIRC al vaker over geschreven, welke NIC hij gebruikt en/of welke hij getest heeft. Mij staat in ieder geval bij dat Intel zuiniger was.

V.w.b. < 10W. Met een Fujitsu bord met PicoPSU zou je dat volgens mij makkelijk moeten kunnen halen, inclusief < 5W. Dat zou dus ook weer ruimte moeten geven om een PCIe netwerkkaart te plaatsen.
Overigens meen ik ook dat er hier regelmatig een Asrock (of Asus?) moederbord voorbij komt, Mini-ITX form factor, met 2 NICs, en wifi. (Laatste kun je verwijderen). Die zou ook zuinig zijn (meen ~6W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@borft, Odroid H2+:
4W idle (zeggen ze), 2x 2,5Gb, 2x SATA, 1x NVMe, bijna dezelfde CPU als die Zotac, klein, $120 (excl behuizing/voeding/shipping).
Ik weet er verder niks van, maar is op papier dus wel een leuk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
@borft ik draai mijn router op basis van VLANs en 1 nic. In proxmox map ik VLAN A naar een eigen virtuele adapter en VLAN B net zo goed. In mijn openwrt LXC container stel in vervolgens de ene als LAN in en de andere als WAN. Werkt prima icm glasvezel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:04
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:14:
- energiezuinig

Als het puur voor router is, waarom kijk je is niet naar mikrotik ? Wel een leercurve maar zalig prijs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
CurlyMo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:17:
@borft ik draai mijn router op basis van VLANs en 1 nic. In proxmox map ik VLAN A naar een eigen virtuele adapter en VLAN B net zo goed. In mijn openwrt LXC container stel in vervolgens de ene als LAN in en de andere als WAN. Werkt prima icm glasvezel.
creatieve oplossing, heeft wel een paar nadelen:
- je halveert je bandbreedte (geen full duplex meer)
- en het kost je een switch port

Maar misschien wel een optie :)
N8w8 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:59:
@borft, Odroid H2+:
4W idle (zeggen ze), 2x 2,5Gb, 2x SATA, 1x NVMe, bijna dezelfde CPU als die Zotac, klein, $120 (excl behuizing/voeding/shipping).
Ik weet er verder niks van, maar is op papier dus wel een leuk ding.
Die is inderdaad interessant, maar als je die hier wilt kopen, dus met shipping en behuizing, ga je al snel richting de 160 euro (of meer). Wel wat toffer qua hardware inderdaad. Misschien maar es wat meer moeite steken in een winkel in Europa vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door borft op 23-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:52:
[...]
creatieve oplossing, heeft wel een paar nadelen:
- je halveert je bandbreedte (geen full duplex meer)
De keren dat ik daar nadeel aan heb ondervonden: 0 :) Nu heb ik wel maar 500mbit glasvezel.
- en het kost je een switch port
Nope, Je host (in mijn geval Proxmox) fungeert hierin als switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik ben componenten aan het uitzoeken voor een energiezuinige server. Het zal minimaal een i3 worden en ik nijg naar een i5.
Het is de bedoeling om het geheel (relatief) stil te maken. Ook overweeg ik stoffilters in de kast te plaatsen.

Hoe kan ik een Intel 9th/10th gen i3 of i5 koelen zodat het wel stil is maar de CPU niet te warm wordt?

De Arctic Alpine 12 passieve koeler komt vaak voorbij in dit topic.

Zou dat i.c.m. een 12" casefan voldoende kunnen zijn rekeninghoudende met een verslechterde airflow als er stoffilters geplaatst worden of moet ik naar een semi-passieve koeler gaan zoeken die automatisch inschakelt wanneer de CPU temperatuur oploopt?

Hoe zit dat overigens met de overige componenten op een moederbord. De populaire Fujitsu moederborden die hier veel genoemd worden hebben speciale componenten volgens de bijzonderheden uit de pricewatch:
'Longlife components for 24/7 continuous operation @ 50°C'
Wat voor componenten gaat het dan om en bedoelen ze dan de omgevingstemperatuur of de temperatuur van het component zelf?

[ Voor 29% gewijzigd door HyperH op 24-10-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:36

GaMeOvEr

Is een hork.

HyperH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:55:
Ik ben componenten aan het uitzoeken voor een energiezuinige server. Het zal minimaal een i3 worden en ik nijg naar een i5.
Het is de bedoeling om het geheel ook (relatief) stil te maken. Ook overweeg ik stoffilters in de kast te plaatsen.

Hoe kan ik een Intel 9th/10th gen i3 of i5 koelen zodat het wel stil is maar de CPU niet te warm wordt?

De Arctic Alpine 12 passieve koeler komt vaak voorbij in dit topic.

Zou dat i.c.m. een 12" casefan voldoende kunnen zijn rekeninghoudende met een verslechterde airflow als er stoffilters geplaatst worden?
Tegenwoordig kun je met actieve koeling alsnog de boel best stil houden, mits je maar grote fans kunt gebruiken en die met PWM aansturen. (Scheelt ook in verbruik)

Zelf heb ik een rackmount server, maar wel eentje van 4U zodat ik genoeg hoogte heb voor een heatpipe tower waar een 12CM fan op kan en in de case zelf zitten twee 8CM fans.

Alle fans draaien op 400RPM en het enige geluid wat je uit mijn server hoort komen is het zachte zoemen van de 2,5" Seagate schijven, die maken meer geluid dan de fans, dus die je hoor je helemaal niet.

Goede merken voor ventilatoren zijn beQuiet of Noctua. Zelf ben ik voor Noctua's gegaan die aanzienlijk duurder zijn dan de beQuiet fans, maar dat is vooral omdat mijn server 24/7 aan staat en Noctua fans altijd erg goed gelagerd zijn en dus een lange levensduur hebben voordat er iets begint te piepen of te tikken.

Zie ook deze post GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" voor de volledige config, verbruik, temperaturen, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-10-2020 12:06 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@HyperH, in mn desktop heb ik een 12cm fan gat, daar heb ik het rooster uitgeslepen met n dremel.
Aan de buitenkant zo'n standaard metaalgaas stoffilter, aan de binnenkant twee 12cm fans op elkaar gestapeld (maar had ook 1 kunnen zijn), en dat geheel vastgemaakt met van die siliconen pluggen.
Die zuigen lucht naar binnen, en blazen het rechtstreeks op de CPU heatsink.
Voor de rest geen fans. Dat werkt al 12 jaar ok, en is idle vrij stil.
Bij het stofzuigen af en toe langs de filter (want dat zit dus volledig aan de buitenkant) en is ie gelijk weer schoon. Al zegt men dat je dat niet moet doen ivm statische electriciteit.

Qua fans was Noctua vlgs mij het beste qua dB/m3/u, en gaan ze lang mee.
Ik had ook ns Noiseblocker fans bekeken omdat ik hoorde dat die beter waren dan Noctua, maar daar was iets mee (stiller maar minder airflow, of minder duurzaam? Vergeten).
Sunon maakt ook nog "Vapo" fans, die hebben magnetische ophanging. Het is wel een oud en bekend "industrial" merk, dus die zijn mss ook goed en duurzaam dacht ik zo, maar weet ik eigenlijk niet.
Ja en ikzelf heb 12 jaar oude Nexus fans, die worden niet meer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
GaMeOvEr schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:01:
Tegenwoordig kun je met actieve koeling alsnog de boel best stil houden, mits je maar grote fans kunt gebruiken en die met PWM aansturen. (Scheelt ook in verbruik)
Hoe kan ik de fans met PWM aansturen?

Een van de moederborden die ik overweeg heeft de volgende
specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- 1 x Chassis Intrusion Header
- 1 x RGB LED Header*
- 1 x Addressable LED Header**
- 1 x CPU Fan Connector (4-pin)***
- 1 x Chassis Fan Connector (4-pin)****
- 1 x Chassis/Water Pump Fan Connector (4-pin) (Smart Fan Speed Control)*****
- 1 x 24 pin ATX Power Connector
- 1 x 8 pin 12V Power Connector
- 1 x Front Panel Audio Connector
- 1 x USB 2.0 Header (Supports 2 USB 2.0 ports) (Supports ESD Protection)
- 1 x USB 3.2 Gen1 Header (Supports 2 USB 3.2 Gen1 ports) (Supports ESD Protection)

*Support in total up to 12V/3A, 36W LED Strip

**Support in total up to 5V/3A, 15W LED Strip

***The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.

****The Chassis Fan Connector supports the chassis fan of maximum 1A (12W) fan power.

*****The Chassis/Water Pump Fan supports the water cooler fan of maximum 2A (24W) fan power.
CHA_FAN1/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

Er zitten drie 4-pin fan connectoren op waarvan er eentje 'Smart Fan Speed Control' heeft. Is dat dan met PWM?
Zijn die CPU-Fan en Chassis-Fan connector dan 'domme' connectoren waar je de snelheid niet mee kunt regelen?
Zelf heb ik een rackmount server, maar wel eentje van 4U zodat ik genoeg hoogte heb voor een heatpipe tower waar een 12CM fan op kan en in de case zelf zitten twee 8CM fans.

Alle fans draaien op 400RPM en het enige geluid wat je uit mijn server hoort komen is het zachte zoemen van de 2,5" Seagate schijven, die maken meer geluid dan de fans, dus die je hoor je helemaal niet.

Goede merken voor ventilatoren zijn beQuiet of Noctua. Zelf ben ik voor Noctua's gegaan die aanzienlijk duurder zijn dan de beQuiet fans, maar dat is vooral omdat mijn server 24/7 aan staat en Noctua fans altijd erg goed gelagerd zijn en dus een lange levensduur hebben voordat er iets begint te piepen of te tikken.
Dank voor de tips! Een Noctua koeler heb ik aan het wenslijstje toegevoegd. Ze zijn wel iets duurder dan BeQuit of Coolermaster maar kwaliteit heeft een prijs. Als ik daar op bezuinig om dan drie jaar later te eindigen met een koeler die luidruchtiger is geworden zou ik teleurgesteld zijn en misschien een nieuwe moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
CurlyMo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

De keren dat ik daar nadeel aan heb ondervonden: 0 :) Nu heb ik wel maar 500mbit glasvezel.

[...]

Nope, Je host (in mijn geval Proxmox) fungeert hierin als switch.
maar hoe sluit je het aan dan? Ik heb een dergelijke constructie wel es gedaan, maar dan krijg je:
utp van isp -> switch
utp van router -> switch
utp van LAN -> switch

En toen had ik dus een extra port nodig.

Ergens moet je LAN en je ISP/upstream op een swtch zitten (zodat je met een kabel naar je router kan). Als je een router met 2 porten hebt, hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
N8w8 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:07:
@HyperH, in mn desktop heb ik een 12cm fan gat, daar heb ik het rooster uitgeslepen met n dremel.
Aan de buitenkant zo'n standaard metaalgaas stoffilter, aan de binnenkant twee 12cm fans op elkaar gestapeld (maar had ook 1 kunnen zijn), en dat geheel vastgemaakt met van die siliconen pluggen.
Die zuigen lucht naar binnen, en blazen het rechtstreeks op de CPU heatsink.
Voor de rest geen fans. Dat werkt al 12 jaar ok, en is idle vrij stil.
Dat klinkt als een creatieve oplossing. Heb je daar misschien ook foto's van?

Wat voor CPU heb je? Zou dat voor een i5 ook voldoende kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

maar hoe sluit je het aan dan?
Hier heb ik een MikroTik switch met SFP (VLAN 1 & 34) waar het glasvezel op binnenkomt. Die heeft een verbinding met mijn centrale switch. Daar komt die binnen op poort 1.

De centrale switch stuurt VLAN 1 & 34 door naar poort 23 waar de NAS op zit. Op de NAS worden beide VLANs omgezet naar 2 virtuele bridges:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
auto eno1
iface eno1 inet manual
        post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 tso off gso off

auto eno1.34
iface eno1.34 inet manual

auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
        address x.x.x.x/24
        gateway x.x.x.x
        bridge-ports eno1
        bridge-stp off
        bridge-fd 0
        bridge-vlan-aware yes
        bridge-vids 2-4094

auto vmbr1
iface vmbr1 inet manual
        bridge-ports eno1.34
        bridge-stp off
        bridge-fd 0

In de LXC container worden er twee virtuele netwerk adapters geknoopt aan beide bridges:
code:
1
2
net0: name=eth0,bridge=vmbr0,hwaddr=AA:BB:CC:DD:EE:FF,ip=dhcp,ip6=dhcp,type=veth
net1: name=wan0,bridge=vmbr1,hwaddr=BB:CC:DD:EE:FF:GG,ip=dhcp,ip6=dhcp,type=veth

In die LXC container draait OpenWRT die vervolgens de boel oppakt alsof het twee fysieke netwerk interfaces zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@HyperH, ik begon met een Phenom 9550 (95W), nu een Athlon II X2 280 (65W), dus dat zal vast gaan.
Maar dat hangt natuurlijk ook af van de load, en de heatsink, ik heb een Scythe Ninja Mini (bestaan die nog?).
Overigens, ik had 2 fans op elkaar gezet omdat het daar stiller van werd.
Mss vanwege meer druk, of mss domweg omdat het geheel daardoor dichter bij de heatsink kwam te staan; in dat geval was n duct mss ook prima geweest.
Ja ik zal binnenkort wat foto's maken, het verdient geen schoonheidsprijs, maar is mss wel leuk voor de MacGyver fans onder ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
CurlyMo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Hier heb ik een MikroTik switch met SFP (VLAN 1 & 34) waar het glasvezel op binnenkomt. Die heeft een verbinding met mijn centrale switch. Daar komt die binnen op poort 1.

De centrale switch stuurt VLAN 1 & 34 door naar poort 23 waar de NAS op zit. Op de NAS worden beide VLANs omgezet naar 2 virtuele bridges:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
auto eno1
iface eno1 inet manual
        post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 tso off gso off

auto eno1.34
iface eno1.34 inet manual

auto vmbr0
iface vmbr0 inet static
        address x.x.x.x/24
        gateway x.x.x.x
        bridge-ports eno1
        bridge-stp off
        bridge-fd 0
        bridge-vlan-aware yes
        bridge-vids 2-4094

auto vmbr1
iface vmbr1 inet manual
        bridge-ports eno1.34
        bridge-stp off
        bridge-fd 0

In de LXC container worden er twee virtuele netwerk adapters geknoopt aan beide bridges:
code:
1
2
net0: name=eth0,bridge=vmbr0,hwaddr=AA:BB:CC:DD:EE:FF,ip=dhcp,ip6=dhcp,type=veth
net1: name=wan0,bridge=vmbr1,hwaddr=BB:CC:DD:EE:FF:GG,ip=dhcp,ip6=dhcp,type=veth

In die LXC container draait OpenWRT die vervolgens de boel oppakt alsof het twee fysieke netwerk interfaces zijn.
ah check, dan bedoelen we hetzelfde ;) alleen jij hebt ervoor een sfp port gebruikt. Mooie oplossing wel! OpenWRT in een container was ik ook aan het overwegen, bevalt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:39:
[...]
Mooie oplossing wel! OpenWRT in een container was ik ook aan het overwegen, bevalt dat?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

HyperH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Hoe kan ik de fans met PWM aansturen?

Een van de moederborden die ik overweeg heeft de volgende
specificaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- 1 x Chassis Intrusion Header
- 1 x RGB LED Header*
- 1 x Addressable LED Header**
- 1 x CPU Fan Connector (4-pin)***
- 1 x Chassis Fan Connector (4-pin)****
- 1 x Chassis/Water Pump Fan Connector (4-pin) (Smart Fan Speed Control)*****
- 1 x 24 pin ATX Power Connector
- 1 x 8 pin 12V Power Connector
- 1 x Front Panel Audio Connector
- 1 x USB 2.0 Header (Supports 2 USB 2.0 ports) (Supports ESD Protection)
- 1 x USB 3.2 Gen1 Header (Supports 2 USB 3.2 Gen1 ports) (Supports ESD Protection)

*Support in total up to 12V/3A, 36W LED Strip

**Support in total up to 5V/3A, 15W LED Strip

***The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.

****The Chassis Fan Connector supports the chassis fan of maximum 1A (12W) fan power.

*****The Chassis/Water Pump Fan supports the water cooler fan of maximum 2A (24W) fan power.
CHA_FAN1/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

Er zitten drie 4-pin fan connectoren op waarvan er eentje 'Smart Fan Speed Control' heeft. Is dat dan met PWM?
Zijn die CPU-Fan en Chassis-Fan connector dan 'domme' connectoren waar je de snelheid niet mee kunt regelen?

[...]

Dank voor de tips! Een Noctua koeler heb ik aan het wenslijstje toegevoegd. Ze zijn wel iets duurder dan BeQuit of Coolermaster maar kwaliteit heeft een prijs. Als ik daar op bezuinig om dan drie jaar later te eindigen met een koeler die luidruchtiger is geworden zou ik teleurgesteld zijn en misschien een nieuwe moeten plaatsen.
Alle 4 pin fan connectoren zijn PWM connectors, dat is gelukkig tegenwoordig zo'n beetje default op ieder moederbord. Ik vermoed dat ze met "Smart Fan" bedoelen dat als de temperatuur stijgt, de fan automatisch naar een hoger toerental gezet worden. De overige fans kun je dan in je BIOS instellen op hoeveel toeren ze moeten draaien en een beetje afhankelijk van het moederbord/BIOS mogelijkheden kun je dan ook temperatuurwaardes instellen.

Bijvoorbeeld 40% toeren onder de 40 graden, 60% toeren tussen 40-50 graden en 100% bij alles warmer dan dat. Maar of die instellingen er zijn, hangt dus van je moederbord af.

Maar 4 Pin fan connectors zijn in ieder geval PWM connectors, dus dan zou je instelmogelijkheden moeten hebben. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Na lang wikken en wegen heb ik twee wenslijstjes kunnen samenstellen.

Lijst 1:
Lijst 1 is een 'veilige' keuze met componenten die hier vaker voorbij komen en waarvan zowel de prestaties als verbruik cijfers redelijk bekend zijn. Ik ga er van uit dat de CPU met een passieve fan voldoende koel kan blijven. Helaas door het mATX moederbord kwam ik op een kast met ruimere afmetingen uit dan voor mij noodzakelijk.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 113,99€ 113,99
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,35€ 98,35
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,75€ 9,75
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 109,42€ 109,42
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 78,88€ 78,88
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 131,-€ 131,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,34

Lijst 2:
Lijst 2 is een systeem dat meer performance biedt, maar logischerwijs ook meer energie verbruikt, omdat de CPU meer energie consumeert en er extra koeling nodig zal zijn. Ook het moederbord is een onbekende factor qua verbruik en zal vast minder zuinig zijn dan een Fujitsu.
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 172,95€ 172,95
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 98,11€ 98,11
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 58,90€ 58,90
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 67,94€ 67,94
1VentilatorenNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 13,40€ 13,40
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 109,42€ 109,42
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 131,-€ 131,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,77

Schatting verbruikcijfers:
LoadLijst 1Lijst 2VerschilToelichting
Idle7w 4w10w 9w3w 5wIdle: Proxmox met minimale containers en zonder VMs actief
Average20w25w5wAverage: Proxmox met een aantal services en containers actief en een lichte VM actief
Active35w55w20wActive: Wanneer ik zelf (remote) ingelogd ben en werk op een gevirtualiseerde desktop inclusief alle services in containers actief.
Peak75w 70w120w 100w30wDe piekvermogens bij maximale belasting die zou kunnen optreden.

Vragen:
  1. Zijn de wattage schattingen die ik in de tabel heb gemaakt realistisch?
  2. Is de 90w picoPSU geschikt voor de componenten uit lijst 2
  3. Is de koeling goed afgestemd op de behoefte van de componenten uit beide lijsten?
  4. Ontbreken er nog zaken op mijn wenslijstjes?
Alle tips en suggesties zijn welkom!

Aanpassing 26 oktober 2020:
  • Idle wattage schatting aangepast.
  • Active en average wattage schattingen doorgestreept.
  • Piek wattage schatting aangepast.

[ Voor 1% gewijzigd door HyperH op 26-10-2020 15:59 . Reden: Realistischer verbruiksschattingen onder idle en piek belasting in tabel gezet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
HyperH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:18:
Idle7w10w3wIdle: Proxmox met minimale containers en zonder VMs actief
Average20w25w5wAverage: Proxmox met een aantal services en containers actief en een lichte VM actief
Active355520wActive: Wanneer ik zelf (remote) ingelogd ben en werk op een gevirtualiseerde desktop inclusief alle services in containers actief.
Peak7512045wDe piekvermogens bij maximale belasting die zou kunnen optreden.

Vragen:
  1. Zijn de wattage schattingen die ik in de tabel heb gemaakt realistisch?
  2. Is de 90w picoPSU geschikt voor de componenten uit lijst 2
  3. Is de koeling goed afgestemd op de behoefte van de componenten uit beide lijsten?
  4. Ontbreken er nog zaken op mijn wenslijstjes?
Alle tips en suggesties zijn welkom!
Waar is de idle voor optie #2 op gebaseerd? Ik heb zelf een i5-10400 met een Asrock H470M-ITX moederbord en haal daar idle ook ruwweg 7W. Heb je voor jouw B460M-ITX bord hogere cijfers gevonden?

Verder moet je je ook realiseren dat een snellere processor wellicht meer verbruikt met een bepaalde taak, maar ook sneller klaar is met die taak en dus ook sneller weer naar idle gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 25-10-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HyperH Heb je hard disks nodig? De P4 kabels zijn niet nodig voor een PicoPSU-90. Van de Kingston A2000 is bekend dat er problemen mee zijn (zoek even in dit topic), kijk eens naar een Samsung QVO of als je die nog toevallig een hebt een 840/850 EVO of 860 EVO. Ik denk dat je idle voor het eerste systeem op ongeveer 3,5W zit met Windows of Debian.

Ik denk dat het verschil tussen het eerste en het tweede systeem minstens 3W is in idle, tot misschien een aantal Watt meer. Onder belasting is het verbruik niet zo van belang tenzij de server continu of meer dan 10% van de tijd hoog wordt belast. De impact van een tijdelijke hoge belasting is meestal zodanig klein dat het een minimale invloed heeft op het totaalverbruik per jaar. Dat gezegd hebbende denk ik dat je het average en active ook te hoog zijn voor beide systemen. Het piekvermogen bepaalt welke voeding je nodig hebt, en bij het tweede systeem heb je bij een piekvermogen van 120W (geen idee of dat zo is) een 120W voeding nodig. Dat kan/mag formeel niet met een PicoPSU-90, die levert maar 90W nominaal (= volgens het label). Voor even kan de voeding wat meer leveren, maar dat mag niet te lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
vanaalten schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:40:
[...]
Waar is de idle voor optie #2 op gebaseerd? Ik heb zelf een i5-10400 met een Asrock H470M-ITX moederbord en haal daar idle ook ruwweg 7W. Heb je voor jouw B460M-ITX bord hogere cijfers gevonden?
Ik heb je post in dit topic gezien van je i5-10400/Asrock H470M-ITX systeem waar je diverse metingen aan hebt gedaan. Dank daarvoor!

In de lijst die hier staat heeft iemand een i5-10400/B460M-ITX combinatie getest.
Volgens die meting doet dat systeem idle 19,4 watt en onder belasting zelfs 148,3 watt, maar dat is inclusief een videokaart en minder efficiënte voeding.

Het is lastig om (betrouwbare) cijfers te vinden, maar mijn aanname was dat de combinatie sowieso enkele watts meer verbruikt dan de i3/Fujitsu combinatie, omdat er een zwaardere CPU in zit en er extra koeling nodig is. De CPU verbruikt idle al ongeveer een watt meer en een actieve CPU koeler zal ook wel richting een watt gaan was mijn aanname.
Daarbij ga ik er ook van uit dat het mij misschien niet lukt om het uiterste uit mijn systeem te persen qua efficiëntie.
Verder moet je je ook realiseren dat een snellere processor wellicht meer verbruikt met een bepaalde taak, maar ook sneller klaar is met die taak en dus ook sneller weer naar idle gaat.
Daar ben ik mij bewust van. Het piek-vermogen heb ik benoemd omdat ik wil weten wat voor picoPSU en adapter ik nodig heb.
Ook moet de koeling er op natuurlijk wel op berekend zijn en dat vind ik moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mrmrmr schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:44:
@HyperH Heb je hard disks nodig? De P4 kabels zijn niet nodig voor een PicoPSU-90.
De bedoeling is om een m2 SSD op het moederbord te plaatsen, maar ik sluit niet uit dat het eventueel een SATA SSD wordt of dat er later nog een SATA SSD geplaatst wordt.
Van de Kingston A2000 is bekend dat er problemen mee zijn (zoek even in dit topic), kijk eens naar een Samsung QVO of als je die nog toevallig een hebt een 840/850 EVO of 860 EVO. Ik denk dat je idle voor het eerste systeem op ongeveer 3,5W zit met Windows of Debian.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb de Kingston voor nu door een Samsung 970 evo m2 SSD vervangen.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je het average en active ook te hoog zijn voor beide systemen.
Ik hoop dat je gelijk hebt want ik vond de waarden ook aan de hoge kant naar mijn smaak. Voor de i5-10400 heb ik vebruikscijfers gevonden, maar daar meten ze alleen de CPU dus niet het moederbord en overige overhead van voeding en componenten.
In die test gebruikt de i5 CPU idle 2,4 watt. Het gemiddelde was 63,1 watt met een max van 66,5 watt. Dit was weliswaar 'Cinebench' dus ik weet niet hoe realistisch deze waarden zijn, want een andere test met Premiere Pro maten ze gemiddeld 50 watt.
Vandaar dat ik active voor het i5 systeem op 55 watt heb geschat. De average use case vind ik nog moeilijker om in te schatten.
De piek is waarschijnlijk te hoog, omdat ik metingen van iemand had gezien tot 148 watt, maar dat was inclusief nvidia videokaart en atx-voeding.
Het piekvermogen bepaalt welke voeding je nodig hebt, en bij het tweede systeem heb je bij een piekvermogen van 120W (geen idee of dat zo is) een 120W voeding nodig. Dat kan/mag formeel niet met een PicoPSU-90, die levert maar 90W nominaal (= volgens het label). Voor even kan de voeding wat meer leveren, maar dat mag niet te lang duren.
Hoe kan ik tot een realistischer schatting komen voor het tweede systeem om te bepalen welke voeding ik het beste kan kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
HyperH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:55:
Het is de bedoeling om het geheel (relatief) stil te maken
Je kan de boel ook compleet passief maken - een Thin-mITX bordje (daar plugt een externe 19V laptopvoeding in, die ws iedereen nog wel ergens heeft liggen), een Core i3, een M.2 SSD en een Akasa Euler S of Galileo behuizing: http://www.akasa.com.tw/u...nless%20Thin%20Mini%20ITX

Enig grote nadeel is dat er geen ruimte is voor (15mm hoge) HDD’s.

Je bespaart dan a) een pico-psu (het bord zelf heeft al 19V DC) en b) een dure cpu koeler (die zit al geintegreerd in de case), en je eindigt met een systeem zonder bewegende delen. Je hebt wel wat minder koelvermogen, maar als je cpu+gpu niet tegelijk zwaar belast worden, dan moet dat wel binnen de grenzen blijven lijkt me, als je bedenkt dat een i5-9400 35W trekt gedurende volle belasting.

[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 25-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
@HyperH
Dat gezegd hebbende denk ik dat je het average en active ook te hoog zijn voor beide systemen.
De schattingen in de bewuste tabel heb ik aangepast naar waarden die hopelijk realistischer zijn.
Voor het gemak voeg ik de tabel hier nog een keer toe.

Idle7w 4w10w 9w3w 5wIdle: Proxmox met minimale containers en zonder VMs actief
Active35w55w20wActive: Wanneer ik zelf (remote) ingelogd ben en werk op een gevirtualiseerde desktop inclusief alle services in containers actief.
Peak75w 70w120w 100w30wDe piekvermogens bij maximale belasting die zou kunnen optreden.

De average en active use-case vind ik moeilijk om te schatten dus heb ik voor nu maar doorgestreept. Het piekvermogen heb ik aangepast en o.a. gebaseerd op de metingen van @vanaalten waar hij bij linux kernel compileren 96 watt meet.
@HyperH
Het piekvermogen bepaalt welke voeding je nodig hebt, en bij het tweede systeem heb je bij een piekvermogen van 120W (geen idee of dat zo is) een 120W voeding nodig. Dat kan/mag formeel niet met een PicoPSU-90, die levert maar 90W nominaal (= volgens het label). Voor even kan de voeding wat meer leveren, maar dat mag niet te lang duren.
Het piekvermogen heb ik bijgesteld tot 100 watt. Ik weet niet hoe vaak dat zal voorkomen, misschien kan ik dit in de hypervisor of het bios ook nog afkappen?
Een piekbelasting van 100 watt is echter ruimschoots boven de 90 watt van de PicoPSU.

Hoe lang zou een 90 watt PicoPSU 11% boven het nominale vermogen mogen leveren?
Als ik voor dit systeem over moet stappen naar een 120 watt PicoPSU wat voor impact heeft dat voor het idle en gemiddelde verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
HyperH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:53:
Hoe kan ik tot een realistischer schatting komen voor het tweede systeem om te bepalen welke voeding ik het beste kan kiezen?
Ik weet niet of je een verbuiksmeter hebt en nog een ongebruikte ATX voeding of tijdelijk een vrij kan maken, maar anders zou je de onderdelen zonder PicoPSU kunnen bestellen en eerst eens een standaard ATX voeding erop aansluiten en meten wat de configuratie doet. Een standaard ATX voeding zal minder efficient zijn, maar dat geeft je juist een veilige marge in de metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@HyperH, zie hier voor wat foto's van mn desktop koeling.

Dat stoffilter (deze, niet meer te krijgen) bevalt iig erg goed.
Weinig airflow hinder denk ik, en houdt het meeste stof tegen. Ik hoef nooit de binnenkant schoon te maken, al zit er na zoveel jaar overal wel n dun grijs laagje overheen.
En erg stevig, stofzuiger geweld is geen probleem, in 5 seconden weer schoon.
Geen gedoe met clipjes verwijderen/schuiven, raam open doen, uitkloppen/blazen etc.

Die paarse dingen zijn van die standaard siliconen(?) fan-ophang-demp-pluggen.
Die eerst door de stoffilter en kast heen getrokken. Dan de fans aan mekaar geknoopt met sluitstrip (oid), en dan dat "blok" fans op de paarse pluggen schuiven.
Dat blijkt stevig genoeg, ook dat hangt zo al 12 jaar prima.

(let niet op de rommel verder; mn PSU was laatst stuk gegaan, dus nu ff n reserve oplossing terwijl ik me op vervolgstappen beraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Dreamvoid schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Je kan de boel ook compleet passief maken - een Thin-mITX bordje (daar plugt een externe 19V laptopvoeding in, die ws iedereen nog wel ergens heeft liggen), een Core i3, een M.2 SSD en een Akasa Euler S of Galileo behuizing: http://www.akasa.com.tw/u...nless%20Thin%20Mini%20ITX
Dat is ook een interessante optie. Ik zie echter wel dat de genoemde Intel processoren die ondersteunt worden allen energiezuinige T exemplaren zijn.
Een i5-9400 of i5-10400 zijn dan niet aan te raden denk ik?
Je bespaart dan a) een pico-psu (het bord zelf heeft al 19V DC) en b) een dure cpu koeler (die zit al geintegreerd in de case), en je eindigt met een systeem zonder bewegende delen. Je hebt wel wat minder koelvermogen, maar als je cpu+gpu niet tegelijk zwaar belast worden, dan moet dat wel binnen de grenzen blijven lijkt me, als je bedenkt dat een i5-9400 35W trekt gedurende volle belasting.
Waar is die 35W bij volle belasting op gebaseerd? Ik had namelijk andere verbruikscijfers gevonden.
Daar meten ze de i5-9400 op 49,9W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
tsjoender schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:36:
[...]
Ik weet niet of je een verbuiksmeter hebt en nog een ongebruikte ATX voeding of tijdelijk een vrij kan maken, maar anders zou je de onderdelen zonder PicoPSU kunnen bestellen en eerst eens een standaard ATX voeding erop aansluiten en meten wat de configuratie doet. Een standaard ATX voeding zal minder efficient zijn, maar dat geeft je juist een veilige marge in de metingen.
Helaas heb ik geen ongebruikte ATX voeding liggen. Ik heb wel een Brennenstuhl PM231E verbruiksmeter waar ik zeker mee ga meten zodat andere tweakers er misschien iets aan zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
N8w8 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:38:
@HyperH, zie hier voor wat foto's van mn desktop koeling.

Dat stoffilter (deze, niet meer te krijgen) bevalt iig erg goed.
Weinig airflow hinder denk ik, en houdt het meeste stof tegen. Ik hoef nooit de binnenkant schoon te maken, al zit er na zoveel jaar overal wel n dun grijs laagje overheen.
En erg stevig, stofzuiger geweld is geen probleem, in 5 seconden weer schoon.
Geen gedoe met clipjes verwijderen/schuiven, raam open doen, uitkloppen/blazen etc.
Mooie creatieve oplossing! Dank voor het delen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:19:
De average en active use-case vind ik moeilijk om te schatten dus heb ik voor nu maar doorgestreept. Het piekvermogen heb ik aangepast en o.a. gebaseerd op de metingen van @vanaalten waar hij bij linux kernel compileren 96 watt meet.
Dat is dus veel meer dan hardware.info rapporteert. De test van @vanaalten is geloof uitgevoerd met een goede meter, dus daar zou ik vanuit gaan. Maar ik denk dat compileren (veel processor-interne actie) realistischer is dan een artificiële video gerelateerde test. Het grote verschil in resultaten is opmerkelijk. Dat zou betekenen dat het moederbord 42,7% overhead in het moederbord heeft.
Het piekvermogen heb ik bijgesteld tot 100 watt. Ik weet niet hoe vaak dat zal voorkomen, misschien kan ik dit in de hypervisor of het bios ook nog afkappen?
Met cTDP kan dat. Dat moet dan worden ondersteund door de BIOS. De Fujitsu ondersteunt dat.
Een piekbelasting van 100 watt is echter ruimschoots boven de 90 watt van de PicoPSU.
Hoe lang zou een 90 watt PicoPSU 11% boven het nominale vermogen mogen leveren?
10% wordt meestal aangehouden als maximum, maar dat mag maar heel kort duren. Denk dan aan maximaal een minuut maar beter nog uitgedrukt in seconden. Overbelastingbescherming kan ingrijpen. De voeding stopt er dan mee.
Als ik voor dit systeem over moet stappen naar een 120 watt PicoPSU wat voor impact heeft dat voor het idle en gemiddelde verbruik?
Dat weet ik niet, want ik heb geen vergelijking gezien tussen een 120W PicoPSU (met dezelfde adapter) en een 90W. Hardware.info ziet dat de 90W het efficientst is bij 22,5W, namelijk 84,6%, de 80W versie heeft 84,4% en de 150W versie haalt 84,3%. De adapter van de 80W versie is de oude 60W versie.

Ik heb zelf de 80W vergeleken met de 160W versie (bericht, onder Edit4). Met dezelfde adapter, dus direct vergelijkbaar. Het verschil ligt dan omstreeks 0,3 en 0,4W tussen 4 en 8W. Het verschil door adapters ligt ongeveer twee keer hoger.

Pas op dat je de juiste PicoPSU adapter kiest. Een WI (wide input) versie is bedoeld voor auto's en heeft waarschijnlijk meer verlies en dus minder efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mrmrmr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:28:
[...]
Dat is dus veel meer dan hardware.info rapporteert. De test van @vanaalten is geloof uitgevoerd met een goede meter, dus daar zou ik vanuit gaan. Maar ik denk dat compileren (veel processor-interne actie) realistischer is dan een artificiële video gerelateerde test.
Compileren is voor mijn use-case ook realistischer, want ik wil het systeem o.a. gebruiken om software te ontwikkelen in en VM. De services die in containers draaien zullen niet veel vergen en kan ik misschien in toom houden met configuratie. Compileren zal echter pieken in CPU load opleveren.
Dat weet ik niet, want ik heb geen vergelijking gezien tussen een 120W PicoPSU (met dezelfde adapter) en een 90W. Hardware.info ziet dat de 90W het efficientst is bij 22,5W, namelijk 84,6%, de 80W versie heeft 84,4% en de 150W versie haalt 84,3%. De adapter van de 80W versie is de oude 60W versie.

Ik heb zelf de 80W vergeleken met de 160W versie (bericht, onder Edit4). Met dezelfde adapter, dus direct vergelijkbaar. Het verschil ligt dan omstreeks 0,3 en 0,4W tussen 4 en 8W. Het verschil door adapters ligt ongeveer twee keer hoger.
Ik ga er van uit dat 120W voldoende moet zijn voor het i5-10400 systeem. Mag ik er ook van uitgaan dat een 120W adapter voldoende is i.c.m. een 120W picoPSU of moet ik daar nog een marge aanhouden?
Pas op dat je de juiste PicoPSU adapter kiest. Een WI (wide input) versie is bedoeld voor auto's en heeft waarschijnlijk meer verlies en dus minder efficiëntie.
Bedankt voor de waarschuwing!

Klopt het dat dit de juiste is:
Mini-box PicoPSU-120 de kleinste 12V-DC/DC-ATX?

In combinatie met:
LEICKE Voeding 120 Watt 12V 10A?

Bij deze 120W picoPSU moet ik nog wel een Molex naar P4 kabeltje meebestellen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HyperH Ik weet weinig van de PicoPSU-120, behalve van wat ik kan lezen in de handleiding. Het kan nominaal 7A leveren (84W) op 12V. De processor maakt daar gebruik van. Het maximum gekoelde verbruik is 10A, dus 120W. Ik denk dat dat voldoende is, maar je hebt wel koeling nodig als je dat lang wil doen. De overige nominale en maximum capaciteit kun je in de handleiding terugvinden. Het is denk ik zo dat in principe 12V geleverd wordt door de adapter, er zou niet veel electronica tussen moeten zitten. Het is de vraag of het een reëel probleem is.

Het heeft zo te zien aan de plaatjes geen mini connector voor een 12V naar P4 kabel. Dat moet daarom via de molex.

Als je helemaal veilig wil zitten zou ik een PicoPSU-160-XT gebruiken, die kan 100W makkelijk leveren. Daar wordt een P4 kabel kant en klaar meegeleverd. Er is ook een 150-XT, maar die ken ik verder niet. Er zijn tweakers die hem hebben aangeschaft. De testuitslag van dit model door hardware.info is onbruikbaar vanwege de enorm slechte adapter waar ze hem mee hebben getest.

De Leicke 120W kun je met elke PicoPSU variant combineren. De 120W is wat die nominaal levert, en het heeft een piekvermogen dat 12W hoger ligt. De adapter die ik in 2018 testte is vervangen door een nieuwe versie, die vermoedelijk een klein beetje minder efficient is.

Ik denk nog steeds dat een D364x de beste optie is, en ik denk ook dat je geen 900 series Samsung nodig hebt (zou minder zuinig kunnen zijn, kijk dat even na bij tests van Anandtech) en bij een 6 core processor zet ik ook vraagtekens. Ik heb zelf geen enkele toepassing die dat nodig heeft. Sterker, ik werk op mijn gewone desktop Skylake met 2 cores (4 threads) soepel. Maar je weet zelf het beste wat je nodig hebt natuurlijk.

Feitelijk belemmert een te grote processor een systeem maximaal zuinig te maken doordat het voor heel korte duur teveel energie kan vragen en daarop moet de voeding afgestemd zijn en als gevolg daarvan minder zuinig. Het moederbord moet ook worden ingericht om plotseling veel vermogen te kunnen leveren en dat kan ook een negatieve invloed hebben op het verbruik. Misschien dat een deel van het nogal hoge verbruik van het bord toe te schrijven is aan inefficiëntie onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mrmrmr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:
@HyperH Ik weet weinig van de PicoPSU-120, behalve van wat ik kan lezen in de handleiding. Het kan nominaal 7A leveren (84W) op 12V. De processor maakt daar gebruik van. Het maximum gekoelde verbruik is 10A, dus 120W. Ik denk dat dat voldoende is, maar je hebt wel koeling nodig als je dat lang wil doen.
Eigenlijk is de picoPSU dus zelfs nog te licht bemeten als ik het goed begrijp?
Het piekvermogen noem je het maximum gekoelde verbruik. Wat voor koeling moet ik dan aan denken?
Als je helemaal veilig wil zitten zou ik een PicoPSU-160-XT gebruiken, die kan 100W makkelijk leveren. Daar wordt een P4 kabel kant en klaar meegeleverd. Er is ook een 150-XT, maar die ken ik verder niet. Er zijn tweakers die hem hebben aangeschaft. De testuitslag van dit model door hardware.info is onbruikbaar vanwege de enorm slechte adapter waar ze hem mee hebben getest.
De picoPSU-160-XT deed het in jouw metingen ook best netjes dus die zal ik opnemen in mijn lijstje.
De Leicke 120W kun je met elke PicoPSU variant combineren. De 120W is wat die nominaal levert, en het heeft een piekvermogen dat 12W hoger ligt. De adapter die ik in 2018 testte is vervangen door een nieuwe versie, die vermoedelijk een klein beetje minder efficient is.
Als ik de picoPSU-160-XT kies dan zal de 120W Leicke niet meer voldoende zijn toch? Zou deze 156W Leicke geschikt zijn?
Ik denk nog steeds dat een D364x de beste optie is,
Dat is zeker nog steeds een serieuze optie. Het voelt alleen gek om nu te investeren in een platform waar later geen upgrades meer voor mogelijk zijn. De metingen door @vanaalten met een i5-10400 en vergelijkbaar moederbord en componenten vond ik bemoedigend.
en bij een 6 core processor zet ik ook vraagtekens. Ik heb zelf geen enkele toepassing die dat nodig heeft. Sterker, ik werk op mijn gewone desktop Skylake met 2 cores (4 threads) soepel. Maar je weet zelf het beste wat je nodig hebt natuurlijk.
De instap modellen van de 8th / 9th / 10th gen i5 processoren die nog te verkrijgen zijn is het minimum 6-cores.

Het doel dat ik voor ogen heb met dit systeem is dat het containers met diverse services gaat draaien en voldoende reserve moet hebben om op te kunnen schalen als ik met meerdere VM's aan de slag ga.
Behalve een energiezuinige server moet het dan ook mijn (remote) desktop zijn in een VM.
Feitelijk belemmert een te grote processor een systeem maximaal zuinig te maken doordat het voor heel korte duur teveel energie kan vragen en daarop moet de voeding afgestemd zijn en als gevolg daarvan minder zuinig. Het moederbord moet ook worden ingericht om plotseling veel vermogen te kunnen leveren en dat kan ook een negatieve invloed hebben op het verbruik. Misschien dat een deel van het nogal hoge verbruik van het bord toe te schrijven is aan inefficiëntie onder belasting.
Ik vind je argumentatie overtuigend en dat maakt het lastig voor mij. De idle en average verbruikscijfers door @vanaalten gemeten leken bemoedigend, maar de piekbelasting is fors.

De i5-9400 van de vorige generatie is iets minder scheutig qua verbruik en piekvermogen dan de i5-10400.
Zou een Fujitsu D364x met een i5-9400 wel af kunnen met een picoPSU 90W?

Dan is de afweging misschien tussen een 'oude' I5 met Fujitsu of een nieuwe 10th gen i3 met Asrock.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HyperH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:31:
Eigenlijk is de picoPSU dus zelfs nog te licht bemeten als ik het goed begrijp?
Het piekvermogen noem je het maximum gekoelde verbruik. Wat voor koeling moet ik dan aan denken?
Over PicoPSU-120: dat is wat de handleiding zegt specifiek over dat type. Als je langdurig zwaar gaat belasten (bijvoorbeeld regelmatig langer dan een uur op 100% alle cores), dan zou ik toch maar gaan voor een 160-XT.

De koeling wordt niet nader beschreven, maar ik denk dat ze een ventilator bedoelen.

Verschillende PicoPSU's hebben verschillende belastbaarheid. Het hangt er ook van af wat je precies gaat belasten, want 12V wordt gewoon door de adapter gemaakt en niet door de PicoPSU. Het zou kunnen dat de PicoPSU's groter dan 120W iets meer metaal op de 12V geleiders heeft waardoor het minder warm wordt.
De picoPSU-160-XT deed het in jouw metingen ook best netjes dus die zal ik opnemen in mijn lijstje.
Als ik de picoPSU-160-XT kies dan zal de 120W Leicke niet meer voldoende zijn toch? Zou deze 156W Leicke geschikt zijn?
Ik verwacht dat de Leicke met 120W nominaal voldoende is. Dat is een inschatting, want ik weet niet precies hoe het ASRock moederbord zich gedraagt onder zware belasting met 6 core processoren. Grotere adapters hebben de neiging veel minder zuinig te zijn bij lage belasting.
Dat is zeker nog steeds een serieuze optie. Het voelt alleen gek om nu te investeren in een platform waar later geen upgrades meer voor mogelijk zijn. De metingen door @vanaalten met een i5-10400 en vergelijkbaar moederbord en componenten vond ik bemoedigend.
Het bord van @vanaalten is zeker niet slecht, het is tamelijk goed vergeleken met de competitie. Relatief is het wel behoorlijk wat meer dan een D3643-H, maar ik begrijp de overweging wel.
De instap modellen van de 8th / 9th / 10th gen i5 processoren die nog te verkrijgen zijn is het minimum 6-cores.
i5 is een marketing naampje, ik gebruik niet voor niets snelle Pentiums. ;) Dat zou ik 15 jaar geleden zeker niet hebben gedaan, de Pentiums van toen waren lang niet zo goed. Pentium kreeg een slechte naam met de Pentium 4 (Prescott), die destijds te heet werden. Ik denk nog steeds dat mensen met deze marketingstrategie voor de gek worden gehouden (ze denken dat Pentiums niet snel genoeg zijn vanwege de naam), maar ze draaien gewoon op topsnelheid wanneer nodig. Veel tweakers in dit topic kiezen voor 4 core processoren, de cores daarin zijn redelijk vergelijkbaar.

De Pentiums van nu zijn overigens helemaal geen Pentiums, ze zijn net als de andere normale desktop processoren gebaseerd op het oude en zuinigere Pentium 3 ontwerp waar destijds een Israelische ontwerpersgroep van Intel het Pentium 4 debakel hebben hersteld.
Het doel dat ik voor ogen heb met dit systeem is dat het containers met diverse services gaat draaien en voldoende reserve moet hebben om op te kunnen schalen als ik met meerdere VM's aan de slag ga. Behalve een energiezuinige server moet het dan ook mijn (remote) desktop zijn in een VM.
Je kunt zelf het beste inschatten wat je nodig hebt.

Virtual Private Server (VPS) aanbieders wijzen ook delen van processoren toe, wat dat betreft kun je met bijvoorbeeld een moderne 4 thread/2 core Pentium ook wel meer dan 2 VM's bedienen.
Ik vind je argumentatie overtuigend en dat maakt het lastig voor mij. De idle en average verbruikscijfers door @vanaalten gemeten leken bemoedigend, maar de piekbelasting is fors.

De i5-9400 van de vorige generatie is iets minder scheutig qua verbruik en piekvermogen dan de i5-10400.
Zou een Fujitsu D364x met een i5-9400 wel af kunnen met een picoPSU 90W?

Dan is de afweging misschien tussen een 'oude' I5 met Fujitsu of een nieuwe 10th gen i3 met Asrock.
Bij 4 cores ben ik meer gerust met een PicoPSU-90 en Leicke 120W. Het verschil is ook het moederbord: als je niet weet wat het maximum verbruik is en risico wil minimaliseren is de PicoPSU-160-XT een optie. Van de PicoPSU-120 weet ik niet precies hoe zuinig die is.

Niet iedereen met een ASRock 10th gen bord haalt goede resultaten in dit topic.

Ik heb eens twee vrijwel identieke Skylake ASRock's geinstalleerd waar een vreemd verschil in idle verbruik in zat van meer dan 10%. Ook na het omwisselen van alle hardware behalve de processor bleef dat verschil er. Geen verklaring voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
Ik lees weinig in het topic over pentium silvers, waarom is dat?

Ik overweeg zelf een J5040 als vervanging voor mijn slurpende supermicro's. Nadeel van het bordje is het beperkte aantal sata-aansluitingen (4x), geen M2 slot, en officieel slechts 8GB RAM support echter zijn er de nodige postsover de J5005 (voorganger) dat meer dan 8GB gewoon werkt. Ik heb dus goede hoop dat dat ook weer voor de J5040 zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
2.5 Inch hdds zijn hier populair.
Maar deze goede deal wil ik ffe delen, zijn goed te chucken.
Western Digital 12tb externe hd voor € 172,10
https://www.amazon.nl/dp/B07VXKF1L4/

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 28-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:08:
2.5 Inch hdds zijn hier populair.
Maar deze goede deal wil ik ffe delen, zijn goed te chucken.
Western Digital 12tb externe hd
https://www.amazon.nl/dp/B07VXKF1L4/
Ziet er inderdaad uit als een (zeer) scherpe prijs. Zit even in Keepa te neuzen, en op amazon.de koste die volgens Keepa met de Prime Days nog 180. Nu in NL dus nog een paar euro goedkoper.

Ben benieuwd of die in alle Black Friday geweld nog goedkoper wordt :P Zit zelf alleen te twijfelen over 14TB (niet echt goedkoper nu). In ~januari 3x 8TB gekocht en in RAIDZ1 gezet. Maar wil ze met en met vervangen zodat ze niet allemaal dezelfde levensduur hebben. Maar wil eigenlijk ook elke keer "zoveel mogelijk" upgraden voor een leuke prijs. Een deal op 14TB is dan leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
RobertMe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Ziet er inderdaad uit als een (zeer) scherpe prijs. Zit even in Keepa te neuzen, en op amazon.de koste die volgens Keepa met de Prime Days nog 180. Nu in NL dus nog een paar euro goedkoper.

Ben benieuwd of die in alle Black Friday geweld nog goedkoper wordt :P Zit zelf alleen te twijfelen over 14TB (niet echt goedkoper nu). In ~januari 3x 8TB gekocht en in RAIDZ1 gezet. Maar wil ze met en met vervangen zodat ze niet allemaal dezelfde levensduur hebben. Maar wil eigenlijk ook elke keer "zoveel mogelijk" upgraden voor een leuke prijs. Een deal op 14TB is dan leuker.
14TB was laatst 205 euro. Was ook een scherpe deal. Wellicht komt die prijs een deze weken wel terug inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mrmrmr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:01:
@HyperHik denk ook dat je geen 900 series Samsung nodig hebt (zou minder zuinig kunnen zijn, kijk dat even na bij tests van Anandtech) en bij een 6 core processor zet ik ook vraagtekens.
Ik heb nog eens kritisch gekeken naar de SSD.

Initiële keus: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Op papier een goede prijs/kwaliteit verhouding en kreeg ook het great-value predicaat van Tweakers. Bij de reviews zie je echter ook nog wel een aantal slechte ervaringen wat betrouwbaarheid aangaat.
Om die reden laat ik Kingston even voor wat het is.

Tweede keus: pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB
De duurste en best presterende SSD in dit rijtje. Heeft ook als enige DRAM voor beter presteren. Het is echter ook de SSD die het meeste energie vraagt. Zowel gemiddeld als bij piek belasting.

Nu overweeg ik een van deze twee:
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
pricewatch: Intel 660p 1TB
Beide ontlopen elkaar niet veel qua prestaties. De Intel lijkt bij lezen/schrijven iets meer te gebruiken, maar is misschien op basis van de fabrieksopgave wel zuiniger? De idle waardes heb ik echter niet echt goede metingen van kunnen vinden.

SSDReadWrite
wd-blue-sn550-1tb3,3W2,1W
intel-660p-1tb4,4W2,5W

Overall presteert de WD Blue sn550 net iets beter maar in de praktijk ontlopen ze elkaar niet veel. De WD gebruikt TLC nand geheugen terwijl de Intel met QLC is uitgerust. Alleen de write latency van de Intel is wel beter.

Het is een muntje opgooien maar ik selecteer voor nu maar even de Western Digital Blue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
@HyperH

Een ssd kiezen voor een server zou ik doen op basis van het type geheugen (QLC of TLC) en aanschafprijs.

Ik heb destijds bewust niet voor de 660P gekozen, omdat deze ssd QLC geheugen heeft. Een ssd met TLC gaat net een tikkeltje langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GioStyle schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:58:
@HyperH

Een ssd kiezen voor een server zou ik doen op basis van het type geheugen (QLC of TLC) en aanschafprijs.

Ik heb destijds bewust niet voor de 660P gekozen, omdat deze ssd QLC geheugen heeft. Een ssd met TLC gaat net een tikkeltje langer mee.
Zelf heb ik gekozen voor de Adata SX8200 Pro. Bijna gelijk energieverbruik als de 660p, echter betrouwbaarder en sneller, vooral consistenter onder langere load, kakt niet zo dramatisch in als de 660p.

Hij wordt ook altijd aanbevolen bij Anandtech en scoort in de diverse grafieken altijd goed, zowel qua performance als verbruik. Niet helemaal bovenaan, maar speelt altijd mee in de top5.

https://www.anandtech.com/show/9799/best-ssds

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ikzelf heb de volgende ssd's in mijn server zitten:

pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

Beiden zijn TLC ssd's en beiden zijn destijds gekocht op basis van meeste GB per € en op het feit dat het TLC ssd's zijn en geen QLC.

Snelheidsverschillen merk ik niet. Het gaat allemaal rap genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Als je een MLC SSD in je server wilt. Dan is er nu een hele goede aanbieding bij Azerty en Amazon.
In de pricewatch. Maar geen gegevens over verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Mezkeijou op 29-10-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
GaMeOvEr schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:20:
[...]
Zelf heb ik gekozen voor de Adata SX8200 Pro. Bijna gelijk energieverbruik als de 660p, echter betrouwbaarder en sneller, vooral consistenter onder langere load, kakt niet zo dramatisch in als de 660p.

Hij wordt ook altijd aanbevolen bij Anandtech en scoort in de diverse grafieken altijd goed, zowel qua performance als verbruik. Niet helemaal bovenaan, maar speelt altijd mee in de top5.

https://www.anandtech.com/show/9799/best-ssds
Dank voor de tip! Het merk Adata heb ik nooit overwogen omdat ik het als een B-merk beschouwde en twijfels had bij de betrouwbaarheid. (ik kende het merk eigenlijk niet)
De metingen lijken echter zeer gunstig te zijn:
At idle, if you don’t enable ASPM in your UEFI, it may be a little thirsty with an average consumption of 714mW. But, once we enable ASPM, it drops down into a lower power state and consumes just 12mW.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
GioStyle schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:58:
@HyperH

Ik heb ook een voorkeur voor TLC boven QLC. Hoewel ik de Western Digital Blue op het oog had overweeg ik nu toch om de Adata te kiezen, omdat deze niet veel duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De tijd die het kost om over het netwerk te werken is veel groter dan de tijd die het kost voor een SSD om data te lezen (toegangstijd). De doorvoersnelheid is alleen van belang als je enorme grote bestanden lokaal wil kopieren of als je een zeer zwaar belaste database server draait.

Daarmee ben in principe vrij om een zuinige SSD te kiezen. Naast NVMe kun je ook een gewone SATA gebruiken. Voordat je een QLC SSD hebt "opgebruikt" ben je bij normaal gebruik al meer dan 10 jaar verder. Praktisch gezien is het onnodig om daar niet voor te gaan. Ik heb zelf een Samsung QVO EVO SATA SSD op mijn desktop. Werkt supersnel en zonder hickups.

De tests die problemen laten zien belasten een SSD door hem in een keer helemaal vol te schrijven, maar dan doet praktisch niemand. Het is daarom onrealistisch. De nadruk op doorvoersnelheid in tests is ook overdreven, want dat merk je pas bij lange queues of grote hoeveelheden data, bijvoorbeeld 10 processen die tegelijk zonder onderbrekening data lezen of schrijven. In de praktijk gebeurt dat ook niet.

Veel SSD's (behalve sommige van de goedkopere) hebben een uitstekende toegangstijd en dat is wel iets wat je graag wil. Voor mensen lijkt er geen vertraging tussen het verzoek en het antwoord, helemaal anders dan mechanische schijven, ofschoon die tegenwoordig ook heel grote geheugenbuffers hebben, waardoor je dit kunt simuleren.

Bij besturingssystemen die SSD's niet goed aansturen (niet in low power mode zetten), is de actieve belasting van groot belang. Dat soort besturingssystemen zijn niet zuinig en daarom in het kader van dit topic af te raden, maar als je daar toch voor gaat dan is het goed te weten dat er SSD's zijn die een lager actief gebruik hebben en die geen aparte low power modes ondersteunen. Ze zijn dan ook niet zo snel, maar snel is relatief. Mensen merken het verschil tussen 1 microseconde en 1 milliseconde toch niet. Het resultaat is vergelijkbaar met het hebben van een auto die 1000 km/uur kan zonder een weg in de buurt waar je dit kan realiseren.

Wegen bovenstaande argumenten zou ik gerust een Samsung QVO (iets duurder, maar biedt kwaliteit) toepassen op een thuisserver. Die is snel, relatief goedkoop en redelijk zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@mrmrmr: Dat hangt wel erg van je use-case af.

In mijn geval wordt de SSD gebruikt voor mijn OS en mijn VM's, niet als filestorage. Dus daar wil ik wel graag een consistente performance mee hebben.

Voor filestorage heb ik 2,5" 5TB Seagate's in gebruik. Dus de netwerkthroughput is niet de limiterende factor voor wat ik verwacht van SSD performance.

Verder zie ik niet in waarom ik 2 tientjes zou besparen (Intel 660p 1TB vs SX8200 Pro 1TB) als de andere SSD beduidend en consistent sneller is en ook hogere lifetime writes meekrijgt.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GaMeOvEr schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:07:
@mrmrmr: Dat hangt wel erg van je use-case af.

In mijn geval wordt de SSD gebruikt voor mijn OS en mijn VM's, niet als filestorage. Dus daar wil ik wel graag een consistente performance mee hebben.

Voor filestorage heb ik 2,5" 5TB Seagate's in gebruik. Dus de netwerkthroughput is niet de limiterende factor voor wat ik verwacht van SSD performance.

Verder zie ik niet in waarom ik 2 tientjes zou besparen (Intel 660p 1TB vs SX8200 Pro 1TB) als de andere SSD beduidend en consistent sneller is en ook hogere lifetime writes meekrijgt.
6x0p is zeer ongeschikt voor meerdere VMs met een redelijke IO load.

SX8200 ook niet geweldig, minimale throughput 221,36 MB/s, maximale write latency 485,2 ms. Voor echt serieuze workloads moet je toch echt Optane hebben met minimaal 1.708,1 MB/s en maximaal 0,114 ms.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 29-10-2020 15:48 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

|sWORDs| schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

6x0p is zeer ongeschikt voor meerdere VMs met een redelijke IO load.

SX8200 ook niet geweldig, minimale throughput 221,36 MB/s, maximale write latency 485,2 ms. Voor echt serieuze workloads moet je toch echt Optane hebben met minimaal 1.708,1 MB/s en maximaal 0,114 ms.
Precies. Vandaar dat die voor mij afvalt en ik liever wat meer uitgeef voor een betere SSD.

Overigens heb ik geen hele zware IO load, maar de SX8200 blijft in ieder geval consistent en kakt niet uiteindelijk in naar treurige 20-30MB/s. En het is geen QLC.

Optane is voor mij niet te verantwoorden qua prijs voor mijn thuisserver. Ik draai geen database cluster ofzo thuis. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-10-2020 15:51 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GaMeOvEr schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Precies. Vandaar dat die voor mij afvalt en ik liever wat meer uitgeef voor een betere SSD.

Overigens heb ik geen hele zware IO load, maar de SX8200 blijft in ieder geval consistent en kakt niet uiteindelijk in naar treurige 20-30MB/s. En het is geen QLC.

Optane is voor mij niet te verantwoorden qua prijs voor mijn thuisserver. Ik draai geen database cluster ofzo thuis. ;)
Dat snap ik, vandaar ook "echt serieuze workloads". Hier moet ik 64 3.35GHz Cores volduwen voor wat testen, dan is Optane toch echt de beste keuze (al hoewel het met twee 1725B ook best aardig lukt).

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 29-10-2020 15:56 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 10:56
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel nog een Synology DS414j draaien, met 2x 3TB WD Red.
Deze NAS is inmiddels al een beetje oud en word erg traag. Daarnaast heb ik momenteel een Pi4 draaien met Home Assistant erop. Net als vele wil ik af van deze twee losse systemen en wil één systeem maken. Ik heb onderstaande configuratie al vaker voorbij zien komen, maar is dit iets wat momenteel (a 2020) nog steeds hout snijdt? Ik wil hier uiteindelijk Proxmox op draaien met:
- Home Assistant
- PiHole
- TrueNas
- Vast nog wel meer leuks :-)

1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 119,95€ 119,95
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 44,76€ 44,76
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 5,36
2Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16S-16GRS€ 59,25€ 118,50
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 105,28€ 105,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,86

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waardoor is je bestaande systeem zo traag? Welke processen zorgen voor een belasting? Ga je hard disks gebruiken (zo ja, welke)?

TrueNAS is zo te lezen gebaseerd op Debian, dat zou het (in principe!) mogelijk moeten zijn om gebruik te maken van allerlei power saving states die niet aanwezig zijn in *BSD.

32 GB is veel voor een simpele NAS. Ik heb alleen op mijn werkstation 32GB omdat ik een hoog geheugengebruik heb met compilers en browsers, maar op servers heb je dat meestal niet. Linux serves kun je ook al 1GB of zelfs 512MB draaien en dat doe ik professioneel ook (als VPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meehc
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-06 20:45
Dag iedereen!

Ik zou graag zo goedkoop mogelijk een stabiel zuinig servertje hebben draaien.
De volgende onderdelen heb ik al liggen:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 97,-€ 97,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,90€ 100,90
1ProcessorkoelingScythe Kabuto II€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 31,-€ 31,-
1Solid state drivesSamsung PM881 (retail) 128GB€ 34,50€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,40

Ik neig het volgende aan te schaffen om de server compleet te maken.
1MoederbordenGigabyte H310M A€ 64,05€ 64,05
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,-

Zou proberen om de kabuto koeler te gebruiken zonder fan en zien of de CPU zo koel te houden is.
Nu zit ik nog met de de twijfel om voor de Fujitsu D3643-H te gaan (en dan ook een Intel 660p 512gb ssd aangezien de Fujitsu geen m.2 sata ondersteunt).
Maar dan zit ik direct een +-100eur duurder.
(En indien nodig kan ik later de ssd upgraden naar de Intel 660p in de H310M A)

Losstaand van het kleine stroomverbruikverschil zie ik niet direct een reden?
Is de Fujitsu D3643-H stabieler of aangenamer in gebruik of is er een duidelijk verschil in support (bios?) / minder kopzorgen?
Is de generic samsung ssd (origineel uit een lenovo thinkpad) te riskant om als server hardware te gebruiken?

Alvast bedankt voor alle info in dit topic !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
mrmrmr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:31:
Waardoor is je bestaande systeem zo traag? Welke processen zorgen voor een belasting? Ga je hard disks gebruiken (zo ja, welke)?

TrueNAS is zo te lezen gebaseerd op Debian, dat zou het (in principe!) mogelijk moeten zijn om gebruik te maken van allerlei power saving states die niet aanwezig zijn in *BSD.

32 GB is veel voor een simpele NAS. Ik heb alleen op mijn werkstation 32GB omdat ik een hoog geheugengebruik heb met compilers en browsers, maar op servers heb je dat meestal niet. Linux serves kun je ook al 1GB of zelfs 512MB draaien en dat doe ik professioneel ook (als VPS).
Misschien is 16GB inderdaad dan beter. Op mijn huidige NAS kan ik geen docker draaien; helaas. Dat maakt het customizen (hassio, pihole) onmoglelijk.

Het idee is dat ik de HDDs die nu in de NAS zitten hierin gaan. 2x 3TB wd red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:56
Space21 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Misschien is 16GB inderdaad dan beter. Op mijn huidige NAS kan ik geen docker draaien; helaas. Dat maakt het customizen (hassio, pihole) onmoglelijk.

<..>
de limiet van 8GB RAM die de specs voor dit bordje vermelden lijkt nvt vlgs een reviewer, merkwaardig.

[ Voor 8% gewijzigd door ultrapreventive op 01-11-2020 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 19:03
HyperH schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Ik heb nog eens kritisch gekeken naar de SSD.

...
Het is een muntje opgooien maar ik selecteer voor nu maar even de Western Digital Blue.
Deze Samsung PM981 al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Mijn fileservertje met het geliefde combi van D3643 bordje en de 5400 processor draait al een hele tijd op een wat oudere BeQuiet 350W voeding. Forse overkill, maar voor een "dikke" ATX voeding doen deze het niet eens zo heel slecht. Ik heb nog een kleinere Lenovo desktop netvoeding liggen, rond 200W. Ik kan me voorstellen dat deze nog een eindje efficiënter is dus dat wil ik eens uitproberen. Deze voeding heeft geen volledige 24 pins bezetting. Op 20pins (en de 4-pins P4 plug) doet de Fujitsu het volgens de specs gelukkig ook al. Sommige OEM voedingen van merk systemen schijnen een eigen pin-out bezetting te hebben. Ik heb een los mini-ITX bordje liggen, dus kon vandaag even testen of de Lenovo voeding een niet-Lenovo bordje kan voeden. Dat ging prima dus deze voeding volgt zo te zien gewoon de ATX aansluitingen.

Als er belangstelling voor is, dan zal ik de Brennenstuhl energiemeter er tussen zetten om wat cijfers te kunnen tonen. Eerst met de BeQuiet, daarna de Lenovo. Misschien kan het een leuk en betaalbaar alternatief zijn voor tweakers die iets zoeken tussen de dikke ATX voedingen en de pico psu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mrmrmr schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:31:

Als ik het goed heb begrepen zijn TrueNAS Core en Enterprise gebaseerd op FreeBSD en TrueNAS Scale op Debian 11. Echter is er van de Debian versie nog geen stable release.

Ik draai hier nog FreeNAS virtueel en dat heeft nauwelijks invloed op het verbruik in de zin van dat het extra verbruik oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
edit: Laat maar, ik keek naar de 5Vsb test.
Bij 25W is ie 76% efficient, dat kan beter (bijv Seasonic SSP-300SFG).

Ik kwam n leuke 200W SFX voeding tegen, deze van €43.
Hier n test waaruit blijkt dat ie bij 9,36W output, 74,5% efficient is.

[ Voor 90% gewijzigd door N8w8 op 03-11-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Deze Samsung had ik wel gezien, maar alleen bij bol.com voor een concurrerende prijs leverbaar en slechts door een handjevol andere winkels veel te duur aangeboden heb ik uiteindelijk voor de XPG SX8200 Pro 1TB gekozen.
Deze XPG zou zuiniger in gebruik moeten zijn en in theorie ook beter presteren, maar dat zal in de praktijk wel verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 12:46
Zijn hier mensen die unraid en openmediavault met elkaar vergeleken hebben?

Ik draai nu openmediavault maar zou misschien de stap durven zetten naar Unraid als er daar veel voordeel uit te halen valt.

De server wordt voornamelijk gebruikt als backup en als mediavoorraad met daarnaast redelijk wat containers in docker maar niet heel erg arbeidsintensief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 22:24
Wauw. Ik heb een NUC gekocht als servertje, en wel de i5 versie van de vorige generatie:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

M'n oude Ubuntu install (van een andere server) is meegegaan op de SSD (20.04.1 LTS server). Enige wat ik gedaan heb:
- BIOS update met ook wat extra C-states enabled
- Alles wat niet gebruik in BIOS uitgezet (Thunderbolt, Audio, SATA etc). Ik weet dat dat soms minder werkt dan het aan laten staan en het OS het in besparingsmodus laten zetten, maar lees even verder....
- Laatste versie van de e1000 driver erop gezet (Intel download)

Geheugen is slechts 1 dimm van 8Gb (Corsair), draaiend op 2400 1,2 volt. SSD is een Intel 660p. Voor de rest zit er niets in.

Bij het configureren van de server (monitor + toetsenbord) was het idleverbruik 4,7 watt en ging de CPU niet verder dan package C8.

Na het plaatsen in de meterkast zonder monitor en zonder USB-toetsenbord zit ik nu op een whopping 2,7 watt idle (gemeten met een TP-Link HS110 smart plug die voor zover ik kan zien vrij nauwkeurig is). Package gaat naar C10 en soms heb ik zelfs uitschieters naar beneden van 2 watt, maar meestal 2,7.

Prima vervanger voor een Pi4B zo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 04-11-2020 19:32 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Korvaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:29:
Wauw. Ik heb een NUC gekocht als servertje, en wel de i5 versie van de vorige generatie:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

M'n oude Ubuntu install (van een andere server) is meegegaan op de SSD (20.04.1 LTS server). Enige wat ik gedaan heb:
- BIOS update met ook wat extra C-states enabled
- Alles wat niet gebruik in BIOS uitgezet (Thunderbolt, Audio, SATA etc). Ik weet dat dat soms minder werkt dan het aan laten staan en het OS het in besparingsmodus laten zetten, maar lees even verder....
- Laatste versie van de e1000 driver erop gezet (Intel download)

Geheugen is slechts 1 dimm van 8Gb (Corsair), draaiend op 2400 1,2 volt. SSD is een Intel 660p. Voor de rest zit er niets in.

Bij het configureren van de server (monitor + toetsenbord) was het idleverbruik 4,7 watt en ging de CPU niet verder dan package C8.

Na het plaatsen in de meterkast zonder monitor en zonder USB-toetsenbord zit ik nu op een whopping 2,7 watt idle (gemeten met een TP-Link HS110 smart plug die voor zover ik kan zien vrij nauwkeurig is). Package gaat naar C10 en soms heb ik zelfs uitschieters naar beneden van 2 watt, maar meestal 2,7.

Prima vervanger voor een Pi4B zo :)
Nice! Dit is heel goed nieuws. De i5-8xxx is sowieso ook een hele vlotte CPU voor zo'n beetje 90% van het werk dat je op een huis computer doet. Dus voor server zeker ruim voldoende.

Maar ik mis ff hoe je dan je storage gaat regelen? Past er nou 1x of 2x 2.5" HDD in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
[quote]Space21 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:36:
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel nog een Synology DS414j draaien, met 2x 3TB WD Red.
Deze NAS is inmiddels al een beetje oud en word erg traag. Daarnaast heb ik momenteel een Pi4 draaien met Home Assistant erop. Net als vele wil ik af van deze twee losse systemen en wil één systeem maken. Ik heb onderstaande configuratie al vaker voorbij zien komen, maar is dit iets wat momenteel (a 2020) nog steeds hout snijdt? Ik wil hier uiteindelijk Proxmox op draaien met:
- Home Assistant
- PiHole
- TrueNas
- Vast nog wel meer leuks :-)

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 55,55€ 55,55
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,35€ 98,35
1BehuizingenKolink Satellite€ 32,07€ 32,07
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 5,36
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 78,88€ 157,76
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 103,16€ 103,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,66

[ Voor 29% gewijzigd door Space21 op 04-11-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Space21

Tenzij je een stuk van je moederbord gaat afzagen is je genoemde behuizing niet zo'n goed idee. Je moederbord is mATX en je behuizing geschikt voor mITX.

Al enig idee welk OS je gaat draaien? Je kiest namelijk voor 32GB geheugen en je geeft aan dat je Docker wil gaan draaien. Als je bijvoorbeeld Debian gaat draaien dan is 32GB echt overkill in combinatie met Docker. Ik zie het al: Proxmox met TrueNAS. Dan is extra geheugen wel fijn, maar dan zou ik voor ECC geheugen gaan. ;)

Heeft iemand een suggestie voor een enorm zuinige mITX moederbord? Welke generatie Intel maakt niet zoveel uit.

[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 04-11-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:20:
@Space21

Tenzij je een stuk van je moederbord gaat afzagen is je genoemde behuizing niet zo'n goed idee. Je moederbord is mATX en je behuizing geschikt voor mITX.

[s]Al enig idee welk OS je gaat draaien? Je kiest namelijk voor 32GB geheugen en je geeft aan dat je Docker wil gaan draaien. Als je bijvoorbeeld Debian gaat draaien dan is 32GB echt overkill in combinatie met Docker.[/s] Ik zie het al: TrueNAS. Dan is extra geheugen wel fijn, maar dan zou ik voor ECC geheugen gaan. ;)

Heeft iemand een suggestie voor een enorm zuinige mITX moederbord? Welke generatie Intel maakt niet zoveel uit.
* FireDrunk draait Docker op in totaal 64+32+12+32GB RAM :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
FireDrunk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
[...]

* FireDrunk draait Docker op in totaal 64+32+12+32GB RAM :+
Dan is mijn vraag: heb je het ook daadwerkelijk nodig? En zo ja, wat draai je dan allemaal?

Of is het meer: 'omdat het kan'?

Mijn Hyper-V server heeft ook 64GB geheugen aan boord en de Debian met Docker vm heeft maar slechts 8GB en dan is het nog steeds overkill voor die stuk of 15 a 20 containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
GioStyle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:20:
@Space21

Al enig idee welk OS je gaat draaien? Je kiest namelijk voor 32GB geheugen en je geeft aan dat je Docker wil gaan draaien. Als je bijvoorbeeld Debian gaat draaien dan is 32GB echt overkill in combinatie met Docker. Ik zie het al: Proxmox met TrueNAS. Dan is extra geheugen wel fijn, maar dan zou ik voor ECC geheugen gaan. ;)

Hmmm Tweakers Pricewatch zegt dat Micro-ATX voor beide van toepassing is.
Ik ga naar ECC kijken!

EDIT: Aangepast naar 2x Kingston KSM26ED8/16ME] Beter zo @GioStyle ?

[ Voor 8% gewijzigd door Space21 op 04-11-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mwoh, nodig is relatief. Mijn total usage is toevallig op dit moment niet zo hoog, maar ik kom regelmatig op mijn cluster boven de 32GB. Die heb ik alleen vorige week geupgrade van 6+8+32 naar 64+12+32.

Mijn reguliere NAS (los van mijn test cluster), heeft een usage van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBd-4_xPF_rq8eM4qmmFnVmkhVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ab7JiGnBKgdSl0jbDcREO44.png?f=fotoalbum_large

~18.6GB in use, waarvan 4.9 buffers/cache.

En 15/20 containers op 8GB draaien is echt heel relatief.
Een container heeft geen vaste grootte. Ik kan denk ik wel 10000 bash containers draaien.
Maar ik draai in mijn cluster bijvoorbeeld ook Keycloak, een volledige Identity Server.
Die lust wel een 2-3GB permanent. (Java :+)

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 04-11-2020 20:44 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 22:24
Jazco2nd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:44:
[...]

Nice! Dit is heel goed nieuws. De i5-8xxx is sowieso ook een hele vlotte CPU voor zo'n beetje 90% van het werk dat je op een huis computer doet. Dus voor server zeker ruim voldoende.

Maar ik mis ff hoe je dan je storage gaat regelen? Past er nou 1x of 2x 2.5" HDD in?
Er past 1x een 2,5" disk in (naast de M2 SSD). Ik heb verder niet zoveel storage nodig en al helemaal geen RAID. Ik gooi dingen weg als ik het niet gebruik en maak van de zaken die ik wil bewaren backups (meerdere trouwens).

Server 1 heeft 1TB M2 SSD
Server 2 heeft 1TB SATA SSD
Ontkoppelde backup disk voor off-grid backup van 500 gig
Backup naar een externe server met ook ongeveer 500 gig

Dat was het wel. Ben niet zo'n data hoarder. Wat helpt is dat ik 0 foto's heb ongeveer, en de paar foto's van heel bijzondere vakanties staan in meerdere backups maar zijn in totaal maar 6 gig.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 04-11-2020 21:17 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Space21 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:38:
[...]

Ik ga naar ECC kijken!

EDIT: Aangepast naar 2x Kingston KSM26ED8/16ME] Beter zo @GioStyle ?
Yes, ik zie dat geheugen hier vaker voorbij komen in combinatie met een Fujitsu moederbord. Moet volgens mij goedkomen.
FireDrunk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:42:
Mwoh, nodig is relatief. Mijn total usage is toevallig op dit moment niet zo hoog, maar ik kom regelmatig op mijn cluster boven de 32GB. Die heb ik alleen vorige week geupgrade van 6+8+32 naar 64+12+32.

Mijn reguliere NAS (los van mijn test cluster), heeft een usage van:

[Afbeelding]

~18.6GB in use, waarvan 4.9 buffers/cache.

En 15/20 containers op 8GB draaien is echt heel relatief.
Een container heeft geen vaste grootte. Ik kan denk ik wel 10000 bash containers draaien.
Maar ik draai in mijn cluster bijvoorbeeld ook Keycloak, een volledige Identity Server.
Die lust wel een 2-3GB permanent. (Java :+)
Ja, ik draai hier de 'standaard' spul: Home Assistant, ESPHome, Portainer, SabNZBd, Plex Server, en noem maar op.. Niet heel spannend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Space21 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:38:
[...]

Ik zat ook naar deze te kijken ipv de Node 804 omdat die eigenlijk te breed is.
Op de website van Kolink staat: Support for Micro-ATX Motherboards
(Up to 22.6cm x 18cm) Terwijl de Fujitsu D3643-H de volgende maten heeft: 24,38 x 24,38 cm.

Iemand nog een andere tip voor een klein kastje met ruimte voor een schijfje of 4?

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers van Thin-mITX bordjes, die zijn er nu ook voor 10th gen Intels:

pricewatch: Asus Pro H410T/CSM (nu in de Pricewatch!)
pricewatch: ASRock H410TM-ITX
pricewatch: ASRock B460TM-ITX
ECS H410H6-ITX (verkoopt ECS nog in Europa?)

Ze zijn allemaal min of meer gelijk qua specs. Laptop geheugen, 1x M.2 plus 2x SATA, 'bring your own' 19V laptop adapter.

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 05-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Mr.Viper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:19:
[...]

Ik zat ook naar deze te kijken ipv de Node 804 omdat die eigenlijk te breed is.
Op de website van Kolink staat: Support for Micro-ATX Motherboards
(Up to 22.6cm x 18cm) Terwijl de Fujitsu D3643-H de volgende maten heeft: 24,38 x 24,38 cm.

Iemand nog een andere tip voor een klein kastje met ruimte voor een schijfje of 4?
Hier is die Node 804 ook net iets te diep. Cooler Master Elite 110 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Space21 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:17:
[...]

Hier is die Node 804 ook net iets te diep. Cooler Master Elite 110 misschien?
Is ook Mini-ITX dus ook te klein... Ik zoek een kleine Micro-ATX kast ;)

Silverstone Sugo SST-SG11B heb ik al wel gevonden maar qua koeling misschien twijfelachtig...

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Mr.Viper schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:28:
[...]

Is ook Mini-ITX dus ook te klein... Ik zoek een kleine Micro-ATX kast ;)

Silverstone Sugo SST-SG11B heb ik al wel gevonden maar qua koeling misschien twijfelachtig...
Ik zoek ook een kleine (vooral niet zo diepe) behuizing. Ik vond dit nog... https://www.jonsbo.com/en/products/c2black.html -> https://www.amazon.nl/Jon...bo&qid=1604616199&sr=8-37

EDIT: Ik vond deze in een reddit lijst -> https://docs.google.com/s...Cy7UtQPdyRp6PY/edit#gid=0

[ Voor 27% gewijzigd door Space21 op 05-11-2020 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
Ik heb deze kast in gebruik, http://www.tacens.es/cases/mini-towers/orum-iii/, die heb ik op de kant staan (lengte de lucht in) om voor mij perfect passend te zijn / te voldoen aan niet al te diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
flowergirl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:46:
Ik heb deze kast in gebruik, http://www.tacens.es/cases/mini-towers/orum-iii/, die heb ik op de kant staan (lengte de lucht in) om voor mij perfect passend te zijn / te voldoen aan niet al te diep.
Kan je daar eens een foto van maken? Heb zelf ongeveer 32cm diepte speling

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.