Oude thuisserver upgraden naar nieuwe AMD Ryzen hardware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:28
Hallo tweakers,

Ik wil de komende tijd de hardware van mijn huidige server gaan vervangen, zodat deze weer redelijk up to date is, en een andere belangrijke reden is om de server energie zuiniger te maken. Een punt wat van belang is voor mijn server is, gezien de plaatsing van de server, dat deze IPMI ondersteund. De server staat in een ruimte waar ik alleen 3 netwerkkabels heb,en een stroomvoorziening.

Ik gebruik al jaren thuis een server, niet dat het nodig is, maar leuk om er af en toe mee bezig te zijn en ervaring mee op te doen. Ik hobby af en toe ook met .Net en websites. Ik werk zelf in de enterprise telecom, waarbij enige ervaring soms wenselijk is.
Ik ben ergens halverwege 200x begonnen met een systeempje met 2 Xeons en Windows Server 2003, later uitgebreid met Exchange en SQL server. Inmiddels is mijn systeem alweer aan vervanging toe. Mijn huidige setup dateert van ongeveer 2013, en alles is gevisualiseerd. Tevens gebruik ik de server wel eens om tijdelijk test VM's op aan te maken, maar zit er ook aan te denken om nog een VM toe te voegen, een Proxmox met spamfilter.

Sinds vorig jaar draait er Windows 2019 Hyper-V server op mijn server. De volgende VM's draaien hier op:
  • Windows 2012R2 Domain server
  • Windows 2012R2 Exhange 2013 en web server
  • Windows 2012R2 SQL 2012 server
  • Windows 10 RDP
  • Debian server voor mijn Ubiquiti controller
Op zich dus geen spannende configuratie. De huidige server is ingebouwd in een hele oude big tower, ik vermoed ergens uit halverwege de jaren '90 _/-\o_ Deze wil ik ook gaan vervangen door een nieuwe kast.
Verder wil ik bepaalde onderdelen verhuizen naar de nieuwe server.
De huidige server draait met 24GB geheugen en draait op Intel hardware. Aangezien ik de server energiezuiniger wil maken, en daarvoor niet de hoofdprijs voor overheb, wil ik, na inlezen van verschillende forums en berichten eens een keer de overstap naar AMD te wagen.

Dit is ongeveer mijn huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X9SCA-F€ 0,-€ 0,-
4Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 95,93€ 95,93
1ControllersHighpoint RocketRAID 2720SGL€ 0,-€ 0,-
1Kabels3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 14,95€ 14,95
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master GM G650M€ 88,70€ 88,70
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink)€ 98,91€ 98,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,94

Ik heb hier nog een QNINE NVME PCIe M.2 Adapter in zitten waarop de WD Black 500GB gemonteerd is, en nog 8GB geheugen, bovenop de 16 GB hierboven vermeld. De SATA poorten van het SuperMicron board zijn niet helemaal betrouwbaar meer, deze poorten gebruik ik in deze setup niet meer.

De 4 WD Red's zitten op de Highpoint RocketRAID, in een RAID5 configuratie, 3 stuks voor de RAID, de vierde is hot spare. Mijn OS schijf is de Crucial MX500, waarop dus alleen Windows 2019 Server Hyper-V op draait, de WD Black gebruik ik om mijn VM's op te slaan.

De huidige setup draait op zich prima, CPU belasting is laag, geheugen is in principe ook toereikend, ik gebruik nu nog geen 20 GB. Met de nieuwe setup zal ik er iig op vooruit gaan, meer geheugen en cores.

Na enige weken napluizen, ben ik tot de volgende nieuwe setup gekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 256,91€ 256,91
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD832A€ 148,43€ 148,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,34

Hierbij heb ik niet een nieuwe kast mee genomen, dat vind ik voor nu niet van belang, de kast wordt toch uit zicht geplaatst. Enigste voorwaarden zijn dat de HDD's ruim geïnstalleerd kunnen worden, en dat mijn DVD spelertje ingebouwd kan worden. Misschien ga ik de Crucial nog vervangen door een M.2 SSD.

Nu heb ik nog de volgende vragen:
  • ASRock geeft aan dat de BIOS naar minstens versie 3.1 geupdated moet worden voordat je gebruik kan maken van de nieuwste Ryzen CPU's. Kan je dit zelf doen, zonder dat je een oudere CPU bij de hand hebt, of moet je dit bij de leverancier laten doen? Niet dat het mij om een tientje extra kosten gaat, maar wat ik zelf kan doen, doe ik liever zelf.
  • Aangezien het ASRock board geen RAID5 ondersteund, moet ik gebruik blijven maken van de HighPoint, zijn er eventueel andere goedkope RAID oplossingen, of voldoet de HighPoint nog? Ik heb zelf niet veel last van de traagheid van de RAID configuratie, het duurt soms lang met kopiëren, vooral vanaf een SSD, maar dat kan wel aan de SSD liggen.
  • Ik neem aan dat dit board kan booten vanaf een M.2 SSD disk.
  • Bovenstaande nieuwe configuratie is in mijn ogen het beste wat ik voor nu kan kiezen, maar het kan natuurlijk zijn dat ik dingen mis, of toch verkeerde keuzes heb gemaakt. Wat zijn jullie ideen?
  • Hebben jullie nog eventuele andere tips waar ik op kan letten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:53
Volgens deze link kun je middels IPMI blijkbaar het bios updaten zonder CPU en RAM geinstalleerd te hebben.
Maar of het echt zo is, geen idee. Zelf nog nooit gedaan.

https://download.asrock.com/Manual/IPMI/X470D4U.pdf
Is de IPMI handleiding. Daar kun je de info zeker wel vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door Arunia op 06-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Arunia schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:43:
Volgens deze link kun je middels IPMI blijkbaar het bios updaten zonder CPU en RAM geinstalleerd te hebben.
Maar of het echt zo is, geen idee. Zelf nog nooit gedaan.

https://download.asrock.com/Manual/IPMI/X470D4U.pdf
Is de IPMI handleiding. Daar kun je de info zeker wel vinden.
Dit document had ik nog niet doorgenomen, maar daar staat niet specifiek in dat je de BIOS kan flashen zonder CPU. En wanneer je op internet gaat zoeken, kom je ook tegenstrijdige berichten tegen. In de handleiding van het moederbord hebben ze het over Instant Flash, maar daar staat ook niet bij onder welke voorwaarden dit werkt. In de link van jouw is ook niet veel duidelijkheid wanneer je verder doorleest naar beneden, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Dus je wil een energiezuinige server maar je blijft wel die overkill en vrij inefficiënte voeding gebruiken. Als je in je huidige server de voeding vervangt voor een lichter en efficiënter exemplaar dan heb je een energiezuinige server. Een platformwissel gaat je geen efficiënter systeem opleveren en zoals je zegt kom je nog niets tekort met je huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:53
Dacht dat ik in de handleiding van het bord zelf wel iets had gevonden over opstarten zonder cpu en ram. Dat je dan bovenstaande alsnog had.
Maar het blijft giswerk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Uszka schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:55:
Dus je wil een energiezuinige server maar je blijft wel die overkill en vrij inefficiënte voeding gebruiken. Als je in je huidige server de voeding vervangt voor een lichter en efficiënter exemplaar dan heb je een energiezuinige server. Een platformwissel gaat je geen efficiënter systeem opleveren en zoals je zegt kom je nog niets tekort met je huidige systeem.
Ik heb verschillende voeding calculators gebruikt, en die geven aan dat ik 500-650 Watt voeding nodig heb.

Ik kan natuurlijk voor een lichtere voeding gaan, 450-500 W, en dan een met het 80 PLUS Platinum certificaat. Dat is te overwegen, maar deze voeding is nog niet zo oud.
De TDP van de processor gaat al een aardig verschil maken, en een kleiner moederbord zal ook wel iets schelen, jammer dat er bij moederborden het gemiddelde opgenomen vermogen in de specificaties niet vermeld wordt.
De reden voor mij nu om deze keer voor AMD te kiezen, is de huidige prijs/kwaliteits verhouding, met daarbij dat de AMD's ook zuinig kunnen zijn. Ik had ook voor een Ryzen 5 3600x kunnen kiezen, maar die zijn al flink minder zuinig, en komen in de buurt van de Xeon die er nu in zit.

De reden om mijn hardware te vervangen is dat deze ook aardig op leeftijd is, zoals aangeven werken de SATA controllers al niet betrouwbaar meer op het moederbord, vooral wanneer er veel data overheen gaat. Mijn DVD speler werkt nog wel op de controllers, maar die gebruik ik nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
TDP is een indicatie van koeling zodat systeembouwers weten waar de koeling die ze gaan verbruiken aan moeten voldoen. In de praktijk verschilt het werkelijke verbruik van een Haswell Xeon, Ryzen 5 3600 of 3600X nauwelijks. AMD moederborden zijn in het algemeen minder efficiënt dan Intel borden.
Wat betreft de voeding zou je aan een kwalitatief goede 300w al genoeg hebben voor een cpu, mobo en ram, 4 hdd's en 2 ssd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Misschien is het ook een gelegenheid om eens over je setup na te denken, Windows2012R2 gaat meen ik in 2023 EOL. Kunnen die drie servers niet in 1 server gecombineerd met daarop je services in containers (bv Docker)? Dat kost minder CPU, RAM en kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
martyw schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:24:
Misschien is het ook een gelegenheid om eens over je setup na te denken, Windows2012R2 gaat meen ik in 2023 EOL. Kunnen die drie servers niet in 1 server gecombineerd met daarop je services in containers (bv Docker)? Dat kost minder CPU, RAM en kWh.
Ik had jaren geleden via het werk een MSDN abonnement, waarmee ik de server heb ingericht. Mijn volgende doel is idd de servers zelf te gaan upgraden, wanneer de nieuwe hardware draait.
Vandaar dat ik de Hyper-V host al op 2019 heb draaien, deze in gratis te installeren, en daarmee is de host iig al up to date.
Ik heb toentertijd deze setup zo gekozen om het geheugengebruik van Exchange en SQL in de hand te houden, beide nemen het volledige vrije geheugen van de server in gebruik, en wanneer je ze beide op de zelfde machine installeert gaan ze beide het vrije geheugen claimen.
Ik zal eens kijken wat ik met Docker kan doen. Tzt ook eens kijken hoe ik goedkoop de Windows servers kan gaan upgraden naar een nieuwere release, ben niet van plan om een volledige Windows Server licentie voor thuisgebruik aan te gaan schaffen. Ik kan natuurlijk een trail versie installeren, en elke 180 dagen voor de komende 2 jaar de 180 dagen trail verlengen, maar heb liever een installatie waarbij ik de komende jaren daar niet naar hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb geen ervaring met ipmi, maar dan heb je geen gpu meer nodig? De 3600 heeft namelijk geen onboard gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Uszka schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 06:59:
TDP is een indicatie van koeling zodat systeembouwers weten waar de koeling die ze gaan verbruiken aan moeten voldoen. In de praktijk verschilt het werkelijke verbruik van een Haswell Xeon, Ryzen 5 3600 of 3600X nauwelijks. AMD moederborden zijn in het algemeen minder efficiënt dan Intel borden.
Wat betreft de voeding zou je aan een kwalitatief goede 300w al genoeg hebben voor een cpu, mobo en ram, 4 hdd's en 2 ssd's.
De 650W voeding die er nu in zit, is idd overkill, ik ga eens kijken voor een 400W voeding, voor het geval dat ik extra hardware ga installeren in de toekomst, misschien een HDD in een soort "hot-swap" config (HDD adapter) als back-up van de RAID, om maar iets geks te noemen.
Ik heb inmiddels verschillende voeding calculators bezocht, en met de zelfde configuratie geven ze toch verschillende berekeningen, van bijna 300W tot 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
defusion schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:15:
Heb geen ervaring met ipmi, maar dan heb je geen gpu meer nodig? De 3600 heeft namelijk geen onboard gpu.
Nee, die heb je niet nodig, de IPMI "loopt" via de grafische chip op het moederbord. Zie de link van Arunia hierboven hoe het werkt. Op mijn huidige board werkt dat ook ongeveer zo, alleen werkt die versie alleen via JAVA. Het is ongeveer het zelfde als de ILO functie van HP servers, je kan remote de hele server overnemen, zelfs BIOS instellingen aanpassen, alsof je een toetsenbord, muis en monitor hebt aangesloten op de machine.
ASRock gebruikt daarvoor een chip, de AST2500, zie blokschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ny39fKJQhjTBZ_cOGfL2FpdeWk=/f/image/WNHzkIVnTF0a6adY77RCtDWV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

defusion schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:15:
Nope, doorgaans is er onboard VGA aanwezig voor de output (ook voor de IPMI dus). De X9SCM-F heeft bijv een matrox G200 series graphics en de X11 in de meterkast een AST2000 series graphics chip (weet niet uit mijn hoofd welke chip exact)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1