Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:07

GaMeOvEr

Is een hork.

En de 150/160XT varianten hebben een extra plug waar je deze op kunt doen. De kleinere helaas niet. Die heb ik zelf ook in gebruik, omdat ik ook een case heb met een backplane en dus maar twee voedings-aansluitingen nodig heb voor 8 disken. (5 momenteel in gebruik)

[ Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 21-05-2020 22:38 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel SATA power aansluitingen heeft zo'n picopsu? 1 SATA en 1 molex ofzo?
Ja. Het is een kabel met een split naar een molex en een SATA connector.
Zijn splitters een beetje veilig?
Ik gebruik zelf een SATA kabel van een merkaanbieder (geen molded). Zie de tips onderaan de topic start.

Vergeet SATA kabels niet. Er is minderwaardig materiaal in omloop die problemen kunnen veroorzaken, ik zou daarom ook merkspullen bestellen. Ik gebruik Akasa kabels. Voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken;
PicoPsu 160 XT is onderweg met een Leicke 120watt voeding.
Misschien beetje overkill; maar volgens de sheet hiero of vorige topic 1, stond dat ook bij lagere belastingen deze een stuk efficiënter was.

En het voordeel dat deze ondersteuning geeft voor die periferal kabel.

Teven een 5TB 2,5" disk aangeschaft. Mogelijk eerst via de interne USB aansluiting op het board. Verder kijk ik nog wel. Rustig aan opbouwen.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Krypt schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:37:
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken;
PicoPsu 160 XT is onderweg met een Leicke 120watt voeding.
Misschien beetje overkill; maar volgens de sheet hiero of vorige topic 1, stond dat ook bij lagere belastingen deze een stuk efficiënter was.

En het voordeel dat deze ondersteuning geeft voor die periferal kabel.

Teven een 5TB 2,5" disk aangeschaft. Mogelijk eerst via de interne USB aansluiting op het board. Verder kijk ik nog wel. Rustig aan opbouwen.
Ik denk dat het uiteindelijk niet meer dan een halve watt uitmaakt ten opzichte van een PicoPSU 90, maar je hebt wel het voordeel van die peripheral aansluiting en wat meer ruimte naar boven. :)

Met mijn config kom ik onder full load niet hoger dan 80 Watt, met de CPU met prime95 volledig belast en powersaving schema (windows) op balanced ipv power saver, gewoon even om te checken hoeveel ruimte ik naar boven heb. Gooi er nog een paar verdwaalde Wattjes bij voor file/disk/netwerkactiviteit en fans die wat harder moeten draaien, dan zou ik dus worst-case nooit boven de 90 uit moeten komen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 08:32
Krypt schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:38:
13W dat is heel erg nice. Denk dat ik toch ook maar een picopsu ga halen. Mijn oude antec 850 voeding met hetzelfde board, i3-9100, 1x Samsung evo 860 en 1x WD 2TB 3,5" slurpt zo rond de 40W.
Mijn ASRock H370M-ITX/ac met i3-9100 en 3x 4 WD RED 3.5" doet volgens mijn verbruiksmeter ook zo'n 40W, dus ik ben benieuwd hoeveel jij omlaag kan. Ik laat wel altijd mijn disks doordraaien. Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor meerdere HDD's op een splitter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderHuisman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:56:
Mijn ASRock H370M-ITX/ac met i3-9100 en 3x 4 WD RED 3.5" doet volgens mijn verbruiksmeter ook zo'n 40W, dus ik ben benieuwd hoeveel jij omlaag kan. Ik laat wel altijd mijn disks doordraaien. Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor meerdere HDD's op een splitter...
Heb je de BIOS settings aangepast?

Hoewel het een splitter wordt genoemd is het geen splitter, de kabel is serieel en wat dat betreft gelijk aan een SATA kabel van een voedingen. Het verschil is de manier van verbinden aan de voeding, dat is het zwakste punt.

Bij 2.,5" disks is dat geen enkel probleem en ook niet iets om je zorgen over te maken bij gebruik van goed materiaal (zie topic start onder tips voor SATA kabel).

Meerdere 3.5" HDD's op een SATA kabel mag zolang het maximum stroom niet wordt overschreden. Reken per disk op 2A piekvermogen op 12V. De maximale stroom is 4,5A op 12V, 5V en 3.3V volgens de specificatie. Formeel mag je dus maximaal 2 disks aan een kabel koppelen. Maar opstarten is een kortdurende belasting. Als de kabel dik is en de verbinding met de voeding in orde, denk ik dat het een veelvoud kan zijn. Molex heeft een veel hoger maximum vermogen. In theorie zou een molex naar SATA kabel meer vermogen moeten kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
We zullen het zien. Heb nog een SATA splitter erbij besteld zodat ik even kan zien wat het verschil is met de antec (kan die daarna weer terug in de proliant waar die uit komt :D)
Krijg het de 29e binnen als het goed is.

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:03
Mijn server eindelijk draaien :) intel boxed cooler vervangen door een artic alpine 12 lp die op silent niet te horen is en belangrijk maar 0.72watt gebruikt. Luidste onderdeel is de seagate schrijf.

Draai nu Unraid. Wat basis dingen ingesteld en 4 dockers draaien. draait idle 10.7 watt (gemeten met een brennenstuhl PM 231e)

de 240gb ssd gaat er waarschijnlijk weer uit om plaats te maken voor een tweede 5tb seagate schrijf

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,86€ 108,86
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 LP€ 7,01€ 7,01
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 65,04€ 65,04
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 38,13€ 38,13
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,14

Waarschuwing die seagate past niet in de case, mocht iemand deze build willen namaken.

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 22-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:41
haakjesluiten schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:05:

Waarschuwing die seagate past niet in de case, mocht iemand deze build willen namaken.
Zelf de Deskmini 300 gehad met hetzelfde probleem, jammer dat Asrock met de Deskmini 310 niet die 6mm extra had kunnen toevoegen zodat er wel 15mm schijven in passen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
audiojunk schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Zelf de Deskmini 300 gehad met hetzelfde probleem, jammer dat Asrock met de Deskmini 310 niet die 6mm extra had kunnen toevoegen zodat er wel 15mm schijven in passen.
ja beetje jammer omdat het met minimale wijzigingen prima had kunnen passen. Ik heb die sata kabel voor de time being maar even naar buiten geleid en hd in de originele case gedaan. Het werkt maar ik ben wel van plan het een keer op te lossen.

Die seagate wil trouwens niet in spindown, bios gecontroleerd daar staat Link Power management aan. In Unraid zie ik ook geen read writes (alle lopende processen staan op de cache schrijf en spindown delay staat uit.

[ Voor 17% gewijzigd door haakjesluiten op 22-05-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
audiojunk schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:42:
[...]

zat net ff een video review van de deskmini te bekijken. maar als je die opstaande bobbels terug slaat. dan kan de hdd al lager liggen, zit je alleen met de schroeven aan de zijkant, misschien als je de hdd er op de kop in zet dat het dan lukt?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
GoVegan schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:51:
[...]

zat net ff een video review van de deskmini te bekijken. maar als je die opstaande bobbels terug slaat. dan kan de hdd al lager liggen, zit je alleen met de schroeven aan de zijkant, misschien als je de hdd er op de kop in zet dat het dan lukt?.
als je de vesa mounts die naar binnen zijn getaped wegdremeld en de opstaande randen inderdaad verwijderd dan zou het waarschijnlijk passen want je komt niet 6mm maar iets van 4mm te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
haakjesluiten schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:49:
[...]
Die seagate wil trouwens niet in spindown, bios gecontroleerd daar staat Link Power management aan. In Unraid zie ik ook geen read writes (alle lopende processen staan op de cache schrijf en spindown delay staat uit.
Settings > Disk settings > Default spin down delay > gewenste tijd

of individueel

Main > disk aanklikken > Spin down delay > gewenste tijd.

Default staat standaard op "Never".

Je kunt ook in het tabblad "Main" klikken op het groene rondje voor de schijf om het handmatig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Freakster86 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:45:
[...]

Settings > Disk settings > Default spin down delay > gewenste tijd

of individueel

Main > disk aanklikken > Spin down delay > gewenste tijd.

Default staat standaard op "Never".

Je kunt ook in het tabblad "Main" klikken op het groene rondje voor de schijf om het handmatig te doen.
ik interpreteerde die setting verkeerd. Op 15min zetten was de oplossing :+

@Freakster86 toevallig ervaring met meer energie besparende maatregelen? Ik heb net naar de c states in de bios gekeken maar dat lijkt alleen maar een negatief effect te hebben ik zit nu op 11.5watt met seagte in spindown en ik heb de 240GB ssd eruit gehaald

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 22-05-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@haakjesluiten Ik heb de bios aanpassingen die mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2" onlangs noemde toegepast en ben nog e.e.a. aan het testen/meten. Er zijn voor Unraid verder ook nog apps zoals Dynamix S3 Sleep die je kunt proberen.

Met die bios instellingen toegepast komt mijn systeem (i.c.m. één 5TB schijf spinning, zonder fan en zonder randapparatuur) in ieder geval uit op 12,4w.

Heb geen spindown metingen meer gedaan, omdat een schijf in mijn Synology foutmeldingen begon te geven. Dus prioriteit ligt even bij het overzetten van alle data naar de nieuwe server en die up and running te krijgen.

PS: Dezelfde setup die met Unraid 12,4w haalt, deed met Openmediavault out of the box 15,4w (en schommelde qua gebruik veel heftiger heen een weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountain82
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 22:50
mrmrmr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:45:
@mountain82

Was het de bedoeling twee dezelfde servers te bouwen?

Er staat nog geen geheugen in de lijstjes.

Ik denk dat het verder qua hardware ok is als je geen 3.5" disks toepast. De kast heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt niet problematisch als je de stijgende warme lucht afvoert via het gat van de ATX voeding. Misschien de luchtstroom een beetje helpen met een gebogen stuk plastic.

Dit is in principe een stil systeem, dus je zult de hard disks wel horen als ze draaien maar er is geen geruis van ventilatoren. Ik neem aan dat hij niet op een warme plek komt te staan zoals in een meterkast. De passieve koeler is voor normaal gebruik voldoende, maar niet als je langdurig (uren) maximaal belast.
Whoops , nee dat zijn niet lijstjes. Ik heb inmiddels toch nog wat meer onderzoek uitgevoerd en kom nu op deze build uit:

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 130,30€ 260,60
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 2TB€ 86,85€ 173,70
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 62,-€ 62,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 65,38€ 130,76
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,11

De prijs voor de 2x 3,5 inch WD RED zijn reeds in bezit en zitten in mijn huidige NAS.
Die wil ik dus gaan ombouwen naar deze PC.

Vanwege de NAS functionaliteit ook gekozen voor ECC geheugen , al zie ik die best weinig langskomen op dit forum. Vind het belangrijk dat ik mijn foto's en bestanden niet kwijtraak.

Het doel van de build is als volgt:
Sonarr
Radarr
Sabnzbd
Bazarr
Plex server (2 streams)
Unifi Controller
HomeAssistant
Pihole
FreeNAS (toekomst)
Promox

Verder wil ik nog een beetje hobbyen met Docker en afentoe eens een projectje doen.

Snijdt de configuratie een beetje hout ?
Wat zouden jullie adviseren of veranderen ?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 15:54
Hoi allen, ik heb hier een D3642 moederbord met de G5400 en een Arctic Alpine 12 Passive en heb de fans uit gezet.

Ik heb een scriptje gemaakt wat elke 5 minuten de temperatuur meet van de schijven en processor. Processor zit zo tussen de 35 en 45 graden over het algemeen. Met een wat zwaardere belasting gaat dat hooguit richting de 60. Maar afgelopen nacht schoot die uit het niets naar 80 graden. Om te voorkomen dat het het over de kopt gaat zit ik er over te denken om de fans weer in te schakelen. In ieder geval op het moment dat de temperatuur boven een bepaald aantal graden komt, hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jasper030
Voor mijn systemen maak ik me geen zorgen over incidenteel 80 graden. Over de kop gaan is onmogelijk, want bij 100 graden schakelt de processor automatisch terug.

Ga eens na of er iets zwaars draait op dat tijdstip. Leg bijvoorbeeld de output van top vast.

Bij risico weegt ook mee wat de kosten zijn van mogelijk falen, in dit geval is de processor zo goedkoop dat ik er geen probleem in zie. Daarnaast denk ik dat de processor zo stabiel is dat die niet kapot gaat.

@mountain82 De 2.5" schijven zijn goedkoper als extern verkrijgbaar. Zie de paragraaf over disks in de topic start.

Als je nog geen SATA kabels hebt, zou ik kabels van een goed merk aanschaffen, bijvoorbeeld van Akasa. In een ander topic zie ik regelmatig problemen met slechte data kabels.

Als je geen gegevens wil verliezen, dan is een een goede externe backup onmisbaar. Daar kun je eventueel die 3.5" disks voor gebruiken via een externe behuizing of een Sharkoon Quickport.

Goed te zien dat de Leicke 120W 12V adapter weer zonder extra verzendkosten verkrijgbaar is bij amazon.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
PicoPsu is onderweg vanuit Amazon.nl. De leicke adapter doet er iets langer over, terwijl het tegelijkertijd bij dezelfde shop besteld is :D
Ochja. Die paar daagjes.

Vanmiddag wel de Seagate Expansion 5TB binnen gekregen. Gelijk open gehaald en er zit inderdaad een Barracuda Compute 5TB.
Net in de kast gedraaid en kopieer actie staat aan.
Voor 90 euro (met wat bol tegoedbonnen) geen slechte prijs.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mountain82 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Whoops , nee dat zijn niet lijstjes. Ik heb inmiddels toch nog wat meer onderzoek uitgevoerd en kom nu op deze build uit:

2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 130,30€ 260,60
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 2TB€ 86,85€ 173,70
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 62,-€ 62,-
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 65,38€ 130,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,11

De prijs voor de 2x 3,5 inch WD RED zijn reeds in bezit en zitten in mijn huidige NAS.
Die wil ik dus gaan ombouwen naar deze PC.

Vanwege de NAS functionaliteit ook gekozen voor ECC geheugen , al zie ik die best weinig langskomen op dit forum. Vind het belangrijk dat ik mijn foto's en bestanden niet kwijtraak.

Het doel van de build is als volgt:
Sonarr
Radarr
Sabnzbd
Bazarr
Plex server (2 streams)
Unifi Controller
HomeAssistant
Pihole
FreeNAS (toekomst)
Promox

Verder wil ik nog een beetje hobbyen met Docker en afentoe eens een projectje doen.

Snijdt de configuratie een beetje hout ?
Wat zouden jullie adviseren of veranderen ?

groet
Ik zie geen ECC geheugen in jouw lijstje? Ik neem aan dat je de Seagate als USB schijf op Amazon koopt?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
weet iemand of amazon vaker weer dezelfde items in de aanbieding gooit?
in dit geval de Seagate Expansion 5TB schijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GoVegan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:57:
Op dit moment zijn ze in ieder geval € 108, de voordeligste aanbieding was € 88, (Black friday) daarna nog een keer voor € 99,-.volgens mij, maar dat is ook al weer even geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-05-2020 23:04 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountain82
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 22:50
@mrmrmr
Thanks voor de reminder ! Heb ik meerdere malen gelezen maar niet meer aan gedacht.
En dank voor overige tips , ga ik meenemen.

@GaMeOvEr
Thanks voor reminder over de disks !
ECC geheugen heb ik idd de verkeerde geselecteerd. Ga een andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Ik had 'm de afgelopen maanden in het wenslijstje staan en hem regelmatig voor €99 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
Inmiddels weer een aantal maanden verder en heb ik een aantal wijzigingen toegepast, de hardware is voor alsnog hetzelfde gebleven, wel heb ik een passieve koeler aangeschaft maar nog niet de tijd gehad om hem te monteren.

Configuratie:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 119,40€ 119,40
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,-€ 150,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 89,05€ 89,05
1KabelsDelock 0.5m SATA Cable€ 1,17€ 1,17
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 29,99€ 29,99
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 94,50€ 94,50
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 50,99€ 50,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,45

Echter heb ik Proxmox vervangen door een Ubuntu Server 20.04 LTS installatie. Proxmox is leuk maar voor wat ik nodig heb te uitgebreid.

Op mijn Ubuntu Server draaien de volgende containers/services:
  • Plex Media Server
  • Home Assistant
  • Transmission
  • Portainer
  • DSMR Reader
Het verbruik schommelt rond de 10W. Met powertop --auto-tune schommelt het verbruik rond de 7W. De WD Red schijven staan dan in stand-by.

Just do it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Na veel test werk tot volgende metingen gekomen.

De hardware lijst:
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1650 Pegasus (DVI)€ 149,-€ 149,-
2Interne harde schijvenHGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 512e ISE), 8TB€ 287,95€ 575,90
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf IronWolf, 8TB€ 259,-€ 518,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internSamsung M378A4G43MB1-CTD€ 140,-€ 140,-
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 126,61€ 126,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.894,65

- CPU fan staat aan (uit scheelt 0.5W)
- GPU is benodigd voortranscoding (Tdarr)
- Unraid na kort testen achterwege gelaten (bleek niet zuinig genoeg)
- OS boot vanaf USB3-stick en draait daarna in geheugen (folder2ram)
- Disks in spindown

Er is zeer weinig bekend over het fine-tunen van een GPU op gebied van stroombesparing. Het was dan ook een behoorlijk uitzoekwerk en testen met verschillende kaarten. Uiteindelijk heb ik getest met een P400, GTX1650 en GTX1660 Super. De GTX1660 Super heeft een aparte voeding nodig, deze is dan ook niet onder de 12W (voor enkel de GPU) te krijgen en heb ik snel achter me gelaten. Metingen van alleen een GPU kan bij Nvidia met hun eigen tool. Deze zijn ook beschikbaar op Linux (nvidia-smi). Dit tooltje kan ook verschillende instellingen aanpassen wat ten goede komt voor het stroomverbruik.

Na elke boot moet ik een commando uitvoeren welke de kaart in persistence mode zet. Volgens de documentatie onthoud de kaart de instelling, maar dit bleek helaas niet het geval. Persistence mode zou een "legacy" instelling zijn die het OS laat beslissen wanneer de kaart iets moet doen in plaats van dat de kaart zelf uitzoekt hoe/wat. In praktijk zorgt persistence mode er voor dat de kaart ~3W verbruikt in plaats van ~8W volgens de metingen van het tooltje. Het commando moet overigens vóór dat ik powertop uitvoer uitgevoerd worden. Powertop doet dus ook iets met de instelling.

Het maximaliseren van de TDP op een GPU kaart is ook mogelijk. Dit getal moet minimaal op 45W staan en maximaal op 75W. 75W is overigens het maximale wat een PCI-E X16 slot kan leveren. Fabrikanten zijn hier dus aan gelimiteerd tenzij ze een externe stroom toevoer hebben. De TDP van de GTX1660 Super kon ik maximaal op 125W zetten terwijl sommige kaarten wel oplopen tot 250W. Doel is natuurlijk om deze zo laag mogelijk te houden, op 45W.

Ook ben ik er achter gekomen dat het gebruiken van de X1 slot een stroombesparing oplevert. Dat bracht weer een ander probleem op wat er mogelijk voor zorgde dat mogelijk de bandbreedte niet genoeg was. Een extremere kaart met 2 (of meer) NVENC encoder/decoder chips zal dan ook niet volstaan in een X1 slot. Die kaarten zijn echter wel $$$, maar ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken.

Het upgraden van de kernel leverde uiteraard ook een winst op. Het installeren van de GPU drivers ook. Ik heb gebruik gemaakt van de globaal beschikbare powertop v2.8 op debian buster. Ik heb daarvan geen upgrade gedaan.

Eerlijk gezegd had ik idle zonder GPU meer verwacht van het bordje. Ik kan wellicht niet goed hebben gelezen, maar ik dacht metingen van onder de 5W te hebben gezien bij mensen. Ik zou nog kunnen kijken of het uitmaakt dat het OS op de SSD staat in plaats van boot vanaf USB.

Gebruikte commando's:
code:
1
2
3
nvidia-smi -i 0 -pm ENABLED
powertop --calibrate
powertop --auto-tune

Optioneel voor max TDP instelling:
code:
1
nvidia-smi -i 0 -pl 45

Metingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
7.18W = 4.19 kernel (default debian 10.4)
7.06W = 5.5.0 kernel
5.90W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram

22.68W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + GTX 1650 + default nouveau driver
22.34W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + P400 + default nouveau driver

20.52W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + GTX 1650 + nvidia 440.82 driver
18.73W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + P400 + nvidia 440.82 driver

16.57W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + GTX 1650 + nvidia 440.82 driver + nvidia-smi persistance mode ON + PCI-E x16 slot
14.86W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + GTX 1650 + nvidia 440.82 driver + nvidia-smi persistance mode ON + PCI-E x1 slot

14.36W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + P400 + nvidia 440.82 driver + nvidia-smi persistance mode ON + PCI-E x16 slot
13.46W = 5.5.0 kernel + OMV 5.4.7-1 + folder2ram + P400 + nvidia 440.82 driver + nvidia-smi persistance mode ON + PCI-E x1 slot

8.96W werkelijk verbruik van Nvidia GTX 1650 in x1 slot
7.56W werkelijk verbruik van Nvidia Quadro P400 in x1 slot
- 1.4W verschil in verbruik van kaarten in x1 slot

- PCIe 3.0 x1 max throughput = 8 Gbps (~985 MB/s)
- NVENC (transcoding) max throughput = 5.88 Gbps(~735 MB/s)

Nvidia GTX 1650 nvidia-smi dmon commando:
code:
1
2
3
# gpu   pwr gtemp mtemp    sm   mem   enc   dec  mclk  pclk
# Idx     W     C     C     %     %     %     %   MHz   MHz
    0     3    25     -     0     0     0     0   405   300

Nvidia Quadro P400 nvidia-smi dmon commando:
code:
1
2
3
# gpu   pwr gtemp mtemp    sm   mem   enc   dec  mclk  pclk
# Idx     W     C     C     %     %     %     %   MHz   MHz
    0     -    24     -     0     0     0     0   405   139

De P400 is dus iets zuiniger. Dit komt vermoedelijk door de lagere minimale PCLK clock van 139 MHz. Ik hoop nog te kunnen vinden of dit bij de GTX 1650 ook naar beneden kan met "onder clocken" of "onder volten". De P400 heeft geen chip aan boord om te meten wat het stroomverbruik van de kaart zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renedis

Zijn de testen zonder aangesloten hard disks gedaan en zonder USB key? Ik haal met een D3643-H en een extra netwerkkaart 3,8W (PicoPSU-80+Seasonic HE kit) met Debian 10.4.

Er zijn nog de volgende verschillen:
USB keys kunnen >1W verbruiken. (+1,2W Sandisk Extreme USB 3.0)
PicoPSU-150-XT (+0,4W?)
Samsung 860 EVO SATA SSD
Geen hard disks
Geen ventilatoren
D3644 is uitgebreider (maar dat zou geen meetbaar verschil moeten maken tenzij je de extra functies gebruikt)
ELV Master Basic 2 (meet in 1 decimaal, ik zie geen verschil met de 5.5 kernel)

Waarom heb je niet voldoende aan de processor voor transcoding? Ligt dat aan de software? Gebruikt de software Intel's drivers niet of niet goed? FFMpeg zou die drivers gebruiken.

Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Intel whitepaper over Linux ffmpeg met Intel QuickSync (uit 2016)
Deliver Smooth Game Streaming Experiences with Intel® Quick Sync Video | SIGGRAPH 2018 Tech Session

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
mrmrmr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:02:
@renedis

Zijn de testen zonder aangesloten hard disks gedaan en zonder USB key? Ik haal met een D3643-H en een extra netwerkkaart 3,8W (PicoPSU-80+Seasonic HE kit) met Debian 10.4.

Er zijn nog de volgende verschillen:
USB keys kunnen >1W verbruiken. (+1,2W Sandisk Extreme USB 3.0)
PicoPSU-150-XT (+0,4W?)
Samsung 860 EVO SATA SSD
Geen hard disks
Geen ventilatoren
D3644 is uitgebreider (maar dat zou geen meetbaar verschil moeten maken tenzij je de extra functies gebruikt)
ELV Master Basic 2 (meet in 1 decimaal, ik zie geen verschil met de 5.5 kernel)

Waarom heb je niet voldoende aan de processor voor transcoding? Ligt dat aan de software? Gebruikt de software Intel's drivers niet of niet goed? FFMpeg zou die drivers gebruiken.

Wikipedia: Intel Quick Sync Video

Intel whitepaper over Linux ffmpeg met Intel QuickSync (uit 2016)
Deliver Smooth Game Streaming Experiences with Intel® Quick Sync Video | SIGGRAPH 2018 Tech Session
Denk dat het een combinatie van zaken zijn:
- 120W Leicke (mijn 60W Seasonic is efficienter maar niet toereikend voor mijn doeleinde)
- USB stick (pricewatch: Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart)
- PicoPSU 150 XT (kan ook iets efficienter)

Ik ga nog proberen om het OS op SSD te zetten en de USB controller uit te zetten. Enig moment dat ik die nodig heb is voor het toetsenbord bij configuratie. Ik zou een USB-->PS/2 converter kunnen gebruiken voor dit om het werkend te houden.

Intel QSV ken ik en vind ik niet toereikend:
- Het is gemiddeld twee keer trager
- Het is tot wel 20 procent minder efficient op gebied van gebruikte MB. (erg van belang bij een 12TB+ library)
- Het ondersteund minder H265 instellingen

Op moment van spreken heb ik 8918 GB "bespaard" met het transcoden via NVENC. Dit door simpelweg over te stappen van H264 naar H265. Met Intel QSV kom ik uit op 7202 GB met dezelfde settings. Een verschil van 1716 GB (1.7TB!)
Ook hier heb ik nog onderzoek naar lopen om dit te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Denk dat het een combinatie van zaken zijn:
- 120W Leicke (mijn 60W Seasonic is efficienter maar niet toereikend voor mijn doeleinde)
- USB stick (pricewatch: Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart)
- PicoPSU 150 XT (kan ook iets efficienter)
Ik denk dat vooral de USB stick energie vraagt. Dat gebeurt op twee manieren, eerst omdat de USB key aangeeft wat het nodig heeft in het protocol ("reservering") en de stroomvoorziening zelf.

De 120W Leicke (vorig model althans) is nog iets zuiniger dan een 60W Seasonic HE volgens een test die ik heb uitgevoerd. Dat is dus iets gunstiger in jouw systeem. De grotere capaciteit van de PicoPSU is waarschijnlijk ongunstiger dan een PicoPSU-80 of -90.

Wat QuickSync betreft: er zou verschil moeten zitten in de generaties processoren. De laatste generatie zou beter moeten zijn dan bijvoorbeeld Haswell of Skylake. i3-9100 is 9th gen, tamelijk recent.

Het zal niet beter zijn dan insteekkaarten, maar die vragen wel veel energie in idle zoals jouw metingen laten zien. Als het een infrequente taak is zou je die na gebruik weer kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:04
renedis schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:51:
[...]
Ik heb nu op elke Disk ook een SSD cache (bcache) gezet van 100GB. Dit zorgt er voor dat mijn schijven max 2x per dag op-spinnen. Na 20 min gaan ze weer in spindown. Dit werkt ook nog steeds met MergerFS prima.
Ik ben niet zo tevreden over mijn methode van caching (tiered caching MergerFS) en ben nu wel nieuwsgierig. Heb je bcachefs gebruikt of het oude bcache?
En kan je hiervoor de OS SSD gebruiken, of heb je een dedicated SSD, ook nog eens per HDD?
Of heb je juist een enkele 100GB partitie aangemaakt op je OS SSD puur voor caching van 1 mergerFS pool? (ik dacht dat partitioneren op SSDs niet zo slim was).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 25-05-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Jazco2nd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Ik ben niet zo tevreden over mijn methode van caching (tiered caching MergerFS) en ben nu wel nieuwsgierig. Heb je bcachefs gebruikt of het oude bcache?
En kan je hiervoor de OS SSD gebruiken, of heb je een dedicated SSD, ook nog eens per HDD?
Of heb je juist een enkele 100GB partitie aangemaakt op je OS SSD puur voor caching van 1 mergerFS pool? (ik dacht dat partitioneren op SSDs niet zo slim was).
Waarom ben je er niet tevreden over? Ik zit juist te denken om over te stappen naar de tiered MergerFS oplossing omdat ik er nieuwsgierig naar ben. Heb jij de time-based of percentage-full-based?

Ik heb bcache met voor elk HDD een aparte 100GB partitie op de SSD. 3x 100GB dus. Met bcachefs kan geen gebruik maken van writethrough. Daarnaast is het een aparte filesystem waarvan ik niet weet of SnapRAID er mee overweg kan. Vandaar de keuze van de normale bcache.

Er kleven ook wat nadeeltjes aan waarvan de grootste is dat je niet kan restoren op een ander/nieuw systeem. Mocht je OS schijf dus stuk of verloren zijn gegaan heb je een uitdaging. Ik geloof niet dat het niet onmogelijk is, maar een uitdaging is het zeker.

Prestatie gewijs is het wel echt een enorme vooruitgang. Het boost je setup enorm! Met daarnaast de settings dat ie zijn gegevens zo lang mogelijk vast moet houden maak je het ook nog eens mogelijk om je HDD's zo lang mogelijk in spindown te houden.

P.S. ik heb ook een memory based schijf die ingesteld staat op mijn download en transcode folder. Op deze manier blijft die data altijd in het geheugen tot het laatste punt. Zo vermijd ik zo veel mogelijk writes naar SSD/HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
renedis schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:12:
[...]
P.S. ik heb ook een memory based schijf die ingesteld staat op mijn download en transcode folder. Op deze manier blijft die data altijd in het geheugen tot het laatste punt. Zo vermijd ik zo veel mogelijk writes naar SSD/HDD.
Red je dat met je 32GB geheugen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Red je dat met je 32GB geheugen?
Ja prima. 4GB voor OS en 28GB als memory disk.

Maar vanwaar je interesse naar bcache? en waarom voldoet de tiered oplossing niet?

[ Voor 1% gewijzigd door renedis op 25-05-2020 18:38 . Reden: Verkeerde aanname gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@renedis
Omdat mijn HDDs toch opspinnen, regelmatig. Maar om dan direct een alternatief te zoeken is wat kort door de bocht geef ik toe. Heb wat meer gelezen over bcache en inderdaad, dat is toch vrij ingrijpend. Ik blijf dus liever bij de MergerFS oplossing.
Ik heb ingesteld dat minfreespace 350GB is (1TB ssd). Ik moet nog een script maken obv de documentatie en schedulen om bij 75% vol de boel naar de HDD only pool te kopieren EN een time based uitzondering voor files die < x dagen geleden zijn gebruikt, dan niet kopieren, omdat de kans groot is dat ik ze weer ga gebruiken en dan doe ik dat liever vanaf de SSD).

Ik zit even uit te zoeken waarom mijn HDDs toch regelmatig opspinnen: mogelijk omdat ik eerst EPLFS (existing path, least free space) heb gebruikt. Als het pad niet bestaat op de SSD wordt er dus toch naar de HDD geschreven. Ik heb dit later aangepast naar LFS (Least Free Space).

overigens gaat alles dus eerst naar de SSD, ook mijn downloads (die na complete naar een andere map gaan, maar dat zal dus ook de SSD zijn aangezien dit alles op de MergerFS pool gebeurd).

Wel heb ik in Transmission bijvoorbeeld een disk-cache (wat eigenlijk memory-cache zou moeten heten) ingesteld van 2048MB, waardoor er minder naar de pool wordt geschreven (heb 32GB en er is nooit meer dan de helft in gebruik normaliter, ondanks 20+ dockers).

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 25-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Overigens, ik ontdek net via een ander forum http://snapper.io/
Daarmee valt de noodzaak voor BTRFS op mijn OS SSD weg, want Snapper werkt ook met ext4!
Bitrot op een OS schijf lijkt me niet zo een probleem, dus verder zie ik alleen maar nadelen voor de OS SSD om bij BTRFS te blijven (trager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik gebruik op dit moment voor mijn Fujitsu 3644-B BIOS v1.5.0 - zijn er verwachte energiebesparingen met een bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
mdbraber schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:02:
Ik gebruik op dit moment voor mijn Fujitsu 3644-B BIOS v1.5.0 - zijn er verwachte energiebesparingen met een bios update?
Ik heb er geen verschil in de gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Gezien de meeste mensen met dit bordje hier zitten;
Kan ik met een pricewatch: Fujitsu D3674-B en een pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed gebruik maken van ECC geheugen? Of pikt de chipset dat niet? Dacht van wel?

Ik heb namelijk nog 8GB sodimm DDR4 ECC geheugen liggen wat dan opeens mogelijk weer een doel heeft :+

[ Voor 8% gewijzigd door renedis op 26-05-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
@renedis ok tnx - dan zie ik nog even geen aanleiding voor nu om daar mee aan de slag.

Andere vraag - ik wil misschien 32GB bijprikken op mijn Fujitsu 3644-B moederbord. Ik heb nu 2x16GB DDR4-2400 Micron 18ASF2G72AZ-2G3B1 geheugen (ECC). Ik kan dat specifieke type niet meer terugvinden en kom nu uit op 2666 geheugen zoals dit https://simmcity.nl/ddr4-...x4-2666-649528822468.html. Iemand ervaring met het "mixen" van verschillende geheugentypes en of er problemen te verwachten zijn?

EDIT: Eventueel andere optie zou deze kunnen zijn (wel 2400MHz): pricewatch: Kingston KSM24ED8/16ME

[ Voor 14% gewijzigd door mdbraber op 26-05-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mdbraber schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:23:
@renedis ok tnx - dan zie ik nog even geen aanleiding voor nu om daar mee aan de slag.

Andere vraag - ik wil misschien 32GB bijprikken op mijn Fujitsu 3644-B moederbord. Ik heb nu 2x16GB DDR4-2400 Micron 18ASF2G72AZ-2G3B1 geheugen (ECC). Ik kan dat specifieke type niet meer terugvinden en kom nu uit op 2666 geheugen zoals dit https://simmcity.nl/ddr4-...x4-2666-649528822468.html. Iemand ervaring met het "mixen" van verschillende geheugentypes en of er problemen te verwachten zijn?

EDIT: Eventueel andere optie zou deze kunnen zijn (wel 2400MHz): pricewatch: Kingston KSM24ED8/16ME
https://www.ebay.nl/itm/M...72AZ-2G3B1ZI/254583167651
https://www.ebay.nl/itm/M...M-Memory-RAM/402155292350

Gemiddelde 139 euro per DIMM.

Of 4x https://www.ebay.nl/itm/1...rucial-RDIMM/153872756836

Huidige verkopen, dan zit je op 255 euro totaal, min wat je voor je huidige geheugen terug krijgt.

Mixen kan ook, dan draait alles op de laagste snelheid (soms kun je het ook gewoon locken op een stapje hoger), maar ik probeer altijd alles hetzelfde te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 26-05-2020 14:51 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
@|sWORDs|

Je Ebay linkje bevat geheugen die niet ondersteunt wordt. Je moet UDIMM’s hebben en geen RDIMM’s...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 22:12
renedis schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:22:
Kan ik met een pricewatch: Fujitsu D3674-B en een pricewatch: Intel Core i3-9100 Boxed gebruik maken van ECC geheugen? Of pikt de chipset dat niet? Dacht van wel?
Volgens de handleiding gaat dat wss niet lukken:
DDR4-2133/2400/2666 MHz unbuffered SO-DIMM modules; 260-pin; 1.2 V; 64 bit, without ECC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog even een update over mijn server. Een deel van mijn thuis werk vind plaats op mijn NAS. Dat betekent regelmatig flinke CPU load. CPU blijft mooi onder de 80oC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GioStyle schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:17:
@|sWORDs|

Je Ebay linkje bevat geheugen die niet ondersteunt wordt. Je moet UDIMM’s hebben en geen RDIMM’s...
Ik dacht de eerste letters UDIMM/RDIMM aangaf en RDIMM stond ook nog eens in de titel.

|:(

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Vandaag :)

https://www.amazon.de/gp/product/B07X41PWTY/

Wel Western Digital. Ik geloof dat enige tijd geleden hier vermeld werd dat de Seagate schijven niet altijd even fijn waren, alleen. Of was dat Western Digital? 8)7

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:47
Snappie88 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Vandaag :)

https://www.amazon.de/gp/product/B07X41PWTY/

Wel Western Digital. Ik geloof dat enige tijd geleden hier vermeld werd dat de Seagate schijven niet altijd even fijn waren, alleen. Of was dat Western Digital? 8)7
Pas op, hier zitten geen sata disks in. Dit zijn disks met alleen een usb interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Ah dang, ik dacht dat deze ook te chucken waren. Bedankt voor de tip!

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:59
Ik ben al een enige tijd aan het kijken om mijn huidige server te vervangen door zuinigere en nieuwere hardware. Niet dat ik tegen ernstige limieten aanloop met mijn huidige server, behalve geheugen en cores. (Probleem wat ik wel heb op mijn moederbord, is dat de HDD controller niet meer betrouwbaar is, alle HDD zitten nu op een Highpoint RocketRAID 2720SGL controller)
De hardware is al zo'n 10 jaar oud, en ik wil de setup zuiniger maken. Mijn eisen zijn minstens 6 cores, met Hyperthreading, IPMI en 2 M2 slots. Ik draai er Hyper-V 2019, met een aantal Windows Servers en Linux servers op.

Mijn huidige setup is als volgt:
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X9SCA-F€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,13

Ik heb eerst gekeken naar AMD, qua prijs interessanter, maar vraag mij af hoeveel zuiniger de setup is:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 258,04€ 258,04
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD832A€ 147,05€ 147,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 564,09

Vervolgens heb ik gekeken naar Intel, ben wel ongeveer 200 euro duurder uit:
1ProcessorsIntel Core i7-8700T€ 365,25€ 365,25
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 286,27€ 286,27
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 130,56€ 130,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,08

Over de Intel configuratie, vraag ik mij af of deze processor werkt op het Supermicro board, in de specificaties staat alleen:
8th/9th Generation Intel® Core™i3/Pentium®/Celeron® Processor,
Intel® Xeon® E-2100 Processor, Intel® Xeon® E-2200 Processor
De i7 is een 8ste generatie processor, maar er zit ook een GPU op, die niet nodig is op het moederboard. Is dit een probleem?

Wat zijn jullie ideeën? Ik heb een paar maanden geleden ook een losse tread hierover gestart: Oude thuisserver upgraden naar nieuwe AMD Ryzen hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:15:
Ik ben al een enige tijd aan het kijken om mijn huidige server te vervangen door zuinigere en nieuwere hardware. Niet dat ik tegen ernstige limieten aanloop met mijn huidige server, behalve geheugen en cores. (Probleem wat ik wel heb op mijn moederbord, is dat de HDD controller niet meer betrouwbaar is, alle HDD zitten nu op een Highpoint RocketRAID 2720SGL controller)
De hardware is al zo'n 10 jaar oud, en ik wil de setup zuiniger maken. Mijn eisen zijn minstens 6 cores, met Hyperthreading, IPMI en 2 M2 slots. Ik draai er Hyper-V 2019, met een aantal Windows Servers en Linux servers op.

Mijn huidige setup is als volgt:
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X9SCA-F€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,13

Ik heb eerst gekeken naar AMD, qua prijs interessanter, maar vraag mij af hoeveel zuiniger de setup is:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 258,04€ 258,04
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD832A€ 147,05€ 147,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 564,09

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,08

Over de Intel configuratie, vraag ik mij af of deze processor werkt op het Supermicro board, in de specificaties staat alleen:
[...]

De i7 is een 8ste generatie processor, maar er zit ook een GPU op, die niet nodig is op het moederboard. Is dit een probleem?

Wat zijn jullie ideeën? Ik heb een paar maanden geleden ook een losse tread hierover gestart: Oude thuisserver upgraden naar nieuwe AMD Ryzen hardware
Antwoord op je vraag heb ik niet. Maar gezien je op zoek bent naar zo'n beefy systeem: ik vraag mij af of/hoeveel dit IDLE zal zijn en of je niet beter kunt inzetten op een systeem dat zuinig is onder load i.p.v. zuinig in IDLE. En onder load zou AMD weer iets zuiniger moeten zijn door het kleinere productieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Pas op, hier zitten geen sata disks in. Dit zijn disks met alleen een usb interface.
Ahh jammer, die laten we aan ons voorbij gaan.
Maar thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dan moet je ook nog een beetje meewegen dat iets wat een flinke load kan zijn op het oude systeem, voor een nieuw systeem nog best mee kan vallen. Ik draaide een load average van 8 tot 12 op mijn oude server met een Opteron 3380, en het nieuwe systeem met een 3700X zit 'idle' op een load average tussen 0.3 en 1. Uiteindelijk bespaarde dat me overigens wel 40W, maar dat valt ook te danken aan het feit dat er nu geen schijven blijven draaien, waar er eerst altijd 2 2.5" en 3 3.5" schijven bezig waren.

Maar nu ik toch een verhaaltje in dit topic aan het schrijven ben, bij deze mijn server die naar mijn idee niet in dit topic thuishoort, want voor een echt zuinig systeem zijn er wel betere keuzes te maken.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U€ 258,04€ 258,04
3Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 8TB€ 173,90€ 521,70
3Interne harde schijvenToshiba MD Series, 5TB€ 0,-€ 0,-
1ControllersAsus HYPER M.2 X16 CARD V2€ 42,74€ 42,74
1BehuizingenFractal Design Define Mini€ 0,-€ 0,-
1Tv-kaartenDigital Devices Cine C/C2/T/T2 V7€ 0,-€ 0,-
1KabelsDelock 0.75m, SFF-8643/U.2 SFF-8639+SATA€ 59,35€ 59,35
4Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 402,60
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 73,34€ 73,34
3Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 262,91€ 788,73
1Solid state drivesIntel DC P4510 1TB€ 278,30€ 278,30
1Overige componentenAsus Hyper Kit M.2 To U.2 (Mini SAS) Adapter€ 35,09€ 35,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.744,89

Dit verbruikt in idle (met schijven in spindown, load average rond 0.3) ongeveer 53W, gemeten met een pricewatch: Everspring Plug Adapter met Energiemeting . Er zitten in totaal 3 casefans in de behuizing, het OS is Proxmox en er draaien 18 containers en een VM op. Het draaien van Powertop levert 3 a 4W op, waarbij de sidenote is dat Powertop uit de repositories dateert van voor de introductiedatum van de meeste hardware die ik heb.

Mogelijke bespaaropties die ik hier zelf nog in zie:
- Nieuwere versie van Powertop gebruiken
- Case fans met pwm gaan aansturen, momenteel werkt pwm zover ik weet niet en draaien de case fans voluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ardvark99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:15:
Ik ben al een enige tijd aan het kijken om mijn huidige server te vervangen door zuinigere en nieuwere hardware. Niet dat ik tegen ernstige limieten aanloop met mijn huidige server, behalve geheugen en cores.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,08

[...]

Ik heb zelf dat moederbord ook, en het voldoet qua eisen (IPMI, M2 slots) inderdaad aan wat jij wil en ik vermoed dat een i7 ook wel zal werken, alleen met een i7 heb je geen ECC ondersteuning. De reden dat een i3 wel ECC ondersteuning heeft, is dat deze ook vaak wordt gebruikt in kleine embedded toepassingen waar ECC wel wenselijk is, om daar niet gelijk een (veel duurdere) Xeon in te hoeven stoppen.

Zelf gebruik ik in mijn server (morticia) een i3-9100F, dus zonder GPU. Echter zal het breekpunt niet zijn om er wel of niet een GPU in te hebben, want de meeste i3's hebben ook een GPU aan boord.

De vraag is dus of ze niet genoemd worden in "supported" omdat je met een i5/i7 geen ECC ondersteuning hebt, of een andere reden. Zelf vermoed ik dat het gewoon zou moeten werken, maar snap ik dat Supermicro dat niet gaat lopen roepen.

Als je een desktop board hebt waar een i3 in werkt, doet een i7 het er tenslotte ook op. (Mits het juiste voetje. :P )

Mijn server verbruikt in idle, zonder disken in spindown, met als OS Server 2019 zo rond de 20Watt, met 2 Casefans en een CPU fan PWM aangestuurd, standaard op 400 RPM.

Overigens zie ik dat op de Supermicro site bij de X11SCA-F er wel i5/i7 bij staat en die gebruikt dezelfde chipset. (Intel C246) Ik zou dus gewoon even een mailtje naar Supermicro sturen.

Ik vermoed dat het verschil is dat dit een desktopboard is met videouitgangen, waardoor je de GPU daadwerkelijk kunt gebruiken, waar de X11SCH-F een serverboard is, met alleen video over de IPMI, dus je GPU zal nooit wat zinvols doen. Ik denk dat dat ook de reden is dat i5/i7 niet genoemd wordt als zijnde compatibel, je kunt nooit de GPU gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-05-2020 12:17 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Net de Leicke 120W adapter en PicoPSU 160-XT binnen gekregen.
Toch maar gelijk aangesloten.

Zelf even een gaatje in een backplate geboord (8mm) tijdens de koffie en gebak :D

Kwam er bij het inbouwen alleen achter dat ie verkeerd-om zat. Verbruik met Fujitsu 3644-B, i3-9100, Samsung EVO 850 250GB SSD, Seagate Compute 2,5"5TB, Stock Intel fan + Antec PWM casefan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UqQkyimpPKXNrsbkDd-3mQq6vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1kytGNG2nSP8CgMkiSGlDrN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj-XWIQXKiNXSdkxCl_mbSlcZEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZktwQWBZlW0DdKz3B38rHst7.jpg?f=user_small

Al met al erg tevreden... 13 Watt
Nu nog de laatste zooi van de WDMyCloudMirror af kopieeren en dan kan die ook uit. Iemand toevallig nog tips voor het backuppen van foto's vanaf telefoon. Momenteel maak ik gebruik van WD Photo's welke van elke maand een mooi mapje maakt, en upload zodra er Wifi connectie is (via de Cloud)
Ik draai Windows 2019, voor HyperV én storage host. Dus iets wat op W2019 kan draaien is wel handig; via cloud is niet noodzakelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door Krypt op 02-06-2020 14:11 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik kan het verbruik niet lezen...

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
13.7 Watt; duikt af en toe ook onder de 12.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Krypt schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:10:
13.7 Watt; duikt af en toe ook onder de 12.
Dus je bent van ongeveer 40 Watt naar ongeveer 13 Watt gegaan? Dat is wel een noemenswaardig verschil. Is toch iets van 5 tientjes per jaar.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
[edit]
Even nagezocht.
Draaide eerst 45 watt normale load met 2x WD 2TB Enterprise+1TB WD Green+SSD.

Draai nu SSD+2,5" Seagate Computer; dus qua disks een stuk minder.

Maar denk dat ik inderdaad wel rond de 15/20Watt aan efficientie verdiend heb. Dus in 2 jaar heb ik de kosten er sowieso uit

[ Voor 45% gewijzigd door Krypt op 27-05-2020 17:20 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Na enkele maanden meegelezen te hebben op dit topic ben ik eruit, ik ben voornemens om onderstaande onderdelen in een kast te monteren die ik nog heb staan.

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 69,-€ 69,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,21€ 76,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,26

Vraagje waar ik nog niet helemaal uit kom over de voeding/pico:
Als ik in de toekomst nog een HDD wil toevoegen is de comibinatie Leicke 120W/PicoPSU 90W dan voldoende?

De 9100F ga ik er overigens in zetten, tijdelijk een grafische kaart in het mobo pluggen, Ubuntu erop zetten, en 'm dan als headless server wegzetten.

Zien jullie verder nog gekke dingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnielandt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 10:33
Een tijdje geleden met jullie fijne hulp deze build in elkaar gestoken:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 114,56€ 114,56
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
1BehuizingenFractal Design Define S€ 81,90€ 81,90
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 185,67€ 185,67
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,53€ 10,53
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 67,28€ 67,28
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,21€ 76,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,20

Die draait ondertussen soepel. De i3-9100 werd zonder problemen herkend door de Fujitsu. Met wat achtergrondprocessen actief (0.5 load op de quad core) gebruikt hij 9W op 30 graden Celsius. Met de CPU op full throttle zit hij na een paar minuten nog steeds onder de 70 graden (passief gekoeld, 1 case fan continu actief), wat me in orde lijkt. Misschien is iemand hier wat mee, en nogmaals dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roedi06 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:43:
Vraagje waar ik nog niet helemaal uit kom over de voeding/pico:
Als ik in de toekomst nog een HDD wil toevoegen is de comibinatie Leicke 120W/PicoPSU 90W dan voldoende?
Ja, dat is voldoende. Maar mechanische 3.5" disks kun je beter vermijden in een zuinig altijd-aan systeem.
De 9100F ga ik er overigens in zetten, tijdelijk een grafische kaart in het mobo pluggen, Ubuntu erop zetten, en 'm dan als headless server wegzetten.
Waarschijnlijk geen probleem, maar wel handig om tevoren te weten: houd er rekening mee dat als je een moederbord krijgt uit de tijd dat er nog geen 9100F was, een BIOS update nodig zou kunnen zijn. Vraag dus even na of het uit een batch komt met een BIOS die deze processor ondersteunt. Anders heb je misschien een oudere processor nodig om eerst te updaten.
Zien jullie verder nog gekke dingen?
Heb je het geheugen al of ga je nog nieuw aanschaffen? Normaal is mijn advies is om standaard JEDEC geheugen te kiezen. Dit al wat ouder geheugen heeft standaard DDR4-2666 maar het heeft ook XMP. Het zal waarschijnlijk wel werken met de JEDEC settings (2666). Als je nog geheugen moet aanschaffen kies dan "saai" goed verkrijgbaar standaard geheugen zonder heatsinks en gaming associaties die gewoon standaard JEDEC zijn, zonder XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Ja, dat is voldoende. Maar mechanische 3.5" disks kun je beter vermijden in een zuinig altijd-aan systeem.

[...]

Waarschijnlijk geen probleem, maar wel handig om tevoren te weten: houd er rekening mee dat als je een moederbord krijgt uit de tijd dat er nog geen 9100F was, een BIOS update nodig zou kunnen zijn. Vraag dus even na of het uit een batch komt met een BIOS die deze processor ondersteunt. Anders heb je misschien een oudere processor nodig om eerst te updaten.

[...]

Heb je het geheugen al of ga je nog nieuw aanschaffen? Normaal is mijn advies is om standaard JEDEC geheugen te kiezen. Dit al wat ouder geheugen heeft standaard DDR4-2666 maar het heeft ook XMP. Het zal waarschijnlijk wel werken met de JEDEC settings (2666). Als je nog geheugen moet aanschaffen kies dan "saai" goed verkrijgbaar standaard geheugen zonder heatsinks en gaming associaties die gewoon standaard JEDEC zijn, zonder XMP.
Thanks voor de BIOS tip!
Vwb het geheugen, ja dat heb ik al, dus dat wil ik proberen.

Overigens ga ik er scripts op draaien die elke 5 minuten voor ca. 30 seconden moeten gaan rekenen (CPU 100%), nu zit ik net dit stuk door te lezen:
https://nl.hardware.info/...e-en-efficiente-voedingen. In dit stuk wordt uitgelegd dat wanneer de voeding meer dan 50W moet leveren de efficiency minder wordt.

Nu vraag ik me eerlijk gezegd af of ik met picoPSU het beste af ben, of ik toch beter een conventionele voeding kan nemen. Dit omdat de 'zuinige server' ook best vaak 'niet-idle' is. Maakt dat sense?

[ Voor 3% gewijzigd door roedi06 op 28-05-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roedi06 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:14:
Nu vraag ik me eerlijk gezegd af of ik met picoPSU het beste af ben, of ik toch beter een conventionele voeding kan nemen. Dit omdat de 'zuinige server' ook best vaak 'niet-idle' is. Maakt dat sense?
Dan is 9 van de 10 uur idle ruimschoots het belangrijkste, je hebt dus zeker profijt van een voeding die veel zuiniger is onder lage belasting, zoals PicoPSU. Het maakt dan verder niet uit of de voeding 1 uur per 10 uur met 30 of 40W wordt belast.

100% belasting op de i3-9100F is maximaal ~35W aan processorverbruik.

Het omslagpunt ligt pas bij 40W vergeleken met een normale ATX voeding. In de grafieken van hardware.info is te zien dat zelfs bij 50W er maar 1 voeding zuiniger was.

Idle onder Ubuntu kan minder dan 5W zijn.

Als je bijvoorbeeld een systeem met 6-core processor continu camerabewakingstreams laat monitoren, dan is het wel van belang. Daarom adviseer ik voor dergelijke systemen een dedicated device (kastje), want die kunnen zuiniger zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 28-05-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Dan is 9 van de 10 uur idle ruimschoots het belangrijkste, je hebt dus zeker profijt van een voeding die veel zuiniger is onder lage belasting, zoals PicoPSU. Het maakt dan verder niet uit of de voeding 1 uur per 10 uur met 30 of 40W wordt belast.

100% belasting op de i3-9100F is maximaal ~35W aan processorverbruik.

Het omslagpunt ligt pas bij 40W vergeleken met een normale ATX voeding. In de grafieken van hardware.info is te zien dat zelfs bij 50W er maar 1 voeding zuiniger was.

Idle onder Ubuntu kan minder dan 5W zijn.

Als je bijvoorbeeld een systeem met 6-core processor continu camerabewakingstreams laat monitoren, dan is het wel van belang. Daarom adviseer ik voor dergelijke systemen een dedicated device (kastje), want die kunnen zuiniger zijn.
Ok, dat maakt wel sense inderdaad. Dan ben ik eruit en ga ik voor de comibinatie Leicke 120W/PicoPSU 90W. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
dcm360 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:31:
Dan moet je ook nog een beetje meewegen dat iets wat een flinke load kan zijn op het oude systeem, voor een nieuw systeem nog best mee kan vallen. Ik draaide een load average van 8 tot 12 op mijn oude server met een Opteron 3380, en het nieuwe systeem met een 3700X zit 'idle' op een load average tussen 0.3 en 1. Uiteindelijk bespaarde dat me overigens wel 40W, maar dat valt ook te danken aan het feit dat er nu geen schijven blijven draaien, waar er eerst altijd 2 2.5" en 3 3.5" schijven bezig waren.
[...knip...]
Dit verbruikt in idle (met schijven in spindown, load average rond 0.3) ongeveer 53W.
Mijn huidige server gebruikt idle (load van ongeveer 2 tot 5%) ongeveer 65W, en bij een load van 25-50% ongeveer 95W, soms zie ik wel eens uitschieters boven de 100W, als ik het eea aan het testen ben met extra VM('s). Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een zuinigere oplossing. Mijn HDD's staan in RAID 5, 3 x 3TB, plus 1 in spare. Deze HDD's springen bij idle wel op spindown. Hyper-V 2019 en de VM's staan op 2 verschillende SSD's.

In eerste instantie van ik ook aan het kijken naar een Asrock Rack X470D4U, met een AMD Ryzen 5 3600, die een TDP heeft van 65 (niet dat TDP alles zegt). Maar ik nergens iets kunnen vinden hoe zuinig de Asrock Rack X470D4U eigenlijk is, zo wie zo zijn er weinig AMD borden te vinden die IPIM hebben. Maar is het Asrock bord normaal in zijn verbruik, of zuiniger of juist niet. Een min puntje zijn de m2 aansluitingen, die zijn niet echt ideaal (M.2 (PCI-e 2.0 x4), M.2 (S600/Pcie3.0x2)). Had liever gezien dat ze PCI-e 3.0 x4 zijn.
GaMeOvEr schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Ik heb zelf dat moederbord ook, en het voldoet qua eisen (IPMI, M2 slots) inderdaad aan wat jij wil en ik vermoed dat een i7 ook wel zal werken, alleen met een i7 heb je geen ECC ondersteuning. De reden dat een i3 wel ECC ondersteuning heeft, is dat deze ook vaak wordt gebruikt in kleine embedded toepassingen waar ECC wel wenselijk is, om daar niet gelijk een (veel duurdere) Xeon in te hoeven stoppen.

Zelf gebruik ik in mijn server (morticia) een i3-9100F, dus zonder GPU. Echter zal het breekpunt niet zijn om er wel of niet een GPU in te hebben, want de meeste i3's hebben ook een GPU aan boord.
Een i3 is voor mij te licht, te weinig cores (of te veel VM's ;) ), en geen Hyperthreading. ECC zou beter zijn, maar maakt het gelijk veel duurder, ik heb ze nu wel in mijn oude server zitten. Er kleeft natuurlijk wel een risico aan om non ECC geheugen te gebruiken. En als er iets misgaat bij bv wegschrijven van bestanden, dan gaat het mis met die bestanden, maar niet de reeds al opgeslagen bestanden.
Overigens zie ik dat op de Supermicro site bij de X11SCA-F er wel i5/i7 bij staat en die gebruikt dezelfde chipset. (Intel C246) Ik zou dus gewoon even een mailtje naar Supermicro sturen.
Ik heb gisteren dus een mailtje gestuurd, en heb vrij snel een antwoord gekregen:
The CPU should work just fine, but you indeed cannot use the iGPU for graphic output.
Also, due to the chipset ECC memory should be used, whether the memory controller supports this or not. I’m not sure whether it works with non-ECC memory.
Alleen die laatste opmerking over non ECC vind ik een beetje vreemd. Als ECC echt nodig is op een bord, zou dat toch ook specifiek gemeld worden, zoiets als ECC only? Op de site van Supermicro worden wel alleen enkele ECC geteste geheugenkaarten getoond bij dit bord. Misschien moet ik toch kijken naar een bord zonder ECC? Zoals de Asrock Rack E3C246D4U?

Dan twijfel ik ook nog of ik voor mijn RAID 5 configuratie het oude Highpoint RocketRAID bord nog moet gebruiken, of dat ik beter gebruik kan maken van de on board controller van het moederbord. Natuurlijk moet dan wel de RAID opnieuw gebouwd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@ardvark99 Kan je je vragen niet beter stellen in het _Garu_ in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3" of Het grote ESXi/vSphere Topic topic? Daar wordt je niet doorgezaagd op zuinigheid, waar je setup verre weg van blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardvark99 Bij een altijd-aan server gaat het vooral om het idle verbruik. Incidentele pieken zijn vaak zo kortdurend, dat het bijna geen impact heeft op het totale verbruik. We hebben de neiging te overschatten hoeveel de server doet. Terwijl ik dit typ doet mijn computer niks: 0% cpu.

Een zuinig systeem is niet een kwestie van een zuinig moederbord en nieuwe processor, het is combinatie van vele factoren. Een paar weken geleden nog een aantal opgesomd. Bij serverborden speelt vaak ook nog een rol dat ze vaker niet dan wel zuinig zijn, want de sluizen staan allemaal wagenwijd open. Daarnaast is er ook de kwestie van de overhead die IPMI creëert en het meestal tamelijk hoge verbruik van host controllers. En de overhead van virtualisatie. In plaats van IPMI kun je bijvoorbeeld RDP gebruiken. Werkt net zo goed 99,5% van de tijd en het heeft een lage overhead. Inrichting en gebruik zijn dus net zo belangrijk als hardware.

Bij een belasting van 5 procent is het niet echt nodig om net zoveel cores als VM's te hebben, ook al gebruik je de server voor je werk, een thuisserver heeft niet veel clients. Daar heb je geen zware processor voor nodig. Het is meestal niet echt meer nodig 1 core per VM te reserveren. Een gewone i3 kan dat ook (ik heb er ook een in mijn dev werkstation met 2 snelle cores, werkt prima). Als je onder de knop gepinde posts kijkt kun je zien hoe er op diverse manieren virtualisatie is toegepast en wat dat oplevert of kost aan energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Of even wachten op de nieuwe i3 die wel ht zullen hebben.

Ik heb ook een i3 9100; en was verbaasd wat de cpu usage was. Met 4 vms was cpu niet eens zo heel hard aan het werk. De HDD waar de VMs op draaide zorgde voor meer ellende (traag laden).
Moet tot zaterdag wachten totdat de nieuwe SATA splitters erzijn, dan komen er een paar SSD bij te hangen voor de vms.

Kan dan eens kijken wat het apparaatje echt aan kan met de vms.

[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 28-05-2020 21:56 ]

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:52:
@ardvark99 Bij een altijd-aan server gaat het vooral om het idle verbruik. Incidentele pieken zijn vaak zo kortdurend, dat het bijna geen impact heeft op het totale verbruik. We hebben de neiging te overschatten hoeveel de server doet. Terwijl ik dit typ doet mijn computer niks: 0% cpu.

Een zuinig systeem is niet een kwestie van een zuinig moederbord en nieuwe processor, het is combinatie van vele factoren. Een paar weken geleden nog een aantal opgesomd. Bij serverborden speelt vaak ook nog een rol dat ze vaker niet dan wel zuinig zijn, want de sluizen staan allemaal wagenwijd open. Daarnaast is er ook de kwestie van de overhead die IPMI creëert en het meestal tamelijk hoge verbruik van host controllers. En de overhead van virtualisatie. In plaats van IPMI kun je bijvoorbeeld RDP gebruiken. Werkt net zo goed 99,5% van de tijd en het heeft een lage overhead. Inrichting en gebruik zijn dus net zo belangrijk als hardware.
Ik denk dat dat Supermicro bord lang niet zo onzuinig is als jij denkt. Ik heb tenslotte met mijn setup ook al de 12 Watt aangetikt en dat is met 2 casefans, een CPU fan, 2 netwerkkaarten en de IPMI actief.

Dus ja, onzuiniger dan de Fujitsu borden, maar grofweg 5 Watt verschil voor een zuinig desktopboard of een serverboard met een extra M2 slot, een extra netwerkkaart, IPMI en nog 2x extra SATA poorten vind ik nu niet bepaald "onzuinig".

Verder vind ik persoonlijk dat comfort features (IPMI, extra uitbreidingsmogelijkheden) je ook best een paar Watt mogen kosten, we hebben het tenslotte over een server, niet een systeem wat koste wat kost zo min mogelijk mag verbruiken.

Tenminste, dat is altijd mijn insteek geweest, zo zuinig mogelijk met behoud van zo veel mogelijk functionaliteit. En dan zijn er best compromissen te maken, maar ik ga niet comfort of performance features opgeven voor 5-10Watt verbruik wat dus effectief een tientje of twee extra op jaarbasis kost.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-05-2020 22:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GaMeOvEr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Tenminste, dat is altijd mijn insteek geweest, zo zuinig mogelijk met behoud van zo veel mogelijk functionaliteit. En dan zijn er best compromissen te maken, maar ik ga niet comfort of performance features opgeven voor 5-10Watt verbruik wat dus effectief een tientje of twee extra op jaarbasis kost.
Helemaal gelijk, maar daarbovenop nog een Highpoint Raid kaart maakt het niet veel zuiniger.

@ardvark99 Overigens kan je beter je spare beter inzetten als extra redundantie niveau. Dat is veel veiliger. Oftewel, RAID6 zonder spare is beter dan RAID5 met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik denk dat dat Supermicro bord lang niet zo onzuinig is als jij denkt.
Dat denk ik dan ook niet. @ardvark99 kijkt naar meerdere serverborden en stelt IPMI als eis.
Het is slimmer om een server thuis niet precies zo na te bouwen als die op het werk.

IPMI is een systeem in een systeem. RDP is zuinig en een prima vervanger voor IPMI, behalve voor die keren dat je in de BIOS moet zijn of de server niet herstart. Meestal zijn er ook wel andere opties zonder IPMI of hardware die altijd aanstaat.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er vele punten zijn die het verbruik beinvloeden. Het uiteindelijke verbruik is het gevolg van de keuzes die je maakt.

Ik heb hier een systeem dat 3,9W verbruikt met 2 Intel NIC's. Niet met 2 extra SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

CurlyMo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Helemaal gelijk, maar daarbovenop nog een Highpoint Raid kaart maakt het niet veel zuiniger.

@ardvark99 Overigens kan je beter je spare beter inzetten als extra redundantie niveau. Dat is veel veiliger. Oftewel, RAID6 zonder spare is beter dan RAID5 met.
Eens, vooral omdat die verhoudingsgewijs ook niets toevoegt bovenop gewoon de SATA poorten van je moederbord en daardoor dus wel "zinloos" extra verbruik introduceert.. (Lees, je hebt er geen voordeel van, maar het kost wel stroom.)
mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:59:
Dat denk ik dan ook niet. @ardvark99 kijkt naar meerdere serverborden en stelt IPMI als eis.
Het is slimmer om een server thuis niet precies zo na te bouwen als die op het werk.

IPMI is een systeem in een systeem. RDP is zuinig en een prima vervanger voor IPMI, behalve voor die keren dat je in de BIOS moet zijn of de server niet herstart. Meestal zijn er ook wel andere opties zonder IPMI of hardware die altijd aanstaat.
Ik gebruik ook RDP om mijn server over te nemen als hij netjes geboot is hoor. :) Echter vind ik de IPMI erg prettig om de boel tijdens updaten in de gaten te kunnen houden, of snel te kunnen troubleshooten wat er mis is, als ik opeens met RDP er niet bij kan. Kortom, gewoon een vervanging van muis/toetsenbord/monitor voor troubleshooting en updating. En ja, dan heb je dus wel de hele tijd het stroomverbruik ervan. Verder is mijn server rackmounted en lui als ik ben hoef ik dan niet naar mijn rack toe om ff snel iets te checken wat niet werkt.

Verder gebruik ik de IPMI sensoren van PRTG om temps/voltages/fanspeed te kunnen monitoren van de server.
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er vele punten zijn die het verbruik beinvloeden. Het uiteindelijke verbruik is het gevolg van de keuzes die je maakt.
Zeker. Maar ik kan me de voordelen van IPMI wel voorstellen, zeker als je die keuze hebt zonder dat het je dus tientallen watts kost. Het is een prettige comfort feature en die is mij wel een paar Watt waard, als je kijkt wat je dat dan op jaarbasis kost om dat comfort te hebben. :)
Ik heb hier een systeem dat 3,9W verbruikt met 2 Intel NIC's. Niet met 2 extra SATA.
Ik bedoelde meer te zeggen dat mijn systeem (morticia) nu niet bepaald de allerzuinigste keuzes heeft. Dus het moederbord, de PicoPSU 160XT en 156Watt Leicke adapter, 2 casefans en een CPU fan, 5 disks, 2 NICs, IPMI, geen Intel 660P, etc en alsnog met die setup kan het op 12 Watt draaien.

Nu doet het systeem met al mijn loads erop overigens gemiddeld 20Watt, maar dat komt omdat ik spindown heb uitgezet van de disken, Die 5 Watt besparing is mijn geen vroegtijdig overlijden van de disken waard, vooral omdat mijn server ook echt een fileserver is voor mijn hele LAN er is dus dan veel up/spindows zijn iedere keer als er weer een netwerkshare wordt benaderd. Verder hangt er ook nog een externe USB3.0 disk aan. (2,5" 1TB toshiba ding voor backups)

[ Voor 70% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-05-2020 23:36 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Behalve voor die keren dat de server niet herstart.
Daarvoor heeft de Fujitsu natuurlijk de seriële poort. Vraag is alleen of die al beschikbaar is vanaf de BIOS of pas vanaf de bootloader van je OS.

Dan moet je eventueel alleen voor je BIOS nog een scherm aansluiten.

Ik verwacht echter dat de BIOS zelf ook wel ondersteund zal zijn. Dat zal waarschijnlijk één van de redenen zijn dat de BIOS zo basic en ouderwets is. Lekker text-only.

Zodra ik de kabel binnen heb zal ik het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ardvark99 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:09:
[...]
Alleen die laatste opmerking over non ECC vind ik een beetje vreemd. Als ECC echt nodig is op een bord, zou dat toch ook specifiek gemeld worden, zoiets als ECC only? Op de site van Supermicro worden wel alleen enkele ECC geteste geheugenkaarten getoond bij dit bord. Misschien moet ik toch kijken naar een bord zonder ECC? Zoals de Asrock Rack E3C246D4U?
Die Asrock gebruikt exact dezelfde C246 chipset, dus dat zal het verschil niet maken. Ik denk dat het ook prima gaat werken zonder ECC geheugen. Het zal alleen een non-supported config zijn.
Dan twijfel ik ook nog of ik voor mijn RAID 5 configuratie het oude Highpoint RocketRAID bord nog moet gebruiken, of dat ik beter gebruik kan maken van de on board controller van het moederbord. Natuurlijk moet dan wel de RAID opnieuw gebouwd gaan worden.
Die zou ik eruit gooien. Overbodig verbruik voor geen noemenswaardig voordeel.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMeOvEr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:11:
Ik bedoelde meer te zeggen dat mijn systeem (morticia) nu niet bepaald de allerzuinigste keuzes heeft. Dus het moederbord, de 160XT en 156Watt Leicke adapter, 2 casefans en een CPU fan, 5 disks, 2 NICs, IPMI, geen Intel 660P, etc en alsnog met die setup kan het op 12 Watt draaien.
12W is zeker laag voor zo'n configuratie en een servermoederbord.

Jouw systeem staat onder gepinde posts. Misschien kun je dat bericht aanvullen met de laatste inzichten, configuraties en metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:32:
[...]

12W is zeker laag voor zo'n configuratie en een servermoederbord.

Jouw systeem staat onder gepinde posts. Misschien kun je dat bericht aanvullen met de laatste inzichten, configuraties en metingen.
Ik heb mijn post waar relevant zoveel mogelijk aangevuld. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Jazco2nd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:47:
@renedis
Omdat mijn HDDs toch opspinnen, regelmatig. Maar om dan direct een alternatief te zoeken is wat kort door de bocht geef ik toe. Heb wat meer gelezen over bcache en inderdaad, dat is toch vrij ingrijpend. Ik blijf dus liever bij de MergerFS oplossing.
Ik heb ingesteld dat minfreespace 350GB is (1TB ssd). Ik moet nog een script maken obv de documentatie en schedulen om bij 75% vol de boel naar de HDD only pool te kopieren EN een time based uitzondering voor files die < x dagen geleden zijn gebruikt, dan niet kopieren, omdat de kans groot is dat ik ze weer ga gebruiken en dan doe ik dat liever vanaf de SSD).

Ik zit even uit te zoeken waarom mijn HDDs toch regelmatig opspinnen: mogelijk omdat ik eerst EPLFS (existing path, least free space) heb gebruikt. Als het pad niet bestaat op de SSD wordt er dus toch naar de HDD geschreven. Ik heb dit later aangepast naar LFS (Least Free Space).

overigens gaat alles dus eerst naar de SSD, ook mijn downloads (die na complete naar een andere map gaan, maar dat zal dus ook de SSD zijn aangezien dit alles op de MergerFS pool gebeurd).

Wel heb ik in Transmission bijvoorbeeld een disk-cache (wat eigenlijk memory-cache zou moeten heten) ingesteld van 2048MB, waardoor er minder naar de pool wordt geschreven (heb 32GB en er is nooit meer dan de helft in gebruik normaliter, ondanks 20+ dockers).
Ben nu met die tiered setup bezig.. Ik heb de scriptjes helaas nog niet aan de praat gekregen.

Als ik handmatig de rsync draait doet ie het wel:
code:
1
rsync -axqHAXWES --preallocate --remove-source-files "SSD/" "HDD-mergerfs-pool/"

Heb jij enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
mdbraber schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
Tip voor iedereen die de sensors van z'n Fujitsu bord in Linux wil uitlezen:

- Lees de handleiding door die hier staat: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...1-Sensors_HowTo-en-US.pdf
- Installeer het lm-sensors package en doorloop de configuratie (bijv op Debian via apt)
apt install lm-sensors

- Installeer je kernel-headers, bij mij was dat bijv op Proxmox
apt install pve-headers-4.15.17-1-pve

- Download de ftsteutates drivers van: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...tates-module_20180307.zip
- Unzip de gedownloade drivers in een directory
- Compileer de kernel module met de commando's:
make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules
make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules_install

- Installeer de module met
modprobe ftsteutates

- Maak een file aan in /etc/modprobe.d zodat de module ook na een reboot geladen wordt met de volgende inhoud:
code: ftseutates.conf
1
modprobe ftseutates

- Maak een conf file aan voor de sensors in /etc/sensors.d. Zie de directory assets in de zip file voor voorbeelden. Voor mijn 3644-B met 1 fan aangesloten heb ik het volgende gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
chip "ftsteutates-*"
# Fujitsu Technology Solutions, "Teutates"-Chip

# Temperatures
    label temp1 "CPU"
    compute temp1 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp2 "Ambient"
    compute temp2 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp3 "Core"
    compute temp3 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp4 "Graphics"
    compute temp4 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp5 "Memory"
    compute temp5 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp6 "PCH"
    compute temp6 (@*1000)-64,(@+64)/1000

ignore temp7
    ignore temp8
    ignore temp9
    ignore temp10
    ignore temp11
    ignore temp12
    ignore temp13
    ignore temp14
    ignore temp15
    ignore temp16

#    label temp7 "n.a."
#    compute temp7 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp8 "n.a."
#    compute temp8 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp9 "n.a."
#    compute temp9 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp10 "n.a."
#    compute temp10 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp11 "n.a."
#    compute temp11 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp12 "n.a."
#    compute temp12 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp13 "n.a."
#    compute temp13 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp14 "n.a."
#    compute temp14 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp15 "n.a."
#    compute temp15 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp16 "n.a."
#    compute temp16 (@*1000)-64,(@+64)/1000

# Fans
    label fan1 "Fan 1"
    compute fan1 @*60,@/60

ignore fan2
    ignore fan3
    ignore fan4
    ignore fan5
    ignore fan6
    ignore fan7
    ignore fan8

#    label fan2 "Fan 2"
#    compute fan2 @*60,@/60
#    label fan3 "Fan 3"
#    compute fan3 @*60,@/60
#    label fan4 "Fan 4"
#    compute fan4 @*60,@/60
#    label fan5 "n.a."
#    compute fan5 @*60,@/60
#    label fan6 "n.a."
#    compute fan6 @*60,@/60
#    label fan7 "n.a."
#    compute fan7 @*60,@/60
#    label fan8 "n.a."
#    compute fan8 @*60,@/60

# Voltages
    label in1 "VCC 3.3V"
    compute in1 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330)
    label in2 "3.3V AUX"
    compute in2 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330)
    label in3 "V_IN (12V)"
    compute in3 ((@*39*330)/256),(@*256)/(39*330)
    label in4 "VBAT 3.0V"
    compute in4 ((@*10*330)/256),(@*256)/(10*330)

- Lees de sensors uit met commando
sensors

- Et voila - Bob is je oom! :+
root@zark:/etc/sensors.d# sensors
ftsteutates-i2c-0-73
Adapter: SMBus I801 adapter at efa0
VCC 3.3V:     +3.30 V
3.3V AUX:     +3.30 V
V_IN (12V):  +12.07 V
VBAT 3.0V:    +2.72 V
Fan 1:          480 RPM
CPU:          +31.0°C
Ambient:      +23.0°C
Core:         +25.0°C
Graphics:     +22.0°C
Memory:       +24.0°C
PCH:          +34.0°C

/EDIT: Nog een nagekomen tip voor de mensen die op zoek zijn naar ECC geheugen voor de 3644-B. Fujitsu heeft specifiek modules getest die het beste werken qua stabiliteit op Coffee Lake. Zie hier het overzicht: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/Specification/ (in de link staat ook een overzicht van de 'officiele' m.2 SSDs).

Het meeste intereressant is wsl. dat er maar één officiele 16GB ECC module genoemd wordt: Samsung M391A2K43BB1-CTD. Via de Pricewatch kon ik 'm niet vinden maar als je even een search doet zie je dat ie bij verschillende shops gewoon te koop is (Azerty, Centralpoint etc.). Zelfs ~20eu goedkoper dan de ECC modules die ik nu heb, maar da's waarschijnlijk omdat het Samsung geheugen 2133MHz is - terwijl ik nu 2400MHz heb.

Meer info in de post van juggernaut: https://www.heise.de/foru...te/posting-33350319/show/

/cc @Raven @Bolk @mrmrmr @wessel145
Thanks voor dit. Je link werkt alleen niet meer :(

Moet tegenwoordig zijn:
code:
1
ftp://ftp.kontron.com/Services/Software_Tools/Linux_SystemMonitoring_Watchdog_GPIO/ftsteutates-module_20190927.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
mrmrmr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:52:

Bij een belasting van 5 procent is het niet echt nodig om net zoveel cores als VM's te hebben, ook al gebruik je de server voor je werk, een thuisserver heeft niet veel clients. Daar heb je geen zware processor voor nodig. Het is meestal niet echt meer nodig 1 core per VM te reserveren. Een gewone i3 kan dat ook (ik heb er ook een in mijn dev werkstation met 2 snelle cores, werkt prima). Als je onder de knop gepinde posts kijkt kun je zien hoe er op diverse manieren virtualisatie is toegepast en wat dat oplevert of kost aan energieverbruik.
Mijn server staat idd 99% van de tijd idle te draaien, maar dat is met een verbruik van ongeveer 65W. En dit wil ik naar beneden brengen. De server staat ook niet hele zware taken te draaien, maar ik denk dat een CPU met meer cores op een lagere frequentie de load op een andere manier verdeelt, niet gebruikte cores worden toch uitgeschakeld? Vandaar dat mijn oog op de Intel i7 8700T gevallen was, met een klok frequentie van 2,4GHz tot 4 GHz. Nu heb ik er nog een Xeon in zitten, wat gewoon overkill is, en in mijn geval niet zuinig. (Btw, ik ben geen expert in het samenstellen van systemen, zeker geen ervaring met wat er zuinig is, maar mijn doel is om een nieuwe zuinigere opstelling te maken, waar ik weer 10 jaar mee vooruit kan.)
Maar ik ga eens herzien of de keuze van de CPU misschien op wat anders moet vallen. Ik draai nu Hyper-V 2019, ik neem aan dat die de verdeling van de resources wel in handen heeft op de CPU. Als er maar genoeg geheugen is.

En in de meeste gevallen, wanneer toegang nodig heb tot een van de servers, doe ik dat met RDP of SSH. Maar mijn server staat op een plek, waar het niet mogelijk is om daar een monitor en toetsenbord bij te plaatsen, vandaar dat ik via IPMI toegang wil hebben. Dat IPMI daarbij voor iets meer stroomverbruik zorgt, neem ik voor lief. In verhouding brengt het misschien een paar watt op, maar is in mijn geval niet de bottleneck.
[...]

Ik denk dat dat Supermicro bord lang niet zo onzuinig is als jij denkt. Ik heb tenslotte met mijn setup ook al de 12 Watt aangetikt en dat is met 2 casefans, een CPU fan, 2 netwerkkaarten en de IPMI actief.

Dus ja, onzuiniger dan de Fujitsu borden, maar grofweg 5 Watt verschil voor een zuinig desktopboard of een serverboard met een extra M2 slot, een extra netwerkkaart, IPMI en nog 2x extra SATA poorten vind ik nu niet bepaald "onzuinig".

Verder vind ik persoonlijk dat comfort features (IPMI, extra uitbreidingsmogelijkheden) je ook best een paar Watt mogen kosten, we hebben het tenslotte over een server, niet een systeem wat koste wat kost zo min mogelijk mag verbruiken.
Kijk, dat zijn interessante cijfers. En idd, zoals ik hierboven al omschreef, is schrappen van IPMI voor mij niet de prio om zuiniger te draaien, waarbij ik het gemak ga missen.
CurlyMo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Dat idee had ik al, de Highpoint niet meer mee nemen naar de nieuwe setup. Was toen eigenlijk een must, omdat de HDD controller van mijn oude bord niet meer functioneerde. RAID6 wordt alleen niet vaak ondersteund op moederborden. Maar ik zal eens kijken wat er mogelijk is.
GaMeOvEr schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:27:
[...]
Die Asrock gebruikt exact dezelfde C246 chipset, dus dat zal het verschil niet maken. Ik denk dat het ook prima gaat werken zonder ECC geheugen. Het zal alleen een non-supported config zijn.
[...]
ECC neem ik nog mee in de overweging, gaat mij dan wel ongeveer 75 euro meer kosten...

Ik ben in ieder geval iets wijzer geworden, komend weekend weer eens verder kijken wat de keuze gaat worden. Bedankt zover voor het meedenken, als er nog op of aanmerkingen zijn, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ardvark99 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:28:
[...]
Ik ben in ieder geval iets wijzer geworden, komend weekend weer eens verder kijken wat de keuze gaat worden. Bedankt zover voor het meedenken, als er nog op of aanmerkingen zijn, hoor ik dat graag.
Deze post van mij is bijgewerkt met alle actuele cijfers en gebruiks-scenarios, inclusief het volledige hardware overzicht. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-05-2020 14:41 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
GaMeOvEr schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Deze post van mij is bijgewerkt met alle actuele cijfers en gebruiks-scenarios, inclusief het volledige hardware overzicht. :)
Ik had 'm vanmorgen al doorgelezen. Nette omschrijving en setup.

Trouwens, nog effe gekeken naar de nieuwe socket, 1200, zijn zover ik het gezien alleen nog maar game/desktop moederborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardvark99 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:28:
Mijn server staat idd 99% van de tijd idle te draaien, maar dat is met een verbruik van ongeveer 65W. En dit wil ik naar beneden brengen. De server staat ook niet hele zware taken te draaien, maar ik denk dat een CPU met meer cores op een lagere frequentie de load op een andere manier verdeelt, niet gebruikte cores worden toch uitgeschakeld?
Desktop processoren draaien niet op de topsnelheid in idle, ze schakelen terug tot 800 MHz. Dat bespaart veel energie. Server processoren draaien vaak wel op topsnelheid, dan schiet het verbruik omhoog. Meestal nodeloos, want de server is dan alleen met zichzelf bezig en verzet geen werk.

Er zijn processoren die tamelijk zuinig zijn, je kunt de metingen bekijken bij hardware.info. De high end Intel/AMD processoren zijn in feite overgeklokt en/of die draaien standaard te hoge frequenties met teveel cores. Met dergelijke processoren is het (idle) verbruik hoog. Maar voor jouw gebruik is denk ik een i3-9100 voldoende, die heeft een hoge frequentie is toch in staat een laag idle verbruik neer te zetten.

Om een zuinig (dus laag) verbruik te krijgen is een zuinige voeding noodzakelijk. Dat is meestal een PicoPSU. Het voorkomt toepassing van een doorsnee ATX voeding die bij lage belasting slechte efficientie cijfers hebben, denk aan 50% ten opzichte van de PicoPSU.
Vandaar dat mijn oog op de Intel i7 8700T gevallen was, met een klok frequentie van 2,4GHz tot 4 GHz. Nu heb ik er nog een Xeon in zitten, wat gewoon overkill is, en in mijn geval niet zuinig. (Btw, ik ben geen expert in het samenstellen van systemen, zeker geen ervaring met wat er zuinig is, maar mijn doel is om een nieuwe zuinigere opstelling te maken, waar ik weer 10 jaar mee vooruit kan.)
Ik had vroeger ook Xeons, maar tegenwoordig zijn desktop processoren net zo goed. De 'T' processoren hadden voorheen als voordeel dat ze automatisch terugschakelen als ze te warm worden. Sommige semi-industriële moederborden zoals de Fujitsu D364x serie hebben de vergelijkbare cTDP functie in de BIOS. Maar meestal is het niet echt nodig. Misschien wel in een omgeving met hoge temperaturen, denk aan een afgesloten ruimte zoals een meterkast. Gewone desktop processoren zijn vooralsnog de beste keuze voor de meeste servers. Die zijn zuinig in idle en kunnen toch voluit gaan onder belasting.
Maar ik ga eens herzien of de keuze van de CPU misschien op wat anders moet vallen. Ik draai nu Hyper-V 2019, ik neem aan dat die de verdeling van de resources wel in handen heeft op de CPU. Als er maar genoeg geheugen is.
Er staan een aantal van systemen met Hyper-V onder de gepinde posts. Belangrijk zijn de Intel drivers en zuinigheidsinstellingen (zie topic start).
En in de meeste gevallen, wanneer toegang nodig heb tot een van de servers, doe ik dat met RDP of SSH. Maar mijn server staat op een plek, waar het niet mogelijk is om daar een monitor en toetsenbord bij te plaatsen, vandaar dat ik via IPMI toegang wil hebben. Dat IPMI daarbij voor iets meer stroomverbruik zorgt, neem ik voor lief. In verhouding brengt het misschien een paar watt op, maar is in mijn geval niet de bottleneck.
Het kan ook met Intel remote methoden of met een laptop via de seriele poort (zoals men dat vroeger deed in datacenters).
Dat idee had ik al, de Highpoint niet meer mee nemen naar de nieuwe setup. Was toen eigenlijk een must, omdat de HDD controller van mijn oude bord niet meer functioneerde. RAID6 wordt alleen niet vaak ondersteund op moederborden. Maar ik zal eens kijken wat er mogelijk is.
RAID zorgt er vaak wel voor dat alle disks draaien, dat voegt een grote hoeveelheid verbruik toe onder idle. Backup is belangrijker dan RAID. Je kunt bijvoorbeeld oude disks gebruiken voor externe backup, via USB3. Moederborden met 6x SATA zijn meestal zuiniger zijn dan die met 8x SATA. De chipset maakt weinig tot geen verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb momenteel onderstaand systeem draaien en ik ben er best tevreden over. Het enige minpunt is dat de cpu redelijk langzaam is, en bij kortstondige piekbelasting het systeem niet erg responsief is. Zo ook gisteren. Ik was een 1080p film aan het bekijken op mijn Kodi box via een mounted NFS share, en opeens bleef hij om de minuut even bufferen. Bleek dat de cpu belasting van idle naar ~20% was geschoten. Dit terwijl er geen obvious suspects waren die dit konden veroorzaken.
Bottom line is dat ik graag een cpu upgrade wil doen. Daarvoor zal ik ook het moederbord voor moeten vervangen. Idealiter zou ik dezelfde behuizing en voeding willen behouden. Wat is een zuinig en verkrijgbaar itx moederbord waar op zijn minst 4 sata schijven op aangesloten kunnen worden? Ik zag dit moederbord:
https://tweakers.net/pricewatch/481917/asrock-h110m-itx.html maar daarvan is beschikbaarheid zeer beperkt.
1MoederbordenASRock J4105-ITX€ 94,-€ 94,-
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 116,75€ 233,50
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 49,66€ 49,66
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 94,95€ 189,90
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 33,95€ 67,90
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb momenteel een simpele odroid xu4q SBC in dienst als een thuis servertje. Er is 1 enkele 2.5" hdd verbonden voor data. Er draait een TIG stack op, domotica software, NFS shares, SAB, etc. Allemaal in containers.

De CPU, en zelfs de 2GB ram, zijn eigenlijk geen echte issue. Enkel een par2 repair kan wel eventjes duren, maar dat is niet zo heel problematisch.

Helaas loop ik tegen een beperking aan: ik log allerlei data (sensors, enkele sdm120, etc) naar influxdb. Echter moet deze de volledige database memory-mappen. Je raadt het vast al, ik ben tegen de beperking aangelopen dat mijn database groter is dan wat ie kan memory mappen op 32 bit...

Ik was even aan het twijfelen over een andere SBC (mogelijk een pine64 rockpro). Echter mijn grootste ergernis met deze SBC, en dat is bij een pine64 weinig anders, is dat je geen stock linux kan gebruiken. Eventueel is een odroid H2 nog een optie (in juni is er weer voorraad). Heeft er iemand hier daar ervaring, of een mening over? Zou ook relatief zuinig moeten zijn idle, en komt in totaal misschien toch nog (zelfs met dure verzending en importtaksen) goedkoper uit dan de veelgebruikte intel combinaties hier?

Ik volg het topic al een tijdje, maar helaas nog steeds geen AMD setup gezien? Ik had gehoopt dat met de nieuwere generaties, zeker op 7nm, er toch wel een sub 10W idle zou inzitten?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

DeadLock schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:30:
Ik volg het topic al een tijdje, maar helaas nog steeds geen AMD setup gezien? Ik had gehoopt dat met de nieuwere generaties, zeker op 7nm, er toch wel een sub 10W idle zou inzitten?
Omdat ze nog steeds minstens 4 Watt meer verbruiken als Intel tegenhangers in idle:

reviews: Ryzen 3 en het B550-platform - De 3100 en 3300X getest

En nog steeds geen model met een GPU erin.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-05-2020 12:49 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:11
[b]DeadLock in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik was even aan het twijfelen over een andere SBC (mogelijk een pine64 rockpro). Echter mijn grootste ergernis met deze SBC, en dat is bij een pine64 weinig anders, is dat je geen stock linux kan gebruiken. Eventueel is een odroid H2 nog een optie (in juni is er weer voorraad). Heeft er iemand hier daar ervaring, of een mening over? Zou ook relatief zuinig moeten zijn idle, en komt in totaal misschien toch nog (zelfs met dure verzending en importtaksen) goedkoper uit dan de veelgebruikte intel combinaties hier?
Zelf ben ik in het bezit van een Rock64 bord. Het doet wat het moet doen maar daar blijft het ook bij.
Zoals je zelf zegt, stock linux is er niet. Die wordt voorzien door iemand van de community.

Ondersteuning op het forum is er wel maar er is een lage activiteit.

Ik zou voorlopig niks meer kopen van Pine64 maar op zoek gaan naar een ander bord. Desnoods zelf één samenstellen.

Zelf heb ik ook nog een vraag.
Ik ben mij aan het oriënteren om zelf een zuinige server samen te stellen maar ik bots op de keuze van de CPU.
Dat het Intel zal worden is duidelijk, die zijn op dit moment zuiniger dan AMD.
Maar hoe wordt de keuze bepaald van welke CPU je kiest.

De server gaat gebruikt worden voor Docker (radarr, sonarr, etc...), Unifi controller, pi-hole, media server (heel misschien plex), nfs share voor backup van data.
Allemaal volgens mij niet intensieve taken, behalve misschien het gebruik van plex als het zou moeten transcoderen.

Kies je dan voor een i3 of eerder voor een pentium gold, of toch nog voor een andere CPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nu mijn server al een tijdje "productie draait" inclusief alle VM's, software en backups, tijd voor een evaluatiemoment. :)

Stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uxHZFYhBXjoudQt0EfUGctniS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmq3RojVFepTI4vw76p53988.png?f=user_large

Gemeten met Shelly Plug S.

Kost me dus een halve kWh per dag. :) Prima, dat is dus globaal 183 kWh per jaar, tegen mijn lokale stroomprijs (Duitsland, 25,7 eurocent per KWh) is dat zeg zo'n 5 tientjes per jaar. :)

Server temperaturen in de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFRmQhTHB5HeUmnR4txWUnxM5F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OA1K77QxrXHowA6BGLNNOc9k.png?f=user_large

Gelogd met PRTG, gratis tot 100 sensoren.

Gemeten aan de IPMI, met 2 case fans op 400 Rpm en de CPU fan op 400 Rpm. Kamertemperatuur (de laatste dagen) tussen de 20 en 22 graden. Ook helemaal prima dus. Dezelfde sensor leest overigens ook de voltages en fan-rpm uit, maar die is even niet zo boeiend. :)

[ Voor 10% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-05-2020 13:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 22:25
Asterion schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Zelf heb ik ook nog een vraag.
Ik ben mij aan het oriënteren om zelf een zuinige server samen te stellen maar ik bots op de keuze van de CPU.
Dat het Intel zal worden is duidelijk, die zijn op dit moment zuiniger dan AMD.
Maar hoe wordt de keuze bepaald van welke CPU je kiest.

De server gaat gebruikt worden voor Docker (radarr, sonarr, etc...), Unifi controller, pi-hole, media server (heel misschien plex), nfs share voor backup van data.
Allemaal volgens mij niet intensieve taken, behalve misschien het gebruik van plex als het zou moeten transcoderen.

Kies je dan voor een i3 of eerder voor een pentium gold, of toch nog voor een andere CPU?
Ik denk dat dit vooral zal afhangen van je budget en je verwachtingen voor de toekomst. Een pentium gold zal totaal geen moeite hebben met de door jou genoemde containers. Mocht je ook maar licht gebruik willen gaan maken voor Plex dan heb je nog steeds meer dan genoeg reserves om ook dat soepel te kunnen draaien.
Mocht je ook andere zwaardere taken willen gaan draaien dan kan je ook nadenken over een i3, maar een pentium is qua prijs toch leuker om te beginnen en voor veel taken meer dan voldoende.

Zelf ben ik ook begonnen met het samenstellen van een zo zuinig mogelijke server ter vervanging van mijn Synology DS918+, welke niet krachtig en aanpasbaar genoeg is naar mijn idee. Dit topic heeft in iedergeval goed geholpen met inzicht geven waar een groot deel van het verbruik vermeden kan worden.
Hierom heb ik recent bij Amazon in de aanbieding een i3 9100 gekocht, 2e hands ECC geheugen gehaald via Marktplaats en nu is het een kwestie van even een maand geld opzij zetten voor een nieuw moederbord (supermicro vanwege IPMI, veel op reis en voor mij daarom een eis). Rest is al aanwezig.
Als alles bij elkaar is alleen nog goed testen met welk data opslag systeem ik wil gebruiken voor ik de data van de synology zal overzetten ( +- 8tb). ZFS lijkt mij grotendeels ideaal, echter mis ik de flexibiliteit van bijvoorbeeld Unraid. Hierom zit ik momenteel te kijken naar een combinatie van Snapraid en MergerFS/Snapper of waar ik ook op uit ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om te kijken wat voor mij een goede oplossing zou zijn voor de bouw van een deels nieuwe zuinige server. Ik heb eerst gekeken naar wat voor Intel processors ECC ondersteunen en minstens een quad core zijn. Daarbij kom je helaas alleen de i3 en Xeons tegen. Het is mij niet de bedoeling om weer een Xeon aan te gaan schaffen. Ik zou best de i3 willen proberen met ECC geheugen, maar wanneer de i3 voor mijn toepassingen te licht is, is de enigste upgrade mogelijkheid een Xeon. Ik heb ook gekeken naar de nieuwe socket, de LGA 1200. Hiervan zijn nog geen server borden te verkrijgen (bij o.a. Asrock staat er een sinds april op de site, maar is nog niet te bestellen), en tot zover ondersteunen deze processoren ook geen ECC.
Dus eigenlijk heb ik 2 opties: ten eerste gaan voor de i3-9100F met 32 GB ECC geheugen. Wanneer dit niet voldoende blijkt te zijn, zou ik kunnen proberen om de processor met geheugen te verkopen, en gaan voor b.v. de i5-9400F met 32GB non-ECC geheugen. Maar ik kan natuurlijk ook als tweede optie gelijk naar de i5 gaan, wat ik kan vinden op hardware.info over deze processor, is dat deze ook zeer zuinig lijkt te zijn, maar met meer cores.

Nog even een vraag over geheugen modules. Beide processoren hebben maar 2 geheugen kanalen, betekend dit dat ze maar 2 geheugen strips aankunnen op een moederbord waar plaats is voor 4 geheugen strips? Of is een geheugen kanaal per paar strips, dus in het totaal 4 strips mogelijk? In mijn geval eventueel geheugen uitbreiden van 2 strips 16GB naar 4 strips 16GB? Ik denk het laatste, maar vraag het toch effe voor de zekerheid.

Als moederbord is mijn keuze gevallen op de Asrock Rack E3C246D4U, deze ondersteund ECC en non-ECC geheugen, IPMI is ook via HTML te benaderen, en ruime ondersteuning van processors. Tevens zijn de drivers voor Windows 2019 server te download. Al denk ik dat een SuperMicro X11SCH-F dit ook prima kan bieden (heb ik nu ook een, maar dan de X9SCA-F). De Asrock heeft alleen maar 1 M2 interface, eigenlijk ook voldoende, deze wordt dus gebruikt op opslag van de VM's, en de OS, de Hyper-V doe ik gewoon op een SSD.

Mijn idee is om eerst de nieuwe setup te gaan bouwen. Later wil ik zeker nog gaan kijken naar de voeding, ook omdat ik wil weten hoeveel dit gaat schelen.

Ik ben benieuwd of hier nog iemand aan of opmerkingen over heeft.

Wanneer ik voor optie 2 zou gaan, zou onderstaande dus mijn lijstje worden:
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 150,50€ 150,50
1MoederbordenAsrock Rack E3C246D4U€ 288,06€ 288,06
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 135,23€ 135,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
iemand nog tip voor compact mini itx kastje.
Wil er ruimte in hebben voor 4 2.5 inch schijven.
En ga gebruik maken van een pico psu, dus ruimte voor een standaard voeding hoeft niet.

zit zelf al te kijken naar deze:
pricewatch: Kolink Satellite
en
pricewatch: Silverstone Milo ML05B
(alleen zitten de schijven bij de laatste wel heel erg op elkaar gedrukt, dat is wat minder voor de warmte ontwikkeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mdbraber schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
Tip voor iedereen die de sensors van z'n Fujitsu bord in Linux wil uitlezen:

- Lees de handleiding door die hier staat: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...1-Sensors_HowTo-en-US.pdf
- Installeer het lm-sensors package en doorloop de configuratie (bijv op Debian via apt)
apt install lm-sensors

- Installeer je kernel-headers, bij mij was dat bijv op Proxmox
apt install pve-headers-4.15.17-1-pve

- Download de ftsteutates drivers van: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...tates-module_20180307.zip
- Unzip de gedownloade drivers in een directory
- Compileer de kernel module met de commando's:
make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules
make -C /lib/modules/$(uname -r)/build M=$(pwd) modules_install

- Installeer de module met
modprobe ftsteutates

- Maak een file aan in /etc/modprobe.d zodat de module ook na een reboot geladen wordt met de volgende inhoud:
1
modprobe ftseutates

- Maak een conf file aan voor de sensors in /etc/sensors.d. Zie de directory assets in de zip file voor voorbeelden. Voor mijn 3644-B met 1 fan aangesloten heb ik het volgende gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
chip "ftsteutates-*"
# Fujitsu Technology Solutions, "Teutates"-Chip

# Temperatures
    label temp1 "CPU"
    compute temp1 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp2 "Ambient"
    compute temp2 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp3 "Core"
    compute temp3 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp4 "Graphics"
    compute temp4 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp5 "Memory"
    compute temp5 (@*1000)-64,(@+64)/1000
    label temp6 "PCH"
    compute temp6 (@*1000)-64,(@+64)/1000

ignore temp7
    ignore temp8
    ignore temp9
    ignore temp10
    ignore temp11
    ignore temp12
    ignore temp13
    ignore temp14
    ignore temp15
    ignore temp16

#    label temp7 "n.a."
#    compute temp7 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp8 "n.a."
#    compute temp8 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp9 "n.a."
#    compute temp9 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp10 "n.a."
#    compute temp10 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp11 "n.a."
#    compute temp11 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp12 "n.a."
#    compute temp12 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp13 "n.a."
#    compute temp13 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp14 "n.a."
#    compute temp14 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp15 "n.a."
#    compute temp15 (@*1000)-64,(@+64)/1000
#    label temp16 "n.a."
#    compute temp16 (@*1000)-64,(@+64)/1000

# Fans
    label fan1 "Fan 1"
    compute fan1 @*60,@/60

ignore fan2
    ignore fan3
    ignore fan4
    ignore fan5
    ignore fan6
    ignore fan7
    ignore fan8

#    label fan2 "Fan 2"
#    compute fan2 @*60,@/60
#    label fan3 "Fan 3"
#    compute fan3 @*60,@/60
#    label fan4 "Fan 4"
#    compute fan4 @*60,@/60
#    label fan5 "n.a."
#    compute fan5 @*60,@/60
#    label fan6 "n.a."
#    compute fan6 @*60,@/60
#    label fan7 "n.a."
#    compute fan7 @*60,@/60
#    label fan8 "n.a."
#    compute fan8 @*60,@/60

# Voltages
    label in1 "VCC 3.3V"
    compute in1 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330)
    label in2 "3.3V AUX"
    compute in2 ((@*11*330)/256),(@*256)/(11*330)
    label in3 "V_IN (12V)"
    compute in3 ((@*39*330)/256),(@*256)/(39*330)
    label in4 "VBAT 3.0V"
    compute in4 ((@*10*330)/256),(@*256)/(10*330)

- Lees de sensors uit met commando
sensors

- Et voila - Bob is je oom! :+
root@zark:/etc/sensors.d# sensors
ftsteutates-i2c-0-73
Adapter: SMBus I801 adapter at efa0
VCC 3.3V:     +3.30 V
3.3V AUX:     +3.30 V
V_IN (12V):  +12.07 V
VBAT 3.0V:    +2.72 V
Fan 1:          480 RPM
CPU:          +31.0°C
Ambient:      +23.0°C
Core:         +25.0°C
Graphics:     +22.0°C
Memory:       +24.0°C
PCH:          +34.0°C

/EDIT: Nog een nagekomen tip voor de mensen die op zoek zijn naar ECC geheugen voor de 3644-B. Fujitsu heeft specifiek modules getest die het beste werken qua stabiliteit op Coffee Lake. Zie hier het overzicht: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/Specification/ (in de link staat ook een overzicht van de 'officiele' m.2 SSDs).

Het meeste intereressant is wsl. dat er maar één officiele 16GB ECC module genoemd wordt: Samsung M391A2K43BB1-CTD. Via de Pricewatch kon ik 'm niet vinden maar als je even een search doet zie je dat ie bij verschillende shops gewoon te koop is (Azerty, Centralpoint etc.). Zelfs ~20eu goedkoper dan de ECC modules die ik nu heb, maar da's waarschijnlijk omdat het Samsung geheugen 2133MHz is - terwijl ik nu 2400MHz heb.

Meer info in de post van juggernaut: https://www.heise.de/foru...te/posting-33350319/show/

/cc @Raven @Bolk @mrmrmr @wessel145
Huh dit alles is toch helemaal niet nodig om je sensors uit te lezen? Gewoon netdata installeren en dan het commando
code:
1
sudo sensors detect

en alles wordt voor je gedaan. Sensors worden herkend, je moet alleen iedere stap bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Jazco2nd Ik merkte dat netdata best aardig wat CPU resources vroeg. Iemand wel eens gemeten wat netdata aan zuinigheid doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
ribe schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat dit vooral zal afhangen van je budget en je verwachtingen voor de toekomst. Een pentium gold zal totaal geen moeite hebben met de door jou genoemde containers. Mocht je ook maar licht gebruik willen gaan maken voor Plex dan heb je nog steeds meer dan genoeg reserves om ook dat soepel te kunnen draaien.
Mocht je ook andere zwaardere taken willen gaan draaien dan kan je ook nadenken over een i3, maar een pentium is qua prijs toch leuker om te beginnen en voor veel taken meer dan voldoende.

Zelf ben ik ook begonnen met het samenstellen van een zo zuinig mogelijke server ter vervanging van mijn Synology DS918+, welke niet krachtig en aanpasbaar genoeg is naar mijn idee. Dit topic heeft in iedergeval goed geholpen met inzicht geven waar een groot deel van het verbruik vermeden kan worden.
Hierom heb ik recent bij Amazon in de aanbieding een i3 9100 gekocht, 2e hands ECC geheugen gehaald via Marktplaats en nu is het een kwestie van even een maand geld opzij zetten voor een nieuw moederbord (supermicro vanwege IPMI, veel op reis en voor mij daarom een eis). Rest is al aanwezig.
Als alles bij elkaar is alleen nog goed testen met welk data opslag systeem ik wil gebruiken voor ik de data van de synology zal overzetten ( +- 8tb). ZFS lijkt mij grotendeels ideaal, echter mis ik de flexibiliteit van bijvoorbeeld Unraid. Hierom zit ik momenteel te kijken naar een combinatie van Snapraid en MergerFS/Snapper of waar ik ook op uit ga komen.
Top, bedankt!
Ik ga dan toch eerst voor een Pentium gaan om te experimenteren.
Later kan er dan alsnog geupgrade worden.

De keuze welk OS ik ga nemen is ook nog niet helemaal duidelijk.
Ubuntu Server, Freenas, Unraid. Ze hebben allemaal wel hun voordelen.

Het moet ook allemaal redelijk makkelijk te onderhouden zijn en leerrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Asterion schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:06:
De keuze welk OS ik ga nemen is ook nog niet helemaal duidelijk.
Ubuntu Server, Freenas, Unraid. Ze hebben allemaal wel hun voordelen.
Die hebben ook een onderling verschillend verbruik. Ubuntu is waarschijnlijk het zuinigst. FreeNAS is gebaseerd op OpenFreeBSD en dat is voorsnog minder zuinig (er is ruimte voor verbetering in de toekomst).

Unraid zou zuinig moeten kunnen zijn (want gebaseerd op Linux), maar toch valt dat blijkens berichten in dit topic tegen. Het is gebaseerd op Slackware, een "hardcore" distributie. Die heb ik niet getest, maar waarschijnlijk is verbruik niet een prioriteit bij de ontwikkeling.

Dus ik zou Ubuntu aanraden van deze 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
mrmrmr schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Die hebben ook een onderling verschillend verbruik. Ubuntu is waarschijnlijk het zuinigst. FreeNAS is gebaseerd op OpenBSD en dat is voorsnog minder zuinig (er is ruimte voor verbetering in de toekomst).

Unraid zou zuinig moeten kunnen zijn (want gebaseerd op Linux), maar toch valt dat blijkens berichten in dit topic tegen. Het is gebaseerd op Slackware, een "hardcore" distributie. Die heb ik niet getest, maar waarschijnlijk is verbruik niet een prioriteit bij de ontwikkeling.

Dus ik zou Ubuntu aanraden van deze 3.
Bedankt voor je link naar je tweakblog. Ik ga dat even doornemen!

Mijn 1e keuze lag ook al bij Ubuntu.
Ook omdat ik er een webserver op wil installeren voor intern gebruik (Firefly - budget beheer).
En geen idee of dit kan op Freenas of Unraid out of the box, dat moet ik nog even opzoeken.

Vraag me wel af hoe het zit met PiHole dan. Dat draait ook op poort 80 voor het overzicht maar wordt geïnstalleerd via ofwel Docker ofwel rechtstreeks. Maar Firefly moet op een webserver draaien en gebruikt ook poort 80.

Ik moet er mij nog allemaal even in verdiepen maar ik denk dat ik met Ubuntu het beste uit zal komen en alles vanaf nul kan opbouwen en installeren.

Edit: hoe zit het met raid op ubuntu?
Ik heb de volgende setup in mijn hoofd;
- 1 HDD voor downloads
- 1 HDD voor media (films, muziek, series)
- 2 HDD voor persoonlijke data die 1 op 1 gekopieerd zijn als "backup" (1 op 1 gesynct met de pc)
- 1 externe HDD voor backup van de data HDD die wekelijks zou lopen.

Is dit haalbaar om dit allemaal zelf in te stellen als complete noob adhv handleidingen?

[ Voor 14% gewijzigd door Asterion op 01-06-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Asterion zoek even op raid en de replies van rmrmrmrmr en je ziet dat dat niet samengaat met zuinig en ook niet doet wat je wellicht verwacht van raid. Een oplossing zoals Snapraid is voor thuisgebruik veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Vraag: heeft iemand hier ervaring met (zo efficient mogelijk) een kubernetes-cluster draaien? Ik wil graag wat experimenteren en tegelijkertijd energieverbruik zo laag mogelijk houden (uiteraard is geen kubernetes een betere manier om energie te besparen). Ideeen zijn o.a. single-node storage en single-node worker - mensen hier verdere tips voor?

@Jazco2nd De ftsteutates drivers zit inmiddels standaard in de kernel, maar dat was eerder niet zo voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat wil je bereiken? Want op je desktop iets proberen met Minikube, en het uitzetten als je het niet nodig hebt, is natuurlijk het best.

Ik heb thuis een 3-node Kubernetes cluster, met 3 NUC's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ardvark99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:39:
Dus eigenlijk heb ik 2 opties: ten eerste gaan voor de i3-9100F met 32 GB ECC geheugen. Wanneer dit niet voldoende blijkt te zijn, zou ik kunnen proberen om de processor met geheugen te verkopen, en gaan voor b.v. de i5-9400F met 32GB non-ECC geheugen. Maar ik kan natuurlijk ook als tweede optie gelijk naar de i5 gaan, wat ik kan vinden op hardware.info over deze processor, is dat deze ook zeer zuinig lijkt te zijn, maar met meer cores.

Nog even een vraag over geheugen modules. Beide processoren hebben maar 2 geheugen kanalen, betekend dit dat ze maar 2 geheugen strips aankunnen op een moederbord waar plaats is voor 4 geheugen strips? Of is een geheugen kanaal per paar strips, dus in het totaal 4 strips mogelijk? In mijn geval eventueel geheugen uitbreiden van 2 strips 16GB naar 4 strips 16GB? Ik denk het laatste, maar vraag het toch effe voor de zekerheid.
Twee geheugen kanalen, met ieder kanaal ruimte voor 2 reepjes. Dus je kunt er 4 modules op kwijt. :)
Als moederbord is mijn keuze gevallen op de Asrock Rack E3C246D4U, deze ondersteund ECC en non-ECC geheugen, IPMI is ook via HTML te benaderen, en ruime ondersteuning van processors. Tevens zijn de drivers voor Windows 2019 server te download. Al denk ik dat een SuperMicro X11SCH-F dit ook prima kan bieden (heb ik nu ook een, maar dan de X9SCA-F). De Asrock heeft alleen maar 1 M2 interface, eigenlijk ook voldoende, deze wordt dus gebruikt op opslag van de VM's, en de OS, de Hyper-V doe ik gewoon op een SSD.
Vergelijkbaar moederbord met de Supermicro, waarbij de Supermicro X11SCH-F zijn Nvme configuratie iets beter voor elkaar heeft qua fysieke aansluiting, daarvoor heeft de Asrock dan weer een PCI-E slot extra. Zelfde chipset, zelfde IPMI controller, zelfde drivers. ;) (Dus ja, ook de Supermicro kun je er gewoon met je browser bij en overnemen zonder Java-software meuk. ;) )
Mijn idee is om eerst de nieuwe setup te gaan bouwen. Later wil ik zeker nog gaan kijken naar de voeding, ook omdat ik wil weten hoeveel dit gaat schelen.

Ik ben benieuwd of hier nog iemand aan of opmerkingen over heeft.
Wat heb je nu voor voeding? Want dat als dat een oudere, zware +500 Watt variant is, zal die niet bepaald efficient zijn in idle. :)
Wanneer ik voor optie 2 zou gaan, zou onderstaande dus mijn lijstje worden:
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 150,50€ 150,50
1MoederbordenAsrock Rack E3C246D4U€ 288,06€ 288,06
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 135,23€ 135,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,79
Ziet er zo prima uit. Kunnen we vergelijken of die Asrock net zo zuinig is als de Supermicro. Als je naar de samenstelling kijkt, verschillen ze niet veel van elkaar. dus zou je vergelijkbaar verbruik verwachten.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
GaMeOvEr schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:20:
[...]
Twee geheugen kanalen, met ieder kanaal ruimte voor 2 reepjes. Dus je kunt er 4 modules op kwijt. :)
[...]
Mooi, vermoede dit al, maar dan weet ik het zeker.
[...]
Vergelijkbaar moederbord met de Supermicro, waarbij de Supermicro X11SCH-F zijn Nvme configuratie iets beter voor elkaar heeft qua fysieke aansluiting, daarvoor heeft de Asrock dan weer een PCI-E slot extra. Zelfde chipset, zelfde IPMI controller, zelfde drivers. ;) (Dus ja, ook de Supermicro kun je er gewoon met je browser bij en overnemen zonder Java-software meuk. ;) )
[...]
Goed om te horen dat IPMI op SuperMicro tegenwoordig ook op HTML draait. Ik denk idd dat beide borden niet veel van elkaar zullen verschillen, maar ik heb eigenlijk de keuze op Asrock laten vallen omdat ik daar ook redelijk veel positieve reacties over gelezen heb. Of dat een goede keuze wordt, zal ik binnenkort achter komen.
Het enigste negatieve wat ik met SuperMicro nu heb, is dat de SATA controller op mijn huidige server het vrij snel begeven heeft, maar dat kan natuurlijk op elk bord gebeuren. Ik ben ook niet zo merk vast, vandaar dat ik ook eens gekeken heb naar AMD, ipv standaard alleen maar naar Intel.

Voor het geval dat ik nog een M2 SSD wil gaan inzetten, ik heb nog een M2 adapter in mijn huidige server in gebruik. pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01
[...]
Wat heb je nu voor voeding? Want dat als dat een oudere, zware +500 Watt variant is, zal die niet bepaald efficient zijn in idle. :)
[...]
Dat mijn huidige voeding niet efficiënt is, weet ik zeker. Maar ik wil een vergelijk hebben. Daarna wordt ie echt wel vervangen, maar eerst kijken wat het verbruik wordt met mijn RAID5.
pricewatch: Cooler Master GM G650M
[...]
Ziet er zo prima uit. Kunnen we vergelijken of die Asrock net zo zuinig is als de Supermicro. Als je naar de samenstelling kijkt, verschillen ze niet veel van elkaar. dus zou je vergelijkbaar verbruik verwachten.
Daar ben ik ook benieuwd naar, al twijfel ik nog steeds of ik ga voor een i3-9100F met 32GB ECC geheugen, of voor de i5-9400F en 32GB non-ECC geheugen.
Qua prijs scheelt het niet zo veel, wel qua cores, en mijn vermoeden is dat de VM's die ik normaal draai, plus de testomgeving de processor best wel zwaar belast kan worden.

Ik merk dat nu al als ik bepaalde test VM's opstart. Een VM met Windows 2012 server met een java applicatie op een database (HeidiSQL) server (een PBX beheer server van Alcatel) trekt al gauw 15-20 Watt meer. Nu hoef ik die server gelukkig niet constant te draaien, dus wanneer ik klaar ben, kan ie afgesloten worden. Dat die beheer software in java geschreven is, heb ik nooit begrepen, de software wordt altijd in een Windows omgeving gebruikt. De PBX zelf draait gelukkig zonder veel resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 16:43
mdbraber schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:52:
Vraag: heeft iemand hier ervaring met (zo efficient mogelijk) een kubernetes-cluster draaien? Ik wil graag wat experimenteren en tegelijkertijd energieverbruik zo laag mogelijk houden (uiteraard is geen kubernetes een betere manier om energie te besparen). Ideeen zijn o.a. single-node storage en single-node worker - mensen hier verdere tips voor?

@Jazco2nd De ftsteutates drivers zit inmiddels standaard in de kernel, maar dat was eerder niet zo voor zover ik weet.
Ik draai al een flinke tijd kubernetes middels k3OS:
k3OS is a Linux distribution designed to remove as much OS maintenance as possible in a Kubernetes cluster. It is specifically designed to only have what is needed to run k3s.
Werkt prima!

Pods:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
cert-manager           pod/cert-manager-webhook-8444c4bc77-c6vt4                   1/1     Running     2          51d
cert-manager           pod/cert-manager-6f578f4565-vd9fl                           1/1     Running     2          51d
domotics               pod/dsmrdb-dxc97                                            1/1     Running     5          64d
kube-system            pod/nginx-ingress-default-backend-5b967cf596-2w8lw          1/1     Running     2          51d
kube-system            pod/metrics-server-6d684c7b5-rdbh5                          1/1     Running     2          51d
promop                 pod/prom-op-kube-state-metrics-79897cf8bf-2p47h             1/1     Running     2          51d
promop                 pod/prometheus-prom-op-prometheus-operato-prometheus-0      3/3     Running     7          51d
kube-system            pod/nginx-ingress-controller-674675d5b6-dz626               1/1     Running     2          51d
kube-system            pod/kube-state-metrics-6d4847485d-59tqz                     1/1     Running     2          51d
promop                 pod/prom-op-prometheus-operato-operator-58fd7c45f8-zxl9t    2/2     Running     4          51d
kube-system            pod/traefik-6787cddb4b-mghnn                                1/1     Running     1          50d
kube-system            pod/coredns-6c6bb68b64-2x5dn                                1/1     Running     2          51d
promop                 pod/prom-op-prometheus-node-exporter-xn7xh                  1/1     Running     3          51d
monitoring             pod/alertmanager-d2s2f                                      1/1     Running     12         117d
domotics               pod/mosquitto-rn9xv                                         1/1     Running     9          75d
monitoring             pod/telegram-bot-wj6vv                                      1/1     Running     12         117d
monitoring             pod/grafana-pzb6g                                           1/1     Running     15         176d
monitoring             pod/prometheus-r4fr8                                        1/1     Running     5          61d
k3os-system            pod/system-upgrade-controller-69c695c7fc-qrrnz              1/1     Running     0          44d
kubernetes-dashboard   pod/kubernetes-dashboard-84fbfdb9-9qrxs                     1/1     Running     0          41d
media                  pod/sabnzbd-zwkwt                                           1/1     Running     0          31d
domotics               pod/dsmr-k7pr9                                              1/1     Running     0          24d
kube-system            pod/local-path-provisioner-58fb86bdfd-tjg8x                 1/1     Running     7          51d
cert-manager           pod/cert-manager-cainjector-75b6bc7b8b-csql9                1/1     Running     6          51d
dns                    pod/pihole-cloudflared-5bf79d9fbd-tj2z7                     2/2     Running     0          18d
media                  pod/plex-jlv6w                                              1/1     Running     0          17d
domotics               pod/deconz-kn6rd                                            1/1     Running     0          8d
domotics               pod/hass-687b874f6f-b8zgn                                   1/1     Running     0          6d10h
domotics               pod/nodered-97jwn                                           1/1     Running     0          6d10h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0lL8JvM6MGhFrnuSFX3WOojhOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6inF6Swf57c1BGkb2eRk2DU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Kaspers op 01-06-2020 22:03 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.