@
xces, men maakt van het kiezen voor ZFS altijd zo'n big deal, omdat het zwaar is en niet in de kernel zit, met ook hele verhalen over tuning en systeemeisen etc.etc.
Maar je hebt ook btrfs, dat heeft veel vergelijkbare features en is licht en zit er standaard in.
Dus als je denkt, snapraid of ZFS, welke features vind ik belangrijker.
Nou, voor snapraid moet je toch EEN filesystem kiezen, dus kan je net zo goed btrfs doen ipv XFS oid.
Dan heb je ook realtime checksum bescherming, snapshots, compressie, send/receive, en met wat externe tools desnoods ook deduplicatie. Plus het voordeel van snapraid, dat je schijven minder vaak wakker worden.
Nadeel van btrfs is dat het (langzamer is dan XFS en) niet volwassen is, daar moet je maar net vertrouwen in hebben. Ikzelf kijk daarom uit met de nieuwere foefjes ervan (RAID, deduplicatie).
Maar dan heb je dus nog steeds snapraid om te beschermen tegen eventuele btrfs issues.
Die ikzelf in 10 jaar overal btrfs nooit heb gehad overigens, maar anderen iig in het verleden wel.
Ik kwam laatst
hier wat anekdotes tegen die mss kunnen helpen de betrouwbaarheid te beoordelen.
En ja ikzelf gebruik ook rclone met Stack, dat werkt ok.
Ben je geinteresseerd daarin, dan is Restic (dat gebouwd is op rclone) ook het checken waard.
Gebruik ik zelf niet omdat dat tering veel RAM gebruikt (edit: lijkt te zijn
verbeterd), maar evengoed wel interessant.
[
Voor 23% gewijzigd door
N8w8 op 19-11-2020 17:26
]