Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beeksma schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:35:

Zie de reactie van @RobertMe; ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. :) Zeker voor diensten als Nextcloud vind ik het prettig dat deze door kunnen blijven draaien na het falen van een schijf.
Dat vind ik vallen onder noemer persoonlijke voorkeuren, er is een rationele onderbouwing om het niet toe te passen in zuinige servers thuis.
O.b.v. het overzicht wat je hebt gemaakt in je Tips hardware/software post lijk ik voor een i3 9100 en 3 x 3.5 inch HDD's (piekverbruik is 1.75A op 12V volgens deze bron) niet lager te kunnen gaan dan de 120W variant - eens? Zit er (veel) verschil tussen de efficiëntie van een 160W-XT, 120W en 90W PicoPSU i.c.m. deze Leicke 120W voeding? Daarbij ga ik er vanuit dat het verbruik van mijn nieuwe server doorgaans onder de 22W zal liggen. In deze review lijkt de gebruikte voeding veel uit te maken.

Bij grote verschillen is het wellicht beter de stap naar PicoPSU te maken als ik mijn oude schijven heb vervangen, zodat ik dan direct voor bijvoorbeeld de 90W variant kan gaan.
Ik heb een vergelijkende test gedaan met een PicoPSU-160-XT en een PicoPSU-80. Die 160-XT heb ik gekocht toen ik nog 7200 rpm schijven gebruikte. In de link staan de resultaten van tests met ATX voedingen en met PicoPSU's en diverse redelijk zuinige 12V adapters. De conclusie is dat er zelfs bij deze verzameling zuinige adapters al een flink verschil aftekent, als er onzuinige adapters zouden zijn getest, zou dat enkele malen scherper te zien zijn.

Je hebt twee soorten verbruik die belangrijk zijn: het verbruik bij opstarten en het verbruik in idle. De eerste is bij onzuinige systemen soms erg hoog in vergelijking met het idle verbruik. Dat ligt meestal aan 3.5" hard disks. Dat is de bepalende factor bij de keuze. Daarnaast moet diezelfde voeding ook zuinig zijn bij het idle verbruik. Bij 22W zou je dus profijt hebben van een PicoPSU, maar de vermogensvraag van 177W worst case tijdens opstarten dwingt je op minimaal een 160W 12V voeding te kiezen of te accepteren dat het verbruik slechter is bij een ATX voeding. Er zijn wel zuinige ATX voedingen die dat beide kunnen, maar die zijn erg duur en/of ze hebben andere nadelen. Bekend momenteel is Corsair RM750 (2019). Die is nog redelijk efficient tussen 20 en 25W met een overhead van 4,5 tot 5W.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/corsair_rm_2019_650-750-850/i/750/eff230v100.png

Veel hangt af van de verdeling van de lasten over 3,3V, 5V, 12V en 5VSB. Dus dit is dus een grove indicatie. De lastverdeling van hardware.info zal anders zijn; die scoort 84,6% bij 22,5W met een PicoPSU-80 of 90. De RM750 is overigens niet zo zuinig als een PicoPSU met een zuinige adapter. Er is een klein bereik waar het zin heeft, tussen 20W en 27W. PicoPSU heeft niet zo'n knik omlaag bij 30W.

"Verlustleistung" in het plaatje is het eigenverbruik van de voeding: de overhead, het energieverlies, ofwel de inefficiëntie in Watts.

Zelf zou ik een PicoPSU-90 gebruiken en 2.5" disks en de 3.5" drives benutten voor backup via USB3. Vroeger heb ik gekozen voor PicoPSU-160-XT, maar ik had toen niet 126W als opstarteis. Tijdelijk een ATX voeding inzetten en die later vervangen is in deze situatie een redelijke optie. Dat heb ik vele jaren geleden ook gedaan toen ik nog een verbruik had van 35W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 01:49:
[...]

Dat vind ik vallen onder noemer persoonlijke voorkeuren, er is een rationele onderbouwing om het niet toe te passen in zuinige servers thuis.
Dat geldt toch voor alles in dit topic :9 Als iedereen het absoluut zuinigste systeem zou bouwen zou iedereen wel voor het zuinigste Fujitsu bord gaan met een Intel G5400 en een 60W PicoPSU.
Alleen heeft iedereen andere wensen en gaat iedereen dus voor een eigen combinatie aan hardware.

En ja, 3,5" schijven, ook nog eens in RAID, zijn dan een onzuinige oplossing, zeker ten opzichte van het absolute minimum met zo min mogelijk schijven, van 2,5". Maar voor beiden valt gewoon een sterke case te maken. 2,5" schijven blijven, in de grote opslagformaten, nog steeds SMR schijven met hun nadelen. En zijn daardoor niet voor iedereen toepasbaar. En afhankelijk van hoe belangrijk de server is, wat erop staat opgeslagen, etc valt er ook gewoon een case voor RAID te maken. Als de zuinige server dienst doet als "server" en alleen wat semi stateless diensten erop draaien (bv als router, of als domotica controller) dan kunnen periodieke backups zeker voldoen. Maar als het systeem dienst doet als NAS waar alle documenten op staan dan kan het gewoon belangrijk zijn, of een extra vorm van vertrouwen geven, dat de boel op een RAID array staat.

Maar onafhankelijk van de keuzes die ieder voor zich maakt kan het natuurlijk wel de uitdaging zijn om het zo zuinig mogelijk te krijgen. Ook al is het absoluut gezien zeker niet zuinig ten opzichte van het maximale dat eruit te halen valt (~3W voor een kaal systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
Woodski schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:58:
Het ding heeft de hele nacht stabiel gelopen op C3 en alles default
Met een verbruik van 9 watt (met powertop)

Vanmorgen op C6 gezet met +0.050mV en geheugen op enhanced stability
Ik heb een paar tests gedaan maar hij loopt gewoon binnen een half uurtje vast
En als hij niet vast loopt raak ik vrij snel de LAN verbinding kwijt
Deze Gigabyte gaat definitief terug, ben er klaar mee.
Misschien dat het aan je opslag ligt?

Zie: https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-28203425

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

@mrmrmr had het al toegevoegd aan de tips en tricks maar ik wou pas posten als ik zeker was en workaround getest had. En dat ben ik nu : )

Mensen die van plan zijn om in hun zuinige server aan de slag te gaan met used server materiaal (NIC's of PCIe DC SSD's bv) kunnen te maken krijgen met vage problemen. In mijn geval ging het om een 40gbe ethernet nic (Connectx-3 Pro, OEM HP branded). Mits wat creatief Ebay shoppen kun je relatief recente hw vinden die ook nog es energiezuinig is. Recentere generaties Intel NIC's en Mellanox kaarten zijn stukken zuiniger dan hun voorganger en ondertussen toch al relatief betaalbaar 2de hands. CX3 bv is stukken zuiniger dan de voorganger CX2. 7 a 8 Watt voor dual 40gbe valt goed mee in vergelijking met de oudere hardware die makkelijk 2x zoveel trok. CX2 is natuurlijk het meest te vinden en laagst in prijs maar die verbruikten wat teveel naar mijn mening.

De kaart werkte perfect alleen merkte ik op dat ik maar 32G ram had (terwijl er toch echt 2 latjes van 32Gb inzaten).

Vanalles geprobeerd :

Flashen HP firmware naar stock mellanox firmware
Testen met 2de kaart
Geheugen testen
Verwijderen bootrom en alle andere meuk die tijdens boot problemen kon geven
aanpassen settings van de connectx3
Allerhande settings in bios.
Testen op een 2de d3644
...

Na een hele zondag testen kon ik besluiten :

Bij gebruik van de connextx-3 werkte DIMM slot 3 niet meer (het slot het dichtst bij de processor). Alle andere sloten werkten perfect. Zonder de kaart werd geheugen in slot 3 perfect herkend.

Moederbord ok -> 2 verschillende mobo's getest
Geheugen ok -> Werkt perfect zonder de kaart
Kaarten ok -> Functioneren gewoon (connectie en iperf geeft +- 40 gbe aan)

Na wat zoeken vond ik dat dit ook voorviel bij HBA's en Intel Nic's voorkwam.

Servethehome had het antwoord :

https://forums.servetheho...-not-another.19787/page-2

Op het HP forum werd er ook melding van gemaakt:

https://h30434.www3.hp.co...069/highlight/true#M17857

Workaround is eenvoudig :

Tape kleven op pin B5 en B6 (smbus pins) zodat er geen SMBus conflict kan optreden.

YouTube: How to fix SMBus issue on Dell HBA RAID SAS controllers by taping B5...

-> Ptouch label tape is idd ideaal hiervoor. Effe prielen om het erop te krijgen maar eenmaal correct toegepast werkt de kaart nog steeds perfect en wordt het geheugen WEL herkend. 1ste memtest86 pass is achter de rug en geen errors.

Deze moederborden zijn dus ideale Freenas borden ( 64GB , eventueel tot 128GB ? 32 + 32 + 16 heb ik werkend getest. Helaas zijn de 32GB samsung latjes wat te duur geworden momenteel en ik had ook geen 32 nodig voor mijn 2de node)

[ Voor 11% gewijzigd door frv op 10-03-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 00:02
Bedankt voor het meedenken allemaal! Tenzij iemand nog verdere adviezen heeft gaat dit hem worden denk ik. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
3Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 8TB€ 0,00€ 0,00
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 0,00€ 0,00
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 124,47€ 124,47
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 151,25€ 151,25
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 10,72
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1CasemoddingPSU cover mini-Box picoPSU in SE-ATX ATX€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 86,74€ 173,48
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 610,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxontherocks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 20:37
Ik zou graag een nieuwe energiezuinige server willen opzetten met Proxmox. Ik ben zoekende naar welke processor geschikt is voor mijn doel. Ik zie vaak een wat oudere i5 gebruikt worden in deze topic maar is dat wel voldoende? Wat zijn de ervaringen? Ik lees dat de nieuwe i5 niet veel voordelen bieden met betrekking tot energiezuinig maar hebben b.v. wel hyper-threading misschien dat een beetje helpt? Ondertussen is HT al stuk verbeterd voor virtualisatie.

Proxmox
  • VM pfSense (router/ firewall / openvpn)
  • Zabbix Server
  • PiHole
  • DSMR-Reader
  • Plex Server
  • FreeNAS
  • Webserver (nginx/php/mariadb)
  • Reverse-Proxy (nginx)
Wil af en toe experimenteel kunnen testen met docker containers dus moet ook niet te vol zitten.

Voor storage zat ik te denken aan een enkele SSD voor OS en opslag containers en twee of drie HHD voor FreeNAS dataopslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frv

frv

linuxontherocks schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:07:
Ik zou graag een nieuwe energiezuinige server willen opzetten met Proxmox. Ik ben zoekende naar welke processor geschikt is voor mijn doel. Ik zie vaak een wat oudere i5 gebruikt worden in deze topic maar is dat wel voldoende? Wat zijn de ervaringen? Ik lees dat de nieuwe i5 niet veel voordelen bieden met betrekking tot energiezuinig maar hebben b.v. wel hyper-threading misschien dat een beetje helpt? Ondertussen is HT al stuk verbeterd voor virtualisatie.

Proxmox
  • VM pfSense (router/ firewall / openvpn)
  • Zabbix Server
  • PiHole
  • DSMR-Reader
  • Plex Server
  • FreeNAS
  • Webserver (nginx/php/mariadb)
  • Reverse-Proxy (nginx)
Wil af en toe experimenteel kunnen testen met docker containers dus moet ook niet te vol zitten.

Voor storage zat ik te denken aan een enkele SSD voor OS en opslag containers en twee of drie HHD voor FreeNAS dataopslag.
Plex in een (privileged) LXC container (als je een cpu hebt met een intel UHD 630 zal die amper iets van reguliere cpu tijd nodig hebben).

De andere "oplossingen" voor HW Transcode :

1. gvt-g geeft een enorm performantie verlies > 50% in best case + schijnt niet stabiel te zijn onder load.
(https://blog.ktz.me/why-i...g-intel-gvt-g-on-proxmox/)

2. passthrough van een 2de gpu is dan weer niet echt "zuinig". (je hebt al een gpu in je cpu, maar NVENC geeft wel kleinere bestanden als je op voorhand je content wil transcoden en geen live transcoding wil toepassen. )
Meer info kan je vinden als je in dit topic de posts van @renedis opzoekt.

Enkele metingen rond PLEX hw transcoding met een 4K bestand:

G5400 (intel UHD 610):

on physical host : 2.0 <-> 2.2
on vm proxmox via gvt-g : 0.8 <-> 0.9
on lxc proxmox via /dev/dri : 1.8 <-> 1.9

i3-8100

on physical host : 2.1 <-> 2.6
on vm proxmox via gvt-g : 1.1 <-> 1.3
on lxc proxmox : 2.1 <-> 2.3

Verschil tussen UHD610/630 is niet zo groot (toch niet voor 1 single transcode van een 4K bestand). Bij meerdere transcodes kan dit anders uitvallen maar dat valt hier nooit voor dus heb er niet op getest.

FreeNAS zou ik niet virtualiseren. Het kan perfect maar toch handiger dat je storage blijft werken als je aan het prutsen bent met proxmox (al meer dan eens gehad dat een container of vm niet wou afsluiten en de host herstart moest worden)

PFSense/Router -> Best toch ook apart houden. Als je proxmox host onderuitgaat ligt je hele internet plat ... Niet bevorderlijk voor de WAF. Zat oplossingen met heel laag verbruik (dedicated appliances). Eventueel een basismodel routerboard van mikrotik (krachtig, zuinig, stabiel)

Wat nog overschiet :

Zabbix Server
PiHole
DSMR-Reade
Plex Server
Webserver (nginx/php/mariadb)
Reverse-Proxy (nginx)

Perfect doenbaar met een g5400 of als je toch wat meer rekencapaciteit wil een i3-8100/i3-9100
Een g5400 is iets zuiniger en passief koelbaar. Alleen moeilijk aan te komen.
Prijsverschil/verbruik tov van een i3 is ook beperkt.

De i3-9100 heeft een passmark van > 6K (2.7K single thread) en 4 cores.
De g5400 heeft een passmark van > 3K (2.2K single thread) en 2 cores (4 threads met hyperthreading)
4 echte cores > 2 cores + 2 threads via hyperthreading.

Qua opslag : NVME ssd voldoet prima voor basis proxmox.

Mijn setup bestaat uit 2 nodes :
D3644/G5400 -> Freenas
D3644/I3-8100 -> Proxmox

Voor FreeNas koos ik de g5400 (zuiniger, NAS is vaker volledig idle dan de proxmox host, minder rekenkracht nodig gezien geen jails, plugins of ander ongein. Plain and simple file storage)

De Proxmox node koos ik de I3 (omdat ik die liggen had) en altijd handig wat extra rekenkracht te hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door frv op 10-03-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 13:23
Na sinds 2016 een goedkoop servertje te hebben gedraaid heb ik van de week maar besloten om hem te upgraden, Eigenlijk zijn alle onderdelen via de V&A opgescharreld. Op het oude systeem draaide ik Win 10 en gebruikte hem voornamelijk voor sonarr/radarr, domoticz, emby en TVmosaic.
Op het nieuwe systeem wil ik Ubuntu proberen en dan misschien icm met dockers.

Op het Asrock bordje kan ik direct een voeding aansluiten, ik heb daar al die tijd een 19v laptop voeding aan gehangen. Gelukkig zag ik dat de "Pico PSU" in de Akasa behuizing 12 volt nodig heeft, daar heb ik dan maar een 90w Leicke voeding voor besteld.

Ouder:

1MoederbordenASRock Q1900DC-ITX€ 105,-€ 105,-
1BehuizingenAkasa Euler M€ 130,-€ 130,-
2Geheugen internCrucial CT51264BF160BJ€ 22,-€ 44,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesMicron RealSSD C400 64GB€ 25,-€ 25,-
Totaal€ 423,90

Nieuwer:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 50,-€ 50,-
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 75,-€ 75,-
1BehuizingenAkasa Euler M€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17S8/8€ 29,-€ 29,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesMicron 2300 256GB€ 36,50€ 36,50
1VoedingLeicke 12V 7,5A 90W€ 23,75€ 23,75
Totaal€ 214,25

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 13:30
Ik wil een thuisservertje gaan opzetten voor oa homeassistant, pihole, nextcloud, en truenas.
Ik heb een goede deal kunnen scoren op wat usb-schijven die ik nog wil openbreken. Omdat we midden in een verbouwing zitten heb ik nog niet zoveel tijd dit allemaal op te zetten, maar over een paar maanden kan ik daar wel mee aan de slag. Ik ben ook met wat vrienden valheim aan het spelen, en daar is er ook wat behoefte aan een servertje (al verwacht ik dat dit op een gegeven moment wel de intresse verliest), dus verwacht dat dit deel nu van belang is maar later wel gedecommed kan worden.

Wat denken jullie van onderstaande setup? Voor zijn uiteindelijke doel is het voldoende, en volgens mij zou het ook voor valheim nu voldoende moeten zijn. Twijfel nog een beetje over ECC vs non-ECC ram, omdat het wel persoonlijke fotos etc gaat zijn (geen google diensten maar -> nextcloud).
Heb ook gekozen voor dualchannel omdat die kleine performace gain wellicht uit zou maken terwijl die dienst doet als valheim server.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 124,47€ 124,47
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 151,25€ 151,25
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 39,-€ 39,-
3Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB Zwart€ 0€ 0
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 32,90€ 65,80
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 500GB€ 59,-€ 59,-
1VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E€ 14,50€ 14,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,71

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 14:09
linuxontherocks schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:07:
Ik heb voor mezelf deze afweging gemaakt

cijfers van https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks
code:
1
2
3
4
5
CPU        €    Single   Multi
G5400     50      896     1976
i3-9100  120     1067     3329
i5-8600  155     1059     4586
i5-9400  160     1060     4577

Overigens wel met een actieve koeler, de veel geciteerde passieve koeler (Arctic Alpine 12) doet op papier geen 65W TDP, dus dat riskeer ik niet.
Noctua NH-L9i €41 -> 2,5W
Noctua NH-L12S €50 -> 1,5W
Als de case het toelaat, zal het die L12S worden, denk ik.
Met de huidige prijzen pak ik die i5-8600 wel, denk ik.

Doel: NAS + sabnzbd met 8Tb aan disks (nog niet uit of het 1 x 3,5" wordt of 2 x 2,5")

[ Voor 11% gewijzigd door Cafe Del Mar op 10-03-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:25
Thimo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:02:
USB drivers van Asrock (LED controllers, dit maakt een groot verschil, bijna 2w!) uitgezet met /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind.
Hoe doe je dat in Proxmox op een Asrock ?
Ik heb een andere mobo en zal geen led controller hebben of kijk ik niet goed

lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

En het is natuurlijk niet verstandig maar hoe zet je USB uit in Proxmox
Met google kom ik daar niet uit
echo '2-1' |tee /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind

En kan je ook zaken als audio en serial ports uitzetten in proxmox ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Inmiddels draait mijn systeem een half jaar stabiel, nuttig/leuk om hier de uiteindelijke config te plaatsen.
1ProcessorsIntel Core i7-9700 Boxed€ 241,-€ 241,-
1MoederbordenSupermicro X11SCM-LN8F€ 271,22€ 271,22
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,98€ 31,96
2Geheugen internCrucial CT32G4DFD8266€ 141,45€ 282,90
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.078,07

Moederbordkeuze: Variant vaker voorbijgekomen in dit topic. Daarnaast is het gemak wat IPMI brengt mij het aantal extra watts waard. Voor mijn use case zijn de extra RJ45 aansluitingen ook welkom (fysieke netwerksegmentatie en andere testcases).
Ter info als je IPMI in de BIOS uitschakelt scheelt dat ongeveer 3 watt in het verbruik op dit moederbord. Dit verbruik zie je ook terug in de Kasa app als de server uit staat.

Processorkeuze: persoonlijke afweging tussen zuinig in idle en toch cpu power mochten VM's/containers hierom vragen in bepaalde (test)setups.

Verbruiksgegevens (gemeten met een HS110 met IPMI aan en geen andere randapparatuur):
- Barebone met Proxmox: schommelt tussen 9 en 12 watt (geen auto-tune)
- Na toevoegen van 1 Ubuntu VM (met auto-tune) gemiddeld 15 watt. Hier draaien een stuk of 15 docker containers op.
Al met al tevreden over deze build en voor mijn use cases.

Wel wil ik de functie van media server hier aan toe gaan voegen. Zijn er goede (zuinige) ervaringen met 3,5 HDD's van 8TB+? Deze schijf zal dan naast de WD Red WD100EFAX 10TB komen te draaien (deze zit nu nog in een Syno NAS).

[ Voor 3% gewijzigd door daily.data.inj op 13-03-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@daily.data.inj Het verbruik van het zuinigste desktop moederbord (D3643-H) is 3W (Debian) zonder randapparatuur. Dus het verschil is 6W tot 9W. IPMI is als systeem-in-een-systeem relatief kostbaar qua energieverbruik.

powertop auto-tune draai je doorgaans op het laagste niveau, want dat niveau is verantwoordelijk voor de power saving. Drivers in de VM zijn virtueel. Maakt het bij jou verschil of je Ubuntu met of zonder powertop --auto-tune draait? En wat meet je als je het draait rechtstreeks in ProxMox zonder VM's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@mrmrmr Waar ik nieuwsgierig naar was, was hoeveel extra watt IPMI op dit moederbord verbruikt.

Aangezien het totale verbruik de optelsom van verschillende onderdelen is wilde ik graag inzichtelijk hebben wat mijn keuzes aan hardware + type hypervisor voor gevolgen had. Daarnaast vond ik dit ook interessant om te weten zodat de impact van VM's op het verbruik ook enigszins inzichtelijk wordt.

In mijn Grafana setup kon ik licht verschil zien in het verbruik wanneer ik eerst op VM Ubuntu powertop --auto-tune gebruikte en daarna op ProxMox. Zal eens van de week kijken na een restart of dat verschil er ook is als ik powertop --auto-tune eerst op de Hypervisor gebruik en daarna op de VM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Ondertussen is mijn unraid server uitgebreid met een extra 4tb disk. Dus 8tb storage (en 4tb parity). Daarnaast 2 ssds voor write cache en docker images.

Verbruik zat op 13.3 watt met 2 docker images en 1 home assistant VM.

Om nog meer zuinigheid eruit te slepen zat ik te Googlen op powertop icm unraid. Dit is in tegenstelling tot wat ik eerder dacht WEL mogelijk.

1) installeer de nerdpack gui plugin
2) ga naar de plugin en installeer powertop daar.
3) ik heb een powertop auto tune gedaan.

Resultaat: 11.2 9.4 watt

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:01
Met die 2.5" Seagate Portable Drive of Backup Plus schijven: is het iemand gelukt om onder garantie een opengebroken case te retourneren?
Het is mij namelijk nog nooit gelukt zonder zichtbare schade een schijf uit de case te halen. Ik heb die cases daarom maar gewoon weggegooid.

Reden dat ik het vraag:
Ik had 4 van deze schijven. 1tje begon te tikken: direct na opspinnen 3-6 tiks en tijdens schrijven af en toe een tik). Ik heb daarom 2 nieuwe besteld, met het idee 1 extra gereed te hebben. Maar na onderzoek bleek een 2e in mindere mate hetzelfde geluid te maken. Dus heb ik nu 2 nieuwe erin zitten.

Nu ontdek ik dat een 3e schijf(!) mijn interne backup schijf, precies hetzelfde doet. Het verklaart waarom het zo moeilijk was te achterhalen welke schijf nou precies het geluid maakte!
Ik heb echt helemaal niks aan SMART waardes, die had ik namelijk al eerder hier gepost: niks aan de hand.

Ik baal ontzettend want de oudste schijven zijn 2 jaar oud en echt niet veel gebruikt. De schijf die nu tikt (de backup schijf) nog geen 1.5 jaar oud.
Zo wordt het gebruik van 2.5" 4 of 5TB schijven wel een hele dure grap!!
Hoewel ik voorstander ben van kleine, compacte, zuinige schijven en ik overtuigd was dat het feit dat deze als USB schijf gebruikt kunnen worden, ze erg vaak aan/uit moeten kunnen gaan, kan ik deze Seagates dus niet meer aanraden!

EDIT: de gloednieuwe schijven die ik er gister in heb gestopt, maken sowieso 1 tik direct na upspin als je goed luistert..

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 15-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kliks kunnen ontstaan doordat de schijf uit een rustpositie (parkeerstand) komt. Als je die vaak hoort: staat de spin down een beetje te kort?

Het kan ook ontstaan omdat er een slecht plekje op de schijf zit die herhaaldelijk gelezen wordt. Of omdat de koppen niet op de juiste positie/houding staan. Als bijvoorbeeld de kop over de disk schraapt dan hoor je een ander geluid.

Op zichzelf is het niet altijd een teken van een kapotte schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr Ja ik twijfel daarom wat ik nu moet doen. Ik heb een externe backup gemaakt gisteren. Vervolgens vanochtend mijn interne backup schijf wipefs --all gedaan en nieuw filesystem (btrfs) aangemaakt. Nu ben ik via nocache rsync +/- 500GB van een MergerFS drivepool (de 2 gloednieuwe schijven) naar deze backup schijf aan het kopieren.
Ik merk dus dat ik om de 10seconden, soms 30 seconden (soms minutenlang) even een zachte tik hoor, dezelfde die de nieuwe schijven maken direct na upspin.

Het enge zijn de 6 wat duidelijkere tikken wanneer deze backupschijf upspint. Al kan ik niet met zekerheid zeggen dat het altijd direct na upspin was.

Ik twijfel om gewoon weer een nieuwe schijf te bestellen, de backup schijf in de usb case te doen en gewoon retourneren onder retourrecht.. dat lijkt me de voordeligste en veiligste oplossing.

Ik zie dat er trouwens binnenkort een Western Digital 4TB 2.5" schijf uitkomt: pricewatch: WD Blue WD40NPZZ, 4TB
maar slechts 8MB cache tov 128MB cache bij de Seagates. Qua gevoel altijd meer fan van WD geweest.. maar ik ga niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een zachte klik kan ook gewoon het verplaatsen van koppen zijn.

btrfs moet eerst een bestand lezen alvorens het wordt weggeschreven, het is dus bezig met koppenverplaatsingen. Als je ext2 of ext3 gebruikt helpt dat dan?

De grote cache is bedoeld om de toegangstijd te verbeteren. Dat is niet zo nodig bij CMR drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:15:
Een zachte klik kan ook gewoon het verplaatsen van koppen zijn.

btrfs moet eerst een bestand lezen alvorens het wordt weggeschreven, het is dus bezig met koppenverplaatsingen. Als je ext2 of ext3 gebruikt helpt dat dan?

De grote cache is bedoeld om de toegangstijd te verbeteren. Dat is niet zo nodig bij CMR drives.
Dat is een interpretatie van Copy-on-write die wel heel erg traag is, en gelukkig ook niet gebruikt wordt. Bij het wegschrijven van data hoeft er enkel oude data gelezen te worden als je een deel van een block overschrijft, in alle andere gevallen is lezen niet nodig. Het aantal extra koppenverplaatsingen zou moeten meevallen met het schrijven van veel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De logging/journaling en andere werkzaamheden zorgt voor extra koppenverplaatsingen. De naam btrfs is een referentie aan b-tree, dat is een programmatische vorm van databases met pointers die (letterlijk) van punt naar punt springt. Als dat (nog) niet in geheugen is gecached kan dat ook voor verplaatsingen zorgen.

[edit]
De kans is groter dat het gebruik een reden is voor tikken dan de schijven zelf. Met name als ineens meerdere schijven dit doen. In het gebruik/instellingen zou ik dan ook eerst de oorzaak in zoeken. Uitschakelen van downspinning kan de oorzaak helpen zoeken. Als de downspinning kort achter elkaar gebeurt is dat niet goed. Dat kan voorkomen als de tijd tot downspin te kort is en het besturingssysteem terwijl de downspin plaatsvindt nog iets probeert te lezen of schrijven, waarna de downspin opnieuw geprobeerd wordt. Als er meerdere downspin pogingen plaatsvinden kun je dat horen.

Op zich is het klikkende geluid van koppen die uit de ruststand komen geen probleem. Dat doen allerlei schijven. Mijn schijven horen ik ook zacht klikken als ze worden opgestart van downspin, dat is normaal. Ik draai de 2.5" disks al 4 jaar zonder problemen. HGST 3.5" disks heb ik sneller moeten wisselen wanneer ze problemen gingen vertonen in smart. Uit cijfers blijkt dat tot enkele procenten per jaar van 3.5" hard disks falen volgens Backblaze. Backup van kostbare gegevens is dus verstandig.

[ Voor 54% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2021 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:29:
De logging/journaling en andere werkzaamheden zorgt voor extra koppenverplaatsingen. De naam btrfs is een referentie aan b-tree, dat is een programmatische vorm van databases met pointers die (letterlijk) van punt naar punt springt. Als dat (nog) niet in geheugen is gecached kan dat ook voor verplaatsingen zorgen.
Het gebruik van B-trees is verre van uniek voor btrfs. Ext4 gebruikt ze ook, NTFS ook, ReiserFS ook, en de lijst kan zo wel doorgaan. Maar als je inderdaad zo min mogelijk bewegingen van de kop wil hebben, moet je een filesystem zonder logging of journalling uitzoeken. Ik zou het afraden overigens, die technieken zijn met reden veel toegepast ondanks dat het ten koste van performance gaat. Overigens zou btrfs sneller moeten zijn dan ext4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat om het zoeken naar een bestandssysteem om te testen - in het kader van troubleshooting - dat het beste past bij de hardware. Het gaat met name om de grote en/of veel koppenverplaatsingen.

Overigens, de verschillen zijn minimaal in die test, het is niet van toepassing op normale schijven want de tester heeft 10.000 rpm Velociraptor gebruikt. Misschien een 2.5". Die heeft weinig gemeen met een normale schijf. De tests zijn synthetisch, als je zulke lasten gebruikt zoals in de tweede test heb je een SSD nodig.

Bij troubleshooting doe je tests om erachter te komen wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mja, noem in het proces dan geen stellingen waar de feiten niet bij lijken aan te sluiten, daar sla ik (zoals je merkt) nogal op aan. Er staat nu ook weer een mooi feitenvrij verhaaltje over waarom de door mij aangehaalde test niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
De reden dat ik btrfs gebruik is het handige gebruik van subvolumes, instant snapshots en.. btrfs send/receive. Dat is een veel efficientere manier om veilig je data over te pompen (bijv naar interne of externe backup schijven) met minder headerbewegingen dan bijv rsync, die zelf alles moet checksummen eerst. Met rsync ben ik makkelijk 3x zo lang bezig om bijv 1TB over te zetten naar een andere interne disk.

Gisteren heb ik juist wel rsync gedraaid. In beide gevallen is het beschreven geluid er, met rsync alleen nog veel meer. Omdat dit van een gloednieuwe > oudere schijf ging, ga ik ervan uit dat het sowieso die oudere schijf is.

Vanmiddag komen 2 nieuwe Seagate Portables binnen. Ik wissel de schijven om en stuur ze retour. Moet Seagate maar geen gare disks verkopen. Ik kan simpelweg niet nog meer tijd hierin stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Voor mijn server gebruik heb ik 12 threads nodig, dat kan makkelijker op de socket 1200 serie met de i5 10400f, zijn er al zuinige borden gevonden voor dat socket?

Ik vond zelf de pricewatch: Asus Pro Q470M-C/CSM interessant want die leek redelijk barebone maar Asus staat geloof ik niet bekend om hun zuinigheid.

@mods deze post wil ik niet op een andere plek posten maar hier, graag overleg wat er mis was met dit hier posten voordat er weer gemoved wordt.

Edit: dit is dus geen aankoop advies maar een vraag of er al onderzoek gedaan is naar zuinige socket 1200 borden om daar de discussie over te hebben. Ik ben tientallen pagina's terug gegaan en vond maar een klein stukje over een onstabiel gigabyte socket 1200 bordje dat relatief zuinig was, verder geen discussie over mogelijke borden die zuinig zouden kunnen zijn op dat platform.

[ Voor 25% gewijzigd door Flaat op 16-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flaat Voor zover we nu weten verbruiken 1200 borden in het algemeen (zie gepinde posts) een stukje beter dan de voorgaande 1151 generatie. Fabrikanten doen stapsgewijs meer aan power saving. Behalve de "gesnoeide" versies van desktop moederborden zoals de ASRock Deskmini 310 (1151 socket), is er maar een fabrikant die het zuinige moederborden maken onder de knie heeft, en dat is Fujitsu (nu overgenomen door Kontron). Het verschil is ongeveer 3W tot 6W (naar 6W tot 9W). Daarvoor moet je dan wel een zuinig besturingssysteem gebruiken zoals Debian of Windows.

Afgezien van de socket is een Fujitsu D3644-B (1151) de zuinigste keus. Die verbruikt kaal ~3W en omstreeks een halve Watt meer in standaard configuratie (SSD, USB toetsenbord, USB muis, monitor, geen hard disks). Dat bord heeft ECC.

Is ECC een vereiste? De beschrijving in Pricewatch van de Asus Pro Q470M-C/CSM geeft onterecht aan dat het ECC zou ondersteunen. Ik heb een correctie ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@Flaat

Die H410M MSI van mij was inderdaad geen succes
Je kan zoeken naar de ASRock H470M-ITX/ac van vanaalten, die had mooie waardes

Ik ik post binnenkort de meet resultaten van mijn Asrock H470M-HDV/M.2
Dat was een gokje en ook dik 60 euro goedkoper dan de AC versie
Die meetresultaten zien er best mooi uit en het OS is voorlopig mooi stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
mrmrmr schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:05:
Afgezien van de socket is een Fujitsu D3644-B (1151) de zuinigste keus. Die verbruikt kaal ~3W en omstreeks een halve Watt meer in standaard configuratie (SSD, USB toetsenbord, USB muis, monitor, geen hard disks). Dat bord heeft ECC.
Is ECC geheugen verplicht op een Fujitsu?
Of werkt non-ECC ook? Mij staat voor dat ECC veel duurder is, vandaar de vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, is niet verplicht.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
@mrmrmr ECC zou wel goed zijn maar vooral Vpro of IPMI is belangrijk om de stack te kunnen beheren via cononical MAAS, ik denk dat ik voor nu voor de Fujitsu D3417-B2 + een AliExpress modded laptop chip ga als test platform, dat is zuinig en betaalbaar naar 6+ cores. Ik neem aan dat de D3417-B2 niet veel meer gebruikt dan de B360 varianten?

@Woodski Ben benieuwd, de I5 10400f is wel een zeer aanlokkelijke chip en zeker icm borden in die prijsklasse

Zou goed zijn om een paar van de W470 borden te gaan testen, moet even kijken of ik daar tijd en geld voor ga vinden maar die hebben wel een lekkere combo van features voor zuinig server gebruik. https://www.techpowerup.c...yte-w480-vision-d/15.html stelt een 8w idle vast met een ATX voeding, dat lijkt me zeer netjes.
https://www.servethehome....200-series-motherboard/3/ zit dan weer op een 40W idle dus echt duidelijk word het allemaal niet zo.

Hoe verhoud de Fujitsu op 50% en 100% load power zich tegenover andere 1151 borden? is dat ook significant lager? We zijn aan het kijken naar een hele openstack cluster draaien op dit soort borden om aan te tonen hoeveel energie er verspild word door de reguliere servers, de meeste 2011-3 borden draaien rustig 100W+ idle en dat vind ik echt moeilijk uit te leggen. Ook Epyc 2 is niet heel zuinig, daar zal ik binnenkort een klein verslagje over schrijven om ook de high end servers hier van wat meer info te voorzien, ben ook benieuwd wat het Fujitsu 2011-3 bord doet vs de supermicro x10 borden.

[ Voor 6% gewijzigd door Flaat op 17-03-2021 12:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woodski
Hier de eerste resultaten van de Asrock H470M-HDV/M.2 met een i5 10500
Dit was een van de goedkopere moederborden met voldoende PCIe sloten voor maar 70 euro
Zuinigheid is mijn ogen niet enkel het verbruik maar ook de kosten voor de aanschaf

Ik ga het inzetten als PfSense bak met minimaal 3 netwerk adapters
Hierbij is het idee dat 2 x i211 zuiniger is dan een dual netwerk kaart

Op de enkele Samsung EVO 250GB sata draait zonder VM's op Proxmox met powertop
De voeding is PicoPSU met een 20 volt Lenovo laptop voeding van 90 watt
Geheel zonder fans op een enkele 2133mhz Dimm van 8GB

Hij heeft de nacht stabiel doorlopen op ca 6.5 watt
Vanmorgen wat BIOS tweaks gedaan en hij lijkt nog steeds stabiel op ca 4.7 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LCREMDc1CgJtoq6PUBhXAyqP-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPgGrnf3PVYDtKpfTbrXt9Eh.png?f=fotoalbum_large

Ik claim niet dat dit optimale BIOS settings zijn maar het is een mooi begin
Met name het ASPM stukje lijkt een gunstige aanpassing mbt de zuinigheid
Die met een * wil ik nog verder uitzoeken

Factory default +
CPU fan Silent
Boot performace mode Max battery
Intel speed shift Enabled
CPU C states Enabled
Enhanced halt state Enabled
C3 Enabled
C6 Enabled
C7 Enabled
package C state Enabled
C6DRAM Enabled*
PCI Express native control Enabled*
PCIE ASPM support Auto*
PCH PCIE ASPM support Auto*
DMI ASPM support Enabled
PCH DMI ASPM support Enabled
Onboard HD audio Disabled
Onboard WAN deviced Disabled
Restore on AC power loss Enabled
SATA aggressive power Enabled
Serial port Disabled
Parallel port Disabled
Trusted computing Disabled

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Flaat Voorheen was er hardware.info die uitgebreide testen uitvoerden, maar dat is helaas een rariteit geworden. Daarbij komt dat ze sinds een aantal jaren BIOS defaults gebruikten, daardoor wordt het vergelijken heel moeilijk, omdat iedere fabrikant/moederbord zijn eigen defaults heeft. De ene kan nog zuiniger worden en de andere is al grotendeels geoptimaliseerd.

De test van @Woodski is indrukwekkend met de Asrock H470M-HDV/M.2. Dat is een eenvoudig moederbord, niet gericht op gaming. Ik kocht jaren terug nog de Asrock H110-HDV, een voorganger. Die was niet heel erg zuinig vergeleken met nu (nog boven 10W), maar wel een stuk zuiniger dan veel van de andere moederbordtypes van hetzelfde merk destijds.

Deze test is vooral van belang omdat het dichter komt bij de prestaties van de Fujitsu D3643-H en consorten.

Als ik het Gigabyte W480 bord bekijk met 13(!) fasen en talloze features komt het niet op mij over als een zuinig moederbord. Misschien is de genoemde 8W een DC (gelijkstroom) waarde of een typo?

Het kan niet gemeten zijn in de testconfiguratie die werd genoemd, want daar staat een RTX 2080 grafische kaart bij. De gebruikte PSU is een Seasonic Titanium 1000 W, die naast zeer duur ook is zuinig bij lage belasting. Was het misschien 18W AC (wisselstroom)? Dat lijkt me wel mogelijk.

-edit-
Ik herinner me iets. De idle power is het uitsluitend het gelijkstroom verbruik van alleen de processor, ik had die vraag bij een eerdere moederbordtest gesteld aan de testers. Jammer dat ze geen idle test doen van de gehele computer (zonder grafische kaart).
/-edit-

Bij thuisservers kijken we vooral naar de idle waarden, want die zijn altijd actief. Een processor, zelfs in een belaste server, doet het grootste deel van de tijd niets. Het wacht op opdrachten. Omdat vaak de tijd van belasting beperkt is, weegt het idle verbruik zwaar in de berekening van de stroomkosten. Stel dat je een zuinige server per jaar 50 uur lang onder last 50W verbruikt (dat is veel), dan staat het in een jaar tijd 8710 uur in idle bijvoorbeeld 6W te verbruiken. Dus 52,26 kWh idle en 2,5kWh belast.

Als je voortdurend zwaar belast, zoals voor mining, dan kun je het beste kijken naar de performance per Watt. Dan kun je ook AMD overwegen.

De Fujitsu borden zijn getest door c't in de laatste jaren. Ik weet niet zo uit mijn hoofd of het verbruik onder belasting gunstig was. Ik vermoed dat dat zo is. Blader even door de gepinde posten, misschien staat daar een meting tussen.

Fujitsu long lifecycle borden worden getest op temperatuur. Ze worden ontworpen om 24x7 aan te staan in minder gunstige omstandigheden, zoals ingebouwd ("kiosk"). Omdat het bord zo zuinig is, is de warmteontwikkeling minder dan bij andere desktop 1151 borden. Zuinigheid betekent ook dat er minder koeling nodig is, wat nog iets meer energie bespaart.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 18-03-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Woodski schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:38:
Hier de eerste resultaten van de Asrock H470M-HDV/M.2 met een i5 10500

Geheel zonder fans op een enkele 2133mhz Dimm van 8GB
Dus met een passieve CPU cooler?
Welke heb je dan gebruikt? De Arctic Alpine 12 Passive is toch enkel op 115* sockets?
Met een TDP van 65W vind ik geen passieve koeling, de Arctic Alpine gaat maar tot 45W TDP...
Dit was een van de goedkopere moederborden met voldoende PCIe sloten voor maar 70 euro
Zuinigheid is mijn ogen niet enkel het verbruik maar ook de kosten voor de aanschaf
Dat is ook wel een mooie _/-\o_

edit: helft van de quote vergeten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cafe Del Mar op 18-03-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
De waardes van gisteren waren overigens volledig headless
Enkel de LAN kabel aangesloten

Voorlopig nog steeds stabiel dus tijd voor wat extra's

Goedkope i211 PCIe kaart (6 euro via AliExpress) geplaatst zonder LAN + 0.3 watt
Met de LAN kabel aangesloten komt daar nog eens 0.5 watt bij, dus 0.8 watt totaal

Een 2de DIMM van 8GB "kost" ongeveer 0.2 watt

Een oude M.2 ssd ipv de Eva 850 SATA is 0.3 watt zuiniger
Dat M.2 slotje is dan toch een leuk voordeel van dit mobo

Dit kan ik niet reproduceren dus een meetfout

@Cafe Del Mar , soms denk je te moeilijk
Er ligt een heel oud niet passend blokje los op de CPU en het systeem is simpelweg nog niet belast

Ik heb nog geen kast en nog geen cooler
De Arctic Alpine 12 Passive zou overigens wel moeten passen
Intel Socket: 1156, 1155, 1151, 1150, 1200

Some users will be happy to know about the LGA 1200 socket compatibility with LGA 115x CPU coolers.
This is possible as mount sockets have the same mounting specifications.

[ Voor 39% gewijzigd door Woodski op 21-03-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 19:03
...sowieso is het qua coolers voor socket 1200 wel zinnig om (nog) niet teveel op de PriceWatch te vertrouwen. De cooler die ik gebruik stond destijds nog niet in de PW als geschikt voor socket 1200, maar wel op de website van de fabrikant. Zou mij niet verbazen als veel coolers voor socket 1151 ook voor de 1200 kunnen.

Ofwel, check de website voor de fabrikant voor meest up-to-date info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flaat In de test van Techpowerup is 8W het DC verbruik van de processor zelf, gemeten op de 12V toevoer naar de processor.

Ik herinner me dat ik daar bij een ASRock H370M-ITX/ac naar gevraagd had 2,5 jaar terug. Daar werd 5W gemeten voor alleen de processor onder idle. 5W lijkt me overigens veel voor een i5-8400 onder idle, dus waarschijnlijk met sub-optimale settings en/of extra processen gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
FYI
Ook gloednieuwe Seagate 2.5" 5TB schijf tikken af en toe tijdens het lezen. Nadat je m 50% volschrijft en alles laat lezen om thumbnails op een SSD te genereren.
2 van deze schijven die ik vorige week heb gekocht getest.

N=6
In totaal heb ik dan al 6 van deze schijven die in meer of mindere mate tikken, geen enkele ouder dan 2 jaar, en 2 dus maar paar dagen in gebruik.

De server werkt zonder fans en staat horizontaal direct onder mijn bureaublad (waar ik grootste deel van de dag aan zit) dus elk geluid die eruit komt valt direct op. Dat is misschien een verschil tov anderen die hun server op een meer verhulde/geïsoleerde plek hebben geplaatst.

Wat ik doe:
De schijven die direct na opspinnen 3x of meer tijd/kliks achter elkaar geven en dat op gegeven moment ook tijdens schrijven/lezen doen vervang ik.
Bij minder dan 3 laat ik het maar zo. Wel vervelend.

[ Voor 41% gewijzigd door Jazco2nd op 18-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Br0mZ
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 14:13
Na lang meelezen ook eindelijk begonnen aan bouw server en wat testcijfers voorzien.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 64,-€ 64,-
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO M.2 120GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 304,90

In combinatie met Rgeek pico psu en een Dell 65W level VI voeding.

Me gericht op de config van Woodski, dus proxmox met powertop, enkel eth cable connected. Mobo leds uit.

Draaide stabiel op 12.9W zonder de bios tweaks
Draait nu met dezelfde tweaks als Woodski op 10.4W

Edit Mooie tabel:
Idle default bios settings12.9W
Idle Woodski bios settings10.4W
Idle Woodski bios settings + unbind led driver + grub edit10.1W
Idle Woodski bios settings + unbind led driver + grub edit + zonder cpu-fan9.9W

(Gemeten met Brennenstuhl PM231E)

Bios Tweaks:
Woodski schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:38:
Factory default +
CPU fan Silent
Boot performace mode Max battery
Intel speed shift Enabled
CPU C states Enabled
Enhanced halt state Enabled
C3 Enabled
C6 Enabled
C7 Enabled
package C state Enabled
C6DRAM Enabled*
PCI Express native control Enabled*
PCIE ASPM support Auto*
PCH PCIE ASPM support Auto*
DMI ASPM support Enabled
PCH DMI ASPM support Enabled
Onboard HD audio Disabled
Onboard WAN deviced Disabled
Restore on AC power loss Enabled
SATA aggressive power Enabled
Trusted computing Disabled
Niet echt tevreden mee in feite.
Zag lagere cijfers met de itx versie van dit bord en ook heel pak lagere cijfers van Woodski.
Vergeet ik nog iets? Kan ik nog iets nakijken?
Weinig ervaring tot nu toe met powertop en zuiniger maken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Br0mZ op 24-03-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@Br0mZ, die kleine PicoPSU viel mij ook tegen tov de grote die ik al had.
Ik heb de leverancier gesproken en krijg een grote PicoPSU opgestuurd

Het zal je ongeveer 1 watt schelen dus dan zit je op 9
Volgens een eerdere post hier zal het uitzetten van de led kerstboom 2 watt schelen
Dan zit je op 7 watt, komt al in de buurt he

Heb je de ASPM instellingen gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Heb nog wat wijzigingen gedaan aan men post.
Led kerstboom stond al uit en aspm instellingen gedaan.
Dus nog max 1W te winnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Goed lezen, volgens mij was dat vanaalten een paar pagina's terug
Iets met een driver uitzetten voor de LED in Linux

Maar die B460M van je heeft hele grote koelribben
Geen idee waarvoor maar dat was voor mij een reden om 'm links te laten liggen

Probeer het eens zonder monitor aan te sluiten

nano /etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX="consoleblank=300"
Then run "update-grub" to apply the new config for the next boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Unbind van led controller gaf geen verschil in verbruik

root@prox:~# lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 26ce:01a2
Bus 001 Device 002: ID 05e3:0610 Genesys Logic, Inc. 4-port hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
root@prox:~# grep -l 001/003 /sys/bus/usb/devices/*/uevent
/sys/bus/usb/devices/1-5/uevent
root@prox:~# echo '1-5' | tee /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind
1-5

Monitor was al niet aangesloten, maar grub edit maakte ook niets uit, zefde verbruik na reboot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Br0mZ Als een moederbord Pro heet bij ASRock is het van oudsher vaak niet zo zuinig.

De Rgeek is een kloon PicoPSU van Chinese origine, die van Mini-Box in 12V uitvoering is waarschijnlijk zuiniger.

powertop --auto-tune moet na iedere restart worden gedraaid. Dat kun je automatiseren door het te draaien als een service. Als je op Internet zoekt op powertop en service kom je dat vanzelf tegen.

De Samsung SSD is een prima keuze voor een zuinige server.

Als een moederbord grote koellichamen heeft, dan is het een show piece of die koeling is echt nodig. Warmte betekent het verlies van energie. Het aantal spoeltjes (blokjes) rondom een processorvoet kan ook een indicatie zijn dat een bord niet zuinig is. Veel van die blokjes betekent veel fasen, en dat wordt gedaan voor processoren die veel stroom eisen. Dit bord heeft 9 fasen (elke fase heeft een blokje). Zuinige borden hebben er meestal minder.

Tegenwoordig overklokt Intel processoren vanuit de fabriek, daardoor draaien die processoren heet bij maximale belasting en dat kan weer aanleiding zijn om de snelheid terug te schakelen bij 100 graden. Bij de huidige generaties is een snelheid van boven 4,5GHz onbetrouwbaar in de verhouding performance per Watt. Ik denk dat ze het fabrieksmatig overklokken doen om de strijd aan te gaan met AMD zonder dat ze echt grondig nieuwe ontwerpen hebben.

Als voorbeeld van de teruglopende winst bij hogere snelheden hieronder een overklokte Haswell:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7nQYMXMU7reL1aPuflJia1jjF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KMcTZVZtTLflLsfvuKknhNtK.jpg?f=user_largeJe ziet dat effectiviteit van hogere frequenties sterk terugloopt en dat er een soft spot is voor de beste performance per Watt rond 3,5 GHz. Tegenwoordig ligt dat iets hoger. Zo'n grafiek wordt vaak getoond met het aantal Watts op de y-as, waardoor het er positiever uitziet dan het is.

Het samenstellen van een zuinige server vergt een heel andere aanpak dan bij een game computer. Het gaat er niet om een zo snel mogelijke computer te bouwen, het doel is een zuinige computer. Snel betekent meer warmte opwekking (zoals bij PCI 4.0) en dat kan een enorm energieverlies opleveren. Het vergt wat omdenken.

Een niet (fabrieksmatig) overklokte processor is trouwens nog best snel, dat wordt onderschat in kunstmatige tests die niet het werkelijk gebruik weerspiegelen.
Een goede test van rauwe processorkracht is een comprimeertest met een echte applicatie zoals WinRAR, maar de meeste applicaties halen die efficiëntie niet omdat de processor regelmatig op data moet wachten. Juist bij comprimeren zit de data veel van de tijd al in de high level caches of registers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
mrmrmr schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:32:
@Br0mZHet aantal spoeltjes (blokjes) rondom een processorvoet kan ook een indicatie zijn dat een bord niet zuinig is. Veel van die blokjes betekent veel fasen, en dat wordt gedaan voor processoren die veel stroom eisen. Dit bord heeft 9 fasen (elke fase heeft een blokje). Zuinige borden hebben er meestal minder.
Hoe dicht moeten de blokjes rond de CPU zitten om geteld te worden als fase?
Het staat, op gans het moederbord en ook rond de CPU, vbol blokjes en spoelen...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tgHNc6ZN/H410-M-HDV-R2-0-L2-resize.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CL3GZ8Np/H410-M-HDVM-2-L2-resize.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Het staat, op gans het moederbord en ook rond de CPU, vbol blokjes en spoelen...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De chokes linksonder behoren - gezien de plaats van de c0ndensatoren - niet tot de voeding van de CPU.
Dus je hebt het over een 5 en 7 fase ontwerp, de linker gesloten rij (4/5) en die boven de CPU (1/2).

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Cafe Del Mar schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
Of je kijkt gewoon in de specs. :z
Bij ASRock vermelden ze gewoon hoeveel fasen elk bord heeft. Had ik eerder moeten zien, voor hier om hulp te vragen in het tellen van blokjes.
Bij Gigabyte vind ik geen fase-vermelding op hun specsheet, dus daar moet ikgokken/tellen.

ASRock heeft H410 borden met 4 tot 7 fasen, 2 M-ITX bordjes met 4 en 5 fasen.
In de H470 chipset hebben ze 5 tot 11 fasen.
ASRock H410TM-ITX -> 4 fasen, wel een Realtek Gbit LAN
ASRock H410M-ITX/ac -> 5 fasen, Intel LAN
ASRock H410M-HDV R2.0 -> 5 fasen, Intel LAN
ASRock H410M-HVS R2.0 -> 5 fasen, Intel LAN
M-ITX is wel leuk, omdat de case dan véél kleiner kan

Wat zou een lagere idle hebben: 4 fasen met een Realtek LAN of 5 fasen met een Intel LAN?

edit
Ook Gigabyte heeft een bordje met 4 fasen, dat wel verkrijgbaar is (het ASRock bordje met 4 fasen - ASRock H410TM-ITX - kan ik nergens vinden)

Als ik goed tel, zijn dat 4 fasen:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WzpMcDZF/Gigabyte-H410-M-S2.gif

VGA only is wel een, moeilijke...

[ Voor 18% gewijzigd door Cafe Del Mar op 22-03-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Die Gigabyte is een drama, zie mijn eerdere post.
Ik kreeg 'm op 6 watt maar niet stabiel
De Asrock die ik nu heb werkt een stuk fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:27

OMX2000

By any means necessary...

Weet iemand of een Fujitsu D3644 ook 128 GB geheugen ondersteund?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
OMX2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:05:
Weet iemand of een Fujitsu D3644 ook 128 GB geheugen ondersteund?
In de technische documentatie staat nadrukkelijk genoemd dat 128 (4 x 32) GB niet werkt maar dit had je wellicht zelf ook al gezien, of iemand dit wel voor elkaar heeft gekregen durf ik niet te zeggen. Meen te herinneren dat bij sommige zuinige Asrock (?) borden ze wel over de gedocumenteerde max heen zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

MatsSkoe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:37:
[...]

In de technische documentatie staat nadrukkelijk genoemd dat 128 (4 x 32) GB niet werkt maar dit had je wellicht zelf ook al gezien, of iemand dit wel voor elkaar heeft gekregen durf ik niet te zeggen. Meen te herinneren dat bij sommige zuinige Asrock (?) borden ze wel over de gedocumenteerde max heen zijn gegaan.
Ja klopt. Maar ik begreep dat Intel met nieuwere microcode wel 128 Gb zou ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even mijn opmerking nuanceren. Als je een bord hebt met 11 fasen weet je dat de kans erg groot is dat het geen erg zuinig bord zal zijn, maar het is niet zo dat 4 fasen beter is dan 5 of 6 fasen. De kwaliteit van de VRM's (Voltage Regulation Modules), MOSFET's en de rest van het moederbord spelen ook een belangrijke rol. Bij een goedkoop bord met weinig fasen is daar soms op bespaard en dat is dan ook weer niet goed. De naast de spoelen gelegen chips geven de warmte af. Als er een koeler op zit dan is de kans aanwezig dat het bord gebouwd is om zwaar werk te verrichten. Het kan er natuurlijk ook voor de sier op zitten.

Het D3643-H bijvoorbeeld heeft (zo te zien) 5 fasen. Asus had in de Skylake generatie bijvoorbeeld mATX borden met 4 fasen, maar was desondanks niet zuiniger dan een ASRock met een paar fasen meer.

Je kunt dus in de meeste gevallen in 1 oogopslag zien dat een bord waarschijnlijk niet (of mogelijk wel) zuinig zal zijn aan het aantal blokjes rond de cpu. Technisch is het mogelijk dat een groot aantal spoelen toch zuinig is, maar de kans is klein.

Andere onderdelen hebben mogelijk een eigen chips, spoel en condensator. Die kunnen her en der op het moederbord zijn geplaatst.

Duitse Pricewatch van Geizhals geeft aan precies welke onderdelen zijn gebruikt (voor zover bekend).
bijvoorbeeld: https://geizhals.de/fujit...-f5010-v160-a1916464.html
hardware.info deed dat voorheen ook.

Als je een moederbord al hebt, kun je zelf kijken met een vergrootglas of macro foto wat voor merk/type de chips zijn.

-edit-
Een D3417-B bevat:
Infineon 0903NSI mosfets. Opschrift: 0902NSI HAE713
Ook is er een quadruple fet bus switch (Texas Instruments SN74CBT3126?) opschrift: CU126 73K 4G ALKR 16 pins

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 23-03-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
OMX2000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Ja klopt. Maar ik begreep dat Intel met nieuwere microcode wel 128 Gb zou ondersteunen.
Laatste bios update is van 3 september met de volgende omschrijving. Ik kan er niet veel wijs uit maar wellicht zegt het jou meer.

BIOS R1.25.0 (Changes vs. previous released BIOS)
- Integrated fixes for “Ripple20” (INTEL-SA-00295)
- Updated CPU Microcode for CoffeeLake-S U-0 (0xD6) and for CoffeeLake-S R-0 (0xD6)
- Updated to Management Engine Firmware version 12.0.64.1551
- Info: LVDS backlight inverting is not working if set to OS controlled. Option therefore is greyed
out now.
- Info: Replaced Fujitsu logos with Kontron logos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
mrmrmr schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:32:
@Br0mZ Als een moederbord Pro heet bij ASRock is het van oudsher vaak niet zo zuinig.

De Rgeek is een kloon PicoPSU van Chinese origine, die van Mini-Box in 12V uitvoering is waarschijnlijk zuiniger.

powertop --auto-tune moet na iedere restart worden gedraaid. Dat kun je automatiseren door het te draaien als een service. Als je op Internet zoekt op powertop en service kom je dat vanzelf tegen.

De Samsung SSD is een prima keuze voor een zuinige server.

Had de vraag hier enkele keren op voorhand gesteld en nooit antwoord gekregen dus risico genomen. Maar geen probleem, gaat retour en H470M-HDV/M.2 is besteld en dan kunnen we nog wat nieuwe verbruikscijfers tonen :)

powertop draaide als service btw

De RGeek is ook diegene die Woodski gebruikt en hij haalt toch een mooi resultaat. De versie die hij gebruikt is wel 1W zuiniger liet hij me weten uit zijn vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15
Woodski schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:42:
Die Gigabyte is een drama, zie mijn eerdere post.
Ik kreeg 'm op 6 watt maar niet stabiel
De Asrock die ik nu heb werkt een stuk fijner
Mooi gevonden! Het moederbord ondersteund denk ik ook wel undervolting? Ik wil deze combinatie wel een kans gaan geven eigenlijk:

asrock B560M-HDV
i5 11400f

Dit geeft een beetje performance winst en een extra m2 poort tov de 10th gen combinatie. Zou dat denk je ook in de buurt van de 4 a 5 watt idle kunnen komen? Buiten de andere chipset om lijkt het bord als 2 druppels op de h470m die jij hebt namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 23-03-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Als die B560M net zo goed is als de ASRock B460M Pro4 van Br0mZ dan zou ik het niet doen.
Maar hij lijkt inderdaad meer op de mijne en 90 euro is niet slecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

MatsSkoe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Laatste bios update is van 3 september met de volgende omschrijving. Ik kan er niet veel wijs uit maar wellicht zegt het jou meer.

BIOS R1.25.0 (Changes vs. previous released BIOS)
- Integrated fixes for “Ripple20” (INTEL-SA-00295)
- Updated CPU Microcode for CoffeeLake-S U-0 (0xD6) and for CoffeeLake-S R-0 (0xD6)
- Updated to Management Engine Firmware version 12.0.64.1551
- Info: LVDS backlight inverting is not working if set to OS controlled. Option therefore is greyed
out now.
- Info: Replaced Fujitsu logos with Kontron logos.
Thx voor de info. Als ik kritisch kijk naar het geheugengebruik van mijn huidige server is die 64 GB meer dan genoeg. Ik wilde alleen wat toekomst bestendiger zijn, maar als ik heel eerlijk ben is dat overbodig. Tegen de tijd dat ik echt 128 GB intern geheugen nodig zou hebben is er vast een andere interessante plank beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
savale schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Mooi gevonden! Het moederbord ondersteund denk ik ook wel undervolting? Ik wil deze combinatie wel een kans gaan geven eigenlijk:

asrock B560M-HDV
i5 11400f

Dit geeft een beetje performance winst en een extra m2 poort tov de 10th gen combinatie. Zou dat denk je ook in de buurt van de 4 a 5 watt idle kunnen komen? Buiten de andere chipset om lijkt het bord als 2 druppels op de h470m die jij hebt namelijk.
Was ook benieuwd naar de B560M-HDV of de voorganger de B460M-HDV.
Belangrijke bij het kiezen van de 560 (of 510 of 570) is wel dat die Hyper M2 enkel werkt met een 11th gen cpu.
Maar je gaat voor 11th gen dus is ok :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Br0mZ
Woodski schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:06:
Als die B560M net zo goed is als de ASRock B460M Pro4 van Br0mZ dan zou ik het niet doen.
Maar hij lijkt inderdaad meer op de mijne en 90 euro is niet slecht
Denk niet dat het aan de chipset ligt.
Want B460 zou in principe zuiniger moeten zijn dan H470, aangezien het meer op business gericht is en iets minder features heeft.
It boils down two to major things between H470 and B460 – the amount of PCI-express lanes and native USB connections delivered by the chipset itself. Here the H470 has a small advantage over the B460, where it has 4 more PCI-express lanes and support for up to 4 USB 3.2 Gen 2 ports, whereas B460 chipset doesn’t natively d support USB 3.2 Gen 2 ports at all.
Bron: https://www.tektick.com/r...460-feat-asrock-b460-pro4

Denk dus eerder gewoon aan die pro4 versie, spijtig dat er hier zo weinig getest is met de B460 chipset en 10th gen cpu.
@Thimo had mooie cijfers met de B460M-ITX/AC, rond de 5 a 7W
@HyperH zat dan wel toch weer aan 10W met dezelfde B460M-ITX/AC
Ik dacht dat @henkbiertank ook een B460M-ITX/AC had icm een G6400, maar daar heb ik nooit cijfers van gezien

[ Voor 21% gewijzigd door Br0mZ op 23-03-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15
Br0mZ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Belangrijke bij het kiezen van de 560 (of 510 of 570) is wel dat die Hyper M2 enkel werkt met een 11th gen cpu.
Maar je gaat voor 11th gen dus is ok :p
Ik kan de 2x m2 slots wel goed gebruiken, dus grote kans dat ik deze combinatie wel ga proberen zodra de 11400f beschikbaar komt volgende week. Mijn bevindingen zal ik uiteraard wel gaan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Br0mZ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:23:
Denk dus eerder gewoon aan die pro4 versie, spijtig dat er hier zo weinig getest is met de B460 chipset en 10th gen cpu.
Kijk onder de gepinde posts voor geteste systemen.

Helaas worden weinig moederborden zodanig getest door de hardwaresites dat je er als zuinige serverbouwer ook iets aan hebt. Zo nu en dan staat er iets op c't (https://heise.de). De informatie komt vooral uit wat we zelf testen in dit topic en wat je op forums zoals die van hardwareluxx.de kunt zien.

https://www.hardwareluxx....-beispiel.1001484/page-57
https://www.hardwareluxx....-30w-idle.1007101/page-66

Het is een keuze tussen wat je al weet (zoals een Fujitsu D364x-H of -B) en wat nog onbekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
savale schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:58:
[...]

asrock B560M-HDV
i5 11400f

Ik zie een paar probleempunten bij dit bord: het heeft een PCIe 4.0 slot en een M.2 PCIe 4, overclock functies, 6 fasen, 24W watercooling fan ondersteuning. Dat soort features duiden op een bord dat gebouwd is voor een flinke belasting. Vaak is het dan niet zo zuinig onder idle.

In de handleiding zie ik dat de BIOS geen C10 (gaat tot C7) noemt en dat package C state support standaard uit staat. Ik vraag me af of die hoger C-states wel ondersteund worden.

Maar om het precies te weten zul je een meting moeten vinden/hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woodski
Mega low budget mod }:O

Ik heb een defecte ATX voeding gekocht en leeggetrokken.
Die lege voeding hangt nu met een 12cm fan boven mijn CPU met een arctic alpine 12 passive

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAZwR_SfxogpT3-IzU2Ha_o8UG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQz6wSwik6TqmYbpQbN7FoJG.jpg?f=fotoalbum_large

Die fan is meteen de enige fan in de hele kast
Met de server in een warme ruimte en de CPU een paar uur met full load is de CPU net boven de 50 graden.
Dat is voor full load een nette temperatuur.
Ik zou zelfs nog een fan duct kunnen improviseren om het nog meer te verbeteren.

Zodra de Pico PSU binnen komt ga ik deze in de lege voeding kast inbouwen.
Diagonaal zou dat net moeten passen.
En de kabels die ik over hou van de defecte voeding soldeer ik aan de PicoPSU :+

Edit
Wow een snel verknipt melkpak als fan duct scheelt gewoon 10 graden !!
Test 1 ging van 52 naar 38 graden
Test 2 ging van 51 naar 40 graden

Die duct kan je natuurlijk mooier knippen en beter passend maken maar dit is prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B67evwBDW3QHgkC_BIG5zWP5Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9lRcjZzNoPuGN28f6vBcPq4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Svq4ejLuajdMv8qu5k5MKck_Gw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4CqWYyNRqKUto3gFOPeexUv5.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Woodski op 23-03-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De server had zonder tweaking een gebruik van ~41W idle. Met c-state C3 en auto vCore, werd dit ~34W. Met c-state C8 is dit zelfs ~23W geworden.
Dit is inclusief de volgende commands:
- cpupower frequency-set -g powersave
- powertop --auto-tune
Met C3 werd de vCore 0,7v, met C8 is dit 0.1v:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk3T6-Uw9SP7D7pGtA62_eDHTQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FzfjTuStWtG8wPlOxytjEIdT.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aclnkysN35AqkGAH5ckZEMp5yWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qJO4Bq3hsyvwIoACY5P9OxYC.png?f=user_large

Een correctie: met auto vcore is het wattage ~34W. Met cpupower frequency-set -g powersave werd dit ~32W. Met powertop --auto-tune is het verschil het groots, dan wordt het ~24W. Met powertop --calibrate wordt het ~23W. Dit meet ik met een Brennenstuhl PM 231 E

[ Voor 34% gewijzigd door Luxicon op 24-03-2021 00:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voor de twijfelaars, de arctic alpine 12 passive past prima op Socket 1200 van mijn Asrock
Goedkoop bij Amazon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eTbwPKMyxpSFlc0YNS6G5p0Z_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMTieJmYPgkQ1Ml7aLgRxdqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 17-09 22:00
Ik moet ook snel eens mijn CPU fan omwisselen voor zo'n passieve koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik overweeg een gat in de kast te maken boven de CPU maken voor een 12cm fan
Die fan zit nu links maar ik heb de koelribben van de artic liever verticaal zoals nu op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Net toch even met en zonder standaard G6400 cpu fan getest.
Scheelt 0.2W in idle gebruik, niet echt de moeite lijkt me dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br0mZ
Br0mZ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:47:

Edit Mooie tabel:
Idle default bios settings12.9W
Idle Woodski bios settings10.4W
Idle Woodski bios settings + unbind led driver + grub edit10.1W
Idle Woodski bios settings + unbind led driver + grub edit + zonder cpu-fan9.9W

(Gemeten met Brennenstuhl PM231E)
Men vorige post nog wat aangepast met extra cijfers, miss ook interessant voor een pin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Br0mZ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:23:
Net toch even met en zonder standaard G6400 cpu fan getest.
Scheelt 0.2W in idle gebruik, niet echt de moeite lijkt me dan?
Voor die winst zou ik zelf niet naar passief koelen overgaan nee.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
Br0mZ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Ik dacht dat @henkbiertank ook een B460M-ITX/AC had icm een G6400, maar daar heb ik nooit cijfers van gezien
Klopt. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Iets met een gezin thuis O-)

Ik heb wel de meter gekocht en die laat een nu verbruik zien van 13,1 watt voor het huidige systeem. Is nog zonder powertop. Dus er is nog winst te behalen.

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Dat zou een goede kernel versie moeten zijn, maar misschien kun je upgraden naar een nieuwere versie.

Bij Debian heb je daar backports (bpo) voor.
Ik heb powertop 2.13 weten te installeren op Debian 10. Resultaat is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh-N0pbfkT_eT2F7oXBrArTcty0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v1UvvX45vUlhsURCHSAYR85O.jpg?f=user_large

In mijn herinnering stond de tweede kolom, Core (HW), niet in mijn vorige versie van powertop (2.8)?

Nou ja, als dit klopt....:
System baseline power is estimated at 1.55 W

[ Voor 6% gewijzigd door ST10©DE op 25-03-2021 09:20 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Vergeef mij de wellicht vaker gestelde vragen. Een paar jaar geleden heb ik mij eens verdiept in het maken dan een dergelijke energie zuinige server, maar het is er nooit van gekomen. Mijn huidige NAS is een simpel 2TB WD dingetje van 10 jaar geldeden dus ik denk dat de betrouwbaarheid er niet op vooruit gaat en ik zal hier iets mee moeten.

Qua idee in hardware is er weinig veranderd in mijn plannen. Een goedkoop passief gekoeld Asrock bordje met een Pentium processor, 4GB geheugen, een klein SSDtje, 2 tot 4 kleine 5GB drives, en een pico PSU. Alles in een kleine behuizing en volledig passief gekoeld.

Mijn grootste bezwaar om dit echter op te pakken is de software. Wat zijn momenteel de beste opties voor een OS en eventuele extra NAS software voor een dergelijke configuratie?

Echt heel handig met software ben ik niet. Ik heb er echt een hekel aan om van alles via terminals te moeten installeren waarbij ik dan maar guides volg zonder enig idee te hebben wat ik doe. Ook wil ik een NAS die verder geen onderhoud nodig heeft en die gewoon altijd werkt. Gewoon één keer configureren en er daarna niets meer mee doen.

Wel wil ik dan weer uitgebreide mogelijkheden om zaken toe te voegen zoals bijvoorbeeld een opnamesysteem voor IP camera's of bijvoorbeeld server software voor een videodienst. Domotica loopt bij mij over een raspberry Pi en dat wil ik graag zo houden.

Dus welke software opties voldoen aan mijn wensen? Of ben ik toch beter af om een kant en klare NAS te kopen? Zelf vind ik die kant en klare NAS oplossingen vaak wel duur. Met een beetje specs zit je al gauw op 300-400 euro zonder schijven en dan heb je nog steeds maar beperkte specs. Voor 100,- heb ik een moederbord met PSU, een kastje voor 30-40, en dan met een PSU en geheugen er bij ben ik wel voor 200 klaar en dan heb ik een snelle x86 quadcore met 8GB geheugen en uitbreidingsmogenlijkheden.

Ik heb hier nog een wat oudere SFF desktop staan met een verse windows install waar ik eventueel wat mee kan experimenteren voordat ik nieuwe hardware ga aanschaffen.

Jullie advies wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@SuperKris, ik heb een tijd lang Synology gehad, en dat beviel vrij goed, werkt erg makkelijk en heeft aardig wat mogelijkheden. Dat is zeg maar de Apple van de NASsen.
Dan heb je idd wel mindere specs per €, al vond ikzelf dat geen probleem.

Nadeel van Synology is dat na 11 jaar ofzo de support stopt. Dan kan je m bij wijze van spreken weggooien, tenzij je kan leven met bekende vulnerabilities. Ook als ie verder nog prima bevalt.
Terwijl een 25(?) jaar oude Pentium Pro nog steeds de nieuwste Debian kan draaien geloof ik.

Ook moest ik soms wel n maandje wachten op een fix voor een bekende vulnerability, bij Debian komen die meteen. En verder heb je het maar te doen wat Synology ondersteunt, ook al is dat aardig wat, ikzelf wilde wat meer (bijv Borgbackup).

Ja en er wilde nog wel eens iets mis gaan met updates, had ikzelf geen last van maar sommigen wel, bij Debian is dat een zeldzaamheid.

Je kan evt kijken naar XPenology, dat is Synology voor gewone PC's. Dan betaal je niet die meerkosten voor originele Synology, en mss gaat je hardware dan ook wat langer mee ipv 11 jaar. Mocht XPenology ooit niet meer werken daarop, kan je alsnog overstappen op iets anders, want het is immers een gewone PC.
Mja en ik moet zeggen dat Synology ook niet bijzonder zuinig is geloof ik, dat zou je evt nog kunnen uitzoeken. Maar mss is XPenology wat meer te tunen, iig kan je dan zelf zuinige hardware kiezen.

Verder heb je voor PC's nog OpenMediaVault, TrueNAS SCALE, FreeNAS, Xigmanas.
Weet ik weinig van maar kan je evt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 17-09 22:00
dimmak schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:55:
Ik moet ook snel eens mijn CPU fan omwisselen voor zo'n passieve koeler.
Inmiddels gedaan, wat een joekel zeg. :P Binnenkort maar eens het stroomverbruik testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Luxicon schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:57:
De server had zonder tweaking een gebruik van ~41W idle. Met c-state C3 en auto vCore, werd dit ~34W. Met c-state C8 is dit zelfs ~23W geworden.
Dit is inclusief de volgende commands:
- cpupower frequency-set -g powersave
- powertop --auto-tune
Met C3 werd de vCore 0,7v, met C8 is dit 0.1v:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een correctie: met auto vcore is het wattage ~34W. Met cpupower frequency-set -g powersave werd dit ~32W. Met powertop --auto-tune is het verschil het groots, dan wordt het ~24W. Met powertop --calibrate wordt het ~23W. Dit meet ik met een Brennenstuhl PM 231 E
Dat is een flink verschil. Welk systeem draai je het op?

Ik merk dat mijn verbruik van mijn server langzaam omhoog gekropen is van 30 naar 55W. Nu draaien er inmiddels ook 35 dockers op, en ik ben nu begonnen met die getimed uit te schakelen. Daarmee kom ik terug op ongeveer 42W, maar er zit nog steeds een behoorlijke delta in t.o.v. het eerdere verbruik. Ik heb werkelijk geen idee waar dat van komt, buiten de dockers heb ik niets extra's geinstalleerd en de hardware is ongewijzigd. Heeft iemand ook dit soort ervaringen?

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X11SSL-F€ 185,13€ 185,13
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 83,95€ 83,95
1Interne harde schijvenWD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 181,50€ 181,50
1Interne harde schijvenWD Red WD30EFRX, 3TB€ 99,30€ 99,30
2Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,95€ 239,90
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internKingston KSM24ES8/8ME€ 49,04€ 49,04
1Geheugen internSamsung M391A1G43DB0-CPB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 50,90€ 50,90
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,67

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:32
SuperKris schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:50:
Vergeef mij de wellicht vaker gestelde vragen. Een paar jaar geleden heb ik mij eens verdiept in het maken dan een dergelijke energie zuinige server, maar het is er nooit van gekomen. Mijn huidige NAS is een simpel 2TB WD dingetje van 10 jaar geldeden dus ik denk dat de betrouwbaarheid er niet op vooruit gaat en ik zal hier iets mee moeten.

Qua idee in hardware is er weinig veranderd in mijn plannen. Een goedkoop passief gekoeld Asrock bordje met een Pentium processor, 4GB geheugen, een klein SSDtje, 2 tot 4 kleine 5GB drives, en een pico PSU. Alles in een kleine behuizing en volledig passief gekoeld.

Mijn grootste bezwaar om dit echter op te pakken is de software. Wat zijn momenteel de beste opties voor een OS en eventuele extra NAS software voor een dergelijke configuratie?

Echt heel handig met software ben ik niet. Ik heb er echt een hekel aan om van alles via terminals te moeten installeren waarbij ik dan maar guides volg zonder enig idee te hebben wat ik doe. Ook wil ik een NAS die verder geen onderhoud nodig heeft en die gewoon altijd werkt. Gewoon één keer configureren en er daarna niets meer mee doen.

Wel wil ik dan weer uitgebreide mogelijkheden om zaken toe te voegen zoals bijvoorbeeld een opnamesysteem voor IP camera's of bijvoorbeeld server software voor een videodienst. Domotica loopt bij mij over een raspberry Pi en dat wil ik graag zo houden.

Dus welke software opties voldoen aan mijn wensen? Of ben ik toch beter af om een kant en klare NAS te kopen? Zelf vind ik die kant en klare NAS oplossingen vaak wel duur. Met een beetje specs zit je al gauw op 300-400 euro zonder schijven en dan heb je nog steeds maar beperkte specs. Voor 100,- heb ik een moederbord met PSU, een kastje voor 30-40, en dan met een PSU en geheugen er bij ben ik wel voor 200 klaar en dan heb ik een snelle x86 quadcore met 8GB geheugen en uitbreidingsmogenlijkheden.

Ik heb hier nog een wat oudere SFF desktop staan met een verse windows install waar ik eventueel wat mee kan experimenteren voordat ik nieuwe hardware ga aanschaffen.

Jullie advies wordt gewaardeerd!
Voor dit soort usecases is FreeNAS/TrueNAS eigenlijk het beste geschikt. Dat installeer je, je krijgt een eenvoudige maar krachtige web interface en kan daarna alles installeren via de browser.

Op de koop toe krijg je een heel veilig bestandssysteem (ZFS) en voor jouw eisen prima zonder grote nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:16
Cyleo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Dat is een flink verschil. Welk systeem draai je het op?

Ik merk dat mijn verbruik van mijn server langzaam omhoog gekropen is van 30 naar 55W. Nu draaien er inmiddels ook 35 dockers op, en ik ben nu begonnen met die getimed uit te schakelen. Daarmee kom ik terug op ongeveer 42W, maar er zit nog steeds een behoorlijke delta in t.o.v. het eerdere verbruik. Ik heb werkelijk geen idee waar dat van komt, buiten de dockers heb ik niets extra's geinstalleerd en de hardware is ongewijzigd. Heeft iemand ook dit soort ervaringen?

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X11SSL-F€ 185,13€ 185,13
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 83,95€ 83,95
1Interne harde schijvenWD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 181,50€ 181,50
1Interne harde schijvenWD Red WD30EFRX, 3TB€ 99,30€ 99,30
2Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,95€ 239,90
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internKingston KSM24ES8/8ME€ 49,04€ 49,04
1Geheugen internSamsung M391A1G43DB0-CPB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 50,90€ 50,90
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,67
Goh wel ik draai ook een pak dockers. Als je sonarr of radarr draait dan ga je niks merken maar als je graylog, gitlab, elk stack , minecraft etc.. begint te draaien ....
Ik ben nu wel zuiniger. Ik kom van een I3 met 2 cores en ben naar een I5 met 6 cores gegaan en mijn verbruik is nu veel veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Laatst online: 07-06 20:08
Oke, voor de kenners/ervaringsdeskundigen.

In hoeverre kan een i3 8100 passief gekoeld worden met een Arctic Alpine 12? Ik lees in dit topic dat je deze niet langdurig bij hoge load zou moeten gebruiken, wat is langdurig?
Stel, ik zou dat toch proberen, is het dan zo dat de cpu/mobo automatisch ingrijpt en terugclockt als de temps te hoog worden (100+ graden?) of krijg ik dan een powerdown ivm te hoge temps?
Nu heeft de i3 8100 een TDP van 65 watt en de Alpine gaat tot 47 Watt, als het bovenstaande gedrag tot gevolg heeft dat de pc uitschakelt na langdurig hoge load, dan wil ik een koeler die de 65 watt kan koelen (mijn firewall moet altijd draaien). Mijn oplossing hiervoor is het plaatsen van een koeler zonder fans zoals de Scythe Ninja 5 (huge blok metaal :-)), een Youtuber heeft dit mooi uitgezocht en deze koeler is verkrijgbaar en betaalbaar.

Ik zit namelijk op 2 gedachten en ben er nog niet uit. Ik heb een 2e hands i3 8100 aangeschaft vooruitlopende op de schaarste van intel-cpu's. De overige onderdelen heb ik nog niet en ben dus enigzins flexibel qua inrichting. Het ding moet een huidige Xeon 1220v3 op een Supermicro X10SL7f gaan vervangen gebouwd in 2014.
Ik wil dit machientje graag passief koelen ivm geen lawaai en deze zal 24x7 draaien op Proxmox icm OPNSense als mijn thuisfirewall, hiernaast moet het mijn centrale fileserver spelen en wil ik wat diensten via internet ontsluiten als "thuiscloud" (nextcloud/guacamole/etc).

Nu moet ik een keus maken voor de case/behuizing en wil ik graag compact (ik hoef geen shitload aan drivecages als ik aan 1x 5,25 slot voldoende heb), ik ga een M2 ssd gebruiken en ik beschik reeds over een Icydock ToughArmor waar 6x 2,5inch 7mm in past. Een behuizing met 1x 5,25 slot zou dan mooi compact kunnen zijn icm een Alpine 12 (bijv zo'n Aerocool Playa Slim).

Alhier mijn dilemma, MOET ik gaan voor een flinke koeler of kom ik weg met een Alpine?
Het alternatief btw bij iets dergelijks als een Scythe Ninja 5 zou mijn inziens een Chieftec Mesh CI-02B-OP worden, deze heeft de ruimte voor 1x 5,25 alsmede een flinke koeler maar is natuurlijk fors groter dan de Aerocool Playa Slim.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Waarom niet gewoon een Noctua NH-L9i? Die maakt ook geen lawaai (23dB bij 60m³ luchtverplaatsing, low-noise gaat ie naar 15dB en 40m³) en die koelt de i3-8100 zonder issues (klik).
Op de koop toe ook €15 goedkoper dan uw Ninja suggestie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@wopie, vlgs mij klokt ie terug als ie te heet wordt, al weet ik dat niet zeker.
Als het misgaat, kan je mss nog zelf een fan erop friemelen, als je daar ruimte voor reserveert.

Want een piepklein beetje airflow koelt wel veel beter dan helemaal niks.
Die joekels als die Scythe zijn wel helemaal stil bij 65W, maar als je n klein beetje fan "toestaat" kan t wel veel kleiner.
Bijv de Noctua L12S(?) is lager, en past ook in lagere kasten, mss ook in die Aerocool.
De genoemde L9i is nog lager (en goedkoper), maar is kleiner dus wat meer (kans op) geluid.

Daarbovenop, ja het is een 65W CPU, maar hoe vaak zal je die 100% belasten?
Kans dat ook met zo'n L12S (ofzo), de fan zelden aan hoeft te gaan.
En je kan dat ook zelf nog tunen, bijv dat ie pas bij 70C aangaat.
Of dat ie constant aan is, maar zo langzaam dat je t geluid acceptabel vindt, zodat ie minder vaak of nooit 70C bereikt.

Ikzelf ben gevoelig voor geluid, dus toen ik nog crappy koeling had dacht ik ook, daar moet ik helemaal vanaf, van die herrie. 12 jaar terug was dat lastiger, dus toch maar n paar (stille goeie) fans genomen. Maar dat blijkt alleszins acceptabel.
Je kan je dus ook afvragen; als je alleen t zachtste gesuis hoort, zonder motorgebrom en turbulentiegesnerp, hoe erg is dat dan. Of is dat erger dan een grote kast hebben.
Nouja ik heb dus ook niet t antwoord, het is nogal subjectief, maar ik zou zeggen wees niet te bang voor een klein beetje airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Die Noctua NH-L9i is praktisch geruisloos en koelt prima een i3 8100.

Als je geen geluid wil hebben moet je hdd’s vermijden... die kunnen resonaties veroorzaken en die kunnen behoorlijk irritant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik haal ff de volledige discussie aan over de power management instellingen van Seagate 4TB en 5TB disks, ik mis nog 1 informatiepuntje ter bevestiging en dan vind ik het best:

Eerst stelt daansan vast dat de load cycle (LLC) dagelijks enorm oploopt:
daansan schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:07:
Heeft iemand hier ervaring met hdparm in combinatie met de 5TB 2.5 inch seagate schijven (st5000lm000 uitgebouwd uit de externe behuizing)?

Ik draai ubuntu 18.04 en had met ‘hdparm -S’ de standby/spindown tijd op een uur gezet. Dit had geen resultaat. Nou las ik ergens dat het advanced power management level een waarde moet hebben tussen de 0 en de 127 om spindown mogelijk te maken. Bij mij stond die af-fabriek op 254.

Middels ‘hdparm -B 127’ de schijven een advanced power management level van 127 gegeven.
Het resultaat is dat spindown na een uur inactiviteit nu goed werkt.

Echter loopt mijn load cycle count dan wel met ca 500 per dag op, dat lijkt me niet acceptabel. Ik kan ook nog niet verklaren waarom dit zo is. Het lijkt haast dat de firmware in de schijven wat anders doet met het advanced power management level.

Manual spindown met 'hdparm -y' werkt prima maar is niet echt een werkbare oplossing.

Herkent iemand dit?
mdbraber deelt zijn ervaring, duidelijk niet zo een snelle toename in LLC want zijn LLC was 1300/disk, zou hij initieel hdparm -Z hebben toegepast?:
mdbraber schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:01:
[...]

Ik heb 4x ST5000LM000 schijven (shucked). Een groot deel van de dag staan die schijven in idle. De current Load_Cycle_Count is ~1300 per schijf. Ik gebruik inderdaad `hdparm -B 127` maar dan wel met `-S 240` (timeout is 240*5 seconden)

Ik heb dit script gemaakt in systemd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[Unit]
Description=hdparm
After=suspend.target

[Service]
Type=oneshot
# Disable automatic head parking for the main disk
ExecStart=/sbin/hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata-ST5000LM000-2AN170_WCJ0QT85 /dev/disk/by-id/ata-ST5000LM000-2AN170_WCJ0R2QJ /dev/disk/by-id/ata-ST5000LM000-2AN170_WCJ0RSSY /dev/disk/by-id/ata-ST5000LM000-2AN170_WCJ0RTSJ

[Install]
WantedBy=suspend.target basic.target
Freakster86 fixed net als mbraber zijn LLC:
Freakster86 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Ik probeer dit te snappen, maar maakt het nou überhaupt uit welk cijfer je kiest? Ik kan niet achterhalen waar de cijfers achter het commando -B naar verwijzen, enkel dat je 1-255 kunt gebruiken.

Ik heb inmiddels een User Script gemaakt dat bij het opstarten van het array wordt gedraaid. In eerst instantie geprobeerd om -Z te gebruiken:

code:
1
2
#!/bin/bash
hdparm -Z /dev/sd*

* letter van de schijf in kwestie. Voor elke schijf dus een regel toevoegen.

Maar slechts één schijf accepteerde dit gek genoeg. De rest gaf de volgende melding:
code:
1
2
disabling Seagate auto powersaving mode
SG_IO: bad/missing sense data, sb[]: 70 00 05 00 00 00 00 0a 04 53 40 00 21 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Ik kan niet achterhalen wat hier misgaat. Iets met de controller of firmware? Geen idee. Uiteindelijk maar het script aangepast naar:
code:
1
2
#!/bin/bash
hdparm -B 255 /dev/sd*

En dat lijkt te werken :) Sinds het opstarten vanochtend zijn de LCC cijfers niet omhoog gegaan, waar dat voorheen dus ~25 of zelfs ~75 per uur was. Hopelijk hebben de schijven niet te veel geleden, al baal ik een beetje dat één schijf al de 175.000 is gepasseerd. Maar goed.

@mrmrmr Mogelijk interessant om een stukje over "hdparm" toe te voegen aan de TS? Als asterix bij het gebruiken van de 5TB Seagate schijven?
Nu ben ik ontzettend benieuwd @mdbraber of je net als @Freakster86 ook Seagate auto powersaving mode hebt uitgeschakeld via
code:
1
sudo hdparm -Z /dev/sd*
?

Na meerdere testen (Ubuntu Budgie 20.10) kan ik bevestigen dat:
1. Als APM (ook wel hdparm -B) 127 is, gaat de schijf binnen een paar seconden in standby, ongeacht de -S (standbytijd) waarde.
2. Vrij algemeen in dit topic geaccepteerd dat je -B op 129 zet, dan werkt de ingestelde standbytijd (-S) namelijk wel.
3. De standbytijd die gekozen worden is aan jezelf, de meesten zitten op 20min. Ik had m op 30min (-S 241) de ander op 20min (-240), ik heb inmiddels ook 20min ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:06
wopie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:18:
Oke, voor de kenners/ervaringsdeskundigen.

In hoeverre kan een i3 8100 passief gekoeld worden met een Arctic Alpine 12? Ik lees in dit topic dat je deze niet langdurig bij hoge load zou moeten gebruiken, wat is langdurig?
Stel, ik zou dat toch proberen, is het dan zo dat de cpu/mobo automatisch ingrijpt en terugclockt als de temps te hoog worden (100+ graden?) of krijg ik dan een powerdown ivm te hoge temps?
Nu heeft de i3 8100 een TDP van 65 watt en de Alpine gaat tot 47 Watt, als het bovenstaande gedrag tot gevolg heeft dat de pc uitschakelt na langdurig hoge load, dan wil ik een koeler die de 65 watt kan koelen (mijn firewall moet altijd draaien). Mijn oplossing hiervoor is het plaatsen van een koeler zonder fans zoals de Scythe Ninja 5 (huge blok metaal :-)), een Youtuber heeft dit mooi uitgezocht en deze koeler is verkrijgbaar en betaalbaar.

Ik zit namelijk op 2 gedachten en ben er nog niet uit. Ik heb een 2e hands i3 8100 aangeschaft vooruitlopende op de schaarste van intel-cpu's. De overige onderdelen heb ik nog niet en ben dus enigzins flexibel qua inrichting. Het ding moet een huidige Xeon 1220v3 op een Supermicro X10SL7f gaan vervangen gebouwd in 2014.
Ik wil dit machientje graag passief koelen ivm geen lawaai en deze zal 24x7 draaien op Proxmox icm OPNSense als mijn thuisfirewall, hiernaast moet het mijn centrale fileserver spelen en wil ik wat diensten via internet ontsluiten als "thuiscloud" (nextcloud/guacamole/etc).

Nu moet ik een keus maken voor de case/behuizing en wil ik graag compact (ik hoef geen shitload aan drivecages als ik aan 1x 5,25 slot voldoende heb), ik ga een M2 ssd gebruiken en ik beschik reeds over een Icydock ToughArmor waar 6x 2,5inch 7mm in past. Een behuizing met 1x 5,25 slot zou dan mooi compact kunnen zijn icm een Alpine 12 (bijv zo'n Aerocool Playa Slim).

Alhier mijn dilemma, MOET ik gaan voor een flinke koeler of kom ik weg met een Alpine?
Het alternatief btw bij iets dergelijks als een Scythe Ninja 5 zou mijn inziens een Chieftec Mesh CI-02B-OP worden, deze heeft de ruimte voor 1x 5,25 alsmede een flinke koeler maar is natuurlijk fors groter dan de Aerocool Playa Slim.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Ik denk dat je een heel eind komt met die Artctic. Jouw situatie is heel goed te vergelijken met een laptop. Die Throttelen werkelijk bij elke scheet en daar is over het algemeen ook prima mee te werken.

Zo heb ik een Dell Lattitude 5501 met 9e gen Intel 8c/16threads en die throttelt bij het leven en toch is daar prima mee te werken, tenminste als je werk niet uit zoiets als CinebenchR23 bestaat.

Alternatief kan ook zo'n platte Noctua zijn. Die gebruik ik in een i5-9600 systeem en die komt eigenlijk niet boven de 33 graden, en dat zonder fan. Gebruikt komen die best wel vaak voorbij in vraag&aanbod. De verticale noctua's zijn vaak toch wel wat duurder.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:20
renedis schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:46:
[...]

- Dell branded Seasonic 60W adapter
Kan je me hier meer over vertellen? Ben op zoek naar een andere adapter voor mijn HTPC op basis van een Asus H110T moederbord.

Op bol.com zag ik overigens ook originele Dell adapters voor rond de 22-23 euro, lijkt mij namaak voor die prijs, maar verkoopt bol.com dat dan (namaak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Speedway4 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Kan je me hier meer over vertellen? Ben op zoek naar een andere adapter voor mijn HTPC op basis van een Asus H110T moederbord.

Op bol.com zag ik overigens ook originele Dell adapters voor rond de 22-23 euro, lijkt mij namaak voor die prijs, maar verkoopt bol.com dat dan (namaak)?
Dat is niet bol.com, maar een webwinkel die via hun platform verkoopt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ie niet origineel is, dan wel van dezelfde fabrikant als waar Dell ze besteld (Lite-On?).

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 28-03-2021 22:22 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
|sWORDs| schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Dat is niet bol.com, maar een webwinkel die via hun platform verkoopt.
Ja oké verkeerd verwoord, beter verwoord: Zijn deze adapters op bol.com namaak? Zit namelijk een Dell stickertje op maar voor die prijs?

Overigens zou bol.com dan wel de verkoop van namaakproducten op grote schaal faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Speedway4 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Ja oké verkeerd verwoord, beter verwoord: Zijn deze adapters op bol.com namaak? Zit namelijk een Dell stickertje op maar voor die prijs?

Overigens zou bol.com dan wel de verkoop van namaakproducten op grote schaal faciliteren.
Zelfs op Ali krijg je soms echte onderdelen, ik heb laatst nog een USB kastje voor mijn Mazda besteld, was gewoon Clarion, waar Mazda ze ook vandaan haalt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedway4 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Dell laat producten maken door andere partijen, ook uit China. Denk bijvoorbeeld aan Chicony die toetsenborden maakt voor HP laptops en levert aan HP en Lenovo.

Ik zie zo snel geen aanwijzing dat deze vals is.

Een goede 60W merk-adapter kost ergens vanaf 15 euro. Als het meer kost dan 25 euro voor een normale adapter denk ik dat de prijs te hoog is.

Ik denk overigens dat op alle grote platformen zoals bol.com, Marktplaats, eBay, Amazon valse artikelen worden verkocht. Maar je zult veel vaker zien dat het replacements zijn, dus hooguit is de omschrijving te beperkt of ietwat misleidend. Ik heb al eens een onderzoekje gedaan: random bits: Intel Ethernet Server Adapter I350-T4V2 en "vervalsingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
@mrmrmr

Bedankt voor de tip en de info. De laatste keer dat ik een laptop adapter heb aangeschaft was het verschil tussen origineel en niet origineel zeker €40 vandaar mijn vraag.

Het systeem (Asus h110T + G4560) heeft altijd elders gedraaid als tekstverwerker met een universele adapter (15 - 24v) die ik geloof ik van SiComputers bij het Akasa kastje heb gekregen. Van de week getest met een wattmeter, die gaf een wattage dat op en neer ging van 6 tot 40 watt aan. Daar schrok ik wel even van, troep dus. Vervolgens de adapter van een NUC aangesloten en vervolgens kreeg ik metingen van stabiel 14watt in idle en film kijken, maximaal 27 onder load.

Nu dus op zoek naar een HP / DELL lader, 2e hands of van bol.com als dat dus goed spul is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
[...]

Deze is het, die had ik nog liggen. Alleen was het een L5 adapter die ik had.

Die jij linkt lijkt een L6 volgens mij, en is mogelijk efficiënter.

Overigens draai ik tegenwoordig:
pricewatch: Asus Prime H310T R2.0/CSM
pricewatch: Intel Core i5-8500T Tray
2x pricewatch: Kingston KTH-PN426E/8G
pricewatch: Seasonic SSA-0601HE-19
2-pin naar DC jack kabel

Draait op Ubuntu 20.04 LTS met 19 containers.
Idle: 8.98 watt
typical load: 10.77 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Speedway4 Als je een onderdeel wilt kopen bij Dell of andere A-merken krijg je meestal een bruto quote. De bruto prijs is standaard veel te hoog. Aan de telefoon in de VS kun je vaak een betere prijs krijgen, want er zijn andere aanbieders die een veel betere prijs hebben. In Nederland doet Dell dat misschien niet zo (geen idee), maar dan kun je alsnog naar een andere aanbieder gaan die een betere prijs biedt.

Ook al ken ik de verkoper niet, die van bol.com zou ik gewoon bestellen, de prijs is inclusief verzendkosten. Bevalt het niet of is het niet hetzelfde artikel dan kun je het nog terug sturen.

Edit:
Het bedrijf Yock is een vof geregistreerd op een woonadres in Amsterdam. Ik zie meldingen van verkeerde leveringen bij bol.com.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 28-03-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Ik ben nog steeds heel tevreden met mij 19volt PicoPSU van Rgeek
Maar dan wel de grote links op de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG0ymPLTlzw4ozLXnQVfsB8x4_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKEbqqaktgik7VoKpiN1dcwe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels de kleine 19 volt PicoPSU rechts op de foto ontvangen
Dezeis een fractie minder zuinig als de grote broer
En het systeem is niet stabiel zodra ik de BIOS tweak op zuinigheid
Wat mijn betreft echt geen aanrader dus.
Er is een nieuwe grote onderweg die volgens de GPS tracking nu al op het Suez kanaal is.
[...]

Ik had nog een paar orignele Lenovo voedingen liggen van een jaar of 7 oud
Allemaal level IV en V maar die presteren best goed

Ik heb ze met een rechthoekige en ook met een dikke grijze plug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOQq1kgnfV56whhokYRrwHgJZBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wgr21mUhn8hvucQisM5OBGpw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze op AliExpress lijkt echt en kost geen drol
Er staat een klein level IV logo op

Vergeet niet wat power plugjes te kopen van 5.5mm x 2.5mm zoals deze

[ Voor 46% gewijzigd door Woodski op 29-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:42:
Nu ben ik ontzettend benieuwd @mdbraber of je net als @Freakster86 ook Seagate auto powersaving mode hebt uitgeschakeld via
code:
1
sudo hdparm -Z /dev/sd*
?
Nee - ik gebruik geen hdparm -Z. Ter referentie mijn Load_Cycle_Count van 4 disks na zo'n 3,5 jaar met 4 disks in RAID10 opstelling.

root@zark:~# for i in /dev/disk/by-id/ata-ST5000*; do smartctl -a $i | grep Load_Cycle_Count; done
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       20919
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       21743
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       20740
193 Load_Cycle_Count        0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       18677

[ Voor 37% gewijzigd door mdbraber op 29-03-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mdbraber schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Nee - ik gebruik geen hdparm -Z. Ter referentie mijn Load_Cycle_Count van 4 disks na zo'n 3,5 jaar met 4 disks in RAID10 opstelling.

root@zark:~# for i in /dev/disk/by-id/ata-ST5000*; do smartctl -a $i | grep Load_Cycle_Count; done
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       20919
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       21743
193 Load_Cycle_Count        0x0032   090   090   000    Old_age   Always       -       20740
193 Load_Cycle_Count        0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       18677
Dank, Jouw LLC zit inmiddels dus rond de 20K voor je schijven, als ik het goed begrijp.

ik kan helaas in Ubuntu 20.10 alleen de disks utility gebruiken om smar uit te lezen.
Smartmontools zegt voor alle Seagate schijven (die hij als scsi herkent, Fujitsu D3644-B mobo, ik gebruik geen scsi)
SMART support is: Unavailable - device lacks SMART capability.
Beetje irritant, de tool ondersteund dit mobo waarschijnlijk niet, of niet icm Ubuntu.

edit: vreemd, met "sat" werkte het niet, nadat ik met scsi en sat,12 heb gedaan werkt dat nu wel:
code:
1
sudo smartctl -d sat --all /dev/sdb

Tip dus voor als je Ubuntu gebruikt met Seagate schijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 29-03-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
mdbraber schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Hier nog wat ruiger, na een jaar of 5:
# for i in /dev/sd{b,c,d,e,f,g}; do echo -n "$i: "; smartctl -a $i |grep ^193; done          
/dev/sdb: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   173   173   000    Old_age   Always       -       83435
/dev/sdc: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   056   056   000    Old_age   Always       -       89138
/dev/sdd: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       19815
/dev/sde: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   171   171   000    Old_age   Always       -       88593
/dev/sdf: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   173   173   000    Old_age   Always       -       82862
/dev/sdg: 193 Load_Cycle_Count        0x0032   171   171   000    Old_age   Always       -       89827

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mdbraber @Freakster86 negeer mijn vraag mbt uitschakelen Seagate power management: dat is helemaal niet mogelijk, ik krijg dezelfde error die erder is genoemd, met -Z.
Ik houd het voor nu bij:
code:
1
sudo hdparm -S 240 -B 129 /dev/sdX

En zal mijn nachtelijke onderhoud/backup scripts op elkaar aanpassen zodat ze achter elkaar worden uitgevoerd en de schijven niet gaan slapen tussendoor.

Voor mijn schijven van nog geen 1.5 jaar oud zit ik >9000 LCC, voor schijven die ik een maand geleden heb vervangen >900 en schijf die ik er gister in heb gezet op 28 (ik verving per ongeluk de verkeerde schijf dus heb vaker een reboot/shutdown moeten doen dan ik van plan was).

[ Voor 27% gewijzigd door Jazco2nd op 29-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frv

frv

OMX2000 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Thx voor de info. Als ik kritisch kijk naar het geheugengebruik van mijn huidige server is die 64 GB meer dan genoeg. Ik wilde alleen wat toekomst bestendiger zijn, maar als ik heel eerlijk ben is dat overbodig. Tegen de tijd dat ik echt 128 GB intern geheugen nodig zou hebben is er vast een andere interessante plank beschikbaar.
128gb kon ik helaas niet testen maar had 2x 32 GB + 1 X 16gb liggen en dat werkte perfect op een D3644 (i3 8100)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66364682

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedway4
@renedis
Jammer dat dat bordje niet goed beschikbaar is momenteel. H310 + 9100(T) lijkt mij ook wel wat. Zeker ook omdat dat de Euler na het 1200 socket toch niet meer valt te upgraden. Jammer dat er geen i3 met Iris Pro beschikbaar is.

@Woodski
Bedankt voor de tip.

Kan hier om de hoek voor €5 een (originele) adapter met efficientie V voor €5 ophalen, met de juiste plug, dus ga ik lekker daar voor :)

Erg fijn dat dat zo goed gedocumenteerd en beschikbaar is, die informatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedway4 op 29-03-2021 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik heb een proxmox cluster draaien met:
1x een chinese NUC met 2x ethernet (SRV1)
2x moederbord met elk 1X intel NIC onboard en 1x RTL8111 PCI-E netwerkkaart (SRV2 en SRV3)
met CEPH bestandsysteem over de 3 nodes.

Nu wil ik het cluster nog iets zuiniger maken en de realtek kaart vervangen door een Intel I210 of I211 (vanwege het verbruik van 700mw). Het is mij onbekend wat de realtek verbruikt en kan ik ook niet terug vinden in datasheets....

Ik heb een GS1900 zyxel switch waar alle 6 de poorten op geconnect zijn. Omdat het cluster zich continu repliceert is er veel dataverkeer onderling.

Ik vroeg me af als ik deze 2 kaarten vervang voor een I210/211 bespaar ik dan veel (qua wattage)?

Daarnaast zou ik ook de servers onderling met elkaar kunnen verbinden via een netwerkkaart van SRV1<>SRV2, SRV1<>SRV3 , SRV2<>SRV3 en dan een extra netwerkkaart voor de output naar de switch (voor alleen uitgaand verkeer en niet synchronisatie verkeer).
Zou dit veel schelen voor het verbruik (wattage) van de switch? Ik krijg wel een gigabit pad tussen elke server onderling er voor terug...

[ Voor 3% gewijzigd door jongerenchaos op 29-03-2021 14:51 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.