Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Hoe gaat het hier met de HDD temperaturen in deze hittegolf in de passief gekoelde systemen? Welke streeftemperatuur hanteren jullie voor je HDD (Seagate 5TB)? Ik heb die nu op 33 tot 35 graden staan, maar merk dat in mijn actief gekoelde systeem mijn ventilatoren toch aardig hun best moeten doen om die temperatuur te halen. De omgevingstemperatuur is jammer genoeg ook ~ 28 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:14:
Hoe gaat het hier met de HDD temperaturen in deze hittegolf in de passief gekoelde systemen? Welke streeftemperatuur hanteren jullie voor je HDD (Seagate 5TB)? Ik heb die nu op 33 tot 35 graden staan, maar merk dat in mijn actief gekoelde systeem mijn ventilatoren toch aardig hun best moeten doen om die temperatuur te halen. De omgevingstemperatuur is jammer genoeg ook ~ 28 graden.
Heb mijn machine maar gewoon uitgezet. Dan maar even alleen Netflix. Of aanzetten als we echt niet zonder kunnen. Niet echt gekeken, maar volgens mij zitten mijn schijfjes rond de 41-44c als de machine aan staat. De kamer waar de machine in staat is ~30c.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:23

GaMeOvEr

Is een hork.

De mijne is rackmounted (geen convectie naar boven) maar wel met fans. 2x 8cm casefans op 400RPM en 1X CPU fan op 400 RPM, wel op een aardig koelblok.

HDD temps tussen de 30 en 31 graden (geen spindown)
nVME temp is 31.
CPU temp is 36.

Kamertemperatuur 26.6.

Beetje fans doet dus al best wat.

De harde schijf temperaturen zijn gelijk aan de kast-temperatuur.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 2.5" SSD/HDD drives zijn 32-33 graden, CPU 42 graden, omgevingstemperatuur 30 graden.

60 graden is het maximum voor de 2.5" Seagates.
Voor de Samsung 860 QVO is dat 75 graden. Samsung 840 EVO 70 graden.
De processor schakelt vanzelf terug bij 100 graden.

Weinig activiteit, dus geen noodzaak om mechanisch te koelen. Er is een ruime marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:05:
Mijn 2.5" SSD/HDD drives zijn 32-33 graden, CPU 42 graden, omgevingstemperatuur 30 graden.
Wat is voor jouw de HDD temperatuur waarbij je actief zou gaan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:44:
Bij structureel 50 graden zou ik maatregelen nemen. Maar dat gebeurt bij mij praktisch niet.

Mijn drives gaan in spindown na 30 minuten, ze staan meestal stil. Geen RAID.
Ik vraag het omdat ik nu actief aan het koelen ben vanaf 35 graden HDD temp. Als ik dat zou doen vanaf 40 graden, dan zou dat een hoop lawaai schelen :) De deltaT HDD temp en omgevingstemp is dan tenminste een beetje ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Hier zijn ze nog niet boven de 40 geweest, wel in gebruik, met RAID. Maak me er nu nog geen zorgen over, maar hou het wel in de gaten met Grafana/Telegraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb mijn fancontroller op 40 graden gezet en nu staan mijn 40mm fans op PWM 0 / 255. Bij 35 graden was dat PWM 110 / 255. Op die laatste stand was de boel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 10:15
Hier zijn de schijven momenteel 37 graden. Systeem heeft wel één 92 mm ventilator voor wat airflow. Kamertemperatuur (zolder) ook wel rond de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

hebben de powertop instellingen nog impact op extern aangesloten USB sticks (bijv. een Conbee II stick voor zigbee communicatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 14:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Hier zitten ze tussen de 43 en 47 graden. Actieve koeling maar de ventilator pulst, aan/uit/aan/uit. Moet er nog induiken hoe ik hem continu kan laten draaien onder Debian.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Voor de liefhebbers is de 5TB Seagate weer in de aanbieding bij Amazon :)

[Update]
Inmiddels weer boven de 100€ (was € 96,50, daar heb ik er weer 1 voor besteld. Hoe slecht de prestatie ook is bij schrijven, als leesdisk voldoen ze nog altijd ;) )

[ Voor 51% gewijzigd door Tomba op 12-08-2020 17:58 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 15:16
Vandaag bij Linus: een nieuwe standaard/generatie voor voedingen, welke volledig 12v is in plaats van de vele verschillende rails (waar dus flink wat efficiency verloren gaat).

YouTube: This is NOT a normal power supply... - ATX 12VO

Met deze next gen wordt tijdens zijn test op een desktop 50% minder stroom verbruikt vergeleken met een "ouderwetse" 80 plus gold voeding.

In ieder geval een interessante technologie die ook voor ons als (zuinige) serverbouwers van pas kan gaan komen! Hardware compatibility wordt natuurlijk wel een dingetje..

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

LigeTRy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:48:
..

In ieder geval een interessante technologie die ook voor ons als (zuinige) serverbouwers van pas kan gaan komen! Hardware compatibility wordt natuurlijk wel een dingetje..
PicoPSU's doen nagenoeg hetzelfde (en zijn daarom ook zuinig) en die kan je dan nog prima gebruiken voor "oude" moederborden.

Maarja, de Picos gaan tot max 160W ofzo, dus voor dingen die zuinig moeten zijn maar ook power moeten kunne leveren is deze nieuwe standaard wel mooi..

• CurlyMo
Tomba schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:43:
Voor de liefhebbers is de 5TB Seagate weer in de aanbieding bij Amazon :)

[Update]
Inmiddels weer boven de 100€ (was € 96,50, daar heb ik er weer 1 voor besteld. Hoe slecht de prestatie ook is bij schrijven, als leesdisk voldoen ze nog altijd ;) )
Al moeten we ons wel blijven realiseren dat die Duitse prijs ook met de Duitse BTW is. Met de NL BTW was die alsnog iets duurder dan de € 100,-. Toch ook maar een bijgehaald overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LigeTRy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:48:
Vandaag bij Linus: een nieuwe standaard/generatie voor voedingen, welke volledig 12v is in plaats van de vele verschillende rails (waar dus flink wat efficiency verloren gaat).

YouTube: This is NOT a normal power supply... - ATX 12VO

Met deze next gen wordt tijdens zijn test op een desktop 50% minder stroom verbruikt vergeleken met een "ouderwetse" 80 plus gold voeding.

Dit is vergelijkbaar met een 12V adapter en een PicoPSU, maar dan in een ATX verpakking. De PicoPSU (DC-DC voeding) zit dan geintegreerd in het moederbord. Alleen is het waarschijnlijk lang niet zo zuinig bij doorsnee ATX12VO voedingen. Dat komt omdat de voedingen nog steeds te groot zijn en omdat 12V efficiency alleen een deel van het verhaal is, want 5V en 3.3V moeten nog door het moederbord worden opgewekt voor allerlei toepassingen zoals storage. Naast nog een reeks andere spanningen wat elk moederbord al doet. Net zoals bij 12V adapters en PicoPSU, is de combinatie uiteindelijk verantwoordelijk voor de netto efficientie.

Als grote merken ATX12VO voedingen (laten) maken zul je zien dat die voedingen zuiniger kunnen zijn dan mainstream voedingen. Dat soort 11V of 12V voedingen bestaan al meer dan 10 jaar, maar zonder standaardisatie. Merken zoals Dell, HP en Fujitsu gebruiken dergelijke non-standaard voedingen. Dan wordt het interessant.

De zuinigheid van het moederbord wordt dan nog belangrijker, omdat die de DC-DC electronica bevat. Het theoretische voordeel is dat het moederbord de beheerder is van de stroomvoorziening en dus bijvoorbeeld 3.3V op een laag pitje kan zetten als apparatuur die hiervan gebruik maakt in een low power stand staat.

Zoals Fujitsu/Kontron het nu doet, maar dan met nog met controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kek schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:09:
Maarja, de Picos gaan tot max 160W ofzo, dus voor dingen die zuinig moeten zijn maar ook power moeten kunne leveren is deze nieuwe standaard wel mooi..
Is het dan niet zo simpel als een paar PicoPSU's met de groene draad aan elkaar hangen? Een PicoPSU voor MB, een voor enkele hdd's, een voor ...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

Raven schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:57:
[...]

Is het dan niet zo simpel als een paar PicoPSU's met de groene draad aan elkaar hangen? Een PicoPSU voor MB, een voor enkele hdd's, een voor ...
Als je voor de ghetto awards gaat :)

bedenk wel dat elke pico ook zn eigen ac>dc adapterblok nodig heeft, dat worden dan vrij snel dure grappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je weet dat de DC voeding geen problemen veroorzaakt zou je een AC voeding kunnen gebruiken om meerdere DC-DC voedingen te voorzien van stroom.

@mux heeft in de 3e post een systeem met voeding die gedeeld wordt door diverse apparaten (computer, netwerkswitch, etc) laten zien.

Dat is gunstig omdat met hogere totaalbelasting de efficientie van de adapter beter kan zijn. Een efficiente 90W adapter bijvoorbeeld kan bij 10W al onder 90% efficientie duiken. Als de totaalbelasting op 15W uitkomt in plaats van 4W dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk een gunstig effect. Het is alleen jammer dat randapparatuur allerlei verschillende spanningen nodig hebben, dus het is in de praktijk moeilijk realiseerbaar. Een voeding met meerdere outputs (spanningen) zijn meestal niet zo zuinig als enkelvoudige output voedingen.

Bij heel grote vermogens >150W zijn adapters meestal tamelijk duur en bij lage belasting vaak niet zo zuinig als een kleinere adapters. Er zijn inmiddels wel tamelijk grote adapters (External Power Supplies, EPS aka "bricks") die o.a. worden gebruikt bij tv's die een honderden Watts aankunnen. Maar toepassen van meerdere zuinige adapters is bij deze niveau's misschien toch nog zuiniger.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 14-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluuter
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-10-2024
Na veel tips uit dit topic (waarvoor dank!) ben ik tot de volgende build gekomen, ik vind het wel interessant om weer eens een build met ATX voeding te delen daar in vrijwel alle builds de PicoPSU wordt gebruikt.
  • ESXi 7.0b (1x CentOS 8 vm)
  • 4x 80MM PWM case- en 1x stock Intel CPU fan
  • Vooralsnog zonder de genoemde LSI HBA! Deze heb ik nu nog niet nodig (+12W ;w)
  • Nog geen tweaks m.b.t. verbruik, alles is dus nog standaard.Ik vraag me wel af hoeveel er überhaupt nog te tweaken valt op zo een Fujitsu bordje?
  • Verbruik zonder VM is om en nabij de 20W idle, verbruik in screenshot is met VM.Ik kwam van een HP Proliant G7 (125W+) dus ik ben tevreden. :X
  • Bonus tip: De Cisco Small Business switches zijn prima apparaten en die van mij vreet maar 5W. Kwam van een 3750G (75W+) dus ook hier weer tevreden.
Overall besparing tot nu toe: 175W m.a.w. €6 per week 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpl0snQ9-PVmd81ilsYib9BRi-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cbPCESN1MGSYEfYlEAsJUvO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbbKrD2mztXDNh6LRJ5nz9jSEA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHcgKfseqmQPx2rK9x3jrmpf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XghJT7vbrzlp2wWBYRDK-HFyrbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyQV5bLX9LO5JbnzTLfhbggn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9Qjm8rA52F0odmywFlFdN0uLi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTvxDrmndlAFXZysI4pv1dvz.jpg?f=fotoalbum_tile

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 96,-€ 96,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 147,45€ 147,45
1ControllersLSI SAS 9207-8i€ 114,99€ 114,99
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4408€ 164,32€ 164,32
1Usb-sticksSandisk Cruzer Blade 8GB Zwart€ 30,14€ 30,14
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 455mm Rack Rails€ 26,03€ 26,03
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 650mm Rack Rails€ 33,-€ 33,-
4VentilatorenCoolink SWiF2-80PWM, 80mm€ 5,45€ 21,80
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 96,01€ 192,02
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
4Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@Kluuter
Leuke build. :)

Is er een reden waarom je jouw SSD's niet in de drivebays hebt gemonteerd? Of is dat omdat je die wilt reserveren voor het geval je toch je HBA nodig gaat hebben?

En zo te zien heb je alle 4 je fans als intake gemonteerd? Ik zou vermoedelijk zelf 2x intake en 2x outtake hebben gedaan, om de airflow te versnellen. :)

[ Voor 57% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-08-2020 13:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluuter
GaMeOvEr schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:49:
@Kluuter
Leuke build. :)

Is er een reden waarom je jouw SSD's niet in de drivebays hebt gemonteerd? Of is dat omdat je die wilt reserveren voor het geval je toch je HBA nodig gaat hebben?

En zo te zien heb je alle 4 je fans als intake gemonteerd? Ik zou vermoedelijk zelf 2x intake en 2x outtake hebben gedaan, om de airflow te versnellen. :)
Thnx! Dat lijkt nu wat vreemd want ik heb 8 lege HDD bays aan de voorzijde inderdaad. Maar in de nabije toekomst gaat deze machine dienst doen als NAS en dan wil ik de 8 Bays volledig beschikbaar hebben. Vandaar ook de HBA die ik pas later toevoeg. Mocht je interesse hebben in die SSD beugel gezien je dezelfde case hebt; Aliexpress (€3,-), gaatjes boren en je schroeft hem er eenvoudig non-destructive op. :D

V.w.b. die Fans, het wordt nu niet erg warm in de case. De koeling van de disken vind ik echter beperkt in deze case dus mogelijk dat ik fans bij of verplaats indien disken te warm worden. Goeie suggestie, dank.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluuter op 17-08-2020 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kluuter schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Thnx! Dat lijkt nu wat vreemd want ik heb 8 lege HDD bays aan de voorzijde inderdaad. Maar in de nabije toekomst gaat deze machine dienst doen als NAS en dan wil ik de 8 Bays volledig beschikbaar hebben. Vandaar ook de HBA die ik pas later toevoeg. Mocht je interesse hebben in die SSD beugel gezien je dezelfde case hebt; Aliexpress (€3,-), gaatjes boren en je schroeft hem er eenvoudig non-destructive op. :D

V.w.b. die Fans, het wordt nu niet erg warm in de case. De koeling van de disken vind ik echter beperkt in deze case dus mogelijk dat ik fans bij of verplaats indien disken te warm worden. Goeie suggestie, dank.
Mooie cheape oplossing inderdaad. Zelf heb ik nog 3 drivebays beschikbaar en 1x nvme slot.

Gezien dat ik er nu al 25TB in heb zitten (en OS en VM's vanaf een nVME SSD) vermoed ik dat ik voorlopig nog wel even vooruit kan. ;)

Wat betreft de fans: Idd, verplaatsen/bijplaatsen kan altijd nog. Zelf heb ik alleen maar 2 outtake fans, maar ik heb ook een tower-cooler die naar achteren blaast en de 2,5" disken genereren niet veel warmte. Dus ik heb in die vorm al een "twee traps" versnelling van mijn airflow, door de blazende CPU fan richting de outtake fans.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-08-2020 14:05 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Volgens mij kan dat niet. Ik zou het ook graag willen kunnen, maar heb geen mogelijkheid gevonden.

Mijn alternatief is een arduino nano te gebruiken...
Ik heb de Arduino optie nu in gebruik en het werkt echt perfect. De HDD's blijven netjes binnen de door mij ingestelde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kluuter
Zo'n ATX voeding verbruikt meer als het verbruik onder de 40W a 60W ligt. Precies daarom worden ze steeds minder gebruikt in servers die zuinig moeten zijn, want de meeste hardware is tegenwoordig veel zuiniger. De laatste grote slag is gemaakt met Coffee Lake/300 series chipset.

Inefficientie veroorzaakt warmteonwikkeling (want de energie wordt omgezet in warmte), waardoor je het ook nog eens actief moet koelen. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten.

ESXi zou ik vervangen door de Linux hypervisor. Linux kan "native" (van nature) omgaan met low power modes. Bijvoorbeeld met LXC containers.

Is die meting met de 4x 8cm ventilatoren aan? Die lijken mij in deze opzet met alleen een SSD niet nodig. Ik zie een grote ventilator van de voeding.

12W geeft al aan dat SAS HBA's de te vermijden zaken zijn bij zuinige servers. Ook SAS drives zijn in het algemeen niet zuinig tot enorm onzuinig.

De BIOS in het Fujitsu moederbord heeft zo goed als geen zuinigheidstweaks nodig. Als het besturingssysteem niet in staat is om een bepaald onderdeel in een zuinige stand te zetten kun je ongebruikte onderdelen uitzetten. Standaard staat alles al optimaal ingesteld. Bij sommige moederborden kan het juist onvoordelig zijn hardware via de BIOS uit te schakelen. Die "vergeten" dan het onderdeel in een low power stand te zetten. De voorkeur is daarom om het via het besturingssysteem te regelen.

Het grootste verschil in verbruik bij een grote NAS-achtige setup kun je meestal maken in de storage. Ik heb een tabel over de verschillen in verbruik in deze weblog post gezet: https://mrmrmr.tweakblogs...-zuinige-productie-server

Switches kunnen vrij weinig gebruiken, met name als ze Energy Efficient Ethernet (EEE) ondersteunen. Een Mikrotik 5 poort router met ARM processor verbruikt minder dan 2,2W. Voor een managed switch is dat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluuter
mrmrmr schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:13:
@Kluuter
ESXi zou ik vervangen door de Linux hypervisor. Linux kan "native" (van nature) omgaan met low power modes. Bijvoorbeeld met LXC containers.
Dank voor de tip, hier ga ik zeker even induiken, hoe verhoudt dit zich tot Proxmox? Voor studie (RHCSA) moet ik namelijk wat VM's kunnen draaien, na studie overweeg ik overigens enkel nog (Docker) containers te gebruiken waar mogelijk. Dus wellicht op den duur helemaal geen hypervisor meer.
@Kluuter
Is die meting met de 4x 8cm ventilatoren aan? Die lijken mij in deze opzet met alleen een SSD niet nodig. Ik zie een grote ventilator van de voeding.
Ja dat klopt, meeting is met 4x casefan + 1x CPU fan. Voeding is semi passief, door het lage verbruik/temp draait de fan eigenlijk nooit. Ik overweeg om de 4 fans inderdaad pas te gaan gebruiken zodra ik HDD caddys ga vullen.
@Kluuter
12W geeft al aan dat SAS HBA's de te vermijden zaken zijn bij zuinige servers. Ook SAS drives zijn in het algemeen niet zuinig tot enorm onzuinig.
Correct, overweging om t.z.t. de disks aan te sluiten op de SATA poorten en zo de HBA niet te hoeven gebruiken. De SSD's zelf te vervangen door 1x NVMe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluuter schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Dank voor de tip, hier ga ik zeker even induiken, hoe verhoudt dit zich tot Proxmox? Voor studie (RHCSA) moet ik namelijk wat VM's kunnen draaien, na studie overweeg ik overigens enkel nog (Docker) containers te gebruiken waar mogelijk. Dus wellicht op den duur helemaal geen hypervisor meer.
LXC is geloof ik wat Proxmox gebruikt. Misschien kan iemand anders dat toelichten, want ik gebruik het zelf niet.

Je kunt ook metingen opzoeken onder de gepinde posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

LXC is geloof ik wat Proxmox gebruikt. Misschien kan iemand anders dat toelichten, want ik gebruik het zelf niet
De simpelste uitleg is Docker maar dan met persistent data. Onderliggende mechanismes zijn namelijk nagenoeg hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

De simpelste uitleg is Docker maar dan met persistent data. Onderliggende mechanismes zijn namelijk nagenoeg hetzelfde.
Nouja, LXC is natuurlijk ook een volledig OS zeg maar. Binnen LXC draai je gewoon een complete init daemon, log daemon, SSH, ... Daar waar dat bij Docker "not done" is en elke docker container een single purpose heeft en dus min of meer ook maar 1 process draait. Dat is natuurlijk ook een flink verschil.

Maar ja, de onderliggende technieken zijn hetzelfde. Process isolatie etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
Daar waar dat bij Docker "not done" is
Je hebt helemaal gelijk. Je kan er echter voor kiezen dat soort diensten wel in docker te draaien, maar als je die behoefte voelt, dan kan je beter overstappen naar LXC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

LXC is geloof ik wat Proxmox gebruikt. Misschien kan iemand anders dat toelichten, want ik gebruik het zelf niet.
Van de Proxmox site: "Proxmox VE is a powerful open-source server virtualization platform to manage two virtualization technologies - KVM (Kernel-based Virtual Machine) for virtual machines and LXC for containers - with a single web-based interface."

Het klinkt als een interface die de onderliggende Linux KVM en LXC gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:00:
[...]
Het klinkt als een interface die de onderliggende Linux KVM en LXC gebruikt.
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:15:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Je kan er echter voor kiezen dat soort diensten wel in docker te draaien, maar als je die behoefte voelt, dan kan je beter overstappen naar LXC.
Waarom zou ik in dat geval beter LXC gebruiken als Docker het gewoon kan? Je kunt zelfs een mult-node Kubernetes cluster in Docker draaien (KinD), of docker in een docker container (DinD).

Ik draai bijv. een complete mailserver omgeving in 1 container. Zijn heel wat processen (apache, postfix, roundcube, clamav, courier, mysql, xmpp, cron, etc) _/-\o_

Lekker makkelijk O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Laatst online: 01-10 08:15

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

CurlyMo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

Al moeten we ons wel blijven realiseren dat die Duitse prijs ook met de Duitse BTW is. Met de NL BTW was die alsnog iets duurder dan de € 100,-. Toch ook maar een bijgehaald overigens.
Helemaal gelijk, nu echter ook bij Coolblue in de aanbieding met Nederlandse btw;
https://www.coolblue.nl/p...pansion-portable-5tb.html

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Ik heb een nieuwe Pico PSU 90 ontvangen. De vorige ging binnen een minuut kapot.
Deze lijkt gelukkig wel te blijven werken in de zelfde opstelling.

Eerst opgestart met 2 x SSD, een switch en een HD homerun.
Het verbruik was rond de 12 watt in rust

Ik was met een kopieerslag bezig waar ik nu rustig verder mee ga
Met nog 3 draaiende HD's is het verbruik nu 10~15 watt minder met PicoPSU
Geen goede meting maar wel een veelbelovend resultaat.

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:22
Momenteel ben ik mijn Home lab aan het meten, bestaande uit:
- QOTOM Firewall/Router (Intel i5)
- QNAP nas (Met docker containers)
- Philips Hue
- Asus N66U als switch
- WD Externe HDD
- 2x usb fans.

De meeting is pas 18uur gestart, dus we meten nog even rustig door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOF46_iIrAv44iYg10k5wxBPeT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO1jCK2phDH9d7tWreVtoths.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 18:08

Japie.G

Colour Classic

ntiender schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Let niet op de rommel, is nog in aanbouw.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lichtelijk off topic, maar ik zou ook in een soortgelijke kast zoiets bouwen? Wat voor racks heb je er in zitten? Wat zie ik allemaal op jouw foto? Mooi hoor!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Woodski schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:58:
Ik heb een nieuwe Pico PSU 90 ontvangen. De vorige ging binnen een minuut kapot.
Deze lijkt gelukkig wel te blijven werken in de zelfde opstelling.

Eerst opgestart met 2 x SSD, een switch en een HD homerun.
Het verbruik was rond de 12 watt in rust

Ik was met een kopieerslag bezig waar ik nu rustig verder mee ga
Met nog 3 draaiende HD's is het verbruik nu 10~15 watt minder met PicoPSU
Geen goede meting maar wel een veelbelovend resultaat.
De afgelopen dagen heb ik een max gezien van 70 watt
Prima voor de 90 watt Leicke en de 90 watt pic psu
Maar nu 5 dagen later en de boel begint te herstarten onder een minimale load (~20 watt)
In de afgelopen 3 uur is de server een keer of 6 zomaar geherstart
Toch raar want het heeft van donderdag tot vanmorgen stabiel gewerkt
Ik heb weer mijn oude normale voeding aangesloten om te kijken of dat het verhelpt

The system has rebooted without cleanly shutting down first.
This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski Dat klinkt als een slechte connectie tussen adapter en PicoPSU. Een barrel connector kan soms losschieten of slecht contact maken. Daarom gebruik ik electrical tape om het stevig vast te zetten.

Een andere mogelijkheid is een kortsluitinkje. Dat kan voor enkele Watts meerverbruik zorgen. Je kunt dat dus ook uit het verbruik afleiden. Probeer bijvoorbeeld de computer in slaapstand te zetten en meet het verbruik. Een kortsluiting kan overal voorkomen, van USB apparaten tot alles wat er verder op en aan het moederbord zit.

Een grote ATX voeding kan een kortsluiting verbergen omdat het grotere marges heeft.

Welke adapter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Het sd kaartje van mijn Pi2 is weer is gecrasht. en draaide vrijwel al het onderstaande op.. >:)

Na maanden mee lezen in dit topic, en volgens mij heb ik ook al wat gepost hier..wil ik nu echt wat spullen kopen.
Als OS wil ik Unraid gaan draaien, dit omdat het dan super makkelijk is om harde schijven te wisselen, en uit te breiden is.

Het idee is om een Unraid Cache SSD te gebruiken, in combinatie met ongeveer 3x 3,5 inch harddisks.

Wat wil ik nu draaien in docker:
-Smb File server (foto's / video)
-Home assistant
-Grafana
-Plex server
-Zigbee2mqtt
-Node red
-Sabnzbd
-Torrent client
-Openvpn server

Wat wil ik wellicht in de toekomst draaien:
Windows VM om Blueiris te draaien, Blue iris is camera bewaking software.

Stroomverbruik is belangrijk, maar ik ga niet achter de comma lopen zeuren, die 3 3,5 inch schijven heb ik nu liggen, en in de toekomst upgrade ik die, waarschijnlijk voor 3x10TB of groter.

Dit is het lijstje wat ik nu heb, maar verwacht dat er nog wel wat aanpassingen komen.

-Cpu lijkt mij de i3-9100 wel een fijne, deze kan meteen hardwarematig plex decoden.
-Fujitsu D3644-B heeft 6x sata, dit bordje lijkt me daarom het beste voor mij.
-Ik wil graag 16Gb ram (voor de toekomstige Windows VM)
-Kast,voeding en SSD ben ik nog niet over uit. :+

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 102,95€ 102,95
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,95€ 33,95
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,58€ 90,58
1VoedingenSeasonic SSP-300SFG 300W 80+ Gold€ 52,05€ 52,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik gebruik een Leicke 90 watt
De powerplug zit goed vast en er zit al vanaf het begin tape omheen

Ik heb het mobo heel secuur vastgezet en kan me niet voorstellen dat er ergens een sluiting zit
Het verbruik tijdens de crashes zat tussen de 16 en 19 watt gemiddeld per uur

Nu met die oude ATX voeding is het gelukkig weer stabiel
Ik overweeg nu een super zuinige ATX voeding te kopen

Misschien kan ik het mobo uit de kast halen en los testen met Pico PSU
Zoveel tijd kost dat nou ook weer niet

[ Voor 19% gewijzigd door Woodski op 25-08-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dacuuu Blue Iris kan met meerdere camerastreams een belasting veroorzaken. Waarschijnlijk ligt dat aan de bewegingsmonitoring software. Dat vraagt veel energie. Kijk maar eens naar het verbruik van een Tesla.

Het kan beter zijn in plaats van x86 een ARM processor toe te passen in een NVR (network video recorder).

Op afstand is de volgende grootverbruiker 3.5" drives. Daarna de voeding. Samsung 860 EVO is redelijk zuinig en een enkelvoudige DIMM is ook ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mrmrmr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:18:
@Dacuuu Blue Iris kan met meerdere camerastreams een belasting veroorzaken. Waarschijnlijk ligt dat aan de bewegingsmonitoring software. Dat vraagt veel energie. Kijk maar eens naar het verbruik van een Tesla.

Het kan beter zijn in plaats van x86 een ARM processor toe te passen in een NVR (network video recorder).

Op afstand is de volgende grootverbruiker 3.5" drives. Daarna de voeding. Samsung 860 EVO is redelijk zuinig en een enkelvoudige DIMM is ook ok.
Dat blue iris zwaar is weet ik, maar dat is eigenlijk iets wat in de toekomst wellicht gebruikt gaat worden, daar ga ik niet nu een hele setup voor kopen.

Crucial CT16G4DFD8266 komt ook meerdere keren terug in dit topic, is iets goedkoper dan de Kingston KSM26ED8/16ME uit mijn lijstje.

Zou deze setup het trekken op een picopsu 90W ipv een normale ATX voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Woodski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:04:
Ik gebruik een Leicke 90 watt
De powerplug zit goed vast en er zit al vanaf het begin tape omheen

Ik heb het mobo heel secuur vastgezet en kan me niet voorstellen dat er ergens een sluiting zit
Het verbruik tijdens de crashes zat tussen de 16 en 19 watt gemiddeld per uur

Nu met die oude ATX voeding is het gelukkig weer stabiel
Ik overweeg nu een super zuinige ATX voeding te kopen

Misschien kan ik het mobo uit de kast halen en los testen met Pico PSU
Zoveel tijd kost dat nou ook weer niet
Afgelopen weken precies hetzelfde gehad. Oorzaak was dat ik de voeding in een hoekje van de meterkast had gestopt onder een andere voeding met daarbij geen airflow. Ik denk dat de voeding te warm werd en daardoor de beveiliging inschakelt en dus de server uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hij ligt bij mij ook wel behoorlijk verstopt ja..
Alleen nam ik aan dat ie zonder load niet te warm zou worden

De Leicke ligt nu achter de casefan lekker te chillen in de airflow
bedankt voor je tip

En de server draait nu los op de grond zonder kast
Even een dag of wat zo draaien om te kijken of het weer stabiel is zo

[ Voor 31% gewijzigd door Woodski op 25-08-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dacuuu
Omdat cameramonitoring met meerdere streams een speciaal geval is (met mogelijk een hoog basisverbruik >40W) kun je ook kiezen voor een zuinig ATX voeding.

Als je geen cameramonitoring doet zal het idle verbruik veel lager zijn. Dat hangt ook af van de overhead van een hypervisor en VM's. Een geconsolideerd systeem zal zuiniger zijn. Een alternatief is werken met containers. Daarmee wordt de overhead van een stapel besturingsystemen in VM's vermeden.

In de tweede post onder de topic start staan wat suggesties voor welke voeding past bij welke disks. Als je 3x 3.5" disks kiest zijn alle PicoPSU voedingen onder 120W te klein.

Voor het systeem met 2.5" disks (geen 3.5"), zonder cameramonitoring met niet langdurige zware belasting is een PicoPSU-90 met Leicke 120W voldoende. Bij zwaardere belasting is er een PicoPSU-160-XT (amazon.de). Die gebruikte ik toen ik nog 3.5" disks gebruikte. Ze zijn nu allemaal vervangen.

@GioStyle @Woodski Bij 40 graden gaan de meeste adapters deraten. Dat wil zeggen dat ze minder vermogen gaan leveren. Ze moeten dan ook vrij liggen en gelegenheid tot koeling hebben. Met name onzuinige adapters worden warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mrmrmr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:51:
@Dacuuu
Omdat cameramonitoring met meerdere streams een speciaal geval is (met mogelijk een hoog basisverbruik >40W) kun je ook kiezen voor een zuinig ATX voeding.

Als je geen cameramonitoring doet zal het idle verbruik veel lager zijn. Dat hangt ook af van de overhead van een hypervisor en VM's. Een geconsolideerd systeem zal zuiniger zijn. Een alternatief is werken met containers. Daarmee wordt de overhead van een stapel besturingsystemen in VM's vermeden.

In de tweede post onder de topic start staan wat suggesties voor welke voeding past bij welke disks. Als je 3x 3.5" disks kiest zijn alle PicoPSU voedingen onder 120W te klein.

Voor het systeem met 2.5" disks (geen 3.5"), zonder cameramonitoring met niet langdurige zware belasting is een PicoPSU-90 met Leicke 120W voldoende. Bij zwaardere belasting is er een PicoPSU-160-XT (amazon.de). Die gebruikte ik toen ik nog 3.5" disks gebruikte. Ze zijn nu allemaal vervangen.
Ik skip de cameramonitoring wens even, dat is nu toch nog niet aan de orde. De rest komt allemaal in Dockers via unraid. Heel misschien 1 vmmetje om voor de lol wat te spelen, en te leren hoe dat werkt in unraid, niet om 24/7 te draaien.

Ben weer aardig geswitcht met onderdelen, van normale ssd naar m2 ssd, verandering naar Fujitsu D3643-H, heb toch genoeg aan 4x SATA. En dan 3x 3.5"" harde schijven. Dit zou dit net moeten gaan op een PicoPSU-160-XT met Leicke ULL Power Supply 120W? er is ook nog een Leicke 156W te koop.

Sorry voor mijn zoektocht met vele wissels.. O+

Edit: Ik heb nu het gedeelte pas gevonden wat je bedoelde op pagina 1 8)7 "Een PicoPSU-160-XT + 120W Leicke ondersteunt minimaal 6x zuinige 2,5" 4TB-5TB disks of 4 stuks 3.5" hard disks."

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 102,20€ 102,20
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,27€ 55,27
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,20

[ Voor 44% gewijzigd door Dacuuu op 25-08-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Na dik 7 uur viel de server (Fujitsu D3643-h) weer uit met een load van ~ 20 watt
De Leicke hing in de airflow en was niet eens lauw warm
Het mobo lag op een plastic mat dus geen kans op sluiting

PicoPSU en ik gaan geen vrienden worden denk ik
Voorlopig weer de oude ATX voeding aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dacuuu schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Ik skip de cameramonitoring wens even, dat is nu toch nog niet aan de orde. De rest komt allemaal in Dockers via unraid. Heel misschien 1 vmmetje om voor de lol wat te spelen, en te leren hoe dat werkt in unraid, niet om 24/7 te draaien.

Ben weer aardig geswitcht met onderdelen, van normale ssd naar m2 ssd, verandering naar Fujitsu D3643-H, heb toch genoeg aan 4x SATA. En dan 3x 3.5"" harde schijven. Dit zou dit net moeten gaan op een PicoPSU-160-XT met Leicke ULL Power Supply 120W? er is ook nog een Leicke 156W te koop.

Sorry voor mijn zoektocht met vele wissels.. O+

Edit: Ik heb nu het gedeelte pas gevonden wat je bedoelde op pagina 1 8)7 "Een PicoPSU-160-XT + 120W Leicke ondersteunt minimaal 6x zuinige 2,5" 4TB-5TB disks of 4 stuks 3.5" hard disks."

1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,20
Die A2000 zou ik er uit halen: Proxmox lockups door NVME drive?

TL;DR: dat ding is (potentieel) brak en laat je systeem continu vast lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Goed plan, het is nu een Samsung 970 evo geworden.
Ik zie net dat ik mn vorige post helemaal heb ge-edit ipv een nieuwe post gemaakt,tijd voor een pauze. 8)7
Dit lijstje, maar dan met de Leicke 156W voeding.

1Usb-sticksSandisk Ultra Dual Drive Go 64GB Zwart€ 13,18€ 13,18
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:44

Quad

Doof

[...]

Is het enkel Proxmox? Op Hyper-V heb ik zover geen issues mee gehad, op ESXi 7.0 ging het ook stabiel voor een aantal dagen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Is het enkel Proxmox? Op Hyper-V heb ik zover geen issues mee gehad, op ESXi 7.0 ging het ook stabiel voor een aantal dagen.
Neen. Dezelfde ervaringen vindt je ook met bv Windows (BSOD in stornvme.sys). Dus het ligt zeker niet aan Proxmox of Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat geldt voor een G5400 processor. Met een zwaardere processor is het verbruik hoger, dan kom je op 3 stuks hard disks. Per hard disk ligt het startupverbruik meestal ergens tussen 20 en 24W. De exacte waarde (in ampères) kun je terugvinden op de spec sheet. In de praktijk gaat het meestal wel goed met 4 hard disks, maar als ze exact tegelijk maximaal vermogen trekken dan moet het benodigde vermogen er wel zijn. Adapters kunnen meestal voor korte duur iets meer leveren dan het labelvermogen aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Ja, dat geldt voor een G5400 processor. Met een zwaardere processor is het verbruik hoger, dan kom je op 3 stuks hard disks. Per hard disk ligt het startupverbruik meestal ergens tussen 20 en 24W. De exacte waarde (in ampères) kun je terugvinden op de spec sheet. In de praktijk gaat het meestal wel goed met 4 hard disks, maar als ze exact tegelijk maximaal vermogen trekken dan moet het benodigde vermogen er wel zijn. Adapters kunnen meestal voor korte duur iets meer leveren dan het labelvermogen aangeeft.
Even hier op inhaken; Is dit niet iets te conservatief?

Een 90w Picops doet op de 5V max 30w en piek 35w (max 60 sec.)
Een 2,5" 5TB doet max 3,75w, dus in het slechtste geval moet 9 stuks toch lukken?

Ik draai nu zelf een G4560 met 1x ssd en 7x 5TB. Ik wil er dit weekend 8x van maken O-) en eigenlijk wil ik het nog iets verder uitbreiden... Ik hoor de HDD's altijd een voor een opstarten dus ik vermoed dat meer wel kan, maar dat het verstandig is om met meer dan 8 schijven toch voor een ATX voeding te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freakster86 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:02:
Even hier op inhaken; Is dit niet iets te conservatief?
Let op het woordje "minimaal"! Het aantal is ingegeven door praktische beperkingen van het moederbord.
Een 90w Picops doet op de 5V max 30w en piek 35w (max 60 sec.)
Een 2,5" 5TB doet max 3,75w, dus in het slechtste geval moet 9 stuks toch lukken?
Ja, als er verder niets anders 5V vraagt klopt dat rekenkundig.

Zonder extra controller is 6 stuks 2.5" in de praktijk het maximum in zuinige servers. Anders moet je extra controller insteken en dan gaat het al snel niet meer over een zuinige server. Dan is mogelijk een tweede server zuiniger.

Er zijn mij geen zuinige (<6W) borden met normale desktop processoren bekend die meer dan 6x SATA ondersteunen. De praktische limiet is 6 stuks. De C246 chipset kan wel 8 stuks SATA ondersteunen, maar de zuinige D3644 heeft er maximaal 6. Moederborden met 8 stuks SATA zijn meestal duur en minder zuinig.
Ik draai nu zelf een G4560 met 1x ssd en 7x 5TB. Ik wil er dit weekend 8x van maken O-) en eigenlijk wil ik het nog iets verder uitbreiden... Ik hoor de HDD's altijd een voor een opstarten dus ik vermoed dat meer wel kan, maar dat het verstandig is om met meer dan 8 schijven toch voor een ATX voeding te gaan?
Bij een niet gereguleerde opstart is elke opstart anders en je krijgt een klokfiguur (normale verdeling) als je de maxima zou plotten.

Het lukt meestal wel om meer disks te starten dan de specificatie rekenkundig toestaat, maar je hebt dan niet de "garantie" dat dat altijd lukt met een beperkt vermogen. Als je 100 keer start met een ondermaatse voeding kan het best meer dan 90 keer lukken als het na elkaar opstart, maar een nette configuratie start altijd op.

Als een BIOS schijven achter elkaar (staggered) zou starten, dan zou je deze limitering niet hebben tenzij je de schijven ook tijdens het draaien wil laten stoppen en tegelijk laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Let op het woordje "minimaal"! Het aantal is ingegeven door praktische beperkingen van het moederbord.
Inderdaad overheen gelezen :P
[...]

Ja, als er verder niets anders 5V vraagt klopt dat rekenkundig.

Zonder extra controller is 6 stuks 2.5" in de praktijk het maximum in zuinige servers. Anders moet je extra controller insteken en dan gaat het al snel niet meer over een zuinige server. Dan is mogelijk een tweede server zuiniger.

Er zijn mij geen zuinige (<6W) borden met normale desktop processoren bekend die meer dan 6x SATA ondersteunen. De praktische limiet is 6 stuks. De C246 chipset kan wel 8 stuks SATA ondersteunen, maar de zuinige D3644 heeft er maximaal 6. Moederborden met 8 stuks SATA zijn meestal duur en minder zuinig.
Ik gebruik een 'normale' B250M-DS3H met 6 sata poorten en heb een simpele pcie naar sata insteekkaart (marvell 88SE9125) gebruikt voor 4 extra sata poorten. Die insteekkaart zelf verbruikt niet of nauwelijks extra stroom.
[...]

Bij een niet gereguleerde opstart is elke opstart anders en je krijgt een klokfiguur (normale verdeling) als je de maxima zou plotten.

Het lukt meestal wel om meer disks te starten dan de specificatie rekenkundig toestaat, maar je hebt dan niet de "garantie" dat dat altijd lukt met een beperkt vermogen. Als je 100 keer start met een ondermaatse voeding kan het best meer dan 90 keer lukken als het na elkaar opstart, maar een nette configuratie start altijd op.

Als een BIOS schijven achter elkaar (staggered) zou starten, dan zou je deze limitering niet hebben tenzij je de schijven ook tijdens het draaien wil laten stoppen en tegelijk laten starten.
Al met al gewoon niet verstandig om te doen dus... Heb nog een Bequiet 400w (versie even vergeten) liggen en waarschijnlijk beter om die maar te gaan gebruiken zodra ik er een extra schijf aan toevoeg. Tot zover mijn 'zuinige server' :+ al was ik al niet erg zuinig met 20/30w idle met 8 schijven.

Die 5TB schijven bevallen wel erg goed. Ze zijn een héél stuk stiller dan menig 3,5" schijf die ik heb (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freakster86 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:44:
Ik gebruik een 'normale' B250M-DS3H met 6 sata poorten en heb een simpele pcie naar sata insteekkaart (marvell 88SE9125) gebruikt voor 4 extra sata poorten. Die insteekkaart zelf verbruikt niet of nauwelijks extra stroom.
Extra controllers hebben de neiging om veel meer te verbruiken dan de controller op het moederbord. (Of ze delen de nominale SATA3 snelheid met meerdere aansluitingen.)

In dit geval verbruikt de chip op zichzelf maximaal ongeveer 2W en daarbij komt de 1,8V en 1,0V stroomvoorziening, klok en de andere elektronische componenten.
Al met al gewoon niet verstandig om te doen dus... Heb nog een Bequiet 400w (versie even vergeten) liggen en waarschijnlijk beter om die maar te gaan gebruiken zodra ik er een extra schijf aan toevoeg. Tot zover mijn 'zuinige server' :+ al was ik al niet erg zuinig met 20/30w idle met 8 schijven.

Die 5TB schijven bevallen wel erg goed. Ze zijn een héél stuk stiller dan menig 3,5" schijf die ik heb (gehad).
Ik weet niet hoe de rest van je systeem eruit ziet, maar als je inderdaad een controller (op 3.3V input) hebt met alleen disk drives en een normaal USB toetsenbord en muis op 5V dan zou 8 stuks (30W) wel kunnen. Het zou jammer zijn de efficientie omlaag te brengen met een ATX voeding. :)

Mijn systemen zijn compleet stil, dus ik merk wel als er een disk draait. Luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Nou dit moet m dan worden, voeg eerst 1 a 2 3,5 inch harddisks toe aan deze setuo, eers eens kijken hoe dat draait. Volgens mij werkt alles op elkaar zo..

Micro-ATX moederbordje, waar ik de i3-9100 zo op kan aansluiten zonder bios update. Het 1 reepje geheugen prik ik er ook zo in.
Dit past in de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 kast.

Voeding: picoPSU Design XT 160 van amazon.DE
Samen met de Leicke 156 Watt adaper

Nu nog even aan het kijken of ik nog extra kabeltjes oid nodig heb voor die picoPSU. Wil mijn mensen in de loop der tijd nu helemaal anders worden, dan prop ik er wel een ATX voeding in, maar verwacht dat het nu wel moet werken.

1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,95€ 33,95
1Usb-sticksKingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart€ 4,06€ 4,06
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 60,80€ 60,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Woodski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:51:
Na dik 7 uur viel de server (Fujitsu D3643-h) weer uit met een load van ~ 20 watt
De Leicke hing in de airflow en was niet eens lauw warm
Het mobo lag op een plastic mat dus geen kans op sluiting

PicoPSU en ik gaan geen vrienden worden denk ik
Voorlopig weer de oude ATX voeding aangesloten
De server was bijna een dag stabiel met een oude 80+ voeding (geen gold of zo)
Nu weer de Pico PSU aangesloten maar niet met de 90 watt Leicke maar een oude 60 watt voeding
Het start op en is nu onder full load met zo'n 65 watt
Gewoon om te kijken of dit wel goed gaat maar de verwachting is laag

Edit
65 watt ging goed met die 60 watt brick voeding
Vervolgens heb ik er een USB HDD bij gehangen en 2 HDD's aan het werk gezet waarna de boel niet onverwacht klapte.
Ik ga mijn ogen open houden voor een kleine titanium voeding

[ Voor 14% gewijzigd door Woodski op 26-08-2020 21:24 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[...]

Wil toch even vermelden dat dit zeker geen gegeven is. Ik heb 2 maanden geleden een zuinige server samengesteld met Asrock A300, AMD 3200G en een A2000. Tot op heden geen issues mee gehad, en de uptime van Proxmox is 58 dagen (0 reboots sinds installeren).
Jazzle schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Wil toch even vermelden dat dit zeker geen gegeven is. Ik heb 2 maanden geleden een zuinige server samengesteld met Asrock A300, AMD 3200G en een A2000. Tot op heden geen issues mee gehad, en de uptime van Proxmox is 58 dagen (0 reboots sinds installeren).
@Dacuuu wou hem dan ook gebruiken met een Fujitsu / Kontron bord. En daarvan staat in ieder geval nog iemand in mijn topic die ook issues had. Maar ja, er zijn ook voldoende tevreden gebruikers van deze SSD, en ik heb hem zelf dus ook een tijdje, eerst als proef en daarna als "quick fix" gedraaid op mijn oudere Gigabyte bord (een op een over gezet, geen clean install of niks) en dat werkte zonder problemen (nu zal die geen 58 dagen hebben gedraaid, maar wel een aantal werken).

• Dacuuu
RobertMe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

@Dacuuu wou hem dan ook gebruiken met een Fujitsu / Kontron bord. En daarvan staat in ieder geval nog iemand in mijn topic die ook issues had. Maar ja, er zijn ook voldoende tevreden gebruikers van deze SSD, en ik heb hem zelf dus ook een tijdje, eerst als proef en daarna als "quick fix" gedraaid op mijn oudere Gigabyte bord (een op een over gezet, geen clean install of niks) en dat werkte zonder problemen (nu zal die geen 58 dagen hebben gedraaid, maar wel een aantal werken).
Ik ben overgestapt, en heb een Samsung evo besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Woodski
Als ik het goed begrijp het je nu twee PicoPSU's getest waarbij het probleem bleef met dezelfde adapter en daarna een andere adapter getest waarna het probleem is opgelost. Ik denk daarom dat het redelijk veilig is te verwachten dat het aan de eerste adapter lag, of de connectie daarmee.

Als ik jou was zou ik de adapter vervangen. Kijk bijvoorbeeld naar een Seasonic of een FSP als je nu een Leicke hebt. Of retourneer de defecte adapter voor een nieuwe.

Met een titanium voeding heb je vrijwel zeker geen vergelijkbaar verbruik. De reden daarvoor is dat die pas zuinig zijn bij tamelijk hoge belastingen van meer dan 50W (10% belasting is meer dan 50W). Zo'n voeding is denk ik zonde van het geld.

• Woodski
Het is wat lastiger

De eerste PicoPSU ging binnen 1 minuut stuk. Hierna wilde de PC niet meer booten.

De tweede PicoPSU heeft 5 dagen goed gewerkt. Hierna kreeg heel regelmatig reboots.
Dit heeft niets met overbelasting te maken. De load tijdens de reboots was minimaal

Ik heb deze hierna kort getest met een voeding die te licht is wat een uurtje goed ging
Voor een goede test zou ik dit zo een dag of 2 moeten laten draaien maar dan kan ik de CPU niet vol belasten.

Misschien dat ik dit nog even doe maar ik heb die boel al aangemeld bij Amazon voor een retourzending

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:02
Ik wil graag een zuinige proxmox server gaan bouwen voor een homelab. Nu twijfel ik over de processor (en andere dingen ook natuurlijk) of ik voor i3-9100F moet gaan of de i3-10100. DIt met name omdat de eerst genoemde wel ECC ondersteunt en de tweede niet.

Is ECC belangrijk voor de thuis situatie?

Ik wil er home assistant op draaien, plex en roon server en wat dockers (sonarr, radarr, traefik).

Als ik het goed begrijp is ECC nodig om fouten te herstellen. Voor mijn domotica (homeassistant) vind ik het wel prettig als de lamp aan gaat als ik het wil, of is ECC daar niet voor :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tomdh76 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:21:
Ik wil graag een zuinige proxmox server gaan bouwen voor een homelab. Nu twijfel ik over de processor (en andere dingen ook natuurlijk) of ik voor i3-9100F moet gaan of de i3-10100. DIt met name omdat de eerst genoemde wel ECC ondersteunt en de tweede niet.

Ik vind van niet, maar er zullen ook mensen zijn die hier volmondig JA op antwoorden...
Ik heb het op geen enkel systeem, en nog nooit gehad/gemerkt dat er iets kapot is geraakt.

Het 'grappige' (voor mij dan) is altijd dat men documenten op de server (met ECC bijv.) heeft staan en die vanaf een PC of laptop (zonder ECC) bewerkt en dan weer opslaat. Tja, dan kun je dus alsnog een corrupt document opslaan.
Ik wil er home assistant op draaien, plex en roon server en wat dockers (sonarr, radarr, traefik).

Als ik het goed begrijp is ECC nodig om fouten te herstellen. Voor mijn domotica (homeassistant) vind ik het wel prettig als de lamp aan gaat als ik het wil, of is ECC daar niet voor :-)
De meeste mensen draaien hass op een RPI of NUC (zoals ik), die hebben geen ECC. Het zou wat zijn als software vaak problemen geeft door RAM fouten. Dat tijdperk zijn we allang voorbij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Fouten herstellen, als in geheugen fouten. ;)

Als er dus op OS niveau iets mis gaat met iets in het geheugen (er valt ergens een bitje om) dan is dit met ECC te herstellen, dus het voorkomt potentieel een crash van een service, of extremer, je OS. (simplistisch uitgelegd)

Het belang hiervan neemt toe, naarmate je omgeving thuis meer en meer afhankelijk wordt van de diensten die je op je server draait, dat deze dus stabieler kan draaien. Zelf heb ik mijn vorige server 10 jaar lang zonder ECC en zonder problemen gedraaid, maar bij mijn nieuwe heb ik er wel voor gekozen om ECC erbij te nemen, omdat deze steeds meer gaat virtualiseren en dan wil je zoveel mogelijk zekerheid dat je host-OS/diensten overeind blijven.

Aangezien het (voor mij) toch al een pittige uitgave werd, kon dat ECC geheugen er ook wel bij.

Aannames zijn fataal.

• CurlyMo
Ik heb in mijn vorige server een kapotte non-ecc ram bank gehad waardoor ZFS opeens allemaal checksum fouten gaf. Door ZFS uiteindelijk geen dataverlies gehad nadat ik de kapotte ram had laten vervangen. Met een minder robust bestandssysteem had dat zeker wel tot corrupte bestanden geleid.
Mars Warrior schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Het 'grappige' (voor mij dan) is altijd dat men documenten op de server (met ECC bijv.) heeft staan en die vanaf een PC of laptop (zonder ECC) bewerkt en dan weer opslaat. Tja, dan kun je dus alsnog een corrupt document opslaan.
Daar heb je dan weer snapshots voor ;)

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 10:57
Ik wil een nieuwe server samenstellen en twijfel tussen de Fujitsu D3643-H en D3644-B.
- De D3643-H is 50 euro goedkoper
- De D3643-H heeft geen ECC, maar vind ik niet per se nodig en non-ECC geheugen is goedkoper
- De D3643-H heeft 4 x SATA wat voor mij voldoende is

Vragen:
- Zijn er naast de ECC en de 4x SATA nog meer verschillen met de 3644-B?
- Zijn er nog belangrijke verschillen tussen de chipsets van beide borden?
- Ik zie in de specs op Tweakers dat de D3643-H geen RAID zou ondersteunen, klopt dat? RAID heeft wel mijn voorkeur.
- Als ik voor de D3643-H zou kiezen, is dan de i3-9100 nog steeds een goede keuze? Of is er dan een goedkoper alternatief zonder ECC? Ik wil wel een iGPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 21:50

GieltjE

Niks te zien...

Interesant topic, tot nu toe helaas gemist, heb sinds een goed jaar ook een leuke (meterkast/thuishosting) configuratie gebouwd.
1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 124,95€ 124,95
1BehuizingenSharkoon QB One€ 41,99€ 41,99
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IBK2/8€ 39,78€ 39,78
1VoedingenMini-box picoPSU 80€ 32,05€ 32,05
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 17,21€ 17,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,98

Er mist nog een willekeurige roterende schijf die ik ergens vandaan getrokken heb ;)
  • Idle ~7,5W, onder load ~10W, inclusief 1 case fan
  • Enkele usb poorten uitgeschakeld alsmede de ingebouwde gpu na enkele minuten
  • Zou volledig passief gekoeld moeten kunnen draaien, omdat hij in de meterkast staat toch maar 1 case fan aangesloten
  • Gentoo met LTO en hardening
  • Word gebruikt voor: pi-hole (docker + unbound + redis), bitwarden (docker), dsmr reader, nextcloud (+ docker voor only office), minecraft server, wireguard vpn, average load 0.75
Niet zo goedkoop als een rpi'tje maar wel significant sneller (en geen arm) en het geheel verbruikt niet veel meer.
Er zou als het goed is deze maand (al een half jaar uitgesteld) van Asrock ook een j5040 bordje moeten uitkomen, weet zo niet wat de power consumption gaat doen maar deze zou wel een goede tik sneller moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door GieltjE op 27-08-2020 17:11 ]

Hell / 0

BroWnStaR schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:27:
- Ik zie in de specs op Tweakers dat de D3643-H geen RAID zou ondersteunen, klopt dat? RAID heeft wel mijn voorkeur.
RAID support zal hardware RAID zijn waarbij het moederbord de schijven samen voegt. Daardoor ziet het OS ook maar één disk, gaat het moederbord kapot heb je kans dat je de schijven niet meer kunt uitlezen (dat ze wel werken, maar dat het andere moederbord ze niet kan "samen voegen"). Grote kans dus dat je software raid wilt / gaan gebruiken, bv ZFS, Snapraid / mergerfs, mdadm, en dan maakt het ook niet uit of het moederbord RAID ondersteund. Immers werkt het OS gewoon met de losse schijven.
- Als ik voor de D3643-H zou kiezen, is dan de i3-9100 nog steeds een goede keuze? Of is er dan een goedkoper alternatief zonder ECC? Ik wil wel een iGPU.
Tsja, er zal geen zelfde CPU zijn zonder ECC. Maar je kunt wel downgraden naar een Pentium of upgraden naar een i5. Maar dat zijn gewoon echt andere CPUs met een andere snelheid, aantal cores, etc. Als de i3-9100 bij jouw use case past qua snelheid, core count, ... is er in die zin dus geen alternatief.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 22:25
Wanneer de nieuwe Hynix P31 beschikbaar komt lijkt het de ideale nvme ssd te worden voor het gebruik in een zuinige build. Stroomverbruik wat praktisch gelijk is aan Sata ssd's met 3x de performance, ongeveer gelijk aan de samsung 970evo. De prijzen lijken me met €135 voor 1tb introductieprijs ook mee te kunnen gaan vallen, mits ze (goed) beschikbaar worden.

Uitgebreide review op anandtech: https://www.anandtech.com...hynix-gold-p31-ssd-review

edit: Correctie, het blijkt toch om een OEM ssd te gaan, overheen gelezen. Hopelijk komt er een breed verkrijgbare variant... :/

[ Voor 12% gewijzigd door ribe op 27-08-2020 18:11 ]

• tomdh76
CurlyMo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Ik heb in mijn vorige server een kapotte non-ecc ram bank gehad waardoor ZFS opeens allemaal checksum fouten gaf. Door ZFS uiteindelijk geen dataverlies gehad nadat ik de kapotte ram had laten vervangen. Met een minder robust bestandssysteem had dat zeker wel tot corrupte bestanden geleid.

[...]

Daar heb je dan weer snapshots voor ;)
Maar als je geen documenten oid aanpast op je server is er dus geen harde reden voor ECC? Ik heb mijn documenten op een synology nas met raid en gebruik de server dus puur voor dingetjes als pi-hole, home assistant, dockers. Als proxmox oid crashed dan is het toch een kwestie van nieuwe ram module, proxmox installeren en backups terugzetten? (en dan wel een paar uur zonder domotica systeem zitten...)

• CurlyMo
tomdh76 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:45:
[...]

Maar als je geen documenten oid aanpast op je server is er dus geen harde reden voor ECC? Ik heb mijn documenten op een synology nas met raid en gebruik de server dus puur voor dingetjes als pi-hole, home assistant, dockers. Als proxmox oid crashed dan is het toch een kwestie van nieuwe ram module, proxmox installeren en backups terugzetten? (en dan wel een paar uur zonder domotica systeem zitten...)
Als er geen daadwerkelijke data opslag zal doen dan zou ik ook geen ECC nemen. Wat ik echter zou doen de synology wegdoen en een nieuwe proxmox NAS maken die beide doet; data en domotica.

• tomdh76
CurlyMo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:59:
[...]

Als er geen daadwerkelijke data opslag zal doen dan zou ik ook geen ECC nemen. Wat ik echter zou doen de synology wegdoen en een nieuwe proxmox NAS maken die beide doet; data en domotica.
Ja dat zou helemaal mooi zijn maar vind ik nog iets te spannend. Er staat best veel data op de synology in een raid systeem en om die schijven over te zetten zal niet zo makkelijk gaan denk ik. En synology heeft ook wel een mooi foto backup systeem waarin alle foto's van mij en mijn vrouw der iphone komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
tomdh76 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Ja dat zou helemaal mooi zijn maar vind ik nog iets te spannend.
Maar als je het wel van plan bent in de toekomst, dan is het goed om je systeem er vast op in te richten. Eventueel ga je XPenology draaien. Heb je je bekende Synology interface, maar wel één NAS. Of je draait tijdelijk beide naast elkaar met ook je data op beide plaatsen totdat je je op je nieuwe NAS vertrouwd genoeg voelt.

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Nog niet eens gedaan om eerlijk te zijn.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik wil een nieuwe server samenstellen en twijfel tussen de Fujitsu D3643-H en D3644-B.
- De D3643-H heeft geen ECC, maar vind ik niet per se nodig en non-ECC geheugen is goedkoper

Vragen:
Mijn D3643-H heeft 2 x 2 USB uitbreidingen voor zeg maar aan de voorkant, dat viel me wat tegen.
Volgens mij heeft de D3644-B ook meer headers om USB uitbreidingen aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Vragen:
Woodski schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Mijn D3643-H heeft 2 x 2 USB uitbreidingen voor zeg maar aan de voorkant, dat viel me wat tegen.
Volgens mij heeft de D3644-B ook meer headers om USB uitbreidingen aan te sluiten
Klopt, ik zat ze ook al te vergelijken voor en NAS-build. Volgens de specs op de website van Kontron scheelt het 3 USB-headers en ook nog een fan-header. Daarnaast heeft de M.2 Key-M ook een langere optie (2280 en 22110) voor de D3643-H voor WLAN/Bluetooth PCI-e 3.0 x1

https://www.kontron.com/p...on?products=157722,157719

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 17:12
N8w8 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:31:

En ja ikzelf gebruik ook rclone met Stack, dat werkt ok.
Ben je geinteresseerd daarin, dan is Restic (dat gebouwd is op rclone) ook het checken waard.
Gebruik ik zelf niet omdat dat tering veel RAM gebruikt, maar evengoed wel interessant.
Wat late reaktie, maar ben toevallig e.e.a aan backuptools aan het evalueren, waaronder restic.
Ik weet niet hoe groot jouw backup was, maar met mijn bescheiden test van een 80GB aan data gebruikt restic bij mij een 400MB ram...Kan ik niet bijster veel noemen? Borgbackup verbruikt net zoiets (die backup loopt nu nog overigens dus kan veranderen). Duplicati lijkt ook zoiets te gebruiken. Al met al dus om nu van "tering veel" te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Gebruik zelf voor backups urbackup met een btrfs volume, door het gebruik van de hardlinks "zien" de backups eruit alsof ze volledig zijn maar verbruiken ze alleen de full backup + incremental aan ruimte (ram verbruik op de host is wel relatief hoog).

[ Voor 10% gewijzigd door GieltjE op 28-08-2020 11:34 ]

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@idef1x, toen ik het onderzocht, had restic duidelijk meer geheugen issues dan rclone/borg.
Hier zie ik nog wel wat mensen die met 4/8GB RAM in de knel komen na 200GB.
Volgens mij heeft Borg geen enkel probleem daarmee.
edit: lijkt te zijn verbeterd.

[ Voor 79% gewijzigd door N8w8 op 19-11-2020 17:27 . Reden: ik was weer eens veel te lang van stof, geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 17:12
@N8w8 ah okee, ja ik ben nog niet bij pruning aangekomen. Dank voor de verwijzing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 10:57
Bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om voor de D3644-B te gaan, omdat ik het moederbord toch een investering vind voor langere tijd en dit meer opties open houdt (ben bang voor spijt achteraf na 80 euro besparing). En aangezien ik voor de i3-9100 wil gaan, is het jammer om de ECC mogelijkheid te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:31:
Hier zie ik nog wel wat mensen die met 4/8GB RAM in de knel komen na 200GB.
Volgens mij heeft Borg geen enkel probleem daarmee.
En ik vind de 1GB RAM per 1TB backup al veel die Crashplan gebruikt, maar dat is dus een schijntje tov dit soort verhalen met 4/8GB RAM voor 200GB backup.

Crashplan is wel de grootste stroomvreter op mijn server overigens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Well, bummer...

De laatste weken heb ik last van random vastlopers op mijn server.
6Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 68,64€ 411,84
1BehuizingenFractal Design Define XL USB 3.0 Black Pearl€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 90,58€ 181,16
1VoedingenSeasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 124,40€ 124,40
1Solid state drivesToshiba XG3 M.2 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,85

De monitor geeft zwart beeld, de verbruiksmeter geeft een stabiel verbruik aan (alsof er ook niets meer gebeurt). Helaas vertellen de logs niets. Er wordt echt niets weggeschreven, en er is totaal geen enkele 'aankondiging' dat het ding vast gaat lopen.

Paar dagen geleden de voeding vervangen met een Corsair CX450 (niet omdat ik die verdacht, meer omdat ik die toch nog had liggen...).

Gisterochtend weer een vastloper met de andere voeding... Gistermiddag geprobeerd Memtest86+ te draaien, maar op de een of andere manier wil die niet starten. Kan zijn dat het komt omdat ik het bord in 'puur' UEFI mode (zonder CSM) heb staan, en Memtest86+ is een 16-bit applicatie, en dat werkt niet zo goed. Ik heb Memtest86+ gewoon geinstalleerd onder Debian, waarna er een extra boot entry bij komt, die werkt dus niet. Ook een USB stick met Rufus gemaakt met de officiele Memtest86+ image, werkt ook niet.

Ik zoek het niet echt om CSM mode uit te zetten (dat geeft weer gezever met boot order, als het weer uit zet denk ik) Andere mensen tips?

Daarna heb ik 'memtester' maar geinstalleerd, om toch iets te kunnen testen, en die met 30G laten testen. Dat ging prima (voor ruim een uur ofzo, daarna deed het systeem een OOM kill op het proces, maar goed, dat terzijde).

Nu weet ik niet meer zo goed wat ik moet. Uiteraard kan ik Moederbord + CPU vervangen, maar dan weet ik nog niets. Ik kan moeilijk determineren wat er nou kapot is.

Iemand een gouden tip?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FireDrunk welk OS draai je? Kun je bv iets met netconsole onder Linux? Dat je dmesg logging ook over het netwerk naar een ander systeem stuurt. Dan krijg je hopelijk wel logging te zien i.p.v. dat door het vast lopen de logging niet meer naar de HDD gaat. Dat heeft mij toen in ieder geval geholpen met die lockups wat ik had door de Kingston A2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Welke versie van Memtest86+ gebruik je? Heeft die wel ondersteuning voor je hardware? Want die software is flink verouderd en werkt niet echt meer bepaald goed met de huidige hardware. Maar aangezien je twee geheugenreepjes hebt en de kans dat beide tegelijk stuk gaan zo goed als nul is, kun je er ook gewoon één uithalen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:56:
@FireDrunk welk OS draai je? Kun je bv iets met netconsole onder Linux? Dat je dmesg logging ook over het netwerk naar een ander systeem stuurt. Dan krijg je hopelijk wel logging te zien i.p.v. dat door het vast lopen de logging niet meer naar de HDD gaat. Dat heeft mij toen in ieder geval geholpen met die lockups wat ik had door de Kingston A2000.
Debian 10, alle laatste patches. Netconsole is een idee inderdaad. Zal er eens naar kijken. Ik zou wel verwachten dat er dan errors op het scherm komen, die zijn er ook niet... (scherm wordt gewoon zwart).
-The_Mask- schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:07:
Welke versie van Memtest86+ gebruik je? Heeft die wel ondersteuning voor je hardware? Want die software is flink verouderd en werkt niet echt meer bepaald goed met de huidige hardware. Maar aangezien je twee geheugenreepjes hebt en de kans dat beide tegelijk stuk gaan zo goed als nul is, kun je er ook gewoon één uithalen.
De laatste van de site. Geheugen is inderdaad een mogelijkheid, maar het is ECC geheugen, dus ik zou verwachten dat voordat het stuk gaat, je in ieder geval *iets* van een melding krijgt... Maar goed, dat gaat over bit flips, en niet over de hele reep an sich natuurlijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Debian 10, alle laatste patches. Netconsole is een idee inderdaad. Zal er eens naar kijken. Ik zou wel verwachten dat er dan errors op het scherm komen, die zijn er ook niet... (scherm wordt gewoon zwart).
Kan het niet zijn dat na verloop van tijd het scherm in standby wordt gezet en Linux het weer uit standby moet halen, maar dat uiteraard niet gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, staat uit:
root@nas:~# cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank 
0

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 29-08-2020 11:31 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Hi ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag.
Ik ben op zoek om mijn HP ProDesk 400 G3 te vervangen voor een krachtigere 19 inch model zodat deze ook netjes in het nieuwe rack geschroefd kan worden.

Ik heb gekeken naar refurbished servers maar ik vind ze nog vrij prijzig ondanks dat ze ook best oud zijn.
Een 19 inch server bouwen met behulp van een inter-tech chassis lijkt een betere keuze echter zijn er veel aspecten waar rekening gehouden moet worden.

Ik wil op de server gebruiken om ESXi te installeren en 6 a 8 VM's te draaien. 64Gb is voldoende en 2 x 500Gb HD's is voldoende.

Heeft iemand ervaring/een kitlist voor een vergelijkbare setup? 1/2/3U maakt niet veel uit omdat er nog genoeg ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
alan_smithee schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:23:
Heeft iemand ervaring/een kitlist voor een vergelijkbare setup? 1/2/3U maakt niet veel uit omdat er nog genoeg ruimte is.
Lees alle tagged reacties hier eens door. Daarin zie je veelal ieders setups. Daar zitten ook genoeg 19" varianten tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

alan_smithee schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:23:
Hi ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag.
Ik ben op zoek om mijn HP ProDesk 400 G3 te vervangen voor een krachtigere 19 inch model zodat deze ook netjes in het nieuwe rack geschroefd kan worden.

Ik heb gekeken naar refurbished servers maar ik vind ze nog vrij prijzig ondanks dat ze ook best oud zijn.
Een 19 inch server bouwen met behulp van een inter-tech chassis lijkt een betere keuze echter zijn er veel aspecten waar rekening gehouden moet worden.

Ik wil op de server gebruiken om ESXi te installeren en 6 a 8 VM's te draaien. 64Gb is voldoende en 2 x 500Gb HD's is voldoende.

Wat @CurlyMo zegt, bij de pinned posts zitten diverse (actuele) 19" builds.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
CurlyMo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Lees alle tagged reacties hier eens door. Daarin zie je veelal ieders setups. Daar zitten ook genoeg 19" varianten tussen.
Bedankt voor de tip. ik heb de pinned tags bekeken en zie twee 19 inch setups vanaf 1-12019. Die van jou en GaMeOvEr. Die van GaMeOvEr is vooral gericht op storage en ik ben meer aan het kijken naar een ESX host. Dan is volgens mij die van jou het meest geschikt voor mijn doel

[quote]CurlyMo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:29:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 64,78€ 64,78
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 156,99€ 313,98
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 113MTQ-600CB€ 308,33€ 308,33
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,85€ 21,85
2VentilatorenGelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan€ 8,09€ 16,18
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 100,65
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,15€ 74,15
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung PM871b 2,5" 256GB€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,43

Is dit dan de volledige bestellijst of moet ik nog rekening houden met connectoren en ander materiaal?
Ben je nog steeds tevreden met deze Setup of zou je nu iets anders kiezen?

Ik twijfel nog en beetje of deze specs wel genoeg zijn voor het aantal VM's wat ik heb draaien. De G5400 heeft 2 Cores, 4 Threads 3.70 GHz Coffee Lake en de I5-6500 (die in mijn huidige HP Prodesk zit) heeft 4 Cores, 4 Threads 3.2GHz Skylake.
Zou ik beter voor een G5620 kunnen gaan die 2 Cores, 4 Threads 4 GHz draait?

Ik draai windows server 2016 (dns,dhcp,ad), Homeseer, Splunk, Homebridge, Freeradius op aparte Debian 10 VM's en er komen nog twee andere VM's bij die ook op Debian 10 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
alan_smithee schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Is dit dan de volledige bestellijst of moet ik nog rekening houden met connectoren en ander materiaal?
Ben je nog steeds tevreden met deze Setup of zou je nu iets anders kiezen?
Een paar aandachtspunten. Ik heb twee originele 13500RPM SuperMicro 40mm fans op de HDD's gericht (per twee 1 fan). Die fans zitten zelf weer op een zelfbouw arduino nano fan controller zodat ze op de meest minimale RPM draaien om de HDD onder de 40oC te houden. Alle alternatieve fans waren niet krachtig genoeg. Het moederbord is niet in staat om de fans goed aan te sturen voor het doel van HDD's koel houden.

Ten tweede heb ik de passieve koeler vervangen door de pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus Al het getweak om de CPU goed te koelen werd in één klap opgelost door deze koeler.

Je kan in mijn profiel ook de bijgewerkte inventaris vinden.

Behuizing heb ik tweede hands voor zo'n € 150 hier op tweakers op de kop getikt incl. rails.

Het blijft een super kast voor het doel. De enige die met 1U alles bood wat ik zocht. Minimale ruimte maar wel alle mogelijkheden. Het is alleen ook wel een beetje hobby om het zo klein mogelijk te willen krijgen. Ik denk dat een 2U kast al veel meer mogelijkheden zou geven om alles een beetje fatsoenlijk te cooler i.p.v. mijn huidige gevecht om de HDD's koel te houden.

Mijn 2U alternatief zou deze kast zijn geweest:
https://www.servercase.co...deep-black-sc-2306b-550b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alan_smithee Zuinigheid zit ook in software en ontwerp. Een 19" kast heeft (veel meer) actieve koeling nodig omdat het geen tower ontwerp is die zichzelf kan koelen via convectie: warme lucht stijgt.

1U is nog meer problematisch vanwege de noodzaak van meerdere kleine ventilatoren op hoog toerental. Die moeten de hard disks koelen en lucht forceren door de koelvinnen van de processorkoeler.

VM's zorgen voor overhead in het energieverbruik doordat hele besturingssystemen worden gestapeld. Beter is vergaande consolidatie (samenvoegen van taken in 1 besturingssysteem) en containers. Kijk bijvoorbeeld of je alles onder Linux kan draaien.

Of de processor voldoende is kun je het beste zelf inschatten op grond van het verbruik met je huidige processor. Ik denk dat de processoren vergelijkbaar zijn vanwege hyperthreading in de G5400. Bij lage tot medium belasing zou je geen verschil moeten merken. Wel als je taken hebt waarop je moet wachten die 4 cores 100% cpu nodig hebben.
Pagina: 1 ... 77 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.