Hallo tweakers,
Ik wil de komende tijd de hardware van mijn huidige server gaan vervangen, zodat deze weer redelijk up to date is, en een andere belangrijke reden is om de server energie zuiniger te maken. Een punt wat van belang is voor mijn server is, gezien de plaatsing van de server, dat deze IPMI ondersteund. De server staat in een ruimte waar ik alleen 3 netwerkkabels heb,en een stroomvoorziening.
Ik gebruik al jaren thuis een server, niet dat het nodig is, maar leuk om er af en toe mee bezig te zijn en ervaring mee op te doen. Ik hobby af en toe ook met .Net en websites. Ik werk zelf in de enterprise telecom, waarbij enige ervaring soms wenselijk is.
Ik ben ergens halverwege 200x begonnen met een systeempje met 2 Xeons en Windows Server 2003, later uitgebreid met Exchange en SQL server. Inmiddels is mijn systeem alweer aan vervanging toe. Mijn huidige setup dateert van ongeveer 2013, en alles is gevisualiseerd. Tevens gebruik ik de server wel eens om tijdelijk test VM's op aan te maken, maar zit er ook aan te denken om nog een VM toe te voegen, een Proxmox met spamfilter.
Sinds vorig jaar draait er Windows 2019 Hyper-V server op mijn server. De volgende VM's draaien hier op:
Deze wil ik ook gaan vervangen door een nieuwe kast.
Verder wil ik bepaalde onderdelen verhuizen naar de nieuwe server.
De huidige server draait met 24GB geheugen en draait op Intel hardware. Aangezien ik de server energiezuiniger wil maken, en daarvoor niet de hoofdprijs voor overheb, wil ik, na inlezen van verschillende forums en berichten eens een keer de overstap naar AMD te wagen.
Dit is ongeveer mijn huidige setup:
Ik heb hier nog een QNINE NVME PCIe M.2 Adapter in zitten waarop de WD Black 500GB gemonteerd is, en nog 8GB geheugen, bovenop de 16 GB hierboven vermeld. De SATA poorten van het SuperMicron board zijn niet helemaal betrouwbaar meer, deze poorten gebruik ik in deze setup niet meer.
De 4 WD Red's zitten op de Highpoint RocketRAID, in een RAID5 configuratie, 3 stuks voor de RAID, de vierde is hot spare. Mijn OS schijf is de Crucial MX500, waarop dus alleen Windows 2019 Server Hyper-V op draait, de WD Black gebruik ik om mijn VM's op te slaan.
De huidige setup draait op zich prima, CPU belasting is laag, geheugen is in principe ook toereikend, ik gebruik nu nog geen 20 GB. Met de nieuwe setup zal ik er iig op vooruit gaan, meer geheugen en cores.
Na enige weken napluizen, ben ik tot de volgende nieuwe setup gekomen:
Hierbij heb ik niet een nieuwe kast mee genomen, dat vind ik voor nu niet van belang, de kast wordt toch uit zicht geplaatst. Enigste voorwaarden zijn dat de HDD's ruim geïnstalleerd kunnen worden, en dat mijn DVD spelertje ingebouwd kan worden. Misschien ga ik de Crucial nog vervangen door een M.2 SSD.
Nu heb ik nog de volgende vragen:
Ik wil de komende tijd de hardware van mijn huidige server gaan vervangen, zodat deze weer redelijk up to date is, en een andere belangrijke reden is om de server energie zuiniger te maken. Een punt wat van belang is voor mijn server is, gezien de plaatsing van de server, dat deze IPMI ondersteund. De server staat in een ruimte waar ik alleen 3 netwerkkabels heb,en een stroomvoorziening.
Ik gebruik al jaren thuis een server, niet dat het nodig is, maar leuk om er af en toe mee bezig te zijn en ervaring mee op te doen. Ik hobby af en toe ook met .Net en websites. Ik werk zelf in de enterprise telecom, waarbij enige ervaring soms wenselijk is.
Ik ben ergens halverwege 200x begonnen met een systeempje met 2 Xeons en Windows Server 2003, later uitgebreid met Exchange en SQL server. Inmiddels is mijn systeem alweer aan vervanging toe. Mijn huidige setup dateert van ongeveer 2013, en alles is gevisualiseerd. Tevens gebruik ik de server wel eens om tijdelijk test VM's op aan te maken, maar zit er ook aan te denken om nog een VM toe te voegen, een Proxmox met spamfilter.
Sinds vorig jaar draait er Windows 2019 Hyper-V server op mijn server. De volgende VM's draaien hier op:
- Windows 2012R2 Domain server
- Windows 2012R2 Exhange 2013 en web server
- Windows 2012R2 SQL 2012 server
- Windows 10 RDP
- Debian server voor mijn Ubiquiti controller
Verder wil ik bepaalde onderdelen verhuizen naar de nieuwe server.
De huidige server draait met 24GB geheugen en draait op Intel hardware. Aangezien ik de server energiezuiniger wil maken, en daarvoor niet de hoofdprijs voor overheb, wil ik, na inlezen van verschillende forums en berichten eens een keer de overstap naar AMD te wagen.
Dit is ongeveer mijn huidige setup:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon E3-1230 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Supermicro X9SCA-F | € 0,- | € 0,- |
4 | Interne harde schijven | WD Red (64MB cache), 3TB | € 95,93 | € 95,93 |
1 | Controllers | Highpoint RocketRAID 2720SGL | € 0,- | € 0,- |
1 | Kabels | 3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M | € 14,95 | € 14,95 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master GM G650M | € 88,70 | € 88,70 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink) | € 98,91 | € 98,91 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 388,94 |
Ik heb hier nog een QNINE NVME PCIe M.2 Adapter in zitten waarop de WD Black 500GB gemonteerd is, en nog 8GB geheugen, bovenop de 16 GB hierboven vermeld. De SATA poorten van het SuperMicron board zijn niet helemaal betrouwbaar meer, deze poorten gebruik ik in deze setup niet meer.
De 4 WD Red's zitten op de Highpoint RocketRAID, in een RAID5 configuratie, 3 stuks voor de RAID, de vierde is hot spare. Mijn OS schijf is de Crucial MX500, waarop dus alleen Windows 2019 Server Hyper-V op draait, de WD Black gebruik ik om mijn VM's op te slaan.
De huidige setup draait op zich prima, CPU belasting is laag, geheugen is in principe ook toereikend, ik gebruik nu nog geen 20 GB. Met de nieuwe setup zal ik er iig op vooruit gaan, meer geheugen en cores.
Na enige weken napluizen, ben ik tot de volgende nieuwe setup gekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 175,- | € 175,- |
1 | Moederborden | ASRock Rack X470D4U | € 256,91 | € 256,91 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFD832A | € 148,43 | € 148,43 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 580,34 |
Hierbij heb ik niet een nieuwe kast mee genomen, dat vind ik voor nu niet van belang, de kast wordt toch uit zicht geplaatst. Enigste voorwaarden zijn dat de HDD's ruim geïnstalleerd kunnen worden, en dat mijn DVD spelertje ingebouwd kan worden. Misschien ga ik de Crucial nog vervangen door een M.2 SSD.
Nu heb ik nog de volgende vragen:
- ASRock geeft aan dat de BIOS naar minstens versie 3.1 geupdated moet worden voordat je gebruik kan maken van de nieuwste Ryzen CPU's. Kan je dit zelf doen, zonder dat je een oudere CPU bij de hand hebt, of moet je dit bij de leverancier laten doen? Niet dat het mij om een tientje extra kosten gaat, maar wat ik zelf kan doen, doe ik liever zelf.
- Aangezien het ASRock board geen RAID5 ondersteund, moet ik gebruik blijven maken van de HighPoint, zijn er eventueel andere goedkope RAID oplossingen, of voldoet de HighPoint nog? Ik heb zelf niet veel last van de traagheid van de RAID configuratie, het duurt soms lang met kopiëren, vooral vanaf een SSD, maar dat kan wel aan de SSD liggen.
- Ik neem aan dat dit board kan booten vanaf een M.2 SSD disk.
- Bovenstaande nieuwe configuratie is in mijn ogen het beste wat ik voor nu kan kiezen, maar het kan natuurlijk zijn dat ik dingen mis, of toch verkeerde keuzes heb gemaakt. Wat zijn jullie ideen?
- Hebben jullie nog eventuele andere tips waar ik op kan letten?