Dat vind ik vallen onder noemer persoonlijke voorkeuren, er is een rationele onderbouwing om het niet toe te passen in zuinige servers thuis.Beeksma schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:35:
Zie de reactie van @RobertMe; ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.Zeker voor diensten als Nextcloud vind ik het prettig dat deze door kunnen blijven draaien na het falen van een schijf.
Ik heb een vergelijkende test gedaan met een PicoPSU-160-XT en een PicoPSU-80. Die 160-XT heb ik gekocht toen ik nog 7200 rpm schijven gebruikte. In de link staan de resultaten van tests met ATX voedingen en met PicoPSU's en diverse redelijk zuinige 12V adapters. De conclusie is dat er zelfs bij deze verzameling zuinige adapters al een flink verschil aftekent, als er onzuinige adapters zouden zijn getest, zou dat enkele malen scherper te zien zijn.O.b.v. het overzicht wat je hebt gemaakt in je Tips hardware/software post lijk ik voor een i3 9100 en 3 x 3.5 inch HDD's (piekverbruik is 1.75A op 12V volgens deze bron) niet lager te kunnen gaan dan de 120W variant - eens? Zit er (veel) verschil tussen de efficiëntie van een 160W-XT, 120W en 90W PicoPSU i.c.m. deze Leicke 120W voeding? Daarbij ga ik er vanuit dat het verbruik van mijn nieuwe server doorgaans onder de 22W zal liggen. In deze review lijkt de gebruikte voeding veel uit te maken.
Bij grote verschillen is het wellicht beter de stap naar PicoPSU te maken als ik mijn oude schijven heb vervangen, zodat ik dan direct voor bijvoorbeeld de 90W variant kan gaan.
Je hebt twee soorten verbruik die belangrijk zijn: het verbruik bij opstarten en het verbruik in idle. De eerste is bij onzuinige systemen soms erg hoog in vergelijking met het idle verbruik. Dat ligt meestal aan 3.5" hard disks. Dat is de bepalende factor bij de keuze. Daarnaast moet diezelfde voeding ook zuinig zijn bij het idle verbruik. Bij 22W zou je dus profijt hebben van een PicoPSU, maar de vermogensvraag van 177W worst case tijdens opstarten dwingt je op minimaal een 160W 12V voeding te kiezen of te accepteren dat het verbruik slechter is bij een ATX voeding. Er zijn wel zuinige ATX voedingen die dat beide kunnen, maar die zijn erg duur en/of ze hebben andere nadelen. Bekend momenteel is Corsair RM750 (2019). Die is nog redelijk efficient tussen 20 en 25W met een overhead van 4,5 tot 5W.

Veel hangt af van de verdeling van de lasten over 3,3V, 5V, 12V en 5VSB. Dus dit is dus een grove indicatie. De lastverdeling van hardware.info zal anders zijn; die scoort 84,6% bij 22,5W met een PicoPSU-80 of 90. De RM750 is overigens niet zo zuinig als een PicoPSU met een zuinige adapter. Er is een klein bereik waar het zin heeft, tussen 20W en 27W. PicoPSU heeft niet zo'n knik omlaag bij 30W.
"Verlustleistung" in het plaatje is het eigenverbruik van de voeding: de overhead, het energieverlies, ofwel de inefficiëntie in Watts.
Zelf zou ik een PicoPSU-90 gebruiken en 2.5" disks en de 3.5" drives benutten voor backup via USB3. Vroeger heb ik gekozen voor PicoPSU-160-XT, maar ik had toen niet 126W als opstarteis. Tijdelijk een ATX voeding inzetten en die later vervangen is in deze situatie een redelijke optie. Dat heb ik vele jaren geleden ook gedaan toen ik nog een verbruik had van 35W.