Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 16:59

X4n

Ik heb mijn picoPSU 90w even nagemeten:
* zwart/wit tot aan moer barrel connector: 254mm
* geel/zwart 4pin van/tot achterkant connectors: 220mm
* rood/zwart/geel tot aan achterkant eerste molex connector: 198mm

Op mijn D3644 zou dat 10mm te kort zijn om van de ATX connector naar het bovenste pcie slot te gaan (en dat is met de kabel strak)

[ Voor 4% gewijzigd door X4n op 29-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
mrmrmr schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:54:
@xces
Windows Server 2019 heeft kennelijk wat afwijkingen waardoor het niet zo zuinig is als het zou kunnen zijn. Windows Server 2016 en Windows 10 kunnen zuinig zijn. Het heeft wel configuratie en drivers nodig.

Soms moet je met drivers wat rommelen om het te laten werken in een server versie van Windows. Dat is het editen van de inf bestand en vervolgens de driver laden zonder signing controle of met self-signing.
Waar ik ook tegenaan loop is dat een spindown van de HD's me niet meer lukt op de D3402-B2
Volgens mij heb ik de juiste Fujitsu drivers op gezet (Chipset, Devicedriver)
Maar geen spindown, ook niet met tools als HHDscan
Als ik deze Windows build in een andere PC steek lukt het wel..

Misschien een keer gek doen en toch weer eens Windows server 2016 proberen
Nieuwer hoeft inderdaad niet altijd beter te zijn he

Edit Spindown is gefixed _/-\o_
Ik wist dat het iets was met intel rapid storage dus die drivers had ik niet geinstalleerd
Alleen stond RST nog wel aan in de BIOS

[ Voor 6% gewijzigd door Woodski op 29-07-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:34:
[...]

Het hangt samen met de afmeting en layout van het moederbord (van de ATX connector tot de PCIe slots). Ik dacht gelezen te hebben dat die voldoende lang was voor mATX. Wie kan dit ontkrachten of bevestigen bij bepaalde moederborden? Dan pas ik de topic start aan naar gelang de success/fail rate.

Zelf heb ik alleen de 80 en 160-XT versies. De kabel van de 80 versie is net een centimeter te kort bij de Fujitsu D3643-H. Het kan wel als je de kabel strak trekt, maar dat lijkt me onverstandig. Als je een uitstekende koeler hebt is het zeker niet haalbaar.

Aanpassen van de kabel moet wel goed gebeuren want er loopt een hoge DC stroom.
Ik zal straks mijn moederbord (Fujitsu d3644-b) welke een mATX bord is, in mijn case gaan inbouwen en kan je dan meer informatie geven. Ik heb ook de 90 overigens besteld bij SiComputers, en deze kwam binnen op de pakbon als de PicoPSU P4 configuratie (en ziet er zo uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad226C_aC3Y1zMZsbmhDMkS2274=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/436zWTP7ZZLINlApwUt12QWE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 23:18
Na het lezen van de vele posts in dit topic heb ik zelf ook zin gekregen in een zuinige server.

Probleem is een beetje dat ik niet goed de bomen door het bos zie, en de topicstart heeft wat verouderde systemen staan. Hoe relevant zijn die builds nog?

Ik ben van plan om ESXi op de server te draaien met hierop een VM voor een firewall (PFsense) en xpenology voor surveilance station. Daarnaast wellicht nog een linux server met hierop wat tootljes.
Belangrijkste voor mij is dat het weinig stroom verbruikt, ik wil geen systeem dat continue 80 watt zit te verstoken.

Ik twijfel of een NUCje hier voldoende voor is, of dat ik meer power/watt kan krijgen uit een custom build.

Normaal geef ik graag zelf een voorzet, maar ik weet echt niet meer waar ik mee moet beginnen. Zou iemand mij een voorzetje willen geven voor mijn usecase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
eltweako schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:54:
Ik ben van plan om ESXi op de server te draaien met hierop een VM voor een firewall (PFsense) en xpenology voor surveilance station.
Als je toch al zeker weet ESXi te gaan draaien is dit dan niet handiger:
Zuinige ESXi Server

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@eltweako Zuinige servers zijn in feite een combinatie van zuinige hardware, zuinige software en een zuinige configuratie. Kijk eens onder de gepinde posts, zoals is aangeraden in de topic start.

Zuinige hardware is geen probleem, maar zuinige software, daar moet wel over worden nagedacht.

ESXi zelf is niet zuinig, het heeft weinig bespaarfuncties. Je kan wel een bepaald onderdeel exclusief doorgeven aan een VM. Andere onzuinige onderdelen zijn pfsense (gebaseerd op FreeBSD) en gebruik van VM's. VM's zijn gestapelde besturingssystemen en die zorgen voor overhead. Dat kan worden verbeterd met een zuinig besturingssysteem en misschien door het combineren van taken of het gebruik van containers in plaats van volledige naast elkaar draaiende besturingssystemen.

Een vergelijking van besturingssystemen staat in deze blogpost. Deze test is een paar jaar oud, maar ik verwacht geen grote verschillen met de hedendaagse versies. Daaruit komt dat o.a. Debian en Windows tamelijk zuinig zijn.

Surveillance met veel streams met videobeelden die continu gecontroleerd moeten worden op beweging is een processorintensieve taak. Als je het alleen gebruikt voor opslag en video afspelen valt de belasting mee, en anders kun je overwegen om een Network Video Recorder (NVR) te gebruiken. Die kunnen zuiniger zijn dan x64 processoren in bepaalde taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 23:18
@CurlyMo
Bedankt, dat topic had ik vreemd genoeg over het hoofd gezien. Fijn dat je me hier even op wijst, ik ga hier eens doorheen lezen.

@mrmrmr
Dat zijn goede punten. Ik had een losse NVR staan, maar deze geeft problemen met de verschillende camera's die ik had, daarom wou ik graag naar Synology maar die zijn vrij prijzig, zeker als je de x86 modellen wilt.

Het klinkt ook heel logisch dat ESXi niet zuinig is, dat is natuurlijk ook niet het doel van het os.

Bedankt voor het meedenken, ik heb weer wat stof om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@eltweako houd ook even in het achterhoofd dat dit topic gaat over absolute zuinigheid, systemen van rond de 5W etc. Als je zo'n systeem neemt gaat dat natuurlijk niet tientallen watts verbruiken als je ESXI & pfsense gaat gebruiken. "Minder zuinig" is dan ook relatief. En ja, je zou misschien wel van 5W naar 10W gaan, maar niet naar 50W.

Overigens zal het grootste verbruik waarschijnlijk in de HDDs zitten. Met 2,5" (Seagate) schijven heb je een maximum verbruik van 2,5W per schijf (immers draaien ze ook over USB op 0,5A). Voor een 3,5" HDD kun je zomaar op 10W per schijf, of meer, uit komen. Qua zuinigheid is 2,5" dus veel beter. Enige nadeel is dat dat SMR schijven zijn. En als jouw use case niet binnen SMR past (bv potentieel mogelijk bij NVR gebruik met vele camera's), dan vallen 2,5" schijven meteen af (omdat write acties dan zomaar 10 seconden kunnen gaan duren en in die tijd de HDD "niks" doet en alles zich dus opstapelt).

Overigens zou je qua OS ook naar Proxmox kunnen kijken. Virtualisatie platform op basis van Debian. VMs kunnen gedraaid worden op basis van KVM en in het geval van Linux VMs kun je LXC containers gebruiken. Voordeel van LXC is dat de virtualisatie komt te vervallen en de container bovenop de Linux kernel van Proxmox draait. Daarmee wordt dus een laag verwijderd. Echter houd je wel het "OS binnen OS" probleem v.w.b. (dubbele) processen. Immers draait elke container verder wel de volledige software stack. Dus in elke container draait bv systemd, en de overige lijst aan achtergrond processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@xces, men maakt van het kiezen voor ZFS altijd zo'n big deal, omdat het zwaar is en niet in de kernel zit, met ook hele verhalen over tuning en systeemeisen etc.etc.
Maar je hebt ook btrfs, dat heeft veel vergelijkbare features en is licht en zit er standaard in.
Dus als je denkt, snapraid of ZFS, welke features vind ik belangrijker.
Nou, voor snapraid moet je toch EEN filesystem kiezen, dus kan je net zo goed btrfs doen ipv XFS oid.
Dan heb je ook realtime checksum bescherming, snapshots, compressie, send/receive, en met wat externe tools desnoods ook deduplicatie. Plus het voordeel van snapraid, dat je schijven minder vaak wakker worden.

Nadeel van btrfs is dat het (langzamer is dan XFS en) niet volwassen is, daar moet je maar net vertrouwen in hebben. Ikzelf kijk daarom uit met de nieuwere foefjes ervan (RAID, deduplicatie).
Maar dan heb je dus nog steeds snapraid om te beschermen tegen eventuele btrfs issues.
Die ikzelf in 10 jaar overal btrfs nooit heb gehad overigens, maar anderen iig in het verleden wel.
Ik kwam laatst hier wat anekdotes tegen die mss kunnen helpen de betrouwbaarheid te beoordelen.

En ja ikzelf gebruik ook rclone met Stack, dat werkt ok.
Ben je geinteresseerd daarin, dan is Restic (dat gebouwd is op rclone) ook het checken waard.
Gebruik ik zelf niet omdat dat tering veel RAM gebruikt (edit: lijkt te zijn verbeterd), maar evengoed wel interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door N8w8 op 19-11-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@eltweako, @RobertMe
Er staan enkele systemen met ESXi onder de gepinde posts. Daaruit haal ik dat Proxmox zuiniger is en LXC ook.

De processorbelasting van het verwerken van beelden op zoek naar verdachte beweging kan tientallen Watts kosten bij meerdere camera's. Dat heeft ook effect op de keuze van hardware, want dan wordt het moeilijker een zuinige voeding toe te passen, en je hebt actieve koeling nodig. ARM is van meestal zuiniger voor dit soort toepassingen in NVR appliances/kastjes.

Je kan meerdere disks gebruiken, elk voor zijn eigen taak. Of eerst op SSD opslaan en daarna verplaatsen naar archief. SSD heeft veel minder last van vertraging bij random acties.

Hard disk drives in het algemeen zijn niet zo geschikt voor meerdere schrijf/leesacties tegelijkertijd, omdat de koppen dan steeds van locatie moeten wisselen ("thrashing"). SMR moet bij mutaties aanliggende datareeksen opnieuw schrijven, daar zit een verschil in snelheid met met CMR disks. Enkelvoudig achter elkaar schrijven of lezen is in de praktijk geen probleem bij SMR, mits de disk voldoende vrije ruimte heeft bij schrijven. De meeste acties voor videorecording zijn sequentieel, het zijn geen mutaties.

Veel 3.5" disks zijn SMR, ook een aantal WD Red disks. Ze hebben typisch een grotere cache dan CMR disks. Een grote cache lost een aantal praktische problemen op. CMR is typisch een stuk duurder dan SMR. Externe drives bevatten soms intern een SATA disk, meestal is dat SMR. Mede daardoor zijn CMR disks duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:09:
Veel 3.5" disks zijn SMR, ook WD Red disks.
Nope? Alleen WD Red t/m 6TB (en 8, 10, 12, 14 TB dus niet). Alles daarboven is gewoon CMR. Daarnaast komt nu dan die nieuwe lijn (Red Plus of wat was het?) met de oude CMR schijven.

Edit:
Overigens slaat het "goedkoper" argument ook nergens op (van de fabrikant dan). Één op één SMR vs CMR zijn ze net zo duur (WD EFAX vs EFRX). Alleen zijn externe HDDs om een of andere reden een stuk goedkoper dan interne, ondanks dat je bij externe veel meer krijgt (SATA / USB adapter, behuizing, ...). Kostprijs van extern is dus hoger, terwijl de verkoopprijs wel tientallen euro's lager kan zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door RobertMe op 30-07-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Nope? Alleen WD Red t/m 6TB (en 8, 10, 12, 14 TB dus niet). Alles daarboven is gewoon CMR. Daarnaast komt nu dan die nieuwe lijn (Red Plus of wat was het?) met de oude CMR schijven.
Ik bedoelde een aantal WD Red disks, niet alle WD Red disks. Ze hebben de namen recent gewijzigd, maar het is er niet duidelijker op geworden.

Edit:
WD40EFAX is substantieel (ca. 15%) goedkoper dan WD40EFRX bij veel shops. Natuurlijk geldt dat niet altijd en voor iedere disk. WD heeft in dit formaat geen SATA disks in externe drives. Bij Seagate zijn de externe disks (met SATA) flink goedkoper dan de losse SATA disks.

WD gebruikt wel helium HGST SATA disks in goedkopere externe drives met hoog volume, maar zoals ik hier (onderaan de blogpost) heb berekend hebben die een hoger netto energieverbruik.

[ Voor 44% gewijzigd door mrmrmr op 30-07-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 23:11
Frost_Azimov schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Bedankt voor de confirmatie, dan ga ik het gewoon proberen. sicomputers heeft naar aanleiding van mijn mailtje de memory aangepast naar non-ECC crucials, dus so far so good...!
Helaas... vandaag alle parts bij elkaar & de zaak in elkaar gezet. Het systeem blijft hangen op:
"PEI--Intel MRC Execution... 2F"

Met een UDIMM er in komt tie nog tot leven (na 27 seconden wachten op die prompt) maar zodra er meer crucials worden bijgezet is het einde oefening. Ik heb in de bios geprobeerd de memory scrambler uit te zetten en de memory fast boot optie te disabelen, maar helaas levert dat ook niets op.

Ik zit er hard aan te denken toch maar een Xeon i.p.v. de i5 en ECC memory er in te gaan zetten...

----[edit]
I stand corrected.... alle banken weer vol gezet, en nu boot tie door na een pause van 33 seconden, en de bios ziet zo te zien wel het geheugen....

ik ga maar even doortesten....

Overigens.. de SuperMicro X11SCH-F met i5-9400, 64GB en 2* M.2 (265GB, 1TB) trekt idle zo'n 35 Watt
.

[ Voor 13% gewijzigd door Frost_Azimov op 30-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:23

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Helaas... vandaag alle parts bij elkaar & de zaak in elkaar gezet. Het systeem blijft hangen op:
"PEI--Intel MRC Execution... 2F"

Met een UDIMM er in komt tie nog tot leven (na 27 seconden wachten op die prompt) maar zodra er meer crucials worden bijgezet is het einde oefening. Ik heb in de bios geprobeerd de memory scrambler uit te zetten en de memory fast boot optie te disabelen, maar helaas levert dat ook niets op.

Ik zit er hard aan te denken toch maar een Xeon i.p.v. de i5 en ECC memory er in te gaan zetten...

----[edit]
I stand corrected.... alle banken weer vol gezet, en nu boot tie door na een pause van 33 seconden, en de bios ziet zo te zien wel het geheugen....

ik ga maar even doortesten....

Overigens.. de SuperMicro X11SCH-F met i5-9400, 64GB en 2* M.2 (265GB, 1TB) trekt idle zo'n 35 Watt.
Die 35 Watt, dat is waarschijnlijk kale bios, als in, in de bootcycle? Dat gaat namelijk in je OS hard naar beneden.

houd wel in de gaten dat de boot best wel even duurt met deze bordjes. Je zou via de IPMI iedere keer een andere status moeten zien.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
GaMeOvEr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Die 35 Watt, dat is waarschijnlijk kale bios, als in, in de bootcycle? Dat gaat namelijk in je OS hard naar beneden.

houd wel in de gaten dat de boot best wel even duurt met deze bordjes. Je zou via de IPMI iedere keer een andere status moeten zien.
Op het moment gaat het helemaal &^&*^*** het moederbord geeft geen sjoege meer, fans gaan niet aan, geen reactie. Ben benieuwd wat er nu weer loos is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Op het moment gaat het helemaal &^&*^*** het moederbord geeft geen sjoege meer, fans gaan niet aan, geen reactie. Ben benieuwd wat er nu weer loos is...
Als in helemaal geen respons op de power-button?

Ik zou het systeem even stroomloos maken en testen met maximaal 2 reepjes geheugen erin, in de dual-channel-configuratie.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
pffff... het werd me wat te warm op mijn zoldertje dus ik heb even koelte gezocht (en ff wat stress afblazen) in de tuin :-)

Nu weer met frisse moed alles nagekeken, de voeding vervangen door een spare, memory uitgewisseld.. en ja hoor. Het blijkt de sonoff POW te zijn die ik er tussen had zitten (om de stroom te meten). een van de connecties zat blijkbaar wat iffy, en toen ik de kast verzette was die los gekomen... en ik maar testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
GaMeOvEr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik heb Server 2019 er op gezet & het is nu gelijk minder: zo'n 22 Watt. Die 35 Watt was inderdaad in de Bios.

Die start periode is de moeite zeg... je zit een dikke minuut tegen dat SuperMicro logo aan te kijken...

[ Voor 9% gewijzigd door Frost_Azimov op 30-07-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frost_Azimov Omdat Windows Server 2019 een aantal gebreken vertoont (o.a. downspinnen en driver compatibiliteit), is het misschien verstandiger voor het lage verbruik Windows Server 2016 toe te passen.

Is dit het systeem dat je uiteindelijk hebt aangeschaft?:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 261,02€ 261,02
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SL€ 85,43€ 85,43
2Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 161,-€ 322,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,29

Na Windows energieverbruikoptimalisatie kan het verbruik flink zakken. Een how-to staat in deze blogpost:

random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

In de topic start staat ook info, onderaan.

De Seasonic Focus GX-550 voeding heeft volgens hardware.info een efficientie van 71,9% bij 22,5. Een middenmoter onder ATX formaat voedingen. Deze efficientie wil zeggen dat de werkelijke belasting van het systeem zelf aan de DC kant dan 16,1W is. Waarschijnlijk is de efficientie van de GX-550 bij 8W DC ergens rondom 50/60%.

Een PicoPSU-80/60 kit doet op 22,5W 84,4% en blijft het redelijk goed doen onder 10W. Dat is vooral afhankelijk van de zuinigheid van de adapter bij lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
mrmrmr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:50:
@Frost_Azimov Omdat Windows Server 2019 een aantal gebreken vertoont (o.a. downspinnen en driver compatibiliteit), is het misschien verstandiger voor het lage verbruik Windows Server 2016 toe te passen.

+++
Na Windows energieverbruikoptimalisatie kan het verbruik flink zakken. Een how-to staat in deze blogpost:

De Seasonic Focus GX-550 voeding heeft volgens hardware.info een efficientie van 71,9% bij 22,5. Een middenmoter onder ATX formaat voedingen. Deze efficientie wil zeggen dat de werkelijke belasting van het systeem zelf aan de DC kant dan 16,1W is. Waarschijnlijk is de efficientie van de GX-550 bij 8W DC ergens rondom 50/60%.

Een PicoPSU-80/60 kit doet op 22,5W 84,4% en blijft het redelijk goed doen onder 10W. Dat is vooral afhankelijk van de zuinigheid van de adapter bij lage belasting.
Bedankt voor de tips! overigens aangezien ik alleen M.2 drives er in heb zitten zal dat downspinnen (klinkt als legacy HD) niet zo'n probleem zijn? Ik wilde machine voornameljk gebruiken voor lab en Hyper-V toepassingen, dus eens kijken hoe ver ik kom met W2019, ik wil graag up-to-date met het OS zijn als het kan.

De lijst is iets anders geworden: het kast type is bijna hetzelfde, maar net iets korter; en er zat al een PSU ingebouwd, de Seasonic SS-400ES. Ik verwacht daar idd niet zo veel van, dus misschien is zo'n Pico wel een idee...Eerst een kijken wat er op volle toeren aan power getrokken wordt.

Verder heb ik een 265GB M.2 (ook adata) als OS schijf gekocht, en het geheugen is uiteindelijk non-ECC corsair geworden.

Dat laatste was wel even een gokje: de i5 en non-ECC memory staat nergens vermeld in de SuperMicro handleidingen, daar is alleen sprake van CPU's die ECC memory ondersteunen.

Het blijkt dus zo te zien toch goed te gaan met een veel zuinigere i5 en non-ECC memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:44

Quad

Doof

@Frost_Azimov Hyper-V 2019 kan je zonder licentie alleen linux VMs draaien. Anders moet je kijken naar een ESXi Free of Proxmox.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Quad schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:25:
@Frost_Azimov Hyper-V 2019 kan je zonder licentie alleen linux VMs draaien. Anders moet je kijken naar een ESXi Free of Proxmox.
Licenties zijn gelukkig geen probleem, ik wil juist graag met Hyper-V werken omdat dit binnen mijn bedrijf goed uit komt. ( Ik doe veel powershellen tegen Hyper-V aan etc.) En zo te zien kan ik dat nu met deze machine met tot 80 Watt minder verbruik _/-\o_

Met wat mazzel kan ik nu wat oudere Servers decomissionen (is dat een woord?)

[ Voor 12% gewijzigd door Frost_Azimov op 30-07-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik heb Server 2019 er op gezet & het is nu gelijk minder: zo'n 22 Watt. Die 35 Watt was inderdaad in de Bios.

Die start periode is de moeite zeg... je zit een dikke minuut tegen dat SuperMicro logo aan te kijken...
Er is ook een verschil tussen eerste keer power-on en power-on na bios/ipmi update en een reguliere reboot. Alsnog niet snel, maar een normale reboot is denk ik iets van 20-30 seconden initialisatie.

En er is ook in het BIOS ergens een quickboot optie, als je vaak gaat in/uitschakelen waarbij hij niet volledige initialisatie van alles doet, scheelt ook weer wat.

Vergeet niet al je power saving settings in je BIOS te enablen. (C states, ASPM, etc) Daar zijn er best wel wat van. Het lijkt mij dat jij met een kaal OS (dus nog zonder loads) lager moeten kunnen uitkomen dan ik met mijn 20 Watt, omdat jij geen 5x spinnende disk hebt en misschien ook minder casefans en dergelijke.

Als je jouw CPU laat stampen kom je waarschijnlijk hoger uit, maar dat komt omdat je 2 cores meer ter beschikking hebt. :)
mrmrmr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:50:

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 261,02€ 261,02
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2098-SL€ 85,43€ 85,43
2Geheugen internSamsung M391A4G43MB1-CTD (32GB ECC UDIMM)€ 161,-€ 322,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 82,90€ 82,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.052,29

Hoeft geen probleem te zijn. Mijn systeem met hetzelfde moederbord, 1X nVME drive ipv 2X maar wel met 5x Seagate 2,5" drives die niet in spindown gaan en een externe USB disk eraan, met een i3-9100F ipv een i5-9400 heb ik met al mijn loads erop op gemiddeld 20 Watt draaien. Onder Server 2019, met Hyper-V enabled en twee VM's actief en diverse overige services/applicaties.

Zie ook mijn post hier: GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-07-2020 00:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
GaMeOvEr schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:33:
[...]

Er is ook een verschil tussen eerste keer power-on en power-on na bios/ipmi update en een reguliere reboot. Alsnog niet snel, maar een normale reboot is denk ik iets van 20-30 seconden initialisatie.

Vergeet niet al je power saving settings in je BIOS te enablen. (C states, ASPM, etc) Daar zijn er best wel wat van. Het lijkt mij dat jij met een kaal OS (dus nog zonder loads) lager moeten kunnen uitkomen dan ik met mijn 20 Watt, omdat jij geen 5x spinnende disk hebt en misschien ook minder casefans en dergelijke.

Als je jouw CPU laat stampen kom je waarschijnlijk hoger uit, maar dat komt omdat je 2 cores meer ter beschikking hebt. :)

[...]

Hoeft geen probleem te zijn. Mijn systeem met hetzelfde moederbord, 1X nVME drive ipv 2X maar wel met 5x seagate drives die niet in spindown gaan en met een i3-9100F ipv een i5-9400 heb ik met al mijn loads erop op gemiddeld 20Watt draaien.

Zie ook mijn post hier: GaMeOvEr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Yup, jouw post was mijn inspiratie om hiermee aan de slag te gaan 8) ik wilde wel net even wat meer cpu power voor mijn VM's. So far so good.

Ik ga het beestje volgende week verder tunen/inrichten, morgen wordt het me wat te heet, dus even vrij genomen van mijn warme kantoortje...

Overigens welk OS draai jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Frost_Azimov schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Yup, jouw post was mijn inspiratie om hiermee aan de slag te gaan 8) ik wilde wel net even wat meer cpu power voor mijn VM's. So far so good.

Ik ga het beestje volgende week verder tunen/inrichten, morgen wordt het me wat te heet, dus even vrij genomen van mijn warme kantoortje...

Overigens welk OS draai jij?
Server 2019 Datacenter. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
AH.. same here >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Maakt het extra vergelijkbaar. ;) Ik heb de wel de registry instellingen toegepast uit de startpost, om die extra powersaving settings met HIPM/DIPM beschikbaar te maken.

Verder, update je BIOS voordat je alle settings gaat aanpassen, hoef je dat niet meerdere keren te doen, als je niet zeker weet welke optie je BIOS instellingen niet overschrijft. :P Er is ondertussen een 1.4 versie te downloaden.

Als je dat via IPMI wil doen, kan default niet, is dit een nuttige link: https://peterkleissner.co...ineering-supermicro-ipmi/

Alleen het eerste gedeelte voor het serienummer is relevant, als je dat vervolgens in je IPMI geactiveerd hebt, kun je via je IPMI je BIOS updaten door de BIOS file te uploaden. (Heb ik zelf ondertussen 2x probleemloos gedaan, 1x vanuit de doos naar 1.3 en 1x eenmaal up en running naar 1.4.)

Werkt prima, geen gekloot met booten van USB enzo.

Controleer of je ook de laatste versie van de IPMI/BMC hebt, die kun je ook via je IPMI updaten door de file te uploaden.

[ Voor 19% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-07-2020 00:10 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
mrmrmr schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:54:

@Woodski
Windows Server 2019 heeft kennelijk wat afwijkingen waardoor het niet zo zuinig is als het zou kunnen zijn. Windows Server 2016 en Windows 10 kunnen zuinig zijn. Het heeft wel configuratie en drivers nodig.

Soms moet je met drivers wat rommelen om het te laten werken in een server versie van Windows. Dat is het editen van de inf bestand en vervolgens de driver laden zonder signing controle of met self-signing.
Toch wat aan het testen gegaan met een zeer schone Windows server 2016 G2
Hierop alles uit gezet wat ik kon bedenken mbv W0Privacy en het verbruik in rust gemeten

Daarna de boot HDD omgestoken en het zelfde trucje gedaan op de bestaande Windows 2019 server
Het verschil is minimaal en lijkt zelfs in het voordeel van 2019

Thanks voor die guide, daarmee heb ik toch wat verbeteringen kunnen doorvoeren
Nu moet ik nog even sparen voor een PicoPSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski

De juiste drivers zijn erg belangrijk, vooral de video driver kan een groot verschil maken in het verbruik ten opzichte van een kale installatie.

Er kan verschil zijn tussen versies van drivers, waarbij bepaalde functies uit of aan zijn gezet. De HIPM/DIPM in Intel's drivers bijvoorbeeld werkte een aantal jaren terug tijdelijk niet meer. Voor zover ik weet is dat probleem destijds gerepareerd. En downspinnen werkt op mijn installatie met Windows 2016 Server (originele Standard versie met updates).

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 31-07-2020 19:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Als iemand geïnteresseerd is in verbruik van een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed op een
pricewatch: ASRock H470M-ITX/ac, zal ik dit volgende week ff checken. Is besteld en verwacht ik begin volgende week binnen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen de uitslag die een multimeter aangeeft ten opzichte van wat een commando als powertop aangeeft over het verbruik. Heeft een van jullie daar ervaringen mee? Ik heb toevallig op dit moment geen multimeter beschikbaar om het zelf te vergelijken.

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Anthirian schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:02:
en opzichte van wat een commando als powertop aangeeft over het verbruik.
Powertop geeft voor mijn server een "System baseline power estimate", maar dat ligt in de verste verte niet bij het eigenlijke verbruik (4-6.5 W vs. 18 - 20 W). Bedoel je dat?

Bij laptops rapporteert het de discharge rate volgens de batterij - lijkt me redelijk accuraat, maar niet iets waar je wat aan hebt bij een desktopsysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mijn D3643-H met extra netwerkkaart geeft onder Debian 10 en een zelf gecompileerde powertop 2.12 een verbruik van ongeveer 492mW. Het werkelijke verbruik aan de stekker is 4,2WAC, gemeten met een ELV Master Basic 2 meter.

System baseline power is estimated at 492 mW

Power est.    Usage     Device name
  433 mW      0.2%        DRAM
 42.5 mW      0.2%        CPU core
 16.6 mW      0.2%        CPU misc

Vermoedelijk is het een berekend verbruik gebaseerd op het gebruik van de betreffende system resource. Het processorverbruik zou ook kunnen zijn afgeleid van sensors rondom de processor. Ik heb dat niet nagekeken in de powertop broncode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Ik begrijp dat ik de output van powertop dus tenminste maal 4 mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Anthirian schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:21:
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Ik begrijp dat ik de output van powertop dus tenminste maal 4 mag doen.
dat is lijkt me ook heel erg afhankelijk van wat voor PSU je gebruikt.
Daar zal je grootste verlies inzitten mbt. powertop vs stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hangt dat niet van de efficiëntie van de voeding af? Als je bijv. een 150W voeding hebt en je trekt maar een paar watt, dan heb je waarschijnlijk met een stuk lagere efficiëntie te maken dan wanneer de voeding een beetje noemenswaardig belast wordt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anthirian
Powertop 2.12 geeft het geschat verbruik van maar een paar onderdelen weer, het zegt misschien weinig over het totaal.

Een goedkope energiemeter (zie topic start) kan je beter helpen. Die verdient zichzelf al snel terug in huis, want je kunt er sluip- en grootverbruikers mee opsporen.

Wat ik interessant vind is dat het verbruik van het geheugen zo hoog wordt ingeschat (0,5W) door powertop. Dit is een D3643-H met een enkele 8GB module op 1200 MHz. Misschien moeten ze daar ook eens een low power standaard voor verzinnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@mrmrmr, je wist het ws al en is mss ook niet zo relevant, maar ik had begrepen dat verbruik niet alleen toeneemt met aantal modules maar ook met aantal GB.
Bijv zie deze random Samsung datasheet blz 59-61.
Ik weet niet wat t allemaal betekent, maar je kan zo al zien dat 16GB op alle vlakken/posten een stuk meer gebruikt dan 8GB, en 8GB een stuk meer dan 4GB.
Maar goed, je neemt natuurlijk toch wel altijd zoveel geheugen als je nodig hebt.
Al kan je er hier en daar nog voor zorgen minder nodig te hebben (is mijn persoonlijke uitdaging iig).
LPDDR daarentegen, zou wel veel schelen denk ik?

[ Voor 35% gewijzigd door N8w8 op 02-08-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

@mrmrmr ja dat was ik inderdaad al van plan, maar is er nog niet van gekomen. Was met name ongeduld die schuil ging achter de initiele vraag.

@demonic dat is een PicoPSU in mijn geval. Daar had ik al over nagedacht, met hulp van posts uit dit topic 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8 Dat document van Samsung is erg uitgebreid. Goede vondst! Nog nooit eerder gezien.

Links naar de CRC varianten:
https://www.samsung.com/s.../module/M471A5244CB0-CRC/ (4GB)
https://www.samsung.com/s.../module/M471A1K43CB1-CRC/ (8GB)
https://www.samsung.com/s.../module/M471A2K43CB1-CRC/ (16GB)

Eens met je conclusie dat de kleinere SODIMM modulen zuiniger zijn. Met name de 4GB module is zuinig. De 8 en 16GB modulen gebruiken dezelfde IC's (K4A8G085WC-BCRCM00), maar dan 2 keer zoveel bij 16GB (1R enkelzijdig vs 2R dubbelzijdig).

Mij is niet duidelijk is hoe lang in bepaalde staat de modulen verblijven. Het verbruik in idle of bij lage belasting kan ik door een gebrek aan technische kennis niet onderscheiden.

SODIMM is wel een andere specificatie dan DDR4 DIMM, maar niettemin toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@mrmrmr, ja die kwam ik toevallig n keer tegen, leuke vondst idd.
Ik heb de waardes uit die pdf hier ff in Excel gezet (zie ook "vergelijk" tabblad).
Zelf ook geen idee van al die state cycli, maar zo naief de omschrijvingen interpreterend (bijv hij zal wel geen read/write doen als ie idle is), lijkt het erop dat van 4 naar 8GB, het verbruik bij alle "posten" wel 1,5-2x zoveel, of 0,1-0,2W extra is. (edit: bij DDR4-2133 SODIMMs.)
Nog steeds geen harde cijfers helaas, maarja roeien/riemen etc.
Ikzelf ga me er niet verder in verdiepen, maar wellicht dat iemand anders hier nog iets aan heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door N8w8 op 03-08-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sinds kort m'n webservertje uit 2011 vervangen door een nieuwe. En ook voor het eerst overgestapt naar Linux. Op de oude server nog Windows 7, de nieuwe server draait op Linux Mint 20.

Oude server (2011)Nieuwe server (2020)
Antec ISK 300-65ASRock DeskMini A300
MSI E350IA-E45AMD Athlon 3000G Boxed
WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD6400BPVT , 640GBKingston A2000 500GB
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4GCrucial CT8G4SFS8266
Bekijk collectieBekijk collectie

Snelheidsverschil is uiteraard gigantisch. Heb het verbruik nog niet gemeten, maar ik zie wel dat de DeskMini is geleverd met een 120W DC adapter (ACBel ADC027). Volgens een datasheet met een gemeten efficiëntie van 88,32% bij 12W. Best netjes, maar bij de oude Antec behuizing zat nog een DC adapter van 65W, type Delta Electronics ADP-65HB AB.

Aangezien de 65W ruim voldoende zou moeten zijn, vraag ik mij af of het zin heeft om de oude adapter te gebruiken. Via Google kan ik geen efficiëntie testen terugvinden...

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 03-08-2020 11:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@antonboonstra Ik gok dat je geen voordeel hebt met die oude adapter. De kans is groot dat het nog een Level IV is, en dan is de ACBel met level VI efficiency beter. Maar gewoon meten is de beste methode om dat vast te stellen. :)

Er zijn betere adapters, maar niet zodanig veel beter dat het zin heeft te vervangen. Het verbruik zal ook niet superlaag zijn omdat je een AMD processor hebt. Deskmini 310 met Intel processor is zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mrmrmr schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:06:
@antonboonstra Ik gok dat je geen voordeel hebt met die oude adapter. De kans is groot dat het nog een Level IV is, en dan is de ACBel met level VI efficiency beter. Maar gewoon meten is de beste methode om dat vast te stellen. :)
Ik zie net dat de oude Delta een level V efficiency heeft en de ACBel inderdaad level VI.
Er zijn betere adapters, maar niet zodanig veel beter dat het zin heeft te vervangen. Het verbruik zal ook niet superlaag zijn omdat je een AMD processor hebt. Deskmini 310 met Intel processor is zuiniger.
Zojuist even gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000. Hij schommelt in idle tussen de 7,7...8,4W en dat is nog inclusief output op de VGA uitgang en aangesloten optische muis en toetsenbord. Best netjes dacht ik en een verbetering t.o.v. de 14W van mijn vorige server.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 09:37
Na het lezen van mrmrmr's blog (mooie post btw!) en de afgelopen buildjes eens te bekijken heb ik een besluit genomen om de kachel van mijn R710 te gaan vervangen door een iets zuiniger alternatief.

Momenteel draait op de R710 proxmox, met een 10-tal VM's (niet het beste, I know) voor allerhande doeleinden. Ik begrijp dat ik beter gebruik kan maken van LXC containers?

Maar goed, onderstaand lijstje heb ik voorlopig samengesteld (exclu case,; ik weet nog niet of dat een rackmount gaat worden of niet). Zijn er opmerkingen voor onderstaande build? neem ik best de passive CPU cooler? of de LP ?

Dikke merci alvast :)

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 106,38€ 106,38
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 118,64€ 118,64
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 5,61€ 5,61
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,16€ 11,16
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 56,22€ 112,44
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mrmrmr schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:20:
Van de Energy Check 3000 is bekend dat die iets te laag aangeeft.

Het idle verbruik is 3,8W bij een i3-8100 (meting c't):
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Het verbruik zonder video output daalt naar 7,0...7,4W. Dat is nog lager dan c't bij een i3-8100 haalt zonder optimalisatie. Kan mij voorstellen dat onder Windows de verbruikswaarden nog wel eens lager kunnen zijn. De onnauwkeurigheid van de Energy Check blijft natuurlijk wel, maar ik ben (zeer) tevreden dat dit haalbaar is zonder enige optimalisatie en onder Linux. Hoewel... ik heb in de bios de CPU fan wel verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows en Debian verschillen niet veel in het laagste (kaalste) idle verbruik bij Intel: 2,9W i.c.m. met een zuinig Fujitsu D3417-B2 moederbord. Hoe dat bij AMD zit weet ik niet. mini-STX laat veel onderdelen weg, zoals PCIe slots, waardoor het verbruik lager kan uitvallen. Dat is waar Deskmini 310 van profiteert.

Als je powertop --auto-tune draait optimaliseert dat bijna alles, ofschoon die tool gemaakt wordt door Intel, probeer anders ook eens TLP. Je hoeft alleen nog te zorgen dat de monitor in de slaapstand gaat, het kan zijn dat het al is geregeld via de GUI installatie. Anders kun je dat doen via een parameter in grub.

@Xistance Voor wat betreft de vraag over hardware:

Ik ga even uit van geen hard disks. Dan is de voeding voldoende.

Een rackmounted kast vereist meestal een geforceerde koeling. Dat komt omdat de lucht horizontaal moet worden geblazen door de dunne koelvinnen van de typische processorkoeler. Bij 1U heb je meerdere kleine ventilatoren nodig die op hoog toerental draaien. Dat kost extra energie. Pas bij ongeveer 3U-4U kun je normaal formaat ventilatoren toepassen mits de kast dat ondersteunt.

Ik zou een tower kast kiezen, dan heb je een natuurlijke koeling via convectie (onder komt koele lucht binnen en warme lucht stijgt, ontsnapt bovenaan). De kast moet bij zo'n koelmethode passen en moet staan in een relatief koele ruimte. Niet onder een heet dak of in een afgesloten kleine ruimte zoals een gesloten meterkast. De warmte moet weg kunnen.

Als je van plan bent om niet langdurig op topsnelheid te draaien (< half uur) en de server draait veel idle, dan is passieve koeling mogelijk. Als je langdurig de processor op topsnelheid zal laten draaien, dan is semi-passief beter.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 03-08-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 09:37
Fair enough, @mrmrmr , over de schijven, was dat vergeten.. momenteel zitten er 2 SSD schijven in, is de voeding dan nog voldoende?

Verder neem ik je suggestie mee, dat zal dan een tower kast worden, voor de rest is ie wel goed? bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xistance schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:05:
Fair enough, @mrmrmr , over de schijven, was dat vergeten.. momenteel zitten er 2 SSD schijven in, is de voeding dan nog voldoende?

Verder neem ik je suggestie mee, dat zal dan een tower kast worden, voor de rest is ie wel goed? bedankt!
Twee SATA SSD's is geen probleem. De 660p M.2 SSD is zuinig.

Ik heb zelf geen i3-9100, ik kan niet met zekerheid zeggen wat het piekverbruik daarvan is, maar in een systeem zonder schijven zou de 60W adapter (zit in de kit) net voldoende zou kunnen zijn. Met name als er verder niets meer bij komt, dus geen quad netwerkkaart of grafische kaart. Of tijdens maximale belasting: meerdere high speed USB3 sticks of randapparatuur.

Als je ruimte voor uitbreiding of (langdurige) zware belasting wilt hebben, dan kun je kiezen voor een PicoPSU-90 met een Leicke 120W 12V adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 20:33

Guldan

Thee-Nerd

Na een poosje verder te zijn heb ik een kleine upgrade uitgevoerd (een 2e ssd). Daarnaast heb ik ook nog getest met een random crucial NVME drive.

Nog even de specs voor de liehebber

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Pentium Gold 5400 Boxed
1MoederbordenFujitsu D3644-B
1BehuizingenAntec performance One p280
2Externe harde schijvenMaxtor M3 4TB Zwart
2SSD's 480gb & 500gb Sandisk sata SSD
1ProcessorkoelingStandaar Boxed cooler (verbruikt ongeveer 0.2 watt in idle)
4Geheugen intern8GB Crucial Ballistix Sport LT
1VoedingMini Box Pico PSU 90w
1AdapterLeicke Ull voeding 12 V 120w

Oude meetwaarden:

Verbruik:Omschrijving:
8.9w/9.1WIdle niet opgespinde disks
9,9W/10.1WIdle met draaiende disks
9,9W/10WIdle met draaiende disks en docker voor torrents

Nieuwe meetwaarden:

Verbruik:Omschrijving:
10.5WIdle niet opgespinde disks
16Widle maar ipv mijn 2e sata SSD een NVME drive
11.2Wstreamen van video

Door het gebruik van een NVME drive ipv een SATA SSD neemt mijn idle verbruik toe met ongeveer 5w. Daarnaast zie je ook dat SATA SSD's bijna niets verbruiken (net zoals in de TS staat).

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Lalalampje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
Ik ben hier aan het spelen met een kleine Optiplex, de 5060 mff
Best grappig er zit ales op en aan, sata, m2 en 2 geheugenslotjes
En er zit een leuke i5 8500T is met max 35 watt

Hij verbruikt maar 5 watt tijdens het opstarten van Windows 10
En in idle zakt het zelfs naar 3 watt.met muis en keyboard
Dat is met WIFI kaartje er nog in.. Die verwijderen zal ook wat schelen
Dus die Dell's doen niet echt onder voor de kleine Fujitsu's

Er kan nog een 2.5 HD in dus ik twijfel nog om hem als server in te zetten
Maar ik denk dat ik toch ga verkopen en dan zelf een servertje bouwen waar PCIe kaarten in kunnen
Hij heeft perfect gewerkt als servetje maar ik mis toch de uitbreidings-mogelijkheden
De CPU gaat in een nieuwe Fujitsu Mobo
En de rest staat inmiddels bij vraag en aanbod voor wie goedkoop een heel zuinig servertje wil bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 16:59

X4n

mrmrmr schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Ik heb zelf geen i3-9100, ik kan niet met zekerheid zeggen wat het piekverbruik daarvan is, maar in een systeem zonder schijven zou de 60W adapter (zit in de kit) net voldoende zou kunnen zijn.
Heb ik toevallig recent getest met mijn i3-9100 en met een kaal systeem trekt deze bij zware belasting 66w (powertop --calibrate). Gooi daar nog wat extra hardware in en een pico-90 is een echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Gisteren mijn server geïnstalleerd. Schrok eerst enorm van memory check errors maar dat bleek aan een oude bios te liggen. Ik krijg nu alleen nog maar deze melding bij boot met PhotonOS: itco_wdt can't request region for resource

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:24:
Gisteren mijn server geïnstalleerd. Schrok eerst enorm van memory check errors maar dat bleek aan een oude bios te liggen. Ik krijg nu alleen nog maar deze melding bij boot met PhotonOS: itco_wdt can't request region for resource
Ah. Dat is een probleem met de Intel Watchdog driver. Schijnt in kernel 5.4 te zijn opgelost. PhotonOS gebruikt nog een 4.x kernel, dus daar zul je een andere workaround voor moeten vinden.

PhotonOS wordt nu niet bepaald vaak bijgewerkt. Ik zou er daarom nooit voor kiezen op recente hardware.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:24:
edit /etc/modprobe.d/blacklist.conf, regeltje toevoegen:
blacklist itco_wdt

Gokje... Naam van de module ff checken via
lsmod

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X4n schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:06:
Heb ik toevallig recent getest met mijn i3-9100 en met een kaal systeem trekt deze bij zware belasting 66w (powertop --calibrate). Gooi daar nog wat extra hardware in en een pico-90 is een echte aanrader.
Bedankt voor het delen & eens met je conclusie. 67W wordt ook genoemd door anderen (zie gepinde posts) bij de i3-8100 en aanverwanten.

67W AC is ongeveer 60W DC, dat kan net. 60W DC is ook het labelvermogen van de adapter, voor korte duur kan er wel 10% bij (by design), maar bij langdurige belasting is dat niet de bedoeling. Als je bijvoorbeeld aan encryptie of encoding van grote hoeveelheden data doet, dan zijn dat typische toepassingen waarbij een grotere voeding aan te raden is.

Adapters hebben meestal ook een derating bij 40 of 50 graden. Dat wil zeggen dat als de temperatuur te hoog wordt, ze minder vermogen kunnen leveren. Als je dus een hete zolderkamer hebt en je belast de processor langdurig volledig, dan geeft dat waarschijnlijk problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-09 20:33

Guldan

Thee-Nerd

mrmrmr schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:51:
@Guldan Wat draai je op jouw server qua OS, hypervisor, VM's en andere software?
Dit is met unraid en zonder dockers draaiende. Unraid is lastig zuinig te krijgen maar het is wel mooie software.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Samsung 970 EVO NVMe 1tb flink afgeprijsd bij Amazon. Is die een beetje zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Mars Warrior schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Ah. Dat is een probleem met de Intel Watchdog driver. Schijnt in kernel 5.4 te zijn opgelost. PhotonOS gebruikt nog een 4.x kernel, dus daar zul je een andere workaround voor moeten vinden.

PhotonOS wordt nu niet bepaald vaak bijgewerkt. Ik zou er daarom nooit voor kiezen op recente hardware.
Ik ga denk ik ook voor Ubuntu server maar PhotonOS was ff bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:28:
Samsung 970 EVO NVMe 1tb flink afgeprijsd bij Amazon. Is die een beetje zuinig?
https://www.anandtech.com...970-evo-plus-ssd-review/9

Kom op, beetje googlen ;)

Hoewel dit de plus is zie ik nu, maar goed, vrijwel vergelijkbaar. Is allemaal wel prima.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 04-08-2020 16:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

FireDrunk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

https://www.anandtech.com...970-evo-plus-ssd-review/9

Kom op, beetje googlen ;)

Hoewel dit de plus is zie ik nu, maar goed, vrijwel vergelijkbaar. Is allemaal wel prima.
Sorry, ik zit op de camping en ook in die stand *O*

Edit: 7.6w (Evo) vs 4w max Intel: https://www.tomshardware....660p-qlc-nvme,5719-2.html

[ Voor 12% gewijzigd door xces op 04-08-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
660p is idd zuinig in max gebruik, maar is dan ook wat langzamer sequentieel. Of je dat echt gaat merken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:19:
660p is idd zuinig in max gebruik, maar is dan ook wat langzamer sequentieel. Of je dat echt gaat merken...
De 660p heeft ook QLC geheugen, tegenover het TLC geheugen van de Samsung. Waarbij QLC nog wat onbekend terrein is qua levensduur. Maar in de tijd van MLC zeiden ze dat natuurlijk ook van TLC geheugen.

Voordeel van de 660p is volgens @mrmrmr wel de lage latency als die uit standby moet komen. Dus laag verbruik tijdens standby/idle, maar indien nodig ook snel weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:37:
[...]

Ik ga denk ik ook voor Ubuntu server maar PhotonOS was ff bij de hand.
Aha. Als het goed is, Is de 5.4 LTS kernel van Ubuntu 20.04.1 ook een stukje zuiniger dan de 4.19 LTS kernel van PhotonOS 3. Het zal hooguit een paar Watt zijn, maar die krijg je gratis bij de installatie :D

De .1 versie zou 6/7 augustus uitkomen. Scheelt je weer een hoop updates als je daar op zou wachten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Hoera, ik heb mijn nieuwe D3643-H binnen.
Deze heeft me wel een paar grijze haren gekost tijdens het installeren van windows
Om een lang verhaal kort te maken, secure boot moet uit anders krijg je vreemde foutmeldingen.tijdens het installeren vanaf een USB stick.

Tot mijn verbazing kreeg ik er gratis een Fujitsu brand logo bij in system properties en een Fujitsu achtergrond plaatje.
Dat geeft bij mij wat irritatie want ik vraag hier niet om bij een schone installatie

Maar waar komt dat vandaag en hoe kan je het voorkomen tijdens de installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Lalalampje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:02:
Deze heeft me wel een paar grijze haren gekost tijdens het installeren van windows
Om een lang verhaal kort te maken, secure boot moet uit anders krijg je vreemde foutmeldingen.tijdens het installeren vanaf een USB stick.

Tot mijn verbazing kreeg ik er gratis een Fujitsu brand logo bij in system properties en een Fujitsu achtergrond plaatje.
Dat geeft bij mij wat irritatie want ik vraag hier niet om bij een schone installatie

Waarschijnlijk haalt hij dat uit UEFI.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak me geen zorgen over QLC, ik heb nu een 2TB SATA Samsung QVO in gebruik op mijn werkstation.

De Intel 660p NVMe heeft een goede balans in low power standen en actief verbruik. Zie de review van Anandtech. Het gaat in feite om hoe lang het duurt om in en uit een low power stand te komen. Te lang in low power is niet goed en te lang in actief is ook niet goed. Bij veel modernere NVMe SSD's is het maximum verbruik veel hoger dan de SATA TLC modellen van enkele jaren geleden.

Een probleem bij bepaalde SSD's is dat ze niet in low power stand komen (zie Anandtech's tests) en dat nieuwere drives vaak meer verbruiken als ze actief zijn dan voorgaande generaties. Zo is de Samsung 850 EVO 1TB SATA tamelijk zuinig, de 860 EVO minder, maar nog steeds goed in vergelijking met nieuwere drives.

Sommige reviewers focussen naar mijn smaak teveel op theoretische maximum doorvoer prestaties. Het maakt niet veel uit of een drive 1500 of 3000 MB/s kan overbrengen. Dat verschil merk je nauwelijks op een server tenzij je moet wachten op enorme interne kopieeracties. De bandbreedte is vele malen hoger dan de bandbreedte van het netwerk, als je bestanden over een netwerk verplaatst is er geen merkbaar verschil. Daarom kun je ook volstaan met een SATA drive of een zuinige NVMe.

Anandtech's tests zijn de beste die ik ken op dit moment. Zij testen in ieder geval een deel van de latency: wake up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcc
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcc

Lalalampje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:02:

Ik vermoed dat je geen officiele/propere ISO gebruikt van Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
jurry schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:16:
Welke voeding heb je gebruikt voor je Fujitsu D3644-B?

Ik kom er net achter dat de D3644-B niet opstart met een Mini-Box PicoPSU-90 die een 20 pins ATX stekker met de 4 pins CPU stekker heeft. Zonder extra HDD schijven, alleen een WD Blue SN550 NVMe SSD en 8 GB geheugen op het bord. Wanneer ik een andere ATX voeding met een 24 pins ATX stekker aansluit op het bord dan start deze meteen op.
Hoera de Pico PSU 90 watt en Leicke 90 watt zijn binnen
Alles netjes aangesloten en de Fujitsu D3643-H starte mooi op.
Ik zat naar het verbruik te kijken wat zakte van 30 naar 14 watt toen ineens de PC uitschakelde
Daarna ging de PC iedere paar seconde aan/uit

Andere 12 volt voeding gepakt wat geen verschil maakte
Alle HD's losgetrokken maar hij wilde niet meer opstarten
Er zit een CPU in met een TDP van 35 watt, heel zuinig allemaal

Ik heb de oude lompe voeding weer aangesloten en alles draait weer.

Wat doe ik fout ?
De 20 pins Pico PSU 90 paste netjes op de 24 pins ATX plug
Het 4 pins CPU stekkertje zat netjes bij de CPU aangesloten.
pcc schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 07:11:
[...]

Ik vermoed dat je geen officiele/propere ISO gebruikt van Microsoft?
Klopt, die kwam inderdaad uit een beetje onduidelijke afkomst om even snel te testen.
Er staat nu een schone officele op die wel normaal opstart

[ Voor 20% gewijzigd door Lalalampje op 05-08-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
1 x Samsung evo SSD sata, 2 x seagate 4TB 2.5"
Bijzonder weinig dus en het zakte ook naar 14 watt toen het mis ging.
Zeker niet overbelast. Ik denk max 60 watt piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is niet teveel inderdaad, maar het klinkt wel als een overbelasting met bijvoorbeeld 3 of 4 stuks 3.5" disks. Als een voeding te lang wordt overbelast dan kan dat permanente schade opleveren.

14W is ook nogal veel voor een systeem in deze configuratie. Ik zou verwachten ongeveer 8,4W als Windows eenmaal draait en tot rust is gekomen. Het is mogelijk dat er ergens een kortsluitinkje is wat het meerverbruik veroorzaakt. Dan moet de voeding "zwaar" werken om de spanning op orde te houden.

Zit er misschien nog iets anders in het systeem? Als je een multimeter hebt: wat is de spanning uit de adapter? Als je handig en voorzichtig bent met een multimeter en de pinout weet van de 12V stekker kun je die ook meten. Eventueel buiten het systeem met behulp van de "PSU paperclip trick".

Lukt opstarten zonder hard disks, vanaf een USB stick?

Zorg dat de stekker van de adapter uit het stopcontact gaat voor elke test. Dat reset alles (van adapter tot moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
Ik heb net nog een poging gedaan,
Enkel Mobo, geen HD's en een switchje aan de USB

De PC start nu helemaal niet meer op, dood...
De USB poort krijgt een paar seconde spanning en weer uit, dat blijft zich herhalen

Ik heb de 12v en de 5v gemeten op de stekker voor de HD;s en die geven een strak voltage
Daar lijkt niet mis mee. De 3.3 volt is natuurlijk lastiger om te meten

Met de oude voeding werkt alles gewoon weer normaal
Dus ja het heeft een halve minuut gewerkt maar het is nu echt over. De pico PSU lijkt defect
En 14 watt is best mooi hoor met wat rand apparatuur aan de USB nog maar net een paar seconde opgestart. Dus ik verwacht niet dat het overbelast was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zit dus een switch aan de USB poort. Trekt die wel een toegestaan vermogen? USB3 mag maximaal 4,5W trekken (900mA) en USB2 2,5W (500mA). Te hoog vermogen mag niet, dat kan problemen op het moederbord veroorzaken.
Hoog vermogen veroorzaakt warmte. Sommige moederborden hebben een bescherming tegen overbelasting op basis van temperatuur, dan schakelt hij af. Als hij weer is afgekoeld dan kan het weer aangaan, eventueel na een restart . Ik zou zonder extra's testen (alleen een standaard bekabeld USB toetsenbord en ditto muis).

USB is dit op dit punt nogal geniepig, ik heb op tweakers.net meldingen gezien van een USB apparaat dat intern een kortsluiting had en altijd teveel vroeg.

Met de paperclip trick kun je de voeding meten buiten het moederbord. Kijk naar de pinout van 20 pins ATX stekkers. De maximale belasting is moeilijker te testen. Je zou wat oude disks kunnen koppelen en een 12V 20W halogeen lampje, maar dan komen we wel in die hard tweaker sferen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Quad schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:52:
Als iemand geïnteresseerd is in verbruik van een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed op een
pricewatch: ASRock H470M-ITX/ac, zal ik dit volgende week ff checken. Is besteld en verwacht ik begin volgende week binnen.
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 121,80€ 121,80
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 127,90€ 127,90
1BehuizingenInter-Tech A80€ 64,59€ 64,59
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 3TB Zwart€ 94,95€ 189,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 56,22€ 56,22
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,51

Verder:
  • OS: Server 2019 Standard met Hyper-V rol, geen VM actief.
  • Voeding: 60W PicoPSU meegeleverd met behuizing
  • Energie instellingen: Energiebesparing in Server 2019, UEFI niet aangepast.
  • Opslag: Enkel 1x 3TB aangesloten op SATA, andere is niet in gebruik.
  • Randapparatuur: Geen, enkel voeding en ethernetkabel op de 2.5Gb Realtek kaart aangesloten, de Intel 1Gb functioneert vooralsnog niet.
In idle doet de server 13Watt zonder randapparatuur. Met video output en invoerapparatuur ca 15Watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiwvpXd4QOMvvNtp-oR-BOFYvMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qE8tsxWfFoJL8AtxrDmzhAt0.png?f=user_large

Met ESXi 6.7 heb ik dezelfde waarden gezien.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Quad schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 121,80€ 121,80
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 127,90€ 127,90
1BehuizingenInter-Tech A80€ 64,59€ 64,59
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 3TB Zwart€ 94,95€ 189,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 56,22€ 56,22
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,51

Verder:
  • OS: Server 2019 Standard met Hyper-V rol, geen VM actief.
  • Energie instellingen: Energiebesparing in Server 2019, UEFI niet aangepast.
  • Randapparatuur: Geen, enkel voeding en ethernetkabel op de 2.5Gb Realtek kaart aangesloten, de Intel 1Gb functioneert vooralsnog niet.
In idle doet de server 13Watt zonder randapparatuur. Met video output en invoerapparatuur ca 15Watt.
[Afbeelding]

Met ESXi 6.7 heb ik dezelfde waarden gezien.
Ik zou eens je BIOS doorlopen, dit moet zuiniger kunnen. Deze waardes haal ik ook met mijn setup en dat is met een server-moederbord met 2X nic en IPMI. Jouw systeem moet onder de 10Watt kunnen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit kit?

Wat is het maximum piekverbruik tijdens opstarten?
Welk typenummer drive?
De I219V 1Gbit LAN chip op dit bord is redelijk nieuw (2015). Windows Server 2019 ondersteunt sommige ethernet drivers niet van Intel, zoals de I217V, maar daar zijn wel alternatieven voor te vinden.

Intel drivers zijn vaak nodig om het verbruik omlaag te brengen, naast de energieinstellingen.

BIOS instellingen zijn bij ASRock van belang zoals @GaMeOvEr schrijft. Dit is een bericht dat daar over gaat: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Windows Server 2016 kan zuiniger zijn dan Windows Server 2019.

Welke energiemeter heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

GaMeOvEr schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Ik zou eens je BIOS doorlopen, dit moet zuiniger kunnen. Deze waardes haal ik ook met mijn setup en dat is met een server-moederbord met 2X nic en IPMI. Jouw systeem moet onder de 10Watt kunnen.
Zou nog kunnen, ben niet bezig geweest met optimalisaties voor dit mobo specifiek.
Daarnaast is dit echt idle, aangezien er geen één VM aan staat.
Geen idee of het die is, het is een PicoPSU wat bij de behuizing meegeleverd is, wel een waardeloze qua aansluiting, ik heb hem al moeten lijmen. :P
Wat is het maximum piekverbruik tijdens opstarten?
47Watt is wat ik het hoogst heb kunnen constateren. Ik wil nog een benchmark tzt uitvoeren om te zien of de voeding/CPU het bij korte maar hoge belasting het ook volhoudt.
[...]

Welk typenummer drive?
De beruchte Seagates, zie lijstje wat ik eerder heb gepost.
[...]

De I219V 1Gbit LAN chip op dit bord is nieuw. Windows Server 2019 ondersteunt sommige ethernet drivers niet van Intel, zoals de I217V, maar daar zijn wel alternatieven voor te vinden.

Intel drivers zijn vaak nodig om het verbruik omlaag te brengen, naast de energieinstellingen.
Ik ben daar nog niet mee bezig geweest omdat de Realtek voor nu prima is.
BIOS instellingen zijn bij ASRock van belang zoals @GaMeOvEr schrijft. Dit is een bericht dat daar over gaat: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Windows Server 2016 kan zuiniger zijn dan Windows Server 2019.
Ik weet nog niet welk OS ik ga/kan gebruiken ivm licenties. Vanuit werk kan ik vermoedelijk Server 2016/2019 krijgen, ESXi helaas geen licenties voor. Proxmox VE kan als alternatief ook nog maar ik ben daar nog geen super fan van geworden.
Welke energiemeter heb je gebruikt?
Een BlitzWolf Smartplug.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@Quad
Een standalone ESXi host is ook gratis. :) (Moet wel een licentie op, maar een single host kun je gratis een licentie voor aanvragen.)

Het gaat pas geld kosten als je over meerdere hosts wilt kunnen migreren en failoveren en dergelijke. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:59:
Geen idee of het die is, het is een PicoPSU wat bij de behuizing meegeleverd is, wel een waardeloze qua aansluiting, ik heb hem al moeten lijmen. :P
Met rode ATX stekker?

Inter-tech levert Chinese PicoPSU klonen. Waarschijnlijk niet zo zuinig als het origineel van Mini-Box.
47Watt is wat ik het hoogst heb kunnen constateren. Ik wil nog een benchmark tzt uitvoeren om te zien of de voeding/CPU het bij korte maar hoge belasting het ook volhoudt.
De beruchte Seagates, zie lijstje wat ik eerder heb gepost.
Dat had ik gemist. 3TB 2.5" drives komen niet veel voor hier. :)
Het lijkt erop dat de meter aangeeft per Watt. Sommige energiemeters doen het niet goed bij laag verbruik. Ik kon geen specificatie vinden op de site over de precisie.

Er zijn nog teveel variabelen (voeding, HDD, meter, headless, OS, optimalisatie) om direct te kunnen vergelijken tussen 300 series en 400 series chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

ik wacht op Ubuntu 20.4.1 (komt vandaag uit als het goed is) en dan ga ik mijn server installeren. De Intel 660p 1TB komt vanavond ook binnen vanuit Amazon en ik ben van plan om 'alleen' docker te selecteren bij de install. Zal dan de waardes eens posten; voor- en na powertop

[ Voor 9% gewijzigd door xces op 06-08-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
mrmrmr schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:57:
Er zit dus een switch aan de USB poort. Trekt die wel een toegestaan vermogen? USB3 mag maximaal 4,5W trekken (900mA) en USB2 2,5W (500mA). Te hoog vermogen mag niet, dat kan problemen op het moederbord veroorzaken.
Hoog vermogen veroorzaakt warmte. Sommige moederborden hebben een bescherming tegen overbelasting op basis van temperatuur, dan schakelt hij af. Als hij weer is afgekoeld dan kan het weer aangaan, eventueel na een restart . Ik zou zonder extra's testen (alleen een standaard bekabeld USB toetsenbord en ditto muis).

USB is dit op dit punt nogal geniepig, ik heb op tweakers.net meldingen gezien van een USB apparaat dat intern een kortsluiting had en altijd teveel vroeg.

Met de paperclip trick kun je de voeding meten buiten het moederbord. Kijk naar de pinout van 20 pins ATX stekkers. De maximale belasting is moeilijker te testen. Je zou wat oude disks kunnen koppelen en een 12V 20W halogeen lampje, maar dan komen we wel in die hard tweaker sferen... ;)
Die voedingen zijn prima. Net een compressor aangesloten en dat ging prima.
Ook verbruikt dat switchje super weinig dus dat is het ook niet.

Ik heb net de Pico PSU op een ander systeem gezet... dood
Deze is dus binnen een minuut overleden onder minimale belasting (14 watt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

https://9to5linux.com/ubu...ow-available-for-download *O*

Momenteel server image aan het flashen met Rufus om op mijn nieuwe server te installeren: https://releases.ubuntu.c...4.1-live-server-amd64.iso

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNMTBMkDjpTODmqUudkVnNHcDbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VglWfDX8dyJ2sputHBYw5JCh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55MkSX4pjvJZrzTvokNiwiDvvD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfVliWFho1DhjgayI86k4M59.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA1iTo3WEWbSWaTuhQE37ZwcJ7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsaWMchfvHIAyk4zvdmIBhPc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_53acWkuN0Lk-NK8Ws_2noGLJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF98mRaUt5d0e8ZnZG3Gorxw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TkhXgYAndda11tU5tG099csxzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPIOmlqjuNEjTkT4jFaz73A4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6awQDRt282dBbMOqe28EGCa6iM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJLKjdkjOtzNpjMgL6R8pXHF.jpg?f=fotoalbum_tile

1e 5 foto's zijn van de bouw, de laatste is met de Samsung SSD verwijderd (PhotonOS) en de Intel 660p 1TB geinstalleerd om Ubuntu op te gaan zetten.

De 6cm fans zijn alvast geinstalleerd maar staan nog uit (voor de toekomst als er SATA drives in komen)

edit: update na installeren Ubuntu 20.04.1 en Powertop draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTfn9A77OywRYGbesbgYImO2tBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIWOJ3DX4i5GyKDMB3wpuS9u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door xces op 06-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xces Ik zie dat er nu Kontron staat op het moederbord.

Heb je 2 DIMM's?

Er is iets aan de hand met levering van dit moederbord. Ofwel iemand bij Kontron heeft besloten de prijs met ~25% te verhogen of iemand is zijn eigen handeltje begonnen en heeft de prijs omhoog gegooid. Ik vermoed het laatste. Een van de aanbieders zegt dat er meer dan 100 in voorraad zijn voor die hogere prijs. Hoe dan ook, dit is geen goede ontwikkeling. Ze moeten toch echt eens een beter distributiesysteem voor consumenten opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

mrmrmr schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:18:
@xces Ik zie dat er nu Kontron staat op het moederbord.
Ja dat viel me ook al op, dat er bijvoorbeeld geen Fujitsu op staat, is dat erg dan?
Correct, 2x 16gb Mobo certified geheugen.

Ik moet natuurlijk nog "het stopcontact" meten maar dit is een stock Ubuntu 20.04.1 install (geen LVM) met Docker also optie bij de install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Ja dat viel me ook al op, dat er bijvoorbeeld geen Fujitsu op staat, is dat erg dan?
Nee hoor, geen probleem. Het toont dat ze de productietemplates hebben aangepast van Fujitsu naar Kontron. Dit is de eerste keer dat ik het zie.
Correct, 2x 16gb Mobo certified geheugen.

Ik moet natuurlijk nog "het stopcontact" meten maar dit is een stock Ubuntu 20.04.1 install (geen LVM) met Docker also optie bij de install.
Ik vermoed dat Powertop ongeveer 500mW per DIMM aangeeft, vandaar dat ik dacht dat je 2 DIMM's hebt. Bij mij wordt één enkele 8GB DIMM wordt door powertop 2.12 aangegeven als ongeveer 500mW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

mrmrmr schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Met rode ATX stekker?

Inter-tech levert Chinese PicoPSU klonen. Waarschijnlijk niet zo zuinig als het origineel van Mini-Box.

[...]

[...]

Dat had ik gemist. 3TB 2.5" drives komen niet veel voor hier. :)

[...]

Het lijkt erop dat de meter aangeeft per Watt. Sommige energiemeters doen het niet goed bij laag verbruik. Ik kon geen specificatie vinden op de site over de precisie.

Er zijn nog teveel variabelen (voeding, HDD, meter, headless, OS, optimalisatie) om direct te kunnen vergelijken tussen 300 series en 400 series chipset.
De Intel netwerkkaart is werkend, thanks voor de link!
Na aanpassingen in UEFI en wat kleine andere dingetjes is het idle verbruik nu 9 watt. Maar goed, dan draait er nog geen enkel VM, dus dit getal zegt nog niet zoveel, toch?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Quad schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:43:
[...]

De Intel netwerkkaart is werkend, thanks voor de link!
Na aanpassingen in UEFI en wat kleine andere dingetjes is het idle verbruik nu 9 watt. Maar goed, dan draait er nog geen enkel VM, dus dit getal zegt nog niet zoveel, toch?
Het verschil in mijn setup, met toegegeven, niet hele drukke VM's, tussen systeem in idle met alleen zijn services actief (5x2,5 disks niet in spindown en externe USB 3 schijf aangesloten) en met mijn 2VM's aan is een Watt of 4. Dus systeem geladen met alle services actief is ongeveer een Watt of 16, met de VM's erbij actief is zo rond de 20.

Dus in mijn toepassing, zou die 4 Watt die jij nu bespaard hebt genoeg zijn om mijn 2VM's 24/7 van te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-08-2020 00:06 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb zojuist mijn 1e paar docker images weer aan de gang, maar de snelheid met nzbget is belabberd.
Ik zie met speedtest dat ik 250mbit zou moeten halen, maar nzbget haalt maar 11mb ongeveer;
Tips waar ik kan gaan zoeken naar de oorzaak?

Top laat zien;
load average: 1.62, 1.73, 1.28
--> ook dit had ik eigenlijk niet verwacht van de nieuwe server en is best een tegenvaller.

Sterker nog; de server is gewoon onbruikbaar als ik aan het downloaden ben met nzbget, zelfs met een cap van 5mb/sec...

[ Voor 13% gewijzigd door xces op 07-08-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xces schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:46:
Ik heb zojuist mijn 1e paar docker images weer aan de gang, maar de snelheid met nzbget is belabberd.
Ik zie met speedtest dat ik 250mbit zou moeten halen, maar nzbget haalt maar 11mb ongeveer;

Top laat zien;
[...]

--> ook dit had ik eigenlijk niet verwacht van de nieuwe server en is best een tegenvaller.

Sterker nog; de server is gewoon onbruikbaar als ik aan het downloaden ben met nzbget, zelfs met een cap van 5mb/sec...
Wat is je config? Als ik ver terug ga in de pagina's kom ik wat tegen van een Fujitsu moederbord en een i3 processor. Maar meer niet.

Mijn eerste vraag / gedachte is in ieder geval: welke HDDs gebruik je? Als dat SMR schijven zijn en je veel downloads tegelijk hebt lopen zou dat zomaar kunnen. SMR schijven zijn namelijk (zeer) slecht in random writes en extreem lage schrijfsnelheden zijn dan ook "normaal" voor SMR schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

@RobertMe een intel 660p nvme SSD, meer schijven heb ik nog niet erin gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

xces schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:46:

Top laat zien;
[...]

Dat is met een i3-9300 toch?

En je lijn is 250Mbit en je downloads zijn maar 11MB/s (dus 110Mbit ongeveer) en je weet zeker dat dat niet een beperking is bij je aanbieder?

Ik moet zeggen dat in mijn setup (i3-9100) mijn download VM (Windows 10 host met Sabnzbd, Sonarr en Radarr) op Server 2019 met HyperV tijdens downloaden amper voor CPU load zorgt.

Een driver issue ergens?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

GaMeOvEr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is met een i3-9300 toch?

En je lijn is 250Mbit en je downloads zijn maar 11MB/s (dus 110Mbit ongeveer) en je weet zeker dat dat niet een beperking is bij je aanbieder?

Ik moet zeggen dat in mijn setup (i3-9100) mijn download VM (Windows 10 host met Sabnzbd, Sonarr en Radarr) op Server 2019 met HyperV tijdens downloaden amper voor CPU load zorgt.

Een driver issue ergens?
Ik heb momenteel een i3-9100, en draai stock Ubuntu 20.04.1
Maar als het een beperking bij mijn aanbieder zou zijn dan zou de rest van het systeem vrij snappy moeten reageren toch? Ik heb een SSH verbinding open en die lagged behoorlijk, en Sonarr via de browser reageert niet. Daar komt zelfs een 'connection to backend lost' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

xces schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Ik heb momenteel een i3-9100, en draai stock Ubuntu 20.04.1
Maar als het een beperking bij mijn aanbieder zou zijn dan zou de rest van het systeem vrij snappy moeten reageren toch? Ik heb een SSH verbinding open en die lagged behoorlijk, en Sonarr via de browser reageert niet. Daar komt zelfs een 'connection to backend lost' uit.
Hm. Dat zou niet mogen gebeuren met die specs. Helaas kan ik je qua Ubuntu/linux niet verder helpen wat je zou kunnen checken.

Is dat met powertop uit? Misschien dat als die aan is, deze voor een verkeerde setting ergens zorgt.

Zoals gezegd, met dezelfde CPU met Server 2019 en een Windows 10VM (wat naar mijn idee zwaarder is dan een Docker onder Ubuntu) merk ik amper wat als ik mijn 250Mbit lijn volledig belast. (29MB/s)

Net even getest. CPU load host-systeem (Server 2019) met alles in de achtergrond actief, rond de 8%

CPU load Win10-VM met services actief, niet downloaden: 10% (2 cores, 4GB mem toegewezen)
Downloaden met 29MB/s en unrar gelijktijdig: Sabnzbd verbruikt maximaal 70-80% CPU in de VM.

Hostsysteem maximaal CPU usage: 20%.

VM en OS draait op een Adata SX8200 Pro 1TB nVME SSD.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xces Is de kwaliteit van de kabel wel goed? Een slechte kabel kan reconnects op ethernet niveau veroorzaken, fragmentatie e.d. Zeker bij snelheden van meer dan 100Mbit zal dat invloed hebben, want dan kan er worden geschakeld van 1000Mbit naar 100Mbit. Tijdens dat "schakelen" valt de verbinding compleet weg.

Snelheid kan worden gecontroleerd met deze opdracht:
ethtool eno1

Helaas lijkt het erop dat de link uptime niet wordt bijgehouden. Wel kun je zien of er carrier status wijzigingen zijn geweest /sys/class/net/eno1/carrier_changes. Die staat bij mij op 2; 1 up count en 1 down count.
Onder statistics kun je tellers zien van tx/rx errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grubby
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 13:46
Hoop dat iemand me op weg kan helpen. Ik twijfel al een tijdje om een thuis server te bouwen met Proxmox VE voor een aantal (2-3) VM's waarvan 1 voor +/- 10 Docker containers en ik wil gaan 'spelen' met pfSense en wil daarvoor een dual NIC setup. Ik had de volgende built in gedachten:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 106,89€ 106,89
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 118,64€ 118,64
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,95€ 32,95
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 111,60€ 111,60
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 5,61€ 5,61
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 56,22€ 112,44
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 70,18€ 70,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,30

Nou heb ik, in het kader van grote stappen snel thuis, de mogelijkheid om een Dell Optiplex 3070 SFF: i5 9500, 256GB M.2 SSD, 1TB 3.5", 12GB DDR4 over te nemen voor € 350,-.
Er moet nog wel een PCIe intel NIC in en wil de 3.5" 1TB HDD vervangen voor een 2.5" 5TB HDD

Ik weet het is vloeken in de kerk maar anders dan vele anderen hier wordt ik niet echt warm van het bouwen van PC's/servers dus op zich lijkt me een (semi) kant en klaar systeem wel aantrekkelijk

Ik twijfel alleen een beetje over het verschil in stroomverbruik tussen deze builds. De server zal geen 8765uur per jaar volle bak worden gebruikt maar het is wel de bedoeling dat de server continu aanstaat. Stel beide builds worden gemiddeld 5 uur per dag intensief gebruikt, kan iemand een inschatting maken wat het verschil in jaarlijks verbruik tussen deze builds zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:51:
@xces Is de kwaliteit van de kabel wel goed? Een slechte kabel kan reconnects op ethernet niveau veroorzaken, fragmentatie e.d. Zeker bij snelheden van meer dan 100Mbit zal dat invloed hebben, want dan kan er worden geschakeld van 1000Mbit naar 100Mbit. Tijdens dat "schakelen" valt de verbinding compleet weg.

Snelheid kan worden gecontroleerd met deze opdracht:
ethtool eno1

Helaas lijkt het erop dat de link uptime niet wordt bijgehouden. Wel kun je zien of er carrier status wijzigingen zijn geweest /sys/class/net/eno1/carrier_changes. Die staat bij mij op 2; 1 up count en 1 down count.
Onder statistics kun je tellers zien van tx/rx errors.
Die 100Mbit valt dan wel weer samen met de 11MB/s waar @xces het over heeft en zou ook time-outs en laggyness binnen SSH kunnen verklaren, als het lijntje helemaal vol zit.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hij staat inderdaad op 100mbit; ik ben er ook achter wat het probleem van de snelheid is maar je zult het niet geloven.. De 'installateur' heeft 1 netwerkkabel gesplitst op een dubbel netwerk aansluitpunt -O-
Dit was gelukkig op mijn keukentafel, dus niet bijster belangrijk dat daar gigabit zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Settings for eno1:
    Supported ports: [ TP ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                            100baseT/Half 100baseT/Full
                            1000baseT/Full
    Supported pause frame use: No
    Supports auto-negotiation: Yes
    Supported FEC modes: Not reported
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                            1000baseT/Full
    Advertised pause frame use: No
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Advertised FEC modes: Not reported
    Speed: 100Mb/s
    Duplex: Full
    Port: Twisted Pair
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    MDI-X: off (auto)
    Supports Wake-on: pumbg
    Wake-on: d
    Current message level: 0x00000007 (7)
                           drv probe link
    Link detected: yes

Op zijn (voorlopig) uiteindelijke plaats, waar de oude server ook stond, geeft hij inderdaad netjes dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Settings for eno1:
    Supported ports: [ TP ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                            1000baseT/Full
    Supported pause frame use: No
    Supports auto-negotiation: Yes
    Supported FEC modes: Not reported
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                            1000baseT/Full
    Advertised pause frame use: No
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Advertised FEC modes: Not reported
    Speed: 1000Mb/s
    Duplex: Full
    Port: Twisted Pair
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    MDI-X: on (auto)
    Supports Wake-on: pumbg
    Wake-on: d
    Current message level: 0x00000007 (7)
                           drv probe link
    Link detected: yes

Dan vraag ik me alleen af of dat ook de hoge CPU load zou kunnen veroorzaken?

[ Voor 26% gewijzigd door xces op 08-08-2020 16:48 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.